Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-10 11:32
ZuinigeRijder schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:49:
Solar Bouwmarkt zou ook een preferred Marstek dealer zijn. De eerste 100 krijgen 10% korting op de Venus A. Helaas is de prijs niet 499 excl BTW (zoals in Duitsland), maar 649 euro excl. BTW (zonder 10% korting).

[YouTube: Introductie Marstek Venus A - en vertegenwoordigt Marstek.nl nu eigenlijk wel of niet de fabrikant?]

Het is mij nu helemaal onduidelijk welke allemaal preferred Marstek dealer zijn......i.v.m. fabrieksgarantie van 10 jaar.
Ai afgeven of je concurent😮

Wat ik weet is dat marstek.nl onderdeel is van solardeals.b.v en die onder de erkende dealers zie ook screenshots en eerdere berichten hiervan.

Kunnen de screenshots(met dealers) van de marstek App niet in de TS worden geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:44

HHF

jelleeelco schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:29:
[...]

Is het dan een mogelijkheid om naar Duitsland te rijden en op te halen? Of werkt het zo niet...
Bij Reichelt.com kun je hem bestellen en in Nederland laten afleveren. Je moet dan wel de BTW betalen. Reichelt hanteert een ex btw prijs van 499 zoals ook de MSRP van Marstek is. Zodra de Marstek leverbaar is zullen er wel meer aanbieders komen.
Bij de Marstek Venus E V3.0 zie je In DLD en Ned. de zelfde ex btw prijzen. Geen idee waarom dat bij de Venus A niet het geval is. Solar bouwmarkt zit wel een heel stuk boven de MSRP.
https://www.reichelt.com/...n_marstek_venus-a_-413794

Of Reichelt een preferred Marstek dealer is weet ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door HHF op 26-09-2025 09:03 ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 17:42
bvansteenselen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:46:
[...]

Wat ik weet is dat marstek.nl onderdeel is van solardeals.b.v en die onder de erkende dealers zie ook screenshots en eerdere berichten hiervan.

Kunnen de screenshots(met dealers) van de marstek App niet in de TS worden geplaatst?
Ja afgeven op concurrent...maar anderzijds hebben ze wel de naam Marstek geclaimed en daarmee onterecht de indruk gewekt dat ze enige relatie met de fabrikant hebben. Is ook niet echt netjes...

Wat ik wel humor vond: Chinezen 'kunnen er niets tegen doen'... nou, voelen zij het ook eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
HHF schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:49:
[...]

Bij Reichelt.com kun je hem bestellen en in Nederland laten afleveren. Je moet dan wel de BTW betalen. Reichelt hanteert een ex btw prijs van 499 zoals ook de MSRP van Marstek is. Zodra de Marstek leverbaar is zullen er wel meer aanbieders komen.
Bij de Marstek Venus E V3.0 zie je In DLD en Ned. de zelfde ex btw prijzen. Geen idee waarom dat bij de Venus A niet het geval is.

Of gewoon bij een kennis in Duitsland laten bezorgen? Zit ik ook niet met het hele gezeik met BTW teruggave,verplicht dynamisch contract, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-10 08:08

zel

Zou de Marstek-A ook volledig los van het net / off-grid kunnen werken, bvb in een schuurtje met vier eigen zonnepanelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:19
HHF schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:49:
[...]

Bij de Marstek Venus E V3.0 zie je In DLD en Ned. de zelfde ex btw prijzen. Geen idee waarom dat bij de Venus A niet het geval is.

Ik heb wel al wat besteld bij Reichelt - tot nu toe naar behoren. Maar toch even waarschuwen: als het fout loopt, ben je serieus genaaid. Lees even hun algemene voorwaarden. Dan merk je dat je eigenlijk geen bindende aankoop doet, maar wel een bod doet. Als één van de vele verkopers (die via Reichelt verkoopt) dan op je bod ingaat, wordt het uitgevoerd.
Nu, ze hebben wel ook eigen stock - dus veelal loopt het naar behoren. Maar ik zou toch kiezen voor een volwassen shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

zel schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:56:
Zou de Marstek-A ook volledig los van het net / off-grid kunnen werken, bvb in een schuurtje met vier eigen zonnepanelen ?
Ik neem aan van wel. De batterij kan opladen van de panelen en hij heeft een off-grid aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvansteenselen
zel schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:56:
Zoals ik de review lees van de Venus D zie screenshots. Kun je laad en ontlaad vermogen instellen op 800w vs 2200w.
@Taro kun jij dat bevestigen?

Verder dacht ik dat bij de Venus A dan max laad en ontlaad vermogen maar 1200w is.

https://iotdomotica.nl/th...t-15-kwh-opslagcapaciteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

bvansteenselen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:11:
[...]

Zoals ik de review lees van de Venus D zie screenshots. Kun je laad en ontlaad vermogen instellen op 800w vs 2200w.

Verder dacht ik dat bij de Venus A dan max laad en ontlaad vermogen maar 1200w is.

Klopt, je kunt het max ontlaadvermogen op 800 of 2200 Watt instellen. Het laadvermogen is afhankelijk van de taak of input (zonoverschot). Moet daarvoor dus mogelijk even wat aanpassingen in de review doorvoeren.

Had 800 Watt ingesteld, maar kon wel een laadtaak met 2200 Watt aanmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 26-09-2025 09:15 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10 21:32

thaMini

Tool !!

Taro schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:31:
[...]

Met de kans dat ik nu iets heel doms zeg: Maylar? Het zal in ieder geval niet TUV of Do not disconnect under load zijn, verder zie ik er niets op staan :)
Kan best: zie link.
Top dat jullie het na hebben gekeken.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF

HHF

[...]

1200 w klopt volgens de specificaties van de Venus A. Maar voor een schuurtje is dat meestal voldoende. (of je zet er 2x een Venus A neer :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:31
Die 499 ex BTW kwam ook niet terug bij de NL launch (die was namelijk 599 ex BTW). YouTube: ✨ MARSTEK Unveiled Breakthrough Energy Solutions in Amsterdam, Nethe...

Ben zeer benieuwd naar de (hopelijk) meer efficiente 1.2kw omvormer van de Venus A t.o.v. de grotere omvormers van de andere modellen.

Wat betreft ophalen in Duitsland om de BTW te ontlopen: ik zie de thuisbatterijen ook ex BTW bij de Duitste Mediamarkt staan. Moet je bij de kassa dan een bewijs van Duitse woonadres laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

[...]
Klopt, de Venus A heeft AC max 1200 en DC/MPPT max 2400.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:59
Taro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:28:
[...]

Dus totaal kan hij met 3600 watt laden?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
bvansteenselen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:46:
[...]

Kan iemand met een Marstek screenshots met dealers hier posten. @Taro :?
Of zijn dat alleen of dezelfde die hier vermeld worden:

olympusdenk in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:57:
[...]

Ik vermoed dat de DC max ook de totaal max is. Bij de Venus D kan je ook niet met 4000+2200=6200 Watt laden, maar maximaal 4000 DC, 2200 AC = max 4000 tegelijkertijd naar de accu, max 2200 bij alleen AC.

Daarnaast natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid aangesloten accu's. Als je met 1x 2,12 kWh accu 3600 Watt wil laden dan zit ie én in 40 minuten vol én je belast de accu relatief hoog. De Venus A accu zal je met maximaal 2400 Watt kunnen laden, waarbij DC vermoedelijk voorrang heeft boven AC zodat directe zonnestroom niet verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
tinusa4 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:25:
Die 499 ex BTW kwam ook niet terug bij de NL launch (die was namelijk 599 ex BTW). YouTube: ✨ MARSTEK Unveiled Breakthrough Energy Solutions in Amsterdam, Nethe...

Ben zeer benieuwd naar de (hopelijk) meer efficiente 1.2kw omvormer van de Venus A t.o.v. de grotere omvormers van de andere modellen.

Wat betreft ophalen in Duitsland om de BTW te ontlopen: ik zie de thuisbatterijen ook ex BTW bij de Duitste Mediamarkt staan. Moet je bij de kassa dan een bewijs van Duitse woonadres laten zien?
Goeie vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:32
jelleeelco schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:29:
[...]

Is het dan een mogelijkheid om naar Duitsland te rijden en op te halen? Of werkt het zo niet...
Dat moet kunnen, winkelier moet je dan alleen ook de btw doorbelasten en die is 19% in DE.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK

Consumentenprijs behoord inclusief BTW te worden vermeld. Is de MSRP voor NL niet gewoon € 599 inclusief 21% BTW en voor DE € 499 inclusien 0% BTW??? dan zijn ze weer gelijk binnen europa

zie idd in het filmpje 599 ex BTW op het scherm 8)7

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
ArjoK schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:53:
[...]

Consumentenprijs behoord inclusief BTW te worden vermeld. Is de MSRP voor NL niet gewoon € 599 inclusief 21% BTW en voor DE € 499 inclusien 0% BTW??? dan zijn ze weer gelijk binnen europa
Volgens mij niet, kijk maar op solar bouwmarkt. Daar staan de prijzen ex BTW.

En consumenten prijzen hoeven dacht ik niet incl BTW te worden vermeldt, maar als er niets bij staat (bv er staat geen ex BTW bij) dan mag men veronderstellen dat het incl BTW is.

[ Voor 19% gewijzigd door jelleeelco op 26-09-2025 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
jelleeelco schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:57:
[...]

Volgens mij niet, kijk maar op solar bouwmarkt. Daar staan de prijzen ex BTW
omdat zij groothandel zijn... in principe B2B.
Zou beter zijn dat ze op de webshop een apparte portal voor consumenten B2C maken met daarop prijzen incl BTW.

ACM: Een verkoopprijs voor consumenten vermeldt u inclusief btw en bijkomende kosten. Dit is verplicht in elk aanbod.

Overheid zegt hetzelfde

[ Voor 17% gewijzigd door ArjoK op 26-09-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:01:
[...]

Kan iemand met een Marstek screenshots met dealers hier posten. @Taro :?
Of zijn dat alleen of dezelfde die hier vermeld worden:

olympusdenk in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Deze post vond ik op facebook:

OFFIECIELE dealer, stond in de app van Marstek om de V3 te reserveren.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/553889090_1293076915933738_6342965540483951567_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=bd9a62&_nc_ohc=n8Xu9hhyn3EQ7kNvwFfIlkd&_nc_oc=AdlRLuAAMip0wrccVRgPGv5K9huvPcaHXrXq_cw_nBSFgtU9oQFzTTBdZM0dZXS1Ung&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&_nc_gid=oz8AmutnFNEF9wYf1L0zqg&oh=00_AfbH5pvLCOY6PUuC9Hem8PNWEOXxgjlUml0K3gLjuO9bLw&oe=68DC33C1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF

HHF

ArjoK schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:46:
[...]

Dat moet kunnen, winkelier moet je dan alleen ook de btw doorbelasten en die is 19% in DE.
Op de Duitse Marstek site staat duidelijk 499 ex BTW
https://marstek.de/products/marstek-venus-a
Vreemd om in DLD en NED een andere MSRP aan te houden. Maar iedereen kan vrij in Duitsland bestellen, bij een approved reseller zou volgens mij volgens Europese wetgeving de garantie ook moeten gelden. De meeste Duitse (web)shops leveren ook in Nederland waarbij dan de 19% btw erbij geteld moet worden.
Maar zoals eerder opgemerkt, rustig afwachten wat er gebeurd als de Venus A leverbaar is en er meerdere aanbieders op de markt komen (ergens in oktober).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
ArjoK schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:00:
[...]

omdat zij groothandel zijn... in principe B2B.
Zou beter zijn dat ze op de webshop een apparte portal voor consumenten B2C maken met daarop prijzen incl BTW.

ACM: Een verkoopprijs voor consumenten vermeldt u inclusief btw en bijkomende kosten. Dit is verplicht in elk aanbod.

Overheid zegt hetzelfde
Nondeju je hebt gelijk. Ik dacht dat ze dat gewoon mochten doen. Raar wel dat Solar Bouwmarkt een 'groot handel' is want a. ze richten zich in hun communicatie overduidelijk op consumenten, en b. ze adverteren met retail prijzen en niet met groothandelsprijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:14:
[...]

Klopt, je kunt het max ontlaadvermogen op 800 of 2200 Watt instellen. Het laadvermogen is afhankelijk van de taak of input (zonoverschot). Moet daarvoor dus mogelijk even wat aanpassingen in de review doorvoeren.

Had 800 Watt ingesteld, maar kon wel een laadtaak met 2200 Watt aanmaken.
Ja dat is wel mooi als je zo, via aparte groep, 2200W in bypass kunt hebben. Zal onze review ook even aanpassen daarvoor. En daarmee ook hogere bypass dan Zendure solarflow 800 pro of hyper.

Overigens staat hier onze review van de Marstek Venus D.

[ Voor 12% gewijzigd door mrme12345 op 26-09-2025 14:03 ]

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-10 10:33
mrme12345 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:55:
[...]

Ja dat is wel mooi als je zo, via aparte groep, 2200W in bypass kunt hebben. Zal onze review ook even aanpassen daarvoor. En daarmee ook hogere bypass dan Zendure solarflow 800 pro of hyper.
De 2.200W output is precies wat de Venus D mijn inziens op moment van schrijven de beste keuze lijkt te maken voor een thuisbatterij met 4 MPPTs voor een directe dc accu. Potentie tot een betaalbare capaciteit "per stapel", en op moment van spreken een Venus D + 5 batterijmodules voor EUR 3.399 (bij Thuisbatterij.nl). Prijsstelling die veel goed beloofd voor januari 2027 wanneer salderingsregeling beëindigd is.

De Anker Solix zou - naast de EU regelgeving van max. 800W een stopcontact in - technisch gezien niet hoger kunnen dan 1.200W output. Anker heeft daarbij een Power Dock released begin deze maand - een onderverdeler waar 4 accustekkers samen kunnen komen om 3-fase en 4.800W te leveren.

De Zendure Solarflow 800 Pro komt ook max. 800W uit, en maakt gebruik van de oude generatie accu's (AB2000x), en daarmee vermoed ik al meteen EOL terwijl die pas afgelopen juni gelanceerd is. Jammer dat Zendure daar niet voor de AB3000x met kleiner formaat en vernieuwde technologie gegaan is.

Leidt het open knippen van de eurostekker en aansluiten op een werkschakelaar met daarachter eigen automaat in een onderverdeler tot het vervallen van garantie?
En met 1.000W per MPPT en startspanning van 22V, is het dan verstandiger om met 2 panelen per MPPT die in serie of parallel te verbinden? Gaat de 22V startspanning over het totaal van de 4 MPPTs, of doet de interne omvormer binnenin nog iets slims?
Hoe is de lokale aansturing / uitlezing? Kan er makkelijk een Homey-app voor geschreven worden die niet cloud-first hoeft te zijn?

Oh en nu ik de review (complimenten voor de volledigheid!) eens goed lees; de Marstek Smartbox - die soortgelijk werkt als de Anker Power Dok - regelt daarbovenop dat naar noodstroom geschakeld wordt indien nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Rvanlaak op 26-09-2025 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]
Mooie review, complimenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:05
[...]

Klopt dit?

AC-laadvermogen (net) 2.200W (indien op aparte groep, anders 800W))

Is het laadvermogen niet altijd 2200 watt en ontlaad 800, op gedeelde groep?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Rvanlaak schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:52:
[...]

De 2.200W output is precies wat de Venus D mijn inziens op moment van schrijven de beste keuze lijkt te maken voor een thuisbatterij met 4 MPPTs voor een directe dc accu. Potentie tot een betaalbare capaciteit "per stapel", en op moment van spreken een Venus D + 5 batterijmodules voor EUR 3.399 (bij Thuisbatterij.nl). Prijsstelling die veel goed beloofd voor januari 2027 wanneer salderingsregeling beëindigd is.
2x Venus A is ook wel een aantrekkelijk alternatief. Dan zit je op 2400 watt, tegen een amper hogere prijs.

Voordeel van de Venus A is (gok ik) ook dat het tot nu toe bij thuisbatterijen er op lijkt dat een overbemeten converter met een lage load een lagere RTE geeft dan een kleinere converter. En zeker als Marstek slim schakelt tussen 1 van beide sets actief (en als ik de ervaringen hiermee lees lijkt dat ze dit steeds beter doen) zou 2x Venus A wel eens een betere RTE kunnen hebben dan 1 Venus D.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-10 10:33
onlinaius schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:21:
[...]

2x Venus A is ook wel een aantrekkelijk alternatief. Dan zit je op 2400 watt, tegen een amper hogere prijs.

Voordeel van de Venus A is (gok ik) ook dat het tot nu toe bij thuisbatterijen er op lijkt dat een overbemeten converter met een lage load een lagere RTE geeft dan een kleinere converter. En zeker als Marstek slim schakelt tussen 1 van beide sets actief (en als ik de ervaringen hiermee lees lijkt dat ze dit steeds beter doen) zou 2x Venus A wel eens een betere RTE kunnen hebben dan 1 Venus D.
De Venus A heeft per extra batterij een capaciteit van zo'n 2kWh, de Venus D zo'n 2,5kWh. Dus ook daar wellicht dat bij een volgende generatie de Venus D modules nog een stap hoger kunnen gaan in opslag/gewicht verhouding dan de Venus A kan? Even de afmetingen en specs erbij:
Marstek MST-E2.0ST – Batterijmodule
Accu-parameters
Nominale spanning: 41,6 V (13S)

Accu-energie: 2,12 kWh

Levensduur: >6000 cycli (25 °C)

Accutype: LiFePO₄

Ontlaaddiepte (DoD): 90%

Aantal batterijmodules: 0–5 stuks

Totale opslagcapaciteit: 2,12 kWh – 12,72 kWh

Basisparameters
Bedrijfstemperatuur: -20 °C ~ +60 °C (opslag: -30 °C ~ +85 °C)

Relatieve luchtvochtigheid: ≤95%

IP-beschermingsklasse: IP65

Koeling: natuurlijke convectie

Maximale installatiehoogte: 2000 m

Afmetingen: 400 × 285 × 108 mm

Gewicht: 17 kg
https://thuisbatterij.nl/winkel/marstek-venus-a/

Van de Venus D lijken afmetingen nog nergens gepubliceerd, maar als ik de foto's bekijk lijken afmetingen vergelijkbaar: https://thuisbatterij.nl/winkel/marstek-venus-d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Rvanlaak schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:52:
[...]

De Anker Solix zou - naast de EU regelgeving van max. 800W een stopcontact in - technisch gezien niet hoger kunnen dan 1.200W output. Anker heeft daarbij een Power Dock released begin deze maand - een onderverdeler waar 4 accustekkers samen kunnen komen om 3-fase en 4.800W te leveren.

De Zendure Solarflow 800 Pro komt ook max. 800W uit, en maakt gebruik van de oude generatie accu's (AB2000x), en daarmee vermoed ik al meteen EOL terwijl die pas afgelopen juni gelanceerd is. Jammer dat Zendure daar niet voor de AB3000x met kleiner formaat en vernieuwde technologie gegaan is.

Leidt het open knippen van de eurostekker en aansluiten op een werkschakelaar met daarachter eigen automaat in een onderverdeler tot het vervallen van garantie?
En met 1.000W per MPPT en startspanning van 22V, is het dan verstandiger om met 2 panelen per MPPT die in serie of parallel te verbinden? Gaat de 22V startspanning over het totaal van de 4 MPPTs, of doet de interne omvormer binnenin nog iets slims?
Hoe is de lokale aansturing / uitlezing? Kan er makkelijk een Homey-app voor geschreven worden die niet cloud-first hoeft te zijn?

Oh en nu ik de review (complimenten voor de volledigheid!) eens goed lees; de Marstek Smartbox - die soortgelijk werkt als de Anker Power Dok - regelt daarbovenop dat naar noodstroom geschakeld wordt indien nodig.
De AB2000X is de nieuwe lijn van Zendure, de AB2000S is de oude. Vergeet daarbij de Zendure SF 2400 AC niet in je lijstje, dat is de directe Venus D concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Taro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:02:
[...]

Ik vermoed dat de DC max ook de totaal max is. Bij de Venus D kan je ook niet met 4000+2200=6200 Watt laden, maar maximaal 4000 DC, 2200 AC = max 4000 tegelijkertijd naar de accu, max 2200 bij alleen AC.

Daarnaast natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid aangesloten accu's. Als je met 1x 2,12 kWh accu 3600 Watt wil laden dan zit ie én in 40 minuten vol én je belast de accu relatief hoog. De Venus A accu zal je met maximaal 2400 Watt kunnen laden, waarbij DC vermoedelijk voorrang heeft boven AC zodat directe zonnestroom niet verloren gaat.
Nu zeg je zelf al dat het jou vermoedens zijn, je hebt dat ding toch getest, kijk je daar niet naar?

PS ik denk dat de maximale aansluit waarde 4000wp is(dit voor overbelasting), maar dat hij slechts met 2200 kan laden.
Mocht hij toch 4000 watt kunnen laden wil ik graag een screenshots daarvan zien? d:)b
Dit lijkt mij haast onmogelijk vanwege c waardes....
Het zou beter kunnen kloppen als het geen 48 volt pack is maar een 24 of misschien zelfs wel 12.
Dat zou ook verklaren waarom hij met een laag paneel voltage DC DC kan laden.

[ Voor 22% gewijzigd door reneeke1970 op 26-09-2025 17:10 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:45:
[...]

Nu zeg je zelf al dat het jou vermoedens zijn, je hebt dat ding toch getest, kijk je daar niet naar?

PS ik denk dat de maximale aansluit waarde 4000wp is(dit voor overbelasting), maar dat hij slechts met 2200 kan laden.
Mocht hij toch 4000 watt kunnen laden wil ik graag een screenshots daarvan zien? d:)b
Dit lijkt mij haast onmogelijk vanwege c waardes....
Het zou beter kunnen kloppen als het geen 48 volt pack is maar een 24 of misschien zelfs wel 12.
Dat zou ook verklaren waarom hij met een laag paneel voltage DC DC kan laden.
Je vraagt mij toch naar de Venus A? Die heb ik niet, dus geef ik netjes aan dat ik dat vermoed ipv zeker weet. En ik heb ook geen 8x500 Watt panelen klaarliggen ipv de perfecte zomerzon om hier de max van 4000 Watt icm evt. AC laden te kunnen testen. Zendure geeft bijv. de totale max aan, in de Marstek handleiding vind ik alleen de afzonderlijke waardes, niet wat er in de Venus D maximaal naar de accu kan gaan, maar mogelijk kijk ik eroverheen? https://cdn.shopify.com/s...mpressed.pdf?v=1758510877.

Het is overigens een 51.2V 16S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:36

Waarom zou de omvormer van de A efficiënter zijn dan deze van 2500w van de E? Dat dachten ze bij HW ook met hun omvormertje…

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

DSSW schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:51:
[...]

Waarom zou de omvormer van de A efficiënter zijn dan deze van 2500w van de E? Dat dachten ze bij HW ook met hun omvormertje…
Inderdaad, iedere omvormer heeft een optimale range die niet 1 op 1 aan een bepaald vermogen gerelateerd is. Bijv. een Zendure SF800Pro (1000 laden, 800 ontladen) heeft een iets lagere RTE dan een SF2400AC (2400/2400), beide betreffen producten uit hun nieuwe productlijn, dus niet 1 van de 2 inmiddels verouderd. Een Venus A en Venus D kunnen dus prima een (iets) afwijkende RTE hebben, maar welke een betere heeft valt niet vooraf te voorspellen.

Daarnaast speelt bij de HW mee dat dat naar mijn weten een 24V architectuur is, de Marsteks kiezen voor 51.2V 16S en daardoor kan je een hoger rendement verwachten. Echter is dat ook niet per definitie de enige voorwaarde en ook afhankelijk van andere factoren aangezien ik met een Zendure 2400AC 48V 15S configuratie een betere RTE meet dan met een Marstek Venus E 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Taro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:23:
[...]

Je vraagt mij toch naar de Venus A? Die heb ik niet, dus geef ik netjes aan dat ik dat vermoed ipv zeker weet. En ik heb ook geen 8x500 Watt panelen klaarliggen ipv de perfecte zomerzon om hier de max van 4000 Watt icm evt. AC laden te kunnen testen. Zendure geeft bijv. de totale max aan, in de Marstek handleiding vind ik alleen de afzonderlijke waardes, niet wat er in de Venus D maximaal naar de accu kan gaan, maar mogelijk kijk ik eroverheen? https://cdn.shopify.com/s...mpressed.pdf?v=1758510877.

Het is overigens een 51.2V 16S.
Had het nu over de d want daar hoort de 4000 watt bij toch.
Nou dan blijft de vraag dus open over de mogelijkheden van de mppt .
Hoeveel kan hij laden?
Doet hij wel DC DC laden?
Kan hij zijn vermogen splitsen, deel accu in en deel naar het net?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:56:
[...]

Had het nu over de d want daar hoort de 4000 watt bij toch.
Taro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:28:
[...]
reneeke1970 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:57:
[...]

;)
Nou dan blijft de vraag dus open over de mogelijkheden van de mppt .
Hoeveel kan hij laden?
Doet hij wel DC DC laden?
Kan hij zijn vermogen splitsen, deel accu in en deel naar het net?
Review gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Taro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:59:
[...]

[...]

[...]

;)

[...]

Review gelezen?
Daarna zijn nog wat reactie geweest dus je lijstje is niet compleet. Later spraken we over de d met de 4000 watt.
Jou test heb ik niet gelezen, wel die van je mede tester. Heb jij het beter getest haha, zal even gaan zoeken...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:09:
[...]
Jou test heb ik niet gelezen, wel die van je mede tester. Heb jij het beter getest haha, zal even gaan zoeken...
HHF in "Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:32
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:02:
[...]

Deze post vond ik op facebook:

OFFIECIELE dealer, stond in de app van Marstek om de V3 te reserveren.

[Afbeelding]
Voor je wat bij Marstek.nl koopt moet je wel dit bedenken: YouTube: Introductie Marstek Venus A - en vertegenwoordigt Marstek.nl nu eige...

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ja wist al waar ie stond, gaat mooi gelijk op met @mrme12345 ,familie van je hi?
Maar goed, van jullie beide tests word ik niks wijzer, deze uitslag had ik ook kunnen schrijven zonder het apparaat te hebben. Samen gevoegde tekst die overal op internet staat en veel hier door andere Tweakers aangedragen. Je hebt het mooi verzameld.
Maar echt in de praktijk heb je weinig getest.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:26:
[...]
Ja wist al waar ie stond, gaat mooi gelijk op met @mrme12345 ,familie van je hi?
Apart om te zien hoe je dit negatief benadert. Marstek verstuurt ze tegelijkertijd, dus ontvangen we ze tegelijkertijd en dus publiceren we reviews ongeveer tegelijkertijd.
Maar goed, van jullie beide tests word ik niks wijzer, deze uitslag had ik ook kunnen schrijven zonder het apparaat te hebben. Samen gevoegde tekst die overal op internet staat en veel hier door andere Tweakers aangedragen. Je hebt het mooi verzameld.
Prima, schrijf maar een betere review, laat maar zien. We hoeven dit niet te doen he? Ik zit hier ook in mijn vrije tijd anderen te helpen en ook jouw vragen te beantwoorden. Jammer dat je dit zo negatief benadert. Ik heb letterlijk je vraag al behandeld en nog reageer je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:19
reneeke1970 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:26:
[...]

Als het zo makkelijk is, waar kunnen we jouw site vinden?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• reneeke1970
geert1992 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:22:
[...]

Als het zo makkelijk is, waar kunnen we jouw site vinden?
Ik heb geen behoefte om reclame reviews te maken

1 PVoutput . Dongen NB

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10 21:32

thaMini

Tool !!

Is vast al eens voorbij gekomen, maar hoe ziet men de garantie als je een vaste aansluiting in plaats van een stekker gebruikt?
Ik had al gevonden dat daarvoor een BC01 stekker nodig is.

Be small, act BIG.

• reneeke1970
Taro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:36:
[...]

Apart om te zien hoe je dit negatief benadert. Marstek verstuurt ze tegelijkertijd, dus ontvangen we ze tegelijkertijd en dus publiceren we reviews ongeveer tegelijkertijd.

[...]

Prima, schrijf maar een betere review, laat maar zien. We hoeven dit niet te doen he? Ik zit hier ook in mijn vrije tijd anderen te helpen en ook jouw vragen te beantwoorden. Jammer dat je dit zo negatief benadert. Ik heb letterlijk je vraag al behandeld en nog reageer je zo.
Mijn vraag heb je behandeld? Ik lees alleen jou gedachte gangen en aannames aan de hand van de specificaties. Maar ik zie geen daadwerkelijke test of de opgegeven specificaties ook daadwerkelijk kloppen. Dus nee ik word hier niks wijzer van. Hoe hij in de doos zit, hoe voorkant blinkt, hoe app eruit ziet, zal me allemaal worst wezen want dat zie je overal op fotos.
Hier komt een nieuw apparaat op de markt met als toevoeging mppt laden, en precies dat word niet getest. Kan ook bijna niet want je hebt er de panelen niet voor, en als je ze wel had dan schijnt het zonnetje niet genoeg meer. Dus je zou een zware lab voeding nodig hebben hiervoor.
Maar goed, ik ga weer afwachten op uiteindelijk praktijk ervaringen zodra hij meer in omloop is. Ik heb nu nog geen argumenten om dit ding aan te schaffen. Het blijft nieuwsgierigheid tot nu toe.

1 PVoutput . Dongen NB

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-10 15:55
Mag je naar 1 jaar nog accus bij kopen op de zelfde stack? Dus ik koop in 2026 1x marstek a met 2 accus en ik wil er nog 2 bij in 2027? Volgens mij is dit niet echt een probleem als de batterij is parallel staat.
Bij lifepo4 accus

• reneeke1970
Jessy007 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:48:
Mag je naar 1 jaar nog accus bij kopen op de zelfde stack? Dus ik koop in 2026 1x marstek a met 2 accus en ik wil er nog 2 bij in 2027? Volgens mij is dit niet echt een probleem als de batterij is parallel staat.
Bij lifepo4 accus
Er zal wel een klein beetje onderling verschil ontstaan, maar echt een probleem zal het niet worden, want inderdaad lfp heeft daar niet veel last van.
Ik denk dat het verschil toch wel ontstaat, want door het stapelen ontstaan er een soort kabel lengte verschillen, de weg naar de onderste accu is langer. En juist bij DC stromen is het belangrijk dat alle kabels dezelfde lengte hebben. Er ontstaan zelfs al verschillen als een moer niet vast genoeg gedraaid is, andere Overgangs weerstand....
Vandaar dat ik ook liever 1×15 kWh heb, dan dat ik 5×3 op elkaar gestapeld heb

1 PVoutput . Dongen NB

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Jessy007 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:48:
Bij lifepo4 accus
Dit soort systemen zijn parallel en iedere accu wordt doorgaans inderdaad apart aangestuurd en dan zou dat moeten kunnen. Ze doen er voor zover ik kan zien echter geen specifieke uitspraken over.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:13:
[...]

Er zal wel een klein beetje onderling verschil ontstaan, maar echt een probleem zal het niet worden, want inderdaad lfp heeft daar niet veel last van.
Ik denk dat het verschil toch wel ontstaat, want door het stapelen ontstaan er een soort kabel lengte verschillen, de weg naar de onderste accu is langer. En juist bij DC stromen is het belangrijk dat alle kabels dezelfde lengte hebben.
Daarnaast wordt bijv. de bovenste accu in de stapel ook vaak een paar graden warmer omdat die tegen de omvormer aan zit, bij een DIY systeem heb je daar geen last van. LFP vindt +-kamer temperatuur volgens fijn en ze komen dan toch wel boven de 30 graden uit. En zijn inderdaad nooit 100% hetzelfde of op exact hetzelfde moment vol.

Zou waarschijnlijk niet verkeerd zijn om de volgorde van de accu's eens in de zoveel tijd even om te wisselen zodat ze in de praktijk meer gelijkmatig oud worden. Scheelt misschien op 15 jaar helemaal niets, maar kleine moeite met dergelijke gewichten.

• reneeke1970
Taro schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:29:
[...]

Daarnaast wordt bijv. de bovenste accu in de stapel ook vaak een paar graden warmer omdat die tegen de omvormer aan zit, bij een DIY systeem heb je daar geen last van. LFP vindt +-kamer temperatuur volgens fijn en ze komen dan toch wel boven de 30 graden uit. En zijn inderdaad nooit 100% hetzelfde of op exact hetzelfde moment vol.

Zou waarschijnlijk niet verkeerd zijn om de volgorde van de accu's eens in de zoveel tijd even om te wisselen zodat ze in de praktijk meer gelijkmatig oud worden. Scheelt misschien op 15 jaar helemaal niets, maar kleine moeite met dergelijke gewichten.
Klopt helemaal, de lab testen doen ze altijd bij 25 graden, dus ik neem aan dat dat de ideale temp is. Ik persoonlijk vind het jammer dat je ipv stapelen, niet gewoon kunt verbinden met kabels, als je de ruimte hebt en alles naast elkaar kan zetten is dat het beste.

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Taro In je review staat een screenshot van opladen via PV met 266 watt.
Met welk paneel of panelen was dat?
Taro in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Wanneer dat een enkel paneel of twee panelen in parallel was, dan beantwoordt dat de vraag van @reneeke1970 of de MPPT converter ook kan boosten want beide panelen komen niet boven de accuspanning uit.

Met parallelschakeling van panelen komt het schaduwgedrag minder kritisch, maar als je tijd over hebt of zelf nieuwsgierig bent heeft een schaduwtest voor de follow-up op zich wel meerwaarde. (Ook @mrme12345 :))
Karton over een enkele cel, over een rij van de korte en over de lange kant geeft een hoop inzicht. Het kan een paar minuten duren voor een MPPT op zoek gaat naar een nieuw werkpunt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:36:
[...]
Ik persoonlijk vind het jammer dat je ipv stapelen, niet gewoon kunt verbinden met kabels, als je de ruimte hebt en alles naast elkaar kan zetten is dat het beste.
Bij bijv. AlphaESS/ZinVolt kan je wel doorverbinden met kabels en kan je ze evt. naast de omvormer stapelen of naast elkaar neerzetten. Bij DIY systemen heb je doorgaans een busbar vanuit waar je de accu's kunt verbinden, bij deze "balkonsets" wil je natuurlijk niet met een externe busbar aan de slag. Als je 6 accu's wil aansluiten zou je ze of alle 6 direct op de omvormer moeten kunnen aansluiten icm interne busbar, maar dan moet de omvormer een andere vorm krijgen. En het kost extra aansluitingen en extra materiaal. Of je moet ze in string/serie zetten. Met de juiste kabel kan je mogelijk wel een soort parallel iets ipv serie opzetten, maar dan moet de kabel weer dikker worden, wordt stug, etc.

Er zijn zeker use-cases voor, maar het brengt ook extra uitdagingen met zich mee.

• reneeke1970
Proton_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:54:
Wanneer dat een enkel paneel of twee panelen in parallel was, dan beantwoordt dat de vraag van @reneeke1970 of de MPPT converter ook kan boosten want beide panelen komen niet boven de accuspanning uit.

Met parallelschakeling van panelen komt het schaduwgedrag minder kritisch, maar als je tijd over hebt of zelf nieuwsgierig bent heeft een schaduwtest voor de follow-up op zich wel meerwaarde. (Ook @mrme12345 :))
Karton over een enkele cel, over een rij van de korte en over de lange kant geeft een hoop inzicht. Het kan een paar minuten duren voor een MPPT op zoek gaat naar een nieuw werkpunt.
Niet helemaal, als je constateerd dat hij boost, moet je eerst weten of het DC DC is, dit kun je checken met een DC shunt. 100 watt uit panelen, is 98 de accu in. Is dit minder, tussen 80/90 dan is het gewoon een ingebouwde micro omvormer die dan waarschijnlijk gewoon aan de net zijde zit aangesloten. En dan word er gewoon AC geladen

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Taro schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:57:
[...]

Bij bijv. AlphaESS/ZinVolt kan je wel doorverbinden met kabels en kan je ze evt. naast de omvormer stapelen of naast elkaar neerzetten. Bij DIY systemen heb je doorgaans een busbar vanuit waar je de accu's kunt verbinden, bij deze "balkonsets" wil je natuurlijk niet met een externe busbar aan de slag. Als je 6 accu's wil aansluiten zou je ze of alle 6 direct op de omvormer moeten kunnen aansluiten icm interne busbar, maar dan moet de omvormer een andere vorm krijgen. En het kost extra aansluitingen en extra materiaal. Of je moet ze in string/serie zetten. Met de juiste kabel kan je mogelijk wel een soort parallel iets ipv serie opzetten, maar dan moet de kabel weer dikker worden, wordt stug, etc.

Er zijn zeker use-cases voor, maar het brengt ook extra uitdagingen met zich mee.
Nee hoor, je sluit alle accu simpel parallel aan, maar de omvormer kruislings, plus aan eerste, en min aan laatste accu. Geen buscar nodig, en alles ongeveer evenredig belast.

Dus aan een zinvolt kun je ook een diy accu hangen? Of is er speciale herkennings bms ingebouwd?

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 27-09-2025 10:04 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Dat was met een Jinko Solar 435 Wp paneel op het garagedak. Ik heb die via een dakdoorvoer naar binnen geleid en zitten met 2x 420 Wp en 2x 435 Wp ieder op een Zendure SF800 micro-omvormer. Daar kan ik makkelijk vanaf tappen zonder de Marstek buiten in regen en zand te hoeven plaatsen waar ik de flexibele (en helaas tijdelijke als het aan mijn vrouw ligt...) opstelling heb staan.

Heb recent 4 sets PV kabels van 20 meter opgeofferd voor een 2x2 set op het garagedak en nu alleen nog korte kabels op voorraad. Maar wat ik wel prima kan doen is even kijken of ik een paar sets 15 meter kabel kan regelen en dan kan ik de 4 panelen op het garagedak met ZO oriëntatie combineren met 4 panelen in de achtertuin met Z oriëntatie. En ik heb nog 1x 505 Wp paneel los liggen die ik dan bijv. naar het noorden kan leggen.

@geert1992 wanneer heb jij tijd? :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:03:
[...]

Nee hoor, je sluit alle accu simpel parallel aan, maar de omvormer kruislings, plus aan eerste, en min aan laatste accu. Geen buscar nodig, en alles ongeveer evenredig belast.
Ja ok, maar er zal wel een goede reden zijn waarom men nog niet zo'n setje heeft uitgebracht. Je leest hier ook regelmatig dat mensen bijv. op zolder tegen een schuine wand beperkte ruimte in de hoogte hebben en ze graag naast elkaar plaatsen.

Maar afijn, de Venus A en D zijn nou eenmaal niet zo ontwikkeld.
Dus aan een zinvolt kun je ook een diy accu hangen? Of is er speciale herkennings bms ingebouwd?
Nee, dat zijn wel Alpha ESS uitbreidingsmodules, ieder met een ingang en uitgang om met kabels door te kunnen lussen, even een foto gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGsaooOA6QNhl5tX9EfpbNWfdNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hUFuFLlCl2vYydhfPXFvWtB.jpg?f=fotoalbum_large

• mrme12345
  • Niet online

Ik ben niet thuis ivm city trip. Dus helaas.

• Proton_

Proton_

Team Welles

reneeke1970 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:00:
[...]

Niet helemaal, als je constateerd dat hij boost, moet je eerst weten of het DC DC is, dit kun je checken met een DC shunt. 100 watt uit panelen, is 98 de accu in. Is dit minder, tussen 80/90 dan is het gewoon een ingebouwde micro omvormer die dan waarschijnlijk gewoon aan de net zijde zit aangesloten. En dan word er gewoon AC geladen
Nou, je hebt een antwoord op de vraag of Voc boven pack voltage moet zijn om te starten (=nee).
En strikt genomen zou er een micro in kunnen zitten (ook met hoger rendement trouwens) maar gezien de extra complexiteit die dat met zich meebrengt lijkt me dat niet voor de hand liggend, ook omdat de 4000W niet over AC naar buiten kan.
Of PV laden ook offgrid werkt zonder AC uitgang zou een andere aanwijzing kunnen zijn zonder meetapparatuur.
Wat natuurlijk meteen een interessante test opwerpt: kun je een volledig ontladen, dode accu weer met alleen PV tot leven wekken? Dat zou de offgrid bruikbaarheid vergroten.
(Één tweaker kan meer vragen stellen dan twee reviewers kunnen beantwoorden ;))

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:14
Misschien rare vraag , is er in Europa een keurmerk of iets dergelijks waaraan veiligheid van batterij moet voldoen?
Zoals het er nu naar uitziet wordt het hier of een Venus A of de Venus D

• HHF

HHF

ivo1969 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:57:
Misschien rare vraag , is er in Europa een keurmerk of iets dergelijks waaraan veiligheid van batterij moet voldoen?
Zoals het er nu naar uitziet wordt het hier of een Venus A of de Venus D
Alles wat in Europa verkocht wordt moet aan het CE keurmerk voldoen. Maar dat is per batterij. Als je meer batterijen gaat instaleren kun je snel de limieten van je elektriciteit installatie overschrijden.

• reneeke1970
Proton_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:37:
[...]

Nou, je hebt een antwoord op de vraag of Voc boven pack voltage moet zijn om te starten (=nee).
En strikt genomen zou er een micro in kunnen zitten (ook met hoger rendement trouwens) maar gezien de extra complexiteit die dat met zich meebrengt lijkt me dat niet voor de hand liggend, ook omdat de 4000W niet over AC naar buiten kan.
Of PV laden ook offgrid werkt zonder AC uitgang zou een andere aanwijzing kunnen zijn zonder meetapparatuur.
Wat natuurlijk meteen een interessante test opwerpt: kun je een volledig ontladen, dode accu weer met alleen PV tot leven wekken? Dat zou de offgrid bruikbaarheid vergroten.
(Één tweaker kan meer vragen stellen dan twee reviewers kunnen beantwoorden ;))
Een micro omvormer is juist simpeler, gewoon parallel naast de 2200 watt inverter,en dan hoeft de voc ook niet boven de accu spanning te zijn, word namelijk eerst AC van gemaakt. Als de omvormer spanning zet op de backup kant, zal de micro omvormer gewoon aanvullen. Echter met een dode accu start de omvormer niet op, dus wat er dan gebeurt, tja......
Maar een dode accu zal niet voorkomen, wie zet er nu een accu een jaar weg zonder spanning erop....

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_

Proton_

Team Welles

In offgridgebruik een vriezer of ander apparaat dat 's nachts de accu helemaal leegtrekt lijkt me niet vergezocht?
En met een lege accu doet de AC kant het niet, dus daarom leek het me een relevante vraag.
Hoe het technisch opgelost wordt vind ik minder interessant dan het resultaat of hij dan 's ochtends met zon weer opstart :)

• reneeke1970
Proton_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:43:
In offgridgebruik een vriezer of ander apparaat dat 's nachts de accu helemaal leegtrekt lijkt me niet vergezocht?
En met een lege accu doet de AC kant het niet, dus daarom leek het me een relevante vraag.
Hoe het technisch opgelost wordt vind ik minder interessant dan het resultaat of hij dan 's ochtends met zon weer opstart :)
Tot nu toe gooien alle marsteks bij 11 procent soc de deur dicht, je krijgt er dan niks meer uit. Dus na jaartje is hij dan wel echt leeg van zijn eigen verbruik .
Dus in jou situatie gaat hij volgende morgen weer laden net voordat je vlees ontdooit is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:00
Taro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:36:
[...]
Apart om te zien hoe je dit negatief benadert.
Ik vind het ook erg apart. Jouw review beantwoordt namelijk al mijn vragen, en ik begrijp na het lezen ervan dat het de perfecte oplossing is voor mijn situatie, waarvoor helaas de Zendure SF800Pro die ik heb staan ongeschikt blijkt.

Situatie: 4 x 535Wp = 2140Wp panelen op een schuurdak die ik los wil aansluiten op een accu ter vervanging van de 2kW stringomvormer die er nu hangt. De SF800Pro doet een lullige 800W in bypass mode (als de accu vol is), en dat is zonde. Maar ik lees nu in jouw review dat de Marstek Venus D gewoon 2200W kan leveren in die situatie. Dan kan die stringomvormer eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessy007
Thx voor de review ik snapte het maar half en nu snap ik wat ik nodig heb.

Sommige mensen kunnen alleen zeuren en negatief zijn laat dit je niet beïnvloeden ik heb ook 2 van die mensen op werk. Echt vervelend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

TCMR schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:02:
[...]

Ik vind het ook erg apart. Jouw review beantwoordt namelijk al mijn vragen, en ik begrijp na het lezen ervan dat het de perfecte oplossing is voor mijn situatie, waarvoor helaas de Zendure SF800Pro die ik heb staan ongeschikt blijkt.

Situatie: 4 x 535Wp = 2140Wp panelen op een schuurdak die ik los wil aansluiten op een accu ter vervanging van de 2kW stringomvormer die er nu hangt. De SF800Pro doet een lullige 800W in bypass mode (als de accu vol is), en dat is zonde. Maar ik lees nu in jouw review dat de Marstek Venus D gewoon 2200W kan leveren in die situatie. Dan kan die stringomvormer eruit.
d:)b

Zou wel voorzichtig zijn met langdurig 2200 Watt door een stekker heen te jagen. Tenzij de accu natuurlijk pas aan het einde van de dag vol zit valt dat mee, maar je kunt dan wel beter de stekker eraf knippen en hem direct op een lasdoos of B16 automaat aansluiten. Zie hier na enige tijd de 2400 Watt stekkers toch wel flink oplichten op een Flir. Dus ik ben nu zelf ook bezig met een andere oplossing om ze direct op B16's aan te sluiten.

Overigens, heb ook van Marstek bevestigd gekregen dat het inderdaad 2200 Watt is, ik zag hier en daar nog wat onzekerheid of het 800 of 2200 was, maar hierbij de bevestiging:

Regarding your question, the Venus D is capable of bypassing up to 2200 W to the house or grid when the battery is fully charged. However, please note that this operation must comply with local regulations and grid requirements

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HHF

HHF

Ondertussen heeft Marstek.nl zijn prijzen aangepast en is de Venus A met 2.12 kWh nu 600 euro incl Btw. en de uitbreidingaccu van 2.12 kWh 450 euro. Brengt een systeem met 5 accus = 10.6 kWh op 2400 euro = 226 Euro/kWh. We bereiken bijna de 200 Euro/kWh.

[ Voor 27% gewijzigd door HHF op 29-09-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jens85
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:02
Ik heb je review gelezen @Taro, dank daarvoor. Ben tzt benieuwd naar de efficiency cijfers.

Ik heb een warmtepomp en ik baal er een beetje van dat ik in de ochtend stroom aan het inkopen ben om in de middag weer te verkopen.

Ik heb momenteel 10x370Wp = 3700Wp aan een GoodWe inverter op het westen liggen.
Op het oosten heb ik nu nog niets. Daar heb ik wel een dakkapel en een uitbouw achter de woning. Onder de dakkapel (hellend) en op de uitbouw (plat) wil ik in totaal nog 4 panelen bij plaatsen.

Qua vermogen lijkt me dit perfect passen bij de Venus A. De teruglevering van 1200W zie ik nog wel een beetje als en beperking. Om dit op te lossen zou ik er nog een Venus E bij kunnen doen.

Het alternatief is en Venus D nemen maar ik vraag me dan af of daar dan niet te weinig panelen aan hangen om hem efficient ta maken. Of kan ik dan beter 2 MPPT gebruiken in plaats van de 4?

Wat zouden jullie in mijn situatie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessy007
HHF schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:11:
Ondertussen heeft Marstek.nl zijn prijzen aangepast en is de Venus A met 2.12 kWh nu 600 euro incl Btw. en de uitbreidingaccu van 2.12 kWh 450 euro. Brengt een systeem met 5 accus = 10.6 kWh op 2400 euro = 226 Euro/kWh. We bereiken bijna de 200 Euro/kWh.

[ Voor 10% gewijzigd door Jessy007 op 29-09-2025 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Jens85 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:36:
Ik heb je review gelezen @Taro, dank daarvoor. Ben tzt benieuwd naar de efficiency cijfers.

Ik heb een warmtepomp en ik baal er een beetje van dat ik in de ochtend stroom aan het inkopen ben om in de middag weer te verkopen.

Ik heb momenteel 10x370Wp = 3700Wp aan een GoodWe inverter op het westen liggen.
Op het oosten heb ik nu nog niets. Daar heb ik wel een dakkapel en een uitbouw achter de woning. Onder de dakkapel (hellend) en op de uitbouw (plat) wil ik in totaal nog 4 panelen bij plaatsen.

Qua vermogen lijkt me dit perfect passen bij de Venus A. De teruglevering van 1200W zie ik nog wel een beetje als en beperking. Om dit op te lossen zou ik er nog een Venus E bij kunnen doen.

Het alternatief is en Venus D nemen maar ik vraag me dan af of daar dan niet te weinig panelen aan hangen om hem efficient ta maken. Of kan ik dan beter 2 MPPT gebruiken in plaats van de 4?

Je zit met de beperking van 60V per MPPT bij de Marstek D. Daarom wordt het lastig daar 2 nieuwe grote panelen aan 1 MPPT te hangen zonder die 60V te overschrijden, Ik zou gewoon voor de Marstek D gaan en dan 4 MPPT gebruiken en daar 4 x 1 paneel aan koppelen.

Overigens hebben we de RTE van de Marstek al getest en ligt die rond het niveau van de Venus C 3.0 en de Zendure 2400 AC. Zo rond de 83 a 84% bij 800W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Klopt dat is Marstek Energy.
https://marstek-energy.nl/
Maar marstek.nl (claimen) wel een Preferred dealer te zijn van Marstek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-10 20:37
mrme12345 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:49:
[...]

Je zit met de beperking van 60V per MPPT bij de Marstek D. Daarom wordt het lastig daar 2 nieuwe grote panelen aan 1 MPPT te hangen zonder die 60V te overschrijden, Ik zou gewoon voor de Marstek D gaan en dan 4 MPPT gebruiken en daar 4 x 1 paneel aan koppelen.

Overigens hebben we de RTE van de Marstek al getest en ligt die rond het niveau van de Venus C 3.0 en de Zendure 2400 AC. Zo rond de 83 a 84% bij 800W.
Je kan bij de D de panelen ook parallel plaatsen toch? Dan kan je 2x4 panelen met bv 4a 500wp koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Bensherman schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:37:
[...]

Je kan bij de D de panelen ook parallel plaatsen toch? Dan kan je 2x4 panelen met bv 4a 500wp koppelen.
Ja dat is waar, alleen moet je dan opletten met de max amperage op 1 mppt die is max 32a input. En die moet je optellen voor de panelen die je daar op 1 mppt aansluit. Maar geeft ook nog wel mogelijkheden.

[ Voor 10% gewijzigd door mrme12345 op 29-09-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

mrme12345 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:56:
[...]

Ja dat is waar, alleen moet je dan opletten met de max amperage op 1 mppt die is max 32a input. En die moet je optellen voor de panelen die je daar op 1 mppt aansluit. Maar geeft ook nog wel mogelijkheden.
Voor de Venus D is het 1000 w per input. Met het maximum van 60 v kom je aan max 17 A. Dus die 32 A ga je niet halen met 2 panelen van 60v een 500w per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Jens85 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:36:

Heb je heel toevallig Home Assistant draaien, met een P1 meter van bijvoorbeeld HomeWizard?

Want ik vond die 1200 Watt ook beperkend klinken. Tot ik daadwerkelijk de batterij ging simuleren. Ik heb deze simulaties nu ruim 2 maanden draaien, met een (gesimuleerde) Venus E op 800 watt ontladen en een gesimuleerde Venus E op 2500 watt ontladen. De gesimuleerde 800 watt ontlader heeft ondertussen 186 KWh teruggeleverd aan de woning, de 2500 watt komt aan 194 KWh.

YMMV (vooral als je een elektrische auto hebt), maar ik vond het verschil echt een stuk kleiner dan ik verwacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
HHF schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:03:
[...]

Voor de Venus D is het 1000 w per input. Met het maximum van 60 v kom je aan max 17 A. Dus die 32 A ga je niet halen met 2 panelen van 60v een 500w per paneel.
Maar in de praktijk ligt het voltage lager als je de panelen paralel aansluit. 1000 / 32 = 31.25, dus het voltage van de losse panelen moet bij 1000 watt totaal boven de 31.25 liggen. Dit zal meestal wel het geval zijn, maar wel goed om even naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-10 20:37
onlinaius schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:05:
[...]

Maar in de praktijk ligt het voltage lager als je de panelen paralel aansluit. 1000 / 32 = 31.25, dus het voltage van de losse panelen moet bij 1000 watt totaal boven de 31.25 liggen. Dit zal meestal wel het geval zijn, maar wel goed om even naar te kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqHq3mH5-qhYtJZCnFq6tHwAnmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XgPEAHdfv4fz6EIVoy1AALg.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik naar mijn panelen kijk zou ik er 8 op kunnen zetten. (Ja ik weet 525x2 =1050) maar dat is niet zo spannend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:13
Hallo Tweakers,

Weet iemand of de Venus A ook middels de local-api kan worden aangestuurd?

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

antoinevromen schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:10:
Hallo Tweakers,

Weet iemand of de Venus A ook middels de local-api kan worden aangestuurd?
De Venus A komt pas op 1 november uit, hopelijk hebben ze tegen die tijd de local-api opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
HHF schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:19:
[...]

De Venus A komt pas op 1 november uit, hopelijk hebben ze tegen die tijd de local-api opgelost.
@HHF Hoe bedoel je "hopelijk hebben ze tegen die tijd de local-api opgelost." . Daar werk ik al maanden mee op de Venus E V2 zijn er dan problemen met de local-api bij de Venus A?

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

antoinevromen schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:21:
[...]

@HHF Hoe bedoel je "hopelijk hebben ze tegen die tijd de local-api opgelost." . Daar werk ik al maanden mee op de Venus E V2 zijn er dan problemen met de local-api bij de Venus A?
Taro schreef in zijn review over de D dat local API nog niet werkte. Dat zou ook kunnen gelden voor de A? Ik hoop dat iemand hem binnenkort gaat reviewen dan weten we meer.

[ Voor 7% gewijzigd door HHF op 29-09-2025 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
HHF schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:24:
[...]

Taro schreef in zijn review over de D dat local API nog niet werkte. Dat zou ook kunnen gelden voor de A? Ik hoop dat iemand hem binnenkort gaat reviewen dan weten we meer.
oke. ga ik dat eens opzoeken in de review. In de documentatie (versie 1.0) van de api staat de Venus D namelijk wel genoemd, maar de Venus A (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvansteenselen
Ik vind het raar als iemand de concurent afkraakt. Helemaal als beide partijen geautoriseerde dealer zijn.

Viel me vandaag op dat de prijs voor de Venus A bij de afgekraakt concurent in veel gevallen lager was.

Kijk altijd naar meerdere partijen is mijn advies. Want verkopen willen ze allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
bvansteenselen schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:42:
[...]

Ik vind het raar als iemand de concurent afkraakt. Helemaal als beide partijen geautoriseerde dealer zijn.

Viel me vandaag op dat de prijs voor de Venus A bij de afgekraakt concurent in veel gevallen lager was.

Kijk altijd naar meerdere partijen is mijn advies. Want verkopen willen ze allemaal.
Goeiedag zeg...en scheelt ook niet een beetje! Voor de grootste set scheelt het ruim 900 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:56

bvw

Is er in het ontwerp rekening gehouden met een vorm van wandmontage? Of zijn ze echt alleen maar om neer te zetten?

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

bvw schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:24:
Is er in het ontwerp rekening gehouden met een vorm van wandmontage? Of zijn ze echt alleen maar om neer te zetten?
Aan de plaatjes te zien
https://eu.marstekenergy.com/products/marstek-venus-a
staat de Venus A op de grond en wordt niet vastgezet aan de wand.

[ Voor 5% gewijzigd door HHF op 29-09-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:32
[...]

Marstek.nl is blijkt geen geautoriseerde dealer en voor service bij panne kloppen de klanten bij de wèl geautoriseerde dealers aan. Daar wordt voor gewaarschuwd. Er wordt dus geen concurrent afgekraakt, sterker nog; er wordt zelfs een concurrent gepromoot.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Jan Workum schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:49:
[...]

Marstek.nl is blijkt geen geautoriseerde dealer en voor service bij panne kloppen de klanten bij de wèl geautoriseerde dealers aan. Daar wordt voor gewaarschuwd. Er wordt dus geen concurrent afgekraakt, sterker nog; er wordt zelfs een concurrent gepromoot.
Volgens de website van Marstek.nl zijn ze wel geautoriseerde dealer. Solar Bouwmarkt waarschuwt wel dat Marstek.nl geen service levert voor units die niet bij hun gekocht zijn. Daar zit de verwarring omdat ze wel de illusie wekken Marstek zelf te zijn.
Of de bewering klopt dat Marstek.nl een geauthoriseerde dealer is weet ik niet. Dat zul je bij Marstek Energy moeten navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
HHF schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:55:
[...]

Volgens de website van Marstek.nl zijn ze wel geautoriseerde dealer. Solar Bouwmarkt waarschuwt wel dat Marstek.nl geen service levert voor units die niet bij hun gekocht zijn. Daar zit de verwarring omdat ze wel de illusie wekken Marstek zelf te zijn.
Of de bewering klopt dat Marstek.nl een geauthoriseerde dealer is weet ik niet. Dat zul je bij Marstek Energy moeten navragen.
@HHF @Jan Workum Marstek.nl is wel degelijk een bonafide leverancier, die ook in de app van Marstek zelf op de lijst staat van verkopers waarop de garantie van toepassing is. De verwarring zit rondom het feit dat zij net als anderen "slechts" een verkoper zijn en geen importeur of bedrijfsrelatie met Marstek (fabrikant) hebben.
Ik heb zelf daar mijn Venus E V2 gekocht en in de app de volledige garantie verkregen.
Meer hierover is al breed uitgemeten in het forum Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

[ Voor 6% gewijzigd door antoinevromen op 29-09-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
[...]

Ja vind ik ook niet echt sjiek, zegt ook wel wat over die solar bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
[...]

@HHF Het heeft geen zin om te kijken op https://marstek-energy.nl/ (want dit is net zo goed niet de officiele importeur voor NL) (er is namelijk geen importeur voor NL; alleen in Duitsland is een officiele importeur voor de EU). Zie onderaan hun website dat dit eigenlijkj Mean Well Europe N.V. is.
Deze website is eigendom van MEAN WELL Europe N.V. en wordt beheerd door MEAN WELL Europe N.V

[ Voor 5% gewijzigd door antoinevromen op 29-09-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
antoinevromen schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:08:
[...]

@HHF Het heeft geen zin om te kijken op https://marstek-energy.nl/ (want dit is net zo goed niet de officiele importeur voor NL). Zie onderaan hun website dat dit eigenlijkj Mean Well Europe N.V. is.
Deze website is eigendom van MEAN WELL Europe N.V. en wordt beheerd door MEAN WELL Europe N.V
Marstek China verwijst echter wel naar MEAN WELL voor de Nederlandse markt toen wij op de IFA in Berlijn bij de stand van Marstek waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

antoinevromen schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:04:
[...]

@HHF @Jan Workum Marstek.nl is wel degelijk een bonafide leverancier, die ook in de app van Marstek zelf op de lijst staat van verkopers waarop de garantie van toepassing is. De verwarring zit rondom het feit dat zij net als anderen "slechts" een verkoper zijn en geen importeur of bedrijfsrelatie met Marstek (fabrikant) hebben.
Ik heb zelf daar mijn Venus E V2 gekocht en in de app de volledige garantie verkregen.
Meer hierover is al breed uitgemeten in het forum Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Goed om te horen. Ze hebben in ieder geval een scherpe prijs voor de Venus A. Met die prijzen is het geen wonder dat Solar Bouwmarkt Marstek.nl afkraakt. (maar inderdaad niet zo netjes, en helemaal niet om dat te verpakken in een aankondiging van de Venus A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
mrme12345 schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:06:
[...]

Ja vind ik ook niet echt sjiek, zegt ook wel wat over die solar bouwmarkt.
Het helpt wel, want hier in het forum zaaien ze de verwarring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvansteenselen
[...]

ik begrijp dat er onduidelijkheid is en dat men soms denkt dat marstek.nl net als https://marstek-power.eu
de fabrikant is. maar dit is zijn zoals veel andere sites een verkopende partij die alleen hun eigen klanten verder helpt. zie ook onderstaande screenshot van de app waar de fabrikant zelf geautoriseerde dealers promoot om de V3 te kopen, daarmee zou ik het persoonlijk aandurven om bij de sites te bestellen die daar weergegeven staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaaxARTUgmXyO4T_wm7opkvSscU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgRlR6XKiHUihNzaxJqAfO6p.jpg?f=fotoalbum_large

dat een andere verkopende partij dan een negatief verhaal gaat houden om daardoor zelf meer verkoop er uit te halen vind ik zwak en houd ik niet van.
daarom is mijn advies los van waar je het koopt altijd te kijken of je niet voor de gek gehouden wordt.
want 900 euro verschil voor hetzelfde product is snel terug verdiend.

de site van de leverancier(hamme) is marstekenergy.com of eu.marstekenergy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

HHF schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:24:
[...]

In zowel de Venus E 3 als Venus D kon ik de lokale API inderdaad nog niet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
bvansteenselen schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:11:
[...]

ik begrijp dat er onduidelijkheid is en dat men soms denkt dat marstek.nl net als https://marstek-power.eu
de fabrikant is. maar dit is zijn zoals veel andere sites een verkopende partij die alleen hun eigen klanten verder helpt. zie ook onderstaande screenshot van de app waar de fabrikant zelf geautoriseerde dealers promoot om de V3 te kopen, daarmee zou ik het persoonlijk aandurven om bij de sites te bestellen die daar weergegeven staan.
[Afbeelding]

dat een andere verkopende partij dan een negatief verhaal gaat houden om daardoor zelf meer verkoop er uit te halen vind ik zwak en houd ik niet van.
daarom is mijn advies los van waar je het koopt altijd te kijken of je niet voor de gek gehouden wordt.
want 900 euro verschil voor hetzelfde product is snel terug verdiend.

de site van de leverancier(hamme) is marstekenergy.com of eu.marstekenergy.com
En zo zijn er in het door mij genoemde forum Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu nog diverse posts met screenprints vanuit de app van Marstek zelf waarin marstek.nl genoemd staat als een officiele distributiepartij voor Marstek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
jelleeelco schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:10:
[...]

Goeiedag zeg...en scheelt ook niet een beetje! Voor de grootste set scheelt het ruim 900 euro.
En dan wil ik bij die Venus A / D ook graag nog wat zonnepanelen, en ook daarvoor kan ik beter niet bij Solar Bouwmarkt zijn. Ze hebben veel verschillende (pluspunt) maar die zijn ook wel wat hoger geprijst dan van sommige van hun concurrente.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste