ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Dus ik inlezen in (de issues met) een 225+, keek al met een schuin oog naar 224+, maar nu zie ik ineens dit topic voorbij komen, dank @Greatsword voor de link en FP-post!
Momenteel dus 2-bay met 2x4TB in RAID1, die gaat naar extern als offsite backup (daar gebruik ik nu, jaja, een DS212j voor).
Beoogd gebruik (gelijk als nu):
- Camerabeelden rondom huis lokaal opslaan en beheren
- Opslag van persoonlijke documenten, foto's en video, liefst met beheer en snelle interface.
Daar lijkt mij nu (zeker met vandaag nog de actie met UPS) de DX2800 een ideale kandidaat. Ik twijfel alleen dan nog even over de opslag. Momenteel 3TB in gebruik, dus ik zie dan twee mogelijke scenario's:
1) 1x SSD voor OS/als "werkschijf" en 1x 4TB HDD, samen met 1 gebruikte 4TB HDD in RAID1. Overgebleven 4TB schijf blijft dan remote in de DS218play als offsite backup. Maximale opslagcapaciteit 4TB, daarmee gok ik dat het de komende jaren wel meevalt met de hoeveelheid (extra) data. Goedkoopste optie voor nu
2) 1x SSD voor OS/als "werkschijf" en 2x 6 of 8TB HDD, de bestaande 2x4TB gaat dan als enkele storage pool in de offsite backup. Totale capaciteit 6 of 8TB.
Wat zouden jullie doen? En hoe groot zou die SSD dan "moeten" zijn? Heeft 2 kleinere dan nog zin t.o.v. 1 grotere?
T.o.v. je Synology heeft Ugreen echt top hardware dus dan is het natuurlijk ook leuk speelgoed om mee te experimenteren. Voor je het weet heb je er bijvoorbeeld een hele mediaserver op draaien voor je hele familie en dan kan het al heel snel gaan qua opslagruimte.
2TB voor een SSD is vaak wel leuk en ook regelmatig in de aanbieding voor ~100,-
Als je er 2 neemt kan je natuurlijk RAID1 doen of 1 voor opslag en 1 voor SSD Cache, is maar net wat je belangrijk vind.
[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 08-10-2025 13:32 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Maar nog even voor die SSD: waar gebruik je die dan specifiek voor? Snelheid of extra opslag?
Edit: ik zou dan igv een kleinere SSD eerder geneigd zijn die te backuppen naar de HDD
[ Voor 15% gewijzigd door Stalensnuitje op 08-10-2025 13:44 ]
In mijn geval voor beide, 1 voor snelle opslag zodat ik vanaf mijn Mac rechstreeks kan foto/video bewerken.Stalensnuitje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:43:
Maar nog even voor die SSD: waar gebruik je die dan specifiek voor? Snelheid of extra opslag?
Edit: ik zou dan igv een kleinere SSD eerder geneigd zijn die te backuppen naar de HDD
En die andere als Cache voor de HDD opslag pool.
Beide zijn echter luxe keuzes hoor, als beginner is zoiets helemaal niet nodig en met 500GB of 1TB beginnen is ook prima, je kan later altijd nog naar wens upgraden.
Check, dan had ik dat toch scherp. Ik denk maar gelijk goed doen danGreatsword schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:52:
[...]
In mijn geval voor beide, 1 voor snelle opslag zodat ik vanaf mijn Mac rechstreeks kan foto/video bewerken.
En die andere als Cache voor de HDD opslag pool.
Beide zijn echter luxe keuzes hoor, als beginner is zoiets helemaal niet nodig en met 500GB of 1TB beginnen is ook prima, je kan later altijd nog naar wens upgraden.

Wat bedoel je met "zeker met vandaag nog de actie met UPS) de DX2800" UPS actie?Stalensnuitje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:13:
Wat een interessant topic, net nu ik zat te kijken naar een opvolger van m'n DS218play. Die is (in hindsight: was ws al heel lang) niet vooruit te branden.
Dus ik inlezen in (de issues met) een 225+, keek al met een schuin oog naar 224+, maar nu zie ik ineens dit topic voorbij komen, dank @Greatsword voor de link en FP-post!
Momenteel dus 2-bay met 2x4TB in RAID1, die gaat naar extern als offsite backup (daar gebruik ik nu, jaja, een DS212j voor).
Beoogd gebruik (gelijk als nu):
- Camerabeelden rondom huis lokaal opslaan en beheren
- Opslag van persoonlijke documenten, foto's en video, liefst met beheer en snelle interface.
Daar lijkt mij nu (zeker met vandaag nog de actie met UPS) de DX2800 een ideale kandidaat. Ik twijfel alleen dan nog even over de opslag. Momenteel 3TB in gebruik, dus ik zie dan twee mogelijke scenario's:
1) 1x SSD voor OS/als "werkschijf" en 1x 4TB HDD, samen met 1 gebruikte 4TB HDD in RAID1. Overgebleven 4TB schijf blijft dan remote in de DS218play als offsite backup. Maximale opslagcapaciteit 4TB, daarmee gok ik dat het de komende jaren wel meevalt met de hoeveelheid (extra) data. Goedkoopste optie voor nu
2) 1x SSD voor OS/als "werkschijf" en 2x 6 of 8TB HDD, de bestaande 2x4TB gaat dan als enkele storage pool in de offsite backup. Totale capaciteit 6 of 8TB.
Wat zouden jullie doen? En hoe groot zou die SSD dan "moeten" zijn? Heeft 2 kleinere dan nog zin t.o.v. 1 grotere?
Waarschijnlijk de actie bij Ugreen zelf https://nas-eu.ugreen.com...ge?variant=44593281532111Floris039 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:07:
[...]
Wat bedoel je met "zeker met vandaag nog de actie met UPS) de DX2800" UPS actie?
Ah ja, ik zie het nu thanks! Ik had al via tweakers gekeken naar de webshops maar zag nergens iets wat ik daaraan kon linken.Greatsword schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:10:
[...]
Waarschijnlijk de actie bij Ugreen zelf https://nas-eu.ugreen.com...ge?variant=44593281532111
Oh nice, begrijp ik het dan goed dat ik op m'n dxp2800 met deze aanpassingen ook een vorm van hardware acceleration kan activeren?Dagarkin schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:31:
[...]
Wel met onderstaande toevoeging voor het toevoegen van Hardware Transcoding en Hardware-Accelerated Machine Learning.
Stalensnuitje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:16:
Sorry URL vergeten, maar die bedoelde ik inderdaad. Dacht er eerst over om tot BF te wachten, maar als ik het idee eenmaal in m'n kop heb...En een 30-day price match guarantee, dus als er echt nog iemand gaat stunten....
Vergeet ook de 5% nieuwsbrief korting niet héFloris039 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:11:
[...]
Ah ja, ik zie het nu thanks! Ik had al via tweakers gekeken naar de webshops maar zag nergens iets wat ik daaraan kon linken.
Dat is niet echt een bijzondere deal, 2 weken geleden nog 239,- via NBB.Stormrider nl schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:26:
https://www.amazon.nl/UGR...c&pd_rd_i=B0D2K9J5TY&th=1
amazon "stunt" nu ¤272 voor de 2bay
Dan is de actie van Ugreen met UPS momenteel aantrekkelijker. Zelfs als je die UPS los verkoopt krijg je daar nog zonder problemen 50-75 voor.
Ja, ik heb ook een dx2800, dit zou moeten werken.jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:39:
[...]
Oh nice, begrijp ik het dan goed dat ik op m'n dxp2800 met deze aanpassingen ook een vorm van hardware acceleration kan activeren?
Zelf nog met backup bezig via hun eigen applicatie.
Net allemaal fotos toegevoegd en stuur de backup naar de pc. Ironisch is het bestaand gewoon 155 byte, wat nimmer nooit kan kloppen, maar uberhaupt heeft windows ook geen rechten om de grote in te zien. Zojuist oude backup verwijderd. Kost slechts 3 commando’s met powershell om dat ding volledig om te zetten naar je eigen account. Straks weer een nieuwe check.
[ Voor 41% gewijzigd door Dagarkin op 08-10-2025 17:16 ]
Ik volg het topic een beetje, ik gebruik nu een ds918+ en zal toch een keer moeten upgraden.
Naast een aantal andere packages (virtual station, container manager, waar ik vanuit ga dat dat wel goed zit, heb ik wat vragen over de volgende synology packages:
synology calendar: kan je de agenda van android en ios telefoons syncen met caldav op een ugreen nas?
synology contacts: kan je de telefoonboek/contacten van android en ios telefoons syncen met carddav op een ugreen nas?
synology photos: kan je de ugreen nas eenvoudig als foto cloud gebruiken zoals op de synology, liefst met folders: jaartal>maand?
synology note: is er een vergelijkbare oplossing?
video station: vergelijkbare oplossing? Liever geen jellyfin.
Is er een mogelijkheid om het OS van een ugreen nas in een virtual (zoals virtual DSM) te draaien? Dan zou ik nu eens kunnen kijken of het wat voor mij is.
Baikal voor webdav
Immich voor foto's
Waarom geen Jellyfin?
Ik heb overigens ook een 918+, en met 7.3 al laatste versie kan ie denk ik nog wel een jaartje of 2 mee.
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Bovenstaande was een domme fout van mijzelf icm met gebruik van deltacopy server voor rsync op Windows. Dit zorgt voor foutieve rechten.Dagarkin schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:13:
[...]
Zelf nog met backup bezig via hun eigen applicatie.
Net allemaal fotos toegevoegd en stuur de backup naar de pc. Ironisch is het bestaand gewoon 155 byte, wat nimmer nooit kan kloppen, maar uberhaupt heeft windows ook geen rechten om de grote in te zien. Zojuist oude backup verwijderd. Kost slechts 3 commando’s met powershell om dat ding volledig om te zetten naar je eigen account. Straks weer een nieuwe check.
Om terug te komen op het Ugreen verhaal
https://ugreen-forum.de/f...-ins-dateisystem-mounten/Have you guys seen this?
https://ugreen-forum.de/f...-ins-dateisystem-mounten/
Haven’t tried myself, but the link claims that the .ubk file is actually a restic container, as ugreen uses it under the hood. And the password that is used is : ugreen.
could someone verify ?
Ik heb het verhaal getest en uitgevoerd. Het wachtwoord is ugreen.
Op deze manier kan je zelf altijd dus je data eraf halen, maar goed ooit zelf het wachtwoord kunnen instellen heeft wel de voorkeur.# Create mount point (writable)
mkdir ~/backup_mount
# Mount using restic (replace with password file)
restic -r /path/to/backup.ubk mount /backup_mount
Zal zo ook via hetzner storage box nemen en toch hier een backup naar sturen.
In de vele tutorials of de documentatie is er echter niks over te vinden. Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat RAID 0+1 mogelijk is?
Als dit niet kan, kan je dan wel 2 RAID1 clusters maken?
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Dat laatste kan sowiesoChemist schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:40:
/f/image/PzHzKqRDtaMesAXwFf4GqV6G.png?f=fotoalbum_large)
Ja dat kan, als je ze allemaal er in hebt gedaan kan je ze selecteren en er mee doe wat je wilt qua configuratie.Chemist schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:40:
Ik krijg binnenkort een dxp2800 en heb een vraag over de Raid levels. Ik meen te hebben gelezen dat de NAS raid 0+1 kan doen, dus was dan plan 2 2,5” SSD en 2 nvm SSD te kopen en dat in 0+1 te zetten.
In de vele tutorials of de documentatie is er echter niks over te vinden. Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat RAID 0+1 mogelijk is?
Als jij dus 2 SSD's wilt samenvoegen als 1 groot Volume in Raid 0 is dat geen probleem.
Voor de NVME's kan je daarna dan gewoon RAID 1 selecteren.
Ik wil uiteindelijk 1 pool zien waar redundancy in zit.
Heb je de Raid Calculator al gebruikt die ik in de OP heb gelinkt? Ik zou zeggen probeer daar te configureren hoe je het wilt.Chemist schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:03:
Bedankt, maar dat is niet wat ik bedoelde. Waar ik op hoopte was Raid 10 of 0+1, dus 2 pools in raid 1 gecombineerd in een raid 0 of andersom.
Ik wil uiteindelijk 1 pool zien waar redundancy in zit.
je kunt evt toch truenas installeren neem aan dit het hier wel mogelijk is.Chemist schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:10:
Als je 4 schijven selecteert in die calculator wordt de 2800 niet eens als optie gegeven, dus die helpt ook niet. Ik vrees dat ik gewoon af ben gegaan op foute info en dus mijn plan moet herzien.
Je hebt gelukkig dus nog wel de mogelijkheid om een andere os te installeren.
Heb deze deal helaas ook gemist, maar 100 euro extra is toch behoorlijk. Wat doe jij er mee? Via de chat willen ze de prijs van gisteren ook niet geven helaas.albert04 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:49:
Maken jullie ook gebruik van de ugreen 120w dc ups? https://www.chargerlab.co...terruptible-power-supply/ of maken jullie gebruik van een betere alternatief? Gisteren was er nog een aanbieding op de site van ugreen. Bij iedere NAS gratis een ups van 120w. Dus, 599 euro voor de DXP4800+ en 120w DC UPS. Vandaag 679,99: https://nas-eu.ugreen.com...ge?variant=44593284317391
Helaas net iets te vroeg de dxp2800 gekocht, dus zonder UPS. Gezien de waarschuwingen van netbeheerders over mogelijke stroomstoringen zit ik er wel aan te denken de UPS te kopen wanneer op voorraad is.albert04 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:49:
Maken jullie ook gebruik van de ugreen 120w dc ups? https://www.chargerlab.co...terruptible-power-supply/ of maken jullie gebruik van een betere alternatief? Gisteren was er nog een aanbieding op de site van ugreen. Bij iedere NAS gratis een ups van 120w. Dus, 599 euro voor de DXP4800+ en 120w DC UPS. Vandaag 679,99: https://nas-eu.ugreen.com...ge?variant=44593284317391
Zo te zien heb je geen hardware transcoding voor video en ontbreekt hardware acceleration voor machine learning scheelt ook weer, dat je hiervoor de cpu niet hoeft te gebruiken.Greatsword schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:19:
Zojuist ook even immich geïnstalleerd met behulp van onderstaande tutorial, was echt uitstekend te volgen.
[YouTube: My First NAS: Immich Media Server Set-up Guide]
Voor het eerst dat mijn NAS echt aan het werk wordt gezet, immich maakt geen grappen zo te zien.
[Afbeelding]
De 2800 heeft toch slechts 2 bays? Hoe wil je dan nog een 2 SSD's toevoegen? Of mis ik iets?CarpeVentum schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:46:
Heeft het nut om de volgende configuratie te doen (los van backup strategie) op een 2800?
- 1x 2TB SSD voor Docker en opslag
- 1x 500GB SSD voor cache
- 2x 8TB HDD voor opslag in raid 1
Of moeten de SSDs gelijk (formaat en merk/type) zijn of geldt dat alleen als je die SSDs in Raid zou zetten?
En prijstechnisch scheelt het natuurlijk niet mega om 2x 2TB SSD te doen (of 2x1TB), maar weet niet of >1TB wel zinnig is voor cache?
In de 2 Bays passen ook 2,5" schijven dus daar kan hij twee 2,5" SSD's in kwijt + 2 NVME's in de M.2 slots.Chip. schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:19:
[...]
De 2800 heeft toch slechts 2 bays? Hoe wil je dan nog een 2 SSD's toevoegen? Of mis ik iets?
Hier na te lezen 2xhdd en 2xssdChip. schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:19:
[...]
De 2800 heeft toch slechts 2 bays? Hoe wil je dan nog een 2 SSD's toevoegen? Of mis ik iets?
https://tweakers.net/pric...nc-dxp2800/specificaties/
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
ah check 2 NVME's, excuus.Greatsword schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:22:
[...]
In de 2 Bays passen ook 2,5" schijven dus daar kan hij twee 2,5" SSD's in kwijt + 2 NVME's in de M.2 slots.
Als ik op eigenschappen kijk zie ik enkel /home/Jasper
Er staat niet volume 1 of 2 bij. Google helpt ook weinig.
Vanuit ugreen. File explorer, dan settings, dan krijg je personal folder management, hier kan je het vinden.outlandos schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:00:
Ik heb 2 volumes. Eentje op de SSD en eentje op de hardeschijf. Misschien een domme vraag, maar hoe kan ik zien op welk volume de user folders staan?
Als ik op eigenschappen kijk zie ik enkel /home/Jasper
Er staat niet volume 1 of 2 bij. Google helpt ook weinig.
Zelf gebruik ik ook ssh en dan kan je relatief snel naar volume1 of 2 en dan met de standaard linux commandos de directories bekijken. Via de app is het stukje omslachtiger en de eerste keer, was ik ook een tijdje aan het zoeken.
Ik heb nu een VPS met een webserver draaien. Als ik dat op de Ugreen wil doen is een los volume misschien geen slecht idee?
[ Voor 34% gewijzigd door CarpeVentum op 11-10-2025 08:40 ]
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Hij bedoelt een storage pool in raid te maken om te beveiligen tegen uitval van een ssd en op die storage pool een apart volume te maken voor apps.
@CarpeVentum
Maar wat zou het nut zijn om een apart volume voor apps te hebben?
Lijk mij persoonlijk niet zinvol.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Weet niet, wellicht is het (in de terminal) wat minder rommelig met alle mappen enzo? Of wellicht wat beter afgeschermd als ik er een webserver van maak?Ben(V) schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:11:
@CarpeVentum
Maar wat zou het nut zijn om een apart volume voor apps te hebben?
Lijk mij persoonlijk niet zinvol.
En beveiliging/afscherming gaat op folder niveau en niet op volume niveau.
[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 11-10-2025 14:28 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Wat heb ik inmiddels bedacht:
- Portainer als vervanger voor de Syno Container Manager
- MariaDB voor Joomla en andere containers die een database nodig hebben
- linuxsever/nginx als webserver
- jc21/nginx-proxy-manager als reverse proxy en om meerdere website te hosten
Maar dan mis ik de PHP integratie (7,4 en 8.2 momenteel in gebruik op de Syno). Liefst zou ik een enkele Docker image gebruiken waarin een webserver met PHP ondersteuning zit. Als dat Apache 2.4 met PHP 8.2 is, dan is dat volledig wat ik nu ook gebruik (en ik hoop dat ik nginx-proxy-manager nog steeds kan gebruiken of dat er een variant is voor de Apache image). Wie kan me verder helpen?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Inmiddels trouwens https://dockerfile.readth....html#webdevops-php-nginx gevonden, wat wellicht ook prima kan. Nadeel: er is geen gedocumenteerde -v voor de plek waar de sites moeten komen te staan. Wel een variable, dus daar moet ik eerst naar kijken.
[ Voor 34% gewijzigd door elsinga op 11-10-2025 19:05 ]
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Die nginx webserver heeft toch al php support?elsinga schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:56:
Ik denk er sterk over mijn huidige Synology DS918+ te vervangen door een DXP6800. Voor veel functionaliteit op mijn DS918+ gebruik ik al Docker, dus dat zal geen probleem opleveren. Maar: ik host ook meerdere (Joomla) websites op mijn DS918+ met Synology Webstation. En die functionaliteit is er niet standaard op UGOS, dus zal ik zelf moeten bouwen met Docker containers. En ik hoop dat jullie daar wat tips voor hebben.
Wat heb ik inmiddels bedacht:
- Portainer als vervanger voor de Syno Container Manager
- MariaDB voor Joomla en andere containers die een database nodig hebben
- linuxsever/nginx als webserver
- jc21/nginx-proxy-manager als reverse proxy en om meerdere website te hosten
Maar dan mis ik de PHP integratie (7,4 en 8.2 momenteel in gebruik op de Syno). Liefst zou ik een enkele Docker image gebruiken waarin een webserver met PHP ondersteuning zit. Als dat Apache 2.4 met PHP 8.2 is, dan is dat volledig wat ik nu ook gebruik (en ik hoop dat ik nginx-proxy-manager nog steeds kan gebruiken of dat er een variant is voor de Apache image). Wie kan me verder helpen?
Ja, Backup & Sync, die app moet je dan apart op je Mac downloaden. Gebruik hem zelf ook en is in principe hetzelfde als Synology Drive.CarpeVentum schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:49:
Heeft Ugreen een app zoals Cloudstation? Ik zie wel Cloud Drives, maar dat lijkt vooral met andere cloud services te syncen. Ik zou willen dat de Ugreen m'n cloud service is qua documenten synchronisatie met mijn Mac.
Groot voordeel is echter de Ugreen App, daar zit hij dus ook al ingebouwd voor op je mobiel, dan heb je niet nog aparte zoals DS File nodig.
Werkt echt top!
Ah perfect! Ugreen en namen… dat is nog wat onwennig. De Nederlandse vertaling in de interface is ook om te huilen!Greatsword schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:03:
[...]
Ja, Backup & Sync, die app moet je dan apart op je Mac downloaden. Gebruik hem zelf ook en is in principe hetzelfde als Synology Drive.
Groot voordeel is echter de Ugreen App, daar zit hij dus ook al ingebouwd voor op je mobiel, dan heb je niet nog aparte zoals DS File nodig.
Werkt echt top!
Haha, ja dat is echt google translate, lekker op engels zetten.CarpeVentum schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:24:
[...]
Ah perfect! Ugreen en namen… dat is nog wat onwennig. De Nederlandse vertaling in de interface is ook om te huilen!
Ik kwam dit Duitse topic tegen, iemand hier dat al geprobeerd?
Het gaat om EasyNVR, zou als ik het goed lees op termijn ook als package in UGOS moeten komen. De website is alleen volledig in t Chinees

[ Voor 18% gewijzigd door Stalensnuitje op 11-10-2025 21:10 ]
En anders Frigate, gebruik dan wel een Coral TPU.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Dat is voor mij ook allemaal ChineesQuad schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:17:
@Stalensnuitje Je kan het alvast proberen met een docker container: https://www.easynvr.com/doc/docker.html
Met die webdevops. Kan je gewoon mounten naar /app.elsinga schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:03:
Yep, dat had ik al gezien, maar al mijn sites zijn met Joomla er standaard bij in en met Akeeba kan ik ze prima restoren (en dus migreren). Ik weet niet of dat met een Joomla container ook kan, dat kan ik eigenlijk pas goed uitproberen als de DXP er is (want anders gedoe met de database op MariaDB).
Inmiddels trouwens https://dockerfile.readth....html#webdevops-php-nginx gevonden, wat wellicht ook prima kan. Nadeel: er is geen gedocumenteerde -v voor de plek waar de sites moeten komen te staan. Wel een variable, dus daar moet ik eerst naar kijken.
Gebruik deze zelf soms met werk ook.volumes:
- ./www:/app
Nu vraag ik me alleen af voor de SSD slots, is een SSD voor cache interessant?
Ik wil mogelijk 1 SSD voor de apps etc en 1 voor cache. Maar aan welke grote moet je dan denken voor de cache SSD? Zat zelf te denken aan een 4tb cache ssd en en een 1 tb voor de apps. of kan ik beter 2x 2 tb cache en de APPS op de harddisks.
Komen 6 HDD in van 24 TB, in raid 5.
Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!
Dat zag ik nergens in de image beschrijving staan, tenzij expliciet ook PHP in de titel stond en het een combij NGINX en PHP-FPM was (zoals die van webdevops).jj85 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:19:
[...]
Die nginx webserver heeft toch al php support?
Ja, die van webdevops staat op de shortlist om mee te gaan spelen. Moet alleen nog nakijken hoe je verschillende PHP versies (ik heb helaas 1 site die alleen PHP 7.4 slikt en geen 8.2) naast elkaar kunt draaien.Dagarkin schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:39:
[...]
Met die webdevops. Kan je gewoon mounten naar /app.
[...]
Gebruik deze zelf soms met werk ook.
In mijn huidige DS918+ gebruik ik 2x 1TB NVME SSD als read/write cache en dat gaf een prima versnelling. Dat dacht ik ook te doen in de DXP, maar daar ga ik het toch anders doen: er komen 2x 8TB NVME SSD in als Volume1, waar ik alle apps op ga draaien. En ernaast komen 4x 18TB voor de data die niet zo snel hoeft te zijn, zoals de muziek, films, back-ups en dergelijke. En wat ik bij elkaar gezocht heb is op deze manier geen extra caching meer nodig.Boedha schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 02:32:
Heb net mijn DXP6800 PRO binnen, deze gaat een Synology DX2415+ vervangen.
Ik wil mogelijk 1 SSD voor de apps etc en 1 voor cache. Maar aan welke grote moet je dan denken voor de cache SSD? Zat zelf te denken aan een 4tb cache ssd en en een 1 tb voor de apps. of kan ik beter 2x 2 tb cache en de APPS op de harddisks.
elsinga schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:27:
[...]
Dat zag ik nergens in de image beschrijving staan, tenzij expliciet ook PHP in de titel stond en het een combij NGINX en PHP-FPM was (zoals die van webdevops).
/f/image/Njc9ZokZ4jBPKjKgqRzOOHSU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/y2XZQEc52UkwJVLxSUNmXc6f.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt ook 2 verschillende webdevops gebruiken. Dan heb je 2 containers voor een php server.elsinga schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:27:
[...]
Ja, die van webdevops staat op de shortlist om mee te gaan spelen. Moet alleen nog nakijken hoe je verschillende PHP versies (ik heb helaas 1 site die alleen PHP 7.4 slikt en geen 8.2) naast elkaar kunt draaien.
Bij het poort stukje moet je alleen 1 zelf bv op port 81 zetten, iedergeval een poort die niet wordt gebruikt.
Je had het ook over nginx, zelf gebruik ik traefik, dan kan ik in de docker compasable label tag gebruiken om bv een container aan subdomain.domain te koppelen en je kunt makkelijk ssl inbouwen.
Edit betreft traefik evt ander alternatief is caddy, deze schijnt makkelijker te zijn qua opzet.
Enige reden om een eigen domein te hebben, zodat ik fatsoenlijk naar sonar.eigendomein.nl kan gaan en nu altijd geldige cerficaten heb en de mogelijkheid im jellyfin makkelijk te delen.
Hieronder voorbeeld met custom port en traefik.
Voorbeeld
version: '3.7'
services:
bazarr:
image: 'lscr.io/linuxserver/bazarr:latest'
container_name: bazarr
environment:
- PUID= ${PUID}
- PGID= ${PGID}
- TZ=Europe/Amsterdam
ports:
- 222:6767
networks:
- nas
volumes:
- '${CONFIGS_DIR}/bazarr/:/config'
- '${MOVIES_DIR}:/media/movies'
- '${SERIES_DIR}:/media/series'
labels:
- traefik.enable=true
- traefik.http.routers.bazarr.rule=Host(`bazarr.${HOSTNAME}`)
- traefik.http.services.bazarr.loadbalancer.server.port=222
- traefik.http.routers.bazarr.entrypoints=https
- traefik.http.routers.bazarr.tls=true
- traefik.http.routers.bazarr.tls.certresolver=cloudflare
Traefik
version: '3.7'
services:
traefik:
image: "traefik:v3.3"
container_name: "traefik"
environment:
- CF_DNS_API_TOKEN=${CF_API_TOKEN}
- CF_API_EMAIL=${CF_EMAIL}
- TZ=Europe/Amsterdam
ports:
- "8081:8080"
- "80:80"
- "443:443"
volumes:
- "/var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock:ro"
- ${CONFIGS_DIR}/traefik/data/traefik.yml:/traefik.yml:ro
- ${CONFIGS_DIR}/traefik/data/letsencrypt:/letsencrypt
labels:
- traefik.enable=true
- traefik.http.routers.dashboard.service=api@internal
- traefik.http.routers.dashboard.rule=Host(`traefik.${HOSTNAME}`)
- traefik.http.services.dashboard.loadbalancer.server.port=8081
- traefik.http.routers.dashboard.entrypoints=https
- traefik.http.routers.dashboard.tls=true
-
[ Voor 31% gewijzigd door Dagarkin op 12-10-2025 10:41 ]
Als je NAS hoofdzakelijk dient als media server dan kun je de ssd's beter gebruiken voor de installatie van alle apps, inclusief Plex etc.Boedha schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 02:32:
Heb net mijn DXP6800 PRO binnen, deze gaat een Synology DX2415+ vervangen.
En de media zelf dan apart op de hardeschijven.
De winst die je daarmee behaalt is groter dan wanneer je de ssd's gebruikt voor het lezen/schrijven van cache.
Ik had een Synology DS916+. 9,5 jaar oud, dus het werd tijd voor wat nieuws (die harde schijven gaan niet eeuwig mee, de laatste update van Synology is meteen ook de laatste die er gaat komen voor deze NAS).
Dus heb ik een DXP4800+ gekocht. 4x 4 Tb van WD erin in Raid-5 (dat had ik ook in de Syno en daar had ik nog 5 Tb vrij), 32 Gb Kingston geheugen, 2 SSDs van WD voor caching.
Daar hoop ik weer even mee vooruit te kunnen.
Vraagje bij de hardware : ik heb de 8 Gb RAM eruit gehaald en vervangen door die stick van 32. Had ik die van 8 kunnen laten zitten? Ik denk dat ik die 32 niet vol ga krijgen, maar om nu 8 Gb in een kast te gooien en er niks mee te doen is ook zo jammer.
Nu had ik op de Syno geen Docker draaien: downloadstation werkte prima, Kodi op een Nvidia Shield om dingen af te spelen, kortom: weinig aanleiding voor en dus geen tijd aan besteed. Ik zie in de UGOS wel een Downloads, maar dat werkt niet zo intuïtief als die van Syno, tenzij ik iets mis? Vandaar dat ik nu naar Docker aan het kijken ben om daar een downloadstation in te maken.
Is het eigenlijk nodig/verstandig een aparte pool aan te maken voor Docker? Ik zie dat mensen die draaien op de NVME schijven? Ik kijk me suf aan YouTube filmpjes maar als iemand er een weet voor het opzetten van Docker hoor ik dat graag
Andere vraag: zijn er mensen die allebei de netwerkpoorten met LACP hebben aangesloten op een switch?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Ga er vanuit dat de SSD dan in RAID 1 gaan? Ik ben nu bezig om een beetje te testen met oude harddisk en ga de andere spullen (SSD's + nieuwe harddisks) bestellen.outlandos schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:29:
[...]
Als je NAS hoofdzakelijk dient als media server dan kun je de ssd's beter gebruiken voor de installatie van alle apps, inclusief Plex etc.
En de media zelf dan apart op de hardeschijven.
De winst die je daarmee behaalt is groter dan wanneer je de ssd's gebruikt voor het lezen/schrijven van cache.
Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!
Qua geheugen zelf gebruik ik nog 8 GB en ervaar geen problemen en draai nu 15 docker containers. Voornamelijk op het gebied van streamen en immich als foto server. Zelf zit ik wel te overwegen om te upgraden naar meer, maar of het nodig is?Pietervs schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:05:
Hier een nieuwe Ugreen gebruiker met natuurlijk wat vragen.
Ik had een Synology DS916+. 9,5 jaar oud, dus het werd tijd voor wat nieuws (die harde schijven gaan niet eeuwig mee, de laatste update van Synology is meteen ook de laatste die er gaat komen voor deze NAS).
Dus heb ik een DXP4800+ gekocht. 4x 4 Tb van WD erin (dat had ik ook in de Syno en daar had ik nog 5 Tb vrij), 32 Gb Kingston geheugen, 2 SSDs van WD voor caching.
Daar hoop ik weer even mee vooruit te kunnen.
Vraagje bij de hardware : ik heb de 8 Gb RAM eruit gehaald en vervangen door die stick van 32. Had ik die van 8 kunnen laten zitten? Ik denk dat ik die 32 niet vol ga krijgen, maar om nu 8 Gb in een kast te gooien en er niks mee te doen is ook zo jammer.
Nu had ik op de Syno geen Docker draaien: downloadstation werkte prima, Kodi op een Nvidia Shield om dingen af te spelen, kortom: weinig aanleiding voor en dus geen tijd aan besteed. Ik zie in de UGOS wel een Downloads, maar dat werkt niet zo intuïtief als die van Syno, tenzij ik iets mis? Vandaar dat ik nu naar Docker aan het kijken ben om daar een downloadstation in te maken.
Is het eigenlijk nodig/verstandig een aparte pool aan te maken voor Docker? Ik zie dat mensen die draaien op de NVME schijven? Ik kijk me suf aan YouTube filmpjes maar als iemand er een weet voor het opzetten van Docker hoor ik dat graag
Andere vraag: zijn er mensen die allebei de netwerkpoorten met LACP hebben aangesloten op een switch?
Ik draai de docker zelf op de ssd en hierdoor draaien de containers de applicaties erg snel.
Docker zelf kan je van Ugreen zelf installeren en zou dan de ssd als storage kiezen.
Daarnaast gebruik ik zelf portainer. Handig overzicht ivm container en geeft makkelijk de mogelijkheid om docker compasables op te zetten.
Deze guide destijds gebruikt. Deze geeft ook instructies icm Docker.
https://mariushosting.com...ainer-on-your-ugreen-nas/
Als je wilt kan ik evt wel mijn media stack van portainer delen. Een docker composable met alle rrr programma’s voor downloaden icm een newsgroep downloader, daarnaast nog stack van Immich, Jellyfin icm Jellyseer en Traefik.
[ Voor 4% gewijzigd door Dagarkin op 12-10-2025 10:42 ]
Dit is een zeer efficiënte manier voor downloaden etc door de hardlinks.
Is voor Synology maar werkt ook op Ugreen, pullio mag je dan weglaten en dat kan je eventueel later vervangen voor Dockwatch voor het updaten van je containers.
https://trash-guides.info...e/How-to-set-up/Synology/
En het uiteindelijke commando moet je aanpassen naar:
1
| sudo docker compose up |
[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 12-10-2025 11:20 ]
De mariushosting guide voor portainer is wat omslachtig. Je kunt een portainer compose ook in de UGOS docker app drukken, stukje gemakkelijkerDagarkin schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:18:
[...]
Qua geheugen zelf gebruik ik nog 8 GB en ervaar geen problemen en draai nu 15 docker containers. Voornamelijk op het gebied van streamen en immich als foto server. Zelf zit ik wel te overwegen om te upgraden naar meer, maar of het nodig is?
Ik draai de docker zelf op de ssd en hierdoor draaien de containers de applicaties erg snel.
Docker zelf kan je van Ugreen zelf installeren en zou dan de ssd als storage kiezen.
Daarnaast gebruik ik zelf portainer. Handig overzicht ivm container en geeft makkelijk de mogelijkheid om docker compasables op te zetten.
Deze guide destijds gebruikt. Deze geeft ook instructies icm Docker.
https://mariushosting.com...ainer-on-your-ugreen-nas/
Als je wilt kan ik evt wel mijn media stack van portainer delen. Een docker composable met alle rrr programma’s voor downloaden icm een newsgroep downloader, daarnaast nog stack van Immich, Jellyfin icm Jellyseer en Traefik.
Hoe zet ik data over en wat is een betrouwbare en makkelijk bruikbare vervanging van de C2 cloud backup?
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Dat heb ik nu opgepakt met een Duplicati docker die backupt naar Jottacloud. Gaat prima vooralsnogBoeryepes schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:09:
Hoe zet ik data over en wat is een betrouwbare en makkelijk bruikbare vervanging van de C2 cloud backup?
Je kan die 218j inzetten als backup/vervanger van C2 op een andere locatie.Boeryepes schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:09:
Ik overweeg om de overstap te maken en ik worstel met het 'gedoe' van de overstap. Ik heb nu de 218j en gebruik het voor opslag en media server.
Klopt hoor, maar bovenstaande poster gaf aan weinig ervaring en ook met Docker, dan is een guide wel een handige insteek.jj85 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:06:
[...]
De mariushosting guide voor portainer is wat omslachtig. Je kunt een portainer compose ook in de UGOS docker app drukken, stukje gemakkelijker
Als docker is geinstalleerd en ssh staat aan, dan is het slechts 1 commando.
Wel vraag ik me af of portainer de beste keuze is, deze gepakt en alternatieven nooit getest.sudo docker run -d -p 8000:8000 -p 9000:9000 --name=portainer --restart=always -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock -v /volume1/docker/portainer:/data portainer/portainer-ce
[ Voor 7% gewijzigd door Dagarkin op 12-10-2025 11:33 ]
Tevens lijkt als ik hem opnieuw wil toevoegen UGOS niet goed om te gaan met tailscale domeinnamen als rsync doel. Geeft aan dat deze locatie niet bereikbaar is terwijl ik hem wel gewoon kan pingen via de ssh.
Tips voor andere backup oplossingen? Zat te denken aan duplicatie maar die lijkt minder geschikt aldaar je bij herstel een database nodig hebt op het oorspronkelijke apparaat.
Tailscale geïnstalleerd op de Ugreen, Synology NAS en mijn Mac.
Daarna via de Ugreen webinterface op Backup & Sync klikken, New Backup Task > Backup Rsync Server en daar het Tailscale IP adres ingevuld van de Synology.
[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 12-10-2025 12:41 ]
Ik ben ook Duplicati aan het overwegen, maar ik schrok nogal van wat je hier zegt. Dat zou betekenen dat als de NAS faalt, je de backup niet kan restoren omdat je de Duplicati database niet meer hebt. Het lijkt er gelukkig op dat dit niet klopt zie https://prev-docs.duplica...cati-installation-is-lostmaffiabaas schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:26:
Tips voor andere backup oplossingen? Zat te denken aan duplicatie maar die lijkt minder geschikt aldaar je bij herstel een database nodig hebt op het oorspronkelijke apparaat.
Nee verder niks gedaan, maar staat die van jou al remote of nog steeds in eigen netwerk? Geen idee of het relevant is maar verder uiteraard alle apparaten een statisch ip gegeven.maffiabaas schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:51:
@Greatsword hmm, het zou dus dan wel moeten werken. Heb je verder nog iets gedaan met de subnet advertising of werkte het bij jou out of the box? Blijft hier error geven namelijk.
Hmm dan misschien toch nog maar eens heroverwegen. Las er wat verhalen over dat restoren vaak moeizaam gaat bij grote bestanden.upje schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:52:
[...]
Ik ben ook Duplicati aan het overwegen, maar ik schrok nogal van wat je hier zegt. Dat zou betekenen dat als de NAS faalt, je de backup niet kan restoren omdat je de Duplicati database niet meer hebt. Het lijkt er gelukkig op dat dit niet klopt zie https://prev-docs.duplica...cati-installation-is-lost
Deze zijn tweedehands te vinden, maar ook nieuw (zelfde chip, maar ander merk). Ik kan helaas niet vinden of de alternatieven ook goed werken.
Mijn switch heeft 10G SFP+ poorten, maar geen 10G UTP poorten. Alternatief is het gebruik van een 10G transciever . De prijs is vergelijkbaar voor een Intel X520-DA2 + DAC kabel of een 10G tranciever. De nas komt in dezelfde kast te staan als de swtich straks.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
Deze zie/hoor ik ook veel voorbij komen uitvoering: Sonnet Solo 10Gbe naar Thunderbolt 3
Dank voor de documentatie, ik ga hierin duiken!
@jj85 dank voor het meedenken.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Inmiddels net vervoerd naar externe locatie en zowaar het werkt, aldaar ingelogd op de ugreen via de naam ipv lokale ip adres, misschien was dat de oorzaak. Echter begint de backup helemaal opnieuw ipv de vorige te gebruiken. Backup server adress wijzingen is dus geen optie momenteel.Greatsword schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:55:
[...]
Nee verder niks gedaan, maar staat die van jou al remote of nog steeds in eigen netwerk? Geen idee of het relevant is maar verder uiteraard alle apparaten een statisch ip gegeven.
Ja dacht al dat het in die hoek zat. Gewoon lekker zijn ding laten doen, eerste backup is mogelijk groot/lang maar daarna vaak alleen incrementeel dus prima oplossing zo lijkt me.maffiabaas schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:37:
[...]
Inmiddels net vervoerd naar externe locatie en zowaar het werkt, aldaar ingelogd op de ugreen via de naam ipv lokale ip adres, misschien was dat de oorzaak. Echter begint de backup helemaal opnieuw ipv de vorige te gebruiken. Backup server adress wijzingen is dus geen optie momenteel.
Ja ik heb ze (2x TB SSD's) in raid 1 draaien. 500gb volume 1 voor alle apps en de personal folder files). 1,5TB voor tijdelijke opslag dingen.Boedha schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:08:
[...]
Ga er vanuit dat de SSD dan in RAID 1 gaan? Ik ben nu bezig om een beetje te testen met oude harddisk en ga de andere spullen (SSD's + nieuwe harddisks) bestellen.
Mijn Unifi Fiber heeft 2 10gbit ports, maar die zijn alle SFP+. Dus dan heb ik niets aan die adapter, of zie ik dat verkeerd?Greatsword schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:04:
@kiddyl Ik heb maar 1 apparaat waarover ik 10Gbit nodig heb dus ik heb deze tussen mijn Mac en de 4800+ hangen uitvoering: Ubiquiti 10G Ethernet Adapter
Deze zie/hoor ik ook veel voorbij komen uitvoering: Sonnet Solo 10Gbe naar Thunderbolt 3
We will introduce the following capabilities in one of the coming update:
1.) For users who opt for the backup package format, it will be available to customize the encryption key.
2.) Users will also have the option to back up their original files directly without encryption.
The UI is already built, and we're now in the testing phase. You can expect to use it within the next few update (it hasn't been assigned to a specific iteration plan yet)
https://www.reddit.com/r/...crypted_backup_situation/
Jij hebt de 2800+ toch? Dan kan je max 2,5Gbits halen. Dan heb je alleen nog een switch nodig zoals de Flex Mini 2.5G, of die kan je dan gewoon rechtsreeks op de Cloud Gateway Fiber aansluiten toch?outlandos schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:22:
[...]
Mijn Unifi Fiber heeft 2 10gbit ports, maar die zijn alle SFP+. Dus dan heb ik niets aan die adapter, of zie ik dat verkeerd?
[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 12-10-2025 16:35 ]
Top ben benieuwd of ik dan de oude backup eerst moet verwijderen en dan een nieuwe aan te maken, maar sowieso fijn dat je nu de keuze hebt icm encryptie en om de sleutel aan te passen. De huidige is ugreen. Denk wel dat ze een soort disclaimer erbij maken , dat je zelf dan verantwoordelijk bent voor de sleutel.Greatsword schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:25:
@Dagarkin Binnenkort dus wat verbetering op het gebied van encryptie en backups:
We will introduce the following capabilities in one of the coming update:
1.) For users who opt for the backup package format, it will be available to customize the encryption key.
2.) Users will also have the option to back up their original files directly without encryption.
The UI is already built, and we're now in the testing phase. You can expect to use it within the next few update (it hasn't been assigned to a specific iteration plan yet)
https://www.reddit.com/r/...crypted_backup_situation/
En, moet je zo’n map eerst toevoegen aan Portainer / Docker voor je m aan Plex kunt toevoegen? Kan in Plex zelf namelijk niet veel bladeren…
En ja, Docker is nog heel nieuw voor me! Ben nog aan het leren over containers en images etc…
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Wat bedoel je met ‘in de Plex locatie’? De plex map? Die staat namelijk op het volume van de SSDs; dan heb ik straks niet nog zo’n locatie op het volume van de HDDs toch?Quad schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:30:
@CarpeVentum Je moet een mount maken met je tv series op de host en in de Plex locatie. Dan kan je in Plex deze locatie als bibliotheek toevoegen, categoriseren en dan doet Plex de rest.
https://github.com/linuxs...-plex/pkgs/container/plexCarpeVentum schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:42:
[...]
Wat bedoel je met ‘in de Plex locatie’? De plex map? Die staat namelijk op het volume van de SSDs; dan heb ik straks niet nog zo’n locatie op het volume van de HDDs toch?
-v /tv Media goes here. Add as many as needed e.g. /movies, /tv, etc.
-v /movies Media goes here. Add as many as needed e.g. /movies, /tv, etc.
Onderstaande is een eigen vb, maar je kunt op deze andere mappen toevoegen.volumes:
- /path/to/plex/library:/config
- /path/to/tvseries:/tv
- /path/to/movies:/movies
-mijn hdd:/hddmovies
De container moet je bewust maken van je volumes en dat doe je door te mappen en op deze manier kan je door die map bladeren die je toevoegt.
Links is je eigen bestandsysteem en rechts die van de container.
[ Voor 12% gewijzigd door Dagarkin op 12-10-2025 18:51 ]
Dan heb ik dus heel blont scheef gekeken... Dank!
Ohja ik dacht dat er ook een 10gbits op de 2800 zat, maar inderdaad "slechts" een 2,5gbit.Greatsword schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:32:
[...]
Jij hebt de 2800+ toch? Dan kan je max 2,5Gbits halen. Dan heb je alleen nog een switch nodig zoals de Flex Mini 2.5G, of die kan je dan gewoon rechtsreeks op de Cloud Gateway Fiber aansluiten toch?
Lekker hoor 2x 8TB NVME, vind zelf de (Samsung) prijs per TB nog een beetje te gortig maar als je het kan veroorloven helemaal top!elsinga schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:27:
[...]
Dat dacht ik ook te doen in de DXP, maar daar ga ik het toch anders doen: er komen 2x 8TB NVME SSD in als Volume1, waar ik alle apps op ga draaien. En ernaast komen 4x 18TB voor de data die niet zo snel hoeft te zijn, zoals de muziek, films, back-ups en dergelijke. En wat ik bij elkaar gezocht heb is op deze manier geen extra caching meer nodig.
Zo eens even wat ingelezen, ik snap nu wat je bedoeltQuad schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:17:
@Stalensnuitje Je kan het alvast proberen met een docker container: https://www.easynvr.com/doc/docker.html
Alleen het bemachtigen van zo’n Coral zonder de hoofdprijs te betalen wil nog niet zo lukken. Lees op de officiële pagina ook dat ze wat kampen met chip tekorten? Nou ja, eerst maar eens opzetten en kijken of/hoe t zonder zo’n ding werkt.
Ik zie een ander verschil tussen de linuxserver en webdevops package: De linuxserv er versie lijkt geen gescheiden config en website locatie te ondersteunen, tenminste er is maar 1 /v voor de config. En dan staan de websites dus op dezelfde plek. Ik heb juiste een SSD/HDD combi setup bedacht om de containers op de SSD en de websites (en andere bijbehorende files van andere packages, zoals de storage van Nextcloud) op HDD. Daar is de webdevops package veel meer te sturen.elsinga schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:56:
[...]
Dan heb ik dus heel blont scheef gekeken... Dank!
Maar goed, ik kan na aankomst van de DXP (zou Black Friday nog veel schelen?) dit allemaal gaan testen, de DS918+ blijft voorlopig nog wel even ernaast draaien (want Surveilance Station en een paar andere kleine dingen).
Tegen de tijd dat ik alles ga inrichten hou ik wel een blogje bij van alles wat ik draai tov de DS918+. Wie weet heeft iemand er wat aan (of heb ik het nodig als DR optie).
Lees online meerdere ervaringen maar nergens een oplossing tot heden. Op Synology ontstaat er een nieuwe gebruiker genaamd syncthing die je toestemming moet geven maar op UGOS gebeurt dit niet. En vind syncthing toch wel een van de meest fijne sync apps die er zijn (voor een plain backup naast de encryptie backup).
Welke dxp wil je aanschaffen? De primeday scheelde de 6800pro aanzienlijk icm cachback via shopbuddies op Amazon.elsinga schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:28:
[...]
Ik zie een ander verschil tussen de linuxserver en webdevops package: De linuxserv er versie lijkt geen gescheiden config en website locatie te ondersteunen, tenminste er is maar 1 /v voor de config. En dan staan de websites dus op dezelfde plek. Ik heb juiste een SSD/HDD combi setup bedacht om de containers op de SSD en de websites (en andere bijbehorende files van andere packages, zoals de storage van Nextcloud) op HDD. Daar is de webdevops package veel meer te sturen.
Maar goed, ik kan na aankomst van de DXP (zou Black Friday nog veel schelen?) dit allemaal gaan testen, de DS918+ blijft voorlopig nog wel even ernaast draaien (want Surveilance Station en een paar andere kleine dingen).
Tegen de tijd dat ik alles ga inrichten hou ik wel een blogje bij van alles wat ik draai tov de DS918+. Wie weet heeft iemand er wat aan (of heb ik het nodig als DR optie).
Volgens mij was Amazon toen alleen de verzender, maar Ugreen zelf de verkoper dus dan werkt Cashback niet toch?maffiabaas schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
De primeday scheelde de 6800pro aanzienlijk icm cachback via shopbuddies op Amazon.
Was even in de war met de kortingscodes van Amazon.
[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 13-10-2025 11:46 ]
Lees deze tutorial voor de installatie van Syncthing eens door.maffiabaas schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:45:
Zijn er hier mensen die syncthing gebruiken op UGOS? Waarbij syncthing geen toestemming krijgt om de gemoute folders te lezen ondanks admin rechter 1000:10.
Lees online meerdere ervaringen maar nergens een oplossing tot heden. Op Synology ontstaat er een nieuwe gebruiker genaamd syncthing die je toestemming moet geven maar op UGOS gebeurt dit niet. En vind syncthing toch wel een van de meest fijne sync apps die er zijn (voor een plain backup naast de encryptie backup).
Met name step 14 is van belang voor het krijgen van de juiste rechten
https://mariushosting.com...thing-on-your-ugreen-nas/