WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Webasto Unite Laadstation

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01:57
Webasto Unite en sterke/zwakke wifi Joulo en Monta

====NB: Mijn Wifi problemen liggen niet aan de apps van Joulo en Monta. Fijn. Zie onder.

Zijn de Webasto Unite en/of Joulo en/of Monta erg kritisch op de wifi kwaliteit.

Ik heb 6 Deco M4R AP's: in huis 3 rond 1 hoofd-AP. Vanaf de zolder AP wordt verbonden met 2 AP in de periferie: tuinhuis en garage. Die laatste twee tonen een onderling zwak signaal. Uiteraard toont de Webasto een prima lokaal signaal want die staat in de garage 7m van de AP af.

Wat gaat goed: ik kan in de garage Sonos luisteren; ik kan de Webasto uitlezen via router-ip en ik kan deze updaten.

Probleem: ik ben 2 dagen met Monta aan het stoeien geweest en die klaagde over de verbinding. Onduidelijk of dit het signaal is (vertraging) of de instellingen. Weet helaas ook de echte oorzaak-oplossing niet omdat het werkte na twee keer fabriek-reset en de procedure volgen en het plots werkte na ... koffie halen. Die laatste correlatie zie je wel vaker maar is zelden causaal.

Vraagje terzijde: ik heb ook bedenkingen tegen het aantal ip-apparaten rond 50. Kan daar een grens zijn in Experia Box en/of Deco M4R. Ik heb af en toe wel klachten over "langzaam internet" die niet met een speedscan zijn te verklaren. Ik wil best een betere hoofd-deco aanschaffen en die bedraad op zolder zetten en zo alle Deco's in een ster ipv aan een kerstboom, maar ... ik vind graag eerst de werkelijk oorzaak.

Euro's moeten wel een doel hebben zolang er minder van zijn dan wensen.

(Terzijde: LAN kabel is geen optie daar er geen kabelroute is van voorkant-huis naar garage in de zijstraat (via steeg). Buis schieten kan op eigen risico (buurhuizen 1600; wij hebben de nieuwbouw uit 1910), is kostbaar en bovendien geen vergunning. Daarom ook geen 3 fase naar de garage etc. Voor dat geld doen we PV- en battery assist).

====NB: Als je Joulo tussen de paal en Monta wilt zetten moet je bij Monta de laadpaal ID en psw opgeven en niet je Monta inlog….. Simpel nu ik het weet! Ik heb nu verbinding met de laadpaal. Lag dus vooralsnog niet alleen aan de wifi.

[ Voor 19% gewijzigd door HarDus op 09-06-2026 01:43 ]

• HarDus
HarDus schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:05:
Webasto Unite 22 voor ERE.

Krijg deze morgen binnen. Nog tips? Actuele app(s); koppelen Joulo?
Installeren van de Webasto Unite; voor wie nog beginnen moet; of kopen.

Webasto Unite is een prima gespecificeerde en goed gebouwde laadpaal: voor €250 ex btw Doen!

Ophangen: schroeven weggooien: ook al is men het hier in dit topic er niet over eens: bij 50% gaat het mis (ook als je de diepte van de gaten vooraf controleert). Geen probleem, twee schroeven verwijderen kostte een middag. Onder kan er niet meer uit. Rechtsonder zit niet vast. Boven andere schroeven. Het zijn dus vast-schroevers.

Stiker pst opslaan: Als het in één keer lukt natuurlijk niet nodig maar ik vond het fijn dat ik de passwords die ik had ingetikt ook naar notities had gekopieerd. de laatste is dan de juiste en heb je dan nog. Als je tussen apparaten kan kopiëren nog makkelijker!

Verbinden: was een drama met Monta maar is gelukt. Ik weet niet waarom. Volgehouden omdat een kennis op voorspraak ook een Unite installeerde en het daar in 15 min gepiept was. Zonder updaten vooraf! Op maandagochtend na de koffie bleek het plotseling van wel. Van lukken kan ik niet spreken; vr-za-zondagmiddag en -avond niet (zie andere bijdrage).

Als je Joulo tussen de paal en Monta wilt zetten moet je bij Monta de laadpaal ID en psw opgeven en niet je Monta inlog….. Simpel nu je het weet!

Laat de laadpaal gewoon op DHCP staan, maar geef de laadpaal in je router en ip adres buiten de dhcp.

Adressen lopen van 1-254; de pool van bijvoorbeeld 1-180; daarboven geef je dan een statisch adres uit. De router heeft er zelf ook een.

Updaten: ging prima tot v3.156. Daarna niet mee. Ik sta in dubio en wacht integratie Joulo/Monta (zie elders) en ervaringen hier af (https://www.neleso.com/unite-downloads).

Wil je dit allemaal lekker binnen doen: een camera in de garage (evt tijdelijk) is erg makkelijk om de let te volgen (ik heb er ook een op mijn vloerverwarmingkleppen regeling en 1 op de druk van de WP/CV installatie: onzin, nee, analoge of onverbonden meters zitten nog overal. Loop je ergens twee keer heen en weer, of naar een kruipruimte: nachtzicht camera!!).

En een schakelstekker voor het resetten op afstand als je er met software even niet bij kan (eerst niet zichtbaar, maar bij iPad in Portrait wel! Dan rechts in het menu). Ik kwam er wel achter dat de onderste WCD niet netjes was aangesloten. De paal bleef in rood achter. De bovenste deed het wel goed. Alles was toch los omdat de Webasto ook zijn fase op de juiste pool wil en ik de stekker wil laten hangen. Vandaar de niet-acceptabele markeringen L-N op onze fit-all WCD's.

De stekker is tijdelijk. Er komt een omvormer met zonnepanelen en batterij tussen voor straks max 32A/7,4kW. De omvormer beperkt afname tot 13A en afgifte tot 32A. Prima voor zon-assist buiten de zomer. Zuinige Tesla heeft een kleine accu bij ruime actieradius. Altijd fijn.

Neem af en toe een kop koffie en wacht rustig af. Sommige dingen blijken lang tot veel langer te duren dan we ondertussen gewend.

Verder even de log bekeken en val van mijn stoel over de frequentie/hoeveelheid data voor een beetje laden. niet veel per huis maar zo verprutsen we met IoT straks wel de bandbreedte. en iemand gaat het opslaan. Afslanken door indikken moet nog geleerd worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoFiUewqmkH2AxBRxrbESoNFkLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRvT4OaUPUC3zzXldXsl5MLK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door HarDus op 09-06-2026 01:34 ]

• Maverick_tfd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:56
Waarom zou je überhaupt de monza app gebruiken? Voor instellen kun je gewoon de webinterface gebruiken.

• HarDus
Omdat dit:

-als keuze voorbij kwam in Ampure;

-ik vervolgens Joulo ertussen geplaatst heb;

-nu Monta niet werkt, hetgeen mij ergert.

-alternatieven dit niet oplossen;

-mogelijk later vanwege ik weet niet wat er meerdere backends als daisy chain aan OCPP gekoppeld moet worden.

-als het kan werken, moet het werken.

Onze vorige laadpaal in ons vorige huis was van rond 2012/13 van NewMotion endaar kon je toen niks mee. Hier hebben we 2 jaar op een Granny-lader/13A geladen en die hebben we alleen peak/off-peak en uit als klaar geschakeld met een stekkerschakelaar. Hier zijn we eerst aan het elektrificeren geweest en de PV en batterijen staan bijna in bestelling om daar weer een hele hap uit te halen. We moeten gaan Hems-en en vandaar dat ik wil begrijpen waarom dit niet werkt. Tot nu toe alleen met HomeWizard en HomeMaric bespaart; nu moeten we ook opwekken, zelfverbruiken en off peak onder de 100% krijgen. Met WP en EV zitten we nu op 500% tov zonder. Dat vind ik een beetje onverantwoord ondanks gunstig vast contract tot einde jaar.

Ik wil dat alles eerst werkt met apps en dat mag met de cloud en vervolgens moet alles later ook met Hems-HA-UPS ook offline doordraaien, waar relevant.

Allemaal mooi deze laadpaal met Monta en Joulo er tussenin, maar dit is geen lage instap consumenten niveau configuratie. Gelukkig is het, vooralsnog, eenmalig.

====NB: Als je Joulo tussen de paal en Monta wilt zetten moet je bij Monta de laadpaal ID en psw opgeven en niet je Monta inlog….. Simpel nu ik het weet! Ik heb nu verbinding met de laadpaal. Lag dus vooralsnog niet alleen aan de wifi.

[ Voor 71% gewijzigd door HarDus op 09-06-2026 01:42 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste