Staat nog wel op bepaalde plaatsen te koop. Maar denk dat veel leveranciers hun vingers ook niet meer willen aan verbranden en gewoon geen nieuwe batch meer inkopen wegens grote retour of kans op defect. Je zou hopen dat het probleem in huidige batch verholpen is, maar ook dat is geen zekerheid. Zou hem in elk geval niet boven 1200W gebruiken inderdaad.YumYum schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:26:
Betreft de Venus-A: Ik heb ze maar allemaal terug gezet naar 1200W. Ik neem aan dat ze onderhand wel weten welke componenten niet goed zijn, en dat ze deze modellen vervangen door een revisie waar het probleem is opgelost. Ik zag dat de nieuwere modellen ook een andere powerknop hebben, misschien dat deze intern ook iets betere hardware hebben. Zijn de modellen nu helemaal uit de handel gehaald, ik zie ook niet meer dat ze te koop staan?
Ik had (en heb) 2 uitbreidingsbatterijen. Ik heb begrepen dat het smelten altijd plaats vind tussen de basisunit en de eerste uitbreidingsbatterij.marsian schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:06:
Degene met smeltende connectoren: hoeveel uitbreiding units hebben jullie? Ik kan me voorstellen dat hoe meer je er hebt hoe groter het risico is. Als je maar 1 uitbreiding hebt dan loopt er naar mijn idee de helft van de tijd er stroom door de connector, bij 2 uitbreidingen al 2/3 van de tijd.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Dat had ik wel verwacht. Als je 2 uitbreidingen hebt dan loopt daar 2/3 van de tijd stroom door en wordt het dus (langer) warm. De verbinding tussen de 2e en 3e unit wordt maar 1/3 van de tijd belast
Zag juist in een review van de Venus E Mini (die waarschijnlijk zelfde 1500W omvormer heeft) dat de achterkant bij 1500W ontladen zowaar 67°C wordt. Benieuwd of die dingen ook massaal gaan defect gaan volgend jaar, zeker gezien de unit nog compacter is dan de Venus A...
De Venus E serie is niet modulair, dus geen stekker verbindingen en als ze wat hebben nagedacht daar in China hebben ze de te zwakke componenten vervangen.Avenger 2.0 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:42:
Zag juist in een review van de Venus E Mini (die waarschijnlijk zelfde 1500W omvormer heeft) dat de achterkant bij 1500W ontladen zowaar 67°C wordt. Benieuwd of die dingen ook massaal gaan defect gaan volgend jaar, zeker gezien de unit nog compacter is dan de Venus A...
Tijd zal het leren.
Moet wel zeggen dat de laatste update van de App niet echt vertouwen geeft in vooruitgang. Geen idee wat er allemaal staat.
Ross
Eens, ik ben ook geen fan van de update, het ziet er misschien mooier uit, maar je kunt er minder (makkelijk) de belangrijke getallen mee inzien. Zo mis ik bijv de output van de afzonderlijke MPPT's. Ik heb al geprobeerd op de zonnepanelen te klikken, maar je kunt er helaas niet op doorklikken.Ross11 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:36:
[...]
De Venus E serie is niet modulair, dus geen stekker verbindingen en als ze wat hebben nagedacht daar in China hebben ze de te zwakke componenten vervangen.
Tijd zal het leren.
Moet wel zeggen dat de laatste update van de App niet echt vertouwen geeft in vooruitgang. Geen idee wat er allemaal staat.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Sinds gisternacht hier een Venus a met 2 extra batterijen die op standby (33%) blijft hangen. De wifi is niet optimaal dus ik ga proberen of hij op kabel weer gaat werken. maar ik denk niet dat dit het probleem is. De andere 2 venus e batterijen werken wel gewoon.
Laden en ontladen staat op 1200w handmatig via een schema ontladen lijkt ook niet te werken. Gister na een aantal keer wisselen tussen handmatig en zeefconsumptie heeft hij weer 20 minuten ontladen maar daarna weer standby.
Laden en ontladen staat op 1200w handmatig via een schema ontladen lijkt ook niet te werken. Gister na een aantal keer wisselen tussen handmatig en zeefconsumptie heeft hij weer 20 minuten ontladen maar daarna weer standby.
PV 4400Wp Oost + 1,2Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V150 & 153 / Venus A 6,36KW V148 / CT003
Heb je de "Battery Pack Recovery" geprobeerd? Is een optie in de Marstek app.axensir schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:41:
Sinds gisternacht hier een Venus a met 2 extra batterijen die op standby (33%) blijft hangen. De wifi is niet optimaal dus ik ga proberen of hij op kabel weer gaat werken. maar ik denk niet dat dit het probleem is. De andere 2 venus e batterijen werken wel gewoon.
Ja al zo'n 20x. krijg dan de melding recovery succesvol maar blijft gewoon in standby staan.
PV 4400Wp Oost + 1,2Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V150 & 153 / Venus A 6,36KW V148 / CT003
Heb de units even uit elkaar gehaald. De onderste batterij kon ik zo loshalen. de batterij onder de hoofdunit was bijna met geen mogelijkheid los te krijgen. Na een hoop getrek de unit los gekregen. Blijkt dat de connectors gesmolten zijn.
Leverancier gebeld en gemaild. die mag een oplossing verzinnen.
Leverancier gebeld en gemaild. die mag een oplossing verzinnen.
[ Voor 10% gewijzigd door axensir op 03-09-2026 13:38 ]
Wel bizar dat de Venus A zoveel gesmolten connector problemen heeft en de Venus D blijkbaar niet. De connectors zijn toch identiek dacht ik en door de Venus D stroomt een groter vermogen. Misschien wordt de Venus A gewoon veel warmer den de Venus D.
Over een 3 tal weken krijg ik een nieuwe digitale meter. Dan ben ik af van die 10 seconden takt die mijn oude Landis nu heeft. Misschien werkt mijn CT003 dan zelfs
De accu's kunnen per seconde aangestuurd worden toch?
De accu's kunnen per seconde aangestuurd worden toch?
Gespot op de IFA: Marstek Venus E Ultra 3.6kW AC & 6 kW DC met VPP:
:strip_exif()/f/image/N6UI3Cdb9i1cww5yLOnCW40u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GzzW7O4m6EPZSqk0udlBFrqs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SKi2ttJVWnHtBN2wqzdD1IOy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hGIhsxE9WL9DmyoVYkK6AuGv.jpg?f=fotoalbum_large)
En de E Max, die kenden we al, maar ik zie daar echt heel veel interesse voor:
:strip_exif()/f/image/UXgKqjiCCL6KTB7OPJAl0lsj.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder voor zover ik kon overzien geen nieuwe producten, behalve heel veel Marstek Powerbanks...
:strip_exif()/f/image/N6UI3Cdb9i1cww5yLOnCW40u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GzzW7O4m6EPZSqk0udlBFrqs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SKi2ttJVWnHtBN2wqzdD1IOy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hGIhsxE9WL9DmyoVYkK6AuGv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UXgKqjiCCL6KTB7OPJAl0lsj.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder voor zover ik kon overzien geen nieuwe producten, behalve heel veel Marstek Powerbanks...
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Even een rare vraag. Mijn Marstek Venus A is begin juli vervangen. Nieuwe werkt goed tot heden.
Ik heb (2x ondertussen) gemeld dat ze oude kunnen ophalen. Dit is immers een grote zware doos die nu in de weg staat. Alleen de melding dat ze binnenkort een afspraak maken.
Hoe lang duurt het normaal voor ze de stukke unit ophalen?
Ik heb (2x ondertussen) gemeld dat ze oude kunnen ophalen. Dit is immers een grote zware doos die nu in de weg staat. Alleen de melding dat ze binnenkort een afspraak maken.
Ik had begrepen dat de magazijnen vol zaten momenteel en daardoor vertraging is bij ophalen.badnews.nl schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:43:
Inderdaad wel een compact apparaat die v4 max met 10kWh. En hoger totaal voltage zal ook voor hogere RTE zorgen.Taro schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:26:
Enig idee of Marstek nog steeds hun eigen cellen maakt bij v4? Of kopen ze nu de nieuwe cellen in bij bekende leverancier?
Mijn Venus A gedraagt zich heel anders dan wat jij hier laat zien. Er hangen 4 zonnepanelen aan en hij staat op modus 'Self Consumption'. Als ik 'surplus feed-in' heb aan staan, dan doet hij dit:WillemD61 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:25:
[...]
In self consumption zou de batterij inderdaad niet moeten ontladen en terugleveren aan het net. Alleen het overschot zonnestroom zou teruggeleverd moeten worden op het moment dat de batterij vol zit.
Ik gebruik self consumption nog weinig (volgend jaar meer) maar verder zie ik als gevolg van surplus feed-in met een andere modus de batterijconstant rond 98% soc blijven.
Heb je zonnepanelen direct aan mppt of gewoon aan je huisnet ?[Afbeelding]
Zo ziet bij mij een typische zomerdag er uit. Hele dag opladen via 2 zonnepanelen via mppt, 's middags tegen laag tarief extra opladen (zal ook meest zonnestroom, van 2e set, zijn maar maakt nu nog niet uit). Als de batterij vol is dan mppt doorleveren aan thuisnet en dan 's avonds tegen hoog tarief ontladen.
Misschien moeilijk te zien, maar wat er lijkt te gebeuren is dat steeds wanneer de batterij op 100% is, de Venus A maximaal gaat ontladen naar 95% terwijl hij solar productie afknijpt, om daarna weer tot 100% te laden vanaf de panelen en te herhalen. Dat lijkt me idioot gedrag - heel veel extra cycli zo op maximale capaciteit. Ik had verwacht dat de batterij standaard overschot zou terug gaan leveren bij 100%, en dat 'surplus feed-in' alleen zorgde dat hij al eerder dan bij 100% zou gaan doorsturen naar het net. Maar nee dus?
Als ik surplus feed-in uit zet, krijg ik dit:
Dan wordt er dus helemaal niets meer doorgezet zodra de batterij 100% is, en worden de panelen afgeknepen.
Is dit gedrag by design? Werkt het bij anderen wel zo als bij @WillemD61, en wat zijn jouw instellingen?
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Bij mij was het: laden tot 100%, laatste 5% met een ruime 400 watt, daarna op surplus feed-in, waarbij het overschot het net in ging, maar er werd altijd wat meer ontladen dan er geladen werd, waardoor de batterijen langzaam leeg gingen, zodra de batterijen zo'n 95% bereikten begon het opladen weer, opnieuw met die ruime 400 watt.
Marstek is inderdaad niet bepaald slim.
Marstek is inderdaad niet bepaald slim.
En dat is dus vandaag gebeurd. Set nummer 3 is er mee opgehouden.onlinaius schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 00:40:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar met set nummer 3 geen last meer van heb. Het gaat nu goed (minus de vervelende Marstek aansturingsrariteiten). Set ontlaadt op 1500, en laad (MPPT + grid) zelfs regelmatig op een ruime 2.2 kW.
Maar ik moet ook zeggen dat ik niet baal als set nummer 3 er mee ophoud, dan is het einde verhaal, en heb ik een hele goede reden om mijn geld terug te krijgen.
Soort van kleine win-win dus: doet de Venus A het goed met deze settings dan ben ik tevreden-ish, werkt het niet dan heb ik een leuk alternatief in gedachten.
Ik heb bij Marstek.nl aangegeven dat ik er absoluut geen vertrouwen meer in heb, en dat ik de koop ongedaan wil maken. Marstek heeft 3 kansen gehad, maar kennelijk is de Venus A niet betrouwbaar te krijgen.