Gewoon de borden volgen en laden waar je wil laden. Ionity en Tesla hebben vaak wel gunstige abonnementen en prettige locaties bij hotels of shopping malls.Grasmans schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Zo dan!
Hoe merkte jij dat? Dit is wel mijn “angst”. Ga voor het eerst richting Frankrijk met mijn ev5. Had van de week een telefoontje gehad dat ik hem begin eerste week juli hem kan ophalen; eind juni komt hij aan. Jullie nog tips voor ritjes naar Frankrijk?
Ik heb een Ionity abo genomen, de route geplant met de Ionity app, alleen Ionity stations ingesteld, de route naar Maps gestuurd.Grasmans schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Ga voor het eerst richting Frankrijk met mijn ev5. Had van de week een telefoontje gehad dat ik hem begin eerste week juli hem kan ophalen; eind juni komt hij aan. Jullie nog tips voor ritjes naar Frankrijk?
Hij gaf deze melding.Grasmans schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Zo dan!
Hoe merkte jij dat? Dit is wel mijn “angst”. Ga voor het eerst richting Frankrijk met mijn ev5. Had van de week een telefoontje gehad dat ik hem begin eerste week juli hem kan ophalen; eind juni komt hij aan. Jullie nog tips voor ritjes naar Frankrijk?
Nu is het voorverwarmen van de accu - denk ik - geen issue maar als je de route naar Maps stuurt werkt het voorwarmen niet mocht dat nodig zijn, toch?beschuit schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:07:
[...]
Ik heb een Ionity abo genomen, de route geplant met de Ionity app, alleen Ionity stations ingesteld, de route naar Maps gestuurd.
Hoe of kan je ergens zien dat je auto de terugroep actie updates heeft gehad of moet hebben? Ik heb die van mij nu 3 weken en lees over die terugroep actie(s) maar ik heb er vanuit de dealer niets over gehoord.
Niet echt :) De 12v accu wordt, bij stilstand, gewoon opgeladen als deze onder een bepaalde percentage/voltage komt. Ik had ergens gelezen dat er wel een limiet op zit als de 12v accu meerdere keren achter elkaar wordt opgeladen binnen 1 stilstaande sessie. Na een paar keer houdt het op, want dan gaat het voertuig er van uit dat de 12v defect is. Zo ver gaat het in normale omstandigheden nooit komen.vinno86 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:27:
[...]
Opnemen met je dashcam bij stilstand lijkt me dodelijk voor je 12v batterij toch ? dat ding is al een ongemak bij EV's.
Als een parkeermodus beschikbaar is betekent het dat je de camera hardwired hebt. In dat geval heb je bijna altijd de mogelijk om een voltage protector er tussen te zetten. Bij sommige merken krijg je die erbij of kun je die los kopen. Bij het bereiken van een eerder ingesteld punt, zal de dashcam zichzelf uitschakelen.
In mijn opinie is een parkeermodus een must. De meeste kans op beschadigen heb je op de parkeerplaats. En tegenwoordig laat niemand meer een briefje achter.
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
Klopt, mijn ervaring op basis van 3 keer naar Griekenland rijden met een EV. Door het rijden en de buitentemperatuur is de accu 9 van de 10 keer al warm genoeg. En als die het niet is, is het ook weer geen ramp. Misschien 5 minuten later klaar met laden.sajma schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:41:
[...]
Nu is het voorverwarmen van de accu - denk ik - geen issue maar als je de route naar Maps stuurt werkt het voorwarmen niet mocht dat nodig zijn, toch?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Had gister avond trouwens bij een Tesla Supercharger dat hij mooi vlot begon, aftopte rond 100kW voor meeste van de tijd en later zakte naar 80kW net voor de 80%. Begon toen ook flink te blazen onder motorruimte, verder geen voertuigen op die plek dus zal de auto vermogen dan naar beneden schroeven ivm warmteontwikkeling?
Vind Tesla opzich mooi en niet al te duur... alleen dat gekloot met de app om sessies te starten/stoppen is een ellende soms... reageert hij soms niet op de app en dan kan ik mn sessie weer niet stoppen.
Vind Tesla opzich mooi en niet al te duur... alleen dat gekloot met de app om sessies te starten/stoppen is een ellende soms... reageert hij soms niet op de app en dan kan ik mn sessie weer niet stoppen.
Tip: geniet van je rit.Grasmans schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Zo dan!
Hoe merkte jij dat? Dit is wel mijn “angst”. Ga voor het eerst richting Frankrijk met mijn ev5. Had van de week een telefoontje gehad dat ik hem begin eerste week juli hem kan ophalen; eind juni komt hij aan. Jullie nog tips voor ritjes naar Frankrijk?
Ongeacht of je elektrisch of op fossiele brandstof rijdt er kan altijd een technisch mankement optreden waar je geen invloed op hebt. Echter is die kans klein dus laat dat niet je vakantie beïnvloeden. Het is een geweldige auto en ervaar het ook op die manier.
Zit nu in Zuid Spanje met mijn EV5. Gewoon gaanGrasmans schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Zo dan!
Hoe merkte jij dat? Dit is wel mijn “angst”. Ga voor het eerst richting Frankrijk met mijn ev5. Had van de week een telefoontje gehad dat ik hem begin eerste week juli hem kan ophalen; eind juni komt hij aan. Jullie nog tips voor ritjes naar Frankrijk?
Vorige week vrijdag stil komen te staan met mijn 3 dagen oude EV5, met 184km op de teller vertraagde de auto naar stilstand en kwam de melding "Controleer Elek. systeem Wagen" in beeld te staan. De gehele auto leek gewoon te werken, alleen rijden wilde hij niet meer. Auto in neutraal gezet en van de parkeerrem in een parkeervak weten te krijgen met hulp van voorbijgangers. Via KIA assistance een berger geregeld en die probeerde de 12v accu nog te boosten maar dat hielp niet. Afgesleept en vervangend vervoer geregeld via KIA.
Na 7 jaar werkelijk waar probleemloos een Ford Focus te hebben gereden is dit wel een slecht begin van mijn EV ervaring.
Na 7 jaar werkelijk waar probleemloos een Ford Focus te hebben gereden is dit wel een slecht begin van mijn EV ervaring.
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
https://www.rdw.nl/uw-voertuig-en-uw-gegevens/informatie-over-uw-voertuig/terugroepacties-opzoekenEV5 Blackedout schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:10:
Hoe of kan je ergens zien dat je auto de terugroep actie updates heeft gehad of moet hebben? Ik heb die van mij nu 3 weken en lees over die terugroep actie(s) maar ik heb er vanuit de dealer niets over gehoord.
En je zou het ook via je mijn kia account moeten kunnen zien.
https://mijnkia.nl/login/
Oei ook niet best.. die van mij kon dus nog wel rijden, maar niet meer laden. Maar gaf dezelfde melding. Wel zorgwekkend.. En fijn dat je vervangend vervoer hebt. Ik ben niet zo onder de indruk van KIW. Hij is vrijdag afgesleept en ik heb nog steeds geen vervangend vervoer. Heb de hele dag zitten wachten vrijdag tot ze een auto zouden brengen. Om 16.30 uur zeiden ze ineens dat ik hem op moest halen. We gaan het zien vandaag..wautah91 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:00:
Vorige week vrijdag stil komen te staan met mijn 3 dagen oude EV5, met 184km op de teller vertraagde de auto naar stilstand en kwam de melding "Controleer Elek. systeem Wagen" in beeld te staan. De gehele auto leek gewoon te werken, alleen rijden wilde hij niet meer. Auto in neutraal gezet en van de parkeerrem in een parkeervak weten te krijgen met hulp van voorbijgangers. Via KIA assistance een berger geregeld en die probeerde de 12v accu nog te boosten maar dat hielp niet. Afgesleept en vervangend vervoer geregeld via KIA.
Na 7 jaar werkelijk waar probleemloos een Ford Focus te hebben gereden is dit wel een slecht begin van mijn EV ervaring.
jeetje balen zeg... De eerste medewerker zei dat ie het allemaal ging regelen, na 3 uur opnieuw gebeld en zei die medewerker dat er niets in werking gezet was. Daarna kreeg ik na een kwartier een sms dat ik een auto op kon halen een half uur verderop. Eventuele taxikosten zouden worden vergoed. Ik hoop dat jij al nieuws te horen hebt gekregen.GWGN schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Oei ook niet best.. die van mij kon dus nog wel rijden, maar niet meer laden. Maar gaf dezelfde melding. Wel zorgwekkend.. En fijn dat je vervangend vervoer hebt. Ik ben niet zo onder de indruk van KIW. Hij is vrijdag afgesleept en ik heb nog steeds geen vervangend vervoer. Heb de hele dag zitten wachten vrijdag tot ze een auto zouden brengen. Om 16.30 uur zeiden ze ineens dat ik hem op moest halen. We gaan het zien vandaag..
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Nou vandaag weer met het langzaam inparkeren werken de sensoren aan de voorkant niet,sta ik stil zet ik hem in T en geven de sensoren wel aan dat ik bijna tegen een hek sta. Dit is niet normaal dit heb ik bij andere auto's in het verleden nooit meegemaakt.mpp_hs schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:39:
[...]
Ik vind ze wel goed werken, maar ik moet me wel de tijd nemen om de sensoren hun werk te laten doen en ik kijk ook altijd op de camera, zeker de 360 camera vind ik erg fijn.
Wat ik wel merk is dat de sensoren niet altijd vanzelf aangaan, zeker als ik vooruit de oprit thuis op rij. Dus ik check ze wel altijd even voordat ik ga parkeren.
Ben me laatst wel helemaal de tyfus geschrokken toen ik nog 50 cm had om achteruit in te parkeren voordat ik een boom zou raken, de auto opeens vol in de noodrem ging. Het voelde echt alsof ik iets raakte, was gelukkig niet het geval. Het zal wel een grasspriet geweest zijn. Paar dagen erna met mijn wederhelft in de auto, ik achter het stuur en gebeurde hetzelfde, dat was dan wel weer grappig om haar reactie te zien.
Vooruit inparkeren is inderdaad helemaal waardeloos met die sensoren.pollekeb schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:57:
[...]
Nou vandaag weer met het langzaam inparkeren werken de sensoren aan de voorkant niet,sta ik stil zet ik hem in T en geven de sensoren wel aan dat ik bijna tegen een hek sta. Dit is niet normaal dit heb ik bij andere auto's in het verleden nooit meegemaakt.
Die lijken standaard niet aan te staan.
Als ik de auto in de achteruit zijn gaan de parkeersensoren aan de voorkant ook aan en dan opeen ziet hij dat je al zo goed als tegen het bosje voor je aanstaat.
Alleen handmatig inschakelen werkt.
Dit moet een software probleem zijn dat vrij makkelijk op te lossen is toch? Kan me niet voorstellen dat dit de standaard werking is...thedon46 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:05:
[...]
Vooruit inparkeren is inderdaad helemaal waardeloos met die sensoren.
Die lijken standaard niet aan te staan.
Als ik de auto in de achteruit zijn gaan de parkeersensoren aan de voorkant ook aan en dan opeen ziet hij dat je al zo goed als tegen het bosje voor je aanstaat.
Alleen handmatig inschakelen werkt.
Tsjonge, daar zit je niet op te wachten. Balen voor jullie beide!wautah91 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:50:
[...]
jeetje balen zeg... De eerste medewerker zei dat ie het allemaal ging regelen, na 3 uur opnieuw gebeld en zei die medewerker dat er niets in werking gezet was. Daarna kreeg ik na een kwartier een sms dat ik een auto op kon halen een half uur verderop. Eventuele taxikosten zouden worden vergoed. Ik hoop dat jij al nieuws te horen hebt gekregen.
V2X is en komt niet voorlopig niet meer beschikbaar als standaard onderdeel van de uitrusting in de 2027 modellen heb ik zojuist van mijn dealer begrepen.Lawrentz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:30:
[...]
Even voor de volledigheid.
V2L is iets anders dan V2X (V2H, V2G), maar dat had je inmiddels al begrepen lijkt me.
- V2L is bedoeld om een espressoapparaat of airfryer aan te sluiten, bijvoorbeeld op de camping.
- V2X (V2H, V2G) is bedoeld om de EV als thuisbatterij/UPS te gebruiken.
Er zijn ongetwijfeld nog meer opties maar die laat ik even voor wat het is.
De 2027 modellen worden EUR 1000 goedkoper maar dan zonder V2X
V2X komt als optie beschikbaar wanneer V2X landelijk beschikbaar komt en gaan EUR 2000.
Voor wat het waard is allemaal.
inmiddels vervangend vervoer gelukkig. Begint wat off topic te worden, dus er verder niet uitgebreid op in gaan. Eventuele uitkomsten rondom de EV5 zal ik natuurlijk wel delenwautah91 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:50:
[...]
jeetje balen zeg... De eerste medewerker zei dat ie het allemaal ging regelen, na 3 uur opnieuw gebeld en zei die medewerker dat er niets in werking gezet was. Daarna kreeg ik na een kwartier een sms dat ik een auto op kon halen een half uur verderop. Eventuele taxikosten zouden worden vergoed. Ik hoop dat jij al nieuws te horen hebt gekregen.
Dit kan met een instelling aangepast worden. Weet niet uit m’n hoofd waar precies maar afgelopen week kwam ik het toevallig tegen in de instellingen. Sindsdien staan de sensoren voor altijd aan. (Lampje brand ook altijd op de knop)RoVrie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:17:
[...]
Dit moet een software probleem zijn dat vrij makkelijk op te lossen is toch? Kan me niet voorstellen dat dit de standaard werking is...
Snow is only frozen water
Hier moet ik even naar kijken... vond dit ook lastig. Zou top zijn als dit standaard aan kan komen te staan. Onder de 10/15km/h.Wally-S schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:59:
[...]
Dit kan met een instelling aangepast worden. Weet niet uit m’n hoofd waar precies maar afgelopen week kwam ik het toevallig tegen in de instellingen. Sindsdien staan de sensoren voor altijd aan. (Lampje brand ook altijd op de knop)
Oh oh, dat met die 12v accu is ook al een paar keer probleem geweest met de EV6 van pa (2021 model). Toen zeiden ze (de berger) dat er probleem was met de omvormer van 800v accu naar 12v boordaccu en dat het hoofdpijn dossier was van Kia. Dat er af en toe een piekje optrad waardoor de 12v accu gefrituurd werd. Had toch wel verwacht dat dat in 5 jaar opgelost zou moeten zijn...
Klopt, moet je handmatig doen. Was alleen 1 keer nodig bij eerste keer laden richting Frankrijk, voor de rest stond hij op "Normaal" en was het niet nodig.sajma schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:41:
[...]
Nu is het voorverwarmen van de accu - denk ik - geen issue maar als je de route naar Maps stuurt werkt het voorwarmen niet mocht dat nodig zijn, toch?
Ja dat kan, laatst nog moeten doen omdat dit door een update uit was geschakeld. Zie bijv. pagina 577 onderaan:Wo0Zzz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:03:
[...]
Hier moet ik even naar kijken... vond dit ook lastig. Zou top zijn als dit standaard aan kan komen te staan. Onder de 10/15km/h.
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/au/en/files/owners-manuals/ev3/Kia-EV3-SV-owners-manual-MY25.pdf
Gevonden inderdaad.marcelcee schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:28:
[...]
Ja dat kan, laatst nog moeten doen omdat dit door een update uit was geschakeld. Zie bijv. pagina 577 onderaan:
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/au/en/files/owners-manuals/ev3/Kia-EV3-SV-owners-manual-MY25.pdf
Via dit scherm, bestuurdershulp, dan parkeerveiligheid selecteren.
dan de optie PDW aanzetten, en eventueel veiligheid voorkant/zijkant.
Dit is een goeie om in t achterhoofd te houdenmarcelcee schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:28:
[...]
Ja dat kan, laatst nog moeten doen omdat dit door een update uit was geschakeld. Zie bijv. pagina 577 onderaan:
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/au/en/files/owners-manuals/ev3/Kia-EV3-SV-owners-manual-MY25.pdf
Toch wel lekker dat alles tegenwoordig een "instelling" is he. Dat is dan weer t voordeel van al die electronica in je auto.
Klopt, dus ik heb alles nog maar eens nagelopen voor de eerste flinke reis met de EV5. Koffer erachter voor wat extra bagageruimte.RoVrie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:59:
[...]
Dit is een goeie om in t achterhoofd te houden![]()
Toch wel lekker dat alles tegenwoordig een "instelling" is he. Dat is dan weer t voordeel van al die electronica in je auto.
Voor de mensen die nog op hun trekhaak wachten, 25 april de auto opgehaald, en vandaag gebeld dat de trekhaak binnen is.
Dan is het alleen nog wachten op de werkplaats, halverwege juni was de eerste optie.
Dan is het alleen nog wachten op de werkplaats, halverwege juni was de eerste optie.
Moet er “schade” worden toegebracht aan de auto (lees: zaken uitgezaagd worden ed) om de trekhaak te plaatsen?
Van mijn leasemaatschappij mag ik een trekhaak plaatsen, maar ben ik wel verantwoordelijk voor alle eventuele schade die daaruit volgt.
Van mijn leasemaatschappij mag ik een trekhaak plaatsen, maar ben ik wel verantwoordelijk voor alle eventuele schade die daaruit volgt.
Ja, althans er wordt een stuk uit de bodemplaat gezaagd om de trekhaak te plaatsen.Petertjuh360 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:32:
Moet er “schade” worden toegebracht aan de auto (lees: zaken uitgezaagd worden ed) om de trekhaak te plaatsen?
Van mijn leasemaatschappij mag ik een trekhaak plaatsen, maar ben ik wel verantwoordelijk voor alle eventuele schade die daaruit volgt.
Echter of je dit als schade moet bestempelen weet ik niet, zeker niet als het door een erkende KIA dealer wordt gedaan. Uiteindelijk krijg je er wel een trekhaak (=meerwaarde) voor terug.
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!
Ja, het gat voor de trekhaak zit er in eerste instantie niet.Petertjuh360 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:32:
Moet er “schade” worden toegebracht aan de auto (lees: zaken uitgezaagd worden ed) om de trekhaak te plaatsen?
Van mijn leasemaatschappij mag ik een trekhaak plaatsen, maar ben ik wel verantwoordelijk voor alle eventuele schade die daaruit volgt.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84977162
"Van je leasemaatschappij mag je een trekhaak plaatsen"Petertjuh360 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:32:
Moet er “schade” worden toegebracht aan de auto (lees: zaken uitgezaagd worden ed) om de trekhaak te plaatsen?
Van mijn leasemaatschappij mag ik een trekhaak plaatsen, maar ben ik wel verantwoordelijk voor alle eventuele schade die daaruit volgt.
Ik zou daar al stoppen met zorgen maken als je het vervolgens door de Kia dealer laat doen op de manier zoals het voor de EV5 bedoeld is. Officiëler kun je het niet doen, dus meer kan de LM ook niet verwachten, toch?
@FJP84 jij al wat gehoord van je LM? Je had ook begin feb al besteld toch?
Mijn huidige contract loopt nog 10 dagen 🤣
Mijn huidige contract loopt nog 10 dagen 🤣
Wo0Zzz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:53:
[...]
Gevonden inderdaad.
[Afbeelding] Via dit scherm, bestuurdershulp, dan parkeerveiligheid selecteren.
[Afbeelding] dan de optie PDW aanzetten, en eventueel veiligheid voorkant/zijkant.
Inderdaad deze stond nu uit, waarschijnlijk door laatste update 😡 thanks for infoWo0Zzz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:53:
[...]
Gevonden inderdaad.
[Afbeelding] Via dit scherm, bestuurdershulp, dan parkeerveiligheid selecteren.
[Afbeelding] dan de optie PDW aanzetten, en eventueel veiligheid voorkant/zijkant.
Nee, verwachting qua levering is nu 15-21 juni volgend de app van de LM. Vandaag eens gebeld met leverende dealer, maar het systeem werkte niet mee. Ik zou teruggebeld worden maar is er niet meer van gekomen. Deze week nog eens een poging wagen. Jij? Maandag tik ik de 5 jaar met de Enyaq aan.RoVrie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:37:
@FJP84 jij al wat gehoord van je LM? Je had ook begin feb al besteld toch?
Mijn huidige contract loopt nog 10 dagen 🤣
Toen ik de auto nieuw had stond het stuur recht. Na de eerste bandenwissel had ik het idee dat het stuur wat scheef stond, gewacht tot de volgende bandenwissel maar het probleem bleef. Vervolgens binnen bij de dealer en de uitlijning stond inderdaad verkeerd. Opnieuw uitgelijnd en alles weer in orde.vinno86 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:01:
[...]
ABS zal ongetwijfeld ook z'n werk gedaan hebben maar ABS zorgt niet voor een abrupte stop dat is de FCA.. maar ik vind het allemaal net zo vreemd als jij, meer dan wat ik heb meegemaakt kan ik er ook niet van zeggen en het stuur was 100% perfect uitgelijnd voor de ingreep. De auto trekt nu ook licht naar rechts en met HDA aan merk ik nu ook dat ie constant aan het corrigeren is naar links.
Als het kon ging ik inderdaad onmiddellijk naar de dealer maar zoals je misschien wel weet is het momenteel weekend en dan is de dealer/werkplaats dicht dus dat gaat hem niet worden.
Ik heb alvast online een afspraak gemaakt op het eerst mogelijke moment (8jun) voor de zekerheid maar ik ga morgen ochtend bellen om het zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.
De auto rijdt verder ook gewoon nog dus ik verwacht ook niet dat de dealer het als een spoedgeval zal beoordelen maar ik ga m'n best doen.
Tot een week of 2 geleden, vooruit een parkeervak in en aldus de FCA te snel met een noodremming tot gevolg terwijl de wielen nog gedraaid/onder een hoek stonden. Gevolg: stuur staat wéér scheef in de middenstand/auto trekt naar rechts + ook continu correcties met HDA op de snelweg.
Ik zal dus maar weer een afspraak maken. Benieuwd wat de conclusie bij jou zal zijn begin juni (of kon je uiteindelijk eerder terecht?), hopelijk geen designfout met te slappe stuurstangen ofzo 😅
[ Voor 5% gewijzigd door theredone51 op 27-05-2026 23:55 ]
Kia wordt genoemd: https://nos.nl/artikel/2616113-elektrische-auto-kan-problemen-elektriciteitsnet-oplossen
Zou het de EV5 zijn? Met welke laadpaal..? Ben benieuwd!
- edit -
Lijkt enkel de EV9 te zijn op basis van deze pagina: https://www.kia.com/nl/elektrisch/slim-laden/
Zou het de EV5 zijn? Met welke laadpaal..? Ben benieuwd!
- edit -
Lijkt enkel de EV9 te zijn op basis van deze pagina: https://www.kia.com/nl/elektrisch/slim-laden/
[ Voor 24% gewijzigd door Petertjuh360 op 28-05-2026 09:08 ]
Ja, goed punt! DankjewelRoVrie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:32:
[...]
"Van je leasemaatschappij mag je een trekhaak plaatsen"
Ik zou daar al stoppen met zorgen maken als je het vervolgens door de Kia dealer laat doen op de manier zoals het voor de EV5 bedoeld is. Officiëler kun je het niet doen, dus meer kan de LM ook niet verwachten, toch?
Ik tik volgende week zaterdag (6 juni) de 5 jaar aan, en dan is de bestelling ook precies 4 maanden geleden geplaatst.FJP84 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:12:
[...]
Nee, verwachting qua levering is nu 15-21 juni volgend de app van de LM. Vandaag eens gebeld met leverende dealer, maar het systeem werkte niet mee. Ik zou teruggebeld worden maar is er niet meer van gekomen. Deze week nog eens een poging wagen. Jij? Maandag tik ik de 5 jaar met de Enyaq aan.
De levering zal ook wel eind juni worden vermoed ik. Het is bij de zelfde LM, dus nog even in de Enyaq doorrijden is geen probleem
Mijn verwachte aankomsttijd was 15-21 juni en ik dacht dat de auto dan op de NOCC ADRIATIC zou staan met een aankomstdatum in Rotterdam van 19 mei jl.
Vandaag melding van LM dat deze nu in week 27 (29 juni-5 juli is. Reden dealer volgens bericht: Ongewijzigd.
Kijk ik dan naar het eerstvolgende schip vanuit PYEONGTAEK en bestemming Rotterdam dan is dat de MORNING LISA met een vertrekdatum 25 mei 2026 en een aankomstdatum 10 juli 2026.
Dat kan hem dus niet zijn.
Kan het zijn dat er een andere vertrekplaats is óf dat de gewijzigde afleverdatum zomaar heen en weer kan schieten?
Mijn VIN nummer was overigens al op 28 april bekend.
Vandaag melding van LM dat deze nu in week 27 (29 juni-5 juli is. Reden dealer volgens bericht: Ongewijzigd.
Kijk ik dan naar het eerstvolgende schip vanuit PYEONGTAEK en bestemming Rotterdam dan is dat de MORNING LISA met een vertrekdatum 25 mei 2026 en een aankomstdatum 10 juli 2026.
Dat kan hem dus niet zijn.
Kan het zijn dat er een andere vertrekplaats is óf dat de gewijzigde afleverdatum zomaar heen en weer kan schieten?
Mijn VIN nummer was overigens al op 28 april bekend.
[ Voor 4% gewijzigd door wimbre op 28-05-2026 20:53 ]
Vanmiddag het telefoontje gekregen dat mijn EV5 GT-Line Business Edition in de kleur Red Magma komende dinsdag bij de dealer staat en volgende week vrijdag een afspraak om deze op te halen.
Auto is al in oktober of november besteld, maar leasecontract loopt volgende week woensdag af. Auto was van de week het land binnen gekomen begreep ik van de dealer, dus blijkbaar kunnen ze bij het bestellen óf aardig plannen óf hij heeft veel geluk gehad...
Auto is al in oktober of november besteld, maar leasecontract loopt volgende week woensdag af. Auto was van de week het land binnen gekomen begreep ik van de dealer, dus blijkbaar kunnen ze bij het bestellen óf aardig plannen óf hij heeft veel geluk gehad...
Ik ben eerder geweest maar ze hadden eigenlijk geen tijd dus hebben "tussendoor" gekeken, claimen wel dat ze de auto hebben nagekeken op beschadigingen e.d. maar volgens mij hebben ze hem alleen uitgelijnd.. en dat uitlijnen hebben ze ook nog eens door een andere random garage in de buurt laten doen omdat ze zelf geen tijd hadden.theredone51 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:51:
[...]
Toen ik de auto nieuw had stond het stuur recht. Na de eerste bandenwissel had ik het idee dat het stuur wat scheef stond, gewacht tot de volgende bandenwissel maar het probleem bleef. Vervolgens binnen bij de dealer en de uitlijning stond inderdaad verkeerd. Opnieuw uitgelijnd en alles weer in orde.
Tot een week of 2 geleden, vooruit een parkeervak in en aldus de FCA te snel met een noodremming tot gevolg terwijl de wielen nog gedraaid/onder een hoek stonden. Gevolg: stuur staat wéér scheef in de middenstand/auto trekt naar rechts + ook continu correcties met HDA op de snelweg.
Ik zal dus maar weer een afspraak maken. Benieuwd wat de conclusie bij jou zal zijn begin juni (of kon je uiteindelijk eerder terecht?), hopelijk geen designfout met te slappe stuurstangen ofzo 😅
Uitlijning is nog steeds niet perfect helaas, ik heb 8 juni een afspraak bij een andere KIA dealer om hem nog een keer te laten uitlijnen.. kijken of daar wel gekwalificeerd personeel rondloopt.
Ik twijfel nu wel om dat FCA uit te zetten want de remkracht is blijkbaar zo fors dat het gelijk je aandrijving aantast.. alleen mis je hem dan wel in een echte noodsituatie.
Maar als het bij jou bij inparkeren al gebeurt laat staan als je 50-60km/h reed zoals ik, ik dacht serieus dat alles afbrak daar beneden, de auto rijdt sindsdien ook minder fijn vind ik al kan dat een beetje placebo zijn. Het is namelijk moeilijk om het gevoel van de rijcomfort van eerder terug te halen in je hoofd zeg maar.. dan zou ik eigenlijk eens in een andere EV5 moeten gaan zitten ofzo.
Bevestigd in ieder geval dat ik niet gek ben en de oorzaak wel degelijk aan de noodrem ligt.
De Morning Chant zit daar nog tussen met bestemming Antwerpen. Geplande aankomst 24 juni. Dat zou m kunnen zijn dan toch?wimbre schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:23:
Mijn verwachte aankomsttijd was 15-21 juni en ik dacht dat de auto dan op de NOCC ADRIATIC zou staan met een aankomstdatum in Rotterdam van 19 mei jl.
Vandaag melding van LM dat deze nu in week 27 (29 juni-5 juli is. Reden dealer volgens bericht: Ongewijzigd.
Kijk ik dan naar het eerstvolgende schip vanuit PYEONGTAEK en bestemming Rotterdam dan is dat de MORNING LISA met een vertrekdatum 25 mei 2026 en een aankomstdatum 10 juli 2026.
Dat kan hem dus niet zijn.
Kan het zijn dat er een andere vertrekplaats is óf dat de gewijzigde afleverdatum zomaar heen en weer kan schieten?
Mijn VIN nummer was overigens al op 28 april bekend.
Dat zou zeker kunnen. Ik had vorige week al een mail gestuurd om te checken of alles volgens planning verloopt maar heb nog geen reactie van de dealer ontvangen. Behalve een andere afleverdatum via de app.RoVrie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:02:
[...]
De Morning Chant zit daar nog tussen met bestemming Antwerpen. Geplande aankomst 24 juni. Dat zou m kunnen zijn dan toch?
Mijn auto staat naast die van jou verwacht ik want ik heb dezelfde aflever week ontvangen.wimbre schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:23:
Mijn verwachte aankomsttijd was 15-21 juni en ik dacht dat de auto dan op de NOCC ADRIATIC zou staan met een aankomstdatum in Rotterdam van 19 mei jl.
Vandaag melding van LM dat deze nu in week 27 (29 juni-5 juli is. Reden dealer volgens bericht: Ongewijzigd.
Kijk ik dan naar het eerstvolgende schip vanuit PYEONGTAEK en bestemming Rotterdam dan is dat de MORNING LISA met een vertrekdatum 25 mei 2026 en een aankomstdatum 10 juli 2026.
Dat kan hem dus niet zijn.
Kan het zijn dat er een andere vertrekplaats is óf dat de gewijzigde afleverdatum zomaar heen en weer kan schieten?
Mijn VIN nummer was overigens al op 28 april bekend
De Morning Chant gaat eerst naar de UK, en daarna naar Antwerpen. Ik verwacht dat ze hem daar lossen en dan naar de dealer brengen.
Mijn EV5 is aangekomen bij de dealer. Verkoop zou me moeten gaan bellen voor afleverafspraak. Mogelijk dat ik morgen zelf een belletje waag.
Leuk dit Forum.
Ik heb op 8 mei prive een Kia EV5 GT Iceberg Green besteld.
Verwachten levertijd zou 2,5 maand zijn volgens de dealer. Ik ben benieuwd wat dit gaat worden.
Ik zal aan de dealer even navragen of hij al wat weet.
Ik heb op 8 mei prive een Kia EV5 GT Iceberg Green besteld.
Verwachten levertijd zou 2,5 maand zijn volgens de dealer. Ik ben benieuwd wat dit gaat worden.
Ik zal aan de dealer even navragen of hij al wat weet.
Cool! Dat is dan sneller dan de 15-21 juni wat je van de week zei.FJP84 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:50:
Mijn EV5 is aangekomen bij de dealer. Verkoop zou me moeten gaan bellen voor afleverafspraak. Mogelijk dat ik morgen zelf een belletje waag.
Ik vermoed ook dat mijn LM "ham-'n'-eggs" laat weten tot de dealer ook echt zegt dat de auto opgehaald kan worden, of zelfs wanneer het huidige contract echt helemaal uitgediend is... (je zou toch maar een eurootje missen op die 5 jaar he).
Welkomrmank schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:34:
Leuk dit Forum.
Ik heb op 8 mei prive een Kia EV5 GT Iceberg Green besteld.
Verwachten levertijd zou 2,5 maand zijn volgens de dealer. Ik ben benieuwd wat dit gaat worden.
Ik zal aan de dealer even navragen of hij al wat weet.
Met GT, bedoel je GT-line neem ik aan? De GT is nog niet te bestellen. Iceberg Green is natuurlijk een HEEEEL goede kleurkeuze
Voor wat het waard is: mijne is 6 februari besteld en ik zit nog altijd te wachten. Ik denk dat je je voor moet bereiden dat je die 2,5 maand levertijd niet gaat halen. Het merendeel dat ik hier voorbij zie komen heeft zo'n 3/4/5 maanden zitten wachten, uitzonderingen daar gelaten van auto's die al in voorraad stonden of nog niet toegewezen waren.
Succes met alles terug lezen
Ik heb een bericht mogen ontvangen vanuit de leverende dealer. verwachte losdatum is week 26. trekhaak moet nog gemonteerd worden gaven ze aan.
half februari de Kia EV5 Air besteld.
half februari de Kia EV5 Air besteld.
En daar zijn dit soort fora dus top voor, zodat je qua verhaal ook wat sterker staat bij de garage, omdat je blijkbaar niet de enige bent.vinno86 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:00:
[...]
Ik ben eerder geweest maar ze hadden eigenlijk geen tijd dus hebben "tussendoor" gekeken, claimen wel dat ze de auto hebben nagekeken op beschadigingen e.d. maar volgens mij hebben ze hem alleen uitgelijnd.. en dat uitlijnen hebben ze ook nog eens door een andere random garage in de buurt laten doen omdat ze zelf geen tijd hadden.
Uitlijning is nog steeds niet perfect helaas, ik heb 8 juni een afspraak bij een andere KIA dealer om hem nog een keer te laten uitlijnen.. kijken of daar wel gekwalificeerd personeel rondloopt.
Ik twijfel nu wel om dat FCA uit te zetten want de remkracht is blijkbaar zo fors dat het gelijk je aandrijving aantast.. alleen mis je hem dan wel in een echte noodsituatie.
Maar als het bij jou bij inparkeren al gebeurt laat staan als je 50-60km/h reed zoals ik, ik dacht serieus dat alles afbrak daar beneden, de auto rijdt sindsdien ook minder fijn vind ik al kan dat een beetje placebo zijn. Het is namelijk moeilijk om het gevoel van de rijcomfort van eerder terug te halen in je hoofd zeg maar.. dan zou ik eigenlijk eens in een andere EV5 moeten gaan zitten ofzo.
Bevestigd in ieder geval dat ik niet gek ben en de oorzaak wel degelijk aan de noodrem ligt.
Lag iets genuanceerder. Aangekomen bij delivery center. Daar wordt mits beschikbaar trekhaak gemonteerd, dan door naar leverende dealer. Ik verwacht wel ergens volgende week het verlossende telefoontjeRoVrie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:42:
[...]
Cool! Dat is dan sneller dan de 15-21 juni wat je van de week zei.
Ik vermoed ook dat mijn LM "ham-'n'-eggs" laat weten tot de dealer ook echt zegt dat de auto opgehaald kan worden, of zelfs wanneer het huidige contract echt helemaal uitgediend is... (je zou toch maar een eurootje missen op die 5 jaar he).
Dat is geen regel van meden en perzen. Als je huidige lease auto zwaar onder water staat, om welke reden dan ook, dan gaat die eerder de deur uit dan je hebt afgesloten in je leasecontract.RoVrie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:42:
[...]
Cool! Dat is dan sneller dan de 15-21 juni wat je van de week zei.
Ik vermoed ook dat mijn LM "ham-'n'-eggs" laat weten tot de dealer ook echt zegt dat de auto opgehaald kan worden, of zelfs wanneer het huidige contract echt helemaal uitgediend is... (je zou toch maar een eurootje missen op die 5 jaar he).
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
wauw, wat cool! Ik heb vandaag een nieuwe uitdrukking geleerd (ja, ik moest m Googlen)Snuffel schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:26:
[...]
Dat is geen regel van meden en perzen. Als je huidige lease auto zwaar onder water staat, om welke reden dan ook, dan gaat die eerder de deur uit dan je hebt afgesloten in je leasecontract.
Maar je hebt gelijk hoor! Ik ben gewoon ongeduldig...
Hier ook een EV5 GT-line Iceberg Green sinds 13 februari in bestelling. Zou ook op de Morning Chant moeten staan, want van de dealer 29-6 als waarschijnlijke losdatum gehoord.
Het wordt krap of ik er 8 juli al mee op vakantie kan. Anders nog een laatste vakantie met de EV6 (Plus in Snow White pearl) waar ik met volle tevredenheid dan bijna 5 jaar in heb kunnen rijden.
Het wordt krap of ik er 8 juli al mee op vakantie kan. Anders nog een laatste vakantie met de EV6 (Plus in Snow White pearl) waar ik met volle tevredenheid dan bijna 5 jaar in heb kunnen rijden.
[ Voor 3% gewijzigd door TheX op 30-05-2026 12:31 ]
Als mijne niet al ergens binnen is, hoop ik dat mijne (precies dezelfde als jouw bestelling) naast jouwe op de Morning Chant staatTheX schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:30:
Hier ook een EV5 GT-line Iceberg Green sinds 13 februari in bestelling. Zou ook op de Morning Chant moeten staan, want van de dealer 29-6 als waarschijnlijke losdatum gehoord.
Het wordt krap of ik er 8 juli al mee op vakantie kan. Anders nog een laatste vakantie met de EV6 (Plus in Snow White pearl) waar ik met volle tevredenheid dan bijna 5 jaar in heb kunnen rijden.
Bugje in de app, de plus en min knoppen bij de stoelventilatie werken andersom.
Hm, toch niet denk ik. Min wordt gezien als kouder en plus warmer en schakelt door naar verwarming. Niet intuïtief, maar de logica is er.
Hm, toch niet denk ik. Min wordt gezien als kouder en plus warmer en schakelt door naar verwarming. Niet intuïtief, maar de logica is er.
[ Voor 14% gewijzigd door Aurora op 30-05-2026 15:30 ]
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
Wanneer hadden jullie hem besteld?RoVrie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:39:
[...]
Als mijne niet al ergens binnen is, hoop ik dat mijne (precies dezelfde als jouw bestelling) naast jouwe op de Morning Chant staat
Hoe bevalt trouwens de stoelventilatie? Daar ben ik wel benieuwd naar...
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Ik zie vaak de navigatie op het homescreen staan. Het is zeker niet mogelijk om bijv. Google Maps daar te tonen. Android auto is altijd full screen toch?
Android Auto is full screen opgesplitst in twee delen.FJP84 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:33:
Ik zie vaak de navigatie op het homescreen staan. Het is zeker niet mogelijk om bijv. Google Maps daar te tonen. Android auto is altijd full screen toch?
Een groot deel voor bijvoorbeeld navigatie
Een klein deel voor een andere app zoals voor media.
Mijn eerste auto met, en zou op lange ritten richting de zon niet meer zonder willen. Net 1200km achter de kiezen. Gewoon op laagste stand en dat maakt een wereld van verschil, vind ik.kw_nl schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:21:
Hoe bevalt trouwens de stoelventilatie? Daar ben ik wel benieuwd naar...
Ik op 16 maart. De verwachte afleverweek van mijn GT PlusLinek Gravity Grey is nu week 27. Zou de kleur van een auto het verschil kunnen zijn qua levertijden (b.v. Magna Red)?
Tnx wist ik, ik heb het nu ook op de Skoda, was wel geinig geweest als je dan bijv. Navigatie zoals Google Maps, of Waze ook in het klein op het Home scherm van de KIA zelf had kunnen tonenLawrentz schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:46:
[...]
Android Auto is full screen opgesplitst in twee delen.
Een groot deel voor bijvoorbeeld navigatie
Een klein deel voor een andere app zoals voor media.
Is de bodemplaat niet omkeerbaar? Vaak heb je aan de ene kant glad kunststof met rubber ribben tegen t glijden, en aan de andere kant de bekende vloerbedekking achtige bekleding.Lawrentz schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:26:
Heb m'n rubberen mat (aftermarket) voor de bagageruime binnen, mn bedoeld voor situaties met natte spullen.
[Afbeelding]
Eerlijk gezegd voel ik er niet zo veel van, in ieder geval niet met gewoon een spijkerbroek aan..kw_nl schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:21:
Hoe bevalt trouwens de stoelventilatie? Daar ben ik wel benieuwd naar...
Maar ik heb het nog niet getest op langere ritten en met een korte broek dus ik geloof best dat je het dan wel zeker gaat voelen.
Dat zou niet slim zijn van KIA want dan verkopen ze geen anti-slip matten meerRoVrie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:52:
[...]
Is de bodemplaat niet omkeerbaar? Vaak heb je aan de ene kant glad kunststof met rubber ribben tegen t glijden, en aan de andere kant de bekende vloerbedekking achtige bekleding.
Het materiaal aan de onderkant van de bodemplaat is hetzelfde als de bovenkant.RoVrie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:52:
[...]
Is de bodemplaat niet omkeerbaar? Vaak heb je aan de ene kant glad kunststof met rubber ribben tegen t glijden, en aan de andere kant de bekende vloerbedekking achtige bekleding.
Omkeren van de bodemplaat zou wellicht kunnen omdat je de evt. vlekken niet ziet.
De bodemplaat heeft halverwege een vouw om het achterste deel op te kunnen tillen.
Die vouw werkt maar één kant op, dus wanneer de bodemplaat is omgedraaid kan je de vouw niet meer gebruiken. Maar wellicht is dat niet zo relevant wanneer er spullen op de bodemplaat liggen.
Een ander ding is de handgreep in de bodemplaat.
De handgreep zit alleen aan de bovenkant waardoor ik me afvraag hoe makkelijk de bodemplaat nog kan worden opgetild wanneer de bodemplaat is omgekeerd.
.
Excuses, ging wat verkeerd.
[ Voor 82% gewijzigd door Marc25579 op 31-05-2026 19:57 ]
Kan ook niet meer zonder. Vanaf nu moet elke nieuwe auto hierna deze functie hebbenkw_nl schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:21:
Hoe bevalt trouwens de stoelventilatie? Daar ben ik wel benieuwd naar...
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
Waar heb je hem besteld? of wie wordt de leverende dealer?TheX schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:30:
Hier ook een EV5 GT-line Iceberg Green sinds 13 februari in bestelling. Zou ook op de Morning Chant moeten staan, want van de dealer 29-6 als waarschijnlijke losdatum gehoord.
Het wordt krap of ik er 8 juli al mee op vakantie kan. Anders nog een laatste vakantie met de EV6 (Plus in Snow White pearl) waar ik met volle tevredenheid dan bijna 5 jaar in heb kunnen rijden.
Kwam deze via.een FB groep tegen:
https://terugroepregister...terugroepacties/MGP260177
https://terugroepregister...terugroepacties/MGP260177
Ik zag het ook, zo te zien moet ik even langs de dealer…FJP84 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:52:
Kwam deze via.een FB groep tegen:
https://terugroepregister...terugroepacties/MGP260177
Kunnen ze meteen even naar de easy entry van mijn bestuurdersstoel kijken want die werkt al niet sinds aflevering.
De mijne zou aanvankelijk 30 juni vbij de dealer worden afgeleverd, maar dat is opgeschoven (Excel sheet bij dealer gezien) naar Zondag (jawel) 12 July. In diezelfde sheet stonden meer auto's, ook van eerdere leveringen en bij ongeveer 40% stond 'vervroegd'. Dus dat kan ook :-) just saying.wimbre schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:32:
[...]
Dat zou zeker kunnen. Ik had vorige week al een mail gestuurd om te checken of alles volgens planning verloopt maar heb nog geen reactie van de dealer ontvangen. Behalve een andere afleverdatum via de app.
Leverende dealer KIA Wensink via XLlease.Joel1121 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:37:
[...]
Waar heb je hem besteld? of wie wordt de leverende dealer?
Zit je niet al te ver naar achteren ?TamsSH schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:50:
[...]
Ik zag het ook, zo te zien moet ik even langs de dealer…
Kunnen ze meteen even naar de easy entry van mijn bestuurdersstoel kijken want die werkt al niet sinds aflevering.
Ik dacht in het begin ook dat hij niet werkte maar het kwam omdat de stoel al ver naar achter staat dan doet hij niet verder naar achter schuiven.
Praktijkverbruik bij 25 graden valt me alleszins mee. Met vier personen (hoewel een peuter en baby niet veel wegen) + auto vol met spullen + 450l koffer op de trekhaak…
- 16 kWh/100km over 350km bij 100km/u (wel circa 30km non-snelweg wegens verkeerde afslag)
- 17,5 kWh/100km over meermaals 200+ km bij 110 km/u snelweg (wel inclusief files).
Op stukken in Frankrijk mag je natuurlijk 130 km/u, maar op grote delen ook maar 110. Vond het prima rijden om 110 aan te houden.
Verder, het opladen via Ionity gedaan. Met abonnement is dat 31-35 cent naast de snelweg voor de 400kW-laders. Met kindjes stoppen wij toch al gauw langer dan een half uur. Dus liet hem gewoon zo ver mogelijk tot 100% laden.
- 16 kWh/100km over 350km bij 100km/u (wel circa 30km non-snelweg wegens verkeerde afslag)
- 17,5 kWh/100km over meermaals 200+ km bij 110 km/u snelweg (wel inclusief files).
Op stukken in Frankrijk mag je natuurlijk 130 km/u, maar op grote delen ook maar 110. Vond het prima rijden om 110 aan te houden.
Verder, het opladen via Ionity gedaan. Met abonnement is dat 31-35 cent naast de snelweg voor de 400kW-laders. Met kindjes stoppen wij toch al gauw langer dan een half uur. Dus liet hem gewoon zo ver mogelijk tot 100% laden.
Is bij mij dus ook, de bestuurderstoel doet niks bij het uitstappen omdat ie gewoon niet verder kan. Dus dat is vrij logisch.vinno86 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:55:
[...]
Zit je niet al te ver naar achteren ?
Ik dacht in het begin ook dat hij niet werkte maar het kwam omdat de stoel al ver naar achter staat dan doet hij niet verder naar achter schuiven.
Dat heb ik idd ook, maar het zou toch mooi zijn als deze dan wel naar beneden ging. Nu ga ik elke keer over de zijsteun heen en bij mijn vorige auto is deze waarschijnlijk daardoor kapot gegaan.JuG schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:43:
[...]
Is bij mij dus ook, de bestuurderstoel doet niks bij het uitstappen omdat ie gewoon niet verder kan. Dus dat is vrij logisch.
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!
Nee, zulke lange benen heb ik niet 🙂vinno86 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:55:
[...]
Zit je niet al te ver naar achteren ?
Ik dacht in het begin ook dat hij niet werkte maar het kwam omdat de stoel al ver naar achter staat dan doet hij niet verder naar achter schuiven.
"De voorste onderste bevestigingsbout van de achterbank kan mogelijk ontbreken."FJP84 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:52:
Kwam deze via.een FB groep tegen:
https://terugroepregister...terugroepacties/MGP260177
Ben vanmiddag bij de werkplaats geweest.
De bevestigingsbout was aanwezig maar er kon een tikkie bij.
Ik mag weer op visite bij de KIA dealer. Wederom geen connectie met de KIA app en een OTA update die vastloopt. Twee weken geleden is de DCU-module vervangen, waar de dealer ongeveer een dag mee bezig was (i.v.m. het dashboard demonteren en monteren etc.). Dat zou de oorzaak moeten zijn, dachten ze. Mooi dat die DCU-module is vervangen, maar het probleem doet zich nu weer voor.
Vind wel dat dit bijzonder matig is voor KIA, met al hun ervaring op dit gebied. Misschien is het n=1 en ben ik het toevallig die er last van heeft.
Hiermee mis je dus ook de live-informatie voor het navigeren met de KIA-navigatie en ben ik weer aangewezen op Apple kaarten.
Zijn er hier ervaren KIA rijders hier aanwezig die dit probleem herkennen?
Vind wel dat dit bijzonder matig is voor KIA, met al hun ervaring op dit gebied. Misschien is het n=1 en ben ik het toevallig die er last van heeft.
Hiermee mis je dus ook de live-informatie voor het navigeren met de KIA-navigatie en ben ik weer aangewezen op Apple kaarten.
Zijn er hier ervaren KIA rijders hier aanwezig die dit probleem herkennen?
Nu snap ik dat je probleem opgelost moet worden door de dealer.j.j.feikens schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:00:
Ik mag weer op visite bij de KIA dealer. Wederom geen connectie met de KIA app en een OTA update die vastloopt. Twee weken geleden is de DCU-module vervangen, waar de dealer ongeveer een dag mee bezig was (i.v.m. het dashboard demonteren en monteren etc.). Dat zou de oorzaak moeten zijn, dachten ze. Mooi dat die DCU-module is vervangen, maar het probleem doet zich nu weer voor.
Vind wel dat dit bijzonder matig is voor KIA, met al hun ervaring op dit gebied. Misschien is het n=1 en ben ik het toevallig die er last van heeft.
Hiermee mis je dus ook de live-informatie voor het navigeren met de KIA-navigatie en ben ik weer aangewezen op Apple kaarten.
Zijn er hier ervaren KIA rijders hier aanwezig die dit probleem herkennen?
Zelf geen last van, maar ik gebruik ook altijd Carplay of Android Auto.
Maar hoezo ben je aangewezen op Apple kaarten? Je kunt op Iphone toch ook gewoon Google maps of Waze gebruiken?
Ipv de standaard navigatie van KIA, die ik erg fijn vind. Ik gebruikte eigenlijk uitsluitend de standaard navigatie van KIA. Ik kan inderdaad Waze of Google Maps gebruiken, maar die vind ik absoluut niet fijn. Bij die applicaties zie ik op een of andere manier de aanwijzingen ook niet in de cockpit (Apple kaarten daarentegen wel). Mijn vrouw heeft dat bij Google Maps wel (en identieke instellingen op de telefoons en in de profielen). Beetje off topic, kern van de post is dat ik wederom verbindingsproblemen met de KIA app heb, dus geen enkele actuele status van de auto kan raadplegen.thedon46 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:29:
[...]
Nu snap ik dat je probleem opgelost moet worden door de dealer.
Zelf geen last van, maar ik gebruik ook altijd Carplay of Android Auto.
Maar hoezo ben je aangewezen op Apple kaarten? Je kunt op Iphone toch ook gewoon Google maps of Waze gebruiken?
Hier is de leverdatum bekend. 30 juni. Kon een week eerder maar heb het laatste weekend van juni een trekhaak nodig. Toch maar even het zekere voor het onzekere gedaan.
[ Voor 11% gewijzigd door FJP84 op 04-06-2026 22:35 ]
In de Kia News update geeft Brian van het YT-kanaal EV Oddesey (UK) aan dat hij voor z'n EV3 een Dash Cam update heeft ontvangen.
YouTube: Kia News Update 4th June 2026 (vanaf 1:26')
Ben uiteraard benieuwd of de EU versie van onze EV5 en de EU regelgeving ons ook goed gezind is.
/f/image/Hao2PndRGv3xd8Dh7AZixe4L.png?f=fotoalbum_large)
Het YT-kanaal EV Oddesey bespreekt vaak interessante onderwerpen over Kia/Huybdai/Genesys.
YouTube: Kia News Update 4th June 2026 (vanaf 1:26')
Ben uiteraard benieuwd of de EU versie van onze EV5 en de EU regelgeving ons ook goed gezind is.
/f/image/Hao2PndRGv3xd8Dh7AZixe4L.png?f=fotoalbum_large)
Het YT-kanaal EV Oddesey bespreekt vaak interessante onderwerpen over Kia/Huybdai/Genesys.
Vraag, ik wilde eens de KIA app als widget proberen op mijn Android telefoon, terwijl ik de auto nog niet heb maar goed.
Ik krijg deze melding nu:
/f/image/ztQvZJ2P3WKzPisC0v51VrM6.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze instellingen en meer ingeschakeld maar het lost het issue niet op. Iemand een idee, of gaat dit pas werken als je connectie hebt met de auto?
Ik krijg deze melding nu:
/f/image/ztQvZJ2P3WKzPisC0v51VrM6.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze instellingen en meer ingeschakeld maar het lost het issue niet op. Iemand een idee, of gaat dit pas werken als je connectie hebt met de auto?
DIt gaat over accugebruik van je telefoonFJP84 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:11:
Vraag, ik wilde eens de KIA app als widget proberen op mijn Android telefoon, terwijl ik de auto nog niet heb maar goed.
Ik krijg deze melding nu:
[Afbeelding]
Ik heb deze instellingen en meer ingeschakeld maar het lost het issue niet op. Iemand een idee, of gaat dit pas werken als je connectie hebt met de auto?
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Heb het even voor je geprobeerd. De app had ik al maar de widget nog niet gebruikt. Kreeg precies dezelfde melding die je toont. Na het drukken op Ok een melding die je vervolgens naar de app instellingen brengt van Android. Daar de batterijverbruik op toestaan op de achtergrond gezet en het werkte. In de app is wel mijn Kia Niro gekoppeld dus of dat uitsluiting geeft weet ik niet.FJP84 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:11:
Vraag, ik wilde eens de KIA app als widget proberen op mijn Android telefoon, terwijl ik de auto nog niet heb maar goed.
Ik krijg deze melding nu:
[Afbeelding]
Ik heb deze instellingen en meer ingeschakeld maar het lost het issue niet op. Iemand een idee, of gaat dit pas werken als je connectie hebt met de auto?
Dank het is gelukt. Bij instellingen van batterijgebruik op achtergrond toestaan die al aan stond kon ik toch nog doorklikken. Daar de optie "onbeperkt" ingesteld.original4u schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:38:
[...]
Heb het even voor je geprobeerd. De app had ik al maar de widget nog niet gebruikt. Kreeg precies dezelfde melding die je toont. Na het drukken op Ok een melding die je vervolgens naar de app instellingen brengt van Android. Daar de batterijverbruik op toestaan op de achtergrond gezet en het werkte. In de app is wel mijn Kia Niro gekoppeld dus of dat uitsluiting geeft weet ik niet.
:strip_exif()/f/image/QcYtIHrTSg4BWJdElW16cbLK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QYqz6W3gNyYBot7wFtYBo7Hf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vFa7ZTRe7NQvA8vMvnX5r4VL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bn1fnQ72ATWPRpWhKGEeWUuZ.jpg?f=fotoalbum_large)