WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK

Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:55
gurbo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:06:
Ik heb mijn GT-Line in Gravity Grey nu een week in bezit 😀

Bij het ophalen vroeg ik de dealer of ik de accu tot 80% regulier moest opladen. Hij had het erover dat dit gewoon tot 100% kan bij het thuisladen. Klopt dit volgens jullie? Er zit in Europa toch een NMC accu in?
Heb je hem als lease ? dan boeit het echt geen reet jij gaat die accu niet zo slecht krijgen in 4-5 jaar dat je er niks meer aan hebt.

Heb je hem privé ? dan kan je als je het redt met tot 80% laden dat gewoon doen.. als je veel rijd en de kilometers echt nodig hebt dan gewoon 90+ anders wordt je gek denk ik.

Ik persoonlijk gebruik ongeveer 50% in een week dus ik rij hem elke week van 70% naar 20%.. moet ik een keer wat verder rijden in het weekend dan gewoon 90 tot 100 ipv 70.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:14
Zomaar een voorstel:
Zullen we de 80% discussie laten voor wat het is?
Er is in dit draadje al genoeg over gezegd en geschreven.
Dan houden we het een beetje gezellig.

Daarnaast, we hebben ook geen nieuwe inzichten.

[ Voor 13% gewijzigd door Lawrentz op 12-05-2026 23:02 ]

• Grasmans
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 05:52
Net gebeld met de dealer in Roosendaal. Hij gaf aan dat mijn ev5 gt-plusline in grafity grey “op zee” staat. Hij kon mij niet zeggen waar of wat dan ook.

Kunnen jullie een schatting geven van de wachttijd? Hoeveel mensen hebben dit eerder gehoord en hoe lang moesten zij wachten?

[ Voor 29% gewijzigd door Grasmans op 14-05-2026 07:53 ]

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05:10
Grasmans schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:59:
Net gebeld met de dealer in Roosendaal. Hij gaf aan dat mijn ev5 gt-plusline in grafity grey “op zee” staat. Hij kon mij niet zeggen waar of wat dan ook.

Kunnen jullie een schatting geven van de wachttijd? Hoeveel mensen hebben dit eerder gehoord en hoe lang moesten zij wachten?
Wanneer besteld?

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30

Snuffel

Vroem!

Grasmans schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:59:

Als hij nu op zee staat: max 10 weken voor die aan land staat. Dan heb je nog allerlei andere zaken die gedaan moeten worden, dus tel er rustig 2-3 weken op. Half - eind augustus gok ik zo

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Grasmans
18 april besteld alleen ze vertelde dat ze hem al hadden besteld daar ze wisten dat deze auto toch wel werd verkocht. Heb er 2 weken mee gewonnen dus 4 april in bestelling geplaatst.

• Grasmans
Snuffel schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:36:
[...]

Als hij nu op zee staat: max 10 weken voor die aan land staat. Dan heb je nog allerlei andere zaken die gedaan moeten worden, dus tel er rustig 2-3 weken op. Half - eind augustus gok ik zo
Ah, bedankt! Ik had zelf al bij Eukor gekeken en de laatste boot gevonden die is vertrokken:

PYEONGTAEK 09-05 vertrokken, met een verwachte aankomst in Antwerpen op 24-06.

Dus, als jouw theorie klopt, zou hij dan op 18-07 aankomen?

In Rotterdam zijn er momenteel geen boten op zee met een tijdsbestek in bestelling gedaan. Zijn er naast Antwerpen en Rotterdam nog andere havens waar ik kan kijken?

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-06 08:03
Op de een of andere manier is de verkeerde stoel positie in mijn profiel terecht gekomen.

Als mijn vrouw de auto heeft gebruikt en ik wissel naar mijn profiel gaat de stoel een heel stuk naar voren toe. Daar worden mijn benen niet blij van natuurlijk.

Als ik in de deur op stoel positie op 1 druk gaat de stoel gelukkig weer terug, maar ik zou dat liever standaard goed hebben natuurlijk.

Iemand een idee hoe je dat aanpast in het profiel?

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30

Snuffel

Vroem!

Grasmans schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Ah, bedankt! Ik had zelf al bij Eukor gekeken en de laatste boot gevonden die is vertrokken:

In Rotterdam zijn er momenteel geen boten op zee met een tijdsbestek in bestelling gedaan. Zijn er naast Antwerpen en Rotterdam nog andere havens waar ik kan kijken?
Kia verscheept met Hyundai Glovis, dus je kan redelijk specifiek zien waar een boot uithangt, met VesselFinder bijvoorbeeld.

Maar vaak zijn het geen rechtstreekse routes en worden er meerdere havens onderweg aangedaan.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Wo0Zzz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-06 15:03
EV5 Blackedout schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:20:
[...]

Waar vind ik die gimmick?😚🤔
Dat ging bij mij vanzelf 🤭 maar ook niet elke keer ben ik achter... geen idee hoe hij het ineens wel deed.

• Wo0Zzz
EV5 Blackedout schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:29:
Weer een andere vraag; kan je instellen dat je auto opstart in de voorkeur van jou persoonlijk v.w.b. de "Drive Mode" ik wil graag standaard in de Eco stand opstarten
Mij is verteld dat dat niet kan... de EV6 onthoud het wel overigens. Eco of standaard, in de sport gaat hij automatisch weer terug naar Standaard. Ik loop hier ook tegenaan.

• Lawrentz
Heb de laatste dagen wat tochtjes met de EV5 gemaakt en het viel me op dat de max snelheid op het instrumentenpaneel (=linker scherm) en de HDU niet altijd juist is.

Het instrumentenpaneel en de HUD geven een max snelheid aan van 30 kmh waar een max snelheid van 50 kmh is toegestaan. Op een ander weggedeelte werd een max snelheid van 60 kmh weergegeven waar een max snelheid van 80 kmh is toegestaan.

Waze geeft op het infotainmentsysteem (=rechter scherm) via Android Auto de juiste max snelheden weer.

Dit samen met de afwijking in de max snelheid van 3-5% leidt m.i. tot onnodig veel waarschuwingen.

Mijn constatering komt enigszins overeen met wat Brian van EV Odessey heeft geconstateerd in YT - New Kia Speed Camera Nonsense.

Dit even ter informatie.

• wimbre
Grasmans schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Die van mij is op 1 april vertrokken vanuit PYEONGTAEK en gaat eerst naar Antwerpen en dan door naar Rotterdam waar die op 19 mei verwacht wordt. Hij vaart nu bij de golf van Biskaje dus hij is er bijna😎. Dus 7 weken onderweg en dan natuurlijk nog de tijd voor de formaliteiten en werkzaamheden dealer.

• Grasmans
Ik heb net gelezen dat er een nieuw interieur beschikbaar komt, en eerlijk gezegd vind ik die mooier dan de huidige. Weten jullie bedrijven waar ik dit interieur kan laten aanpassen?
Ik moest destijds al even wennen aan het witte interieur aan de binnenkant.
Ik heb eigenlijk een voorkeur voor een volledig zwart interieur (ik weet het, best saai). Zou het mogelijk zijn om mijn bestelling om te ruilen voor het nieuwe interieur? Of wat zijn de kosten om het aan te passen?

• Grasmans
wimbre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:12:
[...]

Die van mij is op 1 april vertrokken vanuit PYEONGTAEK en haar eerst naar Antwerpen en dan door naar Rotterdam waar die op 19 mei verwacht wordt. Hij vaart nu bij de golf van Biskaje dus hij is er bijna😎. Dus 7 weken onderweg en dan natuurlijk nog de tijd voor de formaliteiten en werkzaamheden dealer.
Zo dat is best snel dan. Heerlijk vooruitzicht!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:36
Grasmans schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:48:
Ik heb net gelezen dat er een nieuw interieur beschikbaar komt, en eerlijk gezegd vind ik die mooier dan de huidige. Weten jullie bedrijven waar ik dit interieur kan laten aanpassen?
Ik moest destijds al even wennen aan het witte interieur aan de binnenkant.
Ik heb eigenlijk een voorkeur voor een volledig zwart interieur (ik weet het, best saai). Zou het mogelijk zijn om mijn bestelling om te ruilen voor het nieuwe interieur? Of wat zijn de kosten om het aan te passen?
Waar heb je dat gelezen?

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:49
Lawrentz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:39:
Heb de laatste dagen wat tochtjes met de EV5 gemaakt en het viel me op dat de max snelheid op het instrumentenpaneel (=linker scherm) en de HDU niet altijd juist is.

Het instrumentenpaneel en de HDU geven een max snelheid aan van 30 kmh waar een max snelheid van 50 kmh is toegestaan. Op een ander weggedeelte werd een max snelheid van 60 kmh weergegeven waar een max snelheid van 80 kmh is toegestaan.

Waze geeft op het infotainmentsysteem (=rechter scherm) via Android Auto de juiste max snelheden weer.

Dit samen met de afwijking in de max snelheid van 3-5% leidt m.i. tot onnodig veel waarschuwingen.

Mijn constatering komt enigszins overeen met wat Brian van EV Odessey heeft geconstateerd in YT - New Kia Speed Camera Nonsense.

Dit even ter informatie.
Het is sowieso aan te raden om de snelheidswaarschuwingen uit te zetten. De snelheid die je ziet kan of van een verkeerd bord zijn of op basis van het navigatiesysteem. Mijn Enyaq heeft hier ook last van.

De meldingen kan je uitzetten door het sterretje op het stuur even ingedrukt te houden.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Grasmans
FJP84 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:01:
[...]

Waar heb je dat gelezen?
Staat ook op de site van de Kia.

• vinno86
Lawrentz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:39:

Het instrumentenpaneel en de HUD geven een max snelheid aan van 30 kmh waar een max snelheid van 50 kmh is toegestaan. Op een ander weggedeelte werd een max snelheid van 60 kmh weergegeven waar een max snelheid van 80 kmh is toegestaan.

Dit even ter informatie.
Verkeersbord/snelheids herkenning is inderdaad zwaar ruk.

Op een traject controle van 80km/h hier wordt er altijd random 50, 80 of 100 aangegeven gedurende het traject.

• vinno86
kw_nl schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:08:
[...]

Het is sowieso aan te raden om de snelheidswaarschuwingen uit te zetten. De snelheid die je ziet kan of van een verkeerd bord zijn of op basis van het navigatiesysteem. Mijn Enyaq heeft hier ook last van.

De meldingen kan je uitzetten door het sterretje op het stuur even ingedrukt te houden.
Mute knop.

• EV5 Blackedout
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 29-05 22:58
Ik heb vandaag het EV5 logo en GT Line logo laten verwijderen. Tevens de Kia Logo's voorop de motorkap en op de achterklep laten vervangen voor zwarte.

Wat een verschil😎, vind het echt veel mooier zo. (Lekker clean)

Ik heb nu nog een nieuw zwart GT Line logo en zwart EV5 logo liggen aangezien ik deze nu niet ga gebruiken (beiden nog in de verpakking) als iemand daar interesse voor heeft, stuur maar een bericht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyLfjXwrT7qb4RKfTCFNSxy1IDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sS4bgKddT1rdkpIhOXXcPgEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIurepkFgC0YeQ86Vu342EhVDt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmNvYoNVK06q3iEtBAjLRSM8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIObIJ5S9XXfPBNyucNYA6m8gfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W43Ug1xauvR40gushFmKrDpX.jpg?f=fotoalbum_large

• RoVrie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:07
EV5 Blackedout schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:14:
Ik heb vandaag het EV5 logo en GT Line logo laten verwijderen. Tevens de Kia Logo's voorop de motorkap en op de achterklep laten vervangen voor zwarte.

Ik heb nu nog een nieuw zwart GT Line logo en zwart EV5 logo liggen aangezien ik deze nu niet ga gebruiken (beiden nog in de verpakking) als iemand daar interesse voor heeft, stuur maar een bericht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Poah, dat ziet er wel strak uit inderdaad hoor! Ging je nou ook nog je lampen smoken?
Mocht niemand anders happen, heb ik wel interesse in de zwarte logo's. Ik heb toevallig gisteren even ingecheckt met mijn LM om te vragen of zij al weten wie de leverend dealer gaat worden zodat ik een dealtje kan maken voor de zwarte KIA logos. Als dat betaalbaar blijkt, laat ik het hen doen, anders overweeg ik de zwarte overlay-stickers die we hier al eerder voorbij hebben zien komen.

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:23

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zijn dus de originele zwarte logo's van de EV5 die nu ook op de accessoires lijst staat op de website?
Ik ga ze denk ik ook bestellen, ziet er tof uit!

• EV5 Blackedout
RoVrie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Poah, dat ziet er wel strak uit inderdaad hoor! Ging je nou ook nog je lampen smoken?
Mocht niemand anders happen, heb ik wel interesse in de zwarte logo's. Ik heb toevallig gisteren even ingecheckt met mijn LM om te vragen of zij al weten wie de leverend dealer gaat worden zodat ik een dealtje kan maken voor de zwarte KIA logos. Als dat betaalbaar blijkt, laat ik het hen doen, anders overweeg ik de zwarte overlay-stickers die we hier al eerder voorbij hebben zien komen.
Rovrie was je net voor v.w.b. de logo's (8 minuten eerder 😁) Als hij ze niet wilt ben je 2nd in line. Lampen smoken zelf is niet gelukt dus dat laat ik binnenkort doen. vandaag ff gevraagd wat dit kost en dat is €150 dus komt er aan.

• EV5 Blackedout
EN86 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:22:
[...]

Dit zijn dus de originele zwarte logo's van de EV5 die nu ook op de accessoires lijst staat op de website?
Ik ga ze denk ik ook bestellen, ziet er tof uit!
Waar en hoe deze logo's (KIA) geregeld zijn weet ik niet. Dit is geregeld via de dealer (en of dit originele zijn ...?🤔 maar dat maakt mij niets uit ik ben blij met het resultaat) de motorkap logo van wat ik begreep zit ook met 2 pinnetjes vast in de motorkap, achter weet ik niet. Maar de EV5 en GT Line logo zijn via ome ali besteld maar qua vorm en formaat zijn de EV5 en GT Line logo exact hetzelfde.

• RoVrie
EV5 Blackedout schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:33:
[...]

Rovrie was je net voor v.w.b. de logo's (8 minuten eerder 😁) Als hij ze niet wilt ben je 2nd in line. Lampen smoken zelf is niet gelukt dus dat laat ik binnenkort doen. vandaag ff gevraagd wat dit kost en dat is €150 dus komt er aan.
Dan houd ik graag eerste dibs :) Moet alleen nog even afwachten wat mijn LM zegt over het vervangen van de logo's, is dat ok? Ik verwacht komende week antwoord.

• FJP84

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf, zijn die ook de originele KIA logo's voor de EV5? Ik hoorde dat die er nog niet waren en dat alternatieven qua maat kleiner waren. Ik twijfel nog of dit laat doen bij mijn Iceberg Green die over een paar weken geleverd wordt. Misschien een keer bij de eerste onderhoudsbeurt

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:23
EV5 Blackedout schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:37:
[...]

Waar en hoe deze logo's (KIA) geregeld zijn weet ik niet. Dit is geregeld via de dealer (en of dit originele zijn ...?🤔 maar dat maakt mij niets uit ik ben blij met het resultaat) de motorkap logo van wat ik begreep zit ook met 2 pinnetjes vast in de motorkap, achter weet ik niet. Maar de EV5 en GT Line logo zijn via ome ali besteld maar qua vorm en formaat zijn de EV5 en GT Line logo exact hetzelfde.
Dat met die pinnetjes las ik ook op Facebook inderdaad, men gaf daar aan dat het daardoor niet kon maar dat lijkt me vreemd als het te bestellen is via de KIA website, wat op dit moment zo is, dat het dan niet geplaatst kan worden.

Maar het ziet er inderdaad fris uit, mooi. Ik ga het ook doen op mijn Gravity Grey

• EV5 Blackedout
RoVrie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Dan houd ik graag eerste dibs :) Moet alleen nog even afwachten wat mijn LM zegt over het vervangen van de logo's, is dat ok? Ik verwacht komende week antwoord.
Geen probleem, ik hoor het van je.

Geen haast.

• vinno86
Zojuist een noodgreep moeten doen, hard remmen en ik denk dat de auto zelf ook de bots beveiliging inschakelde.

Kwam een hard geluid bij alsof er vanalles afbrak bij de wielen/as, nu staat ook m'n stuur niet meer uitgelijnd met de wielen dus het heeft toch impact gehad.

Het was niet eens overdreven hard remmen en ik reed Max 50-60km/h dus ik vind het raar dat het zo'n overdreven impact had

• EV5 Blackedout
FJP84 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:47:
[...]

Gaaf, zijn die ook de originele KIA logo's voor de EV5? Ik hoorde dat die er nog niet waren en dat alternatieven qua maat kleiner waren. Ik twijfel nog of dit laat doen bij mijn Iceberg Green die over een paar weken geleverd wordt. Misschien een keer bij de eerste onderhoudsbeurt
Net toch even de dealer gebeld hoe ze dit nu dan gedaan hebben en waar de logo's vandaan komen.

Antwoord; logo's zijn verwijderd en hebben ze laten wrappen compleet en terug geplaats. Zijn dus geen nieuwe logo's maar gewrapte originele. Lekker, wrappen is duurder dan andere zwarte logo's en heeft garantie dus ik happy.

• RoVrie
EV5 Blackedout schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:07:
[...]

Net toch even de dealer gebeld hoe ze dit nu dan gedaan hebben en waar de logo's vandaan komen.

Antwoord; logo's zijn verwijderd en hebben ze laten wrappen compleet en terug geplaats. Zijn dus geen nieuwe logo's maar gewrapte originele. Lekker, wrappen is duurder dan andere zwarte logo's en heeft garantie dus ik happy.
Oh wow, dat klinkt omslachtig :D
Maar dat hebben ze wel netjes gedaan dan!

• thedon46
RoVrie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Mijn logo's zijn door de dealer vervangen voor originele zwarte.
Die hebben een kleine zilveren rand eromheen.

Heeft mij €250 gekost.

• Wo0Zzz
Vandaag dan eindelijk de trekhaak eronder gekregen, grote blij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mBhixeZS0sevAJifOTcDzEiD0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iufeiuUJ8MwtnBkKPKYnQhzT.jpg?f=fotoalbum_large (AI gegenereerd is omdat ik met AI kenteken heb verwijderd :-))

Nu als ik een aanhanger erachter heb wordt de lane assist oranje en komt er een extra oranje icoon bij op het dashboard. Is dit normaal? Ook kun je het automatisch stuur niet meer in schakelen... Bij de EV6 weet ik dat alleen i-Pedal dan niet meer werkt. Maar zonder Lane Assist is toch wel jammer, volgens mij werkt bij de EV6 zelfs het automatisch rijbaan wisselen. Dan werkt dat dus ook niet als de fietsendrager erop zit helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaRDqbF6nzdebSrVFiTL7FYxue0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rlnzYsGvkiXsK6joQ50bptC.jpg?f=fotoalbum_large

De range zakt wel behoorlijk bij aankoppelen aanhanger trouwens... hij staat dan wel op automatisch detecteren aanhanger. Volgens mij is dit bij de EV6 ook niet zo drastisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Wo0Zzz op 15-05-2026 18:50 . Reden: range toegevoegd ]

• EV5 Blackedout
thedon46 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:45:
[...]

Heeft mij €250 gekost.

Ik heb hiervan afbeeldingen gezien en ik iwlde ook niet dat randje hebben. Dan hebben ze logo's voor een ander model Kia gebruikt (wat geen probleem is) maar dan ben ik benieuwd of de pinnetjes er nog wel op zitten en zo aan de klep vast zitten. Ik heb €80 betaald hiervoor maar het wrappen (even opgevraagd) kost €175.
Ik heb hiervan afbeeldingen gezien en ik wide ook niet, dat randje hebben.

Dan hebben ze denk ik logo's voor een ander model Kia gebruikt (wat geen probleem is) maar dan ben ik benieuwd of de pinnetjes er nog wel op zitten en zo aan de klep vast zitten. Ik heb €80 betaald hiervoor maar het wrappen (even opgevraagd) kost €175.

Uiteindelijk geldt ben je happy met het resultaat dat is wat het belangrijkste is. En ik wilde echt kompleet zwarte logo's.

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Wo0Zzz schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:48:
Vandaag dan eindelijk de trekhaak eronder gekregen, grote blij!

[Afbeelding] (AI gegenereerd is omdat ik met AI kenteken heb verwijderd :-))

Nu als ik een aanhanger erachter heb wordt de lane assist oranje en komt er een extra oranje icoon bij op het dashboard. Is dit normaal? Ook kun je het automatisch stuur niet meer in schakelen... Bij de EV6 weet ik dat alleen i-Pedal dan niet meer werkt. Maar zonder Lane Assist is toch wel jammer, volgens mij werkt bij de EV6 zelfs het automatisch rijbaan wisselen. Dan werkt dat dus ook niet als de fietsendrager erop zit helaas.

[Afbeelding]

De range zakt wel behoorlijk bij aankoppelen aanhanger trouwens... hij staat dan wel op automatisch detecteren aanhanger. Volgens mij is dit bij de EV6 ook niet zo drastisch.
De range wordt automatisch beter naarmate je hebt gereden met de aanhanger hij schat dit standaard automatisch in. Ik rij eigenlijk alleen met een fietsendrager en hier valt het extra verbruik heel erg mee. Je kunt het evt. in het menu ook instellen of hij van een lichte of zware aanhanger uit moet gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZaohrrFh-x0a_JTIcd9HXccrho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kOCaOInuRMmsZSjQYCZPXCG.jpg?f=fotoalbum_large
wat betreft rij hulpmiddelen klopt het inderdaad dat hij vrij conservatief is. Ik moet er telkens aan wennen dat deze niet beschikbaar zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door BlackBurn op 15-05-2026 19:32 ]

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• RoVrie
thedon46 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:45:
[...]

Heeft mij €250 gekost.
Als dealer vervangen 250 euro kost, en er dan alsnog een zilveren rand omheen zit, doe ik t liever voor een paar tientjes met de stickers van 21overlays zoals eerder vermeld hier.

Die plastic spray is ook nog een optie, maar ondanks alle goeie video's en bemoedigende ervaringen, vind ik dat toch spannend :)

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 14:58
vinno86 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:43:
Zojuist een noodgreep moeten doen, hard remmen en ik denk dat de auto zelf ook de bots beveiliging inschakelde.

Kwam een hard geluid bij alsof er vanalles afbrak bij de wielen/as, nu staat ook m'n stuur niet meer uitgelijnd met de wielen dus het heeft toch impact gehad.

Het was niet eens overdreven hard remmen en ik reed Max 50-60km/h dus ik vind het raar dat het zo'n overdreven impact had
Elke auto moet stevig kunnen remmen. Helemaal een EV met z'n gewicht. Daar moet de wagen op gebouwd zijn. Ben benieuwd wat eruit komt. Wie weet is op deze manier tijdig een productiefoutje aan het licht gekomen, waar je op hoge snelheid op de snelweg geen zin in hebt. Heb het nog nergens eerder gelezen over de EV5.

• FJP84
RoVrie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Als dealer vervangen 250 euro kost, en er dan alsnog een zilveren rand omheen zit, doe ik t liever voor een paar tientjes met de stickers van 21overlays zoals eerder vermeld hier.

Die plastic spray is ook nog een optie, maar ondanks alle goeie video's en bemoedigende ervaringen, vind ik dat toch spannend :)
Ja als ik het een keer zwart wil dan doe ik denk toch en plasti-dip poging zoals hier. Al zou ik de randjes wel graag strakker afgewerkt zien. En geen idee wat ervan overblijft na een wasstraatbezoek. Het is een leaseauto en ik ben zuinig, maar ik zie me denk niet de auto zelf wassen. Misschien de eerste paar keer een wasbox waarbij ik alleen afspuit en niet borstel.

• EV5 Blackedout
RoVrie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Die plasti-dip spray is wel heel lastig hoor, heb ik wel wat ervaring mee.

En na een wasstraat of hoge druk reiniger (op autowas stand dan wel) kan je denk ik wel verwachten dat het eraf is.

[ Voor 10% gewijzigd door EV5 Blackedout op 15-05-2026 20:50 ]

• vinno86
greenlizzard schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Elke auto moet stevig kunnen remmen. Helemaal een EV met z'n gewicht. Daar moet de wagen op gebouwd zijn. Ben benieuwd wat eruit komt. Wie weet is op deze manier tijdig een productiefoutje aan het licht gekomen, waar je op hoge snelheid op de snelweg geen zin in hebt. Heb het nog nergens eerder gelezen over de EV5.
Stevig remmen kon die wel, ik stond ineens stil met een hoop herrie van onderen.. Het was blijkbaar zelfs zo stevig dat de hele uitlijning meteen weg is.

Ingrijpen van de auto zelf was denk ik niet nodig geweest maar goed ik heb die feature aan staan dus ja..

Ik weet niet of iemand al eens net ietsje te ver achteruit is gereden met inparkeren o.i.d. dan grijpt hij ook in en dan sta je echt met een rot klap ineens stil. Ik had het een keer en dacht dat ik de auto achter me had geraakt maar het was de kia die op de noodrem ging, zat uiteindelijk nog een 50cm lengte tussen ofzo.

• EV5 Blackedout
vinno86 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Stevig remmen kon die wel, ik stond ineens stil met een hoop herrie van onderen.. Het was blijkbaar zelfs zo stevig dat de hele uitlijning meteen weg is.

Ingrijpen van de auto zelf was denk ik niet nodig geweest maar goed ik heb die feature aan staan dus ja..

Ik weet niet of iemand al eens net ietsje te ver achteruit is gereden met inparkeren o.i.d. dan grijpt hij ook in en dan sta je echt met een rot klap ineens stil. Ik had het een keer en dacht dat ik de auto achter me had geraakt maar het was de kia die op de noodrem ging, zat uiteindelijk nog een 50cm lengte tussen ofzo.
Dit heb ik gisteren ervaren was wel ff holy 💩 wat gebeurt hier. En ik reed rustig achteruit maar de auto dacht "Nope"...dat is even wennen

• deSeppe1987
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-06 16:31
vinno86 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Ik vind dit maar een vreemd verhaal. Is dat niet gewoon de ABS die krachtig ingrijpt dat je hebt gevoeld?

Dat je uitlijning weg is door krachtig te remmen is ook zeer vreemd te noemen. Ben je zeker dat die daarvoor al helemaal goed stond?

En als je verhaal klopt moet je er toch onmiddelijk mee naar de dealer gaan. Dan weet je ten minste wat er al dan niet aan de hand is.

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:27
In mijn zoektocht naar een volgende lease auto begint de shortlist aardig vorm te krijgen. In eerste instantie had ik de EV5 hier vanaf gehaald omdat ik dacht dat de hendel met gear selector teveel in de weg zat voor mijn knie (heb nogal lange benen). Wel was ik te spreken over het interieur en de ruimtelijke indruk. Daarom vandaag toch nog een keer gaan passen en heb toch wel de indruk dat ik de stoel voldoende afgesteld kan krijgen om dit probleem te vermijden. Ik ga dan ook nog een proefrit plannen.

Hoe ervaren jullie de rijhulpsystemen als adaptive cruise en lane keep assist? Ik ben vooral op zoek naar goed/soepel werkende systemen omdat ik veel snelweg rij. Bij Zeekr viel me dit een beetje tegen. Vandaag in de Enyaq ontdekte ik dat de traffic assist erg goed is alleen viel de rest van de auto weer tegen. Nou hoeft het niet perse op dat niveau te zijn, maar was toch even nieuwsgierig hoe dit werkt bij de Kia aangezien ik pas over een paar weken tijd heb voor een proefrit.

[ Voor 9% gewijzigd door Southern Sun op 16-05-2026 17:31 ]

• thedon46
Southern Sun schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:26:
In mijn zoektocht naar een volgende lease auto begint de shortlist aardig vorm te krijgen. In eerste instantie had ik de EV5 hier vanaf gehaald omdat ik dacht dat de hendel met gear selector teveel in de weg zat voor mijn knie (heb nogal lange benen). Wel was ik te spreken over het interieur en de ruimtelijke indruk. Daarom vandaag toch nog een keer gaan passen en heb toch wel de indruk dat ik de stoel voldoende afgesteld kan krijgen om dit probleem te vermijden. Ik ga dan ook nog een proefrit plannen.

Hoe ervaren jullie de rijhulpsystemen als adaptive cruise en lane keep assist? Ik ben vooral op zoek naar goed/soepel werkende systemen omdat ik veel snelweg rij. Bij Zeekr viel me dit een beetje tegen. Vandaag in de Enyaq ontdekte ik dat de traffic assist erg goed is alleen viel de rest van de auto weer tegen. Nou hoeft het niet perse op dat niveau te zijn, maar was toch even nieuwsgierig hoe dit werkt bij de Kia aangezien ik pas over een paar weken tijd heb voor een proefrit.
Met mijn 1,98 kan ik prima in de auto zitten, en heb ik nergens last van dat ik er tegenaan zit.
Ook achter mij kan een volwassen persoon nog prima zitten dan.

Hiervoor heb ik een Skoda Superb gehad uit 2019, en de rijhulp systemen zijn zeer vergelijkbaar.
Ik rij ook op provinciale wegen op lane assist en distance assist, en dat bevalt mij prima.
Aanvullend heeft mijn EV5 ook nog dat je automatisch van rijbaan kan wisselen op de snelweg, maar dat is een beetje een gimmick.
Je moet toch al het stuur vasthouden, dus dan kan je net zo goed zelf sturen.

• RoVrie

Voor mij is de keuze juist op de EV5 gevallen vanwege de zithouding. Ik heb veel auto's testgereden, en met mijn 1.98 en jeanslengte 38 (lange benen dus) had ik in de EV5 geen punten waar mijn benen onprettig tegenaan kwamen en was ook de stoelzitting lang genoeg en goed in te stellen. Wat bij de EV4 en de Renault Scenic E-tech niet het geval was.

Ik ben nu dik tevreden met de rijhulpsystemen van m'n Enyaq, maar ik ben wel benieuwd hoe de EV5 dat nog een trapje hoger doet.

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-06 12:58

De rijhulpsystemen van de Enyaq zijn de beste die ik tot nu heb gehad. De Renault Scenic was ronduit slecht de Kia is niet slecht maar prima.

• vinno86
deSeppe1987 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:03:
[...]

Ik vind dit maar een vreemd verhaal. Is dat niet gewoon de ABS die krachtig ingrijpt dat je hebt gevoeld?

Dat je uitlijning weg is door krachtig te remmen is ook zeer vreemd te noemen. Ben je zeker dat die daarvoor al helemaal goed stond?

En als je verhaal klopt moet je er toch onmiddelijk mee naar de dealer gaan. Dan weet je ten minste wat er al dan niet aan de hand is.
ABS zal ongetwijfeld ook z'n werk gedaan hebben maar ABS zorgt niet voor een abrupte stop dat is de FCA.. maar ik vind het allemaal net zo vreemd als jij, meer dan wat ik heb meegemaakt kan ik er ook niet van zeggen en het stuur was 100% perfect uitgelijnd voor de ingreep. De auto trekt nu ook licht naar rechts en met HDA aan merk ik nu ook dat ie constant aan het corrigeren is naar links.

Als het kon ging ik inderdaad onmiddellijk naar de dealer maar zoals je misschien wel weet is het momenteel weekend en dan is de dealer/werkplaats dicht dus dat gaat hem niet worden.

Ik heb alvast online een afspraak gemaakt op het eerst mogelijke moment (8jun) voor de zekerheid maar ik ga morgen ochtend bellen om het zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.

De auto rijdt verder ook gewoon nog dus ik verwacht ook niet dat de dealer het als een spoedgeval zal beoordelen maar ik ga m'n best doen.

• EV5 Blackedout

Ik vind de rijhulp systemen wel goed, alleen autonoom lane wissel is wat strak. Ik heb ook proefgereden in een Nio EL6 en EL7 en die deden dat wel een stuk beter maar door het batterij huur verhaal afgehaakt.

Verder heb ik er zelf niet zo heel veel ervaring mee in mijn Outlander zat het ook maar die waren echt ruk vergeleken bij de EV5.

Succes met de keuze stress😁

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:57

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, quote m even voor later als ik m ook overweeg haha

• Dalton80
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 31-05 21:17

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vraagje, @EV5 Blackedout GT line logo en zwarte ev5 logo heb je niet gemonteerd? Vielen die teveel weg of wat was de reden deze niet te plaatsen? Vind de zwarte logo's super gaaf!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:15
It's here and it's fantastic!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Gxv5dlR06AK9H6lgyB3WvV3jjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AmCPFroFEU7EkhQyGM1kOsEZ.png?f=fotoalbum_large

GT PlusLine in Ivory Silver. Privé aangekocht.

De kleur had ik gekozen zonder dat ik deze in het echt had gezien. Tijdens het wachten had ik daarna meerdere keren de EV3 in dezelfde kleur gezien. Ik vond de kleur helaas niet echt wauw, dus vond het wel spannend. Maar op een op andere manier staat de kleur de EV5 wel heel goed. Ik ben bijna van mening dat de kleur net iets anders is gemengd. Anyhow, erg happy met de kleurkeuze, mooier dan op foto's.

Mijn zoontje van 10 merkte gelijk op dat ons exemplaar geen dynamische richtingsaanwijzers heeft. Volgens de prijslijst is dit standaard per januari 2026. Ik ging eigenlijk van uit dat de auto dit jaar besteld was door de dealer. Ik lig er verder niet wakker van, maar ik wil het wel uitgezocht hebben door de dealer.

Inmiddels een paar dagen ermee gereden (750KM) en dit zijn mijn snelle pros and cons.

Erg soepel en rustgevend om de auto te rijden. Stil en stabiel op de weg. Je hebt veel raam en daardoor veel overzicht. Stuurt wel een beetje zwaarder op lagere snelheden dan ik gewend ben, maar mijn vorige auto was wel 500KG lichter. De auto vind ik persoonlijk lekker vlot optrekken. Van 100 naar hogere snelheden is wat minder snel, maar dat deert me weinig. Het geluidje van het overschrijden van de maximum snelheid is mij minder irritant gebleken dan gedacht. Uitzetten doe ik dan ook alleen bij langere ritten. Ik noemde het minder irritant, maar vreemd genoeg geeft het mij een rustgevend gevoel, ondanks dat het mij doet denken aan de alarmen van de patiëntenmonitor in het ziekenhuis.

Materiaalgebruik is top, niets over te klagen. Zoals anderen dat al aangaven, de stoelen zijn heerlijk. Ik moet vaak wennen aan stoelen, maar hier zat ik echt direct goed in. Auto heeft overigens een alarm wanneer de deuren worden geopend zonder dat de sleutel in de buurt is. In dit geval van binnenuit. Ik schrok me dood. Ik ga vanuit dat je klasse 2 alarmsysteem kan opgeven bij de verzekering. Maar bij mij vraagt Univé dat niet.

Geen enkele auto is 100% perfect, dus dit zijn mijn 'firstworld problems':
  1. Als ik met mijn (blote) rechterarm op de bestuurdersstoel naar achteren grijp om iets te pakken/aan te geven, dan prikt het airbag labeltje in mijn arm. Erg puntig door het materiaalgebruik. Kon het niet gewoon van textiel zijn?
  2. De motorkap moet inderdaad wel heel erg hard dicht. Voel me bezwaard om de frunk te gebruiken in de vroege ochtend of late avond. Gelukkig heb ik een laadpaal met vaste kabel. Overigens is het nooit echt goed dicht voor water langs de randen. Ik moet de kunststof afdekplaat rondom de frunk met regelmaat de opgedroogde druppels met vuil wegvegen.
  3. Een punt dat lang bekend was, al voordat je de auto hebt: het klimaat schermpje kun je niet fatsoenlijk zien door het stuur. Stoor me meer aan dan gedacht.
  4. Ik neem het Kia niet kwalijk, maar met mijn vorige auto ben ik gewend dat deze ook automatisch dicht gaat als je wegloopt. Ik (en mijn vrouw) moeten echt flink wennen om niet te vergeten de de auto handmatig te sluiten. Gelukkig attendeert de app ons eventueel dat de deuren nog open staan.
  5. De digital key is geweldig. Ik neem ondertussen de key fob niet meer mee. Alleen 1 vervelend puntje, als je te lang bij de auto blijft hangen nadat je deze dicht hebt gedaan, dan gaat de auto weer open. Dit kan gebeuren zonder dat je het door hebt. Extra attentie vereist dus.
  6. De VESS vind ik persoonlijk best luid in deze auto. Geen optie om het volume aan te passen of een ander geluidje te kiezen dan de iconische spaceship. Kon ik met mijn vorige auto wel.
Deze minpunten stellen dus eigenlijk weinig tot niets voor. :+

Ondertussen heb ik ook een begin gemaakt met het aansluiten van de Viofo A329S 3CH. Ik heb er veel minder moeite mee gehad dan gedacht. Kia heeft het best makkelijk gemaakt met betrekking tot het hardwiren. Voor diegene die nu of in de toekomst handig vinden, dit is hoe ik de boel heb aangesloten. Let ook op de richting van de fuse tap. Beide kabels zijn aangesloten op vrije slots, dus geen risico op storing ergens in de auto. Ook heeft Kia een handig boutje geplaatst voor de aarding. Top!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxdUBJpq4SE6-__PDPyeAYKr36U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9KSJe7UJCUfZjmBtQrtNOau1.png?f=fotoalbum_large

Meestal wissel ik al na 3 of 4 jaar van auto, maar hoe het er nu naar uit ziet is dat ik deze auto veel langer in gebruik ga nemen. De (in potentie) 10 jaar garantie helpt hierin ook zeker mee.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• FJP84
Aurora schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:52:

[Afbeelding]

De kleur had ik gekozen zonder dat ik deze in het echt had gezien. Tijdens het wachten had ik daarna meerdere keren de EV3 in dezelfde kleur gezien. Ik vond de kleur helaas niet echt wauw, dus vond het wel spannend. Maar op een op andere manier staat de kleur de EV5 wel heel goed. Ik ben bijna van mening dat de kleur net iets anders is gemengd. Anyhow, erg happy met de kleurkeuze, mooier dan op foto's.

Mijn zoontje van 10 merkte gelijk op dat ons exemplaar geen dynamische richtingsaanwijzers heeft. Volgens de prijslijst is dit standaard per januari 2026. Ik ging eigenlijk van uit dat de auto dit jaar besteld was door de dealer. Ik lig er verder niet wakker van, maar ik wil het wel uitgezocht hebben door de dealer.

Inmiddels een paar dagen ermee gereden (750KM) en dit zijn mijn snelle pros and cons.

Erg soepel en rustgevend om de auto te rijden. Stil en stabiel op de weg. Je hebt veel raam en daardoor veel overzicht. Stuurt wel een beetje zwaarder op lagere snelheden dan ik gewend ben, maar mijn vorige auto was wel 500KG lichter. De auto vind ik persoonlijk lekker vlot optrekken. Van 100 naar hogere snelheden is wat minder snel, maar dat deert me weinig. Het geluidje van het overschrijden van de maximum snelheid is mij minder irritant gebleken dan gedacht. Uitzetten doe ik dan ook alleen bij langere ritten. Ik noemde het minder irritant, maar vreemd genoeg geeft het mij een rustgevend gevoel, ondanks dat het mij doet denken aan de alarmen van de patiëntenmonitor in het ziekenhuis.

Materiaalgebruik is top, niets over te klagen. Zoals anderen dat al aangaven, de stoelen zijn heerlijk. Ik moet vaak wennen aan stoelen, maar hier zat ik echt direct goed in. Auto heeft overigens een alarm wanneer de deuren worden geopend zonder dat de sleutel in de buurt is. In dit geval van binnenuit. Ik schrok me dood. Ik ga vanuit dat je klasse 2 alarmsysteem kan opgeven bij de verzekering. Maar bij mij vraagt Univé dat niet.

1. Als ik met mijn (blote) rechterarm op de bestuurdersstoel naar achteren grijp om iets te pakken/aan te geven, dan prikt het airbag labeltje in mijn arm. Erg puntig door het materiaalgebruik. Kon het niet gewoon van textiel zijn?
  2. De motorkap moet inderdaad wel heel erg hard dicht. Voel me bezwaard om de frunk te gebruiken in de vroege ochtend of late avond. Gelukkig heb ik een laadpaal met vaste kabel. Overigens is het nooit echt goed dicht voor water langs de randen. Ik moet de kunststof afdekplaat rondom de frunk met regelmaat de opgedroogde druppels met vuil wegvegen.
  3. Een punt dat lang bekend was, al voordat je de auto hebt: het klimaat schermpje kun je niet fatsoenlijk zien door het stuur. Stoor me meer aan dan gedacht.
  4. Ik neem het Kia niet kwalijk, maar met mijn vorige auto ben ik gewend dat deze ook automatisch dicht gaat als je wegloopt. Ik (en mijn vrouw) moeten echt flink wennen om niet te vergeten de de auto handmatig te sluiten. Gelukkig attendeert de app ons eventueel dat de deuren nog open staan.
  5. De digital key is geweldig. Ik neem ondertussen de key fob niet meer mee. Alleen 1 vervelend puntje, als je te lang bij de auto blijft hangen nadat je deze dicht hebt gedaan, dan gaat de auto weer open. Dit kan gebeuren zonder dat je het door hebt. Extra attentie vereist dus.
  6. De VESS vind ik persoonlijk best luid in deze auto. Geen optie om het volume aan te passen of een ander geluidje te kiezen dan de iconische spaceship. Kon ik met mijn vorige auto wel.

Ondertussen heb ik ook een begin gemaakt met het aansluiten van de Viofo A329S 3CH. Ik heb er veel minder moeite mee gehad dan gedacht. Kia heeft het best makkelijk gemaakt met betrekking tot het hardwiren. Voor diegene die nu of in de toekomst handig vinden, dit is hoe ik de boel heb aangesloten. Let ook op de richting van de fuse tap. Beide kabels zijn aangesloten op vrije slots, dus geen risico op storing ergens in de auto. Ook heeft Kia een handig boutje geplaatst voor de aarding. Top!

[Afbeelding]

Meestal wissel ik al na 3 of 4 jaar van auto, maar hoe het er nu naar uit ziet is dat ik deze auto veel langer in gebruik ga nemen. De (in potentie) 10 jaar garantie helpt hierin ook zeker mee.
Tnx voor de eerste indruk. Kun je wat betreft punt 4 de auto niet sluiten door een simpel tikje tegen de sensor van de deurgreep. Of bedoel je dat met handmatig sluiten?

• EV5 Blackedout
Dalton80 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:04:
[...]

Vraagje, @EV5 Blackedout GT line logo en zwarte ev5 logo heb je niet gemonteerd? Vielen die teveel weg of wat was de reden deze niet te plaatsen? Vind de zwarte logo's super gaaf!
Ik heb er verder niet naar gekeken omdat ik enorm tevreden ben met de totale afwezigheid van de logo's. En laat ik het dus zo, misschien dat het super strak staat die zwarte EV5 en GT Line logo, I will never know😁

[ Voor 9% gewijzigd door EV5 Blackedout op 17-05-2026 22:35 ]

• Aurora
FJP84 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:02:
[...]

Tnx voor de eerste indruk. Kun je wat betreft punt 4 de auto niet sluiten door een simpel tikje tegen de sensor van de deurgreep. Of bedoel je dat met handmatig sluiten?
Dat bedoel ik inderdaad. Tik op de deurgreep, auto gaat op slot. Even in de buurt blijven en deuren gaan automatisch weer open. Dit is dus met de digitale sleutel.

Edit, sorry, punt 4 was dat andere. Maar klopt nog steeds, handmatig op slot is het tikken. De vorige auto was gewoon weglopen en de deur ging vanzelf op slot.

[ Voor 15% gewijzigd door Aurora op 17-05-2026 22:42 ]

• Wo0Zzz

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De dynamische knippers werken alleen met richting links/ rechts, niet met alarm lichten. Wel gek, want heb proefgereden in een gt-line of gt-businessline en die had het wel. Mijne, een GT- plusline, heeft het ook. Dus waarom die van jou het dan niet heeft...

Verder met dat airbag labeltje heb ik ook wel eens dat de jas of arm erachter blijft hangen 😅

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:11

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie review. Wat betreft de VESS. Mijn huidige Niro Hybrid heeft zo'n systeem niet en het lijkt mij erg irritant. Ik zit er sterk aan te denken om het kabeltje van de speaker los te koppelen zoals hier ook wordt gedaan ondanks dat ik de EV5 nog niet in bezit heb: YouTube: Kia EV5 (AUS) AVAS/VESS 'Spaceship Sound' Silence/Disable Mod
Ik kan mij voorstellen dat dit iets minder veilig is maar volgens mij maakt de auto met zijn banden e.d. genoeg geluid zoals ik ook bij mijn huidige auto gewend ben in EV modus.

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:47

JuG

Je merkt daar echt niks van, gewoon laten zitten.

• RoVrie
original4u schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:08:
[...]

Mooie review. Wat betreft de VESS. Mijn huidige Niro Hybrid heeft zo'n systeem niet en het lijkt mij erg irritant. Ik zit er sterk aan te denken om het kabeltje van de speaker los te koppelen zoals hier ook wordt gedaan ondanks dat ik de EV5 nog niet in bezit heb: YouTube: Kia EV5 (AUS) AVAS/VESS 'Spaceship Sound' Silence/Disable Mod
Ik kan mij voorstellen dat dit iets minder veilig is maar volgens mij maakt de auto met zijn banden e.d. genoeg geluid zoals ik ook bij mijn huidige auto gewend ben in EV modus.
Bedenk je even dat je KIA ook dat mega-irritante backup signaal had kunnen hebben (Poeiw, Poeiw, Poeiw... klinkt alsof er een in-game portal to another galaxy in de buurt is) en je bent blij dat de EV5 alleen VESS heeft als ie vooruit rijdt :D

• gurbo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 06:43
Ik rijd de GT line met Harmon Kardon speakers en gebruik Apple CarPlay in combinatie met Spotify. Ik ben wat gaan experimenteren met de verschillen tussen CarPlay via de kabel en draadloos.

Nu lijkt de bediening via de kabel wat vlotter te reageren en het geluid beter te klinken (o.a. meer bas en dieper geluid). Lijd ik aan het placebo effect of zijn dit ook jullie ervaringen?

En ik ben benieuwd of iemand zijn ervaring wil delen die het muziek streaming abonnement heeft genomen(?)

• Aurora
Wo0Zzz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 00:08:
[...]

De dynamische knippers werken alleen met richting links/ rechts, niet met alarm lichten. Wel gek, want heb proefgereden in een gt-line of gt-businessline en die had het wel. Mijne, een GT- plusline, heeft het ook. Dus waarom die van jou het dan niet heeft...
Well I'll be damned. Ik dacht ik ga het maar proberen, want de dealer die bevestigde op locatie dat 'zo ver hij wist' geen dynamische lampen op de EV5 aanwezig waren (sowiezo vreemde opmerking), maar anyhow, je hebt gelijk man!

Ik had inderdaad alarmlichten aangezet. Nu auto ingeschakeld en de richtingaanwijzers geprobeerd en geeft inderdaad dynamische richting aan. :)
original4u schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:08:
[...]

Ik zit er sterk aan te denken om het kabeltje van de speaker los te koppelen zoals hier ook wordt gedaan ondanks dat ik de EV5 nog niet in bezit heb: YouTube: Kia EV5 (AUS) AVAS/VESS 'Spaceship Sound' Silence/Disable Mod
Oei, zo erg vind ik het ook weer niet :+ Ik zou je aanraden om dit niet te doen. Je weet ook nooit wat de verzekering gaan zeggen/doen na aanrijding met een persoon, maar je kan het denk ik wel raden. Het is echt een wettelijke verplichting. Ik gok dat je uiteindelijk wel eraan gaat wennen. Ik begin het eerlijk gezegd ook steeds minder hinderlijk te vinden.

• RoVrie
wimbre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:12:
[...]

Die van mij is op 1 april vertrokken vanuit PYEONGTAEK en gaat eerst naar Antwerpen en dan door naar Rotterdam waar die op 19 mei verwacht wordt. Hij vaart nu bij de golf van Biskaje dus hij is er bijna😎. Dus 7 weken onderweg en dan natuurlijk nog de tijd voor de formaliteiten en werkzaamheden dealer.
Nog steeds hopend dat mijn auto hier ook op staat: hij is er bijna! Heeft inmiddels Antwerpen verlaten en zou vanmiddag aan wal moeten komen in Rotterdam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wu1zHw9naS953B8UShFURSEgi4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ZTAnK3Yjd1ZPj5vHu6OiqOk.png?f=fotoalbum_large

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:56
RoVrie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:52:
[...]

Nog steeds hopend dat mijn auto hier ook op staat: hij is er bijna! Heeft inmiddels Antwerpen verlaten en zou vanmiddag aan wal moeten komen in Rotterdam.

[Afbeelding]
Hoop het ook voor je, maar kan ook zomaar zijn dat hij dus al in Antwerpen is gelost. Je weet het niet, en dat vond ik wel lastig aan de laatste loodjes. Tot dat verlossende telefoontje komt ;)

• wimbre
RoVrie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:52:
[...]

[Afbeelding]

Hij ligt al aan de kade. Ik duim voor je!

• wimbre
marcelcee schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Hoop het ook voor je, maar kan ook zomaar zijn dat hij dus al in Antwerpen is gelost. Je weet het niet, en dat vond ik wel lastig aan de laatste loodjes. Tot dat verlossende telefoontje komt ;)
Ben benieuwd wanneer de dealer gaat bellen. Is er een inschatting te maken hoelang zo’n afhandeling (transport naar de dealer in Barendrecht, formaliteiten kenteken etc.) duurt? Zijn er ervaringsdeskundigen?

• Grasmans
wimbre schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:45:
[...]

Ben benieuwd wanneer de dealer gaat bellen. Is er een inschatting te maken hoelang zo’n afhandeling (transport naar de dealer in Barendrecht, formaliteiten kenteken etc.) duurt? Zijn er ervaringsdeskundigen?
Ik dacht altijd tussen de 2-3 weken

• Lawrentz
Heeft iemand een idee waarom V2X-voorbereiding uit de prijslijsten (EV3, EV4, EV5) van april 2026 is verdwenen?
Ik weet dat V2X-voorbereiding nog niet beschikbaar is maar had verwacht deze toekomstige optie beschikbaar zou blijven.
Nu komt het op mij over dat deze optie niet meer beschikbaar komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kfBk0ZsUlGDUVi3DDGOsN6tbCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qmgstCCQ3Z81dCVvDpTtk2bT.png?f=fotoalbum_large

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:42
Lawrentz schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:25:
Heeft iemand een idee waarom V2X-voorbereiding uit de prijslijsten (EV3, EV4, EV5) van april 2026 is verdwenen?
Ik weet dat V2X-voorbereiding nog niet beschikbaar is maar had verwacht deze toekomstige optie beschikbaar zou blijven.

[Afbeelding]
Hij staat er toch gewoon tussen als "standaard" voor elke uitvoering behalve het instapmodel (of is dit een screenshot van de oude prijslijst)?

De 'voorbereiding' slaat er op dat de on board charger bi-directioneel is. Maar deze zal pas energie kunnen/mogen leveren als hij ook kan communiceren met jouw huis/laadpaal. En daar zijn ze, buiten een proefproject hier of daar, nog mee bezig.

Gisteren wel een artikel gezien dat Renault, enkel met een specifieke laadpaal en specifiek energiecontract, etc., bi-directioneel laden gaat mogelijk maken in Nederland:

nieuws: Renault brengt als eerste autofabrikant v2g voor thuisgebruik uit in Nederland

[ Voor 41% gewijzigd door theredone51 op 20-05-2026 06:51 ]

• Lawrentz
theredone51 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 06:41:
[...]

Hij staat er toch gewoon tussen als "standaard" voor elke uitvoering behalve het instapmodel (of is dit een screenshot van de oude prijslijst)?

De 'voorbereiding' slaat er op dat de on board charger bi-directioneel is. Maar deze zal pas energie kunnen/mogen leveren als hij ook kan communiceren met jouw huis/laadpaal. En daar zijn ze, buiten een proefproject hier of daar, nog mee bezig.

Gisteren wel een artikel gezien dat Renault, enkel met een specifieke laadpaal en specifiek energiecontract, etc., bi-directioneel laden gaat mogelijk maken in Nederland:

nieuws: Renault brengt als eerste autofabrikant v2g voor thuisgebruik uit in Nederland
Dit is is idd een screenshot van de oude prijslijst.
De optie stond in de prijslijst van september 2025 en januari 2026.

Een screenshot van de prijslijst april 2026 waar de optie niet in staat lijkt me niet zinvol.
Maar je hebt gelijk, ik had dit moeten vermelden in mijn post van dinsdag 19 mei 2026 23:25 CEST.

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:49
Lawrentz schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:25:

[Afbeelding]
In april staat die ook nog gewoon hoor. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNMcSzDIS3ZeE-Ry0E8InRLOdEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqOpPPJVX4QHfrHRmP15MusG.jpg?f=fotoalbum_large

Never mind. Dit is inderdaad v2l ipv v2x.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Lawrentz
kw_nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:50:
[...]

In april staat die ook nog gewoon hoor. [Afbeelding]

Never mind. Dit is inderdaad v2l ipv v2x.
Even voor de volledigheid.
V2L is iets anders dan V2X (V2H, V2G), maar dat had je inmiddels al begrepen lijkt me.
- V2L is bedoeld om een espressoapparaat of airfryer aan te sluiten, bijvoorbeeld op de camping.
- V2X (V2H, V2G) is bedoeld om de EV als thuisbatterij/UPS te gebruiken.

Er zijn ongetwijfeld nog meer opties maar die laat ik even voor wat het is.

• j.j.feikens
  • Registratie: November 2024
j.j.feikens schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:32:
[...]

Voor de geïnteresseerden de follow-up. De dealer heeft geconstateerd dat de DCU-module reeds defect is. Zij gaven aan dat dit een productiefout is (geweest?). Gelukkig is deze module op voorraad en deze wordt 20 mei vervangen (had eerder gekund, maar mijn agenda laat het niet eerder toe).

Wees er dus scherp op dat wanneer je OTA update niet lekker loopt, of je andere foutmeldingen hebt zoals hierboven genoemd, dat dit je DCU-module kan zijn.
Bij deze ook de follow-up. Bij het inleveren vanochtend van de EV5 voor de reparatie van de DCU-module werd me verteld dat er ook 2 terugroepacties zijn die ze gaan aanpakken. 1 heeft te maken met "de accufunctie" en klonk als een softwarematige actie. Nr. 2 heeft te maken met het preventief vervangen van de kachelmotor.

Prettig dat ze dit dan maar meteen meenemen. Ik heb zelf nog niet geconstateerd dat de ventilatie het niet goed deed, maar zag dit wel een aantal keren terugkomen op dit forum.

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-06 12:58
Parkeersensoren,

Ik heb nu al regelmatig meegemaakt dat de parkeersensoren niks aangeven terwijl er wel een klein paaltje voor of achter de auto staat met als gevolg een klein deukje in de achterklep 😡

Meer mensen hier last van?

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:56
pollekeb schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:01:
Parkeersensoren,

Ik heb nu al regelmatig meegemaakt dat de parkeersensoren niks aangeven terwijl er wel een klein paaltje voor of achter de auto staat met als gevolg een klein deukje in de achterklep 😡

Nog niet tot deukjes geleid, maar ik vertrouw de sensoren ook niet echt. Soms gewoon geluk gehad, terwijl er helemaal geen signaal afging. Of dat je dichterbij komt en het opeens oranje/rood is. In plaats van eerder al in de groene zone een obstakel te constateren.

Dus voor de achterzijde vertrouw ik veel meer op de camera.

• DunDave
  • Laatst online: 31-05 22:24
Mijn EV5 Plus is eind maart besteld. Vandaag eens gebeld naar de dealer en hij staat blijkbaar al op de boot, aankomst eind juni. Ik moest uitgaan van levering eind juli. :*)

Als ik de site van Eukor moet geloven, met vertrekpunt Pyeongtaek, betekent dat hij waarschijnlijk in Antwerpen van de boot gaat op 23-06 met dit bootje: https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9663300. In Rotterdam komt er niks aan in juni. 2 weken eerder, en 2 weken later nog zo'n zelfde boot. Waarbij de laatste wel Rotterdam aan doet.

Nu wordt het al wat concreter!

• j.j.feikens
marcelcee schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:01:
[...]

Nog niet tot deukjes geleid, maar ik vertrouw de sensoren ook niet echt. Soms gewoon geluk gehad, terwijl er helemaal geen signaal afging. Of dat je dichterbij komt en het opeens oranje/rood is. In plaats van eerder al in de groene zone een obstakel te constateren.

Dus voor de achterzijde vertrouw ik veel meer op de camera.
Ik sluit me hier helemaal bij aan, ik probeer bij voorkeur achteruit in te parkeren. De sensoren vóór zijn heel traag in het terugkoppelen van de info.

• GiCo98
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 31-05 20:30
Begin mei de KIA EV5 GT-Plusline (zwart) besteld via de LM. Gister eindelijk de bestelbevestiging van de dealer ontvangen. Eerst indicatie aflevermoment is eind augustus. Viel mij eerlijk gezegd mee, maar de ervaring leert dat de kans groot is dat dit nog later wordt.

Anyways, leuk om hier eenieders ervaringen te lezen!

• mpp_hs
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01-06 11:06
pollekeb schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:01:
Parkeersensoren,

Ik vind ze wel goed werken, maar ik moet me wel de tijd nemen om de sensoren hun werk te laten doen en ik kijk ook altijd op de camera, zeker de 360 camera vind ik erg fijn.

Wat ik wel merk is dat de sensoren niet altijd vanzelf aangaan, zeker als ik vooruit de oprit thuis op rij. Dus ik check ze wel altijd even voordat ik ga parkeren.

Ben me laatst wel helemaal de tyfus geschrokken toen ik nog 50 cm had om achteruit in te parkeren voordat ik een boom zou raken, de auto opeens vol in de noodrem ging. Het voelde echt alsof ik iets raakte, was gelukkig niet het geval. Het zal wel een grasspriet geweest zijn. Paar dagen erna met mijn wederhelft in de auto, ik achter het stuur en gebeurde hetzelfde, dat was dan wel weer grappig om haar reactie te zien.

• sajma
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-06 16:19
Ik heb half mei de KIA EV5 GT-Plusline (ook zwart) privé besteld. Omdat ik net als in mij Tucson de hond achter mij wil hebben en daarachter de bagage zoek ik bescherming voor vloer én (vooral) zijkanten. Heeft iemand al iets gevonden of ben ik te snel en zijn zulke accessoires nog niet in de handel?

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:42
j.j.feikens schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:12:
[...]

Ik sluit me hier helemaal bij aan, ik probeer bij voorkeur achteruit in te parkeren. De sensoren vóór zijn heel traag in het terugkoppelen van de info.
Zolang je niet in de koffer moet zijn of moet laden, liefst achteruit. Maar die situaties zijn heel dun gezaaid in mijn usecase, dus bijna altijd vooruit er in 😅

• Petertjuh360
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:17
Vorige week mijn GT-PlusLine Gravity Grey besteld via de leasemaatschappij. Zou volgens de dealer juli/augustus binnen moeten komen.

Geduld hebben is best een lastige zaak :) ! Lees graag alle berichten in dit topic.

• thedon46
sajma schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:34:
Ik heb half mei de KIA EV5 GT-Plusline (ook zwart) privé besteld. Omdat ik net als in mij Tucson de hond achter mij wil hebben en daarachter de bagage zoek ik bescherming voor vloer én (vooral) zijkanten. Heeft iemand al iets gevonden of ben ik te snel en zijn zulke accessoires nog niet in de handel?
Je bedoelt dat de hond op de achterbank zit?

In de kofferbak zijn wel dingen voor, maar achterbank niet volgens mij.

Dan krijg je een universele beschermhoes
https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=Hondendeken+Auto+Achterbank+en+Kofferbak

• Buhund2903
  • Laatst online: 01-06 10:26
Zijn er al ervaringen opgedaan met 20 inch velgen i.p.v. de 19 inch op de GT line serie? Ik ben vooral benieuwd naar verschillen in comfort en verbruik. Voor welk type velg hebben jullie gekozen? Origineel van Kia of aftermarket?

• EV5 Blackedout
Zomer orig
Buhund2903 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:39:
Zijn er al ervaringen opgedaan met 20 inch velgen i.p.v. de 19 inch op de GT line serie? Ik ben vooral benieuwd naar verschillen in comfort en verbruik. Voor welk type velg hebben jullie gekozen? Origineel van Kia of aftermarket?
Zomer origineel de 19" van Kia (GT Plusline) en aftermarket 18" wintervelgen die ik nog had van mijn Outlander die ook steek 5 was.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-IlUDPW4eTYEVnJBElZXw6IvKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48G3izQJ4QlhUMR7Bob5sfC4.jpg?f=fotoalbum_large

• sajma
thedon46 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Je bedoelt dat de hond op de achterbank zit?

In de kofferbak zijn wel dingen voor, maar achterbank niet volgens mij.

Dan krijg je een universele beschermhoes
https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=Hondendeken+Auto+Achterbank+en+Kofferbak
Großansicht der Bildergalerie

Dit is wat ik nu heb in de Tucson. Er is genoeg te krijgen om de bodem te beschermen maar mij gaat het ook om de wielbakken. Ik zal eens contact opnemen met Azuga en navragen of er ook iets komt voor de EV%. Zal wel want EV3 en EV6 zijn er wel.

• landy1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:15
EV5 Blackedout schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 04:29:
Zomer orig

[...]

Zomer origineel de 19" van Kia (GT Plusline) en aftermarket 18" wintervelgen die ik nog had van mijn Outlander die ook steek 5 was.[Afbeelding]
Gaat dat werken met de bandenspanning sensoren denk je?

Je hebt kans dat een Kia geen sensoren van Mitsubishi herkent, dan rijd je continue met een foutmelding in je display.

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 16:46

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Tot mijn grote ergernis werkt het laadstationfilter niet op grote afstanden. Ik rij nu vanuit Zuid-Frankrijk naar Nederland. Het filter staat op alleen Ionity, maar de routeplanner selecteert 4 niet Ionity stations en 1 Ionity. Terwijl de Ionity app laat zien dat er meer dan genoeg zijn en prima een route plant met alleen Ionity. Rij nu dan ook met die voorgestelde route via Google Maps.

Zie ik een instelling over het hoofd?

• sajma
beschuit schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:08:
Tot mijn grote ergernis werkt het laadstationfilter niet op grote afstanden. Ik rij nu vanuit Zuid-Frankrijk naar Nederland. Het filter staat op alleen Ionity, maar de routeplanner selecteert 4 niet Ionity stations en 1 Ionity. Terwijl de Ionity app laat zien dat er meer dan genoeg zijn en prima een route plant met alleen Ionity. Rij nu dan ook met die voorgestelde route via Google Maps.

Zie ik een instelling over het hoofd?
Dit las ik : "Het schijnt dat je het navigatiesysteem van de Kia EV5 niet kunt instellen dat hij uitsluitend Ionity-stations kiest voor je route. Het ccNC-navigatiesysteem biedt wel filters, maar deze werken op dit moment nog beperkt. Wil je écht een route die 100% exclusief langs Ionity-stations loopt? Gebruik dan vooraf de officiële IONITY-routeplanner op je telefoon. Je kunt de gevonden Ionity-locaties vervolgens handmatig als tussenstop invoeren in je Kia-navigatie, zodat de auto onderweg wel netjes start met de accu-voorverwarming wanneer je de lader nadert."

".

• vinno86
sajma schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:40:
[...]

Dit las ik : "Het schijnt dat je het navigatiesysteem van de Kia EV5 niet kunt instellen dat hij uitsluitend Ionity-stations kiest voor je route. Het ccNC-navigatiesysteem biedt wel filters, maar deze werken op dit moment nog beperkt. Wil je écht een route die 100% exclusief langs Ionity-stations loopt? Gebruik dan vooraf de officiële IONITY-routeplanner op je telefoon. Je kunt de gevonden Ionity-locaties vervolgens handmatig als tussenstop invoeren in je Kia-navigatie, zodat de auto onderweg wel netjes start met de accu-voorverwarming wanneer je de lader nadert."

".
Semi-gerelateerde vraag:

Is je accu voorverwarmen wel nodig als het 25-30 graden is ?

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 16:46

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

vinno86 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:20:
[...]

Semi-gerelateerde vraag:

Is je accu voorverwarmen wel nodig als het 25-30 graden is ?
Nee, niet nodig.

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Zijn er hier al mensen die een dashcam hebben laten inbouwen? Ik ben wel benieuwd welke en hoe dit weggewerkt is. Ook benieuwd naar voor en achter en of deze ook opneemt als de auto geparkeerd staat.

een paar pagina’s terug zag ik wel iemand die hier mee bezig was en ook is er geloof ik iemand aan het testen met een kapje bij de spiegel zodat deze niet opvalt. Ik heb alleen nog geen eind resultaten gezien of ervaringen gehoord.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• EV5 Blackedout
landy1 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Gaat dat werken met de bandenspanning sensoren denk je?

Je hebt kans dat een Kia geen sensoren van Mitsubishi herkent, dan rijd je continue met een foutmelding in je display.
Heb er Kia TPMS ingedaan, dus omwisselen rijden en voila

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:45
BlackBurn schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:23:
Zijn er hier al mensen die een dashcam hebben laten inbouwen? Ik ben wel benieuwd welke en hoe dit weggewerkt is. Ook benieuwd naar voor en achter en of deze ook opneemt als de auto geparkeerd staat.

een paar pagina’s terug zag ik wel iemand die hier mee bezig was en ook is er geloof ik iemand aan het testen met een kapje bij de spiegel zodat deze niet opvalt. Ik heb alleen nog geen eind resultaten gezien of ervaringen gehoord.
Ik heb de KIA optie meebesteld. De auto komt pas begin aug. Ik heb wel begrepen dat hij NIET opneemt als hij geparkeerd staat.

• vinno86
Stillekracht schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:19:
[...]

Ik heb de KIA optie meebesteld. De auto komt pas begin aug. Ik heb wel begrepen dat hij NIET opneemt als hij geparkeerd staat.
Opnemen met je dashcam bij stilstand lijkt me dodelijk voor je 12v batterij toch ? dat ding is al een ongemak bij EV's.

• GWGN
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-05 22:47
Vorige week mijn zwarte GT business line opgehaald. Heerlijke auto! De eerste week al 1500 km gereden. Helaas staat hij nu weer bij de dealer. Waarschijnlijk defecte accucel, maar gaan ze nog onderzoeken. Hij laadt niet meer op en is zonder aan de stekker te hangen 50% acculading ontladen. We gaan het zien..

• Haaweehaa
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 28-05 21:26
GWGN schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:22:
Vorige week mijn zwarte GT business line opgehaald. Heerlijke auto! De eerste week al 1500 km gereden. Helaas staat hij nu weer bij de dealer. Waarschijnlijk defecte accucel, maar gaan ze nog onderzoeken. Hij laadt niet meer op en is zonder aan de stekker te hangen 50% acculading ontladen. We gaan het zien..
Hmmm dat is niet echt tof... :-(

• Lawrentz
BlackBurn schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:23:

Even een reactie op "Ook benieuwd naar voor en achter en of deze ook opneemt als de auto geparkeerd staat".

Ik denk dat meeste dashcams kunnen opnemen met de optie Collision Detection Parking Mode.
De dashcam begint met opnemen wanneer een impact wordt gedetecteerd.
De reactietijd op de impact kan verschillen tussen de diversie merken en modellen dashcams.

• Lawrentz
theredone51 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:24:
Prototype van FitcamX voor de dashcam voor de EV5 is binnen 👍
Ik heb zojuist een reactie van Fitcamx mogen ontvangen.
Thank you for your reply,  the x9000 dash cam under development and it will takes 2 months available.
We will send you a notification when it become available. Thank you

Best regards,

FITCAMX Support Team

• Grasmans
GWGN schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:22:
Zo dan!

Hoe merkte jij dat? Dit is wel mijn “angst”. Ga voor het eerst richting Frankrijk met mijn ev5. Had van de week een telefoontje gehad dat ik hem begin eerste week juli hem kan ophalen; eind juni komt hij aan. Jullie nog tips voor ritjes naar Frankrijk?

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:27
thedon46 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Met mijn 1,98 kan ik prima in de auto zitten, en heb ik nergens last van dat ik er tegenaan zit.
Ook achter mij kan een volwassen persoon nog prima zitten dan.

Hiervoor heb ik een Skoda Superb gehad uit 2019, en de rijhulp systemen zijn zeer vergelijkbaar.
Ik rij ook op provinciale wegen op lane assist en distance assist, en dat bevalt mij prima.
Aanvullend heeft mijn EV5 ook nog dat je automatisch van rijbaan kan wisselen op de snelweg, maar dat is een beetje een gimmick.
Je moet toch al het stuur vasthouden, dus dan kan je net zo goed zelf sturen.
Dit weekend een proefrit in de EV5 kunnen maken en kom eigenlijk ook wel tot deze conclusie. Vond de automatische rijstrook wissel nog best wat hebben. Overall werkte de ACC en lane keep zeker goed. Mijn 2 twijfel punten zijn nu nog dat ik het redelijk lawaaierig vond op de snelweg (banden en wind geluid) en of de stoel voldoende is voor mijn rug. Qua value for money echter moeilijk te verslaan en lekker ruim aan boord.

Oh ja nog 2 andere zaken die me opvielen:
- Ik had Spotify via Carplay aan en bij een melding van Waze kwam de muziek ineens uit mijn telefoon in plaats van dat het alleen gedempt werd. Zou niet de bedoeling zijn volgens de dealer, mogelijk een instelling?
- Had ook het idee een hoge toon te horen. Twijfelde eerst of het de wind was, maar dealer gaf aan dat er een terugroepactie op de ventilatie aan de passagierszijde en dat zou het ook wel eens kunnen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Southern Sun op 25-05-2026 11:50 ]

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste