• BastiaanJ
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12:55
Mediacj schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:35:
[...]

Ik heb dat tijdens onze testperiode ook al aangegeven bij Indevolt, maar toen leken ze niet erg overtuigd dat het daadwerkelijk beter kon.

Wel is het zo dat je hier alleen in de winter last van hebt, omdat hij dan redelijk vaak in stand-by staat. In de zomer en in het voor- en najaar is hij veel actiever. Verder kun je hem in de winter ook helemaal uitzetten; dan bleef alles stabiel.
Mijn PowerFlex 2000 eco met 2 extra batterijmodules heeft een continu eigen verbruik van gemiddeld 23W. Dat vind ik erg hoog. In de zomer zal het minder opvallen, maar het verlies is wel altijd aanwezig. Op jaarbasis dus zo'n 200 kWh. Dit verlies is nog niet meegenomen in de RTE als je naar de laad/ontlaad data kijkt in de app. Ik hoop dat Indevolt via een software update het eigen verbruik nog wat kan verminderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDx-61oqo3FAwcSXdNcxvgRChWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/99RpBlyjm6KCKH5VTf1w8dgh.png?f=fotoalbum_large

• veldhuizen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-01 11:23
Ok, wel degelijk iets om mee te nemen in de vergelijking en keuze die je maakt. Vindt het alleen niet overal terug in de reviews.

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:28
Ik heb het vermeld, maar bij mij ging het vooral bij de SolidFlex om pieken ipv continue. Maar goed, het is ook geen handige periode qua weer om een batterij te testen.

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• Maartenverho
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:56
Ik heb ook dit weekend de Powerflex + 2 modules geïnstalleerd. Mooi apparaat! ik zie ook de relatief hoge stand-by. Pakweg 240wh gisteren en vandaag ongeveer zelfde. Ik zag nog wel een functie in de app: Deep standby. Iemand van jullie al ervaring of dit veel uitmaakt? Je kan het schedulen. Ik heb dit nu maar van 17:00 tot 12:00 volgende dag ingesteld. Veel zon zal er dan nu toch niet zijn dus dan mag hij van mij wel even helemaal niks doen.

Ik ben nog wel een beetje aan het stoeien met de instellingen. Ik ben niet echt overtuigd van de smart optie en de NOM is voor mij niet altijd ideaal als de warmtepomp tijdens zonnige momenten grote piekafname heeft (ik wil dan eigenlijk dat de batterij dat dan niet gaat opvangen). De api werkt opzich goed maar heeft maar beperkte mogelijkheden m.b.t setting veranderen. Het zou bijv heel handig zijn als je via de app ook de load settings en discharge settings kon instellen. Iemand enig idee of die setting wellicht gewoon nog niet gedocumenteerd zijn maar wel in api verborgen zitten?

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 23:31
Ik heb momenteel 2 PIB's van Homewizard staan (5.4 kWh, 1600 W laden en ontladen op eigen groep) en dit werkt prima. Ik overweeg het systeem uit te breiden met nog een batterij.

Toen zag ik echter de systemen van Indevolt voorbij komen, waarbij ik voor €2600 een compleet systeem met 12 kWh aan opslag kan krijgen. Dat is nogal een verschil per kWh met Homewizard! Of mis ik hier een enorme adder onder het gras?

Ik vind het verder opvallend dat Indevolt de Solidflex en Powerflex naast elkaar voert met vrijwel identieke specificaties. Als ik ze naast elkaar leg, dan zie ik op papier geen meerwaarde van de Powerflex (minder capaciteit, dezelfde afmeting, vergelijkbare prijs). Waarom zou iemand voor de Solidflex kiezen?

Daarnaast lees ik in dit topic en de enige twee reviews die ik kan vinden wat opmerkingen over de het standby-gebruik. Heeft er iemand een direct vergelijk tussen deze batterijen van Indevolt en bijv. Homewizard wat standby-gebruik en RTE betreft?

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-01 11:42

MGZ

Morgion schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:27:
Ik heb momenteel 2 PIB's van Homewizard staan (5.4 kWh, 1600 W laden en ontladen op eigen groep) en dit werkt prima. Ik overweeg het systeem uit te breiden met nog een batterij.

Toen zag ik echter de systemen van Indevolt voorbij komen, waarbij ik voor €2600 een compleet systeem met 12 kWh aan opslag kan krijgen. Dat is nogal een verschil per kWh met Homewizard! Of mis ik hier een enorme adder onder het gras?

Ik vind het verder opvallend dat Indevolt de Solidflex en Powerflex naast elkaar voert met vrijwel identieke specificaties. Als ik ze naast elkaar leg, dan zie ik op papier geen meerwaarde van de Powerflex (minder capaciteit, dezelfde afmeting, vergelijkbare prijs). Waarom zou iemand voor de Solidflex kiezen?

Daarnaast lees ik in dit topic en de enige twee reviews die ik kan vinden wat opmerkingen over de het standby-gebruik. Heeft er iemand een direct vergelijk tussen deze batterijen van Indevolt en bijv. Homewizard wat standby-gebruik en RTE betreft?
De solidflex is semi solid state en de powerflex niet.
De RTE van HW is één van de laagste van de geteste batterijen hier.
Kijk anders eens op www.energienerds.nl voor reviews.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MGZ schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:45:
[...]

De solidflex is semi solid state en de powerflex niet.
De RTE van HW is één van de laagste van de geteste batterijen hier.
Kijk anders eens op www.energienerds.nl voor reviews.
Binnenkort gaan we de Powerflex ook ontvangen en reviewen. Dan kunnen we ze beter met elkaar vergelijken. Maar je merkt wel dat er veel interesse is in de Indevolt batterijen. En zijn ook mooie apparaten. Jammer van dat standby verbruik wat we ook hebben aangegeven bij ze, hopelijk kunnen ze dat softwarematig nog wat verminderen. Maar we zijn ook benieuwd naar de Powerflex.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Morgion
mrme12345 schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:18:
[...]

Binnenkort gaan we de Powerflex ook ontvangen en reviewen. Dan kunnen we ze beter met elkaar vergelijken. Maar je merkt wel dat er veel interesse is in de Indevolt batterijen. En zijn ook mooie apparaten. Jammer van dat standby verbruik wat we ook hebben aangegeven bij ze, hopelijk kunnen ze dat softwarematig nog wat verminderen. Maar we zijn ook benieuwd naar de Powerflex.
Hebben jullie ook data wat betreft het standby-verbruik van andere merken? Dan zouden we e.e.a. in perspectief kunnen plaatsen?

• mrme12345
  • Niet online
Morgion schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:30:
[...]

Hebben jullie ook data wat betreft het standby-verbruik van andere merken? Dan zouden we e.e.a. in perspectief kunnen plaatsen?
Als we standby verbruik vaststellen is dat meestal vrij beperkt (ook afhankelijk van de status van de batterij natuurlijk en vaak loopt het ook via de batterij zelf) zo rond de 5 a 10w. Maar bij Indevolt viel het hoge standby verbruik op en hebben we dat ook gemeld bij Indevolt. Ook Lunergy had hier last van bijvoorbeeld. Binnenkort krijgen we de Powerflex en zullen we dat wederom meten.

• Twister360
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-01 10:55
Maartenverho schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:12:
Ik ben nog wel een beetje aan het stoeien met de instellingen. Ik ben niet echt overtuigd van de smart optie en de NOM is voor mij niet altijd ideaal als de warmtepomp tijdens zonnige momenten grote piekafname heeft (ik wil dan eigenlijk dat de batterij dat dan niet gaat opvangen). De api werkt opzich goed maar heeft maar beperkte mogelijkheden m.b.t setting veranderen. Het zou bijv heel handig zijn als je via de app ook de load settings en discharge settings kon instellen. Iemand enig idee of die setting wellicht gewoon nog niet gedocumenteerd zijn maar wel in api verborgen zitten?
Hier loop ik ook tegen aan en zou ik ook graag meer over weten. In de review van Energienerds lees ik dat de smart functie meer moet kunnen dan alleen op prijs sturen:
Smart‘: Deze modus gebruikt geavanceerde AI en data-analyse om het energieverbruik, de productie van zonnepanelen en weersvoorspellingen te combineren. Het systeem voorspelt hiermee het uurverbruik en de zonne-energieproductie. En optimaliseert continu het laad- en ontlaadgedrag om zo de energiekosten te minimaliseren en het zelfverbruik te maximaliseren. Dit alles zonder puur te sturen op alleen de prijs.
Deze extra slimmigheden heb ik echter nog niet in de app ontdekt.

• BastiaanJ
mrme12345 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:31:
[...]

Als we standby verbruik vaststellen is dat meestal vrij beperkt (ook afhankelijk van de status van de batterij natuurlijk en vaak loopt het ook via de batterij zelf) zo rond de 5 a 10w. Maar bij Indevolt viel het hoge standby verbruik op en hebben we dat ook gemeld bij Indevolt. Ook Lunergy had hier last van bijvoorbeeld. Binnenkort krijgen we de Powerflex en zullen we dat wederom meten.
In de FAQ op de website van Indevolt staat het volgende:
Ga naar de instellingenpagina, zoek de bypass-functie en deactiveer deze. Ga vervolgens terug naar de instellingenpagina, activeer de diepe standby-modus en stel deze in op Actief gedurende 24 uur.

Het hoge standby verbruik lijkt hiermee opgelost. Ik zal het de komende dagen monitoren.

• mrme12345
  • Niet online
BastiaanJ schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:40:
[...]

In de FAQ op de website van Indevolt staat het volgende:
Ga naar de instellingenpagina, zoek de bypass-functie en deactiveer deze. Ga vervolgens terug naar de instellingenpagina, activeer de diepe standby-modus en stel deze in op Actief gedurende 24 uur.

Het hoge standby verbruik lijkt hiermee opgelost. Ik zal het de komende dagen monitoren.
Zou mooi zijn, die bypass functie is ook nieuw, die zat eerst ook niet in app. Hadden wij ook aangegeven. Maar wel redelijk omslachtig zo, maar als het maar kan dat is belangrijkste.

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-01 15:09
Twister360 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:18:
[...]
Welke instellingen en modus gebruik je hiervoor?
Ben dan ook erg benieuwd naar jouw ervaring en instellingen.
Ik gebruik een beetje een mix van de verschillende modes, Eigen gebruik voorrang op momenten dat ik verwacht dat er later op de dag nog wat zon komt en dus hiervan weer kan bijladen. Maar meestal op de Prijsstrategie die gebruik zou maken van 'AI', alhoewel ik dat betwijfel. Naast dat mijn aanbieder (Tibber) niet te kiezen is blijft dit toch erg bewerkelijk om steeds te controleren wat de verwachten prijzen zijn en vervolgens hierop in de Indevolt app deze in te stellen. Het werkt daarna zoals je zou verwachten maar had van 'AI' wat meer verwacht.

Arjan

• Maartenverho
mrme12345 schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:11:
[...]

Zou mooi zijn, die bypass functie is ook nieuw, die zat eerst ook niet in app. Hadden wij ook aangegeven. Maar wel redelijk omslachtig zo, maar als het maar kan dat is belangrijkste.
Ik heb het sinds gisteren inderdaad zo ingeregeld: bypass uit en in deep stand-by. Het lijkt er op dat hij inderdaad nu minder verbruikt. De buitenkant van de batterij wordt ook niet meer standaard warm. Ik gok dat de omvormer nu gewoon uit staat. Wat er in de deep stand-by state overigens niet lijkt te gebeuren is load balancing tussen batterij modules. Sinds gisteren 16:00 is hij voor de batterij van de module met de omvormer er in van 61% naar 56% teruggelopen, wat neer komt op ~6w continu gebruik. Andere twee module zijn echter nog gewoon 61%.

Al met al denk ik dat deze modus in de winter een redelijke opties is. In de lente zet ik hem denk ik alleen eind van de nacht en begin ochtend in de deep stand-by.

• Morgion
Maartenverho schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:01:
[...]
Wat er in de deep stand-by state overigens niet lijkt te gebeuren is load balancing tussen batterij modules. Sinds gisteren 16:00 is hij voor de batterij van de module met de omvormer er in van 61% naar 56% teruggelopen, wat neer komt op ~6w continu gebruik. Andere twee module zijn echter nog gewoon 61%.
Die conclusie is misschien wat voorbarig. Er is immers geen load, maar enkel standby-verbruik.

Uit de handleiding of informatie op de website kan ik nergens opmaken wat die bypass-functie en deep standby nu precies inhouden. Heeft iemand dit al kunnen uitvogelen?

• Maartenverho
Morgion schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:28:
[...]

Die conclusie is misschien wat voorbarig. Er is immers geen load, maar enkel standby-verbruik.

Uit de handleiding of informatie op de website kan ik nergens opmaken wat die bypass-functie en deep standby nu precies inhouden. Heeft iemand dit al kunnen uitvogelen?
Uiteraard gaat het hier alleen om stand-by gebruik. Die is in ieder geval gezakt lijkt het maar ben het met je eens dat er meer monitoring nodig is om dit op lagere termijn te bevestigen.

Ik heb nergens info kunnen vinden over de deepstandby modus specifiek. Heb vanochtend wel reactie gehad van INDEVOLT support dat ze eind deze maand met uitgebreidere documentatie over de API zullen komen.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16-01 22:50
Ik vraag me dan ook af of hij wel begint met laden wanneer het zonnetje er even doorheen prikt of dat dit echt een slaapstand is.

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-01 13:38
AquilaXL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:18:
Ik vraag me dan ook af of hij wel begint met laden wanneer het zonnetje er even doorheen prikt of dat dit echt een slaapstand is.
Hier draaien nu een paar dagen 2 setjes powerflex 2000 (in een cluster). Ik heb ze vanmorgen beiden ook eens ingesteld op deep-stand by state zoals aangegeven door Indevolt, en ik heb ze op de modus Self-consumed Prioritized staan. Ze laden ook keurig op toen vanmiddag het zonnetje er net een tijdje doorheen prikte.

Ik kan ze ook nog gewoon bereiken via de app, en merk er in gebruik eigenlijk niets anders aan in deze modus. Anders dan dat het wat minder eigenverbruik op zou leveren.

[ Voor 13% gewijzigd door samvdheijden op 16-12-2025 14:28 ]

• mrme12345
  • Niet online
Deze is vandaag binnen gekomen bij ons voor een review: De Powerflex 2000 (AC batterij). Deze gaan we deze week testen. Kijken wat de verschillen zijn tov de SolidFlex enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW0PoRsbJRrLfflLJB2WbJMs88Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSUv6XM7E6vt8AAZdgXEfcNj.jpg?f=fotoalbum_large

• Morgion
mrme12345 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:07:
Deze is vandaag binnen gekomen bij ons voor een review: De Powerflex 2000 ECO (AC batterij). Deze gaan we deze week testen. Kijken wat de verschillen zijn tov de SolidFlex enz.

[Afbeelding]
Hier ben ikzelf heel benieuwd naar. Ik hoop dat jullie ook uitgebreid aandacht kunnen besteden aan het directe vergelijk met de Solidflex.

• AquilaXL
Ik ben hier ook benieuwd naar! De twijfel is er tussen de Solid en Power omdat hij iets voordeliger is voor 600Wh meer. Ik heb ook de vraag aan IndeVolt gesteld waarom er op de site niet duidelijk de verschillen worden aangehaald, als reactie kreeg ik deze link https://de.indevolt.com/pages/halbfeste-akkus wel vreemd dat de Powerflex ook op 8000cycli staat. Verder heb ik toch ook nog een lichte hang naar de Jackery maar de 800W nooduitgang valt wel wat tegen, daar zal ook wel een deel van de betere RTE vandaan komen.

• MGZ

MGZ

mrme12345 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:07:
Deze is vandaag binnen gekomen bij ons voor een review: De Powerflex 2000 (AC batterij). Deze gaan we deze week testen. Kijken wat de verschillen zijn tov de SolidFlex enz.

[Afbeelding]
Ik hou het in de gaten,ben erg benieuwd naar deze.

• Paulo123
  • Laatst online: 02:38
Veel onduidelijkheid inderdaad. Volgens de gegevens is de Powerflex geen LiFePO4 maar LiFePO.
LiFePO heeft na 3000 cycli schinbaar 80% verloren van zijn vermogen, maar hoe het werkelijk zit, geen idee.
Ook heb ik nog nergens een plugin batterij kunnen vinden, waarbij het mogelijk is om bij te springen, als er apparaten of een apparaat meer dan 2500 watt verbruikt, om zo het capaciteitstarief te kunnen ontduiken.
Bij Zendure bestaat er wel peak shaving, maar daar gebeurd er dan iets, wat helemaal niet de bedoeling is.. andere apparaten uitzetten, wat natuurlijk nergens op slaat. Op slimme manieren, maken ze de klanten een hoop wijs en je zit zo met het verkeerde spul.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:52
Paulo123 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:30:
Veel onduidelijkheid inderdaad. Volgens de gegevens is de Powerflex geen LiFePO4 maar LiFePO.
LiFePO heeft na 3000 cycli schinbaar 80% verloren van zijn vermogen, maar hoe het werkelijk zit, geen idee.
Ook heb ik nog nergens een plugin batterij kunnen vinden, waarbij het mogelijk is om bij te springen, als er apparaten of een apparaat meer dan 2500 watt verbruikt, om zo het capaciteitstarief te kunnen ontduiken.
Bij Zendure bestaat er wel peak shaving, maar daar gebeurd er dan iets, wat helemaal niet de bedoeling is.. andere apparaten uitzetten, wat natuurlijk nergens op slaat. Op slimme manieren, maken ze de klanten een hoop wijs en je zit zo met het verkeerde spul.
In de gebruiksaanwijzing staat toch duidelijk iets anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XLUngwmkJitVWwDxgzU0uA2cfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrbLpGnMMWMsi8RVpmxitdHR.jpg?f=fotoalbum_large

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• AquilaXL
Het verbaasd me vooral dat ze bij de Powerflex ook vasthouden aan de 8000 levenscycli en 20 jaar levensduur terwijl de Solid dit ook geeft. Hier zou het verschil onder andere in moeten zitten.

• Jan Workum
AquilaXL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:53:
Het verbaasd me vooral dat ze bij de Powerflex ook vasthouden aan de 8000 levenscycli en 20 jaar levensduur terwijl de Solid dit ook geeft. Hier zou het verschil onder andere in moeten zitten.
10.000 heb ik ook wel gezien. Ik denk dat we daar niet al te zwaar aan moeten tillen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
Jan Workum schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:08:
[...]

10.000 heb ik ook wel gezien. Ik denk dat we daar niet al te zwaar aan moeten tillen.
Nee, precies. Ik denk dat de meeste LFP4-batterijen van vergelijkbare kwaliteit elkaar op dit vlak weinig ontlopen.

Ik vermoed zelfs dat het getal van 8000 cycli bij de PowerFlex een fout is die per ongeluk is overgenomen van de SolidFlex. We zullen dit navragen bij Indevolt om te verifiëren waarop die 8000 cycli voor de PowerFlex zijn gebaseerd.

• Paulo123
Dat LiFePO staat op in de publiekelijke gebruiksaanwijzing, te downloaden op de site.
Ook de losse batterijen geven enkel de woorden Li-ion Battery aan in de certificaten, wat de goedkopere variant is. Bij de Solidflex vliegen wel de woorden LiFePO4 om je oren, maar bij de Powerflex is het stil.. Verder lees elders ik dat er tegenwoordig enorm veel fake LiFePO4 op de markt is, wat je alleen kan testen met speciale apparatuur. Maar dat mag iemand anders verder uitzoeken. Als het maar niet het bekende Duitse gesjoemel is, gezien het feit, waarom er überhaupt een Powerflex is uitgebracht.

• Jan Workum
Paulo123 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:43:
Dat LiFePO staat op in de publiekelijke gebruiksaanwijzing, te downloaden op de site.
Ook de losse batterijen geven enkel de woorden Li-ion Battery aan in de certificaten, wat de goedkopere variant is. Bij de Solidflex vliegen wel de woorden LiFePO4 om je oren, maar bij de Powerflex is het stil.. Verder lees elders ik dat er tegenwoordig enorm veel fake LiFePO4 op de markt is, wat je alleen kan testen met speciale apparatuur. Maar dat mag iemand anders verder uitzoeken. Als het maar niet het bekende Duitse gesjoemel is, gezien het feit, waarom er überhaupt een Powerflex is uitgebracht.
Ik heb hier 6kWh aan Powerflex staan, dit staat op de achterzijde. Kun je je verdachtmaking onderbouwen met feiten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DpDrBsWSH-dKEMhzg96u2fkdOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPefDHzXI59pN6StiMEfv8s0.jpg?f=fotoalbum_large

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• samvdheijden
Paulo123 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:43:
Aardig kort door de bocht, en ik lees nogal wat aannames. Zoals de foto hierboven al aangeeft, op mijn Powerflex staat hetzelfde qua accu technologie.

• Paulo123
Dat is niet kort door de bocht, dat is gewoon een vraag van wat is het nu en waarom.
Ben blijkbaar de enige die eerst grondig onderzoek doet, voordat we iets kopen.
Iedereen ziet toch ook dat op de hoofdpagina niks staat bij de Powerflex en wel bij alle andere types en dan is het heel normaal om af te vragen waarom dat zo is.. Een sticker op een product wat je uiteindelijk thuis krijgt, zegt me minder dan officiële documentatie. En als dat dan foutjes zijn of ik moet het zo niet zien, des te beter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiMr7GZVqBld6QZG8RE9knQT7Zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5rYC9CRvLljpVBSpHpFnbRl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aAq5rOahWVOuOg3CT8R1o-qZ_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6k6hnQOWI5yhGsud7PuSY1tN.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan Workum
Paulo123 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:47:
Dat is niet kort door de bocht, dat is gewoon een vraag van wat is het nu en waarom.
Iedereen ziet toch ook dat op de hoofdpagina niks staat bij de Powerflex en wel bij alle andere types en dan is het heel normaal om af te vragen waarom dat zo is.. Een sticker op een product wat je uiteindelijk thuis krijgt, zegt me minder dan officiële documentatie. En als dat dan foutjes zijn of ik moet het zo niet zien, des te beter.[Afbeelding]

[Afbeelding]
De officiële documentatie is wat je fysiek krijgt meegeleverd met de batterij en die heb ik hierboven al gepost. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XLUngwmkJitVWwDxgzU0uA2cfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrbLpGnMMWMsi8RVpmxitdHR.jpg?f=fotoalbum_large

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• samvdheijden
Paulo123 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:47:
Je stelt nergens in je bericht een vraag. En het hangt aan elkaar van 'conclusies' uit 'grondig onderzoek'.

Echter, op de indevolt website staat het batterij type letterlijk als 3e specificatie aangegeven bij de inverter module, en als 1e bij de uitbreidings accu. Dus vergeef me als ik wat twijfel aan je grondige onderzoek...

• veldhuizen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-01 11:23
dit lees ik op de duitse website
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmVO81pE5Krt3gbag9y8jZN7n4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2F3SdO58nhgkkUakGF94CZ4.jpg?f=fotoalbum_large

• Paulo123
Wel, dat is dan toch mooi uitgezocht zou ik zeggen en als jij zegt, dat ondanks er geen 4 bij de TUV rapporten staan, maar wel in het boekje thuis.. alles op hetzelfde neerkomt en er altijd 4 cellen inzitten en dat het misschien een marketing fout enz enz.. dan kan de discussie weg.
Moest je ook weten, dat er enorm veel bedrijven voor miljoenen zijn opgelicht met de inkoop van batterijen.. dan zal je net zo sceptisch zijn en willen weten wat je koopt, want het is meer horror dan koek en ei.
Ooit wel eens in het verleden van Zendure gedoken en wat die onder het tapijt hebben geschoven? je moest eens weten hoeveel rechtszaken die aan hun broek hebben.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:36
Heb de SolidFlex2000 2 weken in gebruik mogen nemen als test (ben Engineer bij Enexis netbeheer). Zeer degelijk gebouwd en compact systeem. Goede laad en ontlaad snelheid. Makkelijk te (ver)plaatsen.

Voor mij 2 grote en 1 klein minpunt. Kleine minpunt is het ontbreken van een vaste internet aansluiting; dit geeft in de praktijk gewoon meer stabiliteit. De 2 grote minpunten zijn het forse standby-verbruik van circa 23W. Op jaarbasis circa 200kWh! En het andere punt is de RTE van 80,1%: van een relatief nieuw systeem mag je net een paar procent hoger verwachten. Ter vergelijk een HomeWizard RTE zit rond de 74%. Een Marstek A of E zit ergens tussen 83 en 84%.

Enexis Netbeheer Engineer

• MGZ

MGZ

Noord27 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:33:
Heb de SolidFlex2000 2 weken in gebruik mogen nemen als test (ben Engineer bij Enexis netbeheer). Zeer degelijk gebouwd en compact systeem. Goede laad en ontlaad snelheid. Makkelijk te (ver)plaatsen.

Voor mij 2 grote en 1 klein minpunt. Kleine minpunt is het ontbreken van een vaste internet aansluiting; dit geeft in de praktijk gewoon meer stabiliteit. De 2 grote minpunten zijn het forse standby-verbruik van circa 23W. Op jaarbasis circa 200kWh! En het andere punt is de RTE van 80,1%: van een relatief nieuw systeem mag je net een paar procent hoger verwachten. Ter vergelijk een HomeWizard RTE zit rond de 74%. Een Marstek A of E zit ergens tussen 83 en 84%.
Tijdens de test van energienerds kwamen ze op een RTE van 82% en het standby verbruik heeft iemand hier al geprobeerd naar beneden te krijgen via een "speciale" standby stand.
Of dat die deep standby stand veel uitmaakt in wattage weet ik niet

• Paulo123
Was het niet zo, dat je in principe geen internet nodig hebt en dat weer een voordeel is.
Dan neem ik aan dat hij zijn ding verder doet, als internet wegvalt?

• Jan Workum
Noord27 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:33:

Grote minpunten is nogal een overstatement zeg. De RTE is aanzienlijk beter dan HomeWizard en iets minder dan Marstek, gewoon netjes dus. Het standby-verbruik, hoe is dat in vergelijking tot andere systemen?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• MGZ

MGZ

Mediacj schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:33:
[...]

Nee, precies. Ik denk dat de meeste LFP4-batterijen van vergelijkbare kwaliteit elkaar op dit vlak weinig ontlopen.

Ik vermoed zelfs dat het getal van 8000 cycli bij de PowerFlex een fout is die per ongeluk is overgenomen van de SolidFlex. We zullen dit navragen bij Indevolt om te verifiëren waarop die 8000 cycli voor de PowerFlex zijn gebaseerd.
Ik heb bij thuisbatterij.nl gevraagd of de 8000 cycli niet een fout is,hieronder hun antwoord:

De informatie over de laadcycli is correct. Indevolt maakt gebruik van hoogwaardige LFP-cellen, waardoor zij tot 8000 laadcycli kunnen garanderen.

Volgens mij is het meer een verkooppraatje,maar je weet maar nooit.

• AquilaXL
Als je de Duitse site opzoekt van Indevolt zijn het 7000 cycli voor de Powerflex.

• Noord27
MGZ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:12:
[...]

Tijdens de test van energienerds kwamen ze op een RTE van 82% en het standby verbruik heeft iemand hier al geprobeerd naar beneden te krijgen via een "speciale" standby stand.
Of dat die deep standby stand veel uitmaakt in wattage weet ik niet
Ds energienerds komen in hun test op ook exact 80,1% RTE uit. Dat is niet slecht, zeker niet. Maar van een relatief nieuw product mag je verwachten dat het toch wat hoger ligt gezien de ontwikkelingen. Zeker van iets wat je wellicht 10+ jaar zou willen gaan gebruiken.

@Jan Workum Zendure heeft een standby verbruik van 0. ;) Marstek ongeveer 5W. Dus aanzienlijke verschillen.

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 17-12-2025 21:36 ]

• MGZ

MGZ

Noord27 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:15:
[...]

Ds energienerds komen in hun test op ook exact 80,1% RTE uit. Dat is niet slecht, zeker niet. Maar van een relatief nieuw product mag je verwachten dat het toch wat hoger ligt gezien de ontwikkelingen. Zeker van iets wat je wellicht 10+ jaar zou willen gaan gebruiken.
Ik had die 82% van het totaal overzicht van hun
Hybride 1.8 – 10.8 (modulair) 2.400 2.400 82%

• mrme12345
  • Niet online
MGZ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:52:
[...]

Ik had die 82% van het totaal overzicht van hun
Hybride 1.8 – 10.8 (modulair) 2.400 2.400 82%
Bedankt voor het signaleren, blijkbaar een typo. Ik heb het weer aangepast naar de 80% zoals ook in onze review is opgenomen! We zijn nu druk bezig met de powerflex review :-)

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-01 15:09
Ik kan bevestigen dat de work around voor het standby verbruik goed werkt, deze staat bij mij nu op 0

• mrme12345
  • Niet online
arjanhs schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:49:
Ik kan bevestigen dat de work around voor het standby verbruik goed werkt, deze staat bij mij nu op 0
Goed om te horen, daarmee wordt Indevolt echt een serieuze concurrent voor Zendure en dat is goed voor de markt.

• Noord27
mrme12345 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:24:
[...]

Bedankt voor het signaleren, blijkbaar een typo. Ik heb het weer aangepast naar de 80% zoals ook in onze review is opgenomen! We zijn nu druk bezig met de powerflex review :-)
Is er inzicht in wanneer die beschikbaar is? Dan is er een mooi vergelijk tussen de (semi)solid state en normale uitvoering.

• mrme12345
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:42:
[...]
Is er inzicht in wanneer die beschikbaar is? Dan is er een mooi vergelijk tussen de (semi)solid state en normale uitvoering.
We zijn er druk mee bezig, maar ook afhankelijk hoe snel Indevolt op vragen reageert. Maar zal niet heel lang meer duren, max nog een week, waarschijnlijk korter.

• Jan Workum
Noord27 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:15:
[...]

@Jan Workum Zendure heeft een standby verbruik van 0. ;) Marstek ongeveer 5W. Dus aanzienlijke verschillen.
Bedankt voor de cijfers, 0 en standby is een knappe prestatie 😃 maar 5W is netjes. Daar kan Indevolt wellicht nog aan sleutelen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• BastiaanJ
Ik ben het standby aan het monitoren met de deep standby functie ingeschakeld.
Het klopt dat de batterij in standby 0W verbruikt, maar toch loopt de SOC wel langzaam terug.
Ik zie dat ongeveer elke 12 uur de batterij kortstondig wordt opgeladen met vol vermogen om de SOC weer op ingestelde niveau te krijgen. Elke keer ongeveer 0,13 kWh. Dat komt neer op een gemiddeld standby verbruik rond de 11 W. Niet heel slecht, maar ook niet heel goed.
Ik meet dit met de energiemeting uit de batterij zelf. Ik weet niet of deze heel nauwkeurig is en voor of na de omvormer meet. Een echt goede meting zou je met een externe meter aan de AC kant moeten meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMVvcGcoHYuVEjNvcpt53m5T8vQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3cWMVNBM3DXgw0q4a285lRGO.png?f=user_large

• Maartenverho
BastiaanJ schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:09:
Ik zie dat ongeveer elke 12 uur de batterij kortstondig wordt opgeladen met vol vermogen om de SOC weer op ingestelde niveau te krijgen. Elke keer ongeveer 0,13 kWh. Dat komt neer op een gemiddeld standby verbruik rond de 11 W. Niet heel slecht, maar ook niet.
[Afbeelding]
Ik zie inderdaad ook iets minder dan 11w verbruik in stand-by op basis van de SOC afname die er is over langere tijd. Ik vindt het tot nu toe wel erg moeilijk om deze getallen met andere merken te vergelijken. Het hangt er namelijk heel erg van af hoe het stand-by verbruik gedefinieerd is (gaat het om continu stroom afname van het net, verbruik van stroom uit de batterij, met omvormer aan of uit, etc..).

Een verbruik van 0w kan natuurlijk in ieder geval niet. Er moet immers altijd iets blijven draaien om netwerk connectie en batterij management te in gang te houden…

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Heb de PowerFlex 2000 Hybride een tijdje in gebruik en de review inmiddels gepubliceerd. Interessant product, de juiste energiemodi, compact en praktisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV5nZv5OMujxScdYp2O7sjPyZu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v13lWK6SlKpewWwnZ1iLqFIC.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij daarbij wel opviel is dat het stand-by verbruik nogal wisselvallig is, herkennen anderen dit vanuit andere Indevolt producten? Het is niet alleen stand-by verbruik, maar hij laadt hiermee ook steeds iets verder op :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1T6577aD0ZXqBx4Eo2OSaAcxWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EOa5lJxNUvJh6SuqsghAqIOV.png?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Paulo123 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:30:
Op de behuizing van de PowerFlex 2000 staat dat het LiFePO4 betreft.
Ik heb alle Zendure producten getest, maar peakshaving ben ik nog niet tegengekomen? Of bedoel je de basislastmode? Die is vooral bedoeld voor huishoudens die geen P1-meter of CT-meter in gebruik hebben, al kan je daar inderdaad ook peakshaving mee bereiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 22-12-2025 22:58 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• MGZ

MGZ

Taro schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:32:
Heb de PowerFlex 2000 Hybride een tijdje in gebruik en de review inmiddels gepubliceerd. Interessant product, de juiste energiemodi, compact en praktisch.

[Afbeelding]

Wat mij daarbij wel opviel is dat het stand-by verbruik nogal wisselvallig is, herkennen anderen dit vanuit andere Indevolt producten? Het is niet alleen stand-by verbruik, maar hij laadt hiermee ook steeds iets verder op :)

[Afbeelding]
Met 1 extra batterij is het maximale ontlaadvermogen toch 2000W?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

MGZ schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:03:
[...]

Met 1 extra batterij is het maximale ontlaadvermogen toch 2000W?
Ja, als volgt:

Ingebouwde accu: Standaard 800/1000 Watt
1 extra: 2000 Watt
2 of meer: 2400 Watt.

• MGZ

MGZ

Taro schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:08:
[...]

Ja, als volgt:

Ingebouwde accu: Standaard 800/1000 Watt
1 extra: 2000 Watt
2 of meer: 2400 Watt.
Ik weet dat Zendure (bijvoorbeeld de solarflow 2400ac) als beste eruit komt,maar vind het prijsverschil met deze Indevolt toch dusdanig dat ik enorm twijfel. Natuurlijk kan ik het nog aankijken wat 2026 allemaal gaat brengen aangezien het salderen en ik nog een vast contract heb,maar toch

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

MGZ schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:13:
[...]

Ik weet dat Zendure (bijvoorbeeld de solarflow 2400ac) als beste eruit komt,maar vind het prijsverschil met deze Indevolt toch dusdanig dat ik enorm twijfel. Natuurlijk kan ik het nog aankijken wat 2026 allemaal gaat brengen aangezien het solderen en ik nog een vast contract heb,maar toch
Zendure biedt o.a. als extra: Aerosol brandvertrager, verwarming en native Home Assistant integratie. Aangezien ik de thuisaccu's in de garage heb staan die erg koud kan worden, waarde hecht aan de brandvertragers (alhoewel ik niet de illusie heb dat die een brand (volledig) voorkomen) en alles volledig via HA aanstuur heb ik nog steeds de voorkeur voor de Zendure 2400AC die vermoedelijk ook een net iets hogere RTE levert. Maar Marstek en Indevolt komen hier voor nu op een mooie gedeelde 2e plaats, daarna Jackery en Sunpura/AEG, daarna vele anderen.

Heb het afgelopen jaar echt wel een aantal producten gezien die ik niemand zou aanbevelen, sterker nog, iedereen zou afraden. Maar de Indevolt ben ik vooralsnog erg tevreden over. Recent bijv. ook de EcoFlow Stream X Ultra getest, prima apparaat hoor, maar van zo'n grote partij verwacht je gewoon meer. Jackery heeft qua software nog wat uitdagingen, maar is in de VS de grootste speler en gaat de concurrentie op prijs nu ook in Nederland aan, daar verwacht ik ook wel veel van.

Hier gaat de voorkeur dus vooralsnog naar de Zendure 2400 AC uit, maar begrijp zeker dat je over de Indevolt twijfelt, het is gewoon een prima product en qua prijs inderdaad aantrekkelijker. Als je niets geeft om ingebouwde verwarming, aerosol brandvertrager en de Home Assistant ondersteuning nog wat tijd wil geven, dan is het voor zover ik kan overzien een prima keuze.

• MGZ

MGZ

Taro schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:22:
[...]

Zendure biedt o.a. als extra: Aerosol brandvertrager, verwarming en native Home Assistant integratie. Aangezien ik de thuisaccu's in de garage heb staan die erg koud kan worden, waarde hecht aan de brandvertragers (alhoewel ik niet de illusie heb dat die een brand (volledig) voorkomen) en alles volledig via HA aanstuur heb ik nog steeds de voorkeur voor de Zendure 2400AC die vermoedelijk ook een net iets hogere RTE levert. Maar Marstek en Indevolt komen hier voor nu op een mooie gedeelde 2e plaats, daarna Jackery en Sunpura/AEG, daarna vele anderen.

Heb het afgelopen jaar echt wel een aantal producten gezien die ik niemand zou aanbevelen, sterker nog, iedereen zou afraden. Maar de Indevolt ben ik vooralsnog erg tevreden over. Recent bijv. ook de EcoFlow Stream X Ultra getest, prima apparaat hoor, maar van zo'n grote partij verwacht je gewoon meer. Jackery heeft qua software nog wat uitdagingen, maar is in de VS de grootste speler en gaat de concurrentie op prijs nu ook in Nederland aan, daar verwacht ik ook wel veel van.

Hier gaat de voorkeur dus vooralsnog naar de Zendure 2400 AC uit, maar begrijp zeker dat je over de Indevolt twijfelt, het is gewoon een prima product en qua prijs inderdaad aantrekkelijker. Als je niets geeft om ingebouwde verwarming, aerosol brandvertrager en de Home Assistant ondersteuning nog wat tijd wil geven, dan is het voor zover ik kan overzien een prima keuze.
Ingebouwde verwarming is bij mij niet van toepassing, het zou op de zolder moeten komen (als ik daar een aparte kabel naartoe krijg),en die brandvertrager is inderdaad maar afwachten wat dat doet mocht er de fik in gaan.
Blijft alleen het stukje app/software over

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

MGZ schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:29:
[...]

Ingebouwde verwarming is bij niet van toepassing, het zou op de zolder moeten komen (als ik daar een aparte kabel naartoe krijg),en die brandvertrager is inderdaad maar afwachten wat dat doet mocht er de fik in gaan.
Het is ook een vertrager, geen blusser, dus zal je hoogstens wat tijdswinst opleveren tot de brandweer er is.
Blijft alleen het stukje app/software over
En de RTE en standby verbruik. Ik verwacht dat de RTE van de 2400AC iets hoger ligt, maar ik wil daar altijd pas na minimaal 3 weken een uitspraak over doen. Een accu komt immers met een bepaalde SoC binnen die vaak niet accuraat is. Daarna vereist het meerdere cycli van bijv. 5->100->5% over langere tijd om meetfouten uit te kunnen sluiten. Daarnaast wil je volle bak laden/ontladen ook combineren met NOM over langere tijd om het goed aan te laten sluiten op de praktijk. Ik zeg dus vaak liever nog even niets dan een té snelle uitspraak te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 22-12-2025 23:47 ]

• MGZ

MGZ

Taro schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:34:
[...]

Het is ook een vertrager, geen blusser, dus zal je hoogstens wat tijdswinst opleveren tot de brandweer er is.

[...]

En de RTE en standby verbruik. Ik verwacht dat de RTE van de 2400AC iets hoger ligt, maar ik wil daar altijd pas na minimaal 3 weken een uitspraak over doen. Een accu komt immers met een bepaalde SoC binnen die vaak niet accuraat is. Daarna vereist het meerdere cycli van bijv. 5->100->5% over langere tijd om meetfouten uit te kunnen sluiten. Daarnaast wil je volle bak laden/ontladen ook combineren met NOM over langere tijd om het goed aan te laten sluiten op de praktijk. Ik zeg dus vaak liever niets dan een té snelle uitspraak te doen.
Eens,ben benieuwd waar de RTE uiteindelijk op uit gaat komen.
Wat ik zo lees in de reviews draaien de meesten wel goed NOM,en ik lees ook dat zowel elk merk wel zo z'n dingetjes heeft,het perfecte systeem moet nog gemaakt worden.

• mrme12345
  • Niet online
Onze review van de PowerFlex 2000 ECO is klaar! De AC batterij van de Powerflex serie. Het is een erg mooie batterij, maar we hebben tijdens het testen natuurlijk ook wel wat punten ontdekt.

De NOM werkt erg goed, we hebben hem daarvoor vier nachten achter elkaar getest met zowel een P1 meter als de Shelly 3EM.

De gemiddelde RTE kwam uit op 80,5% na meerdere cycles. Hierbij wordt die eerst volledig tot 100% geladen en daarna tot 10% ontladen en dan pas begint testen. We hebben dit vele keren gedaan en variatie is niet groot, dus daarmee betrouwbare RTE meting en licht hoger dan de SolidFlex serie.

Het stand-by verlies is wel aan de hoge kant vwb het interne batterij/SOC verlies. vergeleken met andere merken. Als je de batterij een tijdje niet gebruikt, kun je hem het beste echt helemaal uitzetten. Dan is het verlies gelukkig verwaarloosbaar.

Ook goed om te weten: de eilandmodus hebben we niet werkend gekregen en werkt dus ook nog niet. Indevolt heeft ons laten weten dat ze dit in januari gaan oplossen met een update. Wel lukte het om een micro-omvormer en een verbruiker tegelijk op de off-grid poort aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAQvOWNkP34AjLEIVK0HCjCZg0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vVHOSUy3xJM9iUZxy4ZbFqAc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door mrme12345 op 23-12-2025 10:18 ]

• Gijs4
  • Laatst online: 14:02
Stel je plaatst deze batterij in de garage waar het op dit moment 13 graden is. In welke mate speelt het ontbreken van een verwarming in de batterij dan parten? Of heeft dat met die temperatuur geen impact?

Met 2 extra batterijen kan je maximaal 2400w laden. Is dat dan op een gedeelde groep of moet je dat dan wel op een aparte groep doen? Indien op een aparte groep wat is dan de max voor op een gedeelde groep?

• Noord27
@Gijs4 Als het vorstvrij blijft is dat prima. Advertenties geven zelfs een opstelling buiten weer, wat ik sterk af raad. Temperatuur, vocht en (on)gedierte wat semi toegang heeft is verre van wenselijk.

Wettelijk is 800W invoeden via stekker. 2400W op een losse groep is wat dit merk/type aan kan. Die waarde is per module, dus 2400W voor 3 stuks op een stekker en 7200W op losse groepen/fases. Let op met meerdere modules via wcd dat ze op andere fases van je hoofdaansluiting zitten om smelten van de 0 te voorkomen.

Wil je optimaal profiteren van laden tijdens lage tarieven/opwek moet je uitgaan van 4 (maximaal 5) uur dat je accu's vol geladen zijn. Kun je met slechts 800W laden/ontladen is 4kWh een passende accu. Laad je met 2400W kun je naar 12kWh per accu/fase.

@mrme12345 In je review wordt melding gemaakt van een kortingscode (onder de conclusie). Ontbreekt deze code?

[ Voor 83% gewijzigd door Noord27 op 23-12-2025 11:23 ]

• MGZ

MGZ

Gijs4 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:52:
Stel je plaatst deze batterij in de garage waar het op dit moment 13 graden is. In welke mate speelt het ontbreken van een verwarming in de batterij dan parten? Of heeft dat met die temperatuur geen impact?

Met 2 extra batterijen kan je maximaal 2400w laden. Is dat dan op een gedeelde groep of moet je dat dan wel op een aparte groep doen? Indien op een aparte groep wat is dan de max voor op een gedeelde groep?
Die 2400W is de max vanaf 2 batterijen, ook al zet je er 4 batterijen onder. Het is per omvormer max 2400W, dus om aan bijvoorbeeld 7200W te komen heb je 3 omvormers nodig met minimaal 2 batterijen per omvormer. Ik weet niet of bij Indevolt je kan kiezen om bijvoorbeeld met 1500W te ontladen, anders zou je in theorie 2 omvormers op 1 vrije groep te zetten,maar beter is natuurlijk op 1 groep 1 omvormer te zetten.

• Jan Workum
MGZ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:10:
[...]

Die 2400W is de max vanaf 2 batterijen, ook al zet je er 4 batterijen onder. Het is per omvormer max 2400W, dus om aan bijvoorbeeld 7200W te komen heb je 3 omvormers nodig met minimaal 2 batterijen per omvormer. Ik weet niet of bij Indevolt je kan kiezen om bijvoorbeeld met 1500W te ontladen, anders zou je in theorie 2 omvormers op 1 vrije groep te zetten,maar beter is natuurlijk op 1 groep 1 omvormer te zetten.
Ja, het laad- en ontlaadvermogen is traploos te regelen tussen 0 en 2400W

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:07
Ik twijfel heel erg tussen de SolidFlex 2000 en PowerFlex 2000. Weliswaar op een eigen groep vanwege het 2.4 kw laden/ontladen. Vooral de optie om 4 panelen direct aan te sluiten spreken mij erg aan.

Ik ben erg benieuwd naar de review :-).

• Jan Workum
mrme12345 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:23:
Onze review van de PowerFlex 2000 ECO is klaar! De AC batterij van de Powerflex serie. Het is een erg mooie batterij, maar we hebben tijdens het testen natuurlijk ook wel wat punten ontdekt.

De NOM werkt erg goed, we hebben hem daarvoor vier nachten achter elkaar getest met zowel een P1 meter als de Shelly 3EM.

De gemiddelde RTE kwam uit op 80,5% na meerdere cycles. Hierbij wordt die eerst volledig tot 100% geladen en daarna tot 10% ontladen en dan pas begint testen. We hebben dit vele keren gedaan en variatie is niet groot, dus daarmee betrouwbare RTE meting en licht hoger dan de SolidFlex serie.

Het stand-by verlies is wel aan de hoge kant vwb het interne batterij/SOC verlies. vergeleken met andere merken. Als je de batterij een tijdje niet gebruikt, kun je hem het beste echt helemaal uitzetten. Dan is het verlies gelukkig verwaarloosbaar.

Ook goed om te weten: de eilandmodus hebben we niet werkend gekregen en werkt dus ook nog niet. Indevolt heeft ons laten weten dat ze dit in januari gaan oplossen met een update. Wel lukte het om een micro-omvormer en een verbruiker tegelijk op de off-grid poort aan te sluiten.

[Afbeelding]
Ik heb begrepen dat je het stand-by vermogen kunt beperken onder "bypass" instellingen. Ik weet zelf niet hoe en heb het ook niet geprobeerd.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Gijs4
  • Laatst online: 14:02
MGZ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:10:
[...]

Dat begrijp ik dat het per omvormer max 2400W is. Stel ik heb 1 omvormer met 2 extra batterijen en sluit het op een gedeelde groep aan. Wat is dan het advies om maximaal te laden (max is dus 2400w, maar wat is slim)?

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
Jan Workum schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:31:
[...]

Ik heb begrepen dat je het stand-by vermogen kunt beperken onder "bypass" instellingen. Ik weet zelf niet hoe en heb het ook niet geprobeerd.
Dit hebben we ook getest en werkt prima: het verbruik uit het net zakt hierdoor naar ongeveer 1W. Wat ons echter opviel, is dat het SOC-percentage van de batterij zelf alsnog daalt. Er is dus sprake van intern verbruik vanuit de accu, los van wat er uit het stopcontact wordt getrokken.

• Jan Workum
Mediacj schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:38:
[...]

Dit hebben we ook getest en werkt prima: het verbruik uit het net zakt hierdoor naar ongeveer 1W. Wat ons echter opviel, is dat het SOC-percentage van de batterij zelf alsnog daalt. Er is dus sprake van intern verbruik vanuit de accu, los van wat er uit het stopcontact wordt getrokken.
Bedankt! Ik moet de review nog lezen, ik neem aan dat je dat ook hebt beschreven. Inmiddels gelezen, zoals ik begrijp zijn dit dan de schermen met de juiste instelling om het stand by verbruik te minimaliseren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLuauELaU8Mi7bEFcq2aQnXCcc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E50Hsux8uptOVRNQ9LKALc6G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUNcGk1aGyZiBN_g9SUgxDHsYa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKDlapIoddjM6gZBehIc50r3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YC9mnFLTt-GyxyakGd6NEHESsB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2vlAamMa0LAuXxfhB5Plgof.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Jan Workum op 23-12-2025 11:58 ]

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Gijs4 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:32:
[...]

Dat begrijp ik dat het per omvormer max 2400W is. Stel ik heb 1 omvormer met 2 extra batterijen en sluit het op een gedeelde groep aan. Wat is dan het advies om maximaal te laden (max is dus 2400w, maar wat is slim)?
Laden is beschermd vanuit de (doorgaans) 16A groep, als er weinig of alleen kleine verbruikers opzitten kan je tot 2400 Watt laden. Teveel ontladen is een ander verhaal en een stuk gevaarlijker.

Edit: Hier laatst een voorbeeld uitgeschreven: Taro in "Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij"

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 23-12-2025 11:44 ]

• MGZ

MGZ

mrme12345 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:23:

[Afbeelding]
In de review staat dat er onderaan de review een kortingscode staat,maar ik zie geen code,kan ook aan mijn ogen liggen.
Als je op de link klikt zijn het de prijzen zonder eventuele extra korting

• mrme12345
  • Niet online
MGZ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:31:
[...]

In de review staat dat er onderaan de review een kortingscode staat,maar ik zie geen code,kan ook aan mijn ogen liggen.
Ja die hebben we nu weg gehaald. Dat was toen de Indevolt alleen nog rechtstreeks via Indevolt gekocht kon worden. Voor de powerflex is thuisbatterij.nl de importeur en verkoopkanaal geworden en kun je hem daar aanschaffen en de prijs is daar al extra scherp en dus geen extra kortingscode voorhanden helaas.

• Jan Workum
MGZ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:31:
[...]

Probeer deze code eens: FWD25

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• MGZ

MGZ

Voor degenen die de powerflex nu een tijdje in gebruik hebben, wat is tot nu toe jullie mening?
Dat de accu zijn werk doet geloof ik wel, maar hoe bevalt de app?

• mrme12345
  • Niet online
Jan Workum schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:38:
[...]

Probeer deze code eens: FWD25
Die werkt inderdaad, zullen we ook onderaan review vermelden. De 2 reviews zijn nu ook aan de topicstart toegevoegd.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

MGZ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:24:
Voor degenen die de powerflex nu een tijdje in gebruik hebben, wat is tot nu toe jullie mening?
App bevalt wel prima eigenlijk. Voorbeeldje: Bij de EcoFlow App kan je alleen taken in de toekomst aanmaken en moet je bijv. wachten, bij Indevolt maak je gewoon een taakje aan en als die starttijd al is ingegaan start ie direct. En de handmatige mode is ook handig, weinig andere merken hebben de optie om gewoon laden/ontladen + vermogen te selecteren, in de Indevolt app kan dat wel incl. doel SoC.

Koppelen van de slimme meter werkt, het reageert allemaal direct. Enige is dat ik niet kon vinden of je het vermogen kunt aanpassen voor dynamisch laden/ontladen. Bij andere merken kan je bijv. aangeven: Goedkoop laden met 1000 Watt en Duur ontladen met 2000 Watt, die optie zag ik niet, maar mogelijk overheen gekeken.

• Jan Workum
MGZ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:24:
De app was eerst even wennen maar dat ging toch redelijk snel voor een zestigplusser. Voor mijn toepassing, nul op de meter, stel ik weinig eisen aan de app. Handmatige instelling voor laden op laag tarief een aantal keren gebruikt, de intelligente modus nog niet gebruikt. Waar je wel om moet denken is dat een instelling veranderen een aantal keer bevestiging verlangt en daarvan kun je er per ongeluk een missen als je dat niet vaker hebt gedaan. Dan gebeurt er dus niets zoals ik vanmorgen merkte toen ik verwacht had dat de batterij in de nacht opgeladen zou zijn ☺️

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:33
eppo16 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:30:
Ik twijfel heel erg tussen de SolidFlex 2000 en PowerFlex 2000. Weliswaar op een eigen groep vanwege het 2.4 kw laden/ontladen. Vooral de optie om 4 panelen direct aan te sluiten spreken mij erg aan.

Ik ben erg benieuwd naar de review :-).
Ik zit met hetzelfde, wat zou voor jou de beweegreden zijn om voor de ene of de andere te gaan?

• JC-Denton
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 16:27
Vorige week de SolidFlex + 3 batterijen besteld en ondertussen in gebruik :) Voor het sluipverbruik van 25-35w heb ik ook de Bypass uitgeschakeld en deep sleep ingeschakeld. Daarmee gaat het inderdaad naar zo'n 0-1w. Nadeel is dat de AC backup outlet dan niet meer werkt. In geval van een stroomstoring moet je de Bypass functie dus handmatig aanzetten, heeft iemand een manier gevonden om dit zonder netwerk te doen? Via lokale settings over bluetooth kan het namelijk niet.

• MGZ

MGZ

Even hardop denkend,is de half solid state misschien een pluspunt t.o.v. de aerosol brandvertraging bij Zendure?

• AquilaXL
De Semi solid state heeft als voordeel dat hij chemisch stabieler is en minder snel in brand zou kunnen vliegen, het blijft echter een Semi solid state dus het zou in theorie nog steeds kunnen. Het zijn dus beide handige features die ieder zijn pluspunt heeft. Voor de Solidflex moet je het pluspunt eerder zoeken in de geclaimde 20 jaar levensduur, al blijf ik daar sceptisch over want we integreren een accu met een omvormer en of die techniek ook 20 wordt valt te bezien. Als de omvormer net buiten de garantie defect raakt moet je nog maar zien of er een vervanger is die op dezelfde accu past want de techniek van die accu is dan ook alweer verouderd.

De Powerflex is een ander verhaal. Dat is een "standaard" LFP accu die dus geen verwarming en aerosol brandvertragende werking heeft. De prijs is redelijk gelijk aan de Solidflex maar met 600Wh meer, wat dus weer een betere prijs per kWh geeft.

• Paulo123
"quote]"Ik heb alle Zendure producten getest, maar peakshaving ben ik nog niet tegengekomen? Of bedoel je de basislastmode? Die is vooral bedoeld voor huishoudens die geen P1-meter of CT-meter in gebruik hebben, al kan je daar inderdaad ook peakshaving mee bereiken"

Nee, in België is er capaciteitstarief, wat betekend, dat als je een kwartier lang boven de 2500w zit, je extra moet betalen, wat al snel kan oplopen naar 200 euro extra. Dus het zou fijn zijn, als er een instelling is, die ervoor kan zorgen dat de batterij (tijdelijk) kan inspringen en daarvoor altijd een reserve heeft.

• eppo16
M@rijn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:36:
[...]

Ik zit met hetzelfde, wat zou voor jou de beweegreden zijn om voor de ene of de andere te gaan?
De Solid is wat duurder in aanschaf maar als dat op termijn beter is zou daar mijn voorkeur naar gaan.
Overigens zoek ik een batterij van 10 tot 12 kw. De Solid gaat tot 9 kw geloof ik, de Flex 12.

Als ik naar de prijzen kijk van de losse modules is het voordeliger om meteen maximaal te gaan qua modules i.p.v. nu bijvoorbeeld voor 6 kw te gaan en later uit te breiden. Dit is uiteraard ook afhankelijk wat je doel is met de accu. 0 op de meter klinkt leuk maar wij rijden elektrisch dus die vlieger gaat bij ons niet zo op. 60 kw een accu van pakweg 10/12 kw.

• Jan Workum
eppo16 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:55:
[...]

De Solid is wat duurder in aanschaf maar als dat op termijn beter is zou daar mijn voorkeur naar gaan.
Overigens zoek ik een batterij van 10 tot 12 kw. De Solid gaat tot 9 kw geloof ik, de Flex 12.

Als ik naar de prijzen kijk van de losse modules is het voordeliger om meteen maximaal te gaan qua modules i.p.v. nu bijvoorbeeld voor 6 kw te gaan en later uit te breiden. Dit is uiteraard ook afhankelijk wat je doel is met de accu. 0 op de meter klinkt leuk maar wij rijden elektrisch dus die vlieger gaat bij ons niet zo op. 60 kw een accu van pakweg 10/12 kw.
Nul op de meter met een ev is voor een deel van het jaar haalbaar in mijn situatie ( >11kWp pv) In het zomerhalfjaar laad ik zoveel mogelijk rechtstreeks uit mijn pv installatie (weekeinden en na het werk) Ik laad met een Zappi die je daarop kunt instellen. Met de komst van batterijen zou ik dat aandeel kunnen vergroten maar dat is vooralsnog niet mijn insteek.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• AquilaXL
eppo16 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:55:
[...]

De Solid gaat tot 10,7 kWh en de Power tot 12 kwh, hij ondersteund 5 batterij modules. Het kan handig zijn om in één keer voor een volledige te gaan aangezien dat NU de goedkoopste optie is per kWh. De vraag is echter of deze prijzen zo blijven. Je ziet namelijk dat (ook Indevolt) de prijzen langzaamaan zakken en dat zou kunnen betekenen dat de accu's voordeliger worden. Dit zijn echter enkel aannames en bied geen zekerheid maar ik weet dat er in "het grote stekker-batterijen" topic, lijstjes rondgaan van de prijs per kWh en de daling die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Vraagje .. hebben er hier ook mensen problemen met het koppelen van de Solid aan het WiFi?
Een kennis van mij heeft de Solid maar we krijgen hem niet gekoppeld aan zijn thuis WiFi (TP-Link Deco in AP mode). Via een hotspot op de telefoon werkt het wel .. maar ik kan niet goed snappen waarom de Deco niet wil werken.
(Als fallback gaan we vrijdag een ander AP uitproberen)

• eppo16
AquilaXL schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:53:
[...]

De Solid gaat tot 10,7 kWh en de Power tot 12 kwh, hij ondersteund 5 batterij modules. Het kan handig zijn om in één keer voor een volledige te gaan aangezien dat NU de goedkoopste optie is per kWh. De vraag is echter of deze prijzen zo blijven. Je ziet namelijk dat (ook Indevolt) de prijzen langzaamaan zakken en dat zou kunnen betekenen dat de accu's voordeliger worden. Dit zijn echter enkel aannames en bied geen zekerheid maar ik weet dat er in "het grote stekker-batterijen" topic, lijstjes rondgaan van de prijs per kWh en de daling die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden.
Als ik de Marstek bekijk en dan puur naar de versie v2 en v3 zijn deze goedkoper dan ooit. Ik verwacht inderdaad ook dat indevolt hierin meegaat.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

duvekot schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:31:
Vraagje .. hebben er hier ook mensen problemen met het koppelen van de Solid aan het WiFi?
Een kennis van mij heeft de Solid maar we krijgen hem niet gekoppeld aan zijn thuis WiFi (TP-Link Deco in AP mode). Via een hotspot op de telefoon werkt het wel .. maar ik kan niet goed snappen waarom de Deco niet wil werken.
(Als fallback gaan we vrijdag een ander AP uitproberen)
Wat vaak kan helpen, heb ik hier ook, is een specifiek IOT netwerk maken met alleen 2.4 GHz en zonder 5/6 GHz. Dat werkt vaak het beste, probeer dat eens? Of zet specifiek 2.4 GHz aan voor het bestaande netwerk.

• duvekot
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:56:
[...]

Wat vaak kan helpen, heb ik hier ook, is een specifiek IOT netwerk maken met alleen 2.4 GHz en zonder 5/6 GHz. Dat werkt vaak het beste, probeer dat eens? Of zet specifiek 2.4 GHz aan voor het bestaande netwerk.
Bestaande is zowel 2.4+5Ghz .. we gaan morgen een oude AP opzetten als WiFi Bridge .. nog geen IOT SSID .. dat kan de standaard Ziggo router ook niet aan .. en werkt ook niet op de Deco. Dat kan later dan nog wel een keertje.

• patrick_199
  • Laatst online: 15:08
Mij lukt het niet om de firmware-upgrade uit te voeren van mijn P1-2w meter. ik krijg ider keer een foutmelding. verder werkt het apparaatje goed en maarkt verbindig via wi-fi netwerk van 2.4 GHz, zijn hier mensen dit dat wel gelukt is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_5vkc_rMYpKjS610bEsbIo8FZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXdF2tyn6mHWrHO6zYlUSAVg.jpg?f=fotoalbum_large

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:52

SilencerNL

No remorse

patrick_199 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 00:16:
Mij lukt het niet om de firmware-upgrade uit te voeren van mijn P1-2w meter. ik krijg ider keer een foutmelding. verder werkt het apparaatje goed en maarkt verbindig via wi-fi netwerk van 2.4 GHz, zijn hier mensen dit dat wel gelukt is?
Ik krijg hier dezelfde error na lang op 99% te hangen.

Don't dream your life, live your dreams!

• JC-Denton
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 16:27

[Afbeelding]
Hier ook, maar het werkt prima verder. Firmware updates van de Solidflex gaven bij mij ook foutmeldingen maar zijn wel gewoon geinstalleerd.

• Jan Workum
Hier is de firmware- update zonder problemen gelukt.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• duvekot
  • Nu online
duvekot schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:22:
[...]
Bestaande is zowel 2.4+5Ghz .. we gaan morgen een oude AP opzetten als WiFi Bridge .. nog geen IOT SSID .. dat kan de standaard Ziggo router ook niet aan .. en werkt ook niet op de Deco. Dat kan later dan nog wel een keertje.
Vandaag een oude TP-Link router van de laatste OpenWRT voorzien en ingesteld als AP met alleen een WiFi netwerk op 2.4Ghz als "bridge" naar het gewone netwerk. En daarmee de Indevolt verbonden en uiteindelijk alles weten in te stellen. Dus mijn overbuurman is weer helemaal tevreden.

• duvekot
  • Nu online

[Afbeelding]
Vandaag de firmware ook geüpdatet van een Solid 2000 installatie bij de overbuurman. Er stonden 10 updates klaar maar we kregen ook die melding na 99% klaar en update niet gelukt. Daarna de update weer opgestart maar de telefoon niet in slaap laten gaan .. en toen ging het zonder problemen.
Dus dat kan je ook nog proberen.

• patrick_199
  • Laatst online: 15:08
duvekot schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:06:
[...]

Vandaag de firmware ook geüpdatet van een Solid 2000 installatie bij de overbuurman. Er stonden 10 updates klaar maar we kregen ook die melding na 99% klaar en update niet gelukt. Daarna de update weer opgestart maar de telefoon niet in slaap laten gaan .. en toen ging het zonder problemen.
Dus dat kan je ook nog proberen.
De firmware update van de batterij ging zonder problemen, alleen de p1 meter nog steeds niet gelukt. maar werkt verder gewoon goed samen met de batterij.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Heb inmiddels volgens mij het vreemde standby verbruik kunnen verhelpen: Je kunt bij de Instellingen nog een Belasting instelling doen. Ondanks dat ik met laad-/ontlaadtaken werk, had ik daar nog wel de optie: Meter aanstaan ipv: Aangepast.

Die optie heb ik nu op "aangepast" / 0 Watt staan en ik zie constant netjes 8-9 Watt ipv flinke uitschieters. Blijf het nog wel even monitoren.
patrick_199 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:44:
[...]

De firmware update van de batterij ging zonder problemen, alleen de p1 meter nog steeds niet gelukt. maar werkt verder gewoon goed samen met de batterij.
Hier hetzelfde, firmware update van de omvormer ging goed, van de P1-meter niet. Daarbij stond als oorzaak een slechte verbinding, maar dat is volgens mij gewoon een standaardmelding. De Wifi is meer dan prima en in het overzichtsscherm volgens de App zelfs maximaal.

• Paulo123
Iemand een idee wanneer die op de synergrid lijst komt. Ze schreven dat het in procedure is, maar belgen zijn traag. En wat te doen, als je er al een hebt en moet aanmelden.. gewoon een ander merk opgeven?

• Jan Workum
Paulo123 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:20:
Iemand een idee wanneer die op de synergrid lijst komt. Ze schreven dat het in procedure is, maar belgen zijn traag. En wat te doen, als je er al een hebt en moet aanmelden.. gewoon een ander merk opgeven?
Geen idee, in Nederland kun je Indevolt ook nog niet aanmelden bij energieleveren.nl

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste