ik zou hem dan in de Virtual Machine, draaien je kan de image downloaden van de HA website, https://www.home-assistant.io/installation/alternative/ en dan kiezen voor KVM/Proxmox (.qcow2) kost je wel minimaal 2gb ram, maar dan kan je gewoon je usb bluetooth dongle gebruiken of andere usb apparaten.Chip. schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Draai HA in een docker ja. En I see... dus gewoon situatie accepteren, of in VM installeren of in gewoon home assistant green / raspberry pi kopen.
Vraagje hoezo .qcow2? En niet de gene van VMWare? Zit net een yt tutorial te volgen die de VMWare gebruikt... :-)gert_jan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:31:
[...]
ik zou hem dan in de Virtual Machine, draaien je kan de image downloaden van de HA website, https://www.home-assistant.io/installation/alternative/ en dan kiezen voor KVM/Proxmox (.qcow2) kost je wel minimaal 2gb ram, maar dan kan je gewoon je usb bluetooth dongle gebruiken of andere usb apparaten.
Ow, ja ik had een keer een tutorial gevonden en die gebruikten die .qcow2 image. maar als die andere ook werkt, maakt het allemaal niet zoveel uit dus.Chip. schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:35:
[...]
Vraagje hoezo .qcow2? En niet de gene van VMWare? Zit net een yt tutorial te volgen die de VMWare gebruikt... :-)
Nou VM aanmaken en alles overzetten ging echt veel makkelijker dan ik dacht van te voren. Uiteindelijk heeft het een uurtje geduurd en de Bluetooth dongle doet het nu perfect samen met de Smartdevices die ik via Bluetooth aanstuur. Toppie!
wie oh wie heeft de gouden tip, na dagen onder begeleiding van Chatgpt alles aan de praat gekregen maar radarr laat een map niet zien die er dus wel degelijk is oner SSH is deze ook te zien met inhoud:
wie oh wie weet hoe ik inhoud en onderliggende mappen weer zichtbaar krijg?
- UGOS Pro 1.17.0.094
- Docker Engine 29.4.3
- Radarr 6.3.0.10514
- PathExistsValidator
- "Path does not exist" terwijl de map aantoonbaar bestaat.
wie oh wie weet hoe ik inhoud en onderliggende mappen weer zichtbaar krijg?
@Tonnyb File / Folder permissions al gecontroleerd? 9 van de 10 keer bij mij het probleem
Volume gemapt in je compose file?
Trek is waanzinnig, dank voor de tip!breew schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:10:
[...]
Home Assistant
Nextcloud
Arr stack
Jellyfin
Nginx proxy manager
voor reizen: wanderer en trek
Door nginx manager is zoraxy ook een goede optie integreert ook met docker, beide zijn prima overigens is vooral voorkeur.
[ Voor 10% gewijzigd door CP1977 op 22-07-2026 19:06 ]
Nou toch nog een probleempje hiermee... nu heb ik dat proberen te debuggen met chatGPT, waarbij we eigenlijk tot de conclusie komen dat dit een UGREEN Virtual Machine network issue / limitatie is... Alleen vind lastig te beoordelen of dit 100% klopt. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?Chip. schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:30:
Nou VM aanmaken en alles overzetten ging echt veel makkelijker dan ik dacht van te voren. Uiteindelijk heeft het een uurtje geduurd en de Bluetooth dongle doet het nu perfect samen met de Smartdevices die ik via Bluetooth aanstuur. Toppie!
Ik had tailscale draaien zodat ik home assistant ook kon benaderen als ik niet thuis ben. Alleen nu Home Assistant in een Virtual Machine draait werkt dat niet meer. En ik heb geloof ik de oorzaak gevonden alleen weet niet hoe dit op te lossen...
Home Assistant heeft het ip 192.168.2.19.
NAS heeft het ip 192.168.2.22.
Ik kan vanuit de NAS 192.168.2.22 niet pingen naar Home Assistant 192.168.2.19 en vanuit Home Assistant ook niet naar de NAS.
NAS:
:strip_exif()/f/image/9UU2MMePSoF9x7MJ6XkwfdHp.png?f=user_large)
Home Assistance:
IP link commando gaf:
code: ip link
Vanuit daar concludeerde chatGPT 85: macvtap6@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> een probleem is, ChatGPT zegt dan het volgende...1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| 1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN mode DEFAULT group default qlen 1000 link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00 2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP mode DEFAULT group default qlen 1000 link/ether 6c:1f:f7:92:62:97 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff altname enp2s0 3: br-c66622f35fff: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 02:42:40:c9:b5:ea brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 4: br-d5dd662703cc: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state DOWN mode DEFAULT group default link/ether 02:42:74:ae:80:90 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 5: br-d64e02334e58: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 02:42:2e:ea:3e:43 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 6: br-14f1ffe9516b: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 02:42:8d:21:91:00 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 7: br-550a7b2351fc: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 02:42:fd:28:72:8f brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 8: docker0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 02:42:dc:82:cb:9e brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 9: br-b7d76503f103: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 02:42:33:cd:0d:0d brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 31: veth255b983@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-14f1ffe9516b state UP mode DEFAULT group default link/ether 12:70:6a:82:22:84 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 1 32: veth8d20bd3@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-d64e02334e58 state UP mode DEFAULT group default link/ether 82:6a:d9:60:fe:04 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 2 33: veth47f2cf1@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master docker0 state UP mode DEFAULT group default link/ether 16:0f:a4:48:4f:46 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 3 35: veth5769edc@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-14f1ffe9516b state UP mode DEFAULT group default link/ether 26:b5:78:39:1f:bc brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 5 36: veth6723438@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-14f1ffe9516b state UP mode DEFAULT group default link/ether b2:f1:57:95:99:23 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 6 37: veth441aae5@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-14f1ffe9516b state UP mode DEFAULT group default link/ether fa:85:ea:de:aa:f7 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 7 50: vethb7a2d13@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-550a7b2351fc state UP mode DEFAULT group default link/ether 92:44:74:f0:b7:79 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 10 54: virbr0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state DOWN mode DEFAULT group default qlen 1000 link/ether 52:54:00:6b:47:6f brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 55: virbr1: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state DOWN mode DEFAULT group default qlen 1000 link/ether 52:54:00:59:ef:69 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 61: br-a24be60de5f4: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 86:59:30:69:5e:97 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 68: vethc78ac57@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-a24be60de5f4 state UP mode DEFAULT group default link/ether aa:22:9c:ff:d8:36 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 13 73: veth555bde9@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-c66622f35fff state UP mode DEFAULT group default link/ether 46:25:a0:fd:92:7e brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 4 78: veth23e5f69@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-b7d76503f103 state UP mode DEFAULT group default link/ether 1e:24:27:91:eb:03 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 0 79: veth4130867@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-b7d76503f103 state UP mode DEFAULT group default link/ether 1a:7c:42:52:20:b9 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 8 80: vetha773190@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-b7d76503f103 state UP mode DEFAULT group default link/ether c2:a8:79:ef:be:f1 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 9 81: veth04f919a@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-b7d76503f103 state UP mode DEFAULT group default link/ether 32:d3:7c:e2:e4:b7 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 11 83: tailscale0: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1280 qdisc fq_codel state UNKNOWN mode DEFAULT group default qlen 500 link/none 85: macvtap6@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 500 link/ether 52:54:00:73:ad:6f brd ff:ff:ff:ff:ff:ff |
🎯 We've found the problem
Your Home Assistant VM is connected via macvtap.
This explains everything:This is expected behavior with macvtap.
- ✅ Desktop → Home Assistant works
- ✅ Router → Home Assistant works
- ❌ NAS host → Home Assistant fails
- ❌ Home Assistant → NAS host fails
- ❌ Tailscale subnet router → Home Assistant fails
- ❌ ip neigh shows 192.168.2.19 FAILED
Why?
macvtap creates a direct virtual connection between the VM and the physical NIC (eth0), bypassing the host network stack. One consequence of Linux's macvtap implementation is:
The host cannot communicate with guests attached via macvtap.
Your Tailscale subnet router is running on the NAS host, so when it receives a packet destined for 192.168.2.19, it tries to send it out via eth0. Since the host itself cannot talk to the macvtap guest, the ARP lookup fails and you get:code:Exactly what we observed.
1 192.168.2.19 dev eth0 FAILED
Tailscale installeren op homeassistant zou kunnen maja heb ik 2x tailscale draaien... Volgens mij gaat dat ook niet zonder issue, want ik heb al 2 devices toegevoegd aan tailscale, en uit mijn hoofd zat daar een max van 2 op. En optie 1 is leuk, alleen dit is een UGREEN Virtual Machine probleem... want je hebt nu niet de juiste opties beschikbaar bij de UGREEN Virtual Machine applicatie om het netwerk in te stellen. Andere optie is nog om Wireguard te gaan gebruiken, maja heb ik dan niet gewoon hetzelfde probleem?How to fix it
Option 1 (Recommended): Change the VM networking from macvtap to a Linux bridge
Instead of:code:you want:
1 2 3eth0 └── macvtap └── Home Assistantcode:Then:
1 2 3 4 5 eth0 │ Linux bridge (br0) ├── NAS host └── Home Assistant VMThis is the proper long-term solution.
- NAS ↔ Home Assistant ✅
- Tailscale subnet router ✅
- Other LAN devices ✅
Option 2: Run Tailscale inside Home Assistant
If UGREEN's virtualization software doesn't currently support bridged networking (or makes it difficult to configure), you can install the Tailscale add-on in Home Assistant OS.
Then you'd connect to:code:or via MagicDNS:
1 http://100.x.y.z:8123code:This bypasses subnet routing completely.
1 http://homeassistant:8123
Zelfs de gratis tailscale versie heeft unlimited devices - de limieten zijn 6 users and 3 acl groups.
Het is in principe de bedoeling dat je tailscale draait op elke host die je door en via tailscale wil kunnen benaderen - dus ook je VM's, Windows apparaat en foons. Als je dit niet wil is er een mogelijkheid om een VM als tailscale router in te zetten. Ik heb deze variant inmiddels draaien - maar het is geen klik-klak-klaar installatie.
Op welke apparaten heb je tailscale actief?
Het is in principe de bedoeling dat je tailscale draait op elke host die je door en via tailscale wil kunnen benaderen - dus ook je VM's, Windows apparaat en foons. Als je dit niet wil is er een mogelijkheid om een VM als tailscale router in te zetten. Ik heb deze variant inmiddels draaien - maar het is geen klik-klak-klaar installatie.
Op welke apparaten heb je tailscale actief?
Marstek Venus 3 - V150 | CT003 P1 - V122 | Homey Pro 2023 - V13.4.0 | SMA SB 1.5 - SB 4.0 - SHM20 | 6,83 kWp
Ik heb recent hetzelfde gedaan met HA VM, weliswaar op ander OS, maar werkte onmiddellijk.Airw0lf schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:33:
Het is in principe de bedoeling dat je tailscale draait op elke host die je door en via tailscale wil kunnen benaderen - dus ook je VM's
Zie ook https://tailscale.com/blog/remotely-access-home-assistant (maar je kan veel ballast overslaan)
Ahhh oke! Thanks voor die wijsheid. Geïnstalleerd en werkt weer.Airw0lf schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:33:
Het is in principe de bedoeling dat je tailscale draait op elke host die je door en via tailscale wil kunnen benaderen - dus ook je VM's, Windows apparaat en foons.
Dag allen,
De afgelopen periode met enthousiasme dit topic doorgelezen en veel geleerd. Ook ik sta op het punt om een DXP2800 aan te schaffen, maar ik kom er niet uit qua schijf-setup. Ik ben ook een beetje een noob, dus zit in de lerende fase.
Ik heb hier meegekregen dat de WD Red Plus of Seagate Ironwolf goede schijven zijn (welke ik in RAID1 zal draaien). Daarnaast zou ik een 512GB NVME erbij halen om de apps op te installeren voor wat extra snelheid.
Ik zal de NAS voornamelijk gebruiken als backup voor foto’s en praktische administratie (belastingdienst, etc), maar ook als mediaserver i.c.m. jellyfin.
Mijn vraag: Binnen de bovengenoemde harde schijven zijn er verschillende uitvoeringen, zoals cachegrootte en RPM. Maakt dat een merkbaar verschil voor mijn setup? Gezien de huidige prijzen van de hardware wil ik wel een bewuste keuze maken. Ik zal ook rondkijken op V&A, dus het ligt er ook aan wat beschikbaar is/komt.
P.S. nog even een sanity check: ik lees veel complexe berichten hier over code en configs etc. Schrijven jullie dat allemaal zelf of haal je dat van internet/chatgpt o.i.d.? Ik heb wel wat basiskennis en vind het interessant, maar kan dit niet zelf coderen. Ik neem aan dat dat wel goed gaat komen?
Bij voorbaat dank!
De afgelopen periode met enthousiasme dit topic doorgelezen en veel geleerd. Ook ik sta op het punt om een DXP2800 aan te schaffen, maar ik kom er niet uit qua schijf-setup. Ik ben ook een beetje een noob, dus zit in de lerende fase.
Ik heb hier meegekregen dat de WD Red Plus of Seagate Ironwolf goede schijven zijn (welke ik in RAID1 zal draaien). Daarnaast zou ik een 512GB NVME erbij halen om de apps op te installeren voor wat extra snelheid.
Ik zal de NAS voornamelijk gebruiken als backup voor foto’s en praktische administratie (belastingdienst, etc), maar ook als mediaserver i.c.m. jellyfin.
Mijn vraag: Binnen de bovengenoemde harde schijven zijn er verschillende uitvoeringen, zoals cachegrootte en RPM. Maakt dat een merkbaar verschil voor mijn setup? Gezien de huidige prijzen van de hardware wil ik wel een bewuste keuze maken. Ik zal ook rondkijken op V&A, dus het ligt er ook aan wat beschikbaar is/komt.
P.S. nog even een sanity check: ik lees veel complexe berichten hier over code en configs etc. Schrijven jullie dat allemaal zelf of haal je dat van internet/chatgpt o.i.d.? Ik heb wel wat basiskennis en vind het interessant, maar kan dit niet zelf coderen. Ik neem aan dat dat wel goed gaat komen?
Bij voorbaat dank!
Gisteren is de DXP2800 binnen gekomen. Straks komt de Seagate Ironwolf 6TB HDD en een 512GB PCIE3x2 M.2 SSD had ik nog liggen. Vanavond kan ik dus gaan knutselen aan mijn eerste NAS.
Ik ben van plan om OMV8 te gaan draaien. Zijn er mensen die al OMV (8) draaien op de DXP2800? Zo ja, werkt het goed?
Het primaire doel voor mij is het vervangen van mijn huidige 'server'. Dat is nu niet veel meer dan oude laptop met ubuntu server en een aantal Docker containers. Het secundaire doel is dienen als backup-up machine.
De huidige functionaliteit die moet worden vervangen:
Ik ben van plan om OMV8 te gaan draaien. Zijn er mensen die al OMV (8) draaien op de DXP2800? Zo ja, werkt het goed?
Het primaire doel voor mij is het vervangen van mijn huidige 'server'. Dat is nu niet veel meer dan oude laptop met ubuntu server en een aantal Docker containers. Het secundaire doel is dienen als backup-up machine.
De huidige functionaliteit die moet worden vervangen:
- Aantal SMB shares
- Simpele DLNA via miniDLNA
- Backup voor HA configuraties (draaiend op een Pi)
- Docker: Metube
- Docker: Koillection
- Docker: Mealie
- Docker: Paperless-ngx
- Docker: Portainer
- Docker: Duplicati
- Backup/sync machine via duplicati of Rsync of Syncthing
- Immich
- WOL
- Media server via Jellyfin of gewoon SMB shares voor Kodi
- Time-machine voor apple backups
- arr stack
- Addguard
- Music assistant
- Joplin
- Vikunja
- Karakeep
- De mogelijkheden zijn eindeloos, maar ik verwacht dat de n100 niet alles tegelijk aan zal kunnen
[ Voor 3% gewijzigd door Plevuus2 op 29-07-2026 15:54 ]
@Plevuus2 - Ik ben niet super goed thuis in OMV8.
Een DXP2800 laten starten van iets anders dan de originele ugreen "disk" is mij nooit gelukt...
Afgaande op wat je er mee wil en waar je vandaan komt betwijfel ik of OMV8 een vooruitgaang gaat zijn. Overweeg eens te starten met het meegeleverde ugreen-os - ik acht de kans groot dat je hier prima mee uit de voeten kunt.
En inzake "geen plannen voor virtualisaties": je hebt de nodige docker containers draaien... en van wat ik zo lees ga je er nog meer inzetten... dus hoe bedoel je...
Een DXP2800 laten starten van iets anders dan de originele ugreen "disk" is mij nooit gelukt...
Afgaande op wat je er mee wil en waar je vandaan komt betwijfel ik of OMV8 een vooruitgaang gaat zijn. Overweeg eens te starten met het meegeleverde ugreen-os - ik acht de kans groot dat je hier prima mee uit de voeten kunt.
En inzake "geen plannen voor virtualisaties": je hebt de nodige docker containers draaien... en van wat ik zo lees ga je er nog meer inzetten... dus hoe bedoel je...
[ Voor 19% gewijzigd door Airw0lf op 29-07-2026 13:09 ]
Marstek Venus 3 - V150 | CT003 P1 - V122 | Homey Pro 2023 - V13.4.0 | SMA SB 1.5 - SB 4.0 - SHM20 | 6,83 kWp
Een container is geen virtualisatie, maar een containerAirw0lf schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:02:
@Plevuus2 - Ik ben niet super goed thuis in OMV8.
Thanks @Airw0lf.
Ik betwijfel inderdaad ook of OMV een verbetering gaat zijn ten opzichte van Ugos wat betreft (relevante) mogelijkheden, gebruiksgemak, beveiliging en stabiliteit. Daarom vroeg ik er ook naar. Maar ik voel me ongemakkelijk bij het idee dat mijn belangrijke en persoonlijke documenten staan op een apparaat wat een closed-source Chinees OS/applicatie gebruikt.
Ik ga in eerste instantie OMV8 proberen (vandaar ook de SSD), maar als het niet lukt, slecht werkt of gewoonweg niet bevalt kan ik altijd nog Ugos proberen.
Wat betreft je laatste opmerking, volgens mij is een container geen virtual machine
Ik betwijfel inderdaad ook of OMV een verbetering gaat zijn ten opzichte van Ugos wat betreft (relevante) mogelijkheden, gebruiksgemak, beveiliging en stabiliteit. Daarom vroeg ik er ook naar. Maar ik voel me ongemakkelijk bij het idee dat mijn belangrijke en persoonlijke documenten staan op een apparaat wat een closed-source Chinees OS/applicatie gebruikt.
offtopic:
(Ik ben me ervan bewust dat dit gevoel van onveiligheid meer een subjectieve mening en een gevoel is dan een met objectieve feiten onderbouwde vaststelling. Maar ik denk dat dit ook geldt wanneer iemand beweerd dat het allemaal absoluut veilig is. We weten het gewoonweg niet. Ik wil op deze plek ook geen op meningen en gevoelens gebaseerde oeverloze discussie starten over dat onderwerp)
Ik ga jouw voorstel omdraaien.(Ik ben me ervan bewust dat dit gevoel van onveiligheid meer een subjectieve mening en een gevoel is dan een met objectieve feiten onderbouwde vaststelling. Maar ik denk dat dit ook geldt wanneer iemand beweerd dat het allemaal absoluut veilig is. We weten het gewoonweg niet. Ik wil op deze plek ook geen op meningen en gevoelens gebaseerde oeverloze discussie starten over dat onderwerp)
Ik ga in eerste instantie OMV8 proberen (vandaar ook de SSD), maar als het niet lukt, slecht werkt of gewoonweg niet bevalt kan ik altijd nog Ugos proberen.
Wat betreft je laatste opmerking, volgens mij is een container geen virtual machine
Een container is geen VM - klopt - er wordt immers geen hardware gevirtualiseerd.
Maar 2 of meer containers draaien is wel degelijk een vorm van virtualisatie - namelijk OS virtualisatie. Immers, elke container maakt gebruik van bepaalde OS-functies van de host - de ene container wat meer dan de andere - maar toch.
Maar 2 of meer containers draaien is wel degelijk een vorm van virtualisatie - namelijk OS virtualisatie. Immers, elke container maakt gebruik van bepaalde OS-functies van de host - de ene container wat meer dan de andere - maar toch.
Kleine update: OMV8 draait op de DXP2800
Kan iemand mij een indicatie geven van het stroomverbruik van een DXP2800 ? Zonder gewone HDD's. Nvme en ssd is wel verwaarloosbaar.
Natuurlijk is docker wel een vorm van virtualisatie.
Elke applicatie draait in z'n eigen container ofwel in een virtualisatie laag.
Toegevoegde waarde van OMV8 ten opzichte van UGOs is enkel dat het open source is.
Toegevoegde waarde van UGOS ten opzichte van OMV8 is een veel betere gebruikers interface en standaard veel nuttig software en tools.
Elke applicatie draait in z'n eigen container ofwel in een virtualisatie laag.
Toegevoegde waarde van OMV8 ten opzichte van UGOs is enkel dat het open source is.
Toegevoegde waarde van UGOS ten opzichte van OMV8 is een veel betere gebruikers interface en standaard veel nuttig software en tools.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Met 2 sata ssd’s doet die van mij rond 9,5W…. In idle, zonder slaapstanden.Yarisken schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:34:
Kan iemand mij een indicatie geven van het stroomverbruik van een DXP2800 ? Zonder gewone HDD's. Nvme en ssd is wel verwaarloosbaar.
Mag ik vragen hoe? Ik loop vast na de OMV install. Ik zet in de bios de MMC uit en de nvme stel ik in als eerste in de bootvolgorde, maar zodra ik de usb stick eruithaal start hij niet door naar OMV maar kom ik in de bios terecht?
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
In de bios zit ergens iets van een watchdog - die moet uitgezet worden als je met een ander OS wil booten. Als ik het me goed herinneren moet dit binnen 5 minuten uitgevoerd zijn.Ramon schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 00:13:
[...]
Mag ik vragen hoe? Ik loop vast na de OMV install. Ik zet in de bios de MMC uit en de nvme stel ik in als eerste in de bootvolgorde, maar zodra ik de usb stick eruithaal start hij niet door naar OMV maar kom ik in de bios terecht?
[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 03-08-2026 07:17 ]
Je moet, zoals @Airw0lf aangaf, de watchdog in de bios uitschakelen. Maar dat had je waarschijnlijk al gedaan anders was je al niet door de OMV installatie gekomen. (daar heb ik zelf mee zitten vechten)Ramon schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 00:13:
[...]
Verder moet je secure boot uitschakelen in de bios.
Desnoods kan ik vanavond wel even naar de precieze bios instellingen kijken. Het is sowieso voor mezelf ook wel goed om dat even te documenteren.
Boys nog een vraagje. Ik heb wat zitten lezen en je kan met de ugreen 4800 plus ook via ssh inloggen en zo docker compose containers draaien. Werkt dit goed ? Schijnt dat de gui ook heel goed is maar ik heb liever zelf wat controle
@Yarisken Yes, werkt uit-ste-kend zelfs. De GUI is aardig, maar nothing beats a CLI.
Desgewenst kun je nog aan Portainer denken. Daar ben ik mee begonnen omdat ik eigenlijk dezelfde vraag als jij had
, maar inmiddels gaat alles gewoon via de CLI.
Desgewenst kun je nog aan Portainer denken. Daar ben ik mee begonnen omdat ik eigenlijk dezelfde vraag als jij had
Bij mij een mix van beiden. Heb wat via de UI opgezet, wat simpeler werk, maar ook via CLI. Werkt in beide gevallen. Kon alleen niet direct een git clone uitvoeren dus dat werd een workaround.TheDane schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:07:
@Yarisken Yes, werkt uit-ste-kend zelfs. De GUI is aardig, maar nothing beats a CLI.
Desgewenst kun je nog aan Portainer denken. Daar ben ik mee begonnen omdat ik eigenlijk dezelfde vraag als jij had, maar inmiddels gaat alles gewoon via de CLI.
Dat klopt - mijn advies is echter doe de initiele setup via de GUI. Zodat je kunt zien waar welke bestanden terecht komen. Eenmaal aangemaakt kan je via CLI of langs andere wegen verdere aanpassingen doen.Yarisken schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:39:
Boys nog een vraagje. Ik heb wat zitten lezen en je kan met de ugreen 4800 plus ook via ssh inloggen en zo docker compose containers draaien. Werkt dit goed ? Schijnt dat de gui ook heel goed is maar ik heb liever zelf wat controle
Ik ben misschien een beetje naïef, maar met Claude Code in een lokaal project die je laat deployen op je NAS kun je je hele applicatie stack managen en precies zo inrichten zoals je wilt.
Claude heeft een dashboard voor al m'n services gemaakt met status per service, een notificatieservice richting m'n iPhone, een widget voor m'n iPhone met status en recente activiteit van services, een backup service via Restic naar Backblaze, Cloudflare (access) voor alle services, Tailscale voor m'n eigen tailnet, reverse proxy, etc., etc..
Zelf was ik nooit zover gekomen, en de data die er nu opstaat is nog beperkt qua waarde dus ik vertrouw dit allemaal wel. Misschien kom ik daar later van terug hoor, maar wat er allemaal kan is echt fantastisch.
Claude heeft een dashboard voor al m'n services gemaakt met status per service, een notificatieservice richting m'n iPhone, een widget voor m'n iPhone met status en recente activiteit van services, een backup service via Restic naar Backblaze, Cloudflare (access) voor alle services, Tailscale voor m'n eigen tailnet, reverse proxy, etc., etc..
Zelf was ik nooit zover gekomen, en de data die er nu opstaat is nog beperkt qua waarde dus ik vertrouw dit allemaal wel. Misschien kom ik daar later van terug hoor, maar wat er allemaal kan is echt fantastisch.
Hi all,
wellicht dat jullie me even op weg kunnen helpen. Wellicht basic stuff, maar toch.
Ik loop tegen de grenzen aan van de huidige famili nas.
Gezin van 4 die allemaal lekker veel foto’s maken op de iPhones.
Daarnaast ook genoeg (grote) documenten van 2 gebruikers (grafici).
Nog een setje films (historisch familie spul etc, geen speelfilms).
Time machine backups van een stuk of wat laptops.
Momenteel draai ik een Synology DS216+. Stabiel maar zo traag als de spreekwoordelijk dikke…
Gezien de prijs/kwaliteit is een verse synology eigenlijk geen optie. Te duur/te traag.
Ugreen lijkt best ok maar het is me niet helemaal duidelijk of ze idd het volgende bieden en of het ook goed werkt.
- Centrale fotolibrary
- automatische “back-up” van foto’s/videos van i- devices
- automatische bestands sync (synology Drive)
- Time machine support
-Docker support (dat werkt weet ik)
Ik meen te zien dat bestandssync een ding is, de rest zou er moeten zijn.
Daarnaast, zijn er migratiepaden/strategieën van Syno naar Ugreen?
En als laatste:
Het schijnt chinees te zijn. (Data) security?
Dank!
wellicht dat jullie me even op weg kunnen helpen. Wellicht basic stuff, maar toch.
Ik loop tegen de grenzen aan van de huidige famili nas.
Gezin van 4 die allemaal lekker veel foto’s maken op de iPhones.
Daarnaast ook genoeg (grote) documenten van 2 gebruikers (grafici).
Nog een setje films (historisch familie spul etc, geen speelfilms).
Time machine backups van een stuk of wat laptops.
Momenteel draai ik een Synology DS216+. Stabiel maar zo traag als de spreekwoordelijk dikke…
Gezien de prijs/kwaliteit is een verse synology eigenlijk geen optie. Te duur/te traag.
Ugreen lijkt best ok maar het is me niet helemaal duidelijk of ze idd het volgende bieden en of het ook goed werkt.
- Centrale fotolibrary
- automatische “back-up” van foto’s/videos van i- devices
- automatische bestands sync (synology Drive)
- Time machine support
-Docker support (dat werkt weet ik)
Ik meen te zien dat bestandssync een ding is, de rest zou er moeten zijn.
Daarnaast, zijn er migratiepaden/strategieën van Syno naar Ugreen?
En als laatste:
Het schijnt chinees te zijn. (Data) security?
Dank!
@macfocus Gebruik de zoekfunctie eens in dit topic, dat is echt allemaal al meerdere keren voorbij gekomen.
Zorg gewoon voor een goede backup voordat je van Systeem wisselt.
Zorg gewoon voor een goede backup voordat je van Systeem wisselt.
Dat zou ook mijn advies zijn. Dat is ook de reden dat ik zelf ben overgestapt van Ubuntu server naar OMV. Gek genoeg waren de wat ingewikkeldere zaken als het opzetten en starten van een docker container via compose best te doen via de terminal. Maar ik vond juist de basis zaken en met name het opzetten van SMB en regelen van de juiste toegangsrechten voor meerdere gebruikers erg lastig via de CLI. Ik denk dat het voor de doorwinterde Linux gebruiker gesneden koek is, maar dat ben ik niet. Nou moet ik toegeven dat ik die zaken via OMV nou ook niet super eenvoudig vind.Airw0lf schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:29:
[...]
Dat klopt - mijn advies is echter doe de initiele setup via de GUI. Zodat je kunt zien waar welke bestanden terecht komen. Eenmaal aangemaakt kan je via CLI of langs andere wegen verdere aanpassingen doen.
Ik heb gisteren de DXP4800 plus als vervanging van mijn Synology DS219play ontvangen en kan niets anders zeggen dan dat ik onder de indruk ben. Het OS heeft mij verrast, wel wat vreemde keuzes zoals dat je niet meteen ziet op welk volume je map staat en dat volumes in de basis geen eigen naam kunnen krijgen alleen een alias. Ook sommige vertalingen naar Nederlands slaan nergens op
. Gezien de snelheid van ontwikkelingen denk ik zomaar dat we het over een half jaar al niet meer terug herkennen. Volgende week komt de extra 4tb wd red plus binnen dan kan ik ook de bestanden gaan migreren en aan de slag met Immich, theater en muziek.
Oh en het draaien van adguard of pihole werkt niet zo makkelijk door een interne verwijzing, zou mooi zijn als ze dat oplossen.
Oh en het draaien van adguard of pihole werkt niet zo makkelijk door een interne verwijzing, zou mooi zijn als ze dat oplossen.
[ Voor 9% gewijzigd door jeroen.ijmuiden op 07-08-2026 11:50 ]
Ik heb het hele topic doorgelezen inmiddels.
Ben eigenlijk wel overtuigd dat ik een Ugreen moet gaan aanschaffen.
China blokkeren op het netwerk en dan zou de basis redelijk OK moeten zijn.
Met een DXP2800 kom ik weg, maar daar wil ik dan meteen 2 x 12TB disken in hebben (anders loop ik ooit weer tegen een volle NAS aan).
Dat wordt dus duur.
Dus dan liever een 4- bay met 2 x 8TB. Kan ik later altijd nog disken bijplaatsen voor 3*8TB raid 5 of 2 *whatever voor en extra volume.
Ik denk aan de DXP4800+.met 2 x 8TB Seawolf Irons.
Het lijkt erop dat die me op een haar na 1200,- kost via NBB.
Moet overigens nog wel het thuisfront dit nog even voorleggen 😇)
Iemend betere/goedkopere suggesties?
Met een DXP2800 kom ik weg, maar daar wil ik dan meteen 2 x 12TB disken in hebben (anders loop ik ooit weer tegen een volle NAS aan).
Dat wordt dus duur.
Dus dan liever een 4- bay met 2 x 8TB. Kan ik later altijd nog disken bijplaatsen voor 3*8TB raid 5 of 2 *whatever voor en extra volume.
[ Voor 6% gewijzigd door macfocus op 08-08-2026 16:43 ]
Gebruikte disken via Tweakers vraag&aanbod kopen. Bij een goed beoordeelde verkoper die de SMART waardes van de disken erbij post. Heb ik tot nu toe ook steeds gedaan voor mijn NAS’en en scheelt een hoop geld.macfocus schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:41:
Ik heb het hele topic doorgelezen inmiddels.
Dat wordt dus duur.
Hi all,
Ik begrijp al sinds enige tijd een UGreen 2800 NAS tevredenheid - een flink upgrade vanaf mijn vorige Synology. Momenteel bestaat mijn setup uit twee HDD welke in Raid 1 opstelling draaien.
Voor het backuppen van de Iphone gebruik ik Immich (door het draaien van docker). Echter met het runnen van docker gaan beide schijnen niet meer in slaapstand en dat wil ik wel graag. Dit kan ik volgens mij oplossen door het plaatsen van een NVME SSD en op dat punt ben ik even niet meer zeker, vandaar een aantal vragen:
Ik begrijp al sinds enige tijd een UGreen 2800 NAS tevredenheid - een flink upgrade vanaf mijn vorige Synology. Momenteel bestaat mijn setup uit twee HDD welke in Raid 1 opstelling draaien.
Voor het backuppen van de Iphone gebruik ik Immich (door het draaien van docker). Echter met het runnen van docker gaan beide schijnen niet meer in slaapstand en dat wil ik wel graag. Dit kan ik volgens mij oplossen door het plaatsen van een NVME SSD en op dat punt ben ik even niet meer zeker, vandaar een aantal vragen:
- Is het plaatsen van een enkele NVME SSD (van 1TB) toereikend om dit probleem te tackelen of dienen dit twee SSD's te zijn?
- Kan ik in de lopende opstelling dit nog wijzigen? Kan ik bijvoorbeeld de setup zo instellen dat hij voor het draaien van Immich/docker de SSD gebruikt maar voor de daadwerkelijke opslag van de bestanden de HDDs gebruikt?
Hoi allen,
ik heb een Ugreen NAS 4800plus gekocht, 4 hardeschijven van 8Tb erin gezet, geconfigureerd als Raid5 en gewacht tot deze geconfigureerd is.
Nu probeer ik via Tom's Sparkbox een aantal modules erop te krijgen, maar ik loop vast bij de VPN settings. Ik heb een abonnement op ExpressVPN, en ik heb daarvoor ook de wachtwoord en accountgegevens (via manual configuration op hun website). En ook de openvpn file gedownload.
Bij installatie van de media module, waarin ook de Gluetun VPN wordt geconfigureerd, liep ik tegen het probleem aan dat in de openvpn file niet een IP adres maar de naam stond, geen probleem, ip adres gevonden en file geedit.
Volgende probleem is de country. Wat ik ook invoer in de settings via Sparkbox, ik krijg in de logfiles het volgende: ERROR VPN settings: provider settings: server selection: for VPN service provider expressvpn: the country specified is not valid: value is not one of the possible choices: none of nederland is one of the choices available
Voor de duidelijkheid: ik heb niet nederland ingevuld in de VPN settings. Iemand enig idee wat ik nu kan doen?
ik heb een Ugreen NAS 4800plus gekocht, 4 hardeschijven van 8Tb erin gezet, geconfigureerd als Raid5 en gewacht tot deze geconfigureerd is.
Nu probeer ik via Tom's Sparkbox een aantal modules erop te krijgen, maar ik loop vast bij de VPN settings. Ik heb een abonnement op ExpressVPN, en ik heb daarvoor ook de wachtwoord en accountgegevens (via manual configuration op hun website). En ook de openvpn file gedownload.
Bij installatie van de media module, waarin ook de Gluetun VPN wordt geconfigureerd, liep ik tegen het probleem aan dat in de openvpn file niet een IP adres maar de naam stond, geen probleem, ip adres gevonden en file geedit.
Volgende probleem is de country. Wat ik ook invoer in de settings via Sparkbox, ik krijg in de logfiles het volgende: ERROR VPN settings: provider settings: server selection: for VPN service provider expressvpn: the country specified is not valid: value is not one of the possible choices: none of nederland is one of the choices available
Voor de duidelijkheid: ik heb niet nederland ingevuld in de VPN settings. Iemand enig idee wat ik nu kan doen?
Contact opnemen met support van ExpressVPN?micha88 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:22:
Hoi allen,
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
ik heb het opgelost door de media module opnieuw te installeren, ik vermoed dat het mijn eigen fout was en dat ik bij de eerste initalisatie een foutje had gemaakt en dat daarna niet meer kon herstellen. Nu werkt de VPN in ieder geval dus verder nu kijken hoe de hele arr stack goed in te richtenDennusB schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:40:
[...]
Contact opnemen met support van ExpressVPN?
Jewie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:42:
- Is het plaatsen van een enkele NVME SSD (van 1TB) toereikend om dit probleem te tackelen of dienen dit twee SSD's te zijn?
- Kan ik in de lopende opstelling dit nog wijzigen? Kan ik bijvoorbeeld de setup zo instellen dat hij voor het draaien van Immich/docker de SSD gebruikt maar voor de daadwerkelijke opslag van de bestanden de HDDs gebruikt?
- Ja één schijf is toereikend hiervoor. Ik heb dezelfde setup en mijn HDD's gaan ook in slaapstand. Afhankelijk van je NAS gebruik kan je ook af met een kleinere schijf, zoals 500GB of zelfs nog kleiner. Ik heb zelf 500GB voor wat peace of mind. Er is altijd nog ruimte voor een tweede en misschien zijn ze dan ook goedkoper ;)
- Je kunt dit inderdaad wijzigen zoals je bedacht hebt. Wordt wel even wat knutselen met de paths maar is zeker te doen. Even in alle rust door je configs etc heen.
Heeft iemand een VM draaiend gekregen met 2 virtuele disken die elk op een andere fysieke disk staan? Bijvoorbeeld de boot-disk met OS en applicaties via een ssd. En de grote volumes van een data-disk via een raid-0 volume met twee spindle disks?
En ja - ik heb van de risico's bij een raid-0 configuratie.
Bij Docker containers gaat dat prima - maar bij VM's lijkt dit niet te kunnen - althans ik zie niet hoe?
En ja - ik heb van de risico's bij een raid-0 configuratie.
Bij Docker containers gaat dat prima - maar bij VM's lijkt dit niet te kunnen - althans ik zie niet hoe?
Ik ben mij aan het verdiepen in remote access van mijn arr stack apps en jellyfin. Draait inmiddels prima op het lokale netwerk via de DXP2800, maar ik zou er ook graag buitenshuis gebruik van kunnen maken.
Al zoekende kwam ik uit op een VPN optie zoals Tailscale of als domein via Traefik. Ik heb nog geen domein dus beide opties moet ik vanaf scratch opzetten.
Ik heb verschillende apps via Gluetun vpn geconfigureerd. O.a qbittorrent, radarr, sonarr, prowlarr. Ook gebruik ik Nordvpn op mobiel/pc.
Weet iemand of Tailscale daarmee zal conflicten? Kan ik Tailscale dan alleen voor de apps instellen die niet gebruik maken van network_mode: service:gluetun?
Biedt Traefik wel de optie om gluetun vpn te houden voor bijvoorbeeld qbittorrent maar deze vervolgens ook remote via domein te benaderen? Uiteraard wil ik Jellyfin graag remote benaderen om content te kijken, maar ook de verschillende arr apps voor configuratie, bugfixing etc.
Hoor graag jullie ervaring!
Al zoekende kwam ik uit op een VPN optie zoals Tailscale of als domein via Traefik. Ik heb nog geen domein dus beide opties moet ik vanaf scratch opzetten.
Ik heb verschillende apps via Gluetun vpn geconfigureerd. O.a qbittorrent, radarr, sonarr, prowlarr. Ook gebruik ik Nordvpn op mobiel/pc.
Weet iemand of Tailscale daarmee zal conflicten? Kan ik Tailscale dan alleen voor de apps instellen die niet gebruik maken van network_mode: service:gluetun?
Biedt Traefik wel de optie om gluetun vpn te houden voor bijvoorbeeld qbittorrent maar deze vervolgens ook remote via domein te benaderen? Uiteraard wil ik Jellyfin graag remote benaderen om content te kijken, maar ook de verschillende arr apps voor configuratie, bugfixing etc.
@BartStaal98 ik heb traefik, gluetun, tailscale en een eigen domein voor een deel van de services. Op de manier die jij beschrijft. Geconfigureerd door Claude code dus het precies zit weet ik natuurlijk niet ;-)!
[ Voor 8% gewijzigd door CarpeVentum op 26-08-2026 18:55 ]
Ik heb niet zoveel te melden behalve "hoi" zeggen nu ik een DXP4800+ heb. Direct uit de doos gehaald en TrueNAS geïnstalleerd. Werkt als een zonnetje.
@BartStaal98 Gluetun en zo ben ik niet bekend mee, maar ik zou hoe dan zonder twijfel Tailscale boven Traefik verkiezen. Waarom dingen aan het publieke internet hangen en weer dicht moeten maken en alle ellende als je ook je virtuele LAN kan hebben?
@BartStaal98 Gluetun en zo ben ik niet bekend mee, maar ik zou hoe dan zonder twijfel Tailscale boven Traefik verkiezen. Waarom dingen aan het publieke internet hangen en weer dicht moeten maken en alle ellende als je ook je virtuele LAN kan hebben?
@BartStaal98, je zou eventueel je modem/router VPN functie kunnen gebruiken als die er is. Fritzbox heeft die bijvoorbeeld. WireGuard instellen in je router, wireguard app op je device installeren en ze koppelen. Daarna kan je makkelijk vanaf buiten je hele thuisnetwerk benaderen zonder ook maar 1 poort open te hoeven zetten en/of speciale services te draaien op je UGreen.
Waarom zou je radarr, sonarr, prowlarr achter een VPN zetten? Ik gebruik tailscale voor Immich met de familie. Domein heb ik gemaakt voor Seerr zodat meer mensen kunnen requesten. Geen expert hier dus als iemand beter suggesties heeft dan hoor ik het graag.BartStaal98 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:18:
Ik ben mij aan het verdiepen in remote access van mijn arr stack apps en jellyfin. Draait inmiddels prima op het lokale netwerk via de DXP2800, maar ik zou er ook graag buitenshuis gebruik van kunnen maken.
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Ik ben nieuw in de hele NAS scene maar iets dat ik vanuit m'n werkervaring wil delen nu ik allerlei guides en LLM "adviezen" gezien heb: draai alsjeblieft geen containers waarbij je het image via een tag aanwijst. Dus absoluut geen "vlads-image:latest", liever geen "vlads-image:1.2.3" maar gebruik een digest: "vlads-image@sha256:94a00394bc5a8ef503fb59db0a7d0ae9e1110866e8aee8ba40cd864cea69ea1a". Tags zijn mutable, digests zijn immutable. Als die leuke vlad, of een aanvaller die vlad's sleutel heeft, morgen een nieuw image met stoute dingen publiceert kan hij die onder een bestaande tag publiceren en draait jouw NAS zijn botnet of andere ellende. Een digest is een cryptografisch bewijs dat bij een image hoort. Bij een digest weet je nog steeds niet precies wat je draait (zolang je het niet uitzoekt), maar je hebt wel de garantie dat het morgen hetzelfde is als vandaag. Moderne software met alle dependencies is al een kaartenhuis maar ik hoop dat dit iets helpt. Het is wat geneuzel met die digests en het is minder leesbaar, maar je zult me op een dag dankbaar zijn.
@roelboel @Plevuus2 @Tasteless Dank voor jullie reacties. Ik zal me gaan verdiepen in het opzetten van Tailscale. Ook wat dat voor impact heeft op bestaande apps die via VPN lopen etc. Dat is voor nu voldoende. Uiteindelijk wil ik jellyfin en seerr ook met mijn ouders delen, maar traefik kan later altijd nog.
@Tasteless ik heb de VPN hier achter moeten hangen omdat deze apps geen verbinding konden maken met de torrent websites. Ik moet mij nog verdiepen in Usenet, daar heb ik nog geen ervaring mee. Dan zou de VPN er weer af kunnen.
@Tasteless ik heb de VPN hier achter moeten hangen omdat deze apps geen verbinding konden maken met de torrent websites. Ik moet mij nog verdiepen in Usenet, daar heb ik nog geen ervaring mee. Dan zou de VPN er weer af kunnen.
Zijn er al mensen die de DXP 4800GT (of 4800 GT, de schrijfwijze is nogal inconsistent) voorzien hebben van ECC geheugen? Als ik in de Tweakers pricewatch kijk, dan lijkt het moeilijk leverbaar. Maar online is de algemene tendens wel dat DDR4 en ECC geheugen niet per definitie heel hard getroffen worden door de RAMpocalypse.
Ik heb de DXP2800 en heb daar bij de start een ssd ingezet niet voor de cache functie maar om diverse docker containers op te plaatsen. Nu wil ik deze ssd gaan vervangen voor een grotere.
Deze kan ik in het tweede slot plaatsen....maar dan? Kopieren en daarna de oude er uit en grotere op plek 1? Dat lijkt mij te simpel
Hoe kan ik dat doen zonder dataverlies? gaarne advies.
Deze kan ik in het tweede slot plaatsen....maar dan? Kopieren en daarna de oude er uit en grotere op plek 1? Dat lijkt mij te simpel
[ Voor 84% gewijzigd door Ebfoto op 01-09-2026 19:50 ]
Het makkelijkste is firmware updaten naar de laatste versie. Dan een usb-hdd mounten als externe drive en daar alles naar toe kopiëren van de huidige ssd (wel eerst de containers stoppen!).Ebfoto schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:46:
Ik heb de DXP2800 en heb daar bij de start een ssd ingezet niet voor de cache functie maar om diverse docker containers op te plaatsen. Nu wil ik deze ssd gaan vervangen voor een grotere.
Deze kan ik in het tweede slot plaatsen....maar dan? Kopieren en daarna de oude er uit en grotere op plek 1? Dat lijkt mij te simpel![]()
Vervolgens de ssd vervangen, initialiseren en alles terug kopiëren. Als de nieuwe ssd precies dezelfde volume naam en folder structuur heeft zou je de containers en zijn settings nu terug moeten zien.
Als de volumenaam en/of folderstructuur veranderd is is er nog steeds niks verloren - je hebt immers de originele ssd nog en een kopie op een usb-hdd. Wel zal nu de hele migratie per container manueel uitgevoerd moeten worden - maar ik gok dat je het eerst zonder deze verandering wil proberen...
[ Voor 23% gewijzigd door Airw0lf op 01-09-2026 20:21 ]
Wijzigingen in de laatste firmware versie 1.19.1.0126
UGREEN DXP/DH
Storage
1. Optimized the sleep policy for external storage.
2. Optimized the coordination between hard drive sleep policy and fan speed.
3. Optimized data collection for SSDs equipped with multiple temperature sensors.
Files
Fixed an issue where standard users, when accessing a shared folder via a shortcut, could view folders at the same directory level for which they had no permissions.
Others
1. Upgraded the system kernel to version 6.18.
2. When copying or moving files, existing thumbnails are now migrated as well.
3. Fixed abnormal audio issues during HDMI screen casting playback.
4. Fixed an issue where the system falsely reported an IP conflict after creating link aggregation in network settings.
5. Fixed an issue where updating an app would automatically create a desktop shortcut.
6. Fixed some known issues to improve user experience.
UGREEN DXP/DH
Storage
1. Optimized the sleep policy for external storage.
2. Optimized the coordination between hard drive sleep policy and fan speed.
3. Optimized data collection for SSDs equipped with multiple temperature sensors.
Files
Fixed an issue where standard users, when accessing a shared folder via a shortcut, could view folders at the same directory level for which they had no permissions.
Others
1. Upgraded the system kernel to version 6.18.
2. When copying or moving files, existing thumbnails are now migrated as well.
3. Fixed abnormal audio issues during HDMI screen casting playback.
4. Fixed an issue where the system falsely reported an IP conflict after creating link aggregation in network settings.
5. Fixed an issue where updating an app would automatically create a desktop shortcut.
6. Fixed some known issues to improve user experience.
Staat bij mij ook klaar, die update. De Others info was alleen niet te zien. Voor mij is alleen 5 handig, maar zo erg is dat aanmaken van shortcuts niet. Binnenkort toch maar even updaten.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ebfoto schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:46:
Deze kan ik in het tweede slot plaatsen....maar dan? Kopieren en daarna de oude er uit en grotere op plek 1? Dat lijkt mij te simpel![]()
- Nieuwe ssd in het andere slot plaatsen en instellen als nieuw volume
- Alle docker containers stoppen
- Alle bestanden kopiëren van ssd-oud naar ssd-nieuw, met rsync (ssh)
- Pas de volume pad aan van al je docker containers naar de nieuwe ssd
- Start docker en kijk of alles werkt
- Verwijder je oude ssd
Nou, daar gaan we dan. Omdat ik steeds meer doe met Docker containers moest ik sowieso iets met mijn Synology 918+. Maar de nieuwe(re) hardware valt gewoon nog steeds heel erg tegen. En als ik de NAS toch terug ga brengen naar zijn basis functies, om er dan een NUC of iets naast te zetten voor compute.... nou, dat was reden genoeg om dan maar gewoon naar de UGreen over te stappen. Dus de DXP4800 Pro staat in de bestelling.
Nu nog even kijken wat ik ga doen qua schijven. Heb op dit moment 4 x 4TB in mijn 918+ zitten die tussen de 40.000 - 70.000 uren erop hebben zitten. Daarnaast nog 1 x 4TB op de plank liggen als spare met 0 uren. Zit er aan te denken om voor de UGreen dan de spare in te zetten met 2 nieuwe 4TB schijven, en dan in de vierde bay een 1TB SSD te plaatsen voor het spul wat 24x7 draait (zoals de containers). Of toch maar 3 x 6TB bestellen (maar weer een rib uit het lijf met deze prijzen). Keuzes, keuzes.
Nu nog even kijken wat ik ga doen qua schijven. Heb op dit moment 4 x 4TB in mijn 918+ zitten die tussen de 40.000 - 70.000 uren erop hebben zitten. Daarnaast nog 1 x 4TB op de plank liggen als spare met 0 uren. Zit er aan te denken om voor de UGreen dan de spare in te zetten met 2 nieuwe 4TB schijven, en dan in de vierde bay een 1TB SSD te plaatsen voor het spul wat 24x7 draait (zoals de containers). Of toch maar 3 x 6TB bestellen (maar weer een rib uit het lijf met deze prijzen). Keuzes, keuzes.
Ik ben zelf net over van Synology naar Ugreen en ik ben niet teleurgesteld. Zelf zat ik in een vergelijkbare situatie mbt schijven en ik heb nu deze samenstelling:Prx schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:34:
Nou, daar gaan we dan. Omdat ik steeds meer doe met Docker containers moest ik sowieso iets met mijn Synology 918+. Maar de nieuwe(re) hardware valt gewoon nog steeds heel erg tegen. En als ik de NAS toch terug ga brengen naar zijn basis functies, om er dan een NUC of iets naast te zetten voor compute.... nou, dat was reden genoeg om dan maar gewoon naar de UGreen over te stappen. Dus de DXP4800 Pro staat in de bestelling.
2x 512gb ssd m2 2280 van marktplaats (TLC en bijna niet gebruikt) in raid1
bay 1 een nieuwe WD red plus 4TB in raid1
bay 2 een gebruikte WD red plus 4TB in raid1 met 37000 draaiuren
bay 3 een gebruikte WD red plus 4TB stand alone 23000 draaiuren
bay 4 een gebruikde WD blue 2TB stand alone met 30000 draaiuren (tijdelijk tot vervanging extra 4TB red)
Dockers draaien op de SSD plus alle cache gedoe. De ugreen heeft naar mij idee een goed sleep algoritme voor de schijven, op de oude Synology waren ze de hele tijd bezig met draaien, schrijven enz enz. Nu staan ze grootste deel van de tijd in slaapstand.
Die slaapstand zal vast te maken hebben dat je nu ook NVME’s gebruikt :-).
Ik denk dat ik dat ook doe. Gewoon 2 x 512GB m2 erin (WD Blue staat op recommended list en is betaalbaar) en dan gewoon 4 x 4TB houden als storage. Dat moet zaken wel snel en stil houden. Slim.jeroen.ijmuiden schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:29:
[...]
Ik ben zelf net over van Synology naar Ugreen en ik ben niet teleurgesteld. Zelf zat ik in een vergelijkbare situatie mbt schijven en ik heb nu deze samenstelling:
2x 512gb ssd m2 2280 van marktplaats (TLC en bijna niet gebruikt) in raid1
bay 1 een nieuwe WD red plus 4TB in raid1
bay 2 een gebruikte WD red plus 4TB in raid1 met 37000 draaiuren
bay 3 een gebruikte WD red plus 4TB stand alone 23000 draaiuren
bay 4 een gebruikde WD blue 2TB stand alone met 30000 draaiuren (tijdelijk tot vervanging extra 4TB red)
Dockers draaien op de SSD plus alle cache gedoe. De ugreen heeft naar mij idee een goed sleep algoritme voor de schijven, op de oude Synology waren ze de hele tijd bezig met draaien, schrijven enz enz. Nu staan ze grootste deel van de tijd in slaapstand.
Hoe updaten jullie losse Docker containers binnen een bepaald project? Ik vraag me af of het beter is dat ik bij elk van deze containers individueel op "updateable" click en daarmee de latest image pull, of dat ik beter de hele 'stack' kan stoppen, en dan redeploy met pull the latest image aangevinkt.
Zijn er voor- of nadelen bij deze verschillende methodes?
Van wat ik begrepen heb is het beter om via de stacks te doen, omdat dan de specifieke stack settings beter overkomen. Ik gebruik daar zelf dockhand voor. Ik kijk nooit in UGOS naar de verschillende dockers.
@BartStaal98 Ik update alles met https://github.com/Notifiarr/dockwatch
Daar gebruik ik watchtower voor.BartStaal98 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:57:
Hoe updaten jullie losse Docker containers binnen een bepaald project? Ik vraag me af of het beter is dat ik bij elk van deze containers individueel op "updateable" click en daarmee de latest image pull, of dat ik beter de hele 'stack' kan stoppen, en dan redeploy met pull the latest image aangevinkt.
[Afbeelding]
Ik laat Watchtower (die van Nick Fedor) een keer per week alle containers updaten - ook degene die op dat moment niet draaien.BartStaal98 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:57:
[Afbeelding]
Dank voor alle reacties. Watchtower lijkt wel straight forward. Natuurlijk kan updaten worden geautomatiseerd in een project waarin je alles automatiseert... Handmatige handelingen houden we niet van
Totdat je tegen een breaking change aan loopt
Voor de containers die jij draait lijkt ongeplande downtime mij nog niet heel problematisch, maar voor dingen als home-assistant en paperless vind ik het zelf toch wel een probleem.
Voor de containers die jij draait lijkt ongeplande downtime mij nog niet heel problematisch, maar voor dingen als home-assistant en paperless vind ik het zelf toch wel een probleem.
Voor home assistent heb ik een vm draaien op ugreen, is net makkelijker in beheer. Kun je ook snapshots maken en heb je native backup mogelijkheden, geen moeilijk gedoe met usb/zigbee spul enz.Plevuus2 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:49:
Totdat je tegen een breaking change aan loopt![]()
En ipv watchtower kijk eens naar Tugtainer die heeft een gui en kun je makkelijk per container bepalen of je wil updaten. Kun je ook icm HA als docker natuurlijk.
10 maanden geleden een DXP480T Plus besteld met 4x Samsung 990 Pro 4 TB SSD's. Gisteren zag ik dat 1 van de SSD's kapot was, snel een nieuwe besteld, vandaag geplaatst, opslagpool opnieuw gaan opbouwen. Kijk ik zojuist, is de 4e ook kapot gegaan.... "Er kunnen gegevens verloren zijn gegaan, plaats de schijf terug". Nu snel nog een SSD besteld (ik ga niet wachten op het garantieproces, zien we later wel. En oei wat zijn die dingen duur geworden!) die ik hopelijk morgen kan plaatsen en dan kan constateren of alles er nog wel of niet is...
Had o.a. Home Assistant, PiHole, Teslamate, etc. er op draaien. Gelukkig van Home Assistant backups op een andere locatie staan en de rest zat vooral veel werk in, maar is wel vervangbaar. Maar ik schrik hier wel van: 2 SSD's die na 10 maanden al kapot gaan, dat geeft weinig vertrouwen in de toekomst. Ja, de versie zonder heatsink, want de versie met heatsink past volgens mij niet in de behuizing. Heb uiteraard wel die koelpastastickers er op zitten, maar of dat nou veel doet...
Afijn, nou twijfel ik waar Home Assistant te restoren, want die andere 2 SSD's zullen ook wel snel gaan en eigenlijk vertrouw ik dit niet meer voldoende. Iemand anders ook de DXP480T Plus en hier ook ervaringen mee?
Had o.a. Home Assistant, PiHole, Teslamate, etc. er op draaien. Gelukkig van Home Assistant backups op een andere locatie staan en de rest zat vooral veel werk in, maar is wel vervangbaar. Maar ik schrik hier wel van: 2 SSD's die na 10 maanden al kapot gaan, dat geeft weinig vertrouwen in de toekomst. Ja, de versie zonder heatsink, want de versie met heatsink past volgens mij niet in de behuizing. Heb uiteraard wel die koelpastastickers er op zitten, maar of dat nou veel doet...
Afijn, nou twijfel ik waar Home Assistant te restoren, want die andere 2 SSD's zullen ook wel snel gaan en eigenlijk vertrouw ik dit niet meer voldoende. Iemand anders ook de DXP480T Plus en hier ook ervaringen mee?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Heb je ze wel even geüpdatet qua firmware?Taro schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:33:
10 maanden geleden een DXP480T Plus besteld met 4x Samsung 990 Pro 4 TB SSD's. Gisteren zag ik dat 1 van de SSD's kapot was, snel een nieuwe besteld, vandaag geplaatst, opslagpool opnieuw gaan opbouwen. Kijk ik zojuist, is de 4e ook kapot gegaan.... "Er kunnen gegevens verloren zijn gegaan, plaats de schijf terug". Nu snel nog een SSD besteld (ik ga niet wachten op het garantieproces, zien we later wel. En oei wat zijn die dingen duur geworden!) die ik hopelijk morgen kan plaatsen en dan kan constateren of alles er nog wel of niet is...
Zo nee, gelijk doen!
Je schrijft vast gemiddeld geen 1.3TB per dag op die disken toch?
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
Kan dat ook via de NAS? Of moet ik ze in bijv. een Windows PC erbij prikken?Vorkie schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:39:
[...]
Heb je ze wel even geüpdatet qua firmware?
Zo nee, gelijk doen!
Nee, tenzij RAID10 vage dingen doet?Je schrijft vast gemiddeld geen 1.3TB per dag op die disken toch?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Windows PC, Samsung Magician gebruiken voor Firmware updates.Taro schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:45:
[...]
Kan dat ook via de NAS? Of moet ik ze in bijv. een Windows PC erbij prikken?
[...]
Nee, tenzij RAID10 vage dingen doet?
Ik had geen zin om het weer op te zoeken; dus even gevraagd;
RAID 10 write duplication: ≈ 2×
SSD interne WAF: bijvoorbeeld 1,1–1,2× bij gunstige/sequentiële writes, maar bij ongunstige random workloads kan die veel hoger zijn.
Check even je NVMe SMART-data (Data Units Written, Percentage Used) zodat je kan zien of je inderdaad veel kleine random writes had — Docker, VM's, databases, metadata, torrents, surveillance, sync-data, want die vreten soms zo je consumeten / desktop SSD op en heb je liever enterprise SSD's. (of voor camera's etc gewoon ouderwetsche HDD's)
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
Ik mis een stukje context wellicht. FW update vd ssd?Vorkie schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:39:
[...]
Heb je ze wel even geüpdatet qua firmware?
Zo nee, gelijk doen!
Je schrijft vast gemiddeld geen 1.3TB per dag op die disken toch?
Inderdaad, de firmware van de SSD controleren, ook bij deze serie was er een bug in een bepaalde firmware versie.jj85 schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:32:
[...]
Ik mis een stukje context wellicht. FW update vd ssd?
nieuws: Firmware-update Samsung 990 Pro-ssd's moet versnelde degradatie oplossen
Daarnaast zijn er nog updates uitgekomen, altijd verstandig dit te doen.
Ik heb zojuist de SSD die kapot was via een Windows PC van een nieuwe firmware voorzien. Morgen komt er een nieuwe SSD binnen, die voorzie ik ook eerst van een nieuwe firmware, dan pas in de NAS en hopelijk lukt het RAID10 opnieuw op te bouwen.
Inmiddels gelukkig Home Assistant alweer op een andere server up, die backup werkte gelukkig
Dan is daarna wel de vraag: Als morgen blijkt dat de RAID10 array inderdaad corrupt is, dan haal ik alle schijven eruit om ze van een firmware update te voorzien en dan maar gewoon alles opnieuw installeren. Maar wat als alles daarna gewoon weer werkt, kan ik dan 1 voor 1 de andere schijven ook van een firmware update voorzien zonder problemen te krijgen bij het terugplaatsen?
Vervolgens ga ik van iedere individuele VM/Docker wel de datamap naar een extern iets exporteren want ik vertrouw dit echt niet meer.
Inmiddels gelukkig Home Assistant alweer op een andere server up, die backup werkte gelukkig
Dan is daarna wel de vraag: Als morgen blijkt dat de RAID10 array inderdaad corrupt is, dan haal ik alle schijven eruit om ze van een firmware update te voorzien en dan maar gewoon alles opnieuw installeren. Maar wat als alles daarna gewoon weer werkt, kan ik dan 1 voor 1 de andere schijven ook van een firmware update voorzien zonder problemen te krijgen bij het terugplaatsen?
Vervolgens ga ik van iedere individuele VM/Docker wel de datamap naar een extern iets exporteren want ik vertrouw dit echt niet meer.
[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 07-09-2026 19:40 ]
Zo, de DXP4800 Pro staat hier ondertussen naast me op het bureau te snorren met 2 x uitvoering: WD Blue SN5000 500GB in RAID1 voor alle docker hosts enzo. Tevens dit weekend toch nog even een uitvoering: Samsung M425R1GB4BB0-CWM erbij besteld om van 8GB naar 16GB te gaan. Bij die ene overgebleven partij was hij schappelijk geprijst en dus ook gelijk vandaag al geleverd. Zojuist erin gezet en alles prima in orde.Prx schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:18:
[...]
Ik denk dat ik dat ook doe. Gewoon 2 x 512GB m2 erin (WD Blue staat op recommended list en is betaalbaar) en dan gewoon 4 x 4TB houden als storage. Dat moet zaken wel snel en stil houden. Slim.
Ben nu bezig om van de Synology alles over te zetten naar externe schijven, dan kan ik die schijven uit de Synology daarna migreren naar deze NAS en alles opnieuw kan inrichten. Heb Nginx Proxy Manager en Portainer al draaien op de Ugreen, dus alles gaat voorspoedig.
[ Voor 3% gewijzigd door Prx op 07-09-2026 20:57 ]
Zat voor de grap ook eens naar men ugreen te kijken en na 3 maanden volgens men smart metrics in ugreen is al 25% van de levenduur voorbij.Taro schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:39:
Ik heb zojuist de SSD die kapot was via een Windows PC van een nieuwe firmware voorzien. Morgen komt er een nieuwe SSD binnen, die voorzie ik ook eerst van een nieuwe firmware, dan pas in de NAS en hopelijk lukt het RAID10 opnieuw op te bouwen.
Die m2 diskjes zijn naar een jaar overleden lijkt het, nu zijn m2 disken niet van het ironwolf type maar gewoon desktop typen. Dat zal er mee te maken hebben. Draai ook home assistent en docker containers op deze ugreen.
Ben nu aan kijken welke containers er lekker in hakken en dat is zeker Bitmagnet, morgen maar eens kijken naar 24 uur data verzamelen.
Maar dank voor het melden en mogelijk ook voor andere met m2 disken kijk even naar de smart metrics in ugreen.
Nou heb ik dus wel een uitdaging: 3 stuks bij Coolblue besteld, 1 bij Amazon. Beide zeggen: Kunnen niets doen met die 2 die nog werken zo lang ze niet kapot zijn.... Maarja, ga ik dan nu gewoon weer aan de slag, alles opbouwen om binnen 1-2 weken te moeten constateren dat die resterende 2 ook kapot zijn gegaan met de kans wederom data te verliezen? Ik heb er inmiddels wel de nieuwe firmware op gezet, maar begrijp dat een deel van de schade al is gedaan.
Amazon wil mijn geld wel teruggeven als die kapot is, maar ik krijg geen nieuwe. Ze kosten inmiddels ruim 500 Euro/stuk meer dan toen ik ze kocht...
Voor grofweg 950 Euro was 4x 4TB een goede deal. Maar voor 2900 Euro vind ik 4x 4TB niet tof.... Ik ga nu de 2 kapotte in ieder geval naar Coolblue terugsturen, die lossen dat netjes op. Blijft de vraag wat ik met de 2 resterende moet doen. Mijn vrouw zegt: Haal 2 nieuwe, dan kan je weer verder met de 4 nieuwe en daarna kijken wat je met die 2 resterende doet.
Wat is wijsheid, lastig...
Amazon wil mijn geld wel teruggeven als die kapot is, maar ik krijg geen nieuwe. Ze kosten inmiddels ruim 500 Euro/stuk meer dan toen ik ze kocht...
Voor grofweg 950 Euro was 4x 4TB een goede deal. Maar voor 2900 Euro vind ik 4x 4TB niet tof.... Ik ga nu de 2 kapotte in ieder geval naar Coolblue terugsturen, die lossen dat netjes op. Blijft de vraag wat ik met de 2 resterende moet doen. Mijn vrouw zegt: Haal 2 nieuwe, dan kan je weer verder met de 4 nieuwe en daarna kijken wat je met die 2 resterende doet.
Check 2dehands voor enterprise uitvoeringen?Taro schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:29:
Nou heb ik dus wel een uitdaging: 3 stuks bij Coolblue besteld, 1 bij Amazon. Beide zeggen: Kunnen niets doen met die 2 die nog werken zo lang ze niet kapot zijn.... Maarja, ga ik dan nu gewoon weer aan de slag, alles opbouwen om binnen 1-2 weken te moeten constateren dat die resterende 2 ook kapot zijn gegaan met de kans wederom data te verliezen? Ik heb er inmiddels wel de nieuwe firmware op gezet, maar begrijp dat een deel van de schade al is gedaan.
Mogelijk zijn die goedkoper en meer geschikt?
Jawel, maar ik heb 10 maanden geleden 4 producten gekocht die een bekend probleem hebben en om 2 ervan nu zomaar af te schrijven EN 4 andere te kopen. Sowieso zou ik dit soort producten nooit 2e hands kopen. Ik slaap er een nachtje over.Vorkie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:38:
[...]
Check 2dehands voor enterprise uitvoeringen?
Mogelijk zijn die goedkoper en meer geschikt?
Ik ben het met je eens, misschien middenweg zoeken.Taro schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:44:
[...]
Jawel, maar ik heb 10 maanden geleden 4 producten gekocht die een bekend probleem hebben en om 2 ervan nu zomaar af te schrijven EN 4 andere te kopen. Sowieso zou ik dit soort producten nooit 2e hands kopen. Ik slaap er een nachtje over.
2x enterprise in raid 1 voor veranderlijke data zoals je dockers en je documenten.
En je 2x 990pro voor uh minder veranderende data en een copy van je belangrijke data van de andere raid 1?
Ik weet niet of dit een normale gang van zaken is, maar mijn DXP 4800 Plus wordt verrekte warm bij het minste of geringste. Idle is de temperatuur prima (zo'n 47gr), maar op het moment dat hij ook maar een beetje hoeft te werken en op zo'n 30% cpu load zit schiet de temperatuur naar de 100 en begint hij te throttelen.
Ik draai op TrueNAS en had even wat monitoring aangezet en alle cores, maar vooral "package id0" en "core 0" gaan direct naar 100 waar de rest van de cores nog iets lager blijven in temperatuur. Ga ik naar zo'n 50% cpu load dan gaan ook die over de schreef en beginnen te throttelen.
Om TrueNAS uit te sluiten heb ik nog even geboot vanuit UGOS, maar ook daar dezelfde pieken in temperatuur. Ook even Hiren's boot disk geprobeerd met Windows 11 PE en de HWiNFO64 tool geeft ook aan dat de temperatuur naar de 100 schiet en het throttle bitje aan gaat wanneer ik de CPU een beetje belast.
Ik heb zelfs in de bios de sys en cpu fan op non-stop 100% gezet om te kijken of dat iets uitmaakt, maar het maakt totaal geen verschil (afgezien van een iets lagere idle temperatuur). Kortom, de sys en cpu fans reageren zoals ze moeten onder load.
Nu lees ik op internet meerdere posts over deze heetgebakerde systeempjes van UGreen en mensen hebben de boel uit elkaar geschroefd en nieuwe koelpasta aangebracht, of PTM7950 met zo'n dikke 20 graden verschil waarbij de temperatuur ook niet meer boven de 85 graden uitkomt, zelfs bij 100% load.
Prima als je de boel wat wilt tweaken, maar dit soort temperaturen out of the box lijken me wel redelijk abnormaal? Het komt op me over alsof de heatsink niet lekker contact maakt waardoor de temperatuur binnen een enkele seconde al naar de 100 schiet onder stress. Met zijn ingebouwde bescherming gaat hij daardoor throttelen, maar dat betekent wel dat de boel natuurlijk veel trager wordt dan zou moeten.
Om andere zaken uit te sluiten heb ik geboot van een schone UGOS en een transcode actie via de shell laten lopen. Hier een screenshot waarbij hij zo'n 30% cpu load verstookte:
:strip_exif()/f/image/tgQITxZrSKJCiDXlvBRZSyHz.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie dezelfde ervaring als ik en is dit "normaal" voor dit model, of heb ik de pech een maandagmorgenmodel te hebben gekregen?
Ik draai op TrueNAS en had even wat monitoring aangezet en alle cores, maar vooral "package id0" en "core 0" gaan direct naar 100 waar de rest van de cores nog iets lager blijven in temperatuur. Ga ik naar zo'n 50% cpu load dan gaan ook die over de schreef en beginnen te throttelen.
Om TrueNAS uit te sluiten heb ik nog even geboot vanuit UGOS, maar ook daar dezelfde pieken in temperatuur. Ook even Hiren's boot disk geprobeerd met Windows 11 PE en de HWiNFO64 tool geeft ook aan dat de temperatuur naar de 100 schiet en het throttle bitje aan gaat wanneer ik de CPU een beetje belast.
Ik heb zelfs in de bios de sys en cpu fan op non-stop 100% gezet om te kijken of dat iets uitmaakt, maar het maakt totaal geen verschil (afgezien van een iets lagere idle temperatuur). Kortom, de sys en cpu fans reageren zoals ze moeten onder load.
Nu lees ik op internet meerdere posts over deze heetgebakerde systeempjes van UGreen en mensen hebben de boel uit elkaar geschroefd en nieuwe koelpasta aangebracht, of PTM7950 met zo'n dikke 20 graden verschil waarbij de temperatuur ook niet meer boven de 85 graden uitkomt, zelfs bij 100% load.
Prima als je de boel wat wilt tweaken, maar dit soort temperaturen out of the box lijken me wel redelijk abnormaal? Het komt op me over alsof de heatsink niet lekker contact maakt waardoor de temperatuur binnen een enkele seconde al naar de 100 schiet onder stress. Met zijn ingebouwde bescherming gaat hij daardoor throttelen, maar dat betekent wel dat de boel natuurlijk veel trager wordt dan zou moeten.
Om andere zaken uit te sluiten heb ik geboot van een schone UGOS en een transcode actie via de shell laten lopen. Hier een screenshot waarbij hij zo'n 30% cpu load verstookte:
:strip_exif()/f/image/tgQITxZrSKJCiDXlvBRZSyHz.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie dezelfde ervaring als ik en is dit "normaal" voor dit model, of heb ik de pech een maandagmorgenmodel te hebben gekregen?
Misschien een idee om 3 nieuwe te kopen, samen met 1 van die 2 nog werkende kun je een raid 5 maken.Taro schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:44:
[...]
Jawel, maar ik heb 10 maanden geleden 4 producten gekocht die een bekend probleem hebben en om 2 ervan nu zomaar af te schrijven EN 4 andere te kopen. Sowieso zou ik dit soort producten nooit 2e hands kopen. Ik slaap er een nachtje over.
Als die “oude” de geest geeft heb je nog altijd alle data dankzij raid 5 en kun je de andere nog werkende ssd gebruiken. Zo kun je alles netjes gebruiken en hou je redudantie.
Mogelijk ook een goed moment om te kujken naar een simpele harddisk die je kan gebruiken voor backups
Ik had precies hetzelfde met mijn DXP 2800. Idle temp was nog redelijk, maar bij ca. 30% cpu gebruik, of ook maar even kopieersessies naar de hdd schoot de cpu temperatuur naar 95 graden.benchMarc schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:34:
Ik weet niet of dit een normale gang van zaken is, maar mijn DXP 4800 Plus wordt verrekte warm bij het minste of geringste. Idle is de temperatuur prima (zo'n 47gr), maar op het moment dat hij ook maar een beetje hoeft te werken en op zo'n 30% cpu load zit schiet de temperatuur naar de 100 en begint hij te throttelen.
[Afbeelding]
Ik heb daarom UGREEN gecontact, ze reageerden erg snel en besloten dat ik de DXP 2800 moest retourneren naar hun serviceafdeling in Duitsland. Daar is hij gecontroleerd en hebben ze er een nieuwe heatsink in gezet. Maar ondanks de reparatie hebben ze besloten een volledig nieuwe toe te sturen. Ik heb hem nog niet getest ivm vakantie maar ben benieuwd…
Ik heb nu al 2 nieuwe binnen, ben aan het kijken of ik de andere 2 ook omgeruild kan krijgen, dan heb ik 4 nieuwe.CP1977 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:00:
[...]
Misschien een idee om 3 nieuwe te kopen, samen met 1 van die 2 nog werkende kun je een raid 5 maken.
Dat dacht ik nu dus ook te hebben, maar toen gaf tijdens het opnieuw opbouwen van de RAID array een andere schijf de geest. Maar ik ga nu voor RAID 1 denk ik, kunnen er 2 schijven uitvallen en blijft het nog doordraaien en 8 TB is ook wel voldoende voor de komende jaren.Als die “oude” de geest geeft heb je nog altijd alle data dankzij raid 5 en kun je de andere nog werkende ssd gebruiken. Zo kun je alles netjes gebruiken en hou je redudantie.
Heb ik inderdaad, heb van de belangrijkste zaken backups op 4 andere losse schijven, waarvan 1 bij een familielid ligt en Home Assistant wordt dagelijks naar een clouddienst geupload. Daarnaast heb ik nog een Windows NAS en een Synology NAS. Het was even schrikken een paar dagen geleden, maar ik baal nu nog het meest van de video's die er nog op stonden en we nog moesten kijkenMogelijk ook een goed moment om te kujken naar een simpele harddisk die je kan gebruiken voor backups
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen, want ik heb ook contact opgenomen nu met UGreen (die overigens heel snel reageerden) en zij zeggen ook dat dit niet zo hoort. Waarom hebben ze er eigenlijk voor gekozen om ondanks de reparatie toch een nieuwe te sturen?JOM92 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:06:
[...]
Ik had precies hetzelfde met mijn DXP 2800. Idle temp was nog redelijk, maar bij ca. 30% cpu gebruik, of ook maar even kopieersessies naar de hdd schoot de cpu temperatuur naar 95 graden.
Ik heb daarom UGREEN gecontact, ze reageerden erg snel en besloten dat ik de DXP 2800 moest retourneren naar hun serviceafdeling in Duitsland. Daar is hij gecontroleerd en hebben ze er een nieuwe heatsink in gezet. Maar ondanks de reparatie hebben ze besloten een volledig nieuwe toe te sturen. Ik heb hem nog niet getest ivm vakantie maar ben benieuwd…
Ik heb overigens ook gelezen (reddit) dat gebruikers zeggen: doe geen moeite met RMA want ik heb 2 verschillende modellen gekregen die net zo slecht presteren, dus vervang de koelpasta gewoon zelf.
“ Maar ik ga nu voor RAID 1 denk ik, kunnen er 2 schijven uitvallen en blijft het nog doordraaien en 8 TB is ook wel voldoende voor de komende jaren.“Taro schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:04:
[...]
Ik heb nu al 2 nieuwe binnen, ben aan het kijken of ik de andere 2 ook omgeruild kan krijgen, dan heb ik 4 nieuwe.
[...]
Dat dacht ik nu dus ook te hebben, maar toen gaf tijdens het opnieuw opbouwen van de RAID array een andere schijf de geest. Maar ik ga nu voor RAID 1 denk ik, kunnen er 2 schijven uitvallen en blijft het nog doordraaien en 8 TB is ook wel voldoende voor de komende jaren.
[...]
Heb ik inderdaad, heb van de belangrijkste zaken backups op 4 andere losse schijven, waarvan 1 bij een familielid ligt en Home Assistant wordt dagelijks naar een clouddienst geupload. Daarnaast heb ik nog een Windows NAS en een Synology NAS. Het was even schrikken een paar dagen geleden, maar ik baal nu nog het meest van de video's die er nog op stonden en we nog moesten kijken
Raid 1 is mirror, dat is met 2 disken, wat jij dan bedoelt is raid 10 daarmee kun je tot 2 schuiven uitval hebben. Mooi is als de schijven niet allemaal uit de zelfde batch komen, zoals je nu hebt.
Anders kun je nog alles verliezen omdat 4 disken de zelfde firmware of fabrieksfouten hebben. Mogelijk is dat nu waarom er 2 stuk zijn en 2 niet, via amazon of coolblue in jou geval. Dus die 2 nog werkende plus je nieuwe is misschien zo gek nog niet
2x RAID1, 2x met de 2 nieuwe schijven en 2x met de oude schijven. Zet ik op de nieuwe pool belangrijkere data en op de 2e alleen films enzo. Als ze dan klappen is er niets aan de hand.CP1977 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:25:
[...]
“ Maar ik ga nu voor RAID 1 denk ik, kunnen er 2 schijven uitvallen en blijft het nog doordraaien en 8 TB is ook wel voldoende voor de komende jaren.“
Raid 1 is mirror, dat is met 2 disken, wat jij dan bedoelt is raid 10 daarmee kun je tot 2 schuiven uitval hebben. Mooi is als de schijven niet allemaal uit de zelfde batch komen, zoals je nu hebt.
3x Coolblue en 1x Amazon, wel allemaal dezelfde vroege firmware.Anders kun je nog alles verliezen omdat 4 disken de zelfde firmware of fabrieksfouten hebben. Mogelijk is dat nu waarom er 2 stuk zijn en 2 niet, via amazon of coolblue in jou geval. Dus die 2 nog werkende plus je nieuwe is misschien zo gek nog niet
@benchMarc en @JOM92 - ik heb zojuist eens wat testjes gedaan - bij mij blijft de temp steken op 65 graden met 100% cpu load voor 4 cores - zowel bij de dxp2800 als bij de dxp4800.
Ik heb daarvoor stress-ng geinstalleerd via een ssh-login en dan gestart met:Wel heb ik beiden op rubberen voetjes gezet van ca 5 cm hoogte. En de deksels van de ram-sloten aan de onderkant weggelaten. Misschien dat zoiets het verschil maakt (kan maken)?
Ik heb daarvoor stress-ng geinstalleerd via een ssh-login en dan gestart met:
stress-ng --cpu 4 --cpu-method matrixprod --timeout 10m --metrics-brief
[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 09-09-2026 20:53 ]
Leuke test @Airw0lf !
Ik heb hem hier ook gedaan op de dxp2800, maar heb de --metrics-brief vlag vervangen door de --tz vlag om de temperaturen te zien.
Na 4 minuten was x86_pkg_temp 61C, na 9 minuten 68C, na 14 minuten 72C en na 19 minuten 73C. Daarna heb ik hem 5 minuten laten idlen en nog een keer een test gedaan van 1 minuut. toen was de temp 68C.
Ik heb hem hier ook gedaan op de dxp2800, maar heb de --metrics-brief vlag vervangen door de --tz vlag om de temperaturen te zien.
Na 4 minuten was x86_pkg_temp 61C, na 9 minuten 68C, na 14 minuten 72C en na 19 minuten 73C. Daarna heb ik hem 5 minuten laten idlen en nog een keer een test gedaan van 1 minuut. toen was de temp 68C.
Hoewel iets hoger lijken het me nog steeds prima waardes voor een N100 met passieve koeling - toch?Plevuus2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:29:
Leuke test @Airw0lf !
Thanks voor de metingen @Airw0lf en @Plevuus2! Aankomend weekend maar eens kijken of de nieuw gestuurde DXP2800 het out of de box beter doet dan de oude. Mogelijk dat verhoogde pootjes oid daar nog wat bij kan helpen. En als het weer raak is wellicht zelf maar met koelpasta aan de gang gaan…
En @benchMarc: erg goede vraag waarom ze notabene na een reparatie ervoor gekozen hebben om een nieuwe te sturen. Hebben ze in de mailwisseling niet toegelicht. Ergens daarom beetje bang dat de nieuwe hetzelfde temperatuurprobleem heeft en dat ik wellicht gewoon liever de gerepareerde versie had gewild. De gerepareerde versie bleek volgens UGREEn namelijk in een stresstest max 75 graden te draaien. Ik zal wel laten weten wat uit de nieuwe versie blijkt.
En @benchMarc: erg goede vraag waarom ze notabene na een reparatie ervoor gekozen hebben om een nieuwe te sturen. Hebben ze in de mailwisseling niet toegelicht. Ergens daarom beetje bang dat de nieuwe hetzelfde temperatuurprobleem heeft en dat ik wellicht gewoon liever de gerepareerde versie had gewild. De gerepareerde versie bleek volgens UGREEn namelijk in een stresstest max 75 graden te draaien. Ik zal wel laten weten wat uit de nieuwe versie blijkt.
Ik heb op het moment weer TrueNAS draaien en die staat het installeren van packages niet toe dus kan het niet testen met stress-ng. Denk ook niet dat het goed zou gaan, aangezien hij met 30% cpu load al naar de 100gr schiet. Misschien dat hem iets hoger zetten en het deksel weglaten een paar graden scheelt. Ik heb een keer getest zonder de bays erin zodat alles goed kon doorblazen en ook toen schoot hij ook meteen in 1 seconde naar de 100gr.Airw0lf schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:49:
@benchMarc en @JOM92 - ik heb zojuist eens wat testjes gedaan - bij mij blijft de temp steken op 65 graden met 100% cpu load voor 4 cores - zowel bij de dxp2800 als bij de dxp4800.
Ik heb daarvoor stress-ng geinstalleerd via een ssh-login en dan gestart met:Wel heb ik beiden op rubberen voetjes gezet van ca 5 cm hoogte. En de deksels van de ram-sloten aan de onderkant weggelaten. Misschien dat zoiets het verschil maakt (kan maken)?stress-ng --cpu 4 --cpu-method matrixprod --timeout 10m --metrics-brief
Zo te zien zijn er meerdere mensen die geen bizar hoge temperaturen meemaken, zelfs niet met 100% cpu load. De kans is dus redelijk aanwezig dat je nu een goed werkend model krijgt. Dat ze de gerepareerde versie wel flink naar beneden kregen qua temperatuur geeft dan toch aan dat er iets niet goed zit met hoe UGreen de heatsinks af-fabriek heeft geïnstalleerd. Schijnbaar gebeurt er iets inconsequents, aangezien er een hoop mensen zijn waarbij het wel goed werkt, en een boel mensen waarbij de temperatuur direct naar de 100gr knalt met alle throttling vandien.JOM92 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:10:
Ik ben eigenlijk geneigd om de boel uit elkaar te schroeven om maar eens te kijken hoe die heatsink vast zit, of misschien beter gezegd, niet goed vast zit. Ik zit in Noorwegen en dan is het echt één grote ellende met dingen terugsturen. Eerst duurt het 4-5 dagen voordat het eindelijk eens teruggestuurd is naar een plek in Noorwegen. Dan gaat het waarschijnlijk naar Denemarken omdat die webshop eigenlijk Deens is. Dan moeten ze nog gaan kijken, waar ook vast minstens een week overheen gaat. Vervolgens duurt het weer een week voordat ik een nieuwe heb. Dus met een beetje geluk zit heb ik na 3 weken eindelijk een werkende. Met een beetje pech duurt het nog langer en krijg ik ook nog eens weer een niet fatsoenlijk werkend model. Schijnbaar zit dat warranty stickertje vrij losjes geplakt waardoor je hem zonder veel moeite onzichtbaar even kunt verwijderen en terugplakken.
kan iemand mij vertellen hoe goed de backup functionaliteit richting Microsft 365 / Onedrive werkt? Is dat stabiel en al goed uitgewerkt? Ik twijfel tussen Synology en Ugreen. Liefst kies ik Ugreen, maar ik zie dat Synology echt goede backup mogelijkheden heeft voor M365.
Hopelijk is dat met Ugreen ook mogelijk. Zou helemaal mooi zijn als je een M365 account kan backuppen naar je Ugreen device.
Hopelijk is dat met Ugreen ook mogelijk. Zou helemaal mooi zijn als je een M365 account kan backuppen naar je Ugreen device.
Wat zie je als "goed"?segil schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:30:
kan iemand mij vertellen hoe goed de backup functionaliteit richting Microsft 365 / Onedrive werkt? Is dat stabiel en al goed uitgewerkt? Ik twijfel tussen Synology en Ugreen. Liefst kies ik Ugreen, maar ik zie dat Synology echt goede backup mogelijkheden heeft voor M365.
Het werkt - maar is wat "spartaanser" uitgerust in vergelijking met de Synology variant.
Stabiel, compleet, dat. Dus dat upload 100% goed gaan, geen errors tijdens transfer. Geen time-outs aan de kant van MS. Om iets te noemen.Airw0lf schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:42:
[...]
Wat zie je als "goed"?
Het werkt - maar is wat "spartaanser" uitgerust in vergelijking met de Synology variant.
Gebruik jij het? Upload je bijvoorbeeld files naar een Onedrive account? Heb je daarvoor een app geregistreerd in Entra ID?
Tot nu toe zonder problemen - ik gebruik het om van OneDrive een backup te maken. Die dan op een later moment weer doorgezet wordt naar een S3-iets (samen met de andere backups). Die andere backups zijn gemaakt met PBS en urbackup.segil schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:52:
[...]
Stabiel, compleet, dat. Dus dat upload 100% goed gaan, geen errors tijdens transfer. Geen time-outs aan de kant van MS. Om iets te noemen.
Gebruik jij het? Upload je bijvoorbeeld files naar een Onedrive account? Heb je daarvoor een app geregistreerd in Entra ID?
Waarom zou je van Onedrive een backup maken?Airw0lf schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:13:
[...]
Tot nu toe zonder problemen - ik gebruik het om van OneDrive een backup te maken. Die dan op een later moment weer doorgezet wordt naar een S3-iets (samen met de andere backups). Die andere backups zijn gemaakt met PBS en urbackup.
OneDrive is een sync mechanisme - wat wil zeggen dat als iemand bestanden of (complete!) folders verwijderd van haar/zijn laptop het op enig moment ook echt weg is - afhankelijk van instellingen. Met een backup heb ik de mogelijkheid om die terug te zetten - ook als dat bestanden/folders zijn die een paar maanden terug zijn verwijderd.La1974 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:25:
[...]
Waarom zou je van Onedrive een backup maken?
Een andere reden is ransomware - als alle bestanden in de OneDrive folder versleuteld zijn is er weinig terug te zetten...
[ Voor 29% gewijzigd door Airw0lf op 11-09-2026 18:17 ]
Ugreen synct in elk geval niet met Shared Google Drives, dat doet bij mijn oude Syno 918+ nog (en dan komt het via een Ugreen sync ook op de 8800+ terecht).
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Sinds een maand of twee heb ik met tevredenheid mijn DXP 2800 draaien. De NAS wordt nu enkel gebruikt als media server (Jellyfin), maar op termijn wil ik ook wat persoonlijke bestanden/administratie en foto's er op kwijt.
Ik merk dat het qua storage harder gaat dan ik dacht. Ik heb nu 2 8TB HDD's in RAID1 modus draaien, en een 500GB M.2 SSD voor docker apps, configs, etc.
Hieromtrent een aantal vragen waarover jullie hopelijk meer weten of ervaring hebben:
Ik merk dat het qua storage harder gaat dan ik dacht. Ik heb nu 2 8TB HDD's in RAID1 modus draaien, en een 500GB M.2 SSD voor docker apps, configs, etc.
Hieromtrent een aantal vragen waarover jullie hopelijk meer weten of ervaring hebben:
- Gebruiken jullie ook RAID1 voor de media drive van Jellyfin/Plex? Of is dit zonde van de opslagruimte aangezien alle data in principe vervangbaar is?
- Zou ik van RAID1 af kunnen stappen naar RAID0/JBOD zonder data te verliezen? Of moeten de schijven dan volledig geformatteerd worden?
- Is het mogelijk om bijvoorbeeld 1TB te alloceren voor RAID1 en de rest als RAID0/JBOD in te stellen? Dat zou best of both worlds zijn.