It's here and it's fantastic!
GT PlusLine in Ivory Silver. Privé aangekocht.
De kleur had ik gekozen zonder dat ik deze in het echt had gezien. Tijdens het wachten had ik daarna meerdere keren de EV3 in dezelfde kleur gezien. Ik vond de kleur helaas niet echt wauw, dus vond het wel spannend. Maar op een op andere manier staat de kleur de EV5 wel heel goed. Ik ben bijna van mening dat de kleur net iets anders is gemengd. Anyhow, erg happy met de kleurkeuze, mooier dan op foto's.
Mijn zoontje van 10 merkte gelijk op dat ons exemplaar geen dynamische richtingsaanwijzers heeft. Volgens de prijslijst is dit standaard per januari 2026. Ik ging eigenlijk van uit dat de auto dit jaar besteld was door de dealer. Ik lig er verder niet wakker van, maar ik wil het wel uitgezocht hebben door de dealer.
Inmiddels een paar dagen ermee gereden (750KM) en dit zijn mijn snelle pros and cons.
Erg soepel en rustgevend om de auto te rijden. Stil en stabiel op de weg. Je hebt veel raam en daardoor veel overzicht. Stuurt wel een beetje zwaarder op lagere snelheden dan ik gewend ben, maar mijn vorige auto was wel 500KG lichter. De auto vind ik persoonlijk lekker vlot optrekken. Van 100 naar hogere snelheden is wat minder snel, maar dat deert me weinig. Het geluidje van het overschrijden van de maximum snelheid is mij minder irritant gebleken dan gedacht. Uitzetten doe ik dan ook alleen bij langere ritten. Ik noemde het minder irritant, maar vreemd genoeg geeft het mij een rustgevend gevoel, ondanks dat het mij doet denken aan de alarmen van de patiëntenmonitor in het ziekenhuis.
Materiaalgebruik is top, niets over te klagen. Zoals anderen dat al aangaven, de stoelen zijn heerlijk. Ik moet vaak wennen aan stoelen, maar hier zat ik echt direct goed in. Auto heeft overigens een alarm wanneer de deuren worden geopend zonder dat de sleutel in de buurt is. In dit geval van binnenuit. Ik schrok me dood. Ik ga vanuit dat je klasse 2 alarmsysteem kan opgeven bij de verzekering. Maar bij mij vraagt Univé dat niet.
Geen enkele auto is 100% perfect, dus dit zijn mijn 'firstworld problems':
- Als ik met mijn (blote) rechterarm op de bestuurdersstoel naar achteren grijp om iets te pakken/aan te geven, dan prikt het airbag labeltje in mijn arm. Erg puntig door het materiaalgebruik. Kon het niet gewoon van textiel zijn?
- De motorkap moet inderdaad wel heel erg hard dicht. Voel me bezwaard om de frunk te gebruiken in de vroege ochtend of late avond. Gelukkig heb ik een laadpaal met vaste kabel. Overigens is het nooit echt goed dicht voor water langs de randen. Ik moet de kunststof afdekplaat rondom de frunk met regelmaat de opgedroogde druppels met vuil wegvegen.
- Een punt dat lang bekend was, al voordat je de auto hebt: het klimaat schermpje kun je niet fatsoenlijk zien door het stuur. Stoor me meer aan dan gedacht.
- Ik neem het Kia niet kwalijk, maar met mijn vorige auto ben ik gewend dat deze ook automatisch dicht gaat als je wegloopt. Ik (en mijn vrouw) moeten echt flink wennen om niet te vergeten de de auto handmatig te sluiten. Gelukkig attendeert de app ons eventueel dat de deuren nog open staan.
- De digital key is geweldig. Ik neem ondertussen de key fob niet meer mee. Alleen 1 vervelend puntje, als je te lang bij de auto blijft hangen nadat je deze dicht hebt gedaan, dan gaat de auto weer open. Dit kan gebeuren zonder dat je het door hebt. Extra attentie vereist dus.
- De VESS vind ik persoonlijk best luid in deze auto. Geen optie om het volume aan te passen of een ander geluidje te kiezen dan de iconische spaceship. Kon ik met mijn vorige auto wel.
Deze minpunten stellen dus eigenlijk weinig tot niets voor.
Ondertussen heb ik ook een begin gemaakt met het aansluiten van de Viofo A329S 3CH. Ik heb er veel minder moeite mee gehad dan gedacht. Kia heeft het best makkelijk gemaakt met betrekking tot het hardwiren. Voor diegene die nu of in de toekomst handig vinden, dit is hoe ik de boel heb aangesloten. Let ook op de richting van de fuse tap. Beide kabels zijn aangesloten op vrije slots, dus geen risico op storing ergens in de auto. Ook heeft Kia een handig boutje geplaatst voor de aarding. Top!
Meestal wissel ik al na 3 of 4 jaar van auto, maar hoe het er nu naar uit ziet is dat ik deze auto veel langer in gebruik ga nemen. De (in potentie) 10 jaar garantie helpt hierin ook zeker mee.