Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:59

JuG

EN86 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:49:
De ambient lighting heb ik uitgevogeld. Staat alleen niet vernoemd onder die noemer.

Wat ik me nog wel afvraag is hoe ik, als ik de auto start, ik direct de eco stand standaard heb. Nu moet ik dit elke keer aanpassen. Iemand een idee hoe dat kan?
Bij alle Kia's en Hyundai's die ik al heb gehad was het zo, die drive mode staat altijd op eco of oid en moet je telkens aanpassen. Ik gok dat het iets met normen, regelgeving of verbruikscijfers te maken heeft

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:49
Check de instellingen van je drive modes ook even. Bij mijn Niro stond er een maximum snelheid van 90km/u bij drivemode Eco+ ofzo. Reden we een keer op de snelweg en toen viel er iets op die knop (middenconsole) en stond ie ineens op maximum snelheid 90. Dus die auto ineens vol op de rem. Dat was wel even schrikken toen. Duurde toen ook even voor ik door had wat er nou ineens gebeurde.

Verder kan je de capaciteit van de airco ook via een drivemode regelen. Irritant als je hem op eco hebt staan en de airco doet het maar half.

• JuG

JuG

Autogids.be heeft de EV5 ook gewikt en gewogen: YouTube: Review KIA EV5 2026: Gewikt & Gewogen

Voor wie geen 28min te spenderen heeft of het Vlaams niet kan handelen, hier is de TLDR :P
spoiler:
Punten van kritiek zijn oa:

- De afwerking in het interieur is vaak van hard plastic, maar ze camoufleren het vaak mooi waardoor het niet opvalt.
- Geen 800V is een gemiste kans in dit segment waardoor de EV5 echt een voordeel zou hebben gehad gehad tov de concurrentie. Snelladen is bijgevolg maar 150KW, maar is verder marktconform en prima te noemen.
- Het vermogen en de prestaties zijn ok, maar verder niet speciaal. Je moet er geen wonderen van verwachten.
- Het klimaatscherm zit half verborgen achter het stuur, al maken de fysieke knoppen voor temperatuur en ventilatie dat dan weer een beetje goed.
- De kaartweergave schreeuwt 1995. Ze hadden liever gehad dat Kia bv heel de Disney integratie achterwege gelaten had en al die moeite, tijd en geld in een betere navigatie gestopt had.

Pluspunten:

- Hij is ruim binnenin, zeker qua koffer en achterbank. Desondanks is hij niet de grootste in zijn klasse.
- De prijs zit net onder of net tussen de concurrentie, afhankelijk van welke versie je kiest. Daardoor is ie vooral interessant. De prijs is volgens hen echt het grootste pluspunt van de EV5.
- Je krijgt volgens hen meer wagen voor het budget tov bv een EV3, zeker de Business versies schelen maar een paar duizend euro (Belgische prijzen weliswaar).

Eindconclusie:

Ze noemen hem de VW Golf aan Skoda prijs binnen zijn klasse. Het is een auto die niets uitmuntend doet en nooit eerste zal eindigen, maar hij staat wel altijd op het podium. Er zijn kleine puntjes van kritiek, maar die maken niet dat hij ergens door de ondergrens zakt.

[ Voor 4% gewijzigd door JuG op 19-01-2026 20:22 ]

• LongtallPizza
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-02 15:17
LongtallPizza schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Heb vorige week 09/01 een GT-PlusLine Iceberg Green besteld via de Lease Maatschappij.
Geven nu een leverdatum aan voor begin Juni.
Net bericht gehad en de dealer verwacht de auto 26-03-2026 binnen. Ik vermoed dat de dealer al meerdere auto's had besteld.

• JuG

JuG

LongtallPizza schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Net bericht gehad en de dealer verwacht de auto 26-03-2026 binnen. Ik vermoed dat de dealer al meerdere auto's had besteld.
Ik vermoed dat je dealer de wagen in kwestie al in bestelling had staan idd, indien ie nog in productie zou moeten gaan zou je eerder een levering in mei of juni verwachten. Maar zoveel te beter in ieder geval :)

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:51
El_Fregadero schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:13:
[...]

Kan je misschien delen waar het zat? En welke opties je hebt qua ambient lightning? Als potentieel toekomstig bezitter ben ik wel benieuwd namelijk…
Als je in het menu naar voertuig gaat (linksboven) en vervolgens op verlichting drukt kun je erna interieurverlichting aanklikken. Dan kun je in principe nog niks veranderen maar als je verlichting conform de rijmodus uit vinkt dan komt 'kleur' open te staan en kun je dat aanklikken. Vervolgens kun je dan alle kleuren kiezen die je maar wenst.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:18
Buyer's remorse opzij geschoven, en de keuze is gemaakt. Komende 5 jaar ben ik een hopelijk tevreden KIA rijder met de EV5 GT-Plusline Iceberg Green+Trekhaak.

Komende dagen alle administratie voor de lease regelen, zodat de bestelling eruit kan en het wachten kan beginnen. Bedankt voor alle info in ieder geval hier. Ik blijf actief op dit topic en hoop ook snel informatie en ervaringen te kunnen delen.

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33
Vandaag bericht gekregen dat het kenteken aangemaakt is voor mijn Kia EV5 GT-Line (België). Volgende week mag ik hem gaan ophalen, hetzij zonder trekhaak. Had hier al gelezen dat er meerdere mensen bericht hadden gekregen dat deze in backorder stond en dat is in BE niet anders :(

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-02 21:09
theredone51 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:11:
Vandaag bericht gekregen dat het kenteken aangemaakt is voor mijn Kia EV5 GT-Line (België). Volgende week mag ik hem gaan ophalen, hetzij zonder trekhaak. Had hier al gelezen dat er meerdere mensen bericht hadden gekregen dat deze in backorder stond en dat is in BE niet anders :(
Dan ben ik benieuwd, die van mij staat vrijdag ook klaar.
Niks gehoord dat de trekhaak niet gemonteerd is, zullen het wel zien.
Wel zie ik dat het voertuig is ingeschreven in het kentekenregister. Op 29 december .
Dit zou volgens mij betekenen dat de auto nog in het 17% tarief tot 30.000 gaat vallen ipv 18%

• dabonkie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:28
theredone51 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:11:
Klopt. Mijn trekhaak staat ook nog in backorder. Begreep van de dealer dat er nog geen trekhaken voorradig zijn voor de EV5 en dat er ook nog geen zicht is op een leverdatum. Bij aankoop is beloofd uiterlijk februari. Heb ‘m half maart nodig dus ze hebben nog even 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door dabonkie op 20-01-2026 22:27 ]

• Pilsch
  • Laatst online: 21:47
pollekeb schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Dan ben ik benieuwd, die van mij staat vrijdag ook klaar.
Niks gehoord dat de trekhaak niet gemonteerd is, zullen het wel zien.
Wel zie ik dat het voertuig is ingeschreven in het kentekenregister. Op 29 december .
Dit zou volgens mij betekenen dat de auto nog in het 17% tarief tot 30.000 gaat vallen ipv 18%
Inschrijving is iets anders dan op kenteken. De auto moet op kenteken gezet zijn voor 1 januari.

• JuG

JuG

Gelukkig geen 22% in ieder geval, scheelt tov de vorige auto (hybrid) toch een kleine 60 euro. Ik had zelf al vrede genomen met die 22% omdat ik geen Business versie nam, dat het niet doorgaat maar dan wel 18% / 30K wordt ipv 17% / 30K, dat zal het niet maken :)

[ Voor 12% gewijzigd door JuG op 21-01-2026 09:26 ]

• EN86
De stoelen zitten heerlijk. Sommige echter ook wel last van het aan/uit pookje met de knie?
Nog wel wat zoekende naar de perfecte zit...
Het stuur zit daardoor ook wat verder van me weg omdat ik anders tegen die pook aan zit. Op zich met ACC niet erg, maar toch.
Ik ben zelf zo 1.78m ongeveer, dus niet al te groot

[ Voor 9% gewijzigd door EN86 op 21-01-2026 15:58 ]

• JuG

JuG

EN86 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:58:
De stoelen zitten heerlijk. Sommige echter ook wel last van het aan/uit pookje met de knie?
Nog wel wat zoekende naar de perfecte zit...
Het stuur zit daardoor ook wat verder van me weg omdat ik anders tegen die pook aan zit. Op zich met ACC niet erg, maar toch.
Ik ben zelf zo 1.78m ongeveer, dus niet al te groot
Ik ben 1m70 en hoop dat ik er geen last van krijg, had al wat reviews gezien dat het pookje een wat rare positie had. Toch raar want bij Kia denken ze toch vaak net aan die dingen.

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:38
JuG schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:57:
[...]

Ik ben 1m70 en hoop dat ik er geen last van krijg, had al wat reviews gezien dat het pookje een wat rare positie had. Toch raar want bij Kia denken ze toch vaak net aan die dingen.
ik ben 1.94 en nog nooit problemen gehad met pookje .. ik zit wel redelijk naar achteren .. ik heb er alleen last van als ik stoel heel ver naar voren zet ... maar dan zit ik doodongelukkig in de EV3. Normaliter zit ik als een vorst (al zou ik heel misschien mijn linker been wat meer willen stretchen).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:49
Vandaag gebeld dat ze hem (zwarte business versie) vrijdag komen afleveren! :)

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:50
FJP84 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:36:
[...]

Kleur is inderdaad een lastige. Hoewel Graphite Grey erg goed staat, vind ik een keer een lichtere auto wel wat. Iceberg Green metallic heeft de voorkeur, maar ik vind Ivory Silver ook nog wat hebben, zeker als bij lichtval het ivoor/champagne tintje tot uiting komt.
Met de EV5 vond ik het ook wel erg lastig kiezen. Eerst was ik voor grijs, maar in het echie zit er een blauwe tint/gloed in, daar houd ik persoonlijk niet zo van. Daarna werd het groen. Erg mooi, maar ik was bang dat future-me het over een jaar zat ga worden. Dan was grijs toch het veiligst. Toen zag ik op een ander model Ivory Silver. Dat was eigenlijk best een poepsjieke kleur. Stijlvol en de witte accenten van het interieur (GT PlusLine) zouden ook mooi gaan staan erbij. Dat is 'm voor mij nu geworden.

Stiekem vind ik Iceberg Green Matt de coolste lak. Echter deed ie niet mee aan de lak actie en ik had dit keer geen zin om 1800 extra te betalen. Tevens had ik ook geen zin meer in de speciale zorg voor de lak afwerking. Ik rijd nu in een Austral (Iconic Esprit Alpine) met een dure grijs matte lak. Nog steeds erggg mooi, maar doodsbang als daarmee iets gebeurt.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• JuG

JuG

Ik heb de kleur echt losgelaten deze keer, ik was de grijs/wit/antraciet/zwart/veilige kleurtjes sowieso moe. Ik vind er ook helemaal niks meer aan eigenlijk, 90% van de wagens ziet er al hetzelfde uit en iedereen kiest ook nog eens dezelfde saaie kleuren. Geef mij vanaf nu dus maar een lekker kleurtje, mag zelfs wat opvallen. Ik heb gewoon mijn zoontje van vier laten kiezen en die ging voor Frost Blue, dus ja dat werd hem dan :)

[ Voor 20% gewijzigd door JuG op 22-01-2026 09:01 ]

• Aurora
JuG schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:56:
Ik heb de kleur echt losgelaten deze keer, ik was de grijs/wit/antraciet/zwart/veilige kleurtjes sowieso moe. Ik vind er ook helemaal niks meer aan eigenlijk, 90% van de wagens ziet er al hetzelfde uit en iedereen kiest ook nog eens dezelfde saaie kleuren. Geef mij vanaf nu dus maar een lekker kleurtje, mag zelfs wat opvallen. Ik heb gewoon mijn zoontje van vier laten kiezen en die ging voor Frost Blue, dus ja dat werd hem dan :)
Dat doe je dan echt goed! Ik waardeer je insteek.

• pollekeb
Aurora schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:22:
[...]

Dat doe je dan echt goed! Ik waardeer je insteek.
Ik had ook de voorkeur voor iceberg green maar omdat ik nog de hoop had de auto voor 1 januari op kenteken zou krijgen,een auto gekozen die al op de boot richting Nederland stond.
De keuze was wit blauw en licht blauw,waar eigenlijk de keuze wit was maar omdat alles wat langer verliep er alleen nog maar zwart blauw en licht blauw was.
Keuze is de donker blauwe geworden

• TamsSH
  • Laatst online: 18:34
Ik wilde een lichte EV5 omdat ik het contrast met de donkere wielkasten en andere donkere elementen mooi vind. En ik rijd ook al 8 jaar in een donkergrijze auto.

Van de lichte kleuren vond ik Ivory Silver en Iceberg Green het mooiste, waarbij de eerste er toch wel uitsprong voor me. En aangezien mijn broer al een Iceberg Green EV9 heeft was de keuze best simpel.

• JuG

JuG

Kunnen mensen die hun EV5 al hebben eens kijken wat het entertainment pakket via de Kia Connect Store kost eigenlijk? Dus dat ding om YouTube, Netflix, etc te gebruiken.

Ik vind daar zo weinig informatie over, echt irritant.

• twilight7
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-02 08:19
JuG schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:18:
Kunnen mensen die hun EV5 al hebben eens kijken wat het entertainment pakket via de Kia Connect Store kost eigenlijk? Dus dat ding om YouTube, Netflix, etc te gebruiken.

Ik vind daar zo weinig informatie over, echt irritant.
Prijzen staan vermeld in o.a de Kia app
let op, je kan niet youtube kijken tijdens het rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9llJpcU-xj80rWTDGNRdtJMwb0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iZQ7JWiQyIoyVayhJv70gWv3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xR6PGnpS4nyMvgW5F0h1nncwUhM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uQMXzHaZNUFNoD1S3amY73fE.png?f=user_large

• JuG

JuG

twilight7 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Dank je wel. Daar zocht ik ook, maar ik rij nog met een Ceed en dan krijg ik dat nog niet te zien als ik naar de Connect Store ga.

• FJP84
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je Plus alleen afnemen als je ook Standard hebt?

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:54

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik heb het ook aangezet om eens te testen, maar vind het veel te duur. Ik ga deze kopen, met o.a:

Scherm spiegelen – spiegel het scherm van je smartphone (iPhone en Android) naar het autoscherm met tweerichtingsbediening.

https://www.bol.com/nl/nl...adapter/9300000233619486/

[ Voor 27% gewijzigd door beschuit op 23-01-2026 16:57 ]

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:02
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Huh ? waarom zijn de eerste 3 maanden duurder ?

meestal is het toch andersom 8)7

• twilight7
vinno86 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:09:
[...]

Huh ? waarom zijn de eerste 3 maanden duurder ?

meestal is het toch andersom 8)7
De prijs van 25,99 p/m lijkt mij ook niet te kloppen..

• vinno86
Aurora schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:58:
[...]

Met de EV5 vond ik het ook wel erg lastig kiezen. Eerst was ik voor grijs, maar in het echie zit er een blauwe tint/gloed in, daar houd ik persoonlijk niet zo van.
Ik had gravity grey gekozen op basis van de kleur in de folders zeg maar en die reclames die we allemaal wel hebben gezien in het begin, in de praktijk komen deze kleuren dus in de verste verte niet overeen en is gravity grey inderdaad meer een blauwige kleur dan echt grijs.

Desondanks is het alsnog een prima kleurtje en tis wat het is, ik wist van tevoren waar ik aan begon.. het is naast Zwart nog steeds de enige kleur waar ik in geïnteresseerd zou zijn.. Maar voor mij bewust geen zwart meer, daar moet je verplicht een wasstraat abonnement bij afsluiten.

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:54

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Bij mij zit er op het raam in QR sticker, en die gaat naar een interessant document alleen in het Koreaans (dus de sticker kan er wel af ;-): https://damp.hyundai-auto...guide/download/QR00002/ko

Ik heb AI gevraag om het te vertalen:

Kia EV5 Noodrespons Gids - Vertaling
Hier is een vertaling van de belangrijkste onderdelen van jullie Kia EV5 Emergency Response Guide:
Hoofdstuk-indeling:

Noodrespons Samenvattingsblad
Introductie/Identificatie
Voertuig vastlopen/Liften
Hoogspanningssysteem deactiveren/stabiliseren
Reddingswerk
Hoogspanningssysteem
Brand/Brandbestrijding
Overstroming
Slepen/Transport/Opslag
Overige belangrijke informatie (Noodstart/Airbags/Veiligheidsgordels)
Pictogrammen

Kritieke veiligheidsinformatie:
WAARSCHUWING - Hoogspanning (403V):

Raak NOOIT oranje hoogspanningskabels aan voordat het systeem is uitgeschakeld
Wacht 5-10 minuten na uitschakeling voordat je aan het voertuig werkt
Hoogspanningscondensators kunnen geladen blijven

12V Accu toegang:

Bevindt zich in de voorste frunk (motorkap voorin)
Verwijder eerst het accudeksel
Koppel ALTIJD eerst de (-) minpool los, dan de (+) pluspool

Hoogspanning uitschakelen:

Zet het voertuig uit
Verwijder accudeksel
Ontkoppel de (-) minpool van 12V accu
Ontkoppel de (+) pluspool van 12V accu
Open de P.E Room cover (bevestigingsclips losmaken)
Zoek het gele "Hoogspanning Disconnect" label
Ontkoppel de connector VOLLEDIG of knip de draden door (geel label)

Brandbestrijding:
GEBRUIK ENORME HOEVEELHEDEN WATER

22.000 - 26.000 liter kan nodig zijn
Dompel-methode (72+ uur in bak met water) is meest effectief
CO₂ of poederblusser zijn NIET effectief bij accubranden
Let op giftige dampen - gebruik ademhalingsapparatuur
Risico op herontbranding - blijf monitoren met warmtebeeldcamera

Slepen:
✓ WEL toegestaan: Volledig op plateau, wiellifter met dolly's
✗ NIET toegestaan: Slepen met wielen op de grond (AWD), slepen met voorwielen omhoog
✓ 2WD uitzondering: Achterwielen mogen grond raken bij slepen
Overstroming:

Hoogspanning staat NIET op carrosserie bij onderdompeling
Haal voertuig uit water voordat je werkt
Koppel hoogspanning uit zoals beschreven
Ontlaad accu volgens procedure (1% zoutoplossing, 40+ uur)

Voertuigspecificaties:

Lengte: 4.610 mm
Breedte: 1.875 mm
Hoogte: 1.675 mm (onder antenne)
Accuspanning: 403V Li-ion
Laadpoort: Linkerzijde voertuig
Aircosysteem: R-1234yf koelmiddel (950g)

• mpp_hs
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:12
ANWB met de video review van de KIA EV5

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-02 08:51
Alweer dat geneuzel over het 800v systeem.

Ik snap het niet zo, bijna geen enkele auto in deze prijsklasse heeft dit.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• JuG

JuG

kw_nl schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:30:
Alweer dat geneuzel over de 800v systeem.

Mijn eerste reactie daarop is ook telkens, ja maar dan wordt die wagen meteen 5K tot 10K duurder en dan krimpt de kans aanzienlijk dat het een leaseknaller wordt bv. Ik begrijp dus goed dat ze dat houden voor de EV6 en EV9.

• pollekeb
Goedenavond,

Gisteren de EV5 opgehaald en tot op heden tevreden.
2 dingen die ik niet kan vinden
- het openen van de auto gaat automatisch bij benaderen maar sluiten werkt niet Instelbaar?
- rechter buitenspiegel gaat naar beneden bij achteruit rijden, mogelijkheid om dit ergens te veranderen?

• theredone51
pollekeb schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:47:
Goedenavond,

Gisteren de EV5 opgehaald en tot op heden tevreden.
2 dingen die ik niet kan vinden
- het openen van de auto gaat automatisch bij benaderen maar sluiten werkt niet Instelbaar?
- rechter buitenspiegel gaat naar beneden bij achteruit rijden, mogelijkheid om dit ergens te veranderen?
De handleiding al eens bekeken? ;) https://ownersmanual.kia....=C14&content=ownersmanual

Die spiegel naar beneden is om makkelijker te parkeren, maar mogelijks is dat niet voor iedereen een positieve optie.

Vandaag even langs de dealer geweest en mijn EV5 stond al klaar. Nu nog de nummerplaat erop en dan kan ik hem woensdag ophalen 🙏
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCYoqTO9sulEWaZ-j9cRHb75Gbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4KKCu45VtjExZCzsj0I3nha.jpg?f=fotoalbum_large

• EN86
kw_nl schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:30:
Alweer dat geneuzel over het 800v systeem.

Naja ik snap dit als jij continu op NL'se snelweg moet laden en door wilt. Ik laad bijvoorbeeld thuis en op vakantie kan het dan een meerwaarde zijn maar ik ervaarde het afgelopen zomer juist als vervelend. Mensen jaagde je op omdat je zo snel op 80% en we eigenlijk als gezin nog niet klaar waren met onze 'riedelpauze' (EV6 rijder toen)

• mpp_hs
theredone51 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:58:
[...]

De handleiding al eens bekeken? ;) https://ownersmanual.kia....=C14&content=ownersmanual

Die spiegel naar beneden is om makkelijker te parkeren, maar mogelijks is dat niet voor iedereen een positieve optie.

Vandaag even langs de dealer geweest en mijn EV5 stond al klaar. Nu nog de nummerplaat erop en dan kan ik hem woensdag ophalen 🙏
[Afbeelding]
Prachtig, dit is gravity grey?

• kw_nl
EN86 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 02:42:
[...]

Naja ik snap dit als jij continu op NL'se snelweg moet laden en door wilt. Ik laad bijvoorbeeld thuis en op vakantie kan het dan een meerwaarde zijn maar ik ervaarde het afgelopen zomer juist als vervelend. Mensen jaagde je op omdat je zo snel op 80% en we eigenlijk als gezin nog niet klaar waren met onze 'riedelpauze' (EV6 rijder toen)
Precies dat, bij mijn eerste vakantie dacht ik: de volgende wordt er eentje die echt snel laadt). Maar bij mijn laatste vakantie realiseerde ik dat een half uurtje precies goed is. Eer iedereen naar de wc is geweest, z’n broodje of ijsje op heeft is die half uur soms al te krap.

• pollekeb
theredone51 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:58:
[...]

[Afbeelding]
https://share.google/hwb9V1q2Uea9R0cYV
Nergens vergrendelen bij weglopen

• FJP84
kw_nl schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Precies dat, bij mijn eerste vakantie dacht ik: de volgende wordt er eentje die echt snel laadt). Maar bij mijn laatste vakantie realiseerde ik dat een half uurtje precies goed is. Eer iedereen naar de wc is geweest, z’n broodje of ijsje op heeft is die half uur soms al te krap.
Klopt en wat ook vaak is dat je op vakantie wel vaak tot 80% of iets daar boven laadt (als de pauze nog bezig is). Maar in NL laad je bij wat nodig is om de bestemming te bereiken. Dat hoeft dan niet 80% te zijn.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:14

The Wizard

Moderator Mobile
beschuit schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:32:
Bij mij zit er op het raam in QR sticker, en die gaat naar een interessant document alleen in het Koreaans (dus de sticker kan er wel af ;-): https://damp.hyundai-auto...guide/download/QR00002/ko

Hier is een vertaling van de belangrijkste onderdelen van jullie Kia EV5 Emergency Response Guide:
Hoofdstuk-indeling:

Reddingswerk
Hoogspanningssysteem
Brand/Brandbestrijding
Overstroming
Slepen/Transport/Opslag
Pictogrammen

12V Accu toegang:

Zet het voertuig uit
Verwijder accudeksel

Brandbestrijding:

Slepen:
✗ NIET toegestaan: Slepen met wielen op de grond (AWD), slepen met voorwielen omhoog
Overstroming:

Voertuigspecificaties:

Weet je zeker dat de hulpdiensten in NL/EU deze niet gebruiken? Veel EV's hebben een (verborgen) code die gescand kan worden om snel alle EV aansluitingen, etc te vinden. In NL kunnen ze nog met het kenteken nog wat doen, maar dat kunnen ze niet in andere landen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• theredone51
mpp_hs schreef op zondag 25 januari 2026 @ 06:51:
[...]
Prachtig, dit is gravity grey?
Gravity Grey inderdaad 👍

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 00:13
beschuit schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:32:

Hoofdstuk-indeling:

Reddingswerk
Hoogspanningssysteem
Brand/Brandbestrijding
Overstroming
Slepen/Transport/Opslag
Pictogrammen

12V Accu toegang:

Zet het voertuig uit
Verwijder accudeksel

Brandbestrijding:

Slepen:
Overstroming:

Voertuigspecificaties:

Een verkorte versie in het Engels
https://www.kia.com/conte...V_2025_5d_Electric_EN.pdf

• B-1998
  • Laatst online: 22:36
Midden december een GT-PlusLine besteld in Gravity Grey, verwachte levering maart dus ben benieuwd!

Ik heb veel YT filmpjes bekeken en heb gezien dat er op een enkel filmpje een menu optie was voor ''Dashcam''. Hier zouden de aanwezige camera's van de auto zelf voor gebruikt worden en zou je bijvoorbeeld kunnen instellen dat als die geparkeerd staat, deze ook blijft filmen, eigenlijk zoals Tesla.

Weet iemand of dat met onze Europese / Nederlandse variant een optie is?

NB: Zag vanochtend een hele nieuwe rijden en die leek zowaar dynamische knipperlichten te hebben. Snelle vraag aan ChatGPT deed concluderen dat in de prijslijst van januari 2026 inderdaad dynamische knipperlichten zijn vermeld, en in de prijslijst van 2025 niet. De EV5 waarmee ik vorig jaar een proefrit heb gemaakt had dit inderdaad ook niet. Leuke kleine upgrade

[ Voor 27% gewijzigd door B-1998 op 26-01-2026 14:58 ]

• pollekeb
B-1998 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:54:
Midden december een GT-PlusLine besteld in Gravity Grey, verwachte levering maart dus ben benieuwd!

Ik heb veel YT filmpjes bekeken en heb gezien dat er op een enkel filmpje een menu optie was voor ''Dashcam''. Hier zouden de aanwezige camera's van de auto zelf voor gebruikt worden en zou je bijvoorbeeld kunnen instellen dat als die geparkeerd staat, deze ook blijft filmen, eigenlijk zoals Tesla.

NB: Zag vanochtend een hele nieuwe rijden en die leek zowaar dynamische knipperlichten te hebben. Snelle vraag aan ChatGPT deed concluderen dat in de prijslijst van januari 2026 inderdaad dynamische knipperlichten zijn vermeld, en in de prijslijst van 2025 niet. De EV5 waarmee ik vorig jaar een proefrit heb gemaakt had dit inderdaad ook niet. Leuke kleine upgrade
Mijn business uitvoering heeft alleen dynamische knipperlichten aan de voorzijde.
Maar mis wel wat zaken zoals het automatisch sluiten van de deuren bij weglopen.
Heb geen licht in de spiegels die naar de grond schijnen en de auto lampen gaan ook niet aan bij het automatisch openen van de deuren bij benadering.
Dagrijverlichting gaat wel aan wanneer je de auto met de sleutel opend !
Klopt dit?

[ Voor 3% gewijzigd door pollekeb op 26-01-2026 21:43 ]

• theredone51

Ik heb ergens iets gelezen van een microSD slot op de Chinese/Australische versie, maar op de EU versie uit Korea nog niet. Mijn plan is om deze dashcam aan te schaffen (zodra ze ook een variant voor links-gestuurde EV5's hebben): https://fitcamx.com/colle...r-part-number-96030-mb900

• mpp_hs

Interessant dat de camera’s als “dashcam” gebruikt kunnen worden. Heb je hier meer informatie over?

Ik zit namelijk zelf te twijfelen of ik een dashcam laat installeren. Maar als dat al er in zit dmv bestaande camera’s dan voelt dat wat overbodig.

• B-1998
De EV5 die ik vanochtend zag had ook dynamische knipperlichten aan de achterkant!

Wat betreft de ‘Dashcam’ optie. Zie op 9:56 in het volgende YT filmpje. Daar heb je een menu tegel met ‘Dashcam’ staan
YouTube: Kia EV5 driving REVIEW - Kia’s Tesla Model Y?

[ Voor 8% gewijzigd door B-1998 op 27-01-2026 00:10 ]

• FJP84
B-1998 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:53:
De EV5 die ik vanochtend zag had ook dynamische knipperlichten aan de achterkant!

Wat betreft de ‘Dashcam’ optie. Zie op 9:56 in het volgende YT filmpje. YouTube: Kia EV5 driving REVIEW - Kia’s Tesla Model Y?
Vanaf de GT-LINE zijn de knipperlichten voor en achter dynamisch lees ik in de prijslijst.

Wat is er precies te zien op 9.56 in dat filmpje. Hij scrolt door Apple CarPlay?

Algemene vraag: alle eigenaren nog steeds positief/tevreden met de keuze voor de EV5?

• dabonkie
FJP84 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:11:
[...]

Vanaf de GT-LINE zijn de knipperlichten voor en achter dynamisch lees ik in de prijslijst.

Wat is er precies te zien op 9.56 in dat filmpje. Hij scrolt door Apple CarPlay?

Algemene vraag: alle eigenaren nog steeds positief/tevreden met de keuze voor de EV5?
Hier bijna 5000km verder en nog steeds dik tevreden. Alleen jammer dat ik zo lang op die trekhaak moet wachten 8)7

• EN86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89EVbRg3BROthteXeSbLNXT0BMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snQtE74IQMqBO7jVLKjKdorP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben een kleine 1000 km. verder.
Zitpositie lijkt nu wel gevonden te zijn, duurt even al zou ik voor mijn gevoel wat hoger willen zitten echter kom ik dan met de cruise control in de knoei met de aan uit pook. De stoelen zitten wel lekker.
Het rijden ook erg fijn, heel rustig en stabiel op de weg.

2 vragen:

1. Is bij jullie ook als je rijd in de kofferbak aan de bovenkant standaard een lampje aan ter verlichting?

2. Zie foto, ik ben met deze koude temperaturen echt op zoek naar de perfecte instelling voor het verwarmen. Ik rijd bijna altijd alleen (driver only ideaal?). Bij m'n EV6 had je de heat knop, nu niet. Wat is de beste stand om het lekker comfortabel te hebben. Had hem vandaag op 22 graden maar voelde toch telkens een koude lucht erbij doorstromen (panoramadak dicht)...

Hij staat nu op 17.9 KW/H gemiddelde na een kleine 1000 km. dus

• B-1998
FJP84 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:11:
[...]

Is geen Carplay meer, maar het menu van de auto. Als je hem stopt op 09:56 zie je links de tegel met ‘Dashcam’ ;)

• pollekeb
dabonkie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:29:
[...]

Hier bijna 5000km verder en nog steeds dik tevreden. Alleen jammer dat ik zo lang op die trekhaak moet wachten 8)7
Vrijdag de EV5 opgehaald en ook geen trekhaak gemonteerd.
Geven aan dat ze niet weten wanneer deze leverbaar is.
Natuurlijk niet vantevoren aangegeven dat deze nog niet gemonteerd is.

• dabonkie
pollekeb schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Vrijdag de EV5 opgehaald en ook geen trekhaak gemonteerd.
Geven aan dat ze niet weten wanneer deze leverbaar is.
Natuurlijk niet vantevoren aangegeven dat deze nog niet gemonteerd is.
Bij mij hadden ze het wel netjes aangegeven maar toen waren de auto's nog niet eens in NL.... dus had niet anders verwacht. Ik heb ook een fabricagefoute mat (zonder bevestiging). Daar zit ook gewoon een backorder op....

Ben volgende week ook weer bij de dealer (gaan achterruit vervangen i.v.m. defecte baan). Zal dan weer eens vragen. Ik heb nog tot half maart, dan heb ik 'm wel echt nodig (mag toch hopen dat 4 maandan na aflevering wel trekhaken beschikbaar zijn).

• Aurora
mpp_hs schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:44:
[...]

Interessant dat de camera’s als “dashcam” gebruikt kunnen worden. Heb je hier meer informatie over?

Ik zit namelijk zelf te twijfelen of ik een dashcam laat installeren. Maar als dat al er in zit dmv bestaande camera’s dan voelt dat wat overbodig.
Ik zou er maar niet van uit gaan. Heb ik wel vaker gezien bij andere merken. Het zou technisch natuurlijk wel kunnen, maar hier in EU hebben we de GDPR, waardoor de meeste autofabrikanten geen effort in willen steken.

De video’s die je ziet zijn van niet-EU modellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aurora op 27-01-2026 13:51 ]

• kw_nl
Aurora schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Ik zou er maar niet van uit gaan. Heb ik wel vaker gezien bij andere merken. Het zou technisch natuurlijk wel kunnen, maar hier in EU hebben we de GDPR, waardoor de meeste autofabrikanten geen effort in willen steken.

De video’s die je ziet zijn van niet-EU modellen.
De Renault Scenic heeft deze functie recent vrijgegeven. Naast Tesla kan Xpeng het ook.

Ik vind het gewoon suf dat niet meer merken dit standaard regelen. Je hebt soms al 4 camera’s in je auto zitten.

• Aurora
kw_nl schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:54:
[...]
De Renault Scenic heeft deze functie recent vrijgegeven. Naast Tesla kan Xpeng het ook.

Ik vind het gewoon suf dat niet meer merken dit standaard regelen. Je hebt soms al 4 camera’s in je auto zitten.
Zoals ik zei, de meeste autofabrikanten willen hier dus geen moeite in steken. Dat de ene dat doet wil niet zeggen dat de ander dat ook gaat doen. Dit heeft dus met de strikte pricacy regels te maken in de EU. Als een fabrikant deze functie standaard zou inbouwen, worden zij in sommige landen gezien als de 'verwerkingsverantwoordelijke'. Dat betekent dat de fabrikant aansprakelijk kan worden gesteld als de data niet goed beveiligd is of als er privacyregels worden overtreden.

Ik kan best snappen dat een fabrikant daar geen zin in heeft als zij de regels willen respecteren. Je haalde Tesla en Xpeng aan, maar dit zijn merken waar ik het dus echt nooit aan toe zou vertrouwen. https://www.theguardian.c...-car-camera-images-shared

[ Voor 17% gewijzigd door Aurora op 27-01-2026 15:22 ]

• pollekeb
EN86 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:37:
[Afbeelding]

Ik ben een kleine 1000 km. verder.
Zitpositie lijkt nu wel gevonden te zijn, duurt even al zou ik voor mijn gevoel wat hoger willen zitten echter kom ik dan met de cruise control in de knoei met de aan uit pook. De stoelen zitten wel lekker.
Het rijden ook erg fijn, heel rustig en stabiel op de weg.

2 vragen:

1. Is bij jullie ook als je rijd in de kofferbak aan de bovenkant standaard een lampje aan ter verlichting?

2. Zie foto, ik ben met deze koude temperaturen echt op zoek naar de perfecte instelling voor het verwarmen. Ik rijd bijna altijd alleen (driver only ideaal?). Bij m'n EV6 had je de heat knop, nu niet. Wat is de beste stand om het lekker comfortabel te hebben. Had hem vandaag op 22 graden maar voelde toch telkens een koude lucht erbij doorstromen (panoramadak dicht)...

Hij staat nu op 17.9 KW/H gemiddelde na een kleine 1000 km. dus
Ik heb hetzelfde probleem met de verwarming,blijf een koude luchtstroom voelen waar ik ook zo nog niet de oplossing voor heb.
Verwarming wel wat hoger gezet dan dat ik in het verleden in mijn Scenic had staan.
Vandaag wel een heel irritant knipperend sneeuwvlokje onder de snelheid aanduiding.
Later ging dit over in regen aanduiding maar deze knipperende niet.
Wie heeft er al een oplossing gevonden voor de open ruimte die er onstaat wanneer de achterstoelen recht staan.
Daar ik hier veel spullen heb liggen zou ik dit graag mooi afgedekt willen hebben, tegen rammel etc
Raar dat er vanuit Kia niet standaard daar iets voor is!

[ Voor 8% gewijzigd door pollekeb op 27-01-2026 18:52 ]

• EN86
pollekeb schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met de verwarming,blijf een koude luchtstroom voelen waar ik ook zo nog niet de oplossing voor heb.
Verwarming wel wat hoger gezet dan dat ik in het verleden in mijn Scenic had staan.
Vandaag wel een heel irritant knipperend sneeuwvlokje onder de snelheid aanduiding.
Wellicht heeft het te maken met de ECO stand die bij mij nog stond aangevinkt in de klimaatregeling (in je menu). Vanmiddag was het wat beter wel daardoor, maar morgen wederom eens testen!

Ik krijg dan ook vaak te zien, slimme ventilatie gestart. Weet ook niet precies wat dat dan doet...

• pollekeb
pollekeb schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Wie heeft er al een oplossing gevonden voor de open ruimte die er onstaat wanneer de achterstoelen recht staan.
Daar ik hier veel spullen heb liggen zou ik dit graag mooi afgedekt willen hebben, tegen rammel etc
Raar dat er vanuit Kia niet standaard daar iets voor is! Wel voor de EV3 is er een verlengstuk voor de bagageafdekking,

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
EN86 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Wellicht heeft het te maken met de ECO stand die bij mij nog stond aangevinkt in de klimaatregeling (in je menu). Vanmiddag was het wat beter wel daardoor, maar morgen wederom eens testen!

Ik krijg dan ook vaak te zien, slimme ventilatie gestart. Weet ook niet precies wat dat dan doet...
Slimme ventilatie wordt gestart als de verwarming uit staat om toch ventilatie in de auto te krijgen (lees: fan-only mode). Dit is tenminste zo in de EV6, zal vast ook zo zijn in de 5.

• Lawrentz
The Wizard schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 06:59:
[...]

Slimme ventilatie wordt gestart als de verwarming uit staat om toch ventilatie in de auto te krijgen (lees: fan-only mode). Dit is tenminste zo in de EV6, zal vast ook zo zijn in de 5.
Zoiets?
https://ownersmanual.kia....lepath=topics/t00426.html

• FJP84
Ik ben weer nieuwsgierig, zijn er al wat meer ervaringen qua snelladen met de EV5?

Met de Enayq (2021) zonder accu conditionering kom ik tussen de 20-80% maar krap tegen de 50-60kW aan met dit weer (ben als enige aan het laden bij een Fastned 300kW lader).

Zou toch mooi zijn als de KIA iets hoger zit richting zijn piek van 150kW als is het maar tegen de 100kW.

• JuG

JuG

Misschien maar goed dat het nog een maandje of twee duurt eer mijn EV5 er is, gisteren mijn kruisbanden afgescheurd aan de linker knie, autorijden zit er voorlopig niet meer in 🥲

• Anipau
  • Laatst online: 19:11
Sterkte, maar je hebt alleen toch je rechter been nodig?

• EN86
JuG schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:21:
Misschien maar goed dat het nog een maandje of twee duurt eer mijn EV5 er is, gisteren mijn kruisbanden afgescheurd aan de linker knie, autorijden zit er voorlopig niet meer in 🥲
Klote zeg. Sterkte heb het zelf ook gehad. Taai herstel en in de beginperiode mag je idd niet rijden!
Heb je toch iets om naar uit te kijken straks...

• JuG

JuG

Anipau schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:22:
Sterkte, maar je hebt alleen toch je rechter been nodig?
Klopt wel, maar ik denk dat je niet verzekerd bent zolang je krukken nodig hebt. De eerste 6 weken zal ik het sowieso nog niet mogen.

• theredone51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhDv3br3kSxRCiy9BCs37Dd8zPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNv2WnpKwgXSpAz4xsXhbxfG.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren mijn EV5 GT-line mogen ophalen, ondanks dat hij in afmeting niet groter is dan mijn vorige auto (Peugeot Expert bestelwagen) is het toch even wennen aan de nieuwe zitpositie. Vanavond op mijn gemak alle instellingen doorlopen :)

Trekhaak volgt nog, net zoals bumper-beschermingssticker, rubberen matten en bumper-beschermingsflap. Blijkbaar staan alle accessoires in backorder, niet alleen de trekhaken...

Ahja, aangezien het Tweakers is de auto ook al gekoppeld in Home Assistant via https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo 🤓
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh0aAWTPY8FWQq-m-N5R_fLNLBo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LuL1LkEBO1C41HlJBSbdz2W5.png?f=fotoalbum_large

• pollekeb
theredone51 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:50:
[Afbeelding]
Gisteren mijn EV5 GT-line mogen ophalen, ondanks dat hij in afmeting niet groter is dan mijn vorige auto (Peugeot Expert bestelwagen) is het toch even wennen aan de nieuwe zitpositie. Vanavond op mijn gemak alle instellingen doorlopen :)

Trekhaak volgt nog, net zoals bumper-beschermingssticker, rubberen matten en bumper-beschermingsflap. Blijkbaar staan alle accessoires in backorder, niet alleen de trekhaken...

Ahja, aangezien het Tweakers is de auto ook al gekoppeld in Home Assistant via https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo 🤓
[Afbeelding]
Gaaf om dit in home assistant toe te voegen.
Blijft raar dat alle accessoires niet leverbaar zijn daar deze auto al veel langer in andere landen rondrijdt.
Ik stoor mij vooral aan de open ruimte tussen de achterstoelen en de rolbar, voor de EV3 is hier al wel een afdekhoes te koop.
En natuurlijk de trekhaak, kreeg bij aflevering pas te horen dat deze nog niet leverbaar was :(

• EN86
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die rubber matten krijg ik ook nog. Weet jij hoelang dit nog duurt volgens jouw dealer?
Bij de ev3 en 4 zijn deze al wel leverbaar

• theredone51
EN86 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:16:
[...]

Die rubber matten krijg ik ook nog. Weet jij hoelang dit nog duurt volgens jouw dealer?
Bij de ev3 en 4 zijn deze al wel leverbaar
Aldus mijn dealer hebben ze geen enkele leverbevestiging/indicatie...

• theredone51
pollekeb schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:07:
[...]

Gaaf om dit in home assistant toe te voegen.
Blijft raar dat alle accessoires niet leverbaar zijn daar deze auto al veel langer in andere landen rondrijdt.
Ik stoor mij vooral aan de open ruimte tussen de achterstoelen en de rolbar, voor de EV3 is hier al wel een afdekhoes te koop.
En natuurlijk de trekhaak, kreeg bij aflevering pas te horen dat deze nog niet leverbaar was :(
Plugin gevonden om de wagen mooier weer te geven in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXcUcEsjpdgLb5DdzJ8ny8v04QA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6dd0wUffLBThZZOKGUXUdFoQ.jpg?f=user_large

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 21:51

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

theredone51 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Plugin gevonden om de wagen mooier weer te geven in HA:
[Afbeelding]
Ik moet nog even geduld hebben, maar welke is dit?

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• theredone51
BlackBurn schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Ik moet nog even geduld hebben, maar welke is dit?
https://github.com/ngocjohn/vehicle-status-card

Maar er zijn meer opties, bijvoorbeeld:
https://github.com/WJDDesigns/Ultra-Vehicle-Card

• vinno86
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, lekker knutselen in HA.

Waneer had je hem besteld als ik vragen mag ?

• theredone51
vinno86 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Nice, lekker knutselen in HA.

Waneer had je hem besteld als ik vragen mag ?
17 november, dus een goede twee maanden levertijd

• vinno86
theredone51 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:42:
[...]

17 november, dus een goede twee maanden levertijd
Lekker man, ik ook zelfde model/kleur rond die tijd maar kreeg toen "halverwege maart" te horen, nog geen nieuws mogen ontvangen.. ga maar eens contact opnemen met de dealer.

• theredone51
vinno86 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:50:
[...]

Lekker man, ik ook zelfde model/kleur rond die tijd maar kreeg toen "halverwege maart" te horen, nog geen nieuws mogen ontvangen.. ga maar eens contact opnemen met de dealer.
Mijn datum ging van april, naar maart, naar begin februari, maar dus uiteindelijk eind januari. Aldus de dealer hebben ze zelf ook geen fatsoenlijk zicht op de datum totdat hij effectief gebouwd is.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
theredone51 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:56:
[...]

Mijn datum ging van april, naar maart, naar begin februari, maar dus uiteindelijk eind januari. Aldus de dealer hebben ze zelf ook geen fatsoenlijk zicht op de datum totdat hij effectief gebouwd is.
Altijd zo geweest bij Kia, 15 jaar geleden toen ik een Ceed nieuw kocht werkte het al zo.

• pollekeb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21ENS6xoseKBIbU7bXjoynpxkjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eI1ykOXGcXaKiAtt3Ob8ZKCh.jpg?f=fotoalbum_large
Bij 30% en accu voorverwarmd toch maar 110kw wat mager.
Ik weet dat het beter is om onder de 20% te beginnen maar kwam zo uit.
Ochja iemand klaagde over dat de motorkap beweegt,dit heb ik boven de 100km/u ook, maar niet teveel op letten.
Bij het AC laden had ik trouwens een borrelent geluid, volgens dealer normaal,ik denk van niet

• FJP84
pollekeb schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:49:
[Afbeelding]
Ochja iemand klaagde over dat de motorkap beweegt,dit heb ik boven de 100km/u ook, maar niet teveel op letten.
Bij het AC laden had ik trouwens een borrelent geluid, volgens dealer normaal,ik denk van niet
Ik pers er tegenwoordig met moeite vanaf 20% 50-60kw uit met dit weer met een niet voor te verwaren accu in de Enyaq. Ik zou dit wat jij laat zien prima vinden :-).

LM is akkoord voor bestelling. Contract voor de zaak wordt opgemaakt dus hopelijk gaat dan ook snel de bestelling de deur uit _/-\o_

• mpp_hs
Nou de kogel is door de kerk. Gisteren na een tweede testrist de EV5 GT Plusline besteld in Gravity Gray.

Ben benieuwd hoe lang we gaan moeten wachten. Het is in ieder geval al fijn dat het besteld is, nu kan de voorpret beginnen. :)

• theredone51
pollekeb schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:49:
[Afbeelding]
Ik heb vandaag voor de eerste keer geladen, van 20-80%, aan een 300kW lader van Q8 en haalde daarbij toch iets van 148kW op een gegeven moment. Op 28 minuten was hij klaar, dus 'volgens het boekje' 👌
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9wV0c_Ki9wvWTFgX9dyCRWIufY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFGFyb6YZ7vOe2QXlKLUeQHZ.jpg?f=fotoalbum_large
Bewegende motorkap vandaag ook opgemerkt op de snelweg, maar inderdaad niet hinderlijk naar mijn mening. HDA op (automatische snelheidsaanpassing op basis van GPS uit, dat werkt niet lekker...) en rollen maar! 💪

Jammer genoeg vandaag ook een kras gevonden op de bestuurdersdeur, net onder het raam/boven het handvat. Auto heeft sinds dat ik hem heb opgehaald niet op parkeerplaatsen of dergelijke langs andere auto's gestaan en ik kan me ook niet inbeelden hoe zoiets tijdens het rijden kan gebeuren door steenslag. Dus 1+1 doet mij vermoeden dat de kras er bij de dealer wellicht al op zat en ik het in mijn enthousiasme niet heb gezien + niet eerder heb gezien omdat vandaag de eerste dag was dat ik de auto in het buitenlicht zag (alleen nog maar 's avonds gereden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPPQKS20bcy-Nv9HPL4q3urSi4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgMZnx6pHbg0asLC5HL40LTc.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, ik moest de dealer toch mailen voor de ontbrekende V2L-adapter (blijkbaar ook in backorder, waren ze vergeten te melden) dus dit er maar meteen bijgezet. Vanmiddag telefoon van de dealer dat ze het gaan oplossen, gelukkig.

Ik ben niet gemaakt om mooie dingen te hebben, zo blijkt 😅

[ Voor 5% gewijzigd door theredone51 op 31-01-2026 18:13 ]

• Aurora
theredone51 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Ik ben niet gemaakt om mooie dingen te hebben, zo blijkt 😅
Komt goed. Ziet er niet ernstig uit. Kans is groot dat dit snel weggepolijst kan worden. Zou je zelfs gemakkelijk ook zelf kunnen doen met een kloddertje Scratch X of iets dergelijks.

• theredone51
Aurora schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:07:
[...]

Komt goed. Ziet er niet ernstig uit. Kans is groot dat dit snel weggepolijst kan worden. Zou je zelfs gemakkelijk ook zelf kunnen doen met een kloddertje Scratch X of iets dergelijks.
De kras zit tot op de primer (zie de witte stukken), dus het zal eerder een kleur lakstift/blanke lakstift + nat schuren + polijsten worden gok ik. Maar inderdaad, komt goed 👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evAAxcy8y1MLOuVSNvmMSzA4Dpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/43kqBWtyfUhfEmqC6ckggliR.png?f=fotoalbum_large

• mpp_hs
theredone51 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:36:
[...]

De kras zit tot op de primer (zie de witte stukken), dus het zal eerder een kleur lakstift/blanke lakstift + nat schuren + polijsten worden gok ik. Maar inderdaad, komt goed 👍
[Afbeelding]
Balen van het krasje maar lijkt me wel dat dit op te lossen is. Wel echt een pracht kleur zeg. Ben blij met mijn keuze 😁

• twilight7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23I4ZHuQ2RyoYE5n_VH34SSNqD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NY29tokxNqPvjBAVO9sm0at.jpg?f=fotoalbum_large

Loop je terug naar je auto (witte) staat er opeens een zwarte naast😎

• Nick v D
  • Laatst online: 16:20
twilight7 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:45:
[Afbeelding]
Loop je terug naar je auto (witte) staat er opeens een zwarte naast😎
Haha grappig!
Ik heb er nog geen in het wild gespot!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:04

Greyfox

MSX rulez

Ik ben ook in de markt voor een EV5 maar ik had eigenlijk verwacht dat ik ondertussen met de app de auto kon bedienen cq 'starten'.
Bij de proefrit kreeg ik een sleutelblok mee (groter dan die van mijn eNiro) waarvan ik eigenlijk vindt dat het niet van deze tijd is.
Iemand die kan delen hoe die digital key werkt?
Is het altijd nodig om dat sleutelblok mee te zeulen of kan het toch met de app als je digital key ondersteuning hebt?

MSX 2 rulez more

• FJP84
Greyfox schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:52:
Ik ben ook in de markt voor een EV5 maar ik had eigenlijk verwacht dat ik ondertussen met de app de auto kon bedienen cq 'starten'.
Bij de proefrit kreeg ik een sleutelblok mee (groter dan die van mijn eNiro) waarvan ik eigenlijk vindt dat het niet van deze tijd is.
Is het altijd nodig om dat sleutelblok mee te zeulen of kan het toch met de app als je digital key ondersteuning hebt?
YouTube: Using digital key 2 | The Kia EV5

Ik hoop dat het zo gaat werken. Ik ga tzt ook een UWB telefoon aanschaffen. Die zal beter werken dan mijn huidige die geen UWB heeft.

• theredone51
Greyfox schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:52:
Het werkt ook met de digital key, er van uitgaande dat jouw telefoon ondersteuning heeft. Niet elke telefoon heeft de benodigde hardware aan boord.

• Lawrentz
theredone51 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:57:
[...]

Het werkt ook met de digital key, er van uitgaande dat jouw telefoon ondersteuning heeft. Niet elke telefoon heeft de benodigde hardware aan boord.
Betekent het gebruik van Digital Key 2.0 dmv een smartphone (oid) dat autodiefstal dmv keyless entry kan worden voorkomen/verminderd?
YouTube: Smart keys: zo misbruiken dieven ze
Dan kunnen we onze autosleutels definitief in een koekblik laten liggen.

• pollekeb
https://youtu.be/8spYUyuKyws?si=klRu6oUHklAUfg4A
Kan mij wel in een aantal zaken vinden.
- De kou die je soms ineens voelt
- rechtuit stabiliteit soms wat zoekerig
- verder merk ik wel dat de de range in de winter bar slecht is had standaard een warmtepomp in moeten zitten.
- persoonlijk vind ik het gat tussen de stoelen en de rolbar heel erg storend,hoop dat er snel een oplossing komt zoals bij de EV3

• EN86
pollekeb schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:40:
https://youtu.be/8spYUyuKyws?si=klRu6oUHklAUfg4A
Kan mij wel in een aantal zaken vinden.
- De kou die je soms ineens voelt
- rechtuit stabiliteit soms wat zoekerig
- verder merk ik wel dat de de range in de winter bar slecht is had standaard een warmtepomp in moeten zitten.
- persoonlijk vind ik het gat tussen de stoelen en de rolbar heel erg storend,hoop dat er snel een oplossing komt zoals bij de EV3
Wat bedoel je met rolbar?
Misschien een stomme vraag maar ik ben ook maar een leek 8)7

Is jouw range zo slecht ja? Ik moet zeggen dat ik het bij mij wel in de lijn der verwachting vind. Nu zo'n 1250 km. verder en heb 18.5 KWh gemiddeld, zo'n 360 km. netto range nu

• JuG

JuG

EN86 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:09:
[...]

Wat bedoel je met rolbar?
Misschien een stomme vraag maar ik ben ook maar een leek 8)7

Is jouw range zo slecht ja? Ik moet zeggen dat ik het bij mij wel in de lijn der verwachting vind. Nu zo'n 1250 km. verder en heb 18.5 KWh gemiddeld, zo'n 360 km. netto range nu
Ik denk dat ie dat rolgordijn-afsluit-ding in de kofferruimte bedoelt

• EN86
JuG schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:20:
[...]

Ah ja dat, daar zit inderdaad een spleet tussen. Hebben ze dat bij de EV3 aangepast ja? Mogen wij dan straks ook terug? :)

• FJP84
EN86 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Ah ja dat, daar zit inderdaad een spleet tussen. Hebben ze dat bij de EV3 aangepast ja? Mogen wij dan straks ook terug? :)
Er is voor de EV3 een accessoire voor omdat af te dichten

• Lawrentz
JuG schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:20:
[...]

Als onderdeel van de GTI? (Gordijn, Trekhaak, Imperiaal)

Aanvulling
In de prijslijst staat de rolbar vermeld als 'Bagageruimte, luxe oprolbare afdekhoes'.

Een rollbar zie ik eerder worden toegepast in pick-ups en rally-auto's.

[ Voor 26% gewijzigd door Lawrentz op 02-02-2026 20:00 ]

• Nick v D
  • Laatst online: 16:20
Ik heb zojuist ook eindelijk de verwachte leverdatum gekregen.
Week 18!

Nu lekker aftellen.

• mpp_hs
Nick v D schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:43:
Ik heb zojuist ook eindelijk de verwachte leverdatum gekregen.
Week 18!

Nu lekker aftellen.
Wanneer besteld als ik vragen mag?
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste