All-electric.
Hoe strict volgen jullie de compatiblity list en zijn de WD Red Pro's echt een must of werken Red Plus disks ook gewoon?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik heb zelf WD Red plus i.c.m. DXP4800+. Geen problemen.Rody schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:42:
Ik ben van plan om een 4 bay (4800 of 4800+) te kopen, want ik heb nu een DS213J met 2 oude Red Plus disks. Normaal zou ik nieuwe WD Red Plus willen kopen, maar de uGreen compatibility list van recente WD disks bevat alleen Red Pro. Pro heb ik echter in principe niet nodig, maar als uGreen dat adviseert/eist, is het geen probleem.
Hoe strict volgen jullie de compatiblity list en zijn de WD Red Pro's echt een must of werken Red Plus disks ook gewoon?
Ik zie hier overigens ook gewoon de WD red plus er tussen staan?
https://nas.ugreen.com/pages/compatibility
[ Voor 8% gewijzigd door Mokum op 04-01-2026 18:29 ]
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik zie op de compatibility list van de DXP4800 trouwens wel de WD Red Plus EFPX staan (en bij de DXP2800) niet.
Ik ga uit van een specifiek probleem met de DXP2800 en de WD80EFPX in RAID1 bij disk 2.
Voor de zekerheid heb ik nu deze schijf verwisselt met een Toshiba. (en een WD80EFPX over....)
Ik heb inderdaad verkeerd gekeken en geldt dit vooral voor de DXP2800, die ik oorspronkelijk op het oog had. Gelukkig kunnen de WD Red Plus gewoon en ook de nodige keuze in verschillende sizes, dus dat is mooi.Mokum schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:26:
[...]
Ik heb zelf WD Red plus i.c.m. DXP4800+. Geen problemen.
Ik zie hier overigens ook gewoon de WD red plus er tussen staan?
https://nas.ugreen.com/pages/compatibility
Ik zie op 31-12-2025 en 01-01-2026 toch errors nadat ik dit op 30 december heb aangepast. Op 31 december heb ik de laatste update naar UGOS 1.12.0.0095 gedaan. De aangepaste setting is dus terug aangepast door de OS update, omdat Ugreen een template file gebruikt om de GRUB config in te stellen na een update. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik dat kan overschrijven zodat de schijven op 3gbps blijven draaien.CarpeVentum schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:25:
Ik heb BIOS versie EM_DXP2800_V1.0.26 en heb (zoals in Reddit) de GRUB configuratie geupdate met libata.force=3.0Gbps, zodat de schijven niet op 6Gbps draaien maar 3. Na reboot geen nieuwe errors.
https://nas.ugreen.com/pa...-nas-feature-introduction
/f/image/Q7EAYb2rIfpvMmAxYDM5Ilfl.png?f=fotoalbum_large)
Best een goede deal 64Gb werkgeheugen voor $2000, alleen wat moet ik verder met die kast eromheen…Greatsword schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:44:
Nieuw model in aantocht met focus op (lokale) AI nieuws: Ugreen introduceert AI-nassysteem met 64GB werkgeheugen voor 2000 dollar
https://nas.ugreen.com/pa...-nas-feature-introduction
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kunnen gebruikers van een DXP2800 met 2 HDD’s of met 2 NVMe’s dit eens posten?
[ Voor 0% gewijzigd door schrikbeeld op 06-01-2026 20:30 . Reden: Typo ]
Zie: https://www.ct.nl/reviews...nc-dxp2800-dxp-4800-plus/
Dankjewel @_Richie_ Ik ben om en ga er een bestellen. Ik zie dat de DXP2800 momenteel bij Galaxus het voordeligst is: €299._Richie_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:43:
Het idle energieverbruik van de DXP2800, wat de elektriciteitsrekening bepaalt, was ongeveer 17 watt met twee draaiende harde schijven – aangenaam weinig. Met slapende harde schijven was dat slechts 10 watt, en met SATA-ssd’s was dat nog lager (6,8 watt).
https://nas-eu.ugreen.com...async-dxp2800-nas-storage
Prijs staat nu niet helemaal top (€320 ex. korting), maar ik heb nog een winkelwagentje met daarin een exemplaar voor €282 (maar ik kan maar niet besluiten om 'm te kopen). Afgelopen maanden kwam er elke paar weken wel weer een aanbieding, waarmee de DXP2800 op €282 of €266 euro uitkwam.
Niet vergeten de 5% korting te gebruiken. Als je geen zin hebt in de nieuwsbrief, werkt(e) de code SOCIAL5 ook.
Is die UGreen UPS van 100 euro een slimme move, of is stroomuitval niet zo dramatisch als de salespitch doet vermoeden? En hebben jullie ervaring met die UGreen UPS icm Truescale? Dat is namelijk wat ik wil gaan gebruiken.
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Ik heb met BF een DXP4800+ gekocht en vorige week *eindelijk* genoeg "fuck it, let's goooo" gehad om 2x 16TB schijven te kopen. Die waren gisteren de hele dag aan 't syncen. En toen schoot de stekker van mijn bureauverwarmingsmatje er half uit, waardoor er een spike kwam. De PC, monitoren, stekkerdozen etc vielen uit. BEHALVE mijn NAS. Vanwege die UPSspaceboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:51:
[..]
Is die UGreen UPS van 100 euro een slimme move, of is stroomuitval niet zo dramatisch als de salespitch doet vermoeden? En hebben jullie ervaring met die UGreen UPS icm Truescale? Dat is namelijk wat ik wil gaan gebruiken.
Die hoor ik wel vaker - tot het een keer serieus fout gaat...spaceboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:51:
[...]
Ik heb geen hele belangrijke data, maar vind het vooral ook een leuke hobby.
Stroomuitval is niet zo dramatisch als men je wil doen geloven - maar als het een keer gebeurd en er gaat iets mis met een schrijfaktie... de tijd en energie die er dan in gaat zitten... iets met "geen (goede) backup", pennywise en pound en zo...Is die UGreen UPS van 100 euro een slimme move, of is stroomuitval niet zo dramatisch als de salespitch doet vermoeden? En hebben jullie ervaring met die UGreen UPS icm Truescale? Dat is namelijk wat ik wil gaan gebruiken.
Verder geen ervaring i.c.m. Truescale.
[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 08-01-2026 19:27 ]
makes it run like clockwork
Ik kon het advies niet zo gauw meer terugvinden, maar voor hetzelfde geld heb je een Eaton UPS met 2x of 3x zoveel vermogen en nog wat langere uptime ook. Regelmatig in de aanbieding bij Amazon. Dan kun je er ook nog wat andere spullen uit je meterkast mee voeden (bij mij de router en m'n Pi met Domoticz en de internetaansluiting (als de wijkkast er niet ook uitligt tenminste). Uiteraard houdt het met 10-20 minuten wel op (of je moet nog wat meer uitgeven aan je UPS), maar net voldoende om je laptop ook nog ff met de NAS te laten synchroniseren voordat je alles afsluit...spaceboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:51:
(...)
Is die UGreen UPS van 100 euro een slimme move, of is stroomuitval niet zo dramatisch als de salespitch doet vermoeden?
(...)
Klopt - alleen hebben UPS-en in die prijsklasse behoorlijke verliezen. Deels omdat ze geen zuivere sinus afleveren waardoor het stroomverbruik hoger ligt. Deels vanwege het extra stroomverbruik van de ingebouwde electronica voor het monitoren, bijladen en terugleveren bij stroomuitval.wout schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:04:
[...]
Ik kon het advies niet zo gauw meer terugvinden, maar voor hetzelfde geld heb je een Eaton UPS met 2x of 3x zoveel vermogen en nog wat langere uptime ook. Regelmatig in de aanbieding bij Amazon. Dan kun je er ook nog wat andere spullen uit je meterkast mee voeden (bij mij de router en m'n Pi met Domoticz en de internetaansluiting (als de wijkkast er niet ook uitligt tenminste). Uiteraard houdt het met 10-20 minuten wel op (of je moet nog wat meer uitgeven aan je UPS), maar net voldoende om je laptop ook nog ff met de NAS te laten synchroniseren voordat je alles afsluit...
Voor degene die genoeg hebben aan een Ugreen NAS en daar alles in Docker containers steken is zo een Ugreen UPS veel goedkoper in het (stroom-)gebruik. Dit komt doordat deze UPS een DC aan de NAS levert waardoor je veel minder verliezen hebt.
Netwerk apparatuur aansluiten op een UPS lijkt me pas zinvol als je 3 of meer bare metal systemen hebt draaien. Maar dan ga je waarschijnlijk ook iets willen waarbij die systemen via het netwerk netjes afgesloten kunnen worden. Bijvoorbeeld via NUT - of een UPS met een eigen LAN aansluiting. Immers, UPS-en in deze prijsklasse zijn doorgaans alleen via USB aan te sturen. Waardoor je met NUT (o.i.d.) in de weer moet om de andere systemen netjes af te kunnen sluiten.
[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 08-01-2026 20:06 ]
https://www.amazon.nl/dp/B0CCNXHBHGwout schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:04:
[...]
Ik kon het advies niet zo gauw meer terugvinden, maar voor hetzelfde geld heb je een Eaton UPS met 2x of 3x zoveel vermogen en nog wat langere uptime ook. Regelmatig in de aanbieding bij Amazon. Dan kun je er ook nog wat andere spullen uit je meterkast mee voeden (bij mij de router en m'n Pi met Domoticz en de internetaansluiting (als de wijkkast er niet ook uitligt tenminste). Uiteraard houdt het met 10-20 minuten wel op (of je moet nog wat meer uitgeven aan je UPS), maar net voldoende om je laptop ook nog ff met de NAS te laten synchroniseren voordat je alles afsluit...
Is nu wel een stukje duurder dan maandje geleden toen ik hem kocht, maar werkt als een speer. Daarmee kan je nas rustig eerst nog paar uur doordraaien voordat deze wordt afgelsoten.
Verder heb ik ook mijn homeassistant servertje eraan hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door raven22 op 08-01-2026 19:29 ]
Mag ik vragen waarom je home assistant niet ook op je Ugreen draait? Dat ben ik namelijk van plan: een totale vervanging van mijn Synology waar nu zowel mijn data als dockers op staan (met Home Assistant, AdGuard, Plex, etc.).raven22 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:27:
[...]
https://www.amazon.nl/dp/B0CCNXHBHG
Is nu wel een stukje duurder dan maandje geleden toen ik hem kocht, maar werkt als een speer. Daarmee kan je nas rustig eerst nog paar uur doordraaien voordat deze wordt afgelsoten.
Verder heb ik ook mijn homeassistant servertje eraan hangen.
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
hier draait HASSOS in een VM op een UGREEN4800+ (niet in docker, want VM is (heb ik me laten vertellen) handiger met add-ons als MQTT en Music-Assistant). Draait als een zonnetjespaceboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Mag ik vragen waarom je home assistant niet ook op je Ugreen draait? Dat ben ik namelijk van plan: een totale vervanging van mijn Synology waar nu zowel mijn data als dockers op staan (met Home Assistant, AdGuard, Plex, etc.).
Verder draaien nog een paar handen vol andere zaken in een docker.
Hier Home Assistant sinds kort op de UGreen DXP480TPlus als VM draaien, draait ook als een zonnetje!spaceboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Mag ik vragen waarom je home assistant niet ook op je Ugreen draait? Dat ben ik namelijk van plan: een totale vervanging van mijn Synology waar nu zowel mijn data als dockers op staan (met Home Assistant, AdGuard, Plex, etc.).
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
/f/image/UlokH8r7BjzNhqJjCYocg0ko.png?f=fotoalbum_large)
Bij het aanmaken van een nieuwe adapter kan ik IPv6 wel aanvinken:
/f/image/SAGzPL4Fu5XLayJ1BdUP9fWO.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand of het toch mogelijk is voor de bestaande bridge ook IPv6 aan te zetten? De edit optie geeft alleen 3 waardes weer, maar bewerken kan niet.
Om een nieuwe aan te maken moet ik eerst de bestaande weggooien, geen idee of dat weer andere problemen veroorzaakt.
De reden is overigens dat ik nu Matter/Thread niet werkend krijg in Home Assistant, terwijl dat op de Intel NUC wel werkte, komt volgens mij door ontbreken IPv6 besefte ik mij ineens? In het ergste geval gooi ik de bestaande bridge wel weg en maak ik een nieuwe aan, maar liever niet.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Bij IPv6? Ja, maar dat is dus voor het aanmaken van een nieuwe adapter en dat kan alleen als ik eerst de bestaande verwijder (bovenste afbeelding). En die Edit knop ernaast toont alleen dit:babbelbox schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:51:
Stomme opmerkingen misschien maar worden de velden niet actief als je de vink aan zet?
/f/image/QwOicmnUuWDAM9q7xPOnE45J.png?f=fotoalbum_large)
Misschien is VM stoppen, vnet-bridge0 verwijderen, nieuwe vnet-bridge0 aanmaken mét IPv6 ondersteuning en koppelen aan de bestaande VM 20 seconden werk zonder gevolgen, maar mijn Home Assistant VM doet nogal wat in huis dus bewerk bij voorkeur de bestaande bridge als dat kan
Ook ik ben de gelukkige eigenaar van een DXP2800. Echter wel zoekende hoe of wat ik met de configuratie zou moeten doen. Ik ben niet zo thuis in alles wat met een nas te maken heeft al denk ik dat ik dat ik de basis wel kan. Dus ook een beetje een vraag naar koopadvies. Ik ben al dagen aan het googlen maar kom er niet helemaal uit. ChatGPT weet het wel allemaal zo te vertellen maar die neem ik toch een beetje met een korreltje zout.
Volgens mij ben ik een vrij simpele kleine gebruiker. Het systeem moet natuurlijk als storage dienen maar ik wil ook kennis gaan maken met docker/vm. In ieder geval Home Assistant (met zwave & zigbee) maar daarnaast misschien ook pihole, vpn WireGuard, UniFi en wellicht nog meer wat ik tegenkom. Ik hoor goeie verhalen over Immich dus dat wil ik ook nog wel onderzoeken.
Momenteel gebruik ik ongeveer 600gb aan foto’s/video’s en data. Mijn gedachtengang was om in ieder geval 2x 4TB HDD in RAID-1 te hebben. Zo heb ik denk ik wel voldoende voor de toekomst. Wellicht zou ik naar 6TB willen gaan maar de 6TB’s staan helemaal niet in de compatibel lijst. Dit dan sowieso niet doen, ook gezien de issues met sommige WD Red disks?
Verdere gedachtengang was om software zoals docker e.d. op 1 nvme ssd van 1TB te zetten en deze zou verder ook kunnen dienen als “snelle” map die ik kan gebruiken op mijn laptop.
Dan zou er nog 1 nvme ssd in aangeschaft worden als cache alleen de vraag was hoeveel? Hier kom ik met Google totaal niet uit.
“Mijn vriend” ChatGPT geeft ander advies. Die geeft aan dat de 1TB nvme alleen gebruikt moet worden voor applicaties en niet als storage, deze kan dan ook eventueel wel 512gb worden, wellicht nog wel kleiner. Ook een extra nvme erin voor cache zou dan onzin zijn in mijn geval. Uitgangspunten waren dan dat er maar 1 gebuiker, en soms misschien maximaal 2 gebruikers tegelijk, bezig zijn met bestanden en dat het geen reperterende files zijn plus dat de os, docker ect. dan al op een ssd draait.
Kortom mijn configuratie zou dan worden:
1x 500gb SSD NVME voor os/docker/vm
2x 4TB HDD in raid 1 voor storage
Heeft ChatGPT mij hier een beetje op de goeie weg gezet of hebben jullie ervaringen waardoor jullie het anders zouden doen?
Waar halen jullie de kennis vandaan voor bovenstaande vragen of is dat allemaal ervaring?
Een ander puntje, wat is er met de prijzen gebeurd van alles! Zowel HDD’s, SSD’s alsook geheugen is soms wel 4x over de kop gegaan😵💸💸
Ik denk dat ChatGPT inderdaad op het goeie spoor zit.
Of het dan precies een 500-Gig nvme moet zijn weet ik niet.
Ik zou eerder kijken naar de laagste prijs/Gig (t/m max. 2 TB).
Maja - of dat realistisch is met de huidige prijzen...
En inzake een cache-ssd:
Tot 3-4 gebruikers merk je er niet zo veel van omdat de gelijktijdigheid niet zo heel groot is.
Maar als je daarnaast 5-plus containers/VM's hebt draaien die gegevens naar je raid-1 schrijven kan het een heel ander verhaal worden. Helaas is het hier vooral een "try-on-error" aanpak. Waarbij een 500-Gig nvme doorgaans een goede eerste gok is. Met een 1-TB uitvoering is de cache-kans behoorlijk groot.
En de grootte van spindle-HDD's - tja - das vooral koffiedik kijken.
Maar ik zou in deze afweging ook tenminste één externe HDD meenemen voor backups.
Dus als je met 4-TB een raid-1 maakt, overweeg dan ook een externe HDD van 4-TB.
Kortom - zeker gezien de huidige prijzen verwacht ik dat je beurs - aangevuld met een stukje WAF - leidend/lijdend gaat zijn.
Omdat ik ha al had draaien op een ook heel zuinige minipc, als vm in proxmox, samen met nog een aantal cotainers (o.a. zigbee2mqtt en caddy). Proxmox werkt erg makkelijk en is handig om backups te maken en indien nodig te herstellen.spaceboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Ik zal eens een meting doen naar het stroomverbruik, aangezien de ups maar een klein beetje lauw aanvoelt valt het hopenlijk mee.Airw0lf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:26:
[...]
Klopt - alleen hebben UPS-en in die prijsklasse behoorlijke verliezen. Deels omdat ze geen zuivere sinus afleveren waardoor het stroomverbruik hoger ligt. Deels vanwege het extra stroomverbruik van de ingebouwde electronica voor het monitoren, bijladen en terugleveren bij stroomuitval.
Voor degene die genoeg hebben aan een Ugreen NAS en daar alles in Docker containers steken is zo een Ugreen UPS veel goedkoper in het (stroom-)gebruik. Dit komt doordat deze UPS een DC aan de NAS levert waardoor je veel minder verliezen hebt.
Netwerk apparatuur aansluiten op een UPS lijkt me pas zinvol als je 3 of meer bare metal systemen hebt draaien. Maar dan ga je waarschijnlijk ook iets willen waarbij die systemen via het netwerk netjes afgesloten kunnen worden. Bijvoorbeeld via NUT - of een UPS met een eigen LAN aansluiting. Immers, UPS-en in deze prijsklasse zijn doorgaans alleen via USB aan te sturen. Waardoor je met NUT (o.i.d.) in de weer moet om de andere systemen netjes af te kunnen sluiten.
Ok - maar weet dat je eigenlijk alleen kan meten in een opzet met en zonder UPS?!raven22 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:40:
[...]
Ik zal eens een meting doen naar het stroomverbruik, aangezien de ups maar een klein beetje lauw aanvoelt valt het hopenlijk mee.
Ik heb er net een meter tussen gezet en meet 36W. Dat is dus inclusief de minipc die ongeveer 10W doet, dus 26W voor de dxp2800 (met 2 harde schijven en een SSD) en de ups, de ups neemt dus bijna niks.Airw0lf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:44:
[...]
Ok - maar weet dat je eigenlijk alleen kan meten in een opzet met en zonder UPS?!
Misschien zijn de verliezen groter als de stroom wegvalt, dan moet de 12V van de accu omgezet worden naar 220V. Maar dat vind ik niet interessant.
Dat valt inderdaad reuze mee - en welke ups heb je in gebruik?raven22 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:50:
[...]
Ik heb er net een meter tussen gezet en meet 36W. Dat is dus inclusief de minipc die ongeveer 10W doet, dus 26W voor de dxp2800 (met 2 harde schijven en een SSD) en de ups, de ups neemt dus bijna niks.
Misschien zijn de verliezen groter als de stroom wegvalt, dan moet de 12V van de accu omgezet worden naar 220V. Maar dat vind ik niet interessant.
https://www.amazon.nl/dp/B0CCNXHBHG. Ik had hem rond BF voor €86.Airw0lf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:56:
[...]
Dat valt inderdaad reuze mee - en welke ups heb je in gebruik?
Mooi ding hoor, niet al te groot, en zoals gezegd kan die de nas en minipc nog wel 2 uurtjes laten doordraaien voordat ze afgesloten worden. De dxp2800 herkent hem gelijk als je de ups via usb kabel aansluit.
Een beetje soorgelijke use case als bij mij. Heb/had ongeveer 4TB aan backups/data, en gekozen voor 2 schijven van 8TB. Beetje toekomstbestendig en mogelijk dat mijn kinderen ook dit willen gebruiken voor foto's en dergelijke in plaats van OneDrive. Ik zelf zit nu te kijken of ik helemaal van Onedrive af kan. En ja, ik weet NAS is geen backup, maar er hangt ook een externe schijf aan die zo nu en dan mee gaat naar kantoor waar ik die sync met een schijf die ik daar bewaar. Daar staat het belangrijkste op. Alhoewel nu nog nagenoeg alles maar wellicht verdwjinen in de toekomst daar de (gedownloade) films vanaf. Als ik die kwijt raak is het niet zo'n ramp. Staan er al jaren op en toch nooit meer naar gekeken.Xtremebase schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:13:
Hallo,
Ook ik ben de gelukkige eigenaar van een DXP2800. Echter wel zoekende hoe of wat ik met de configuratie zou moeten doen. Ik ben niet zo thuis in alles wat met een nas te maken heeft al denk ik dat ik dat ik de basis wel kan. Dus ook een beetje een vraag naar koopadvies. Ik ben al dagen aan het googlen maar kom er niet helemaal uit. ChatGPT weet het wel allemaal zo te vertellen maar die neem ik toch een beetje met een korreltje zout.
Volgens mij ben ik een vrij simpele kleine gebruiker. Het systeem moet natuurlijk als storage dienen maar ik wil ook kennis gaan maken met docker/vm. In ieder geval Home Assistant (met zwave & zigbee) maar daarnaast misschien ook pihole, vpn WireGuard, UniFi en wellicht nog meer wat ik tegenkom. Ik hoor goeie verhalen over Immich dus dat wil ik ook nog wel onderzoeken.
Momenteel gebruik ik ongeveer 600gb aan foto’s/video’s en data. Mijn gedachtengang was om in ieder geval 2x 4TB HDD in RAID-1 te hebben. Zo heb ik denk ik wel voldoende voor de toekomst. Wellicht zou ik naar 6TB willen gaan maar de 6TB’s staan helemaal niet in de compatibel lijst. Dit dan sowieso niet doen, ook gezien de issues met sommige WD Red disks?
Verdere gedachtengang was om software zoals docker e.d. op 1 nvme ssd van 1TB te zetten en deze zou verder ook kunnen dienen als “snelle” map die ik kan gebruiken op mijn laptop.
Dan zou er nog 1 nvme ssd in aangeschaft worden als cache alleen de vraag was hoeveel? Hier kom ik met Google totaal niet uit.
“Mijn vriend” ChatGPT geeft ander advies. Die geeft aan dat de 1TB nvme alleen gebruikt moet worden voor applicaties en niet als storage, deze kan dan ook eventueel wel 512gb worden, wellicht nog wel kleiner. Ook een extra nvme erin voor cache zou dan onzin zijn in mijn geval. Uitgangspunten waren dan dat er maar 1 gebuiker, en soms misschien maximaal 2 gebruikers tegelijk, bezig zijn met bestanden en dat het geen reperterende files zijn plus dat de os, docker ect. dan al op een ssd draait.
Kortom mijn configuratie zou dan worden:
1x 500gb SSD NVME voor os/docker/vm
2x 4TB HDD in raid 1 voor storage
Heeft ChatGPT mij hier een beetje op de goeie weg gezet of hebben jullie ervaringen waardoor jullie het anders zouden doen?
Waar halen jullie de kennis vandaan voor bovenstaande vragen of is dat allemaal ervaring?
Een ander puntje, wat is er met de prijzen gebeurd van alles! Zowel HDD’s, SSD’s alsook geheugen is soms wel 4x over de kop gegaan😵💸💸
En ik had al HomeAssistant, Pihole en nog wat spul in docker containers draaien op de raspberry pi. Deze verplaatst naar het NAS wat zonder problemen ging eigenlijk. Alleen de nginx-container (voor de reverse proxy) krijg ik nog niet werkend op de NAS, dus die draait nog mooi op de raspberry pi. En ook de Mosquitto waar HA wel weer gebruik van maakt. Dus de raspberry pi helemaal uitzetten lukt nog niet, maar ja, dat ding gebruikt ook amper elektriciteit.
En ik heb een 2GB nvme-SSD er ingezet. De dockervolumes staan hier wel op. Met name Immich, wat ik geïnstalleerd heb voor de foto's, neemt aardig wat ruimte in. Maar door de backup van foto's naar Ugreen en Immich heb ik de foto's al dubbel: zowel op de HD als SSD.
Veel plezier met de Ugreen. Ik heb hem nu een weekje of 5 en ben er best blij mee. Het is wel een hele stap vooruit tov mijn NAS uit pakweg 2010 die ik paar jaar geleden heb afgekoppeld.
aka pluim003
Hier heb ik naast de DXP8800 Plus (met 64GB RAM, 2x8TB NVME en 70TB aan HDD) nog een DS918+ in gebruik. Daar draaien nog Synology specifieke zaken op als Notes en Drive. Die zijn nog net wat gebruikersvriendelijker dan NextCloud bijvoorbeeld. Maar ze zijn ook elkaars lokale backup (naast een backup in de cloud). Dus de kans dat de DS918+ uit gaat is klein, de kans dat 'ie naar een externe lokatie gaat is veel groter. Voor een externe backup is dat niet nodig, ik kan daarvoor de 100TB Google Drive van mijn scoutinggroep gebruiken (Google for Non-Profits, aanrader!). Daar slaat mijn backup nog geen deuk in een pakje boter, zeg maar.
Zie Zoray zal ik eens gaan bekijken. Nginx werkt ook overigens prima met vernieuwen van LetsEncrypt-certificaten. 100TB Google Drive is lekker. :-)elsinga schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:23:
Als reverse proxy kan ik Zoraxy aanraden. Nette GUI, kan zelf Let's Encrypt certificaten managen (ook de DNS-01 variant) en draait hier inmiddels een tijdje als een zonnetje.
Hier heb ik naast de DXP8800 Plus (met 64GB RAM, 2x8TB NVME en 70TB aan HDD) nog een DS918+ in gebruik. Daar draaien nog Synology specifieke zaken op als Notes en Drive. Die zijn nog net wat gebruikersvriendelijker dan NextCloud bijvoorbeeld. Maar ze zijn ook elkaars lokale backup (naast een backup in de cloud). Dus de kans dat de DS918+ uit gaat is klein, de kans dat 'ie naar een externe lokatie gaat is veel groter. Voor een externe backup is dat niet nodig, ik kan daarvoor de 100TB Google Drive van mijn scoutinggroep gebruiken (Google for Non-Profits, aanrader!). Daar slaat mijn backup nog geen deuk in een pakje boter, zeg maar.
aka pluim003
https://nas.ugreen.com/pr...-nas-idx6011-pro-preorder
Krijg je wel een mooie "VIP" prijs.
Voor meer info zie:
https://www.androidcentra...s-servers-yet-idx6011-pro
Dat lijkt idd veel op mijn situatie. Hier ook nog een oude QNAP draaien die gaat fungeren als backup in het tuinhuis. Het enige wat dan nog een risico zou zijn is blikseminslag. Wellicht zou ik deze Nas bij me schoonmoeder kunnen zetten maar omdat deze uit de beveiligingsupdates is weet ik niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Wellicht met een Rpi met WireGuard ofzo maar dat is weer een nieuw projectje dan.DikkieDick schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:30:
[...]
En ik had al HomeAssistant, Pihole en nog wat spul in docker containers draaien op de raspberry pi. Deze verplaatst naar het NAS wat zonder problemen ging eigenlijk. Alleen de nginx-container (voor de reverse proxy) krijg ik nog niet werkend op de NAS, dus die draait nog mooi op de raspberry pi. En ook de Mosquitto waar HA wel weer gebruik van maakt. Dus de raspberry pi helemaal uitzetten lukt nog niet, maar ja, dat ding gebruikt ook amper elektriciteit.
En ik heb een 2GB nvme-SSD er ingezet. De dockervolumes staan hier wel op. Met name Immich, wat ik geïnstalleerd heb voor de foto's, neemt aardig wat ruimte in. Maar door de backup van foto's naar Ugreen en Immich heb ik de foto's al dubbel: zowel op de HD als SSD.
Veel plezier met de Ugreen. Ik heb hem nu een weekje of 5 en ben er best blij mee. Het is wel een hele stap vooruit tov mijn NAS uit pakweg 2010 die ik paar jaar geleden heb afgekoppeld.
Wat raden jullie aan wat betreft home assistant? Jij gebruikt het in docker, ik zag andere berichten dat HA in VM draait. Momenteel draait HA op een rpi 3 met HAOS, die kan dus wel een hardware upgrade gebruiken vandaar dat ik die naar de Ugreen wil hebben.
Ik gebruik momenteel 2 usb poorten, 1 voor de slimme meter en 1 voor z-wave. Ik heb nog wat zigbee spul dus wil daarvoor ook nog een usb controller.
Ergens lees ik dat docker er stuk onderhoudsgevoelig is en het is wat fout gevoeliger met updates van dan diverse containers. Ook schijnt het dat USB niet altijd makkelijk is om te koppelen of dat de koppeling vaak kan wegvallen? Andere kant zou zijn dat je een stuk flexibeler bent? Waar zit die flexibiliteit dan?
Ik denk dat ik wel op zoek ben naar iets wat 1x geconfigureerd moet worden en daarna weinig omkijken meer naar is. Ik ben geen doorgewinterde IT-er die wekelijks alles na gaat chekken. Echter gaat docker er sws wel komen voor ook andere applicaties.
aka pluim003
Jan 10 12:35:30 Server01 kernel: nvme nvme0: controller is down; will reset: CSTS=0xffffffff, PCI_STATUS=0x11
Jan 10 12:35:30 Server01 kernel: nvme nvme0: Does your device have a faulty power saving mode enabled?
Jan 10 12:35:30 Server01 kernel: nvme nvme0: Try "nvme_core.default_ps_max_latency_us=0 pcie_aspm=off pcie_port_pm=off" and report a bug
Jan 10 12:35:30 Server01 kernel: nvme nvme0: D3 entry latency set to 10 seconds
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: nvme nvme0: I/O tag 16 (7010) QID 0 timeout, disable controller
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: nvme nvme0: Disabling device after reset failure: -4
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: I/O error, dev nvme0n1, sector 488758304 op 0x1:(WRITE) flags 0x1800 phys_seg 4 prio class 2
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: I/O error, dev nvme0n1, sector 969960336 op 0x1:(WRITE) flags 0x100000 phys_seg 2 prio class 2
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 175902, rd 1372, flush 955, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 175903, rd 1372, flush 955, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: I/O error, dev nvme0n1, sector 488692992 op 0x1:(WRITE) flags 0x101000 phys_seg 8 prio class 2
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 175904, rd 1372, flush 955, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: I/O error, dev nvme0n1, sector 3759688 op 0x1:(WRITE) flags 0x0 phys_seg 3 prio class 2
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 175905, rd 1372, flush 955, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 175906, rd 1372, flush 955, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: I/O error, dev nvme0n1, sector 488693248 op 0x1:(WRITE) flags 0x101000 phys_seg 4 prio class 2
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 175907, rd 1372, flush 955, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: I/O error, dev nvme0n1, sector 488693568 op 0x1:(WRITE) flags 0x101000 phys_seg 4 prio class 2
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 175908, rd 1372, flush 955, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: I/O error, dev nvme0n1, sector 488693888 op 0x1:(WRITE) flags 0x101000 phys_seg 4 prio class 2
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 175909, rd 1372, flush 955, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: I/O error, dev nvme0n1, sector 488698816 op 0x1:(WRITE) flags 0x101000 phys_seg 3 prio class 2
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 175910, rd 1372, flush 955, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: I/O error, dev nvme0n1, sector 488699296 op 0x1:(WRITE) flags 0x101000 phys_seg 4 prio class 2
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 175911, rd 1372, flush 955, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: I/O error, dev nvme0n1, sector 488699392 op 0x1:(WRITE) flags 0x101000 phys_seg 3 prio class 2
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS warning (device nvme2n1p1): lost super block write due to IO error on /dev/nvme0n1p1 (-5)
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS warning (device nvme2n1p1): lost super block write due to IO error on /dev/nvme0n1p1 (-5)
Jan 10 12:36:33 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): error writing primary super block to device 2
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: btrfs_dev_stat_inc_and_print: 422 callbacks suppressed
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 176333, rd 1372, flush 956, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 176334, rd 1372, flush 956, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 176335, rd 1372, flush 956, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 176336, rd 1372, flush 956, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 176337, rd 1372, flush 956, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 176338, rd 1372, flush 956, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 176339, rd 1372, flush 956, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 176340, rd 1372, flush 956, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 176341, rd 1372, flush 956, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): bdev /dev/nvme0n1p1 errs: wr 176342, rd 1372, flush 956, corrupt 0, gen 0
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS warning (device nvme2n1p1): lost super block write due to IO error on /dev/nvme0n1p1 (-5)
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS warning (device nvme2n1p1): lost super block write due to IO error on /dev/nvme0n1p1 (-5)
Jan 10 12:37:03 Server01 kernel: BTRFS error (device nvme2n1p1): error writing primary super block to device 2
Jan 10 12:37:08 Server01 kernel: btrfs_dev_stat_inc_and_print: 83 callbacks suppressed
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Al verschillende dingen geprobeerd:
- ontkoppelen van power supply
- factory reset
- power settings op high gezet van netwerk poort
- verschillende UTP kabels geprobeerd
- rechtstreeks aangesloten op modem ipv switch
- op andere poorten van switch aangesloten
Ook de transfers tussen NAS en PC zijn capped op 11MB/s dus duidelijk 100mb/s limiet ipv gbit en niet enkel internet gerelateerd.
PC internet connectie is aan volle Gbit snelheid dus ligt lijkt me niet aan de switch (die gbit is voor alle ports)..
Reddit en google geeft geen oplossingen.
Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen of hardware probleem en terugsturen en laten vervangen?
Edit: Solved Probleem met de kabel van modem naar Switch.
[ Voor 5% gewijzigd door Wapi op 11-01-2026 20:44 ]
heb je de kabels aar de NAS ook getest/vervangen?
Ja, heb 4 verschillende kabels geprobeerd.peter-rm schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:50:
100Mbit impliceert doorgaans een breuk in een kabel waardoor er geen 4 paren beschikbaar zijn voor Gbit.
heb je de kabels aar de NAS ook getest/vervangen?
Ik heb ook een pre-order geplaatst. Ik ga denk ik voor de 64GB variant ga, weet nog niet of ik de NAS ga gebruiken. Heb nu een DXP2800, die eigenlijk wel volstaat. Maar de prijs isa erg goed, dus daar komt nog wel een bestemming vooroutlandos schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:25:
iDX6011 Pro ge-preordered.
https://nas.ugreen.com/pr...-nas-idx6011-pro-preorder
Krijg je wel een mooie "VIP" prijs.
Voor meer info zie:
https://www.androidcentra...s-servers-yet-idx6011-pro
PS. je kan de keuze voor het type apparaat nog aanpassen zodra de kickstarter live gaat, las ik op de website van Ugreen.
[ Voor 8% gewijzigd door Marchel op 11-01-2026 21:33 ]
Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing
Het gaat om een DXP2800 met firmware versie 1.12.0.0095.
Vanaf gisteren heeft Ugreen de prijs van een DXP2800 verhoogd tot €350. Daarom wacht ik maar niet op lagere prijzen en heb hem bij Galaxus besteld voor €299. Ik heb al bericht gekregen van DHL DE dat hij onderweg is.wout schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:48:
@schrikbeeld Als je iets meer geduld heb, dan kun je ook de site van UGREEN zelf in de gaten houden:
https://nas-eu.ugreen.com...async-dxp2800-nas-storage
Prijs staat nu niet helemaal top (€320 ex. korting), maar ik heb nog een winkelwagentje met daarin een exemplaar voor €282 (maar ik kan maar niet besluiten om 'm te kopen). Afgelopen maanden kwam er elke paar weken wel weer een aanbieding, waarmee de DXP2800 op €282 of €266 euro uitkwam.
Niet vergeten de 5% korting te gebruiken. Als je geen zin hebt in de nieuwsbrief, werkt(e) de code SOCIAL5 ook.
Hopelijk heb ik hem niet al te vaak nodig maar nu toch net wat meer 'peace of mind'
Veel mensen in dit topic hebben het over de DXP2800. Ik denk dat die voor dit gebruik best prima zou zijn? De ugreen website zegt zelf dat voor 4K streamen het te overwegen is om naar een DXP4800 plus te gaan. Is dat inderdaad nodig?
In dit topic gaat het maar zelden over de DH4300 plus. Is dat omdat die een wat zwakkere processor heeft en het daarom net niet is vergeleken met de DXP-modellen?
Ik heb trouwens een oude game-pc staan met een 2 HDDs en 1 SSD. Geen idee wat het voor modellen zijn, ze zijn zeker 10-15 jaar oud. Zouden die bruikbaar zijn in deze NAS? Ik ben niet van plan er hele belangrijke dingen op te zetten dus als er een crasht en ik data verlies maakt me dat niet heel veel uit.
Alles wat je wil werkt prima op een DXP2800, heb er zelf op draaien wat jij noemt en nog veel meer en dat doet hij met 2 vingers in de neus (wel met 16G geheugen).Ampix schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:39:
Veel mensen in dit topic hebben het over de DXP2800. Ik denk dat die voor dit gebruik best prima zou zijn? De ugreen website zegt zelf dat voor 4K streamen het te overwegen is om naar een DXP4800 plus te gaan. Is dat inderdaad nodig?
Ik denk dat ze bij ugreen voor 4k streaming voor de 4 bay variant gaan ivm opslagcapaciteit icm raid 5. Als je met de DXP2800 raid wil dan ben je de helft van je totale capaciteit kwijt. Als je net als ik niet veel om geeft als het weg is als een schijf faalt, is dat geen probleem.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Gebruik zal voornamelijk zijn voor bulk opslag en media streaming. Ik heb nu al mijn foto's en videos in iCloud staan en het lijkt mij eigenlijk ook wel fijn om lokaal een extra kopie te hebben, dus een "backup" waar ik gewoon automatisch alles naartoe kan uploaden net zoals dat kan met iCloud. Van wat ik heb begrepen kan je gewoon via de ugreen software je telefoon linken dat het vervolgens automatisch synced? Dus ook dat als je thuis komt en op hetzelfde netwerk verbind dat dit dan automatisch gaat?
Ook zou ik wel videos / films / series etc naar mijn tv en telefoon willen streamen, wellicht via Jellyfin of Plex oid? Nu vraag ik mij voornamelijk af of de chip en het geheugen in de DH2300 hier al voor voldoet. Het zal hooguit een enkele 4K stream zijn. Dus niet dat ik vijf streams tegelijk wil doen oid. Voor de N100 kon ik best veel ervaringen vinden dat dat voor een enkele 4K stream gewoon perfect werkt. Maar voor de processor in de DH2300 kwam ik niet zo veel tegen.
Ik zal er om te beginnen wss een enkele 4TB schijf in stoppen en er later wellicht nog eentje toevoegen om alles in RAID-1 te zetten. Nu twijfel ik dus veel tussen de DH2300 en DXP2800. Het klinkt alsof de DH al voldoende zou moeten zijn, en het scheelt ook best veel geld. De DXP daarintegen heeft wel een snellere ethernet poort wat wellicht handig kan zijn? Ook is er ruimte voor M.2 SSD's wat voor cache leuk kan zijn, alleen weet ik niet echt hoeveel nut cache heeft voor mijn gebruik. Ook klinkt het extra (uitbreidbare) geheugen prettig. Maar als 4GB al voldoende is om actief door foto's te browsen en te streamen etc...
Dus ja, ik zit toch een beetje vast dus misschien dat ik hier wat advies en ervaringen kan krijgen
Ik zou die oude pc eens proberen om te bouwen. Truenas , Unraid of proxmox. Genoeg tutorials op youtube. Enige probleem is mogelijk het stroomgebruik, zou je eens moeten testen. > 100w zou ik niet acceptabel vinden…Ampix schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:39:
Ik ben ook aan het overwegen om een ugreen NAS te kopen. Op korte termijn verwacht ik alleen plex erop te gebruiken. Voor nu stream ik alles op 1080p maar misschien komt er ooit een 4K televisie dus is wel leuk als het apparaat dat ook aankan. Ik verwacht niet meerdere streams te hebben. In de toekomst wil ik misschien ook nog wel spelen met bijvoorbeeld home assistant erop te zetten. En misschien ook het apparaat te gebruiken voor foto-opslag.
In dit topic gaat het maar zelden over de DH4300 plus. Is dat omdat die een wat zwakkere processor heeft en het daarom net niet is vergeleken met de DXP-modellen?
Ik heb trouwens een oude game-pc staan met een 2 HDDs en 1 SSD. Geen idee wat het voor modellen zijn, ze zijn zeker 10-15 jaar oud. Zouden die bruikbaar zijn in deze NAS? Ik ben niet van plan er hele belangrijke dingen op te zetten dus als er een crasht en ik data verlies maakt me dat niet heel veel uit.
Anders gewoon je eerste stappen in de NAS wereld zo zetten
Daarnaast als je een 4TB m.2 ssd wilt kopen ben je denk ik ongeveer 2x zoveel kwijt als een 4TB HDD. Dat geld zou ik in de duurdere versie van de Nas stoppen. Je kan dan later nog wel uitbreiden maar het hoeft niet. Wellicht ben je wel iets meer kwijt maar dus ook meer toekomstbestendig.
Wat ik op internet lees en wat hier ook bevestigd wordt is dat het hele gebeuren met cache niet zinvol is met alleen “grote” storage of videos. Meerdere gebruikers en kleine bestanden repeterend lezen zou het wel zinvol zijn.
Toevallig vandaag nog dit videootje gekeken:
https://youtu.be/QpWFK1Rkw2g?si=KYDJKE-GhG7MQeKO
Ook ik wil me iCloud (data en foto’s) laten synchroniseren met de Nas alleen is dat een beetje door Apple dichtgetimmerd. Bij andere clouddiensten kan je volgens mij rechtstreeks de Nas met een app met elkaar laten backuppen/synchroniseren. Wat betreft foto’s moet het nu volgens mij(heb het nog niet onderzocht) door de telefoon op de normale manier met iCloud te laten synchroniseren en dan met de Ugreen photo app (of immich?) de foto’s van de telefoon naar de Ugreen Nas te krijgen. Wellicht is dat met de bestanden ongeveer hetzelfde maar nog geen idee.
Maar als de N100, 8GB uitbreidbaar geheugen, en snellere ethernet poort ook voor mijn gebruik een stuk toekomst vaster is dan ga ik daar toch maar eens wat meer naar kijken
Verder zou ik 2x 4tb hdd prima zijn als je raid1 wil, hangt van je doel af.
Ik heb het geheugen naar 32 gb uitgebreid, zie dat hier 13gb van in gebruik is.
(ik heb 60 containers draaien, waaronder nextcloud, immich, calibre etc)
Hier stsaan trouwens nuttige tutorials op: https://mariushosting.com/
[ Voor 8% gewijzigd door _Richie_ op 16-01-2026 13:21 ]
aka pluim003
Ben wel benieuwd na hoeveel jaar een HDD versie mbt stroomverbruik duurder is dan een full NVME/SSD versie aangezien veel mensen nog voor HDD kiezen. Voor de volledigheid: DXP480T Plus met 4x Samsung 990 Pro gebruikt hier zo'n 22-23 Watt.
Is deze ook gewoon via een Zidoo mediaplayer te benaderen?
tevens moet ik dan ook 2 x 10 of 12 GB hdd´s hebben voor mijn Movie collectie.
Dit in een Raid 1 opstelling.
Welke betrouwbare opties heb ik hier?... moeten niet te warm worden en geen lawaai maken
[ Voor 8% gewijzigd door Marc0815 op 16-01-2026 17:44 ]
Zit hier op ~50W met 3 HDD’s en 2 NVME’s.Taro schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:49:
Wat gebruiken de 4-bay versies als daar 4 HDD's in zitten gemiddeld aan stroom?
Ben wel benieuwd na hoeveel jaar een HDD versie mbt stroomverbruik duurder is dan een full NVME/SSD versie aangezien veel mensen nog voor HDD kiezen. Voor de volledigheid: DXP480T Plus met 4x Samsung 990 Pro gebruikt hier zo'n 22-23 Watt.
27 Watt x 24 uur x 365 = 237 kWh/jaar aan extra stroom. Stel dat dat gemiddeld 25 ct/kWh betreft, dan heb je het over 59 Euro per jaar hogere stroomkosten met normale HDD's. Verdien je dus niet in een paar jaar terug.Greatsword schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:41:
[...]
Zit hier op ~50W met 3 HDD’s en 2 NVME’s.
Ik pas dit hier overigens wel in alle apparaten toe. Had bijv. een Ubiquiti Cloud Key Gen2 met HDD, ook vervangen door SSD. Synology NAS, Intel NUC en RPI5 uit kunnen schakelen door de UGreen NAS, daar ook tientallen Watts door bespaard. Vermoed dat de totale besparing hier nu zo'n 350-450 kWh/jaar is vs HDD NAS/oude situatie en dat zet op termijn wel zoden aan de dijk.
Een SSD kost dan ook wel een pak meer dan een HDD. En je gaat er ook van uit dat er geen zonne energie in de berekening zit.Taro schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:59:
[...]
27 Watt x 24 uur x 365 = 237 kWh/jaar aan extra stroom. Stel dat dat gemiddeld 25 ct/kWh betreft, dan heb je het over 59 Euro per jaar hogere stroomkosten met normale HDD's. Verdien je dus niet in een paar jaar terug.
Ik pas dit hier overigens wel in alle apparaten toe. Had bijv. een Ubiquiti Cloud Key Gen2 met HDD, ook vervangen door SSD. Synology NAS, Intel NUC en RPI5 uit kunnen schakelen door de UGreen NAS, daar ook tientallen Watts door bespaard. Vermoed dat de totale besparing hier nu zo'n 350-450 kWh/jaar is vs HDD NAS/oude situatie en dat zet op termijn wel zoden aan de dijk.
In beide situaties heb je evenveel zonne-energie. Vanaf 1-1-2027 kost afnemen van het net meer dan terugleveren oplevert. Daarnaast heb je geen zonne-opwek als het donker is of in bepaalde seizoenen. Zonne-opwek die ik niet gebruik gaat in de accu's om terug te leveren op duurdere momenten of direct naar het net als de tarieven hoog zijn, dus alle kWh's die niet door een NAS worden verbruikt leveren geld op. Daarmee kost iedere kWh die door een NAS wordt gebruikt alsnog geld. Zonnestroom is niet gratis, daar staat een investering en/of gemiste opbrengsten door terug te leveren tegenover.this schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:09:
[...]
Een SSD kost dan ook wel een pak meer dan een HDD. En je gaat er ook van uit dat er geen zonne energie in de berekening zit.
Nu ben je wel met een serieuze edge case bezig. Weinig mensen die zodanig grote batterijen staan hebben om te gaan handelen op de spotmarkt.Taro schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:29:
[...]
In beide situaties heb je evenveel zonne-energie. Vanaf 1-1-2027 kost afnemen van het net meer dan terugleveren oplevert. Daarnaast heb je geen zonne-opwek als het donker is of in bepaalde seizoenen. Zonne-opwek die ik niet gebruik gaat in de accu's om terug te leveren op duurdere momenten of direct naar het net als de tarieven hoog zijn, dus alle kWh's die niet door een NAS worden verbruikt leveren geld op. Daarmee kost iedere kWh die door een NAS wordt gebruikt alsnog geld. Zonnestroom is niet gratis, daar staat een investering en/of gemiste opbrengsten door terug te leveren tegenover.
In België althans levert terugleveren bijna niets op met een standaard contract. Zonne energie blijft voor de doorsnee gebruiker nog steeds goedkoper dan van het net afnemen.
[ Voor 4% gewijzigd door this op 16-01-2026 20:51 ]
We hebben het hier niet over handelen, we hebben het over een vergelijk zonder zonne-energie afkomstig van je zonnepanelen omdat je door die factor mee te nemen nooit een goed en eerlijk vergelijk kunt maken. Die situatie verschilt enorm per huishouden en een NAS verbruikt zowel zonder áls met zonnepanelen exact evenveel kWh's. Waar die kWh's vandaan komen is dan niet relevant omdat iedere kWh alsnog een waarde vertegenwoordigt en je een NAS ook buiten de zonnige maanden én in de avond en nacht aan hebt staan.this schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:51:
[...]
Nu ben je wel met een serieuze edge case bezig. Weinig mensen die zodanig grote batterijen staan hebben om te gaan handelen op de spotmarkt.
In België althans levert terugleveren bijna niets op met een standaard contract.
60 containers? Of bedoel je 6? Als je er echt 60 bedoeld dan vraag ik me af wat ik allemaal wel niet mis 😅. Nu ben ik daar nog helemaal niet in thuis maar ik vind het wel een hele hoop. Wat is dat allemaal dan? Of is het eigenlijk relatief normaal om zoveel containers te draaien?_Richie_ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:18:
(ik heb 60 containers draaien, waaronder nextcloud, immich, calibre etc)
Hier stsaan trouwens nuttige tutorials op: https://mariushosting.com/
Je hele betoog ging toch net om het terugverdienen van het prijsverschil tussen SSD en HDD?Taro schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:54:
[...]
We hebben het hier niet over handelen, we hebben het over een vergelijk zonder zonne-energie afkomstig van je zonnepanelen omdat je door die factor mee te nemen nooit een goed en eerlijk vergelijk kunt maken. Die situatie verschilt enorm per huishouden en een NAS verbruikt zowel zonder áls met zonnepanelen exact evenveel kWh's. Waar die kWh's vandaan komen is dan niet relevant omdat iedere kWh alsnog een waarde vertegenwoordigt en je een NAS ook buiten de zonnige maanden én in de avond en nacht aan hebt staan.
Dan is de prijs van een kWh net super relevant.
En al helemaal voor vele Belgen onder ons, aangezien zonnepanelen vrij vaak voorkomt.
[ Voor 5% gewijzigd door this op 16-01-2026 21:02 ]
Het betrof geen "hele betoog", je trekt het in het extreme.this schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:01:
[...]
Je hele betoog ging toch net om het terugverdienen van het prijsverschil tussen SSD en HDD?
Klopt, maar dan gaan we rekensommen per huishouden krijgen ipv een algemeen vergelijk en daar bereik je niets mee. Je ziet het nu al gebeuren: Je begint over zonnestroom, grote thuisaccu, België ipv Nederland, etc. Daarom is het beter om al die factoren achterwege te laten aangezien je dan miljoenen verschillende situaties krijgt en daarom stelde ik de kWh prijs als voorbeeld gelijk aan 25 cent/kWh.Dan is de prijs van een kWh net super relevant.
Sommige tools gebruiken meerdere containers. Zo gebruikt bijv. Teslamate er al 4: TeslaMate, DB, Grafana en Mosquitto. Op die manier gaat het hardXtremebase schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:59:
[...]
60 containers? Of bedoel je 6? Als je er echt 60 bedoeld dan vraag ik me af wat ik allemaal wel niet mis 😅. Nu ben ik daar nog helemaal niet in thuis maar ik vind het wel een hele hoop. Wat is dat allemaal dan? Of is het eigenlijk relatief normaal om zoveel containers te draaien?
Maar je 25ct/kWh is worst case, voor veel Belgen (en Nederlanders ook, aangezien 1 op 4 huizen zonnepanelen heeft) is die prijs veel lager doordat er zonne energie meegerekend kan worden.Taro schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:04:
[...]
Het betrof geen "hele betoog", je trekt het in het extreme.
[...]
Klopt, maar dan gaan we rekensommen per huishouden krijgen ipv een algemeen vergelijk en daar bereik je niets mee. Je ziet het nu al gebeuren: Je begint over zonnestroom, grote thuisaccu, België ipv Nederland, etc. Daarom is het beter om al die factoren achterwege te laten aangezien je dan miljoenen verschillende situaties krijgt en daarom stelde ik de kWh prijs als voorbeeld gelijk aan 25 cent/kWh.
Ja je hebt een stack (dat zijn alle containers die nodig zijn voor 1 programma, vaak het programma zelf maar ook een database bv). Immich heeft al 3-4 containers, paperlessngx ook zoiets etc.Xtremebase schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:59:
[...]
60 containers? Of bedoel je 6? Als je er echt 60 bedoeld dan vraag ik me af wat ik allemaal wel niet mis 😅. Nu ben ik daar nog helemaal niet in thuis maar ik vind het wel een hele hoop. Wat is dat allemaal dan? Of is het eigenlijk relatief normaal om zoveel containers te draaien?
Dan stel je dat toch op 20 cent/kWh? Het was maar een voorbeeld. Het voelt net alsof ik een plan van 50 kantjes heb opgeleverd en je over het lettertype begint.this schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:07:
[...]
Maar je 25ct/kWh is worst case, voor veel Belgen (en Nederlanders ook, aangezien 1 op 4 huizen zonnepanelen heeft) is die prijs veel lager doordat er zonne energie meegerekend kan worden.
Heb hier over 2025 een gemiddelde inkoopsprijs van 18 cent/kWh behaald incl. BTW/Belastingen, maar je moet toch iets kiezen?
Taro schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:06:
[...]
Sommige tools gebruiken meerdere containers. Zo gebruikt bijv. Teslamate er al 4: TeslaMate, DB, Grafana en Mosquitto. Op die manier gaat het hard
Maar als je dan voor een andere stack ook Grafana of Mosquito of MySQL nodig hebt, dan lijkt hergebruik mijn het meest zinvol, right?_Richie_ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:09:
[...]
Ja je hebt een stack (dat zijn alle containers die nodig zijn voor 1 programma, vaak het programma zelf maar ook een database bv). Immich heeft al 3-4 containers, paperlessngx ook zoiets etc.
Of zitten er in die 60 meerdere database instanties?.
Ik vind 60 ook best een boel.
Als dat mogelijk is: Inderdaad.babbelbox schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:51:
[...]
Maar als je dan voor een andere stack ook Grafana of Mosquito of MySQL nodig hebt, dan lijkt hergebruik mijn het meest zinvol, right?
Wordt een beetje off-topic, maar waarom zou het niet mogelijk zijn?
Omdat men een Docker container op een bepaalde manier kan hebben ingericht waardoor die beter of specifiek voor toepassing A geschikt is en niet of minder voor toepassing B. Maar denk dat het vaak/doorgaans wel moet kunnen.babbelbox schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:45:
[...]
Wordt een beetje off-topic, maar waarom zou het niet mogelijk zijn?
uitvoering: Ugreen NASync DXP2800
Of moet ik dat aan Chat vragen?
Joppy wijzigde zijn signature 08-10-2005 13:01 (13%)
Blackfriday en de feestdagen zijn natuurlijk voorbij. Stel gewoon (prijs)alerts in op de pricewatch, V&A en op pepper.Joppy schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:33:
Wat een hoge prijzen trouwens, enig idee of dat nog eens wat lager wordt?
De adviesprijs is volgens mij ook omhoog gegaan van 350 naar 390, als ik het goed heb onthoudenJoppy schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:33:
Wat een hoge prijzen trouwens, enig idee of dat nog eens wat lager wordt?
Gewoon de standaard beschikbare Virtual Machine App.this schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:38:
Welke software gebruiken jullie voor vm's op te zetten?
Ik heb hem vorige week nog voor €299 besteld bij Galaxus.steye schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:57:
[...]
De adviesprijs is volgens mij ook omhoog gegaan van 350 naar 390, als ik het goed heb onthouden
Hij is 3 dagen daarna netjes geleverd en inmiddels staat hij te snorren.
Momenteel nog met 1 WD disk en 1 NVMe, idle 9-10 Watt, in use 13 Watt.
Edit: ik zie net dat ik geluk had, nu is hij €320. https://www.galaxus.de/de...dxp2800-0-tb-nas-49850555
[ Voor 13% gewijzigd door schrikbeeld op 18-01-2026 22:48 ]
Ik neem aan dat je TB bedoelt. :-) Ik ben overigens ooit nog begonnen met een 65MB harde schijf, wat destijds veel was want standaard was zo'n 30MB.Marc0815 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:43:
Ik ben ook van plan om me een dxp2800 te kopen.
Is deze ook gewoon via een Zidoo mediaplayer te benaderen?
tevens moet ik dan ook 2 x 10 of 12 GB hdd´s hebben voor mijn Movie collectie.
Dit in een Raid 1 opstelling.
Welke betrouwbare opties heb ik hier?... moeten niet te warm worden en geen lawaai maken
Zelf heb ik 2 WD Red Plus schijven er in van 8TB. De 2800 staat in de meterkast en soms als ik er langs loop hoor ik hem licht. Net ff temperatuur gecheckt en de afgelopen 24 uur schommelde die tussen 28 en 33 graden.
De Zidoo mediaplayer ken ik niet. Hopelijk heeft daar iemand anders een antwoord op.
aka pluim003
idd, TB en geen GBDikkieDick schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:03:
[...]
Ik neem aan dat je TB bedoelt. :-) Ik ben overigens ooit nog begonnen met een 65MB harde schijf, wat destijds veel was want standaard was zo'n 30MB.
Zelf heb ik 2 WD Red Plus schijven er in van 8TB. De 2800 staat in de meterkast en soms als ik er langs loop hoor ik hem licht. Net ff temperatuur gecheckt en de afgelopen 24 uur schommelde die tussen 28 en 33 graden.
De Zidoo mediaplayer ken ik niet. Hopelijk heeft daar iemand anders een antwoord op.
Ik wil hem in de de woonkamer naast de LaserTv hebben staan... dus erg stil is deze niet met de wd red Plus schijven?
Het zijn gewoon korte 'tikjes' zeg maar die ik hoor als ik langs de meterkast loop. In de woonkamer zou dit misschien wel storend kunnen zijn, maar ik denk dat je dat bij alle schijven zal hebben. De WD Red Plus zijn 5600toeren schijven. Verwacht wel dat als je er 7200 toeren in doet dat die meer lawaai maken.Marc0815 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:23:
[...]
idd, TB en geen GB![]()
Ik wil hem in de de woonkamer naast de LaserTv hebben staan... dus erg stil is deze niet met de wd red Plus schijven?
aka pluim003
Ik heb wat meer ruimte nodig, dus ik draai 2x 8TB NVME in RAID1 als volume 1 voor Docker en andere dingen waar snelheid een rol speelt. Daarnaast een 4x18TB HDD in RAID5 als volume 2 met alle data die minder snel hoeft te zijn (zoals backups, de filmcollectie en degelijke).
Alleen schrik je daar nu wel van de prijzen. Hier een paar maanden geleden 4x Samsung 990 Pro 4TB voor volgens mij rond de 278 Euro/stuk gekocht, die zitten nu al in de 429-439/stuk range, moet je nagaan.elsinga schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:36:
Bij dit soort grootts kun je ook overwegen om alleen SSDs te gebruiken. Dan is alles zeker stil.
Ik kan geen release notes vinden, en deze is vrij vlot na de voorgaande gekomen - mogelijk een urgent fix?
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO
Die kan je hier vinden, nadat je je type hebt ingevoerd:Steef schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:07:
UGREEN OS 1.12.1.0002 is uit, hier zonder problemen op mijn 4800 (non-plus) gezet.
Ik kan geen release notes vinden, en deze is vrij vlot na de voorgaande gekomen - mogelijk een urgent fix?
https://nas-eu.ugreen.com/pages/downloads
Release Notes
1.12.1.0002
2026-01-13
Fixed some known issues to improve user experience.
aka pluim003
Heb er laatst 1 vanuit een DXP4800+ voor 16,- gekocht inclusief verzending via Marktplaats omdat hij er na meer dan een maand maar niet vanaf kwam en zijn vraagprijs was 20,-elsinga schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:17:
Door mijn upgrade van het geheugen van mijn 8800 Plus heb ik nu de originele Samsung 8GB SO-DIMM over. Wat is jullie mening: gewoon verkopen (laatst bekende Pricewatch prijs is €140,-, dus er moet wel 100 euro voor te krijgen zijn) of op voorraad houden voor als er eens iets is dat geheugen gerelateerd kan zijn (en dan dus testen emt de originele RAM)? Ik heb er nu 64GB aan Kingston geheugen van de Ugreen compatibility lijst in zitten, dus ik neig zelf naar verkopen...
Veel succes dus met je vraagprijs van 100,- voor 8GB
Was dat voor of na de exuberante prijsstijgingen van RAM?Greatsword schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:30:
[...]
Heb er laatst 1 vanuit een DXP4800+ voor 16,- gekocht inclusief verzending via Marktplaats omdat hij er na meer dan een maand maar niet vanaf kwam en zijn vraagprijs was 20,-
Veel succes dus met je vraagprijs van 100,- voor 8GB
Net voor BF.this schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:48:
[...]
Was dat voor of na de exuberante prijsstijgingen van RAM?
Homey? Homey hardware is niet upgradebaar. Alleen als je Homey server draait maar dat is nog heel nieuw.elsinga schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:44:
Dan kan ik me die prijzen wel voorstellen. RAM is nu domweg heel erg duur geworden. En voor een paar tientjes kan ik die 8GB beter houden, kan ik die misschien wel elders inzetten (Homey?).
https://homey.app/nl-nl/homey-self-hosted-server/
/f/image/UFtLmblZyobPGnDUJMBWyfxN.png?f=fotoalbum_large)