Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RoVrie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:53
Lawrentz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:16:
In de Kia News update geeft Brian van het YT-kanaal EV Oddesey (UK) aan dat hij voor z'n EV3 een Dash Cam update heeft ontvangen.
YouTube: Kia News Update 4th June 2026 (vanaf 1:26')

Ben uiteraard benieuwd of de EU versie van onze EV5 en de EU regelgeving ons ook goed gezind is.

[Afbeelding]

Het YT-kanaal EV Oddesey bespreekt vaak interessante onderwerpen over Kia/Huybdai/Genesys.
haha wat een heerlijk traag engels kanaal is dit :) Deze man neemt gewoon 1:43 uur om alles in de KIA EV5 aan te wijzen en uit te leggen.
Verschrikkelijk om van begin tot eind te kijken, ideaal voor naslag!
Zo kwam ik toevallig tegen dat de hood (bonnet) anti-rattle adjusters heeft? Heeft het EU model dat ook? Ik las hier in het verleden wat commentaar van mensen die een licht 'wapperende' motorkap hadden bij hogere snelheden. Wellicht kunnen zij hun adjusters dus even nakijken d:)b

• gurbo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:37
Ik heb het FIFA 2026 thema in de app “gekocht” (het kost 0,00 eur).

Als je het thema in de auto bekijkt, wordt de suggestie gewekt te worden dat je meerdere kleurstellingen kan kiezen. Het lukt mij alleen maar om de andere kleurstelling in de preview te bekijken.

Wat zie ik over het hoofd om een andere kleurstelling van het thema te kunnen gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJGE2hyh5NGsUlSbh5RMIS5kCKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JB4BjqssRmis6SKNkxTAlkUD.jpg?f=fotoalbum_large

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 06:17

Wokker

De avond wokkel

gurbo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:18:
Ik heb het FIFA 2026 thema in de app “gekocht” (het kost 0,00 eur).

Als je het thema in de auto bekijkt, wordt de suggestie gewekt te worden dat je meerdere kleurstellingen kan kiezen. Het lukt mij alleen maar om de andere kleurstelling in de preview te bekijken.

Wat zie ik over het hoofd om een andere kleurstelling van het thema te kunnen gebruiken?

[Afbeelding]
Laatst ook getest je moet gewoon op het gewenste bolletje klikken. En dan worden de kleuren omgezet. Daarna weer heel snel terug gegaan trouwens ;)

Het oneindige X 0

• gurbo
Wokker schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:36:
[...]

Laatst ook getest je moet gewoon op het gewenste bolletje klikken. En dan worden de kleuren omgezet. Daarna weer heel snel terug gegaan trouwens ;)
Dank. Dat is hoe ik het had verwacht.

Maar er gebeurd niks bij het aanklikken van een ander bolletje (op het scherm van het FIFA thema). Ik kan alleen op het bolletje linksboven klikken (waar in mijn screenshot een vinkje naast staat).

• RoVrie
gurbo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Dank. Dat is hoe ik het had verwacht.

Maar er gebeurd niks bij het aanklikken van een ander bolletje (op het scherm van het FIFA thema). Ik kan alleen op het bolletje linksboven klikken (waar in mijn screenshot een vinkje naast staat).
Is de 'aankoop' dan wel goed gesynced?

Over het algemeen vind ik dit soort thema's altijd heel kort leuk en ga ik snel weer terug op een standaard kleurinstelling. Daar lijkt toch altijd net even wat langer over nagedacht te zijn door de ontwikkelaars.

Neemt niet weg, dat t gewoon moet werken natuurlijk.

• gurbo
RoVrie schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:25:
[...]

Is de 'aankoop' dan wel goed gesynced?

Over het algemeen vind ik dit soort thema's altijd heel kort leuk en ga ik snel weer terug op een standaard kleurinstelling. Daar lijkt toch altijd net even wat langer over nagedacht te zijn door de ontwikkelaars.

Neemt niet weg, dat t gewoon moet werken natuurlijk.
Deze hint heeft mij geholpen. In de shop bleek het dat je meerdere opties kon kopen. Op de pagina waar ik eerst terecht kwam kreeg je automatisch “de standaard optie” van het thema.

En ben het met je eens. Het is voor een korte tijd leuk. Wat ik wel fijn vond dat de “menu tegels” net wat smaller waren waardoor er meer op het scherm past.

Bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AllDcAplefBCoWwBGGpKqKYKhPg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/18LFWyCQO7bbkBKC6KmYVdG1.png?f=fotoalbum_large

• schepmanovic
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:19
schepmanovic schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:55:
Nou de GT-PlusLine is besteld (lease via Alphabet) en inmiddels is de levertijd al aangepast! En dit keer niet naar achter zoals tijdens corona, maar naar voren: op 1 mei besteld en eerste verwachte afleverdatum was 30-09, gister bericht dat hij nu 26-07 verwacht wordt! Heel benieuwd, had dit niet verwacht zo snel
Gisteravond mail vd LM:

Verwachte datum in de week van 10 juli. Was al van 26-7 naar 24-7 verschoven maar nu nog eerder... Boot heeft wind mee?

• RoVrie
schepmanovic schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:33:
[...]

Gisteravond mail vd LM:

Verwachte datum in de week van 10 juli. Was al van 26-7 naar 24-7 verschoven maar nu nog eerder... Boot heeft wind mee?
Nogmaals bewijs dat er geen peil op die levertijden te trekken is. Ik zit al ruim 4 maanden te wachten zonder bericht, en inmiddels is ook m'n huidige lease contract verlopen :'(

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 21:03
Iemand deze melding al eens gehad in de Kia connect app ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld63TgJw98QRUERA5CXJIQQ-G08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UO4lTSea4vTTbhC5KTcJKEtC.png?f=fotoalbum_large

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:52
Ja vanochtend vroeg maar nu doet alles het weer.

• Pannekoek_NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-06 23:30
vinno86 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:40:
Iemand deze melding al eens gehad in de Kia connect app ?

[Afbeelding]
Zelfde hier. Ik moest sowieso allerlei voorwaarden bekijken en accepteren bij het openen van de app, daarna kwam deze melding.

Het lijkt erop dat er een update is geweest van de app/voorwaarden waardoor dit allemaal niet lekker meer loopt.

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:24

JuG

Ik kreeg het net ook. Ik kreeg een melding dat AC opladen gestart was (mijn vrouw heeft wagen me), open de app, moest een boel voorwaarden / communicatie instellingen bevestigen en nadien niets meer.

• Deadlypain
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 23:45
Vandaag geladen op de brennerpas en Italië ingereden. Mooi gemiddelde! 😎Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuEFXqyDUAxJ1WYx8_AzoXYwOsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUOB9Jkk9uRV2xbjrAmfG7pt.jpg?f=fotoalbum_large

• Baarts
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-06 20:53
Beste allemaal,

Gisteren naar de dealer geweest voor een issue met mijn EV5 GT Businessline. Ik heb deze nu bijna 2 maanden en heb nu 2x een vreemde situatie gehad.

De auto staat aan de laadpaal aangesloten en nadat hij volledig 100% is opgeladen krijg ik hiervan de melding op mijn telefoon. Maar daarna ontgrendelt hij ook direct de hele auto. Dit is nu 2 keer voorgekomen. De eerste keer was het overdag en kon ik de auto weer direct vergrendelen. De 2e keer was het midden in de nacht (zie screenshot met de melding van 0:58 uur) en kwam ik er pas in de ochtend achter. Mijn auto heeft toen zo'n 6 uur ontgrendelt gestaan aan de openbare weg. Niet echt ideaal.

De dealer had er nog niet eerder over gehoord en ging het onderzoeken maar ik verwacht hier niet veel uit. Heeft iemand hier ervaring mee en evt een oplossing?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2vEDZ4DDaYNdOFUKO2BBx-__7o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gSmYLsKPlUte88JDIANLR5i7.png?f=fotoalbum_large

• Baarts
Lawrentz schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:26:
Heb m'n rubberen mat (aftermarket) voor de bagageruime binnen, mn bedoeld voor situaties met natte spullen.

[Afbeelding]
Waar heb je deze besteld als ik vragen mag? Heb hier ook interesse in i.v.m. hond en vieze spullen met mountainbiken.

• Wo0Zzz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:15
Baarts schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:38:
Beste allemaal,

Gisteren naar de dealer geweest voor een issue met mijn EV5 GT Businessline. Ik heb deze nu bijna 2 maanden en heb nu 2x een vreemde situatie gehad.

De auto staat aan de laadpaal aangesloten en nadat hij volledig 100% is opgeladen krijg ik hiervan de melding op mijn telefoon. Maar daarna ontgrendelt hij ook direct de hele auto. Dit is nu 2 keer voorgekomen. De eerste keer was het overdag en kon ik de auto weer direct vergrendelen. De 2e keer was het midden in de nacht (zie screenshot met de melding van 0:58 uur) en kwam ik er pas in de ochtend achter. Mijn auto heeft toen zo'n 6 uur ontgrendelt gestaan aan de openbare weg. Niet echt ideaal.

De dealer had er nog niet eerder over gehoord en ging het onderzoeken maar ik verwacht hier niet veel uit. Heeft iemand hier ervaring mee en evt een oplossing?[Afbeelding]
Nee, is mij nog nooit opgevallen of iets gezien na een laadsessie. Staan de deur hendels ook naar buiten enzo dan?

Kan het ook zijn dat er een foutje in de app zit en dat de laadkabel bedoeld wordt? Die kun je wel instellen dat hij ontgrendeld bij laden gereed. Ik heb m dat hij pas ontgrendeld als ik de deur open.

• Baarts
Wo0Zzz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Nee, is mij nog nooit opgevallen of iets gezien na een laadsessie. Staan de deur hendels ook naar buiten enzo dan?

Kan het ook zijn dat er een foutje in de app zit en dat de laadkabel bedoeld wordt? Die kun je wel instellen dat hij ontgrendeld bij laden gereed. Ik heb m dat hij pas ontgrendeld als ik de deur open.
Ja de deurhendels en spiegels staan dan ook gewoon open. Dus je kan ook goed zien dat hij ontgrendelt is.

Waar in de app kan je dat doen? Ik heb dit nog niet kunnen vinden.

• RoVrie
Hèhè, ik kreeg vandaag eindelijk bericht van de LM dat mijn auto begin volgende week gelost wordt bij de dealer (ik weet nog niet welke) en dat zij contact met me opnemen voor de levering!

Nu al zin in volgende week! :)

• Wo0Zzz
Baarts schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Ja de deurhendels en spiegels staan dan ook gewoon open. Dus je kan ook goed zien dat hij ontgrendelt is.

Waar in de app kan je dat doen? Ik heb dit nog niet kunnen vinden.
Oh ja, dat is wel verrekte lastig.

Die instelling moet op het display ingesteld worden. Home, dan opzij swipen, EV aanklikken, dan stekkertje met tandwiel onderin, dan AC-laadinstellingen en dan naar beneden swipen. Dan altijd vergrendelen, dan ontgrendeld hij de kabel pas na ontgrendelen auto (let op, dit is maar paar seconden, anders moet je met sleutel weer opnieuw ontgrendelen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WV8Xh3YUzbrun-7N88QStJ6hgTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMrOcjYs3tkwGqKt3OTMD939.jpg?f=fotoalbum_large

• Baarts
Wo0Zzz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Oh ja, dat is wel verrekte lastig.

Die instelling moet op het display ingesteld worden. Home, dan opzij swipen, EV aanklikken, dan stekkertje met tandwiel onderin, dan AC-laadinstellingen en dan naar beneden swipen. Dan altijd vergrendelen, dan ontgrendeld hij de kabel pas na ontgrendelen auto (let op, dit is maar paar seconden, anders moet je met sleutel weer opnieuw ontgrendelen.)

[Afbeelding]
Ah super. Dat gaan we eens proberen, kijken of het dan opgelost is. Dank!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Ik heb vanmiddag mijn KIA aan de oploader gehangen, thuis. Hij is netjes gestart maar na 7kWh gestopt.
Nu wilde ik in de KIA app kijken, maar die heeft wat problemen, inloggen gaat net.

Echter het opladen wil nu niet meer starten, kabel eruit/erin, auto gestart/gestopt, etc. niks lijkt te helpen. Volgens de lader (Zappi) voorkomt de EV het laden.

Iemand meer van deze problemen, ik zou toch moeten kunnen laden als de app niet werkt ?

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 15:59

TweakBoy

---

BlackBurn schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:25:
Ik heb vanmiddag mijn KIA aan de oploader gehangen, thuis. Hij is netjes gestart maar na 7kWh gestopt.
Nu wilde ik in de KIA app kijken, maar die heeft wat problemen, inloggen gaat net.

Echter het opladen wil nu niet meer starten, kabel eruit/erin, auto gestart/gestopt, etc. niks lijkt te helpen. Volgens de lader (Zappi) voorkomt de EV het laden.

Iemand meer van deze problemen, ik zou toch moeten kunnen laden als de app niet werkt ?
Hetzelfde heb ik afgelopen week ook gehad. Ik heb een Peblar thuis staan, ingesteld op combinatie zonne-stroom en grid.

De fluctuaties waren denk ik het probleem. Eenmaal ingesteld op volledig van grid halen (en op de Kia kabel eruit en weer erin), ging het weer vlekkeloos laden. Misschien dat je daar wat aan hebt?

---

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

TweakBoy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:01:
[...]

Hetzelfde heb ik afgelopen week ook gehad. Ik heb een Peblar thuis staan, ingesteld op combinatie zonne-stroom en grid.

De fluctuaties waren denk ik het probleem. Eenmaal ingesteld op volledig van grid halen (en op de Kia kabel eruit en weer erin), ging het weer vlekkeloos laden. Misschien dat je daar wat aan hebt?
Thanks, ik heb het ondertussen ook weer werkend. Kabel los gehaald, Zappi herstart en ook op fast-mode gezet (vergelijkbaar met volledig van grid halen, denk ik). Kabel aangesloten en hij loopt nu.

Dat dit tegelijk met de app problemen was is denk ik een toevalligheid geweest.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• rblok
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:09
Lawrentz schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:26:
Heb m'n rubberen mat (aftermarket) voor de bagageruime binnen, mn bedoeld voor situaties met natte spullen.

[Afbeelding]
Kan je een link delen waar je deze hebt gehaald.
Vindt de vloer achter wel erg glad

Walking on water and developing software from a specification are easy if both are frozen. - Edward V Berard

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:58
Baarts schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Waar heb je deze besteld als ik vragen mag? Heb hier ook interesse in i.v.m. hond en vieze spullen met mountainbiken.
Tuurlijk mag je dat vragen.
https://www.justcarpets.nl/kofferbakmatten/kia/ev5/kia-ev5-rom-2025/?variant=var1&material=rubber

Je kan ook zoeken naar Kia EC kofferbakmat of zoiets.
Dan heb je meer opties dan alleen deze.

Het voordeel van een rubberen mat tov de harde bak van Kia zelf is dat een rubberen mat makkelijk is op te rollen en in schuur/garage te plaatsen zonder in de weg te staan.

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:25
Wo0Zzz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:11:
[...]

..(let op, dit is maar paar seconden, anders moet je met sleutel weer opnieuw ontgrendelen.)
Of je houdt je (digitale)sleutel in je zak en drukt op de handgreep, dan ontgrendeld de auto ook.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• Pannekoek_NL
Lawrentz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:00:
[...]

Tuurlijk mag je dat vragen.
https://www.justcarpets.nl/kofferbakmatten/kia/ev5/kia-ev5-rom-2025/?variant=var1&material=rubber

Je kan ook zoeken naar Kia EC kofferbakmat of zoiets.
Dan heb je meer opties dan alleen deze.

Het voordeel van een rubberen mat tov de harde bak van Kia zelf is dat een rubberen mat makkelijk is op te rollen en in schuur/garage te plaatsen zonder in de weg te staan.
Past deze mat ook goed wanneer je de bodemplaat op zijn laagste stand legt?

• Guy Mariën
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11-06 09:45
Beste allen,

Als kleine Belg ben ik hier nieuw...bij gebrek aan forum in België.

Ik heb 2 weken terug mijn EV5 opgehaald met trekhaak.

Wanneer ik mijn fietsendrager inplug reageert de ACC niet meer bij remmen.

Ronduit gevaarlijk... de ACC duwt terwijl ik rem en als ik de rem dan loslaat schiet de wagen vooruit.

Ik dien dus telkens de ACC af te sluiten met de stuurknop links boven en nadien kan ik natuurlijk niet meer restoren.

KIA lijkt me niet te kunnen helpen, iemand een gelijkaardig probleem of functioneert dit bij anderen met EV5 en trekhaak probleemloos???

Dank!!

• Wo0Zzz
Guy Mariën schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:16:
Beste allen,

Ronduit gevaarlijk... de ACC duwt terwijl ik rem en als ik de rem dan loslaat schiet de wagen vooruit.

Ik dien dus telkens de ACC af te sluiten met de stuurknop links boven en nadien kan ik natuurlijk niet meer restoren.

KIA lijkt me niet te kunnen helpen, iemand een gelijkaardig probleem of functioneert dit bij anderen met EV5 en trekhaak probleemloos???

Dank!!
Bij mij werkt alleen de i-Pedal, lane-assist en HDA niet bij gekoppelde trekhaak. ACC werkt wel gewoon volgens mij. Ik kan iig de afstand wel instellen (staat automatisch wel op stand 4 dan)

• Lawrentz
Pannekoek_NL schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:43:
[...]

Past deze mat ook goed wanneer je de bodemplaat op zijn laagste stand legt?
Dat is een ander model kofferbakbat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSU7mqxF1gX266uw6wZnv1FNQAM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MPy6pqFVegHuvFn4Rt5ayxCg.png?f=user_large

• EV5 Blackedout
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:02
Gewoon weer even een vraag, ik heb nu ruim 2K op de teller staan en ik waardeer de auto enorm. Het enige wat ik vervelend vind is dat als je HDA gebruikt en ook de autonome baanwissel hoe zenuwwachtig het systeem kan reageren. Maar goed daar gaat mijn opmerking niet over, nu kan ik lekker vaak thuis laden en ik dacht van de week ik wil toch eens een keer zien/ervaren dat het laden aan de snelweg (Fastnet) werkt. En dat werkt prima, bijna vlekkeloos. Maar ook echt leuk prijzig, in verhouding met tanken met een auto met een ice is dit bijna duurder. Voor 23Kwh betaalde ik €20. Kan dat goedkoper als je een lange reis/rit gaat maken? Is Fatsnet gewoon duur? Ik kon nergens zien voordat je je auto aansluit wat de prijs per Kwh is.

• vinno86
EV5 Blackedout schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:02:
Gewoon weer even een vraag, ik heb nu ruim 2K op de teller staan en ik waardeer de auto enorm. Het enige wat ik vervelend vind is dat als je HDA gebruikt en ook de autonome baanwissel hoe zenuwwachtig het systeem kan reageren. Maar goed daar gaat mijn opmerking niet over, nu kan ik lekker vaak thuis laden en ik dacht van de week ik wil toch eens een keer zien/ervaren dat het laden aan de snelweg (Fastnet) werkt. En dat werkt prima, bijna vlekkeloos. Maar ook echt leuk prijzig, in verhouding met tanken met een auto met een ice is dit bijna duurder. Voor 23Kwh betaalde ik €20. Kan dat goedkoper als je een lange reis/rit gaat maken? Is Fatsnet gewoon duur? Ik kon nergens zien voordat je je auto aansluit wat de prijs per Kwh is.
Snelladers zijn alleen te doen icm een abonnement.. dan is het vaak de helft goedkoper ongeveer (openbare laadpaal prijzen zeg maar)

Dus alleen in noodgevallen gebruiken of als je weet dat je er vaak gebruik van gaat maken zoals op vakantie ofzo dan even een abonnement nemen voor een maand.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Guy Mariën schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:16:
Beste allen,

Dank!!
Net voor je uitgeprobeerd (ik zet ACC eigenlijk altijd uit via knopje op het stuur). Maar remmen zorgt er gewoon voor dat de ACC gepauzeerd wordt (dus lichtgrijs op het display). Lijkt me dus iets om na te laten kijken bij jouw auto.

• JuG

JuG

Ik denk dat hij het remmen van de voorligger bedoelt en niet het zelf remmen toch? In de laatste geval werkt je ACC sowieso niet, omdat ie zichzelf uitzet toch?

Hoe ik het begrijp remt de wagen niet meer zelf af via ACC met fietsendrager en wanneer de voorligger afremt. Langs de andere kant, ik lees ook in zijn post dat de wagen bij het afremmen "duwt" en bij het loslaten van de rem vooruit schiet? Dat lijkt me technisch en qua veiligheid niet ok. Dat klinkt voor mij dan weer alsof de ACC niet uit gaat bij het afremmen.

Ik zou dus sowieso terug naar de dealer gaan en eisen dat ze er zelf maar eens mee rondrijden.

[ Voor 75% gewijzigd door JuG op 10-06-2026 20:46 ]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:38
EV5 Blackedout schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:02:
Je zou bijvoorbeeld hier eens kunnen kijken, dan zie je dat je met een abonnement in de vakantie ineens een stuk voordeliger uit bent. Beetje afhankelijk waar je heen gaat wat het beste bij je past, FastNed zit nog niet overal maar zie je ook in het buitenland steeds meer. Ionity is ook veel te zien en natuurlijk het Tesla SuC netwerk.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 23:19
Wat ik niet begrijp is dat ze de neus van de auto zo blokkerig maken. Dit is een gezins vakantie auto maar met de dramatische cw waarde kom je niet ver op vakantie zonder te vaak te laden. In Duitsland wil je toch echt rond de 135 km per uur rijden, dat is niet idioot hard of bijzonder maar dan blijft er toch heel weinig range over. Je wilt toch met twee keer 30 minuten laden rond de 800 kilometer ver kunnen rijden op vakantie in Duitslan. Misschien is de Vw id7 Tourer dan toch de betere keuze, oid... Mij spreekt het ruimte gevoel enorm aan maar praktische bruikbaarheid is ook belangrijk met name bij vakantiegebruik. Ik ga echt niet maar 1x keer jaar op vakantie, naar vaker. Anders gewoon sneller kunnen laden, dat zou ook deels dit nadeel wat beperken.

[ Voor 8% gewijzigd door martinenjohn op 11-06-2026 10:35 ]

• RoVrie
EIN-DE-LIJK bericht van de leverende dealer. Woensdag 24 juni wordt mijn GT-Line Iceberg Green thuisbezorgd!
Ik ben vrij die dag, dus ik zit denk ik de hele middag in het menu te scrollen naar alle opties :)

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:50

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

martinenjohn schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:12:
Wat ik niet begrijp is dat ze de neus van de auto zo blokkerig maken.
Tsja, ik vind het mooi en ik begrijp dat ik daardoor vaker moet laden. Ik reed hiervoor in een Ioniq 6. Scheelt zo 1.5 uur op een lange reis (gestroomlijnder, sneller laden). Maar ik vind de EV5 fijner (stoerder, hoge zit, lekker ruim).
Keuzes keuzes.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:24
Wat ik niet begrijp is dat ze de neus van de auto zo blokkerig maken. Dit is een gezins vakantie auto maar met de dramatische cw waarde kom je niet ver op vakantie zonder te vaak te laden.
Wat heet vaak laden? Na 200-300km vind ik het persoonlijk wel prettig om even de benen te strekken. Ik merkte op vakanties met de Enyaq dat als ik met het gezin weer goed en wel klaar ben om verder te gaan zelfs de Enayq al over de 80% is en die haalt sporadisch +100kW laden en als het al gehaald wordt vrij kort. Wat dat betreft verwacht ik wel iets meer van de KIA (als is het nog steeds geen hele snelle).

Ik denk dat met de ID7 tourer (en geen enkele ander EV op 135km+) de verschillen niet heel exorbitant zijn op dergelijke afstanden.

Ik heb zelf de Xpeng G6 nog serieus overwogen mbt het zeer snelle laden. Maar ik voorzag al laadpaalkleef stress tijdens vakanties, waarbij de auto veel sneller vol was dan ik leeg ;) .

Uiteindelijk vond ik de KIA een stuk beter te pruimen van buiten en en beviel de proefrit ook een beter dan in de G6. Netto qua lease kwam de KIA ook beter uit de bus. Time will tell, hoe het uiteindelijk uitpakt

[ Voor 3% gewijzigd door FJP84 op 11-06-2026 14:38 ]

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:12

Snuffel

Vroem!

Cw waarde is 0.29 van de EV5, nu niet direct heel erg slecht of dramatisch te noemen. En vergelijken met een Ioniq 6 is natuurlijk appels met peren, de Ioniq is een van de meest aerodynamische productie auto's ter wereld. EV5 zit mooi in het midden vergeleken met moderne productie auto's

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• RoVrie
FJP84 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:37:
[...]

Wat heet vaak laden? Na 200-300km vind ik het persoonlijk wel prettig om even de benen te strekken. Ik merkte op vakanties met de Enyaq dat als ik met het gezin weer goed en wel klaar ben om verder te gaan zelfs de Enayq al over de 80% is en die haalt sporadisch +100kW laden en als het al gehaald wordt vrij kort. Wat dat betreft verwacht ik wel iets meer van de KIA (als is het nog steeds geen hele snelle).

Ik denk dat met de ID7 tourer (en geen enkele ander EV op 135km+) de verschillen niet heel exorbitant zijn op dergelijke afstanden.

Ik heb zelf de Xpeng G6 nog serieus overwogen mbt het zeer snelle laden. Maar ik voorzag al laadpaalkleef stress tijdens vakanties, waarbij de auto veel sneller vol was dan ik leeg ;) .

Uiteindelijk vond ik de KIA een stuk beter te pruimen van buiten en en beviel de proefrit ook een beter dan in de G6. Netto qua lease kwam de KIA ook beter uit de bus. Time will tell, hoe het uiteindelijk uitpakt
Precies dit. Onze laadsessie plan ik altijd ergens waar ook iets te spelen in de buurt is voor de kids. Voordat die glijbaan-moe zijn en hun krentenbol op hebben, moet iedereen nog even naar de wc en zat de Enyaq vaak al weer boven de geplande SoC. Ik vind dat 'traag laden' een beetje overrated eigenlijk.

• m24
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:14

m24

RoVrie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:57:
[...]

Precies dit. Onze laadsessie plan ik altijd ergens waar ook iets te spelen in de buurt is voor de kids. Voordat die glijbaan-moe zijn en hun krentenbol op hebben, moet iedereen nog even naar de wc en zat de Enyaq vaak al weer boven de geplande SoC. Ik vind dat 'traag laden' een beetje overrated eigenlijk.
Helemaal eens. Ik laad 340 dagen per jaar thuis en heb in de vakanties 2-4 lange reisdagen. waarop je misschien 30min over de hele dag wint als je 800v kunt laden. We zijn met de Mach E de afgelopen jaren o.a. naar Portugal, Kroatie en Tsjechie gereden en hebben echt zelden het gevoel gehad dat we moesten wachten op het laden. Vaak kom je dezelfde mensen tegen bij de laadstops, ook met sneller ladende auto's.

• m24
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:14

m24

Andere vraag: Hebben jullie bij de EV5 ook nog een 230v lader meegeleverd gekregen?

• Wo0Zzz
m24 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:27:
Andere vraag: Hebben jullie bij de EV5 ook nog een 230v lader meegeleverd gekregen?
Nee helaas, hadden we in 2021 wel moeten krijgen bij de EV6. Was toen niet op voorraad, zou nageleverd worden, toen heeft Kia Nederland de banden verbroken met toen Havik auto (nu Hedin), deze activiteiten werden overgenomen door Virena waar de EV6 nu nog steeds in onderhoud is... maar heb toen de moed opgegeven omdat het een kastje/muur verhaal werd, Havik wist nergens van, Kia ook niet en Virena natuurlijk ook niet omdat zij de auto niet verkocht hebben. Volgens mij staat het als aparte optie ook in de prijslijst om erbij te bestellen.

• TheX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:53
RoVrie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:17:
EIN-DE-LIJK bericht van de leverende dealer. Woensdag 24 juni wordt mijn GT-Line Iceberg Green thuisbezorgd!
Ik ben vrij die dag, dus ik zit denk ik de hele middag in het menu te scrollen naar alle opties :)
Dus toch niet op de Morning Chant (waar waarschijnlijk de mijne op staat), maar een bootje eerder. Ik heb nog niets aanvullends gehoord vanuit mijn leverende dealer :-( .

Wanneer was jouw bestelling ook alweer doorgezet?

• RoVrie
TheX schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:01:
[...]

Dus toch niet op de Morning Chant (waar waarschijnlijk de mijne op staat), maar een bootje eerder. Ik heb nog niets aanvullends gehoord vanuit mijn leverende dealer :-( .

Wanneer was jouw bestelling ook alweer doorgezet?
Op 6 februari is de bestelling geplaatst. Stond dan inderdaad een bootje eerder.

Voor zover de dealer aan de telefoon kon zeggen, zou de auto zelfs direct met trekhaak geleverd worden, dus dat zou mooi zijn.

Ook nog even gevraagd of ze m kunnen afleveren met zwarte logo's, maar daar heb ik nog niks op terug gehoord.

• TheX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:53
RoVrie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:05:
[...]

Op 6 februari is de bestelling geplaatst. Stond dan inderdaad een bootje eerder.

Voor zover de dealer aan de telefoon kon zeggen, zou de auto zelfs direct met trekhaak geleverd worden, dus dat zou mooi zijn.

Ook nog even gevraagd of ze m kunnen afleveren met zwarte logo's, maar daar heb ik nog niks op terug gehoord.
Dan zal die van jouw idd met een bootje eerder op de Morning Laura staan. Die van mij is 13 februari als bestelling doorgezet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmJ9CaLpnUcDi5nwOGWD5Q51Hv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JFsW6jX5SrEEztzaJYlIkst.jpg?f=fotoalbum_large

Dat van de zwarte logo's ga ik onthouden als vraag. Wellicht willen ze dat als 'service' wel doen. Ik ben benieuwd of jij de auto met de zwarte logo's geleverd krijgt.

• vinno86
Wat ik niet begrijp is dat ze de neus van de auto zo blokkerig maken. Dit is een gezins vakantie auto maar met de dramatische cw waarde kom je niet ver op vakantie zonder te vaak te laden. In Duitsland wil je toch echt rond de 135 km per uur rijden, dat is niet idioot hard of bijzonder maar dan blijft er toch heel weinig range over. Je wilt toch met twee keer 30 minuten laden rond de 800 kilometer ver kunnen rijden op vakantie in Duitslan. Misschien is de Vw id7 Tourer dan toch de betere keuze, oid... Mij spreekt het ruimte gevoel enorm aan maar praktische bruikbaarheid is ook belangrijk met name bij vakantiegebruik. Ik ga echt niet maar 1x keer jaar op vakantie, naar vaker. Anders gewoon sneller kunnen laden, dat zou ook deels dit nadeel wat beperken.
Duidelijke conclusie toch ?

Deze auto is niet voor jou.

• RoVrie
TheX schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:37:
[...]

Dan zal die van jouw idd met een bootje eerder op de Morning Laura staan. Die van mij is 13 februari als bestelling doorgezet.[Afbeelding]

Dat van de zwarte logo's ga ik onthouden als vraag. Wellicht willen ze dat als 'service' wel doen. Ik ben benieuwd of jij de auto met de zwarte logo's geleverd krijgt.
Ik denk het ook, want hij word (volgens LM) begin volgende week bij de dealer gelost en heeft al een kenteken.

Anyhow, ik hoop dat jouwe dan inderdaad in de volgende batch zit

• Lawrentz
Wo0Zzz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:44:
[...]

.. maar heb toen de moed opgegeven omdat het een kastje/muur verhaal werd,...
Zoiets bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaf4FhhmgETMpZ72UQj6UTq07Qc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/I28VpdgjVgb7Re2Fs3h9Pi51.png?f=user_large

• Wo0Zzz
Haha, nee die moet ik zelf nog. En kregen we helaas niet bij de auto 😂

• RoVrie
haha, het mooie van zo'n forum is dat we nooit zullen weten of je dit als grap bedoelde, of dat je de uitdrukking 'van het kastje naar de muur' niet kent.
eitherway, ik vind m mooi :D

• EV5 Blackedout
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:02
beschuit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Tsja, ik vind het mooi en ik begrijp dat ik daardoor vaker moet laden. Ik reed hiervoor in een Ioniq 6. Scheelt zo 1.5 uur op een lange reis (gestroomlijnder, sneller laden). Maar ik vind de EV5 fijner (stoerder, hoge zit, lekker ruim).
Keuzes keuzes.
Inderdaad, dan moet je een ander mobiel kiezen als je dat tegenstaat. Ik vind het ook een mega mooie stoere neus en daarvoor accepteer ik dat dit niet ergonomisch is en mij dus meer kost qua energie.

• JuG

JuG

De auto is "blokkerig" omdat dat mensen aanspreekt. Als ik naar mezelf kijk, ik wil bv geen Tesla Model Y of een van die andere ronde bolletjes op de weg. Die zullen vast goed rijden, laden, etc maar ik vind het er echt niet uit zien. Een beetje de vormgeving van een zetpil. Ik snap waarom ze zo maken, maar het is niks voor mij. Bovendien is die CW waarde van de EV5 niet zo dramatisch als je wil laten blijken, die is 0.28 en dat is helemaal niet zo slecht eigenlijk voor een wagen van die grootte. Er zijn wagens die het veel slechter doen.

Verder vind ik het raar dat mensen de keuze van hun wagen bepalen voor die ene vakantie per jaar (of zelfs twee/drie) en dat ze dus eventueel een keer extra moeten laden of niet. Ik kijk vooral naar: vind ik de wagen praktisch, mooi, heeft ie alle comfort en features die ik wil, past ie in het budget, etc. Het is bv leuk dat andere wagens misschien 100km verder kunnen qua range, maar het is niet alsof mijn ervaring er minder door wordt. Vakanties bepalen bij mij dus niet of ik een wagen wil of niet, dat is een keertje tot enkele keren per jaar. Woon-werk verkeer ljkt mij in de meeste gevallen belangrijker. Voor mij is dat 50km en of ik nu op die rit 7% verbruik met een snelheid van 100km/u of 15% aan 130 km/u, dat boeit me niks. Ik stop de wagen daar toch in de lader, dus wat maakt het uit?

Op vakantie snap ik dat meer range langer rijden betekent, maar imo is dat ook wel een beetje de oude manier van denken. De tijden dat mensen het stoer vonden om de hele nacht door te rijden aan een stuk oid, dat ligt toch wel achter ons, toch? Zelf zou ik dat bv nooit doen en na een uurtje of 2-3u vind ik het tijd voor pauze.

Tenslotte is het zeer subjectief. Wij gaan in augustus naar Zuid Frankrijk en we zullen enkele keren moeten laden, maar dat hoort er gewoon bij. Ik hou het relax en ik wil gewoon op mijn gemakje op mijn bestemming aankomen, het is geen wedstrijd. Wil je absoluut 5-6u aan een stuk kunnen rijden, veel plezier daarmee, al denk ik je dan best terug een ICE rijdt.

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 23:19
5 a 6 uur aan een stuk rijden is het ene uiterste, maar meer dan 2 uur moeten laden op 1 dag vind ik veel voor een ritje Zuid Frankrijk. Misschien dat de EV5 gewoon wat sneller zou moeten kunnen laden? Volgend jaar is er een facelift/update gepland dus hopelijk doen ze daar iets mee? Voor mij zou 22 tot 25 minuten laden en dan 300km kunnen rijden met 130km per uur max best acceptabel zijn op vakantie. Zeker als dit de eerste of enige auto is.

De update is voor mij sowieso iets om af te wachten want ik hoop dat ze ook iets doen aan de deurgrepen. Ik vind uit stekende grepen al niet zo prettig maar de EV5 heeft dan ook nog de dunne variant. De dikkere vind ik dan fijner.

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:17
martinenjohn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:44:
5 a 6 uur aan een stuk rijden is het ene uiterste, maar meer dan 2 uur moeten laden op 1 dag vind ik veel voor een ritje Zuid Frankrijk. Misschien dat de EV5 gewoon wat sneller zou moeten kunnen laden? Volgend jaar is er een facelift/update gepland dus hopelijk doen ze daar iets mee? Voor mij zou 22 tot 25 minuten laden en dan 300km kunnen rijden met 130km per uur max best acceptabel zijn op vakantie. Zeker als dit de eerste of enige auto is.

De update is voor mij sowieso iets om af te wachten want ik hoop dat ze ook iets doen aan de deurgrepen. Ik vind uit stekende grepen al niet zo prettig maar de EV5 heeft dan ook nog de dunne variant. De dikkere vind ik dan fijner.
Maar die auto die wel 100 kilometer verder kan rijden moet ook laden. Dus is ipv 2 uur laden wordt het dan 1,5 uur laden.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Aurora
martinenjohn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:44:
De update is voor mij sowieso iets om af te wachten ...
Dan kun je weleens lang gaan wachten. De facelift waar jij het waarschijnlijk over hebt is voor het model buiten Europa (Azie, Australië) Die rijdt daar al een tijdje en is dus ouder en minder "advanced" dan de versie die wij hier hebben.

• Aurora
En nu we het toch hebben over het boxy design van de auto. Hij is ook boxy aan de achterkant en ik moest daar blijkbaar van leren, want het is toch anders dan lagere aflopende auto's. Zie het volgende als een waarschuwing voor degene die niet eerder dit formaat ( of bestelbus) hebben gereden.

Stel je rijdt een garage binnen, zeg..QPark Malieveld, verdieping -1. Je wilt ver weg bij de massa vandaan parkeren en je besluit achterin, in een mooi hoekje te parkeren. Je parkeert achterruit en rijdt langzaam naar achteren en houdt de boel in de gaten met de camera's. Achteruit spiegel is nutteloos, want getinte ruiten, donkere plek. Onbewust kijk je daar niet in.

En dan hoor je een geluid wat niet hoort. Je stopt, je gaat kijken, maar je hebt nog ruim een halve meter te gaan. Je loopt naar de andere kant en kijkt omhoog. Daar hangt een chunky metalen koelunit met scherpe punten. Nog ook heel mooi gemarkeerd met non-reflectieve wit rode tape.

Moraal van het verhaal. Let alsjeblieft op in garages 🥲

• Icedustbin2
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:06
Aurora schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Dan kun je weleens lang gaan wachten. De facelift waar jij het waarschijnlijk over hebt is voor het model buiten Europa (Azie, Australië) Die rijdt daar al een tijdje en is dus ouder en minder "advanced" dan de versie die wij hier hebben.
Dat is natuurlijk wel raar. Garages hebben een inrijhoogte.. Was die niet gewoon te laag dan?

Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95

• Aurora
Icedustbin2 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:39:
[...]

Dat is natuurlijk wel raar. Garages hebben een inrijhoogte.. Was die niet gewoon te laag dan?
Ik heb vaker zulke units zien hangen bij verschillende garages, vaak aan de muurkant. Bij mijn vorige auto zou ik niets beschadigd hebben.

Maar je hebt mij eerlijk gezegd wel aan het denken gezet. In principe is de aangegeven inrijhoogte een juridisch standpunt waar ik van uit kan gaan. Ik had al mijn eigen portemonnee willen gaan opentrekken, maar ik denk dat ik nu toch een poging ga wagen bij mijn rechtsbijstand. Thanks :+

• TweakBoy

TweakBoy

---

Viofo A329S 3CH in de Kia EV5 — installatie-ervaring (en waarom de BP100 er weer uit is)

Vandaag de Viofo A329S 3CH geïnstalleerd in de Kia EV5 van mijn vrouw. Voor wie er ook over nadenkt: hierbij mijn ervaring, inclusief eerlijk verhaal over wat er misging met de BP100 powerbank waardoor die uiteindelijk uit de installatie is gegaan.
Wat ik gekocht heb
  • Viofo A329S 3CH (4K front + 2K cabin 210° fisheye + 2K rear, Sony STARVIS 2 op alle drie de camera's) — €470
  • Viofo HK6 hardwire kit met Bluetooth voor Hybrid Parking Mode —in pakket/deal
  • Viofo BP100 LiFePO4 powerbank — €280 (uiteindelijk niet in gebruik, zie verderop)
  • Viofo RemoCon Bluetooth SOS knop — €20
  • Viofo 8pcs Car Circuit Fuse --- 6,97 (amazon)
  • Samsung T7 Shield 1TB SSD via USB-C — €225
  • Viofo USB-C SSD data kabel (1.8m, niet inbegrepen bij de A329S) — €17,45 incl verzending (was deze vergeten)
Waarom een 3-kanaals dashcam in een EV?
Voor een EV is parking mode het grootste voordeel — auto staat het grootste deel van de tijd stil, vaak op publieke parkeerplaatsen. Het 3e kanaal (cabin cam) is in principe overkill voor privégebruik, maar door de 210° fisheye lens vangt 'ie ook links en rechts uit de zijramen mee. In de praktijk betekent dat: de dagelijkse hufters op de weg staan goed in beeld, óók als ze van schuin opzij komen invoegen of snijden. Met alleen front + rear mis je dat soort situaties net.
Bedrading — fuse box bevindingen
Voor de bedrading heb ik mij eerst georiënteerd op een eerdere installatie van Aurora @Aurora , die dezelfde A329S 3CH in zijn EV5 heeft geïnstalleerd. Top schrijfwerk en bedankt voor de referentie. Ik heb dezelfde aanpak gevolgd: vrije zekeringslots gebruiken in plaats van add-a-fuse taps op bestaande circuits. Schoner, geen verhoogde stroom door bestaande zekeringen, en eenvoudig terug te bouwen mocht dat ooit nodig zijn.

In de praktijk bleek echter dat ik niet exact dezelfde slots beschikbaar had als Aurora — goede les dat de zekeringkast-indeling per trim/optiepakket kan verschillen, zelfs binnen hetzelfde modeljaar.
Wat in mijn EV5 werkte
  • Constante 12V (BAT, rode draad): vrij slot in de eerste kolom. Multimeter las altijd tussen ~12,6V en ~14,5V (afhankelijk of de DC-DC converter actief de 12V accu aan het bijladen was), ook met de auto in slaapstand. Identiek aan Aurora's installatie.
  • Geschakelde ACC (gele draad): dit was de uitdaging. Aurora's slot was bij mij bezet. Na wat zoekwerk met de multimeter heb ik een vrij slot gevonden in de derde kolom dat netjes 0V leest bij auto-uit en ~12,6–14,5V zodra ik op start druk.
  • Aarde (zwart): Kia's factory grounding bolt naast de zekeringkast — perfect schoon bare metal, geen vraag. Top dat Kia dit standaard heeft voorzien.
Wat ik geprobeerd heb maar verworpen
Voor toekomstige EV5-installateurs, zodat je deze slots kunt overslaan:
SlotBevinding
Kolom 7, positie 5Geen stroom, ook niet in ready-mode. Niet aangesloten of niet bedoeld voor accessoires.
Kolom 7, positie 6Wel stroom na starten, maar onbetrouwbaar — af en toe geen 12V terwijl auto in ready-mode stond. Mogelijk een delayed-circuit of iets dat alleen onder bepaalde condities wakker wordt. Niet bruikbaar als ACC.
Kolom 10, positie 4Geen stroom in welke staat dan ook.
Belangrijke les: multimeter is non-negotiable
Test elke kandidaat-slot in drie staten:
  1. Auto in deep sleep (sleutel een paar minuten ver weg)
  2. Auto in actieve ready-mode
  3. Auto na enige tijd stilstand in ready-mode
Een slot dat alleen kort na het starten 12V geeft is geen betrouwbare ACC — zie mijn kolom 7 positie 6 ervaring. Pas als alle drie de metingen kloppen mag je die slot vertrouwen.

Ook de richting van de fuse tap controleren: de draad moet aan de niet-live kant van de zekering naar buiten, anders verdubbel je effectief de stroom door het oorspronkelijke circuit.
Kabelroute
Vanaf de zekeringkast onder het dashboard aan de bestuurderszijde, omhoog via de A-stijl (trim er voorzichtig vanaf met een plastic trimtool, let op de airbag-sticker bovenin), via het dakplafond naar de plek achter de binnenspiegel waar de hoofdunit en cabin cam zitten. De achtercam loopt via dezelfde route naar achteren, via de hemelbekleding en C/D-stijl naar de achterruit, met een loopje door de rubberen tule bij de achterklep voor flex.

Verrassend leuke meevaller: de kabels van zowel de interieur-cam als de achtercam passen perfect weggewerkt in de behuizing rondom de binnenspiegel. Een paar millimeter speling en je ziet helemaal niets meer — zeer schoon eindresultaat zonder gerommel met externe cable clips.

Mijn enige echte kritiek op de hardware: de meegeleverde kabel tussen hoofdunit en interieur-cam is veel te lang. De cabin cam zit letterlijk een paar centimeter naast de hoofdunit (beide achter de spiegel) maar de kabel is alsof je 'm naar de andere kant van de auto moet routen. Je houdt een onnodige lus over die je ergens moet wegwerken. Een tweede, kortere kabel (15-20cm) bijleveren zou Viofo niets kosten en flink wat installateurs blij maken.

Aardingsbout en algehele kabelroute zoals Aurora beschreef werkten 1-op-1 — Kia heeft het EV5-platform echt netjes voorbereid op accessoire-installatie.
De BP100 — wat er mis ging
Het oorspronkelijke plan: BP100 als buffer tussen de zekeringkast en de dashcam. Tijdens rijden laadt 'ie op via de 3-draads hardwire kabel (BAT/ACC/GND), tijdens parkeren voorziet 'ie de dashcam onafhankelijk van de auto's 12V accu. Klassieke aanpak voor EV's omdat de 12V accu klein is en gevoelig voor parasitaire belasting.

In de praktijk liep ik tegen drie problemen aan:

1. Past niet lekker in het handschoenenkastje. De BP100 is op zich niet enorm, maar zodra je ook nog de hardwire-kabel én de USB-C output-kabel netjes wilt wegwerken raakt het kastje te vol. Daarbij vond ik geen schone doorgang vanaf het handschoenenkastje naar de zekeringkast aan de bestuurderszijde — die zou betekenen dwars door of langs de middenconsole heen, en dat is niet de "5 minuten extra"-route die op forums wordt gesuggereerd.

2. Onder de stoel kan wel, maar niet zonder beugel. Een alternatief is montage onder de passagiersstoel. Technisch werkbaar maar dan moet 'ie écht vastzitten — een LiFePO4 pack dat los kan schuiven bij hard remmen of stuurmanoeuvres is geen optie. Dat betekent een custom beugel maken of 3D-printen die past op de EV5-stoelrails, en dat is een project op zich waar ik nu geen zin in had.

3. Het opstart/afsluit piepsignaal. De BP100 geeft een audible beep bij power-on en power-off. Bij elke rit ging die af bij in-/uitstappen. Voor mij persoonlijk best storend — en in de praktijk niet uit te schakelen voor zover ik heb kunnen vinden. Bij een dagelijkse commuter zou ik er overheen kunnen leven, maar bij de auto van mijn vrouw die ook vaak voor korte ritjes wordt gebruikt is dat best vaak een piep.

Geen van de drie was op zichzelf een dealbreaker, maar bij elkaar opgeteld koos ik ervoor de BP100 voorlopig uit de installatie te halen. De HK6 is nu rechtstreeks verbonden met de hoofdunit, met de voltage cutoff op de hoogste instelling (12,3V) om de 12V accu van de EV5 te beschermen.
Hoe de installatie er nu uit ziet
Parking mode draait nu direct via de HK6 met de voltage cutoff op 12,3V (de hoogste instelling die de HK6 ondersteunt). Hybrid Parking Mode werkt nog steeds — alleen zonder de extra buffer die de BP100 had geboden. In de praktijk betekent dat: tijdens rijden voedt de auto de dashcam, en bij stilstand schakelt 'ie over op time-lapse + impact-detectie totdat de 12V accu onder 12,3V zakt, waarna de dashcam zichzelf uitschakelt.

Voor het rijpatroon van mijn vrouw (3 dagen per week kantoor, redelijk regelmatig rijden) zou het 12V belasting-risico beperkt moeten zijn — de DC-DC converter laadt de 12V op tijdens elke rit. Bij langere stilstand (vakantieperiode bijvoorbeeld) zou ik 't anders aanpakken: óf de dashcam zekering tijdelijk eruit, óf alsnog de BP100 erbij met een fatsoenlijke montage onder de stoel.
Samsung T7 Shield 1TB als opslag
USB-C aan de zijkant van de hoofdunit. SSD in-camera geformatteerd (niet vooraf op de PC/Mac — Viofo gebruikt een eigen exFAT layout).

Heads-up: bestel de Viofo USB-C SSD data-kabel meteen mee (~€20). Die zit niet in de doos bij de A329S en een willekeurige USB-C kabel werkt niet betrouwbaar — Viofo heeft een specifieke kabel met de juiste lengte (1.8m) en pinout. Achter de feiten aankomen betekent dat je dashcam pas écht werkt met SSD nadat de kabel binnen is, dus voorkom dat door 'm meteen aan je bestelling toe te voegen.

Voor 3CH-opnames op normaal bitrate (~85–95 Mbps totaal) komt dat neer op zo'n 60–80 uur loop-opnames, oftewel een maand-plus retentie bij het gebruikspatroon van mijn vrouw.

De T7 Shield boven de standaard T7: specifiek geschikt voor in de auto met temperatuurbereik tot +60°C, IP65 en 3 meter drop-rated. Kost €10–15 meer dan de standaard T7 maar voorkomt thermal throttling op hete dagen. De normale T7 is gespect tot +35°C wat een Nederlandse zomer in een EV-cabine niet trekt.
Eerste indrukken na installatie
  • Beeldkwaliteit is uitstekend voor het prijspunt. STARVIS 2 op alle drie de camera's is duidelijk een stap vooruit, vooral in slecht licht.
  • Cabin cam 210° fisheye is breder dan strikt nodig maar laat én bestuurder/passagier én zijramen tegelijk zien.
  • Wi-Fi 6 in de Viofo app is merkbaar sneller dan vorige Viofo's bij het downloaden van clips.
  • SOS knop via Bluetooth gemonteerd op [locatie — stuurspaak / middenconsole], druk = huidige clip wordt vergrendeld tegen loop-overschrijving. Praktisch wanneer rijdend en achteruitgrijpen naar de hoofdunit geen optie is.
  • Voice control werkt redelijk maar zet 'm na een paar dagen wellicht uit — Engelse herkenning prima, Nederlandse triggers wisselend.
Wat ik anders zou doen
Zou ik de BP100 opnieuw kopen? Eerlijk: nee, niet als eerste keus. Voor een EV met een normaal rijpatroon doet de HK6 met 12,3V cutoff prima werk. De BP100 zou ik alleen overwegen als (a) de auto regelmatig een week of langer ongebruikt staat, (b) ik 24/7 parking mode op straat zou willen draaien, of (c) ik in een EV reed waarbij de 12V accu bekend zwakke punten heeft (sommige Hyundai/Kia EV's hebben geschiedenis met 12V issues, maar de EV5 lijkt tot nu toe netjes).

Wat ik zou doen in plaats van de BP100:
  • Voor de meeste gebruikers: gewoon HK6 met 12,3V cutoff. Klaar.
  • Voor wie écht 24/7 parking wil zonder 12V risico: investeer dan direct in een fatsoenlijke battery pack met daadwerkelijke EV-vriendelijke vormfactor (Cellink NEO of BlackboxMyCar PowerCell — duurder maar passen beter en hebben geen piep-issue).
  • Of: een aparte AGM-accu in de frunk, gevoed via een DC-DC scheidingsrelais. Overkill voor dashcam-only, maar als je toch andere accessoires hebt (koelbox, etc.) wordt het interessant.
Tip voor wie hetzelfde overweegt: test de BP100 vóór de definitieve montage. Sluit hem tijdelijk aan, laat 'm een paar in/uit-cycli maken, en bepaal dan of het piepsignaal én de fysieke afmetingen passen bij je situatie. Het is geen rocket science maar wel zonde als je 'm pas tegenkomt na het hele installatiewerk.
Totaal aan werkende setup
€~740 (excl. BP100 die uit de installatie is gegaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0g7eVELcqKDv8HN28j01SlCxEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBebweuWp1oZ6Ydh5kfYxqjp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6Q6M_l2PQzl-tJ5k7PgmgeoumQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c94oNVkDweRMLai0XCZK1Ird.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qRNsr0kMKaI20m3bQZg2znzeBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JCnmCmStV3onj06P93rhLgt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXJt8XEtURTSO0UoI5LylyoPU3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owNXNXIBN77r5H4HspmvhDlI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jENAE5BjMu-axxEW8nxeYe4KSwc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIcvCDq3H7LcfQu5aD1IHzYd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/288WpBL4PlHGWdzEcr-ttYPG4J4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOGhVMffBUCegsmxL7OfYVfF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATOltS17UX9UOZG7zQqMdEoMYfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5ZGHfA329Pxq6KYpKto2kg0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1552x3Z47Kf9Fh83cgqia0v0FJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jWnLjDHLArL07GQxGTHmmGB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjcee5CL2BQLxSuvX2ShbpO4NZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAvEd768y3PARtLU17VQCGCN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8mRDuxYDVU5NGJbQnEU_VGzgM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wW0OwaO3FRTMFcBHIJtRB0Fs.jpg?f=fotoalbum_tile

---

• Grasmans
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:10
Ik ga binnenkort naar Frankrijk en zoek zonneschermen voor mijn Ev5. Ik wil graag dat mijn dochter niet in de zon zit. Voorheen had ik op maat gemaakte schermen voor mijn Fiesta (via Winparts), maar die zag ik niet bij de accessoires voor de Ev5. Er was alleen een scherm voor de buitenkant. Weten jullie of er ook zonneschermen voor binnen zijn?

• Aurora
TweakBoy schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:30:
Viofo A329S 3CH in de Kia EV5 — installatie-ervaring
Top post! Mooi geschreven, zal ieder goed op weg helpen die een installatie gepland heeft.

Zelf had ik last minute besloten om de bekabeling, voor de achterruit camera, niet langs het dak te leiden. Ik vond het te tricky met de airbaggordijnen en de panelen op die plek te verwijderen. In plaats daarvan heb ik het via de onderkant laten lopen, om het weer via de C pijler naar boven te leiden richting de achterklep. Echter, de meegeleverde kabel was te kort gebleken voor deze actie. Bij Viofo een langere kabel besteld.

• TweakBoy

TweakBoy

---

Aurora schreef op zondag 14 juni 2026 @ 01:42:
[...]

Top post! Mooi geschreven, zal ieder goed op weg helpen die een installatie gepland heeft.

Zelf had ik last minute besloten om de bekabeling, voor de achterruit camera, niet langs het dak te leiden. Ik vond het te tricky met de airbaggordijnen en de panelen op die plek te verwijderen. In plaats daarvan heb ik het via de onderkant laten lopen, om het weer via de C pijler naar boven te leiden richting de achterklep. Echter, de meegeleverde kabel was te kort gebleken voor deze actie. Bij Viofo een langere kabel besteld.
:) met een trekveer erin rammen lukt het ook :) zo heb ik het iig gedaan, niks losgemaakt, gewoon via de vrije ruimte een trekveer die kant op duwen.

Ik vond de rear-cam kabel al vrij lang, ik hield zeker nog iets van 40cm-50cm over voorin, welke ik in een loop heb gewikkeld. Is het routeren via de C pijler zover om?

---

• RoVrie
Aurora schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:32:
En nu we het toch hebben over het boxy design van de auto. Hij is ook boxy aan de achterkant en ik moest daar blijkbaar van leren, want het is toch anders dan lagere aflopende auto's. Zie het volgende als een waarschuwing voor degene die niet eerder dit formaat ( of bestelbus) hebben gereden.

Stel je rijdt een garage binnen, zeg..QPark Malieveld, verdieping -1. Je wilt ver weg bij de massa vandaan parkeren en je besluit achterin, in een mooi hoekje te parkeren. Je parkeert achterruit en rijdt langzaam naar achteren en houdt de boel in de gaten met de camera's. Achteruit spiegel is nutteloos, want getinte ruiten, donkere plek. Onbewust kijk je daar niet in.

En dan hoor je een geluid wat niet hoort. Je stopt, je gaat kijken, maar je hebt nog ruim een halve meter te gaan. Je loopt naar de andere kant en kijkt omhoog. Daar hangt een chunky metalen koelunit met scherpe punten. Nog ook heel mooi gemarkeerd met non-reflectieve wit rode tape.

Moraal van het verhaal. Let alsjeblieft op in garages 🥲
Oh my god... heb je de hele rechter achterkant van je dak naar de schroothoop gereden? Of is de schade te overzien?

Dacht je het goede te doen door ver weg van de meute te parkeren....krijg je dit :( Succes met de afhandeling!

Snelle co-pilot search:

Ja — die worden juist expliciet meegenomen 👍
✅ Kort antwoord
👉 De inrijdhoogte is gebaseerd op het laagste punt in de garage, ongeacht wat dat is.
Dus ook:
  • airco-units
  • ventilatiekanalen
  • leidingen
  • kabelgoten
  • sprinklerinstallaties
Alles wat onder het plafond hangt telt mee.

Ik denk dus dat je een prima case hebt als je kan aantonen dat die airco-unit binnen de parkeervak-markering hangt en dat die lager hangt dan de aangegeven inrijdhoogte die aangegeven staat bij de ingang van de garage.
Nogmaals succes!

[ Voor 19% gewijzigd door RoVrie op 15-06-2026 09:47 ]

• Wo0Zzz
RoVrie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:42:
[...]

Oh my god... heb je de hele rechter achterkant van je dak naar de schroothoop gereden? Of is de schade te overzien?

Dacht je het goede te doen door ver weg van de meute te parkeren....krijg je dit :( Succes met de afhandeling!

Snelle co-pilot search:

Ja — die worden juist expliciet meegenomen 👍
✅ Kort antwoord
👉 De inrijdhoogte is gebaseerd op het laagste punt in de garage, ongeacht wat dat is.
Dus ook:
  • airco-units
  • ventilatiekanalen
  • leidingen
  • kabelgoten
  • sprinklerinstallaties
Alles wat onder het plafond hangt telt mee.

Ik denk dus dat je een prima case hebt als je kan aantonen dat die airco-unit binnen de parkeervak-markering hangt en dat die lager hangt dan de aangegeven inrijdhoogte die aangegeven staat bij de ingang van de garage.
Nogmaals succes!
Ik weet toevallig bij de Euroborg in Groningen dat je ook parkeerplekken hebt onder de tribunes, dus die lopen af richting einde van het parkeervak. Als je daar met de neus onder gaat staan kun je prima staan maar achteruit bijvoorbeeld ga je dat ook niet redden.

Ik weet niet of je daar echt een case mee hebt, ben heel erg benieuwd. Wel echt zuur man... Minne schades!

• Wo0Zzz
Zijn er op dit moment meer met problemen met de Kia Connect app?

Heb de melding:
Features are limited due to a system error. We are working quickly to resolve it.

Kan ook alleen deuren vergrendelen en ontgrendelen. Op allestoringen.nl zie ik namelijk geen storing...

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:57
Het wachten kan beginnen. Afgelopen vrijdag op de verzendknop geklikt. Business Edition Fusion black + een trekhaak.

Huidige zakelijke lease loopt tot medio sep/okt. Dus nog even geduld hebben.

• Aurora
TweakBoy schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:25:
[...]

Ik vond de rear-cam kabel al vrij lang, ik hield zeker nog iets van 40cm-50cm over voorin, welke ik in een loop heb gewikkeld. Is het routeren via de C pijler zover om?
Ik dacht dat het inderdaad genoeg meters was, gezien de grote rol, maar kwam iets meer dan een meter tekort. Toch een flinke omleiding zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgIOka3dwk9B7XG-FSo2g6Uz8Xg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ArEri5wvodgWnoa8ljs4yqkh.png?f=user_large
RoVrie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:42:
[...]

Ik had achteraf toch een engeltje op mijn schouder gehad, want een paar centimer ernaast en mijn gehele dakspoiler kon vervangen gaan worden. De metalen punt schampte nog net de zijkant van de (gelakte kunststof) dakspoiler en op het laatste stukje boorde die wat dieper in.

Al met al valt de schade mee. Deze week inleveren bij een schadebedrijf, kosten ~470 euro.
spoiler: kan pijnlijk zijn voor de ogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92vGSFsI7iMMP9iSkXjOu8orsVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoClZe8aOjaeL9BBsW40oCAa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3GFDzVE6d68gFXNjdtjA9NJ5Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsErO1LqCMXgwq24gjDOTre5.jpg?f=fotoalbum_large

• Aurora
Wo0Zzz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:15:

Heb de melding:
Features are limited due to a system error. We are working quickly to resolve it.

Kan ook alleen deuren vergrendelen en ontgrendelen. Op allestoringen.nl zie ik namelijk geen storing...
Nee, ik heb geen verstoringen in de app. Werkt zoals gewoonlijk.

• vinno86
Wo0Zzz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:14:
[...]

Ik weet toevallig bij de Euroborg in Groningen dat je ook parkeerplekken hebt onder de tribunes, dus die lopen af richting einde van het parkeervak. Als je daar met de neus onder gaat staan kun je prima staan maar achteruit bijvoorbeeld ga je dat ook niet redden.

Ik weet niet of je daar echt een case mee hebt, ben heel erg benieuwd. Wel echt zuur man... Minne schades!
Hoewel ik vind dat inrijhoogte moet betekenen dat je nooit ergens tegenaan kan knallen zou het me niet verbazen als ergens in kleine lettertjes iets staat zoals "parkeervakken kunnen kwa hoogte afwijken" o.i.d en uiteraard de welbekende "parkeren is op eigen risico" etc etc..

• Wo0Zzz
vinno86 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Hoewel ik vind dat inrijhoogte moet betekenen dat je nooit ergens tegenaan kan knallen zou het me niet verbazen als ergens in kleine lettertjes iets staat zoals "parkeervakken kunnen kwa hoogte afwijken" o.i.d en uiteraard de welbekende "parkeren is op eigen risico" etc etc..
Ik denk ook dat het zoiets is, dat de standaard rij routes qua hoogte voldoende zijn en dat parkeervakken kunnen afwijken qua hoogtes.

• RoVrie
vinno86 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Aurora schrijft zelf ook al: "Nog ook heel mooi gemarkeerd met non-reflectieve wit rode tape."

Dan is het dus wel gemarkeerd als afwijkende hoogte en vrees ik eigenlijk dat het valt onder eigen schuld dikke kras...

• Lawrentz
Wo0Zzz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:15:

Heb de melding:

Niet specifiek deze melding.
Afgelopen zaterdag was ik een dag op stap (als toerist in eigen land) en kwam bij aankomst een Connect App update voorbij.
Dus ik dacht "dat is interessant en ga ik gelijk installeren". Ook met de gedachte dat als ik de update negeer de update wellicht niet opnieuw wordt aangeboden.

Na het installeren van de update had de EV5 geen verbinding meer met de Apps, werden alle persoonlijke instellingen van de EV5 verwijderd waaronder de stoelstand, en werd ik langzaam maar zeker opgevouwen tussen stoel en stuur.
Ik voelde me op dat moment net een aardappel in een frietsnijder.

Uiteraard had ik mijn uid/pwd niet bij me maar kon na een paar pogingen de verbinding tussen de EV5 en de app wel weer aan de praat krijgen.

Bij thuiskomst heb ik alles weer opnieuw kunnen instellen.

Mijn volgende updates, welke dan ook, installeer ik niet meer op locatie maar bij thuiskomt wanneer ik zeker weet dat ik niet meer weg moet en de tijd heb om het eea opnieuw in te kunnen stellen indien dit nodig mocht zijn.

• B-1998
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09:20
Ik had een mooie actie. Grote doos achterin, achterklep kon net niet dicht. Touwtje ertussen zodat die niet open kan gaan, en rijden maar.

Maar nee hoor, achterklep niet dicht betekent niet rijden. Gezocht en gezocht maar niets gevonden om op te lossen.

De truc: auto starten en meteen in de drive zetten en rijden. De auto heeft een seconde nodig om het zich te realiseren. Sta je vervolgens stil voor het stoplicht oid dan mag je het trucje herhalen

Heeft iemand dit ook gehad en wellicht een makkelijkere oplossing?

• Wo0Zzz
B-1998 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:23:
Ik had een mooie actie. Grote doos achterin, achterklep kon net niet dicht. Touwtje ertussen zodat die niet open kan gaan, en rijden maar.

Maar nee hoor, achterklep niet dicht betekent niet rijden. Gezocht en gezocht maar niets gevonden om op te lossen.

De truc: auto starten en meteen in de drive zetten en rijden. De auto heeft een seconde nodig om het zich te realiseren. Sta je vervolgens stil voor het stoplicht oid dan mag je het trucje herhalen

Rem intrappen, handrem knopje indrukken en dan in de Drive zetten. Evt 1 of 2x herhalen. Dat helpt ook als de deur nog los is (even snel verplaatsen op parkeerplaats). Dan blijft hij als het goed is wel gewoon rijden. Laatst ook met open achterklep stukje gereden op parkeerplaats (wel in achteruit overigens)

• FJP84
B-1998 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:23:

Dat gaat wel een uitdaging worden als we in december de kerstboom willen halen 😆

• marcelcee
  • Nu online
Ik heb last van uitgeschakelde hulpsystemen omdat er een aanhanger gekoppeld is. Alleen… die is nu niet meer aangesloten. In mijn geval was er een trekhaakkoffer gemonteerd. Alleen de auto blijft denken dat er nog iets op de 13-polige stekker is aangesloten. Waardoor het oranje icoontje blijft staan (dat er ook stond bij gebruik van de 13-polige stekker).

Ziet iemand dit ook bij gebruik van een echte aanhangwagen? En misschien tips hoe dit op te lossen? Auto uit en aan zetten lost het niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieeOAXx6dXj8yKGAaVt7oKupiW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ehkxrw8BiMhVWpK5zfIwPHLi.jpg?f=fotoalbum_large

• Grasmans
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:10
Ik ga binnenkort naar Frankrijk en zoek zonneschermen voor mijn Ev5. Ik wil graag dat mijn dochter niet in de zon zit. Voorheen had ik op maat gemaakte schermen voor mijn Fiesta (via Winparts), maar die zag ik niet bij de accessoires voor de Ev5. Er was alleen een scherm voor de buitenkant. Weten jullie of er ook zonneschermen voor binnen zijn?

• JuG

JuG

Vandaag een mail van de lease / importeur gehad ivm de terugroepactie (bouten van de achterbank). Volgende week donderdag maar een afspraak gemaakt, benieuwd of het nodig is :)

• Joel1121
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:46
Zijn er al leden die een bericht hebben gehad dat ze hem komende maand ( binnen nu en 4 weken) mogen halen? Ik heb de update gehad levering in week 26 ( 22 juni - 28 juni)

• greyfox1987
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 12:45
marcelcee schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 03:05:
Ik heb last van uitgeschakelde hulpsystemen omdat er een aanhanger gekoppeld is. Alleen… die is nu niet meer aangesloten. In mijn geval was er een trekhaakkoffer gemonteerd. Alleen de auto blijft denken dat er nog iets op de 13-polige stekker is aangesloten. Waardoor het oranje icoontje blijft staan (dat er ook stond bij gebruik van de 13-polige stekker).

Ziet iemand dit ook bij gebruik van een echte aanhangwagen? En misschien tips hoe dit op te lossen? Auto uit en aan zetten lost het niet op.

[Afbeelding]
Ik heb precies hetzelfde probleem, na er dus een boottrailer aan gehangen te hebben. Ik ga vanavond als ik thuis ben nog een keer de trailer er aan hangen.. kijken wat ie dan doet als ik m weer los koppel..

Overigens: Met fietsendrager of trekhaakkoffer met verlichting mag je dus lekker zonder HDA+ rijden, echt het meest idiote dat ik ooit gezien heb...

Xbox Live Gamertag: Greyfox1987

• Nick v D
  • Laatst online: 22:32
Joel1121 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:25:
Zijn er al leden die een bericht hebben gehad dat ze hem komende maand ( binnen nu en 4 weken) mogen halen? Ik heb de update gehad levering in week 26 ( 22 juni - 28 juni)
Ik heb vorige week de dealer gesproken (die zei dat de boot vertraagd zou zijn…) en die gaf aan dat ze in de week van 29 juni gaan bellen om de aflevering te plannen. Vanuit de LM heb ik gisteren de update gekregen dat de auto in de week van 13 juli geleverd gaat worden.

Terugkomend op de boot: ik denk dat hij op deze boot staat: Morning Chant

Dus nu afwachten op het telefoontje om de aflevering daadwerkelijk te plannen…

Side note: ik vind het nog wel wat wazig, want de dealer zegt dat ze de afspraak in gaan plannen als de auto bij hen op het terrein staat. Als het de Morning Chant is, dan verwacht ik niet dat die auto in die week al bij de dealer op de stoep staat, omdat er volgens mij 1 à 2 weken nodig zijn om de auto vanuit de haven naar de dealer te krijgen (met al het papierwerk).
Als dit de datums zijn, dan zou het een vorige boot (Morning Laura) moeten zijn, die enkele dagen geleden in Antwerpen is aangekomen. Alleen waarom moet het dan weer een maand duren voordat de auto geleverd kan worden… Al met al is het dus nog erg vaag en kan ik niets anders doen dan maar gewoon geduldig wachten…

[ Voor 31% gewijzigd door Nick v D op 16-06-2026 13:51 ]

• RoVrie
Nick v D schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:47:
[...]

Ik heb vorige week de dealer gesproken (die zei dat de boot vertraagd zou zijn…) en die gaf aan dat ze in de week van 29 juni gaan bellen om de aflevering te plannen. Vanuit de LM heb ik gisteren de update gekregen dat de auto in de week van 13 juli geleverd gaat worden.

Side note: ik vind het nog wel wat wazig, want de dealer zegt dat ze de afspraak in gaan plannen als de auto bij hen op het terrein staat. Als het de Morning Chant is, dan verwacht ik niet dat die auto in die week al bij de dealer op de stoep staat, omdat er volgens mij 1 à 2 weken nodig zijn om de auto vanuit de haven naar de dealer te krijgen (met al het papierwerk).
Als dit de datums zijn, dan zou het een vorige boot (Morning Laura) moeten zijn, die enkele dagen geleden in Antwerpen is aangekomen. Alleen waarom moet het dan weer een maand duren voordat de auto geleverd kan worden… Al met al is het dus nog erg vaag en kan ik niets anders doen dan maar gewoon geduldig wachten…
Mijn stond waarschijnlijk op de Morning Laura en zou begin deze week aan moeten komen bij de dealer. Qua tijdlijn klopt dat dus wel. Dan neemt de dealer nog een ruime week om het papierwerk, kenteken, zwarte logos, trekhaak en rijklaar maken af te ronden en wordt de auto volgende week woensdag bij me thuis afgeleverd.

• RoVrie
greyfox1987 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:40:
[...]
Overigens: Met fietsendrager of trekhaakkoffer met verlichting mag je dus lekker zonder HDA+ rijden, echt het meest idiote dat ik ooit gezien heb...
Valt alle rijhulp uit? ook de ACC en dergelijke?

Ik ben van plan mijn fiets mee te nemen op vakantie naar Noorwegen deze zomer, maar heb niet zo veel trek om de hele reis de luxe van de rijhulpsystemen te missen.

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-06 19:11
RoVrie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:32:
[...]

Valt alle rijhulp uit? ook de ACC en dergelijke?

Ik ben van plan mijn fiets mee te nemen op vakantie naar Noorwegen deze zomer, maar heb niet zo veel trek om de hele reis de luxe van de rijhulpsystemen te missen.
Er even van uitgaand dat de EV3 en -5 hier gelijk aan elkaar zijn: alleen de ACC blijft werken, andere systemen worden inactief. Dat is overigens te omzeilen, zoek in het EV3 forum op 'relais', daar is wat informatie te vinden om m.b.v. een stuk hardware de aanhanger/fietsendrager onzichtbaar te maken. Heb ik zelf ook gemaakt en gebruikt op een langere reis, scheelt heel wat frustratie en vermoeidheid. :)

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04
Nick v D schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:47:
[...]

In mijn app van de leasemaatschappij zie ik dat mijn auto in de periode van 29 juni tot 5 juli afgeleverd zou worden. En ik vermoed dat mijn auto ook op the morning Chant staat. Ik kan alleen niet de actuele positie zien van de boot. Deze staat al 3 dagen op dezelfde positie.

[ Voor 3% gewijzigd door wimbre op 16-06-2026 17:02 ]

• FJP84
Joel1121 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:25:
Ja ik kon hem ontvangen vanaf de 22ste. Zelf de leverdatum op 30ste gezet. Auto wordt bij kantoor afgeleverd. Dus geen onthulling bij de dealer, maar dit was even praktischer. Nu hopen dat de afleverende bestuurder geen schade rijdt 😆

• Nick v D
wimbre schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:13:
[...]

In mijn app van de leasemaatschappij zie ik dat mijn auto in de periode van 29 juni tot 5 juli afgeleverd zou worden. En ik vermoed dat mijn auto ook op the morning Chant staat. Ik kan alleen niet de actuele positie zien van de boot. Deze staat al 3 dagen op dezelfde positie.
Ja in de app van de leasemaatschappij stond bij mij ook 29 juni tot 5 juli, maar die is nu dus aangepast.
We zullen het wel zien, de laatste weekjes wachten zijn het lastigst haha.

De positie van de boot zal over 1 a 2 dagen wel weer zichtbaar zijn. Met voorgaande boten die ik aan het volgen was gebeurde precies hetzelfde op dezelfde locatie links naast Angola.

• vinno86

[Afbeelding]
Wellicht een harde reset ? oftewel 12volt er even een tijdje afhalen.

• RoVrie
FJP84 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:50:
[...]

Ja ik kon hem ontvangen vanaf de 22ste. Zelf de leverdatum op 30ste gezet. Auto wordt bij kantoor afgeleverd. Dus geen onthulling bij de dealer, maar dit was even praktischer. Nu hopen dat de afleverende bestuurder geen schade rijdt 😆
Ik mag aannemen dat ze m op een trailer komen brengen en niet met een student-chauffeur die de eerste modder op je banden drift.

Mijne wordt per trailer gebracht volgende week, en ze nemen m'n huidige auto meteen mee. Ik heb deze van een oud collega overgenomen, dus ik heb ook even het schade/overdrachtsrapport van destijds opgevraagd om geen onterecht/dubbele schades aangenaaid te krijgen :)

• Lawrentz

[Afbeelding]
Heb je al een soft reset geprobeerd?
Lijkt me verstandig om die eerst te proberen voor een hardere reset.

De 12V loskoppelen lijkt me niet de eerste actie om uit te voeren.

• FJP84
RoVrie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:57:
[...]

Ik mag aannemen dat ze m op een trailer komen brengen en niet met een student-chauffeur die de eerste modder op je banden drift.

Mijne wordt per trailer gebracht volgende week, en ze nemen m'n huidige auto meteen mee. Ik heb deze van een oud collega overgenomen, dus ik heb ook even het schade/overdrachtsrapport van destijds opgevraagd om geen onterecht/dubbele schades aangenaaid te krijgen :)
Zo is mijn Skoda wel gebracht 5 jaar geleden. Ik vroeg dat direct aan de verkoper en die zijn dat de KIA gewoon over de weg gereden zou worden. Ik zal het nog eens navragen.

• marcelcee
  • Nu online
Lawrentz schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Heb je al een soft reset geprobeerd?
Lijkt me verstandig om die eerst te proberen voor een hardere reset.

De 12V loskoppelen lijkt me niet de eerste actie om uit te voeren.
Nee klopt, dat doe ik ook niet als eerste. Maar ook de soft reset nog niet gedaan. Volgende week ben ik bij de dealer voor de terugroepactie. Ik denk dat ik die tijd wel overleef met enkel ACC. En vraag daar even om dit mee te nemen.

• twilight7
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:25

[Afbeelding]
yupp same here..
De dealer is er zeker een paar uur bezig mee geweest.
Uiteindelijk een harde reset uitgevoerd wat het heeft verholpen.

advies van de dealer: de aanhanger/stekker te controleren 8)7

• Pannekoek_NL
RoVrie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:57:
[...]

Mijn auto was via de lease maatschappij besteld bij KIA Vaneman in Hoofddorp, die is gewoon door een studentje bij mij op de oprit afgeleverd :X

"Oude" auto van andere lease maatschappij werd weer door een andere student opgehaald.

Met trailer doen ze niet standaard volgens mij, ooit een x meegemaakt maar toen werden er 3 dezelfde auto's op werk afgeleverd.

[ Voor 16% gewijzigd door Pannekoek_NL op 17-06-2026 11:03 ]

• RoVrie
Pannekoek_NL schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:51:
[...]

Mijn auto was via de lease maatschappij besteld bij KIA Vaneman in Hoofddorp, die is gewoon door een studentje bij mij op de oprit afgeleverd :X

"Oude" auto van andere lease maatschappij werd weer door een andere student opgehaald.

Met trailer doen ze niet standaard volgens mij, ooit een x meegemaakt maar toen werden er 3 dezelfde auto's op werk afgeleverd.
Mijne gaat op de trailer, samen met een gelukkige nieuwe eigenaar in Dongen. Ben er wel blij mee, al is t maar voor t feest-effect als die trailer de straat in rijdt *O*

• marcelcee
  • Nu online
twilight7 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:18:
[...]

yupp same here..
De dealer is er zeker een paar uur bezig mee geweest.
Uiteindelijk een harde reset uitgevoerd wat het heeft verholpen.

advies van de dealer: de aanhanger/stekker te controleren 8)7
Dacht even dat een nachtje slapen de auto goed had gedaan. Want alle lampjes gingen bij het starten gewoon uit. Tot ik ‘m in de achteruitversnelling zette. Tadaa, wederom geen hulpsystemen en oranje lampje was er weer.

Wel een erg vreemde opmerking die jij van de dealer kreeg inderdaad. Want na loskoppelen van de stekker, is het gewoon weer een auto vanaf fabriek. Je kunt geen trekhaak verkopen die na gebruik altijd een storing geeft -O-

• FJP84
Nog even nagevraagd en ook hier gaat een student of pensionado de auto gewoon over de weg op kantoor afleveren.

Andere vraag: kun je elke willekeurig NFC key card gebruiken om een fysieke digital key te registreren. Voorkeur is digital key via telefoon, maar toch misschien kan een offline alternatief dat makkelijk in een portemonnee past ook handig zijn

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
FJP84 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:46:
Nog even nagevraagd en ook hier gaat een student of pensionado de auto gewoon over de weg op kantoor afleveren.

Andere vraag: kun je elke willekeurig NFC key card gebruiken om een fysieke digital key te registreren. Voorkeur is digital key via telefoon, maar toch misschien kan een offline alternatief dat makkelijk in een portemonnee past ook handig zijn
ik heb het voor de EV3 geprobeerd .. maar dat werkte niet. Uiteindelijk op eBay/amazon een officiële KIA keycard besteld en die werkt uitstekend. Gewoon als een CC in je telefoonhoesje en geen keyfobs nodig. Je moet hem wel op de juiste plek houden maar dat heb je snel uitgevonden.

https://www.ebay.nl/itm/267695273898?_skw=ATH81-AB000&itmmeta=01KVAZNXV8PMQFF054M815YDYH&hash=item3e53e1b7aa:g:soEAAeSwyf9o66wd&itmprp=enc%3AAQALAAAA8GfYFPkwiKCW4ZNSs2u11xB1fkPlD8W7fa2bXmvVpunE0nymK981sLKxM6weM05lQfyPSSsDSIMRqvyJfGF5efI5XzTR36%2Fwx1asPXYU7iuBn76dQSyivOGovDMQp4NXJe%2BgowJ%2B1%2F6iYXWvXEjeLvhlt7cHSuoE8O4SEFlEGgrX46aQucPnkgk8BQvZyf%2F4DdNVB4blZfWfVB3K5gW--YqmLrdtEP47%2BJhMiULPBJNA1EGRtWBEg%2FrdDInLjf7ACOWA61pTjWzi%2BXfUEjZfrvBiMVw0Iq5np%2FHi0soX1DkZqdUPxTR%2BbX97jWY5PEHfzw%3D%3D%7Ctkp%3ABk9SR-jd19_aZw

[ Voor 41% gewijzigd door _birdie_ op 17-06-2026 16:29 ]

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste