Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ebfoto schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:46:
Ik heb de DXP2800 en heb daar bij de start een ssd ingezet niet voor de cache functie maar om diverse docker containers op te plaatsen. Nu wil ik deze ssd gaan vervangen voor een grotere.
Deze kan ik in het tweede slot plaatsen....maar dan? Kopieren en daarna de oude er uit en grotere op plek 1? Dat lijkt mij te simpel![]()
Hoe kan ik dat doen zonder dataverlies? gaarne advies.
- Nieuwe ssd in het andere slot plaatsen en instellen als nieuw volume
- Alle docker containers stoppen
- Alle bestanden kopiëren van ssd-oud naar ssd-nieuw, met rsync (ssh)
- Pas de volume pad aan van al je docker containers naar de nieuwe ssd
- Start docker en kijk of alles werkt
- Verwijder je oude ssd
Nou, daar gaan we dan. Omdat ik steeds meer doe met Docker containers moest ik sowieso iets met mijn Synology 918+. Maar de nieuwe(re) hardware valt gewoon nog steeds heel erg tegen. En als ik de NAS toch terug ga brengen naar zijn basis functies, om er dan een NUC of iets naast te zetten voor compute.... nou, dat was reden genoeg om dan maar gewoon naar de UGreen over te stappen. Dus de DXP4800 Pro staat in de bestelling.
Nu nog even kijken wat ik ga doen qua schijven. Heb op dit moment 4 x 4TB in mijn 918+ zitten die tussen de 40.000 - 70.000 uren erop hebben zitten. Daarnaast nog 1 x 4TB op de plank liggen als spare met 0 uren. Zit er aan te denken om voor de UGreen dan de spare in te zetten met 2 nieuwe 4TB schijven, en dan in de vierde bay een 1TB SSD te plaatsen voor het spul wat 24x7 draait (zoals de containers). Of toch maar 3 x 6TB bestellen (maar weer een rib uit het lijf met deze prijzen). Keuzes, keuzes.
Nu nog even kijken wat ik ga doen qua schijven. Heb op dit moment 4 x 4TB in mijn 918+ zitten die tussen de 40.000 - 70.000 uren erop hebben zitten. Daarnaast nog 1 x 4TB op de plank liggen als spare met 0 uren. Zit er aan te denken om voor de UGreen dan de spare in te zetten met 2 nieuwe 4TB schijven, en dan in de vierde bay een 1TB SSD te plaatsen voor het spul wat 24x7 draait (zoals de containers). Of toch maar 3 x 6TB bestellen (maar weer een rib uit het lijf met deze prijzen). Keuzes, keuzes.
Ik ben zelf net over van Synology naar Ugreen en ik ben niet teleurgesteld. Zelf zat ik in een vergelijkbare situatie mbt schijven en ik heb nu deze samenstelling:Prx schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:34:
Nou, daar gaan we dan. Omdat ik steeds meer doe met Docker containers moest ik sowieso iets met mijn Synology 918+. Maar de nieuwe(re) hardware valt gewoon nog steeds heel erg tegen. En als ik de NAS toch terug ga brengen naar zijn basis functies, om er dan een NUC of iets naast te zetten voor compute.... nou, dat was reden genoeg om dan maar gewoon naar de UGreen over te stappen. Dus de DXP4800 Pro staat in de bestelling.
2x 512gb ssd m2 2280 van marktplaats (TLC en bijna niet gebruikt) in raid1
bay 1 een nieuwe WD red plus 4TB in raid1
bay 2 een gebruikte WD red plus 4TB in raid1 met 37000 draaiuren
bay 3 een gebruikte WD red plus 4TB stand alone 23000 draaiuren
bay 4 een gebruikde WD blue 2TB stand alone met 30000 draaiuren (tijdelijk tot vervanging extra 4TB red)
Dockers draaien op de SSD plus alle cache gedoe. De ugreen heeft naar mij idee een goed sleep algoritme voor de schijven, op de oude Synology waren ze de hele tijd bezig met draaien, schrijven enz enz. Nu staan ze grootste deel van de tijd in slaapstand.
Die slaapstand zal vast te maken hebben dat je nu ook NVME’s gebruikt :-).