Kijk ook naar bijvoorbeeld OHRA. KIA is wel een heel stuk duurder.
Aanvulling, niet alle verzekering en hebben dezelfde voorwaarden.
Bij Ohra is een klasse 3 alarm verplicht voor voertuigen boven 50k.
Ik raad aan om de verschillende verzekeringen op de verschillende vergelijkingssites naast elkaar te leggen en dan de best passende verzekering te kiezen.
Maar goed, het kiezen van een autoverzekering gaat off topic.
Ik zou sowieso een laadstation aanschaffen met ingebouwde MID-meter, dan ben je gelijk klaar voor die ERE-certificaten geneuzel. Load balancing kun je overwegen, ik zou sowieso de voorbereidingen treffen. Wij plaatsen bij klanten momenteel veel Peblar palen, deze kunnen via WiFi of Ethernet met je netwerk verbinden en dmv een HomeWizard dongle gebruik maken van loadbalancing, vooral interessant als je een warmtepomp hebt, elektrisch kookt en met een oven/vaatwasser/wasmachine/droger. Dan gooit de laadpaal automatisch het vermogen van de auto omlaag om nooit over je hoofdzekering uit te komen. Bij Peblar moet je wel de Business uitvoering hebben voor de ERE, de Home uitvoering heeft helaas geen MID-meter ingebouwd.
De Peblar (business) is hardwarematig geschikt voor bidirectioneel laden, maar omdat de regelgeving omtrent dit onderwerp nog niet rond is, is het nog niet vrijgegeven. De meeste huidige laadstations zullen hier wel voor geschikt zijn maar door regelgeving die achterloopt in Nederland nog niet in bedrijf.
Kortom er zijn genoeg keuzes die geschikt zijn voor jouw situatie, het is vaak een prijstechnisch en kennis dingetje waarom de ene aanbevolen wordt en de ander niet. Ik weet niet of je thuis bent in Home Assistant, maar de Peblar is lokaal aan te sturen middels HA (we zitten toch op Tweakers :-) )
Heb ook de Peblar Business voor bovenstaande redenen aangeschaft. Mooi ding waarvan ook in NL gemaakt dus garantie zal ook fijn werken indien nodig.