- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kennis delen > DM
Solid of Powerflex en 1 of meer accu's? Ik zie hier 8-9 Watt met Powerflex Hybride en 1 extra accu.arjanhs schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:11:
Na de laatste firmware update is bij mij het idle gebruik van 23w naar 5w gegaan
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Vandaag keek ik in de app en zag ik dat de foutmelding van de P1 meter verdwenen was. Het lijkt erop dat het zichzelf heeft opgelost.Taro schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:45:
Heb inmiddels volgens mij het vreemde standby verbruik kunnen verhelpen: Je kunt bij de Instellingen nog een Belasting instelling doen. Ondanks dat ik met laad-/ontlaadtaken werk, had ik daar nog wel de optie: Meter aanstaan ipv: Aangepast.
Die optie heb ik nu op "aangepast" / 0 Watt staan en ik zie constant netjes 8-9 Watt ipv flinke uitschieters. Blijf het nog wel even monitoren.
[...]
Hier hetzelfde, firmware update van de omvormer ging goed, van de P1-meter niet. Daarbij stond als oorzaak een slechte verbinding, maar dat is volgens mij gewoon een standaardmelding. De Wifi is meer dan prima en in het overzichtsscherm volgens de App zelfs maximaal.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Nu ik kijk zie ik geen firmware upgrade meer staan: Hebben ze die ingetrokken óf was die alsnog wel succesvol geïnstalleerd, mhm...patrick_199 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:18:
[...]
Vandaag keek ik in de app en zag ik dat de foutmelding van de P1 meter verdwenen was. Het lijkt erop dat het zichzelf heeft opgelost.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
De grootste fout is natuurlijk om midden in de winter te beginnen, met zo goed als geen zon overschot is het lastig dingen te testen en proberen.
De app vind ik niet erg duidelijk en erg bewerkelijk. Een normale webinterface zou ook erg handig zijn. Verder vind ik het ronduit teleurstellend dat de koppeling met HA vooralsnog alleen lezen is. Hopelijk komt daar binnen niet al te lange tijd een update voor. Ik wil wel even een compliment geven voor de installatie instructie in Github. Verder prettig dat ie stil is en je eventueel de lichtjes uit kan zetten. Helemaal blij met het ding als de integratie met HA volledig gaat worden.
Mijn doel is in eerste instantie nul op de meter en daarnaast op goedkope momenten de batterij te laden om dure uren te overbruggen. Voor dat laatste heb nog geen instelling gevonden helaas, met HA zou een dergelijke automatisering simpel te maken zijn als je via die weg het ding ook kan aansturen.
Tot slot een vraagje: als het ding op een eigen groep aangesloten wordt moet dat dan een vaste aansluiting zijn met werkschakelaar of mag er een wcd tussen zitten?
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Het algemene advies is vaak: Tot 800 Watt op een stopcontact, daarboven direct op een automaat of lasdoos, zonder tussenkomst van stekker en stopcontact. Indien een kleine moeite zou ik dat ook al onder de 800 Watt doen.Nanuk schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:37:
Tot slot een vraagje: als het ding op een eigen groep aangesloten wordt moet dat dan een vaste aansluiting zijn met werkschakelaar of mag er een wcd tussen zitten?
En bij voorkeur inderdaad altijd op een eigen groep.
Maar die 2 punten staan wel los van elkaar. Een lasdoos / automaat is altijd veiliger dan een stekker en stopcontact. En een eigen groep is altijd veiliger dan een gedeelde groep.
[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 29-12-2025 14:44 ]
Vreemd, op Facebook geven ze zelf aan dat het volledig werkt met Home Assistant 🤔Nanuk schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:37:
Sinds ruim een week ook een Powerflex eco met twee extra batterijen, totaal dus 6 KWh.
De grootste fout is natuurlijk om midden in de winter te beginnen, met zo goed als geen zon overschot is het lastig dingen te testen en proberen.
De app vind ik niet erg duidelijk en erg bewerkelijk. Een normale webinterface zou ook erg handig zijn. Verder vind ik het ronduit teleurstellend dat de koppeling met HA vooralsnog alleen lezen is. Hopelijk komt daar binnen niet al te lange tijd een update voor. Ik wil wel even een compliment geven voor de installatie instructie in Github. Verder prettig dat ie stil is en je eventueel de lichtjes uit kan zetten. Helemaal blij met het ding als de integratie met HA volledig gaat worden.
Mijn doel is in eerste instantie nul op de meter en daarnaast op goedkope momenten de batterij te laden om dure uren te overbruggen. Voor dat laatste heb nog geen instelling gevonden helaas, met HA zou een dergelijke automatisering simpel te maken zijn als je via die weg het ding ook kan aansturen.
https://www.facebook.com/share/p/1Bm89Rt5G6/
wat je wilt is zeker mogelijk. Je kunt de batterij zo instellen dat hij primair inzet op 'nul op de meter' (eigen gebruik maximaliseren) en daarnaast slim handelt op basis van dynamische energieprijzen.Nanuk schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:37:
Sinds ruim een week ook een Powerflex eco met twee extra batterijen, totaal dus 6 KWh.
1. Ga naar het tabblad 'Slim'. Zoals je op mijn eerste foto kunt zien, vind je onderaan in de app het tabblad 'Slim'.
2. Klik in het 'Slim'-scherm op de optie 'Prijsstrategie'. In het volgende scherm zie je een overzicht van de marktprijzen. Klik hier op het potlood-icoontje (bewerken) naast 'Elektriciteitsmarkt prijzen' om de instellingen te openen, zoals aangegeven met de pijl op mijn tweede foto.
3. Je komt nu in het scherm 'Stroomprijs instellingen'. Hier kun je het volgende doen (zie mijn derde foto):
o Zet de schakelaar bij 'Doelprijs instellen' op 'Automatisch'.
o Stel vervolgens met de schuifbalk het gewenste 'Prijsverschil' in. In mijn voorbeeld staat dit op 6 ct/kWh. Dit betekent dat het systeem pas gaat laden om later te ontladen als het verschil tussen de goedkoopste en duurste uren minimaal 6 cent is.
batterij gaat laden als het ingestelde prijsverschil (bijv. die 6 cent) ook daadwerkelijk wordt behaald. Is het prijsverschil die dag kleiner? Dan zie je in de app de melding dat er weinig prijsverandering is en dat de batterij automatisch de zelfgebruiksmodus (nul op de meter) blijft gebruiken
:strip_exif()/f/image/u6gamFrO9O0Tke8SN6iVSqkp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/moraMlrY5vSFz8kaRguPnOG8.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik er van begrijp gaat ie dan handelen als het prijsverschil groter is dan 6 ct. Dat is mijn doel niet, ik wil alleen laden in de goedkoopste uren en nul op de meter in duurdere uren (in de wintertijd). Of snap ik het niet goed.patrick_199 schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:25:
[...]
wat je wilt is zeker mogelijk. Je kunt de batterij zo instellen dat hij primair inzet op 'nul op de meter' (eigen gebruik maximaliseren) en daarnaast slim handelt op basis van dynamische energieprijzen.
1. Ga naar het tabblad 'Slim'. Zoals je op mijn eerste foto kunt zien, vind je onderaan in de app het tabblad 'Slim'.
2. Klik in het 'Slim'-scherm op de optie 'Prijsstrategie'. In het volgende scherm zie je een overzicht van de marktprijzen. Klik hier op het potlood-icoontje (bewerken) naast 'Elektriciteitsmarkt prijzen' om de instellingen te openen, zoals aangegeven met de pijl op mijn tweede foto.
3. Je komt nu in het scherm 'Stroomprijs instellingen'. Hier kun je het volgende doen (zie mijn derde foto):
o Zet de schakelaar bij 'Doelprijs instellen' op 'Automatisch'.
o Stel vervolgens met de schuifbalk het gewenste 'Prijsverschil' in. In mijn voorbeeld staat dit op 6 ct/kWh. Dit betekent dat het systeem pas gaat laden om later te ontladen als het verschil tussen de goedkoopste en duurste uren minimaal 6 cent is.
batterij gaat laden als het ingestelde prijsverschil (bijv. die 6 cent) ook daadwerkelijk wordt behaald. Is het prijsverschil die dag kleiner? Dan zie je in de app de melding dat er weinig prijsverandering is en dat de batterij automatisch de zelfgebruiksmodus (nul op de meter) blijft gebruiken
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Facebook heb ik niet meer. Op hun site en in YT geven ze aan dat het een open API is en dat de integratie in HA heel goed mogelijk is. Echter het enige wat ik kan vinden in Github is alleen nog maar de kijkfunctie. Ik heb er alle vertrouwen in dat een en ander nog wel uitgebreid gaat worden met ook bediening en instellen.Glijie schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:09:
[...]
Vreemd, op Facebook geven ze zelf aan dat het volledig werkt met Home Assistant 🤔
https://www.facebook.com/share/p/1Bm89Rt5G6/
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Het betreft voor zover ik kon achterhalen alleen een dashboard en leesfunctie, geen schrijf-/aanstuuropties. Wel zijn er ontwikkelingen op GitHUB, maar totdat er daadwerkelijk een write-API is zou ik terughoudend zijn als dat een vereiste voor je is.Nanuk schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:53:
[...]
Facebook heb ik niet meer. Op hun site en in YT geven ze aan dat het een open API is en dat de integratie in HA heel goed mogelijk is. Echter het enige wat ik kan vinden in Github is alleen nog maar de kijkfunctie. Ik heb er alle vertrouwen in dat een en ander nog wel uitgebreid gaat worden met ook bediening en instellen.
Jep eens, heb in GitHub ook al een request aangemaakt ervoor.Nanuk schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:53:
[...]
Facebook heb ik niet meer. Op hun site en in YT geven ze aan dat het een open API is en dat de integratie in HA heel goed mogelijk is. Echter het enige wat ik kan vinden in Github is alleen nog maar de kijkfunctie. Ik heb er alle vertrouwen in dat een en ander nog wel uitgebreid gaat worden met ook bediening en instellen.
Als ik ergens nog tijd vind dan maak ik hem zelf, want volgens de api-docs moet het wel mogelijk zijn,
En is er een mogelijkheid om de accu zo in te stellen dat de accu (in de wintermaanden) niet verder leeg wordt getrokken dan bijvoorbeeld 25%? In geval van bijvoorbeeld stroomstoring dan je de cv-ketel door laten pruttelen en zit je niet in de kou? Beetje rekening houdend met het noodpakket idee van de overheid!!?
Daar waag ik me niet aan. Ben ik niet slim genoeg voor.mpijnen schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:53:
[...]
Jep eens, heb in GitHub ook al een request aangemaakt ervoor.
Als ik ergens nog tijd vind dan maak ik hem zelf, want volgens de api-docs moet het wel mogelijk zijn,
In wezen zou ik al voldoende hebben aan het kunnen instellen van het noodvermogen. Hoog zetten als het goedkoop is en laag zetten als het dure stroom is. Dan kan het ding verder als nul op de meter functioneren.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Ja, je kunt een "noodvoorraad" reserveren, bijv. op 20% instellen. 5-100% is mogelijk.bekertje schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:05:
En is er een mogelijkheid om de accu zo in te stellen dat de accu (in de wintermaanden) niet verder leeg wordt getrokken dan bijvoorbeeld 25%? In geval van bijvoorbeeld stroomstoring dan je de cv-ketel door laten pruttelen en zit je niet in de kou? Beetje rekening houdend met het noodpakket idee van de overheid!!?
[ Voor 39% gewijzigd door Taro op 29-12-2025 20:36 ]
Besloten een accu te willen hebben en dan ga je wat prijzen en specificaties vergelijken. Indevolt sprak me wel aan vanwege de HA integratie (die deels dus nog moet komen), het modulair zijn, volkomen stil en het vermogen van 2,5 KW.bekertje schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:05:
Mag ik vragen wat de reden is dat jullie kiezen voor de indevolt accu en bijvoorbeeld niet voor de oplossing van Marstek of Zendure?
Feitelijk koop je iets waar je weinig verstand van hebt dus is het ook iets gokken. Achteraf vind ik het niet slim dat ik € 100 heb bespaard voor de eco, dus niet direct zonnepanelen aan kunnen sluiten.
De noodstroom die je achter de hand wilt hebben kan je nauwkeurig instellen van 5% tot 100%. Het wcd op de achterkant blijft dan werken.
https://github.com/Speedy...devolt/releases/tag/1.0.4
Zoals gezegd dus niet zelf getest maar lijkt er op dat deze wel kan sturen (hetzij de mogelijkheden nog wel beperkt zijn). Indevolt heeft mij al wel bij mij aangegeven dat ze een update van hun API binnenkort zullen uitbrengen die meer mogelijk zou moeten maken. Ik zou zelf heel graag de AC output setting via de api geautomatiseerd willen aanpassen gedurende de dag, om maar wat te noemen.
/f/image/GOyRRmMAvL0BGDdztLCW3FeA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/r0XKZrb58pmD8bEAeVoR3lxs.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jNLWfv7qDciOnOXmzz0FHYmN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door nemmiesis29 op 30-12-2025 11:33 ]
@nemmiesis29 bewust voor 6kW gekozen?
[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 30-12-2025 11:09 ]
Enexis Netbeheer Engineer
Ja wel bewust 6kW,maar niet voor mijn evt verbruik maar meer wat ik aan budget in gedachten had en wat ik er nu voor uit wilde geven. Is ook nu meer een hobbydingetje.Noord27 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:03:
Mooi die semi industriële uitstraling. 🫡
@nemmiesis29 bewust voor 6kW gekozen?
En wilde niet te laag maar ook niet te hoog beginnen.Kan ook nog makkelijk uitbreiden evt.
Heb wel de hybride gekocht om evt nog in de toekomst rechtstreeks zonnepanelen in te pluggen of als er nood is een aantal van mijn bestaande panelen er op aan te sluiten.
Ik twijfel ook nog of ik begin met 2 extra packs (ook ivm dan de volle 2400kWh ontlading).nemmiesis29 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:58:
Vandaag de set binnengekregen, ga de komende tijd alles uitvogelen met instellingen en later aansluiten op aparte groep voor vol vermogen.
Aangeschaft via Thuisbatterij.nl?
Wat is de hoogte incl. pootjes van alle 3 op elkaar?
[ Voor 6% gewijzigd door sysiwan op 30-12-2025 13:10 ]
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Het kan en mag, zou geen impact moeten hebben, maar zal vermoedelijk in de praktijk wel impact hebben. Net als dat de bovenste accu een kortere afstand naar de omvormer heeft dan de onderste. En de bovenste accu wordt altijd warmer dan de onderste.Jessy007 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:41:
Mag je bijvoorbeeld naar 1 jaar nog 2 accus erbij stapelen? Of is dit niet slim, dit is een parallel systeem toch?
Kan denk ik ook geen kwaad ze bijv. 1x per jaar even van volgorde te wisselen zodat ze allemaal gelijkwaardig degraderen. Bij DIY accu's zorgt men er immers altijd voor dat kabellengtes even lang zijn, is niet voor niets, anders krijgt 1 accu voorrang op de anderen.
Volgens Indevolt zijn deze nog steeds in behandeling bij Synergrid met aanvraagnummer GLV337.lhpvis schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:05:
Ik heb interesse in de stekkerbatterijen van Indevolt (de Solidflex of Powerflex), maar ik woon in België. Hier moet elke batterij die je in het stopcontact steekt officieel goedgekeurd zijn door Synergrid voordat je hem mag gebruiken. Weet iemand of deze modellen van Indevolt al in behandeling zijn? (ze staan namelijk nog niet in de Synergrid lijst). Alvast bedankt.
Verder wordt in januari de ondersteuning van de Homewizard P1 meter verwacht.
Ikzelf wacht ook op die 2 zaken om een Indevolt stekkerbatterij aan te schaffen.
Ik twijfel ook nog of ik begin met 2 extra packs (ook ivm dan de volle 2400kWh ontlading).
Aangeschaft via Thuisbatterij.nl?
Ja zijn de enige die deze verkopen.
Wat is de hoogte incl. pootjes van alle 3 op elkaar? Ongeveer 80 cm
Huidige instelling (want nog statisch tarief bij de leverancier) is "Self-Consumed Priorized" (Energy Mode) en Load Settings op "Meter" (gekoppeld met de Solarman). Is er iets dat ik nog mis, want op dit moment verwacht ik dat is 's nachts gaat ontladen en nooit gaan opladen? Alvast bedankt.
Ga naar ‘Apparaat’, klik op je batterij, tik rechtsboven op het tandwiel, ga naar ‘Vermogensinstelling’ en zet maximale netto-invoer op nul. kijk of dat gaat helpenXirt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:53:
Ik heb vandaag mijn setup geinstalleerd: gaat om een SolidFlex 2000 ECO aangezien mijn zonnepanelen en accu niet dicht bij elkaar geinstalleerd kunnen worden. Eerste indruk is dat het er netjes uitziet allemaal en simpel in te stellen is. Alleen misschien iets te simpel, want is mis iets: mijn (meegeleverde) Solarman geeft correct aan dat ik ongeveer 1000W overproductie heb, maar mijn batterij reageert daar niet op (idle): de energie wordt dus nu teruggeleverd naar het net i.p.v. dat batterij opgeladen wordt.
Huidige instelling (want nog statisch tarief bij de leverancier) is "Self-Consumed Priorized" (Energy Mode) en Load Settings op "Meter" (gekoppeld met de Solarman). Is er iets dat ik nog mis, want op dit moment verwacht ik dat is 's nachts gaat ontladen en nooit gaan opladen? Alvast bedankt.
Die moet juist aan, het is de solidflex eco en moet dus laden over het stopcontact. Nettolading zo hoog mogelijk, hij laadt immers toch alleen maar bij overschot. Zet je dit uit of op 0 dan gaat ie niet meer laden. De data die je ziet van Solarman loopt wel iets achter, als je direct op de meterkast kijkt zou ie hem zo dichtbij 0 moeten houden.patrick_199 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:35:
[...]
Ga naar ‘Apparaat’, klik op je batterij, tik rechtsboven op het tandwiel, ga naar ‘Vermogensinstelling’ en zet maximale netto-invoer op nul. kijk of dat gaat helpen
[Afbeelding]
Volgens mij haal je een paar termen door elkaar. Hieronder een uitleg:JC-Denton schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:30:
[...]
Die moet juist aan, het is de solidflex eco en moet dus laden over het stopcontact. Nettolading zo hoog mogelijk, hij laadt immers toch alleen maar bij overschot. Zet je dit uit of op 0 dan gaat ie niet meer laden. De data die je ziet van Solarman loopt wel iets achter, als je direct op de meterkast kijkt zou ie hem zo dichtbij 0 moeten houden.
1. Max. AC-uitgangsvermogen (800W): Dit is het maximale vermogen dat de batterij via het stopcontact aan je huis kan leveren (ontladen). In Nederland en ook België is dit de grens voor plug-and-play systemen op een gedeelde groep.
2. Maximale net-toevoer (Teruglevering): Dit staat bij mij op 0W. Dit betekent dat de batterij geen stroom terugstuurt naar het elektriciteitsnet.
3. Netto lading (Max 2400W): Dit is het wattage waarmee de batterij wordt opgeladen. Tijdens goedkope uren of bij een overschot van je zonnepanelen. Staat bij mij op ook max 2400w
Thanks, dit klopt: ik heb de instelling uit kunnen proberen met de laatste zonnestraaltjes van vandaag en ik zie dat ik pakweg 0.4Khw heb kunnen laden. Daarna is de accu gaan ontladen toen het zonnetje verdwenen was tot de marge die ik ingesteld had.JC-Denton schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:30:
[...]
Die moet juist aan, het is de solidflex eco en moet dus laden over het stopcontact. Nettolading zo hoog mogelijk, hij laadt immers toch alleen maar bij overschot. Zet je dit uit of op 0 dan gaat ie niet meer laden. De data die je ziet van Solarman loopt wel iets achter, als je direct op de meterkast kijkt zou ie hem zo dichtbij 0 moeten houden.
Ik snap enerzijds de terminologie wel die gebruikt is, maar anderzijds werkt deze ook verwarrend: vanaf de consument gezien is de opslagen energie afkomstig van de PV, maar vanuit de batterij gezien komt het vanuit het net (grid). Met mijn consumentenblik had ik 'm dus eerder op 0 laten staan (waardoor de batterij idle werd).
Morgen de echte proef op de som (hopelijk wat zon), maar ik heb er vertrouwen in dat het gehaal nu beter gaat werken
Dat heb ik ook, zit met dit weer net op de grens van eigen vebruik tegenover de opwek van de panelen wat resulteert in een constante wisseling van laden en ontladen. Heb liever dat ie pas s'avonds gaat ontladen want dit lijkt mij niet optimaal voor de batterijen. Heb daar alleen nog geen manier voor gevonden. Heb ook nog geen manier gevonden om de Bypass te activeren bij een stroomstoring.Xirt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:13:
[...]
Thanks, dit klopt: ik heb de instelling uit kunnen proberen met de laatste zonnestraaltjes van vandaag en ik zie dat ik pakweg 0.4Khw heb kunnen laden. Daarna is de accu gaan ontladen toen het zonnetje verdwenen was tot de marge die ik ingesteld had.
Ik snap enerzijds de terminologie wel die gebruikt is, maar anderzijds werkt deze ook verwarrend: vanaf de consument gezien is de opslagen energie afkomstig van de PV, maar vanuit de batterij gezien komt het vanuit het net (grid). Met mijn consumentenblik had ik 'm dus eerder op 0 laten staan (waardoor de batterij idle werd).
Morgen de echte proef op de som (hopelijk wat zon), maar ik heb er vertrouwen in dat het gehaal nu beter gaat werken.
Halverwege de nacht was de batterij leeg tot op de ingestelde 10% noodvoorziening.
Als ik de led op het aparaat zie lijkt deze in stand-by te staan.
Nu is het geen zonnige dag vandaag, maar mijn Home Wizard P1 laat zien dat er toch 0.3 kwh naar het net teruggeleverd is, terwijl ik zou verwachten dat dit beetje energie toch naar de batterij zou gaan.
Kan het zijn dat ik ergens een instelling niet goed heb? Of komt dit door die stand-by stand van de batterij?
Lees eens de post 2 en 3 reacties voor je.Gijs4 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:38:
Hier sinds gisterenmiddag ook de Powerflex operationeel. Instellen ging heel soepel en gisteravond meteen de energie die al in de batterij zat kunnen gebruiken om nul op de meter te houden in de avond en deel van de nacht.
Halverwege de nacht was de batterij leeg tot op de ingestelde 10% noodvoorziening.
Nu is het geen zonnige dag vandaag, maar mijn Home Wizard P1 laat zien dat er toch 0.3 kwh naar het net teruggeleverd is, terwijl ik zou verwachten dat dit beetje energie toch naar de batterij zou gaan.
Kan het zijn dat ik ergens een instelling niet goed heb? Of komt dit door die stand-by stand van de batterij?
kijk bij Energiemodus of deze op "eigen gebruik voorrang" staat en dan kijken verder bij instellingen of “meter“ geselecteerd is.Gijs4 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:38:
Hier sinds gisterenmiddag ook de Powerflex operationeel. Instellen ging heel soepel en gisteravond meteen de energie die al in de batterij zat kunnen gebruiken om nul op de meter te houden in de avond en deel van de nacht.
Je zult zien dat er tijdens het ontladen altijd een heel klein beetje stroom naar het net gaat, maar dat is verwaarloosbaar.
Dit zou mogelijk gerealiseerd kunnen worden door de "Max AC Output Power" op 0 vs. 800 (of hoger) te zetten via bijv. HASS. Alleen is er helaas nog geen HASS support om dat te doen; sterker nog, de integratie wacht al maanden op het tekenen van de CLA. Maar hopelijk in 2026 verdere voortgang op dat gebied. Misschien moeten we allemaal Indevolt web berichtje sturen hieroverJC-Denton schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:29:
[...]
Dat heb ik ook, zit met dit weer net op de grens van eigen vebruik tegenover de opwek van de panelen wat resulteert in een constante wisseling van laden en ontladen. Heb liever dat ie pas s'avonds gaat ontladen want dit lijkt mij niet optimaal voor de batterijen. Heb daar alleen nog geen manier voor gevonden. Heb ook nog geen manier gevonden om de Bypass te activeren bij een stroomstoring.
Die had ik al gelezen en dacht alles ook goed ingesteld te hebben. Zie nu echter dat de status bij 'nettolading' op uit stond (wel met 2400w). Dat lijkt dus het probleem te zijn.IJsbeer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:40:
[...]
Lees eens de post 2 en 3 reacties voor je.
Na aanzetten ging hij meteen met 2400w laden (ondanks dat er geen overschot was), maar ga er vanuit dat dat was om van de 8% batterij naar het minimum van 10% te gaan aangezien het laden nu weer op nul staat omdat er geen overschot is.
Voor de zekerheid: 'maximale nettoevoer' kan op 0 gezet worden als je niet wil handelen via dynamisch contract toch?
Dat zou mooi zijn, op 0 zetten bjj zonsopgang en terug naar 800 bjj zonsondergangXirt schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:27:
[...]
Dit zou mogelijk gerealiseerd kunnen worden door de "Max AC Output Power" op 0 vs. 800 (of hoger) te zetten via bijv. HASS. Alleen is er helaas nog geen HASS support om dat te doen; sterker nog, de integratie wacht al maanden op het tekenen van de CLA. Maar hopelijk in 2026 verdere voortgang op dat gebied. Misschien moeten we allemaal Indevolt web berichtje sturen hierover.
Als apparaten zo belangrijk zijn om ze aan een UPS te hangen zou ik ze ook mét netspanning graag werkend hebben
Marstek heeft bijvoorbeeld de smart box, die zorgt dat de Marstek via de normale aansluiting gaat leveren, maar dat de verbinding met het net wordt afgesloten.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Op de Indevolt betreft dit echt een noodstroom uitgang die wel constant gevoed wordt, maar je zult met bijv. een verlengsnoer en evt. stekkerblok aan de gang moeten gaan om de betreffende apparaten vanuit die uitgang te voeden. Er zit geen off-grid backup functionaliteit op voor een deel van je huishouden waar je met de Marstek Smart Box wel meer naar toe gaat.TKroon schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:33:
Kan iemand me uitleggen hoe het binnen milliseconden omschakelen naar noodstroom precies werkt? Hoe ik het begrijp levert de Indevolt alleen noodstroom op de wcd aan de achterkant. Maar hoe voorzie ik die apparaten dan met netspanning van stroom?
Als apparaten zo belangrijk zijn om ze aan een UPS te hangen zou ik ze ook mét netspanning graag werkend hebben
Marstek heeft bijvoorbeeld de smart box, die zorgt dat de Marstek via de normale aansluiting gaat leveren, maar dat de verbinding met het net wordt afgesloten.
Duidelijk, bedankt! Dan is deze helaas niet geschikt voor mij. Ik zou drie groepen (verlichting en koelkasten bv) altijd van spanning willen voorzien.Taro schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:48:
[...]
Op de Indevolt betreft dit echt een noodstroom uitgang die wel constant gevoed wordt, maar je zult met bijv. een verlengsnoer en evt. stekkerblok aan de gang moeten gaan om de betreffende apparaten vanuit die uitgang te voeden. Er zit geen off-grid backup functionaliteit op voor een deel van je huishouden waar je met de Marstek Smart Box wel meer naar toe gaat.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Dan kom je inderdaad op andere oplossingen. Een vrijstaande vriezer lukt vaak nog wel via een verlengsnoer, maar een inbouwkoelkast en verlichting wordt idd een ander verhaal.TKroon schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:02:
[...]
Duidelijk, bedankt! Dan is deze helaas niet geschikt voor mij. Ik zou drie groepen (verlichting en koelkasten bv) altijd van spanning willen voorzien.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Als je met een micro-omvormer via het stopcontact kan laden, dan kan dat in theorie ook via een generator. Echter moet je je wel bewust zijn van de gevaren ivm maximale vermogen, wat er gebeurt als de accu 100% heeft gehaald, etc.duvekot schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:33:
Nu we het toch over "backup" hebben .. kan ik in een noodsituatie de accu ook weer opladen met een generator? Dus de verbinding met het normale net verbreken, dus benodigde apparatuur aansluiten op de backup uitgang .. en dan de generator op de "net aansluiting" verbinden?
Dan zou ik de generator gebruiken als noodstroom. Via de accu verlies je ook gewoon 20%.duvekot schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:33:
Nu we het toch over "backup" hebben .. kan ik in een noodsituatie de accu ook weer opladen met een generator? Dus de verbinding met het normale net verbreken, dus benodigde apparatuur aansluiten op de backup uitgang .. en dan de generator op de "net aansluiting" verbinden?
Daarnaast staat er net dat de accu de noodstrooom uitzet als de accu netspanning heeft, dus nee het werkt ook niet eens.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Waar staat dat?IJsbeer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:37:
[...]
Daarnaast staat er net dat de accu de noodstrooom uitzet als de accu netspanning heeft, dus nee het werkt ook niet eens.
Ik zie nu dat ik je bericht niet goed gelezen had. Ik dacht gelezen te hebben dat je met stekkerdozen in de weer moest als de stroom was uitgevallen, maar zo staat het er niet.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Nee klopt, die zou je dan dus permanent in gebruik moeten hebben. Of je moet de accu natuurlijk direct naast een server, koelkast of vriezer plaatsen en het apparaat direct aansluiten.IJsbeer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:41:
[...]
Ik zie nu dat ik je bericht niet goed gelezen had. Ik dacht gelezen te hebben dat je met stekkerdozen in de weer moest als de stroom was uitgevallen, maar zo staat het er niet.
en als de accu dan laag in capaciteit komt eventueel weer met de generator opladen via de "normale" ingang? want hoe krijg je hem anders weer vol? (er zitten nog geen extra zonnepanelen op aangesloten op deze Eco variant van de solidflex).
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Ja.duvekot schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:52:
@Taro / @IJsbeer ik neem aan dat ik "gewoon" een haspel kan aansluiten op de backup uitgang en daarmee naar bijvoorbeeld de koelkast en de router en backup starlink etc kan gaan om deze van stroom te voorzien?
Je kunt de noodstroomuitgang ook als ingang voor bijv. micro-omvormers gebruiken, tot een maximum van 2400 Watt. Als de generator een 50Hz sinus genereert en voldoende vermogen kan leveren kan je de accu vermoedelijk ook via de AC-in aansluiten en zo vullen. Maar zoals hierboven al genoemd: Dan gaat de RTE een rol spelen en verlies je bijv. 20% van de kWh's aan Round Trip Efficiency / laad-/ontlaadverliezen. Dan is het slimmer gewoon de generator direct te gebruiken zonder tussenkomst van de accu. Tenzij je die natuurlijk hebt aangesloten op alle apparaten en omzetten veel werk is.en als de accu dan laag in capaciteit komt eventueel weer met de generator opladen via de "normale" ingang? want hoe krijg je hem anders weer vol? (er zitten nog geen extra zonnepanelen op aangesloten op deze Eco variant van de solidflex).
Ik vermoed dat de generator alleen een Schuko/Euro stopcontact (vrouwtje) heeft gezien de veiligheid. Dan zal je de AC-in daar dus op aan moeten sluiten. Omdat de enige andere oplossing: Schuko mannetje <-> kabel <-> Schuko mannetje een zelfmoordkabel zou worden.... Daarmee is de off-grid uitgang dus geen optie om een generator op aan te sluiten.
Ik denk dat de generator efficiënter werkt met een zwaardere last (het opladen van de accu) dan als die een aantal apparaten van stroom moet voorzien. Daarnaast wil je hem in een woonwijk ook niet continu hebben draaien .. dus als die voor een tijdje de accu lekker vol kan stoppen dan is dat ondanks de retour verliezen waarschijnlijk wel een betere oplossing als je het wat breder bekijkt.Taro schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:20:
[...]
Ja.
[...]
Je kunt de noodstroomuitgang ook als ingang voor bijv. micro-omvormers gebruiken, tot een maximum van 2400 Watt. Als de generator een 50Hz sinus genereert en voldoende vermogen kan leveren kan je de accu vermoedelijk ook via de AC-in aansluiten en zo vullen. Maar zoals hierboven al genoemd: Dan gaat de RTE een rol spelen en verlies je bijv. 20% van de kWh's aan Round Trip Efficiency / laad-/ontlaadverliezen. Dan is het slimmer gewoon de generator direct te gebruiken zonder tussenkomst van de accu. Tenzij je die natuurlijk hebt aangesloten op alle apparaten en omzetten veel werk is.
Ik vermoed dat de generator alleen een Schuko/Euro stopcontact (vrouwtje) heeft gezien de veiligheid. Dan zal je de AC-in daar dus op aan moeten sluiten. Omdat de enige andere oplossing: Schuko mannetje <-> kabel <-> Schuko mannetje een zelfmoordkabel zou worden.... Daarmee is de off-grid uitgang dus geen optie om een generator op aan te sluiten.
Moeten we nog wel ff de juiste configuratie vinden .. normaal staat de accu in "Nul op de Meter" instelling . Dat werkt natuurlijk niet bij een stroomstoring. In de ideale wereld sluit je eea zo aan dat de omvormer ook weer gaat werken en die stroom (ook via een aparte verbinding) ook naar de accu kan gaan (en de rest van de noodzakelijke apparatuur). Maar dat is pas iets waar naar gekeken gaat worden als dit werkt.
Net eens gekeken naar de broncode / API en het lijkt geen rocket science te zijn om dit te implementeren in de bestaande integratie. Misschien dat ik hier de komende werken eens naar kan kijken indien Indevolt dat zelf niet doet.JC-Denton schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:05:
[...]
Dat zou mooi zijn, op 0 zetten bjj zonsopgang en terug naar 800 bjj zonsondergangIk ga ze mailen, zal ook vragen naar de Bypass activatie.
:strip_exif()/f/image/0PhOpoGT26lZ4OxV0NwxwvxW.png?f=user_large)
In de API specs staat echter een limitatie die mogelijk een beperking gaat vormen voor het instellen van de waarden:
- De waarde die ingesteld kan worden voor "Power (charging)" heeft een range van 0 - 1200. Volgens mij is dit de "Inverter Input Limit" in de app welke ingesteld kan worden van 100 - 2400.
- De waarde die ingesteld kan worden voor "Power (discharging") heeft een range van 0 - 800. Volgens mij is dit de "Max AC Output Power" in de app welke ingesteld kan worden van 0 - 2400.
Bovendien kan ik volgens de API Specs maar 4 instellingen aanpassen, terwijl ik in de app toch echt meer instellingen zie. Daarnaast zie ik geen enkel data point dat mij de huidige waarden geeft voor deze settings. Ik heb alle data points opgevraagd uit de API, maar geen enkel data point komt overeen met mijn Inverter Input Limit / Max AC Output Power zoals deze nu ingesteld staan.
Ik ga even contact opnemen met Indevolt om te checken hoe dit zit, want zover mij bekend zou de API "volledig" moeten zijn (en de documentatie lijkt dit tegen te spreken).
Update: mail gestuurd, now we wait
Ik heb de eco besteld met 8kw opslag. Ik heb namelijk geen mogelijkheid om mijn panelen direct op de accu aan te sluiten.
Wat zal voor mij met panelen, (die in de maanden nov, dec en jan echt minimaal opleveren), warmtepomp en dynamisch contract de beste instelling zijn?
Smartmodes?
Vandaag reactie gehad dat mijn mail doorgestuurd is naar het technische team en dat ik maandag reactie kan verwachten. Ik verwacht op dit moment echter dat de API helemaal niet volledig is (dus dezelfde opties heeft als de app), maar dat ze aan gaan geven dat je via real-time mode de batterij zelf aan kan aansturen.Xirt schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:59:
Ik heb de velden toegevoegd als number en de API / coordinator files aangepast om uiteindelijk een call te kunnen doen op de SetData API (incl. benodigde combinatie van velden) om de charging / discharging power aan te kunnen passen:
[Afbeelding]
In de API specs staat echter een limitatie die mogelijk een beperking gaat vormen voor het instellen van de waarden:
- De waarde die ingesteld kan worden voor "Power (charging)" heeft een range van 0 - 1200. Volgens mij is dit de "Inverter Input Limit" in de app welke ingesteld kan worden van 100 - 2400.
- De waarde die ingesteld kan worden voor "Power (discharging") heeft een range van 0 - 800. Volgens mij is dit de "Max AC Output Power" in de app welke ingesteld kan worden van 0 - 2400.
Bovendien kan ik volgens de API Specs maar 4 instellingen aanpassen, terwijl ik in de app toch echt meer instellingen zie. Daarnaast zie ik geen enkel data point dat mij de huidige waarden geeft voor deze settings. Ik heb alle data points opgevraagd uit de API, maar geen enkel data point komt overeen met mijn Inverter Input Limit / Max AC Output Power zoals deze nu ingesteld staan.
Ik ga even contact opnemen met Indevolt om te checken hoe dit zit, want zover mij bekend zou de API "volledig" moeten zijn (en de documentatie lijkt dit tegen te spreken).
Update: mail gestuurd, now we wait
Nu is er al iemand geweest die daarvoor de bestaande integratie al aangepast heeft. Deze integratie voegt vier extra services toe die de real-time mode van de batterij gebruiken om 'm aan te sturen. De automatisering in de readme van deze integratie doet eigenlijk precies hetzelfde als mijn huidige opstelling met de Solarman P1 meter. Dat is niet heel gek: het lijkt erop dat deze repo gebaseerd is op een niet langer bestaande repo van Solarman (zie link onderaan).
Een snelle oplossing zou zijn om bovenstaande repo te gebruiken en de automatisering aan te passen zodat laden altijd mag, maar ontladen alleen tijdens bepaalde tijden (dus een conditie toevoegen in "Rule 2"). Ik hou mijn eigen codebase nog even open in het geval Indevolt maandag aangeeft dat er meer opties beschikbaar zijn voor het besturen via de API.
We zijn nog op zoek naar de ideale instelling, maar op dagen zonder zon en zonder echt lage prijzen blijft het lastig om je batterij zinvol te laden. Ik gebruik momenteel zelf de Slim-modus met een automatisch prijsverschil van 6 of 7 cent. Als dat prijsverschil er op een dag niet is, dan blijft hij gewoon op de modus 'Eigen gebruik voorrang' staan (nul op de meter).Gr33nfield schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:08:
Nou ik heb de Powerflex ook maar besteld na het lezen van alle reacties.
Ik heb de eco besteld met 8kw opslag. Ik heb namelijk geen mogelijkheid om mijn panelen direct op de accu aan te sluiten.
Wat zal voor mij met panelen, (die in de maanden nov, dec en jan echt minimaal opleveren), warmtepomp en dynamisch contract de beste instelling zijn?
Smartmodes?
Ik verwacht de komende tijd van indevolt de nodige updates en aanpassingen die het systeem nog slimmer maken.
Thanks!patrick_199 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:47:
[...]
We zijn nog op zoek naar de ideale instelling, maar op dagen zonder zon en zonder echt lage prijzen blijft het lastig om je batterij zinvol te laden. Ik gebruik momenteel zelf de Slim-modus met een automatisch prijsverschil van 6 of 7 cent. Als dat prijsverschil er op een dag niet is, dan blijft hij gewoon op de modus 'Eigen gebruik voorrang' staan (nul op de meter).
Ik verwacht de komende tijd van indevolt de nodige updates en aanpassingen die het systeem nog slimmer maken.
Ik kan mijn panelen niet rechtstreeks aansluiten maar het is natuurlijk wel handig dat de batterij gaat laden zodra ik stroom opwek. Het zou dan ook mooi zijn dat het systeem of pi meter kan koppelen met mijn Growatt omvormer. Of doet hij dit al dat je zo weet...
Net (dus inderdaad op zondagXirt schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:35:
[...]
Vandaag reactie gehad dat mijn mail doorgestuurd is naar het technische team en dat ik maandag reactie kan verwachten. Ik verwacht op dit moment echter dat de API helemaal niet volledig is (dus dezelfde opties heeft als de app), maar dat ze aan gaan geven dat je via real-time mode de batterij zelf aan kan aansturen.
Nu is er al iemand geweest die daarvoor de bestaande integratie al aangepast heeft. Deze integratie voegt vier extra services toe die de real-time mode van de batterij gebruiken om 'm aan te sturen. De automatisering in de readme van deze integratie doet eigenlijk precies hetzelfde als mijn huidige opstelling met de Solarman P1 meter. Dat is niet heel gek: het lijkt erop dat deze repo gebaseerd is op een niet langer bestaande repo van Solarman (zie link onderaan).
Een snelle oplossing zou zijn om bovenstaande repo te gebruiken en de automatisering aan te passen zodat laden altijd mag, maar ontladen alleen tijdens bepaalde tijden (dus een conditie toevoegen in "Rule 2"). Ik hou mijn eigen codebase nog even open in het geval Indevolt maandag aangeeft dat er meer opties beschikbaar zijn voor het besturen via de API.
Mogelijk komt er dus meer functionaliteit naar de API (of is die er al maar nog niet gedocumenteerd). Zodra ik wat weet zal ik hier even updaten.Hello. We will be updating the API integration documentation next week and will share it with you as soon as it's ready. Best regards, Indevolt Service
Als je de Indevolt aan de P1 gekoppeld hebt dan heeft die "indirect" ook de data van je Growatt .. niet direct gekoppeld, maar alle stroom die je Growatt aanmaakt wat meer is dan wat je huis nodig heeft zal dan geëxporteerd worden naar het stroomnet. Maar met de "Nul op de Meter" instellingen van je Indevolt accu gaat die dan direct die extra stroom de accus in stoppen zodat er niets meer naar het net gaat (tenzij je meer dan 800/2400 watt aan stroom over hebt)Gr33nfield schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:36:
[...]
Thanks!
Ik kan mijn panelen niet rechtstreeks aansluiten maar het is natuurlijk wel handig dat de batterij gaat laden zodra ik stroom opwek. Het zou dan ook mooi zijn dat het systeem of pi meter kan koppelen met mijn Growatt omvormer. Of doet hij dit al dat je zo weet...
Ik heb ook een reactie ontvangen over het activeren van de Bypass bij een stroomstoring. Het is nu niet mogelijk om deze te activeren door de app lokaal te verbinden. Deze functie wordt toegevoegd en zal in de volgende app update zitten.Xirt schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Net (dus inderdaad op zondag) het volgende gekregen:
[...]
Mogelijk komt er dus meer functionaliteit naar de API (of is die er al maar nog niet gedocumenteerd). Zodra ik wat weet zal ik hier even updaten.
Ik wilde eerst voor èèn set gaan maar dan kan ik voor een groot deel van de dag niet genoeg opslaan of zelf gebruiken en gaat er alsnog veel het net terug op.
Nu wil ik op een van de twee mijn setje van twee zonnepanelen op de schuur met micro omvormer direct hier op aansluiten. Ik heb hier nu een homewizard kWh meter tussen hangen en zou dit graag zou houden. Kan dat denken jullie?
WP Quatt 4 kW | 4770 wp | EV 70 kWh
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Je bedoelt: Eco -> HW Energy Socket -> Micro? Dat moet volgens mij wel werken, mits het een Energy Socket betreft. Met een DIN-rail kWh-meter wordt dat wat lastiger uiteraard.appelthee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:24:
Ik ben van plan tweemaal een powerflex 2000 eco aan te schaffen met zo'n 7 batterij modules.
Ik wilde eerst voor èèn set gaan maar dan kan ik voor een groot deel van de dag niet genoeg opslaan of zelf gebruiken en gaat er alsnog veel het net terug op.
Nu wil ik op een van de twee mijn setje van twee zonnepanelen op de schuur met micro omvormer direct hier op aansluiten. Ik heb hier nu een homewizard kWh meter tussen hangen en zou dit graag zou houden. Kan dat denken jullie?
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 04-01-2026 11:27 ]
Eeuuhhh. Dus zelfs als je de WiFi weer up en running hebt.. kan je niet met de app op je telefoon die backup setting aanzetten? Kan dat nu alleen als er stroom op de AC aansluiting zit?JC-Denton schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:02:
[...]
Ik heb ook een reactie ontvangen over het activeren van de Bypass bij een stroomstoring. Het is nu niet mogelijk om deze te activeren door de app lokaal te verbinden. Deze functie wordt toegevoegd en zal in de volgende app update zitten.
Goeie!Taro schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:25:
[...]
Je bedoelt: Eco -> HW Energy Socket -> Micro? Dat moet volgens mij wel werken, mits het een Energy Socket betreft. Met een DIN-rail kWh-meter wordt dat wat lastiger uiteraard.
Gaat inderdaad wel om een din rail meter van HW.
Eco-> din HW meter -> Micro
Kan die twee kanten op meten? Dus laat die generatie en afname los van elkaar zien?appelthee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:32:
[...]
Goeie!
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Je zou op de off-grid uitgang een kabel naar de DIN meter kunnen leggen, dan ben je er al. Maar geen idee of dat haalbaar is. Een makkelijkere optie is een HW Energy Socket ertussen doen. Met max 800 Watt zou ik dat qua warmte persoonlijk wel aandurven, maar een echte kWh-meter is wel netter uiteraard.appelthee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:32:
[...]
Goeie!
Yes, meet twee kanten op.duvekot schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:40:
[...]
Kan die twee kanten op meten? Dus laat die generatie en afname los van elkaar zien?
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Dat kan mogelijk wel maar dan heb je wel stroom nodig om je router in te schakelen. Of hotstop op je mobiel o.i.d. In ieder geval wat omslachtig maar ze gaan het oplossen!duvekot schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:57:
[...]
Eeuuhhh. Dus zelfs als je de WiFi weer up en running hebt.. kan je niet met de app op je telefoon die backup setting aanzetten? Kan dat nu alleen als er stroom op de AC aansluiting zit?
Dus dan alleen via Bluetooth communicatie die verbinding leggen?JC-Denton schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:02:
[...]
Dat kan mogelijk wel maar dan heb je wel stroom nodig om je router in te schakelen. Of hotstop op je mobiel o.i.d. In ieder geval wat omslachtig maar ze gaan het oplossen!
/f/image/6DeSbdSWq34fjNaaYfhUJMLq.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb mezelf ietwat laten gaan met de scheduler
Het zal nog even wat meer tweaken worden de komende tijd maar in ieder geval is het zo mooi geintregreerd in mijn setup tov. de Indevolt app.
Precies, maak lokaal verbinding over bluetooth en zet dan de Bypass aan. Dit kan nu dus niet maar gaan ze toevoegen.duvekot schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Dus dan alleen via Bluetooth communicatie die verbinding leggen?
Kan je de noodstroom uitgang op een bepaalde manier aansluiten aan je omvormers, zodat bij stroomuitval je zonnepanelen blijven werken en zo de groepenkast weer voorziet van stroom?
Of bij bepaalde zekeringen een extra draad maken met stekker, zodat de accu in de garage, de koelkast boven gewoon van stroom kan voorzien?
Allemaal leuke knutsel ideeën
Het ziet er uitgebreid en toch overzichtelijk uit, een mooi systeem dat goed in elkaar zit. Ik hoop dat de Indevolt-app hier een beetje bij in de buurt komt in de toekomstige updatesMaartenverho schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:48:
zo het heeft eventjes wat scripting gekost maar nu is mijn Powerflex lijkt helemaal ingegereld. Ik ben nog een van degene die vastgeroest zit in Domoticz dus daar maar even zelf een python plugin voor data intake geschreven en verder Lua scripts voor de scheduling, aansturing en visualisatie in elkaar getimmerd:
[Afbeelding]
Ik heb mezelf ietwat laten gaan met de scheduler. Hij haalt nu kwartierprijzen op van Enever.nl, uursvoorspellingen voor de komende twee dagen voor wind en zon van NED.nl. Dan vervolgens deze data gemoduleerd zodat stand van mijn zonnepanelen mee wordt genomen. Daarna doet de scheduler tweemaal per dag een bepaling hoe het best geladen en ontladen kan worden. Ik wil niet terug naar het net leveren, dus ontladen gaat dmv. 0 op meter modus.
Het zal nog even wat meer tweaken worden de komende tijd maar in ieder geval is het zo mooi geintregreerd in mijn setup tov. de Indevolt app.
Vaak kan op de noodstroomuitgang een 800watt micro omvormer en niet een geheel PV systeem. De gewone AC zijde zal nooit gaan terugleveren als hij geen 50Hz netreferentie heeft. Wat jij beschrijft is een off-grid systeem en ja die bestaan maar dat kan en mag niet zomaar.Paulo123 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 00:35:
Misschien een gekke vraag:
Kan je de noodstroom uitgang op een bepaalde manier aansluiten aan je omvormers, zodat bij stroomuitval je zonnepanelen blijven werken en zo de groepenkast weer voorziet van stroom?![]()
Of bij bepaalde zekeringen een extra draad maken met stekker, zodat de accu in de garage, de koelkast boven gewoon van stroom kan voorzien?![]()
Allemaal leuke knutsel ideeën
Ook zou ondersteuning voor de HomeWizard P1 héél welkom zijn
Het is Solid en heb drie uitbreidings accu's.Taro schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:39:
[...]
Solid of Powerflex en 1 of meer accu's? Ik zie hier 8-9 Watt met Powerflex Hybride en 1 extra accu.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Heb de Marstek Venus E 3 een tijdje geleden in mijn eentje getild en zou je niet adviseren die op een zoldertje te zetten. Dan is een modulair Indevolt systeem inderdaad een betere keuze. Of de Marstek Venus A/D of Zendure 2400AC modulaire systemen. Die laatste werkt sinds kort ook met de HW P1, al moet een nieuwe firmware update daar nog wel grote problemen voor oplossen.Nexoez schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:53:
Iemand enig idee hoe lang zo'n homologatieproces verloopt via Synergrid? Ik ben namelijk ook aan het twijfelen tussen de PowerFlex 2000 ECO en de Marstek Venus E... Alleen moet die op een zoldertje terechtkomen, dus lijkt het modulaire systeem wel een pak aangenamer te tillen. Zou ik die durven aanschaffen voordat de homologatie rond is?
Ook zou ondersteuning voor de HomeWizard P1 héél welkom zijn. Mijn laadpaal (Peblar) werkt via de HW, zo'n splitter met 2 dongles staat maar vrij lullig..
Be small, act BIG.
Ik heb nu de instelling zo staan dat ik de beide units in een cluster heb staan. Dat betekent dat de 1e unit de master is en de 2e de slave, zullen we maar zeggen. Ik weet echter niet of dit wel zo verstandig is. Volgens Thuisbatterij.nl is dit wel het handigste, maar ik zou ook wel eens willen weten wat het effect is als ik ze gewoon apart laat bollen. Misschien dat iemand hier al ervaring mee heeft ?
Het handige is wel dat uiteraard alles wat je instelt op de hoofd-unit ook door de sub-unit wordt opgevolgd.
Ik ben voorzien van een dynamisch contract bij de ANWB en uiteraard 22 zonnepanelen (uit 2017)met een Solaredge omvormer van max. 5 Kwh. Nu de zonnepanelen nog weinig doen, ben ik tevens aan het stoeien met de slimme instelling en dynamische prijzen in combinatie met 'eigen gebruik voorrang'.
PV:22x 275Wp =>6050Wp || Thuisbatterij: 2025 IndeVolt Powerflex 2000 2x 6 kWh || Auto's: 2025 Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh; 2025 Leapmotor T03; 1998 Ford Mustang SVT Cobra 4.6 lt Cabrio
Ik heb zelf ook 2 powerflex torentjes staan van 10kw elk, in een cluster.streets66 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:41:
Vraagje mbt de instellingen in de Indevolt app. Ik heb hier eigenlijk nog niets concreets langs zien komen betreffende het clusteren. ......
Wat je niet wil is dat wanneer je ze beiden apart laat draaien dat de ene de andere bijvoorbeeld op gaat laden. Dan verlies je alleen maar capaciteit en dus energie en geld. Dan is een cluster dus erg handig omdat ze dan praktisch als 1 grote accu werken.
[ Voor 4% gewijzigd door samvdheijden op 05-01-2026 18:20 ]
Er zit inderdaad geen verwarming in. De PowerFlex heeft dezelfde minimale laadtemperatuur van -20thaMini schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:45:
Nou zie ik dat de Indevolt Solidflex een uitzonderlijk lage minimale charge temperatuur heeft van -20. Komt dat door de semi-solid batterij? Voor zover ik kon vinden zit er geen verwarming in.
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Hopelijk doen de verschillende merken dit niet vanuit marketing oogpunt, maar hebben ze daadwerkelijk een techniek toegepast die dit netjes kan doen zonder lange termijn schade, al kan ik mij niet voorstellen welke dat dan zou moeten zijn. Bij Zendure weet ik zeker dat ze verwarming hebben ingebouwd, ik heb dat bij meerdere producten van ze in de praktijk zien werken.
Mijn advies zou zijn: Nooit onder nul laden als er geen verwarming is ingebouwd, ook niet als het in de tech specs wordt genoemd. En ja, evt. garantie is hun probleem, maar een thermal runaway is je eigen probleem, dus don't jinx it.
Edit: Update, ook de Powerflex 2000 heeft naar ik heb begrepen van thuisbatterij.nl een ingebouwde verwarming en kan daardoor ook onder 1 graden Celsius laden.
[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 06-01-2026 09:21 ]
Volgens de specificaties heeft de Solidflex wel een verwarmingselement.thaMini schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:45:
Nou zie ik dat de Indevolt Solidflex een uitzonderlijk lage minimale charge temperatuur heeft van -20. Komt dat door de semi-solid batterij? Voor zover ik kon vinden zit er geen verwarming in.
Parkeren is een vak, geen twee vakken.
Grappig.. dan klopt de info in deze review van de PowerFlex wellicht niet. Kan volgens het boekje tot -20 Daarin staat overigens niets in over verwarming maar dat zegt niet alles natuurlijk.MichelKlok schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:17:
[...]
Volgens de specificaties heeft de Solidflex wel een verwarmingselement.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/bdbwqygcouXjKnh8Ms0sWQgh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Jan Workum op 05-01-2026 23:00 ]
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Ja, het apparaat kan in de winter worden gebruikt. Het beschikt over een verwarmingsfunctie die automatisch wordt geactiveerd wanneer de temperatuur onder 0 °C zakt.
Op de website van Thuisbatterij.nl staat er niets over, in de handleiding bij de tech specs niet waar dat bij de SolidFlex wel in de handleiding wordt genoemd. Dus wat is de waarheid... Ik ga het bij Thuisbatterij.nl navragen.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
En dan ook in de Solidflex?Taro schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:05:
Al feedback van ze ontvangen: Ja, er zit ook een verwarming in de Powerflex ingebouwd, die onder de 1 graden aan zal gaan.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Ja, naar mijn weten wel en daar staat het ook in de handleiding benoemd. Heb dat voor de zekerheid ook nog even nagevraagd.
De optie om om zonnepanelen direct aan te kunnen sluiten (bijvoorbeeld in noodgevallen) vind ik de meerprijs waard. We hebben overigens een PV installatie met één Goodwe omvormer, geen micro-omvormers.
Ik loop nu vast op het verschil tussen de Powerflex en de Solidflex. Klopt mijn (AI) conclusie dat de huidige Powerflex 2000 iets nieuwer is, met solid state LiFePO4 accus die beter zijn dan de Solidflex serie met z'n iets oudere Semi-solid techniek? In dat geval zou ik voor de Powerflex serie kiezen.
pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz
Het is juist andersom. De accutechniek in de SolidFlex is nieuwer dan die in de Powerflex. Wat niet wil zeggen dat het persé beter is. De SolidFlex heeft per accu ietsje minder capaciteit dan de PowerFlex. Maar zou in theorie iets veiliger moeten zijn. Al heb ik daar nog geen test of bewijs van gezien.shag-me schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:57:
Ik loop nu vast op het verschil tussen de Powerflex en de Solidflex. Klopt mijn (AI) conclusie dat de huidige Powerflex 2000 iets nieuwer is, met solid state LiFePO4 accus die beter zijn dan de Solidflex serie met z'n iets oudere Semi-solid techniek? In dat geval zou ik voor de Powerflex serie kiezen.
Volgens mij zijn ze buiten de accu technologie (en dus ook de opslagcapaciteit) verder zo goed als identiek.
[ Voor 6% gewijzigd door samvdheijden op 06-01-2026 12:23 ]
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
De SolidFlex heeft semi Solid State tech, dus niet volledig Solid State. De PowerFlex heeft standaard accu's, dus helemaal niet Solid State, maar beide zijn ze dus niet volledig Solid State en LFP. De PowerFlex is wat goedkoper, meer capaciteit. En de SolidFlex zou iets veiliger moeten zijn, maar of dat vooral marketing is, of in de praktijk zo is zullen we vermoedelijk nooit weten.
Persoonlijk zou ik voor de PowerFlex gaan. Solid State is leuk, maar pas als het volledig Solid State is, tot die tijd zie ik er zelf weinig/geen meerwaarde van in en zou ik voor minder geld wat meer capaciteit kiezen.
Ja klopt en lfp is al een bewezen techniek half solid state niet ik ga denk ik ook voor de powerflexTaro schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:29:
De SolidFlex heeft 1792 Wh capaciteit vs 2000 Wh capaciteit bij de PowerFlex.
De SolidFlex heeft semi Solid State tech, dus niet volledig Solid State. De PowerFlex heeft standaard accu's, dus helemaal niet Solid State, maar beide zijn ze dus niet volledig Solid State en LFP. De PowerFlex is wat goedkoper, meer capaciteit. En de SolidFlex zou iets veiliger moeten zijn, maar of dat vooral marketing is, of in de praktijk zo is zullen we vermoedelijk nooit weten.
Persoonlijk zou ik voor de PowerFlex gaan. Solid State is leuk, maar pas als het volledig Solid State is, tot die tijd zie ik er zelf weinig/geen meerwaarde van in en zou ik voor minder geld wat meer capaciteit kiezen.
Neem je de Hybride of de Eco?Jessy007 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:37:
[...]
Ja klopt en lfp is al een bewezen techniek half solid state niet ik ga denk ik ook voor de powerflex
Ik zit met met exact hetzelfde als u. Direct een aantal zonnepanelen aansluiten heeft bij mij de voorkeur.
Ik neem de hybride is namelijk maar 100 euro duurder en dan kan ik nog 2x zonnepanelen 500wp op mijn tuinhuis plaatsen.eppo16 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:40:
[...]
Neem je de Hybride of de Eco?
Ik zit met met exact hetzelfde als u. Direct een aantal zonnepanelen aansluiten heeft bij mij de voorkeur.
Dan heb ik 5.3kwp in totaal waarvan 1000wp op de accu.
Dank voor de duidelijke toelichting en het advies!Taro schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:29:
De SolidFlex heeft 1792 Wh capaciteit vs 2000 Wh capaciteit bij de PowerFlex.
Ik zie onze set-up zo: we hebben een drie-fase DSMR 4.2.2 meter, met Homewizard P1. Mijn plan: eerst aan de slag met een Powerflex 2000 Hybride, met één extra accu á 2kWh, dus 4kWh in totaal, mijn budget voor dit project.
Aandachtspunten:
- 800w leverlimiet op een stekkerinstallatie -> als de Powerflex set naar tevredenheid werkt pas ik dat aan naar vaste installatie met eigen groep en kan die omhoog
- Handelen/ Nul op de meter werkt niet optimaal met DSMR 4.2.2, i.v.m. updatetijd -> met ons forse stroomoverschot komt de accu toch vaak en vlot vol en we hebben voorlopig nog een vast contract
- Ik heb de optie om de set in Duitsland te bestellen, daar met gratis Indevolt Smarter Stroommeter (SMD3) (ipv P1-meter) -> Deze kan het ontbreken van DSMR 5 opheffen, als ik voor vaste installatie op eigen groep ga, kan ik die plaatsen en dan is ook Nul op de meter / handelen mogelijk?
Mis ik nog iets?
pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz
Zodat hij niet gaat ontladen als de EV via de Zappi lader op zonne-energie staat te laden?
:strip_exif()/f/image/givVd85RWmNvV9496iltyLLK.jpg?f=fotoalbum_large)