• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:17

spaceboy

Op grote hoogte

knakworst schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:17:
Voor foto's, doe jezelf een plezier, gebruik niet de native app, maar gebruik immich.
Absoluut hiermee eens. Ben ondertussen een paar weken over van Synology Photos naar Immich. Op geen enkele manier dat ik ooit nog terug ga. Gezichtsherkenning is ook 100x beter, nog even los van die ellende @eaDir rommel die Synology Photos achterlaat. En -volgens mij- véél trager is. Dus misschien, als je Immich op je Synology gaat gebruiken (tip: kan gewoon tegelijk met Photos, ik heb dat ook als test gedaan, als je het niet aandurft) is misschien die 920 niet eens meer te traag voor je.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:43

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

spaceboy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Absoluut hiermee eens. Ben ondertussen een paar weken over van Synology Photos naar Immich. Op geen enkele manier dat ik ooit nog terug ga. Gezichtsherkenning is ook 100x beter, nog even los van die ellende @eaDir rommel die Synology Photos achterlaat. En -volgens mij- véél trager is. Dus misschien, als je Immich op je Synology gaat gebruiken (tip: kan gewoon tegelijk met Photos, ik heb dat ook als test gedaan, als je het niet aandurft) is misschien die 920 niet eens meer te traag voor je.
@knakworst en @spaceboy dank voor de reacties! ik ga eens inlezen in Immich. Krijg wel dat Ubrel wel nog wat jong en vers is...

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:56
peterpijpelink schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:41:
Zag wel bijvoorbeeld een oplossing voor video surveillance ,dat (lijkt) die app alleen in het chinees is. Klopt dit?
Kijk eens naar Frigate :*)

• daniel360gt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-03 22:20
Tip voor Immich, je kan bestaande mappen importeren en deze voor Immich read-only maken. Op deze manier kan je Immich testen zonder het risico te lopen dat je onbedoeld wijzigingen maakt op je bestaande foto's. De read only beperking kan je er later ook eenvoudig weer af halen.

Read-only maken doe je door in de compose :ro achter je volume te plaatsen. bv:
code:
1
2
volumes:
 - /mnt/locatie/photos:/photos:ro

Een raadsel voor een lekker speciaal biertje o.i.d., plaats je antwoord in mijn profielreacties: 2447202 (Hint: startpunt)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

daniel360gt schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:26:
Tip voor Immich, je kan bestaande mappen importeren en deze voor Immich read-only maken. Op deze manier kan je Immich testen zonder het risico te lopen dat je onbedoeld wijzigingen maakt op je bestaande foto's. De read only beperking kan je er later ook eenvoudig weer af halen.

Read-only maken doe je door in de compose :ro achter je volume te plaatsen. bv:
code:
1
2
volumes:
 - /mnt/locatie/photos:/photos:ro
Ik heb Immich permanent in read-only staan. Ik manage mijn foto's qua mappen en naamgeving liever sowieso zelf ouderwets. Of is er een goede reden voor dat Immich iets mag muteren?

Ik heb dit in m'n docker-compose:
code:
1
2
3
volumes:
      - /volume3/archive/spaceboy/Photos:/photos:ro
      - /volume3/docker/immich/upload:/usr/src/app/upload

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• daniel360gt
spaceboy schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Ik heb Immich permanent in read-only staan. Ik manage mijn foto's qua mappen en naamgeving liever sowieso zelf ouderwets. Of is er een goede reden voor dat Immich iets mag muteren?
Voor mij heeft dat hoofdzakelijk te maken met de XMP sidecars. Metadata bewerkt in Immich wordt dan in die bestanden opgeslagen.

https://docs.immich.app/features/xmp-sidecars
https://docs.immich.app/features/tags

Een raadsel voor een lekker speciaal biertje o.i.d., plaats je antwoord in mijn profielreacties: 2447202 (Hint: startpunt)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

daniel360gt schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:10:
[...]

Voor mij heeft dat hoofdzakelijk te maken met de XMP sidecars. Metadata bewerkt in Immich wordt dan in die bestanden opgeslagen.

https://docs.immich.app/features/xmp-sidecars
https://docs.immich.app/features/tags
Ah ok. Weer wat geleerd! En ik heb het zo te lezen niet nodig (en ik krijg jeuk van losse bestanden wat geen foto's en video's zijn, ik was ook dolgelukkig dat ik alle @eaDir crap kon weggooien toen ik van Synology Photos af kwam). :P

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:59
Wat maakt Immich zoveel beter dan de standaard Ugreen foto’s app?
Misschien toch maar eens proberen

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:40
vraagje over docker, ik lees overal op de site/guides van mariushosting over portainer. Is dat nodig per se of kan ik het ook zonder portainer doen als ik immich en jellyfin wil opzetten op de NAS? Op reddit/google zie ik gemengde verhalen over portainer vs docker.
Sommigen zweren bij portainer, maar vroeg me af of of het nodig is behalve als je mariushosting guides wilt volgen? Zag dat je de apps/containers ook in de docker app zelf kan instellen?

[ Voor 8% gewijzigd door Musta op 25-02-2026 14:20 ]

NS FC: SW 2742 0448 8213

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@Musta Portainer is niet nodig voor Immich, ik heb deze video gevolgd en werkte perfect Greatsword in "UGREEN NASync - Discussie & Ervaringen"

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:40
Greatsword schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:36:
@Musta Portainer is niet nodig voor Immich, ik heb deze video gevolgd en werkte perfect Greatsword in "UGREEN NASync - Discussie & Ervaringen"
Ja die kanaal zag ik ook, heb de nas aan de hand van zijn video's ingesteld tot nu toe en hij doet volgens mij alles zonder portainer. Ik denk dat ik die ook gewoon zal volgen. Thx

NS FC: SW 2742 0448 8213

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:05
Portainer is een - soort-van - GUI om Docker. Dit wil zeggen dat je bij onderdelen als Docker-CLI en Docker-Compose met scripts werkt. En bij Portainer doe je het meeste via de Web-UI.

Containers start ik altijd via Docker-CLI. Portainer gebruik ik vooral bij troubleshooting: snel wat logs van containers bekijken en/of in de command line van een container duiken om te kijken hoe daar de vlag er bij hangt.

makes it run like clockwork

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-03 23:00
Zojuist de UGREEN DXP4800 Pro besteld :D

Wellicht een tip als je ook gaat bestellen; vergeet de 5% korting via de website van UGREEN niet EN de 8% cashback via CashbackXL. Krijg je toch weer € 53,44 terug.

• royduin
Morpheus2003 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:05:
Zojuist de UGREEN DXP4800 Pro besteld :D

Wellicht een tip als je ook gaat bestellen; vergeet de 5% korting via de website van UGREEN niet EN de 8% cashback via CashbackXL. Krijg je toch weer € 53,44 terug.
Haha wat goed, precies hetzelfde gedaan deze morgen. Contact opgenomen met Cashbackxl of ze Ugreen wilde toevoegen. Scheelt toch weer! Kortingscode die ik gebruikt heb: SOCIAL5 voor 5%

€699 - €34 korting - €53.45 cashback = €611,55

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:08
Laatst ivm receiver ff snel netwerk kabeltje eruit bij de dx2800.

Heel gedonder om daarna het netwerk weer aan de gang te krijgen diverse resets niks mocht baten.

Ik gebruik zelf ook de ups en achteraf dus de nas uit en ook afsluiten van de ups en kon op die manier eindelijk weer verbinden.

Binnenkort eens naar Ugreen email sturen, absurd, dat je hele nas hangt op het moment, dat je de netwerk kabel eruit haald.

Voor de rest nog steeds erg tevreden, maar bovenstaande is toch wel een dingetje erg slordig.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Denk dat er dan iets met je netwerk aan de hand is.
Ik heb heel vaak de kabels eruit gehad en je kunt ze gewoon weer terug prikken en alles is gewoon in orde.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dagarkin
Ben(V) schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:41:
Denk dat er dan iets met je netwerk aan de hand is.
Ik heb heel vaak de kabels eruit gehad en je kunt ze gewoon weer terug prikken en alles is gewoon in orde.
Weet niet, vermoed van niet, overige apparaten hebben er geen last van. Dit is nu bij mij de 2de keer. Als ik van te voren Ugreen uitschakel en kabel eruit en erin en weer opstart nergens last van. Dat is sowieso wel wat ik de volgende keer doe.

Misschien toch preventief de hdmi met de receiver aansluiten, dan alsnog eens proberen om via de terminal het op te lossen.

Zie onderstaande zijn wel veel meerdere die soort gelijke ervaringen hebben.
https://www.reddit.com/r/...onnect_to_network/]Reddit

[ Voor 8% gewijzigd door Dagarkin op 26-02-2026 14:47 ]

• Ben(V)
  • Nu online
Gebruik je dhcp of krijgt die Ugreen via een ip-mac koppeling netjes altijd hetzelfde ipadres?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-03 21:01

ComPeter

iddqd idkfa

Mijn Synology DS218+ begint helaas kuren te vertonen. Hij is soms onbereikbaar en inloggen op DSM lukt soms niet maar de bestanden zijn wel te benaderen. Een dagelijks geplande reboot hielp in het begin nog, maar inmiddels biedt dat ook geen oplossing meer.

Dus: tijd voor een vervanger.

Ik heb gekozen voor de Ugreen DXP2800, uitgerust met 2× Seagate IronWolf 4TB harde schijven. Best een spannende keuze, aangezien ik de Synology-software door en door ken en daar altijd prettig mee heb gewerkt.

Wat voor mij ook meespeelt, is dat ik behoorlijk geschrokken ben van het eerdere bericht van Synology dat alleen door hen goedgekeurde schijven gebruikt zouden mogen worden. Hoewel ze die beslissing inmiddels hebben teruggedraaid, heeft dit mijn vertrouwen in het merk wel aangetast.

Nu wil ik er ook 2 NVMe SSD’s aan toevoegen voor caching.
Welke capaciteit en type/formaat zouden jullie hiervoor aanraden?

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

iddqd idkfa

• Dagarkin
Ben(V) schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:50:
Gebruik je dhcp of krijgt die Ugreen via een ip-mac koppeling netjes altijd hetzelfde ipadres?
Normaal gesproken via mac en ip.

Ik heb bovenstaande gisteren ook uitgeschakeld en weer opnieuw gedaan dus alleen dhcp, maar dit leverde niks op. Echt volledig de stroom eraf en aan en uit maakte Ugreen weer verbinding.

Het proces was Ugreen uit. Router uit en alles weer aan -> geen resultaat
Mac ip toekennen uitschakelen en weer bovenstaande -> geen resultaat
Ugreen uitschakelen en loskoppelen van stroomnet -> eindelijk weer leven.

• Ben(V)
  • Nu online
Zou een ticket bij Ugreen inschieten want dit is niet normaal.
Zoals ik als zei gebeurd dat hier nooit en ik trek toch echt heel regelmatig kabels eruit

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:50
Zoals velen hier kom ik ook van Synology af en mijn DS214+ is eigenlijk wel rijp om uit dienst te worden genomen, ook al werkt alles nog prima. De eerdere berichten waarbij Synology opeens alleen nog maar eigen branded disks ondersteunde (ook al hebben ze het teruggedraaid), het niet willen betalen voor een kleine licentie voor hardware transcoding en de inferieure hardware vergeleken met andere NAS-systemen heeft mij toch doen overhalen naar iets nieuws te kijken. De Ugreen DXP4800 Plus lijkt mij wel interessant, maar zoals ook anderen hier ben ik wat terughoudend omdat het Chinees is en ik gelezen heb dat er regelmatig pakketjes over en weer vliegen naar China, die uiteraard wel geblokkeerd kunnen worden, maar toch.

Ik ben dan ook voornemens om er TrueNAS op te zetten, maar ik las dat het wordt afgeraden om dit op het hoofdgeheugen te doen. Ik ben niet geïnteresseerd om caching te gebruiken via SSD's. Dus ik vraag me af of ik met één NVMe SSD in het slot dat kan gebruiken om TrueNAS op te draaien en zodoende het UGOS ongemoeid te laten?
Omdat het een 4-bay systeem is wil ik om te beginnen twee 24TB schijven aanschaffen, maar ik heb ook nog mijn twee 8TB uit mijn huidige Synology. Ik las dat het bij UGOS niet zo lekker werkt om twee RAID1 pools aan te maken, maar dat zou met TrueNAS geen probleem moeten zijn? Dan zou ik 2x24TB en 2x8TB apart van elkaar in RAID1 draaien in de DXP4800 Plus, of is dit iets wat wel met UGOS zou kunnen?

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-03 21:01

ComPeter

iddqd idkfa

benchMarc schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:10:
Zoals velen hier kom ik ook van Synology af en mijn DS214+ is eigenlijk wel rijp om uit dienst te worden genomen, ook al werkt alles nog prima. De eerdere berichten waarbij Synology opeens alleen nog maar eigen branded disks ondersteunde (ook al hebben ze het teruggedraaid), het niet willen betalen voor een kleine licentie voor hardware transcoding en de inferieure hardware vergeleken met andere NAS-systemen heeft mij toch doen overhalen naar iets nieuws te kijken. De Ugreen DXP4800 Plus lijkt mij wel interessant, maar zoals ook anderen hier ben ik wat terughoudend omdat het Chinees is en ik gelezen heb dat er regelmatig pakketjes over en weer vliegen naar China, die uiteraard wel geblokkeerd kunnen worden, maar toch.

Ik ben dan ook voornemens om er TrueNAS op te zetten, maar ik las dat het wordt afgeraden om dit op het hoofdgeheugen te doen. Ik ben niet geïnteresseerd om caching te gebruiken via SSD's. Dus ik vraag me af of ik met één NVMe SSD in het slot dat kan gebruiken om TrueNAS op te draaien en zodoende het UGOS ongemoeid te laten?
Omdat het een 4-bay systeem is wil ik om te beginnen twee 24TB schijven aanschaffen, maar ik heb ook nog mijn twee 8TB uit mijn huidige Synology. Ik las dat het bij UGOS niet zo lekker werkt om twee RAID1 pools aan te maken, maar dat zou met TrueNAS geen probleem moeten zijn? Dan zou ik 2x24TB en 2x8TB apart van elkaar in RAID1 draaien in de DXP4800 Plus, of is dit iets wat wel met UGOS zou kunnen?
De DXP4800 is voorzien een verborgen NVME SSD, deze zit verstopt naast deNVME en geheugen slot en achterkant onde de stalen behuizing , hier staa het os op
Het is wel even schroeven via de achterkant
Deze kan vervangen worden waardoor de orginele nvme behouden blijft

iddqd idkfa

• daniel360gt
Of via clonezilla een clone trekken van UGOS en vervolgens TrueNAS op de originele ssd zetten. Dan blijven de 2 M2 sloten beschikbaar en kan je altijd terug mocht TrueNAS niet aan je verwachtingen voldoen.

• Ben(V)
  • Nu online
ComPeter schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:40:
[...]

De DXP4800 is voorzien een verborgen NVME SSD, deze zit verstopt naast deNVME en geheugen slot en achterkant onde de stalen behuizing , hier staa het os op
Het is wel even schroeven via de achterkant
Deze kan vervangen worden waardoor de orginele nvme behouden blijft
YouTube: UGREEN DXP 4800 PLUS BOOT DRIVE REPLACEMENT

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:50
Ik lees in een comment daar dat UGREEN niet zo moeilijk doet en een image file stuurt als je erom vraagt? Dat zou helemaal mooi zijn natuurlijk want dan zou je altijd terug naar de fabrieksimage kunnen gaan. Dan zou noch het eruit schroeven noch zelf clonen van de drive nodig zijn?

• Ben(V)
  • Nu online
Clonen is toch wel verstandiger en kost enkel een beetje moeite.

Er is geen enkel garantie dat Ugreen dat blijft doen en tevens krijg je dan gewoon de laatste versie en over een paar jaar kan dat dan wel eens een probleem opleveren.

• babbelbox
  • Laatst online: 13:45
Misschien gewoon nu het nog kan de huidige image opvragen en die goed bewaren.

• Airw0lf
benchMarc schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:26:
[...]

Ik lees in een comment daar dat UGREEN niet zo moeilijk doet en een image file stuurt als je erom vraagt? Dat zou helemaal mooi zijn natuurlijk want dan zou je altijd terug naar de fabrieksimage kunnen gaan. Dan zou noch het eruit schroeven noch zelf clonen van de drive nodig zijn?
En stel je hebt die image file - wat dan?
Of wordt er een handleiding meegeleverd?

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:14
spaceboy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Ik ben ook een keer aan het stoeien geweest op een proxmox systeem maar Immich de foto’s van alle gebruikers in een map.
Hebben jullie dat geaccepteerd of is daar een oplossing voor?

• daniel360gt
Jovink538 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:52:
[...]

Ik ben ook een keer aan het stoeien geweest op een proxmox systeem maar Immich de foto’s van alle gebruikers in een map.
Hebben jullie dat geaccepteerd of is daar een oplossing voor?
Daar heb je de functie van de storage template voor.
Zo kan je foto's opslaan bv. per gebruiker > per jaar > per maand

https://docs.immich.app/administration/storage-template/

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:14
daniel360gt schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Daar heb je de functie van de storage template voor.
Zo kan je foto's opslaan bv. per gebruiker > per jaar > per maand

https://docs.immich.app/administration/storage-template/
Oh top zo ver ben ik niet gekomen. Bedankt

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:22
HofmanJaap schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:18:
[...]

Heb dezelfde behoefte, zie het antwoord van Ugreen:
Currently, the UGREEN NAS does not support a dedicated surveillance management application like Synology's “Surveillance Station.” While our NAS devices are optimized for data storage, backup, and multimedia applications, native support for IP camera integration and monitoring is not available at this time.

However, depending on your technical preferences, you may explore third-party solutions that can be installed via Docker
such as Shinobi, though these require manual setup. - https://support.ugnas.com...iIiwicGF0aENvZGUiOiIifQ==

We appreciate your feedback, and I’ve passed your suggestion along to our product team for future consideration.
Heb jij deze zelf ook draaien? Ik wil 'm graag proberen aan de hand van de manual van Ugreen, maar moet dan natuurlijk wel het storage volume aanpassen (OS op SSD, camera-meuq moet uiteraard op de HDD) en ik speel echt nog steeds te weinig met het apparaat om het me een beetje eigen te maken :X
services:
  Shinobi:
    image: registry.gitlab.com/shinobi-systems/shinobi:dev
    container_name: Shinobi
    restart: always
    devices:
      - /dev/dri:/dev/dri
    ports:
      - "8080:8080/tcp"
    volumes:
      - ./streams:/dev/shm/streams:rw
      - ./config:/config:rw
      - ./customAutoLoad:/home/Shinobi/libs/customAutoLoad:rw
      - ./database:/var/lib/mysql:rw
      - ./videos:/home/Shinobi/videos:rw
      - ./plugins:/home/Shinobi/plugins:rw
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:28
Sinds deze week ben ik ook lid van de Ugreen club! Een DXP4800pro heeft zijn weg in mijn huis gevonden.
HIj vervangt een Synology DS1512+ (uit 2012!) met expansion bay, dus ik ga van 10x3TB naar 3x14TB :) En omdat de DS1512+ niet krachtig genoeg is voor virtualisatie vervangt hij ook nog een oude Dell desktop/server.
In eerste instantie wilde ik native Proxmox draaien en Truenas in een container. Maar tot nu toe ben ik eigenlijk prima tevreden over UGOS. Dus hou het voorlopig maar zo denk ik ;)

[ Voor 12% gewijzigd door zjeeraar84 op 07-03-2026 16:41 ]

• Morpheus2003
Vraagje.. ik ben bezig Calibre te installeren via Docker. Ik gebruik dit script van Marius;

services:
calibre:
container_name: Calibre
image: ghcr.io/linuxserver/calibre
mem_limit: 4g
cpu_shares: 768
security_opt:
- no-new-privileges:true
- seccomp:unconfined
restart: on-failure:5
ports:
- 7080:8080
- 7081:8081
- 8181:8181
volumes:
- /volume1/docker/calibre:/config:rw
environment:
CUSTOM_USER: *****
PASSWORD: *****
TZ: Europe/Amsterdam
PUID: 999
PGID: 10

Dit werkt op zich alleen als ik dan in Calibre zit en ik wil boeken toevoegen van hetzelfde volume maar die in een andere map staan op de NAS, kan ik deze map met geen mogelijkheid vinden. Heb Google al afgestruind maar kom er niet uit.

Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt.

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:39

Rhapsody

In Metal We Trust

Je hebt nu alleen een volume gemount voor de config. Maar niets voor je library.
Docker:
1
-v /volume1/web/books:/books
Zie volledige yaml hier: https://mariushosting.com/how-to-install-calibre-web-on-your-synology-nas/ (is weliswaar voor Synology, maar dat maakt hier niet uit volgens mij)

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• royduin
Spring sale vandaag gestart met wat extra kortingen, vergeet de kortingscode SOCIAL5 niet en 8% cashback via CashbackXL. Ze hebben ook 30 dagen price matching, net 35 euro terug gekregen met een simpel mailtje @Morpheus2003 en @zjeeraar84

• Morpheus2003
royduin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:33:
Spring sale vandaag gestart met wat extra kortingen, vergeet de kortingscode SOCIAL5 niet en 8% cashback via CashbackXL. Ze hebben ook 30 dagen price matching, net 35 euro terug gekregen met een simpel mailtje @Morpheus2003 en @zjeeraar84
Thanks. Ik zag em net via Pepper. Ik ga ook mailen voor de price match.

• zjeeraar84
Dank @royduin ! Ik had al de cashback en social5 code gedaan, nu ook nog gemailed voor de price match :) gezien de huidige prijzen van RAM en disks erg welkom!

• Mokum
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:31
Morpheus2003 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:33:
Vraagje.. ik ben bezig Calibre te installeren via Docker. Ik gebruik dit script van Marius;

services:
calibre:
container_name: Calibre
image: ghcr.io/linuxserver/calibre
mem_limit: 4g
cpu_shares: 768
security_opt:
- no-new-privileges:true
- seccomp:unconfined
restart: on-failure:5
ports:
- 7080:8080
- 7081:8081
- 8181:8181
volumes:
- /volume1/docker/calibre:/config:rw
environment:
CUSTOM_USER: *****
PASSWORD: *****
TZ: Europe/Amsterdam
PUID: 999
PGID: 10

Dit werkt op zich alleen als ik dan in Calibre zit en ik wil boeken toevoegen van hetzelfde volume maar die in een andere map staan op de NAS, kan ik deze map met geen mogelijkheid vinden. Heb Google al afgestruind maar kom er niet uit.

Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt.
Als je een map wil toevoegen dan moet je die mappen in je docker compose.
Nu heb je enkel - /volume1/docker/calibre:/config:rw gemapped en is dat ook de enige map die zictbaar is voor Calibre.

Je kan bijvoorbeeld: -/home/$username$/xxx toevoegen
wat dan een link is naar een folder in je user folder en niet je shared folder docker.

• zjeeraar84
Vandaag een identieke SO-DIMM module ontvangen (Samsung 8GB) maar helaas start de NAS daar niet mee. Verder getest, heb uiteindelijk de originele DIMM als enige in het andere slot (slot1, zat oorspronkelijk in slot2) gedaan, en zelfs daar werkt hij niet mee. De nas geeft een beep code 'long long long short short'.
Lijkt erop dat DIMM slot 1 defect is :( Heb nu een ticket lopen bij Ugreen.

• Greatsword
  • Niet online
zjeeraar84 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:16:
Vandaag een identieke SO-DIMM module ontvangen (Samsung 8GB) maar helaas start de NAS daar niet mee. Verder getest, heb uiteindelijk de originele DIMM als enige in het andere slot (slot1, zat oorspronkelijk in slot2) gedaan, en zelfs daar werkt hij niet mee. De nas geeft een beep code 'long long long short short'.
Lijkt erop dat DIMM slot 1 defect is :( Heb nu een ticket lopen bij Ugreen.
Hoe weet je dat het een identieke is? Ik heb er ook 1 van iemand overgenomen op MP die uit de Ugreen kwam en werkt zonder problemen.

• zjeeraar84
Greatsword schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:20:
[...]

Hoe weet je dat het een identieke is? Ik heb er ook 1 van iemand overgenomen op MP die uit de Ugreen kwam en werkt zonder problemen.
Informatie op de sticker vergelijken.
Maar de originele DIMM werkt dus ook niet in het andere slot, als hij er als enige in zit.
Dus de enige conclusie kan zijn dat het DIMM slot defect is :(

• Morpheus2003
Ik heb Immich draaien op mijn NAS en ook Tailscale ingesteld voor remote access. Op mijn iPhone activeer ik dan de VPN en log ik in via het Tailscale IP als ik niet in mijn eigen netwerk zit. Ik wil echter niet steeds wisselen tussen het interne IP en het tailscale IP voor Immich. Ik zie dat als ik verbonden met mijn eigen netwerk Immich gewoon blijft werken als ik ben ingelogd via het Tailscape IP. Mijn vraag is of dit kwaad kan? En kan het kwaad om op mijn iPhone constant verbonden te zijn met de Tailscale VPN?

Alvast bedankt!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:21
Morpheus2003 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:39:
Ik heb Immich draaien op mijn NAS en ook Tailscale ingesteld voor remote access. Op mijn iPhone activeer ik dan de VPN en log ik in via het Tailscale IP als ik niet in mijn eigen netwerk zit. Ik wil echter niet steeds wisselen tussen het interne IP en het tailscale IP voor Immich. Ik zie dat als ik verbonden met mijn eigen netwerk Immich gewoon blijft werken als ik ben ingelogd via het Tailscape IP. Mijn vraag is of dit kwaad kan? En kan het kwaad om op mijn iPhone constant verbonden te zijn met de Tailscale VPN?

Alvast bedankt!
Ik heb tailscale continue aan staan op mijn iphone o.a. voor toegang tot Immich, maar ook voor Jellyfin/Finamp en andere relevante dockers die op de NAS (4800 plus) draaien. (op de NAS geactiveerd als exit node, zodat ik ook makkelijk vanaf de telefoon bij de interne IP adressen van VM's kan komen (Home Assistant) ).
Gaat prima, werkt prima.

Of bedoel je iets anders met "kan het kwaad"?

• Morpheus2003
breew schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:52:
[...]

Ik heb tailscale continue aan staan op mijn iphone o.a. voor toegang tot Immich, maar ook voor Jellyfin/Finamp en andere relevante dockers die op de NAS (4800 plus) draaien. (op de NAS geactiveerd als exit node, zodat ik ook makkelijk vanaf de telefoon bij de interne IP adressen van VM's kan komen (Home Assistant) ).
Gaat prima, werkt prima.

Goed om te lezen. Ik bedoel vooral of het kwaad kan naar buiten toe? Volgens mij staan er geen dingen open omdat ik juist Tailscale gebruik, toch?

• Dagarkin
breew schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:52:
[...]

Gaat prima, werkt prima.

Waarom niet gekozen voor eigen wireguard server?

Zelf gebruik ik ook nog adguard icm dns rewrite, dan kan ik dus mooi immich.mijneigendomein.nl zelf ook nog cloudflare icm traefik waardoor ik de diensten die ik open wil echt open kan zetten.

Immich dan zet ik de wireguard verbinding aan op de mobiel en klaar, werkt perfect.

• Morpheus2003
Dagarkin schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Waarom niet gekozen voor eigen wireguard server?

Zelf gebruik ik ook nog adguard icm dns rewrite, dan kan ik dus mooi immich.mijneigendomein.nl zelf ook nog cloudflare icm traefik waardoor ik de diensten die ik open wil echt open kan zetten.

Immich dan zet ik de wireguard verbinding aan op de mobiel en klaar, werkt perfect.
Omdat dat veel te ingewikkeld voor mij is :)

• Dagarkin
Morpheus2003 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Omdat dat veel te ingewikkeld voor mij is :)
Zelf bij gli.net een flint 1(router) gekocht nu helaas niet meer beschikbaar, evt de opvolger 2 of 3.

Hierbij zit een vorm van open wrt, maar hun eigen software is vrij vriendelijk en hierbij kan je zelf direct een wireguard server opzetten en ook adguard en alles maar wat je wilt.

• Speeedy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-03 23:13
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Speeedy op 16-03-2026 12:22 . Reden: Opgelost ]

• NickC
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-03 12:58
Ik wil overstappen van een dxp2800 naar een dxp4800.

Kan ik de 2 HDD's en SSD overzetten en dan vanuit daar verder gaan? Of moet ik hem compleet opnieuw instellen?

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

NickC schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:45:

Kan ik de 2 HDD's en SSD overzetten en dan vanuit daar verder gaan? Of moet ik hem compleet opnieuw instellen?
Als ze nu een RAID configuratie hebben zul je al je data kwijt zijn op het moment dat je ze overzet.

Als je ze ingesteld hebt als JBOD durf ik het niet met zekerheid te zeggen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Airw0lf

Goeie vraag voor in het Ugreen forum... :+

• Greatsword
  • Niet online

Het werkte eerst wel, maar het artikel is nu niet meer beschikbaar.

https://www.reddit.com/r/...m_source=share&utm_term=1

Zorg dus sowieso eerst voor een backup.

Daarna de schijven in de nieuwe nas stoppen en kijken onder HDD's of je ze kan migreren i.p.v. formatteren.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:59

• Brick Top
  • Laatst online: 05:11
Hallo iedereen,

Ik ga weldra mijn eerste NAS bestellen en de keuze is gemaakt: het wordt een 2-bay NAS van UGREEN. Ik twijfel enkel nog tussen de volgende twee:

uitvoering: Ugreen NASync DXP2800
uitvoering: Ugreen NASync DH2300

Ik ga de NAS gebruiken als 'domme' opslag. Dus puur om (grote) videobestanden op te slagen en deze dan via PLEX (dewelke op HTPC draait) af te spelen.

Het grootste - en voornaamste (?) - verschil tussen de twee zit 'm in de ethernet aansluiting. Bij de DH2300 is die slechts 1Gbps en bij de DXP2800 is dat 2.5Gbps. De vraag is natuurlijk of dat in mijn user case zo'n groot verschil maakt?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:29
Brick Top schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:22:
Hallo iedereen,

Ik ga weldra mijn eerste NAS bestellen en de keuze is gemaakt: het wordt een 2-bay NAS van UGREEN. Ik twijfel enkel nog tussen de volgende twee:

uitvoering: Ugreen NASync DXP2800
uitvoering: Ugreen NASync DH2300

Ik ga de NAS gebruiken als 'domme' opslag. Dus puur om (grote) videobestanden op te slagen en deze dan via PLEX (dewelke op HTPC draait) af te spelen.

Het grootste - en voornaamste (?) - verschil tussen de twee zit 'm in de ethernet aansluiting. Bij de DH2300 is die slechts 1Gbps en bij de DXP2800 is dat 2.5Gbps. De vraag is natuurlijk of dat in mijn user case zo'n groot verschil maakt?
Review bij de DH2300:
Video playback werkt enigszins... maar niet soepel

*sowieso

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:48
DonJunior schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:34:
[...]

Review bij de DH2300:

[...]
Het lijkt me niet dat dat door de ethernetaansluiting komt? 1gbit is meer dan zat voor het afspelen van video, tenzij je 16K video's gaat bekijken ;)

omniscale.nl

• Greatsword
  • Niet online
@Brick Top Ga voor de DXP2800, dan kan je daar ook gelijk Plex op draaien en dan kan de HTPC de deur uit ;)

• Brick Top
  • Laatst online: 05:11
DonJunior schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:34:
[...]
Review bij de DH2300:

Video playback werkt enigszins... maar niet soepel
[...]
Ja maar video playback... Bedoelen ze daarmee niet de situatie waarin Plex op de NAS zelf draait en die dus de 'heavy lifting' moet doen? Want in mijn geval draait Plex op de HTPC dus die doet dan toch al het zware rekenwerk, niet? Verbeter me zeker indien ik fouten maak!
Greatsword schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:23:
@Brick Top Ga voor de DXP2800, dan kan je daar ook gelijk Plex op draaien en dan kan de HTPC de deur uit ;)
Haha! Absoluut een mogelijkheid maar helaas niet in mijn geval. Ik gebruik de HTPC ook om te gamen en dergelijke dus Plex draaien is niet zijn enige job. ;)

Bedankt alvast aan iedereen die gereageerd heeft!
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste