Inmiddels heb ik de UGREEN NAS Sync DXP4800 Plus een paar maanden in gebruik. Tijd om mijn bevindingen tot nu toe te delen!
Specs setup
- NAS: UGREEN NAS Sync DXP4800 Plus
- Power-on time: ~8800 uur
- RAM: 64 GB (2x Kingston Fury Impact KF548S38IBK2-32)
- OS Pools (NVMe): 2x Samsung 990 EVO Plus in RAID 1
- Data Volume (HDD): 4x Seagate IronWolf 8TB (ST8000VN004) in RAID 5
- (Oude set: 4x WD Green 3TB, met +90.000 draaiuren)
Avontuur: RAID-crash & Data Recovery
Het begon even met een leermomentje. Mijn oude volume viel uit elkaar nadat 2 van de 4 stokoude WD Greens (met meer dan 90k draaiuren) kort achter elkaar de geest gaven. Stom natuurlijk om je data aan die oude disks toe te vertrouwen, maar wel vervelend.
Gelukkig via de terminal de RAID 5 nog read-only kunnen mounten en al de data (zo'n 2.7 TB) veilig kunnen stellen. Ik heb hier voor gekozen omdat ik anders ook alle metadata kwijt zou zijn.
Mijn backup-strategie is:
- Alles stond daarnaast ook nog op een externe 3TB RAID 1 USB-disk (volledige backup).
- De echt belangrijke data staat bovendien nog op een 500GB SSD USB-disk (incrementele backup).
Inrichten & Home folders: Nadat de nieuwe Seagate IronWolf-schijven erin zaten, heb ik de data via rsync weer teruggezet. Hierdoor raakten mijn home-folders wel enigszins beschadigd/ontregeld qua permissies. Ik heb dit gedeeltelijk kunnen fixen, maar het is nog niet 100%. Ik denk dat ik de gebruikersaccounts binnenkort maar even helemaal schrap en opnieuw aanmaak om schoon te beginnen.
Software & Docker
Inmiddels draai ik flink wat Docker containers op het apparaat. Zo ben ik nu bezig met een Grafana + Graphite setup voor de opslag en visualisatie van alle slimme-huisdata:
- P1-meter (stroom & gas)
- Water-meter
- Internetstatus / uptime
- Temperatuursensoren
- Overig stroomverbruik van slimme stekkers
Dit draait allemaal ontzettend soepel.
Koeling & Temperatuur Mod
Een minpunt vind ik tot nu toe de temperaturen van het apparaat. De NAS staat bij mij op de overloop naar zolder, waar het relatief warm kan worden.
Op een normale dag (rond de 17 °C omgevingsruimte) liepen de harde schijven al snel op naar 46 °C. Zeker voor lichte/normale belasting vind ik dat aan de hoge kant. Het viel op dat vooral de binnenste twee schijven (bay 2 en 3) het heetst werden doordat de airflow daar minder direct langs leidt.
Vanmiddag heb ik testgewijs een 120mm fan op de voorkant van de behuizing gemonteerd om er extra lucht doorheen te blazen.
Het resultaat:
- Binnenste disks (2 & 3): Gedaald van 46 °C naar 34 °C
- Buitenste disks (1 & 4): Draaien nu netjes op 37 °C.
Een mooie winst van ruim 10 graden, zal een mount laten printen als die af is zal ik hem hier posten.
Zijn er meer mensen die de koeling van de 4800 Plus hebben aangepast, of lopen jullie schijven ook zo warm op?