• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:28
CallmeGod schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:59:
Hier een Synology 214+ draaien dit voor alleen media server PLEX te draaien.
Maar loop contant tegen een 100% cpu aan, daarom was ik aan het kijken voor een upgrade.

Als eerste dacht ik aan de 225+ van Synology, maar toen kwam ik de Ugreen DXP2800 tegen.
Zit qua prijsklasse ongeveer gelijk ( 330 vs 350 voor de Ugreen).

Makkelijkste is natuurlijk voor de 225+ te kiezen, 2 HDD erin overzetten en alles draait weer.
Ik heb nu draaien Radarr,sonarr,plex server,sab.

De Ugreen is qua hardware veel beter, is er iemand die mij kan vertellen welke keuze echt beter is en waarom.
Of zijn er alternatieve waar ik kan naar kijken?

PS: Gaat alleen om PLEX server draaien met alle bovegenoemde docks.(4K afspeel mogelijkheden).
Beter... tja... tis maar net wat je belangrijk vindt.

Een Synology heeft een veel breder/beter aanbod van software in zijn DSM zitten - wat vaak zonder verdere meerprijs te gebruiken is. Bij andere partijen - waaronder Ugreen - is dat aanbod veel minder.

Voor anderen weet ik het niet zo - maar de Ugreen NAS-hardware levert in een vergelijkbare prijsklasse snellere, uitbreidbare hardware. En in een vergelijkbare prestatieklasse zijn ze veel goedkoper.

Dus tja... de keuze-is-reuze... :+

makes it run like clockwork

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-03 08:16
elsinga schreef op zondag 8 februari 2026 @ 07:34:
[...]

En waar forward je naartoe? Ik gebruik het NAS IP plus de ingestelde poort, niet het 172.* IP adres.
Dat deed ik ook vanaf het NAS maar werkte niet. Vanaf Raspberry pi wel. Maar krijg het allemaal niet voor alles werkend. Het zit toch iets tussen nginx of zoraxy op het NAS dat niet werkt. Maar ben er niet achter wat. Nu maar weer vanaf de pi. Ook daar eens zoraxy geinstalleerd om te kijken maar gaat bij de ene wel goed en bij de andere niet, dus dan maar het oude vertrouwde nginx.

aka pluim003

• gert_jan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:09
DikkieDick schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Dat deed ik ook vanaf het NAS maar werkte niet. Vanaf Raspberry pi wel. Maar krijg het allemaal niet voor alles werkend. Het zit toch iets tussen nginx of zoraxy op het NAS dat niet werkt. Maar ben er niet achter wat. Nu maar weer vanaf de pi. Ook daar eens zoraxy geinstalleerd om te kijken maar gaat bij de ene wel goed en bij de andere niet, dus dan maar het oude vertrouwde nginx.
Vanuit NPM geef je dus op <nas-ip>:<port> en als jij die vanuit je browser op je computer benaderd krijg je wel je service te zien die jij daar host?
In dat geval kan het zijn dat er een hairpin probleem is, dat de container niet naar zijn eigen ip kan connecten.

Wat ook een mogelijkheid is, is <containernaam>:<port> in NPM gebruiken.
Eventueel met nog een extra netwerk in NPM en bij de containers

Zie het voorbeeld op de website van NPM:
https://nginxproxymanager.com/advanced-config/

• Airw0lf
DikkieDick schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Je zou anders ook eens kunnen proberen met de container in het host netwerk (versus bridge netwerk). Dan gebruikt de container het ip adres van de nas (versus iets met 172).

Het bridge netwerk (met 172) heeft op dit vlak zo zijn eigen (on?)hebbelijkheden. :+

• DikkieDick
gert_jan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:50:
[...]

Vanuit NPM geef je dus op <nas-ip>:<port> en als jij die vanuit je browser op je computer benaderd krijg je wel je service te zien die jij daar host?
In dat geval kan het zijn dat er een hairpin probleem is, dat de container niet naar zijn eigen ip kan connecten.

Wat ook een mogelijkheid is, is <containernaam>:<port> in NPM gebruiken.
Eventueel met nog een extra netwerk in NPM en bij de containers

Zie het voorbeeld op de website van NPM:
https://nginxproxymanager.com/advanced-config/
Op de Raspberry Pi geef ik in NPM idd <nasip>:<port> op en die is ook netjes te benaderen via de browser. Op het NAS zelf lukt dat met NPM op deze manier niet maar wel met <containerip<:<port> die ik overigens vanaf mijn laptop niet kan openen. Containernaam nog niet geprobeerd. Ik duik later even in je link. Vreemde is dus dat het vanaf de pi wel goed gaat.

aka pluim003

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:05
https://www.bol.com/nl/nl...ata-iii/9300000229613917/

Deze WD Red Plus schijven zijn wel prima las ik? Zal wel prima zijn voor mijn use case als ik dit 2x doe? De TB is een beetje overkill, maar zal wel lange tijd meegaan (en ik kan ze via Bol met korting krijgen, komt dan rond de 260€ uit en dat is wel een mooie prijs denk ik).
Of moet ik toch voor andere schijven gaan?

NS FC: SW 2742 0448 8213

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@Musta Prima schijven.

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:37
Ik heb nu een DXP2800 draaien.
Er zit een 4tb WD Red in voor persoonlijke foto's en video. Deze wordt eigenlijk maar een paar keer per jaar gebruikt om gemaakte foto's en video te backuppen vanaf 2 iphones. 1x per jaar sluit ik dan een externe SSD aan als extra offsite backup.
Dan komt er nog een tweede hdd in voor documenten etc die wat vaker gebruikt zal worden.

Om de schijf zoveel mogelijk te sparen wil er een tweedehands nvme van 250gb in zetten. Deze dient dan eigenlijk alleen voor Docker met home assistant en misschien voor Plex als Jellyfin niet bevalt maar hij zou toch ook kunnen dienen als snelle cache voor foto's? Of moet ik voor het cache gedeelte dan een tweede nvme plaatsen?

• Musta
Is er trouwens een groot verschil tussen de Red Plus en Red Plus Pro schijven? Van wat ik las zijn de Pro schijven wat luidruchtiger, maar hoe erg is dat? De NAS zal in de meterkast komen te staan

• Greatsword
  • Niet online
Musta schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Is er trouwens een groot verschil tussen de Red Plus en Red Plus Pro schijven? Van wat ik las zijn de Pro schijven wat luidruchtiger, maar hoe erg is dat? De NAS zal in de meterkast komen te staan
Zijn allebei 7200 Rpm dus daar zal weinig verschil in zitten qua geluid. De plus heeft alleen maar 3 jaar garantie en de Pro 5 jaar.

Mocht je dus over 3 jaar willen upgraden, dan verkoop je tenminste nog schijven die garantie hebben, wel zo fijn voor de volgende eigenaar.
yorroy schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:07:
Ik heb nu een DXP2800 draaien.
Er zit een 4tb WD Red in voor persoonlijke foto's en video. Deze wordt eigenlijk maar een paar keer per jaar gebruikt om gemaakte foto's en video te backuppen vanaf 2 iphones. 1x per jaar sluit ik dan een externe SSD aan als extra offsite backup.
Dan komt er nog een tweede hdd in voor documenten etc die wat vaker gebruikt zal worden.

Om de schijf zoveel mogelijk te sparen wil er een tweedehands nvme van 250gb in zetten. Deze dient dan eigenlijk alleen voor Docker met home assistant en misschien voor Plex als Jellyfin niet bevalt maar hij zou toch ook kunnen dienen als snelle cache voor foto's? Of moet ik voor het cache gedeelte dan een tweede nvme plaatsen?
Installeer de Foto's app of Immich in Docker en je hebt er geen omkijken maar naar. Beetje omslachtig om alles handmatig te doen. Die offsite backup strategie is ook niet echt slim want dan heb je dus 364 dagen in het jaar geen echte backup.

Zorg dus voor een cloud oplossing of 2de Nas op een andere locatie.

Je hebt 2 NVME's nodig als je er 1 voor cache wilt gebruiken.

[ Voor 50% gewijzigd door Greatsword op 10-02-2026 17:15 ]

• nsl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-03 11:25

nsl

Als nieuwe gebruiker van een 4800+ ben nog wat zoekende.
Nu wil ik af van mijn onedrive en zoek een beetje een app waarmee je hetzelfde kan bereiken als de functie als onedrive.

Dus om extra plaats te maken op gsm/pc bv mogelijkheid om te zeggen van alles online bewaren. En dan te downloaden naar pc/gsm bij openen.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:56
Nextcloud of Opencloud is wat je zoekt als cloud hosting.

Immich is een Google Photo alternatief welke jezelf host.
Kijk eens op www.mariushosting.com voor uitgebreide tutorials.

• nsl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-03 11:25

nsl

Bedankt, ik dacht al zoiets. Ik had alvast docker geïnstalleerd.
Eens uitvogelen hoe dat juist moet.

• schrikbeeld
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-03 23:42
Sinds enige tijd ben ik blije bezitter van een DXP2800, 2x3 TB WD disks in Raid1 en 1x1 TB NVMe.
3 TB half gevuld met data wat ik in MS Cloud had staan en 1 TB voor docker containers.
Het ding is zeer snel (hoewel ik dus geen NVMe cache gebruik), stil en zuinig. Hij gaat sinds ik Pihole heb draaien niet meer in slaap en verbruikt 17 W.
Nu back-up ik nog naar een USB disk maar wil daarvoor mijn oude Synology gaan gebruiken die ik dan bij mijn broer zet.

In docker wil ik nog Immich installeren en heb nu Portainer, Nginx en Pihole.
Pihole is geweldig! Bij gewoon gebruik wordt 15,6% van de queries geblockt, er komt echt veel minder reclame binnen en het wordt nu al stiller met gerichte reclame omdat je misschien hebt gezocht naar bv. badkamertegels. En het verrast me dat voornamelijk Apple apparatuur de hele dag door communiceren, ook als ze in slaap zijn (daarom houdt Pihole de NAS uit zijn slaap, denk ik).
Wel een punt van aandacht is dat je je apparatuur misschien niet meer een wisselend MACadres wil geven want dat leidt tot een wisselend IPadres en dat verstoort de statistieken van Pihole want je weet niet meer goed waar queries vandaan komen.

Ik ben heel blij met de overstap van Syno naar Ugreen, veel sneller, mogelijkheid tot docker, de wereld aan applicaties ligt voor je open.

• DikkieDick
Airw0lf schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Je zou anders ook eens kunnen proberen met de container in het host netwerk (versus bridge netwerk). Dan gebruikt de container het ip adres van de nas (versus iets met 172).

Het bridge netwerk (met 172) heeft op dit vlak zo zijn eigen (on?)hebbelijkheden. :+
Je bedoelt met deze de Nginx-container in het host-netwerk? Zo ja, dat stond ie. Veel andere containers hebben een eigen netwerk. Maar die kan ik weer niet toevoegen aan de networks als ie in host-mode staat.

Update: ben iets verder met een container die niet goed ging. Moet daar dan <container-ip>:80 gebruiken, bv voor vaultwarden waar in de dockercontainer 8180 naar 80 gemapt wordt. En <container-ip>:80 niet werkt(e).

Zo maar 1 voor 1 alles af.

Update: de belangrijkste gaan nu goed, dat een paar nog niet werken is minder spannend. Waarom niet is wel vaag. Zo is de reverse proxy voor pihole niet werkend als ik de url in tik, maar HomeAssistent leest ook van pihole via die proxy en dat gaat wel goed.

[ Voor 30% gewijzigd door DikkieDick op 11-02-2026 12:04 ]

aka pluim003

• Airw0lf
DikkieDick schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:18:
[...]

Waarom niet is wel vaag. Zo is de reverse proxy voor pihole niet werkend als ik de url in tik, maar HomeAssistent leest ook van pihole via die proxy en dat gaat wel goed.
Wat is de preciese url die aan de interne kant is ingesteld?

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:43

spaceboy

Op grote hoogte

schrikbeeld schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:01:
Ik ben heel blij met de overstap van Syno naar Ugreen, veel sneller, mogelijkheid tot docker, de wereld aan applicaties ligt voor je open.
Ik heb nu een paar keer getwijfeld, maar ik weet (nog) niet waarom de investering (als je zoals ik al een redelijk recente Synology hebt) het waard maakt. Dus, kun je mij ook overtuigen?

Want "mogelijkheid tot docker" is geen argument, dat kan op Synology ook prima. Ik draai iets van 10 containers en mis -volgens mij- niets. Hooguit het gevoel dat je iets afhankelijker bent van een vendor. Daar staat tegenover dat Synology je bepaalde dingen uit handen neemt die je zelf wel kúnt inregelen, maar dat kost gewoon meer tijd/moeite om te maintainen (bijv. Plex, DownloadStation en HyperBackup die ik beiden heel erg veel gebruik). Ook vind ik Synology Office erg prettig werken.

Dus: waarom zou ik het alsnog overwegen om een UGREEN te kopen? :P

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03 21:50

TheDane

1.618

spaceboy schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:03:
[...]
Omdat 't kan :P

Voor mij was 't simpel. Ik ging van een antieke DS216 naar de DXP4800+ en vervloek me nu al 3 maanden dat ik dat niet 5 jaar eerder heb gedaan toen HDD's nog maar de helft van de huidige prijs kostten :+

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:21
[...]

Ik heb nu een paar keer getwijfeld, maar ik weet (nog) niet waarom de investering (als je zoals ik al een redelijk recente Synology hebt) het waard maakt. Dus, kun je mij ook overtuigen?

Want "mogelijkheid tot docker" is geen argument, dat kan op Synology ook prima. Ik draai iets van 10 containers en mis -volgens mij- niets. Hooguit het gevoel dat je iets afhankelijker bent van een vendor. Daar staat tegenover dat Synology je bepaalde dingen uit handen neemt die je zelf wel kúnt inregelen, maar dat kost gewoon meer tijd/moeite om te maintainen (bijv. Plex, DownloadStation en HyperBackup die ik beiden heel erg veel gebruik). Ook vind ik Synology Office erg prettig werken.

Altijd beter om uit te spelen wat je nu hebt. Dus laat je vooral niet overtuigen.

• Airw0lf
[...]

Wat versta je onder "een redelijk recentelijke Synology"?
Waarom zou je overtuigd willen worden?

Zolang het nergens "pijn" doet met die Synology van je...

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Airw0lf schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:20:
[...]

Wat versta je onder "een redelijk recentelijke Synology"?
Waarom zou je overtuigd willen worden?

Zolang het nergens "pijn" doet met die Synology van je...
DS723+ met 18GB geheugen.

Ik WIL niet persé overtuigd worden, maar ergens speel ik met het idee om een 2e NAS (als backup) erbij te nemen en met het oog daarop zat ik al vaker te kijken naar UGREEN (inderdaad "omdat het kan"), maar ik vind Synology eigenlijk best wel perfect (maar duur én vendor locked).

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-03 12:30
Ik ben pas afgestapt van Synology. Dit omdat er geen updates meer kwamen voor mijn NAS.
Na de berichten over het niet meer ondersteunen van thirdparty harddisks ben ik
overgestapt naar een Nuc 14 Pro met 96bg geheugen en een 4TB ssd.
Daarbij een Unfi Unas Pro aangeschaft met 3 4TB hdd.
Ik draai daar Proxmox op maar mis toch het gemak van Synology.

Ik stuitte toen op Ugreen en heb me al ingeschreven voor een IDX op kickstarter.
Maar toch twijfel ik.
nsl schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:56:
Nu wil ik af van mijn onedrive en zoek een beetje een app waarmee je hetzelfde kan bereiken als de functie als onedrive.
Dit dus. Synology ondersteund files on-demand wat Ugreen dus niet heeft.
Ik zag het ook niet op de roadmap staan, het zou kunnen dat ze het als nog toevoegen zonder dat het op de roadmap staat.

Ik zag dat Nextcloud als oplossing wordt genoemd maar ik ben bang dat als dat crasht ik niet meer bij de bestanden kan.
Dat zelfde heb ik bij Immich, deze gooit de foto's van de gebruikers op 1 hoop zodat je mocht je willen overstappen dit niet zomaar kan exporteren.

Wat me dan weer aantrekt aan Unas zijn de hardware specificaties en op de IDX de AI functies. Daarbij heb je nog een PCI slot vrij voor videokaart die voor AI gebruikt kan worden.

Ik vind het een erg moeilijke keuze. Erg jammer dat Synology DSM niet op de Ugreen draait.

• schrikbeeld
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-03 23:42
[...]

Je hóeft geen Ugreen te kopen hè.
Ik vertel mijn ervaringen zodat anderen er wellicht hun voordeel mee kunnen doen.
Ik had een oude Syno die geen docker ondersteunde, ik was ook wel gewend aan het OS. En nu ik Ugreen heb mis ik helemaal niets wat Syno ook had en heb er meer mogelijkheden bijgekregen.
Ik ga dus niemand overtuigen om veel voordeliger en sneller hardware aan te schaffen die uit de doos meer mogelijkheden biedt dan Synology en die geen vendorlock heeft op disks.

• DikkieDick
Airw0lf schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:39:
[...]

Wat is de preciese url die aan de interne kant is ingesteld?
Vanaf de pi is het http://<nas-ip>:8100 met nog een custom location voor /admin en op de NAS is het http://<container-ip>:8100 met ook de custom loction voor /admin. Vanaf pi gaat het perfect, vanaf NAS deels, want op d1 of andere manier kan homeassistant (met de reverse proxy gedefinieerd, dus pihole.<domein> er wel bij.
Overigens vind ik het voor deze minder belangrijk dat ik er niet van buiten bij kom via pihole.<domein>/admin. De Vaultwarden en HomeAssistant zijn de belangrijksten omdat er ook anderen gebruik van maken die ik niet wil lastig vallen met VPN-zaken.

En dan is er ook nog iets eigenaardigs met mijn nginx reverse proxy nginx.<domein>. Die geeft wel een scherm maar verder geen overzicht en de log komt met 500-meldingen dus een internal server error. Maar waar en hoe? En Portainer lukt ook niet maar ook wat minder spannend.

[ Voor 34% gewijzigd door DikkieDick op 11-02-2026 18:21 ]

aka pluim003

• Airw0lf
DikkieDick schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:07:
[...]

Vanaf de pi is het http://<nas-ip>:8100 met nog een custom location voor /admin en op de NAS is het http://<container-ip>:8100 met ook de custom loction voor /admin. Vanaf pi gaat het perfect, vanaf NAS deels, want op d1 of andere manier kan homeassistant (met de reverse proxy gedefinieerd, dus pihole.<domein> er wel bij.
Overigens vind ik het voor deze minder belangrijk dat ik er niet van buiten bij kom via pihole.<domein>/admin. De Vaultwarden en HomeAssistant zijn de belangrijksten omdat er ook anderen gebruik van maken die ik niet wil lastig vallen met VPN-zaken.

En dan is er ook nog iets eigenaardigs met mijn nginx reverse proxy nginx.<domein>. Die geeft wel een scherm maar verder geen overzicht en de log komt met 500-meldingen dus een internal server error. Maar waar en hoe? En Portainer lukt ook niet maar ook wat minder spannend.
Dat impliceert dat je de web interface van Pihole hebt lopen op poort 8100 - in ieder geval voor de "buitenkant".

In mijn (werkende) setup zijn er twee location regels:
location /admin
location /api

• DikkieDick
Airw0lf schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Dat impliceert dat je de web interface van Pihole hebt lopen op poort 8100 - in ieder geval voor de "buitenkant".

In mijn (werkende) setup zijn er twee location regels:
location /admin
location /api
Dat eerste klopt en vanuit de HomeAssistant roept ie de api aan en dat lijkt zonder de toevoeging van de location /api wel goed te gaan.

Ben ook weer met Zoraxy aan het stoeien gegaan en dezelfde die ik werkend heb nu met nginx heb ik ook weer werkend met Zoraxy. Met het voordeel dat ik daar ook landen kan blacklisten of whitelisten zonder dat ik met geoip hoef te gaan stoeien. Net ff getest door mijn NordVPN te zeggen dat ik in Afghanistan ben die ik had geblacklist.

[ Voor 25% gewijzigd door DikkieDick op 12-02-2026 14:42 ]

aka pluim003

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Sinds de meest recente firmware update knippert de UGreen desktop in mijn browser en is onbruikbaar. De App werkt prima.

Je ziet de Engelse versie, die wordt vertaald naar de Nederlandse versie, scherm knippert en begint weer met de Engelse versie. Je kunt nergens op klikken. Dit blijft eindeloos doorgaan.

Anderen ook dit probleem? Ctrl+R etc. helpen niet. Geen idee hoe ik het op kan lossen.

Edit, gifje van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6EL3PsfgB-jl0x6a_0HGScdpMU=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FDjX7AM9pQ1lLiYax6KG7WIq.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Taro op 12-02-2026 23:07 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:39
Lees even terug, heeft met taal te maken.
Zorg dat je Engels gebruikt in je browser

• DikkieDick
Zoraxy geïnstalleerd maar krijg mijn ddns.net-domein niet werkend die dan naar poort 9999 moet gaan. Ik kan vanuit de Zoraxy-gui gewoon <nas-ip>:9999 of <nas-ip>:9443 aanklikken en dat gaat goed maar wat ik ook probeer te configureren in Zoraxy de reverse proxy wil niet werken.

Blijft continu een 521 en 502 geven.

Omdat die ddns.net ook verwijst naar mijn ip thuis en om even tegen te gaan dat dit elkaar tegenwerkt een apart subdomein gemaakt bij mijn webhoster voor de NAS en die aan Zoraxy toegevoegd maar met hetzelfde resultaat. domein.ddns.net levert nu het zoraxy-welkomstscherm op.

Overigens wel leuk. Had ik China bij de blacklisted landen staan en dan gaat connectie maken via de Ugos-site niet meer. :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApRM-o5JW9AedNpzKBJzLE_wA9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MpEtCc7XcZXpy5Dd1agKJ5h2.png?f=fotoalbum_large
Maar beide URLs zijn gewoon te benaderen. Overigens zie ik in de log net het omgekeerde:

[2026-02-13 08:59:44.145431] [uptime-monitor] [system:error] Ping upstream timeout. Assume offline: Get "http://192.168.178.11:9443": context deadline exceeded (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)
[2026-02-13 08:59:54.147029] [uptime-monitor] [system:error] Ping upstream timeout. Assume offline: Get "https://192.168.178.11:9999": context deadline exceeded (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)

Update: na heel lang spitten en reactie op vraag op Github de container gestart met network_mode: host en dat lost de problemen op.

[ Voor 73% gewijzigd door DikkieDick op 13-02-2026 13:38 ]

aka pluim003

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 14:42

scorpie

Supra Addict

Ik heb sinds de nieuwe update (1.13.1) last van Time Machine backups die falen vanwege het feit dat de backup schijf vol zit op de UGreen NAS ("The backup disk is full"). Maar het hele idee is toch dat oude backups overschreven worden? Ik heb vaker Time Machine disks gehad (losse USB drives), en daar werden oude backups altijd geroteerd, dus waarom nu ineens niet? Ik heb de NAS en m'n laptop al opnieuw opgestart, maar dat verhelpt het issue niet. Hebben meer mensen er last van (gehad)?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:21
Ik heb nu een oude HP mini pc (uitvoering: HP EliteDesk 800 G3 (1LU19AW)) met daarop Linux, Docker, Home Assistant, Plex, Frigate, etc en maar hardware acceleration werkt daar niet lekker op (lang verhaal), recent een schijf die het begaf dus dat zet je aan het denken; is dit nog wel handig? De PC is inmiddels ongeveer 10 jaar oud, wat bij elkaar gesprokkeld spul en draait toch 24/7. Daarnaast komen er hier wat camera's bij en zal de server het drukker krijgen en is er meer opslag nodig. Een nieuwere mini pc kan, wat groter ook, maar stroomgebruik en externe schijven los er bovenop is niet echt prettig. Dus een NAS?!

Een N100 CPU lijkt me niet handig gezien Frigate + Plex en dus trancoding. Volgende stap bij Ugreen is dan een DXP4800 Plus met een Intel Pentium Gold 8505 en daarna de DXP4800 Pro met een Intel Core i3-1315u. Zet ik dat op een rijtje:
CPUPassmark singlePassmark multi
Huidige mini pcIntel Core i5-65002090 5602
DXP4800 PlusIntel Pentium Gold 850532339105
DXP4800 ProIntel Core i3-1315u331411168
En dan is de vraag; is dat €100 meer waard?

Plex transcodes zit wel goed 2000 per 1080p transcode, 4K kan ik wel vergeten met 12000 SDR en 17000 HDR (bron) maar daarnaast worden het straks 4 camera's die 24/7 opnemen: 1x 2MP, 2x 4MP en 1x 12MP met object detection etc. hardware acceleration zal ik eindelijk aan kunnen zetten dat een hoop zal schelen maar heb ik hier echt voldoende aan?

Hardware en software ben ik handig genoeg mee, tijd daarin tegen... zelfbouw of Proxmox/TrueNAS/Unraid etc heel tof maar gaat gewoon tijd kosten.

Tips? _/-\o_

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:31
In het kader van kennisdeling: ik heb paar dingen ondervonden waar ik nu tegenaan loop. Ik deel deze graag met jullie, misschien hebben jullie oplossingen, en anders is het wellicht een leermomentje.

BTRFS
Ik heb mijn docker-stack, waaronder Home Assistant (tegenwoordig direct als container) en een Postgres18 database draaien op het BTRFS filesystem om te kunnen snapshotten. Dit blijkt een slechte keuze, na wat gerommel had ik te maken met een initiele responsetijd van ca 30s op een foutieve query (dwz, een query met een onjuiste kolomnaam), vervolg-queries gingen overigens wel weer met 120ms. Dit bleek te komen doordat mijn BTRFS nogal was vervuild. Ik heb hier een rebalance op uitgevoerd, dit trok de zaken weer vlot. Echter blijkt BTRFS niet geschikt voor write-heavy zaken. Op de achtergrond vindt er kennelijk al vaak Copy-On-Write (CoW) plaats, dit zorgt ver vervuilde/grote metadata en een boel geschuif.

Verkleinen volume
Dus ik wilde mijn BTRFS-volume (op de SSD) verkleinen zodat ik een EXT4 volume kon toevoegen aan de SSD waar ik docker-gerelateerde zaken op kon doen. UGOS ondersteunt dit niet (vergroten wel). Ik durf het niet aan om met gparted dit te gaan inregelen. Ik wilde dus de inhoud van de SSD even naar de HDD kopieëren dmv rsync. Vervolgens de SSD wissen en opnieuw inrichten.

rsync
De rsync tool blijkt niet goed om te gaan met rechten, en laat nou precies dat best belangrijk zijn voor bijvoorbeeld een postgres container. Ik ben mbv AI bezig geweest om te zien waar hem dit in zit. Dat is tot op heden onbekend, maar rsync op UGOS doet niet de ownership/group mee-kopieëren. Óf het wordt razendsnel teruggezet door een proces, maar dat lijkt mij niet heel waarschijnlijk.

Doe er je voordeel mee! En input is ook welkom.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• gert_jan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:09
Ik zat nat wat te rommelen met de netwerk instellingen op mijn nas, en toen kwam ik het volgende tegen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
gertjan@ME-Drive:~$ cat /etc/resolv.conf
# This file is automatically generated by UGOS Network Services.
# Manual modifications may disrupt DNS resolution and system stability.
# For configuration changes, use the official UGOS administration interface.

nameserver 127.0.0.1
nameserver 192.168.5.5
nameserver 192.168.5.55
nameserver 114.114.114.114
nameserver 8.8.8.8
nameserver ::1
en wat mij opviel.. wat doen 114.114.114.114 ( Public Chinese DNS ) en 8.8.8.8 ( Google DNS ) daar. terwijl ik de netwerk instellingen handmatig heb ingesteld met alleen mijn 2 pi hole's als dns provider.

• StefaanDG
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-03 22:00
Vraagje voor degene met Ugreen NASync welke een PCIe slot heeft. Hebben jullie ook toevallig een PCIe kaart in gebruik waar je M.2 drives kan prikken en zo ja werkt dit OK. Vermoed dat een PCIe kaart met twee M.2 slots wel niet zal werken en er maar eentje zal worden herkend.

Was er op het Duitstalige Ugreen forum niet ergens een lijst met compatibele PCIe kaarten? De lijst bij Ugreen zelf is bepaald uitgebreid er worden alleen netwerkkaarten getoond.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:13

elsinga

=8-)

Ik draai een volume1 met 2x 8TB PCIE4 NVME schijven, eenmaal onderin de 8800plus en eentje via een "domme" PCIE adapter (waar 1 NVME SSD in kan). Reden: die 2 NVME aansluiting onderin is geen x4 maar x2 en dus halve max snelheid. In een PCIE adapter haal je wel x4 en heb je dus een RAID 1 setje waarvan beide poten even snel zijn.

Ik gebruik een ICY BOX IB-PCI214M2-HSL, gekocht via Amazon. Kostte paar tientjes.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• StefaanDG
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-03 22:00
Bedankt.

Dus in totaal zou ik op die manier 4 MVME’s kunnen installeren als ik de boot drive vervang en voor een eigen OS gaat. In mijn geval zou dat Unraid worden.

Enige wat ik nodig zou hebben is DDR5 SODIMM aan een niet te zotte-door-AI-door-het-dak-gegane prijs 😀

• daniel360gt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-03 13:56
gert_jan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:19:
Ik zat nat wat te rommelen met de netwerk instellingen op mijn nas, en toen kwam ik het volgende tegen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
gertjan@ME-Drive:~$ cat /etc/resolv.conf
# This file is automatically generated by UGOS Network Services.
# Manual modifications may disrupt DNS resolution and system stability.
# For configuration changes, use the official UGOS administration interface.

nameserver 127.0.0.1
nameserver 192.168.5.5
nameserver 192.168.5.55
nameserver 114.114.114.114
nameserver 8.8.8.8
nameserver ::1
en wat mij opviel.. wat doen 114.114.114.114 ( Public Chinese DNS ) en 8.8.8.8 ( Google DNS ) daar. terwijl ik de netwerk instellingen handmatig heb ingesteld met alleen mijn 2 pi hole's als dns provider.
Dat is nou exact een van de redenen geweest waarom ik vrijwel direct ben overgestapt op TrueNAS. Ugreen heeft een knap stukje hardware gemaakt, maar de software kant wil ik zelf kunnen bepalen.

Een raadsel voor een lekker speciaal biertje o.i.d., plaats je antwoord in mijn profielreacties: 2447202 (Hint: startpunt)

• elsinga

elsinga

=8-)

StefaanDG schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:23:
Bedankt.

Dus in totaal zou ik op die manier 4 MVME’s kunnen installeren als ik de boot drive vervang en voor een eigen OS gaat. In mijn geval zou dat Unraid worden.
Bij een eigen OS kun je in het PCIE slot ook een actieve NVME adapter plaatsen en daar meer NVME drives in plaatsen. In UGOS werkt dat niet goed, de drives worden dan gedetecteerd als losse "USB" drives en kunnen niet in een RAID set worden opgenomen, bij andere OS'en gaat dat wel goed.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• elsinga

elsinga

=8-)

daniel360gt schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 01:36:
[...]

Dat is nou exact een van de redenen geweest waarom ik vrijwel direct ben overgestapt op TrueNAS. Ugreen heeft een knap stukje hardware gemaakt, maar de software kant wil ik zelf kunnen bepalen.
Hmmm.... die Chinees staat geblocked in mijn Unifi router, maar daar moet de 8.8.8.8 dus ook even bij, want ook mijn NAS mag niet buiten mijn NextDNS omgeving om dns doen.

• Airw0lf
daniel360gt schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 01:36:
[...]

Ja - en is snel gedaan - in bios watchdog uit zetten, bootvolgorde veranderen en gaan... :+

[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 21-02-2026 09:00 ]

• Airw0lf
elsinga schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:55:
[...]

Hmmm.... die Chinees staat geblocked in mijn Unifi router, maar daar moet de 8.8.8.8 dus ook even bij, want ook mijn NAS mag niet buiten mijn NextDNS omgeving om dns doen.
Ik heb die ook geblokkeerd met 114.114.112.0/21 zodat alle mogelijke andere IP's in die reeks ook meegenomen worden.

• Airw0lf
Ik heb tevens de dnsmasq config aangepast zodat dit resolver bestand niet gebruikt wordt.
En alleen de door mij gewenste dns servers. Tevens heb ik de oisd ad-blocklist opgenomen.

Dit werkt dan via dnsmasq config-bestandjes in /usr/ugreen/etc/dnsmasq/dnsmasq.d.
Alles wat hierin staat wordt standaard meegenomen bij het opstarten van dnsmasq.

Tot nu toe hebben deze aanpassingen de Ugreen upgrades/updates overleeft... :Y

[ Voor 25% gewijzigd door Airw0lf op 21-02-2026 12:52 ]

• daniel360gt
Airw0lf schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:56:
[...]

Ja - en is snel gedaan - in bios watchdog uit zetten, bootvolgorde veranderen en gaan... :+
Ik heb met clonezilla eerst een backup gemaakt van UGOS, voor de zekerheid. Daarna is TrueNAS gewoon op de originele SSD geïnstalleerd. Ik had de 2 extra M2 sloten namelijk nodig voor wat anders.

Een raadsel voor een lekker speciaal biertje o.i.d., plaats je antwoord in mijn profielreacties: 2447202 (Hint: startpunt)

• Airw0lf
daniel360gt schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:57:
[...]

Ik heb met clonezilla eerst een backup gemaakt van UGOS, voor de zekerheid. Daarna is TrueNAS gewoon op de originele SSD geïnstalleerd. Ik had de 2 extra M2 sloten namelijk nodig voor wat anders.
Van de twee die ik heb zit UGOS op een aparte (non-SSD) flashdisk - die heb ik er gewoon in laten zitten. Ik kan nu via het bios UGOS starten voor updates. En daarna weer terug naar Debian.

• Musta
Ik heb nu 2x een 10TB WD Red Plus binnen, maar wat is slim om te doen als je voorlopig niks geks met de NAS gaat doen? Het wordt RAID1, alleen moet het ext4 of Btrfs worden? Btrfs heeft als voordeel de snapshots als ik het goed begrijp?

[ Voor 15% gewijzigd door Musta op 21-02-2026 22:22 ]

• elsinga

elsinga

=8-)

Airw0lf schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:53:
[...]

Ik heb die ook geblokkeerd met 114.114.112.0/21 zodat alle mogelijke andere IP's in die reeks ook meegenomen worden.
Ik heb heel China qua DNS geblokkeerd. ;) Nu 2 regels: block china en block 114.114.114.114 en 8.8.8.8. Kon dit helaas niet combineren in 1 regel.

• Airw0lf
elsinga schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:35:
[...]

Ik heb heel China qua DNS geblokkeerd. ;) Nu 2 regels: block china en block 114.114.114.114 en 8.8.8.8. Kon dit helaas niet combineren in 1 regel.
In mijn situatie is 8.8.8.8 blokkeren geen handige - een paar Google apparaten hier in huis doen het dan niet meer...

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Airw0lf schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:53:
[...]

Dank voor de tip.
Ik had China al geblokkeerd in mijn Asus router. Maar deze reeks heb ik apart toegevoegd.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:07

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo, advies gevraagd aan jullie.

Ik heb 2x een Synology 920+ met 4 HDD en 2x ssd als cache. Werkt nog goed, maar na 5 jaar wel tijd om eens rond te kijken naar vervanging.

Mijn voornaamste gebruik is:
- Time Machine backups maken via netwerk
- webdav sync naar Hetzner van de Time Machine backups
- photo archief en opslag
- opslag data bedrijf (voornamelijk ook archieven)
- alles via webdav sync naar Hetzer. Daar heb ik 10TB opslag.
- opname locatie voor camera beelden.

Nu heb ik dit forum doorgelezen en wat video's gezien, de Ugreen producten en OS zien er goed uit. Zag wel bijvoorbeeld een oplossing voor video surveillance ,dat (lijkt) die app alleen in het chinees is. Klopt dit? Is de software van Ugreen volwassen te noemen? Synology werkt alles wel, maar heeft ook voor en nadelen.

Wat nu niet kan ik indexering van fotos. Daar is de 920+ gewoon te traag voor, en te intensief, maar ik wil wel thumbnails en indexering van foto's. Nu welk ik met een losse usb disk met copy-en om fotos te verwerken en te doorzoeken.

Qua model zit ik te denken aan een model met 4x nvme in raid5 en wat extra geheugen. HDD ga ik niet meer in investeren, die tijd is wel geweest.

Wat zijn jullie ervaringen?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• elsinga

elsinga

=8-)

Airw0lf schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:44:
[...]

In mijn situatie is 8.8.8.8 blokkeren geen handige - een paar Google apparaten hier in huis doen het dan niet meer...
Ik block het alleen voor mijn DXP8800 plus. ;)

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-03 20:00

knakworst

Get more sats!

peterpijpelink schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:41:
Hallo, advies gevraagd aan jullie.

Ik heb 2x een Synology 920+ met 4 HDD en 2x ssd als cache. Werkt nog goed, maar na 5 jaar wel tijd om eens rond te kijken naar vervanging.

Mijn voornaamste gebruik is:
- Time Machine backups maken via netwerk
- webdav sync naar Hetzner van de Time Machine backups
- photo archief en opslag
- opslag data bedrijf (voornamelijk ook archieven)
- alles via webdav sync naar Hetzer. Daar heb ik 10TB opslag.
- opname locatie voor camera beelden.

Nu heb ik dit forum doorgelezen en wat video's gezien, de Ugreen producten en OS zien er goed uit. Zag wel bijvoorbeeld een oplossing voor video surveillance ,dat (lijkt) die app alleen in het chinees is. Klopt dit? Is de software van Ugreen volwassen te noemen? Synology werkt alles wel, maar heeft ook voor en nadelen.

Wat nu niet kan ik indexering van fotos. Daar is de 920+ gewoon te traag voor, en te intensief, maar ik wil wel thumbnails en indexering van foto's. Nu welk ik met een losse usb disk met copy-en om fotos te verwerken en te doorzoeken.

Qua model zit ik te denken aan een model met 4x nvme in raid5 en wat extra geheugen. HDD ga ik niet meer in investeren, die tijd is wel geweest.

Wat zijn jullie ervaringen?
Software is basic, je zit snel in docker te klooien. Als je dat prima vindt dan is er niets aan de hand. Ben je meer een GUI persoon, kijk dan ook naar Umbrel Pro.

Voor foto's, doe jezelf een plezier, gebruik niet de native app, maar gebruik immich.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

knakworst schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:17:
Voor foto's, doe jezelf een plezier, gebruik niet de native app, maar gebruik immich.
Absoluut hiermee eens. Ben ondertussen een paar weken over van Synology Photos naar Immich. Op geen enkele manier dat ik ooit nog terug ga. Gezichtsherkenning is ook 100x beter, nog even los van die ellende @eaDir rommel die Synology Photos achterlaat. En -volgens mij- véél trager is. Dus misschien, als je Immich op je Synology gaat gebruiken (tip: kan gewoon tegelijk met Photos, ik heb dat ook als test gedaan, als je het niet aandurft) is misschien die 920 niet eens meer te traag voor je.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:07

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

spaceboy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Absoluut hiermee eens. Ben ondertussen een paar weken over van Synology Photos naar Immich. Op geen enkele manier dat ik ooit nog terug ga. Gezichtsherkenning is ook 100x beter, nog even los van die ellende @eaDir rommel die Synology Photos achterlaat. En -volgens mij- véél trager is. Dus misschien, als je Immich op je Synology gaat gebruiken (tip: kan gewoon tegelijk met Photos, ik heb dat ook als test gedaan, als je het niet aandurft) is misschien die 920 niet eens meer te traag voor je.
@knakworst en @spaceboy dank voor de reacties! ik ga eens inlezen in Immich. Krijg wel dat Ubrel wel nog wat jong en vers is...

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• royduin
peterpijpelink schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:41:
Zag wel bijvoorbeeld een oplossing voor video surveillance ,dat (lijkt) die app alleen in het chinees is. Klopt dit?
Kijk eens naar Frigate :*)

• daniel360gt
Tip voor Immich, je kan bestaande mappen importeren en deze voor Immich read-only maken. Op deze manier kan je Immich testen zonder het risico te lopen dat je onbedoeld wijzigingen maakt op je bestaande foto's. De read only beperking kan je er later ook eenvoudig weer af halen.

Read-only maken doe je door in de compose :ro achter je volume te plaatsen. bv:
code:
1
2
volumes:
 - /mnt/locatie/photos:/photos:ro

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

daniel360gt schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:26:
Tip voor Immich, je kan bestaande mappen importeren en deze voor Immich read-only maken. Op deze manier kan je Immich testen zonder het risico te lopen dat je onbedoeld wijzigingen maakt op je bestaande foto's. De read only beperking kan je er later ook eenvoudig weer af halen.

Read-only maken doe je door in de compose :ro achter je volume te plaatsen. bv:
code:
1
2
volumes:
 - /mnt/locatie/photos:/photos:ro
Ik heb Immich permanent in read-only staan. Ik manage mijn foto's qua mappen en naamgeving liever sowieso zelf ouderwets. Of is er een goede reden voor dat Immich iets mag muteren?

Ik heb dit in m'n docker-compose:
code:
1
2
3
volumes:
      - /volume3/archive/spaceboy/Photos:/photos:ro
      - /volume3/docker/immich/upload:/usr/src/app/upload

• daniel360gt
spaceboy schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Ik heb Immich permanent in read-only staan. Ik manage mijn foto's qua mappen en naamgeving liever sowieso zelf ouderwets. Of is er een goede reden voor dat Immich iets mag muteren?
Voor mij heeft dat hoofdzakelijk te maken met de XMP sidecars. Metadata bewerkt in Immich wordt dan in die bestanden opgeslagen.

https://docs.immich.app/features/xmp-sidecars
https://docs.immich.app/features/tags

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

daniel360gt schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:10:
[...]

Voor mij heeft dat hoofdzakelijk te maken met de XMP sidecars. Metadata bewerkt in Immich wordt dan in die bestanden opgeslagen.

https://docs.immich.app/features/xmp-sidecars
https://docs.immich.app/features/tags
Ah ok. Weer wat geleerd! En ik heb het zo te lezen niet nodig (en ik krijg jeuk van losse bestanden wat geen foto's en video's zijn, ik was ook dolgelukkig dat ik alle @eaDir crap kon weggooien toen ik van Synology Photos af kwam). :P

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:37
Wat maakt Immich zoveel beter dan de standaard Ugreen foto’s app?
Misschien toch maar eens proberen

• Musta
vraagje over docker, ik lees overal op de site/guides van mariushosting over portainer. Is dat nodig per se of kan ik het ook zonder portainer doen als ik immich en jellyfin wil opzetten op de NAS? Op reddit/google zie ik gemengde verhalen over portainer vs docker.
Sommigen zweren bij portainer, maar vroeg me af of of het nodig is behalve als je mariushosting guides wilt volgen? Zag dat je de apps/containers ook in de docker app zelf kan instellen?

[ Voor 8% gewijzigd door Musta op 25-02-2026 14:20 ]

• Greatsword
  • Niet online
@Musta Portainer is niet nodig voor Immich, ik heb deze video gevolgd en werkte perfect Greatsword in "UGREEN NASync - Discussie & Ervaringen"

• Musta
Greatsword schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:36:
@Musta Portainer is niet nodig voor Immich, ik heb deze video gevolgd en werkte perfect Greatsword in "UGREEN NASync - Discussie & Ervaringen"
Ja die kanaal zag ik ook, heb de nas aan de hand van zijn video's ingesteld tot nu toe en hij doet volgens mij alles zonder portainer. Ik denk dat ik die ook gewoon zal volgen. Thx

• Airw0lf
Portainer is een - soort-van - GUI om Docker. Dit wil zeggen dat je bij onderdelen als Docker-CLI en Docker-Compose met scripts werkt. En bij Portainer doe je het meeste via de Web-UI.

Containers start ik altijd via Docker-CLI. Portainer gebruik ik vooral bij troubleshooting: snel wat logs van containers bekijken en/of in de command line van een container duiken om te kijken hoe daar de vlag er bij hangt.

• Morpheus2003
  • Laatst online: 07:24
Zojuist de UGREEN DXP4800 Pro besteld :D

Wellicht een tip als je ook gaat bestellen; vergeet de 5% korting via de website van UGREEN niet EN de 8% cashback via CashbackXL. Krijg je toch weer € 53,44 terug.

• royduin
Morpheus2003 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:05:
Zojuist de UGREEN DXP4800 Pro besteld :D

Wellicht een tip als je ook gaat bestellen; vergeet de 5% korting via de website van UGREEN niet EN de 8% cashback via CashbackXL. Krijg je toch weer € 53,44 terug.
Haha wat goed, precies hetzelfde gedaan deze morgen. Contact opgenomen met Cashbackxl of ze Ugreen wilde toevoegen. Scheelt toch weer! Kortingscode die ik gebruikt heb: SOCIAL5 voor 5%

€699 - €34 korting - €53.45 cashback = €611,55

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
Laatst ivm receiver ff snel netwerk kabeltje eruit bij de dx2800.

Heel gedonder om daarna het netwerk weer aan de gang te krijgen diverse resets niks mocht baten.

Ik gebruik zelf ook de ups en achteraf dus de nas uit en ook afsluiten van de ups en kon op die manier eindelijk weer verbinden.

Binnenkort eens naar Ugreen email sturen, absurd, dat je hele nas hangt op het moment, dat je de netwerk kabel eruit haald.

Voor de rest nog steeds erg tevreden, maar bovenstaande is toch wel een dingetje erg slordig.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Denk dat er dan iets met je netwerk aan de hand is.
Ik heb heel vaak de kabels eruit gehad en je kunt ze gewoon weer terug prikken en alles is gewoon in orde.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dagarkin
Ben(V) schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:41:
Denk dat er dan iets met je netwerk aan de hand is.
Ik heb heel vaak de kabels eruit gehad en je kunt ze gewoon weer terug prikken en alles is gewoon in orde.
Weet niet, vermoed van niet, overige apparaten hebben er geen last van. Dit is nu bij mij de 2de keer. Als ik van te voren Ugreen uitschakel en kabel eruit en erin en weer opstart nergens last van. Dat is sowieso wel wat ik de volgende keer doe.

Misschien toch preventief de hdmi met de receiver aansluiten, dan alsnog eens proberen om via de terminal het op te lossen.

Zie onderstaande zijn wel veel meerdere die soort gelijke ervaringen hebben.
https://www.reddit.com/r/...onnect_to_network/]Reddit

[ Voor 8% gewijzigd door Dagarkin op 26-02-2026 14:47 ]

• Ben(V)
Gebruik je dhcp of krijgt die Ugreen via een ip-mac koppeling netjes altijd hetzelfde ipadres?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:51

ComPeter

iddqd idkfa

Mijn Synology DS218+ begint helaas kuren te vertonen. Hij is soms onbereikbaar en inloggen op DSM lukt soms niet maar de bestanden zijn wel te benaderen. Een dagelijks geplande reboot hielp in het begin nog, maar inmiddels biedt dat ook geen oplossing meer.

Dus: tijd voor een vervanger.

Ik heb gekozen voor de Ugreen DXP2800, uitgerust met 2× Seagate IronWolf 4TB harde schijven. Best een spannende keuze, aangezien ik de Synology-software door en door ken en daar altijd prettig mee heb gewerkt.

Wat voor mij ook meespeelt, is dat ik behoorlijk geschrokken ben van het eerdere bericht van Synology dat alleen door hen goedgekeurde schijven gebruikt zouden mogen worden. Hoewel ze die beslissing inmiddels hebben teruggedraaid, heeft dit mijn vertrouwen in het merk wel aangetast.

Nu wil ik er ook 2 NVMe SSD’s aan toevoegen voor caching.
Welke capaciteit en type/formaat zouden jullie hiervoor aanraden?

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

iddqd idkfa

• Dagarkin
Ben(V) schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:50:
Gebruik je dhcp of krijgt die Ugreen via een ip-mac koppeling netjes altijd hetzelfde ipadres?
Normaal gesproken via mac en ip.

Ik heb bovenstaande gisteren ook uitgeschakeld en weer opnieuw gedaan dus alleen dhcp, maar dit leverde niks op. Echt volledig de stroom eraf en aan en uit maakte Ugreen weer verbinding.

Het proces was Ugreen uit. Router uit en alles weer aan -> geen resultaat
Mac ip toekennen uitschakelen en weer bovenstaande -> geen resultaat
Ugreen uitschakelen en loskoppelen van stroomnet -> eindelijk weer leven.

• Ben(V)
Zou een ticket bij Ugreen inschieten want dit is niet normaal.
Zoals ik als zei gebeurd dat hier nooit en ik trek toch echt heel regelmatig kabels eruit

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-03 11:03
Zoals velen hier kom ik ook van Synology af en mijn DS214+ is eigenlijk wel rijp om uit dienst te worden genomen, ook al werkt alles nog prima. De eerdere berichten waarbij Synology opeens alleen nog maar eigen branded disks ondersteunde (ook al hebben ze het teruggedraaid), het niet willen betalen voor een kleine licentie voor hardware transcoding en de inferieure hardware vergeleken met andere NAS-systemen heeft mij toch doen overhalen naar iets nieuws te kijken. De Ugreen DXP4800 Plus lijkt mij wel interessant, maar zoals ook anderen hier ben ik wat terughoudend omdat het Chinees is en ik gelezen heb dat er regelmatig pakketjes over en weer vliegen naar China, die uiteraard wel geblokkeerd kunnen worden, maar toch.

Ik ben dan ook voornemens om er TrueNAS op te zetten, maar ik las dat het wordt afgeraden om dit op het hoofdgeheugen te doen. Ik ben niet geïnteresseerd om caching te gebruiken via SSD's. Dus ik vraag me af of ik met één NVMe SSD in het slot dat kan gebruiken om TrueNAS op te draaien en zodoende het UGOS ongemoeid te laten?
Omdat het een 4-bay systeem is wil ik om te beginnen twee 24TB schijven aanschaffen, maar ik heb ook nog mijn twee 8TB uit mijn huidige Synology. Ik las dat het bij UGOS niet zo lekker werkt om twee RAID1 pools aan te maken, maar dat zou met TrueNAS geen probleem moeten zijn? Dan zou ik 2x24TB en 2x8TB apart van elkaar in RAID1 draaien in de DXP4800 Plus, of is dit iets wat wel met UGOS zou kunnen?

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:51

ComPeter

iddqd idkfa

benchMarc schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:10:
Zoals velen hier kom ik ook van Synology af en mijn DS214+ is eigenlijk wel rijp om uit dienst te worden genomen, ook al werkt alles nog prima. De eerdere berichten waarbij Synology opeens alleen nog maar eigen branded disks ondersteunde (ook al hebben ze het teruggedraaid), het niet willen betalen voor een kleine licentie voor hardware transcoding en de inferieure hardware vergeleken met andere NAS-systemen heeft mij toch doen overhalen naar iets nieuws te kijken. De Ugreen DXP4800 Plus lijkt mij wel interessant, maar zoals ook anderen hier ben ik wat terughoudend omdat het Chinees is en ik gelezen heb dat er regelmatig pakketjes over en weer vliegen naar China, die uiteraard wel geblokkeerd kunnen worden, maar toch.

Ik ben dan ook voornemens om er TrueNAS op te zetten, maar ik las dat het wordt afgeraden om dit op het hoofdgeheugen te doen. Ik ben niet geïnteresseerd om caching te gebruiken via SSD's. Dus ik vraag me af of ik met één NVMe SSD in het slot dat kan gebruiken om TrueNAS op te draaien en zodoende het UGOS ongemoeid te laten?
Omdat het een 4-bay systeem is wil ik om te beginnen twee 24TB schijven aanschaffen, maar ik heb ook nog mijn twee 8TB uit mijn huidige Synology. Ik las dat het bij UGOS niet zo lekker werkt om twee RAID1 pools aan te maken, maar dat zou met TrueNAS geen probleem moeten zijn? Dan zou ik 2x24TB en 2x8TB apart van elkaar in RAID1 draaien in de DXP4800 Plus, of is dit iets wat wel met UGOS zou kunnen?
De DXP4800 is voorzien een verborgen NVME SSD, deze zit verstopt naast deNVME en geheugen slot en achterkant onde de stalen behuizing , hier staa het os op
Het is wel even schroeven via de achterkant
Deze kan vervangen worden waardoor de orginele nvme behouden blijft

iddqd idkfa

• daniel360gt
Of via clonezilla een clone trekken van UGOS en vervolgens TrueNAS op de originele ssd zetten. Dan blijven de 2 M2 sloten beschikbaar en kan je altijd terug mocht TrueNAS niet aan je verwachtingen voldoen.

• Ben(V)
ComPeter schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:40:
[...]

De DXP4800 is voorzien een verborgen NVME SSD, deze zit verstopt naast deNVME en geheugen slot en achterkant onde de stalen behuizing , hier staa het os op
Het is wel even schroeven via de achterkant
Deze kan vervangen worden waardoor de orginele nvme behouden blijft
YouTube: UGREEN DXP 4800 PLUS BOOT DRIVE REPLACEMENT

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-03 11:03
Ik lees in een comment daar dat UGREEN niet zo moeilijk doet en een image file stuurt als je erom vraagt? Dat zou helemaal mooi zijn natuurlijk want dan zou je altijd terug naar de fabrieksimage kunnen gaan. Dan zou noch het eruit schroeven noch zelf clonen van de drive nodig zijn?

• Ben(V)
Clonen is toch wel verstandiger en kost enkel een beetje moeite.

Er is geen enkel garantie dat Ugreen dat blijft doen en tevens krijg je dan gewoon de laatste versie en over een paar jaar kan dat dan wel eens een probleem opleveren.

• babbelbox
  • Laatst online: 06:39
Misschien gewoon nu het nog kan de huidige image opvragen en die goed bewaren.

• Airw0lf
benchMarc schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:26:
[...]

Ik lees in een comment daar dat UGREEN niet zo moeilijk doet en een image file stuurt als je erom vraagt? Dat zou helemaal mooi zijn natuurlijk want dan zou je altijd terug naar de fabrieksimage kunnen gaan. Dan zou noch het eruit schroeven noch zelf clonen van de drive nodig zijn?
En stel je hebt die image file - wat dan?
Of wordt er een handleiding meegeleverd?

• Jovink538
spaceboy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Ik ben ook een keer aan het stoeien geweest op een proxmox systeem maar Immich de foto’s van alle gebruikers in een map.
Hebben jullie dat geaccepteerd of is daar een oplossing voor?

• daniel360gt
Jovink538 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:52:
[...]

Ik ben ook een keer aan het stoeien geweest op een proxmox systeem maar Immich de foto’s van alle gebruikers in een map.
Hebben jullie dat geaccepteerd of is daar een oplossing voor?
Daar heb je de functie van de storage template voor.
Zo kan je foto's opslaan bv. per gebruiker > per jaar > per maand

https://docs.immich.app/administration/storage-template/

• Jovink538
daniel360gt schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Daar heb je de functie van de storage template voor.
Zo kan je foto's opslaan bv. per gebruiker > per jaar > per maand

https://docs.immich.app/administration/storage-template/
Oh top zo ver ben ik niet gekomen. Bedankt

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-03 21:40
HofmanJaap schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:18:
[...]

Heb dezelfde behoefte, zie het antwoord van Ugreen:
Currently, the UGREEN NAS does not support a dedicated surveillance management application like Synology's “Surveillance Station.” While our NAS devices are optimized for data storage, backup, and multimedia applications, native support for IP camera integration and monitoring is not available at this time.

However, depending on your technical preferences, you may explore third-party solutions that can be installed via Docker
such as Shinobi, though these require manual setup. - https://support.ugnas.com...iIiwicGF0aENvZGUiOiIifQ==

We appreciate your feedback, and I’ve passed your suggestion along to our product team for future consideration.
Heb jij deze zelf ook draaien? Ik wil 'm graag proberen aan de hand van de manual van Ugreen, maar moet dan natuurlijk wel het storage volume aanpassen (OS op SSD, camera-meuq moet uiteraard op de HDD) en ik speel echt nog steeds te weinig met het apparaat om het me een beetje eigen te maken :X
services:
  Shinobi:
    image: registry.gitlab.com/shinobi-systems/shinobi:dev
    container_name: Shinobi
    restart: always
    devices:
      - /dev/dri:/dev/dri
    ports:
      - "8080:8080/tcp"
    volumes:
      - ./streams:/dev/shm/streams:rw
      - ./config:/config:rw
      - ./customAutoLoad:/home/Shinobi/libs/customAutoLoad:rw
      - ./database:/var/lib/mysql:rw
      - ./videos:/home/Shinobi/videos:rw
      - ./plugins:/home/Shinobi/plugins:rw
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Sinds deze week ben ik ook lid van de Ugreen club! Een DXP4800pro heeft zijn weg in mijn huis gevonden.
HIj vervangt een Synology DS1512+ (uit 2012!) met expansion bay, dus ik ga van 10x3TB naar 3x14TB :) En omdat de DS1512+ niet krachtig genoeg is voor virtualisatie vervangt hij ook nog een oude Dell desktop/server.
In eerste instantie wilde ik native Proxmox draaien en Truenas in een container. Maar tot nu toe ben ik eigenlijk prima tevreden over UGOS. Dus hou het voorlopig maar zo denk ik ;)

[ Voor 12% gewijzigd door zjeeraar84 op 07-03-2026 16:41 ]

• Morpheus2003
Vraagje.. ik ben bezig Calibre te installeren via Docker. Ik gebruik dit script van Marius;

services:
calibre:
container_name: Calibre
image: ghcr.io/linuxserver/calibre
mem_limit: 4g
cpu_shares: 768
security_opt:
- no-new-privileges:true
- seccomp:unconfined
restart: on-failure:5
ports:
- 7080:8080
- 7081:8081
- 8181:8181
volumes:
- /volume1/docker/calibre:/config:rw
environment:
CUSTOM_USER: *****
PASSWORD: *****
TZ: Europe/Amsterdam
PUID: 999
PGID: 10

Dit werkt op zich alleen als ik dan in Calibre zit en ik wil boeken toevoegen van hetzelfde volume maar die in een andere map staan op de NAS, kan ik deze map met geen mogelijkheid vinden. Heb Google al afgestruind maar kom er niet uit.

Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt.

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:34

Rhapsody

In Metal We Trust

Je hebt nu alleen een volume gemount voor de config. Maar niets voor je library.
Docker:
1
-v /volume1/web/books:/books
Zie volledige yaml hier: https://mariushosting.com/how-to-install-calibre-web-on-your-synology-nas/ (is weliswaar voor Synology, maar dat maakt hier niet uit volgens mij)

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• royduin
Spring sale vandaag gestart met wat extra kortingen, vergeet de kortingscode SOCIAL5 niet en 8% cashback via CashbackXL. Ze hebben ook 30 dagen price matching, net 35 euro terug gekregen met een simpel mailtje @Morpheus2003 en @zjeeraar84

• Morpheus2003
royduin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:33:
Spring sale vandaag gestart met wat extra kortingen, vergeet de kortingscode SOCIAL5 niet en 8% cashback via CashbackXL. Ze hebben ook 30 dagen price matching, net 35 euro terug gekregen met een simpel mailtje @Morpheus2003 en @zjeeraar84
Thanks. Ik zag em net via Pepper. Ik ga ook mailen voor de price match.

• zjeeraar84
  • Nu online
Dank @royduin ! Ik had al de cashback en social5 code gedaan, nu ook nog gemailed voor de price match :) gezien de huidige prijzen van RAM en disks erg welkom!

• Mokum
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:14
Morpheus2003 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:33:
Vraagje.. ik ben bezig Calibre te installeren via Docker. Ik gebruik dit script van Marius;

services:
calibre:
container_name: Calibre
image: ghcr.io/linuxserver/calibre
mem_limit: 4g
cpu_shares: 768
security_opt:
- no-new-privileges:true
- seccomp:unconfined
restart: on-failure:5
ports:
- 7080:8080
- 7081:8081
- 8181:8181
volumes:
- /volume1/docker/calibre:/config:rw
environment:
CUSTOM_USER: *****
PASSWORD: *****
TZ: Europe/Amsterdam
PUID: 999
PGID: 10

Dit werkt op zich alleen als ik dan in Calibre zit en ik wil boeken toevoegen van hetzelfde volume maar die in een andere map staan op de NAS, kan ik deze map met geen mogelijkheid vinden. Heb Google al afgestruind maar kom er niet uit.

Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt.
Als je een map wil toevoegen dan moet je die mappen in je docker compose.
Nu heb je enkel - /volume1/docker/calibre:/config:rw gemapped en is dat ook de enige map die zictbaar is voor Calibre.

Je kan bijvoorbeeld: -/home/$username$/xxx toevoegen
wat dan een link is naar een folder in je user folder en niet je shared folder docker.

• zjeeraar84
  • Nu online
Vandaag een identieke SO-DIMM module ontvangen (Samsung 8GB) maar helaas start de NAS daar niet mee. Verder getest, heb uiteindelijk de originele DIMM als enige in het andere slot (slot1, zat oorspronkelijk in slot2) gedaan, en zelfs daar werkt hij niet mee. De nas geeft een beep code 'long long long short short'.
Lijkt erop dat DIMM slot 1 defect is :( Heb nu een ticket lopen bij Ugreen.

• Greatsword
  • Niet online
zjeeraar84 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:16:
Vandaag een identieke SO-DIMM module ontvangen (Samsung 8GB) maar helaas start de NAS daar niet mee. Verder getest, heb uiteindelijk de originele DIMM als enige in het andere slot (slot1, zat oorspronkelijk in slot2) gedaan, en zelfs daar werkt hij niet mee. De nas geeft een beep code 'long long long short short'.
Lijkt erop dat DIMM slot 1 defect is :( Heb nu een ticket lopen bij Ugreen.
Hoe weet je dat het een identieke is? Ik heb er ook 1 van iemand overgenomen op MP die uit de Ugreen kwam en werkt zonder problemen.

• zjeeraar84
  • Nu online
Greatsword schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:20:
[...]

Hoe weet je dat het een identieke is? Ik heb er ook 1 van iemand overgenomen op MP die uit de Ugreen kwam en werkt zonder problemen.
Informatie op de sticker vergelijken.
Maar de originele DIMM werkt dus ook niet in het andere slot, als hij er als enige in zit.
Dus de enige conclusie kan zijn dat het DIMM slot defect is :(

• Morpheus2003
Ik heb Immich draaien op mijn NAS en ook Tailscale ingesteld voor remote access. Op mijn iPhone activeer ik dan de VPN en log ik in via het Tailscale IP als ik niet in mijn eigen netwerk zit. Ik wil echter niet steeds wisselen tussen het interne IP en het tailscale IP voor Immich. Ik zie dat als ik verbonden met mijn eigen netwerk Immich gewoon blijft werken als ik ben ingelogd via het Tailscape IP. Mijn vraag is of dit kwaad kan? En kan het kwaad om op mijn iPhone constant verbonden te zijn met de Tailscale VPN?

Alvast bedankt!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:53
Morpheus2003 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:39:
Ik heb Immich draaien op mijn NAS en ook Tailscale ingesteld voor remote access. Op mijn iPhone activeer ik dan de VPN en log ik in via het Tailscale IP als ik niet in mijn eigen netwerk zit. Ik wil echter niet steeds wisselen tussen het interne IP en het tailscale IP voor Immich. Ik zie dat als ik verbonden met mijn eigen netwerk Immich gewoon blijft werken als ik ben ingelogd via het Tailscape IP. Mijn vraag is of dit kwaad kan? En kan het kwaad om op mijn iPhone constant verbonden te zijn met de Tailscale VPN?

Alvast bedankt!
Ik heb tailscale continue aan staan op mijn iphone o.a. voor toegang tot Immich, maar ook voor Jellyfin/Finamp en andere relevante dockers die op de NAS (4800 plus) draaien. (op de NAS geactiveerd als exit node, zodat ik ook makkelijk vanaf de telefoon bij de interne IP adressen van VM's kan komen (Home Assistant) ).
Gaat prima, werkt prima.

Of bedoel je iets anders met "kan het kwaad"?

• Morpheus2003
breew schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:52:
[...]

Ik heb tailscale continue aan staan op mijn iphone o.a. voor toegang tot Immich, maar ook voor Jellyfin/Finamp en andere relevante dockers die op de NAS (4800 plus) draaien. (op de NAS geactiveerd als exit node, zodat ik ook makkelijk vanaf de telefoon bij de interne IP adressen van VM's kan komen (Home Assistant) ).
Gaat prima, werkt prima.

Goed om te lezen. Ik bedoel vooral of het kwaad kan naar buiten toe? Volgens mij staan er geen dingen open omdat ik juist Tailscale gebruik, toch?

• Dagarkin
breew schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:52:
[...]

Gaat prima, werkt prima.

Waarom niet gekozen voor eigen wireguard server?

Zelf gebruik ik ook nog adguard icm dns rewrite, dan kan ik dus mooi immich.mijneigendomein.nl zelf ook nog cloudflare icm traefik waardoor ik de diensten die ik open wil echt open kan zetten.

Immich dan zet ik de wireguard verbinding aan op de mobiel en klaar, werkt perfect.

• Morpheus2003
Dagarkin schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Waarom niet gekozen voor eigen wireguard server?

Zelf gebruik ik ook nog adguard icm dns rewrite, dan kan ik dus mooi immich.mijneigendomein.nl zelf ook nog cloudflare icm traefik waardoor ik de diensten die ik open wil echt open kan zetten.

Immich dan zet ik de wireguard verbinding aan op de mobiel en klaar, werkt perfect.
Omdat dat veel te ingewikkeld voor mij is :)

• Dagarkin
Morpheus2003 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Omdat dat veel te ingewikkeld voor mij is :)
Zelf bij gli.net een flint 1(router) gekocht nu helaas niet meer beschikbaar, evt de opvolger 2 of 3.

Hierbij zit een vorm van open wrt, maar hun eigen software is vrij vriendelijk en hierbij kan je zelf direct een wireguard server opzetten en ook adguard en alles maar wat je wilt.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste