Niet specifiek voor solar edge maar wel voor sma via modbus aan sturing. Je kan ip en het juiste register zoeken voor een solar edge en het script aanpassen. zie linkjes hieronder.jelleeelco schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:59:
Zijn hier mensen die een marstek hebben in combinatie met een Solaredge systeem, en export op 0 houden?
Ik twijfel tussen 'gewone' stekkerbatterijen danwel een systeem van Solaredge. Dat laatste is me echter veel en veel te duur. Maar ik ben wel gecharmeerd van het feit dat je de omvormer op 'nul export' kan zetten en hij alsnog de accu vol laadt.
Heeft iemand dat werkend bv in Home Assistant? Dat bij excess zonenergie de accu's gaan laden, en als die vol zijn / als er meer wordt opgewekt, de omvormer afkniijpt?
Kan je die vraag dan niet beter in het solaredge forum stellen?jelleeelco schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:23:
[...]
Thanks, mijn vraag ging idd over een Solaredge systeem en het afknijpen ervan (door Solaredge) en niet zozeer panelen die aan een marstek hangen.
Als je 2 apparaten hebt die allebei onafhankelijk van elkaar gaan reageren op de P1 meter gaat het je denk ik nooit helemaal lukken. Dan heb je centrale aansturing nodig die controle heeft over beiden.
Maar.. tot nu toe kost het nog steeds geen geld om terug te leveren... enkele uren per jaar uitgezonderd.
[ Voor 32% gewijzigd door WillemD61 op 26-03-2026 18:57 ]
Ik heb sinds deze week een Venus A staan, momenteel nog zonder zonnepanelen op aangesloten.
Wel al even laten opladen via het net om te testen, wat op zich prima ging.
Nu stond de accu gewoon op Manueel, zonder laad/ontlaad-acties ingesteld.
Dus eigenlijk kon hij niet laden of ontladen, buiten het beetje dat hij zelf verbruikt.
Gisteren was de SoC nog 92% om 21u, 10 minuten later was hij nog 11%...
Er is niets op aangesloten, en dan nog kan het niet dat hij op 10 minuten 81% lading zou kunnen "afgeven".
Iemand dit al meegemaakt ?
Mijn vertrouwen in dit ding is na een week al serieus aan het dalen...
Dus eigenlijk kon hij niet laden of ontladen, buiten het beetje dat hij zelf verbruikt.
Er is niets op aangesloten, en dan nog kan het niet dat hij op 10 minuten 81% lading zou kunnen "afgeven".
Mijn vertrouwen in dit ding is na een week al serieus aan het dalen...
Nog niet meegemaakt. Draait hier al sinds december zonder problemen. Welke firmware heb jij?KvnCL schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:31:
Ik heb sinds deze week een Venus A staan, momenteel nog zonder zonnepanelen op aangesloten.
Mijn vertrouwen in dit ding is na een week al serieus aan het dalen...![]()
[Afbeelding]
Tracht hem eens op te laden tot 100% via manuele instelling.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Device staat op V143, en dat is de laatste versie volgens wat de app zegt.
Ik had 'm dus volledig manueel laten opladen tot 100%, en vervolgens gewoon laten staan zonder laad/ontlaad-acties.
Daarmee daalde hij van ongeveer 1 à 2% per dag (intern verbruik ?), tot hij na 4 dagen ineens besloot dat hij leeg was van het ene moment op het andere.
Ik vraag me af waar die energie dan ineens naartoe is, want nu laadt hij dus wel normaal op dus vol kan hij niet meer zijn.
Ik had 'm dus volledig manueel laten opladen tot 100%, en vervolgens gewoon laten staan zonder laad/ontlaad-acties.
Daarmee daalde hij van ongeveer 1 à 2% per dag (intern verbruik ?), tot hij na 4 dagen ineens besloot dat hij leeg was van het ene moment op het andere.
Ik vraag me af waar die energie dan ineens naartoe is, want nu laadt hij dus wel normaal op dus vol kan hij niet meer zijn.
Meld je probleem via de feedback in de app en vraag een FW update. V143 is zeker niet de laatste, de mijne staat op 147.KvnCL schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:54:
Device staat op V143, en dat is de laatste versie volgens wat de app zegt.
Je kan ook eens een fabrieks reset doen of een hardware reset door aan/uit knop 20 seconden in te drukken.
[ Voor 7% gewijzigd door DSSW op 26-03-2026 21:05 ]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Is tubotek.be een goede verkoper om in NL te leveren? Had nu of 4.24 (852) of 6,36kwh (1258,-) gezien om te bestellen.
Heb toevallig mijn bestelling van 2x 4,24 KwH afgelopen dinsdag binnen gekregen via Tubotek. Enige commentaar dat ik kan hebben is dat ze een dag later hebben geleverd dan van tevoren gecommuniceerd, maar heb het idee dat ze het razend druk hebben op het moment met alle thuisbatterij leveringenNikso1230 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:35:
Is tubotek.be een goede verkoper om in NL te leveren? Had nu of 4.24 (852) of 6,36kwh (1258,-) gezien om te bestellen.
Tja...om het even... de kans dat mensen in het batterij topic ook zonnepanelen hebben is groter dan dat de mensen in Solaredge topic ook een thuisbatterij van marstek hebben...WillemD61 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:49:
[...]
Kan je die vraag dan niet beter in het solaredge forum stellen?
Als je 2 apparaten hebt die allebei onafhankelijk van elkaar gaan reageren op de P1 meter gaat het je denk ik nooit helemaal lukken. Dan heb je centrale aansturing nodig die controle heeft over beiden.
Maar.. tot nu toe kost het nog steeds geen geld om terug te leveren... enkele uren per jaar uitgezonderd.
Maar hierboven is net een script gedeeld, daar ga ik eens naar kijken. Ik dacht al, ben toch niet de enige die hiermee bezig is! Het zou pas echt mooi zijn als een Marstek of Indevolt de omvormer van Solaredge / SMA etc kan aansturen, zodat je 1 HEMS hebt vanuit de batterij leverancier.
Tubotek is een te vertrouwen verkoper. Ik heb er zelf een jaar geleden een Venus E besteld. Prijzen zijn altijd scherp en levering gebeurde snel.Nikso1230 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:35:
Ook originele Marstekdealer (dus 10j garantie)?DSSW schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:36:
[...]
Tubotek is een te vertrouwen verkoper. Ik heb er zelf een jaar geleden een Venus E besteld. Prijzen zijn altijd scherp en levering gebeurde snel.
Prijzen zijn wel erg scherp, ik keek naar extra batterij voor Venus A ... €377 (incl. 5% welkoms kortingscode)
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Iemand hier al op 148? Waarschijnlijk kan het laden/ontladen verhoogd worden van 1200w naar 1500w in de Venus A.
Maar wat een vreselijke website zeg.... maar spotgoedkoop!Vulcan750 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:03:
[...]
Ook originele Marstekdealer (dus 10j garantie)?
Prijzen zijn wel erg scherp, ik keek naar extra batterij voor Venus A ... €377 (incl. 5% welkoms kortingscode)
Interessant, hoe weet je dat?Manupc schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:11:
Iemand hier al op 148? Waarschijnlijk kan het laden/ontladen verhoogd worden van 1200w naar 1500w in de Venus A.
Ik herinner mij dat er ook iets was met capaciteit wat ze nog zouden oplossen met firmware. Geen idee of dag al is gebeurd.
https://www.facebook.com/share/p/18dx93gPR1/Beekforel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:26:
[...]
Interessant, hoe weet je dat?
Ik herinner mij dat er ook iets was met capaciteit wat ze nog zouden oplossen met firmware. Geen idee of dag al is gebeurd.
Interessant!
Dan zou hij op dat punt gelijk zijn aan de Venus B. Kennelijk zit er onderhuids dan dezelfde bi-directionele omvormer in en was deze al naar 1500 watt gezet op de Venus B.
Dan zou hij op dat punt gelijk zijn aan de Venus B. Kennelijk zit er onderhuids dan dezelfde bi-directionele omvormer in en was deze al naar 1500 watt gezet op de Venus B.
Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh
update:
Zag net inderdaad dat hij met 1500W laad!!!
Ik heb voor 1 van de systemen een update gekregen naar 148, waarom voor 1 snap ik niet. De andere zijn 147.7.
Deze geinstalleerd en kan nu kiezen 800W of 1500W, echter lijkt hij nog steeds met 1200W te laden ontladen? En als ik de ups functie aanzet om de batterij te laden laad hij heel kort even met 1200W en stopt dan dus wederom contact met support.
Ik heb gisteren ook 2 uitbreidings batterij ontvangen onder garantie echter als ik deze koppel aan de bestaande units werken deze niet meer. In de app zie ik de uitbreidings batterij wel maar wil niet laden en ontladen. Loskoppelen en na fabrieksinstelling werken de basis systemen weer zonder de uitbreidings batterijen. Heb dit al eerder gehad met 3 basis units die onder garantie vervangen zijn maar deze werkte toen niet met de bestaande uitbreidings natterijen, maar is afgelopen week na 4 weken geen reactie van support opgelost door en update naat 147.7. Kreeg toen 5 van de 6 units een OTA gepusht maar niet voor de 6e unit, na navraag kreeg ik daarvoor 148 gepusht als OTA maar dus ook weer problemen. Heb op dit moment zeer zeeer weinig vertrouwen in Marstek heb al problemen vanaf levering in januari.
/f/image/bZwnTDxGNqPr34n6ETpZGW5h.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tAjcPUefTQWs3o0e4UM2bHX1.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb voor 1 van de systemen een update gekregen naar 148, waarom voor 1 snap ik niet. De andere zijn 147.7.
Deze geinstalleerd en kan nu kiezen 800W of 1500W, echter lijkt hij nog steeds met 1200W te laden ontladen? En als ik de ups functie aanzet om de batterij te laden laad hij heel kort even met 1200W en stopt dan dus wederom contact met support.
Ik heb gisteren ook 2 uitbreidings batterij ontvangen onder garantie echter als ik deze koppel aan de bestaande units werken deze niet meer. In de app zie ik de uitbreidings batterij wel maar wil niet laden en ontladen. Loskoppelen en na fabrieksinstelling werken de basis systemen weer zonder de uitbreidings batterijen. Heb dit al eerder gehad met 3 basis units die onder garantie vervangen zijn maar deze werkte toen niet met de bestaande uitbreidings natterijen, maar is afgelopen week na 4 weken geen reactie van support opgelost door en update naat 147.7. Kreeg toen 5 van de 6 units een OTA gepusht maar niet voor de 6e unit, na navraag kreeg ik daarvoor 148 gepusht als OTA maar dus ook weer problemen. Heb op dit moment zeer zeeer weinig vertrouwen in Marstek heb al problemen vanaf levering in januari.
/f/image/bZwnTDxGNqPr34n6ETpZGW5h.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tAjcPUefTQWs3o0e4UM2bHX1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door DeBeginner op 28-03-2026 09:28 ]
De Venus A wordt nu aantrekkelijker voor zijn prijs.Knoflookpasta schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:36:
Interessant!
En is je modbus terug? Ik heb al zin om het ding volledig los te koppelen om vooral mijn modbus niet te verliezen; Dat werkt zoveel stabieler dan eender welke app.DeBeginner schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:58:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Met welke versie is die 1500W beschikbaar?DeBeginner schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:58:
update:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Edit : was te snel : blijkbaar 148
Ja de modbus is terug.Devil103 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:59:
[...]
En is je modbus terug? Ik heb al zin om het ding volledig los te koppelen om vooral mijn modbus niet te verliezen; Dat werkt zoveel stabieler dan eender welke app.
Krijg het eerst niet aan de praat. Toen de batterij uit de integratie verwijdert en opnieuw geinstalleerd. Nu werkt hij en heb ik ook al 1500W laden voorbij zien komen
Niet de PV opbrengst, maar de export op nul zetten.SatScan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:39:
[...]
Waarom wil jij de PV opbrengst op 0 zetten?
Een van de uitbreidingen liet hier de hoofdunit van de Venus A uitschakelen, wrs door een te lage soc. Na 5 weken wachten op support zonder een enkele reactie heeft de verkoper netjes de uitbreiding omgewisseld. De hoofdunit ziet de nieuwe uibreiding wel en schakelt niet uit, maar hij wil nu niet laden of ontladen.
Wanneer ik de uitbreiding loskoppel werkt de hoofdunit standalone gewoon goed. Het lijkt op een versie mismatch, maar zonder reactie van support kan ik er dus nog steeds helemaal niks mee.
Het lijkt mij ook dat iedereen die later een uitbreiding aanschaft met dit probleem te maken krijgt. Je zou zelf een update moeten kunnen forceren via de app zonder dat je op support moet wachten tot ze ooit eens reageren of een upgrade naar je pushen.
Leuk die nieuwe productlijn, maar bestaande klanten willen ook graag een werkend product.
Wanneer ik de uitbreiding loskoppel werkt de hoofdunit standalone gewoon goed. Het lijkt op een versie mismatch, maar zonder reactie van support kan ik er dus nog steeds helemaal niks mee.
Het lijkt mij ook dat iedereen die later een uitbreiding aanschaft met dit probleem te maken krijgt. Je zou zelf een update moeten kunnen forceren via de app zonder dat je op support moet wachten tot ze ooit eens reageren of een upgrade naar je pushen.
Leuk die nieuwe productlijn, maar bestaande klanten willen ook graag een werkend product.
Helemaal mee eens, heb dit al gehad met 3 hoofdunits (onder garantie) en 3 bestaand uitbreidings accu's waarvoor ik een update heb ontvangen, en nu met 2 bestaande hoofdunits en 2 nieuwe uitbredings accus's (onder garantie) en heb de zelfde problemen en ben wachtende op een reactie van de support. Dacht dat het een modulaire system was wat je altijd kon uitbreiden maar dit is dus niet het geval. Inderdaad dit moet zo uit de boos kunnen werken of zou de unit zelf updates moeten kunnen ophalen voor dit soort zaken.ralfsantbergen schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:06:
Een van de uitbreidingen liet hier de hoofdunit van de Venus A uitschakelen, wrs door een te lage soc. Na 5 weken wachten op support zonder een enkele reactie heeft de verkoper netjes de uitbreiding omgewisseld. De hoofdunit ziet de nieuwe uibreiding wel en schakelt niet uit, maar hij wil nu niet laden of ontladen.
Ik zie dat er ook een Venus G aankomt. Is daar ook wat over bekend? Kan er niet veel over vinden. Geen idee of het interessant voor mij is. Zeker als het alternatief 3 losse batterijen is.8 Lijkt een beetje op een Venus E maar dan met een andere formfactor, die mij misschien meer aanspreekt ook.
[ Voor 36% gewijzigd door Fairy op 29-03-2026 13:31 ]
Afgelopen weekend bij mijn zoon een Venus A met 2 extra batterijen geinstalleerd. Was in eerste instantie een ramp, want na opstarten van de Venus A stack gingen alle leds branden om vervolgens allemaal uit te gaan en ook de groene aan/uit knop ging na verloop van tijd uit.
Uiteindelijk geprobeerd alleen de basisunit op te starten. Dat ging goed. Toen steeds 1 extra batterij-pack toegevoegd en bij 1 pack (of dat pack nu alleen bij de basisunit zat of tussen basisunit en andere batterij-pack in of onderaan op de stack zelfde probleem.).
Ik vermoed dus een defect expansie-batterij-pack (of kan dit nog een firmware issue zijn?).
Venus A draait nu met CT003 en 4 kWh prima, maar ik vroeg mij af of dit iemand bekend voorkomt?
Uiteindelijk geprobeerd alleen de basisunit op te starten. Dat ging goed. Toen steeds 1 extra batterij-pack toegevoegd en bij 1 pack (of dat pack nu alleen bij de basisunit zat of tussen basisunit en andere batterij-pack in of onderaan op de stack zelfde probleem.).
Ik vermoed dus een defect expansie-batterij-pack (of kan dit nog een firmware issue zijn?).
Venus A draait nu met CT003 en 4 kWh prima, maar ik vroeg mij af of dit iemand bekend voorkomt?
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V148.119 BMS:V113);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Ik heb hetzelfde gehad met één uitbreidingspack, maar met het verschil dat het na +- 1 mnd gebeurde. Bij mij bleek dit pack defect te zijn. Ik wacht nog steeds op een omwisselactie. Maar mogelijk heb je hetzelfde euvel.antoinevromen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:20:
Afgelopen weekend bij mijn zoon een Venus A met 2 extra batterijen geinstalleerd. Was in eerste instantie een ramp, want na opstarten van de Venus A stack gingen alle leds branden om vervolgens allemaal uit te gaan en ook de groene aan/uit knop ging na verloop van tijd uit.
EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW
Ik zie dit niet terug op Github? Linkje en/of yaml misschien beschikbaar?Manupc schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:21:
Ik heb bij Fonske modbus TCP extra sensors toegevoegd voor de SOC en cell voltage van elke individuele batterij en voor elke mppt( heb zelf nog geen PV aangesloten).
Werkend bij de Venus A en D.
Werkend met Home battery Control van gitcodebob.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja maar bij ons dus dead-on-arrival; Meteen contact met leverancier opgenomen. Ik neem aan dat deze gewoon een omruiling vanuit het bedrijf in NL doet omdat die module nooit heeft gewerkt.Viper085 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:42:
[...]
Ik heb hetzelfde gehad met één uitbreidingspack, maar met het verschil dat het na +- 1 mnd gebeurde. Bij mij bleek dit pack defect te zijn. Ik wacht nog steeds op een omwisselactie. Maar mogelijk heb je hetzelfde euvel.
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V148.119 BMS:V113);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Ook maar eens een positief geluid laten horen over support: ik had het probleem van frequente resets via de app gemeld bij Marstek maar ook bij mijn leverancier marstek.nl. Zij hebben er voor gezorgd dat ik van MarstekEnergy binnen een dag een nieuwe firmware versie heb gekregen (V148). Nu nog afwachten of dat het probleem oplost, maar ik vond de reactie in ieder geval positief.
Sorry voor de late reactie.Beekforel schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:53:
[...]
Ik zie dit niet terug op Github? Linkje en/of yaml misschien beschikbaar?
Hier is de link naar mijn fork op Github:
https://github.com/BioPC/MarstekVenusV3_A_D-modbus-TCP-IP
Totaal 168 sensors
[ Voor 3% gewijzigd door Manupc op 31-03-2026 21:08 ]
Ik heb zojuist nog een Venus A + extra batterij besteld en een CT002
De huidige A + uitbreiding draait alweer een paar weken stabiel.
Ben benieuwd hoe stabiel dit gaat draaien.
Heb ook nog gekeken naar de Venus E: die prijzen zijn goed omhoog gegaan...
De huidige A + uitbreiding draait alweer een paar weken stabiel.
Ben benieuwd hoe stabiel dit gaat draaien.
Heb ook nog gekeken naar de Venus E: die prijzen zijn goed omhoog gegaan...
Marstek Venus A V144
Inmiddels al bijna 1,5 week zonder reactie van Marstek. Heb dus 1 Venus A set waarbij de "hoofdaccu" niet ok is (SOC gaat van 12% naar 100% en weer terug zonder energie af te geven/op te nemen). 
Heb gister de partij waar ik ze gekocht heb ook maar even een mail gestuurd, misschien dat die nog een ingang hebben...
Heb gister de partij waar ik ze gekocht heb ook maar even een mail gestuurd, misschien dat die nog een ingang hebben...
Nadat ik vorige week dinsdag mijn 2 Marstek Venus A batterijen plus uitbreidingsbatterij ontvangen had, kreeg ik met geen mogelijkheid de LAN aansluiting werkend. Ten minste, ik kreeg een IP, maar kon niet verbinden met de CT003. Nadat ik alles op wifi (2,4 only, apart ssid voor Marstek) had gezet, werkte het. Heb gelijk een melding aangemaakt via de app. Na twee dagen een nieuwe melding aangemaakt bij de andere batterij (kennelijk stond daar mijn vorige melding niet bij, die is alleen te zien via de andere batterij) en vandaag nog maar eens een poging maar dan bij de CT003 meter. Op geen van de drie meldingen reactie.
Wat ik zeggen wil: ook hier helaas geen lovende verhalen over de support ...
Overigens zag ik vandaag een beschikbare update voor 1 van mijn batterijen. Dit bleek echter een nieuwere versie van de V143 te zijn... Helaas werkt mijn LAN verbinding nog steeds niet fatsoenlijk hier mee...
Wat ik zeggen wil: ook hier helaas geen lovende verhalen over de support ...
Overigens zag ik vandaag een beschikbare update voor 1 van mijn batterijen. Dit bleek echter een nieuwere versie van de V143 te zijn... Helaas werkt mijn LAN verbinding nog steeds niet fatsoenlijk hier mee...
Je hebt geforked op de main van Fonske, er is een speciale Venus A branch: https://github.com/fonske...odbus-TCP-IP/tree/Venus-AManupc schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:07:
[...]
Sorry voor de late reactie.
Hier is de link naar mijn fork op Github:
https://github.com/BioPC/MarstekVenusV3_A_D-modbus-TCP-IP
Totaal 168 sensors
Ik had ook nog steeds plannen om wat aanpassingen + PR naar Fonske te doen maar was er nog niet echt aan toegekomen. Je hebt een hoop werk verzet.
De Venus A heeft 13 cellen ipv 16, of geven bij jou cell 14/15/16 wel data? En in je _MENU zit maar 1 battery verwerkt? En in de m2/m3/m4 files heet alles nog m1.
[ Voor 6% gewijzigd door Beekforel op 02-04-2026 21:22 ]
Ik had niet de Venus A branch gezien.Beekforel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:10:
[...]
Je hebt geforked op de main van Fonske, er is een speciale Venus A branch: https://github.com/fonske...odbus-TCP-IP/tree/Venus-A
Ik had ook nog steeds plannen om wat aanpassingen + PR naar Fonske te doen maar was er nog niet echt aan toegekomen. Je hebt een hoop werk verzet.
De Venus A heeft 13 cellen ipv 16, of geven bij jou cell 14/15/16 wel data? En in je _MENU zit maar 1 battery verwerkt? En in de m2/m3/m4 files heet alles nog m1.
Ik was van plan om een alles in een oplossing te maken maar dat is lastig.
De 16 cellen zijn idd bedoelt voor de Venus E, bij de Venus A wordt geen data gegeven bij cellen 14-16.
Als ik de info van alle extra batterij modules gebruik en ik minder batterijen heb, dan is het menu ook niet goed. De gebruiker zou dan elke keer nieuwe info voor nieuwe modules in de menu moeten voegen.
Bedankt voor het melden van de fout in de benaming!
Ik zal alles opnieuw gaan kijken, aanpassen en testen. 🙂
Het is jammer dat de modbus integratie in HA zo weinig ondersteunt. Het is daardoor lastig een alles in 1 te maken.Manupc schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:07:
[...]
Ik had niet de Venus A branch gezien.
Ik was van plan om een alles in een oplossing te maken maar dat is lastig.
De 16 cellen zijn idd bedoelt voor de Venus E, bij de Venus A wordt geen data gegeven bij cellen 14-16.
Als ik de info van alle extra batterij modules gebruik en ik minder batterijen heb, dan is het menu ook niet goed. De gebruiker zou dan elke keer nieuwe info voor nieuwe modules in de menu moeten voegen.
Bedankt voor het melden van de fout in de benaming!
Ik zal alles opnieuw gaan kijken, aanpassen en testen. 🙂
Misschien is een custom integratie met wat setup mogelijkheden wel een optie om het flexibel en toegankelijk te maken. Okay dat was simpeler dan ik dacht, de eerste versie van mijn Marstek Modbus TCP integration staat in de steigers.
[ Voor 6% gewijzigd door Beekforel op 03-04-2026 00:09 ]
Zou inderdaad proberen om via de leverancier om te ruilen, want Marstek support is al een maand onbereikbaar. Geen idee wat er daar gaande is, gok heel druk door mensen die allemaal een batterij willen met de energiecrisis.Beekforel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:27:
Inmiddels al bijna 1,5 week zonder reactie van Marstek. Heb dus 1 Venus A set waarbij de "hoofdaccu" niet ok is (SOC gaat van 12% naar 100% en weer terug zonder energie af te geven/op te nemen).
Ik heb wat vragen over de Venus A:
1. Kan hij tegelijk via DC (panelen) en AC (ik heb elders al panelen met eigen omvormer) laden? Dus met 1200W via het net, en tot (ik gok) max 1200W via DC?
2. Modbus/Home Assistant integratie lijkt nog in ontwikkeling (itt Venus E), klopt dit? Is hij al te sturen op die manier? Concreet heb ik al een P1 meter en HA met daarin de andere omvormer, warmtepomp, etc, dus uiteindelijk zou ik m graag daarmee willen sturen, niet een eigen Marstek P1 meter.
3. Voor die 10 jaar garantie moet je hem bij een 'geautoriseerde dealer' kopen. Waar vind ik een lijst van geautoriseerde dealers?
[ edit ] heb inmiddels een post met dealers gevonden, wellicht iets verouderd: antoinevromen in "Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij"
1. Kan hij tegelijk via DC (panelen) en AC (ik heb elders al panelen met eigen omvormer) laden? Dus met 1200W via het net, en tot (ik gok) max 1200W via DC?
2. Modbus/Home Assistant integratie lijkt nog in ontwikkeling (itt Venus E), klopt dit? Is hij al te sturen op die manier? Concreet heb ik al een P1 meter en HA met daarin de andere omvormer, warmtepomp, etc, dus uiteindelijk zou ik m graag daarmee willen sturen, niet een eigen Marstek P1 meter.
3. Voor die 10 jaar garantie moet je hem bij een 'geautoriseerde dealer' kopen. Waar vind ik een lijst van geautoriseerde dealers?
[ edit ] heb inmiddels een post met dealers gevonden, wellicht iets verouderd: antoinevromen in "Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij"
[ Voor 12% gewijzigd door Brent op 03-04-2026 12:05 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ja, tot 1800 W gecombineerd.Brent schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:35:
Ah, gek dat dat minder is dan enkel DC. Maar OK.
Het is niet minder dan enkel DC, als er 1800+ wordt geproduceerd dan gaat alles daarboven naar het net. Aansluitwaarde is max 2400.Brent schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:25:
[...]
Ah, gek dat dat minder is dan enkel DC. Maar OK.
Ah, maar ik bedoelde echter: kan hij ook van het net laden tijdens het laden van PV? E.g. ik sluit ca 1000Wp aan en met een zonnige dat heb ik 1kW PV input, kan hij dan ook nog van het net slurpen om met 1kW+ op te laden?Tauru schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:16:
[...]
Het is niet minder dan enkel DC, als er 1800+ wordt geproduceerd dan gaat alles daarboven naar het net. Aansluitwaarde is max 2400.
Ja dat kan, maar dus maximaal 1800 w richting de batterij, dan maakt het niet uit of het van de direct aangesloten panelen komt, of van de andere panelen (of beide). Hij past het zelf automatisch aan. Wel zal ie altijd de direct aangesloten panelen eerst gebruiken en dan aanvullen met de overige stroom in huis.Brent schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:22:
[...]
Ah, maar ik bedoelde echter: kan hij ook van het net laden tijdens het laden van PV? E.g. ik sluit ca 1000Wp aan en met een zonnige dat heb ik 1kW PV input, kan hij dan ook nog van het net slurpen om met 1kW+ op te laden?
Leuk je hier ook te zien Brent!Brent schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:35:
Dat lijkt verouderde informatie te zijn. Die van mij laadt op dit moment met 2.27KW (waarvan 637 watt vanaf het stopcontact wordt aangevoerd om NOM te houden).Tauru schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:27:
[...]
Ja dat kan, maar dus maximaal 1800 w richting de batterij, dan maakt het niet uit of het van de direct aangesloten panelen komt, of van de andere panelen (of beide). Hij past het zelf automatisch aan. Wel zal ie altijd de direct aangesloten panelen eerst gebruiken en dan aanvullen met de overige stroom in huis.
De limiet lijkt dus eerder rond die 2.27 te liggen, want er is nog 1500 - 1700 watt overschot op de panelen die niet rechtstreeks op de Venus A zitten aangesloten.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Dit was de bron van de vorige info, Marstek zelf dus.onlinaius schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:20:
[...]
Leuk je hier ook te zien Brent!
[...]
Dat lijkt verouderde informatie te zijn. Die van mij laadt op dit moment met 2.27KW (waarvan 637 watt vanaf het stopcontact wordt aangevoerd om NOM te houden).
De limiet lijkt dus eerder rond die 2.27 te liggen, want er is nog 1500 - 1700 watt overschot op de panelen die niet rechtstreeks op de Venus A zitten aangesloten.
Taro in "Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij"
Misschien dat dit verhoogd is nu ook de AC laadlimiet van 1200 naar 1500 is gegaan?
Dit vind ik niet in de specs terug... En die 2,27 kW ook niet. Die firmwares lopen dus vooruit op de spec documenten?WillemD61 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:13:
[...]
Dit was de bron van de vorige info, Marstek zelf dus.
Misschien dat dit verhoogd is nu ook de AC laadlimiet van 1200 naar 1500 is gegaan?
Geen rare gedachte, maar ook dit lijkt niet het geval te zijn.WillemD61 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:13:
[...]
Dit was de bron van de vorige info, Marstek zelf dus.
Ten eerste kan ik de 1500 watt nog helemaal niet selecteren. Ik zit nog op versie 144, aangezien Marstek mij heeft teruggezet want 144 was voor mij stabieler dan 147 (hoewel stabieler zeker nog niet stabiel betekend).
Daarnaast zag ik dit al bijna 2 maanden geleden:
onlinaius in "Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij"
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Dat verbaast mij dan weer niets. Ik zie (helaas) behoorlijk wat parallelen tussen Marstek en Quatt: Hard bezig met heel veel nieuwe producten, maar de huidige producten lijken qua ontwikkeling aardig stil te staan. Verder zijn beide bedrijven waarmee je voor een scherpe prijs een thuisaccu / warmtepomp in huis haalt, maar van klantenservice / communicatie lijken ze beiden geen kaas te hebben gegeten.Brent schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:49:
[...]
[...]
Dit vind ik niet in de specs terug... En die 2,27 kW ook niet. Die firmwares lopen dus vooruit op de spec documenten?
Heb je mazzel dan heb je een prima product voor een prima prijs (met hier en daar wat rare fratsen bij beide), heb je pech dan is het maar de vraag of het ooit opgelost gaat worden.
Ik las elders dat iemand de 148 versie had ook met 1500w kon ontladen ipv 1200w.onlinaius schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:18:
[...]
Geen rare gedachte, maar ook dit lijkt niet het geval te zijn.
Ten eerste kan ik de 1500 watt nog helemaal niet selecteren. Ik zit nog op versie 144, aangezien Marstek mij heeft teruggezet want 144 was voor mij stabieler dan 147 (hoewel stabieler zeker nog niet stabiel betekend).
Daarnaast zag ik dit al bijna 2 maanden geleden:
onlinaius in "Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij"
Ook de input heb ik hoger gezien.die 2.2 kan best kloppen,
Vandaag de 148 op de venus A gezet en ik kan inderdaad met 1500w laden/ontladen.
Op marstekenergy is het inmiddels ook bijgewerkt. https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-a
Op marstekenergy is het inmiddels ook bijgewerkt. https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-a
[ Voor 3% gewijzigd door LJU op 04-04-2026 16:13 ]
Iemand een changelog voor 148?
Ik zit nog steeds met problemen met instabiliteit. 144 geeft af en toe problemen, 147 veel meer.
Als hier iets over in de changelog naar 148 staat vraag ik deze aan bij Marstek, maar 'zomaar proberen' lijkt me niet echt een goed plan: bij de upgrade van 144 naar 147 werden de problemen juist een stuk groter, en voordat je Marstek hebt overtuigd om de oude versie weer te pushen ben je al snel een week of 2 verder. Zou toch fijn zijn als je zelf de update / versie kon selecteren, incl een downgrade waar nodig.
Ik heb nog even gedacht dat het aan de slechte wifi verbinding naar de Venus A lag, maar ook dit lijkt het niet te zijn: nu via ethernet (via een powerline adapter) gekoppeld, maar dat lijkt de stabiliteit eerder te verslechteren dan te verbeteren (plus het verbinden via de app is ook een stuk trager geworden helaas)
Ik zit nog steeds met problemen met instabiliteit. 144 geeft af en toe problemen, 147 veel meer.
Als hier iets over in de changelog naar 148 staat vraag ik deze aan bij Marstek, maar 'zomaar proberen' lijkt me niet echt een goed plan: bij de upgrade van 144 naar 147 werden de problemen juist een stuk groter, en voordat je Marstek hebt overtuigd om de oude versie weer te pushen ben je al snel een week of 2 verder. Zou toch fijn zijn als je zelf de update / versie kon selecteren, incl een downgrade waar nodig.
Ik heb nog even gedacht dat het aan de slechte wifi verbinding naar de Venus A lag, maar ook dit lijkt het niet te zijn: nu via ethernet (via een powerline adapter) gekoppeld, maar dat lijkt de stabiliteit eerder te verslechteren dan te verbeteren (plus het verbinden via de app is ook een stuk trager geworden helaas)
[ Voor 13% gewijzigd door onlinaius op 04-04-2026 16:39 ]
Ik kwam alleen dit tegen.onlinaius schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:37:
Iemand een changelog voor 148?
Geen idee waar diegene het vandaan heeft.
Ik had ook wat problemen met instabiliteit (smr4.2 en daardoor veel oversturing). Geswitcht naar aansturing met modbus en Home Battery Control in Home Assistant heeft voor mij dit wel weggenomen.
Maar snap ook goed dat dit voor de normale gebruiker teveel is en dat het eigenlijk out of the box beter zou moeten werken.
Ik zit net een beetje tussen de normale gebruiker en de hardcore tweaker inLJU schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:02:
[...]
Ik kwam alleen dit tegen.
Geen idee waar diegene het vandaan heeft.
Ik had ook wat problemen met instabiliteit (smr4.2 en daardoor veel oversturing). Geswitcht naar aansturing met modbus en Home Battery Control in Home Assistant heeft voor mij dit wel weggenomen.
Maar snap ook goed dat dit voor de normale gebruiker teveel is en dat het eigenlijk out of the box beter zou moeten werken.
Als de Venus A instabiel blijft ga ik jouw oplossing ook zeker overwegen, maar ik zie het nog even een half jaartje aan. De Venus is nu net 4 maanden op de markt, dus ik kan Marstek dit soort probleempjes nog wel vergeven. Is het er echter over een half jaar niet uitgepatcht dan neem ik aan dat dit ook niet meer gaat gebeuren (dat scenario vind ik ook niet helemaal ondenkbaar, aangezien Marstek zich wel erg veel lijkt bezig te houden met zo snel mogelijk producten uitpompen, en mogelijk gaat dit ten koste van de eerdere generaties).
Op een Venus A kun je zien als je een uitbreidingspakket hebt welk battery-pack op enig moment "running" is. Bij ons is 1 pack 11.8% (de running) en de andere 18.3% . Is er een mogelijkheid/truuk om de batterij te laten "switchen" van running battery-pack?
Als die er is heb ik het niet gevonden. Wat is je doel?antoinevromen schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:00:
Op een Venus A kun je zien als je een uitbreidingspakket hebt welk battery-pack op enig moment "running" is. Bij ons is 1 pack 11.8% (de running) en de andere 18.3% . Is er een mogelijkheid/truuk om de batterij te laten "switchen" van running battery-pack?
In het geval ik hier beschreef de batterij nog laten ontladen, want hij stond op 15% (gemiddelde van die 2 waarden), maar ging niet ontladen of is dat omdat de batterij pas bij een bepaald percentage begint met ontladen?onlinaius schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:50:
[...]
Als die er is heb ik het niet gevonden. Wat is je doel?
Even een vraag als beginner. Krijg aankomende week de Venus A binnen met 2 extra batterijen.
Nu heb ik 8 zonnepanelen op het dak liggen die zijn aangesloten op een Growatt 2500s.
Deze 8 panelen zijn aangesloten op de Growatt omvormer met 1 rode en 1 zwarte kabel.
De Venus heeft meerdere aansluitingen voor de PV panelen. Kan ik de 8 panelen gewoon samen op 1 set poorten van de Venus aansluiten? Als ik de beschrijving lees van de Venus moeten daar een aantal voorwaarde voor zijn maar daar kom ik niet helemaal uit.
Uiteraard kan ik de Growatt blijven gebruiken maar als ik de panelen rechtstreeks aan kan sluiten op de Venus scheelt dat weer een apparaat.
Nu heb ik 8 zonnepanelen op het dak liggen die zijn aangesloten op een Growatt 2500s.
Deze 8 panelen zijn aangesloten op de Growatt omvormer met 1 rode en 1 zwarte kabel.
De Venus heeft meerdere aansluitingen voor de PV panelen. Kan ik de 8 panelen gewoon samen op 1 set poorten van de Venus aansluiten? Als ik de beschrijving lees van de Venus moeten daar een aantal voorwaarde voor zijn maar daar kom ik niet helemaal uit.
Uiteraard kan ik de Growatt blijven gebruiken maar als ik de panelen rechtstreeks aan kan sluiten op de Venus scheelt dat weer een apparaat.
In de specs staat 2.4 kW totaal over 4 mppt aansluitingen, dus je zal in ieder geval die 8 panelen moeten spreiden (en dus extra kabels trekken), 2 per aansluiting.Speedmaster schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:53:
Even een vraag als beginner. Krijg aankomende week de Venus A binnen met 2 extra batterijen.
Ik neem aan dan je dan ook binnen de eisen blijft voor spanning en stroom, maar dat oordeel laat ik graag aan anderen over die er meer verstand van hebben.
Daarnaast, als de batterij vol is (en dat gaat snel), zal je totaal van 8 panelen waarschijnlijk vaak boven de maximale output komen en dus zal je productie geknepen worden.
Ikzelf heb 2 panelen op 1 enkele batterij. Als ik jou was zou ik een paar panelen rechtstreeks aansluiten (zodat er ook geladen wordt bij stroomuitval) en de rest via de growatt laten lopen.
[ Voor 13% gewijzigd door WillemD61 op 05-04-2026 21:08 ]
[quote]Speedmaster schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:53:
NEE niet doen gaat de zaak stuk!!!
De 8 panelen hebben samen een string spanning van 8x ca 50 volt is 400 Volt, gaat de Venus A niet blij van worden.
Lijkt mij het beste om, ongelukken te voorkomen, eerst te verdiepen in de specificaties van de zonnepanelen en de aansluit waarde van de Venus A.
De 8 panelen hebben samen een string spanning van 8x ca 50 volt is 400 Volt, gaat de Venus A niet blij van worden.
Lijkt mij het beste om, ongelukken te voorkomen, eerst te verdiepen in de specificaties van de zonnepanelen en de aansluit waarde van de Venus A.
Ross
Dat idee had ik al een beetje, mijn panelen aanpassen is geen optie dus ga ik voor gebruik via een P1 meter.Ross11 schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:04:
Dank voor je reactie
Dat klopt inderdaad (vermoed ik). De batterij ontlaad tot 11%, en laad daarna weer op tot een minimum percentage rond die 15% waarna deze weer het normale gedrag oppakt. Je zult net een beetje op het randje hebben gezeten qua percentage.antoinevromen schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:26:
[...]
In het geval ik hier beschreef de batterij nog laten ontladen, want hij stond op 15% (gemiddelde van die 2 waarden), maar ging niet ontladen of is dat omdat de batterij pas bij een bepaald percentage begint met ontladen?
Ik heb een marstek venus a. Wanneer ik deze in de mode zet optimalisatie eigen verbruik ontlaad deze tot een soc van onder de 11 naar 7%, dan grijpt het bms in gaat die laden naar 12% en weer ontladen naar 7% etc etc.
Ik zet hem dan maar op handmatig (effectief uit).
Dit alles sinds de laatste firmware update (daarvoor stopte die op 11 of 12).
De metingen komen van een m ct003, die achter een hw switch zit om het signaal op te poetsen.
Zijn er meer die hiermee last hebben?
De metingen komen van een m ct003, die achter een hw switch zit om het signaal op te poetsen.
Dit klinkt als een BUG in de firmware. Svp melden in de feedback van de app!jan_f schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:10:
Ik heb een marstek venus a. Wanneer ik deze in de mode zet optimalisatie eigen verbruik ontlaad deze tot een soc van onder de 11 naar 7%, dan grijpt het bms in gaat die laden naar 12% en weer ontladen naar 7% etc etc.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+
Ik weet niet wat je precies bedoelt met een P1-meter, maar heb je wel het juiste product voor het huidige PV-systeem voor ogen?Speedmaster schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:00:
[...]
Dat idee had ik al een beetje, mijn panelen aanpassen is geen optie dus ga ik voor gebruik via een P1 meter.
Dank voor je reactie
Je kunt geen seriële setup aansluiten op een parallelle setup.
Met andere woorden: bij de ene setup gebruik je twee kabels, terwijl de batterij 2 kabels per SET van panelen verwacht.
Bij acht panelen zijn dat dus VIER setjes van twee kabels.
Daarnaast moeten de panelen voldoen aan de specificaties van de batterij.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+
Of 2 kabels per paneel, afhankelijk van de specs van de panelen. Met die van mij kan ik echt niet meer dan 1 paneel per tracker kwijt.SatScan schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:30:
[...]
Met andere woorden: bij de ene setup gebruik je twee kabels, terwijl de batterij 2 kabels per SET van panelen verwacht.
Hier twee specificaties van de Marstek A en een modern zonne paneel.
Lees hier regelmatig over het serie of parallel aansluiten van panelen op de Venus A .
Gewoon 1 paneel per tracker anders kom je al gauw buiten de specificaties en dat is vragen om problemen.
Ook het begrip serie en parallel moet dan wel duidelijk zijn, tevens moeten de aansluitingen gemaakt worden, bij mijn weten zijn er geen aansluitkabels voor parallel.
/f/image/NxPhCQI6h5mennzl5OfieYHj.png?f=fotoalbum_large)
Lees hier regelmatig over het serie of parallel aansluiten van panelen op de Venus A .
Gewoon 1 paneel per tracker anders kom je al gauw buiten de specificaties en dat is vragen om problemen.
Ook het begrip serie en parallel moet dan wel duidelijk zijn, tevens moeten de aansluitingen gemaakt worden, bij mijn weten zijn er geen aansluitkabels voor parallel.
/f/image/NxPhCQI6h5mennzl5OfieYHj.png?f=fotoalbum_large)
Ross
Bij sommige oudere panelen kan 2 misschien nog wel. Maar dan idd altijd de informatiebladen van de panelen er bij pakken.Ross11 schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:32:
Hier twee specificaties van de Marstek A en een modern zonne paneel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
"Daarnaast moeten de panelen voldoen aan de specificaties van de batterij."onlinaius schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:14:
[...]
Of 2 kabels per paneel, afhankelijk van de specs van de panelen. Met die van mij kan ik echt niet meer dan 1 paneel per tracker kwijt.
Je hebt gewoon splitters. Je moet wel echt naar ouder spul kijken wil het dan nog (volgens spec) passen ( <200Wp spul). Voordeel is dat je die panelen zon beetje gratis kan overnemen, nadeel is dat het dus ook niet meer stroom oplevert dan 1 een wat recenter paneel.Ross11 schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:32:
Er komt hier vandaag of morgen een uitbreiding binnen voor de Venus A dus die vlieger gaat niet meer op. Ik gebruik dan ook onderstaande methode:Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:07:
[...]
Zou ze allemaal tegelijk in gebruiknemen. Meestal heb je dan gelijkwaardige SOC tussen de accu's als ze uit dezelfde batch komen.
Dat zal toch gewoon moeten werken?DSSW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Installatie van bijkomende batterij op de Venus A :
-Schakel hoofdmodule uit en trek stekker uit stopcontact
-Verwijder PVC kapjes op de extra unit en druk de plug die met de hoofdunit was meegeleverd onderaan in de onderste batterij
-Plaats basisunit op batterij pack
-Stekker terug in stopcontact en batterij terug inschakelen
-Na korte tijd zal de basisunit de extra packs zijn en terug in normaal bedrij komen
Ik heb inderdaad niets speciaal moeten doen.D-Ed schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:54:
[...]
Er komt hier vandaag of morgen een uitbreiding binnen voor de Venus A dus die vlieger gaat niet meer op. Ik gebruik dan ook onderstaande methode:
[...]
Dat zal toch gewoon moeten werken?
Was inderdaad in een paar minuutjes gepiept en m’n panelen op Oost gooien hem nog ff lekker vol. Kan ik meteen testen of ik (met natuurlijk Max 800W
Heb nu ook voor 1 van de 2 venus A de fw 148 versie gekregen. De 1500W optie was selecteerbaar na een factory reset. Heb tot nu toe gezien dat hij met max 1280W ontlaad met 1500W geselecteerd. Heeft iemand al echt 1500W laden/ontladen voorbij zien komen?DeBeginner schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:58:
update:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Had ik ook, laat hem vooral eronder zitten, en vraag een update voor het BMS aan in de app, met de info dat je een nieuwe batterij module hebt geinstalleerd.Hilco schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:51:
[...]
Hier eronder gezet, herkend hem maar geen laden en ontladen meer. Support reageert nog niet helaas.
ik had binnen een dag reactie en een update klaar staan.
Marstek Venus A V144
Ik heb dit probleem ook. Al zeker 6 weken. De extra batterij staat op 'running', maar gaat niet naar laden of ontladen. Komt de soc onder de 10% dan schakelt het systeem zichzelf uit en kun je er helemaal niks meer mee.Hilco schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:51:
[...]
Hier eronder gezet, herkend hem maar geen laden en ontladen meer. Support reageert nog niet helaas.
Zelf al zeker 10x via de app contact met support opgenomen. En ook via 2 verkopers een support ticket aangemaakt. Nergens een enkele reactie vanuit China. De verkooppunten willen wel helpen, maar kunnen alleen omwisselen. Hetzelfde probleem blijft, ook met nieuwe batterijen. Ik hoop dat ze bij jou wel reageren. Zo te lezen doet Marstek het selectief wel. Een firmware update blijkt het euvel namelijk te verhelpen. Softwarematig dus, wellicht een mismatch met het hoofdstation.
Als ik Marstek een gratis tip mag geven zou ik in ieder land iemand aanstellen met een directe lijn naar China om de hardnekkige problemen actief voor de klanten op te lossen. De slechte ervaringen zullen zich gaan opstapelen en van een negatief online imago kom je niet snel meer af.
Werkt het, dan heb je veel kWh voor je geld. Werkt het niet, dan heb je pech en moet je maar afwachten of je geholpen wordt.
Gelukt ... na een factory reset zonder behoud van data. (met behoud van data blijft ie 1200W max)sun62 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 06:43:
[...]
Heb nu ook voor 1 van de 2 venus A de fw 148 versie gekregen. De 1500W optie was selecteerbaar na een factory reset. Heb tot nu toe gezien dat hij met max 1280W ontlaad met 1500W geselecteerd. Heeft iemand al echt 1500W laden/ontladen voorbij zien komen?
/f/image/aUwhkOZzVVkfvpNUeJkDCWPn.png?f=fotoalbum_large)
Doe eens een fabrieksreset met behoud van gegevens. Dat zou een oplossing kunnen geven.Hilco schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:51:
[...]
Zo te zien is de mooie aanbieding van Tubotek weer voorbij. Venus A + extra batterij is nu €968 ipv €882. Te lang gewacht... 10% duurder scheelt behoorlijk (beide prijzen overigens met de 5% welkomtubotek korting).tha_host schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:02:
[...]
Heb toevallig mijn bestelling van 2x 4,24 KwH afgelopen dinsdag binnen gekregen via Tubotek. Enige commentaar dat ik kan hebben is dat ze een dag later hebben geleverd dan van tevoren gecommuniceerd, maar heb het idee dat ze het razend druk hebben op het moment met alle thuisbatterij leveringen.
Ah dat is jammer inderdaad, scheelt toch weer per kWh. Hier staat hij sinds gisterenmiddag heerlijk te knorren in de schuur (375,- inclusief btw en bezorging voor een extra batterij) onder de basis Venus A set die ik al via Marstek.nl had gekocht eind vorig jaar. Met de korting toen en nu kom ik op €875,- uit in totaal.Knoflookpasta schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:53:
[...]
Zo te zien is de mooie aanbieding van Tubotek weer voorbij. Venus A + extra batterij is nu €968 ipv €882. Te lang gewacht... 10% duurder scheelt behoorlijk (beide prijzen overigens met de 5% welkomtubotek korting).
Ai, hier ook te lang gewacht! Ik zat gister met de vinger boven de bestel knop….🫤Knoflookpasta schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:53:
[...]
Zo te zien is de mooie aanbieding van Tubotek weer voorbij. Venus A + extra batterij is nu €968 ipv €882. Te lang gewacht... 10% duurder scheelt behoorlijk (beide prijzen overigens met de 5% welkomtubotek korting).
Hopenlijk gauw weer ergens in de aanbieding
Bij mij stond het mandje met een A + batterij ook een week lang te wachten in een tabblad op de laatste muisklik. Komt vast weer een nieuwe mooie aanbieding van de A of anders de E langs.
Heb het idee dat je de Venus G aan de AC zijde tussen de omvormer van je zonnenelen en de meterkast kunnt zetten, klopt dat? Dan zou je geen extra groep nodig hebben, het verklaart ook dat hij met 5 KW kan laden en ontladen, maar direct 2.5 KW extra vanaf de omvormer naar de meter oor kan zetten (terugleveren).
Ik vraag het me af. Op NOS en nu.nl komen de laatste week steeds meer artikelen langs over de thuisbatterij. De niet-tweaker wordt wakker geschud en wil er ook een 😄. Grondstof wordt duurder, China gaat export subsidie afbouwen. Ik heb hem dus maar gelijk besteld bij de nieuwe goedkoopste 😊Knoflookpasta schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:53:
Bij mij stond het mandje met een A + batterij ook een week lang te wachten in een tabblad op de laatste muisklik. Komt vast weer een nieuwe mooie aanbieding van de A of anders de E langs.
Vanaf volgende week ben ik ook lid van de Venus a club
[ Voor 4% gewijzigd door marsian op 09-04-2026 09:52 ]
Weet iemand of een firmware-update van 147 naar 148 moet met de LAN-verbinding uitgetrokken of dat het ook gaat met LAN-verbinding ingestoken?
er wordt altijd gezegd en geschreven om de LAN kabel uit te trekken bij een FW update, de update gebeurt immers volledig via BT. ik zou het dan ook doen, is maar kleine moeiteantoinevromen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:11:
Weet iemand of een firmware-update van 147 naar 148 moet met de LAN-verbinding uitgetrokken of dat het ook gaat met LAN-verbinding ingestoken?
De uitbreidingsbatterijen zijn nu ook niet meer in stock bij Tubotek. Ik vrees dat we terug naar een priode van prijsstijgingen gaan bij Marstek, ze zitten ook veel lager dan de concurentie, ze kunnen het zich permiteren.Knoflookpasta schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:53:
Dank je. Ik heb het aan mijn zoon zo geadviseerd. Het merkwaardige is dat er ook altijd wordt geschreven dat je middels een dummy-access-point de wifi daarop moet koppelen en dan dat dummy-access-point verwijderen als je met LAN gaat werken, maar mijn zoon (niet gehinderd door het lezen van dit forum) plugde gewoon de LAN-kabel in en nu draait hij op LAN, dus ik dacht misschien zijn er toch wezenlijke veranderingen/verbeteringen in de Venus A software t.o.v. de Venus E V3 (vandaar mijn vraag naar ervaring).DSSW schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:27:
[...]
er wordt altijd gezegd en geschreven om de LAN kabel uit te trekken bij een FW update, de update gebeurt immers volledig via BT. ik zou het dan ook doen, is maar kleine moeite
Zo las ik ook zojuist op het forum dat je een factory-reset ZONDER behoud van data moet doen om met versie 148 daadwerkelijk op de Venus A met 1500 W te kunnen laden (tot nu toe had dat ook volgens mij nog niemand voor elkaar gekregen). Dus mijn vermoeden is dat wat gisteren de absolute waarheid was vandaag opeens kan zijn veranderd en ik lees persoonlijk vooral op het Venus E forum mee ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door antoinevromen op 09-04-2026 11:35 ]
Heb vandaag ook de FW 148 ontvangen voor mijn Venus A. Ga hem straks eens installeren en zien hoe het loopt met die 1500W instelling.antoinevromen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:32:
[...]
Dank je. Ik heb het aan mijn zoon zo geadviseerd. Het merkwaardige is dat er ook altijd wordt geschreven dat je middels een dummy-access-point de wifi daarop moet koppelen en dan dat dummy-access-point verwijderen als je met LAN gaat werken, maar mijn zoon (niet gehinderd door het lezen van dit forum) plugde gewoon de LAN-kabel in en nu draait hij op LAN, dus ik dacht misschien zijn er toch wezenlijke veranderingen/verbeteringen in de Venus A software t.o.v. de Venus E V3 (vandaar mijn vraag naar ervaring).
Zo las ik ook zojuist op het forum dat je een factory-reset ZONDER behoud van data moet doen om met versie 148 daadwerkelijk op de Venus A met 1500 W te kunnen laden (tot nu toe had dat ook volgens mij nog niemand voor elkaar gekregen). Dus mijn vermoeden is dat wat gisteren de absolute waarheid was vandaag opeens kan zijn veranderd en ik lees persoonlijk vooral op het Venus E forum mee ;-)
Houd ons s.v.p. op de hoogte, want een FW-update op een goed lopend systeem is altijd een gewetensvraagDSSW schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:38:
[...]
Heb vandaag ook de FW 148 ontvangen voor mijn Venus A. Ga hem straks eens installeren en zien hoe het loopt met die 1500W instelling.
Mijn zoon kreeg trouwens 148.119.109 automatisch gepushed. Zouden ze die dan nu toch breed aan het uitrollen zijn?
[ Voor 14% gewijzigd door antoinevromen op 09-04-2026 11:41 ]
Ik geloof daar niet in. Dit soort dingen worden steeds goedkoper. De huidige prijsstijging in Nederland heeft vooral te maken met lage voorraden. De nieuwe zendingen zullen binnenkort wel binnen komen en dan gaat de prijs weer dalen.marsian schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:50:
[...]
Ik vraag het me af. Op NOS en nu.nl komen de laatste week steeds meer artikelen langs over de thuisbatterij. De niet-tweaker wordt wakker geschud en wil er ook een 😄. Grondstof wordt duurder, China gaat export subsidie afbouwen. Ik heb hem dus maar gelijk besteld bij de nieuwe goedkoopste 😊
Ja klopt dat is mijn ervaring. Heb vandaag (remote) de 2e batterij geupdate naar v148 en 1500W enabled. Ik kan via een slimme socket de netwerk switch uitzetten en dan updaten. Heb meteen weer een factory reset gedaan zonder behoud van data. En het werkte nu meteen.antoinevromen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:32:
[...]
Dank je. Ik heb het aan mijn zoon zo geadviseerd. Het merkwaardige is dat er ook altijd wordt geschreven dat je middels een dummy-access-point de wifi daarop moet koppelen en dan dat dummy-access-point verwijderen als je met LAN gaat werken, maar mijn zoon (niet gehinderd door het lezen van dit forum) plugde gewoon de LAN-kabel in en nu draait hij op LAN, dus ik dacht misschien zijn er toch wezenlijke veranderingen/verbeteringen in de Venus A software t.o.v. de Venus E V3 (vandaar mijn vraag naar ervaring).
Waarom trek je de LAN-kabel niet gewoon eruit i.p.v. je slimme netwerk-socket te gebruiken? hoe doe je die update dan, want voor een FW-update moet je toch dicht bij de batterij zijn om via bluetooth te updaten?sun62 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:48:
[...]
Ja klopt dat is mijn ervaring. Heb vandaag (remote) de 2e batterij geupdate naar v148 en 1500W enabled. Ik kan via een slimme socket de netwerk switch uitzetten en dan updaten. Heb meteen weer een factory reset gedaan zonder behoud van data. En het werkte nu meteen.
Heb je een andere manier gevonden? je schrijft Heb vandaag (remote) de 2e batterij geupdate naar v148
Ik ben wel benieuwd hoe je remote FW kunt updaten?
[ Voor 11% gewijzigd door antoinevromen op 09-04-2026 11:56 ]
De update gaat via wifi. En ik stuur de batterij aan via modbus dan is het ook makkelijk de modbus te kunnen resetten mbv het uitzetten van de netwerk switch.antoinevromen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:53:
[...]
Waarom trek je de LAN-kabel niet gewoon eruit i.p.v. je slimme netwerk-socket te gebruiken? hoe doe je die update dan, want voor een FW-update moet je toch dicht bij de batterij zijn om via bluetooth te updaten?
Heb je een andere manier gevonden?
Hmm. Ik heb namelijk ook een gast-account op de machine van mijn zoon (dus de batterij staat ook remote en is aangesloten via LAN). Dus als ik jou goed begrijp zou je met een remote-account/app de update kunnen uitvoeren?sun62 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:56:
[...]
De update gaat via wifi. En ik stuur de batterij aan via modbus dan is het ook makkelijk de modbus te kunnen resetten mbv het uitzetten van de netwerk switch.
Ik heb geen ervaring met een gast account. Maar remote ga ik als volgt te werk.antoinevromen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:58:
[...]
Hmm. Ik heb namelijk ook een gast-account op de machine van mijn zoon (dus de batterij staat ook remote en is aangesloten via LAN). Dus als ik jou goed begrijp zou je met een remote-account/app de update kunnen uitvoeren?
-kies manual mode alle schema's off (status: standby)
-LAN switch uit.
-via marstek app activeer de update (gaat nu via wifi)
-Wacht een tijdje nadat de update succefull is
-nu voor v148: de factory reset
-selecteer de 1500W
-LAN switch weer aan (ik wacht dan totdat mijn modbus het weer doet)
-kies de mode van de batterij in mijn geval self
Iemand de Venus A al in Home Assitant gekregen? Bij mij lukt die van Fonske niet (MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP)? Zowel op wifi als via LAN niet.
Edit: werkt nu plots wel, waarschijnlijk ligt het aan de wifi modbus die niet (stabiel?) werkt.
Edit: werkt nu plots wel, waarschijnlijk ligt het aan de wifi modbus die niet (stabiel?) werkt.
[ Voor 25% gewijzigd door YLA op 09-04-2026 12:40 ]
Modbus werkt via LAN. Omdat wifi eruit ligt gaat dat nu goed bij jou? Modbus voor de venus A werkt stabiel bij de nieuwere versies firmware.YLA schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:31:
Iemand de Venus A al in Home Assitant gekregen? Bij mij lukt die van Fonske niet (MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP)? Zowel op wifi als via LAN niet.
:strip_exif()/f/image/g9Eeif1LH5svZqZs2kVHH3Bw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hf2ZhX7vRLu4rQlf2S07NlBy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rFQEpAb8fZLTinQazpEgbV7A.jpg?f=fotoalbum_large)