iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Zonder oude koeien uit de sloot te willen halen begrijp ik je conclusie niet helemaal.reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:26:
[...]
Oftewel, de max 2400 watt PV moet je beschouwen als een externe micro omvormer, want dat is het gewoon.
Daarmee is jou opmerking ook onjuist over tegelijk DC en AC laden, hij kan geen DC laden. Het loopt altijd via zijn eigen max 1800 watt AC lader.
Dit lijkt me ook consistent met een 2400W DC/DC MPPT in combinatie met een BMS dat bij 1800W de grens trekt en een aparte 1200W inverter/charger die op dezelfde accuspanning-bus zit. Zo houd je de 400V buffer, de PFC en de AC filtering goedkoper terwijl je toch veel PV kan verwerken.
Als je 'm open maakt zie je op de print snel genoeg of de MPPT aan de 400V elco's zit of op de accupolen.
Door de max input spanning van 60V gok ik op het laatste.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat heb ik dus ook, maar @Taro lijkt ook te denken dat er geen rechtstreekse DC/DC converter in zit. Waarom begrijp ik eerlijk gezegd ook niet, hoewel ze zeker gelijk zouden kunnen hebben kan ik niet helemaal vinden waar ze dit uit halen.Proton_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:44:
[...]
Zonder oude koeien uit de sloot te willen halen begrijp ik je conclusie niet helemaal.
Dit lijkt me ook consistent met een 2400W DC/DC MPPT in combinatie met een BMS dat bij 1800W de grens trekt en een aparte 1200W inverter/charger die op dezelfde accuspanning-bus zit. Zo houd je de 400V buffer, de PFC en de AC filtering goedkoper terwijl je toch veel PV kan verwerken.
Als je 'm open maakt zie je op de print snel genoeg of de MPPT aan de 400V elco's zit of op de accupolen.
Door de max input spanning van 60V gok ik op het laatste.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat heb ik naar mijn weten nergens beweerd. Ik heb alleen gezegd dat als iemand een extra toelichting wil schrijven hoe ze een gesprek constructief kunnen opbouwen en dat daarin als voorbeeld meegenomen.onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:33:
[...]
Dat heb ik dus ook, maar @Taro lijkt ook te denken dat er geen rechtstreekse DC/DC converter in zit. Waarom begrijp ik eerlijk gezegd ook niet, hoewel ze zeker gelijk zouden kunnen hebben kan ik niet helemaal vinden waar ze dit uit halen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Excuses, zo heb ik het begrepen.Taro schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:37:
[...]
Dat heb ik naar mijn weten nergens beweerd. Ik heb alleen gezegd dat als iemand een extra toelichting wil schrijven hoe ze een gesprek constructief kunnen opbouwen en dat daarin als voorbeeld meegenomen.
Ik zeg ook niet dat je / jullie / @reneeke1970 ongelijk hebben als jullie dat beweren, maar ik zie niet echt een reden om aan te nemen dat er geen DC-DC omvormer in zou zitten.
Rene lijkt uit deze post op te maken:
Dat het niet om DC-DC laden gaat:
In deze post lijk je niet tegen te spreken dat het om DC-AC-DC gaat ipv rechtstreeks DC-DC
Dus daaruit dacht ik aan te nemen dat je het hiermee eens was.
En ik zeg dus niet dat je / jullie / hij ongelijk heeft / hebben, maar ik zie ook niet perse waarom dit zou volgen uit de post met de antwoorden van Marstek over vermogens en hoe hier mee om wordt gegaan.
Geen enkele beschuldiging aan wiens adres dan ook, maar persoonlijk neig ik ook meer naar de uitleg van @Proton_ om de MPPT, laad en AC vermogens te verklaren.
[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 22-12-2025 23:54 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
België heeft ook regelgeving dat er max 800W mag worden gebruikt, al is niet expliciet bepaald dat meer wel mag op aparte kring. Zie Stekkerzonnepanelen en stekkerbatterijen in Vlaanderen | Vlaanderen.beTh1x4nG schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:12:
[...]
Dat is correct ja. In Nederland moet je speciale maatregelen treffen als je aan meer dan 800W wil ontladen via het stopcontact, in België zijn er geen zulke voorschriften.
Het opladen aan meer dan 800W is 'sowieso' veilig (als tenminste je stopcontact een zekere minimumstandaard heeft).