Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik ben al een tijdje tevreden met mijn DXP4800+, maar wat ik wel een nadeel vind is dat je de SSD waar het OS op draait niet ook voor andere zaken kunt gebruiken. Ik heb wat Docker containers draaien met als resultaat dat ik een hoop geratel hoor van de HDD's die erin zitten.
Ik denk dat de oplossing dan is om er een NVMe SSD in te prikken (fijn met de huidige prijzen
), maar dat betekent dat ik die SSD dan niet kan gebruiken als lees/schrijf-cache voor mijn HDD's. Hoe gaan jullie hiermee om? Of hebben jullie hem in een geluidsdichte kamer staan? 
Edit: nou, ik heb maar alvast een Samsung 990 Pro besteld. Goedkoper gaat het toch niet worden...
Ik denk dat de oplossing dan is om er een NVMe SSD in te prikken (fijn met de huidige prijzen
Edit: nou, ik heb maar alvast een Samsung 990 Pro besteld. Goedkoper gaat het toch niet worden...
[ Voor 14% gewijzigd door posttoast op 23-01-2026 11:13 ]
Ik zat daar ook een beetje mee. De NAS staat op mijn kantoor naast de slaapkamer. Als 'ie aan 't iddlen is, merk je er niks van, maar als die HDD's aan de slag gaan hoor je 't idd wel. Ik heb de NAS nu op een stel rubberen coasters gezet, dat scheelt al een hoop, EN idd een SSD. Daar draaien alle docker containers idd lekker geruisloos op.posttoast schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:33:
Ik ben al een tijdje tevreden met mijn DXP4800+, maar wat ik wel een nadeel vind is dat je de SSD waar het OS op draait niet ook voor andere zaken kunt gebruiken. Ik heb wat Docker containers draaien met als resultaat dat ik een hoop geratel hoor van de HDD's die erin zitten.
Ik denk dat de oplossing dan is om er een NVMe SSD in te prikken (fijn met de huidige prijzen), maar dat betekent dat ik die SSD dan niet kan gebruiken als lees/schrijf-cache voor mijn HDD's. Hoe gaan jullie hiermee om? Of hebben jullie hem in een geluidsdichte kamer staan?
Als de prijzen weer wat OK zijn wil ik er nog een SSD'tje bijzetten voor caching, maar ik heb niet 't idee dat ik daar op dit moment (met huidig gebruik) veel profijt van ga hebben.
Slim! Een paar random coasters die je nog had liggen, of heb je toevallig een linkje?TheDane schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:42:
[...]
Ik zat daar ook een beetje mee. De NAS staat op mijn kantoor naast de slaapkamer. Als 'ie aan 't iddlen is, merk je er niks van, maar als die HDD's aan de slag gaan hoor je 't idd wel. Ik heb de NAS nu op een stel rubberen coasters gezet, dat scheelt al een hoop.
Ik had ooit zo'n trillingsmat voor onder de wasmachine:Joop34 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:04:
[...]
Slim! Een paar random coasters die je nog had liggen, of heb je toevallig een linkje?
https://www.amazon.nl/-/e...machine%2Caps%2C74&sr=8-5

Die heb ik gewoon in stukken geknipt
Tegen dat geratel kun je ook de schuimvulling uit de originele doos gebruiken, met wat extra uitsnijdingen voor luchtstroom en led's en dergelijke.posttoast schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:33:
Ik denk dat de oplossing dan is om er een NVMe SSD in te prikken (fijn met de huidige prijzen), maar dat betekent dat ik die SSD dan niet kan gebruiken als lees/schrijf-cache voor mijn HDD's. Hoe gaan jullie hiermee om? Of hebben jullie hem in een geluidsdichte kamer staan?
Verder heb ik hier (DXP8800 Plus) bewust gekozen voor een 2x8TB/RAID 1 NVME volume voor Docker en andere snelle zaken en de 4x18TB/RAID 5 HDD te gebruiken voor minder vaak gebruikte bestanden (muziek, films, Nextcloud, ...). Dat scheelt enorm in het lawaai, mijn Synology DS918+ met 2x1TB read/write cache maakt veel meer lawaai.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ah, goed punt, helaas heb ik die al een tijdje geleden weggegooidelsinga schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:34:
[...]
Tegen dat geratel kun je ook de schuimvulling uit de originele doos gebruiken, met wat extra uitsnijdingen voor luchtstroom en led's en dergelijke.
Vanmiddag komt hier de SSD binnen. Hij is "maar" 1TB, maar voor wat ik er mee doe is dat (voor nu) zat. Ik ben heel erg benieuwd naar het verschil.Verder heb ik hier (DXP8800 Plus) bewust gekozen voor een 2x8TB/RAID 1 NVME volume voor Docker en andere snelle zaken en de 4x18TB/RAID 5 HDD te gebruiken voor minder vaak gebruikte bestanden (muziek, films, Nextcloud, ...). Dat scheelt enorm in het lawaai, mijn Synology DS918+ met 2x1TB read/write cache maakt veel meer lawaai.
Weet iemand hier toevallig hoe ik ervoor kan zorgen dat binnen de Docker containers IPv6 werkt en dat containers werken met eenzelfde IPv6 adres? Op mijn Synology DS918+ is dat zo, maar daar draait Webstation native op DSM en de Taskmanager ook, zodat ik de IPv6 ddns van een subdomein standaard kan regelen.
Op de 8800 moet ik websites, reverse proxy en de ddns refresh regelen in aparte Docker containers, want niet native op UGOS... Die (als ik de gangbare handleidingen volg om IPv6 aan te zetten op alle Docker netwerken) allemaal een ander IPv6 adres krijgen, want andere hosts. Waardoor de websites en andere containers die ik op subdomein benader dus allemaal landen op het IPv6 adres van Cronicle (die om de drie uur mijn IP adressen ververst bij mijn dns provider, technisch de nameservers van mijn domeinen).
Helaas kan mijn reverse proxy geen cron jobs draaien (tenminste niet heel gebruikersvriendelijk en blijvend na updates, met een CLI sessie te regelen maar niet persistent dus), maar daar zou alle verkeer moeten uitkomen. Want ze gebruiken (op de reverse proxy en webserver containers na) allemaal niet standaard webserver poorten, dat lost de reverse proxy netjes op tijdens het doorsturen.
Ik heb nu IPv6 gewoon uitgezet, want met IPv4 en port forwarding richting reverse proxy werkt alles prima. Maar ik zou ook graag netjes IPv6 werkend hebben.
Op de 8800 moet ik websites, reverse proxy en de ddns refresh regelen in aparte Docker containers, want niet native op UGOS... Die (als ik de gangbare handleidingen volg om IPv6 aan te zetten op alle Docker netwerken) allemaal een ander IPv6 adres krijgen, want andere hosts. Waardoor de websites en andere containers die ik op subdomein benader dus allemaal landen op het IPv6 adres van Cronicle (die om de drie uur mijn IP adressen ververst bij mijn dns provider, technisch de nameservers van mijn domeinen).
Helaas kan mijn reverse proxy geen cron jobs draaien (tenminste niet heel gebruikersvriendelijk en blijvend na updates, met een CLI sessie te regelen maar niet persistent dus), maar daar zou alle verkeer moeten uitkomen. Want ze gebruiken (op de reverse proxy en webserver containers na) allemaal niet standaard webserver poorten, dat lost de reverse proxy netjes op tijdens het doorsturen.
Ik heb nu IPv6 gewoon uitgezet, want met IPv4 en port forwarding richting reverse proxy werkt alles prima. Maar ik zou ook graag netjes IPv6 werkend hebben.
Ik heb op dit moment 2x hdd in mirroring en 2x ssd (1x voor de apps, 1x voor de raid cache).posttoast schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:33:
De hele unit staat op een plankje in de meterkast, op twee lagen schuim uit de originele doos
[ Voor 6% gewijzigd door Steef op 25-01-2026 15:49 ]
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO
Hoi,
Ik ben op zoek naar een NAS. Heb begrepen dat Ugreen een goede kwaliteit/prijsverhouding heeft. Een aantal wensen die ik op mijn lijstje heb.
Opslag totaal 4 tot 8 TB, Stil, Zuinig, Gebruiksvriendelijk, Handige app, Gebruikers toevoegen, Foto app of mogelijkheid om Immich te installeren (docker), Chromecast ondersteuning, Office inclusief agenda en contactpersonen beheer.
Is er vanuit deze gebruikersgroep iemand die een aanbeveling heeft?
Dank!
Ik ben op zoek naar een NAS. Heb begrepen dat Ugreen een goede kwaliteit/prijsverhouding heeft. Een aantal wensen die ik op mijn lijstje heb.
Opslag totaal 4 tot 8 TB, Stil, Zuinig, Gebruiksvriendelijk, Handige app, Gebruikers toevoegen, Foto app of mogelijkheid om Immich te installeren (docker), Chromecast ondersteuning, Office inclusief agenda en contactpersonen beheer.
Dank!
Schuim eronder moet ik nog proberen, maar die SSD helpt echt gigantisch. Blij dat ik dat gedaan heb.Steef schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Ik heb op dit moment 2x hdd in mirroring en 2x ssd (1x voor de apps, 1x voor de raid cache).
De hele unit staat op een plankje in de meterkast, op twee lagen schuim uit de originele doosals de HDDs actief zijn is het inderdaad erg veel geluid.
DXP2800 met 2x ssd van 1tb (of 2tb) en 2x 8tb idd lijkt me prima voor je usb-case, mocht je meer schijfruimte nodig hebben evt. de DXP4800 overwegen.robmoh schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:13:
Hoi,
Dank!
Zijn er gebruikers die gedachten hebben over het op een Ugreen NAS (ik heb een DXP2800) te draaien OS?
Mijn wensen voor een OS zijn: eenvoud in beheer, mogelijkheid voor docker , SMB, zuinig in verbruik dus sleepfunctie en WOL.
Ik heb gezien dat er hier en daar wat zorgen zijn over UGOS (gesloten OS) en een meekijkende Chinese overheid.
En er is een aantal open OSen zoals OMV, TrueNAS.
Welke voor- en nadelen hebben deze?
Mijn wensen voor een OS zijn: eenvoud in beheer, mogelijkheid voor docker , SMB, zuinig in verbruik dus sleepfunctie en WOL.
Ik heb gezien dat er hier en daar wat zorgen zijn over UGOS (gesloten OS) en een meekijkende Chinese overheid.
Ik was voordat ik mijn NAS kocht voornemens om er zelf een ander OS op te gooien (zoals TrueNAS). Maar UGOS bevalt me dermate goed dat ik daar vanaf gezien heb. I for one welcome our new Chinese overlordsschrikbeeld schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:18:
Zijn er gebruikers die gedachten hebben over het op een Ugreen NAS (ik heb een DXP2800) te draaien OS?
Ik gebruik ook UGOS naar tevredenheid, ga er eigenlijk alleen in als ik wat mappen moet maken voor docker. De containers in Docker beheer ik nu via Portainer. UGOS gebruik ik verder niet.schrikbeeld schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:18:
Ik heb zelf UGOS niet uit geprobeerd en meteen overgestapt naar TrueNAS. Dit vooral gedaan omdat ik niet wil dat een land mee kan kijken. Ik vind open source software ook prettiger.
Het installeren van TrueNAS was echt niet lastig, en het gebruik ervan gaat ook wel goed. De toestemmingen voor datasets was wel een beetje verwarrend, maar dat is nu ook goed geregeld. Ik vond het zelf een leuk project voor in de kerstvakantie, je hebt echt zelf de controle over je data / services.
Als je het ook wilt doen en vragen hebt laat het me weten!
Het installeren van TrueNAS was echt niet lastig, en het gebruik ervan gaat ook wel goed. De toestemmingen voor datasets was wel een beetje verwarrend, maar dat is nu ook goed geregeld. Ik vond het zelf een leuk project voor in de kerstvakantie, je hebt echt zelf de controle over je data / services.
Als je het ook wilt doen en vragen hebt laat het me weten!