All-electric.
Hoe strict volgen jullie de compatiblity list en zijn de WD Red Pro's echt een must of werken Red Plus disks ook gewoon?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik heb zelf WD Red plus i.c.m. DXP4800+. Geen problemen.Rody schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:42:
Ik ben van plan om een 4 bay (4800 of 4800+) te kopen, want ik heb nu een DS213J met 2 oude Red Plus disks. Normaal zou ik nieuwe WD Red Plus willen kopen, maar de uGreen compatibility list van recente WD disks bevat alleen Red Pro. Pro heb ik echter in principe niet nodig, maar als uGreen dat adviseert/eist, is het geen probleem.
Hoe strict volgen jullie de compatiblity list en zijn de WD Red Pro's echt een must of werken Red Plus disks ook gewoon?
Ik zie hier overigens ook gewoon de WD red plus er tussen staan?
https://nas.ugreen.com/pages/compatibility
[ Voor 8% gewijzigd door Mokum op 04-01-2026 18:29 ]
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik zie op de compatibility list van de DXP4800 trouwens wel de WD Red Plus EFPX staan (en bij de DXP2800) niet.
Ik ga uit van een specifiek probleem met de DXP2800 en de WD80EFPX in RAID1 bij disk 2.
Voor de zekerheid heb ik nu deze schijf verwisselt met een Toshiba. (en een WD80EFPX over....)
Ik heb inderdaad verkeerd gekeken en geldt dit vooral voor de DXP2800, die ik oorspronkelijk op het oog had. Gelukkig kunnen de WD Red Plus gewoon en ook de nodige keuze in verschillende sizes, dus dat is mooi.Mokum schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:26:
[...]
Ik heb zelf WD Red plus i.c.m. DXP4800+. Geen problemen.
Ik zie hier overigens ook gewoon de WD red plus er tussen staan?
https://nas.ugreen.com/pages/compatibility
Ik zie op 31-12-2025 en 01-01-2026 toch errors nadat ik dit op 30 december heb aangepast. Op 31 december heb ik de laatste update naar UGOS 1.12.0.0095 gedaan. De aangepaste setting is dus terug aangepast door de OS update, omdat Ugreen een template file gebruikt om de GRUB config in te stellen na een update. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik dat kan overschrijven zodat de schijven op 3gbps blijven draaien.CarpeVentum schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:25:
Ik heb BIOS versie EM_DXP2800_V1.0.26 en heb (zoals in Reddit) de GRUB configuratie geupdate met libata.force=3.0Gbps, zodat de schijven niet op 6Gbps draaien maar 3. Na reboot geen nieuwe errors.
https://nas.ugreen.com/pa...-nas-feature-introduction
/f/image/Q7EAYb2rIfpvMmAxYDM5Ilfl.png?f=fotoalbum_large)
Best een goede deal 64Gb werkgeheugen voor $2000, alleen wat moet ik verder met die kast eromheen…Greatsword schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:44:
Nieuw model in aantocht met focus op (lokale) AI nieuws: Ugreen introduceert AI-nassysteem met 64GB werkgeheugen voor 2000 dollar
https://nas.ugreen.com/pa...-nas-feature-introduction
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kunnen gebruikers van een DXP2800 met 2 HDD’s of met 2 NVMe’s dit eens posten?
[ Voor 0% gewijzigd door schrikbeeld op 06-01-2026 20:30 . Reden: Typo ]
Zie: https://www.ct.nl/reviews...nc-dxp2800-dxp-4800-plus/
Dankjewel @_Richie_ Ik ben om en ga er een bestellen. Ik zie dat de DXP2800 momenteel bij Galaxus het voordeligst is: €299._Richie_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:43:
Het idle energieverbruik van de DXP2800, wat de elektriciteitsrekening bepaalt, was ongeveer 17 watt met twee draaiende harde schijven – aangenaam weinig. Met slapende harde schijven was dat slechts 10 watt, en met SATA-ssd’s was dat nog lager (6,8 watt).
https://nas-eu.ugreen.com...async-dxp2800-nas-storage
Prijs staat nu niet helemaal top (€320 ex. korting), maar ik heb nog een winkelwagentje met daarin een exemplaar voor €282 (maar ik kan maar niet besluiten om 'm te kopen). Afgelopen maanden kwam er elke paar weken wel weer een aanbieding, waarmee de DXP2800 op €282 of €266 euro uitkwam.
Niet vergeten de 5% korting te gebruiken. Als je geen zin hebt in de nieuwsbrief, werkt(e) de code SOCIAL5 ook.
Is die UGreen UPS van 100 euro een slimme move, of is stroomuitval niet zo dramatisch als de salespitch doet vermoeden? En hebben jullie ervaring met die UGreen UPS icm Truescale? Dat is namelijk wat ik wil gaan gebruiken.
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Ik heb met BF een DXP4800+ gekocht en vorige week *eindelijk* genoeg "fuck it, let's goooo" gehad om 2x 16TB schijven te kopen. Die waren gisteren de hele dag aan 't syncen. En toen schoot de stekker van mijn bureauverwarmingsmatje er half uit, waardoor er een spike kwam. De PC, monitoren, stekkerdozen etc vielen uit. BEHALVE mijn NAS. Vanwege die UPSspaceboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:51:
[..]
Is die UGreen UPS van 100 euro een slimme move, of is stroomuitval niet zo dramatisch als de salespitch doet vermoeden? En hebben jullie ervaring met die UGreen UPS icm Truescale? Dat is namelijk wat ik wil gaan gebruiken.
Die hoor ik wel vaker - tot het een keer serieus fout gaat...spaceboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:51:
[...]
Ik heb geen hele belangrijke data, maar vind het vooral ook een leuke hobby.
Stroomuitval is niet zo dramatisch als men je wil doen geloven - maar als het een keer gebeurd en er gaat iets mis met een schrijfaktie... de tijd en energie die er dan in gaat zitten... iets met "geen (goede) backup", pennywise en pound en zo...Is die UGreen UPS van 100 euro een slimme move, of is stroomuitval niet zo dramatisch als de salespitch doet vermoeden? En hebben jullie ervaring met die UGreen UPS icm Truescale? Dat is namelijk wat ik wil gaan gebruiken.
Verder geen ervaring i.c.m. Truescale.
[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 08-01-2026 19:27 ]
makes it run like clockwork
Ik kon het advies niet zo gauw meer terugvinden, maar voor hetzelfde geld heb je een Eaton UPS met 2x of 3x zoveel vermogen en nog wat langere uptime ook. Regelmatig in de aanbieding bij Amazon. Dan kun je er ook nog wat andere spullen uit je meterkast mee voeden (bij mij de router en m'n Pi met Domoticz en de internetaansluiting (als de wijkkast er niet ook uitligt tenminste). Uiteraard houdt het met 10-20 minuten wel op (of je moet nog wat meer uitgeven aan je UPS), maar net voldoende om je laptop ook nog ff met de NAS te laten synchroniseren voordat je alles afsluit...spaceboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:51:
(...)
Is die UGreen UPS van 100 euro een slimme move, of is stroomuitval niet zo dramatisch als de salespitch doet vermoeden?
(...)
Klopt - alleen hebben UPS-en in die prijsklasse behoorlijke verliezen. Deels omdat ze geen zuivere sinus afleveren waardoor het stroomverbruik hoger ligt. Deels vanwege het extra stroomverbruik van de ingebouwde electronica voor het monitoren, bijladen en terugleveren bij stroomuitval.wout schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:04:
[...]
Ik kon het advies niet zo gauw meer terugvinden, maar voor hetzelfde geld heb je een Eaton UPS met 2x of 3x zoveel vermogen en nog wat langere uptime ook. Regelmatig in de aanbieding bij Amazon. Dan kun je er ook nog wat andere spullen uit je meterkast mee voeden (bij mij de router en m'n Pi met Domoticz en de internetaansluiting (als de wijkkast er niet ook uitligt tenminste). Uiteraard houdt het met 10-20 minuten wel op (of je moet nog wat meer uitgeven aan je UPS), maar net voldoende om je laptop ook nog ff met de NAS te laten synchroniseren voordat je alles afsluit...
Voor degene die genoeg hebben aan een Ugreen NAS en daar alles in Docker containers steken is zo een Ugreen UPS veel goedkoper in het (stroom-)gebruik. Dit komt doordat deze UPS een DC aan de NAS levert waardoor je veel minder verliezen hebt.
Netwerk apparatuur aansluiten op een UPS lijkt me pas zinvol als je 3 of meer bare metal systemen hebt draaien. Maar dan ga je waarschijnlijk ook iets willen waarbij die systemen via het netwerk netjes afgesloten kunnen worden. Bijvoorbeeld via NUT - of een UPS met een eigen LAN aansluiting. Immers, UPS-en in deze prijsklasse zijn doorgaans alleen via USB aan te sturen. Waardoor je met NUT (o.i.d.) in de weer moet om de andere systemen netjes af te kunnen sluiten.
[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 08-01-2026 20:06 ]
https://www.amazon.nl/dp/B0CCNXHBHGwout schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:04:
[...]
Ik kon het advies niet zo gauw meer terugvinden, maar voor hetzelfde geld heb je een Eaton UPS met 2x of 3x zoveel vermogen en nog wat langere uptime ook. Regelmatig in de aanbieding bij Amazon. Dan kun je er ook nog wat andere spullen uit je meterkast mee voeden (bij mij de router en m'n Pi met Domoticz en de internetaansluiting (als de wijkkast er niet ook uitligt tenminste). Uiteraard houdt het met 10-20 minuten wel op (of je moet nog wat meer uitgeven aan je UPS), maar net voldoende om je laptop ook nog ff met de NAS te laten synchroniseren voordat je alles afsluit...
Is nu wel een stukje duurder dan maandje geleden toen ik hem kocht, maar werkt als een speer. Daarmee kan je nas rustig eerst nog paar uur doordraaien voordat deze wordt afgelsoten.
Verder heb ik ook mijn homeassistant servertje eraan hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door raven22 op 08-01-2026 19:29 ]
Mag ik vragen waarom je home assistant niet ook op je Ugreen draait? Dat ben ik namelijk van plan: een totale vervanging van mijn Synology waar nu zowel mijn data als dockers op staan (met Home Assistant, AdGuard, Plex, etc.).raven22 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:27:
[...]
https://www.amazon.nl/dp/B0CCNXHBHG
Is nu wel een stukje duurder dan maandje geleden toen ik hem kocht, maar werkt als een speer. Daarmee kan je nas rustig eerst nog paar uur doordraaien voordat deze wordt afgelsoten.
Verder heb ik ook mijn homeassistant servertje eraan hangen.
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
hier draait HASSOS in een VM op een UGREEN4800+ (niet in docker, want VM is (heb ik me laten vertellen) handiger met add-ons als MQTT en Music-Assistant). Draait als een zonnetjespaceboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Mag ik vragen waarom je home assistant niet ook op je Ugreen draait? Dat ben ik namelijk van plan: een totale vervanging van mijn Synology waar nu zowel mijn data als dockers op staan (met Home Assistant, AdGuard, Plex, etc.).
Verder draaien nog een paar handen vol andere zaken in een docker.
Hier Home Assistant sinds kort op de UGreen DXP480TPlus als VM draaien, draait ook als een zonnetje!spaceboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Mag ik vragen waarom je home assistant niet ook op je Ugreen draait? Dat ben ik namelijk van plan: een totale vervanging van mijn Synology waar nu zowel mijn data als dockers op staan (met Home Assistant, AdGuard, Plex, etc.).
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
/f/image/UlokH8r7BjzNhqJjCYocg0ko.png?f=fotoalbum_large)
Bij het aanmaken van een nieuwe adapter kan ik IPv6 wel aanvinken:
/f/image/SAGzPL4Fu5XLayJ1BdUP9fWO.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand of het toch mogelijk is voor de bestaande bridge ook IPv6 aan te zetten? De edit optie geeft alleen 3 waardes weer, maar bewerken kan niet.
Om een nieuwe aan te maken moet ik eerst de bestaande weggooien, geen idee of dat weer andere problemen veroorzaakt.
De reden is overigens dat ik nu Matter/Thread niet werkend krijg in Home Assistant, terwijl dat op de Intel NUC wel werkte, komt volgens mij door ontbreken IPv6 besefte ik mij ineens? In het ergste geval gooi ik de bestaande bridge wel weg en maak ik een nieuwe aan, maar liever niet.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Bij IPv6? Ja, maar dat is dus voor het aanmaken van een nieuwe adapter en dat kan alleen als ik eerst de bestaande verwijder (bovenste afbeelding). En die Edit knop ernaast toont alleen dit:babbelbox schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:51:
Stomme opmerkingen misschien maar worden de velden niet actief als je de vink aan zet?
/f/image/QwOicmnUuWDAM9q7xPOnE45J.png?f=fotoalbum_large)
Misschien is VM stoppen, vnet-bridge0 verwijderen, nieuwe vnet-bridge0 aanmaken mét IPv6 ondersteuning en koppelen aan de bestaande VM 20 seconden werk zonder gevolgen, maar mijn Home Assistant VM doet nogal wat in huis dus bewerk bij voorkeur de bestaande bridge als dat kan
Ook ik ben de gelukkige eigenaar van een DXP2800. Echter wel zoekende hoe of wat ik met de configuratie zou moeten doen. Ik ben niet zo thuis in alles wat met een nas te maken heeft al denk ik dat ik dat ik de basis wel kan. Dus ook een beetje een vraag naar koopadvies. Ik ben al dagen aan het googlen maar kom er niet helemaal uit. ChatGPT weet het wel allemaal zo te vertellen maar die neem ik toch een beetje met een korreltje zout.
Volgens mij ben ik een vrij simpele kleine gebruiker. Het systeem moet natuurlijk als storage dienen maar ik wil ook kennis gaan maken met docker/vm. In ieder geval Home Assistant (met zwave & zigbee) maar daarnaast misschien ook pihole, vpn WireGuard, UniFi en wellicht nog meer wat ik tegenkom. Ik hoor goeie verhalen over Immich dus dat wil ik ook nog wel onderzoeken.
Momenteel gebruik ik ongeveer 600gb aan foto’s/video’s en data. Mijn gedachtengang was om in ieder geval 2x 4TB HDD in RAID-1 te hebben. Zo heb ik denk ik wel voldoende voor de toekomst. Wellicht zou ik naar 6TB willen gaan maar de 6TB’s staan helemaal niet in de compatibel lijst. Dit dan sowieso niet doen, ook gezien de issues met sommige WD Red disks?
Verdere gedachtengang was om software zoals docker e.d. op 1 nvme ssd van 1TB te zetten en deze zou verder ook kunnen dienen als “snelle” map die ik kan gebruiken op mijn laptop.
Dan zou er nog 1 nvme ssd in aangeschaft worden als cache alleen de vraag was hoeveel? Hier kom ik met Google totaal niet uit.
“Mijn vriend” ChatGPT geeft ander advies. Die geeft aan dat de 1TB nvme alleen gebruikt moet worden voor applicaties en niet als storage, deze kan dan ook eventueel wel 512gb worden, wellicht nog wel kleiner. Ook een extra nvme erin voor cache zou dan onzin zijn in mijn geval. Uitgangspunten waren dan dat er maar 1 gebuiker, en soms misschien maximaal 2 gebruikers tegelijk, bezig zijn met bestanden en dat het geen reperterende files zijn plus dat de os, docker ect. dan al op een ssd draait.
Kortom mijn configuratie zou dan worden:
1x 500gb SSD NVME voor os/docker/vm
2x 4TB HDD in raid 1 voor storage
Heeft ChatGPT mij hier een beetje op de goeie weg gezet of hebben jullie ervaringen waardoor jullie het anders zouden doen?
Waar halen jullie de kennis vandaan voor bovenstaande vragen of is dat allemaal ervaring?
Een ander puntje, wat is er met de prijzen gebeurd van alles! Zowel HDD’s, SSD’s alsook geheugen is soms wel 4x over de kop gegaan😵💸💸
Ik denk dat ChatGPT inderdaad op het goeie spoor zit.
Of het dan precies een 500-Gig nvme moet zijn weet ik niet.
Ik zou eerder kijken naar de laagste prijs/Gig (t/m max. 2 TB).
Maja - of dat realistisch is met de huidige prijzen...
En inzake een cache-ssd:
Tot 3-4 gebruikers merk je er niet zo veel van omdat de gelijktijdigheid niet zo heel groot is.
Maar als je daarnaast 5-plus containers/VM's hebt draaien die gegevens naar je raid-1 schrijven kan het een heel ander verhaal worden. Helaas is het hier vooral een "try-on-error" aanpak. Waarbij een 500-Gig nvme doorgaans een goede eerste gok is. Met een 1-TB uitvoering is de cache-kans behoorlijk groot.
En de grootte van spindle-HDD's - tja - das vooral koffiedik kijken.
Maar ik zou in deze afweging ook tenminste één externe HDD meenemen voor backups.
Dus als je met 4-TB een raid-1 maakt, overweeg dan ook een externe HDD van 4-TB.
Kortom - zeker gezien de huidige prijzen verwacht ik dat je beurs - aangevuld met een stukje WAF - leidend/lijdend gaat zijn.
Omdat ik ha al had draaien op een ook heel zuinige minipc, als vm in proxmox, samen met nog een aantal cotainers (o.a. zigbee2mqtt en caddy). Proxmox werkt erg makkelijk en is handig om backups te maken en indien nodig te herstellen.spaceboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Ik zal eens een meting doen naar het stroomverbruik, aangezien de ups maar een klein beetje lauw aanvoelt valt het hopenlijk mee.Airw0lf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:26:
[...]
Klopt - alleen hebben UPS-en in die prijsklasse behoorlijke verliezen. Deels omdat ze geen zuivere sinus afleveren waardoor het stroomverbruik hoger ligt. Deels vanwege het extra stroomverbruik van de ingebouwde electronica voor het monitoren, bijladen en terugleveren bij stroomuitval.
Voor degene die genoeg hebben aan een Ugreen NAS en daar alles in Docker containers steken is zo een Ugreen UPS veel goedkoper in het (stroom-)gebruik. Dit komt doordat deze UPS een DC aan de NAS levert waardoor je veel minder verliezen hebt.
Netwerk apparatuur aansluiten op een UPS lijkt me pas zinvol als je 3 of meer bare metal systemen hebt draaien. Maar dan ga je waarschijnlijk ook iets willen waarbij die systemen via het netwerk netjes afgesloten kunnen worden. Bijvoorbeeld via NUT - of een UPS met een eigen LAN aansluiting. Immers, UPS-en in deze prijsklasse zijn doorgaans alleen via USB aan te sturen. Waardoor je met NUT (o.i.d.) in de weer moet om de andere systemen netjes af te kunnen sluiten.
Ok - maar weet dat je eigenlijk alleen kan meten in een opzet met en zonder UPS?!raven22 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:40:
[...]
Ik zal eens een meting doen naar het stroomverbruik, aangezien de ups maar een klein beetje lauw aanvoelt valt het hopenlijk mee.
Ik heb er net een meter tussen gezet en meet 36W. Dat is dus inclusief de minipc die ongeveer 10W doet, dus 26W voor de dxp2800 (met 2 harde schijven en een SSD) en de ups, de ups neemt dus bijna niks.Airw0lf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:44:
[...]
Ok - maar weet dat je eigenlijk alleen kan meten in een opzet met en zonder UPS?!
Misschien zijn de verliezen groter als de stroom wegvalt, dan moet de 12V van de accu omgezet worden naar 220V. Maar dat vind ik niet interessant.
Dat valt inderdaad reuze mee - en welke ups heb je in gebruik?raven22 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:50:
[...]
Ik heb er net een meter tussen gezet en meet 36W. Dat is dus inclusief de minipc die ongeveer 10W doet, dus 26W voor de dxp2800 (met 2 harde schijven en een SSD) en de ups, de ups neemt dus bijna niks.
Misschien zijn de verliezen groter als de stroom wegvalt, dan moet de 12V van de accu omgezet worden naar 220V. Maar dat vind ik niet interessant.
https://www.amazon.nl/dp/B0CCNXHBHG. Ik had hem rond BF voor €86.Airw0lf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:56:
[...]
Dat valt inderdaad reuze mee - en welke ups heb je in gebruik?
Mooi ding hoor, niet al te groot, en zoals gezegd kan die de nas en minipc nog wel 2 uurtjes laten doordraaien voordat ze afgesloten worden. De dxp2800 herkent hem gelijk als je de ups via usb kabel aansluit.
/f/image/UFtLmblZyobPGnDUJMBWyfxN.png?f=fotoalbum_large)