Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-10 08:37

elsinga

=8-)

maffiabaas schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
Welke dxp wil je aanschaffen? De primeday scheelde de 6800pro aanzienlijk icm cachback via shopbuddies op Amazon.
Ik twijfel tussen de 6800 Pro en de 8800 Plus. Volledig identiek, op het aantal HDD slots na, waarbij de 8800 250 euro duurder is. Op de 6800 zou ik er voorlopig 2 over hebben, op de 8800 voorlopig 4. Als de 6800 qua aanbieding een stuk beter is dan de 8800 dan wordt het waarschijnlijk de 6800, anders de 8800.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb bij de korting afgelopen week een 6800 Pro gekocht, met nu 4 schijven, ouderwetsch in RAID5. So far so good. Later kan ik er wel zeg 2x 15 of 20TB bij plaatsen in een JBOD of RAID1 pool. Zou zat moeten zijn, tegen de tijd dat ook dat uit z'n voegen loopt ben ik wel weer toe aan een nieuwe NAS.

Wel een onprettig gevoel om in bash foutmeldingen in het Chinees te zien langskomen :X (bij chmod op mijn hele foto-verzameling)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:58:
Ik heb bij de korting afgelopen week een 6800 Pro gekocht, met nu 4 schijven, ouderwetsch in RAID5. So far so good. Later kan ik er wel zeg 2x 15 of 20TB bij plaatsen in een JBOD of RAID1 pool. Zou zat moeten zijn, tegen de tijd dat ook dat uit z'n voegen loopt ben ik wel weer toe aan een nieuwe NAS.

Wel een onprettig gevoel om in bash foutmeldingen in het Chinees te zien langskomen :X (bij chmod op mijn hele foto-verzameling)
Gefeliciteerd met je aankoop, heb je er geen NVME's in zitten? Lijkt me echt een top combo met die Thunderbolt 4 poorten om snel data over te zetten.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 17:27

DaveFlash

Here's to the crazy ones

vraagje, ik zie dat de DXP8800 Plus thunderbolt heeft, betekend dit dat je deze ook als DAS kan gebruiken dan? en ook in raid?

DAS=Direct attachted storage

[ Voor 11% gewijzigd door DaveFlash op 13-10-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Greatsword schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:06:
[...] heb je er geen NVME's in zitten? Lijkt me echt een top combo met die Thunderbolt 4 poorten om snel data over te zetten.
Ah inderdaad, ook een M.2, ook voor de (Docker en native) apps. In de hoop dat dan de HDSs in rust kunnen blijven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:11

Boedha

Niks

Ik heb in een Docker, Medusa draaien. Nu heb ik vanaf mijn Synology NAS een backup gedraaid van Medusa en deze geladen in de Medusa op de Ugreen. Alleen na het herstarten van Meduse kan ik deze niet meer openen op de Ugreen. Aangezien de poorten op de beide NASSEN anders zijn heb ik die ook allebei geprobeerd http://IP:8081 of 8897.

Voor het laden van de backup kon ik wel in Medusa op de Ugreen.

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Boedha schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:52:
Ik heb in een Docker, Medusa draaien. Nu heb ik vanaf mijn Synology NAS een backup gedraaid van Medusa en deze geladen in de Medusa op de Ugreen. Alleen na het herstarten van Meduse kan ik deze niet meer openen op de Ugreen. Aangezien de poorten op de beide NASSEN anders zijn heb ik die ook allebei geprobeerd http://IP:8081 of 8897.

Voor het laden van de backup kon ik wel in Medusa op de Ugreen.
Ik heb ook jarenlang Medusa gedraaid op mijn Synology, maar ik kan je echt Sonarr aanbevelen, 10x beter.
Ga dan ook gelijk voor de volledige Arr stack zou ik zeggen met behulp van deze guide.

https://trash-guides.info...e/How-to-set-up/Synology/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:21
Greatsword schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:10:
[...]

Ik heb ook jarenlang Medusa gedraaid op mijn Synology, maar ik kan je echt Sonarr aanbevelen, 10x beter.
Ga dan ook gelijk voor de volledige Arr stack zou ik zeggen met behulp van deze guide.

In die guide zie ik dat reclyclarr ontbreekt?

Deze synchroniseert de kwaliteitsprofielen van trash guide naar Sonarr en Raddar.

Zelf media stack aangemaakt via portainer, wel erg fijn werken een online docker beheerder.
Als andere toevoeging wellicht iets zoals traefik, zodat je bv sonarr.jedomein of sonarr.localhost kunt doen ipv altijd via die diverse poorten en doordat ik eigen domein + cloudflare + letsencrypt ondersteuning zit in traefik heb je altijd ssl.

[ Voor 6% gewijzigd door Dagarkin op 13-10-2025 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@Dagarkin Die staat hier tussen https://trash-guides.info/Guide-Sync/

Zelf nog niet gebruikt, aangezien ik al die profielen, formats etc. al had aangemaakt volgens de instructies https://trash-guides.info...ality-Settings-File-Size/ is maar net wat je fijn vindt natuurlijk, mogelijkheden zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nou laatste keer dat ik een NAS had was het QNAP en waren de grootste hard schijven nog 1 TB. En nu UGREEN een goeie NAS heeft met UPS denk ik dat dit mijn lijstje word, heb genoeg aan 10TB in Raid1 (om het simpel te houden). Ga het vooral gebruiken voor de opslag van documenten, media (foto's, films, series), webserver.

Hopelijk komt er een mooie deal tijdens Black Friday.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red Pro (2020) (512MB cache), 10TB€ 276,-€ 552,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40€ 100,13€ 100,13
2Interne SSD'sCrucial P310 M.2 2280, met heatsink 2TB€ 132,91€ 265,82
1NASUgreen NASync DXP2800€ 295,-€ 295,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.212,95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:37
Chip. schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:44:
Nou laatste keer dat ik een NAS had was het QNAP en waren de grootste hard schijven nog 1 TB. En nu UGREEN een goeie NAS heeft met UPS denk ik dat dit mijn lijstje word, heb genoeg aan 10TB in Raid1 (om het simpel te houden). Ga het vooral gebruiken voor de opslag van documenten, media (foto's, films, series), webserver.

Hopelijk komt er een mooie deal tijdens Black Friday.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red Pro (2020) (512MB cache), 10TB€ 276,-€ 552,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40€ 100,13€ 100,13
2Interne SSD'sCrucial P310 M.2 2280, met heatsink 2TB€ 132,91€ 265,82
1NASUgreen NASync DXP2800€ 295,-€ 295,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.212,95
Op dit moment is de 12TB maar een paar euro duurder. Zou dat met een schuin oog in de gaten houden rond Black Friday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Greatsword schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:45:
@Pietervs Ik kan deze guide aanbevelen voor de arr stack in docker. Je hoeft dan alleen nog qbittorrent toe te voegen aan de yml.

Dit is een zeer efficiënte manier voor downloaden etc door de hardlinks.

Is voor Synology maar werkt ook op Ugreen, pullio mag je dan weglaten en dat kan je eventueel later vervangen voor Dockwatch voor het updaten van je containers.

En het uiteindelijke commando moet je aanpassen naar:

code:
1
sudo docker compose up
Ik heb deze handleiding gebruikt.
Het werkt niet helemaal vlekkeloos (ik kreeg iedere keer een foutmelding van het yaml bestand, waardoor ik die per aparte docker aangepast en geimporteerd heb), maar het is me wel gelukt :)

Dank voor de gids!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Pietervs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:13:
[...]

Ik heb deze handleiding gebruikt.
Het werkt niet helemaal vlekkeloos (ik kreeg iedere keer een foutmelding van het yaml bestand, waardoor ik die per aparte docker aangepast en geimporteerd heb), maar het is me wel gelukt :)

Dank voor de gids!
Hoe zag je yaml met foutmeldingen er uit?

Fijn dat het in ieder geval gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Greatsword schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Hoe zag je yaml met foutmeldingen er uit?

Fijn dat het in ieder geval gelukt is.
Heb ik niet helder meer voor de geest. Iets met een loglevel wat verkeerd stond? Maar de yaml bevatte alle hosts die ik aan wilde maken. Die heb ik toen opgeknipt in 4 losse stukken en per onderdeel geïmporteerd, waarna het wel werkte.
Nu door naar de volgende stap: leren hoe alles werkt :D

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-10 08:36
Gebruiken jullie ook de Ugreen Link (of hoe noemen ze het) t.b.v. remote access eigenlijk? Ik vond de Quickconnect van Synology toch altijd wel handig om even vanaf een andere locatie in te loggen om even snel een bepaalde job aan te zetten, of een status te checken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Stalensnuitje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:31:
Gebruiken jullie ook de Ugreen Link (of hoe noemen ze het) t.b.v. remote access eigenlijk? Ik vond de Quickconnect van Synology toch altijd wel handig om even vanaf een andere locatie in te loggen om even snel een bepaalde job aan te zetten, of een status te checken oid.
Ik niet… al is het alleen maar omdat je dan nooit weet wie er nog meer tussen zit. Zelf heb ik een VM er op gezet om zo remote inlog te regelen.

[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 16-10-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Stalensnuitje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:31:
Ik heb sinds kort Tailscale draaien en ga dat van UGREEN uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:16
Zowel Tailscale als Ugreen Link als Synology QuickConnect zijn systemen waarbij je vanuit je Nas een link opzet naar de Cloudservers van die bedrijven.
Als je vanaf het internet wilt verbinden naar je Nas, maak je eerst een connectie naar die cloud server en dan wordt als het ware die bestaande connectie overgedragen zodat je die link kunt gebruiken naar je Nas.
Er is weinig verschil tussen deze methoden, dus de ene is niet beter of slechter dan de anderen.

Kortom alles staat of valt met het feit of je die bedrijven wilt vertrouwen.

Een betere methode is gewoon zelf een VPN server op je Nas draaien en daarheen verbinden vanaf het internet, dan heb je echt alles zelf in de hand.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Thanks voor de feedback, ik probeer het even te visualiseren: dus ik verbind naar mijn private IP:poort, die zet ik open naar de VPN die al draait op m’n NAS, en dan? Verbinden met UN/PW en waar gaat de verbinding dan naartoe? (VPN-n00b hier) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagarkin
Stalensnuitje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:36:
Thanks voor de feedback, ik probeer het even te visualiseren: dus ik verbind naar mijn private IP:poort, die zet ik open naar de VPN die al draait op m’n NAS, en dan? Verbinden met UN/PW en waar gaat de verbinding dan naartoe? (VPN-n00b hier) O-)
Heb je ook een goede router?
Heb zelf de gli.net flint 1 rond de 80 euro soms te krijgen.

Hierbij kan je openvpn server of wireguard opzetten.

Voorkeur wireguard, maar dit is super simpel op te zetten. Zeker als je het via de gui doet van de router en zelf met config bestanden is wireguard erg simpel. Wireguard is veel sneller tov openvpn.

Gli.net ondersteunt ook tailscale, maar voorkeur zelf altijd zelf in beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Dagarkin schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:17:
[...]

Heb je ook een goede router?
Heb zelf de gli.net flint 1 rond de 80 euro soms te krijgen.

Hierbij kan je openvpn server of wireguard opzetten.

Voorkeur wireguard, maar dit is super simpel op te zetten. Zeker als je het via de gui doet van de router en zelf met config bestanden is wireguard erg simpel. Wireguard is veel sneller tov openvpn.

Gli.net ondersteunt ook tailscale, maar voorkeur zelf altijd zelf in beheer.
Ik wilde eerst vragen "wat versta je onder goed", maar gezien het het standaard exemplaar van Delta is, is het antwoord sowieso eigenlijk al "nee" :+

Maarreh, wat maakt dat dan nog uit als je de VPN op de NAS draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
De 2 schrijven van 8tb in mijn DXP2800 ga ik vervangen voor 2 schijven van ieder 24tb (WD red pro).

Ik heb al mijn apps zoals docker op de SSD's staan. Enkel mijn multi media staat op de 8tb hardeschijven in een raid 1 config.

Moet ik nog ergens rekening mee houden? In principe gewoon formatteren, dan de raid verwijderen (of eerst de raid verwijderen en worden ze dan automatisch geformatteerd?) en vervolgens de harde schijven swappen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagarkin
Stalensnuitje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:29:
[...]

Ik wilde eerst vragen "wat versta je onder goed", maar gezien het het standaard exemplaar van Delta is, is het antwoord sowieso eigenlijk al "nee" :+

Maarreh, wat maakt dat dan nog uit als je de VPN op de NAS draait?
Het is meer het idee, de router is voor mij hetgene wat alles rond het netwerk regelt. Voordeel van gli.net is dat er aangepaste versie van open wrt op staat.

Uiteindelijk zal het prima kunnen met een nas, maar pers vind ik het meer een taak voor de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier de eerste stappen gedaan om de DXP8800 in gebruik te nemen. Uiteindelijk uitgekomen op een SFP+ adapter naar RJ45 om 10GB te realiseren met de switch en het lijkt te werken.

De HDD heb ik bij twee shops besteld en morgen wordt de andere helft bezorgd (levertijd van 1 dag is 3 dagen geworden). Ook maar gelijk 64GB geheugen er bij, maar over de NVME twijfel ik nog.

De NAS is opslag en media server. Ik bewerk geen video's en denk niet dat de toevoeging van NVME drives voor read/write cache heel veel toevoegt in mijn situatie. De rest van het netwerk is ook maar 1GB en zie ik voorlopig nog niet zo snel veranderen. Wij hebben hier laptops om op te werken en mijn laptop is bijvoorbeeld de enige die met een ethernet kabel is aangesloten.

Het jeukt wel om in mijn kantoor 10GB te realiseren en niks aan de rest van het huis te doen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Stalensnuitje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:36:
Het is redelijk simpel, neem bijvoorbeeld OpenVpn
  • Start de VPN server op je Nas en activeert OpenVpn.
  • Exporteert een .ovp bestand dat je nodig gaat hebben op je client.
  • Kijkt wat het Wan iPadres van je router is en zet dat in het .ovp bestand
  • Forward de VPN poort(1194) in je router naar het IP adres van je Nas.
  • Start een OpenVPN client op bijvoorbeeld je telefoon
  • Importeer het .ovp bestand in die OpenVpn client.
  • Kies verbinden en voer je credentials van je Nas in
Vaak is het verstandig om DDNS te gebruiken, omdat je Wan IP adres kan veranderen.

PS Een router gebruiken als VPN server is bijna nooit een goed idee, die hebben over het algemeen veel te weing rresouces (cpu /memory) om fatsoenlijk een Vpn verbinding te kunnen onderhouden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagarkin
Ben(V) schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:32:
[...]

PS Een router gebruiken als VPN server is bijna nooit een goed idee, die hebben over het algemeen veel te weing rresouces (cpu /memory) om fatsoenlijk een Vpn verbinding te kunnen onderhouden.
https://www.gl-inet.com/products/gl-ax1800/

Je statement ivm vpn verbinding qua resources bovenstaande router bij diverse mensen opgezet en onderlinge verbindingdie gewoon 24/7 draaien zonder tegenslag. Heb meerdere wireguards servers op mijn router, waaronder 1 die 24/7 verbinding heeft met een andere netwerk en 1 wireguard om sporadisch een verbinding op te zetten, zoals het checken van mijn ugreen wanneer ik aan het werk ben.

Die routers die je nu benoemd, daar hebben tegenwoordig moderne routers geen last van.

De taak van vpn kan je veel beter plaatsen bij een router tov een nas.

Uiteindelijk wel ironisch als ik je onderstaande reactie lees, snap ik niet hoe je dan van mening kunt zijn, dat een nas verantwoordelijk is voor je vpn verbinding.
Ben(V) schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:17:
Een Nas zonder een vorm van redundantie in de vorm van een raid set gebruiken is in mijn ogen onzinnig.
Dan kun je net zo goed een USB disk nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dagarkin op 17-10-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een verbinding en dan wat web pagina's gebruiken is meestal niet het probleem.
Maar als je een beetje data gaat oversturen is het niet meer vooruit te branden en loop je de kans dat de echte functionaliteit (het router) daar last van krijgt.
Probeer maar eens een videofile via die Vpn van jouw te kopiëren van of naar een laptop op het internet, dan zul je het zelf wel zien.
Een VPN onderhouden kost nu eenmaal behoorlijk wat resources.

En router worden nu eenmaal op maat ontworpen om de taak die ze hebben namelijk router en meestal wifi AP zijn, aan te kunnen.
Een fabrikant zou wel gek zijn om heel veel meer resources (en dus meer kosten) in die dingen te stoppen

Ik snap niet wat het gebruik van een Nas zonder raid iets te maken zou hebben met het draaien van een VPN server op die Nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@BenV
Je zei: "Zowel Tailscale als Ugreen Link als Synology QuickConnect zijn systemen waarbij je vanuit je Nas een link opzet naar de Cloudservers van die bedrijven."

Klopt dat wel met Tailscale? Tailscale is toch een wireguard (en dus VPN) implementatie? Ik heb niet perse het idee dat ik via een Tailscale cloud connect als ik in mijn tailnet m'n NAS benader? Althans, zo toont traceroute het bijvoorbeeld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
kiddyl schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:11:
Hier de eerste stappen gedaan om de DXP8800 in gebruik te nemen. Uiteindelijk uitgekomen op een SFP+ adapter naar RJ45 om 10GB te realiseren met de switch en het lijkt te werken.

De NAS is opslag en media server. Ik bewerk geen video's

De rest van het netwerk is ook maar 1GB en zie ik voorlopig nog niet zo snel veranderen. Wij hebben hier laptops om op te werken en mijn laptop is bijvoorbeeld de enige die met een ethernet kabel is aangesloten.

Het jeukt wel om in mijn kantoor 10GB te realiseren en niks aan de rest van het huis te doen.
Waarom op 10Gbit aangesloten als je er niks mee doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
CarpeVentum schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:44:
@BenV
Je zei: "Zowel Tailscale als Ugreen Link als Synology QuickConnect zijn systemen waarbij je vanuit je Nas een link opzet naar de Cloudservers van die bedrijven."

Klopt dat wel met Tailscale? Tailscale is toch een wireguard (en dus VPN) implementatie? Ik heb niet perse het idee dat ik via een Tailscale cloud connect als ik in mijn tailnet m'n NAS benader? Althans, zo toont traceroute het bijvoorbeeld niet.
Alleen de initiële verbinding loopt via de tailscale servers. Vervolgens heb je een directe peer-to-peer (met wireguard) verbinding tussen je twee devices. Je data loopt dus niet via tailscale, alleen het opzetten van je verbinding.

De opzet van je verbinding moet ook wel via tailscale gezien je geen poorten open hoeft te zetten en de devices op een of andere manier van elkaar moeten weten waar ze zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagarkin
Ben(V) schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:58:
Een verbinding en dan wat web pagina's gebruiken is meestal niet het probleem.
Maar als je een beetje data gaat oversturen is het niet meer vooruit te branden en loop je de kans dat de echte functionaliteit (het router) daar last van krijgt.
Probeer maar eens een videofile via die Vpn van jouw te kopiëren van of naar een laptop op het internet, dan zul je het zelf wel zien.
Een VPN onderhouden kost nu eenmaal behoorlijk wat resources.

En router worden nu eenmaal op maat ontworpen om de taak die ze hebben namelijk router en meestal wifi AP zijn, aan te kunnen.
Een fabrikant zou wel gek zijn om heel veel meer resources (en dus meer kosten) in die dingen te stoppen

Ik snap niet wat het gebruik van een Nas zonder raid iets te maken zou hebben met het draaien van een VPN server op die Nas?
Ik heb nu alleen ervaring met gli.net flint 1 maar deze ondersteunen openvpn en wireguard en werkt supersnel. Vorige post een link naar de product site. openvpn met een snelheid van 112Mbps en wireguard 500 Mbps, dus deel je mening hierover niet. Er zijn fabrikanten die wel hun router goed indelen.

Zoals ik eerder zijn heb ik met 1 wireguard continue verbinding en draai jellyfin server en kan prima vanuit het andere netwerk wat verloopt via wireguard 4k hdr streamen. Sowieso las ik jou advies openvpn, maar dit protocol is inmiddels allang door wireguard ingehaald.

Die opmerking met die raid was ironisch bedoeld, had je verkeerde bericht gequote,
vandaar ik zie dat de taak van vpn, meer bij dat van een router past, dan een nas.

Mijn router draait zelf ook adguard en zo kan ik nog tal van andere applicaties hierop draaien.
Ben(V) schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:46:
Normaal gesproken kan een Nas dat ook niet.
Nas is Network Attached Storage.

Iedereen gaat die dingen als een Sever voor andere doelen gebruiken
En dan maar de primaire taak van een Nas vergeten lijkt me niet handig.

Een Nas is voor veilige opslag van data en daar hoort een raid set bij in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
ProfaNe schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Alleen de initiële verbinding loopt via de tailscale servers. Vervolgens heb je een directe peer-to-peer (met wireguard) verbinding tussen je twee devices. Je data loopt dus niet via tailscale, alleen het opzetten van je verbinding.

De opzet van je verbinding moet ook wel via tailscale gezien je geen poorten open hoeft te zetten en de devices op een of andere manier van elkaar moeten weten waar ze zijn ;)
Ja precies, in hoeverre is dit dan een veiligere implementatie dan Ugreen Link of Synology's Quickconnect? Mijn aanname is dat het veiliger is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:52:
[...]

Waarom op 10Gbit aangesloten als je er niks mee doet?
Voor nu omdat het kan. Bij meerdere gebruikers kan je misschien ook beven de 1GB komen.

Ik heb de bekabeling in mijn huis al wel gecontroleerd op 10GB en dat werkt. Om 10GB in het hele huis te hebben is een andere switch voldoende. De enige bottleneck is de prijs van zulke switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
kiddyl schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

De enige bottleneck is de prijs van zulke switches.
Bijna Black Friday ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Helaas zal dat nog niet voldoende zijn. De Ubiquiti USW-Pro-XG-24-PoE is een mooie kandidaat. Dit weekend ga ik de nas in bedrijf nemen. Het wordt een Raid6 configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
CarpeVentum schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:12:
[...]

Ja precies, in hoeverre is dit dan een veiligere implementatie dan Ugreen Link of Synology's Quickconnect? Mijn aanname is dat het veiliger is...
Dat is allemaal een kwestie dat je derde partijen moet vertrouwen of dat nu Tailscale, Ugreen of Synology is.
Als je zelf een VPN server opzet hoef je niemand te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-10 16:21
Ben(V) schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:56:
[...]Dat is allemaal een kwestie dat je derde partijen moet vertrouwen of dat nu Tailscale, Ugreen of Synology is.
Als je zelf een VPN server opzet hoef je niemand te vertrouwen.
Je kan ook zelf Headscale draaien. Wordt aan gewerkt door mensen die in dienst zijn van Tailscale en ook uren krijgen hiervoor. Verbinding maken met Headscale wordt door de officiële Tailscale-clients ondersteund. Dus als je bereid bent om zelf de overhead van maintenance te dragen dan is dat een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Dagarkin schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:14:
[...]

Zo te zien heb je geen hardware transcoding voor video en ontbreekt hardware acceleration voor machine learning scheelt ook weer, dat je hiervoor de cpu niet hoeft te gebruiken.
Even voor mijn beeldvorming, want ik ben hier nu ook voor het eerst mee bezig: is dat iets wat je "gewoon" aan of uit kunt zetten in de yaml, of heb je daar ook weer specifieke extra hardware op usb ofzo voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagarkin
Stalensnuitje schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:34:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, want ik ben hier nu ook voor het eerst mee bezig: is dat iets wat je "gewoon" aan of uit kunt zetten in de yaml, of heb je daar ook weer specifieke extra hardware op usb ofzo voor nodig?
de yaml aanpassen volstaat en in immich moet je volgens mij het voor video aanzetten. Die link die ik gaf moet het volgens mij allemaal wel in staan
In the Admin page under Video transcoding settings, change the hardware acceleration setting to the appropriate option and save.
ugreen dx 2800 is altijd intel quick sync

[ Voor 15% gewijzigd door Dagarkin op 17-10-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:52
Voor de twijfelaars, met deze code: UGREENNAS5 is de DXP2800 nu EUR 266,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Phyc schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:47:
Voor de twijfelaars, met deze code: UGREENNAS5 is de DXP2800 nu EUR 266,-.
Oe, da's wel interessant. De DXP2800 is op de Duitse site sowieso al een stuk goedkoper, namelijk 280 euro, tegenover 320 euro op de EU site. De DE-site levert zonder problemen/gedoe in NL?

(de goedkoopste leverancier in de PW is 285 euro, de goedkoopste leverancier in de PW die genoeg sterren heeft levert voor 310 euro)

Helaas... alleen levering in Duitsland & Oostenrijk voor die prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door upje op 17-10-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Dagarkin schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

de yaml aanpassen volstaat en in immich moet je volgens mij het voor video aanzetten. Die link die ik gaf moet het volgens mij allemaal wel in staan

[...]

ugreen dx 2800 is altijd intel quick sync
Thanks!

Het draait inmiddels, nu nog zonder HW coding, dat pak ik later nog wel een keer op. Ik vraag me nu alleen af of mijn setup klopt. Ik ging er op basis van de verschillende user guides vanuit dat je de Immich-folder in de docker-map gebruikt voor (a) het draaien van de app en (b) als soort van temp-map voor uploads. Ik heb die namelijk op mijn SSD staan. Maar, mijn grote bult met foto's staat natuurlijk op de HDDs. Ik kan alleen niet vinden hoe ik díe nu toevoeg in Immich. T is vast reuze simpel, maar volgens mij heb ik de basics niet goed begrepen, of ik zie iets grandioos over het hoofd |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagarkin
Stalensnuitje schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:51:
[...]

Thanks!

Het draait inmiddels, nu nog zonder HW coding, dat pak ik later nog wel een keer op. Ik vraag me nu alleen af of mijn setup klopt. Ik ging er op basis van de verschillende user guides vanuit dat je de Immich-folder in de docker-map gebruikt voor (a) het draaien van de app en (b) als soort van temp-map voor uploads. Ik heb die namelijk op mijn SSD staan. Maar, mijn grote bult met foto's staat natuurlijk op de HDDs. Ik kan alleen niet vinden hoe ik díe nu toevoeg in Immich. T is vast reuze simpel, maar volgens mij heb ik de basics niet goed begrepen, of ik zie iets grandioos over het hoofd |:(
Je kunt wel andere mappings toevoegen van de foto’s op hdd’s en deze dan via Immich als externe bibliotheek inladen. Zie https://docs.immich.app/guides/external-library/

Je kunt trouwens altijd de volume bind via de ugreen file explorer bekijken hoe Immich dit indeelt. Volgens mij heb je dan een subfolder van upload, en library en ook diverse anderen.

Ik ben zelf ook nieuw, maar nieuwe uploads komen nu altijd in de collectie te staan van Immich dus op je ssd en volgens mij kan je deze nog niet kopieren naar de andere bibliotheken. Zag wel topics hierover dus grote kans dat deze features alsnog gaan komen.

Anders zou je het moet hermappen volgens https://docs.immich.app/guides/custom-locations/
Hier zijn upload en library altijd gekoppeld aan dezelfde schijf, maar die overige kan je bv dan wel op een ssd mounten, maar je upload en library staan dan op de hdd.

[ Voor 9% gewijzigd door Dagarkin op 17-10-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Dagarkin schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:00:
[...]

Je kunt wel andere mappings toevoegen van de foto’s op hdd’s en deze dan via Immich als externe bibliotheek inladen. Zie https://docs.immich.app/guides/external-library/
Ja die zag ik, maar als ik gewoon in UGOS het path van die (shared) folder kopieer geeft ie aan dat ie daar niet bij kan. Of moet ik dat path dan op een of andere manier nog beschikbaar maken in/voor de Docker container?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagarkin
Stalensnuitje schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:09:
[...]

Ja die zag ik, maar als ik gewoon in UGOS het path van die (shared) folder kopieer geeft ie aan dat ie daar niet bij kan. Of moet ik dat path dan op een of andere manier nog beschikbaar maken in/voor de Docker container?
Hoe ziet je path eruit?

Zelf via ugos heb ik photos en in de docker composable /volume1/Photos, ik weet niet of daar ook de storage pool pad wordt meegenomen of niet.

Heb je trouwens ook ssh toegang, dan kan je ook heel makkelijk zien hoe de directory structuur zit opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Dagarkin schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:16:
[...]

Hoe ziet je path eruit?

Zelf via ugos heb ik photos en in de docker composable /volume1/Photos, ik weet niet of daar ook de storage pool pad wordt meegenomen of niet.

Heb je trouwens ook ssh toegang, dan kan je ook help makkelijk leren hoe de directory structuur zit opgebouwd.
Ja, idem: "/volume1/Photos". Maar in de docker-compose heb ik "/volume2/docker/album" aangegeven volgens een tutorial. En aangezien ik dus dacht dat dat meer als "temp" wordt gebruikt leek me dat wel logisch. Maar goed, anders pas ik m gewoon aan in de composable idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagarkin
Stalensnuitje schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:36:
[...]

Ja, idem: "/volume1/Photos". Maar in de docker-compose heb ik "/volume2/docker/album" aangegeven volgens een tutorial. En aangezien ik dus dacht dat dat meer als "temp" wordt gebruikt leek me dat wel logisch. Maar goed, anders pas ik m gewoon aan in de composable idd.
Ja situatie 1, zoals je het nu hebt.
De mapping op ssd.
Dan kan je zelf die externe toevoegen
Locatie op hdd - naar bv library/extern1
Je kunt zoveel mounts aanmaken als je wilt.

Bovenstaande mount library/extern1 kan je dan op Immich instellen als externe library.

Situatie 2 is een soort reset, waarbij je het opnieuw instelt, door de map te verwijderen en dan opnieuw te mounten naar de hdd.
Dus uploaddir isde hdd lokatie en die andere mount je dan naar de ssd.
Plus net zoals bovenstaande situatie met externe en die als externe library toevoegen
services:
immich-server:
volumes:
- ${UPLOAD_LOCATION}:/data
+ - ${THUMB_LOCATION}:/data/thumbs
+ - ${ENCODED_VIDEO_LOCATION}:/data/encoded-video
+ - ${PROFILE_LOCATION}:/data/profile
+ - ${BACKUP_LOCATION}:/data/backups
- /etc/localtime:/etc/localtime:ro

[ Voor 3% gewijzigd door Dagarkin op 17-10-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Dagarkin schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:59:
[...]

Ja situatie 1, zoals je het nu hebt.
De mapping op ssd.
Dan kan je zelf die externe toevoegen
Locatie op hdd - naar bv library/extern1
Je kunt zoveel mounts aanmaken als je wilt.

Bovenstaande mount library/extern1 kan je dan op Immich instellen als externe library.

Situatie 2 is een soort reset, waarbij je het opnieuw instelt, door de map te verwijderen en dan opnieuw te mounten naar de hdd.
Dus uploaddir isde hdd lokatie en die andere mount je dan naar de ssd.
Plus net zoals bovenstaande situatie met externe en die als externe library toevoegen

[...]
Thanks, erg behulpzaam allemaal. Ik merk dat ik gewoon die terminologie rondom Docker ook nog niet helemaal snap O-)

Zelfde voor die HW encoding, daar staat dan bij dat je die hwaccel.*.yml "in dezelfde folder moet plaatsen als als de docker-compose.yml". Dan denk ik dus, waar staat die yml nu überhaupt op de NAS? :? Of moet ik die "acceleration-yaml" files ook in een container composen?

[ Voor 46% gewijzigd door Stalensnuitje op 17-10-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:27
Iemand al ervaring met IPv6 op de NAS? Het lukt mij nog niet om IPv6 op docker aan de praat te krijgen.

Dit werkt dus gewoon, als je de config maar goed hebt. Een deel van de clou is een netwerk defineren met IPv6 ondersteuning in je docker-compose file.

[ Voor 102% gewijzigd door storeman op 17-10-2025 22:12 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagarkin
Stalensnuitje schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:49:
[...]

Thanks, erg behulpzaam allemaal. Ik merk dat ik gewoon die terminologie rondom Docker ook nog niet helemaal snap O-)

Zelfde voor die HW encoding, daar staat dan bij dat je die hwaccel.*.yml "in dezelfde folder moet plaatsen als als de docker-compose.yml". Dan denk ik dus, waar staat die yml nu überhaupt op de NAS? :? Of moet ik die "acceleration-yaml" files ook in een container composen?
Gebruik je toevallig ook portainer?

Hier een vriendelijke guide.
https://mariushosting.com...ainer-on-your-ugreen-nas/

Hieronder een screenshot. Ik werk nu altijd via de laptop en portainer doet moeilijk om via safari de yml te kopieren. Dit is dan het stukje van de Immich server en het extenden kan je helemaal overslaan, zoals je ziet heb ik het extend hierin geplakt. Als laatste ook machine learning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5o2mGsX1ZEY2g00KrQfjpD0dPsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SkMXlrUqUThc2UmHAAQoyRv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tmQA1qdrjpnigATkfe9RjlElzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgWUYYLg9ZZ374dyKHV1pGXm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagarkin
storeman schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:02:
Iemand al ervaring met IPv6 op de NAS? Het lukt mij nog niet om IPv6 op docker aan de praat te krijgen.
Die g mag volgens mij niet is geen hexdecimaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:27
@Dagarkin Je was me voor ;). Je hebt helemaal gelijk. Verder had ik nog wat poort-issues, maar inmiddels is het wél gelukt en werkt het dus gewoon.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
CarpeVentum schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:12:
[...]

Ugreen is in Chinese handen. Tailscale zit in Canada. Alleen al om die reden gebruik ik liever Tailscale ;) Daarnaast is Tailscale heel open in hoe de boel werkt. Zelfs als ze willen kunnen ze niet je verkeer inzien. https://tailscale.com/security
Pagina: 1 2 3 Laatste