Dat is eenmalig. Jaarlijkse updates zijn 36USD(~30 euro)/jaar. Scheelt weer iets.RonJ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:07:
[...]
Is ook goed spul idd, maar in mijn beleving vooral van toegevoegde waarde voor GPU virtualisatie/passthrough toepassingen? Ik zie niet echt een goede reden om 50/jaar voor een unraid licentie te gaan betalen als er zat goede alternatieven zijn. Maar misschien mis ik iets?
Vandaag al mijn Nas DXP 2800 met UPS binnen gekeregen via de Black Friday deal. Dus niet pas vanaf de 22ste verzonden
Heeft iemand een BF deal gezien voor alleen de UPS?
Denk niet dat je deze goedkoper gaat vinden dan 99 euro.raven22 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:12:
Nu met bf hun eigen koppel deals schieten ze zich zelf in de voet als ze ook nog korting hierop gaan geven.
Als je die deals bekijkt van los en die bundels. Bij een eerlijke prijs zou dan bundel - nas de ups op een prijs komen van 80 euro.
Ondertussen ook goed gebruik gemaakt van diverse BF aanbiedingen, met dank aan de Pricewatch notifications (die helpen echt!):elsinga schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:45:
Hier zojuist een DXP8800 Plus gekocht, bij Ugreen zelf. Laagste prijs was de €1124,99 van Ugreen zelf (die niet op de pricewatch staat) bij NBB, maar met SOCIAL5 nog eens 5% korting gekregen en nu dus €1068,75 betaald.Nadeel: niet morgen in huis, maar na 3-5 werkdagen. Maar ik moet nog SDD's en HDD's er voor kopen, dus die tijd heb ik wel.
- 2x32GB Kingston geheugen van de compatibility list voor €109,- in plaats van ruim 180,- per stuk (prijs was alleen voor maar weinig stuks, maar was snel genoeg)
- 2x een WD Black SN850X 8TB (ook op de compatibility list) voor €550,- ipv 620,- per stuk, maar ook hier een beperkt aantal te koop
- om ook goed gebruik te kunnen maken van de 10Gb netwerkaansluitingen een hele mooie deal op een Ubiquiti Switch Pro XG 8 PoE gedaan: normaal 500 euro, nu 300 euro! Hier waarschijnlijk maar 1 of 2 voor die prijs, want na mijn aankoop was de voorraad op.
Nu nog wachten op nog een paar goede prijsverlagingen, o.a. voor Seagate Exos 18TB HDD's en een Ubiquiti Flex 2.5G PoE. Hoop daar ook nog wat geld te besparen.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Er is geen BF deal voor de UPS:raven22 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:12:
Pietervs in "UGREEN NASync - Discussie & Ervaringen"
Pietervs schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:34:
Vanwege BF heb ik nog even geinformeerd of de UPS ook mee doet in de sales.
Helaas was het antwoord:
Thank you for your interest in the UGREEN UPS.
We’re sorry, but due to high demand and limited stock, the UPS will only be available as part of bundle offers during the Black Friday promotion. It won’t be sold separately at that time.
[ Voor 45% gewijzigd door Pietervs op 20-11-2025 23:22 ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Waarom zou je voor dat geld een ugreen ups kopen als je voor hetzelfde of zelfs minder geld een échte ups hebt waar ál je apparatuur op kan ipv alleen je NAS?
Voor zover ik kon vinden ondersteunt UGOS gewoon elke USB UPS die compatible is met NUT/upsd in linux.
Voor zover ik kon vinden ondersteunt UGOS gewoon elke USB UPS die compatible is met NUT/upsd in linux.
All-electric.
Wellicht voor de anderen handig om te weten dat UGreen via hun eigen site aan de 30-dagen Price Match doen. Vorige week toen ik het tijdens de "Pre-BF deal" van vorige week deze setup kocht, was de prijs nog 608 euro. Vandaag gemaild om aanspraak te maken op de Price Match en binnen 5 min mail teruggekregen dat ik die 38 euro teruggestort krijgNivali schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:34:
[...]
Een tijd terug was de 4800 plus + 120W DC UPS in de aanbieding voor 570 euro, ik had hem toen gemist maar nu toch gelukt!
[Afbeelding]
Heb nog net op tijd een UPS van Ugreen kunnen kopen voor 85€ op amazon.de maar ondertussen ook uitverkocht, zo blijkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Mokum op 21-11-2025 12:22 ]
Verzendkosten waren toch +6,99?Mokum schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:22:
Heb nog net op tijd een UPS van Ugreen kunnen kopen voor 85€ op amazon.de maar ondertussen ook uitverkocht, zo blijkt.
Nope, om precies te zijn heb ik €86.42 in totaal betaald. Ben wel woonachtig in België. Misschien dat daar verschil in zit.
[ Voor 26% gewijzigd door Mokum op 21-11-2025 13:07 ]
Gewoon Support gemaild ? , heb ik ook gedaan was 638 plus ups bundel en is nu 599iawees schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:57:
[...]
Wellicht voor de anderen handig om te weten dat UGreen via hun eigen site aan de 30-dagen Price Match doen. Vorige week toen ik het tijdens de "Pre-BF deal" van vorige week deze setup kocht, was de prijs nog 608 euro. Vandaag gemaild om aanspraak te maken op de Price Match en binnen 5 min mail teruggekregen dat ik die 38 euro teruggestort krijg
iets met lenzen
Ja naar dit emailadres: service.nas@ugreen.comMorpheus_at_work schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:32:
[...]
Gewoon Support gemaild ? , heb ik ook gedaan was 638 plus ups bundel en is nu 599
Hun chat/online customer service werkt bij mij niet
Ik denk erover een Synology NAS, Windows NAS, Raspberry Pi 5 en Intel NUC te vervangen door een UGreen DXP480T met om te starten 2x 4TB Samsung 990 Pro.
3 vragen:
3 vragen:
- Weet iemand wat een gemiddeld stroomverbruik van de DXP480T is? De TDP van de CPU is volgens mij 15-55 Watt.
- Kan ik er later makkelijk een 3e en 4e SSD bij plaatsen om die op te nemen in een RAID array? Of moet ik er eigenlijk direct 4 plaatsen?
- Past de SSD versie mét heatsink ook? Neem aan van wel?
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 21-11-2025 20:35 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Mijn thuisservertje heeft er vandaag na 11 jaar de brui aan gegeven. Mijn eerste ingeving was om iets nieuws samen te gaan stellen, maar toen kwam ik na veel zoekwerk in dit topic terecht. Eigenlijk denk ik dat de DXP4800+ prima kan voldoen aan al mijn eisen: ik wil een Ubuntu webservertje, Minecraft-server (voor mijn kids), beetje SABNZB en wat HomeAssistant draaien. Qua performance moet dat allemaal lukken toch lijkt me? Ik heb het gevoel dat het een beetje too good to be true is, mis ik iets?
Oh ja, ik was toevallig nét aan het rommelen met een ADS-B receiver voor FlightRadar24 (een simpel USB-stickje), dat moet ook gewoon kunnen toch?
Oh ja, ik was toevallig nét aan het rommelen met een ADS-B receiver voor FlightRadar24 (een simpel USB-stickje), dat moet ook gewoon kunnen toch?
[ Voor 17% gewijzigd door posttoast op 21-11-2025 21:47 ]
Door dit topic ben ik uiteindelijk overstag gegaan en heb ik gisteravond laat de DXP4800+ besteld. Geluk bij een ongeluk dat ie nu in de aanbieding is her en der.
Ik heb dit topic (en diverse YouTube-filmpjes) doorgespit maar toch nog een paar vragen, ik hoop dat iemand me wat info kan geven:
1. Ik was eigenlijk voornemens om, net als ik nu had, "gewoon" Ubuntu te installeren, ook omdat ik het leuk vind om daar een beetje mee te rommelen. Is er een heel goede reden om dat niet te doen?
2. Ik kwam hier en daar de tip tegen om, áls je dat dan zou doen, de standaard (128GB) OS SSD eruit te halen en die ergens in een la te leggen (zodat je altijd nog terug kan). En er dan dus een eigen SSD voor terug te plaatsen.
3. Ik overweeg nog om ook de UPS te bestellen, maar: gaat dat ding ook "goed' werken zonder het eigen OS van UGREEN? Op welk niveau vindt dat sturen van het shutdown commando plaats? Op OS niveau? Of werkt dat ook als ik Ubuntu draai en gaat het op een lager niveau (kan dat überhaupt?)
Ik heb dit topic (en diverse YouTube-filmpjes) doorgespit maar toch nog een paar vragen, ik hoop dat iemand me wat info kan geven:
1. Ik was eigenlijk voornemens om, net als ik nu had, "gewoon" Ubuntu te installeren, ook omdat ik het leuk vind om daar een beetje mee te rommelen. Is er een heel goede reden om dat niet te doen?
2. Ik kwam hier en daar de tip tegen om, áls je dat dan zou doen, de standaard (128GB) OS SSD eruit te halen en die ergens in een la te leggen (zodat je altijd nog terug kan). En er dan dus een eigen SSD voor terug te plaatsen.
3. Ik overweeg nog om ook de UPS te bestellen, maar: gaat dat ding ook "goed' werken zonder het eigen OS van UGREEN? Op welk niveau vindt dat sturen van het shutdown commando plaats? Op OS niveau? Of werkt dat ook als ik Ubuntu draai en gaat het op een lager niveau (kan dat überhaupt?)
Waarom koop je dan een Ugreen NAS en niet gewoon zelf een homeserver bouwen?posttoast schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:21:
[ Voor 22% gewijzigd door this op 22-11-2025 11:08 ]
Omdat het lekker makkelijk is en ik in een wat andere fase van mijn leven zit dan 15 jaar geleden toen ik nog zin en tijd had om met hardware te klooienthis schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:08:
[...]
Waarom koop je dan een Ugreen NAS en niet gewoon zelf een homeserver bouwen?
Ik zou gewoon UGOS erop laten en de dingen die je wilt met een docker containers doen.
Er zit in UGOS gewoon heel veel functionaliteit die je anders niet hebt inclusief de support voor die Ups.
Er zit in UGOS gewoon heel veel functionaliteit die je anders niet hebt inclusief de support voor die Ups.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Goed punt, misschien ben ik gewoon te moeilijk aan het doenBen(V) schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:17:
Ik zou gewoon UGOS erop laten en de dingen die je wilt met een docker containers doen.
Eventjes wellicht offtopic, excuus daarvoor, maar ik probeer immich juist werkend te krijgen op mijn UGreen Nas Dxp2800. En ik hoop dat iemand mij in de juiste weg kan duwen.
Ik wil graag dat de docker draait op volume2 (NVME, waarop ik alle docker containers laat draaien via Portainer. en dat alle foto's worden opgeslagen op volume1 (2 hardeschijven raid1).
Daarnaast heb ik al mijn foto's/video's momenteel gesorteerd via het volgende manier, welke ik eigenlijk graag ook qua folder structuur zo wil houden... Dit kan geloof ik via de storage template en de folder view.
"<YYYY>/<YYYY-MM-dd> - <Activteit Naam>" of "<YYYY>/<YYYY-MM> - <Activiteit Naam>", een pad is dus bijvoorbeeld "2025/2025-03 - Efteling" of "2025/2025-03-02 - Efteling"
Deze folder structuur staat onder /volume1/<User Folder>/Pictures/2025/2025-08/
Nu mijn eigenlijke vraag hoe zorg ik dat immich de foto's van mijn folder structuur oppakt? Moet ik dit configuren onder de "upload" locatie? Of apart? En ik wil eigenlijk geen "foto/videos".
Dit is mijn config
Ik wil graag dat de docker draait op volume2 (NVME, waarop ik alle docker containers laat draaien via Portainer. en dat alle foto's worden opgeslagen op volume1 (2 hardeschijven raid1).
Daarnaast heb ik al mijn foto's/video's momenteel gesorteerd via het volgende manier, welke ik eigenlijk graag ook qua folder structuur zo wil houden... Dit kan geloof ik via de storage template en de folder view.
"<YYYY>/<YYYY-MM-dd> - <Activteit Naam>" of "<YYYY>/<YYYY-MM> - <Activiteit Naam>", een pad is dus bijvoorbeeld "2025/2025-03 - Efteling" of "2025/2025-03-02 - Efteling"
Nu mijn eigenlijke vraag hoe zorg ik dat immich de foto's van mijn folder structuur oppakt? Moet ik dit configuren onder de "upload" locatie? Of apart? En ik wil eigenlijk geen "foto/videos".
Dit is mijn config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
| services:
immich-redis:
image: redis
container_name: Immich-REDIS
hostname: immich-redis
security_opt:
- no-new-privileges:true
healthcheck:
test: ["CMD-SHELL", "redis-cli ping || exit 1"]
user: 1000:10
environment:
- TZ=Europe/Amsterdam
volumes:
- /volume2/docker/immich/redis:/data:rw
restart: on-failure:5
immich-db:
image: ghcr.io/immich-app/postgres:16-vectorchord0.4.3-pgvectors0.2.0
container_name: Immich-DB
hostname: immich-db
security_opt:
healthcheck:
test: ["CMD", "pg_isready", "-q", "-d", "immich", "-U", "immichuser"]
interval: 10s
timeout: 5s
retries: 5
shm_size: 128mb
volumes:
- /volume2/docker/immich/db:/var/lib/postgresql/data:rw
environment:
- TZ=Europe/Amsterdam
- POSTGRES_DB=immich
- POSTGRES_USER=immichuser
- POSTGRES_PASSWORD=immichpw
- DB_STORAGE_TYPE=HDD
immich-server:
image: ghcr.io/immich-app/immich-server:release
container_name: Immich-SERVER
hostname: immich-server
security_opt:
env_file:
- stack.env
ports:
- 8212:2283
volumes:
- /volume2/docker/immich/upload:/data:rw
depends_on:
immich-redis:
condition: service_healthy
immich-db:
condition: service_started
immich-machine-learning:
image: ghcr.io/immich-app/immich-machine-learning:release
container_name: Immich-LEARNING
hostname: immich-machine-learning
security_opt:
env_file:
- stack.env
volumes:
- /volume2/docker/immich/upload:/data:rw
- /volume2/docker/immich/cache:/cache:rw
- /volume2/docker/immich/cache:/.cache:rw
- /volume2/docker/immich/cache:/.config:rw
- /volume2/docker/immich/matplotlib:/matplotlib:rw
environment:
- MPLCONFIGDIR=/matplotlib
depends_on:
immich-db:
condition: service_started |
En nu staat hij er voor 749 op. De BF deal wordt steeds slechter.TimDeAardappel schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:25:
[...]
Nee verhoogd, zo was de bundle met 2x 8tb 599,- en nu 648,97. Ook de losse unit en andere bundles zijn verhoogd maar die prijzen heb ik niet meer zo scherp. Geloof dat de losse unit zo’n 269 was.
/volume1/<User Folder>/Pictures/2025/2025-08 toevoegen aan je yml onder de immich server als mount, dan deze in immich toevoegen als externe bibliotheekChip. schreef op zondag 23 november 2025 @ 00:42:
Eventjes wellicht offtopic, excuus daarvoor, maar ik probeer immich juist werkend te krijgen op mijn UGreen Nas Dxp2800. En ik hoop dat iemand mij in de juiste weg kan duwen.
Dit is mijn config
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79services: immich-redis: image: redis container_name: Immich-REDIS hostname: immich-redis security_opt: - no-new-privileges:true healthcheck: test: ["CMD-SHELL", "redis-cli ping || exit 1"] user: 1000:10 environment: - TZ=Europe/Amsterdam volumes: - /volume2/docker/immich/redis:/data:rw restart: on-failure:5 immich-db: image: ghcr.io/immich-app/postgres:16-vectorchord0.4.3-pgvectors0.2.0 container_name: Immich-DB hostname: immich-db security_opt: - no-new-privileges:true healthcheck: test: ["CMD", "pg_isready", "-q", "-d", "immich", "-U", "immichuser"] interval: 10s timeout: 5s retries: 5 shm_size: 128mb volumes: - /volume2/docker/immich/db:/var/lib/postgresql/data:rw environment: - TZ=Europe/Amsterdam - POSTGRES_DB=immich - POSTGRES_USER=immichuser - POSTGRES_PASSWORD=immichpw - DB_STORAGE_TYPE=HDD restart: on-failure:5 immich-server: image: ghcr.io/immich-app/immich-server:release container_name: Immich-SERVER hostname: immich-server user: 1000:10 security_opt: - no-new-privileges:true env_file: - stack.env ports: - 8212:2283 volumes: - /volume2/docker/immich/upload:/data:rw restart: on-failure:5 depends_on: immich-redis: condition: service_healthy immich-db: condition: service_started immich-machine-learning: image: ghcr.io/immich-app/immich-machine-learning:release container_name: Immich-LEARNING hostname: immich-machine-learning user: 1000:10 security_opt: - no-new-privileges:true env_file: - stack.env volumes: - /volume2/docker/immich/upload:/data:rw - /volume2/docker/immich/cache:/cache:rw - /volume2/docker/immich/cache:/.cache:rw - /volume2/docker/immich/cache:/.config:rw - /volume2/docker/immich/matplotlib:/matplotlib:rw environment: - MPLCONFIGDIR=/matplotlib restart: on-failure:5 depends_on: immich-db: condition: service_started
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Ik vraag mij af of @Chip. dat bedoeld. Dan kan je namelijk voor elke maand een aparte mount aanmaken.Lief Adje schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:45:
[...]
/volume1/<User Folder>/Pictures/2025/2025-08 toevoegen aan je yml onder de immich server als mount, dan deze in immich toevoegen als externe bibliotheek
In de officiele compose staat dit:
code:
1
2
3
4
| volumes:
# Do not edit the next line. If you want to change the media storage location on your system, edit the value of UPLOAD_LOCATION in the .env file
- ${UPLOAD_LOCATION}:/data
- /etc/localtime:/etc/localtime:ro |
In de .env dit:
code:
1
2
| # The location where your uploaded files are stored UPLOAD_LOCATION=./library |
Vervang in de .env
door./library
De rest van je folder structuur kan je dan regelen via het storage template. Je <User Folder> is dan wel even belangrijk, want als dat users in immich zijn dan wil je waarschijnlijk toe naar /volume1/Pictures/ in je storage template wordt namelijk al een user label gebruikt./volume1/<User Folder>/Pictures/
*AMD Ryzen 7 5800X * Asus ROG Strix X570-E * MSI RTX 3080Ti * 32GB G.Skill Trident Z Neo * Corsair Hydro H115i * Corsair RM750x * Samsung 980 1TB * Phanteks Evolv X * Samsung 49" *
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Antwoord op mijn eerdere vraag of je later het volume kunt upgraden: Ja, ik kies nu voor RAID 1 met 2x 990 Pro 4 TB en zie de optie dit later naar RAID 5 te upgraden als ik minimaal een 3e schijf toevoeg, logisch. Mooi dat dat kan.
Even nog iets over de temperatuur van met name de ssd's. Begin deze week had ik de NAS iets verplaatst, van de PlayStation waar hij op stond, naar ernaast op een houten tafelblad. Sindsdien stond de temperatuur van de ssd's idle al op 40gr. Nu op twee kleine hoekprofieltjes gezet, misschien 1cm los van tafelblad en de ssd's zijn binnen 20 minuten op 36graden. Is dus wel de moeite om iets van airflow te houden onder de NAS door. Ik ga even kijken of ik nog een klein serverrack of iets heb liggen ergens om netter te maken.HubD1 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:39:
Ziet er strak uit.
Moet zeggen dat bij mij ook alle schijven netjes rond de 35-39 graden zitten, maar hou het even in de gaten.
(4800plus met 4x4TB hdd en 2x1TB ssd)
RAID sync is bezig, temp loopt flink op. Heb de meegeleverde strips nog niet op de SSD's geplakt, maar misschien wel goed om te doen:
Ja dat zou ik ook zeker aanraden, mijn eerste RAID 5 Sync met 3x20 TB duurde volgens mij meer dan 24 uur. Er is ook ergens bij storage een instelling om prioriteit te geven aan de raid (re)build snelheid.Taro schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:42:
RAID sync is bezig, temp loopt flink op. Heb de meegeleverde strips nog niet op de SSD's geplakt, maar misschien wel goed om te doen:
[Afbeelding]
Zag bij de review van Mariushosting 64 GB Corsair RAM langskomen, 32 GB is voor mij vermoedelijk ruim voldoende, zou dan deze betreffen: uitvoering: Crucial CT2K16G48C40S5.
Goede keuze en ervaringen mee? Betere alternatieven met gelijke prestaties?
Mee geleverde strips? Heb geen strips gezien bij mij, alleen de twee strips die er al opzaten van binnen (met blauwe beschermings folio)?Taro schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:42:
[Afbeelding]
En dank voor de hulp m.b.t. @daniel360gt, [Lief Adje], ga met jullie tips aan de slag
Ja, zitten 4 strips bij:Chip. schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:22:
[...]
Mee geleverde strips? Heb geen strips gezien bij mij, alleen de twee strips die er al opzaten van binnen (met blauwe beschermings folio)?
Apart? Alle 4 los zoals ik op de foto dus zie? Bij mij waren er dus 2 al opgeplakt in de NAS zelf, en hoefde ik alleen de (blauwe) folio eraf te halen, en heb geen andere 2 strips gezien.
[ Voor 17% gewijzigd door Chip. op 23-11-2025 18:53 ]
Alle 4 los. Je hebt ook de DXT480T Plus?Chip. schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:52:
[...]
Apart? Alle 4 los zoals ik op de foto dus zie? Bij mij waren er dus 2 al opgeplakt in de NAS zelf, en hoefde ik alleen de (blauwe) folio eraf te halen, en heb geen andere 2 strips gezien.
Iemand hier toevallig TeslaMate op de UGreen geïnstalleerd? Voorheen op RPI en Synology werkend gehad, maar krijg nu een foutmelding:
"mkdir: can't create directory '/var/lib/grafana/plugins': Permission denied"
Destijds moest ik op de Synology nog de juiste rechten toepassen op onderliggende mappen, maar die optie is er niet in UGOS, je kunt alleen een gebruiker Read/Write rechten geven ipv deze optie, zie stap 7 t/m 10: https://mariushosting.com...ate-on-your-synology-nas/.
Kan natuurlijk wel via SSH bedenk ik mij, iemand een idee?
De database importeren en TeslaMate werkend krijgen is wel gelukt, alleen Grafana dus niet.
Destijds moest ik op de Synology nog de juiste rechten toepassen op onderliggende mappen, maar die optie is er niet in UGOS, je kunt alleen een gebruiker Read/Write rechten geven ipv deze optie, zie stap 7 t/m 10: https://mariushosting.com...ate-on-your-synology-nas/.
De database importeren en TeslaMate werkend krijgen is wel gelukt, alleen Grafana dus niet.
Zelf geen ervaring met bovenstaand pakket, maar ssh in control panel onder terminal device aanzetten als je de software gebruikt van Ugreen.Taro schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:45:
Iemand hier toevallig TeslaMate op de UGreen geïnstalleerd? Voorheen op RPI en Synology werkend gehad, maar krijg nu een foutmelding:
Dan kan je volgens mij sudo chmod 777 op die betreffende directory. Dan zouden de rechten moeten werken.
[ Voor 8% gewijzigd door Dagarkin op 23-11-2025 23:33 ]
Vraagje van een leek; ik heb hier en daar rond zitten lezen over de SSD's en kom weinig builds tegen met 4TB SSD's erin. Is dat niet een beetje overkill?Taro schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:52:
Ik denk erover een Synology NAS, Windows NAS, Raspberry Pi 5 en Intel NUC te vervangen door een UGreen DXP480T met om te starten 2x 4TB Samsung 990 Pro.
3 vragen:Edit: Inmiddels besteld met 2x SSD, benieuwd
- Weet iemand wat een gemiddeld stroomverbruik van de DXP480T is? De TDP van de CPU is volgens mij 15-55 Watt.
- Kan ik er later makkelijk een 3e en 4e SSD bij plaatsen om die op te nemen in een RAID array? Of moet ik er eigenlijk direct 4 plaatsen?
- Past de SSD versie mét heatsink ook? Neem aan van wel?
Overkill voor wat? Is uiteindelijk toch gewoon (snelle) opslagruimte. Het is dat 4x8TB in Raid 5 voor mij nog steeds te weinig is anders had ik het graag gewild als het enigszins betaalbaar zou zijn.Hummed schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:46:
[...]
Vraagje van een leek; ik heb hier en daar rond zitten lezen over de SSD's en kom weinig builds tegen met 4TB SSD's erin. Is dat niet een beetje overkill?
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 24-11-2025 12:54 ]
Deze heb ik ook in mijn DXP400 Plus zitten (2x 16 GB)Taro schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:12:
Zag bij de review van Mariushosting 64 GB Corsair RAM langskomen, 32 GB is voor mij vermoedelijk ruim voldoende, zou dan deze betreffen: uitvoering: Crucial CT2K16G48C40S5.
Doen het prima.
Maak in de folder /etc/sudoers.d een bestandje aan zonder extensionTaro schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:45:
Bijvoorbeeld: "MySudoers"
En in dat bestandje moet je dit opnemen
Nu krijgt de gebruiker "Taro" overal rechten.Taro ALL=(ALL) NOPASSWD:ALL
Uiteraard vervang je "Taro" door een gebruiker met admin rechten die jij wilt gebruiken.
Wordt dacht ik pas actief na een reboot.
Dat verschilt natuurlijk heel erg per persoon en situatie. Ik heb bijv. een Windows NAS met 16 TB, een Synology NAS met 8 TB en ga proberen dit in max 4x4 TB SSD in de UGreen te proppen, wat dan ook nog in RAID5 wordt gezet, dus er blijft een stukje minder over om te gebruiken. Daarnaast wil ik de Home Assistant server en de Raspberry Pi 5 ook nog overbodig maken. De verkoop van deze 4 devices + veel minder stroomverbruik maken de business case ook al een stuk beter.Hummed schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:46:
[...]
Vraagje van een leek; ik heb hier en daar rond zitten lezen over de SSD's en kom weinig builds tegen met 4TB SSD's erin. Is dat niet een beetje overkill?
Ik sla er bijv. ook dagelijkse backups van een webserver, Teslamate, Home Assistant, etc. op op, films en daarnaast staat er voor >25 jaar aan foto's en andere backups op. Dus gezamenlijk tikt dat aardig aan.
Thx, maar is dit niet ook direct een enorm veiligheidslek? Het betreft alleen maar schrijfrechten op een Docker mapje en hiermee geef je heel het OS eigenlijk vrij.Ben(V) schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:24:
[...]
Maak in de folder /etc/sudoers.d een bestandje aan zonder extension
Bijvoorbeeld: "MySudoers"
En in dat bestandje moet je dit opnemen
[...]
Nu krijgt de gebruiker "Taro" overal rechten.
Uiteraard vervang je "Taro" door een gebruiker met admin rechten die jij wilt gebruiken.
Wordt dacht ik pas actief na een reboot.
Klopt voor die gebruiker.
Lijkt me vrij normaal voor een gebruiker met admin rechten.
Alleen Ugos heeft dat voor alles buiten de shares dichtgezet, dus ook voor admins.
Daar loop je dus tegenaan.
Als je dit gedaan hebt kan die admin bijvoorbeeld alleen schrijfrechten uitdelen op je docker map voor een specifieke gebruiker.
Ook handig als je bijvoorbeeld winscp wilt gebruiken om dingen te bekijken en te kunnen wijzigen.
Ik gebruik bijvoorbeeld mijn homeassistant om de Ugreen een shutdown te geven als de spanning wegvalt en de UPS inkicked.
Daarvoor heb ik deze regel opgenomen.
Lijkt me vrij normaal voor een gebruiker met admin rechten.
Alleen Ugos heeft dat voor alles buiten de shares dichtgezet, dus ook voor admins.
Daar loop je dus tegenaan.
Als je dit gedaan hebt kan die admin bijvoorbeeld alleen schrijfrechten uitdelen op je docker map voor een specifieke gebruiker.
Ook handig als je bijvoorbeeld winscp wilt gebruiken om dingen te bekijken en te kunnen wijzigen.
Ik gebruik bijvoorbeeld mijn homeassistant om de Ugreen een shutdown te geven als de spanning wegvalt en de UPS inkicked.
Daarvoor heb ik deze regel opgenomen.
homeassistant ALL=(ALL) NOPASSWD: /sbin/shutdown
[ Voor 33% gewijzigd door Ben(V) op 24-11-2025 15:12 ]
Voor de nvme ssd's, maakt het uit in welk slot je wat steekt? Dus als je de ene gebruikt voor caching en de ander voor opslag.
Ik dacht ergens te gelezen hebben dat er een default setting zou zijn voor welke van de 2 voor caching gebruikt wordt, maar ik vind het niet terug.
Ik dacht ergens te gelezen hebben dat er een default setting zou zijn voor welke van de 2 voor caching gebruikt wordt, maar ik vind het niet terug.
Bij een 6800 en 8800 maakt dit uit. 1 van de slots in het vakje onderin doet PCIE 4.0 x4, de andere x2 (en is dus de helft langzamer). Dit is voor mij de reden om de helft van 2x 8TB NVME in een NVME adapter in het extra PCI slot achterin te doen, die is wel x4. Maar dat kan alleen bij een 6800/8800, de andere NAS'en hebben geen PCI slot.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Dat geld enkel voor de Pro versies volgens mij.
Bij de DXP4800 plus zijn er twee gelijke slots aanwezig te weten: 2 × M.2-2280 (PCIe 4.0 x4).
Bij de DXP4800 plus zijn er twee gelijke slots aanwezig te weten: 2 × M.2-2280 (PCIe 4.0 x4).
Ook de prijzen van HDDs stijgt en stijgt verder deze week. Soms al stijgingen van 30%… Waar gaat het over? Dacht even te wachten op een goede BF deal maar voor 8 of 12TB WD Red betaal je dik €300 per schijf.
Ja helaas. Kon 2 dagen terug ook nog geheugen 16 GB krijgen en toch niet gedaan en later bij dezelfde winkel 269 euro. Ik wacht wel af en voor mijn doeleinden hoef ik ook niet uit te breiden.CarpeVentum schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:46:
Ook de prijzen van HDDs stijgt en stijgt verder deze week. Soms al stijgingen van 30%… Waar gaat het over? Dacht even te wachten op een goede BF deal maar voor 8 of 12TB WD Red betaal je dik €300 per schijf.
Met die hardeschijven volgens mij is wd plus altijd wel stevig geprijsd. De 12 TB, zat vaak rond de 250 - 300 tenminste de huidige serie. Nu 300.
Andere optie zou zijn refurbisched via ebay en heb je ook 5 jaar garantie, maar daar kom ik helaas weinig wd red plus tegen. Toch pers voorkeur ivm geluid
Volgens YouTube: Running Different OSes on Ugreen NAS Devices + PCIe layout and CPU t... klopt dat wellicht niet.Ben(V) schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:50:
Dat geld enkel voor de Pro versies volgens mij.
Bij de DXP6000 plus zijn er twee gelijke slots aanwezig te weten: 2 × M.2-2280 (PCIe 4.0 x4).
Ik zie ook dat de HDD's aardig stijgen, dus ik denk dat ik ze toch maar zonder korting ga kopen bij de importeur als ze weer op voorraad zijn.
Ik ben een beetje een RAID-beginner; ik snap conceptueel wat het inhoudt maar heb me er zelf nooit mee bezig gehouden.
Ik ga morgen mijn DXP4800+ voorzien van 4 HDD’s die ik in RAID5 wil draaien. Maar stel nou dat ik na een tijdje besluit toch geen UGOS te willen draaien en, bijvoorbeeld, Ubuntu op dat ding zet: kan ik dan gewoon die RAID array nog gebruiken? Of doet UGOS eigen custom dingen die niet compatible zijn met “standaard” installaties?
Ik heb al rond gezocht maar krijg nogal gemengde reacties te zien.
Ik ga morgen mijn DXP4800+ voorzien van 4 HDD’s die ik in RAID5 wil draaien. Maar stel nou dat ik na een tijdje besluit toch geen UGOS te willen draaien en, bijvoorbeeld, Ubuntu op dat ding zet: kan ik dan gewoon die RAID array nog gebruiken? Of doet UGOS eigen custom dingen die niet compatible zijn met “standaard” installaties?
Hij heeft het daar over een DXP 6800 Pro en niet over een DXP 4800 plus.elsinga schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:23:
[...]
Volgens YouTube: Running Different OSes on Ugreen NAS Devices + PCIe layout and CPU t... klopt dat wellicht niet.
Ik heb een DXP 4800 plus en daar zitten echt twee 2 × M.2-2280 (PCIe 4.0 x4) slots in.
Dat heb ik nog gecheckt in de Bios.
De layout van die slots is ook heel anders ze zitten bij mij naast elkaar in plaats van haaks op elkaar
Zie:
https://nascompares.com/u...async-review-early-draft/
Zolang je een Linux varianten gebruikt die mdadm ondersteunen dan mag dat geen probleem zijn, maar TrueNas gaat niet werken want die gebruikt de raid functionaliteit van Zfs.posttoast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:04:
Ik ben een beetje een RAID-beginner; ik snap conceptueel wat het inhoudt maar heb me er zelf nooit mee bezig gehouden.
Even een opmerking voor iedereen die naar een ander OS wil, UGOS heeft geen mogelijkheden om daarna terug te gaan naar UGOS.
Mijn advies zou dan ook zijn om een image van je OS disk te maken voor je dat gaat doen.
Dat geld overigens ook voor iedereen die gewoon UGOS blijft gebruiken, want als de system disk het begeeft zit je met hetzelfde probleem.
Goeie tip. Ik las zelfs ergens dat het slim is om gewoon de SSD van UGOS eruit te halen en een andere erin te stoppen als je wil overstappen.Ben(V) schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:49:
[...]
Zolang je een Linux varianten gebruikt die mdadm ondersteunen dan mag dat geen probleem zijn, maar TrueNas gaat niet werken want die gebruikt de raid functionaliteit van Zfs.
Even een opmerking voor iedereen die naar een ander OS wil, UGOS heeft geen mogelijkheden om daarna terug te gaan naar UGOS.
Mijn advies zou dan ook zijn om een image van je OS disk te maken voor je dat gaat doen.
Dat geld overigens ook voor iedereen die gewoon UGOS blijft gebruiken, want als de system disk het begeeft zit je met hetzelfde probleem.
Wat is de handigste manier om zo'n image te maken? En kan ik dat het best doen voor ik überhaupt aan de slag ga?
Het beste is om allereerst je Ugos te updaten naar de laatste versie.
Een handige manier is om een clone van het OS te maken is met Clonzilla.
Een handige manier is om een clone van het OS te maken is met Clonzilla.
- Maak een bootable USB disk met clonezilla.
- Sluit daarna een keyboard en een monitor op de Nas aan en ga naar de Bios van de Nas.(na het bekijken van de opstartvolgorde, wanneer het scherm naar Ugreen verandert, druk je op ctrl+f12, kan ook ctrl+F2 zijn afhankelijk van welk model je hebt)
- Zet in de bios de watchdog uit
- En verander de bootvolgorde zodat hij van USB gaat booten
- Stop de clonzilla Usb disk in de usbpoort en reboot.
- Daarna maak je met clonezilla een image backup van de OS disk, het wijst zich redelijk vanzelf maar je kunt op de website van clonezilla detail informatie opzoeken hoe het precies moet.
Of je bekijkt deze video
YouTube: Backup your original UGREEN NAS UGOS with Clonezilla (Free)
Na de nodige (gebruikelijke
) vertraging bij mijn favoriete pakketjesfirma DPD, heb ik gisteravond dan toch de DXP2800 ontvangen! Gelijk de WD RED 8TB, Sandisk 1TB NVME en 32GB ram erin gezet en opgestart. Half uurtje later was alles al geinitialiseerd en geupdate en kon ik aan de slag. Eerste indruk van UGOS is erg goed moet ik zeggen. Denk dat ik dat vooralsnog maar gewoon aanhoudt.
- Unit is erg stil, fan gaat alleen aan onder load. Temperaturen blijven ook heel oke, hij staat al sinds gisteravond alles over te stampen vanaf de oude NAS en alles blijft keurig laag en stabiel.
- Unit mag alleen rechtop staan volgens de handleiding, jammer, want nu past ie niet in m'n rack. Staat er nu maar bovenop.
- Cloud gebeuren en account is allemaal optioneel, bijv. ook met de ugreen app.
- De N100 is ruim voldoende voor mijn gebruik (NAS + HAOS VM + een zooi media dockers)
- Docker, portainer en daarna de nodige containers waren binnen uurtje up en running.
- Tot nu toe geen gekke bugs of wat dan ook, voelt zeer volwassen aan (a la synology).
1 groot nadeel tot nu toe: UGOS ondersteund geen vlans. Onder docker portainer kan je wel een ipvlan netwerk aanmaken, maar ik kreeg er tot nu toe geen stack op gedeployed. Ook onder de Virtual Machine optie geen enkele mogelijkheid hiervoor. Ik overweeg nu maar een ugreen usb NICje erbij te bestellen zodat ik iig Home Assistant in z'n eigen VLAN kan krijgen.
- Unit is erg stil, fan gaat alleen aan onder load. Temperaturen blijven ook heel oke, hij staat al sinds gisteravond alles over te stampen vanaf de oude NAS en alles blijft keurig laag en stabiel.
- Unit mag alleen rechtop staan volgens de handleiding, jammer, want nu past ie niet in m'n rack. Staat er nu maar bovenop.
- De N100 is ruim voldoende voor mijn gebruik (NAS + HAOS VM + een zooi media dockers)
- Docker, portainer en daarna de nodige containers waren binnen uurtje up en running.
- Tot nu toe geen gekke bugs of wat dan ook, voelt zeer volwassen aan (a la synology).
1 groot nadeel tot nu toe: UGOS ondersteund geen vlans. Onder docker portainer kan je wel een ipvlan netwerk aanmaken, maar ik kreeg er tot nu toe geen stack op gedeployed. Ook onder de Virtual Machine optie geen enkele mogelijkheid hiervoor. Ik overweeg nu maar een ugreen usb NICje erbij te bestellen zodat ik iig Home Assistant in z'n eigen VLAN kan krijgen.
All-electric.
Ik heb er verder niet zoveel verstand van dus weet niet of dit is wat je bedoelt, maar je kunt wel een macvlan aanmaken.RonJ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:45:
Na de nodige (gebruikelijke) vertraging bij mijn favoriete pakketjesfirma DPD, heb ik gisteravond dan toch de DXP2800 ontvangen! Gelijk de WD RED 8TB, Sandisk 1TB NVME en 32GB ram erin gezet en opgestart. Half uurtje later was alles al geinitialiseerd en geupdate en kon ik aan de slag. Eerste indruk van UGOS is erg goed moet ik zeggen. Denk dat ik dat vooralsnog maar gewoon aanhoudt.
Dat is geen oplossing, dat geeft je slechts een 2e IP-adres in hetzelfde netwerk/vlan. Ik wil 802.1q kunnen gebruiken.
All-electric.
Ik reageerde op een bericht over een dxp6800...Ben(V) schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:35:
[...]
Hij heeft het daar over een DXP 6800 Pro en niet over een DXP 4800 plus.
Hoezo?RonJ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:45:
Vlan's zijn eigenschappen van switches en routers niet van end devices zoals een Nas.
Als je iets met een vlan wilt dan zul je een managed switch moeten hebben die vlan's ondersteund op zijn poorten.
Neen. En ik snap wat een vlan is, daar word ik namelijk voor betaald.
Om als end edge device, voor zover een NAS met allerlei hypervisor features daar nog onder valt, gebruik te kunnen maken van meerdere van die mooie vlan's op één poortje van die véle managed switches hier in huis (die heb ik dus), zal dat device toch echt 802.1q vlan tagging moeten ondersteunen en dat doet UGOS standaard niet (onderhuids natuurlijk wel, is immers gewoon debian, maar dan breekt de integratie met het UGOS beheer weer).
Zie het vlan punt als een ter info, geen hulpvraag.
Om als end edge device, voor zover een NAS met allerlei hypervisor features daar nog onder valt, gebruik te kunnen maken van meerdere van die mooie vlan's op één poortje van die véle managed switches hier in huis (die heb ik dus), zal dat device toch echt 802.1q vlan tagging moeten ondersteunen en dat doet UGOS standaard niet (onderhuids natuurlijk wel, is immers gewoon debian, maar dan breekt de integratie met het UGOS beheer weer).
Zie het vlan punt als een ter info, geen hulpvraag.
All-electric.
Okay, DXP8800 Plus is binnen en de 2x 8TB NVME SSD's zitten er in als volume1, bedoeld om er vooral alle apps en docker containers op te gaan draaien. De HDD's voor volume2 (grote data die niet snel hoeft te zijn, zoals foto's, muziek, video's en zo) moeten nog binnenkomen. Maar ik kan dus al even leuk met Docker aan de slag. 
Ik loop alleen tegen een raar verschijnsel aan.... Ik heb linuxserver/firefox als container draaien en die doet het prima lokaal, dus op ip:poort op het zelfde netwerk. Maar zodra ik deze met dezelfde ip:poort in de reverse proxy zet van mijn Synology DS918+ blijft de boel hangen op een zwart scherm met "connectiing..." of komt er een websocket foutmelding. Ik heb dezelfde container ook op mijn 918+ draaien en die werkt via de reverse proxy prima (maar een stuk langzamer met maar 8GB RAM in de 918+ tov de 64GB RAM in de DXP8800+).
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Zojuist ook nog de Firefox uit Ugreen Appcentre geprobeerd. Daar timed NoVNC out als ik die via de reverse proxy van de DS918+ laat lopen en doet 'ie het wel als ik 'm via UGOS op local LAN benader.
Ik loop alleen tegen een raar verschijnsel aan.... Ik heb linuxserver/firefox als container draaien en die doet het prima lokaal, dus op ip:poort op het zelfde netwerk. Maar zodra ik deze met dezelfde ip:poort in de reverse proxy zet van mijn Synology DS918+ blijft de boel hangen op een zwart scherm met "connectiing..." of komt er een websocket foutmelding. Ik heb dezelfde container ook op mijn 918+ draaien en die werkt via de reverse proxy prima (maar een stuk langzamer met maar 8GB RAM in de 918+ tov de 64GB RAM in de DXP8800+).
Zojuist ook nog de Firefox uit Ugreen Appcentre geprobeerd. Daar timed NoVNC out als ik die via de reverse proxy van de DS918+ laat lopen en doet 'ie het wel als ik 'm via UGOS op local LAN benader.
[ Voor 9% gewijzigd door elsinga op 26-11-2025 17:22 ]
Ik zit te kijken of het overstappen van een Synology naar een Ugreen DXP2800 voor mij te doen is. Ik gebruik nu echter Active Backup for Business om een image/backup van mijn pc en laptop te maken. Er bestaat geen soortgelijke app binnen het os van Ugreen toch? Uiteraard los van een file based backup. Zou ik anders Veeam Free op een vm kunnen installeren op de Ugreen om vervolgens te backuppen naar een share op de Ugreen? Andere tips zijn welkom.
[ Voor 5% gewijzigd door qwasd op 26-11-2025 18:55 ]
Ik heb in de afgelopen dagen het hele topic even door gescanned/gelezen om info te krijgen, raakte geïnteresseerd omdat ik al geruime tijd zoek naar een vervanging voor mijn QNAP TS-239
Nu heb ik niet alles helemaal 100% gelezen, maar is "Sync & Backup" niet een bruikbare App voor op de UGREEN?qwasd schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:54:
Ik zit te kijken of het overstappen van een Synology naar een Ugreen DXP2800 voor mij te doen is. Ik gebruik nu echter Active Backup for Business om een image/backup van mijn pc en laptop te maken. Er bestaat geen soortgelijke app binnen het os van Ugreen toch? Uiteraard los van een file based backup. Zou ik anders Veeam Free op een vm kunnen installeren op de Ugreen om vervolgens te backuppen naar een share op de Ugreen? Andere tips zijn welkom.
Iemand nog tips welk geheugen te nemen voor de DXP2800? 16GB/32GB en zo ja welk merk/type? Ik zie verschillende modules voorbij komen in dit topic.
Buiten de eigen compatibiliteitslijst van Ugreen houdt het Duitse Ugreen forum een eigen lijst bij: https://ugreen-forum.de/kompatibilitaet/. Ik draai 2x32Gb van de officiële lijst, maar er zijn meer.
Ik had nog 2 reepjes van deze liggen, gebruikt tijdens een prut-project maar in de 4800+ werkt het prima: uitvoering: Lexar LD5S16G56C46ST-BGS
Overigens nu ook nog te krijgen voor een schappelijk prijsje.
Overigens nu ook nog te krijgen voor een schappelijk prijsje.
*AMD Ryzen 7 5800X * Asus ROG Strix X570-E * MSI RTX 3080Ti * 32GB G.Skill Trident Z Neo * Corsair Hydro H115i * Corsair RM750x * Samsung 980 1TB * Phanteks Evolv X * Samsung 49" *
Ik overweeg toch de DXP2800 met de UPS in de BF-aanbieding + 2 8TB-disken. Nou ben ik geneigd heel veel via de prompt te doen mbt docker zoals het updaten van containers en zo als er nieuwe images zijn. Ben ook bekend met Portainer, maar die gebruik ik alleen soms om eens wat oude images en dergelijke op te ruimen. Ik neem aan dat ik zonder problemen via ssh naar de Ugreen kan connecten om dergelijke zaken uit te voeren. Ook wel handig omdat ik de boel van mijn raspberry pi moet overhevelen. Mijn korte vraag dus: kan ik 'gewoon' remote via ssh naar de prompt? Of heeft Ugreen het te ver dichtgetimmerd?
aka pluim003
Onderhuids is het gewoon een verbouwde debian installatie. Ik kon "gewoon" via SSH de docker instance beheren. Dat zou dus moeten werken zoals je gewend bent.DikkieDick schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:51:
Ik overweeg toch de DXP2800 met de UPS in de BF-aanbieding + 2 8TB-disken. Nou ben ik geneigd heel veel via de prompt te doen mbt docker zoals het updaten van containers en zo als er nieuwe images zijn. Ben ook bekend met Portainer, maar die gebruik ik alleen soms om eens wat oude images en dergelijke op te ruimen. Ik neem aan dat ik zonder problemen via ssh naar de Ugreen kan connecten om dergelijke zaken uit te voeren. Ook wel handig omdat ik de boel van mijn raspberry pi moet overhevelen. Mijn korte vraag dus: kan ik 'gewoon' remote via ssh naar de prompt? Of heeft Ugreen het te ver dichtgetimmerd?
All-electric.
De eerder genoemde CT32G56C46S5 module werkt iig vlekkeloos in de DXP2800.qwasd schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:44:
Iemand nog tips welk geheugen te nemen voor de DXP2800? 16GB/32GB en zo ja welk merk/type? Ik zie verschillende modules voorbij komen in dit topic.
All-electric.
Welke reverse proxy gebruik je precies? Klinkt alsof de websocket connectie niet aan de "voorkant" weer naar buiten wil zonder een NAT constructie oid.elsinga schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:56:
Okay, DXP8800 Plus is binnen en de 2x 8TB NVME SSD's zitten er in als volume1, bedoeld om er vooral alle apps en docker containers op te gaan draaien. De HDD's voor volume2 (grote data die niet snel hoeft te zijn, zoals foto's, muziek, video's en zo) moeten nog binnenkomen. Maar ik kan dus al even leuk met Docker aan de slag.
All-electric.
Ik gebruik de ingebouwde reverse proxy van Synology/DSM.
Wat met jouw verklaring wel raar is, is dat dezelfde container op de Synology zelf het wel doet. Maar als de reverse proxy op dezelfde machine moet draaien als de container, dan kan ik dat nog testen met een NGINX reverse proxy op de Ugreen. Nadeel is dat ik daarvoor ook al de websites die ik draai op de Synology moet gaan draaien op de Ugreen, dus kost meer tijd. Iets voor dit weekend, wellicht.
Wat met jouw verklaring wel raar is, is dat dezelfde container op de Synology zelf het wel doet. Maar als de reverse proxy op dezelfde machine moet draaien als de container, dan kan ik dat nog testen met een NGINX reverse proxy op de Ugreen. Nadeel is dat ik daarvoor ook al de websites die ik draai op de Synology moet gaan draaien op de Ugreen, dus kost meer tijd. Iets voor dit weekend, wellicht.
Nog even verder aan het testen: via de ug.link verbinding werkt Firefox wel (sterker nog, ik tik dit via de FF container op de 8800
). Het kan nog zo zijn, dat onder water ik nu niet via een (Europese, zo te zien aan de URL) Ugreen proxy verbind, maar eigenlijk direct. Kan ik maandag vanaf het werk op locatie wel even testen.
Als dat wel werkt, dan zou de DSM reverse proxy de schuldige kunnen zijn.
Als dat wel werkt, dan zou de DSM reverse proxy de schuldige kunnen zijn.
Ik vermoed dat die by design geen "backend" verkeer naar buitenaf toestaat maar alleen naar "on-host" services. NGINX/haproxy/treafic e.d. moeten dat wel kunnen.elsinga schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:09:
Ik gebruik de ingebouwde reverse proxy van Synology/DSM.
All-electric.
Heb net de UGreen met UPS besteld. Er komen sowieso 2x8TB WD Plus in. 2x6 zou ook volstaan, maar zo heb ik wat groeimogelijkheden.
Zit nog ff te stoeien met de SSD's. Misschien idd geen gek idee om die ook in Raid-1 te zetten. Nou ja, bedoeling is sowieso 1 met de dockercontainers enzo. En uiteraard backup van de volumes naar de schijven. Dus of het 2x de Samsung 990 2TB wordt, of 1x die van 2TB en 1x 1TB is nog even de vraag. Nog ff puzzelen.Zou het handig zijn de cache te mirroren bij 2 gelijke SSD"s in RAID-1? Of is dat niet raadzaam? Nou ja, dan zou je natuurlijk op de 2x2TB een RAID1-volume van bv, 1,5TB kunnen maken en 500GB los en evt in RAID-0 zodat het 1TB wordt.
Update: ik denk dat ik het eerst even bij 1 2TB laat. Een 2e kan er eventueel altijd later nog bij. 2TB is ook behoorlijk wat overkill want mijn Raspberry Pi draait nu met een 256GB SSD.
Update 2: En idd, dit laatste gedaan. Een eventuele 2e SSD komt er dan later nog wel bij. En het geheugen wil ik nog uitbreiden.
Zit nog ff te stoeien met de SSD's. Misschien idd geen gek idee om die ook in Raid-1 te zetten. Nou ja, bedoeling is sowieso 1 met de dockercontainers enzo. En uiteraard backup van de volumes naar de schijven. Dus of het 2x de Samsung 990 2TB wordt, of 1x die van 2TB en 1x 1TB is nog even de vraag. Nog ff puzzelen.Zou het handig zijn de cache te mirroren bij 2 gelijke SSD"s in RAID-1? Of is dat niet raadzaam? Nou ja, dan zou je natuurlijk op de 2x2TB een RAID1-volume van bv, 1,5TB kunnen maken en 500GB los en evt in RAID-0 zodat het 1TB wordt.
Update: ik denk dat ik het eerst even bij 1 2TB laat. Een 2e kan er eventueel altijd later nog bij. 2TB is ook behoorlijk wat overkill want mijn Raspberry Pi draait nu met een 256GB SSD.
Update 2: En idd, dit laatste gedaan. Een eventuele 2e SSD komt er dan later nog wel bij. En het geheugen wil ik nog uitbreiden.
[ Voor 19% gewijzigd door DikkieDick op 27-11-2025 15:44 ]
aka pluim003
Na ruim 10 jaar trouwe dienst werd het tijd mijn Synology 215j te gaan upgraden.
Mede dankzij dit topic is de keuze gevallen op de DXP2800.
De 2 4TB WD Red schijven uit de Synology gaan over, en ik heb nog een 256GB SSD liggen die ik wil gaan gebruiken voor de Dockers en applicaties.
Als de 512 GB SSD uit mijn desktop wordt opgewaardeerd, overweeg ik die SSD nog als cache bij te plaatsen op dat moment. Dankzij dit topic in ieder geval al de nodige links met handige tips/trucs gevonden.
Zal wel ff puzzelen worden, qua dockers etc. is er veel nieuw voor mij, maar goed, daar leren we weer van, en stiekem wel leuk om op die manier weer wat te "knooien".
Mede dankzij dit topic is de keuze gevallen op de DXP2800.
De 2 4TB WD Red schijven uit de Synology gaan over, en ik heb nog een 256GB SSD liggen die ik wil gaan gebruiken voor de Dockers en applicaties.
Als de 512 GB SSD uit mijn desktop wordt opgewaardeerd, overweeg ik die SSD nog als cache bij te plaatsen op dat moment. Dankzij dit topic in ieder geval al de nodige links met handige tips/trucs gevonden.
Zal wel ff puzzelen worden, qua dockers etc. is er veel nieuw voor mij, maar goed, daar leren we weer van, en stiekem wel leuk om op die manier weer wat te "knooien".
Hier inmiddels de DXP6800 Pro binnen.
Met 2x Samsung 990 Pro, 4x WD Red Plus 4TB en 2x WD Red Plus 3TB (hdd's had ik nog)
Nu nog hopen op een leuke aanbieding kwa geheugen.
Maar eerst vooral veel puzzelen met de firewall en docker
Met 2x Samsung 990 Pro, 4x WD Red Plus 4TB en 2x WD Red Plus 3TB (hdd's had ik nog)
Nu nog hopen op een leuke aanbieding kwa geheugen.
Maar eerst vooral veel puzzelen met de firewall en docker
Ik voel me een beetje stom hier, maar ik hoop dat iemand me kan verlossen.
Ik heb de DXP4800+ met UGOS erop staan. Ik wil vanaf een andere machine (Ubuntu) via rsync een directory overpompen naar de DXP4800+. Als ik SSH naar de UGreen kan ik naar /volume1/data gaan, een share die ik vanuit de GUI heb aangemaakt. Ik kan daar ook prima "touch foo.txt" doen en heb blijkbaar schrijfrechten.
Echter, als ik vanaf mijn Ubuntu machine dit doe:
Dan krijg ik dit terug:
Waarom werkt dit niet? Waarom is /volume1/data/ een invalid path? Zie ik iets over het hoofd?
Ik kan wél rsyncen naar mijn homedir (~), maar dat wil ik niet
Ik heb de DXP4800+ met UGOS erop staan. Ik wil vanaf een andere machine (Ubuntu) via rsync een directory overpompen naar de DXP4800+. Als ik SSH naar de UGreen kan ik naar /volume1/data gaan, een share die ik vanuit de GUI heb aangemaakt. Ik kan daar ook prima "touch foo.txt" doen en heb blijkbaar schrijfrechten.
code:
1
| rsync -avh --progress /naam-van-directory username@10.0.0.102:/volume1/data/ |
Dan krijg ik dit terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| ug_start_server, check access user: 1000, group: 10 getuid(): 1000 geteuid(): 1000 login group is admin, set euid as root cannot set euid as root invalid path: '/volume1/data/' rsync error: errors selecting input/output files, dirs (code 3) at clientserver.c(2089) [Receiver=3.4.1] rsync: connection unexpectedly closed (0 bytes received so far) [sender] rsync error: error in rsync protocol data stream (code 12) at io.c(232) [sender=3.2.7] |
Waarom werkt dit niet? Waarom is /volume1/data/ een invalid path? Zie ik iets over het hoofd?
Waarom gebruik je niet gewoon smb, is veel sneller dan rsync.
Ga naar Files create een nieuwe share en kies voor "Connect to a network folder".
Als je die netwerk folder hebt opgezet kun je gewoon met files alles vanaf Ubuntu naar je Ugreen halen.
Ga naar Files create een nieuwe share en kies voor "Connect to a network folder".
Als je die netwerk folder hebt opgezet kun je gewoon met files alles vanaf Ubuntu naar je Ugreen halen.
[ Voor 86% gewijzigd door Ben(V) op 28-11-2025 10:25 ]
Ik ben druk bezig mijn nieuwe DXP8800 Plus in te richten als webserver, als vervanger van mijn DS918+. Hiervoor draai ik Nginx Proxy Manager en per website een eigen Nginx+PHP container (omdat ik in NPM kennelijk niet met 1x Nginx en subdirs kan werken). Dit werkt voor HTTP prima en is een stuk vlotter dan bij mijn DS918+ (daar zal de 3x sneller CPU en 64GB geheugen wel bij helpen
).
Alleen krijg ik HTTPS niet aan het werk. Als ik naar <continer ip>:<https poort> ga, dan werkt het prima (met nu nog security meldingen, want ook Let's Encrypt werkt nog niet). Maar als ik op NPM het proxy host schema op https zet en de poort verander naar de <https poort> van de container, dan krijg ik alleen maar 500/502 errors.
Als ik alle info op het internet lees, dan kan NPM niet (zoals de reverse proxy in DSM) zowel HTTP als HTTPS aan. Maar ik zou toch via HTTPS naar NPM moeten kunnen en dan via HTTP door naar de Nginx container?
Daarnaast werkt dus ook Let's Encrypt nog niet. Krijg steeds een Internal Error als ik een certificaat aanvraag, of ik nu via HTTP (met even de DXP als host voor 80/443 in de router) of DNS (met geldige API key bij ClouDNS) doe. Dat gaat bij DSM toch een stuk handiger....
Alleen krijg ik HTTPS niet aan het werk. Als ik naar <continer ip>:<https poort> ga, dan werkt het prima (met nu nog security meldingen, want ook Let's Encrypt werkt nog niet). Maar als ik op NPM het proxy host schema op https zet en de poort verander naar de <https poort> van de container, dan krijg ik alleen maar 500/502 errors.
Als ik alle info op het internet lees, dan kan NPM niet (zoals de reverse proxy in DSM) zowel HTTP als HTTPS aan. Maar ik zou toch via HTTPS naar NPM moeten kunnen en dan via HTTP door naar de Nginx container?
Daarnaast werkt dus ook Let's Encrypt nog niet. Krijg steeds een Internal Error als ik een certificaat aanvraag, of ik nu via HTTP (met even de DXP als host voor 80/443 in de router) of DNS (met geldige API key bij ClouDNS) doe. Dat gaat bij DSM toch een stuk handiger....
Geen idee hoe NPM precies werkt, maar zou het kunnen dat je de docker op een andere poort moet laten luisteren omdat het IP adres in combinatie met poort tcp/443 nu al in gebruik is? Dus bijvoorbeeld "opschuiven" naar poort 8443, zodat je in de adresbalk https://npm-ip:8443 in moet geven?
LetsEncrypt ben ik eigenlijk ook benieuwd naar: ik kan daar maar weinig over vinden.
LetsEncrypt ben ik eigenlijk ook benieuwd naar: ik kan daar maar weinig over vinden.
Heb dit even getest vanaf mijn Raspberry pi: daar krijg ik dezelfde melding, TENZIJ ik /volume1 weglaat: dan werkt het welposttoast schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:21:
Ik voel me een beetje stom hier, maar ik hoop dat iemand me kan verlossen.
code:
1 rsync -avh --progress /naam-van-directory username@10.0.0.102:/volume1/data/
Dan krijg ik dit terug:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 ug_start_server, check access user: 1000, group: 10 getuid(): 1000 geteuid(): 1000 login group is admin, set euid as root cannot set euid as root invalid path: '/volume1/data/' rsync error: errors selecting input/output files, dirs (code 3) at clientserver.c(2089) [Receiver=3.4.1] rsync: connection unexpectedly closed (0 bytes received so far) [sender] rsync error: error in rsync protocol data stream (code 12) at io.c(232) [sender=3.2.7]
Geen idee waarom dat het probleem is als je het pad volledig benoemd, het lijkt erop dat je al automatisch verbindt met /volume1?
Nou moe, dat werkt inderdaad. Dat is toch superraar?Pietervs schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:38:
[...]
Heb dit even getest vanaf mijn Raspberry pi: daar krijg ik dezelfde melding, TENZIJ ik /volume1 weglaat: dan werkt het wel
Geen idee waarom dat het probleem is als je het pad volledig benoemd, het lijkt erop dat je al automatisch verbindt met /volume1?
Mocht iemand anders hier in de toekomst tegenaanlopen: Heb dit inmiddels opgelost door de docker/teslamate map te chmod 0777'en, daardoor werkte Grafana wel.Taro schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:45:
Ja, het verbaasde mij ook.posttoast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:50:
[...]
Nou moe, dat werkt inderdaad. Dat is toch superraar?
Ik denk dat ze niet toe willen staan dat je rechtstreeks met rsync verbindt met het de opslag van het besturingssysteem en daarom je met rsync altijd verbindt met /volume1.
Maar dat is wel een hoop speculatie (en speculaas) van mijn kant...
Nou, daar heb je wel de juiste tijd van het jaar voor te pakken, dus ik vind het primaPietervs schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:46:
[...]
Maar dat is wel een hoop speculatie (en speculaas) van mijn kant...
Hoe zet jij dat over? Het ging bij mij om 20+ TB, en gezien mijn Synology alleen 1gbit poorten heeft duurde dat wel even. Ik heb dat via SSH gedaan omdat ik de datestamps origineel wilde houden. Heeft er een kleine week over gedaan, geloof ik.JeroenV_ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:05:
Gelijk de schijven erin gezet en een storage pool laten maken die vanmorgen klaar was. Nu net maar voor vertrek naar werk het kopiëren van de Synology aangezet, gaat gezien de bijna 8Tb die over moet wel even duren gok ik
Wat de Synology beter doet dan Ugreen is het rebuilden en scrubben van een array. Ik had er in de Ugreen een schijf bij gedaan (raid 6) en de performance zakte zover in dat ik geen 4k streams kon afspelen totdat 'ie klaar was. met 24TB schijven duurt dat ook wel eventjes.
Bij het datascrubben net zo, maar gelukkig kan je dát proces pauzeren.
Synology doet dat netjes wanneer de machine idle is.
I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.
Voor de geïnteresseerden de UPS van Ugreen is weer beschikbaar bij amazon.de voor 85€.
https://www.amazon.de/-/e...tible-black/dp/B0DDC9ZK8R
Ik wil graag vanaf een DirectAdmin omgeving automatisch backups naar de UGreen maken. Bij voorkeur met SFTP, maar daar zat ik ook met Synology altijd al mee te pielen. Bij Synology zag ik wel een optie om na 10 foutieve inlogpogingen een gebruiker te blokkeren, bij UGreen icm FTP zie ik die niet.
Heb nu een nieuwe user aangemaakt, die logingegevens in DirectAdmin ingevoerd, zowel port 21 als passive port range ingevoerd, maar ik kan niet verbinden.
Iemand dit al werkend gekregen en zo ja, wat heb je daarvoor gedaan?
Heb nu een nieuwe user aangemaakt, die logingegevens in DirectAdmin ingevoerd, zowel port 21 als passive port range ingevoerd, maar ik kan niet verbinden.
Iemand dit al werkend gekregen en zo ja, wat heb je daarvoor gedaan?
Dank, helaas verpest de verzendkosten de pret een beetjeMokum schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:58:
Voor de geïnteresseerden de UPS van Ugreen is weer beschikbaar bij amazon.de voor 85€.
Toch raar, naar België geen verzendkosten.raven22 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:48:
[...]
Dank, helaas verpest de verzendkosten de pret een beetje
Ik kan bevestigen dat dit klopt en werkt. Ik ben nu voor 66 euro klaar.RonJ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:54:
Waarom zou je voor dat geld een ugreen ups kopen als je voor hetzelfde of zelfs minder geld een échte ups hebt waar ál je apparatuur op kan ipv alleen je NAS?
welke moet ik dan hebben? qua maat en stijlnaam? zoals amazon het noemtjan groen schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:48:
[...]
Ik kan bevestigen dat dit klopt en werkt. Ik ben nu voor 66 euro klaar.
Ik heb die gekocht waarnaar RonJ de link naar linkt. Tevens had ik nog die 10 euro korting van Amazon.raven22 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:31:
[...]
welke moet ik dan hebben? qua maat en stijlnaam? zoals amazon het noemt
Voor de Home Assistant gebruikers onder ons, ik kwam zojuist een integratie voor de UGreen NAS tegen. Werkt erg goed. Wel belangrijk dat je een admin-user gebruikt voor de verbinding én geen 2FA aan hebt staan.
De integratie:
https://github.com/Tom-Bom-badil/home-assistant_ugreen-nas
En ze hebben ook een tamelijk fraai dashboard ontwikkeld, ik kreeg zelf de filter entity nog niet aan de praat vanuit de handleiding, maar vind ik ook niet zo spannend:
https://github.com/Tom-Bo...ki/Example-Dashboard-Page
Bij mij na wat prutsen:
De integratie:
En ze hebben ook een tamelijk fraai dashboard ontwikkeld, ik kreeg zelf de filter entity nog niet aan de praat vanuit de handleiding, maar vind ik ook niet zo spannend:
Bij mij na wat prutsen:
[ Voor 3% gewijzigd door storeman op 28-11-2025 21:17 ]
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Een NAS zonder 2FA, die met een enkele klik aan de cloud hangt, moet er niet aan denken. Heb sowieso al het gevoel dat UGreen nog een keer een lekje mee gaat maken, dus dan maar geen integratie in HomeAssistant. Heb vandaag wel PiHole en de Home Assistant backup van de Synology naar de UGreen omgezet. Resteert alleen nog de (S)FTP(S) backup voor DirectAdmin, maar denk dat ik daar ook maar een aparte Docker voor op ga zetten ipv de default service te gebruiken die geen automatische blokkering van IP-adressen lijkt te ondersteunen.storeman schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:14:
Voor de Home Assistant gebruikers onder ons, ik kwam zojuist een integratie voor de UGreen NAS tegen. Werkt erg goed. Wel belangrijk dat je een admin-user gebruikt voor de verbinding én geen 2FA aan hebt staan.
De integratie:
Bij mij na wat prutsen:
[Afbeelding]
In de basis een goed OS, maar QNAP, Synology en anderen zijn wel vele jaren meer ervaren met beveiliging. Als mensen hier al adviseren je admin gebruiker maar in de uitzonderingslijst te zetten, of je geen 2FA gebruikt, dan roep je het toch wel een beetje over jezelf af hoor. Pas op mensen.
:strip_exif()/f/image/bNVU8gNu4PHHSy2rA7Veteoj.jpg?f=fotoalbum_large)