Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:20
@Taro Je hebt helemaal gelijk Taro, dat het niet het schoolvoorbeeld van veiligheid is. Je geeft nu dit punt af op de UGreen terwijl dit volledig een integratie-issue is. Ik heb de formulering in mijn post wat aangepast, zodat men in ieder geval direct op de hoogte is.

Wat je zegt is iets om goed over na te denken, maar ik denk dat een zeer sterk, uniek, wachtwoord + geen cloud koppeling + geen toegang vanaf de WAN een heel goed startpunt zijn om dit wel te kunnen doen op deze manier.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

storeman schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:56:
@Taro Je hebt helemaal gelijk Taro, dat het niet het schoolvoorbeeld van veiligheid is. Je geeft nu dit punt af op de UGreen terwijl dit volledig een integratie-issue is. Ik heb de formulering in mijn post wat aangepast, zodat men in ieder geval direct op de hoogte is.

Wat je zegt is iets om goed over na te denken, maar ik denk dat een zeer sterk, uniek, wachtwoord + geen cloud koppeling + geen toegang vanaf de WAN een heel goed startpunt zijn om dit wel te kunnen doen op deze manier.
Klopt, leuke/handige integratie. Maar ik heb 2FA en wat andere zaken aan staan voor de veiligheid en die zal ik niet uitzetten voor de HA integratie. Hoop dat anderen er ook voorzichtig mee zijn.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:28
Taro schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:01:
[...]

Klopt, leuke/handige integratie. Maar ik heb 2FA en wat andere zaken aan staan voor de veiligheid en die zal ik niet uitzetten voor de HA integratie. Hoop dat anderen er ook voorzichtig mee zijn.
Zonder 2FA kan prima of heb jij remote access aan?

Op afstand gebruik ik zelf wireguard, dat maakt het hele 2FA gebeuren niet nodig.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Dagarkin schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:09:
[...]

Zonder 2FA kan prima of heb jij remote access aan?

Op afstand gebruik ik zelf wireguard, dat maakt het hele 2FA gebeuren niet nodig.
Remote access uit. Maar heb sowieso op alles waar het kan altijd 2FA aan staan en nooit met telefoonnummer/SMS, maar altijd met offline hardware keys. Ben er gewoon altijd erg bewust mee bezig (geweest).

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Hummed
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:24
Hoi allemaal,

Ik heb net mijn eerste nas binnen - een UGREEN NASync 4800 Plus - en ben bezig met het plannen van de opslagconfiguratie. Ik hoor als leek zijnde graag tips van mensen met ervaring met mixed-drive setups op UGREEN-nasjes.

Op dit moment heb ik drie 4TB en één 8TB HDD (allen WD Plus), en ik ben van plan om twee 2TB Samsung 990 Pro SSDs toe te voegen. Ook ga ik het RAM uitbreiden naar 32GB. Niets staat definitief vast — ik kan de drives of capaciteiten nog ruilen als dat beter uitkomt.

De NAS moet een aantal dingen tegelijk doen: verschillende Docker-containers (n8n, Changedetection.io, torrent clients, Sonarr/Radarr, etc.), opslag voor films en series, 24/7 opnames van een Reolink camera, en af en toe lichte VM’s, waaronder Home Assistant en een Python dev-omgeving.

Ik probeer te bedenken hoe ik de schijven het beste kan indelen. Hierover ben ik ik in dit topic, via Google op Reddit en ChatGPT e.e.a. wijzer geworden. Dit is wat ik nu overweeg:
Twee 4TB HDDs in RAID 1 voor algemene bestanden, backups en alles wat belangrijk is.
Één 4TB HDD voor Reolink-opnames, zodat de continue camera-schrijfacties apart staan.
Één 8TB HDD voor films en series, omdat dit vervangbare data is en geen mirroring nodig heeft.
Twee 2TB SSDs in RAID 1 voor VM’s, Docker-containers, databases en alles wat snelle opslag nodig heeft.

Maakt deze indeling volgens jullie sense? Of zouden jullie de schijven evt. anders organiseren?

Alvast bedankt voor de tips!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:20
@Hummed Ik vind dat je nogal veel pools aanmaakt en veel draaiend ijzer hebt op deze manier. Probeer goed te bedenken hoe je je retentie en back-up strategie inricht en met welk doel en welke risico's je acceptabel vindt.

Ik heb bijvoorbeeld alle data op een 4TB ssd staan met snapshotting op de belangrijke mappen. Deze wordt dagelijks gekopieerd naar een back-up map op de HDD, wederom met snapshotting.

De SSD wordt ook dagelijks gekopieerd naar een cloud-storage.

Voor de goede orde, ik draai dus geen RAID. In het slechtste geval ga ik een dag data missen. En ja, het restoren zal iets meer werk zijn, maar gezien de kansen van dit alles, neem ik dat voor lief. Een extra disk (zeker van hetzelfde type/datum) geeft immers ook een grotere kans op een defecte disk.

Ik zeg zeker niet dat dit de manier is die voor jou zal werken, maar ik wil aangeven dat het moeilijk te zeggen is wat voor jou het beste is als we de eisen aan up-time/retentie niet weten.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste