Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ebfoto schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:46:
Ik heb de DXP2800 en heb daar bij de start een ssd ingezet niet voor de cache functie maar om diverse docker containers op te plaatsen. Nu wil ik deze ssd gaan vervangen voor een grotere.
Deze kan ik in het tweede slot plaatsen....maar dan? Kopieren en daarna de oude er uit en grotere op plek 1? Dat lijkt mij te simpel![]()
Hoe kan ik dat doen zonder dataverlies? gaarne advies.
- Nieuwe ssd in het andere slot plaatsen en instellen als nieuw volume
- Alle docker containers stoppen
- Alle bestanden kopiëren van ssd-oud naar ssd-nieuw, met rsync (ssh)
- Pas de volume pad aan van al je docker containers naar de nieuwe ssd
- Start docker en kijk of alles werkt
- Verwijder je oude ssd
Nu nog even kijken wat ik ga doen qua schijven. Heb op dit moment 4 x 4TB in mijn 918+ zitten die tussen de 40.000 - 70.000 uren erop hebben zitten. Daarnaast nog 1 x 4TB op de plank liggen als spare met 0 uren. Zit er aan te denken om voor de UGreen dan de spare in te zetten met 2 nieuwe 4TB schijven, en dan in de vierde bay een 1TB SSD te plaatsen voor het spul wat 24x7 draait (zoals de containers). Of toch maar 3 x 6TB bestellen (maar weer een rib uit het lijf met deze prijzen). Keuzes, keuzes.
Ik ben zelf net over van Synology naar Ugreen en ik ben niet teleurgesteld. Zelf zat ik in een vergelijkbare situatie mbt schijven en ik heb nu deze samenstelling:Prx schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:34:
Nou, daar gaan we dan. Omdat ik steeds meer doe met Docker containers moest ik sowieso iets met mijn Synology 918+. Maar de nieuwe(re) hardware valt gewoon nog steeds heel erg tegen. En als ik de NAS toch terug ga brengen naar zijn basis functies, om er dan een NUC of iets naast te zetten voor compute.... nou, dat was reden genoeg om dan maar gewoon naar de UGreen over te stappen. Dus de DXP4800 Pro staat in de bestelling.
Nu nog even kijken wat ik ga doen qua schijven. Heb op dit moment 4 x 4TB in mijn 918+ zitten die tussen de 40.000 - 70.000 uren erop hebben zitten. Daarnaast nog 1 x 4TB op de plank liggen als spare met 0 uren. Zit er aan te denken om voor de UGreen dan de spare in te zetten met 2 nieuwe 4TB schijven, en dan in de vierde bay een 1TB SSD te plaatsen voor het spul wat 24x7 draait (zoals de containers). Of toch maar 3 x 6TB bestellen (maar weer een rib uit het lijf met deze prijzen). Keuzes, keuzes.
2x 512gb ssd m2 2280 van marktplaats (TLC en bijna niet gebruikt) in raid1
bay 1 een nieuwe WD red plus 4TB in raid1
bay 2 een gebruikte WD red plus 4TB in raid1 met 37000 draaiuren
bay 3 een gebruikte WD red plus 4TB stand alone 23000 draaiuren
bay 4 een gebruikde WD blue 2TB stand alone met 30000 draaiuren (tijdelijk tot vervanging extra 4TB red)
Dockers draaien op de SSD plus alle cache gedoe. De ugreen heeft naar mij idee een goed sleep algoritme voor de schijven, op de oude Synology waren ze de hele tijd bezig met draaien, schrijven enz enz. Nu staan ze grootste deel van de tijd in slaapstand.
Ik denk dat ik dat ook doe. Gewoon 2 x 512GB m2 erin (WD Blue staat op recommended list en is betaalbaar) en dan gewoon 4 x 4TB houden als storage. Dat moet zaken wel snel en stil houden. Slim.jeroen.ijmuiden schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:29:
[...]
Ik ben zelf net over van Synology naar Ugreen en ik ben niet teleurgesteld. Zelf zat ik in een vergelijkbare situatie mbt schijven en ik heb nu deze samenstelling:
2x 512gb ssd m2 2280 van marktplaats (TLC en bijna niet gebruikt) in raid1
bay 1 een nieuwe WD red plus 4TB in raid1
bay 2 een gebruikte WD red plus 4TB in raid1 met 37000 draaiuren
bay 3 een gebruikte WD red plus 4TB stand alone 23000 draaiuren
bay 4 een gebruikde WD blue 2TB stand alone met 30000 draaiuren (tijdelijk tot vervanging extra 4TB red)
Dockers draaien op de SSD plus alle cache gedoe. De ugreen heeft naar mij idee een goed sleep algoritme voor de schijven, op de oude Synology waren ze de hele tijd bezig met draaien, schrijven enz enz. Nu staan ze grootste deel van de tijd in slaapstand.
Zijn er voor- of nadelen bij deze verschillende methodes?
Daar gebruik ik watchtower voor.BartStaal98 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:57:
Hoe updaten jullie losse Docker containers binnen een bepaald project? Ik vraag me af of het beter is dat ik bij elk van deze containers individueel op "updateable" click en daarmee de latest image pull, of dat ik beter de hele 'stack' kan stoppen, en dan redeploy met pull the latest image aangevinkt.
[Afbeelding]
Ik laat Watchtower (die van Nick Fedor) een keer per week alle containers updaten - ook degene die op dat moment niet draaien.BartStaal98 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:57:
Hoe updaten jullie losse Docker containers binnen een bepaald project? Ik vraag me af of het beter is dat ik bij elk van deze containers individueel op "updateable" click en daarmee de latest image pull, of dat ik beter de hele 'stack' kan stoppen, en dan redeploy met pull the latest image aangevinkt.
[Afbeelding]
Marstek Venus 3 - V150 | CT003 P1 - V122 | Homey Pro 2023 - V13.4.0 | SMA SB 1.5 - SB 4.0 - SHM20 | 6,83 kWp
Voor de containers die jij draait lijkt ongeplande downtime mij nog niet heel problematisch, maar voor dingen als home-assistant en paperless vind ik het zelf toch wel een probleem.
Voor home assistent heb ik een vm draaien op ugreen, is net makkelijker in beheer. Kun je ook snapshots maken en heb je native backup mogelijkheden, geen moeilijk gedoe met usb/zigbee spul enz.Plevuus2 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:49:
Totdat je tegen een breaking change aan loopt![]()
Voor de containers die jij draait lijkt ongeplande downtime mij nog niet heel problematisch, maar voor dingen als home-assistant en paperless vind ik het zelf toch wel een probleem.
En ipv watchtower kijk eens naar Tugtainer die heeft een gui en kun je makkelijk per container bepalen of je wil updaten. Kun je ook icm HA als docker natuurlijk.
Had o.a. Home Assistant, PiHole, Teslamate, etc. er op draaien. Gelukkig van Home Assistant backups op een andere locatie staan en de rest zat vooral veel werk in, maar is wel vervangbaar. Maar ik schrik hier wel van: 2 SSD's die na 10 maanden al kapot gaan, dat geeft weinig vertrouwen in de toekomst. Ja, de versie zonder heatsink, want de versie met heatsink past volgens mij niet in de behuizing. Heb uiteraard wel die koelpastastickers er op zitten, maar of dat nou veel doet...
Afijn, nou twijfel ik waar Home Assistant te restoren, want die andere 2 SSD's zullen ook wel snel gaan en eigenlijk vertrouw ik dit niet meer voldoende. Iemand anders ook de DXP480T Plus en hier ook ervaringen mee?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Heb je ze wel even geüpdatet qua firmware?Taro schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:33:
10 maanden geleden een DXP480T Plus besteld met 4x Samsung 990 Pro 4 TB SSD's. Gisteren zag ik dat 1 van de SSD's kapot was, snel een nieuwe besteld, vandaag geplaatst, opslagpool opnieuw gaan opbouwen. Kijk ik zojuist, is de 4e ook kapot gegaan.... "Er kunnen gegevens verloren zijn gegaan, plaats de schijf terug". Nu snel nog een SSD besteld (ik ga niet wachten op het garantieproces, zien we later wel. En oei wat zijn die dingen duur geworden!) die ik hopelijk morgen kan plaatsen en dan kan constateren of alles er nog wel of niet is...
Had o.a. Home Assistant, PiHole, Teslamate, etc. er op draaien. Gelukkig van Home Assistant backups op een andere locatie staan en de rest zat vooral veel werk in, maar is wel vervangbaar. Maar ik schrik hier wel van: 2 SSD's die na 10 maanden al kapot gaan, dat geeft weinig vertrouwen in de toekomst. Ja, de versie zonder heatsink, want de versie met heatsink past volgens mij niet in de behuizing. Heb uiteraard wel die koelpastastickers er op zitten, maar of dat nou veel doet...
Afijn, nou twijfel ik waar Home Assistant te restoren, want die andere 2 SSD's zullen ook wel snel gaan en eigenlijk vertrouw ik dit niet meer voldoende. Iemand anders ook de DXP480T Plus en hier ook ervaringen mee?
Zo nee, gelijk doen!
Je schrijft vast gemiddeld geen 1.3TB per dag op die disken toch?
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
Kan dat ook via de NAS? Of moet ik ze in bijv. een Windows PC erbij prikken?Vorkie schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:39:
[...]
Heb je ze wel even geüpdatet qua firmware?
Zo nee, gelijk doen!
Nee, tenzij RAID10 vage dingen doet?Je schrijft vast gemiddeld geen 1.3TB per dag op die disken toch?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Windows PC, Samsung Magician gebruiken voor Firmware updates.Taro schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:45:
[...]
Kan dat ook via de NAS? Of moet ik ze in bijv. een Windows PC erbij prikken?
[...]
Nee, tenzij RAID10 vage dingen doet?
Ik had geen zin om het weer op te zoeken; dus even gevraagd;
RAID 10 write duplication: ≈ 2×
SSD interne WAF: bijvoorbeeld 1,1–1,2× bij gunstige/sequentiële writes, maar bij ongunstige random workloads kan die veel hoger zijn.
Check even je NVMe SMART-data (Data Units Written, Percentage Used) zodat je kan zien of je inderdaad veel kleine random writes had — Docker, VM's, databases, metadata, torrents, surveillance, sync-data, want die vreten soms zo je consumeten / desktop SSD op en heb je liever enterprise SSD's. (of voor camera's etc gewoon ouderwetsche HDD's)
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
Ik mis een stukje context wellicht. FW update vd ssd?Vorkie schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:39:
[...]
Heb je ze wel even geüpdatet qua firmware?
Zo nee, gelijk doen!
Je schrijft vast gemiddeld geen 1.3TB per dag op die disken toch?
Inderdaad, de firmware van de SSD controleren, ook bij deze serie was er een bug in een bepaalde firmware versie.jj85 schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:32:
[...]
Ik mis een stukje context wellicht. FW update vd ssd?
nieuws: Firmware-update Samsung 990 Pro-ssd's moet versnelde degradatie oplossen
Daarnaast zijn er nog updates uitgekomen, altijd verstandig dit te doen.
Inmiddels gelukkig Home Assistant alweer op een andere server up, die backup werkte gelukkig
Dan is daarna wel de vraag: Als morgen blijkt dat de RAID10 array inderdaad corrupt is, dan haal ik alle schijven eruit om ze van een firmware update te voorzien en dan maar gewoon alles opnieuw installeren. Maar wat als alles daarna gewoon weer werkt, kan ik dan 1 voor 1 de andere schijven ook van een firmware update voorzien zonder problemen te krijgen bij het terugplaatsen?
Vervolgens ga ik van iedere individuele VM/Docker wel de datamap naar een extern iets exporteren want ik vertrouw dit echt niet meer.
[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 07-09-2026 19:40 ]
Zo, de DXP4800 Pro staat hier ondertussen naast me op het bureau te snorren met 2 x uitvoering: WD Blue SN5000 500GB in RAID1 voor alle docker hosts enzo. Tevens dit weekend toch nog even een uitvoering: Samsung M425R1GB4BB0-CWM erbij besteld om van 8GB naar 16GB te gaan. Bij die ene overgebleven partij was hij schappelijk geprijst en dus ook gelijk vandaag al geleverd. Zojuist erin gezet en alles prima in orde.Prx schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:18:
[...]
Ik denk dat ik dat ook doe. Gewoon 2 x 512GB m2 erin (WD Blue staat op recommended list en is betaalbaar) en dan gewoon 4 x 4TB houden als storage. Dat moet zaken wel snel en stil houden. Slim.
Ben nu bezig om van de Synology alles over te zetten naar externe schijven, dan kan ik die schijven uit de Synology daarna migreren naar deze NAS en alles opnieuw kan inrichten. Heb Nginx Proxy Manager en Portainer al draaien op de Ugreen, dus alles gaat voorspoedig.
[ Voor 3% gewijzigd door Prx op 07-09-2026 20:57 ]
Zat voor de grap ook eens naar men ugreen te kijken en na 3 maanden volgens men smart metrics in ugreen is al 25% van de levenduur voorbij.Taro schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:39:
Ik heb zojuist de SSD die kapot was via een Windows PC van een nieuwe firmware voorzien. Morgen komt er een nieuwe SSD binnen, die voorzie ik ook eerst van een nieuwe firmware, dan pas in de NAS en hopelijk lukt het RAID10 opnieuw op te bouwen.
Inmiddels gelukkig Home Assistant alweer op een andere server up, die backup werkte gelukkig
Dan is daarna wel de vraag: Als morgen blijkt dat de RAID10 array inderdaad corrupt is, dan haal ik alle schijven eruit om ze van een firmware update te voorzien en dan maar gewoon alles opnieuw installeren. Maar wat als alles daarna gewoon weer werkt, kan ik dan 1 voor 1 de andere schijven ook van een firmware update voorzien zonder problemen te krijgen bij het terugplaatsen?
Vervolgens ga ik van iedere individuele VM/Docker wel de datamap naar een extern iets exporteren want ik vertrouw dit echt niet meer.
Die m2 diskjes zijn naar een jaar overleden lijkt het, nu zijn m2 disken niet van het ironwolf type maar gewoon desktop typen. Dat zal er mee te maken hebben. Draai ook home assistent en docker containers op deze ugreen.
Ben nu aan kijken welke containers er lekker in hakken en dat is zeker Bitmagnet, morgen maar eens kijken naar 24 uur data verzamelen.
Maar dank voor het melden en mogelijk ook voor andere met m2 disken kijk even naar de smart metrics in ugreen.
Amazon wil mijn geld wel teruggeven als die kapot is, maar ik krijg geen nieuwe. Ze kosten inmiddels ruim 500 Euro/stuk meer dan toen ik ze kocht...
Voor grofweg 950 Euro was 4x 4TB een goede deal. Maar voor 2900 Euro vind ik 4x 4TB niet tof.... Ik ga nu de 2 kapotte in ieder geval naar Coolblue terugsturen, die lossen dat netjes op. Blijft de vraag wat ik met de 2 resterende moet doen. Mijn vrouw zegt: Haal 2 nieuwe, dan kan je weer verder met de 4 nieuwe en daarna kijken wat je met die 2 resterende doet.
Wat is wijsheid, lastig...
Check 2dehands voor enterprise uitvoeringen?Taro schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:29:
Nou heb ik dus wel een uitdaging: 3 stuks bij Coolblue besteld, 1 bij Amazon. Beide zeggen: Kunnen niets doen met die 2 die nog werken zo lang ze niet kapot zijn.... Maarja, ga ik dan nu gewoon weer aan de slag, alles opbouwen om binnen 1-2 weken te moeten constateren dat die resterende 2 ook kapot zijn gegaan met de kans wederom data te verliezen? Ik heb er inmiddels wel de nieuwe firmware op gezet, maar begrijp dat een deel van de schade al is gedaan.
Amazon wil mijn geld wel teruggeven als die kapot is, maar ik krijg geen nieuwe. Ze kosten inmiddels ruim 500 Euro/stuk meer dan toen ik ze kocht...
Voor grofweg 950 Euro was 4x 4TB een goede deal. Maar voor 2900 Euro vind ik 4x 4TB niet tof.... Ik ga nu de 2 kapotte in ieder geval naar Coolblue terugsturen, die lossen dat netjes op. Blijft de vraag wat ik met de 2 resterende moet doen. Mijn vrouw zegt: Haal 2 nieuwe, dan kan je weer verder met de 4 nieuwe en daarna kijken wat je met die 2 resterende doet.
Wat is wijsheid, lastig...
Mogelijk zijn die goedkoper en meer geschikt?
Jawel, maar ik heb 10 maanden geleden 4 producten gekocht die een bekend probleem hebben en om 2 ervan nu zomaar af te schrijven EN 4 andere te kopen. Sowieso zou ik dit soort producten nooit 2e hands kopen. Ik slaap er een nachtje over.Vorkie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:38:
[...]
Check 2dehands voor enterprise uitvoeringen?
Mogelijk zijn die goedkoper en meer geschikt?
Ik ben het met je eens, misschien middenweg zoeken.Taro schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:44:
[...]
Jawel, maar ik heb 10 maanden geleden 4 producten gekocht die een bekend probleem hebben en om 2 ervan nu zomaar af te schrijven EN 4 andere te kopen. Sowieso zou ik dit soort producten nooit 2e hands kopen. Ik slaap er een nachtje over.
2x enterprise in raid 1 voor veranderlijke data zoals je dockers en je documenten.
En je 2x 990pro voor uh minder veranderende data en een copy van je belangrijke data van de andere raid 1?
Ik draai op TrueNAS en had even wat monitoring aangezet en alle cores, maar vooral "package id0" en "core 0" gaan direct naar 100 waar de rest van de cores nog iets lager blijven in temperatuur. Ga ik naar zo'n 50% cpu load dan gaan ook die over de schreef en beginnen te throttelen.
Om TrueNAS uit te sluiten heb ik nog even geboot vanuit UGOS, maar ook daar dezelfde pieken in temperatuur. Ook even Hiren's boot disk geprobeerd met Windows 11 PE en de HWiNFO64 tool geeft ook aan dat de temperatuur naar de 100 schiet en het throttle bitje aan gaat wanneer ik de CPU een beetje belast.
Ik heb zelfs in de bios de sys en cpu fan op non-stop 100% gezet om te kijken of dat iets uitmaakt, maar het maakt totaal geen verschil (afgezien van een iets lagere idle temperatuur). Kortom, de sys en cpu fans reageren zoals ze moeten onder load.
Nu lees ik op internet meerdere posts over deze heetgebakerde systeempjes van UGreen en mensen hebben de boel uit elkaar geschroefd en nieuwe koelpasta aangebracht, of PTM7950 met zo'n dikke 20 graden verschil waarbij de temperatuur ook niet meer boven de 85 graden uitkomt, zelfs bij 100% load.
Prima als je de boel wat wilt tweaken, maar dit soort temperaturen out of the box lijken me wel redelijk abnormaal? Het komt op me over alsof de heatsink niet lekker contact maakt waardoor de temperatuur binnen een enkele seconde al naar de 100 schiet onder stress. Met zijn ingebouwde bescherming gaat hij daardoor throttelen, maar dat betekent wel dat de boel natuurlijk veel trager wordt dan zou moeten.
Om andere zaken uit te sluiten heb ik geboot van een schone UGOS en een transcode actie via de shell laten lopen. Hier een screenshot waarbij hij zo'n 30% cpu load verstookte:
:strip_exif()/f/image/tgQITxZrSKJCiDXlvBRZSyHz.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie dezelfde ervaring als ik en is dit "normaal" voor dit model, of heb ik de pech een maandagmorgenmodel te hebben gekregen?
Misschien een idee om 3 nieuwe te kopen, samen met 1 van die 2 nog werkende kun je een raid 5 maken.Taro schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:44:
[...]
Jawel, maar ik heb 10 maanden geleden 4 producten gekocht die een bekend probleem hebben en om 2 ervan nu zomaar af te schrijven EN 4 andere te kopen. Sowieso zou ik dit soort producten nooit 2e hands kopen. Ik slaap er een nachtje over.
Als die “oude” de geest geeft heb je nog altijd alle data dankzij raid 5 en kun je de andere nog werkende ssd gebruiken. Zo kun je alles netjes gebruiken en hou je redudantie.
Mogelijk ook een goed moment om te kujken naar een simpele harddisk die je kan gebruiken voor backups
Ik had precies hetzelfde met mijn DXP 2800. Idle temp was nog redelijk, maar bij ca. 30% cpu gebruik, of ook maar even kopieersessies naar de hdd schoot de cpu temperatuur naar 95 graden.benchMarc schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:34:
Ik weet niet of dit een normale gang van zaken is, maar mijn DXP 4800 Plus wordt verrekte warm bij het minste of geringste. Idle is de temperatuur prima (zo'n 47gr), maar op het moment dat hij ook maar een beetje hoeft te werken en op zo'n 30% cpu load zit schiet de temperatuur naar de 100 en begint hij te throttelen.
Ik draai op TrueNAS en had even wat monitoring aangezet en alle cores, maar vooral "package id0" en "core 0" gaan direct naar 100 waar de rest van de cores nog iets lager blijven in temperatuur. Ga ik naar zo'n 50% cpu load dan gaan ook die over de schreef en beginnen te throttelen.
Om TrueNAS uit te sluiten heb ik nog even geboot vanuit UGOS, maar ook daar dezelfde pieken in temperatuur. Ook even Hiren's boot disk geprobeerd met Windows 11 PE en de HWiNFO64 tool geeft ook aan dat de temperatuur naar de 100 schiet en het throttle bitje aan gaat wanneer ik de CPU een beetje belast.
Ik heb zelfs in de bios de sys en cpu fan op non-stop 100% gezet om te kijken of dat iets uitmaakt, maar het maakt totaal geen verschil (afgezien van een iets lagere idle temperatuur). Kortom, de sys en cpu fans reageren zoals ze moeten onder load.
Nu lees ik op internet meerdere posts over deze heetgebakerde systeempjes van UGreen en mensen hebben de boel uit elkaar geschroefd en nieuwe koelpasta aangebracht, of PTM7950 met zo'n dikke 20 graden verschil waarbij de temperatuur ook niet meer boven de 85 graden uitkomt, zelfs bij 100% load.
Prima als je de boel wat wilt tweaken, maar dit soort temperaturen out of the box lijken me wel redelijk abnormaal? Het komt op me over alsof de heatsink niet lekker contact maakt waardoor de temperatuur binnen een enkele seconde al naar de 100 schiet onder stress. Met zijn ingebouwde bescherming gaat hij daardoor throttelen, maar dat betekent wel dat de boel natuurlijk veel trager wordt dan zou moeten.
Om andere zaken uit te sluiten heb ik geboot van een schone UGOS en een transcode actie via de shell laten lopen. Hier een screenshot waarbij hij zo'n 30% cpu load verstookte:
[Afbeelding]
Hebben jullie dezelfde ervaring als ik en is dit "normaal" voor dit model, of heb ik de pech een maandagmorgenmodel te hebben gekregen?
Ik heb daarom UGREEN gecontact, ze reageerden erg snel en besloten dat ik de DXP 2800 moest retourneren naar hun serviceafdeling in Duitsland. Daar is hij gecontroleerd en hebben ze er een nieuwe heatsink in gezet. Maar ondanks de reparatie hebben ze besloten een volledig nieuwe toe te sturen. Ik heb hem nog niet getest ivm vakantie maar ben benieuwd…
Ik heb nu al 2 nieuwe binnen, ben aan het kijken of ik de andere 2 ook omgeruild kan krijgen, dan heb ik 4 nieuwe.CP1977 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:00:
[...]
Misschien een idee om 3 nieuwe te kopen, samen met 1 van die 2 nog werkende kun je een raid 5 maken.
Dat dacht ik nu dus ook te hebben, maar toen gaf tijdens het opnieuw opbouwen van de RAID array een andere schijf de geest. Maar ik ga nu voor RAID 1 denk ik, kunnen er 2 schijven uitvallen en blijft het nog doordraaien en 8 TB is ook wel voldoende voor de komende jaren.Als die “oude” de geest geeft heb je nog altijd alle data dankzij raid 5 en kun je de andere nog werkende ssd gebruiken. Zo kun je alles netjes gebruiken en hou je redudantie.
Heb ik inderdaad, heb van de belangrijkste zaken backups op 4 andere losse schijven, waarvan 1 bij een familielid ligt en Home Assistant wordt dagelijks naar een clouddienst geupload. Daarnaast heb ik nog een Windows NAS en een Synology NAS. Het was even schrikken een paar dagen geleden, maar ik baal nu nog het meest van de video's die er nog op stonden en we nog moesten kijkenMogelijk ook een goed moment om te kujken naar een simpele harddisk die je kan gebruiken voor backups
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen, want ik heb ook contact opgenomen nu met UGreen (die overigens heel snel reageerden) en zij zeggen ook dat dit niet zo hoort. Waarom hebben ze er eigenlijk voor gekozen om ondanks de reparatie toch een nieuwe te sturen?JOM92 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:06:
[...]
Ik had precies hetzelfde met mijn DXP 2800. Idle temp was nog redelijk, maar bij ca. 30% cpu gebruik, of ook maar even kopieersessies naar de hdd schoot de cpu temperatuur naar 95 graden.
Ik heb daarom UGREEN gecontact, ze reageerden erg snel en besloten dat ik de DXP 2800 moest retourneren naar hun serviceafdeling in Duitsland. Daar is hij gecontroleerd en hebben ze er een nieuwe heatsink in gezet. Maar ondanks de reparatie hebben ze besloten een volledig nieuwe toe te sturen. Ik heb hem nog niet getest ivm vakantie maar ben benieuwd…
Ik heb overigens ook gelezen (reddit) dat gebruikers zeggen: doe geen moeite met RMA want ik heb 2 verschillende modellen gekregen die net zo slecht presteren, dus vervang de koelpasta gewoon zelf.
“ Maar ik ga nu voor RAID 1 denk ik, kunnen er 2 schijven uitvallen en blijft het nog doordraaien en 8 TB is ook wel voldoende voor de komende jaren.“Taro schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:04:
[...]
Ik heb nu al 2 nieuwe binnen, ben aan het kijken of ik de andere 2 ook omgeruild kan krijgen, dan heb ik 4 nieuwe.
[...]
Dat dacht ik nu dus ook te hebben, maar toen gaf tijdens het opnieuw opbouwen van de RAID array een andere schijf de geest. Maar ik ga nu voor RAID 1 denk ik, kunnen er 2 schijven uitvallen en blijft het nog doordraaien en 8 TB is ook wel voldoende voor de komende jaren.
[...]
Heb ik inderdaad, heb van de belangrijkste zaken backups op 4 andere losse schijven, waarvan 1 bij een familielid ligt en Home Assistant wordt dagelijks naar een clouddienst geupload. Daarnaast heb ik nog een Windows NAS en een Synology NAS. Het was even schrikken een paar dagen geleden, maar ik baal nu nog het meest van de video's die er nog op stonden en we nog moesten kijken
Raid 1 is mirror, dat is met 2 disken, wat jij dan bedoelt is raid 10 daarmee kun je tot 2 schuiven uitval hebben. Mooi is als de schijven niet allemaal uit de zelfde batch komen, zoals je nu hebt.
Anders kun je nog alles verliezen omdat 4 disken de zelfde firmware of fabrieksfouten hebben. Mogelijk is dat nu waarom er 2 stuk zijn en 2 niet, via amazon of coolblue in jou geval. Dus die 2 nog werkende plus je nieuwe is misschien zo gek nog niet
2x RAID1, 2x met de 2 nieuwe schijven en 2x met de oude schijven. Zet ik op de nieuwe pool belangrijkere data en op de 2e alleen films enzo. Als ze dan klappen is er niets aan de hand.CP1977 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:25:
[...]
“ Maar ik ga nu voor RAID 1 denk ik, kunnen er 2 schijven uitvallen en blijft het nog doordraaien en 8 TB is ook wel voldoende voor de komende jaren.“
Raid 1 is mirror, dat is met 2 disken, wat jij dan bedoelt is raid 10 daarmee kun je tot 2 schuiven uitval hebben. Mooi is als de schijven niet allemaal uit de zelfde batch komen, zoals je nu hebt.
3x Coolblue en 1x Amazon, wel allemaal dezelfde vroege firmware.Anders kun je nog alles verliezen omdat 4 disken de zelfde firmware of fabrieksfouten hebben. Mogelijk is dat nu waarom er 2 stuk zijn en 2 niet, via amazon of coolblue in jou geval. Dus die 2 nog werkende plus je nieuwe is misschien zo gek nog niet
Ik heb daarvoor stress-ng geinstalleerd via een ssh-login en dan gestart met:
stress-ng --cpu 4 --cpu-method matrixprod --timeout 10m --metrics-brief
[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 09-09-2026 20:53 ]
Marstek Venus 3 - V150 | CT003 P1 - V122 | Homey Pro 2023 - V13.4.0 | SMA SB 1.5 - SB 4.0 - SHM20 | 6,83 kWp
Ik heb hem hier ook gedaan op de dxp2800, maar heb de --metrics-brief vlag vervangen door de --tz vlag om de temperaturen te zien.
Na 4 minuten was x86_pkg_temp 61C, na 9 minuten 68C, na 14 minuten 72C en na 19 minuten 73C. Daarna heb ik hem 5 minuten laten idlen en nog een keer een test gedaan van 1 minuut. toen was de temp 68C.
Hoewel iets hoger lijken het me nog steeds prima waardes voor een N100 met passieve koeling - toch?Plevuus2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:29:
Leuke test @Airw0lf !
Ik heb hem hier ook gedaan op de dxp2800, maar heb de --metrics-brief vlag vervangen door de --tz vlag om de temperaturen te zien.
Na 4 minuten was x86_pkg_temp 61C, na 9 minuten 68C, na 14 minuten 72C en na 19 minuten 73C. Daarna heb ik hem 5 minuten laten idlen en nog een keer een test gedaan van 1 minuut. toen was de temp 68C.
En @benchMarc: erg goede vraag waarom ze notabene na een reparatie ervoor gekozen hebben om een nieuwe te sturen. Hebben ze in de mailwisseling niet toegelicht. Ergens daarom beetje bang dat de nieuwe hetzelfde temperatuurprobleem heeft en dat ik wellicht gewoon liever de gerepareerde versie had gewild. De gerepareerde versie bleek volgens UGREEn namelijk in een stresstest max 75 graden te draaien. Ik zal wel laten weten wat uit de nieuwe versie blijkt.
Ik heb op het moment weer TrueNAS draaien en die staat het installeren van packages niet toe dus kan het niet testen met stress-ng. Denk ook niet dat het goed zou gaan, aangezien hij met 30% cpu load al naar de 100gr schiet. Misschien dat hem iets hoger zetten en het deksel weglaten een paar graden scheelt. Ik heb een keer getest zonder de bays erin zodat alles goed kon doorblazen en ook toen schoot hij ook meteen in 1 seconde naar de 100gr.Airw0lf schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:49:
@benchMarc en @JOM92 - ik heb zojuist eens wat testjes gedaan - bij mij blijft de temp steken op 65 graden met 100% cpu load voor 4 cores - zowel bij de dxp2800 als bij de dxp4800.
Ik heb daarvoor stress-ng geinstalleerd via een ssh-login en dan gestart met:Wel heb ik beiden op rubberen voetjes gezet van ca 5 cm hoogte. En de deksels van de ram-sloten aan de onderkant weggelaten. Misschien dat zoiets het verschil maakt (kan maken)?stress-ng --cpu 4 --cpu-method matrixprod --timeout 10m --metrics-brief
Zo te zien zijn er meerdere mensen die geen bizar hoge temperaturen meemaken, zelfs niet met 100% cpu load. De kans is dus redelijk aanwezig dat je nu een goed werkend model krijgt. Dat ze de gerepareerde versie wel flink naar beneden kregen qua temperatuur geeft dan toch aan dat er iets niet goed zit met hoe UGreen de heatsinks af-fabriek heeft geïnstalleerd. Schijnbaar gebeurt er iets inconsequents, aangezien er een hoop mensen zijn waarbij het wel goed werkt, en een boel mensen waarbij de temperatuur direct naar de 100gr knalt met alle throttling vandien.JOM92 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:10:
En @benchMarc: erg goede vraag waarom ze notabene na een reparatie ervoor gekozen hebben om een nieuwe te sturen. Hebben ze in de mailwisseling niet toegelicht. Ergens daarom beetje bang dat de nieuwe hetzelfde temperatuurprobleem heeft en dat ik wellicht gewoon liever de gerepareerde versie had gewild. De gerepareerde versie bleek volgens UGREEn namelijk in een stresstest max 75 graden te draaien. Ik zal wel laten weten wat uit de nieuwe versie blijkt.
Ik ben eigenlijk geneigd om de boel uit elkaar te schroeven om maar eens te kijken hoe die heatsink vast zit, of misschien beter gezegd, niet goed vast zit. Ik zit in Noorwegen en dan is het echt één grote ellende met dingen terugsturen. Eerst duurt het 4-5 dagen voordat het eindelijk eens teruggestuurd is naar een plek in Noorwegen. Dan gaat het waarschijnlijk naar Denemarken omdat die webshop eigenlijk Deens is. Dan moeten ze nog gaan kijken, waar ook vast minstens een week overheen gaat. Vervolgens duurt het weer een week voordat ik een nieuwe heb. Dus met een beetje geluk zit heb ik na 3 weken eindelijk een werkende. Met een beetje pech duurt het nog langer en krijg ik ook nog eens weer een niet fatsoenlijk werkend model. Schijnbaar zit dat warranty stickertje vrij losjes geplakt waardoor je hem zonder veel moeite onzichtbaar even kunt verwijderen en terugplakken.
Hopelijk is dat met Ugreen ook mogelijk. Zou helemaal mooi zijn als je een M365 account kan backuppen naar je Ugreen device.
Wat zie je als "goed"?segil schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:30:
kan iemand mij vertellen hoe goed de backup functionaliteit richting Microsft 365 / Onedrive werkt? Is dat stabiel en al goed uitgewerkt? Ik twijfel tussen Synology en Ugreen. Liefst kies ik Ugreen, maar ik zie dat Synology echt goede backup mogelijkheden heeft voor M365.
Hopelijk is dat met Ugreen ook mogelijk. Zou helemaal mooi zijn als je een M365 account kan backuppen naar je Ugreen device.
Het werkt - maar is wat "spartaanser" uitgerust in vergelijking met de Synology variant.
Stabiel, compleet, dat. Dus dat upload 100% goed gaan, geen errors tijdens transfer. Geen time-outs aan de kant van MS. Om iets te noemen.Airw0lf schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:42:
[...]
Wat zie je als "goed"?
Het werkt - maar is wat "spartaanser" uitgerust in vergelijking met de Synology variant.
Gebruik jij het? Upload je bijvoorbeeld files naar een Onedrive account? Heb je daarvoor een app geregistreerd in Entra ID?
Tot nu toe zonder problemen - ik gebruik het om van OneDrive een backup te maken. Die dan op een later moment weer doorgezet wordt naar een S3-iets (samen met de andere backups). Die andere backups zijn gemaakt met PBS en urbackup.segil schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:52:
[...]
Stabiel, compleet, dat. Dus dat upload 100% goed gaan, geen errors tijdens transfer. Geen time-outs aan de kant van MS. Om iets te noemen.
Gebruik jij het? Upload je bijvoorbeeld files naar een Onedrive account? Heb je daarvoor een app geregistreerd in Entra ID?
Waarom zou je van Onedrive een backup maken?Airw0lf schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:13:
[...]
Tot nu toe zonder problemen - ik gebruik het om van OneDrive een backup te maken. Die dan op een later moment weer doorgezet wordt naar een S3-iets (samen met de andere backups). Die andere backups zijn gemaakt met PBS en urbackup.
OneDrive is een sync mechanisme - wat wil zeggen dat als iemand bestanden of (complete!) folders verwijderd van haar/zijn laptop het op enig moment ook echt weg is - afhankelijk van instellingen. Met een backup heb ik de mogelijkheid om die terug te zetten - ook als dat bestanden/folders zijn die een paar maanden terug zijn verwijderd.La1974 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:25:
[...]
Waarom zou je van Onedrive een backup maken?
Een andere reden is ransomware - als alle bestanden in de OneDrive folder versleuteld zijn is er weinig terug te zetten...
[ Voor 29% gewijzigd door Airw0lf op 11-09-2026 18:17 ]
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik merk dat het qua storage harder gaat dan ik dacht. Ik heb nu 2 8TB HDD's in RAID1 modus draaien, en een 500GB M.2 SSD voor docker apps, configs, etc.
Hieromtrent een aantal vragen waarover jullie hopelijk meer weten of ervaring hebben:
- Gebruiken jullie ook RAID1 voor de media drive van Jellyfin/Plex? Of is dit zonde van de opslagruimte aangezien alle data in principe vervangbaar is?
- Zou ik van RAID1 af kunnen stappen naar RAID0/JBOD zonder data te verliezen? Of moeten de schijven dan volledig geformatteerd worden?
- Is het mogelijk om bijvoorbeeld 1TB te alloceren voor RAID1 en de rest als RAID0/JBOD in te stellen? Dat zou best of both worlds zijn.
Je hebt imgo geen RAID (RAID is not a backup!) of backups nodig van data die zo weer vervangbaar is imho.BartStaal98 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:52:
Sinds een maand of twee heb ik met tevredenheid mijn DXP 2800 draaien. De NAS wordt nu enkel gebruikt als media server (Jellyfin), maar op termijn wil ik ook wat persoonlijke bestanden/administratie en foto's er op kwijt.
Ik merk dat het qua storage harder gaat dan ik dacht. Ik heb nu 2 8TB HDD's in RAID1 modus draaien, en een 500GB M.2 SSD voor docker apps, configs, etc.
Hieromtrent een aantal vragen waarover jullie hopelijk meer weten of ervaring hebben:Alle ervaring is welkom!
- Gebruiken jullie ook RAID1 voor de media drive van Jellyfin/Plex? Of is dit zonde van de opslagruimte aangezien alle data in principe vervangbaar is?
- Zou ik van RAID1 af kunnen stappen naar RAID0/JBOD zonder data te verliezen? Of moeten de schijven dan volledig geformatteerd worden?
- Is het mogelijk om bijvoorbeeld 1TB te alloceren voor RAID1 en de rest als RAID0/JBOD in te stellen? Dat zou best of both worlds zijn.
Ik heb hier 2x 1TB SSD in RAID1 voor alle docker containers en de home assistant VM. Ook niet echt nodig, maar daar had ik graag wat meer redundancy op. Daarnaast 1x 8TB HDD voor vervangbare downloadmedia en een 1x 4TB voor o.a. backups, een netwerkshare en foto's. Ik maak vervolgens een versleutelde off-site back-up naar een Hetzner storage box, alleen van de data en config mappen van de containers (dus niet van images e.d.) en alleen van de mappen op de 4TB disk waar niet al een andere kopie van is.
In jouw situatie, zou ik dan de raid1 eraf halen. Dus 1 disk verwijderen, elders op formatteren en dan een los volume op maken. Ik weet even niet of je de bestaande raid1 disk dan ook nog moet formatteren of kan terugzetten op een jbod/single disk volume. Ga je dan straks administratie en foto's erop plaatsen, regel een externe backup-locatie voor alleen die data.
All-electric.
Is dit niet het geval, kies dan voor een redundant raid systeem. je bent dan gewapend tegen een enkelvoudige disk crash. Raid1, raid5, raid6 etc
Als je tijd zat hebt om de data weer te herstellen, kies dan voor een raid0 of jbod
[ Voor 9% gewijzigd door peter-rm op 12-09-2026 20:06 . Reden: aanvulling/typo ]
Gisteren de nieuwe DXP2800 uitgepakt en de basiszaken ingesteld. Na wat testen en enige CPU load, is de maximale CPU temp 75 graden gebleken. De Idle temp ligt rond de 40 graden. Ik heb dus, naar het schijnt, een goed werkend model gekregenbenchMarc schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:45:
[...]
Zo te zien zijn er meerdere mensen die geen bizar hoge temperaturen meemaken, zelfs niet met 100% cpu load. De kans is dus redelijk aanwezig dat je nu een goed werkend model krijgt. Dat ze de gerepareerde versie wel flink naar beneden kregen qua temperatuur geeft dan toch aan dat er iets niet goed zit met hoe UGreen de heatsinks af-fabriek heeft geïnstalleerd. Schijnbaar gebeurt er iets inconsequents, aangezien er een hoop mensen zijn waarbij het wel goed werkt, en een boel mensen waarbij de temperatuur direct naar de 100gr knalt met alle throttling vandien.
Ik ben eigenlijk geneigd om de boel uit elkaar te schroeven om maar eens te kijken hoe die heatsink vast zit, of misschien beter gezegd, niet goed vast zit. Ik zit in Noorwegen en dan is het echt één grote ellende met dingen terugsturen. Eerst duurt het 4-5 dagen voordat het eindelijk eens teruggestuurd is naar een plek in Noorwegen. Dan gaat het waarschijnlijk naar Denemarken omdat die webshop eigenlijk Deens is. Dan moeten ze nog gaan kijken, waar ook vast minstens een week overheen gaat. Vervolgens duurt het weer een week voordat ik een nieuwe heb. Dus met een beetje geluk zit heb ik na 3 weken eindelijk een werkende. Met een beetje pech duurt het nog langer en krijg ik ook nog eens weer een niet fatsoenlijk werkend model. Schijnbaar zit dat warranty stickertje vrij losjes geplakt waardoor je hem zonder veel moeite onzichtbaar even kunt verwijderen en terugplakken.
In jouw geval snap ik helemaal dat je zelf gaat kijken of je hem open kan maken en kan fixen. Ik las online dat het zowel heatsink problemen kunnen zijn, maar vaak ook de CPU koelpasta die fabrieks-af niet helemaal lekker geplaatst is. Dat laatste zou je natuurlijk zelf kunnen checken. Goed om te weten dat ik vanuit NL uiteindelijk ook zeker drie weken heb moeten wachten tot ik een vervanger had vanuit Duitsland, dus grote kans dat dat in jouw geval nog wel iets langer kan duren... Ik ben benieuwd of het een beetje makkelijk zelf op te lossen is in jouw geval.
Mooi manJOM92 schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:38:
[...]
Gisteren de nieuwe DXP2800 uitgepakt en de basiszaken ingesteld. Na wat testen en enige CPU load, is de maximale CPU temp 75 graden gebleken. De Idle temp ligt rond de 40 graden. Ik heb dus, naar het schijnt, een goed werkend model gekregenUiteindelijk dus blij dat er een geheel nieuwe is geleverd en moet zeggen dat de klantenservice van UGreen ook snel reageerde en goede oplossing bood.
In jouw geval snap ik helemaal dat je zelf gaat kijken of je hem open kan maken en kan fixen. Ik las online dat het zowel heatsink problemen kunnen zijn, maar vaak ook de CPU koelpasta die fabrieks-af niet helemaal lekker geplaatst is. Dat laatste zou je natuurlijk zelf kunnen checken. Goed om te weten dat ik vanuit NL uiteindelijk ook zeker drie weken heb moeten wachten tot ik een vervanger had vanuit Duitsland, dus grote kans dat dat in jouw geval nog wel iets langer kan duren... Ik ben benieuwd of het een beetje makkelijk zelf op te lossen is in jouw geval.
Ik ga hem van de week eens openschroeven. Als dat warrantystickertje niet ongezien te verwijderen valt dan stuur ik hem toch terug. Dan maar een tijd zonder en mijn ouwe Synology weer van stal halen. Mocht dat stickertje wel eenvoudig te verwijderen zijn dan ga ik het proberen met gewone koelpasta ipv zo'n speciale pad. To be continued...
Momenteel is de Ugreen kort in gebruik maar wel al sinds december 25 in huis. Ook word hij nu alleen nog maar gebruikt voor Home Aasistant in een VM.
Ik neem aan dat je UGOS draait en niet TrueNAS zoals ik? Als het goed is moet dit in UGOS werken:Xtremebase schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:47:
Is er voor de “huistuinenkeuken” persoon ook een test te doen wat betreft de temperatuur van de cpu? Of anders ergens een how to niet al te ingewikkeld niveau?
Momenteel is de Ugreen kort in gebruik maar wel al sinds december 25 in huis. Ook word hij nu alleen nog maar gebruikt voor Home Aasistant in een VM.
Open een shell (misschien het beste om via ssh te connecten) en paste dit: ffmpeg -f lavfi -i testsrc=duration=120:size=1920x1080:rate=30 -c:v libx264 -preset veryfast -threads 2 -f null -
Voor mijn 4800+ resulteerde dat in zo'n 60% cpu load. Je zou het getal na -threads nog kunnen verhogen om het te verzwaren.
Dit laat de cpu wat transcoden. In een 2e shell kun je dan het volgende pasten om live de temperaturen bij te houden (wel de getallen delen door 1000
cat /sys/class/thermal/thermal_zone*/type
cat /sys/class/thermal/thermal_zone*/temp
Ook voor de volledigheid nog een 100% stresstest gedaan: gemiddeld 68 graden, met een max uitschieter naar 77 graden. Erg netjes dus nu.benchMarc schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:58:
[...]
Mooi man75gr is op enige cpu load, niet 100% stressed?
Ik ga hem van de week eens openschroeven. Als dat warrantystickertje niet ongezien te verwijderen valt dan stuur ik hem toch terug. Dan maar een tijd zonder en mijn ouwe Synology weer van stal halen. Mocht dat stickertje wel eenvoudig te verwijderen zijn dan ga ik het proberen met gewone koelpasta ipv zo'n speciale pad. To be continued...
Ik heb ook een DXP2800. Mijn CPU gebruik is meestal 20~30%. Daarmee kwam de temperatuur nooit onder 65C. Bij iets hogere belasting schoot de temperatuur naar 92C of hoger. Ook kon de ventilator behoorlijk lopen blazen en daarmee storend geluid maken.benchMarc schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:58:
[...]
Mooi man75gr is op enige cpu load, niet 100% stressed?
Paar weken geleden heb ik het apparaat open geschroefd. De fabrieks-koelpasta eraf gehaald en vervangen door Thermal Grizzly PhaseSheet. Daarnaast direct de fan vervangen door een Noctua NF-A9.
Resultaat is dat de CPU temperatuur nu bij 20~30% belasting rond 53C hangt en dat de hoogste uitschieters niet boven 65C komen. Ik verwacht dat met een betere plaatsing (het staat nu in een klein patch-kastje) de temperatuur nog wel wat verder omlaag kan. Qua geluidsniveau is het nu fluisterstil geworden.
Dit zijn nu mijn 6-uur gemiddelden van de afgelopen 31 dagen.
Kan je dit vinden in UGOS? Of heb jij een ander OS op de NAS staan? Ik lees mee over de zorgen omtrent CPU temperatuur en maak me uiteraard ook 'zorgen'. Ik zal morgenavond ook de stresstest draaien, maar ben ook benieuwd naar mijn afgelopen 'gemiddelden'.Gizmo4ever schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:34:
[...]
[Afbeelding]
Zover ik weet niet. Ik gebruik UGOS, maar monitor het NAS via mijn Homey.BartStaal98 schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:38:
[...]
Kan je dit vinden in UGOS? Of heb jij een ander OS op de NAS staan? Ik lees mee over de zorgen omtrent CPU temperatuur en maak me uiteraard ook 'zorgen'. Ik zal morgenavond ook de stresstest draaien, maar ben ook benieuwd naar mijn afgelopen 'gemiddelden'.
KeurigJOM92 schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:49:
[...]
Ook voor de volledigheid nog een 100% stresstest gedaan: gemiddeld 68 graden, met een max uitschieter naar 77 graden. Erg netjes dus nu.
Zo'n Grizzly phasesheet heb ik ook aan zitten denken omdat die beter beschikbaar zijn hier dan die PTM7950 van Honeywell. Al vraag ik me af hoeveel het echt uitmaakt vergeleken met gewone Arctic koelpasta. Qua temperatuur zal het wel wat schelen, maar het voordeel is vooral dat je waarschijnlijk de boel niet meer hoeft open te schroeven om de pasta weer te vervangen na zoveel jaar.Gizmo4ever schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:34:
[...]
Ik heb ook een DXP2800. Mijn CPU gebruik is meestal 20~30%. Daarmee kwam de temperatuur nooit onder 65C. Bij iets hogere belasting schoot de temperatuur naar 92C of hoger. Ook kon de ventilator behoorlijk lopen blazen en daarmee storend geluid maken.
Paar weken geleden heb ik het apparaat open geschroefd. De fabrieks-koelpasta eraf gehaald en vervangen door Thermal Grizzly PhaseSheet. Daarnaast direct de fan vervangen door een Noctua NF-A9.
Resultaat is dat de CPU temperatuur nu bij 20~30% belasting rond 53C hangt en dat de hoogste uitschieters niet boven 65C komen. Ik verwacht dat met een betere plaatsing (het staat nu in een klein patch-kastje) de temperatuur nog wel wat verder omlaag kan. Qua geluidsniveau is het nu fluisterstil geworden.
[Afbeelding]
Wel echt een mega verschil. Het lijkt er dus idd op dat er af-fabriek nogal wat is aangerommeld bij de assemblage. Waarschijnlijk gewoon de pasta slecht aangebracht en/of de heatsink die ze niet lekker evenredig hebben aangedraaid waardoor het geen vlak contact maakt.
- ik lees nogal wat over (te) hoge temperaturen. Is dat ook van toepassing opp de 4800+? zo ja: kan ik dat testen vóórdat ik de hele NAS inricht? (kaal booten oid?)
- ik twijfel enorm tussen UGOS en TrueNAS. Ik neig naar de eerste (want: lekker makkelijk en voorziet eigenlijk in alles wat ik nodig heb, daar ik alles in docker containers draai, zon beetje), maar wil eigenlijk geen enkele link met China, en TrueNAS lijkt toch wel wat volwassener (zfs denk ik niet [per sé nodig te hebben)
Welke link met China bedoel je? Volgens mij is er weinig overleg tussen de nas en chinese servers en anders kan je er misschien een firewall tussen zetten? En voor externe toegang hoef je hun quickconnect alternatief niet te gebruiken maar kan je ook een VPN gebruiken.EraZor schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:50:
Met mn 4800+ in aantocht (ter vervanging van mn qnap t264), heb ik t topic even doorgespit, maar heb nog steeds een aantal vragen:
- ik lees nogal wat over (te) hoge temperaturen. Is dat ook van toepassing opp de 4800+? zo ja: kan ik dat testen vóórdat ik de hele NAS inricht? (kaal booten oid?)
- ik twijfel enorm tussen UGOS en TrueNAS. Ik neig naar de eerste (want: lekker makkelijk en voorziet eigenlijk in alles wat ik nodig heb, daar ik alles in docker containers draai, zon beetje), maar wil eigenlijk geen enkele link met China, en TrueNAS lijkt toch wel wat volwassener (zfs denk ik niet [per sé nodig te hebben)
Grapje zeker….. het hele OS komt via Chinese servers..
:strip_exif()/f/image/HOb6QB4kvArFfcoxdpoEvVY5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e9otxXS0jxFqEUPGV5www6BB.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja, wat meer moet ik hierover zeggen? Als je het mij vraagt is dit toch wel overduidelijk dat de pasta niet overal goed contact maakte. Ik weet niet hoe ze bij UGreen die pasta in hun fabrieken aanbrengen, maar dit heb ik nog nooit zo gezien. De pasta was ook van rare structuur en zag er maar afgebladderd uit op bepaalde gedeeltes. Tja, is dit dus wat je krijgt als je dit soort zaken bij een Chinese fabrikant laat maken inclusief QA of beter gezegd, het gebrek aan?
De boel schoongemaakt, Arctic MX4-pasta erop en de boel weer in elkaar geschroefd. Bij het terugschroeven van de casefan voelde ik wat nattigs op mijn vinger en zag dat het een lichtbruine vloeibare substantie was. Waarschijnlijk olie afkomstig uit de casefan aangezien het aan de binnenkant van de fanbehuizing zat. Die ga ik binnenkort dus ook maar eens even preventief vervangen.
Dan de resultaten. Waarbij hij voorheen naar 100+C door het dak knalde bij wat laffe CPU load doet hij dit nu niet meer. Ik heb hem behoorlijk op zijn flikker gegeven met transcoding maar hij komt niet meer boven de 76gr uit volgens het "sensors" programma dat ik in de shell laat lopen. Ik heb hem nog wel naar de 90gr gekregen met een "for i in 1 2 3 4 5 6; do yes > /dev/null & done" command line. Ik kàn hem nog even wat laten throttlen als ik de volgende commandline gebruik: openssl speed -multi $(nproc) -seconds 60 sha256
Nu heb ik geen idee hoe realistisch zoiets is. Schijnbaar doet dat laatste toch iets anders met de CPU, want ik zie een duidelijk verschil of ik de CPU 100% belast met transcoding (ja softwarematig, niet hardwarematig) en dat openssl commando.
Realistische 100% CPU scenario's zorgen er dus voor dat hij niet meer over de 76gr komt. Idle is de temperatuur nu zelfs nog maar 36gr. Missie geslaagd dus.
Exact hetzelfde issue als bij mij. Iedereen die die spikes naar 100gr in 1 seconde tijd ervaart heeft simpelweg het probleem dat de heatsink niet lekker contact maakt met de cpu. Hoe vaak dit voorkomt procentueel weet ik niet. Er zullen een hoop mensen zijn die de boel niet gaan zitten stresstesten of throttling bijhouden. Verder is het altijd zo dat als je zoekt naar een probleem je natuurlijk ook posts vindt van anderen met hetzelfde probleem.
Het lijkt me met name véél teveel pasta....benchMarc schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:30:
Nou, alweer een update. Vandaag gelukkig net wat tijd gevonden om na het werk wat koelpasta te halen en mijn 4800 Plus uit elkaar te schroeven. Eerst maar eens twee plaatjes die eigenlijk wel boekdelen spreken over mijn eerdere problemen om de temperatuur onder controle te krijgen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja, wat meer moet ik hierover zeggen? Als je het mij vraagt is dit toch wel overduidelijk dat de pasta niet overal goed contact maakte. Ik weet niet hoe ze bij UGreen die pasta in hun fabrieken aanbrengen, maar dit heb ik nog nooit zo gezien. De pasta was ook van rare structuur en zag er maar afgebladderd uit op bepaalde gedeeltes. Tja, is dit dus wat je krijgt als je dit soort zaken bij een Chinese fabrikant laat maken inclusief QA of beter gezegd, het gebrek aan?
De boel schoongemaakt, Arctic MX4-pasta erop en de boel weer in elkaar geschroefd. Bij het terugschroeven van de casefan voelde ik wat nattigs op mijn vinger en zag dat het een lichtbruine vloeibare substantie was. Waarschijnlijk olie afkomstig uit de casefan aangezien het aan de binnenkant van de fanbehuizing zat. Die ga ik binnenkort dus ook maar eens even preventief vervangen.
Dan de resultaten. Waarbij hij voorheen naar 100+C door het dak knalde bij wat laffe CPU load doet hij dit nu niet meer. Ik heb hem behoorlijk op zijn flikker gegeven met transcoding maar hij komt niet meer boven de 76gr uit volgens het "sensors" programma dat ik in de shell laat lopen. Ik heb hem nog wel naar de 90gr gekregen met een "for i in 1 2 3 4 5 6; do yes > /dev/null & done" command line. Ik kàn hem nog even wat laten throttlen als ik de volgende commandline gebruik: openssl speed -multi $(nproc) -seconds 60 sha256
Nu heb ik geen idee hoe realistisch zoiets is. Schijnbaar doet dat laatste toch iets anders met de CPU, want ik zie een duidelijk verschil of ik de CPU 100% belast met transcoding (ja softwarematig, niet hardwarematig) en dat openssl commando.
Realistische 100% CPU scenario's zorgen er dus voor dat hij niet meer over de 76gr komt. Idle is de temperatuur nu zelfs nog maar 36gr. Missie geslaagd dus.
Wat heet, less is moreEraZor schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:59:
[...]
Het lijkt me met name véél teveel pasta....
EDIT: Overigens is het wel veel, maar ik denk niet té veel. Koelpasta kun je beter ruim toepassen dan tekort, geeft hooguit rommel (even uitgaande van 'reguliere' koelpasta, dus niet dingen als liquid metal).
[ Voor 40% gewijzigd door Patriot op 16-09-2026 10:14 ]
Nope, had nog helemaal niks gedaan. Enkel de heatsink losgeschroefd en omgedraaid.Patriot schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:12:
Was je op die foto's eigenlijk al aan het schoonmaken oid? Ik vind de consistentie ook vreemd ogen, het ziet er veel 'natter' uit dan de pasta's die ik gewend ben.
EDIT: Overigens is het wel veel, maar ik denk niet té veel. Koelpasta kun je beter ruim toepassen dan tekort, geeft hooguit rommel (even uitgaande van 'reguliere' koelpasta, dus niet dingen als liquid metal).
Idd, dus mocht dit verder nog problemen gaan geven dan moet ik maar wat M2-ringetjes zien te vinden en zo'n grizzly PTM kopen ipv pasta.EraZor schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:13:
In die reddit link hierboven staat dat een repaste icm met m2 ringetjes de (langetermijn) oplossing was. Voor diegene iig.
Had je alleen temp issues op je CPU? Ik heb hier een DXP4800 Plus waar ik juist 2 M.2 SSD's heb die telkens te warm wordenbenchMarc schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:53:
[...]
Nope, had nog helemaal niks gedaan. Enkel de heatsink losgeschroefd en omgedraaid.
[...]
Idd, dus mocht dit verder nog problemen gaan geven dan moet ik maar wat M2-ringetjes zien te vinden en zo'n grizzly PTM kopen ipv pasta.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Yup, enkel de CPU. Mijn Samsung SSD (app pool) is 34-40gr. Mijn cheapass PNY 250gb als bootpool is altijd 39gr, ongeacht idle of load gek genoeg. Mijn 4 WD Red Pro 10tb 7200rpm harddisks zitten op 36-38gr idle. De 2 in het midden zijn iets warmer dan de buitenste 2. Ik heb wel de sysfan settings in de bios aangepast waardoor hij wat harder blaast op idle dan normaal. Mijn NAS staat in een rommelkamer ergens beneden waar iets meer herrie dus niet uitmaakt.DennusB schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:09:
[...]
Had je alleen temp issues op je CPU? Ik heb hier een DXP4800 Plus waar ik juist 2 M.2 SSD's heb die telkens te warm worden
Maar wat betreft je nvme SSD's, heb je wel de thermal pads gebruikt die bij de NAS zaten? Gebruik geen heatsinks of iets anders op die reepjes. Het hele idee van die thermal pads is dat het de warmte direct van de chipjes geleidt naar de behuizing. De behuizing is dusdanig groot dat het beetje warmte dat zulke SSD's genereren geen enkel probleem is. Wat zijn je temperaturen op de SSD's onder idle en load dan?
Zit idd met 4 schroeven vast via de achterkant. Het lijkt me idd het idee dat je door die ringetjes de boel wat vaster kunt zetten. Als die ringetjes nou zo makkelijk te vinden waren in een of andere winkel had ik ze gisteren ook direct gekocht, maar ik kan die stomme dingen nergens vinden. Alles wat ik hier vind (niet in NL) is M3 en groter.EraZor schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:48:
Ik neem aan dat t koelblok met 4 schroeven vanaf de achterkant van t mobo vast zit? en door de ringen aan de achterkant van t mobo toie te voegen, de schroeven niet helemaal tot t eindpunt in t koelblok komen, en je ze dus strakker kan zetten? is dat t idee?
Ja, da's fijn, maar zoals ik al zei had ik ze gisteren in een winkel willen kopen, alleen zijn ze nergens te vinden. Ik weet dat je bij ome Ali vanalles kunt krijgen, alleen moet je er wel een ruime maand op wachten voordat je het binnen hebt.donnervogel schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:30:
Kijk eens bij ome Ali voor de ringetjes
Kleinste is 2mm inwendig
[ Voor 6% gewijzigd door donnervogel op 16-09-2026 17:19 ]
De pret was dus van korte duur. Gisterenavond eens immich opgetuigd en mijn hele fotoalbum geupload. De CPU kreeg aardig op zijn donder met alle machine learning en toch weer regelmatig de CPU naar de 100 graden. Ook bij één plex transcode (softwarematig) schiet hij weer regelmatig naar de 100 en begint te throttlen. Dus enkel nieuwe koelpasta erop is niet genoeg. Dan maar zo'n PTM erop met m2 ringetjes en hopelijk is dat wel echt de oplossing.benchMarc schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:09:
Ja, het is sowieso teveel pasta, maar dat zou verder niet uit moeten maken. Het is al meermaals aangetoond dat het niks uitmaakt hoe je de koelpasta erop doet (ewrt, kruis, streepje etc) of hoeveel, zolang het vooral maar niet te weinig is. Ik vond vooral de consistentie van de koelpasta maar vreemd voor een NAS die een paar maandjes oud is. Maar wellicht is het een type pasta dat ik niet ken. Nu lees ik overigens wel andere threads waar mensen ook de koelpasta hebben vervangen door nieuwe koelpasta waarbij de problemen toch later weer terugkomen. Naja, we gaan het zien.
Dit is na wat immich en door wat video's plex transcoding skippen:
/sys/devices/system/cpu/cpu0/thermal_throttle/core_throttle_count:18517
/sys/devices/system/cpu/cpu1/thermal_throttle/core_throttle_count:18517
/sys/devices/system/cpu/cpu2/thermal_throttle/core_throttle_count:284
/sys/devices/system/cpu/cpu3/thermal_throttle/core_throttle_count:284
/sys/devices/system/cpu/cpu4/thermal_throttle/core_throttle_count:284
/sys/devices/system/cpu/cpu5/thermal_throttle/core_throttle_count:284
[ Voor 17% gewijzigd door benchMarc op 17-09-2026 16:49 ]
op mijn Synology stond alles op BTRFS en op de Ugreen zal ik alles op EXT4 zetten. ik heb gelezen dat Ugreen wat problemen had in het begin met BTRFS en dat ze nu adviseren om EXT4 te gebruiken want mijn voorkeur ging toen altijd uit naar BTRFS in mijn toekomstige Ugreen . ik heb mij de afgelopen maanden behoorlijk ingelezen op deze formaten. en dat er kleine voor en nadelen zijn en dat EXT4 solide formaat is en iets veiliger is bij stroomuitval dan BTRFS...ook zal ik UPS gaan aanschaffen in de komende weken en welke dat wordt weet ik nog niet want ik heb met een UPS geen ervaring. ook daar ben ik mij voor aan het inlezen de laatste weken.
Voor degenen onder ons die HA hebben draaien, doen jullie dit via VM of Docker, en waarom? Wat zijn de voor- of nadelen die jullie zelf hebben ervaren?
In beide gevallen kom ik er uiteindelijk wel uit, met hulp van Youtube en Claude. En als ik het toch nog helemaal moet optuigen, dan maar direct goed.
VM, omdat je dan Home Assistant deployed in HAOS, het OS waaronder Home Assistant het beste draait.BartStaal98 schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:42:
Op mijn DXP2800 zou ik graag HomeAssistant willen draaien om de warmtepomp te kunnen sturen (verwarmen van tapwater overdag met zonnestroom). Online zie ik dat het zowel via een Docker container als via VM kan worden opgezet. Ik heb beperkte ervaring, maar inmiddels via Docker wel de hele arr-stack opgetuigd. VM is voor mij nieuw.
Voor degenen onder ons die HA hebben draaien, doen jullie dit via VM of Docker, en waarom? Wat zijn de voor- of nadelen die jullie zelf hebben ervaren?
In beide gevallen kom ik er uiteindelijk wel uit, met hulp van Youtube en Claude. En als ik het toch nog helemaal moet optuigen, dan maar direct goed.
Ik heb het ook in Docker gedraaid en omdat sommige automations uiteindelijk niet werkten toch gemigreerd naar HAOS (het is al een paar jaar geleden, weet niet meer precies wat er niet meer werkte).
Is ook mijn ervaring - ondanks dat alles via docker containers gaat blijkt het allemaal net wat beter te werken met de inzet van haos. Als je het toch opnieuw gaat doen is een vm de veilige/zekere route.zjeeraar84 schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:59:
[...]
VM, omdat je dan Home Assistant deployed in HAOS, het OS waaronder Home Assistant het beste draait.
Ik heb het ook in Docker gedraaid en omdat sommige automations uiteindelijk niet werkten toch gemigreerd naar HAOS (het is al een paar jaar geleden, weet niet meer precies wat er niet meer werkte).
EDIT: Ik heb me verkeerd ingelezen op proxmox volgens mij. Dit kan niet 123 naast mijn bestaande setup op UGOS (op dezelfde SSD). Dan zou ik de hele boel moeten vervangen/migreren. Ik ga me opnieuw verdiepen in Proxmox / VM's in het algemeen
[ Voor 29% gewijzigd door BartStaal98 op 21-09-2026 10:01 ]
De virtualisatie laag maakt niet zoveel uit, heb het (toen ik nog een Ugreen NAS had, die heb ik niet meer, lang verhaal) als VM onder UGOS geinstalleerd inderdaad, nu heb ik hem op een proxmox server draaien.BartStaal98 schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:45:
Dank voor jullie snelle reacties @zjeeraar84 & @Airw0lf. Dat wordt dan inderdaad de VM route. Nog even voor mijn sanity - neem aan dat jullie dit via Proxmox hebben lopen? In plaats van de VM app die UGOS standaard aanbied? De term Proxmox heb ik namelijk vaker voorbij zien komen in dit topic.
EDIT: Ik heb me verkeerd ingelezen op proxmox volgens mij. Dit kan niet 123 naast mijn bestaande setup op UGOS (op dezelfde SSD). Dan zou ik de hele boel moeten vervangen/migreren. Ik ga me opnieuw verdiepen in Proxmox / VM's in het algemeen
- Want HAOS is de aanbevolen route vanuit de HA ontwikkelaars en is vooral veel makkelijker en betrouwbaarder met het installeren van updates en add-ons.
- Je wil waarschijnlijk USB-devices/radio's aan HA aanbieden, dat gaat vele malen makkelijker met een VM dan binnen docker.
- Zorg voor een externe backup vanuit HA, dan kan je altijd snel restoren.
All-electric.