Wozmro schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:52:
[...]
Wat maakt het uit of goud in de VS ligt, in NL of voor mijn part op de bodem van de oceaan? Nederland blijft gewoon eigenaar, of je het goud al dan niet kan aanraken, strelen, opblinken,... maakt daarin weinig verschil.
En de dag dat de VS zegt: dit is nu van ons zijn zij diegene die nog meer vertrouwenskapitaal verspelen. Wat gaan zij doen met dat gepikte goud? Verkopen? Aan wie? En voor welke prijs? Evengoed stort de goudprijs in elkaar bij dergelijke gebeurtenis.
Hehe, nou hier zat ik ook nog wel aan te denken. Stel het ligt in Canada, kan hij het confisqueren. Zo van toevallig gevonden. Het is enkel dat hij er nu fysiek eenvoudiger bij kan. De gevolgen zijn hoe dan ook gigantisch.
Ik zie het hem doen omdat de Nederlandse overheid 'links' of 'antidemocratisch' zou zijn (allebei onwaar). Hij verzint wel wat, die kerel kraamt 24/7 onzin uit, en z'n achterban slikt het als zoete koek. Ik kan daar niet bij, zo iemand moet je toch niet willen als leider?
Maar stel je zou het verplaatsen naar Canada. Dan zie ik Trump voor me dat hij het onderweg in beslag neemt, bijvoorbeeld vanwege onderzoek naar belastingfraude. Dat duurt dan toevallig bijvoorbeeld heel lang, dat onderzoek.
Requiem19 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:45:
Dit is toch een gouden kans voor een Europees politicus om in een of random praatje in een bijzin eens wat te vertellen over hoe het bergafwaarts gaat in de gemiddelde stad in de Verenige Staten en ze hun eigen burgers niet meer veilig kunnen houden?
Even poke the bear. Niet te bang zijn.
Ah, deze hoorde ik ook terug bij een podcast. Dat journalisten maar alt-right politici zoals Eerdmans en Wilders moeten stalken tot ze aangeven of dit soort praktijken in Nederland ook de bedoeling zijn. Laat ze maar kleur bekennen.
Ik niet, mag ons niet verbazen. Er zijn mensen die zijn het politiek (deels) eens met Trump. Je zou denken, de man liegt toch constant, waarom zou je die nou als leider van je land willen? Of: hij is veroordeeld, waarom zou je hem dan als leider van je land willen? En zo kun je nog legio voorbeelden verzinnen waarom
deze man ongeschikt is. Nou, die illusie ben ik me allang armer. Er zijn mensen die ondanks dergelijke factoren toch op hem stemmen want (bijvoorbeeld) blauw is de duivel. Ook heb je leedvermaak, provocateurs, bots (LLMs, voorheen had je ook al web-based spammers).
The Realone schreef op zondag 25 januari 2026 @ 02:02:
[...]
Het één sluit het andere niet uit. Dat de niet (goed) getraind zijn lijkt me evident, want het is totaal onprofessionele bende die niet kunnen de-escaleren, uit paniek handelen en constant haantjesgedrag vertonen.
Maar iemand die zich vrijwillig aansluit, of in dienst blijft van deze organisatie, terwijl je zelf meemaakt hoe on-etisch en de wet met de voeten tredend gehandeld wordt, dan ben je niet een bijzonder goed mens nee. Zij hebben zelf de keuze, want volgens mij is het excuus "bevel is bevel" al enige tijd niet bruikbaar meer.
Pas op met iedereen over een kam scheren. Je hebt vast ook mensen die bij ICE zijn gegaan om te documenteren wat er fout gaat, of om de boel van binnenuit te saboteren.
Zo heb je wellicht ook mensen met een foute achtergrond die bij ICE gaan. Die dus heel bewust willen escalleren.
Bovendien heb je kansarmen die voor zo'n baan gaan. Het is een harde maatschappij.
Wat ik vooralsnog heb gezien is pure incompetentie (en dat is naar ik aanneem
by design). Dit is ook waarom ik tegen bewapening van BOA's ben. Ik heb BOA's meegemaakt die
absoluut niet kunnen deëscaleren, ofwel last hadden van een structureel gebrek aan inlevingsvermogen. Je kunt het ook treffen, of juist niet.
En dan kun je wel zeggen ja we hebben toch een rechtsstaat. Die is oververhit, ook in Nederland. Het is duur, klassenjustitie ligt op de loer omdat het veel geld en tijd kost (dat hebben arme mensen niet).
BadRespawn schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:17:
Zo belangrijk als het voor Trump is om in Minneapolis terroristen op te pakken of dood te schieten dan wel "de orde te herstellen" zoals Bondi het noemt, er is daar iets anders wat blijkbaar nog belangrijker is:
Pam Bondi Offers To Pull ICE out of Minneapolis if Voter Files Handed Over
https://www.newsweek.com/...tter-voter-files-11413859
...Bondi set out a list of three demands in the letter, including that the Department of Justice be given the state’s voter registration records, that the state repeal the "sanctuary policies," and share its records on Medicaid, and Food and Nutrition Service programs....
Niet doen, want dan gaat ze die gegevens verder gebruiken (we zijn hier geen IBM / BRP collaborateur), en trekt ICE naar de volgende stad. Minnesota vangt nu de klappen op, en die doen pijn, maar anders zouden ze elders vallen.
walletje-w schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:37:
[...]
Inderdaad. Op deze video lijkt het wel heel duidelijk alsof iemand van ICE als eerste schiet. Hoe dan ook ontzettend treurig. En ook wat iemand anders benoemt met de type reacties op het artikel van the new york post. Zo ontzettend met oogkleppen op, zo overtuigd van het frame van rechts/Trump.
Ik geloof er nog steeds in dat de meeste mensen deugen. Maar ik geloof er ook in dat de beeldvorming van mensen erg makkelijk te beïnvloeden is. En dat deze mensen dus ook geloven dat dit de deugdzame kant is. Het is alleen zo kwalijk dat ze het vermogen niet hebben om nog open te staan voor andere beeldvorming.
En als je daar niet voor open wilt staan omdat anders je wereldbeeld instort, dan ga je heel ver om dat wereldbeeld in stand te houden.
Het is ny
post, dat is een alt-right medium. Het is wat mij betreft geen goede bron voor wat dan ook. Ook hun naam is misleidend, want ze liften mee op de populariteit van WaPo en NYT.
Daarnaast, geschiedenis is gedoemd zich te herhalen.
Ja, en die documentaire over de F-35 op NPO laat goed zien hoe ver KLu met hun hoofd vast zit in de reet van de VS.