• BastiaanJ
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:22
Mediacj schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:35:
[...]

Ik heb dat tijdens onze testperiode ook al aangegeven bij Indevolt, maar toen leken ze niet erg overtuigd dat het daadwerkelijk beter kon.

Wel is het zo dat je hier alleen in de winter last van hebt, omdat hij dan redelijk vaak in stand-by staat. In de zomer en in het voor- en najaar is hij veel actiever. Verder kun je hem in de winter ook helemaal uitzetten; dan bleef alles stabiel.
Mijn PowerFlex 2000 eco met 2 extra batterijmodules heeft een continu eigen verbruik van gemiddeld 23W. Dat vind ik erg hoog. In de zomer zal het minder opvallen, maar het verlies is wel altijd aanwezig. Op jaarbasis dus zo'n 200 kWh. Dit verlies is nog niet meegenomen in de RTE als je naar de laad/ontlaad data kijkt in de app. Ik hoop dat Indevolt via een software update het eigen verbruik nog wat kan verminderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDx-61oqo3FAwcSXdNcxvgRChWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/99RpBlyjm6KCKH5VTf1w8dgh.png?f=fotoalbum_large

• veldhuizen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:49
Ok, wel degelijk iets om mee te nemen in de vergelijking en keuze die je maakt. Vindt het alleen niet overal terug in de reviews.

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:31
Ik heb het vermeld, maar bij mij ging het vooral bij de SolidFlex om pieken ipv continue. Maar goed, het is ook geen handige periode qua weer om een batterij te testen.

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• Maartenverho
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:50
Ik heb ook dit weekend de Powerflex + 2 modules geïnstalleerd. Mooi apparaat! ik zie ook de relatief hoge stand-by. Pakweg 240wh gisteren en vandaag ongeveer zelfde. Ik zag nog wel een functie in de app: Deep standby. Iemand van jullie al ervaring of dit veel uitmaakt? Je kan het schedulen. Ik heb dit nu maar van 17:00 tot 12:00 volgende dag ingesteld. Veel zon zal er dan nu toch niet zijn dus dan mag hij van mij wel even helemaal niks doen.

Ik ben nog wel een beetje aan het stoeien met de instellingen. Ik ben niet echt overtuigd van de smart optie en de NOM is voor mij niet altijd ideaal als de warmtepomp tijdens zonnige momenten grote piekafname heeft (ik wil dan eigenlijk dat de batterij dat dan niet gaat opvangen). De api werkt opzich goed maar heeft maar beperkte mogelijkheden m.b.t setting veranderen. Het zou bijv heel handig zijn als je via de app ook de load settings en discharge settings kon instellen. Iemand enig idee of die setting wellicht gewoon nog niet gedocumenteerd zijn maar wel in api verborgen zitten?

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:07
Ik heb momenteel 2 PIB's van Homewizard staan (5.4 kWh, 1600 W laden en ontladen op eigen groep) en dit werkt prima. Ik overweeg het systeem uit te breiden met nog een batterij.

Toen zag ik echter de systemen van Indevolt voorbij komen, waarbij ik voor €2600 een compleet systeem met 12 kWh aan opslag kan krijgen. Dat is nogal een verschil per kWh met Homewizard! Of mis ik hier een enorme adder onder het gras?

Ik vind het verder opvallend dat Indevolt de Solidflex en Powerflex naast elkaar voert met vrijwel identieke specificaties. Als ik ze naast elkaar leg, dan zie ik op papier geen meerwaarde van de Powerflex (minder capaciteit, dezelfde afmeting, vergelijkbare prijs). Waarom zou iemand voor de Solidflex kiezen?

Daarnaast lees ik in dit topic en de enige twee reviews die ik kan vinden wat opmerkingen over de het standby-gebruik. Heeft er iemand een direct vergelijk tussen deze batterijen van Indevolt en bijv. Homewizard wat standby-gebruik en RTE betreft?

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-12 12:43

MGZ

Morgion schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:27:
Ik heb momenteel 2 PIB's van Homewizard staan (5.4 kWh, 1600 W laden en ontladen op eigen groep) en dit werkt prima. Ik overweeg het systeem uit te breiden met nog een batterij.

Toen zag ik echter de systemen van Indevolt voorbij komen, waarbij ik voor €2600 een compleet systeem met 12 kWh aan opslag kan krijgen. Dat is nogal een verschil per kWh met Homewizard! Of mis ik hier een enorme adder onder het gras?

Ik vind het verder opvallend dat Indevolt de Solidflex en Powerflex naast elkaar voert met vrijwel identieke specificaties. Als ik ze naast elkaar leg, dan zie ik op papier geen meerwaarde van de Powerflex (minder capaciteit, dezelfde afmeting, vergelijkbare prijs). Waarom zou iemand voor de Solidflex kiezen?

Daarnaast lees ik in dit topic en de enige twee reviews die ik kan vinden wat opmerkingen over de het standby-gebruik. Heeft er iemand een direct vergelijk tussen deze batterijen van Indevolt en bijv. Homewizard wat standby-gebruik en RTE betreft?
De solidflex is semi solid state en de powerflex niet.
De RTE van HW is één van de laagste van de geteste batterijen hier.
Kijk anders eens op www.energienerds.nl voor reviews.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MGZ schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:45:
[...]

De solidflex is semi solid state en de powerflex niet.
De RTE van HW is één van de laagste van de geteste batterijen hier.
Kijk anders eens op www.energienerds.nl voor reviews.
Binnenkort gaan we de Powerflex ook ontvangen en reviewen. Dan kunnen we ze beter met elkaar vergelijken. Maar je merkt wel dat er veel interesse is in de Indevolt batterijen. En zijn ook mooie apparaten. Jammer van dat standby verbruik wat we ook hebben aangegeven bij ze, hopelijk kunnen ze dat softwarematig nog wat verminderen. Maar we zijn ook benieuwd naar de Powerflex.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:07
mrme12345 schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:18:
[...]

Binnenkort gaan we de Powerflex ook ontvangen en reviewen. Dan kunnen we ze beter met elkaar vergelijken. Maar je merkt wel dat er veel interesse is in de Indevolt batterijen. En zijn ook mooie apparaten. Jammer van dat standby verbruik wat we ook hebben aangegeven bij ze, hopelijk kunnen ze dat softwarematig nog wat verminderen. Maar we zijn ook benieuwd naar de Powerflex.
Hebben jullie ook data wat betreft het standby-verbruik van andere merken? Dan zouden we e.e.a. in perspectief kunnen plaatsen?

• mrme12345
  • Niet online
Morgion schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:30:
[...]

Hebben jullie ook data wat betreft het standby-verbruik van andere merken? Dan zouden we e.e.a. in perspectief kunnen plaatsen?
Als we standby verbruik vaststellen is dat meestal vrij beperkt (ook afhankelijk van de status van de batterij natuurlijk en vaak loopt het ook via de batterij zelf) zo rond de 5 a 10w. Maar bij Indevolt viel het hoge standby verbruik op en hebben we dat ook gemeld bij Indevolt. Ook Lunergy had hier last van bijvoorbeeld. Binnenkort krijgen we de Powerflex en zullen we dat wederom meten.

• Twister360
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-12 11:32
Maartenverho schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:12:
Ik ben nog wel een beetje aan het stoeien met de instellingen. Ik ben niet echt overtuigd van de smart optie en de NOM is voor mij niet altijd ideaal als de warmtepomp tijdens zonnige momenten grote piekafname heeft (ik wil dan eigenlijk dat de batterij dat dan niet gaat opvangen). De api werkt opzich goed maar heeft maar beperkte mogelijkheden m.b.t setting veranderen. Het zou bijv heel handig zijn als je via de app ook de load settings en discharge settings kon instellen. Iemand enig idee of die setting wellicht gewoon nog niet gedocumenteerd zijn maar wel in api verborgen zitten?
Hier loop ik ook tegen aan en zou ik ook graag meer over weten. In de review van Energienerds lees ik dat de smart functie meer moet kunnen dan alleen op prijs sturen:
Smart‘: Deze modus gebruikt geavanceerde AI en data-analyse om het energieverbruik, de productie van zonnepanelen en weersvoorspellingen te combineren. Het systeem voorspelt hiermee het uurverbruik en de zonne-energieproductie. En optimaliseert continu het laad- en ontlaadgedrag om zo de energiekosten te minimaliseren en het zelfverbruik te maximaliseren. Dit alles zonder puur te sturen op alleen de prijs.
Deze extra slimmigheden heb ik echter nog niet in de app ontdekt.

• BastiaanJ
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:22
mrme12345 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:31:
[...]

Als we standby verbruik vaststellen is dat meestal vrij beperkt (ook afhankelijk van de status van de batterij natuurlijk en vaak loopt het ook via de batterij zelf) zo rond de 5 a 10w. Maar bij Indevolt viel het hoge standby verbruik op en hebben we dat ook gemeld bij Indevolt. Ook Lunergy had hier last van bijvoorbeeld. Binnenkort krijgen we de Powerflex en zullen we dat wederom meten.
In de FAQ op de website van Indevolt staat het volgende:
Ga naar de instellingenpagina, zoek de bypass-functie en deactiveer deze. Ga vervolgens terug naar de instellingenpagina, activeer de diepe standby-modus en stel deze in op Actief gedurende 24 uur.

Het hoge standby verbruik lijkt hiermee opgelost. Ik zal het de komende dagen monitoren.

• mrme12345
  • Niet online
BastiaanJ schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:40:
[...]

In de FAQ op de website van Indevolt staat het volgende:
Ga naar de instellingenpagina, zoek de bypass-functie en deactiveer deze. Ga vervolgens terug naar de instellingenpagina, activeer de diepe standby-modus en stel deze in op Actief gedurende 24 uur.

Het hoge standby verbruik lijkt hiermee opgelost. Ik zal het de komende dagen monitoren.
Zou mooi zijn, die bypass functie is ook nieuw, die zat eerst ook niet in app. Hadden wij ook aangegeven. Maar wel redelijk omslachtig zo, maar als het maar kan dat is belangrijkste.

Pagina: 1 2 Laatste