• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-07 16:56
Een tijdje terug heb ik de DXP2800 thuis geleverd gekregen, middels DHL en een pincode delivery. Die dag de schijven geplaatst en de NAS zijn opstart riedel laten doen. Zelf hebben de vrouw en ik een google take out gedaan voor de opslag van de foto's. De zip bestanden uitgepakt en json laten fixen en inmiddels de take outs & zip bestanden ook geupload naar de NAS. En middels Immich hebben we daar nu toegang toe en is de vrouw blij dat ze weer opslag ruimte terug krijgt in de google cloud.

Het is voor de vrouw alleen nog wel wennen om soms dus de NAS / Immich toegang te pakken voor de foto's ipv Google Photos. De laatste 2 / 3 jaar laten we in de cloud de oudere jaren staan op de NAS en een externe HDD. Zijn alleen nog aan het kijken of we een dergelijke take out jaarlijks willen toepassen of dat we daar een andere interval voor gebruiken.

Nu willen wij de NAS voorlopig gebruiken voor de opslag van media en wil ik er middels Plex soms ook wat media van streamen, dat laatste ben ik inmiddels aan het opzetten en de eerste testen zijn positief met 4K streaming. Verder is het nog maar uitzoeken wat we er mee kunnen en willen om de boel thuis wat makkelijker en toegankelijker te maken.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-07 23:08

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik ben voor mijn schoonouders aan het kijken naar een nieuw ugreen nas ipv hun huidige synology. Echter heb ik zelf een synology en mijn zwager ook. Wij hebben hier nu een ring mee gebouwd zodat we alle foto mappen syncen naar de andere 2 nassen. Hiermee hebben we dus altijd 3 kopieen van de fotos staan. Dit doen we met de drive sync app. Heeft iemand dit toevallig al werkend met een soortgelijke constructie op hun ugreen nas en wat zijn de ervaringen? Zoiets als rsync bijvoorbeeld?

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:11
TiMMieJ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:23:
Ik ben voor mijn schoonouders aan het kijken naar een nieuw ugreen nas ipv hun huidige synology. Echter heb ik zelf een synology en mijn zwager ook. Wij hebben hier nu een ring mee gebouwd zodat we alle foto mappen syncen naar de andere 2 nassen. Hiermee hebben we dus altijd 3 kopieen van de fotos staan. Dit doen we met de drive sync app. Heeft iemand dit toevallig al werkend met een soortgelijke constructie op hun ugreen nas en wat zijn de ervaringen? Zoiets als rsync bijvoorbeeld?
rsync op een UG-nas is een rampending - het is alleen te gebruiken voor backups - niet om folders te syncen. Voor zover ik kan nagaan bestaat dat ook niet - althans niet op dit moment.

Tot nu toe heb ik dit alleen voor elkaar gekregen met syncthing in een docker container - maar is er niet een van dat doe je even... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 02-06-2026 11:43 ]

makes it run like clockwork

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
TiMMieJ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:23:
Op een Synology gebruikte ik altijd Synology Drive om alles synchroon te houden tussen de NAS en diverse Pc's/Mac's etc.

Ook gebruikte ik C2 Cloud om dagelijks daar weer een backup naar toe te uploaden.

Op de Ugreen heb je gewoon Backup & Sync waarmee je dat soort dingen kan doen.
Airw0lf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:42:
[...]

rsync op een UG-nas is een rampending - het is alleen te gebruiken voor backups - niet om folders te syncen. Voor zover ik kan nagaan bestaat dat ook niet - althans niet op dit moment.

Tot nu toe heb ik dit alleen voor elkaar gekregen met syncthing in een docker container - maar is er niet een van dat doe je even... :X
Sync op de externe nas is dan toch ook niet nodig. Als hij gewoon dagelijks een backup maakt van de gewenste mappen is het toch prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 02-06-2026 18:09 ]

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:40

KL643

beeldaandemuur

Hier heb ik en 2800 staan en een Qnap 251 en nog een 451 buitenshuis. Rsync heb ik opgezet op mijn Qnap's en dat werkt prima. De ugreen als bron ingesteld en de Qnap's als doel. Al met al ben ik ze tevreden over de ugreen (standaard). Nextcloud werkt ook,net zoals home assistent 👍😊

beeldaandemuur

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 13:04
Heeft een jaartje mogen duren, maar heb gisteren de iDX 6800 Pro binnen gekregen🎉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8TY06Q8V63U4a8gYVbFl_7EFS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZiCEtYOP3P28ncQKt5sL0qq.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yvc8E9Ve5dFo2rBxTW59-XwIUuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXqN0xFi0rDF0nAk7ukMH6t3.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk gezocht waar de NVME in mocht ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOnchqbuZFk1MUXMDjym3-m6NzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7wlEVWBdmCnwX2c7VUJ604B.jpg?f=fotoalbum_large

en terwijl de RAID-5 array aan het initializen is, ben ik druk bezig met docker weer te configureren

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 21:47
@TiMMieJ @Airw0lf sync voor dit doel kaln prima met rsync. Je hebt het hier namelijk over een one-way sync. Er is altijd maar één master, en voor dat doel is rsync perfect. Met multi-master is rsync ingewikkelder en is syncthing of btsync aan te raden.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Airw0lf
storeman schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:02:
@TiMMieJ @Airw0lf sync voor dit doel kaln prima met rsync. Je hebt het hier namelijk over een one-way sync. Er is altijd maar één master, en voor dat doel is rsync perfect. Met multi-master is rsync ingewikkelder en is syncthing of btsync aan te raden.
Eens - ware het niet dat het tooltje in de ugreen nas zodanig is verpakt dat het niet sync-ed maar backups maakt en die in zip bestanden steekt - een echt sync-instelling heb ik nog niet kunnen vinden.

• storeman
Airw0lf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:19:
[...]

Eens - ware het niet dat het tooltje in de ugreen nas zodanig is verpakt dat het niet sync-ed maar backups maakt en die in zip bestanden steekt - een echt sync-instelling heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik gebruik die functie ook. Het wordt inderdaad een encrypted container. Echter is die wel zo ingericht dat het incrementeel werkt, versies kan beheren en wel volledig synct.

Wat gaat er volgens jou niet goed?

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:29

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Jaguar645 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:45:
Heeft een jaartje mogen duren, maar heb gisteren de iDX 6800 Pro binnen gekregen🎉

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]

en terwijl de RAID-5 array aan het initializen is, ben ik druk bezig met docker weer te configureren
Nice! Ik zit ook op dit ding te wachten, is het versturen via FedEx gegaan? Ik heb ergens in Q4 vorig jaar de early-bird ticket gekocht, wel in de eerste wave de aankoop kunnen doen. Maar begreep later het niet uitmaakt in welke wave je hebt aangekocht indien je bent ingeschreven voor early bird.

Die van mij komt trouwens op vraag & aanbod.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• Airw0lf
storeman schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:10:
[...]

Ik gebruik die functie ook. Het wordt inderdaad een encrypted container. Echter is die wel zo ingericht dat het incrementeel werkt, versies kan beheren en wel volledig synct.

Wat gaat er volgens jou niet goed?
Niet goed is misschien niet de juiste omschrijving - maar ik had (soort-van) gehoopt dat ie de opgegeven folders op bestandsnivo zou syncen. En daarnaast versioning doet op basis van een aparte folder - al dan niet versleuteld en/of verpakt in een zip-bestand. Maar helaas doet ie alleen het laatste en is er geen echte sync-functie.

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59
Jaguar645 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:45:

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]

Je hebt hem snel zeg.

Hoe bevalt de bouwkwaliteit?

• Jaguar645
Marchel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Nice! Ik zit ook op dit ding te wachten, is het versturen via FedEx gegaan? Ik heb ergens in Q4 vorig jaar de early-bird ticket gekocht, wel in de eerste wave de aankoop kunnen doen. Maar begreep later het niet uitmaakt in welke wave je hebt aangekocht indien je bent ingeschreven voor early bird.

Die van mij komt trouwens op vraag & aanbod.
Lijkt centraal naar Oberhausen gestuurd te worden en daarna naar de klanten :) hier werd hij door DHL bezorgd.
outlandos schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:00:
[...]

Je hebt hem snel zeg.

Hoe bevalt de bouwkwaliteit?
Was er ook vroeg bij vorig jaar :P 16 mei 2025 een deposit bij Ugreen gedaan.

Bouwkwaliteit is echt wel top! case is superstrak en stevig door veel alu gebruik. disk trays klik je makkelijk open en schuiven uit voor simpel disk install.

zitten ook netjes koel elementen bij voor de nvme disks.

Enige wat ik irritant vind is dat er de hele tijd een fan lijkt op te spinnen maar dan weer downspind. Komt waarschijnlijk omdat de load niet hoog genoeg is en begreep op discord dat het wel met de fancurve profile te maken kan hebben.

Ga toch eens een berichtje naar support doen, wellicht dat het ze helpt met onderzoek/goede profile inrichten :)

• AnyWhereNL
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 04-06 23:15
*knip* offtopic, dit hoort niet op het forum thuis maar in V&A

[ Voor 147% gewijzigd door br00ky op 04-06-2026 18:59 ]

• Marchel

Marchel

*knip* offtopic

[ Voor 100% gewijzigd door br00ky op 04-06-2026 19:00 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• outlandos
*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 04-06-2026 18:59 ]

• AnyWhereNL
*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 04-06-2026 19:00 ]

• AnyWhereNL
*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 04-06-2026 19:00 ]

• Marchel

Marchel

outlandos schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:08:
[...]

Sorry ik wist niet dat je het uit goedheid deed. Hulde!
Als ik mij niet vergis heeft iedereen de kans gehad tegen gereduceerde prijs zo'n NAS aan te schaffen. Dit kon pak weg een maand geleden nog. Dat er uiteindelijk modellen beschikbaar komen tegen de adviesprijs is een slaatje slaan uit de kans, die begrijp ik, maar als je graag zo'n NAS met korting had willen bestellen dan was dit ook mogelijk voor iedereen.

• outlandos
Marchel schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Ik heb in de eerste wave kunnen bestellen, ben wel direct voor het meest kostbare model gegaan. Omdat ik al dacht dat de voordeligere modellen zo de deur uit zouden zijn. Wat ook zo was. Al goed - als het goed is heb je nog tegen de lage prijs kunnen kopen dus je zit goed - je moet alleen wat langer wachten.

Ik zat in WAVE1 - maar mijn early bird is van week 1 - jan 2026. Ik heb helaas nog geen verzendbevestiging ontvangen.
Ben heel benieuwd wanneer jij hem dan krijgt.

De voordeligere modellen waren trouwens juist het minst populair. Vooral de 32gb versie was volgens mij niet eens uitverkocht in de eerste 3 waves.

• Marchel

Marchel

outlandos schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:57:
[...]

De voordeligere modellen waren trouwens juist het minst populair. Vooral de 32gb versie was volgens mij niet eens uitverkocht in de eerste 3 waves.
Oh tot zover heb ik het niet gevolgd. Er zat nog wel een leak in het discord kanaal van uGreen voor deze actie, daar konden mensen ondanks dat uGreen dit heeft proberen te voorkomen met elkaar chatten. Was wel vermakelijk te lezen hoe mensen wereldwijd los gingen op de niet werkende website van Kickstarter :-)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Hoewel begrijpelijk, is het niet de bedoeling producten aan te bieden via het forum. Daar is V&A voor. Ik heb daarom wat reacties geknipt.

• outlandos
Ik kreeg melding van 1.16.1 update. Koos voor Later, maar nu ziet hij de update niet meer :?

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-07 23:08
Misschien is de update teruggetrokken, want ik zie hem hier ook niet (en ik heb niet op "Later" geklikt). Ik zou dus lekker wachten tot ie vanzelf weer voorbij komt.

omniscale.nl

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:54
Lijkt er inderdaad op dat ie helemaal is teruggetrokken.
De link van @Jaguar645 doet het niet (meer) maar als ik zelf op de support/download pagina kijk zie ik als nieuwste versie 1.16.0.0089

• Jaguar645
Lijkt erop dat de link een timer heeft :) je kunt hem zelf gewoon downloaden via hun support portal: UGREEN NAS Download Center | Firmware, Clients & Docs – UGREEN NAS US

Model selecteren dan staat ie daar gewoon

• Mokum
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-07 14:41
Jaguar645 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:53:
Lijkt erop dat de link een timer heeft :) je kunt hem zelf gewoon downloaden via hun support portal: UGREEN NAS Download Center | Firmware, Clients & Docs – UGREEN NAS US

Model selecteren dan staat ie daar gewoon
Enkel de IDX NAS versies hebben 1.16.1.18.

• Jaguar645
Ah ok, ja ik heb een idx dus eigenlijk niet verder gekeken😋

• Morpheus2003
  • Laatst online: 24-07 15:47
UGREEN heeft nieuwe modellen aangekondigd;

https://nas-eu.ugreen.com/en-nl/pages/ugreen-nasync-dxp-gt-preorder?utm_source=Klaviyo&utm_medium=email&utm_campaign=260608_EU_DXP_GT_Launch&utm_id=01KTBGHVEP32NXGQ4DPET0AJH2&dm_pid=01KMFGPN15YHS3JYNDTQEMPNHQ&_kx=hisBxUFCSJID4SOXbeAClChhQpsChIsteYwPt-gvux4.Sd3Gnh

De NAS is iets goedkoper dan de DXP 4800 Pro. AMD processor die wat langzamer is. 2x 10gb netwerkaansluiting. Verder zie ik niet zoveel verschil.

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:48
DDR4 RAM i.t.t. De DXP4800 Pro met DDR5

• Morpheus2003
  • Laatst online: 24-07 15:47
zjeeraar84 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:17:
[...]

DDR4 RAM i.t.t. De DXP4800 Pro met DDR5
Ah die had ik even gemist. Dan blijft de DXP4800 Pro de aanrader. Weinig prijsverschil.

• Marchel

Marchel

outlandos schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:57:
[...]

Ik heb zojuist het bericht ontvangen dat de NAS is verzonden via DHL :-)

• Salv
Afgelopen week de takeout van google foto's voorbereid en de zip bestanden uitgepakt en via een takeout helper de json weer gekoppeld aan de bestanden en deze geupload naar de NAS. Gister was het een dagje puzzelen om immich te installeren, dacht dit zal wel plug en play zijn maar er zat toch meer werk aan dan ik dacht. Moest toch wel even wat installatie hulp erbij zoeken en inmiddels is het volgens mij wel aardig gelukt en vanavond de boel maar even fine tunen.

Momenteel gebruik ik keepass en wil ik ook de database op de NAS gaan zetten en de vriendin ook overzetten op keepass. Zijn er hier nog meerdere keepass gebruikers ervaringen of is men hier vooral tevreden over andere managers icm installatie / werkbaarheid op de nas?

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-07 16:40

TheDane

1.618

Salv schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:05:
[..]

Momenteel gebruik ik keepass en wil ik ook de database op de NAS gaan zetten en de vriendin ook overzetten op keepass. Zijn er hier nog meerdere keepass gebruikers ervaringen of is men hier vooral tevreden over andere managers icm installatie / werkbaarheid op de nas?
Ik gebruik KeepassXC in een docker container zodat ik (thuis) een web interface op al mijn devices heb. Dat werkt op zich goed, maar die web interface is wel een draak om mee te werken .. en ik durf die web interface ook niet "open" te zetten zodat ik er buitenshuis ook op kan inloggen. Helaas nog geen beter alternatief gevonden ..

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:23
@Salv ben je toevallig bekend met Vaultwarden? Bevalt mij heel goed.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:31
Ja vaultwarden is top. Draai het achter wireguard. Voorheen 1password, maar te commercieel geworden. Nu vaultwarden met bitwarden client. Werkt erg goed.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:55

elsinga

=8-)

Enige nadeel van Valutwarden is dat je op dit moment de 2025.12 Bitwarden extentie in Firefox moet gebruiken, omdat de nieuwere extenties niet goed werken. Maar die kun je wel downloaden en installeren, daarna auto-update uit en het werkt als een zonnetje.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:28

knakworst

Get more sats!

Blij dat ik niet daarin weer getrapt ben.

Synology DSM 7.4 Update: Tijd Om Je Smart Home Los Te Koppelen? - tink Blog NL https://share.google/oPdcQmVabBy4x8YIe

• outlandos
Ik loop tegen een probleem aan bij het invoeren van een lange string aan tokens in rclone.

Het lukt me niet om de tekst rechtstreeks in het invoerveld te plakken; de plak-optie verschijnt simpelweg niet. Rechtsboven zie ik wel een Clipboard-knop waar ik de tokens in kan plakken, maar zodra ik daarna op 'Submit' klik, gebeurt er helaas niets.

Heeft iemand de gouden tip? (Ik heb het al aan een AI gevraagd, maar die wist het helaas ook niet).

Ik gebruik MacOS maar dat staat hier denk ik los van. Docker draait gewoon op mijn Ugreen NAS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ucsig6KMH8yokSvn0ayDMTqJWJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vnRa3HOvUe0eNENZu4MweGyX.png?f=fotoalbum_large

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:58

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

knakworst schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:42:

Synology DSM 7.4 Update: Tijd Om Je Smart Home Los Te Koppelen? - tink Blog NL https://share.google/oPdcQmVabBy4x8YIe
ja inderdaad, einde Synology. Hoe je eigen graf kunt graven als bedrijf... heb nog een 920+ maar ga naar Ugreen als de nvme disken iets betaalbaar worden.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-07 23:46
knakworst schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:42:

Ik ben aan het wachten tot ik een DXP4800 pro tegen het lijf loopt ter vervanging van een DS218 en losse Dockerhost. Kijken of ik het kan samenvoegen

16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | AlphaESS G3-T10 | Nibe F2050-10 | SMO S40

• knakworst

knakworst

Get more sats!

outlandos schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:43:
Ik loop tegen een probleem aan bij het invoeren van een lange string aan tokens in rclone.

Het lukt me niet om de tekst rechtstreeks in het invoerveld te plakken; de plak-optie verschijnt simpelweg niet. Rechtsboven zie ik wel een Clipboard-knop waar ik de tokens in kan plakken, maar zodra ik daarna op 'Submit' klik, gebeurt er helaas niets.

Heeft iemand de gouden tip? (Ik heb het al aan een AI gevraagd, maar die wist het helaas ook niet).

Ik gebruik MacOS maar dat staat hier denk ik los van. Docker draait gewoon op mijn Ugreen NAS.

[Afbeelding]
Ik weet niet van waaruit je het probeert. Maar waarom zit je niet gewoon via ssh in een terminal?

• elsinga

elsinga

=8-)

peterpijpelink schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:51:
[...]

ja inderdaad, einde Synology. Hoe je eigen graf kunt graven als bedrijf... heb nog een 920+ maar ga naar Ugreen als de nvme disken iets betaalbaar worden.
Ik heb net na de prijsstijgingen door Black Friday nog een UGreen DXP8800plus met 64GB geheugen en 4x 22TB schijven kunnen kopen tegen de prijzen van voor die prijsstijging. Inmiddels heeft UGOS ook een Surveilance Station, dus ze hoeven alleen nog Cloud Sync de mogelijkheid te geven om Shared Drives (Google en Sharepoint/Teams) te koppelen en mijn DS918+ is overbodig (nou ja, kan dan als on-sie backup doel gebruikt worden).

Nee, ik begrijp de strategie van Synology ook niet echt....

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-07 20:08
Zelf wacht ik op levering van men eerste ugreen maar mogelijk kunnen jullie een vraagje over gebruik van VMs beantwoorden.

Ik zou graag verschillende VMs willen verdelen over verschillende disken/volumes, kan dat en kan je die later ook verhuizen van volume?

Dit zodat ik nog wat oude SSDs kan gebruiken voor wat test VMs, meeste doe ik in docker maar niet alles :)

Dit tot prijzen van opslag weer wat betaalbaarder worden.

• Airw0lf
CP1977 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:12:
Zelf wacht ik op levering van men eerste ugreen maar mogelijk kunnen jullie een vraagje over gebruik van VMs beantwoorden.

Ik zou graag verschillende VMs willen verdelen over verschillende disken/volumes, kan dat en kan je die later ook verhuizen van volume?

Dit zodat ik nog wat oude SSDs kan gebruiken voor wat test VMs, meeste doe ik in docker maar niet alles :)

Dit tot prijzen van opslag weer wat betaalbaarder worden.
Hoewel ik het nog niet geprobeerd heb lijkt me dat dit kan - alles disken laten zich vertalen naar volume<volgnummer>.

Misschien één raid-0 volume aan maken en deze gebruiken als test-volume. Zodat je op een later moment het ene volume door het andere kunt vervangen - scheelt t.z.t. weer wat migratie tijd... :+

• outlandos
knakworst schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Ik weet niet van waaruit je het probeert. Maar waarom zit je niet gewoon via ssh in een terminal?
Ik heb daar nooit eerder mee gewerkt. Heb het wel kunnen oplossen door een config bestand aan te maken via de terminal van macOS.

Gister overigens de 6011 Pro binnen gekregen. Ding ziet er geweldig uit. Enige waar ik mee zat is de ssd, die moeten in een coolsink geschroefd worden maar ik zag die schroefjes niet. Sterker nog, van de normale schroeven geven ze ze er zoveel mee dat ik een uur lang heb geprobeerd die schroefjes erin te krijgen. Met veel moeite gaan ze er nog in ook maar nooit recht... Toen ik het eindelijk opgegeven had zag ik 4 hele kleine schroefjes verstopt in een zakje.

Vervolgens dacht ik ook nog dat ze er 4 te weinig in hadden gedaan, dus heb er 2 per heat sink kruisling gedaan. Nadat ik helemaal klaar was en alles had opgestart zag ik de laatste 4 mini schroefjes in het hoekje van een zakje liggen. Heb die er maar uitgelaten; die 2 schroefjes kruislings icm het andere schroefje dat houdt het het wel op zn plaats.

Ik heb tot nu toe nog geen last van fans die vreemde/onrustige geluiden maken.

• CP1977
Airw0lf schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Hoewel ik het nog niet geprobeerd heb lijkt me dat dit kan - alles disken laten zich vertalen naar volume<volgnummer>.

Misschien één raid-0 volume aan maken en deze gebruiken als test-volume. Zodat je op een later moment het ene volume door het andere kunt vervangen - scheelt t.z.t. weer wat migratie tijd... :+
weet niet of je raid0 kan aanpassen voor wat anders. Idee was meer om voor wat test vms wat ssds te gebruiken die ik heb liggen en later die servertjes op m4 slots intern te gooien.

• Salv
Knielen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:33:
@Salv ben je toevallig bekend met Vaultwarden? Bevalt mij heel goed.
Niet bekend mee maar ik zal er eens naar kijken deze week.

• outlandos
Ik ben erg tevreden met de iDX6011 Pro en heb daarom besloten deze te houden. Dat betekent dat mijn DXP2800 nu op Pricewatch kan worden gezet.

Alleen heb ik zelf een kleine blunder gemaakt: vlak voordat de RAM-prijzen flink stegen, heb ik het standaard 8GB-geheugen vervangen door 32GB. Achteraf gezien was dat qua timing eigenlijk best slim. Het minder slimme deel is dat ik de originele 8GB heb verkocht. Daardoor heb ik nu een NAS waarvan het huidige RAM bijna net zo duur is als het apparaat zelf.

Maar het is ook niet bepaald ideaal om de NAS zonder RAM aan te bieden 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door outlandos op 17-06-2026 13:59 ]

• skai21
outlandos schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:55:
Ik ben erg tevreden met de iDX6011 Pro en heb daarom besloten deze te houden. Dat betekent dat mijn DXP2800 nu op Pricewatch kan worden gezet.

Alleen heb ik zelf een kleine blunder gemaakt: vlak voordat de RAM-prijzen flink stegen, heb ik het standaard 8GB-geheugen vervangen door 32GB. Achteraf gezien was dat qua timing eigenlijk best slim. Het minder slimme deel is dat ik de originele 8GB heb verkocht. Daardoor heb ik nu een NAS waarvan het huidige RAM bijna net zo duur is als het apparaat zelf.

Maar het is ook niet bepaald ideaal om de NAS zonder RAM aan te bieden 8)7
Mwa, opzich kan dat op tweakers V&A prima. Op Marktplaats niet echt :P
Het is dat ik op zoek ben naar een 4800 Pro, anders zou ik hem best willen :P

Ik bedoel een 8GB DDR5-SO is in de V&A 45 euro, dat hoeft je niet tegen te houden toch O-)

[ Voor 5% gewijzigd door skai21 op 18-06-2026 10:45 ]

• outlandos
skai21 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Mwa, opzich kan dat op tweakers V&A prima. Op Marktplaats niet echt :P
Het is dat ik op zoek ben naar een 4800 Pro, anders zou ik hem best willen :P

Ik bedoel een 8GB DDR5-SO is in de V&A 45 euro, dat hoeft je niet tegen te houden toch O-)
Gelijk heb je, maar waar zie jij de prijs van 45 euro?

• skai21

• JP-tjuh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-06 22:25
Misschien heb ik het gemist in dit topic maar kan een Ugreen NAS mijn fotocloud vervangen?

Ik wil dus dat foto's die ik met mijn telefoon maak gelijk naar de NAS geupload worden. Niet elke NAS kan dit goed maar dat is wel precies één van mijn belangrijkste aankoop argumenten.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
JP-tjuh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:50:
Misschien heb ik het gemist in dit topic maar kan een Ugreen NAS mijn fotocloud vervangen?

Ik wil dus dat foto's die ik met mijn telefoon maak gelijk naar de NAS geupload worden. Niet elke NAS kan dit goed maar dat is wel precies één van mijn belangrijkste aankoop argumenten.
Gebruik de zoek functie eens in dit topic.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-07 23:04
JP-tjuh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:50:

mogelijke zoekterm: "immich"

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Tasteless schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Hier draait het in een docker met gluetun via airvpn op wireguard. Zoeken van torrents doe ik via Seerr in samenwerking met Prowlarr, Sonarr en Radarr.
Dit klinkt wel heel mooi! Heb je misschien je config file of een website met uitleg hiervan? :9

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:49
Mr_gadget schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:08:
[...]

Dit klinkt wel heel mooi! Heb je misschien je config file of een website met uitleg hiervan? :9
Jazeker, ik heb veel gehad aan https://mariushosting.com/. Als je eenmaal deze setup hebt draaien heb je er echt minimaal omkijken naar en heeft de gehele familie er veel plezier van :)

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:58
Hi allen!

Ik had even gezocht in dit forum en online maar kan geen recente ervaring vinden vandaar dat ik de vraag even hier stel.

Is het mogelijk om in de Ugreen OS software encryptie toe te passen op de schijven / shared folders?

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
Het is niet mogelijk om binnen de Ugreen-software een wachtwoord of encryptie in te stellen op een specifieke gedeelde map (shared folder).
Helaas ontbreekt het nog steeds.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:16
Wachtwoorden zijn altijd alleen aan accounts gekoppeld en accounts hebben wel of niet toegang tot folders.

Er bestaat niet zoiets als wachtwoorden per folder, zo zit Linux nu eenmaal niet in elkaar.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-07 16:38

duderuud

Sliden is koel

Ik heb ook de IDX6011 Pro. Weet iemand of het mogelijk is om de Uliya/AI meuk te verwijderen?

Motor-Forum.nl

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 19:39
Hier een DXP2800 met 8GB, erg tevreden mee. Draait Immich soepel (docker) en Home Assistent in een VM naast wat andere zaken.

iemand suggesties voor een goed ML model in Immich dat niet teveel geheugen vraagt? Helaas niet op tijd de 8GB vervangen.

• elsinga

elsinga

=8-)

jerjer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:54:
Hi allen!

Ik had even gezocht in dit forum en online maar kan geen recente ervaring vinden vandaar dat ik de vraag even hier stel.

Is het mogelijk om in de Ugreen OS software encryptie toe te passen op de schijven / shared folders?
Nee, niet ondersteund door Ugreen, maar zou wel op de backlog staan voor de toekomst. Wil je zoiets, dan kun je een Veracrypt container op je UG plaatsen en die mounten op je werkstation/laptop. Nadeel: fixed size en neemt ruimte in vanaf het begin.

Ik wacht nog even op de Ugreen variant in de toekomst. De kans op diefstal is niet groot, gelukkig. De kans dat mijn cloud backup gehackt wordt is groter, maar ook de sync methode van Synology en Ugreen ondersteunen geen encryptie op cloud drives.

• Airw0lf
Ter info: ik lees zojuist dat er een update beschikbaar is die het mogelijk maakt om ugreen ai (aka model manager na de uodate) te verwijderen. Bij mij verliep die update en verwijdering zonder problemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Airw0lf op 04-07-2026 15:43 ]

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik heb een DX4800 Plus. Daar heb ik 4 schijven in zitten en 2 NVME disks die ik als cache ingericht heft. Ik heb net de update geïnstalleerd. Daarmee zit ik op versie 1.17.0.0095.
Tot mijn verbazing geeft hij nu aan, dat de cache van Storage Pool 1 (de "gewone" harddisks") geupgraded kan worden. Heeft iemand dat al gedaan? En merk je er iets van?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• outlandos
Als jullie er een nieuwe schijf bijzetten, doen jullie dan hot swap (dus gewoon de NAS aanlaten staan) of zetten jullie hem eerst helemaal uit?

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Als het niet nodig is om hem aan te laten, zou ik hem uitzetten. Maar dat is meer een gevoelsdingetje dan dat het echt nodig zou zijn, geloof ik :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• storeman
Ik heb iets te vaak last van een vastloper op de DXP2800, het is ongeveer 1x per 2 weken wat ik te veel vind voor iets wat toch een belangrijke rol vervuld in het huishouden. Vandaag eens de logs ingedoken, bij mij staat de syslog vol met:
overlayfs: maximum fs stacking depth exceeded
Ik lees in een facebook groep dat dit iets te maken zou kunnen hebben met de upgrade naar 17.x, wat ik vanochtend heb gedaan. Mocht iets wijzer zijn, dat laat ik het weten.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik zie dmesg inderdaad ook volstaan met die error. Ook op Reddit wordt dit gemeld.
De CPU wordt in ieder geval niet overmatig belast, ook het geheugengebruik is hier normaal.

Het is me niet opgevallen dat er dingen niet werken, tot nu toe. Maar dit is wel iets om in de gaten te houden. En voor Ugreen om te fixen, als er veel meer meldingen over komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Pietervs op 07-07-2026 15:49 ]

• big_clarence
  • Laatst online: 23-07 19:02

big_clarence

wat kan het schele

Ik heb vanochtend inlog problemen gehad na de laatste update bij de 4800+, erg vervelend. Zowel via de cliënt op Android als via Windows werd geen enkele account herkend. Herinstallatie, herstart van de NAS: niets hielp. En nu, terwijl ik dit typ heb ik ineens weer toegang.

Tot nu toe ben ik erg tevreden, maar na vandaag maak ik mij wel veel zorgen...

• big_clarence

big_clarence

wat kan het schele

En toch weer problemen: mij wordt gevraagd de cache te verwijderen na de update en opnieuw op te bouwen. Daarbij krijg ik steeds de melding operatie mislukt...

Meer mensen met hetzelfde probleem?

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

big_clarence schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:53:
En toch weer problemen: mij wordt gevraagd de cache te verwijderen na de update en opnieuw op te bouwen. Daarbij krijg ik steeds de melding operatie mislukt...

Die vraag over het opnieuw opbouwen van de cache kreeg ik ook:
https://gathering.tweaker...quote_message/85651814/48

Ik heb het nog niet aangedurfd om die aan te passen. En als ik jouw ervaring lees is dat misschien maar goed ook?

Heb je in dmesg of Syslog ook meldingen over "overlayfs: maximum fs stacking depth exceeded"?

• big_clarence

big_clarence

wat kan het schele

Pietervs schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Die vraag over het opnieuw opbouwen van de cache kreeg ik ook:
https://gathering.tweaker...quote_message/85651814/48

Ik heb het nog niet aangedurfd om die aan te passen. En als ik jouw ervaring lees is dat misschien maar goed ook?

Heb je in dmesg of Syslog ook meldingen over "overlayfs: maximum fs stacking depth exceeded"?
Ik heb de melding in syslog niet.

Inmiddels werkt het allemaal naar behoren

• outlandos
big_clarence schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:53:

Hier geen problemen.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

big_clarence schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:21:
[...]

Ik heb de melding in syslog niet.

Inmiddels werkt het allemaal naar behoren
Fijn dat het allemaal weer werkt.

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Ik had het probleem ook, docker even uitgezet en toen werkte het wel.

• Tonnyb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-07 22:18
zaterdag blij verrast met de UGREEN Idx pro. Had geen mail ontvangen enkel dus van DHL dat er een pakket wordt bezorgd. Intussen alles schijven 4x 8tb en 2x 1tb SSD (voor apps/dockers) Immich draait tailscale draait.. na jaren Synology te gebruiken ben ik heel benieuwd hoe UGREEN mij bevalt en zich software matig ontwikkeld. Iemand nog tips om als must have docker te gebruiken?

• elsinga

elsinga

=8-)

Wat je nog meer kunt draaien, daar zijn heel veel websites voor. Wat UGOS niet heeft, maar DSM wel: een website manager (daarvoor heb je een reverse proxy voor nodig en iets wat die websites serveert), foto applicatie (daar heb je Immich al voor, lees ik), VPN (heb je Tailscale al voor) en nog wat kleinere dingen. Even googlen op "best self hosted apps for Docker" of zo en je krijgt ideeën genoeg.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-07 23:04
Tonnyb schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:23:
zaterdag blij verrast met de UGREEN Idx pro. Had geen mail ontvangen enkel dus van DHL dat er een pakket wordt bezorgd. Intussen alles schijven 4x 8tb en 2x 1tb SSD (voor apps/dockers) Immich draait tailscale draait.. na jaren Synology te gebruiken ben ik heel benieuwd hoe UGREEN mij bevalt en zich software matig ontwikkeld. Iemand nog tips om als must have docker te gebruiken?
Home Assistant
Nextcloud
Arr stack
Jellyfin
Nginx proxy manager
voor reizen: wanderer en trek

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:56
Home Assistant kan je beter als (HAOS) VM draaien imho, is veel makkelijker met updaten, add-on beheer en USB-passthrough dan docker.

Ik mis nog: Een ad-blockende DNS server, pi-hole of adguard home oid.

Verder is het meeste wel genoemd, check ook eens het recente artikel op de frontpage over de thuisserver van een redactielid, staat ook een hele lijst bij.

All-electric.

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
Iemand nog tips om als must have docker te gebruiken?
Sabnzbd werkt ook prima in docker.

• Jaguar645
Die Ugreen gaat je goed bevallen! Zeker als je veel met docker gaat doen maakt het OS ook steeds minder uit :)

Zelf heb ik het volgende allemaal draaien, en er komt ook steeds meer bij :P
  • Traefik: WebProxy, doet dus alle SSL en netjes op eigen domains met Lets Encrypt
  • Arcane: Docker management via web
  • Immich: Ken je al dus niets nieuws
  • Paperless: Document Management
  • Scrypted: Homekit Bridge voor Unifi cameras
  • DSMR Reader: P1 poort uitlezen (heb zelf geen HomeAssistant)
  • *arr stack: Radarr/Sonarr/Prowlarr/Profilarr
  • NZBGet: vind ik een fijne usenet client

• CP1977
Jaguar645 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:39:
[...]

Die Ugreen gaat je goed bevallen! Zeker als je veel met docker gaat doen maakt het OS ook steeds minder uit :)

Zelf heb ik het volgende allemaal draaien, en er komt ook steeds meer bij :P
  • Traefik: WebProxy, doet dus alle SSL en netjes op eigen domains met Lets Encrypt
  • Arcane: Docker management via web
  • Immich: Ken je al dus niets nieuws
  • Paperless: Document Management
  • Scrypted: Homekit Bridge voor Unifi cameras
  • DSMR Reader: P1 poort uitlezen (heb zelf geen HomeAssistant)
  • *arr stack: Radarr/Sonarr/Prowlarr/Profilarr
  • NZBGet: vind ik een fijne usenet client
Doe er dan ook seerr bij en shelfmark voor boeken, spotweb, bitwarden.

Er is zoveel leuks, je kan ook kijken op sites als deze https://selfh.st/apps/

• Jaguar645
CP1977 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:57:
[...]

Doe er dan ook seerr bij en shelfmark voor boeken, spotweb, bitwarden.

Er is zoveel leuks, je kan ook kijken op sites als deze https://selfh.st/apps/
Thanks voor de tips! vooral die site staat veel op :) Zelf gebruik ik veel de images van LinuxServer: https://docs.linuxserver.io/images-by-category/

Seerr staat nog wel op het lijstje, maar dan moet ik ook naar de media apps kijken aangezien ik nu, nog altijd vol tevredenheid eigenlijk, Kodi gebruik.

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb Home-Assistant draaien op mijn UGREEN NAS en een bluetooth dongle erin zitten van TP-Link (https://www.tp-link.com/nl/home-networking/bluetooth-adapter/ub500/v3/).

Ik krijg de Bluetooth dongle maar niet werkend met Home Assistant, zodat ik bluetooth apparaten kan koppelen aan Home Assistant...

Nu kom ik samen met ChatGPT tot de volgende conclusie:
P-Link UB500 aanwezig          ✅
btusb driver geladen           ✅
RTL8761 firmware geladen       ✅
hci0 bestaat                   ✅
DBus daemon draait             ✅
DBus socket aanwezig           ✅
DBus socket in HA container    ✅
CAP_NET_ADMIN                  ✅
CAP_NET_RAW                    ✅
NetworkMode=host               ✅

Maar ook
bluetoothctl ontbreekt         ❌
bluetoothd ontbreekt           ❌
org.bluez bestaat niet         ❌
Nu wil ik echter dus bluez installeren sudo apt install bluez
Echter dat raad chatGPT ook niet aan want ik heb een probleem met de packages...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
NAS:~$ sudo apt install --dry-run bluez
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
You might want to run 'apt --fix-broken install' to correct these.
The following packages have unmet dependencies:
 libopengl0 : Depends: libglvnd0 (= 1.7.0-2101~22.04) but 1.6.0-1 is to be installed
 picom : Depends: libconfig9 but it is not going to be installed
         Depends: libxcb-damage0 but it is not going to be installed
         Depends: libxcb-image0 (>= 0.2.1) but it is not going to be installed
         Depends: libxcb-render-util0 but it is not going to be installed
         Depends: libxcb-xinerama0 but it is not going to be installed
 qemu-block-extra : Depends: qemu-system-x86 (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
                             qemu-system-arm (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
                             qemu-system-mips (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
                             qemu-system-ppc (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
                             qemu-system-sparc (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
                             qemu-system-misc (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
                             qemu-utils (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed
 vim : Depends: vim-runtime (= 2:9.0.1378-2+deb12u2) but it is not going to be installed
E: Unmet dependencies. Try 'apt --fix-broken install' with no packages (or specify a solution).
En ChatGPT zegt:
UGREEN gebruikt geen standaard Debian package set
Je hebt eerder al: libopengl0 = 1.7.0-2101~22.04 gezien.
Dat is geen standaard Debian Bookworm package.
Mijn vermoeden is dat UGREEN onderdelen uit Ubuntu en Debian gemixt heeft voor hun appliance OS.
Wat raden jullie aan?

Ik heb ook gegoogled... maar kan geen oplossing vinden...

• gert_jan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:57
Chip. schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:42:
Ik heb Home-Assistant draaien op mijn UGREEN NAS en een bluetooth dongle erin zitten van TP-Link (https://www.tp-link.com/nl/home-networking/bluetooth-adapter/ub500/v3/).

Ik krijg de Bluetooth dongle maar niet werkend met Home Assistant, zodat ik bluetooth apparaten kan koppelen aan Home Assistant...

Nu kom ik samen met ChatGPT tot de volgende conclusie:

[...]

Nu wil ik echter dus bluez installeren sudo apt install bluez
Echter dat raad chatGPT ook niet aan want ik heb een probleem met de packages...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
NAS:~$ sudo apt install --dry-run bluez
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
You might want to run 'apt --fix-broken install' to correct these.
The following packages have unmet dependencies:
 libopengl0 : Depends: libglvnd0 (= 1.7.0-2101~22.04) but 1.6.0-1 is to be installed
 picom : Depends: libconfig9 but it is not going to be installed
         Depends: libxcb-damage0 but it is not going to be installed
         Depends: libxcb-image0 (>= 0.2.1) but it is not going to be installed
         Depends: libxcb-render-util0 but it is not going to be installed
         Depends: libxcb-xinerama0 but it is not going to be installed
 qemu-block-extra : Depends: qemu-system-x86 (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
                             qemu-system-arm (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
                             qemu-system-mips (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
                             qemu-system-ppc (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
                             qemu-system-sparc (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
                             qemu-system-misc (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
                             qemu-utils (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed
 vim : Depends: vim-runtime (= 2:9.0.1378-2+deb12u2) but it is not going to be installed
E: Unmet dependencies. Try 'apt --fix-broken install' with no packages (or specify a solution).
En ChatGPT zegt:

[...]

Wat raden jullie aan?

Ik heb ook gegoogled... maar kan geen oplossing vinden...
Draai je HA in docker? of via de app center (is ook docker)?, de ugreen heeft niet echt ondersteuning om zelf packages te installeren, ja het kan.. maar dan moet je zelf repo's toevoegen.. en wat gebeurt er bij een software update van ugreen..

je zou HA in een Virtual Machine kunnen draaien, dan kan je usb devices door lussen.

• Chip.
  • Niet online
gert_jan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Draai je HA in docker? of via de app center (is ook docker)?, de ugreen heeft niet echt ondersteuning om zelf packages te installeren, ja het kan.. maar dan moet je zelf repo's toevoegen.. en wat gebeurt er bij een software update van ugreen..

je zou HA in een Virtual Machine kunnen draaien, dan kan je usb devices door lussen.
Draai HA in een docker ja. En I see... dus gewoon situatie accepteren, of in VM installeren of in gewoon home assistant green / raspberry pi kopen.

• gert_jan
Chip. schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:08:
[...]

Draai HA in een docker ja. En I see... dus gewoon situatie accepteren, of in VM installeren of in gewoon home assistant green / raspberry pi kopen.
ik zou hem dan in de Virtual Machine, draaien je kan de image downloaden van de HA website, https://www.home-assistant.io/installation/alternative/ en dan kiezen voor KVM/Proxmox (.qcow2) kost je wel minimaal 2gb ram, maar dan kan je gewoon je usb bluetooth dongle gebruiken of andere usb apparaten.

• Chip.
  • Niet online
gert_jan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:31:
[...]

ik zou hem dan in de Virtual Machine, draaien je kan de image downloaden van de HA website, https://www.home-assistant.io/installation/alternative/ en dan kiezen voor KVM/Proxmox (.qcow2) kost je wel minimaal 2gb ram, maar dan kan je gewoon je usb bluetooth dongle gebruiken of andere usb apparaten.
Vraagje hoezo .qcow2? En niet de gene van VMWare? Zit net een yt tutorial te volgen die de VMWare gebruikt... :-)

• gert_jan
Chip. schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Vraagje hoezo .qcow2? En niet de gene van VMWare? Zit net een yt tutorial te volgen die de VMWare gebruikt... :-)
Ow, ja ik had een keer een tutorial gevonden en die gebruikten die .qcow2 image. maar als die andere ook werkt, maakt het allemaal niet zoveel uit dus.

• Chip.
  • Niet online
Nou VM aanmaken en alles overzetten ging echt veel makkelijker dan ik dacht van te voren. Uiteindelijk heeft het een uurtje geduurd en de Bluetooth dongle doet het nu perfect samen met de Smartdevices die ik via Bluetooth aanstuur. Toppie!

• Tonnyb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-07 22:18
wie oh wie heeft de gouden tip, na dagen onder begeleiding van Chatgpt alles aan de praat gekregen maar radarr laat een map niet zien die er dus wel degelijk is oner SSH is deze ook te zien met inhoud:
  • UGOS Pro 1.17.0.094
  • Docker Engine 29.4.3
  • Radarr 6.3.0.10514
  • PathExistsValidator
  • "Path does not exist" terwijl de map aantoonbaar bestaat.
Als dit een bekende bug of regressie is, kunnen we waarschijnlijk een bestaande oplossing, workaround of bugrapport vinden in plaats van nog meer lokaal te experimenteren.

wie oh wie weet hoe ik inhoud en onderliggende mappen weer zichtbaar krijg?

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-07 16:40

TheDane

1.618

@Tonnyb File / Folder permissions al gecontroleerd? 9 van de 10 keer bij mij het probleem :+ Volume gemapt in je compose file?

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:55
breew schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:10:
[...]

Home Assistant
Nextcloud
Arr stack
Jellyfin
Nginx proxy manager
voor reizen: wanderer en trek
Trek is waanzinnig, dank voor de tip!

• CP1977
CarpeVentum schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:37:
[...]

Trek is waanzinnig, dank voor de tip!
Door nginx manager is zoraxy ook een goede optie integreert ook met docker, beide zijn prima overigens is vooral voorkeur.

[ Voor 10% gewijzigd door CP1977 op 22-07-2026 19:06 ]

• Chip.
  • Niet online
Chip. schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:30:
Nou VM aanmaken en alles overzetten ging echt veel makkelijker dan ik dacht van te voren. Uiteindelijk heeft het een uurtje geduurd en de Bluetooth dongle doet het nu perfect samen met de Smartdevices die ik via Bluetooth aanstuur. Toppie!
Nou toch nog een probleempje hiermee... nu heb ik dat proberen te debuggen met chatGPT, waarbij we eigenlijk tot de conclusie komen dat dit een UGREEN Virtual Machine network issue / limitatie is... Alleen vind lastig te beoordelen of dit 100% klopt. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Ik had tailscale draaien zodat ik home assistant ook kon benaderen als ik niet thuis ben. Alleen nu Home Assistant in een Virtual Machine draait werkt dat niet meer. En ik heb geloof ik de oorzaak gevonden alleen weet niet hoe dit op te lossen...

Home Assistant heeft het ip 192.168.2.19.
NAS heeft het ip 192.168.2.22.

Ik kan vanuit de NAS 192.168.2.22 niet pingen naar Home Assistant 192.168.2.19 en vanuit Home Assistant ook niet naar de NAS.

NAS:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvUSDy4Nu9dYvNR7tTQTgKDRzSc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9UU2MMePSoF9x7MJ6XkwfdHp.png?f=user_large

Home Assistance:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1TIBXDSTFgw5gQzFKfJIxkmxTw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8eFeqxJZPbYQ6KObtElOOP9A.png?f=user_large

IP link commando gaf:
code: ip link
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN mode DEFAULT group default qlen 1000 link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00 
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP mode DEFAULT group default qlen 1000 link/ether 6c:1f:f7:92:62:97 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff altname enp2s0 
3: br-c66622f35fff: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 02:42:40:c9:b5:ea brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 
4: br-d5dd662703cc: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state DOWN mode DEFAULT group default link/ether 02:42:74:ae:80:90 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 
5: br-d64e02334e58: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 02:42:2e:ea:3e:43 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 
6: br-14f1ffe9516b: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 02:42:8d:21:91:00 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 
7: br-550a7b2351fc: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 02:42:fd:28:72:8f brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 
8: docker0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 02:42:dc:82:cb:9e brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 
9: br-b7d76503f103: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 02:42:33:cd:0d:0d brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 
31: veth255b983@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-14f1ffe9516b state UP mode DEFAULT group default link/ether 12:70:6a:82:22:84 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 1 
32: veth8d20bd3@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-d64e02334e58 state UP mode DEFAULT group default link/ether 82:6a:d9:60:fe:04 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 2 
33: veth47f2cf1@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master docker0 state UP mode DEFAULT group default link/ether 16:0f:a4:48:4f:46 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 3 
35: veth5769edc@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-14f1ffe9516b state UP mode DEFAULT group default link/ether 26:b5:78:39:1f:bc brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 5 
36: veth6723438@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-14f1ffe9516b state UP mode DEFAULT group default link/ether b2:f1:57:95:99:23 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 6 
37: veth441aae5@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-14f1ffe9516b state UP mode DEFAULT group default link/ether fa:85:ea:de:aa:f7 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 7 
50: vethb7a2d13@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-550a7b2351fc state UP mode DEFAULT group default link/ether 92:44:74:f0:b7:79 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 10 
54: virbr0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state DOWN mode DEFAULT group default qlen 1000 link/ether 52:54:00:6b:47:6f brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 
55: virbr1: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state DOWN mode DEFAULT group default qlen 1000 link/ether 52:54:00:59:ef:69 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 
61: br-a24be60de5f4: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default link/ether 86:59:30:69:5e:97 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 
68: vethc78ac57@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-a24be60de5f4 state UP mode DEFAULT group default link/ether aa:22:9c:ff:d8:36 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 13 
73: veth555bde9@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-c66622f35fff state UP mode DEFAULT group default link/ether 46:25:a0:fd:92:7e brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 4 
78: veth23e5f69@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-b7d76503f103 state UP mode DEFAULT group default link/ether 1e:24:27:91:eb:03 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 0 
79: veth4130867@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-b7d76503f103 state UP mode DEFAULT group default link/ether 1a:7c:42:52:20:b9 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 8 
80: vetha773190@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-b7d76503f103 state UP mode DEFAULT group default link/ether c2:a8:79:ef:be:f1 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 9 
81: veth04f919a@if2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-b7d76503f103 state UP mode DEFAULT group default link/ether 32:d3:7c:e2:e4:b7 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link-netnsid 11 
83: tailscale0: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1280 qdisc fq_codel state UNKNOWN mode DEFAULT group default qlen 500 link/none 
85: macvtap6@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 500 link/ether 52:54:00:73:ad:6f brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
Vanuit daar concludeerde chatGPT 85: macvtap6@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> een probleem is, ChatGPT zegt dan het volgende...
🎯 We've found the problem
Your Home Assistant VM is connected via macvtap.

This explains everything:
  • ✅ Desktop → Home Assistant works
  • ✅ Router → Home Assistant works
  • ❌ NAS host → Home Assistant fails
  • ❌ Home Assistant → NAS host fails
  • ❌ Tailscale subnet router → Home Assistant fails
  • ❌ ip neigh shows 192.168.2.19 FAILED
This is expected behavior with macvtap.
Why?
macvtap creates a direct virtual connection between the VM and the physical NIC (eth0), bypassing the host network stack. One consequence of Linux's macvtap implementation is:

The host cannot communicate with guests attached via macvtap.

Your Tailscale subnet router is running on the NAS host, so when it receives a packet destined for 192.168.2.19, it tries to send it out via eth0. Since the host itself cannot talk to the macvtap guest, the ARP lookup fails and you get:
code:
1
192.168.2.19 dev eth0 FAILED
Exactly what we observed.
How to fix it
Option 1 (Recommended): Change the VM networking from macvtap to a Linux bridge
Instead of:
code:
1
2
3
eth0
 └── macvtap
      └── Home Assistant
you want:
code:
1
2
3
4
5
eth0
  │
 Linux bridge (br0)
  ├── NAS host
  └── Home Assistant VM
Then:
  • NAS ↔ Home Assistant ✅
  • Tailscale subnet router ✅
  • Other LAN devices ✅
This is the proper long-term solution.
Option 2: Run Tailscale inside Home Assistant
If UGREEN's virtualization software doesn't currently support bridged networking (or makes it difficult to configure), you can install the Tailscale add-on in Home Assistant OS.

Then you'd connect to:
code:
1
http://100.x.y.z:8123
or via MagicDNS:
code:
1
http://homeassistant:8123
This bypasses subnet routing completely.
Tailscale installeren op homeassistant zou kunnen maja heb ik 2x tailscale draaien... Volgens mij gaat dat ook niet zonder issue, want ik heb al 2 devices toegevoegd aan tailscale, en uit mijn hoofd zat daar een max van 2 op. En optie 1 is leuk, alleen dit is een UGREEN Virtual Machine probleem... want je hebt nu niet de juiste opties beschikbaar bij de UGREEN Virtual Machine applicatie om het netwerk in te stellen. Andere optie is nog om Wireguard te gaan gebruiken, maja heb ik dan niet gewoon hetzelfde probleem?

• Airw0lf
Zelfs de gratis tailscale versie heeft unlimited devices - de limieten zijn 6 users and 3 acl groups.

Het is in principe de bedoeling dat je tailscale draait op elke host die je door en via tailscale wil kunnen benaderen - dus ook je VM's, Windows apparaat en foons. Als je dit niet wil is er een mogelijkheid om een VM als tailscale router in te zetten. Ik heb deze variant inmiddels draaien - maar het is geen klik-klak-klaar installatie.

Op welke apparaten heb je tailscale actief?

• jonasrrr
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:44
Airw0lf schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:33:
Het is in principe de bedoeling dat je tailscale draait op elke host die je door en via tailscale wil kunnen benaderen - dus ook je VM's
Ik heb recent hetzelfde gedaan met HA VM, weliswaar op ander OS, maar werkte onmiddellijk.

Zie ook https://tailscale.com/blog/remotely-access-home-assistant (maar je kan veel ballast overslaan)

• Chip.
  • Niet online
Airw0lf schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:33:
Het is in principe de bedoeling dat je tailscale draait op elke host die je door en via tailscale wil kunnen benaderen - dus ook je VM's, Windows apparaat en foons.
Ahhh oke! Thanks voor die wijsheid. Geïnstalleerd en werkt weer.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste