• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-12 10:11
Na de laatste firmware update is bij mij het idle gebruik van 23w naar 5w gegaan

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

arjanhs schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:11:
Na de laatste firmware update is bij mij het idle gebruik van 23w naar 5w gegaan
Solid of Powerflex en 1 of meer accu's? Ik zie hier 8-9 Watt met Powerflex Hybride en 1 extra accu.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• patrick_199
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:48
Taro schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:45:
Heb inmiddels volgens mij het vreemde standby verbruik kunnen verhelpen: Je kunt bij de Instellingen nog een Belasting instelling doen. Ondanks dat ik met laad-/ontlaadtaken werk, had ik daar nog wel de optie: Meter aanstaan ipv: Aangepast.

Die optie heb ik nu op "aangepast" / 0 Watt staan en ik zie constant netjes 8-9 Watt ipv flinke uitschieters. Blijf het nog wel even monitoren.

[...]

Hier hetzelfde, firmware update van de omvormer ging goed, van de P1-meter niet. Daarbij stond als oorzaak een slechte verbinding, maar dat is volgens mij gewoon een standaardmelding. De Wifi is meer dan prima en in het overzichtsscherm volgens de App zelfs maximaal.
Vandaag keek ik in de app en zag ik dat de foutmelding van de P1 meter verdwenen was. Het lijkt erop dat het zichzelf heeft opgelost.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

patrick_199 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:18:
[...]

Vandaag keek ik in de app en zag ik dat de foutmelding van de P1 meter verdwenen was. Het lijkt erop dat het zichzelf heeft opgelost.
Nu ik kijk zie ik geen firmware upgrade meer staan: Hebben ze die ingetrokken óf was die alsnog wel succesvol geïnstalleerd, mhm...

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:24
Sinds ruim een week ook een Powerflex eco met twee extra batterijen, totaal dus 6 KWh.
De grootste fout is natuurlijk om midden in de winter te beginnen, met zo goed als geen zon overschot is het lastig dingen te testen en proberen.

De app vind ik niet erg duidelijk en erg bewerkelijk. Een normale webinterface zou ook erg handig zijn. Verder vind ik het ronduit teleurstellend dat de koppeling met HA vooralsnog alleen lezen is. Hopelijk komt daar binnen niet al te lange tijd een update voor. Ik wil wel even een compliment geven voor de installatie instructie in Github. Verder prettig dat ie stil is en je eventueel de lichtjes uit kan zetten. Helemaal blij met het ding als de integratie met HA volledig gaat worden.

Mijn doel is in eerste instantie nul op de meter en daarnaast op goedkope momenten de batterij te laden om dure uren te overbruggen. Voor dat laatste heb nog geen instelling gevonden helaas, met HA zou een dergelijke automatisering simpel te maken zijn als je via die weg het ding ook kan aansturen.

Tot slot een vraagje: als het ding op een eigen groep aangesloten wordt moet dat dan een vaste aansluiting zijn met werkschakelaar of mag er een wcd tussen zitten?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Nanuk schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:37:
Tot slot een vraagje: als het ding op een eigen groep aangesloten wordt moet dat dan een vaste aansluiting zijn met werkschakelaar of mag er een wcd tussen zitten?
Het algemene advies is vaak: Tot 800 Watt op een stopcontact, daarboven direct op een automaat of lasdoos, zonder tussenkomst van stekker en stopcontact. Indien een kleine moeite zou ik dat ook al onder de 800 Watt doen.

En bij voorkeur inderdaad altijd op een eigen groep.

Maar die 2 punten staan wel los van elkaar. Een lasdoos / automaat is altijd veiliger dan een stekker en stopcontact. En een eigen groep is altijd veiliger dan een gedeelde groep.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 29-12-2025 14:44 ]

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:35
Sinds ruim een week ook een Powerflex eco met twee extra batterijen, totaal dus 6 KWh.
De grootste fout is natuurlijk om midden in de winter te beginnen, met zo goed als geen zon overschot is het lastig dingen te testen en proberen.

De app vind ik niet erg duidelijk en erg bewerkelijk. Een normale webinterface zou ook erg handig zijn. Verder vind ik het ronduit teleurstellend dat de koppeling met HA vooralsnog alleen lezen is. Hopelijk komt daar binnen niet al te lange tijd een update voor. Ik wil wel even een compliment geven voor de installatie instructie in Github. Verder prettig dat ie stil is en je eventueel de lichtjes uit kan zetten. Helemaal blij met het ding als de integratie met HA volledig gaat worden.

Mijn doel is in eerste instantie nul op de meter en daarnaast op goedkope momenten de batterij te laden om dure uren te overbruggen. Voor dat laatste heb nog geen instelling gevonden helaas, met HA zou een dergelijke automatisering simpel te maken zijn als je via die weg het ding ook kan aansturen.
Vreemd, op Facebook geven ze zelf aan dat het volledig werkt met Home Assistant 🤔

https://www.facebook.com/share/p/1Bm89Rt5G6/

• patrick_199

wat je wilt is zeker mogelijk. Je kunt de batterij zo instellen dat hij primair inzet op 'nul op de meter' (eigen gebruik maximaliseren) en daarnaast slim handelt op basis van dynamische energieprijzen.
1. Ga naar het tabblad 'Slim'. Zoals je op mijn eerste foto kunt zien, vind je onderaan in de app het tabblad 'Slim'.
2. Klik in het 'Slim'-scherm op de optie 'Prijsstrategie'. In het volgende scherm zie je een overzicht van de marktprijzen. Klik hier op het potlood-icoontje (bewerken) naast 'Elektriciteitsmarkt prijzen' om de instellingen te openen, zoals aangegeven met de pijl op mijn tweede foto.
3. Je komt nu in het scherm 'Stroomprijs instellingen'. Hier kun je het volgende doen (zie mijn derde foto):
o Zet de schakelaar bij 'Doelprijs instellen' op 'Automatisch'.
o Stel vervolgens met de schuifbalk het gewenste 'Prijsverschil' in. In mijn voorbeeld staat dit op 6 ct/kWh. Dit betekent dat het systeem pas gaat laden om later te ontladen als het verschil tussen de goedkoopste en duurste uren minimaal 6 cent is.

batterij gaat laden als het ingestelde prijsverschil (bijv. die 6 cent) ook daadwerkelijk wordt behaald. Is het prijsverschil die dag kleiner? Dan zie je in de app de melding dat er weinig prijsverandering is en dat de batterij automatisch de zelfgebruiksmodus (nul op de meter) blijft gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33djG1q5-4uMRfv3tRugxR1uAHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6gamFrO9O0Tke8SN6iVSqkp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjFsNPaLZoxOPGD4Vs5Z11DDQeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moraMlrY5vSFz8kaRguPnOG8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfhoVFoxsQC0y4pQJmh5jbb3SmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTlcZ8q3PWPHT4Vy0fnJDZ5B.jpg?f=fotoalbum_large

• Nanuk
patrick_199 schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:25:
[...]

wat je wilt is zeker mogelijk. Je kunt de batterij zo instellen dat hij primair inzet op 'nul op de meter' (eigen gebruik maximaliseren) en daarnaast slim handelt op basis van dynamische energieprijzen.
1. Ga naar het tabblad 'Slim'. Zoals je op mijn eerste foto kunt zien, vind je onderaan in de app het tabblad 'Slim'.
2. Klik in het 'Slim'-scherm op de optie 'Prijsstrategie'. In het volgende scherm zie je een overzicht van de marktprijzen. Klik hier op het potlood-icoontje (bewerken) naast 'Elektriciteitsmarkt prijzen' om de instellingen te openen, zoals aangegeven met de pijl op mijn tweede foto.
3. Je komt nu in het scherm 'Stroomprijs instellingen'. Hier kun je het volgende doen (zie mijn derde foto):
o Zet de schakelaar bij 'Doelprijs instellen' op 'Automatisch'.
o Stel vervolgens met de schuifbalk het gewenste 'Prijsverschil' in. In mijn voorbeeld staat dit op 6 ct/kWh. Dit betekent dat het systeem pas gaat laden om later te ontladen als het verschil tussen de goedkoopste en duurste uren minimaal 6 cent is.

batterij gaat laden als het ingestelde prijsverschil (bijv. die 6 cent) ook daadwerkelijk wordt behaald. Is het prijsverschil die dag kleiner? Dan zie je in de app de melding dat er weinig prijsverandering is en dat de batterij automatisch de zelfgebruiksmodus (nul op de meter) blijft gebruiken

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik er van begrijp gaat ie dan handelen als het prijsverschil groter is dan 6 ct. Dat is mijn doel niet, ik wil alleen laden in de goedkoopste uren en nul op de meter in duurdere uren (in de wintertijd). Of snap ik het niet goed.

• Nanuk
Glijie schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:09:
[...]

Vreemd, op Facebook geven ze zelf aan dat het volledig werkt met Home Assistant 🤔

https://www.facebook.com/share/p/1Bm89Rt5G6/
Facebook heb ik niet meer. Op hun site en in YT geven ze aan dat het een open API is en dat de integratie in HA heel goed mogelijk is. Echter het enige wat ik kan vinden in Github is alleen nog maar de kijkfunctie. Ik heb er alle vertrouwen in dat een en ander nog wel uitgebreid gaat worden met ook bediening en instellen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Nanuk schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:53:
[...]

Facebook heb ik niet meer. Op hun site en in YT geven ze aan dat het een open API is en dat de integratie in HA heel goed mogelijk is. Echter het enige wat ik kan vinden in Github is alleen nog maar de kijkfunctie. Ik heb er alle vertrouwen in dat een en ander nog wel uitgebreid gaat worden met ook bediening en instellen.
Het betreft voor zover ik kon achterhalen alleen een dashboard en leesfunctie, geen schrijf-/aanstuuropties. Wel zijn er ontwikkelingen op GitHUB, maar totdat er daadwerkelijk een write-API is zou ik terughoudend zijn als dat een vereiste voor je is.

• mpijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-12 19:53
Nanuk schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:53:
[...]

Jep eens, heb in GitHub ook al een request aangemaakt ervoor.
Als ik ergens nog tijd vind dan maak ik hem zelf, want volgens de api-docs moet het wel mogelijk zijn,

• bekertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-12 22:30
Mag ik vragen wat de reden is dat jullie kiezen voor de indevolt accu en bijvoorbeeld niet voor de oplossing van Marstek of Zendure?

En is er een mogelijkheid om de accu zo in te stellen dat de accu (in de wintermaanden) niet verder leeg wordt getrokken dan bijvoorbeeld 25%? In geval van bijvoorbeeld stroomstoring dan je de cv-ketel door laten pruttelen en zit je niet in de kou? Beetje rekening houdend met het noodpakket idee van de overheid!!?

• Nanuk
mpijnen schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:53:
[...]

Jep eens, heb in GitHub ook al een request aangemaakt ervoor.
Als ik ergens nog tijd vind dan maak ik hem zelf, want volgens de api-docs moet het wel mogelijk zijn,
Daar waag ik me niet aan. Ben ik niet slim genoeg voor.

In wezen zou ik al voldoende hebben aan het kunnen instellen van het noodvermogen. Hoog zetten als het goedkoop is en laag zetten als het dure stroom is. Dan kan het ding verder als nul op de meter functioneren.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

bekertje schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:05:
En is er een mogelijkheid om de accu zo in te stellen dat de accu (in de wintermaanden) niet verder leeg wordt getrokken dan bijvoorbeeld 25%? In geval van bijvoorbeeld stroomstoring dan je de cv-ketel door laten pruttelen en zit je niet in de kou? Beetje rekening houdend met het noodpakket idee van de overheid!!?
Ja, je kunt een "noodvoorraad" reserveren, bijv. op 20% instellen. 5-100% is mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1AgTl26W7iGvh2CCP7-8DVbU5A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wbOCxvpek6tKeS6hLxEvhXf6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Taro op 29-12-2025 20:36 ]

• Nanuk
bekertje schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:05:
Mag ik vragen wat de reden is dat jullie kiezen voor de indevolt accu en bijvoorbeeld niet voor de oplossing van Marstek of Zendure?

Besloten een accu te willen hebben en dan ga je wat prijzen en specificaties vergelijken. Indevolt sprak me wel aan vanwege de HA integratie (die deels dus nog moet komen), het modulair zijn, volkomen stil en het vermogen van 2,5 KW.

Feitelijk koop je iets waar je weinig verstand van hebt dus is het ook iets gokken. Achteraf vind ik het niet slim dat ik € 100 heb bespaard voor de eco, dus niet direct zonnepanelen aan kunnen sluiten.

De noodstroom die je achter de hand wilt hebben kan je nauwkeurig instellen van 5% tot 100%. Het wcd op de achterkant blijft dan werken.

• Maartenverho
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Er is iemand die al flink aan het sleutelen is geweest aan de HA integratie. Zelf niet gebruikt aangezien ik met Domoticz werk.

https://github.com/Speedy...devolt/releases/tag/1.0.4

Zoals gezegd dus niet zelf getest maar lijkt er op dat deze wel kan sturen (hetzij de mogelijkheden nog wel beperkt zijn). Indevolt heeft mij al wel bij mij aangegeven dat ze een update van hun API binnenkort zullen uitbrengen die meer mogelijk zou moeten maken. Ik zou zelf heel graag de AC output setting via de api geautomatiseerd willen aanpassen gedurende de dag, om maar wat te noemen.

• lhpvis
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-12 23:55
Ik heb interesse in de stekkerbatterijen van Indevolt (de Solidflex of Powerflex), maar ik woon in België. Hier moet elke batterij die je in het stopcontact steekt officieel goedgekeurd zijn door Synergrid voordat je hem mag gebruiken. Weet iemand of deze modellen van Indevolt al in behandeling zijn? (ze staan namelijk nog niet in de Synergrid lijst). Alvast bedankt.

• nemmiesis29
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Vandaag de set binnengekregen, ga de komende tijd alles uitvogelen met instellingen en later aansluiten op aparte groep voor vol vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqXSRAZY0bX8-1DvtVQt9bNrpgk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GOyRRmMAvL0BGDdztLCW3FeA.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae8DuREK_zOeVhSVRiAApfALoiE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r0XKZrb58pmD8bEAeVoR3lxs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTVAA2YI7B1RDubUTTZyaXpt3rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNLWfv7qDciOnOXmzz0FHYmN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C77RwJoydvBBdGgH-kHAbM3OXRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzMRIAZ6IZX8dK0PNLA9EJLi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door nemmiesis29 op 30-12-2025 11:33 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Mooi die semi industriële uitstraling. 🫡

@nemmiesis29 bewust voor 6kW gekozen?

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 30-12-2025 11:09 ]

• nemmiesis29
  • Nu online
Noord27 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:03:
Mooi die semi industriële uitstraling. 🫡

@nemmiesis29 bewust voor 6kW gekozen?
Ja wel bewust 6kW,maar niet voor mijn evt verbruik maar meer wat ik aan budget in gedachten had en wat ik er nu voor uit wilde geven. Is ook nu meer een hobbydingetje. :)
En wilde niet te laag maar ook niet te hoog beginnen.Kan ook nog makkelijk uitbreiden evt.
Heb wel de hybride gekocht om evt nog in de toekomst rechtstreeks zonnepanelen in te pluggen of als er nood is een aantal van mijn bestaande panelen er op aan te sluiten.

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:13
nemmiesis29 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:58:
Vandaag de set binnengekregen, ga de komende tijd alles uitvogelen met instellingen en later aansluiten op aparte groep voor vol vermogen.
Ik twijfel ook nog of ik begin met 2 extra packs (ook ivm dan de volle 2400kWh ontlading).

Aangeschaft via Thuisbatterij.nl?

Wat is de hoogte incl. pootjes van alle 3 op elkaar?

[ Voor 6% gewijzigd door sysiwan op 30-12-2025 13:10 ]

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:28
Mag je bijvoorbeeld naar 1 jaar nog 2 accus erbij stapelen? Of is dit niet slim, dit is een parallel systeem toch?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Jessy007 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:41:
Mag je bijvoorbeeld naar 1 jaar nog 2 accus erbij stapelen? Of is dit niet slim, dit is een parallel systeem toch?
Het kan en mag, zou geen impact moeten hebben, maar zal vermoedelijk in de praktijk wel impact hebben. Net als dat de bovenste accu een kortere afstand naar de omvormer heeft dan de onderste. En de bovenste accu wordt altijd warmer dan de onderste.

Kan denk ik ook geen kwaad ze bijv. 1x per jaar even van volgorde te wisselen zodat ze allemaal gelijkwaardig degraderen. Bij DIY accu's zorgt men er immers altijd voor dat kabellengtes even lang zijn, is niet voor niets, anders krijgt 1 accu voorrang op de anderen.

• PeterPan2840
  • Laatst online: 14:23
lhpvis schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:05:
Ik heb interesse in de stekkerbatterijen van Indevolt (de Solidflex of Powerflex), maar ik woon in België. Hier moet elke batterij die je in het stopcontact steekt officieel goedgekeurd zijn door Synergrid voordat je hem mag gebruiken. Weet iemand of deze modellen van Indevolt al in behandeling zijn? (ze staan namelijk nog niet in de Synergrid lijst). Alvast bedankt.
Volgens Indevolt zijn deze nog steeds in behandeling bij Synergrid met aanvraagnummer GLV337.
Verder wordt in januari de ondersteuning van de Homewizard P1 meter verwacht.

Ikzelf wacht ook op die 2 zaken om een Indevolt stekkerbatterij aan te schaffen.

• nemmiesis29
  • Nu online
Ik twijfel ook nog of ik begin met 2 extra packs (ook ivm dan de volle 2400kWh ontlading).

Aangeschaft via Thuisbatterij.nl?
Ja zijn de enige die deze verkopen.

Wat is de hoogte incl. pootjes van alle 3 op elkaar? Ongeveer 80 cm

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:57
Ik heb vandaag mijn setup geinstalleerd: gaat om een SolidFlex 2000 ECO aangezien mijn zonnepanelen en accu niet dicht bij elkaar geinstalleerd kunnen worden. Eerste indruk is dat het er netjes uitziet allemaal en simpel in te stellen is. Alleen misschien iets te simpel, want is mis iets: mijn (meegeleverde) Solarman geeft correct aan dat ik ongeveer 1000W overproductie heb, maar mijn batterij reageert daar niet op (idle): de energie wordt dus nu teruggeleverd naar het net i.p.v. dat batterij opgeladen wordt.

Huidige instelling (want nog statisch tarief bij de leverancier) is "Self-Consumed Priorized" (Energy Mode) en Load Settings op "Meter" (gekoppeld met de Solarman). Is er iets dat ik nog mis, want op dit moment verwacht ik dat is 's nachts gaat ontladen en nooit gaan opladen? Alvast bedankt.

• patrick_199
Xirt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:53:
Ik heb vandaag mijn setup geinstalleerd: gaat om een SolidFlex 2000 ECO aangezien mijn zonnepanelen en accu niet dicht bij elkaar geinstalleerd kunnen worden. Eerste indruk is dat het er netjes uitziet allemaal en simpel in te stellen is. Alleen misschien iets te simpel, want is mis iets: mijn (meegeleverde) Solarman geeft correct aan dat ik ongeveer 1000W overproductie heb, maar mijn batterij reageert daar niet op (idle): de energie wordt dus nu teruggeleverd naar het net i.p.v. dat batterij opgeladen wordt.

Huidige instelling (want nog statisch tarief bij de leverancier) is "Self-Consumed Priorized" (Energy Mode) en Load Settings op "Meter" (gekoppeld met de Solarman). Is er iets dat ik nog mis, want op dit moment verwacht ik dat is 's nachts gaat ontladen en nooit gaan opladen? Alvast bedankt.
Ga naar ‘Apparaat’, klik op je batterij, tik rechtsboven op het tandwiel, ga naar ‘Vermogensinstelling’ en zet maximale netto-invoer op nul. kijk of dat gaat helpen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FO9xXT2BYBO8Ketd6E0dTIvWxQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67ajL0JoSmPcB2Yc2wsZh4Sv.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 Laatste