iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Zonder oude koeien uit de sloot te willen halen begrijp ik je conclusie niet helemaal.reneeke1970 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:26:
[...]
Oftewel, de max 2400 watt PV moet je beschouwen als een externe micro omvormer, want dat is het gewoon.
Daarmee is jou opmerking ook onjuist over tegelijk DC en AC laden, hij kan geen DC laden. Het loopt altijd via zijn eigen max 1800 watt AC lader.
Dit lijkt me ook consistent met een 2400W DC/DC MPPT in combinatie met een BMS dat bij 1800W de grens trekt en een aparte 1200W inverter/charger die op dezelfde accuspanning-bus zit. Zo houd je de 400V buffer, de PFC en de AC filtering goedkoper terwijl je toch veel PV kan verwerken.
Als je 'm open maakt zie je op de print snel genoeg of de MPPT aan de 400V elco's zit of op de accupolen.
Door de max input spanning van 60V gok ik op het laatste.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat heb ik dus ook, maar @Taro lijkt ook te denken dat er geen rechtstreekse DC/DC converter in zit. Waarom begrijp ik eerlijk gezegd ook niet, hoewel ze zeker gelijk zouden kunnen hebben kan ik niet helemaal vinden waar ze dit uit halen.Proton_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:44:
[...]
Zonder oude koeien uit de sloot te willen halen begrijp ik je conclusie niet helemaal.
Dit lijkt me ook consistent met een 2400W DC/DC MPPT in combinatie met een BMS dat bij 1800W de grens trekt en een aparte 1200W inverter/charger die op dezelfde accuspanning-bus zit. Zo houd je de 400V buffer, de PFC en de AC filtering goedkoper terwijl je toch veel PV kan verwerken.
Als je 'm open maakt zie je op de print snel genoeg of de MPPT aan de 400V elco's zit of op de accupolen.
Door de max input spanning van 60V gok ik op het laatste.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat heb ik naar mijn weten nergens beweerd. Ik heb alleen gezegd dat als iemand een extra toelichting wil schrijven hoe ze een gesprek constructief kunnen opbouwen en dat daarin als voorbeeld meegenomen.onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:33:
[...]
Dat heb ik dus ook, maar @Taro lijkt ook te denken dat er geen rechtstreekse DC/DC converter in zit. Waarom begrijp ik eerlijk gezegd ook niet, hoewel ze zeker gelijk zouden kunnen hebben kan ik niet helemaal vinden waar ze dit uit halen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Excuses, zo heb ik het begrepen.Taro schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:37:
[...]
Dat heb ik naar mijn weten nergens beweerd. Ik heb alleen gezegd dat als iemand een extra toelichting wil schrijven hoe ze een gesprek constructief kunnen opbouwen en dat daarin als voorbeeld meegenomen.
Ik zeg ook niet dat je / jullie / @reneeke1970 ongelijk hebben als jullie dat beweren, maar ik zie niet echt een reden om aan te nemen dat er geen DC-DC omvormer in zou zitten.
Rene lijkt uit deze post op te maken:
Dat het niet om DC-DC laden gaat:
In deze post lijk je niet tegen te spreken dat het om DC-AC-DC gaat ipv rechtstreeks DC-DC
Dus daaruit dacht ik aan te nemen dat je het hiermee eens was.
En ik zeg dus niet dat je / jullie / hij ongelijk heeft / hebben, maar ik zie ook niet perse waarom dit zou volgen uit de post met de antwoorden van Marstek over vermogens en hoe hier mee om wordt gegaan.
Geen enkele beschuldiging aan wiens adres dan ook, maar persoonlijk neig ik ook meer naar de uitleg van @Proton_ om de MPPT, laad en AC vermogens te verklaren.
[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 22-12-2025 23:54 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
België heeft ook regelgeving dat er max 800W mag worden gebruikt, al is niet expliciet bepaald dat meer wel mag op aparte kring. Zie Stekkerzonnepanelen en stekkerbatterijen in Vlaanderen | Vlaanderen.beTh1x4nG schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:12:
[...]
Dat is correct ja. In Nederland moet je speciale maatregelen treffen als je aan meer dan 800W wil ontladen via het stopcontact, in België zijn er geen zulke voorschriften.
Het opladen aan meer dan 800W is 'sowieso' veilig (als tenminste je stopcontact een zekere minimumstandaard heeft).
Nee, mijn betreffende reacties daar gaan alleen over vorm, die van hem over inhoud. Ik zou het heel vreemd vinden als de DC ingang eerst naar AC wordt omgezet en daarna weer naar DC om vervolgens de accu in te gaan. Maar aangezien ik niet weet hoe Marstek dit heeft geregeld doe ik er ook geen uitspraken over.onlinaius schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:50:
[...]
Excuses, zo heb ik het begrepen.
Ik zeg ook niet dat je / jullie / @reneeke1970 ongelijk hebben als jullie dat beweren, maar ik zie niet echt een reden om aan te nemen dat er geen DC-DC omvormer in zou zitten.
Rene lijkt uit deze post op te maken:
[...]
Bedankt dat jij en anderen er ook ingedoken zijn. Ik had ondertussen ook bij marstek nederland na gevraagd, want 2,08kwh is niet conform wat ze verkopen. Hun antwoord was: "De opgegeven 2,12 kWh is de nominale (theoretische) capaciteit van de Venus A‑module; door systeemverliezen en veiligheidsmarges ligt de effectief bruikbare energie in de praktijk iets lager, waardoor je rond de 2,08 kWh in de app ziet.".Taro schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:50:
Inmiddels ook feedback van Marstek ontvangen wat betreft de weergave van maximaal 2,08 kWh beschikbaar in de App, dit wordt met een toekomstige firmware update aangepast zodat de volledige 2,12 kWh zichtbaar wordt.
Mooi verhaal maar ik geloof er niet zo in. Waarom zou je als fabrikant bewust kiezen voor verwarring?
Leuk dat ze een update maken waarin 2,12 weergegeven gaat worden in de app maar daarmee tover je niet extra vermogen uit de cellen. Het zorgt in ieder geval wel voor minder vragen bij marstek.
Nu ben ik sowieso nog niet echt onder de indruk van de venus A. Er is door de kleine capaciteit nagenoeg onmogelijk een financieel voordeel mee te behalen door alle verliezen. Doordat we nog mogen salderen wordt dat nog eens bemoeilijkt. (Bij meer opwek of gelijke opwek aan eigen verbruik).
Mijn A staat nu dan ook uit. Pas als er weer voldoende zonnestroom overschot is ga ik daar mee testen. Sinds 9 december heeft hij 1,56 euro totaal gekost (ik zit dynamisch). Ik wist van tevoren dat het prijsverschil per kwh significant moest zijn. 30 procent verschil tussen waarvoor je het er in stopt en waarvoor het er weer uit gaat lijkt echt het minimum te zijn vanwege de verliezen.
Waarom niets verdiend?
1) de AI modus is olie dom. Zelf leren lijkt hij niet te doen. Op het goedkoopste moment opladen lijkt hem nog net te lukken maar ontladen als ik ga koken of wachten op een duurder moment lijkt ie niet te leren. Na vol geladen te zijn begint direct het ontladen. (Tegen dus nagenoeg hetzelfde tarief). Het lijkt meer leuk gebruik van een hippe term.
2) Handmatig laden instellen is bewerkelijk. Ook geprobeerd en zowaar 1 dag goedkoper uitgeweest met accu vs. zonder (5 cent verdiend). Een knop nu laden/ontladen of laad op het goedkoopste moment zou helpen. Ook wordt zonne overschot in de handmatige stand niet opgeslagen in de accu. Dat is misschien nog wel het grootste probleem, want het had het mogelijk gemaakt om in ieder geval te kunnen wachten met ontladen op een handmatig ingesteld duurder moment.
3) Het ontbreken van een slimme stand die pas gaat ontladen bij genoeg prijs verschil. (De genoemde 30%).
4) Zelf consumptie stand laad keurig op bij zonne overschot, maar ontlaadt ook direct daarna weer en wacht niet tot een duurder moment. Dus wederom tegen nagenoeg dezelfde tarieven en daardoor, dankzij salderen en de laad verliezen dus geen voordeel.
Ik heb overigens nog geen panelen rechtstreeks op de marstek aangesloten. Wellicht zorgt dat nog voor een iets hogere efficiëntie. Misschien ga ik dat later nog doen, maar daarvoor moet ik weet het dak op en nieuwe panelen leggen en daar heb ik nu geen zin in.
Klinkt best negatief allemaal als ik het terug lees. Ben ik ook positief? Ja, cool apparaat met mooie look. Gaaf om savonds om 10 uur op de bank te zitten en te beseffen dat de accu gevuld met zonnestroom je huis voorziet van stroom. Het is het goedkoopste apparaat in de markt volgens mij dus misschien heb ik ook te hoge verwachtingen. Over een jaar zijn we goed voorbereid voor energie zonder salderen. We weten dan al hoe het werkt en wat we wel en niet moeten doen met de accu om hem op dat moment goed in te zetten. Dit is een leer en probeer jaar. En Ohja, ik snap dat de Venus A een generiek product is voor vele landen. Landen waar ze salderen niet hebben en dus meer profijt hebben van de werking zoals de A nu is. (Bv. Duitsland)
Het handelen levert structureel wel iets op, maar relatief weinig tov de investering/kWh's. Hierbij een overzichtje van het rendement hier dit jaar, waarbij de eerste maanden met +-8 kWh oplopend naar 54 kWh vanaf oktober. De laatste 2 maanden handel ik nauwelijks, maar betreft het voornamelijk goedkoop inkopen en daarna NOM draaien:
:strip_exif()/f/image/J6ZTNz9AKkRvAWQpGVzz5GnX.png?f=user_large)
Leuk bedrag, maar dat betreft ongeveer 3,2% van de nieuwwaarde van de set en zou betekenen dat ik 31 jaar bezig ben hem terug te verdienen. Vanaf 1-1-2027 verandert die situatie natuurlijk wel en wordt de terugverdientijd hopelijk beter, maar toch.
Wil je dus een leuke omzet maken, dan zet 2 kWh inderdaad geen zoden aan de dijk, maar verder opschalen voor meer omzet is daarentegen ook niet slim aangezien je vermoedelijk een deel van dat vermogen en opslagcapaciteit vanaf 1-1-2027 niet meer zult gebruiken. En capaciteit die niet wordt gebruikt verdien je nooit terug.
Eigenlijk is er nog steeds geen regelgeving (gezien het een Belgische en geen Vlaamse bevoegdheid is).KingFox schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 00:06:
[...]
België heeft ook regelgeving dat er max 800W mag worden gebruikt, al is niet expliciet bepaald dat meer wel mag op aparte kring. Zie Stekkerzonnepanelen en stekkerbatterijen in Vlaanderen | Vlaanderen.be
Ze raden dus ook duidelijk het volgende aan in Vlaanderen:
Maar je mag wettelijk (en volledig legaal als die synergrid gehomologeerd is) een omvormer tot 2600W met stekker in het stopcontact steken (op eigen kring uiteraard). Vlaanderen heeft dat niet zo graag maar zoals hierboven vermeld geen mogelijkheid tot wettelijke basis om dat te verbieden.Het toegelaten vermogen van de omvormer wordt best beperkt tot kleiner dan 800 Watt om de veiligheid van de gebruikers en hun binneninstallatie te garanderen.
Klopt , mijn 3x 2500w omvormers van de Venus E’s zijn aangegeven en goedgekeurd door Fluvius. Dus 100% conform. Uiteraard wel allemaal op afzonderlijke kring telkens afgezekerd met 16AAvenger 2.0 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:16:
[...]
Eigenlijk is er nog steeds geen regelgeving (gezien het een Belgische en geen Vlaamse bevoegdheid is).
Ze raden dus ook duidelijk het volgende aan in Vlaanderen:
[...]
Maar je mag wettelijk (en volledig legaal als die synergrid gehomologeerd is) een omvormer tot 2600W met stekker in het stopcontact steken (op eigen kring uiteraard). Vlaanderen heeft dat niet zo graag maar zoals hierboven vermeld geen mogelijkheid tot wettelijke basis om dat te verbieden.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
:strip_exif()/f/image/DvSSNP4MOWbuITyA4vVPKas8.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanochtend:
:strip_exif()/f/image/IJ70BrYaWIP25JGyrKEMqsi4.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisterenavond en vanmorgen was ik verrast door de AI mode. Zowaar meerdere laad momenten gepland. Het bleef echter bij gepland. Op geen van de genoemde momenten is er opgeladen.
Nouja....
Edit: in eens ging door mijn hoofd dat de ct verbinding wel eens verbroken kon zijn. Zojuist gecontroleerd en ja hoor, geen verbinding. Dus dat zal de reden wel zijn dat er niets gebeurd is.
[ Voor 34% gewijzigd door Sjoerd ten Brau op 26-12-2025 11:01 ]
Het is -3 geweest buiten en de laagste temperatuur die ik op de batterij heb gezien is +5 (schuur heeft nagenoeg geen isolatie).
Ik heb 2 extra batterijen besteld bij marstek.nl en één van die betalingen stond pending op m'n kaart tot gisteren, daarna rejected. Benieuwd of dat geld alsnog later wordt afgeschreven, of ze nu gewoon een bestelling eenzijdig geannuleerd hebben.
Is vanop een throwaway email besteld dus kan het niet echt opvolgen.
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e
Eerst maar eens een jaar proefdraaien ( heb nog een vast contract welke in Jan '27 verloopt zonder teruglever boete).
Mijn AI calculatie met 365 exports per dag van mijn energie rapporten vanuit Home assistant gaven aan dat mijn sweet spot mbt capaciteit ongeveer 8kwh zou moeten zijn.
Tevens kan de marstek A mooi mee op vakantie in de caravan voor stroom onderweg. Ik ben van plan om een switch te installeren welke kan wisselen tussen camping aansluiting en noodstroom aansluiting van de Marstek zodat ik ten alle tijden 230v voorspanning heb in de caravan.
Thuis kan die mooi in de nacht mijn Airco (hoofdverwarming) voeden in de avonden.
Daarnaast, deze Veni lijken uitsluitend via de app te bedienen, maar ik kan me situaties voorstellen waarin dat niet (meer) handig is. Is bijvoorbeeld de app via bluetooth de enige mogelijkheid als je op een plek geen WiFi hebt?
Ik denk dat het verschil in opbrengst tussen 10 en 45 graden zo klein is dat je beter een groter paneel kunt en op 10 graden neerleggen. Andere optie is 4 panelen oost-west (met Oost-west kunnen panelen dichter opelkaar) en dan heb je een betere opbrengst over de dag verdeeld. Bovendien is het ondersteuningsmateriaal voor een oost-west opstelling per paneel vaak voordeliger dan zuid.nerovectra schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:02:
Ik ben van plan een Venus A te bestellen en deze via mppt te laten voeden door drie panelen op het platte dak van de garage, landscape gericht op het zuiden met het oog op maximale opbrengst in de winter. Wellicht off-topic, maar ik denk dan gelijk aan twee panelen onder een hoek van 10° en één specifiek "winterpaneel" op 45°. Ik vind echter vrijwel geen 45° steunen, last staan verstelbare. Daar is vast een goede reden voor.
Daarnaast, deze Veni lijken uitsluitend via de app te bedienen, maar ik kan me situaties voorstellen waarin dat niet (meer) handig is. Is bijvoorbeeld de app via bluetooth de enige mogelijkheid als je op een plek geen WiFi hebt?
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Ik kreeg nav een supportaanvraag versie 144 gepusht (ik zat nog op 143). Updaten was echt een ramp, 10x geprobeerd, gaat goed tot een procent of 60, dan loopt het updatebalkje heel snel vol, en geeft aan dat de update geslaagd is. Dat is echter niet het geval, en enkele minuten later na een herstart is het gewoon nog versie 143, en kreeg ik opnieuw de optie te updaten.
Misschien houd ik de telefoon niet dicht genoeg bij, dus heb ik de telefoon op de Venus A gelegd bij het updaten, met hetzelfde resultaat.
Mijn volgende stap was wifi: die is achter in de garage inderdaad niet al te best. Dus alle mc4 kabels losgekoppeld, de Marstek van het net gehaald, en met veel pijn en moeite naast de router gezet.
Nogmaals 2x een update die faalt. Daarna via een ethernetkabel aangesloten, toen kreeg ik moeilijk verbinding met de Venus A. Het 2.4GHZ netwerk uitgezet, en na meerdere pogingen lukte verbinden via de kabel. Hierna ging de update goed, maar na de update kreeg ik helemaal geen contact meer met de Venus A via de kabel, maar via wifi ging het top (na het heractiveren van het wifinetwerk), en toen zag ik dat ik op versie 144 zat.
Omdat ik weinig zin heb om bij elke update de Marstek los te koppelen en naar de router te slepen vraag ik mij toch sterk af: hoe werkt het update proces precies? Daarbij vooral de vraag: waarom moet de telefoon er met bluetooth verbinding in de buurt zijn? Haalt deze de update op waarna deze naar de Venus A wordt weggeschreven?
Marstek support gaf hier een vrij vaag antwoord op:
Dear Sir/Madam, During the upgrade process, please keep your phone close to the device and ensure both the Bluetooth and Wi-Fi icons in the app remain green (indicating a successful connection). After the app prompts that the upgrade is 100% complete, please wait a few minutes patiently. The device will automatically restart. Sincerely, Keay
Dat voegt niet erg veel toe, zeker omdat de update in eerste instantie vlak bij de router ook faalde via de wifi. Iemand die hier meer inzicht in kan bieden?
Bij mij echt precies hetzelfde! Ik kreeg alleen hele andere instructies:onlinaius schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:20:
Iemand die meer weet hoe het updaten van de Marstek Venussen werkt?
Ik kreeg nav een supportaanvraag versie 144 gepusht (ik zat nog op 143). Updaten was echt een ramp, 10x geprobeerd, gaat goed tot een procent of 60, dan loopt het updatebalkje heel snel vol, en geeft aan dat de update geslaagd is. Dat is echter niet het geval, en enkele minuten later na een herstart is het gewoon nog versie 143, en kreeg ik opnieuw de optie te updaten.
Misschien houd ik de telefoon niet dicht genoeg bij, dus heb ik de telefoon op de Venus A gelegd bij het updaten, met hetzelfde resultaat.
Mijn volgende stap was wifi: die is achter in de garage inderdaad niet al te best. Dus alle mc4 kabels losgekoppeld, de Marstek van het net gehaald, en met veel pijn en moeite naast de router gezet.
Nogmaals 2x een update die faalt. Daarna via een ethernetkabel aangesloten, toen kreeg ik moeilijk verbinding met de Venus A. Het 2.4GHZ netwerk uitgezet, en na meerdere pogingen lukte verbinden via de kabel. Hierna ging de update goed, maar na de update kreeg ik helemaal geen contact meer met de Venus A via de kabel, maar via wifi ging het top (na het heractiveren van het wifinetwerk), en toen zag ik dat ik op versie 144 zat.
Omdat ik weinig zin heb om bij elke update de Marstek los te koppelen en naar de router te slepen vraag ik mij toch sterk af: hoe werkt het update proces precies? Daarbij vooral de vraag: waarom moet de telefoon er met bluetooth verbinding in de buurt zijn? Haalt deze de update op waarna deze naar de Venus A wordt weggeschreven?
Dear Sir/Madam, During the upgrade process, please keep your phone close to the device and ensure both the Bluetooth and Wi-Fi icons in the app remain green (indicating a successful connection). After the app prompts that the upgrade is 100% complete, please wait a few minutes patiently. The device will automatically restart. Sincerely, Keay
Dat voegt niet erg veel toe, zeker omdat de update in eerste instantie vlak bij de router ook faalde via de wifi. Iemand die hier meer inzicht in kan bieden?
We have pushed a new firmware version to you. You can try updating it via the APP. Thank you for your cooperation and good luck.
**Update Note**: When updating Venus, it is recommended to unplug the device and disconnect the backup port. After the APP completes the 100% update, do not rush to manually turn on the device or perform other operations. Please wait a few minutes for the device to restart automatically.
Ik ben ook nog niet wijzer geworden. Ik krijg de melding update gelukt en dan vervolgens krijg ik weer de melding dat er een update beschikbaar is.
M3 ‘19, 2600WP zuid, Marstek Venus A 4,24KWH
Toevallig heeft mijn Solaredge SE3000 omvormer het begeven na 10 jaar. Het is een systeem met 3000Wp en optimizers . Er komen twee Mppt kabels de SE3000 binnen.
Zou ik de PV met optimizers van Solaredge ook kunnen aansluiten op de Marstek venus D? Dat bestaart c.a 600eur, dus twee vliegen in een klap.
Nee. Solaredge optimizers werken (volgens mij) alleen maar met een Solaredge omvormer. Om de panelen aan te sluiten op de D zul je de de panelen parallel moeten aansluiten wat een hoop extra kabels is. Ws. voordeliger om een nieuwe Solar Edge te kopen.Tomexergie schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:39:
Ik ben mij aan het oriënteren op thuisbatterij.
Toevallig heeft mijn Solaredge SE3000 omvormer het begeven na 10 jaar. Het is een systeem met 3000Wp en optimizers . Er komen twee Mppt kabels de SE3000 binnen.
Zou ik de PV met optimizers van Solaredge ook kunnen aansluiten op de Marstek venus D? Dat bestaart c.a 600eur, dus twee vliegen in een klap.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Bedankt voor deze reactie. Met Solaredge ben je eigenlijk gevangen in hun systeem.HHF schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:54:
[...]
Nee. Solaredge optimizers werken (volgens mij) alleen maar met een Solaredge omvormer. Om de panelen aan te sluiten op de D zul je de de panelen parallel moeten aansluiten wat een hoop extra kabels is. Ws. voordeliger om een nieuwe Solar Edge te kopen.
Het voordeel van Venus A..D is de uitbreidbaarheid t.o.v. de Venus E 3.0.
Om mijn 1900kWh salderen kwijt te raken heb ik denk ik toch wat meer nodig dan een 5kWh batterij.
Ik zal het allemaal nog eens goed analyseren wat de beste optie is.
Deze kreeg ik ook bij de melding dat de update er was.Jdv123 schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:01:
**Update Note**: When updating Venus, it is recommended to unplug the device and disconnect the backup port. After the APP completes the 100% update, do not rush to manually turn on the device or perform other operations. Please wait a few minutes for the device to restart automatically.[/i]
Toen ik daarna vroeg of ze wat meer inzicht konden geven in het update proces (incl de beschrijving van mijn ervaringen met het updaten) kreeg ik de
"Dear Sir/Madam, During the upgrade process, please keep your phone close to the device and ensure both the Bluetooth and Wi-Fi icons in the app remain green (indicating a successful connection). After the app prompts that the upgrade is 100% complete, please wait a few minutes patiently. The device will automatically restart. Sincerely, Keay"
melding.
Ik vind 1900 kWh salderen eerlijk gezegd niet al te dramatisch. Ik zou er eens je maandoverzichten van de elektriciteitsleverancier (mits je toegang hebt gegeven tot je slimme meter) bij pakken.Tomexergie schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:26:
[...]
Bedankt voor deze reactie. Met Solaredge ben je eigenlijk gevangen in hun systeem.
Het voordeel van Venus A..D is de uitbreidbaarheid t.o.v. de Venus E 3.0.
Om mijn 1900kWh salderen kwijt te raken heb ik denk ik toch wat meer nodig dan een 5kWh batterij.
Ik zal het allemaal nog eens goed analyseren wat de beste optie is.
Kijk wat je in de zomermaanden wanneer er meer opwek is dan verbruik totaal nog afneemt van het net. Kijk verder wat je in de wintermaanden teruglevert aan het net. Die bij elkaar optellen is wat je maximaal met je thuisbatterij aan teruglevering kunt besparen. En dan moet daar nog een factor 0.75 of 0.8 overheen voor het verlies van de batterij.
Je doelt op het thuisbatterij dilemma, is het wel de moeite waard?onlinaius schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:36:
[...]
Ik vind 1900 kWh salderen eerlijk gezegd niet al te dramatisch. Ik zou er eens je maandoverzichten van de elektriciteitsleverancier (mits je toegang hebt gegeven tot je slimme meter) bij pakken.
Kijk wat je in de zomermaanden wanneer er meer opwek is dan verbruik totaal nog afneemt van het net. Kijk verder wat je in de wintermaanden teruglevert aan het net. Die bij elkaar optellen is wat je maximaal met je thuisbatterij aan teruglevering kunt besparen. En dan moet daar nog een factor 0.75 of 0.8 overheen voor het verlies van de batterij.
Ik wek 3200 kWh PV op en saldeer 1900 kWh. ( PV al 32000 kWh in 10 jaar)
Waar kan ik op besparen met slim gebruik van de TB?
* Woning energie tijdens PV overschot (WP + woning 6200kWh)
* Inzet van de elektrische boiler (1500 kWh/j Tijdens PV en ook voor dynamisch contract
* Bijladen elektrische hybride auto (maar 2,2kW en 600 kWh/j)
* Dynamische contract algemeen.
Je moet heel veel moeite doen om maximaal 400 eur te besparen waarvan een deel ook zonder TB, Daar doe ik het dus niet voor. Ik wil ook noodstroom hebben i.v.m. medische apparatuur o.a. een apneu apparaat. Op mijn zeilboot viel in haven aan de MZ regelmatig de walstroom uit. Dank zij de omvormer en zware accu's (350Ah) was dat geen enkel probleem gedurende de nacht.
De TB is erg goedkoop geworden en dan is de verleiding groot om toch maar zo'n speeltje aan te schaffen.
Eerlijk gezegd doelde ik vooral op:Tomexergie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 01:12:
Je doelt op het thuisbatterij dilemma, is het wel de moeite waard?
"Om mijn 1900kWh salderen kwijt te raken heb ik denk ik toch wat meer nodig dan een 5kWh batterij."
Waarbij mijn aantekening was dat het kwijtraken van die 1900kWh saldering ook afhangt van verbruiken iedere maand. In de zomer is daarbij vaak het verbruik de beperkende factor, terwijl in de winter je eerder beperkt wordt door de opwek. Je kunt uiteraard niet 1 op 1 je zomeropwek verplaatsen naar de winter.
Wat het dilemma betreft: ik ben er ook niet van overtuigt dat ik de Venus A, incl 2 uitbreidingsmodules, 4 zonnepanelen en aansluitmateriaal ga terugverdienen, maar ik heb het voor mijzelf gerechtvaardigt met 'leuk speelgoed' en inderdaad ook die noodstroomaansluiting.
Wel is het het overwegen waard (indien mogelijk) om als noodstroom voorziening er een aantal panelen aan te koppelen, want panelen die aan een 'normale' converter hangen houden er over het algemeen mee op als de stroom van het net gaat.
Heb hetzelfde euvel gehad. Wat bij mij uiteindelijk werkte was 2x achter elkaar updaten zonder tussentijds de unit opnieuw op te starten of de app af te sluiten. De tweede keer kreeg ik ook een iets afwijkend update scherm. Dus geen idee of dit toeval was, maar dit heeft bij mij gewerkt om naar v144 te komen. Toestel gedurende de tijd verbonden gehouden via WIFI en BT.onlinaius schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:20:
Iemand die meer weet hoe het updaten van de Marstek Venussen werkt?
EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 2,12 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW
Ben ik ook tijden mee aan het stoeien geweest. Je moet locatie/gps ook aan hebben plus rechten op apparaten in de buurt toestaan.Jdv123 schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:01:
[...]
Bij mij echt precies hetzelfde! Ik kreeg alleen hele andere instructies:
We have pushed a new firmware version to you. You can try updating it via the APP. Thank you for your cooperation and good luck.
**Update Note**: When updating Venus, it is recommended to unplug the device and disconnect the backup port. After the APP completes the 100% update, do not rush to manually turn on the device or perform other operations. Please wait a few minutes for the device to restart automatically.
Ik ben ook nog niet wijzer geworden. Ik krijg de melding update gelukt en dan vervolgens krijg ik weer de melding dat er een update beschikbaar is.
Als je de opbrengst uit die zonnepanelen daadwerkelijk opmaakt en nodig hebt of duur teruglevert zolang dat nog kan én de plaatsing ervan zelf/goedkoop hebt gedaan kan een setje panelen icm een thuisaccu omvormer die je anders niet had gehad best wel een prima business case opleveren. De goedkope panelen helpen je de thuisaccu set terug te verdienen, mits je iets nuttigs met de stroom kunt doen.onlinaius schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 01:39:
[...]
Wat het dilemma betreft: ik ben er ook niet van overtuigt dat ik de Venus A, incl 2 uitbreidingsmodules, 4 zonnepanelen en aansluitmateriaal ga terugverdienen, maar ik heb het voor mijzelf gerechtvaardigt met 'leuk speelgoed' en inderdaad ook die noodstroomaansluiting.
Heb hier afgelopen jaar 4 panelen op het garagedak erbij gelegd en er staan tijdelijk 5 panelen in de achtertuin. Door die opbrengst in de zomer overdag op te slaan en 's avonds terug te leveren via de accu's hebben een aantal van die panelen zich in jaar 1 al terugverdiend.
Als je alleen de omvormer en evt. uitbreidingsaccu koopt en je moet alle stroom die erin gaat inkopen, dan wordt het een heel lastig verhaal. Dus goede combinatie, mits goedkoop gelegd.
Natuurijk kun je met een 5kWh batterij een zonnige dag van 25kWh PV volledig niet opvangen( ook niet met een 10kWh TB). Met de TB lever je een kleine bijdrage aan de stabiliteit van het net, dus dien je en maatschappelijke belang. Ik heb met mijn IUNGO een goed overzicht van het dag en maandverbruik jaar verbuik van energie inclusief de bijdrage van de PV en de warmtepomp. Het is heel complex om piekmomenten op te vangen en eigenlijk kan ik de opbrengst daarvan niet voorspellen. De stroomprijs kan variëren van 22 ct naar 40 ct.onlinaius schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 01:39:
[...]
Eerlijk gezegd doelde ik vooral op:
"Om mijn 1900kWh salderen kwijt te raken heb ik denk ik toch wat meer nodig dan een 5kWh batterij."
Waarbij mijn aantekening was dat het kwijtraken van die 1900kWh saldering ook afhangt van verbruiken iedere maand. In de zomer is daarbij vaak het verbruik de beperkende factor, terwijl in de winter je eerder beperkt wordt door de opwek. Je kunt uiteraard niet 1 op 1 je zomeropwek verplaatsen naar de winter.
Wel is het het overwegen waard (indien mogelijk) om als noodstroom voorziening er een aantal panelen aan te koppelen, want panelen die aan een 'normale' converter hangen houden er over het algemeen mee op als de stroom van het net gaat.
Het zijn maar momenten en de opbrengst= vermogen *tijd. kan erg tegenvallen. Misschien is er op dit forum al ervaring met de effectiviteit van de TB?
20 dagen in gebruik : 22,0 kWh PV geladen met de 4 paneeltjes van elk 450 WP en 18,1 kWh ontladen.
Ontladen gebeurt tijdens de nacht aan +- 220 W om nacht verbruik te compenseren.
Dit geeft een RTE van 83%, niet slecht in wintermaand met minder PV vermogen en ontladen op 220 W .
Dit kan alleen nog maar verbeteren in de volgende maanden met meer zoninstraling en nog een extra module van 2.12 kWh die volgende week geleverd wordt (BF actie 400€).
Toch leuk speelgoed die Marsteks
Tijdens het laden in een ruimte van 17 graden is de gemeten waarde van de batterij al 30 graden. De eerste batterij zit natuurlijk tegen de omvormer aan en vangt veel warmte. Vraag me af hoe warm die batterij dan wordt in de zomer.... Overigens is de omvormer een stuk warmer met +- 37 graden op de infrarood.
EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 2,12 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW
In het kort komt het erop neer dat als je in de Marstek App kijkt alles goed en ONLINE lijkt te staan maar zodra je dan de Marstek Venus A thuisbatterij selecteerd er in dat volgende detailscherm er bovenaan geen groen bluetooth / lan / wifi icoontje meer is en zodra je dan dingen wil inzien of configureren je een foutmelding krijgt.
:strip_exif()/f/image/uxqN2qYufe5MVjQ2WOgrem40.gif?f=fotoalbum_large)
Wij hebben dit afgelopen week ook gemeld bij Marstek en hierop hebben we de nieuwe firmware gepushed gekregen. Deze firmware update ging goed, het downloaden ging snel en het upgraden vrij traag in stapjes van 1,00% naar 1,33% naar 1,67% naar 2% en zo verder tot 100%
:strip_exif()/f/image/ugjrTBYybW9RxFXLSchXUdvJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De software versie welke wij nu hebben is als volgt:
EMS: 146
VNS: 113
BMS: 106
The Marstek App has version: V1.6.55
:strip_exif()/f/image/kGcioEDE1tmpExzqXvgBYUuX.jpg?f=fotoalbum_large)
Met deze nieuwe firmware lijkt het probleem niet opgelost en eigenlijk alleen maar erger te worden. Bij het zoeken naar nieuwe apparaten komt nu met moeite maar 1 van de 3 Marstek Venus A units naar voren.
Als we die vervolgens toevoegen om te configureren lukt het ons niet omdat succesvol te doen.
:strip_exif()/f/image/f7g7XjmPylK0HYsYDI0KbLHJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar na die foutmelding staat het device wel in het lijstje boven de CT003 vermeld.
Bijzonder was wel dat we uiteindelijk alle 3 de units naar voren kregen middels de bluetooth scan in de Marstek app maar geen van allen succesvol en dus ook niet bruikbaar.
Bij ons zijn alle 3 de Marstek Venus A units middels een LAN kabel aangesloten omwille het idee van stabiliteit maar helaas hebben we dat tot dusver nog niet mogen ervaren.
Als we de Marstek Venus A units willen toevoegen dat zitten we er max 30cm van vandaan en hieronder kan je zien de signaalsterkte welke dan word weergegeven:
:strip_exif()/f/image/IihzqmfhtI6uPYNghxknjLzp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KZNyeqfYso0sOo0sClpfGfnJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ofEP9SP8dGFQimSvldgOnTuV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de CT003, welke natuutlijk met WiFi is verbonden doet in de Marstek App wat gek. Als we deze CT003 aanklikken in de app dan zien 1x of 2x data voorbij komen en wijzigen en daarna lijkt het wel of dat het bevriest en zien we de data niet meer bewegen. Het icoontje bovenin van de WiFi is dan nog wel steeds groen.
Hebben jullie vergelijkbare ervaringen en zoja hoe hebben jullie deze problemen kunnen verhelpen?
[ Voor 3% gewijzigd door lexen op 30-12-2025 16:43 ]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
/f/image/vEqfptzXLCYTr0ctgYhFUvJb.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast ook gemerkt dat mijn profit voor de laatste vijf dagen niet getoond wordt in de app. Hiervoor ging dat gewoon goed.
[ Voor 12% gewijzigd door Th1x4nG op 30-12-2025 21:51 ]
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e
Vraag om een CT003 firmware update!Vulcan750 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:18:
Mijn Venus A (v143) verliest sinds vandaag ook regelmatig de connectie met de CT003 (v116)
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
[ Voor 90% gewijzigd door devlam op 01-01-2026 17:23 ]
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V144.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
We hebben inmiddels met hulp van de Marstek support de Venus A thuisbatterijen weer online.lexen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:36:
Ook wij hebben (verbindings) problemen met de Marstek Venus A.
In het kort komt het erop neer dat als je in de Marstek App kijkt alles goed en ONLINE lijkt te staan maar zodra je dan de Marstek Venus A thuisbatterij selecteerd er in dat volgende detailscherm er bovenaan geen groen bluetooth / lan / wifi icoontje meer is en zodra je dan dingen wil inzien of configureren je een foutmelding krijgt.
[Afbeelding]
Wij hebben dit afgelopen week ook gemeld bij Marstek en hierop hebben we de nieuwe firmware gepushed gekregen. Deze firmware update ging goed, het downloaden ging snel en het upgraden vrij traag in stapjes van 1,00% naar 1,33% naar 1,67% naar 2% en zo verder tot 100%
[Afbeelding]
De software versie welke wij nu hebben is als volgt:
EMS: 146
VNS: 113
BMS: 106
The Marstek App has version: V1.6.55
[Afbeelding]
Met deze nieuwe firmware lijkt het probleem niet opgelost en eigenlijk alleen maar erger te worden. Bij het zoeken naar nieuwe apparaten komt nu met moeite maar 1 van de 3 Marstek Venus A units naar voren.
Als we die vervolgens toevoegen om te configureren lukt het ons niet omdat succesvol te doen.
[Afbeelding]
Maar na die foutmelding staat het device wel in het lijstje boven de CT003 vermeld.
Bijzonder was wel dat we uiteindelijk alle 3 de units naar voren kregen middels de bluetooth scan in de Marstek app maar geen van allen succesvol en dus ook niet bruikbaar.
Bij ons zijn alle 3 de Marstek Venus A units middels een LAN kabel aangesloten omwille het idee van stabiliteit maar helaas hebben we dat tot dusver nog niet mogen ervaren.
Als we de Marstek Venus A units willen toevoegen dat zitten we er max 30cm van vandaan en hieronder kan je zien de signaalsterkte welke dan word weergegeven:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook de CT003, welke natuutlijk met WiFi is verbonden doet in de Marstek App wat gek. Als we deze CT003 aanklikken in de app dan zien 1x of 2x data voorbij komen en wijzigen en daarna lijkt het wel of dat het bevriest en zien we de data niet meer bewegen. Het icoontje bovenin van de WiFi is dan nog wel steeds groen.
[Afbeelding]
Hebben jullie vergelijkbare ervaringen en zoja hoe hebben jullie deze problemen kunnen verhelpen?
Ik heb vanwege de connecties met de CTcupdates ontvangen voor zowel de Venus A (143-144), Venus C (155-156) en CT003 (119-122).Vulcan750 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:18:
Mijn Venus A (v143) verliest sinds vandaag ook regelmatig de connectie met de CT003 (v116)
Met de update van de Venus A gaat iets niet goed. Na de "succesvolle" update blijft deze V143 aangeven en blijft het verzoek tot updaten. (?)
De Venus C lijkt na de update iig connectie te houden met de CT.
[ Voor 6% gewijzigd door Vulcan750 op 02-01-2026 12:01 ]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Heb hem direct kunnen koppelen aan shelly pro 3em. Komende dagen eens mee spelen. Lokaal api met HA lijkt in iedergeval zo snel te werken
:strip_exif()/f/image/yKFR1BMSBpIKQ3DEOwWczPvU.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor ons gaat het om een uitbreidingsbatterij van de Marstek Venus A welke we eind November hebben besteld en volgens de Marstek.nl website op 7 Januari 2026 weer op voorraad komt.
[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 05-01-2026 15:16 ]
Dan splitten ze het, wellicht om het wat sneller af te handelen. Die van mij komt gewoon met hun eigen busje.lexen schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:37:
Waar de eerdere zendingen vanuit Marstek.nl gebeurde met een eigen vrachtwagentje/bus zijn ze nu schijnbaar overgestapt op de bezorging middels FedEx
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Hier blijft alles op nul staan. Terwijl de app wel zegt dat hij ontladen is. De waardes Total grid import en export blijven het zelfderavenstein schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:14:
Ik heb mijn Marstek Venus A ook ontvangen, 5 min installatiewerk, en 10 min gespendeerd aan de custom integration van Jaap voor Home Assistant, en het werkt!
[Afbeelding]
Ik heb hem nu even in de UPS mode staan om hem vol te laden, vannacht maar eens kijken hoe snel die leeg is.
[ Voor 20% gewijzigd door The Fatal op 05-01-2026 19:03 ]
/f/image/TBPpHuZCCaHkQ88LambDH2Ef.png?f=fotoalbum_large)
doe ik iets verkeerd?
:strip_exif()/f/image/a2JipTFhLaJTPmMf4E4NhoeY.png?f=user_large)
Morgen maar eens verder hobbyen hiermee..
[ Voor 17% gewijzigd door ravenstein op 05-01-2026 20:25 ]
Hier staat er 143 op
ja hier ook die versieThe Fatal schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:52:
welke firmware versies hebben jullie op de Marstek staan?
Hier staat er 143 op
144 nadat ik een update heb gekregen omdat ik aan Marstek vroeg of er een mogelijkheid was om de MPPT's apart uit te lezen qua opbrengst. Ik kreeg toen als 'oplossing' de update aangeboden, maar helaas heeft ook 144 die optie nietThe Fatal schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:52:
welke firmware versies hebben jullie op de Marstek staan?
Hier staat er 143 op
Het ligt aan de HA integratie, welke niet 100% werkt met de Venus A.ravenstein schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:24:
hier telt hij op de 1 of andere manier ook verbruik van de woning bij de import van de marstek in HA.
[Afbeelding]
doe ik iets verkeerd?
[Afbeelding]
Morgen maar eens verder hobbyen hiermee..
Hiervoor heb ik een Homewizard energy socket gebruikt om de in/uit stroom van de Venus A goed te kunnen lezen.
[ Voor 18% gewijzigd door Manupc op 05-01-2026 23:18 ]
Hier ook V143 op de Venus A
Hier ook nog steeds een eigengereide V143 op mijn Venus A, die ondanks meermaals updaten naar V144 gewoon op 143 blijft staan. Maar je er naderhand wel fijntjes op wijst dat er een update is...
Nieuw: ik check net nog even, en de 144 update is nu opeens weg...!? Blijkbaar heeft Marstek de update-keutel ingetrokken...
ik gebruik deze integratie: https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api/Manupc schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:21:
[...]
Het ligt aan de HA integratie, welke niet 100% werkt met de Venus A.
Hiervoor heb ik een Homewizard energy socket gebruikt om de in/uit stroom van de Venus A goed te kunnen lezen.
[Afbeelding]
Dat kan uiteraard ook, ik heb een poging gedaan om de waarde in de integratie te herstellen, fingers crossed, de oorspronkelijke config was:
MarstekSensorEntityDescription(
key="total_grid_import",
name="Total grid import",
native_unit_of_measurement=UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR,
device_class=SensorDeviceClass.ENERGY,
state_class=SensorStateClass.TOTAL_INCREASING,
value_fn=lambda data: _wh_to_kwh(data.get("es", {}).get("total_grid_input_energy")),
category="es",
),
key="total_grid_export",
name="Total grid export",
value_fn=lambda data: _wh_to_kwh(data.get("es", {}).get("total_grid_output_energy")),
category="es",
),
bovenstaande gebruikte:
def _wh_to_kwh(value: float | int | None) -> float | None:
"""Convert a raw value in watt-hours to kilowatt-hours."""
if value is None:
return None
try:
return float(value) / 1000
except (TypeError, ValueError):
return None
echter moet de waarde door 10000 worden gedeelt voor juiste statistieken:
key="total_grid_import",
value_fn=lambda data: float(data.get("es", {}).get("total_grid_input_energy", 0)) / 10000,
category="es",
),
key="total_grid_export",
value_fn=lambda data: float(data.get("es", {}).get("total_grid_output_energy", 0)) / 10000,
category="es",
),
ik heb mijn sensors statistieken gereset.... fingers crossed of dit gaat werken....
Edit: lijkt te werken
[ Voor 7% gewijzigd door ravenstein op 06-01-2026 17:09 ]
aangezien ene onder de 10 staat heb ik manuele actie gestart om wat bij te laden aan 800W. Na een kwartiertje check ik en zie ik dat batterijpack1 nog steeds op 8.2 staat en batterijpack2 op 18.3. Ik zou verwachten dat deze beiden samen worden opgeladen met een minimaal verschil tussen de 2. Is dit een probleem?
Nu Venus A met 4,24kwh met 4 panelen van 450wp pal zuid in gebruik. Loopt goed, zelfs met dit grijs en mistig weer wordt er geladen met 150 W.
de waardes in Home assistant zijn in iig mooi gecorrigeerd zonder tussenkomst van losse energyplugs:
net wel na meerdere keren updaten versie 144 kunnen installeren, via wifi werkte het niet, in Bluetooth bereik wel
Dan de eerste maar op zolder geïnstalleerd, ondanks dat deze vlakbij het WiFi AP staat en volgens alles prima bereik heeft werkt de local API nog niet echt lekker. Configureren in Home Assistant ging eenvoudig, er kwam ook even wat data maar daarna was het afgelopen. Kan ik hier nog iets in verbeteren?
[edit] Na verwijderen van de accu uit HA kan ik hem niet meer toevoegen.
[ Voor 6% gewijzigd door Beekforel op 08-01-2026 20:00 ]
op de GitHub stond een test script, die heb ik gedraaid en kom tot het volgende:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| 🔋 Battery Status -------------------------------------------------------------------------------- State of Charge: 15% Temperature: 8.0°C Remaining Capacity: 973.0 Wh Rated Capacity: 6240.0 Wh Charging Enabled: True Discharging Enabled: True ⚡ Energy System Status -------------------------------------------------------------------------------- Battery SOC: 15% Battery Capacity: 6240 Wh Battery Power: N/A Battery State: idle Battery Power In: 0 W Battery Power Out: 0 W Available Capacity: 5.304 Wh Grid Power: -888 W Off-Grid Power: 65517 W Solar Power: 0 W Total Solar Energy: 0 Wh Total Grid Import: 15337 Wh Total Grid Export: 7406 Wh Total Load Energy: 0 Wh ⚙️ Operating Mode -------------------------------------------------------------------------------- Current Mode: Manual Grid Power: -888 W Off-Grid Power: 65517 W Battery SOC: 15% |
de waardes die ik zie in HA, kloppen hier gedeeltelijk mee.
rated capacity sensor staat in HA als 6.24kWh, wat correct is. Waarde 6240/1000.
Total grid export. HA 74,06kWh. Waarde 7406wh/100.
Total grid import. HA 153.37kWh Waarde15337wh/100.
Zullen waardes lijken mij dus niet goed.
Mijn python is niet al te best, maar vermoed dat het in sensor.py zit.
de volgende functie is gemaakt om watt-hour naar kiloWatthour om te rekenen. dus wh/1000 = kWh.
1
2
3
4
5
6
7
8
| def _wh_to_kwh(value: float | int | None) -> float | None:
"""Convert a raw value in watt-hours to kilowatt-hours."""
if value is None:
return None
try:
return float(value) / 1000
except (TypeError, ValueError):
return None |
en de volgende sensor wordt daarmee gemaakt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| MarstekSensorEntityDescription(
key="total_grid_import",
value_fn=lambda data: _wh_to_kwh(data.get("es", {}).get("total_grid_input_energy")),
category="es",
),
key="total_grid_export",
value_fn=lambda data: _wh_to_kwh(data.get("es", {}).get("total_grid_output_energy")),
category="es",
), |
lijkt mij dus dat de waardes door 1000 gedeeld worden in de boven genoemde functie.
Dus ben er nog niet helemaal achter waar het fout gaat.
Iemand anders dit toevallig al eens bekeken?
Ik begrijp de HA integratie nog niet helemaal.ravenstein schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:55:
hier draait ie ook goed en netjes geintegreerd in home assistant, ik twijfel nog om een 2e aan te schaffen of eerst een uitbreidingsaccu.
de waardes in Home assistant zijn in iig mooi gecorrigeerd zonder tussenkomst van losse energyplugs:
[Afbeelding]
Ik denk dat dit juist is voor de batterij:
:strip_exif()/f/image/nimgags7FZuzYub1lv5EhDvr.png?f=user_large)
Maar ik had verwacht ook de CT003 te kunnen gebruiken als P1 monitor, maar begrijp niet hoe ik dit moet instellen. CT Total power als Power, maar is er geen manier om grid consumption en grid return uit te lezen?
Ik heb vandaag een update gedraait (waarbij het laatste deel van het versienummer wijzigde).
Daarna laadde de Venus A alleen nog op via de aangesloten zonnepanelen, maar via de stekker leek er niets meer te gebeuren.
Dit kwam mij toevallig wel goed uit, want er kwamen vandaag 2 uitbreidingsbatterijen, en zo kon ik ze stapelen terwijl de lading wat dichter bij elkaar zat.
Dat punt is gelukt, maar terwijl de basisunit gelijk begon te ontladen tot 12% toen ik deze binnen kreeg, gebeurd er nu nog steeds niets.
De totale lading is 39%, en als ik doorklik zie ik bij battery pack 2 'Running' staan (dit is de volste accu van de 3 en het staat bij de andere 2 batterypacks niet).
Iemand enig idee wat er mis gaat / iemand hier ervaring mee?
Mijn uitbreiding komt de 12e ,ipv 7, maar met de sneeuw die er toen naar beneden kwam snapte ik dat wel.onlinaius schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:50:
Dit kwam mij toevallig wel goed uit, want er kwamen vandaag 2 uitbreidingsbatterijen, en zo kon ik ze stapelen terwijl de lading wat dichter bij elkaar zat.
Moet je de uitbreiding dan ook toevoegen via de app? Ik zit me dat al ff af te vagen, en heb er eigenlijk nooit echt iets over gelezen.
En is het verstandig om dan de hoofdunit ongeveer op gelijke lading te hebben? Dat zal half vol zijn ongeveer, dat was bij de hoofdunit ook zo toen ie binnen kwam.
Misschien een beetje noob vragen, of staat het gewoon in het begeleidende boekje van de uitbreiding, maar ja, boekjes en enthousiasme, je kent het wel
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Nee, gaat automatisch.robkrekel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:34:
Moet je de uitbreiding dan ook toevoegen via de app? Ik zit me dat al ff af te vagen, en heb er eigenlijk nooit echt iets over gelezen.
Hoeft niet perse, en staat voor zover ik weet ook niet in het boekje. Ik denk niet dat het veel toevoegt, maar baat het niet dan schaadt het niet dat de lading (tot de eerste volledige lading) beter is verdeelt over de 3 batterijen.robkrekel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:34:
En is het verstandig om dan de hoofdunit ongeveer op gelijke lading te hebben? Dat zal half vol zijn ongeveer, dat was bij de hoofdunit ook zo toen ie binnen kwam.
Ik heb hier 6 Marstek A ieder 4,24 kWh geïnstalleerd gisteren met een CT002 in de meterkast. 3 fase systeem waarbij elke fase 2 accu's heeft.
Na het installeren in de app heb ik alle 6 de accu's op UPS modus gezet waarbij alle accu's geladen zijn naar 100%.
Vanmorgen heb ik ze op NOM gezet en zie ik nu het volgend qua capaciteit welke nog in de accu's zit.
Fase 1 accu 1 56%
Fase 1 accu 2 52%
Fase 2 accu 1 57%
Fase 2 accu 2 58%
Fase 3 accu 1 99%
Fase 3 accu 2 74%
De CT002 staat ingesteld op "Drie fasensom A=B=C)Ik weet dat dit voor de slimme meter niet uitmaakt, want het verschil wordt in de meter "gesaldeerd".
Maar 4 accu's worden dus gebruikt en 2 niet (of mindere maten)
Het lijkt dus dat de accu's op fase 3 niet echt mee doen, in mindere mate in ieder geval dan Fase 1 en 2.
Klopt dit? Trekt dit gedurende de dag nog recht? Of is het in dit geval dus beter om de CT002 in te stellen op "Enkelvoudig Fase" ?.
[ Voor 9% gewijzigd door DeBeginner op 09-01-2026 10:44 ]
Installatie van bijkomende batterij op de Venus A :robkrekel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:34:
[...]
Mijn uitbreiding komt de 12e ,ipv 7, maar met de sneeuw die er toen naar beneden kwam snapte ik dat wel.
Misschien een beetje noob vragen, of staat het gewoon in het begeleidende boekje van de uitbreiding, maar ja, boekjes en enthousiasme, je kent het wel
-Schakel hoofdmodule uit en trek stekker uit stopcontact
-Verwijder PVC kapjes op de extra unit en druk de plug die met de hoofdunit was meegeleverd onderaan in de onderste batterij
-Plaats basisunit op batterij pack
-Stekker terug in stopcontact en batterij terug inschakelen
-Na korte tijd zal de basisunit de extra packs zijn en terug in normaal bedrij komen
zie mijn post van dinsdag 6 januari 2026 16:26, als je dat in sensors.py plakt is je probleem opgelost.The Fatal schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:46:
hier lijkt het alsof de accu een factor 10 qua capaciteit aangeeft in het dashboard.
net wel na meerdere keren updaten versie 144 kunnen installeren, via wifi werkte het niet, in Bluetooth bereik wel
Wordt bij de Venus A de batterijpacks apart uitgelezen? Ik had eigenlijk verwacht dat bij uitbreiding de batterijen bij elkaar worden geteld en als één grotere batterij gezien.onlinaius schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:50:
Sinds vandaag lijkt de Marstek opeens niet meer op te laden of te ontladen.
Ik heb vandaag een update gedraait (waarbij het laatste deel van het versienummer wijzigde).
Daarna laadde de Venus A alleen nog op via de aangesloten zonnepanelen, maar via de stekker leek er niets meer te gebeuren.
Dat punt is gelukt, maar terwijl de basisunit gelijk begon te ontladen tot 12% toen ik deze binnen kreeg, gebeurd er nu nog steeds niets.
De totale lading is 39%, en als ik doorklik zie ik bij battery pack 2 'Running' staan (dit is de volste accu van de 3 en het staat bij de andere 2 batterypacks niet).
Iemand enig idee wat er mis gaat / iemand hier ervaring mee?
Ik zie liever 6,4 kWh staan dan 3x 2,1 kWh. Ik neem aan dat je de batterijen ook niet afzonderlijk kan aansturen.(?)
Hij presenteert zich bij mij als '4,16 kWh', het telt op inderdaad. In de app kun je wel de state van de losse packs zien.Vulcan750 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:22:
[...]
Wordt bij de Venus A de batterijpacks apart uitgelezen? Ik had eigenlijk verwacht dat bij uitbreiding de batterijen bij elkaar worden geteld en als één grotere batterij gezien.
Ik zie liever 6,4 kWh staan dan 3x 2,1 kWh. Ik neem aan dat je de batterijen ook niet afzonderlijk kan aansturen.(?)
Ik ben wat aan het spelen met de HA integratie en ook modbus. Via wifi was dit kansloos, nu UTP erin geprikt en gaat soepel. Het valt mij echter op dat er al 15 kWh geladen is en dat is niet bij mij gebeurt? Stond er bij jullie ook al wat op de teller?
Beide. Hij telt op, maar als je doorklikt zie je ze inderdaad ook los staan.Vulcan750 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:22:
[...]
Wordt bij de Venus A de batterijpacks apart uitgelezen? Ik had eigenlijk verwacht dat bij uitbreiding de batterijen bij elkaar worden geteld en als één grotere batterij gezien.
Ja. Ik lees via API uit naar Homey, maar daar wordt gesproken over dat het een factor 10 niet klopt. Bij jou zou dat dus 1,5 kWh kunnen zijn.Beekforel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:09:
[...]
Hij presenteert zich bij mij als '4,16 kWh', het telt op inderdaad. In de app kun je wel de state van de losse packs zien.
Ik ben wat aan het spelen met de HA integratie en ook modbus. Via wifi was dit kansloos, nu UTP erin geprikt en gaat soepel. Het valt mij echter op dat er al 15 kWh geladen is en dat is niet bij mij gebeurt? Stond er bij jullie ook al wat op de teller?
Probleem zit gok ik in de HA integratie. Die heeft nog aardig wat kinderziektes. Ik heb volgens de integratie al 251 KWh naar de grid geexporteerd, en 225 geimporteerd. Ik gok dat dat de factor 10 is die de HA app plaagt.Beekforel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:09:
Dat lijkt mij inderdaad ook het meest logisch.robkrekel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Ja. Ik lees via API uit naar Homey, maar daar wordt gesproken over dat het een factor 10 niet klopt. Bij jou zou dat dus 1,5 kWh kunnen zijn.
ook met factor 10 doe je goeie zaken. Je exporteerd meer dan je importeerd, of heb je er panelen direct aan hangen?onlinaius schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Probleem zit gok ik in de HA integratie. Die heeft nog aardig wat kinderziektes. Ik heb volgens de integratie al 251 KWh naar de grid geexporteerd, en 225 geimporteerd. Ik gok dat dat de factor 10 is die de HA app plaagt.
Ja idd, open via de file editor - custom components - marstek local api - sensor.pyonlinaius schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Probleem zit gok ik in de HA integratie. Die heeft nog aardig wat kinderziektes. Ik heb volgens de integratie al 251 KWh naar de grid geexporteerd, en 225 geimporteerd. Ik gok dat dat de factor 10 is die de HA app plaagt.
zoek de volgende waardes,
total_grid_import
total_grid_export
plak daar de code van hieronder:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| MarstekSensorEntityDescription(
key="total_grid_import",
value_fn=lambda data: float(data.get("es", {}).get("total_grid_input_energy", 0)) / 10000,
category="es",
),
key="total_grid_export",
value_fn=lambda data: float(data.get("es", {}).get("total_grid_output_energy", 0)) / 10000,
category="es",
), |
Klopt, er hangen 4 (600w) panelen aan, hoewel die vanwege de plaatsing zeker in dit deel van het jaar niet heel denderend werken.robkrekel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:35:
[...]
ook met factor 10 doe je goeie zaken. Je exporteerd meer dan je importeerd, of heb je er panelen direct aan hangen?
Ja dat wil ik ook nog gaan doen. Zijn de kosten ook niet, en levert wel leuk op.onlinaius schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:50:
[...]
Klopt, er hangen 4 (600w) panelen aan, hoewel die vanwege de plaatsing zeker in dit deel van het jaar niet heel denderend werken.
[ Voor 99% gewijzigd door HugoStiglitz op 09-01-2026 15:21 ]
Ik denk dat het een verschil is tussen hoe de Venus E (waar nu de meeste zaken voor gebouwd zijn) en de A is. Ik zie wel wat meer verschillen.robkrekel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Ja. Ik lees via API uit naar Homey, maar daar wordt gesproken over dat het een factor 10 niet klopt. Bij jou zou dat dus 1,5 kWh kunnen zijn.
Ik inmiddels mijn extra batterij binnen en draai nu met 1x Venus + extra batterij.KOLA schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:31:
Ik ben hier nieuw en heb heb gisteren de Vernus A 4.24Kwh opgestart en in de mode zelfconsumptie gezet waardoor deze morgen de batterij op 10% stond, doorklikken op de batterij in de app toont batterijpack1=8.2% en batterijpack2 op 11.3.
aangezien ene onder de 10 staat heb ik manuele actie gestart om wat bij te laden aan 800W. Na een kwartiertje check ik en zie ik dat batterijpack1 nog steeds op 8.2 staat en batterijpack2 op 18.3. Ik zou verwachten dat deze beiden samen worden opgeladen met een minimaal verschil tussen de 2. Is dit een probleem?
In de App valt op dat er geen actie plaatsvindt om de accu's gelijk te trekken. Maar zodra er geladen wordt, wordt eerst een tijdje het ene pack geladen, dan een tijdje de andere, en zo weer terug. Om en om heb ik ze laten laden tot 100% door hem even op UPS-mode te zetten.
Mijn vermoeden is dat het met ontladen misschien wel hetzelfde gaat: om en om een stukje ontladen in plaats van gezamenlijk.
Venus A: 13SBeekforel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:51:
Weet iemand hoeveel cellen er in de Venus A en/of D zitten?
Venus D: 16S
Wanneer ik een accu naar fabrieksinstellingen terugzet lijkt dat verder ook geen effect te hebben. Ik wil de wifi configuratie er wel weer uit hebben maar daar zie ik geen mogelijkheid toe. En ik dacht, misschien gaan die tellers dan weer werken.... Reset is denk ik wel gelukt, maar wifi blijft verbonden?
Gaat dit (met name die tellers) bij anderen wel goed?
[ Voor 9% gewijzigd door Beekforel op 11-01-2026 13:34 ]
Hier alle data correctBeekforel schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:15:
De daily, monthly en lifetime tellers tellen bij mij niet. Alles blijft op 0 terwijl er wel geladen en ontladen is...
Wanneer ik een accu naar fabrieksinstellingen terugzet lijkt dat verder ook geen effect te hebben. Ik wil de wifi configuratie er wel weer uit hebben maar daar zie ik geen mogelijkheid toe. En ik dacht, misschien gaan die tellers dan weer werken.... Reset is denk ik wel gelukt, maar wifi blijft verbonden?
Gaat dit (met name die tellers) bij anderen wel goed?
Verder ook meerdere keren per dag dat settings weg gaan. O.a de CT is dan grijs, dan is er niks meer gelinkt op een of andere manier en doet hij niks meer. Maar ook settings als backup power en api staan weer uit.
Hier een ticket voor gemaakt maar nog geen goed antwoord.
Wat bedoel je met een harde power cycle? Aan-uit of fabrieksresetten?The Fatal schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:23:
Heb met enige regelmaat last dat de Venus A niks meer doet, heeft dan een harde power cycle nodig.
Verder ook meerdere keren per dag dat settings weg gaan. O.a de CT is dan grijs, dan is er niks meer gelinkt op een of andere manier en doet hij niks meer. Maar ook settings als backup power en api staan weer uit.
Hier een ticket voor gemaakt maar nog geen goed antwoord.
Mijn Venus A doet op dit moment ook niets, en Marstek heeft belooft dat ze me hier maandag over mailen.
Zelfs handmatig opladen / ontladen werkt op dit moment niet.
Ook die CT en die resettende settings herken ik.
[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 11-01-2026 15:03 ]
dat had ik ook, dus gewoon fysiek uit zetten, even wachten en weer aan zetten.onlinaius schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:02:
[...]
Wat bedoel je met een harde power cycle? Aan-uit of fabrieksresetten?
Mijn Venus A doet op dit moment ook niets, en Marstek heeft belooft dat ze me hier maandag over mailen.
Zelfs handmatig opladen / ontladen werkt op dit moment niet.
Ook die CT en die resettende settings herken ik.
Dat bedoelde ik daarmee.
Daarna kan je CT weer toevoegen en werkt die weer.
Alle settings weg
/f/image/TWM6Bg5775Yj5LmKpoPL4tjx.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je dat die er een paar keer mee stopt
:strip_exif()/f/image/krGyoplVN8GfgST3GQjjkJlD.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier na moest ik hem reeetten. Deed niks meer
[ Voor 50% gewijzigd door The Fatal op 11-01-2026 16:40 ]
Dat heeft het bij mij niet opgelost. Ik had m al aan-uit gezet, maar voor de zekerheid nogmaals gedaan, nu met een paar minuten tussen aan en uit zetten. De batterij staat nu totaal op 43% en in self consumption mode en ontlaadt niet.The Fatal schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:51:
[...]
dat had ik ook, dus gewoon fysiek uit zetten, even wachten en weer aan zetten.
Dat bedoelde ik daarmee.
Daarna kan je CT weer toevoegen en werkt die weer.
Alle settings weg
[Afbeelding]
Hier zie je dat die er een paar keer mee stopt
[Afbeelding]
Hier na moest ik hem reeetten. Deed niks meer
[Afbeelding]
Benieuwd waar Marstek morgen mee komt (ik gok factory reset, maar ik wilde er even mee wachten, want ik hoop dat het niet nodig is aangezien het wifi bereik niet denderend is, en ik echt geen zin heb om de hoofdmodule voor de 3e keer in korte tijd richting de router te slepen).
Ok, hopen dat er een fix gaat komen dan.The Fatal schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:10:
Die totalen zijn nog nooit anders geweest
Ik krijg een bericht van Marstek dat de Venus A omgeruild gaat worden... (ik wist niet eens dat ie kapot was, ik dacht dat er gewoon een probleempje met de software was?) (de Marstek laadt en ontlaadt niet na een update. Laadt nog wel via de aangesloten zonnepanelen).
Email:
"Dear Customer, We have submitted your device replacement request. Once approved by our technicians, you will receive an email from the Marstek APP in your inbox. Please click the link within the email and complete your shipping and delivery addresses. Typically, we will dispatch the replacement device to you first, then arrange collection of the original device. Should you lack the original packaging box/tray, please utilise the replacement packaging box/tray provided with the new device. For Jupiter C/Jupiter C+/C+ Extended Battery models, the original packaging may be reused. As this is a newly implemented system, occasional issues may arise. Should you encounter any difficulties, please provide feedback via the app. We appreciate your support and wish you all the best. Kyle"
20 minuten later 2e email:
"After inspection, we have applied for a Return/Exchange procedure for your device. If you received this email from Marstek, the procedure has been approved. Please click on the link at the top to provide your pickup/delivery address information. If you have any questions or need to send feedback, please email: support@marstekenergy.com
The procedure varies based on which device is issued for after-sales service:
Jupiter C / Jupiter C+ / Jupiter C+ Slave : You can use the original packaging. We'll usually ship your replacement device first and then arrange for pickup. If you don't have a packaging, please use the packaging that comes with the replacement device
Venus E / Venus C / Jupiter E : You'll need to pack your device on a pallet so we can schedule a pickup. We'll usually ship your replacement device first and then schedule a pickup. If you don't have a pallet, please use the one that comes with your replacement device.
B2500 / Microinverter : We will provide you with a return shipping label first. The return label will be sent to your email within 3-5 business days. Once the returned device arrives at our warehouse, we will ship your replacement device. The whole process takes about three weeks. If you would like to receive your replacement device first, please contact the email address above.
P2500 : Due to product upgrades, we're currently shipping the latest B2500 (which cannot be connected to the P2500). We'd like to replace the P2500 with the B2500. What are your thoughts? (Please email to the address above.) B2500 can now be used in parallel to increase memory capacity. For detailed connection instructions, please refer to page 5 of the FAQ: Link
CT / Accessories : You don't need to return the device; just wait for it to arrive."
Nogmaals, HUH??
Ik heb een update gekregen naar 144 vanwege het ontbreken van de lange termijn data, maar die data is ondertussen ook ineens gaan werken.
De update wel succesvol uitgevoerd maar toch niet geupdate ofzo, vanavond nog maar even verder kijken.
Nu vraag ik me af of andere dit ook hebben? Is dit een soort van gewenst gedrag om de self-discharge tegen te gaan en hem op die manier boven de 11% te houden? Lijkt mij niet de meest ideale manier om dit te bekomen.
Wat mij opviel is dat de UPS functie veelal in eens de Venus-A aanstuurde om bij te gaan laden van het grid terwijl de lading al op 100% stond. Ook merkte ik recent op dat het laden tot 100% heel lang duurde en op 99% beelf hangen waardoor het apparaat vermogen van het grid bleef consumeren. Op basis van mijn incidentmelding bij Marstek heb ik vandaag V146 V117 en V109 gekregen. Zowel dus EMS, BSM als Venus zijn dus nu bijgewerkt.
Overigens bijwerken werkt alleen als je de Venus-A eerst een factory reset geeft en hem uit de app verwijderd. Bij het opnieuw toevoegen in de app vraagt de app om het systeem bij te werken wat dan wel werkt in tegenstelling tot de update procedure in een live omgeving.
/f/image/Yh1nPvyTgK0EcHr2WdeqBT4A.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FSvFUCgigl55bJgQIob9cFO3.jpg?f=fotoalbum_large)