Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 24 ... 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:58
antoinevromen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:46:
Ik zou jullie nog op de hoogte houden van de vorderingen m.b.t. het niet laden/ontladen van de Venus A zodra er een uitbreidingsbatterij bij is geplaatst (van 4,16 naar 6,24). Zojuist een upgrade gekregen (zie onderstaande foto). [Afbeelding] Na de succesvolle update is de Venus A uitgegaan. Na vervolgens opstarten van de Venus A inclusief de uitbreidingsbatterij gaan even de lampjes wifi en bat en grid aan, waarna vervolgens de batterij weer volledig uit gaat (alles op zwart ook het groene knopje). Wanneer mijn zoon de betreffende extra-uitbreidingsbatterij ertussenuit haalt en het geheel weer opstart gaat alles meteen goed en gaat de Venus A met UPS direct laden. Wij geven het op en gaan deze 2e uitbreidingsbatterij retourneren, die het hele apparaat op zwart zet na opstarten. Ik heb zelf 2 x Venus E (V2 en V3) en dit soort ellende als gevolg van het zogenaamde uitbreidbaar zijn herken ik niet. Blijkbaar zitten er nog stevige kinderziektes in die stackable batterijen van Marstek omdat ik ook las dat mensen met een Venus D er last van hebben. Dan draait mijn zoon maar met 4,16 kWh en kijken we t.z.t. wel voor een andere batterij.
Mijn 2e hoofd unit op 148 doet dit ook. Helaas ook als die standalone draait.
Support reageert momenteel niet meer, heb de leverancier gevraagd om dit op te lossen.

Huidige daarentegen op 144 draait prima, geen enkel issue. Hij is nu mee in de caravan, en heeft onderweg naar het Gardameer mooi voor koffie onderweg gezorgd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oWX4n3tQsvqxdYhp3BI401IQXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMHGdO28sf0eBANMluT1DGJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTUp4vkOr09_pN3gkd1HSrXWfuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRSQYWAWiqGyP8f1rxl48cVB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZA02dOvA7oXKLjb0xepajChX8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BQtpcVXpoK5Xyj7LNd7mhka.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ravenstein op 23-04-2026 09:52 ]

1x Marstek Venus A V144 / 1x Marstek Venus A V148 : bricked

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:48
onlinaius schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:02:
[...]

Ik heb een sterk vermoeden dat het antwoord 'nee' is. (zie ook andermans ervaringen hier met de ai modus).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PGORewkcJcv7Bx6kCIHuNiDzwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYkh0RwMtsFgtGvOraPt4K0w.jpg?f=fotoalbum_large
Hij ziet dat ergens rond de middag de prijs het laagst is en opladen dus het voordeligst.
Toch begon de accu te laden om ~7:15u toen de grote PV installatie ongeveer een kilowatt begon te leveren. Lekker handig die AI :+
Toch maar een tijdprogramma aangemaakt.
Ook heb ik een Arctic F12 bij de accu geplaatst. Deze pc fans starten op 5V, dus die draait op een oude telefoon adapter.

Edit: toch maar eens leren hoe die lokal API werkt. Maar met een mechanische achtergrond is het redelijk abracadabra. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Hijdaar95 op 23-04-2026 10:08 ]

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:46
Hijdaar95 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:45:
Edit: toch maar eens leren hoe die lokal API werkt. Maar met een mechanische achtergrond is het redelijk abracadabra. :)
Om je nog meer teleur te stellen: als je op versie 148 draait is het antwoord op de vraag hoe de local Api werkt waarschijnlijk 'niet'.

Charlie_Root in "Local API op Marstek Venus E 3.0"

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:09
ravenstein schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:34:
[...]

Mijn 2e hoofd unit op 148 doet dit ook. Helaas ook als die standalone draait.
Support reageert momenteel niet meer, heb de leverancier gevraagd om dit op te lossen.

Huidige daarentegen op 144 draait prima, geen enkel issue. Hij is nu mee in de caravan, en heeft onderweg naar het Gardameer mooi voor koffie onderweg gezorgd :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je Tesla doet geen V2L ? Jammer, dan had je die 20 kilo extra niet mee hoeven nemen.

• Ikke_ook1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16-05 15:19
antoinevromen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:46:
Ik zou jullie nog op de hoogte houden van de vorderingen m.b.t. het niet laden/ontladen van de Venus A zodra er een uitbreidingsbatterij bij is geplaatst (van 4,16 naar 6,24). Zojuist een upgrade gekregen (zie onderstaande foto). [Afbeelding] Na de succesvolle update is de Venus A uitgegaan. Na vervolgens opstarten van de Venus A inclusief de uitbreidingsbatterij gaan even de lampjes wifi en bat en grid aan, waarna vervolgens de batterij weer volledig uit gaat (alles op zwart ook het groene knopje). Wanneer mijn zoon de betreffende extra-uitbreidingsbatterij ertussenuit haalt en het geheel weer opstart gaat alles meteen goed en gaat de Venus A met UPS direct laden. Wij geven het op en gaan deze 2e uitbreidingsbatterij retourneren, die het hele apparaat op zwart zet na opstarten. Ik heb zelf 2 x Venus E (V2 en V3) en dit soort ellende als gevolg van het zogenaamde uitbreidbaar zijn herken ik niet. Blijkbaar zitten er nog stevige kinderziektes in die stackable batterijen van Marstek omdat ik ook las dat mensen met een Venus D er last van hebben. Dan draait mijn zoon maar met 4,16 kWh en kijken we t.z.t. wel voor een andere batterij.
Blijkbaar kan AI nog niet alles oplossen, gelukkig lopen de robots al wel sneller om producten terug te brengen;-)

• ravenstein
WillemD61 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:32:
[...]

Je Tesla doet geen V2L ? Jammer, dan had je die 20 kilo extra niet mee hoeven nemen.
Nope helaas, caravan weeg maar 1038kg, kon nog genoeg meenemen.

Ik blijf met mijn huidige Venus A mooi nog ff een tijdje op 144 zitten.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 12:43
Hier heeft de A ook twee maanden goed gewerkt, zeker sindsdien het uitlezen over modbusTCP.
Nu gisteren stroom onderhoud geweest, daarna kwam hij niet meer terug. Helaas net op vakantie. Anders 2 weken nul op de meter kunnen draaien

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-05 12:11
Gisteren een extra set Venus A + batterij (4,24) binnen gekregen. In afwachting van ruimte in de schuur even tijdelijk aangesloten in de keuken.

Een minder goede ervaring dan mijn vorige aankoop. Venus A heeft een kleine beschadiging op het front (onder de plastic beschermlaag). De hoofdunit meldt zich in de App, maar Grid LED blijft uit. En de extra batterij meldt zich helemaal niet.

Al vele pogingen gedaan hem aan de praat te krijgen, maar ben bang dat ik een BOA (Broke-on-Arrival) heb ontvangen. Marstek support die alles oplost met firmware had al een update van v143 naar v148 gestuurd, maar dat hielp uiteraard ook niet. Ga de stroomkabel later vandaag nog even afkoppelen (rotklus) en doormeten om te zien of die de boosdoener is. Maar ziet er niet goed uit, want het niet zien van de extra accu zal daar niets mee te maken hebben...

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:41
The Fatal schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 04:14:
Hier heeft de A ook twee maanden goed gewerkt, zeker sindsdien het uitlezen over modbusTCP.
Nu gisteren stroom onderhoud geweest, daarna kwam hij niet meer terug. Helaas net op vakantie. Anders 2 weken nul op de meter kunnen draaien
In tegenstelling tot de Venus E, springt de Venus A inderdaad niet zelf terug aan na een (langere) stroomonderbreking maar moet je nog op het fysieke knopje duwen 8)7

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:13
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:55:
[...]

In tegenstelling tot de Venus E, springt de Venus A inderdaad niet zelf terug aan na een (langere) stroomonderbreking maar moet je nog op het fysieke knopje duwen 8)7
Serieus.. het doel is om hem op het platte dak te plaatsen. Dan kan ik elke keer wanneer de stroom er af geweest is het dak op :(

• Avenger 2.0
axensir schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:20:
[...]
Serieus.. het doel is om hem op het platte dak te plaatsen. Dan kan ik elke keer wanneer de stroom er af geweest is het dak op :(
Misschien is het anders als er PV is aangekoppeld, maar met enkel AC gekoppeld schakelt die uit na lange tijd geen AC meer.

• The Fatal
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:37:
[...]

Misschien is het anders als er PV is aangekoppeld, maar met enkel AC gekoppeld schakelt die uit na lange tijd geen AC meer.
Ook als backup power geactiveerd is?

Knopje duwen gaat niet lukken van mijn vakantie adres.

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:22

Ik kan me voorstellen dat dit werkt. Kwestie van uitproberen.
Het is wel een serieuze tekortkoming.

• Avenger 2.0
The Fatal schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:18:
[...]

Backup power hier niet getest. Maar gok van niet gezien de Venus E dan ook niet uitschakelt.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

The Fatal schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:18:
[...]

Misschien zoiets halen?

• onlinaius
Vanwege veelvuldige crashes, zowel via de api als via de modbus heb ik op dit moment een handmatig schema ingesteld op mijn Venus A.

Iemand anders hier die merkt dat de tijden verkeerd worden aangehouden? Ik heb het al een aantal keer eerder gemerkt en ben er vandaag even ingedoken, maar de volgende stap in het tijdsschema lijkt al 40 minuten voor tijd te worden geactiveerd, vandaag zou de Venus A om 16:00 gaan ontladen, en dat begon in werkelijkheid al om 15:20.

Op zich natuurlijk wel rekening mee te houden als het consistent is, maar het blijft een raar verschijnsel (als ik naar time setting in het menu ga klopt de tijd wel gewoon).

Iemand anders vergelijkbare ervaringen?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

onlinaius schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:22:
Vanwege veelvuldige crashes, zowel via de api als via de modbus heb ik op dit moment een handmatig schema ingesteld op mijn Venus A.

Iemand anders hier die merkt dat de tijden verkeerd worden aangehouden? Ik heb het al een aantal keer eerder gemerkt en ben er vandaag even ingedoken, maar de volgende stap in het tijdsschema lijkt al 40 minuten voor tijd te worden geactiveerd, vandaag zou de Venus A om 16:00 gaan ontladen, en dat begon in werkelijkheid al om 15:20.

Op zich natuurlijk wel rekening mee te houden als het consistent is, maar het blijft een raar verschijnsel (als ik naar time setting in het menu ga klopt de tijd wel gewoon).

Iemand anders vergelijkbare ervaringen?
Ik gebruikte de manuele modus ook vaak met firmware v147. Soms was 's nachts laden goedkoop ivm windenergie. Meestal was de batterij dan ook al bijna leeg.
Moet zeggen dat ie met die firmware prima draaide en ook op de normale tijden aan ging en overging naar de self consumption als ik dat schema er naast zette.

• chupie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:44
Inmiddels gebruik ik HA om bij 99% SOC om te schakelen naar handmatig waar ik een tijdschema in heb staan welke gedurende de gehele dag 1500W ontlaadt en weer terug naar 0 op de meter bij 95% SOC.
Op deze manier bereikt de accu niet de 100% SOC en gaat hij niet over naar een passieve modus.

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-05 12:11
Ik ben er achter waarom mijn nieuwe Venus A niet werkt. Ik heb de kabel doorgemeten en die was goed. Maar toch geen GRID-connectie. De BC01 mannelijke connector op de Venus blijkt maar met 2 pinnen contact te maken. De derde pin (die ofwel nul ofwel fase voert) ligt helemaal achterin de aansluiting. Samen met de beschadiging op het front (onder de beschermfolie) lijkt mij dit een typisch 'maandagochtend' geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j09mjmMdgyltHMwoS4hKE_BLwo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snLl7qgJ69CldqYvT77Mj1Xd.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• Avenger 2.0
Knoflookpasta schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:32:
Ik ben er achter waarom mijn nieuwe Venus A niet werkt. Ik heb de kabel doorgemeten en die was goed. Maar toch geen GRID-connectie. De BC01 mannelijke connector op de Venus blijkt maar met 2 pinnen contact te maken. De derde pin (die ofwel nul ofwel fase voert) ligt helemaal achterin de aansluiting. Samen met de beschadiging op het front (onder de beschermfolie) lijkt mij dit een typisch 'maandagochtend' geval.
Bizar. Hier ook een Marstek C gehad die precies van de band gerold was (dikke kras op behuizing die amateuristisch bijgewerkt was). Was voor de rest ook een maandag ochtend model en uiteindelijk moeten omruilen :+

• WillemD61
chupie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:54:
Inmiddels gebruik ik HA om bij 99% SOC om te schakelen naar handmatig waar ik een tijdschema in heb staan welke gedurende de gehele dag 1500W ontlaadt en weer terug naar 0 op de meter bij 95% SOC.
Op deze manier bereikt de accu niet de 100% SOC en gaat hij niet over naar een passieve modus.
Als je surplus feed-in in de instellingen aan hebt staan dan zal de batterij bij 98 procent stoppen met laden en zonnestroom doorleveren aan je huisnetwerk.

• chupie
WillemD61 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:09:
[...]

Als je surplus feed-in in de instellingen aan hebt staan dan zal de batterij bij 98 procent stoppen met laden en zonnestroom doorleveren aan je huisnetwerk.
Helaas heb ik de 1.48 update geïnstalleerd waardoor de accu nu opgeladen wordt tot 100% om vervolgens niets meer te doen. Alle pv ingangen op 0 en geen 0 op de meter totdat er een volledige harde reset gedaan is middels de fysieke knop op het apparaat.

• KvnCL
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 13-05 23:45
Mijn Venus A gaat retour, het ene probleem na het andere duikt hier op.
Ik heb er 2 uitbreidingsaccus opzitten, alles op v148.
-lading van 1 of meerdere accu's die van bijvoorbeeld 72% plots naar 12% springt
-als de accu 100% is wil hij ook niet ontladen, zelfs de backup poort gaat uit dan.
Vanaf 99% werkt hij terug.
-soms wil hij 1 of meer accu's niet laden en duwt hij alles in de accu die quasi vol is.
-idem tijdens ontladen maar dan omgekeerd
-daarstraks stond hij op 'self consumption'. Er kwam 1.9 KW binnen via PV, en hij ging nog 500w van het net zelf bijladen...
-connectie kwijt, settings die verdwijnen, je verzint het niet...
Dus retour ermee, wel super opgelost van Tubotek moet ik zeggen! 👍

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:27
chupie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:46:
[...]

Helaas heb ik de 1.48 update geïnstalleerd waardoor de accu nu opgeladen wordt tot 100% om vervolgens niets meer te doen. Alle pv ingangen op 0 en geen 0 op de meter totdat er een volledige harde reset gedaan is middels de fysieke knop op het apparaat.
Blijft hij bij jou ook af en toe wat laden. Hier zakte accu naar 99% en ging vervolgens weer ff laden. Heb na een tijd het ontladen op 800W gezet en daarna factory reset gedaan. Volgende dag deed hij het zelfde, dit toen laten lopen en na een aantal uren leverde hij surplus wel terug. Dit ging een aantal dagen goed zonder resetten tot ik de 1500W weer probeerde. Als ik dan die belasting vraag, bevriest de boel, tot ik weer 800W selecteer en factory reset doe met behoud van data. Het blijft beetje vreemd allemaal.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• chupie
Cubico schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:11:
[...]

Blijft hij bij jou ook af en toe wat laden. Hier zakte accu naar 99% en ging vervolgens weer ff laden. Heb na een tijd het ontladen op 800W gezet en daarna factory reset gedaan. Volgende dag deed hij het zelfde, dit toen laten lopen en na een aantal uren leverde hij surplus wel terug. Dit ging een aantal dagen goed zonder resetten tot ik de 1500W weer probeerde. Als ik dan die belasting vraag, bevriest de boel, tot ik weer 800W selecteer en factory reset doe met behoud van data. Het blijft beetje vreemd allemaal.
800w of 1500w maakt bij mij geen verschil, zodra de accu naar 100% geladen wordt door solar power is het over.
Power button ingedrukt houden tot er na ongeveer 30 seconden een klik te horen is, CT opnieuw selecteren en de auto diagnose van de fasen afwachten.
Mijn oplossing is voor nu om HA met een automation op 98% over te schakelen naar handmatig en weer terug naar auto bij 90%.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.

• Bverbaan
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:20
chupie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:23:
[...]

800w of 1500w maakt bij mij geen verschil, zodra de accu naar 100% geladen wordt door solar power is het over.
Power button ingedrukt houden tot er na ongeveer 30 seconden een klik te horen is, CT opnieuw selecteren en de auto diagnose van de fasen afwachten.
Mijn oplossing is voor nu om HA met een automation op 98% over te schakelen naar handmatig en weer terug naar auto bij 90%.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.
Had sinds de 148 upgrade ook erg veel issues met stoppen van ontladen etc, heb Marstek gevraagd om te downgraden naar 147 en nu loopt die weer als voordien zonder enig probleem …

• chupie
Bverbaan schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 03:21:
[...]

Had sinds de 148 upgrade ook erg veel issues met stoppen van ontladen etc, heb Marstek gevraagd om te downgraden naar 147 en nu loopt die weer als voordien zonder enig probleem …
Ook maar eens kijken of ik dat voor elkaar krijg.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-05 22:23
Vanmiddag negatieve energieprijzen (inclusief energiebelasting). Ik laat 'm dus leeg solar doorleveren naar het net tot het moment dat de stroomprijs negatief wordt. Heeft iemand al geregeld gekregen dat vanaf dat moment alleen van het net geladen wordt en solar genegeerd wordt? Ik ga niet de panelen van de mppt's loskoppelen 😁

• chupie
nerovectra schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:26:
Vanmiddag negatieve energieprijzen (inclusief energiebelasting). Ik laat 'm dus leeg solar doorleveren naar het net tot het moment dat de stroomprijs negatief wordt. Heeft iemand al geregeld gekregen dat vanaf dat moment alleen van het net geladen wordt en solar genegeerd wordt? Ik ga niet de panelen van de mppt's loskoppelen 😁
Passive mode via HA is een optie.

• JBra1959
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 11:18
Ik heb vanaf het moment dat alles goed draait om NOM te volgen voor zowel de batterijen Venus E3.0 als de P1-meter de toegang tot internet uitgeschakeld. Alles blijft nu lekker draaien en geen gerommel meer met updates. 2 batterijen, ieder op een aparte groep, laden/ontladen 2500W , wijze op zelf geinitieerd. Alles lijkt rotsvast. En nu maar hopen dat het zo blijft. :-)

[ Voor 5% gewijzigd door JBra1959 op 25-04-2026 11:43 ]

• onlinaius
chupie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:54:
Dat was ook mijn insteek. Helaas is het uitlezen van de batterij niet goed te doen qua batterijpercentage. De HA integratie van Fonske (modbus) geeft niet het juiste batterijpercentage weer, en de api kan ik niet gebruiken want zorgt voor crashes.

Ik heb nu dus in HA maar een schema gemaakt wat 'meestal' goed gaat zonder dat ik daarbij het batterijpercentage nodig heb.

• onlinaius
Bverbaan schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 03:21:
[...]

Ja, die heb ik ook gevraagd, naar 144 liever, want die was voor mij ook stabieler dan 147.

Helaas hebben ze daar tot nu toe nog geen gehoor aan gegeven, maar komen met 'doe maar een 4 uur reset, en dan werkt alles natuuuuuuurlijk weer goed'.

• onlinaius
nerovectra schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:26:
Nee, solar negeren lukt niet automatisch volgens mij.

• The Fatal
onlinaius schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:46:
[...]

Dat was ook mijn insteek. Helaas is het uitlezen van de batterij niet goed te doen qua batterijpercentage. De HA integratie van Fonske (modbus) geeft niet het juiste batterijpercentage weer, en de api kan ik niet gebruiken want zorgt voor crashes.

Ik heb nu dus in HA maar een schema gemaakt wat 'meestal' goed gaat zonder dat ik daarbij het batterijpercentage nodig heb.
Ik heb de modbus integratie van Viper draaien. Naar mijn idee klopt die aardig.

[ Voor 5% gewijzigd door The Fatal op 25-04-2026 16:08 ]

• WillemD61
onlinaius schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:50:
[...]

Nee, solar negeren lukt niet automatisch volgens mij.
De enige manier die ik ken om solar doorleveren uit te zetten is met de surplus-feed-in schakelaar in de app.
Passive mode is volgens mij hetzelfde als manual met power 0.

Echt passive kan niet via de app, alleen via open api. Manual mode 0 kan ook via mqtt. Dat wijzigt niet de surplus feed in. Iemand andere ervaring?

[ Voor 4% gewijzigd door WillemD61 op 25-04-2026 16:45 ]

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-05 22:23
WillemD61 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:37:
[...]

De enige manier die ik ken om solar doorleveren uit te zetten is met de surplus-feed-in schakelaar in de app.

Echt passive kan niet via de app, alleen via open api. Manual mode 0 kan ook via mqtt. Dat wijzigt niet de surplus feed in. Iemand andere ervaring?
Ok. Ik dacht dat ik iets over 't hoofd zag. Maar fijn te lezen dat ik niet gek ben 😁. Ik heb 'm nu om 13:00 maar met 1200w (en "helaas" 1200w extra vanuit de zonnepanelen) volgedrukt zodat solar zo snel mogelijk genegeerd wordt. Het is niet anders. En eigenlijk ook een luxeprobleem ...

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:13
Weet iemand toevallig of de Venus G al leverbaar is? Ik kan op Google nergens iets vinden.

gewoon nee.

• onlinaius
WillemD61 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:37:
[...]

Ja, het uitzetten inderdaad wel. Maar wat er eigenlijk gevraagd werd (als ik het goed interpreteer) is: kun je het solargedeelte uitschakelen zodra de stroomprijzen zo negatief zijn dat het interessanter is van het net te laden dan vanaf de aangesloten panelen. Voor zover ik weet is het antwoord daarop nee.

• chupie
Zojuist een reply vanuit Marstek gehad en ik kan mijn firmware updaten naar 148.3.

Ik ben benieuwd.

Dear Customer, We apologise for any inconvenience caused. We have released a new firmware update that will optimise the surplus power feed-in function. Please go to the app’s home screen > Settings > Devices, and tap the red dot to update. Kindly note: Please disconnect from Ethernet and RS485 and use a strong 2.4GHz Wi-Fi signal for the update. After updating, please reconfigure the CT, then reconnect the device via both Bluetooth and Wi-Fi and keep it connected for 15 minutes or more. Wishing you all the best. Wendy

• onlinaius
chupie schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:13:
Zojuist een reply vanuit Marstek gehad en ik kan mijn firmware updaten naar 148.3.

Ik ben benieuwd.

Dear Customer, We apologise for any inconvenience caused. We have released a new firmware update that will optimise the surplus power feed-in function. Please go to the app’s home screen > Settings > Devices, and tap the red dot to update. Kindly note: Please disconnect from Ethernet and RS485 and use a strong 2.4GHz Wi-Fi signal for the update. After updating, please reconfigure the CT, then reconnect the device via both Bluetooth and Wi-Fi and keep it connected for 15 minutes or more. Wishing you all the best. Wendy
Houd ons op de hoogte. Als het werkt ga ik m ook aanvragen, want ik heb hetzelfde probleem.

• chupie
onlinaius schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:27:
[...]

Houd ons op de hoogte. Als het werkt ga ik m ook aanvragen, want ik heb hetzelfde probleem.
De eerste indruk is goed, laadt op naar 99% zonder vast te lopen en de PV power wordt daarna weer het net in gestuurd.

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:24
Wendy heeft het druk gehad vandaag

, Apologies for the delayed response and for any inconvenience caused. This is a reset issue. When configuring the device, please connect it to both Bluetooth and Wi-Fi simultaneously and leave it connected for at least 15 minutes to ensure the configuration is uploaded to the cloud server. If this does not work, you may also try unplugging the device from the power supply and leaving it to rest for four hours. Wishing you all the best. Wendy

Dear Customer, We have also sent you a new firmware update. Please go to the app’s home screen > Settings > Devices, and tap the red dot to update. Please note: Disconnect from Ethernet and RS485, and use a strong 2.4GHz Wi-Fi signal for the update. After the update, please reconfigure the CT, then reconnect the device via both Bluetooth and Wi-Fi and keep it connected for 15 minutes or more. Wishing you all the best. Wendy

• Bverbaan
Toch weer rare dingen gezien met v148 op de Venus A …. Vanmorgen stopte die met ontladen gedurende meer dan een uur zonder aanwijsbare redenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_K0yET4aohi3euGPHg3riJOHTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGHvTjLgVtK3uHcfTxpMIk8S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Bverbaan op 27-04-2026 10:10 ]

• TinusB
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-05 00:56
Hallo. Goedemorgen 👋

Ik ben ook even aan het testen geweest met de Venus A ivm het ontladen op 1500 watt aangezien dat niet goed werkt.
Het lijkt er op dat de bms van de accu roet in het eten gooit??. Het euvel is pas vanaf een 1450W ontlading.
Opladen 1500w werkt prima.
Ontladen op accu 1 ( hoofd unit met omvormer) handmatig getest tijd ontladen op 1450 ging goed. 1460 ging goed. 1470 ging goed. 1475 ging goed. 1480w gaat ook. Maar is op het randje soms springt hij even uit. Alles daar boven dan Gaat hij 1 a 2 sec ontladen en slaat af. Lijkt op een soort beveiliging bms of iets wat te strak afgesteld staat.

Maar nu het gekke. Heb 2 extra accu units. Als accu 2 of accu 3 geselecteerd staat. Dan is ontladen op 1500w geen enkel probleem en blijft hij netjes doorgaan. Zordra hij overschakeld naar accu 1 de hoofd umit dan Stopt hij met ontladen. Zet ik het ontladen op 1470. Gaat hij vrolijk door.

Hebben meer mensen dit getest? En ook alleen het probleem als hij ontlaad uit de hoofd unit?

Op zelfconsumptie idem. Als er 12 13 1400w gevraagd word geen enkel probleem. Maar vraag je boven de 1470/80 dan slaat hij af en stopt. Mits hij op dat moment een uitbreid accu heeft geselecteerd dan werkt het wel.

• TinusB
chupie schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:40:
[...]

De eerste indruk is goed, laadt op naar 99% zonder vast te lopen en de PV power wordt daarna weer het net in gestuurd.
Werkt het ontladen op 1500w nog goed na de aanpassings update van marstek ?

En @Simply_jeroen heeft de update bij jou nog verbetering gebracht ?

[ Voor 10% gewijzigd door TinusB op 27-04-2026 11:04 ]

• chupie
TinusB schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:01:
[...]

Werkt het ontladen op 1500w nog goed na de aanpassings update van marstek ?

En @Simply_jeroen heeft de update bij jou nog verbetering gebracht ?
Mijn max is 1480w zie ik, meer wordt er niet geleverd.

• TinusB
chupie schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:37:
[...]

Mijn max is 1480w zie ik, meer wordt er niet geleverd.
Klopt hoor. Bij 1500w ontladen geeft hij 1.48kw aan in de app . Op het begin scherm geeft hij wel 1.5kw aan. De meter die ik er tussen heb geeft 1492w daadwerkelijk vermogen wat hij levert.
Bij laden geeft hij wel 1.51kw aan in de app.

Maar het leveren op 1.5kw naar het net gaat nu goed na de update begrijp ik?

• Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:35
Hier nu sinds een maand de A er bij gekocht.
Basis unit met 4 extra batterijen die draait goed op 148. Samen met de al jaar oude E en de p1 meter van Marstek gaat het ook goed samen. Ik draai wel continu NOM. Enige is dat in de weergave van de app het bij openen steeds erop lijkt dat de A niks doet en als ik hem selecteer dan werkt hij wel en terug naar start scherm app dan zie je hem ineens wel weer actueel.

• chupie
De update heeft welgeteld 1 dag gewerkt, vandaag weer als vanouds naar 100% geladen om vervolgens weer volledig op 0 te gaan.

• Cubico
chupie schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:02:
De update heeft welgeteld 1 dag gewerkt, vandaag weer als vanouds naar 100% geladen om vervolgens weer volledig op 0 te gaan.
Iedere keer gaat het bij mij fout als ik de 1500w selecteer, hij gaat dan bij 100% vol, pulserend laden. Dus ff van 99 naar 100% en weer stop, en dat houd hij vol, dus ook geen surplus. Als ik 1 malig meer dat 1500W vraag bevriesd de boel en moet er gereset worden.. Heb nu 1 mppt bezet en output max 800W, Dat gaat met de v148 al een week goed.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

TinusB schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:57:
Hallo. Goedemorgen 👋

Ik ben ook even aan het testen geweest met de Venus A ivm het ontladen op 1500 watt aangezien dat niet goed werkt.
Het lijkt er op dat de bms van de accu roet in het eten gooit??. Het euvel is pas vanaf een 1450W ontlading.
Opladen 1500w werkt prima.
Ontladen op accu 1 ( hoofd unit met omvormer) handmatig getest tijd ontladen op 1450 ging goed. 1460 ging goed. 1470 ging goed. 1475 ging goed. 1480w gaat ook. Maar is op het randje soms springt hij even uit. Alles daar boven dan Gaat hij 1 a 2 sec ontladen en slaat af. Lijkt op een soort beveiliging bms of iets wat te strak afgesteld staat.

Maar nu het gekke. Heb 2 extra accu units. Als accu 2 of accu 3 geselecteerd staat. Dan is ontladen op 1500w geen enkel probleem en blijft hij netjes doorgaan. Zordra hij overschakeld naar accu 1 de hoofd umit dan Stopt hij met ontladen. Zet ik het ontladen op 1470. Gaat hij vrolijk door.

Hebben meer mensen dit getest? En ook alleen het probleem als hij ontlaad uit de hoofd unit?

Op zelfconsumptie idem. Als er 12 13 1400w gevraagd word geen enkel probleem. Maar vraag je boven de 1470/80 dan slaat hij af en stopt. Mits hij op dat moment een uitbreid accu heeft geselecteerd dan werkt het wel.
Goeie test, het lijkt dan inderdaad misschien iets te zijn van een beveiliging of oververhitting of iets dergelijks.
Wellicht kun je proberen voor langere tijd te testen op de manuele modus?
Je kan daar het wattage instellen van 0 - 1500 Watt.

• icerus
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 21:08
Hallo iedereen,
Ik ben van plan om een plug-in thuis batterij te kopen. Ik heb een vaste zonnepaneel installatie sinds 2018 (3kw omvormer).
Na wat onderzoek ben ik voorlopig bij de marstek venus D uitgekomen. Prijs per kW komt deze er goed uit en je kan hier nog enkele zonnepanelen aansluiten. Toekomst gericht dan.
Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaring met de venus D? Ik heb ook al naar een plug-in installatie van anker en ecoflow gekeken. Alleen is hier het laad- en ontlaadvermogen lager en de aankoopprijs is hoger.

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:23
icerus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:31:
Hallo iedereen,
Ik ben van plan om een plug-in thuis batterij te kopen. Ik heb een vaste zonnepaneel installatie sinds 2018 (3kw omvormer).
Na wat onderzoek ben ik voorlopig bij de marstek venus D uitgekomen. Prijs per kW komt deze er goed uit en je kan hier nog enkele zonnepanelen aansluiten. Toekomst gericht dan.
Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaring met de venus D? Ik heb ook al naar een plug-in installatie van anker en ecoflow gekeken. Alleen is hier het laad- en ontlaadvermogen lager en de aankoopprijs is hoger.
Zou Indevolt ook nog even meenemen in je vergelijk. Lees er goede dingen over. Stond hoog op mijn lijst maar, door de levertijd, gekozen voor de Marstek A , deze valt nog niet tegen na wat aanloop probleempjes.

Ross

• icerus
Ross11 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:40:
[...]

Zou Indevolt ook nog even meenemen in je vergelijk. Lees er goede dingen over. Stond hoog op mijn lijst maar, door de levertijd, gekozen voor de Marstek A , deze valt nog niet tegen na wat aanloop probleempjes.
Eens bekijken

• TinusB
kevlar01 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:02:
[...]

Goeie test, het lijkt dan inderdaad misschien iets te zijn van een beveiliging of oververhitting of iets dergelijks.
Wellicht kun je proberen voor langere tijd te testen op de manuele modus?
Je kan daar het wattage instellen van 0 - 1500 Watt.
Ik heb dit getest op manuele modes. Op 1470w gaat dit gewoon goed heb voor ruim 30 minuten dit getest. Alleen boven de 1470w gaat het mis. Behalve als hij op dat monent ontlaad uit een van de uitbreid accu.s dan wil 1500w wel.

Heb het marstek ook gestuurd maar tot nu toe geen reactie.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

TinusB schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:10:
[...]

Ik heb dit getest op manuele modes. Op 1470w gaat dit gewoon goed heb voor ruim 30 minuten dit getest. Alleen boven de 1470w gaat het mis. Behalve als hij op dat monent ontlaad uit een van de uitbreid accu.s dan wil 1500w wel.

Goed om te weten.
Ik vind manuele modus wel handig, maar het liefst draai ik self consumption. Manuele modus gebruik ik zelf alleen zodra er negatieve stroomprijzen zijn, om op dat moment de batterijen te laden.

Hopelijk kunnen ze dit fixen met een nieuwe firmware. Ik heb een beetje het gevoel dat ze de firmwares die ze nu uitrollen vooral testen op het brede publiek en zo veel dingen leren. Het nadeel is dat sommige klanten/gebruikers geen geduld voor hebben, slechte ervaringen krijgen en mogelijk de apparaten zelfs retourneren.

• TinusB
kevlar01 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:36:
[...]

Goed om te weten.
Ik vind manuele modus wel handig, maar het liefst draai ik self consumption. Manuele modus gebruik ik zelf alleen zodra er negatieve stroomprijzen zijn, om op dat moment de batterijen te laden.

Hopelijk kunnen ze dit fixen met een nieuwe firmware. Ik heb een beetje het gevoel dat ze de firmwares die ze nu uitrollen vooral testen op het brede publiek en zo veel dingen leren. Het nadeel is dat sommige klanten/gebruikers geen geduld voor hebben, slechte ervaringen krijgen en mogelijk de apparaten zelfs retourneren.
Ik heb ook de matstek E ik was een van de 1e december 2024. en dat heeft wel een poos geduurd voordat hij werkte met mijn model slimme meter. Met de hw p1 die ik had werkte het ook niet. Bepaalde type.s werkte niet..dus dubbel pech. Heb toen een shelly aangeschaft en dat heeft al die tijd goed gewerkt inmiddels een dikke jaar zonder enige problemen.
Ondertussen werkte de p1 van marstek en de p1 van hw ook vanaf april mei 2025 bij mij. Maar heb hem al die tijd gewoon met de shelly verbonden gehad.
Nu ik de marstek A ook heb.. was ik wel.verplicht de p1 van marstek te gaan gebruiken. Werkt opzich prima. Maar bij snel wisselende belastingen was de shelly vele malen sneller. De p1 zit nogal wat vertraging in. Wellicht ga ik de ct002 nog eens proberen of dat beter gaat.

Ben een fan van marstek..maar vind het wel teleurstellend dat elk nieuw product zoveel kinder ziektes heeft. Je zou toch zeggen dat ze in de basis gelijk zijn kwa software. Dan zeg ik op mijn beurt..test ze eerst uitgebreid voor je gaat uitleveren. En met de updates idem dito. Doe de updates alleen bij een x aantal testers voordat je ze voor iedereen uitbrengt. Nu was er een goed werkende batterij 1200w.. en brengen ze een update met problemen.

Heb ook mijn twijfels gehad voordat ik de A kocht over te stappen op een ander merk.

En sommige garanties duren erg lang. De dealers verwijzen je gewoon door naar de app als hij niet werkt dan kun je met marstek zelf wat regelen. Ik vind dat de verkopende partij dat de eerste 2 jaar moet oplossen.. verkopen geld vangen en voor garantie zijn wij op vakantie.

Benieuwd hoe dat met andere merken gaat 🤷‍♂️

• Cubico
TinusB schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:10:
[...]

Heb vanmorgen de V148-3-119-119 gekregen op de venus A. Op zelf consumptie en 1500W geselecteerd, bevriest hij als de vraag boven de 1500W gaat. Op 800W gaat alles goed. Ook op manueel ontladen met 1470 gaat het goed maar daarboven bevriesd de boel weer. Dus zou goed kunnen dat het een BMS beveiliging is. Bij versie V147 (1200W) ging alles wel goed. Ik had gevraagd om de V147 en heb toen de V148-3 gekregen om te proberen, zou die niet werken dan zouden ze de V147 sturen. Zal morgen mijn bevindingen sturen naar Marstek.

• TinusB
Cubico schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:27:
[...]

Heb vanmorgen de V148-3-119-119 gekregen op de venus A. Op zelf consumptie en 1500W geselecteerd, bevriest hij als de vraag boven de 1500W gaat. Op 800W gaat alles goed. Ook op manueel ontladen met 1470 gaat het goed maar daarboven bevriesd de boel weer. Dus zou goed kunnen dat het een BMS beveiliging is. Bij versie V147 (1200W) ging alles wel goed. Ik had gevraagd om de V147 en heb toen de V148-3 gekregen om te proberen, zou die niet werken dan zouden ze de V147 sturen. Zal morgen mijn bevindingen sturen naar Marstek.
Precies hetzelfde dus. Tot een 1470 gaat het goed. Toch raar he dat die 30w het hem doet he.
Heeft u toevallig ook een uitbreidings batterij er onder ? Of alleen de hoofd unit met omvormer.

Anders kunt u eens proberen dat zodra hij stroom uit de extra accu pakt je even op 1500w test. Vind het gek dat als hij stroom uit een van de extra accu.s trekt 1500w wel goed gaat bij mij... en zodra hij over springt op de hoofd unit hij gelijk weer bevriest.

• Avenger 2.0
TinusB schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:21:
[...]
Ben een fan van marstek..maar vind het wel teleurstellend dat elk nieuw product zoveel kinder ziektes heeft. Je zou toch zeggen dat ze in de basis gelijk zijn kwa software. Dan zeg ik op mijn beurt..test ze eerst uitgebreid voor je gaat uitleveren. En met de updates idem dito. Doe de updates alleen bij een x aantal testers voordat je ze voor iedereen uitbrengt. Nu was er een goed werkende batterij 1200w.. en brengen ze een update met problemen.

En sommige garanties duren erg lang. De dealers verwijzen je gewoon door naar de app als hij niet werkt dan kun je met marstek zelf wat regelen. Ik vind dat de verkopende partij dat de eerste 2 jaar moet oplossen.. verkopen geld vangen en voor garantie zijn wij op vakantie.

Benieuwd hoe dat met andere merken gaat 🤷‍♂️
Ja is inderdaad vreemd gezien ook de eerste 2 jaren nu via fabrikant gaan. Normaal verwacht je toch batterijwissel en support via leverancier. Benieuwd of dat zo in de toekomst blijft en of Marstek ook 10 jaar lang aan eventuele omruiling kan blijven voldoen.

Gezien wat het nonchalante betreft software releases ga ik mij voorlopig toch geen extra marstek hardware aanschaffen. Vraag me namelijk af of de claims levensduur batterijen en andere specs wel degelijk kloppen. Time will tell zeker…

• Avenger 2.0
Eigenlijk beter als Marstek dan de 1500W mode limiteert tot bv 1450W. Het is toch niet dat ze alle specs sowieso correct adverteren. De batterij wordt nog steeds als 2,12kWh geadverteerd terwijl er bruto maar net iets boven de 2kWh in zit. Bij de Venus B (of E mini) adverteren ze dan correct met 2kWh (wat exact dezelfde batterij als de Venus A zal zijn).

• Cubico
TinusB schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:41:
[...]

Precies hetzelfde dus. Tot een 1470 gaat het goed. Toch raar he dat die 30w het hem doet he.
Heeft u toevallig ook een uitbreidings batterij er onder ? Of alleen de hoofd unit met omvormer.

Anders kunt u eens proberen dat zodra hij stroom uit de extra accu pakt je even op 1500w test. Vind het gek dat als hij stroom uit een van de extra accu.s trekt 1500w wel goed gaat bij mij... en zodra hij over springt op de hoofd unit hij gelijk weer bevriest.
Ja ik heb ook een extra batterij maar ik heb dat niet meer getest, enn de accu is nu leeg na de nacht. Heb wel mijn bevindingen gestuurd en de V147 weer aangevraagd totdat de V148/3 problemen zijn opgelost.

• chupie
Wellicht dat iemand versie 147 kan delen zodat we zelf het probleem kunnen oplossen door die versie weer te installeren met de BLE tool.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 08:55
Na al een aantal malen hier aangegeven te hebben dat bij de de API prima werkte, van het weekend, tijdens een weekendje weg en met negatieve prijzen, wel opeens problemen :(

Een paar keer de API weer aangezet, maar al snel ging ie weer uit. Dus maar via de app handmatig ingesteld. Ging op zich prima, ware het niet op het moment dat de API er uit gaat, de max ontladen ook weer op 800 staat.

Al met al een hoop geklooi in de app met opnieuw instellen, maar het ging wel zoals ik uiteindelijk wou.

Bij thuiskomst de Venus A via de knop uitgezet, en iets later weer aan, en sindsdien werkt het weer feilloos :*)

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:16
Ik ben aangenaam verrast door de combinatie van slimme batterij en omvormer in 1 apparaat. Geen verliezen met ivm DC laden als de zonnepanelen genoeg opbrengen. Maar wat is het voordeel in de winter ? Wij hebben een warmtepomp en ik heb eens terug gekeken naar Februari. De hele maand was het tarief rond € 0,23 a 0,24 per kWh. Wanneer of waarom zou ik dan de batterij opladen als alleen rond 18:00 het tarief € 0,25 per kWh is. Dat heeft dan toch geen voordeel of redeneer ik verkeerd ?

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:22
Nee, alleen met een dynamisch contract heeft het laden van je batterij bij lage tarieven voordeel. Het verschil tussen hoog en laag moet groter zijn dan pak em beet 15% om voordeel te hebben doordat je energie verliest bij het laden/ontladen.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

louwerens schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:25:
Ik ben aangenaam verrast door de combinatie van slimme batterij en omvormer in 1 apparaat. Geen verliezen met ivm DC laden als de zonnepanelen genoeg opbrengen. Maar wat is het voordeel in de winter ? Wij hebben een warmtepomp en ik heb eens terug gekeken naar Februari. De hele maand was het tarief rond € 0,23 a 0,24 per kWh. Wanneer of waarom zou ik dan de batterij opladen als alleen rond 18:00 het tarief € 0,25 per kWh is. Dat heeft dan toch geen voordeel of redeneer ik verkeerd ?
In de winter zal de accu nauwelijks bijgeladen worden.
Soms heb je wel op winderige dagen met een dynamisch contract alsnog goedkopere stroom door een overschot aan windenergie. Op die dagen kan je hem goedkoper opladen van het net en op duurdere momenten laten ontladen. Houd er wel rekening mee dat je de omzet verliezen (van het opslaan van de energie) moet overtreffen om er iets aan te hebben. De stroom verschillen moeten dan denk ik minimaal 20% verschillen.

• Bverbaan
Venus A v148.3 bevindingen :
- heb de update nu enkele dagen draaien en er zitten toch nog wat (erg vervelende bugs). Ik heb surplus feed-in af staan (want anders will mijn andere Venus E niet laden) en had hem ook op 1500w gezet

- elke nacht (tussen 4--6h) stopt de batterij met ontladen, begint dan spontaan na 15 a 90 min terug te ontladen
- als de batterij 100% is en er komt nog spanning binnen van de zonnepanelen weigert hij in de self consumption stand om te ontladen, dan moet ik hem telkens resetten waarna het weer voor een dag opgelost is.

Iemand die ook dezelfde issues ziet (en eventueel een oplossing weet ?). Heb Marstek al op de hoogte gebracht maar dat duurt altijd even voor ze reageren ....

• chupie
Bverbaan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:01:
Venus A v148.3 bevindingen :
- heb de update nu enkele dagen draaien en er zitten toch nog wat (erg vervelende bugs). Ik heb surplus feed-in af staan (want anders will mijn andere Venus E niet laden) en had hem ook op 1500w gezet

- elke nacht (tussen 4--6h) stopt de batterij met ontladen, begint dan spontaan na 15 a 90 min terug te ontladen
- als de batterij 100% is en er komt nog spanning binnen van de zonnepanelen weigert hij in de self consumption stand om te ontladen, dan moet ik hem telkens resetten waarna het weer voor een dag opgelost is.

Iemand die ook dezelfde issues ziet (en eventueel een oplossing weet ?). Heb Marstek al op de hoogte gebracht maar dat duurt altijd even voor ze reageren ....
Geen opzichzelfstaand geval, ik heb ook dat een reset nodig is bij 100%.
Momenteel laat ik HA bij 95% de accu naar handmatig zetten waar ik 1400w ontladen heb gekozen om vervolgens bij 90% weer naar self consumption over te schakelen.

• onlinaius
Zelfde probleem (100% = dood) hier. Sommigen lijken te suggereren dat het probleem ligt bij het 1500 watt ontladen. Ik heb het vandaag geprobeerd door de limiet op 800 te laten staan, en dat geeft hetzelfde probleem. 100% is nog steeds dood.

De oplossing van @chupie heb ik ook tijdelijk gebruikt, maar is lastig voor mij om 2 redenen:

1. De integratie van Fonske geeft de SoC niet altijd goed aan, dus sturen daarop is vrij lastig. De api doet dit wel goed, maar de api laat de boel ook crashen volgens velen.
2. Ik heb een dynamisch contract, dus ik wil eigenlijk helemaal niet terugleveren op die momenten dat de stroomprijs negatief is.

• Cubico
onlinaius schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:48:
Zelfde probleem (100% = dood) hier. Sommigen lijken te suggereren dat het probleem ligt bij het 1500 watt ontladen. Ik heb het vandaag geprobeerd door de limiet op 800 te laten staan, en dat geeft hetzelfde probleem. 100% is nog steeds dood.

De oplossing van @chupie heb ik ook tijdelijk gebruikt, maar is lastig voor mij om 2 redenen:

1. De integratie van Fonske geeft de SoC niet altijd goed aan, dus sturen daarop is vrij lastig. De api doet dit wel goed, maar de api laat de boel ook crashen volgens velen.
2. Ik heb een dynamisch contract, dus ik wil eigenlijk helemaal niet terugleveren op die momenten dat de stroomprijs negatief is.
Ging hij bij 100% stoppen met laden en geen sur plus leveren. Vervolgens zakt de accu naar 98 a 99% en begint weer te laden? Bij mij deed hij dat wel en bleef dit doen, dit heb ik vervolgens zo laten gebeuren en na een aantal uren schakelde hij weer naar sur plus sindsdien nog niet weer gehad. Moet zeggen dat ik hem nu al een tijdje op 800 heb staan. Tussen door de V148/3 geprobeerd maar die is ook niet goed. Heb nu weer de V147 aangevraagd.

• onlinaius
Cubico schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:56:
[...]

Ging hij bij 100% stoppen met laden en geen sur plus leveren. Vervolgens zakt de accu naar 98 a 99% en begint weer te laden?
Correct. Helaas ook sinds ik 148 heb (hoewel ik moet zeggen dat 147 voor mij ook niet lekker werkte, 144 was tot nu toe het best).
Tussen door de V148/3 geprobeerd maar die is ook niet goed. Heb nu weer de V147 aangevraagd.
147 aanvragen heb ik ook al meerdere keren geprobeerd, maar Marstek blijft komen met 'reset 15 minuten', 'reset 4 uur' etc.

• Cubico
onlinaius schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:59:
[...]

Correct. Helaas ook sinds ik 148 heb (hoewel ik moet zeggen dat 147 voor mij ook niet lekker werkte, 144 was tot nu toe het best).

[...]

147 aanvragen heb ik ook al meerdere keren geprobeerd, maar Marstek blijft komen met 'reset 15 minuten', 'reset 4 uur' etc.
Ik heb voor nu 1 mppt bezet (ca 570W) en de unload op 800 staan. Na die aantal uren ge jojo op 100% blijft hij nu gewoon door lopen. Het leek wel op een soort van ballanceren ofzo, heb hem om die reden dat ook laten doen. Nu gaat hij elke keer gewoon door,

• chupie
[...]

Ging hij bij 100% stoppen met laden en geen sur plus leveren. Vervolgens zakt de accu naar 98 a 99% en begint weer te laden? Bij mij deed hij dat wel en bleef dit doen, dit heb ik vervolgens zo laten gebeuren en na een aantal uren schakelde hij weer naar sur plus sindsdien nog niet weer gehad. Moet zeggen dat ik hem nu al een tijdje op 800 heb staan. Tussen door de V148/3 geprobeerd maar die is ook niet goed. Heb nu weer de V147 aangevraagd.
Ik gebruik de 1.2.0rc7 versie van jaapp https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api

• Cubico
Tja dan heb je meer mogelijkheden om iets in te stellen. Ik gebruik het niet omdat ik denk dat als mij iets overkomt mijn echtgenote er ook nog iets mee moet kunnen. Dat word zonder al een moeilijk punt met accu en warmtepomp :)

• icerus
Hallo iedereen. Een collega heeft een Venus E via homewizard P1 aan zijn kast hangen. Wat op valt is dat de Venus E zijn 0 niet mooi lijkt te houden. Als je het op een grafiek ziet lijkt het als of zijn batterij elke keer net iets te laat ontlaad of laad. Waardoor hij eerst alt even van het net neemt omdat naar de batterij te schakelen. Is dit iets dat gekend is bij marstek? Ik zelf ben aan het overwegen om een Venus D aan te schaffen. Heeft dit model daar ook last van ? Is dit iets dat aan de P1 ligt omdat deze niet van marstek is ?

• robkrekel
@icerus Gokje: Oude meter met 10 sec interval tussen de doorgegeven waardes.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Hijdaar95
Kan dit ook gebruikt worden om enkel uit te lezen? Voor het overzicht in HA?

• ravenstein
Hijdaar95 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 06:57:
[...]

Ja daar gebruik ik deze al vanaf januari voor. Werkt prima.

• chupie
Hijdaar95 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 06:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEyf-hdbHWYJDNbDahRfJRae9rs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sV8JmDBeX5DtUWUkGODqTe4G.png?f=fotoalbum_large
Bij mij lijkt alleen de temperatuur niet te kloppen, vermoedelijk is het laatste cijfer een decimaal en staat de komma verkeerd.

• Hijdaar95
Bedankt, ga het testen. En nee, jouw accu is geen 120°C inderdaad.

• chupie
Deze CT tool heb ik ook veel aan gehad, leest de HW P1 en emuleert vervolgens bijvoorbeeld een Shelly pro.
De CT connectie van de Venus is hierdoor bij mij stabieler.
https://github.com/tomquist/AstraMeter

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

chupie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:43:
Deze CT tool heb ik ook veel aan gehad, leest de HW P1 en emuleert vervolgens bijvoorbeeld een Shelly pro.
De CT connectie van de Venus is hierdoor bij mij stabieler.
https://github.com/tomquist/AstraMeter
Ik draai sinds kort de develop variant hiervan die een CT002 simuleert en ben hier ook tevreden over.

• Hijdaar95
De HA integratie is gelukt. Bij mij is de temperatuur wel realistisch. Geeft 22°C aan, in de schuur is het 10°C.
Venus A + 1 accu met v143.
Edit. De gegevens worden niet ververst. Heb wellicht iets gemist bij de instellingen, maar dacht dat de standaard waarde 60s is?

[ Voor 31% gewijzigd door Hijdaar95 op 30-04-2026 09:17 ]

• icerus
robkrekel schreef op donderdag 30 april 2026 @ 05:57:
@icerus Gokje: Oude meter met 10 sec interval tussen de doorgegeven waardes.
Zal eens onderhoren bij men collega welke meter hij heeft.

• icerus
Een andere vraag.
Ik wil een Venus D kopen en in men tuinhuis zetten. Kan ik via een powerline adapter met ethernet aansluiting deze zo aansluiten aan mijn meter kast ? Dus lan kabel van Venus D naar powerline adapter. En dan van de powerline adapter in mijn garage met een lan kabel naar mijn digitale meter ?

• Hijdaar95
icerus schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:14:
Een andere vraag.
Ik wil een Venus D kopen en in men tuinhuis zetten. Kan ik via een powerline adapter met ethernet aansluiting deze zo aansluiten aan mijn meter kast ? Dus lan kabel van Venus D naar powerline adapter. En dan van de powerline adapter in mijn garage met een lan kabel naar mijn digitale meter ?
De apparaten moeten niet 1 op 1 verbonden worden. Je kunt de powerline adapter gebruiken om internet/lokaal netwerk aan te bieden. Je digitale meter heeft nog een dongle nodig, zoals de P1 meter van Home Wizzard. Maar deze heeft wifi en geen netwerkkabel nodig.

• ravenstein
chupie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:05:
[...]

[Afbeelding]
Bij mij lijkt alleen de temperatuur niet te kloppen, vermoedelijk is het laatste cijfer een decimaal en staat de komma verkeerd.
Ik had dat destijds met de kWh waardes. Wellicht kun je de config aanpassen:

https://gathering.tweaker...message/84344180#84344180

• ravenstein
Hijdaar95 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:03:
De HA integratie is gelukt. Bij mij is de temperatuur wel realistisch. Geeft 22°C aan, in de schuur is het 10°C.
Venus A + 1 accu met v143.
Edit. De gegevens worden niet ververst. Heb wellicht iets gemist bij de instellingen, maar dacht dat de standaard waarde 60s is?
Ik meen dat ook gehad te hebben op 143, 144 werkt zeer stabiel.

Ik heb nog een support ticket lopen mbt een 2e Venus A + extra batterij welke niet start. (En nu ook niet meer aan wil, even groen licht knipperend front panel, en na 30 sec weer uit) Mogelijk is de unit te diep ontladen om op te starten.

Ze gaven het volgende aan:

"If your device cannot be switched on at present, please try updating it via the PV startup."

Ik vermoed dat ze bedoelen om op de mc4 connectoren een zonnepaneel aan te sluiten ( of andere gangbare stroombron 16-60v) om hem zo weer wat bij te laden.

Iemand bovenstaande al ooit moeten uitvoeren?

Dat ga ik maar eens proberen zodra ik weer thuis ben.

Zo ziet hij er van binnen uit trouwens (draai die plug onderaan niet open, dan valt de moer in de unit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVGiu2lPb7wJ7u6Me97_ccgCMzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSvNoXq6eiKBix3ZwGwyKekS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DosNAEv6tARQO5bHPuiF1DWtVlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxhzyJhB8BWWJBw1ZvrrPTvr.jpg?f=fotoalbum_large

• icerus
Hijdaar95 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:28:
[...]

De apparaten moeten niet 1 op 1 verbonden worden. Je kunt de powerline adapter gebruiken om internet/lokaal netwerk aan te bieden. Je digitale meter heeft nog een dongle nodig, zoals de P1 meter van Home Wizzard. Maar deze heeft wifi en geen netwerkkabel nodig.
Ah ok. Dus ik moet sowieso een Dongle kopen dan. Ik dacht gewoon in het netwerk pluggen en klaar 😅

• Avenger 2.0
Wat is er eigenlijk met reguliere Venus E topic gebeurd? Is precies verdwenen momenteel…

• Avenger 2.0
ravenstein schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:03:
[...]
Zo ziet hij er van binnen uit trouwens (draai die plug onderaan niet open, dan valt de moer in de unit)
Is dat de Venus A zelf of uitbreidingsbatterij? Niet ondergoten in lijm zoals de E v3?

• robkrekel
Avenger 2.0 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:15:
Wat is er eigenlijk met reguliere Venus E topic gebeurd? Is precies verdwenen momenteel…
Ik gok dat de mods deze uitgezet hebben omdat er eea speelde wat niet de bedoeling was? Via mijn notificaties kom ik er ook niet, daar staat
"xxx gaf een thumbs-up voor jouw forumpost in <niet meer toegankelijk>"

• ravenstein
Avenger 2.0 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:18:
[...]

Is dat de Venus A zelf of uitbreidingsbatterij? Niet ondergoten in lijm zoals de E v3?
Das de hoofdunit, of er lijm op de print zit weet ik niet. Ik heb hem niet verder uit elkaar gehaald.

• Avenger 2.0
ravenstein schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:01:
[...]
Das de hoofdunit, of er lijm op de print zit weet ik niet. Ik heb hem niet verder uit elkaar gehaald.
Ziet er op eerste zicht wel mooi gemaakt uit. Beter dan Venus E in elk geval.

• ianmen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-05 13:23
Versie 148.3 met modbus zonder local API is hier een stuk stabieler. Al heb ik nog geen 1500w output gezien, tenminste bij 100% vol gaat hij direct over naar PV overschot tererugleveren.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Zojuist een 3e batterijmodule binnengekregen. Deze toegevoegd aan de bestaande Marstek A. Heb nu dus 3 modules(omvormer meegerekend).

De batterij wordt herkend, maar er gebeurd verder niks meer. De nieuwe batterij staat op “running” maar doet dus niks.

De volgende zaken heb ik geprobeerd:
  • batterij uit / aan
  • factory reset zonder data
  • factory reset met behoud data
  • geswitched tussen self consumption en manuele modus. In manuele modus, charge en discharge geprobeerd
  • homewizard P1 CT opnieuw gekoppeld
  • CT modus geswitched tussen 3-fase en 1fase
  • discharge aangepast van 800w naar 1500w (zit op eigen groep)
Iemand anders nog ideeën?
Firmware en communicatie module zitten op de laatste versie volgens de app.

• Hijdaar95
Dat lijkt bij meer mensen niet goed te gaan. Er zit iets niet goed qua firmware.

• Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-05 09:48
Vandaag de uitbreiding batterij gekregen voor de Venus A. Deze wordt herkend, maar doet niets. Overigens werkt de hele set nu niet meer 🥴 Leverancier zegt bekend probleem, stuur een bericht naar Marstek, dan krijg je een update. Iemand een idee hoe lang dit gaat duren? Misschien gebruikers met ervaring in deze materie?

Venus E V2 5,12kWh + Venus A 4,16kWh, CT003, LilyGo Modbus, ISKRA AM550-P1, 3xFase, HA on: Mini MP-100 AMD Ryzen 7 5825U 32gb, Firmware CT003_V122. Venus E: V156 & BMS V216 & Venus A: V148 & BMS V109

• Cubico
kevlar01 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:06:
Zojuist een 3e batterijmodule binnengekregen. Deze toegevoegd aan de bestaande Marstek A. Heb nu dus 3 modules(omvormer meegerekend).

De batterij wordt herkend, maar er gebeurd verder niks meer. De nieuwe batterij staat op “running” maar doet dus niks.

De volgende zaken heb ik geprobeerd:
  • batterij uit / aan
  • factory reset zonder data
  • factory reset met behoud data
  • geswitched tussen self consumption en manuele modus. In manuele modus, charge en discharge geprobeerd
  • homewizard P1 CT opnieuw gekoppeld
  • CT modus geswitched tussen 3-fase en 1fase
  • discharge aangepast van 800w naar 1500w (zit op eigen groep)
Iemand anders nog ideeën?
Firmware en communicatie module zitten op de laatste versie volgens de app.
Word door veel mensen ervaren, ff contact met Marstek via de app en je krijgt een update voor de BMS.

Pagina: 1 ... 24 ... 26 Laatste