WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:08
maniac2003 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:08:
Yes, hier gelukt met de instapper. Inderdaad helaas wel de volle prijs voorschieten en levering pas in juli :-( . Fingerscrossed dat de cashback soepeler gaat.
Die instapper lijkt niet heel gewild?

478 left of 500

Terwijl bij de Pro ze nu alle 800 gereserveerd zijn.

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-06 18:10
outlandos schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:10:
[...]

Die instapper lijkt niet heel gewild?

478 left of 500

Terwijl bij de Pro ze nu alle 800 gereserveerd zijn.
Twijfelde zelf ook om eventueel de 64GB te nemen, maar ik denk voorlopig genoeg te hebben hieraan. Zo niet dan zal er vast wel weer iets veel beters zijn t.z.t.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:09

duderuud

Sliden is koel

Hier uiteindelijk ook gelukt (Pro model), wel waardeloos dat je de MSRP moet betalen en pas later (als het goed is!) het verschil terug krijgt. Maar goed, weinig keus verder...

Motor-Forum.nl

• outlandos
duderuud schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:01:
Hier uiteindelijk ook gelukt (Pro model), wel waardeloos dat je de MSRP moet betalen en pas later (als het goed is!) het verschil terug krijgt. Maar goed, weinig keus verder...
Zit 3 weken tussen betalen en refund, dus dat valt nog mee. Wel in de hoop dat het gaat zoals ze zeggen dat het zal gaan.

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 12:56
Misschien gevraagd maar ik zie het niet als ik zoek op bv sdc1 of sdd1, dus bij deze:

Ik heb een externe USB-schijf aangesloten waarop ik zaken backup. Zo nu en dan pluk ik die eruit en gaat ie mee naar kantoor om weer te syncen met de daar aanwezige schijf, zodat belangrjike zaken op 2 plekken liggen in geval van calamiteiten. Echter als de schijf /dev/sdc1 (/mnt/@usb/sdc1) is en ik unplug hem en plug hem later er weer in dan heet ie /dev/sdd1 (/mnt/@usb/sdd1) en omgekeerd. Daardoor starten sommige containers niet en lopen cronjobjes om spul van NAS naar externe schijf te zetten niet. Is er een manier de schijf altijd zijn naam behoudt?

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 18:20
Aangezien Ugos ook Linux is zal dat wel op dezelfde manier werken
Dan moet je dus een Udev rule maken.

Maak een file in de rules folder aan bijvoorbeeld
/etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules
en zet daar zoiets in:
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="1234", ATTRS{idProduct}=="5678", SYMLINK+="my_device"
Het idVendor en idProduct moet die van je usb disk zijn.
Kun je bekijken met het comando
lsusb

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 20:06
Ik overweeg een DXP4800 plus of pro, is de pro de moeite waard bij een lokale media library + docker containers?

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-06 18:17
Falqoon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:31:
Ik overweeg een DXP4800 plus of pro, is de pro de moeite waard bij een lokale media library + docker containers?
Ligt er een beetje aan wat voor containers en hoeveel resources ze nodig hebben, ik ben voor de pro gegaan omdat ik Frigate met wat camera's en detecties heb draaien + Plex met meerdere gebruikers en transcodes. De CPU is ook 1 generatie nieuwer, snellere/betere iGPU en zo'n 20% sneller.

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Het prijsverschil (met cashback acties e.d.) is ook niet heel groot (of was het niet toen ik bestelde). Ik ben voor de Pro gegaan.

• Falqoon
royduin schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:07:
[...]

Ligt er een beetje aan wat voor containers en hoeveel resources ze nodig hebben, ik ben voor de pro gegaan omdat ik Frigate met wat camera's en detecties heb draaien + Plex met meerdere gebruikers en transcodes. De CPU is ook 1 generatie nieuwer, snellere/betere iGPU en zo'n 20% sneller.
Draai je frigate soepel, zonder iets van een coral, puur op de nas alleen?

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-06 18:17
Falqoon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:15:
[...]

Draai je frigate soepel, zonder iets van een coral, puur op de nas alleen?
Ja dat gaat top, geen coral; de CPU is krachtig genoeg. 4 camera's waaronder 2x een 12MP. Alles neemt 24/7 op + detecties voor personen, auto's, kentekens, etc NAS ligt praktisch te slapen door de HW acceleration.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De verschillen zijn zeer minimaal. Ik doe dat allemaal zonder problemen op de 4800+.

Ik zou persoonlijk voor de beste prijs / aanbieding gaan die je kan vinden.

• Falqoon
Het komt volgens mij neer op 542 euro voor de plus en 612 voor de pro, dus 70 euro verschil.

• Greatsword
  • Niet online
Falqoon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:29:
Het komt volgens mij neer op 542 euro voor de plus en 612 voor de pro, dus 70 euro verschil.
Dat is niet veel, is maar net wat je belangrijk vind. Vergeet ook niet de extra kosten van de HDD's, NVME's, RAM en eventueel een UPS.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-06 18:31

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Vraag, ik draai nu op een Synology DS920+ met 4x HDD en 2x ssd voor cache. Maar de cpu en andere zaken beginnen toch traag te worden merk ik. Zeker nu ik 5TB foto archief via Immich probeer te verwerken. Is de Ugreen Nas 480T met 1 8TB nvme ssd een optie? De prijzen van opslag zijn mega duur op dit moment. Dus ik zit te denken om te starten met 1 disk en dan later 1 bij voor raid1. Qua opslag is 8TB voldoende en die heb ik liggen. Verder denk ik extra geheugen, maar zelfde verhaal, prijzen DDR5 is net als de benzine op dit moment.. De Synology laat ik dan puur voor videobewaking en sync naar Hetzner draaien. Wat is jullie mening?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Greatsword
  • Niet online
@peterpijpelink Absoluut, het is dat ik een te grote media server/bibliotheek heb en 4x8TB aan NVME's te duur vind anders was ik daar ook voor gegaan. Je zou die Synology dan ook zelfs nog als backup kunnen configureren.

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 01-04-2026 13:55 ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06 16:47

Sharky

Skamn Dippy!

peterpijpelink schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:25:
Vraag, ik draai nu op een Synology DS920+ met 4x HDD en 2x ssd voor cache. Maar de cpu en andere zaken beginnen toch traag te worden merk ik. Zeker nu ik 5TB foto archief via Immich probeer te verwerken. Is de Ugreen Nas 480T met 1 8TB nvme ssd een optie? De prijzen van opslag zijn mega duur op dit moment. Dus ik zit te denken om te starten met 1 disk en dan later 1 bij voor raid1. Qua opslag is 8TB voldoende en die heb ik liggen. Verder denk ik extra geheugen, maar zelfde verhaal, prijzen DDR5 is net als de benzine op dit moment.. De Synology laat ik dan puur voor videobewaking en sync naar Hetzner draaien. Wat is jullie mening?
Dat zijn inderdaad flink wat foto's Ik heb ook een 920+ met een paar honderd GB aan foto's (ik heb de RAWs uitgesloten van indexatie), dat gaat prima in Immich. Ik heb het geheugen wel uitgebreid naar 20 GB, dat scheelde echt flink destijds.

Is het in jouw geval niet handiger om er eentje te kiezen die meer dan 32 GB geheugen heeft met een wat dikkere CPU in combinatie met reguliere SSD's? Denk dat daar meer winst in zit dan met NVME's en onderaan de streep is het ook wat voordeliger denk ik.

edit:
Ik kijk nu naar de prijzen en ik zie dat een reguliere SSD net zo duur of duurder is. Dat had ik verkeerd ingeschat.

[ Voor 6% gewijzigd door Sharky op 01-04-2026 14:35 ]

This too shall pass

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Sharky schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:32:
[...]

Dat zijn inderdaad flink wat foto's Ik heb ook een 920+ met een paar honderd GB aan foto's (ik heb de RAWs uitgesloten van indexatie), dat gaat prima in Immich. Ik heb het geheugen wel uitgebreid naar 20 GB, dat scheelde echt flink destijds.

Is het in jouw geval niet handiger om er eentje te kiezen die meer dan 32 GB geheugen heeft met een wat dikkere CPU in combinatie met reguliere SSD's? Denk dat daar meer winst in zit dan met NVME's en onderaan de streep is het ook wat voordeliger denk ik.
en welk model zou dat zijn denk je dan?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Waar is op dit moment het beste een 480T plus te bestellen? iemand nog tips, zie meeste prijzen ronde 849 euro staan. Hebben jullie nog winkels waar dit goedkoper kan?

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 09:50
Iemand ook problemen met de meest recente update?
Gestart via de app in Windows en nu doet de NAS niks meer. Ik kan niet meer connecten via de app op Windows of mijn iPhone. Via de verkenner ook geen connectie.

Op de NAS branden alle lampjes steeds achter elkaar van links naar rechts. Als ik de aan/uit knop lang indruk, gebeurt er niks. Enige optie is stroom eraf? Dat vind ik risicovol..

Update: de aan/uit knop indrukken heeft toch geholpen ondanks dat ik geen signaal terug kreeg. De NAS is weer bereikbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Morpheus2003 op 02-04-2026 13:19 ]

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:52
Ik heb ook problemen na de update en dan met Immich. Op de laptop kan ik er wel bij via de browser, maar op m'n telefoon blijft die maar laden. Als ik in docker kijk zie ik ook errors bij de immich image.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nL8UI5zXM-JASeKq0rZNsjv-tmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Riyg5rEg7yTLuU48Ri0FhALW.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaande zie ik in de log in de app als die probeert te synchen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGavirk6mk1p8zySpS-tFjFyCUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s86TO4l2Mui9bF5kP57wwma5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_jMMH-pAba9IKz7DkeYwdpqEFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDBXMaAUwxShSeXf3CvdbfMd.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit makkelijk op te lossen?

NS FC: SW 2742 0448 8213

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49
Bij mij is Immich server ook gecrashed. Geen idee nog wat er loos is maar draait in ieder geval niet meer.

Ook draaide de helft van de andere docker containers niet en moest ik die handmatig starten. De ander helft draaide wel, das ook wel apart.

[ Voor 40% gewijzigd door DrNizeGuy op 03-04-2026 06:15 ]

• Noclaim71
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-04 17:35
Dennism schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:41:
Ik heb ook maar een Ugreen besteld om eens mee te testen, de DH4300 Plus, ben erg benieuwd.
En???

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:54
Tot op heden erg tevreden. Al heb ik nog niet veel gedaan met bijv. containers.

Maar qua standaard functionaliteit, gebruiksgemak e.d. doet deze niet onder voor een vergelijkbare ARM based Synology. Terwijl de specs hoger liggen. OS en ondersteunende apps is Synology wel nog wat verder mee, en soms wat makkelijker om zaken te vinden. Maar ik kan niet zeggen dat ik iets mis bij de Ugreen tot op heden. Wat mij betreft een aanrader tenzij je iets nodig hebt dat bijv. alleen Synology standaard heeft.

• Noclaim71
Dennism schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:12:
[...]

Tot op heden erg tevreden. Al heb ik nog niet veel gedaan met bijv. containers.

Maar qua standaard functionaliteit, gebruiksgemak e.d. doet deze niet onder voor een vergelijkbare ARM based Synology. Terwijl de specs hoger liggen. OS en ondersteunende apps is Synology wel nog wat verder mee, en soms wat makkelijker om zaken te vinden. Maar ik kan niet zeggen dat ik iets mis bij de Ugreen tot op heden. Wat mij betreft een aanrader tenzij je iets nodig hebt dat bijv. alleen Synology standaard heeft.
Dank voor je reactie.

Ik ben op zoek naar een NAS die eigenlijk een beetje mijn iCloud, OneDrive en GoogleDrive overbodig maakt.
Het gehele gezin zit op Apple devices (iPhone, iPad en Macbooks) op een enkele verdwaalde Windows laptop na.
Hoewel de cloud veiliger is qua locatie (en hier bedoel ik niet de fysieke locatie van het datacenter, maar puur dat het buitenshuis is) is het ook een stuk duurder.
NAS is eenmalige (hoge) aanschaf, maar daarna geen omkijken meer naar en hopen dat er thuis niets gebeurd (brand oid)
Cloud is iedere maand geld betalen en geen garantie waar je data precies staat.

Ik denk dat we nooit helemaal zonder cloud opslag kunnen, maar ik geef liever geld uit aan iets wat ik kan aanraken dan dat ik het aan de Big Techs geef (betaal).

Synology is volgens mij wel beter, maar ook duurder en deze UGreen heeft om deze en bovenstaande redenen mijn aandacht :)

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:40

knakworst

Get more sats!

Noclaim71 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:04:
[...]

NAS is eenmalige (hoge) aanschaf, maar daarna geen omkijken meer naar en hopen dat er thuis niets gebeurd (brand oid)
Nee je moet niet hopen. Je moet gewoon een goede externe backup maken. Via jottacloud bijvoorbeeld. Begin er anders vooral niet aan.

• Noclaim71
knakworst schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:16:
[...]

Nee je moet niet hopen. Je moet gewoon een goede externe backup maken. Via jottacloud bijvoorbeeld. Begin er anders vooral niet aan.
dus de ene clouddienst vervangen voor een ander.... nogmaals, ik snap de logica van buitenshuis opslaan van data, maar de reden achter deze vraag is juist vanwege het verwijderen van cloud kosten en het zelf controleren en beheren van data.
Voor beide oplossingen zijn positieve en minder positieve argumenten aan te voeren, maar dat gaat voorbij mijn vraag ;)

• Greatsword
  • Niet online
@Noclaim71 Als data je dierbaar is pas je de 3-2-1 backup strategie toe.
  • 3 Copies: The original data plus two separate backups.
  • 2 Media Types: Use different storage technologies (e.g., local hard drive + network-attached storage (NAS) or NAS + cloud).
  • 1 Off-site Copy: Keep at least one copy in a different physical location (e.g., cloud storage, a safe deposit box, or a second office) to protect against fire, flood, or theft

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:42
Greatsword schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:43:
@Noclaim71 Als data je dierbaar is pas je de 3-2-1 backup strategie toe.
  • 3 Copies: The original data plus two separate backups.
  • 2 Media Types: Use different storage technologies (e.g., local hard drive + network-attached storage (NAS) or NAS + cloud).
  • 1 Off-site Copy: Keep at least one copy in a different physical location (e.g., cloud storage, a safe deposit box, or a second office) to protect against fire, flood, or theft
Mijn 0,500 Euro: een off-site kopie in de cloud als er ook nog een andere in de cloud is?

Mij lijkt een off-site kopie op basis van externe (USB?) disken een betere. Ja - het vergt wat meer inregelen omdat er een betrouwbare diskwissel procedure en dito externe locatie gaat moeten zijn om de disken te bewaren. Maar eenmaal geregeld... oOo

makes it run like clockwork

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb van de week mijn 480T Plus ontvangen.
Nu wil ik dus ook mijn shares overzetten van de oude Synology.
Op de oude NAS heb ik een publieke share, waar iedereen leestoegang op heeft.
Dat is handig voor dingen als VLC op de TV, dan hoef ik daar geen credentials via de afstandsbediening in te voeren.
Op UGOS lukt het me echter niet op om zo'n soort share aan te maken.
Via SSH rommelen met de Samba config werkt ook niet, want een herstart van smbd reset alles weer.

Heeft iemand hier een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Of moet ik nou een samba docker container gaan opspinnen? 8)7

• outlandos
Voor de Kickstarters onder ons: die loopt over 2 uur af. Zorg er dus voor dat er genoeg ruimte is op de creditcard want de afschrijving volgt binnen 24 uur na afloop.

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:03

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

outlandos schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:19:
Voor de Kickstarters onder ons: die loopt over 2 uur af. Zorg er dus voor dat er genoeg ruimte is op de creditcard want de afschrijving volgt binnen 24 uur na afloop.
Goeie tip! Ik heb uit voorzorgen vorige maand mijn limiet al verhoogd om eventuele issues te voorkomen :9

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• outlandos
We hebben iets langer dan 24 uur zie ik:

Over the next 7 days, Kickstarter will attempt to collect payment from all backers using the payment method provided at checkout. If your payment cannot be processed, Kickstarter will notify you by email and show an “Action Needed” alert in your account.

• outlandos
EUR 2219 is afgeschreven van mijn kaart. Nu wachten tot half mei op de refund :+

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Om eerlijk te zijn snap ik die aversie tegen de cloud niet zo,

als je zorgt dat je files goed encrypted zijn voordat ze in de cloud gaan (bijvoorbeeld met cryptomator), dan kun je in principe prima je data 3x opslaag.

1x op een backup platform,
1x op een externe schrijf
1x op je server / nas

• Marchel

Marchel

outlandos schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:07:
We hebben iets langer dan 24 uur zie ik:

Over the next 7 days, Kickstarter will attempt to collect payment from all backers using the payment method provided at checkout. If your payment cannot be processed, Kickstarter will notify you by email and show an “Action Needed” alert in your account.
Ah! Bij mij is het ook afgeschreven, wel een ander bedrag €1553.- voor de NASync iDX6011 Pro. Daar zal dan nog wat vanaf gaan ivm early bird inschrijving o.i.d. uiteindelijke prijs moet 1559 dollar zijn volgens mij.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• Marchel

Marchel

outlandos schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:24:
EUR 2219 is afgeschreven van mijn kaart. Nu wachten tot half mei op de refund :+
Als je bij de eerste wave zit, dan zou je NAS toch binnen 2 weken worden verzonden. Klopt dat?

• outlandos
Marchel schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:13:
[...]

Als je bij de eerste wave zit, dan zou je NAS toch binnen 2 weken worden verzonden. Klopt dat?
Poeh dat weet ik niet. Volgens mij zag ik mei staan bij de eerste groep. Dat kan dus over 2 weken zijn maar ook over 5.

Ik zit in die van juli. Maar hopelijk krijgen we hem eerder.

[ Voor 8% gewijzigd door outlandos op 23-04-2026 20:00 ]

• Marchel

Marchel

outlandos schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:00:
[...]

Poeh dat weet ik niet. Volgens mij zag ik mei staan bij de eerste groep. Dat kan dus over 2 weken zijn maar ook over 5.

Ik zit in die van juli. Maar hopelijk krijgen we hem eerder.
Ik zie inderdaad in de betaalbevestiging dat de levering in mei zal zijn.

• outlandos
Kickstarter refund (USD 1070) is vannacht geinitieerd, zal binnen 14 werkdagen worden bijgeschreven op mijn kaart. Netjes!

[ Voor 16% gewijzigd door outlandos op 28-04-2026 09:24 ]

• Marchel

Marchel

outlandos schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:24:
Kickstarter refund (USD 1070) is vannacht geinitieerd, zal binnen 14 werkdagen worden bijgeschreven op mijn kaart. Netjes!
Ik heb hierover niets gehoord/gezien, hoe heb je kennis genomen dat het is geinitieerd?

• outlandos
Marchel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:31:
[...]

Ik heb hierover niets gehoord/gezien, hoe heb je kennis genomen dat het is geinitieerd?
Heb email gehad van Kickstarter zelf met dat bericht.

[ Voor 16% gewijzigd door outlandos op 28-04-2026 10:39 ]

• maniac2003
Bij mij is de refund (voor het basismodel) ook in gang gezet.
Gisteren dit bericht ontvangen vanuit Kickstarter:
Your pledge has been partially refunded.
The creator of UGREEN AI NAS: Your Private Cloud Powered by Secure Local AI has issued a refund of $730.00 to your original payment method. Please allow up to ten business days for this refund to reflect on your bank account.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:51

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe hebben jullie je Bittorrent systeem ingericht? Op mijn Synology nas gebruikte ik transmission met openvpn in een Docker. Maar zoeken kan tegenwoordig geloof ik ook met makkelijker met de cliënt zelf met Jackett (iig onder Windows).

• outlandos
maniac2003 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:12:
Bij mij is de refund (voor het basismodel) ook in gang gezet.
Gisteren dit bericht ontvangen vanuit Kickstarter:

[...]
Refund inmiddels ontvangen, netjes!

• maniac2003
outlandos schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:58:
[...]

Refund inmiddels ontvangen, netjes!
Hier ook en nog mooi voor de afschrijving begin mei 😁 Disks heb ik al klaarliggen.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:43
Mr_gadget schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:02:
Hoe hebben jullie je Bittorrent systeem ingericht? Op mijn Synology nas gebruikte ik transmission met openvpn in een Docker. Maar zoeken kan tegenwoordig geloof ik ook met makkelijker met de cliënt zelf met Jackett (iig onder Windows).
Hier draait het in een docker met gluetun via airvpn op wireguard. Zoeken van torrents doe ik via Seerr in samenwerking met Prowlarr, Sonarr en Radarr.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• outlandos
maniac2003 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:46:
[...]

Hier ook en nog mooi voor de afschrijving begin mei 😁 Disks heb ik al klaarliggen.
Hier liggen de disks ook klaar.

Ik heb in totaal €1305 betaald, geen idee of daar nog 30USD vanaf gaat of die al is verrekent in de refund.

Ik heb 4% cashback op alles wat ik aanschaf met mijn creditcard, dus in totaal heeft de NAS mij 1250 euro gekost. Niet slecht voor iets dat een retail prijs gaat hebben van 2599 USD.

• maniac2003
@outlandos de $30 is verwerkt in de refund.
Ja, de Kickstarter prijzen zijn scherp en extra cashback extra leuk. Hopelijk heb ik goed ingeschat dat de instapper voldoende is voor de komende tijd.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-06 22:33
Firmware update 1.15.1.0120 snel gevolgd door 1.15.1.0127.

It is recommended to update the firmware as well as all apps and clients to the latest version to ensure full and stable functionality.

【Control Panel】
User > Shared Folder: Permission priority has been optimized. If there is a conflict between user permissions and those of the associated user group, permissions are applied in the following priority: Deny Access > Read-Only > Read/Write > No Setting.

【Files】
1. The permission logic for shared folders has been optimized. If a user has both Read/Write and Read-Only permissions for a shared folder, the Read-Only rpermission takes priority for security reasons to prevent unintended file modifications.
2. Web/PC: A "Recycle Bin" shortcut has been added to the desktop for easier access.

【Universal Search】
This update includes enhanced functions and configuration options, as well as interaction improvements.

1. Fuzzy search of file names using word segmentation and tag-based file search are now supported.
2. App integration: Search results from the "Photos", "Theater", "Music", "Comics", "Online Office", and "Knowledge Center" apps or features have been integrated to enable centralized, cross-app search.
3. It is now supported to customize the search scope and excludie irrelevant or private directories. This ensures both result accuracy and privacy protection.
4. It is now supported to display search results from selected apps.
5. While typing, search results are loaded and displayed in real time, significantly improving search responsiveness and timeliness.
6. The "Universal Search" entry has been removed from the desktop. On the web/PC client, the search interface can be accessed via the keyboard shortcut Ctrl+F (Windows) or Command+F (macOS).
7. The most relevant search results are automatically identified and displayed with priority.

【Account】
1. Web/PC: "UGREEN Cloud Account" has been renamed to "UGREEN Account". This change has been applied in the "Account", "Control Panel" and related login pages.
2. Web/PC: Account settings have been divided into two sections: "Local Account" and "UGREEN Account." At the same time, the UI design has been optimized for management.
3. The "Nederlands" (Dutch) language option has been added.

【UGREEN AI】
The AI console "UGREEN AI" has been added, enabling centralized management of integrated models.

【Others】
1. The display of messages in the "Notifications" area has been optimized. Additionally, you can now specify which apps are allowed to send notifications via settings.
2. Fixed the issue of garbled characters in some external subtitles in the web video player.
3. Fixed some known issues to improve user experience.

Important Note:
After upgrading and restarting the device, a full indexing will be performed automatically. If you need to exclude certain directories, please configure this in advance under "Control Panel > Indexing Service > Universal Search > Settings > File Search > Excluded Paths."

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Steef

GoT's Most Eaten

Het was even zoeken, maar de NUT server op de UGREEN werkt nu mooi voor mijn andere devices - zodat nu meerdere devices automatisch aflsuiten als de accu van mijn USB UPS bijna leeg is.

Ik heb een APC BACK-UPS XS 700U aan mijn DXP4800 hangen via USB, die UPS heeft nog geen netwerk mogelijkheden - maar was wel rete goedkoop bij een veiling :P. Diezelfde UPS beschermt ook mijn linux server en een losse RPi. Omdat die UPS alleen via USB slechts 1 device kan melden dat de stroom uit valt, en hij dus uit moet gaan voor de accu leeg is - gingen mijn overige apparaten gewoon overwacht uit als de accu van de UPS leeg was.

Nu heb ik op mijn DXP4800 de NUT server aan gezet, en op mijn linux server een NUT client geinstalleerd.

Om te verbinden met de NUT server op de UGREEN DXP4800 gebruik je het volgende:

IP: <IP van je NAS>
Poort: 3493
UPS Name: ups0 (ook te vinden in /etc/nut/ups.conf op je NAS als je via SSH in logt)
username: nut
password: nut

Testje via Windows NUT client vanaf een random PC op het netwerk, verbonden met de NUT server op de NAS. De UPS hangt via USB aan de NAS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My7au3jpEPnoh7QexnSbVpdupuI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0DqQMAmrZ8XXaNKk10xtumXY.png?f=user_large

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• kromme
  • Laatst online: 04-06 15:54

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik gebruik nu 2 Synology nassen. eentje thuis en eentje voor backup wekelijks bij schoonpa. Nu is 1 schijf in mijn primaira nas het aan het begeven en die is ook al 10 jaar oud. Ik ben aan het overwegen om een Ugreen NAS aan te schaffen. In mijn huidige setup maak ik gebruik van Hyperbackup naar Offsite. Is Ugreen en synology te combineren? Of moet ik dan 2x een UGREEN aan schaffen? Hebben ze ook software zoals Hyperbackup? Plus op onze android toestellen maak ik nu met DS Cloud een backup naar de NAS wat echt perfect werkt. Nu zal Ugreen hier vast ook een programa voor hebben maar werkt dit ook een beetje fatsoenlijk?

LG OLED C3 65" | Samsung HW-Q900A | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Greatsword
  • Niet online
kromme schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:51:
Ik gebruik nu 2 Synology nassen. eentje thuis en eentje voor backup wekelijks bij schoonpa. Nu is 1 schijf in mijn primaira nas het aan het begeven en die is ook al 10 jaar oud. Ik ben aan het overwegen om een Ugreen NAS aan te schaffen. In mijn huidige setup maak ik gebruik van Hyperbackup naar Offsite. Is Ugreen en synology te combineren? Of moet ik dan 2x een UGREEN aan schaffen? Hebben ze ook software zoals Hyperbackup? Plus op onze android toestellen maak ik nu met DS Cloud een backup naar de NAS wat echt perfect werkt. Nu zal Ugreen hier vast ook een programa voor hebben maar werkt dit ook een beetje fatsoenlijk?
Ja is gewoon te combineren. Ik heb thuis een Ugreen en op kantoor nog een oude Synology 718+ staan.
Op beide Tailscale geïnstalleerd en via Backup & Sync kan je dan bijvoorbeeld via Rsync je Synology selecteren voor backups.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 09:11

elsinga

=8-)

Ik gebruik de Synology Cloud Sync app om alles te syncen met mijn UG, via Webdav. Vanaf de UG kan ik nog niet alles in sync houden, omdat de Google Shared Folder optie nog niet is ingebouwd, daarom vanaf de Synology. Beide draaien naast elkaar in de trapkast, dus geen VPN nodig. En voor de "sync is geen backup en on-site ook niet": voor de malware bescherming maak ik elke nacht een snapshot, dus kan altijd terug naar een werkende versie, en daarnaast draai ik een off-site sync met een Google Drive (handig, 100TB cloud opslag via een Google for Non-Profits omgeving waar ik de beheerder van ben).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Brick Top
  • Laatst online: 31-05 07:49
Ik heb de uitvoering: Ugreen NASync DH4300 Plus met daarin twee Seagate Ironwolf 14TB schijven. Nu kan ik die uitbreiden met een uitvoering: Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB die ik 'goedkoop' op de kop kan tikken. Het zijn alle drie schijven van 14TB elks maar dus wel een ander 'model'.

Gaat dat gewoon werken of komen daar mogelijks toch problemen van?

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-06 18:22

scorpie

Supra Addict

Ik heb wat issues met Jellyfin en Navidrome die ik met docker draai op m'n DXP4800 Plus waar ik maar niet uitkom. Ik heb min of meer dezelfde docker compose configuratie van de volgende tutorials gevolgd van mariushosting;

-https://mariushosting.com/how-to-install-jellyfin-with-hardware-transcoding-on-your-ugreen-nas/

-https://mariushosting.com/how-to-install-navidrome-on-your-ugreen-nas/

Ik gebruik geen portainer, maar gebruik gewoon de docker interface van UGreen zelf, op zich no issues there natuurlijk. Voor beide projecten krijg ik plugins niet aan de praat. Metadata wordt niet aangevuld, terwijl ik wel plugins heb weten te installeren, en volgens de interfaces van beide applicaties, zijn ze ook enabled. Maar album art, artist information, show information, episode information, enz enz.. het wordt maar niet zichtbaar in de clients. Sowieso vind ik het vreemd dat ik maar 6 plugins zie in Jellyfin, terwijl er by default al 33 zouden moeten zijn:

https://ams1.mirror.jellyfin.org/files/plugin/manifest.json

Ik heb de docker containers al opnieuw gestart, voor zover mogelijk de logs gechecked, de herindexering van de plugins aangezet, maar helaas zonder resultaat.

Ik zie vast iets obvious over het hoofd, maar wat? Iemand een idee? :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 09:50
Wellicht kan iemand mij helpen met Vaultwarden. Ik heb deze guide gevolgd en denk dat ik iets verkeerd doe bij de stap 'Tailscale Serve'. Ik heb in die stap een json bestand gemaakt met Notepad++ en in de map config geplaatst. Is dit goed of jullie weten?

Als ik de log van de Vaultwarden container in Docker bekijk, dan krijg ik dit;

ts-vaultwarden | 2026/05/21 12:21:11 magicsock: endpoints changed: IP-adres (stun), IP+-adres (stun), IP-adres (local)

Wellicht heeft iemand een idee? :)

--update; toch gelukt :D Heel stom, ik moest HTTPS nog activeren in mijn Tailscale omgeving 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Morpheus2003 op 21-05-2026 16:54 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik had de DXP4800 Plus besteld, maar ik ga het toch annuleren. Er is nu een Pro versie, met een betere CPU.

Mijn grootste twijfel zit in de performance. Ik zoek iets wat minder energieverbruik heeft, nu ik mijn desktop niet meer gebruikt. Dat is een AMD 5700G met X570 moederbord, en ik wil eigenlijk gewoon naar klik en klaar.

Is de Pro de juiste voor mij? Ik wil mijn huidige ZFS meenemen met Fedora CoreOS (secureblue).

Dank!

@scorpie Hopelijk is het al gelukt. Jellyfin heeft flink wat plugins verwijderd dacht ik. De meeste waren oud en niet meer onderhouden. Weet je zeker dat hij internet toegang heeft? Hij haalt de plugins namelijk op via die manifest.

[ Voor 21% gewijzigd door HollowGamer op 25-05-2026 22:36 ]

• Airw0lf
HollowGamer schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:33:
Ik had de DXP4800 Plus besteld, maar ik ga het toch annuleren. Er is nu een Pro versie, met een betere CPU.

Mijn grootste twijfel zit in de performance. Ik zoek iets wat minder energieverbruik heeft, nu ik mijn desktop niet meer gebruikt. Dat is een AMD 5700G met X570 moederbord, en ik wil eigenlijk gewoon naar klik en klaar.

Is de Pro de juiste voor mij? Ik wil mijn huidige ZFS meenemen met Fedora CoreOS (secureblue).

Dank!

@scorpie Hopelijk is het al gelukt. Jellyfin heeft flink wat plugins verwijderd dacht ik. De meeste waren oud en niet meer onderhouden. Weet je zeker dat hij internet toegang heeft? Hij haalt de plugins namelijk op via die manifest.
Om het even scherp neer te zetten:

Je overweging is om ongeveer 700 Euro uit te geven voor een i3 met 2 performance cores en 4 efficient cores (totaal 8 threads)? En dat als vervanger van een amd cpu met 8 performance cores (totaal 16 threads)?

Je gaat zeker een zuiniger systeem krijgen - de CPU zal meer dan 50% zuiniger zijn. De prestaties zullen ook aanzienlijk minder zijn - alleen kan ik zo moeilijk inschatten wat dat voor jou gaat betekenen.

Maar klik-en-klaar zal het niet worden... tis te zeggen... afgaande op mijn ervaring met ugreen nas-en in de afgelopen maanden - het werkt allemaal wel - maar is bij lange na niet het nivo van een Synology.

• HollowGamer
  • Niet online
Airw0lf schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Om het even scherp neer te zetten:

Je overweging is om ongeveer 700 Euro uit te geven voor een i3 met 2 performance cores en 4 efficient cores (totaal 8 threads)? En dat als vervanger van een amd cpu met 8 performance cores (totaal 16 threads)?

Je gaat zeker een zuiniger systeem krijgen - de CPU zal meer dan 50% zuiniger zijn. De prestaties zullen ook aanzienlijk minder zijn - alleen kan ik zo moeilijk inschatten wat dat voor jou gaat betekenen.

Maar klik-en-klaar zal het niet worden... tis te zeggen... afgaande op mijn ervaring met ugreen nas-en in de afgelopen maanden.
Dank voor je reactie. :)

De bedoeling zou dan zijn mijn huidige hardware te verkopen. Ik gebruikte het vroeger als desktop PC, nu heb ik een laptop. Deze werd nu gebruikt als headless server met ZFS voor Podman containers met Jellyfin, PostgreSQL, Typesence en S3. AI wil ik niet echt gaan doen.

Ga ik veel inleveren? Het voordeel zou zijn energiebesparing en kleinere case. Ook PCI-e 4.0 voor de NVMe en 2,5 + 10 Gbps LAN.

• Airw0lf
@HollowGamer - misschien toch afstappen van ZFS en Fedora?

Als je ugreen zijn OS gebruikt kom je redelijk in de buurt van klik-en-klaar. Ze hebben hun "eigen" Docker-beheer-dingetje ingebakken.

Mijn inschatting is dat als energiebesparing en eenvoud je doel is dat je er zeker gaat komen - maar wel met een behoorlijke leercurve.

Performance wise is het lastig inschatten - volgens Google AI zou een Intel i3-1315U het veel beter moeten doen bij on-the-fly videoconversies. Maar voor de rest weet ik het eigenlijk niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Airw0lf op 26-05-2026 07:58 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Airw0lf schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:46:
@HollowGamer - misschien toch afstappen van ZFS en Fedora?

Als je ugreen zijn OS gebruikt kom je redelijk in de buurt van klik-en-klaar. Ze hebben hun "eigen" Docker-beheer-dingetje ingebakken.

Mijn inschatting is dat als energiebesparing en eenvoud je doel is dat je er zeker gaat komen - maar wel met een behoorlijke leercurve.

Performance wise is het lastig inschatten - volgens Google AI zou een Intel i3-1315U het veel beter moeten doen bij on-the-fly videoconversies. Maar voor de rest weet ik het eigenlijk niet.
Ik wil wel mijn custom OS gebruiken. Ik vertrouw hun eigen OS niet. Het pas ook niet in mijn workflows.

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:49
Hi all,

Ter vervanging van mijn Synology 1-disk Nas heb ik recent de UGreen DXP2800 aangeschaft. De enige toevoeging welke ik nog moet is het bepalen van de HDD setup. Idealiter zou ik gaan voor een 2x 8TB setup in combinatie met een RAID-setup, maar de huidige prijzen vind ik nogal een struikelblok.

Is het mogelijk om in eerste instantie voor een enkele 8TB HDD te gaan en later een tweede HDD bij te zetten? Enkele vragen vanuit hier:
  • Kan dit zonder problemen - of beperk ik mijzelf dan in bepaalde gebieden?
  • Is het dan mogelijk om alsnog naar een Raid 1 opstelling te gaan?
  • Is het noodzakelijk om dezelfde HDD te kiezen (merk, type etc)?
Mochten jullie nog andere (betere) suggesties hebben dan hoor ik het natuurlijk graag!

• Kevinr1989
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-06 11:49

Kevinr1989

I am the danger

Goedemorgen allen!

Ik sta op het spreekwoordelijke punt om een NAS aan te schaffen. Dit om zoveel mogelijk foto's en video's op 1 plaats te verzamelen en organiseren. Daarnaast zou ik graag de NAS ook willen gebruiken voor Home Assistant.

Nu twijfel ik dus tussen de DH2300 of een DXP2800. Home Assistant wil ik via Docker draaien, maar deze is niet 'native' beschikbaar op de DH2300, wel handmatig te downloaden en in gebruik te nemen.

Mijn concrete vraag, heeft er iemand ervaring met bovenstaande? Werkt dat naar behoren?

PS5: NeroProvocatore || Steam: Kevinr1989

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:19
Jewie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:47:

Is het mogelijk om in eerste instantie voor een enkele 8TB HDD te gaan en later een tweede HDD bij te zetten? Enkele vragen vanuit hier:
Mochten jullie nog andere (betere) suggesties hebben dan hoor ik het natuurlijk graag!
Je kan later naar Raid 1 idd. Schijf moet dan minstens even groot zijn. Hetzelfde type is wel aan te raden (ivm performance), maar niet perse noodzakelijk.

All-electric.

• RonJ
Kevinr1989 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:10:

Nu twijfel ik dus tussen de DH2300 of een DXP2800. Home Assistant wil ik via Docker draaien, maar deze is niet 'native' beschikbaar op de DH2300, wel handmatig te downloaden en in gebruik te nemen.

Mijn concrete vraag, heeft er iemand ervaring met bovenstaande? Werkt dat naar behoren?
Ik draai HA op de DXP2800, met HAOS in een VM en dat werkt uitstekend. Is makkelijker dan in docker met USB-passthrough van de USB-radio's en je kan dan gewoon de ingebouwde update mogelijkheden gebruiken. Edit: Op de DH2300 kan dit alleen met docker.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 27-05-2026 10:38 ]

All-electric.

• Kevinr1989
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-06 11:49

Kevinr1989

I am the danger

RonJ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Ik draai HA op de DXP2800, met HAOS in een VM en dat werkt uitstekend. Is makkelijker dan in docker met USB-passthrough van de USB-radio's en je kan dan gewoon de ingebouwde update mogelijkheden gebruiken. Op de DH2300 kan dit natuurlijk ook, maar zal de performance wat lager zijn (maar verbruik ook weer wat lager). Hangt dus ook een beetje af van de omvang van je HA setup wat een betere keuze is.
Dank voor je terugkoppeling. Op dit moment is het vooralsnog puur informatief wat ik in HA heb, niks met USB radio's o.i.d. VM kan niet op DH2300 als ik het goed had gelezen en begrepen?

PS5: NeroProvocatore || Steam: Kevinr1989

• RonJ
Kevinr1989 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Dank voor je terugkoppeling. Op dit moment is het vooralsnog puur informatief wat ik in HA heb, niks met USB radio's o.i.d. VM kan niet op DH2300 als ik het goed had gelezen en begrepen?
Ah je hebt gelijk, ik zie het idd. Dan zou ik je toch een DXP aanraden.

All-electric.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

RonJ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Je kan later naar Raid 1 idd. Schijf moet dan minstens even groot zijn. Hetzelfde type is wel aan te raden (ivm performance), maar niet perse noodzakelijk.
worden allebei de schijven niet opnieuw geinitialiseerd op het moment dat je ze in een RAID-1 configuratie plaatst? Want dan MOET er eerst een goede backup gemaakt worden (sowieso aan te raden natuurlijk ;) ).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• zjeeraar84
  • Nu online
Jewie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:47:
Hi all,

Ter vervanging van mijn Synology 1-disk Nas heb ik recent de UGreen DXP2800 aangeschaft. De enige toevoeging welke ik nog moet is het bepalen van de HDD setup. Idealiter zou ik gaan voor een 2x 8TB setup in combinatie met een RAID-setup, maar de huidige prijzen vind ik nogal een struikelblok.

Ik weet niet of je überhaupt een degraded RAID-1 kan starten. In principe kan een RAID-1 draaien met 1 disk maar je moet natuurlijk een nieuwe RAID-set initialiseren. De GUI kan hier misschien wel eens beperkt in zijn. Verder is het vooral de vraag wat voor data je er op gaat zetten, vind je het belangrijke data zoals persoonlijke foto's of video's zou ik er niet aan beginnen. De kans dat je dan nog een 2e schijf gaat kopen is nihil (want het draait toch, en je krijgt er niet direct iets extra's voor terug). Tot het moment dat de schijf stuk is en je alles kwijt ben.
Mijn advies: kijk hier op Tweakers V&A voor 2e hands schijven, om zo de aanschafkosten wat te dempen, maar start wel gewoon gelijk met 2 schijven.

• Jewie
Pietervs schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:31:
[...]

worden allebei de schijven niet opnieuw geinitialiseerd op het moment dat je ze in een RAID-1 configuratie plaatst? Want dan MOET er eerst een goede backup gemaakt worden (sowieso aan te raden natuurlijk ;) ).
Hier lees ik namelijk wisselende verhalen over. Sommigen beweren dat je de tweede schijf erbij kunt plaatsen waarna de data meteen wordt 'doorgekopieerd', anderen geven inderdaad aan dat de nieuwe setup ervoor zorgt dat de eerste schijf volledig wordt gewist in eerste instantie en je dus geheel 'schoon' begint.

• Jewie
zjeeraar84 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:45:
[...]

Ik weet niet of je überhaupt een degraded RAID-1 kan starten. In principe kan een RAID-1 draaien met 1 disk maar je moet natuurlijk een nieuwe RAID-set initialiseren. De GUI kan hier misschien wel eens beperkt in zijn. Verder is het vooral de vraag wat voor data je er op gaat zetten, vind je het belangrijke data zoals persoonlijke foto's of video's zou ik er niet aan beginnen. De kans dat je dan nog een 2e schijf gaat kopen is nihil (want het draait toch, en je krijgt er niet direct iets extra's voor terug). Tot het moment dat de schijf stuk is en je alles kwijt ben.
Mijn advies: kijk hier op Tweakers V&A voor 2e hands schijven, om zo de aanschafkosten wat te dempen, maar start wel gewoon gelijk met 2 schijven.
Thanks. Het gaat inderdaad om data zoals persoonlijke foto's en video's met name dus backup is wel belangrijk in deze.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:22
Jewie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:32:
[...]

Thanks. Het gaat inderdaad om data zoals persoonlijke foto's en video's met name dus backup is wel belangrijk in deze.
RAID is geen backup!!

Bij blikseminslag, brand of een geslaagde hack/ransomware-aanval ben je alsnog alles kwijt.

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:10

KL643

beeldaandemuur

Net een 2de hands 2800 opgepikt ter vervanging van mijn Qnap 262 :) Ga hem eerst maar eens gewoon standaard inrichten en als mij dat niet bevalt, dan eventueel een ander OS erop.

beeldaandemuur

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 18:20
Jewie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:32:
[...]

Uit de FAQ van Ugreen:
Yes on UGREEN NAS with UGOS Pro. You can change RAID mode without data loss when adding sufficient drives. Supported paths include Basic → RAID 1 → RAID 5 (e.g., RAID 1 → RAID 5 requires one additional drive; Basic → RAID 5 requires two). RAID 5 cannot be downgraded to RAID 1. Minimum drives: RAID 1 = 2, RAID 5 = 3. Use only drives on the HDD/SSD Compatibility List, and still back up before migrating.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jewie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:31:
[...]

Hier lees ik namelijk wisselende verhalen over. Sommigen beweren dat je de tweede schijf erbij kunt plaatsen waarna de data meteen wordt 'doorgekopieerd', anderen geven inderdaad aan dat de nieuwe setup ervoor zorgt dat de eerste schijf volledig wordt gewist in eerste instantie en je dus geheel 'schoon' begint.
Kan goed zijn dat het werkt :)
Ik hoop het voor je: dat scheelt weer een kopieerslag, maar ik zou het risico in ieder geval niet nemen en toch eerst een backup maken.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 13:29
Ik overweeg mijn DS216j en NUC servertje te vervangen voor een DXP2800. Ik ben erg gecharmeerd van DSM en zou graag DSM willen blijven gebruiken via xpenology. Alle services die ik heb draaien, Surveillance center, Immich, Home Assistant wil ik dan erop overzetten. Hebben jullie ervaring hiermee? Draait xpenology stabiel op de DXp2800, 1x installeren er daarna geen gedoe meer? Of dan toch beter unraid of UGOS?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wautah91 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:26:
Ik overweeg mijn DS216j en NUC servertje te vervangen voor een DXP2800. Ik ben erg gecharmeerd van DSM en zou graag DSM willen blijven gebruiken via xpenology. Alle services die ik heb draaien, Surveillance center, Immich, Home Assistant wil ik dan erop overzetten. Hebben jullie ervaring hiermee? Draait xpenology stabiel op de DXp2800, 1x installeren er daarna geen gedoe meer? Of dan toch beter unraid of UGOS?
Nee dat is niet stabiel, het is een illegale kloon/versie van DSM, dus ik heb het nooit lekker stabiel gekregen.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-06 11:18
Een tijdje terug heb ik de DXP2800 thuis geleverd gekregen, middels DHL en een pincode delivery. Die dag de schijven geplaatst en de NAS zijn opstart riedel laten doen. Zelf hebben de vrouw en ik een google take out gedaan voor de opslag van de foto's. De zip bestanden uitgepakt en json laten fixen en inmiddels de take outs & zip bestanden ook geupload naar de NAS. En middels Immich hebben we daar nu toegang toe en is de vrouw blij dat ze weer opslag ruimte terug krijgt in de google cloud.

Het is voor de vrouw alleen nog wel wennen om soms dus de NAS / Immich toegang te pakken voor de foto's ipv Google Photos. De laatste 2 / 3 jaar laten we in de cloud de oudere jaren staan op de NAS en een externe HDD. Zijn alleen nog aan het kijken of we een dergelijke take out jaarlijks willen toepassen of dat we daar een andere interval voor gebruiken.

Nu willen wij de NAS voorlopig gebruiken voor de opslag van media en wil ik er middels Plex soms ook wat media van streamen, dat laatste ben ik inmiddels aan het opzetten en de eerste testen zijn positief met 4K streaming. Verder is het nog maar uitzoeken wat we er mee kunnen en willen om de boel thuis wat makkelijker en toegankelijker te maken.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 16:45

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik ben voor mijn schoonouders aan het kijken naar een nieuw ugreen nas ipv hun huidige synology. Echter heb ik zelf een synology en mijn zwager ook. Wij hebben hier nu een ring mee gebouwd zodat we alle foto mappen syncen naar de andere 2 nassen. Hiermee hebben we dus altijd 3 kopieen van de fotos staan. Dit doen we met de drive sync app. Heeft iemand dit toevallig al werkend met een soortgelijke constructie op hun ugreen nas en wat zijn de ervaringen? Zoiets als rsync bijvoorbeeld?

• Airw0lf
TiMMieJ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:23:
Ik ben voor mijn schoonouders aan het kijken naar een nieuw ugreen nas ipv hun huidige synology. Echter heb ik zelf een synology en mijn zwager ook. Wij hebben hier nu een ring mee gebouwd zodat we alle foto mappen syncen naar de andere 2 nassen. Hiermee hebben we dus altijd 3 kopieen van de fotos staan. Dit doen we met de drive sync app. Heeft iemand dit toevallig al werkend met een soortgelijke constructie op hun ugreen nas en wat zijn de ervaringen? Zoiets als rsync bijvoorbeeld?
rsync op een UG-nas is een rampending - het is alleen te gebruiken voor backups - niet om folders te syncen. Voor zover ik kan nagaan bestaat dat ook niet - althans niet op dit moment.

Tot nu toe heb ik dit alleen voor elkaar gekregen met syncthing in een docker container - maar is er niet een van dat doe je even... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 02-06-2026 11:43 ]

• Greatsword
  • Niet online
TiMMieJ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:23:
Op een Synology gebruikte ik altijd Synology Drive om alles synchroon te houden tussen de NAS en diverse Pc's/Mac's etc.

Ook gebruikte ik C2 Cloud om dagelijks daar weer een backup naar toe te uploaden.

Op de Ugreen heb je gewoon Backup & Sync waarmee je dat soort dingen kan doen.
Airw0lf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:42:
[...]

rsync op een UG-nas is een rampending - het is alleen te gebruiken voor backups - niet om folders te syncen. Voor zover ik kan nagaan bestaat dat ook niet - althans niet op dit moment.

Tot nu toe heb ik dit alleen voor elkaar gekregen met syncthing in een docker container - maar is er niet een van dat doe je even... :X
Sync op de externe nas is dan toch ook niet nodig. Als hij gewoon dagelijks een backup maakt van de gewenste mappen is het toch prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 02-06-2026 18:09 ]

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:10

KL643

beeldaandemuur

Hier heb ik en 2800 staan en een Qnap 251 en nog een 451 buitenshuis. Rsync heb ik opgezet op mijn Qnap's en dat werkt prima. De ugreen als bron ingesteld en de Qnap's als doel. Al met al ben ik ze tevreden over de ugreen (standaard). Nextcloud werkt ook,net zoals home assistent 👍😊

beeldaandemuur

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:36
Heeft een jaartje mogen duren, maar heb gisteren de iDX 6800 Pro binnen gekregen🎉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8TY06Q8V63U4a8gYVbFl_7EFS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZiCEtYOP3P28ncQKt5sL0qq.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yvc8E9Ve5dFo2rBxTW59-XwIUuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXqN0xFi0rDF0nAk7ukMH6t3.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk gezocht waar de NVME in mocht ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOnchqbuZFk1MUXMDjym3-m6NzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7wlEVWBdmCnwX2c7VUJ604B.jpg?f=fotoalbum_large

en terwijl de RAID-5 array aan het initializen is, ben ik druk bezig met docker weer te configureren

• storeman
@TiMMieJ @Airw0lf sync voor dit doel kaln prima met rsync. Je hebt het hier namelijk over een one-way sync. Er is altijd maar één master, en voor dat doel is rsync perfect. Met multi-master is rsync ingewikkelder en is syncthing of btsync aan te raden.

• Airw0lf
storeman schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:02:
@TiMMieJ @Airw0lf sync voor dit doel kaln prima met rsync. Je hebt het hier namelijk over een one-way sync. Er is altijd maar één master, en voor dat doel is rsync perfect. Met multi-master is rsync ingewikkelder en is syncthing of btsync aan te raden.
Eens - ware het niet dat het tooltje in de ugreen nas zodanig is verpakt dat het niet sync-ed maar backups maakt en die in zip bestanden steekt - een echt sync-instelling heb ik nog niet kunnen vinden.

• storeman
Airw0lf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:19:
[...]

Eens - ware het niet dat het tooltje in de ugreen nas zodanig is verpakt dat het niet sync-ed maar backups maakt en die in zip bestanden steekt - een echt sync-instelling heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik gebruik die functie ook. Het wordt inderdaad een encrypted container. Echter is die wel zo ingericht dat het incrementeel werkt, versies kan beheren en wel volledig synct.

Wat gaat er volgens jou niet goed?

• Marchel

Marchel

Jaguar645 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:45:
Heeft een jaartje mogen duren, maar heb gisteren de iDX 6800 Pro binnen gekregen🎉

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]

en terwijl de RAID-5 array aan het initializen is, ben ik druk bezig met docker weer te configureren
Nice! Ik zit ook op dit ding te wachten, is het versturen via FedEx gegaan? Ik heb ergens in Q4 vorig jaar de early-bird ticket gekocht, wel in de eerste wave de aankoop kunnen doen. Maar begreep later het niet uitmaakt in welke wave je hebt aangekocht indien je bent ingeschreven voor early bird.

Die van mij komt trouwens op vraag & aanbod.

• Airw0lf
storeman schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:10:
[...]

Ik gebruik die functie ook. Het wordt inderdaad een encrypted container. Echter is die wel zo ingericht dat het incrementeel werkt, versies kan beheren en wel volledig synct.

Wat gaat er volgens jou niet goed?
Niet goed is misschien niet de juiste omschrijving - maar ik had (soort-van) gehoopt dat ie de opgegeven folders op bestandsnivo zou syncen. En daarnaast versioning doet op basis van een aparte folder - al dan niet versleuteld en/of verpakt in een zip-bestand. Maar helaas doet ie alleen het laatste en is er geen echte sync-functie.

• outlandos
Jaguar645 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:45:

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]

Je hebt hem snel zeg.

Hoe bevalt de bouwkwaliteit?

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:36
Marchel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Nice! Ik zit ook op dit ding te wachten, is het versturen via FedEx gegaan? Ik heb ergens in Q4 vorig jaar de early-bird ticket gekocht, wel in de eerste wave de aankoop kunnen doen. Maar begreep later het niet uitmaakt in welke wave je hebt aangekocht indien je bent ingeschreven voor early bird.

Die van mij komt trouwens op vraag & aanbod.
Lijkt centraal naar Oberhausen gestuurd te worden en daarna naar de klanten :) hier werd hij door DHL bezorgd.
outlandos schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:00:
[...]

Je hebt hem snel zeg.

Hoe bevalt de bouwkwaliteit?
Was er ook vroeg bij vorig jaar :P 16 mei 2025 een deposit bij Ugreen gedaan.

Bouwkwaliteit is echt wel top! case is superstrak en stevig door veel alu gebruik. disk trays klik je makkelijk open en schuiven uit voor simpel disk install.

zitten ook netjes koel elementen bij voor de nvme disks.

Enige wat ik irritant vind is dat er de hele tijd een fan lijkt op te spinnen maar dan weer downspind. Komt waarschijnlijk omdat de load niet hoog genoeg is en begreep op discord dat het wel met de fancurve profile te maken kan hebben.

Ga toch eens een berichtje naar support doen, wellicht dat het ze helpt met onderzoek/goede profile inrichten :)

• AnyWhereNL
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:15
*knip* offtopic, dit hoort niet op het forum thuis maar in V&A

[ Voor 147% gewijzigd door br00ky op 04-06-2026 18:59 ]

• Marchel

Marchel

*knip* offtopic

[ Voor 100% gewijzigd door br00ky op 04-06-2026 19:00 ]

• outlandos
*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 04-06-2026 18:59 ]

• AnyWhereNL
*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 04-06-2026 19:00 ]

• AnyWhereNL
*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 04-06-2026 19:00 ]

• Marchel

Marchel

outlandos schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:08:
[...]

Sorry ik wist niet dat je het uit goedheid deed. Hulde!
Als ik mij niet vergis heeft iedereen de kans gehad tegen gereduceerde prijs zo'n NAS aan te schaffen. Dit kon pak weg een maand geleden nog. Dat er uiteindelijk modellen beschikbaar komen tegen de adviesprijs is een slaatje slaan uit de kans, die begrijp ik, maar als je graag zo'n NAS met korting had willen bestellen dan was dit ook mogelijk voor iedereen.

• outlandos
Marchel schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Ik heb in de eerste wave kunnen bestellen, ben wel direct voor het meest kostbare model gegaan. Omdat ik al dacht dat de voordeligere modellen zo de deur uit zouden zijn. Wat ook zo was. Al goed - als het goed is heb je nog tegen de lage prijs kunnen kopen dus je zit goed - je moet alleen wat langer wachten.

Ik zat in WAVE1 - maar mijn early bird is van week 1 - jan 2026. Ik heb helaas nog geen verzendbevestiging ontvangen.
Ben heel benieuwd wanneer jij hem dan krijgt.

De voordeligere modellen waren trouwens juist het minst populair. Vooral de 32gb versie was volgens mij niet eens uitverkocht in de eerste 3 waves.

• Marchel

Marchel

outlandos schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:57:
[...]

Ben heel benieuwd wanneer jij hem dan krijgt.

De voordeligere modellen waren trouwens juist het minst populair. Vooral de 32gb versie was volgens mij niet eens uitverkocht in de eerste 3 waves.
Oh tot zover heb ik het niet gevolgd. Er zat nog wel een leak in het discord kanaal van uGreen voor deze actie, daar konden mensen ondanks dat uGreen dit heeft proberen te voorkomen met elkaar chatten. Was wel vermakelijk te lezen hoe mensen wereldwijd los gingen op de niet werkende website van Kickstarter :-)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:13

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Hoewel begrijpelijk, is het niet de bedoeling producten aan te bieden via het forum. Daar is V&A voor. Ik heb daarom wat reacties geknipt.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste