16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | AlphaESS G3-T10 | Nibe F2050-10 | SMO S40
Ik weet niet van waaruit je het probeert. Maar waarom zit je niet gewoon via ssh in een terminal?outlandos schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:43:
Ik loop tegen een probleem aan bij het invoeren van een lange string aan tokens in rclone.
Het lukt me niet om de tekst rechtstreeks in het invoerveld te plakken; de plak-optie verschijnt simpelweg niet. Rechtsboven zie ik wel een Clipboard-knop waar ik de tokens in kan plakken, maar zodra ik daarna op 'Submit' klik, gebeurt er helaas niets.
Heeft iemand de gouden tip? (Ik heb het al aan een AI gevraagd, maar die wist het helaas ook niet).
Ik gebruik MacOS maar dat staat hier denk ik los van. Docker draait gewoon op mijn Ugreen NAS.
[Afbeelding]
Ik heb net na de prijsstijgingen door Black Friday nog een UGreen DXP8800plus met 64GB geheugen en 4x 22TB schijven kunnen kopen tegen de prijzen van voor die prijsstijging. Inmiddels heeft UGOS ook een Surveilance Station, dus ze hoeven alleen nog Cloud Sync de mogelijkheid te geven om Shared Drives (Google en Sharepoint/Teams) te koppelen en mijn DS918+ is overbodig (nou ja, kan dan als on-sie backup doel gebruikt worden).peterpijpelink schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:51:
[...]
ja inderdaad, einde Synology. Hoe je eigen graf kunt graven als bedrijf... heb nog een 920+ maar ga naar Ugreen als de nvme disken iets betaalbaar worden.
Nee, ik begrijp de strategie van Synology ook niet echt....
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik zou graag verschillende VMs willen verdelen over verschillende disken/volumes, kan dat en kan je die later ook verhuizen van volume?
Dit zodat ik nog wat oude SSDs kan gebruiken voor wat test VMs, meeste doe ik in docker maar niet alles
Dit tot prijzen van opslag weer wat betaalbaarder worden.
Hoewel ik het nog niet geprobeerd heb lijkt me dat dit kan - alles disken laten zich vertalen naar volume<volgnummer>.CP1977 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:12:
Zelf wacht ik op levering van men eerste ugreen maar mogelijk kunnen jullie een vraagje over gebruik van VMs beantwoorden.
Ik zou graag verschillende VMs willen verdelen over verschillende disken/volumes, kan dat en kan je die later ook verhuizen van volume?
Dit zodat ik nog wat oude SSDs kan gebruiken voor wat test VMs, meeste doe ik in docker maar niet alles![]()
Dit tot prijzen van opslag weer wat betaalbaarder worden.
Misschien één raid-0 volume aan maken en deze gebruiken als test-volume. Zodat je op een later moment het ene volume door het andere kunt vervangen - scheelt t.z.t. weer wat migratie tijd...
makes it run like clockwork
Ik heb daar nooit eerder mee gewerkt. Heb het wel kunnen oplossen door een config bestand aan te maken via de terminal van macOS.knakworst schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Ik weet niet van waaruit je het probeert. Maar waarom zit je niet gewoon via ssh in een terminal?
Gister overigens de 6011 Pro binnen gekregen. Ding ziet er geweldig uit. Enige waar ik mee zat is de ssd, die moeten in een coolsink geschroefd worden maar ik zag die schroefjes niet. Sterker nog, van de normale schroeven geven ze ze er zoveel mee dat ik een uur lang heb geprobeerd die schroefjes erin te krijgen. Met veel moeite gaan ze er nog in ook maar nooit recht... Toen ik het eindelijk opgegeven had zag ik 4 hele kleine schroefjes verstopt in een zakje.
Vervolgens dacht ik ook nog dat ze er 4 te weinig in hadden gedaan, dus heb er 2 per heat sink kruisling gedaan. Nadat ik helemaal klaar was en alles had opgestart zag ik de laatste 4 mini schroefjes in het hoekje van een zakje liggen. Heb die er maar uitgelaten; die 2 schroefjes kruislings icm het andere schroefje dat houdt het het wel op zn plaats.
Ik heb tot nu toe nog geen last van fans die vreemde/onrustige geluiden maken.
weet niet of je raid0 kan aanpassen voor wat anders. Idee was meer om voor wat test vms wat ssds te gebruiken die ik heb liggen en later die servertjes op m4 slots intern te gooien.Airw0lf schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:21:
[...]
Hoewel ik het nog niet geprobeerd heb lijkt me dat dit kan - alles disken laten zich vertalen naar volume<volgnummer>.
Misschien één raid-0 volume aan maken en deze gebruiken als test-volume. Zodat je op een later moment het ene volume door het andere kunt vervangen - scheelt t.z.t. weer wat migratie tijd...
Niet bekend mee maar ik zal er eens naar kijken deze week.Knielen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:33:
@Salv ben je toevallig bekend met Vaultwarden? Bevalt mij heel goed.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Alleen heb ik zelf een kleine blunder gemaakt: vlak voordat de RAM-prijzen flink stegen, heb ik het standaard 8GB-geheugen vervangen door 32GB. Achteraf gezien was dat qua timing eigenlijk best slim. Het minder slimme deel is dat ik de originele 8GB heb verkocht. Daardoor heb ik nu een NAS waarvan het huidige RAM bijna net zo duur is als het apparaat zelf.
Maar het is ook niet bepaald ideaal om de NAS zonder RAM aan te bieden
[ Voor 42% gewijzigd door outlandos op 17-06-2026 13:59 ]
Mwa, opzich kan dat op tweakers V&A prima. Op Marktplaats niet echt :Poutlandos schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:55:
Ik ben erg tevreden met de iDX6011 Pro en heb daarom besloten deze te houden. Dat betekent dat mijn DXP2800 nu op Pricewatch kan worden gezet.
Alleen heb ik zelf een kleine blunder gemaakt: vlak voordat de RAM-prijzen flink stegen, heb ik het standaard 8GB-geheugen vervangen door 32GB. Achteraf gezien was dat qua timing eigenlijk best slim. Het minder slimme deel is dat ik de originele 8GB heb verkocht. Daardoor heb ik nu een NAS waarvan het huidige RAM bijna net zo duur is als het apparaat zelf.
Maar het is ook niet bepaald ideaal om de NAS zonder RAM aan te bieden
Het is dat ik op zoek ben naar een 4800 Pro, anders zou ik hem best willen
Ik bedoel een 8GB DDR5-SO is in de V&A 45 euro, dat hoeft je niet tegen te houden toch
[ Voor 5% gewijzigd door skai21 op 18-06-2026 10:45 ]
Gelijk heb je, maar waar zie jij de prijs van 45 euro?skai21 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:41:
[...]
Mwa, opzich kan dat op tweakers V&A prima. Op Marktplaats niet echt :P
Het is dat ik op zoek ben naar een 4800 Pro, anders zou ik hem best willen
Ik bedoel een 8GB DDR5-SO is in de V&A 45 euro, dat hoeft je niet tegen te houden toch
v&a aangeboden: Samsung 8GB DDR5-5600 SODIMM – PC5-5600Boutlandos schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:28:
[...]
Gelijk heb je, maar waar zie jij de prijs van 45 euro?
Ik wil dus dat foto's die ik met mijn telefoon maak gelijk naar de NAS geupload worden. Niet elke NAS kan dit goed maar dat is wel precies één van mijn belangrijkste aankoop argumenten.
Gebruik de zoek functie eens in dit topic.JP-tjuh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:50:
Misschien heb ik het gemist in dit topic maar kan een Ugreen NAS mijn fotocloud vervangen?
Ik wil dus dat foto's die ik met mijn telefoon maak gelijk naar de NAS geupload worden. Niet elke NAS kan dit goed maar dat is wel precies één van mijn belangrijkste aankoop argumenten.
mogelijke zoekterm: "immich"JP-tjuh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:50:
Misschien heb ik het gemist in dit topic maar kan een Ugreen NAS mijn fotocloud vervangen?
Dit klinkt wel heel mooi! Heb je misschien je config file of een website met uitleg hiervan?Tasteless schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:59:
[...]
Hier draait het in een docker met gluetun via airvpn op wireguard. Zoeken van torrents doe ik via Seerr in samenwerking met Prowlarr, Sonarr en Radarr.
Jazeker, ik heb veel gehad aan https://mariushosting.com/. Als je eenmaal deze setup hebt draaien heb je er echt minimaal omkijken naar en heeft de gehele familie er veel plezier vanMr_gadget schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Dit klinkt wel heel mooi! Heb je misschien je config file of een website met uitleg hiervan?
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Ik had even gezocht in dit forum en online maar kan geen recente ervaring vinden vandaar dat ik de vraag even hier stel.
Is het mogelijk om in de Ugreen OS software encryptie toe te passen op de schijven / shared folders?
Helaas ontbreekt het nog steeds.
Er bestaat niet zoiets als wachtwoorden per folder, zo zit Linux nu eenmaal niet in elkaar.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
iemand suggesties voor een goed ML model in Immich dat niet teveel geheugen vraagt? Helaas niet op tijd de 8GB vervangen.
Nee, niet ondersteund door Ugreen, maar zou wel op de backlog staan voor de toekomst. Wil je zoiets, dan kun je een Veracrypt container op je UG plaatsen en die mounten op je werkstation/laptop. Nadeel: fixed size en neemt ruimte in vanaf het begin.jerjer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:54:
Hi allen!
Ik had even gezocht in dit forum en online maar kan geen recente ervaring vinden vandaar dat ik de vraag even hier stel.
Is het mogelijk om in de Ugreen OS software encryptie toe te passen op de schijven / shared folders?
Ik wacht nog even op de Ugreen variant in de toekomst. De kans op diefstal is niet groot, gelukkig. De kans dat mijn cloud backup gehackt wordt is groter, maar ook de sync methode van Synology en Ugreen ondersteunen geen encryptie op cloud drives.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
[ Voor 17% gewijzigd door Airw0lf op 04-07-2026 15:43 ]
makes it run like clockwork
Tot mijn verbazing geeft hij nu aan, dat de cache van Storage Pool 1 (de "gewone" harddisks") geupgraded kan worden. Heeft iemand dat al gedaan? En merk je er iets van?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
overlayfs: maximum fs stacking depth exceeded
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
De CPU wordt in ieder geval niet overmatig belast, ook het geheugengebruik is hier normaal.
Het is me niet opgevallen dat er dingen niet werken, tot nu toe. Maar dit is wel iets om in de gaten te houden. En voor Ugreen om te fixen, als er veel meer meldingen over komen.
[ Voor 14% gewijzigd door Pietervs op 07-07-2026 15:49 ]
Tot nu toe ben ik erg tevreden, maar na vandaag maak ik mij wel veel zorgen...
Die vraag over het opnieuw opbouwen van de cache kreeg ik ook:big_clarence schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:53:
En toch weer problemen: mij wordt gevraagd de cache te verwijderen na de update en opnieuw op te bouwen. Daarbij krijg ik steeds de melding operatie mislukt...
Meer mensen met hetzelfde probleem?
https://gathering.tweaker...quote_message/85651814/48
Ik heb het nog niet aangedurfd om die aan te passen. En als ik jouw ervaring lees is dat misschien maar goed ook?
Heb je in dmesg of Syslog ook meldingen over "overlayfs: maximum fs stacking depth exceeded"?
Ik heb de melding in syslog niet.Pietervs schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:58:
[...]
Die vraag over het opnieuw opbouwen van de cache kreeg ik ook:
https://gathering.tweaker...quote_message/85651814/48
Ik heb het nog niet aangedurfd om die aan te passen. En als ik jouw ervaring lees is dat misschien maar goed ook?
Heb je in dmesg of Syslog ook meldingen over "overlayfs: maximum fs stacking depth exceeded"?
Inmiddels werkt het allemaal naar behoren
Hier geen problemen.big_clarence schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:53:
En toch weer problemen: mij wordt gevraagd de cache te verwijderen na de update en opnieuw op te bouwen. Daarbij krijg ik steeds de melding operatie mislukt...
Meer mensen met hetzelfde probleem?
Fijn dat het allemaal weer werkt.big_clarence schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:21:
[...]
Ik heb de melding in syslog niet.
Inmiddels werkt het allemaal naar behoren
Home AssistantTonnyb schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:23:
zaterdag blij verrast met de UGREEN Idx pro. Had geen mail ontvangen enkel dus van DHL dat er een pakket wordt bezorgd. Intussen alles schijven 4x 8tb en 2x 1tb SSD (voor apps/dockers) Immich draait tailscale draait.. na jaren Synology te gebruiken ben ik heel benieuwd hoe UGREEN mij bevalt en zich software matig ontwikkeld. Iemand nog tips om als must have docker te gebruiken?
Nextcloud
Arr stack
Jellyfin
Nginx proxy manager
voor reizen: wanderer en trek
Ik mis nog: Een ad-blockende DNS server, pi-hole of adguard home oid.
Verder is het meeste wel genoemd, check ook eens het recente artikel op de frontpage over de thuisserver van een redactielid, staat ook een hele lijst bij.
All-electric.
Sabnzbd werkt ook prima in docker.Tonnyb schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:23:
Iemand nog tips om als must have docker te gebruiken?
Die Ugreen gaat je goed bevallen! Zeker als je veel met docker gaat doen maakt het OS ook steeds minder uitTonnyb schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:23:
zaterdag blij verrast met de UGREEN Idx pro. Had geen mail ontvangen enkel dus van DHL dat er een pakket wordt bezorgd. Intussen alles schijven 4x 8tb en 2x 1tb SSD (voor apps/dockers) Immich draait tailscale draait.. na jaren Synology te gebruiken ben ik heel benieuwd hoe UGREEN mij bevalt en zich software matig ontwikkeld. Iemand nog tips om als must have docker te gebruiken?
Zelf heb ik het volgende allemaal draaien, en er komt ook steeds meer bij
- Traefik: WebProxy, doet dus alle SSL en netjes op eigen domains met Lets Encrypt
- Arcane: Docker management via web
- Immich: Ken je al dus niets nieuws
- Paperless: Document Management
- Scrypted: Homekit Bridge voor Unifi cameras
- DSMR Reader: P1 poort uitlezen (heb zelf geen HomeAssistant)
- *arr stack: Radarr/Sonarr/Prowlarr/Profilarr
- NZBGet: vind ik een fijne usenet client
Doe er dan ook seerr bij en shelfmark voor boeken, spotweb, bitwarden.Jaguar645 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Die Ugreen gaat je goed bevallen! Zeker als je veel met docker gaat doen maakt het OS ook steeds minder uit![]()
Zelf heb ik het volgende allemaal draaien, en er komt ook steeds meer bij
- Traefik: WebProxy, doet dus alle SSL en netjes op eigen domains met Lets Encrypt
- Arcane: Docker management via web
- Immich: Ken je al dus niets nieuws
- Paperless: Document Management
- Scrypted: Homekit Bridge voor Unifi cameras
- DSMR Reader: P1 poort uitlezen (heb zelf geen HomeAssistant)
- *arr stack: Radarr/Sonarr/Prowlarr/Profilarr
- NZBGet: vind ik een fijne usenet client
Er is zoveel leuks, je kan ook kijken op sites als deze https://selfh.st/apps/
Thanks voor de tips! vooral die site staat veel opCP1977 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:57:
[...]
Doe er dan ook seerr bij en shelfmark voor boeken, spotweb, bitwarden.
Er is zoveel leuks, je kan ook kijken op sites als deze https://selfh.st/apps/
Seerr staat nog wel op het lijstje, maar dan moet ik ook naar de media apps kijken aangezien ik nu, nog altijd vol tevredenheid eigenlijk, Kodi gebruik.
Ik krijg de Bluetooth dongle maar niet werkend met Home Assistant, zodat ik bluetooth apparaten kan koppelen aan Home Assistant...
Nu kom ik samen met ChatGPT tot de volgende conclusie:
Nu wil ik echter dus bluez installeren sudo apt install bluezP-Link UB500 aanwezig ✅
btusb driver geladen ✅
RTL8761 firmware geladen ✅
hci0 bestaat ✅
DBus daemon draait ✅
DBus socket aanwezig ✅
DBus socket in HA container ✅
CAP_NET_ADMIN ✅
CAP_NET_RAW ✅
NetworkMode=host ✅
Maar ook
bluetoothctl ontbreekt ❌
bluetoothd ontbreekt ❌
org.bluez bestaat niet ❌
Echter dat raad chatGPT ook niet aan want ik heb een probleem met de packages...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| NAS:~$ sudo apt install --dry-run bluez
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
You might want to run 'apt --fix-broken install' to correct these.
The following packages have unmet dependencies:
libopengl0 : Depends: libglvnd0 (= 1.7.0-2101~22.04) but 1.6.0-1 is to be installed
picom : Depends: libconfig9 but it is not going to be installed
Depends: libxcb-damage0 but it is not going to be installed
Depends: libxcb-image0 (>= 0.2.1) but it is not going to be installed
Depends: libxcb-render-util0 but it is not going to be installed
Depends: libxcb-xinerama0 but it is not going to be installed
qemu-block-extra : Depends: qemu-system-x86 (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
qemu-system-arm (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
qemu-system-mips (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
qemu-system-ppc (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
qemu-system-sparc (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
qemu-system-misc (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or
qemu-utils (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed
vim : Depends: vim-runtime (= 2:9.0.1378-2+deb12u2) but it is not going to be installed
E: Unmet dependencies. Try 'apt --fix-broken install' with no packages (or specify a solution). |
Wat raden jullie aan?UGREEN gebruikt geen standaard Debian package set
Je hebt eerder al: libopengl0 = 1.7.0-2101~22.04 gezien.
Dat is geen standaard Debian Bookworm package.
Mijn vermoeden is dat UGREEN onderdelen uit Ubuntu en Debian gemixt heeft voor hun appliance OS.
Ik heb ook gegoogled... maar kan geen oplossing vinden...
Draai je HA in docker? of via de app center (is ook docker)?, de ugreen heeft niet echt ondersteuning om zelf packages te installeren, ja het kan.. maar dan moet je zelf repo's toevoegen.. en wat gebeurt er bij een software update van ugreen..Chip. schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:42:
Ik heb Home-Assistant draaien op mijn UGREEN NAS en een bluetooth dongle erin zitten van TP-Link (https://www.tp-link.com/nl/home-networking/bluetooth-adapter/ub500/v3/).
Ik krijg de Bluetooth dongle maar niet werkend met Home Assistant, zodat ik bluetooth apparaten kan koppelen aan Home Assistant...
Nu kom ik samen met ChatGPT tot de volgende conclusie:
[...]
Nu wil ik echter dus bluez installeren sudo apt install bluez
Echter dat raad chatGPT ook niet aan want ik heb een probleem met de packages...code:En ChatGPT zegt:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21NAS:~$ sudo apt install --dry-run bluez Reading package lists... Done Building dependency tree... Done Reading state information... Done You might want to run 'apt --fix-broken install' to correct these. The following packages have unmet dependencies: libopengl0 : Depends: libglvnd0 (= 1.7.0-2101~22.04) but 1.6.0-1 is to be installed picom : Depends: libconfig9 but it is not going to be installed Depends: libxcb-damage0 but it is not going to be installed Depends: libxcb-image0 (>= 0.2.1) but it is not going to be installed Depends: libxcb-render-util0 but it is not going to be installed Depends: libxcb-xinerama0 but it is not going to be installed qemu-block-extra : Depends: qemu-system-x86 (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or qemu-system-arm (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or qemu-system-mips (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or qemu-system-ppc (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or qemu-system-sparc (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or qemu-system-misc (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed or qemu-utils (= 1:7.2+dfsg-7+deb12u18) but it is not going to be installed vim : Depends: vim-runtime (= 2:9.0.1378-2+deb12u2) but it is not going to be installed E: Unmet dependencies. Try 'apt --fix-broken install' with no packages (or specify a solution).
[...]
Wat raden jullie aan?
Ik heb ook gegoogled... maar kan geen oplossing vinden...
je zou HA in een Virtual Machine kunnen draaien, dan kan je usb devices door lussen.
Draai HA in een docker ja. En I see... dus gewoon situatie accepteren, of in VM installeren of in gewoon home assistant green / raspberry pi kopen.gert_jan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:56:
[...]
Draai je HA in docker? of via de app center (is ook docker)?, de ugreen heeft niet echt ondersteuning om zelf packages te installeren, ja het kan.. maar dan moet je zelf repo's toevoegen.. en wat gebeurt er bij een software update van ugreen..
je zou HA in een Virtual Machine kunnen draaien, dan kan je usb devices door lussen.
ik zou hem dan in de Virtual Machine, draaien je kan de image downloaden van de HA website, https://www.home-assistant.io/installation/alternative/ en dan kiezen voor KVM/Proxmox (.qcow2) kost je wel minimaal 2gb ram, maar dan kan je gewoon je usb bluetooth dongle gebruiken of andere usb apparaten.Chip. schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Draai HA in een docker ja. En I see... dus gewoon situatie accepteren, of in VM installeren of in gewoon home assistant green / raspberry pi kopen.
Vraagje hoezo .qcow2? En niet de gene van VMWare? Zit net een yt tutorial te volgen die de VMWare gebruikt... :-)gert_jan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:31:
[...]
ik zou hem dan in de Virtual Machine, draaien je kan de image downloaden van de HA website, https://www.home-assistant.io/installation/alternative/ en dan kiezen voor KVM/Proxmox (.qcow2) kost je wel minimaal 2gb ram, maar dan kan je gewoon je usb bluetooth dongle gebruiken of andere usb apparaten.
Ow, ja ik had een keer een tutorial gevonden en die gebruikten die .qcow2 image. maar als die andere ook werkt, maakt het allemaal niet zoveel uit dus.Chip. schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:35:
[...]
Vraagje hoezo .qcow2? En niet de gene van VMWare? Zit net een yt tutorial te volgen die de VMWare gebruikt... :-)