Als een god in Nijmegen.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
Mijn conclusie: er is nog geen aanwijzing voor lekken van data richting China vanaf een Ugreen NAS. Wel veel gebruik van chinese DNS servers door packages, wat niet heel raar is bij een in CHina en onder andere voor China gebouwd product. De tip die hier uit gehaald wordt: blokkeer al die Chinese DNS requests in je router (heb ik al met een policy in mij Ubiqiti omgeving gedaan, heel China-DNS deny) en gebruik de Ugreen Link dienst niet.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Staat ook in de OP.elsinga schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:41:
ER is een interessant YT filmpje hierover: YouTube: UGREEN NAS - ARE THEY SAFE?
Dus binnenkort ga ik maar eens bestellen.
Als een god in Nijmegen.
Welke SSD's heb je erin? Ik heb de dxp480t+ ook gekocht, maar moet nog schijven bestellen. Twijfel over M2 SSD of toch HDD. En ik was ook van plan om direct nar 64GB te upgraden. Heb jij je RAM ook uitgebreid?y_boonstra schreef op zondag 28 september 2025 @ 23:33:
Ik heb sinds 2 maanden de dxp480t+ in gebruik. De NAS is erg stil in gebruik tenzij je meer van hem gaat vragen pas dan hoor je de ventilatoren van de cpu en van de ssd’s.
Het OS is overzichtelijk en compleet. Voordat ik de UGREEN NAS had gebruikte ik een zelfbouw NAS met een 8 bay behuizing en OMV.
@dvanroosmalen Zelfde vraag voor jou eigenlijk
Hoe ga je HDD’s er in doen als deze alleen NVME slots hebben?Timo002 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:27:
[...]
Ik heb de dxp480t+ ook gekocht, maar moet nog schijven bestellen. Twijfel over M2 SSD of toch HDD.
Ooh dat is wel heel dom van mij, ik dacht dat er ook 2 HDD in konden. Heb dat verkeerd gelezen. In de basis was ik sowieso van plan om voor SSD te gaan. Maar zo vlak voor bestellen ga ik dan toch weer twijfelen. SSD wordt het dan dus.Greatsword schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:38:
[...]
Hoe ga je HDD’s er in doen als deze alleen NVME slots hebben?
Als je er ook HDD's in wilt doen kan je beter voor de DXP2800 gaan, dan kan het dus beide.Timo002 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:41:
[...]
Ooh dat is wel heel dom van mij, ik dacht dat er ook 2 HDD in konden. Heb dat verkeerd gelezen. In de basis was ik sowieso van plan om voor SSD te gaan. Maar zo vlak voor bestellen ga ik dan toch weer twijfelen. SSD wordt het dan dus.
Waar wil je het eigenlijk allemaal voor gebruiken?
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 30-10-2025 22:32 ]
Wil wel voor SSD’s gaan! Wil het gebruiken voor bestand backup (niet zo heel veel), foto backup, home assistant, andere docker containers.Greatsword schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:30:
[...]
Als je er ook HDD's in wilt doen kan je beter voor de DXP2800 gaan, dan kan het dus beide.
Waar wil je het eigenlijk allemaal voor gebruiken?
Ik heb er 4x WD_BLACK SN770 2TB in gezet en 64GB RAM. Gaat als een trein.Timo002 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:27:
[...]
Welke SSD's heb je erin? Ik heb de dxp480t+ ook gekocht, maar moet nog schijven bestellen. Twijfel over M2 SSD of toch HDD. En ik was ook van plan om direct nar 64GB te upgraden. Heb jij je RAM ook uitgebreid?
@dvanroosmalen Zelfde vraag voor jou eigenlijk
Check, ik meld me aan.Alaksandus schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:33:
Zijn hier mensen die een UGREEN nas overwegen, maar een beetje zitten met het feit dat het een Chinese partij is? Ik ben namelijk wel zo'n iemand.
Ik zit al een tijdje te kijken voor een NAS en dus ook dit topic mee te volgen.
De NAS'en van Ugreen lijken me de beste optie, ware het niet dat het van Chinese makelij is.
Dit is het enige wat me op dit moment tegen houdt om een Ugreen te kopen.
Het grootste risico zit voor mij niet zo zeer in eventuele datalekken van mijn hypothetische NAS naar China toe, maar wel in een mogelijke killswitch die in de software kan zitten en het gegeven dat de NAS quasi altijd aan het internet hangt en verbonden is met de services van Ugreen in China. Tot een paar jaar geleden zouden de meeste mensen je dan wegzetten met een aluminium hoedje op je hoofd, maar met zonnepanelenomvormers is het bestaan van killswitchen (zelfs hardwarematig zodat internetverbinding niet nodig is) in een aantal Chinese producten duidelijk aangetoond.
Dit beschouw ik als een "high risk" single point of failure in NAS systemen waar je net single points of failure wil uitsluiten.
In zekere zin is dit een risico bij alle NAS-merken die je gebruikt met een merkgebonden OS, maar bij Ugreen van Chinese bodem lijkt me dit toch wel een groter risico dan bij andere merken.
Ik ben aan het kijken naar oplossingen/alternatieven
- een Asustor AS5404T als alternatief voor een DXP4800
- iets als een Icy Box SATA naar USB-C harde schijf docking station combineren met de Ugreen om zo backup van de Ugreen te maken naar de SATA schuif in de docking. De kans dat een killswitch ook de schijf via USB impacteert is toch al kleiner. Compatibiliteit is nog een vraagteken.
- naast de Ugreen nog een simpele NAS die zonder software draait voor louter backup, iets als de Unifi UNAS 2, maar dan bek ik op gebied van NAS gewoonweg dubbelop bezig...
aka pluim003
Asustore blijkt Taiwanees en dat is nogal iets anders dan Chinees, al denken de Chinezen daar zelf anders over...DikkieDick schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:21:
Ik zie de bezorgdheid van @disco-stu maar is Asustore ook niet Chinees/Taiwanees? Ik zit me ook te oriënteren op de DXP2800 en zit een beetje te kijken of er nog een leuke aanbieding is tijdens BF. Schijven had ik vorige week vluchtig naar gekeken.
Als je niet aan China gebonden wilt zijn kun je er gewoon TrueNas opzetten.
Alternatief kunt je een goede firewall opzetten die al het uitgaande verkeer vanuit je Nas blokkeert, maar dan krijg je ook geen updates meer.
Overigens maakt het volgens mij niet zoveel uit of je nu door China, Amerika of Taiwan gecontroleerd wordt.
Van Amerika is bewezen dat ze hun grote tech bedrijven dwingen backdoors in hun software in te bouwen en dat was al lang voor Trump aan de macht kwam.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik ben het ermee eens dat elke merk en elk land backdoors kan inbouwen, maar met een zuiver Chinees merk geeft mij dit toch een zodanig groot risico gevoel (zowel voor het bestaan van een killswitch als voor het durven gebruiken) dat ik nog geen Ugreen heb durven kopen zonder meer. Voor de rest wel mooie producten met de beste prijs/kwaliteit. Het is en blijft een dilemma.
Ik vrees dat iets als TrueNAS voor mij te hoogdrempelig gaat zijn om opgezet te krijgen en te gebruiken.
Overigens verlies je daarmee een beetje het voordeel van een turn-key NAS systeem met een ecosyteem van hardware, een OS en apps. Dan kan je misschien beter zelf een NAS bouwen en heb je mogelijks nog betere prijs/kwaliteit.
En als jouw het om gemak gaat moet je gewoon Synology nemen, Asus is gewoon ruk.
[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 31-10-2025 13:41 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ja, ik zie dat ook. Of dat ze alleen goedkoop zijn via Amazon Marketplace, waar de kans dat je een refurbished disk met geresette SMART/FARM waarden krijgt groter is. Ben dus benieuwd naar de werkelijke aanbiedingen bij serieuze winkels gaan zijn.CarpeVentum schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:15:
'T is echt niet normaal, ik houd al maanden de prijzen van HDD schijven in de gaten. Maar zeker de laatste 2-4 weken worden de prijzen over de hele linie (ik kijk vooral naar WD RED) al flink verhoogd. Je moet immers wel wat korting kunnen geven tijdens Black Friday...
Dat geldt ook voor de DXP8800 en wat andere spullen, want ik wil tegelijk mijn Ubiquiti netwerk ook upgraden naar een 10Gbe backbone en het primaire volume op de Ugreen met 2x8TB NVME SSD's uitrusten. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
[ Voor 16% gewijzigd door elsinga op 31-10-2025 18:28 ]
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Bij mij RAIDZ1 (TrueNAS), geeft me 5.62 TiB usable capacity met 4x 1.82 TiB schijven. Momenteel 1/3 van de capaciteit in gebruik.
wanneer ik 2 schijven in een 2800 doe, kan ik daar dan een raid 0 of 1 volume op draaien op een gedeelte van de opslag, en nog 2 losse volumes hebben? Dus stel ik wil er 2x 12TB aan schijven in doen, kan ik daarvan dan bv 4TB in mirror zetten, en de overige 8TB per schijf als losse volumes gebruiken? Ik wil graag een ruimte hebben welke ik als backup kan gebruiken de rest voor media.
Ook een vraag waar ik nog wat zekerheid over zoek: De NVME schijven kunnen ook gebruikt worden als storage toch? NIet alleen als caching zoals bv bij Synology? De site geeft me daar geen 100% uitsluitsel over.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
In dat geval moet ik zelf aan de slag met duplicatie. Bedankt voor je reactie.Greatsword schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:59:
@boomr RAID gebruikt volgens mij de volledige schijfcapaciteit. NVME kan inderdaad gewoon als storage worden gebruikt.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Inderdaad...CarpeVentum schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:15:
'T is echt niet normaal, ik houd al maanden de prijzen van HDD schijven in de gaten. Maar zeker de laatste 2-4 weken worden de prijzen over de hele linie (ik kijk vooral naar WD RED) al flink verhoogd. Je moet immers wel wat korting kunnen geven tijdens Black Friday...
Beetje belachelijk dit.
uitvoering: WD Red Pro (2020) (512MB cache), 10TB
1 vraag alleen: is die ook compatibel met een mijn ups, de uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)
Kan dat nergens vinden, en zou het zonde vinden om ook nog een nieuwe ups te moeten kopen. Iemand die dat weet?
Top, dan ga ik nu gelijk bestellenBen(V) schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:53:
Ja hoor werkt prima.
Scheelt gewoon 180 euro met Coolblue voor exact hetzelfde
JeroenV_ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:00:
1 vraag alleen: is die ook compatibel met een mijn ups, de uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)
Kan dat nergens vinden, en zou het zonde vinden om ook nog een nieuwe ups te moeten kopen. Iemand die dat weet?
Functioneel denk wel maar hij staat niet in de officiële lijst dus softwarematig zal je waarschijnlijk niks zien in de UGREEN NAS en zal hij de NAS dus ook niet veilig uitschakelen en weer opnieuw opstarten zoals bij de https://nas-eu.ugreen.com...ackup-power-120w-12000mahBen(V) schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:53:
Ja hoor werkt prima.
Is dus maar net of je die functionaliteit belangrijk vind.
https://support.ugnas.com...0aWNsZVZlcnNpb24iOiIifQ==
Je vergelijkt DXP4800 met DXP4800+, een veel sneller model. Verschil in prijs is <5%.JeroenV_ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:38:
[...]
Top, dan ga ik nu gelijk bestellen![]()
Scheelt gewoon 180 euro met Coolblue voor exact hetzelfde
Model - prijs coolblue - prijs NBB
DXP4800+ - 618 - 589
DXP4800 - 468 - 451
Nee, NBB heeft nu een BF aanbieding voor de normale dxp4800 incl 4x seagate 4Tb voor 799.Kevinns schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:00:
[...]
Je vergelijkt DXP4800 met DXP4800+, een veel sneller model. Verschil in prijs is <5%.
Model - prijs coolblue - prijs NBB
DXP4800+ - 618 - 589
DXP4800 - 468 - 451
Bij Coolblue is dezelfde set 977, dat plusje daar staat er erg sneaky want dat is vanwege de + harddisks
Het veilig uitschakelen zou wel fijn zijn ja. Maar goed, hij is nu al besteld.Greatsword schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:53:
Functioneel denk wel maar hij staat niet in de officiële lijst dus softwarematig zal je waarschijnlijk niks zien in de UGREEN NAS en zal hij de NAS dus ook niet veilig uitschakelen en weer opnieuw opstarten zoals bij de https://nas-eu.ugreen.com...ackup-power-120w-12000mah
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Oh dat is een nette deal!JeroenV_ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:21:
[...]
Nee, NBB heeft nu een BF aanbieding voor de normale dxp4800 incl 4x seagate 4Tb voor 799.
Bij Coolblue is dezelfde set 977, dat plusje daar staat er erg sneaky want dat is vanwege de + harddisksIn de tekst staat dat het gewoon de normale is.
[...]
Het veilig uitschakelen zou wel fijn zijn ja. Maar goed, hij is nu al besteld.
Hele 'China' verhaal hou ik in mijn achterhoofd, misschien op het lan-only vlan, maar denk eigenlijk dat de risico's wel meevallen anders stond het internet al vol met verhalen over data-lekkende Ugreen's.
Ja hierzo ik heb 1 jaar 1 maand geleden 2x 12 tb van wd gekocht gerefurbished de ultrastar DC HC520hddBlackShadow schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:28:
[...]
Iemand ervaring met (factory) refurbished schijven?
a 205 pst en maand na garantie geeft de nas (wd) dat 1 schijf aan zijn eind is .... en geen garantie maar zelfs geen coulance
[ Voor 5% gewijzigd door mavis1975 op 09-11-2025 12:10 ]
[off-topic]Greatsword schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:53:
[...]
[...]
Functioneel denk wel maar hij staat niet in de officiële lijst dus softwarematig zal je waarschijnlijk niks zien in de UGREEN NAS en zal hij de NAS dus ook niet veilig uitschakelen en weer opnieuw opstarten zoals bij de https://nas-eu.ugreen.com...ackup-power-120w-12000mah
Er zit een vervelende tracker achter die url waardoor de pagina meteen weer gesloten wordt, waarschijnlijk door mijn Pihole
Nogal bijzonder, want de rest van de site werkt wel normaal
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Mijn netwerkje
Nee hoor die APC werkt prima met precies dezelfde functionaliteit, dus ook veilig uitschakelen en weer opstarten als de power terugkomt.Greatsword schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:53:
[...]
[...]
Het grote verschil zit ‘m volgens mij in het feit dat NBB hem niet meer heeft. Ik was hem ook in de gaten aan het houden…ikker schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:31:
Na een dip in de prijs van de DXP2800 is deze nu ook flink gestegen.
Los daarvan, zijn er meer mensen met ervaring met TrueNAS of unRAID, al dan niet op een Ugreen NAS, en in vergelijking met UGOS? Hier gaat er ook een komen als de DXP2800 weer wat redelijker geprijsd is en zou liefst vendor lock-in voorkomen. In de rest van dit topic zijn de ervaringen beperkt lijkt het.
Ja, en geldt ook voor DDR5.
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
Damn, is inderdaad pak duurder geworden. Had deze (2x32GB) in juni gekocht voor mijn DXP4800 plus voor net geen 150€:
https://www.amazon.de/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
En deze (1TB) voor 53€ per stuk:
https://www.amazon.de/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
[ Voor 8% gewijzigd door Mokum op 09-11-2025 20:36 ]
Heb via V&A 3 weken terug 125 euro neergelegd voor 64GB DDR4. Nog steeds een hoop geld ervoor, maar acceptabeler dan her dubbele neer te leggen.
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
TrueNAS in gebruik, werkt prima. Was makkelijk te installeren en is een prima maar enigszins meer complex OS, vooral als het gaat om gebruikersrechten. Er is echter veel informatie beschikbaar op internet. Overigens was ik ook zeker te spreken over UGOS.Kevinns schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:49:
[...]
Los daarvan, zijn er meer mensen met ervaring met TrueNAS of unRAID, al dan niet op een Ugreen NAS, en in vergelijking met UGOS? Hier gaat er ook een komen als de DXP2800 weer wat redelijker geprijsd is en zou liefst vendor lock-in voorkomen. In de rest van dit topic zijn de ervaringen beperkt lijkt het.
Dan ben ik bang dat er ook geen leuke BF aanbieding gaat komen... Nou ja, het is nu zo, dus afwachten. Achteraf had ik beter dus eerder al het geheugen kunnen kopen, maar ja... de kristallen bol is vaak kapot...
Ik heb een DX2800 plus nu een half jaar in gebruik, gewoon met UGOS en ben er erg tevreden over.Kevinns schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:49:
[...]
Dacht eerst ook om er TrueNas op te zetten vanwege potentiële vendor lockin zoals Synology aan het doen is maar zie inmiddels het nut daar niet meer van in.
Ik kom van Synology en UGOS lijkt in functionaliteit sprekend op DSM dus dat is wel prettig.
Verder krijg je met TrueNas eigenlijk gewoon een kale Nas en moet je alle andere functionaliteit zelf bijeen harken al dan niet in dockers.
Heb dezelfde behoefte, zie het antwoord van Ugreen:Wilde schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:46:
Is er iemand bekend met een waardig alternatief voor Surveillance station op de UGREEN? Ik heb 3 camera's die 24/7 recorden naar m'n Syno en vind dit wel prettig werken. Mijn syno is aan vervanging toe en ik heb de wens over te stappen op een UgreenDit is zo'n beetje het enig wat me nog tegen houdt..
Currently, the UGREEN NAS does not support a dedicated surveillance management application like Synology's “Surveillance Station.” While our NAS devices are optimized for data storage, backup, and multimedia applications, native support for IP camera integration and monitoring is not available at this time.
However, depending on your technical preferences, you may explore third-party solutions that can be installed via Docker
such as Shinobi, though these require manual setup. - https://support.ugnas.com...iIiwicGF0aENvZGUiOiIifQ==
We appreciate your feedback, and I’ve passed your suggestion along to our product team for future consideration.
Die aanbieding doet me erg twijfelen nu. Ik was van plan om voor een DXP2800 te gaan (hoofdzakelijk wegens het veel lagere verbruik). Zou dit het begin zijn van nog dalingen? Of zou Coolblue hiermee al direct de toon willen zetten qua prijs?iawees schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:31:
CoolBlue heeft een BF aanbieding voor de DXP 4800 Plus voor 549 euro! https://www.coolblue.nl/p...-nasync-dxp4800-plus.html
[ Voor 4% gewijzigd door this op 10-11-2025 18:00 ]
549€ is wel een goede prijs. Ik heb deze in juni gekocht voor 563€.this schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:47:
[...]
Die aanbieding doet me erg twijfelen nu. Ik was van plan om voor een DXP2800 te gaan. Zou dit het begin zijn van nog dalingen? Of zou Coolblue hiermee al direct de toon willen zetten qua prijs?
Ik vind het een oké prijs <499,- met/rond de feestdagen moet haalbaar zijn.Mokum schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:01:
[...]
549€ is wel een goede prijs. Ik heb deze in juni gekocht voor 563€.
Op wissel zijn nog wat Coolblue cadeaubonnen en als die op zijn kan je bij Shopuddies tegen 4% korting ook nog wat Woolsocks All-in-One bonnen halen die je weer kan inwisselen voor Coolblue.
Dat hangt denk ik af van hoeveel haast je hebtthis schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:47:
[...]
Die aanbieding doet me erg twijfelen nu. Ik was van plan om voor een DXP2800 te gaan (hoofdzakelijk wegens het veel lagere verbruik). Zou dit het begin zijn van nog dalingen? Of zou Coolblue hiermee al direct de toon willen zetten qua prijs?
[ Voor 17% gewijzigd door iawees op 10-11-2025 21:38 ]
Van WD lees ik vaak dat RED goeie zijn. Ik ga RED Plus kopen.iawees schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:27:
[...]
Dat hangt denk ik af van hoeveel haast je hebtIk heb nu deze aanbieding gekocht met in het achterhoofd dat ik binnen 30 dagen het product nog kan retourneren indien er een betere aanbieding opduikt. Ik laat de NAS dus voorlopig ongeopend in de verpakking. Daar komt ook nog bij dat ik ook aan het wachten ben op een goede aanbieding voor HDD's, zit nu te twijfelen voor deze https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=pdl. Is deze HDD een aanrader?
Van de NVME SSD ben ik er wel nog niet uit welke ik ga kiezen, ik denk momenteel aan Samsung 990 Pro.
@this 990 Pro’s zijn prima, heb ik er ook in zitten.
[ Voor 24% gewijzigd door Greatsword op 10-11-2025 22:07 ]
Ah ok, goed om te weten en jammer dat er bij de pricewatch geen dB bij staatGreatsword schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:06:
@iawees Let op dat Ultrastars vaak erg luid zijn en doorgaans in datacenters worden gebruikt.
@this 990 Pro’s zijn prima, heb ik er ook in zitten.
De NAS komt in principe weer in de meterkast te staan ter vervanging van de oude Synology die het heeft begeven.
Heb jij evt nog (een) aanrader(s)?
Gebruik denk al 10-15 jaar WD RED, de Pro’s hebben 5 jaar garantie t.o.v 3 jaar bij de plus series maar zijn vaak iets duurder, is dus maar net wat je belangrijk vind.
Hoor verder ook veel goede verhalen over Seagate Ironwolf schijven.
De Seagate schijnen wel minder zuinig te zijn dan de WD RED's.Greatsword schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:03:
[...]
Gebruik denk al 10-15 jaar WD RED, de Pro’s hebben 5 jaar garantie t.o.v 3 jaar bij de plus series maar zijn vaak iets duurder, is dus maar net wat je belangrijk vind.
Hoor verder ook veel goede verhalen over Seagate Ironwolf schijven.
Althans als je dat belangrijk vindt, het verbruik is hetgeen dat mij nog doet twijfelen tussen DXP2800 en DXP4800+.
Vooral omdat ik wel vaker lees dat mensen hun +10j oude NAS willen vervangen, dus ik ga er van uit dat ik die ook mogelijks langer dan 10j ga houden.
[ Voor 12% gewijzigd door this op 11-11-2025 08:37 ]
Ik heb mijn Synology DS214+ vervangen door DXP4800+. Had gewacht op de lineup van Synology van 2025 maar dat stelde nogal teleur. DS214+ dient nog altijd als offline backup. Met WD RED schijven in die dikke 10 jaar nog geen één fout op de schijven gehad.this schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:36:
[...]
De Seagate schijnen wel minder zuinig te zijn dan de WD RED's.
Althans als je dat belangrijk vindt, het verbruik is hetgeen dat mij nog doet twijfelen tussen DXP2800 en DXP4800+.
Vooral omdat ik wel vaker lees dat mensen hun +10j oude NAS willen vervangen, dus ik ga er van uit dat ik die ook mogelijks langer dan 10j ga houden.
Zonder twijfel dus weer voor WD RED's gegaan.
Hoe de DXP4800+ het op lange termijn doet is nog een vraag maar tot nu toe doet die zijn werkgoed.
Als je meer dan alleen netwerk storage op die Nas wilt gaan draaien vind ik persoonlijk die N100 processor van die DXP2800 aan de kleine kant.this schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:36:
[...]
De Seagate schijnen wel minder zuinig te zijn dan de WD RED's.
Maar wat mij echt over de streep getrokken heeft om voor een DXP4800+ te gaan is het feit dat bij die DXP2800 het OS op een eMMC staat en die zit vast gesoldeerd op het board, dus niet te vervangen.
De DX4800+ gebruikt daar een SSD voor.
Wat betreft de disken.
Die Seagates maken meer herrie en verbruiken meer, de WDRED Pro maken minder herrie maar zijn duurder en de WD red plus maken het minste herrie van allemaal.
[ Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 11-11-2025 09:35 ]
Wat is volgens jou het nadeel van eMMC ten opzichte van SSD? Met 2x SATA + 2x M.2 vind ik de DXP2800 al best ruim in de mogelijkheden zitten.Ben(V) schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:26:
[...]
op die DXP2800 het OS op een eMMC staat die vast gesoldeerd is en dus niet te vervangen.
De DX4800+ gebruikt daar een SSD voor.
Dus eMMC defect(versleten) einde DXP2800, dat wordt het failure punt.
Je kan volgens mij ook nog UGOS klonen en booten van een andere drive, alleen werken dan de updates van UGOS niet meer (?).Ben(V) schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:32:
Het nadeel van een eMMC is dat ze sneller verslijten dan een SSD, maar het belangrijkste is dat doordat de module vast gesoldeerd zit je hem nooit kunt vervangen.
Dus eMMC defect(versleten) einde DXP2800, dat wordt het failure punt.
Valide punt, alleen voor mij toch minder kritisch. De DXP4800+ is 2x zo duur. Uitgaande van een levensduur van 10 jaar: als de DXP2800 na 5 jaar stuk gaat dan koop je een nieuwe met modernere hardware die weer 5 jaar meegaat. Als hij langer dan 5 jaar meegaat dan heb je winst.
Als je de snellere processor en/of extra drive-slots kan gebruiken dan is de DXP4800+ natuurlijk direct de winnaar.
Ik heb de mijne begin oktober gekocht voor 559,99. 499 lijkt mij heel optimistisch, maar ik hoop dat je gelijk hebt.Greatsword schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:43:
[...]
Ik vind het een oké prijs <499,- met/rond de feestdagen moet haalbaar zijn.
Op wissel zijn nog wat Coolblue cadeaubonnen en als die op zijn kan je bij Shopuddies tegen 4% korting ook nog wat Woolsocks All-in-One bonnen halen die je weer kan inwisselen voor Coolblue.
Overigens: wat is wissel? Is dat zoiets als Cardswap?
Klopt allemaal, maar als die eMMC defect raakt heb je geen OS meer en wordt het lastig (niet onmogelijk) je data van je disken veilig te stellen.Kevinns schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:38:
[...]
Je kan volgens mij ook nog UGOS klonen en booten van een andere drive, alleen werken dan de updates van UGOS niet meer (?).
Valide punt, alleen voor mij toch minder kritisch. De DXP4800+ is 2x zo duur. Uitgaande van een levensduur van 10 jaar: als de DXP2800 na 5 jaar stuk gaat dan koop je een nieuwe met modernere hardware die weer 5 jaar meegaat. Als hij langer dan 5 jaar meegaat dan heb je winst.
Als je de snellere processor en/of extra drive-slots kan gebruiken dan is de DXP4800+ natuurlijk direct de winnaar.
Dat is wat Synology beter doet, die zet het OS op elke disk in het systeem op een eigen partitie met elkaar in een mirror.
Als extra punt is dat je met een vier bay Nas je naar Raid 5 kunt wat maar 25% overhead heeft ten opzichte van Raid 1 wat 50% overhead heeft.
Kortom vier stuks 4TB disken levert 12TB ruimte op en daar heb je 2 stuks 12TB disken voor nodig op een 2 bay Nas.
[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 11-11-2025 09:51 ]
Ik ben nog maar een beginner op dat vlak, maar het is inderdaad de bedoeling om het meer dan enkel als NAS te gebruiken. Dus hiermee (en ook de eMMC comment) ben ik over de streep getrokken met mijn beslissing om voor een DXP4800+ te gaan.Ben(V) schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:26:
[...]
Als je meer dan alleen netwerk storage op die Nas wilt gaan draaien vind ik persoonlijk die N100 processor van die DXP2800 aan de kleine kant.
Ik denk dat ik die in RAID5 wil gaan draaien. Kan ik beginnen met 1 HDD om later dan nog 3 HDD's bij te kopen? Of maak ik het mezelf dan moeilijk?
Ik denk aan 4x 8TB WD RED Plus. Ik zou dan meteen bij Coolblue de Nas en 1 HDD bestellen. En daarna nog de black friday en eindejaars acties afwachten voor RAM, NVMe's en de overige 3 HDD's.
Wordt wel een proces van dagen vrees ik dus persoonlijk zou ik dat niet doen.
Ik zit hier op 45-50w met 3 WD RED Pro's en 2 990 Pro's.this schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:36:
[...]
het verbruik is hetgeen dat mij nog doet twijfelen tussen DXP2800 en DXP4800+.
Bij 24/7 gebruik dus een kleine 70,- per jaar. Daar lig ik echt niet wakker van en uiteraard kan je ook gewoon schema's instellen waarop hij in-uitschakelt.
https://www.wissel.nl/kopen/cadeaubonnen-met-korting Is een site waar je cadeaubonnen met korting kan kopen (of verkopen als je geld nodig hebt)Pietervs schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:41:
[...]
Ik heb de mijne begin oktober gekocht voor 559,99. 499 lijkt mij heel optimistisch, maar ik hoop dat je gelijk hebt.
Overigens: wat is wissel? Is dat zoiets als Cardswap?
In België zitten we eerder tegen de 30 cent per kWh dan 15 cent. En gezien ik verwacht/hoop deze 10j te kunnen gebruiken, gaan we daar wellicht nog serieuze prijsstijgingen op meemaken.Greatsword schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:11:
[...]
Ik zit hier op 45-50w met 3 WD RED Pro's en 2 990 Pro's.
Bij 24/7 gebruik dus een kleine 70,- per jaar. Daar lig ik echt niet wakker van en uiteraard kan je ook gewoon schema's instellen waarop hij in-uitschakelt.
Dus in mijn geval is het zeker iets om mee te rekenen in het groter plaatje.
Maar ik ben er op termijn ook wel veel mee van plan, dus mede door de opmerkingen die in eerdere comments gegeven zijn omtrent DXP2800 heb ik me nu vastgepind op DXP4800+.
[off-topic]Greatsword schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:11:
https://www.wissel.nl/kopen/cadeaubonnen-met-korting Is een site waar je cadeaubonnen met korting kan kopen (of verkopen als je geld nodig hebt)
Dat ziet er beter uit als Cardswap, dank je wel
Die N100 zal het toch maar moeten doen voor mijn Home assistant, ESPHome compiles en Immich. Iets meer snelheid is mij het 3x hogere energieverbruik niet waard. En de N100 is alsnog 3x zo snel als een willekeurige Synology
Ik zag deze deal:
https://www.notebooksbill...ronwolf+nas+bundle+877214
Te bestellen voor 609 euro inclusief verzendkosten. Zijn de Seagate Ironwolf aanraders? Of kan ik beter los de DXP2800 aanschaffen (€269 bij dezelfde site) en kiezen voor andere schijven?
Ik heb de ugreen dxp2800 welke ik alleen gebruik voor opslag van mijn films en series.
Ik heb ook een webpagina die alles heeft wat ik heb catalogiseerd.
Nu wil ik, gebruik makend van infuse op mijn ipad pro m4 dit af kunnen spelen via een button - Play in Infuse - op de webpagina van de betreffende serie/film.
Mijn webpagina stuurt het bericht naar infuse, die opent op mijn ipad, en dan krijg ik de melding: Failed to open Input Stream in Demuxing Stream.
Ik gebruik Webdav via een docker.
Maar heb verder geen kennis over wat er aan de hand kan zijn. Een foutieve infuse-url, permissies, geen idee. Wie kan hier haar/zijn licht over laten schijnen en mij wijzer maken?
Voorzien van 2x 16 TB WD RED PRO in raid 1 config, 1x SSD voor cache en 1x SSD voor de apps. Helaas lijkt het er op dat de cache niet op dezelfde schijf als de apps kan draaien, maar dat is te overzien.
Hij draait als archief en als media server, via Jellyfin. Dat laatste blijkt op 4K zelfs nog prima te gaan, dus voorlopig geen zorgen over de capability van de N100 chip. Ik maak gebruik van de hardware encoder voor transcoding.
De WD RED PRO (7200 rpm) schijven maken wel herrie, achteraf had ik ook voor de PLUS (5400 rpm) variant kunnen gaan. De NAS staat op dikke schuim voeten, wat veel herrie verhelpt.
Leuke bijkomst is dat UGREEN OS direct support heeft voor mijn USB UPS. Shutdown test werkte feilloos
Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
Welke heb je?Steef schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:44:
Leuke bijkomt is dat UGREEN OS direct support heeft voor mijn USB UPS. Shutdown test werkte feilloos
APC Back-UPS BX700U-GR
Oudje, recent opgepikt van een andere tweaker. UGREEN OS lijkt support te hebben voor de meeste APC ups systemen met USB.
Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
en amazon heeft die backup stroom voorziening voor 99 te koop voor de dxp 4800 plusiawees schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:31:
CoolBlue heeft een BF aanbieding voor de DXP 4800 Plus voor 549 euro! https://www.coolblue.nl/p...-nasync-dxp4800-plus.html
En hoe beheren jullie de containers? Via Portainer?
Lees ook dat een aantal van jullie Home Assistant draaien, ook in Docker vermoed ik. Zit zelf om het gescheiden te houden voor de veiligheid er juist aan te denken dit gevirtualiseerd te doen.
[ Voor 25% gewijzigd door Mr_gadget op 11-11-2025 20:49 ]
Werkt met alle onderstaande modellen, niet alleen de 4800+mavis1975 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:41:
[...]
en amazon heeft die backup stroom voorziening voor 99 te koop voor de dxp 4800 plus
En voor het gemak ook gelijk even een linkje, zelf ook maar 1 besteld 👍
https://amzn.eu/d/1SnAgPy
ik ben redelijk nieuw hier was nog niet in mij opgekomen volgende x beter met die link...Greatsword schreef op woensdag 12 november 2025 @ 00:45:
[...]
Werkt met alle onderstaande modellen, niet alleen de 4800+![]()
En voor het gemak ook gelijk even een linkje, zelf ook maar 1 besteld 👍
https://amzn.eu/d/1SnAgPy
[Afbeelding]
Gelijk de schijven erin gezet en een storage pool laten maken die vanmorgen klaar was. Nu net maar voor vertrek naar werk het kopiëren van de Synology aangezet, gaat gezien de bijna 8Tb die over moet wel even duren gok ik
Heb de UPS nog niet overgezet, dus nog geen info of die werkt of niet.
Ik laat het wat afhangen van de prijsdalingen bij de DXP2800, maar die wordt precies enkel maar duurder.
Eerst nog 269 euro bij NBB, webshop die nog niet echt een reputatie opgebouwd heeft op tweakers.
Dan 296, kort er na 299 en nu zelfs 310 euro.
Ik ben benieuwd of het de voorbode is voor black friday, eerst even prijzen omhoog om dan serieuze kortingen te gaan geven.
(hint via het Duitse UGreen forum)
en je krijgt 5 procent korting extra en dacht even het via vaders te doen en nog een extra senior discount te regelen staat dit in de voorwaardes : The provider of this service, Gocertify, will securely save this information so that you can verify quicker on UGREEN NAS and 400+ other websites.
En daar komt ook bij dat het past 30 nov verstuurd gaat worden
heb hem nu maar bij coolblue besteld geloof er niks van
[ Voor 5% gewijzigd door mavis1975 op 12-11-2025 10:29 ]
Bedoel je verlaagd?TimDeAardappel schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:13:
De DXP2800 (en bundles) zijn op de Duitse website van NBB in prijs verhoogd sinds vandaag
[ Voor 27% gewijzigd door this op 12-11-2025 14:34 ]
Nee verhoogd, zo was de bundle met 2x 8tb 599,- en nu 648,97. Ook de losse unit en andere bundles zijn verhoogd maar die prijzen heb ik niet meer zo scherp. Geloof dat de losse unit zo’n 269 was.
https://nl.nbb.com/nl/p/u...ata-harde-schijf/a1074641
Dus niet alleen mij opgevallen, de deals worden gewoon duurder.Dreamert schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:55:
Deze bij de NL NBB is ook opeens in prijs gestegen, hij was eerst 799, nu 852.
https://nl.nbb.com/nl/p/u...ata-harde-schijf/a1074641
Wie weet dalen ze over 2 weken weer.
Helaas was het antwoord:
Thank you for your interest in the UGREEN UPS.
We’re sorry, but due to high demand and limited stock, the UPS will only be available as part of bundle offers during the Black Friday promotion. It won’t be sold separately at that time.
op amazon is hij in de aanbieding links is hier iets boven gegeven en kreeg bericht dat hij 3 dagen eerder komt dus zaterdag alPietervs schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:34:
Vanwege BF heb ik nog even geinformeerd of de UPS ook mee doet in de sales.
Helaas was het antwoord:
Thank you for your interest in the UGREEN UPS.
We’re sorry, but due to high demand and limited stock, the UPS will only be available as part of bundle offers during the Black Friday promotion. It won’t be sold separately at that time.
Volgens mij is €99 geen aanbieding, maar er lijkt in ieder geval nog voorraad zonder dat je een bundel hoeft te kopen.mavis1975 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:49:
[...]
op amazon is hij in de aanbieding links is hier iets boven gegeven en kreeg bericht dat hij 3 dagen eerder komt dus zaterdag al
https://www.cpubenchmark....-Intel-N100-vs-Intel-N150
https://www.reddit.com/r/...p4800_pro_ugreen_reveals/
Ugreen DXP4800 Pro
- 6-core Intel i3-1315U (iGPU with 64 EUs)
- Dual USB 2.0 Type-A
- USB 3.2 Gen2 Type-A, USB 3.2 Gen1 Type-A
- USB-C (10Gbps)
- 2.5G and 10G LAN
- SD 3.0
- HDMI 2.1 (TMDS)
- Ugreen DXP4800S
- 4-core Intel N150 (iGPU with 24 EUs)
- USB 3.2 Gen2 Type-A, USB 3.2 Gen1 Type-A
- USB-C (10 Gbps)
- USB 2.0 Type-A
- HDMI 2.1
- Dual 2.5G LAN
- SD 3.0
Klopt, voor die prijs had ik hem ook al gezien op de site van Ugreen.CarpeVentum schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:58:
[...]
Volgens mij is €99 geen aanbieding, maar er lijkt in ieder geval nog voorraad zonder dat je een bundel hoeft te kopen.
Ik heb hem dus ook maar besteld
Het antwoord isJeroenV_ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:00:

Werkt prima dus, de ups wordt netjes herkend via usb
Zou er een merkbaar verschil zijn in verbruik tussen de DXP4800 Pro en Plus?Greatsword schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:08:
https://www.reddit.com/r/...p4800_pro_ugreen_reveals/
Ugreen DXP4800 Pro
- 6-core Intel i3-1315U (iGPU with 64 EUs)