• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:47
xzaz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:21:
"And we will remember".... de woorden zijn eruit.
Yep lekker chanteren, mag toch hopen dat Europa er niet in mee gaat maarja we zitten in een lastige situatie..

[ Voor 19% gewijzigd door Stylze op 21-01-2026 15:22 ]

Playstation 5

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:18
maar nu is er toch wel inflatie?

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Pinjataaa schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Precies, het wordt met de dag zorgwekkender.
Wat ik nog enger vind dan deze demente clown, zijn de mensen om hem heen.
Dit. Congress laat het gebeuren. Het probleem is vele malen groter dan alleen Trump, het is een systeem dat dit mogelijk maakt. En laten we vooral niet vergeten dat de Democrats het ook niet nodig hebben gevonden om het systeem te repareren op momenten dat zij het voor het zeggen hadden. Zolang je wint, is het het beste systeem ooit, inclusief gerrymandering natuurlijk.

Republicans, Democrats, allemaal een pot nat als het erop aankomt: beschermen van de belangen van de (partij-)elite boven landsbelang. En ook wij Europeanen mogen onze borst natmaken, we stemmen ook massaal op partijen die op hetzelfde pad zijn.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
pixels66 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:20:
Deze "liveblog" gaat nog harder dan de nieuwssites. Is het een idee dat we ons onthouden van alle enkelzins commentaren en aan het einde een goeie samenvatting neerzetten en dan discussieren?

Alle reacties zoals "die man is gek" en de "wtf"s overal, zijn een beetje kansloos. We scrollen ons hier een ongeluk zonder echt wat relevants te lezen...
Samenvatting? #Hoedan?

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:41
Kartmans1 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:21:
Maar zijn speech leest hij toch grotendeels voor van een autocue? Dus dit is allemaal vooraf opgeschreven, echt niet alleen door hemzelf.
100%. Er staan er twee, een links en een rechts.

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:43
Player1S schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:04:
De volgende spreker zou toch gewoon moeten beginnen met "Mister Trump, thank you for that stand up comedy bit. We all laughed our asses off at your nonsense. But now it is time for something based in reality and backed with facts...."
Helaas is de volgende spreker de Argentijnse President, Javier Milei, Fan nummer 1 van van Trump (ik woon in Argentinië dus weet aardig hoe zijn standpunt is, alles wat Trump zegt neemt die als zoetekoek)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:11
Pinjataaa schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Precies, het wordt met de dag zorgwekkender.
Wat ik nog enger vind dan deze demente clown, zijn de mensen om hem heen.
Daar zouden we ons de meeste zorgen over moeten maken. Deze mensen houden hem nu aan de macht en zetten de volgende zetbaas (Vance) neer als Trump omvalt (of echt niet meer te handhaven is).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:25
Sunglasses, what happend? Hij krijgt dus geen inlichtingen meer?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
en nu Macron nog even in zn bek spugen...iedereen krijgt een beurt

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:54

Pinjataaa

Hit me!

Joris748 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Daar zouden we ons de meeste zorgen over moeten maken. Deze mensen houden hem nu aan de macht en zetten de volgende zetbaas (Vance) neer als Trump omvalt (of echt niet meer te handhaven is).
Vergeet Stephen Miller niet, daar komt alle gekkigheid vandaag volgens mij.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:14
Maar zijn speech leest hij toch grotendeels voor van een autocue? Dus dit is allemaal vooraf opgeschreven, echt niet alleen door hemzelf. Hij gelooft het allemaal zelf natuurlijk, maar het is nog een samenwerking ook…
Er zal ongetwijfeld een autocue lopen, maar daar leest hij echt niet vanaf. Het is weer het bekende raaskallen van Trump waar nu eigenlijk de hele wereld het ziet dus of deze speech slecht nieuws is durf ik niet te zeggen

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:27

ShadowBumble

Professioneel Prutser

_Bailey_ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:24:
en nu Macron nog even in zn bek spugen...iedereen krijgt een beurt
Het ergste is nog wel dat je gewoon gelach in het publiek hoort, dat is misschien nog wel veel triester want dan wordt er geluisterd.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:32

lasharor

7 december 2004

Deze Macron bash kan ik wel een beetje waarderen.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Maar zijn speech leest hij toch grotendeels voor van een autocue? Dus dit is allemaal vooraf opgeschreven, echt niet alleen door hemzelf. Hij gelooft het allemaal zelf natuurlijk, maar het is nog een samenwerking ook…
Ik vind dat oprecht moeilijk te geloven (het zal uiteraard wel zo zijn hoor!) Want dat zou betekenen dat iemand deze woordenbrij van tevoren heeft uitgewerkt en vond dat het prima was om de machtigste man ter wereld op deze manier te laten praten. En dat niemand daarvan zei "misschien moeten we het iets anders doen?"

Maar ach, ik verbaas me nu ook nergens meer over helaas.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:13

marapuru

db.

Ik heb nog een minuut of twee geprobeerd te luisteren. Maar deze propaganda raaskallerij kan ik niet aanhoren. Ik wil zijn perspectief niet eens weten. Ik lees de samenvatting achteraf wel.

• carpebios
Ah, gelukkig is de medicatie goedkoop in de USA. De rest is een paar miljoen voor een gebroken been. Maar gelukkig zijn de meditatieprijzen laag :D

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:43
Vrijdag schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:25:
[...]

Ik vind dat oprecht moeilijk te geloven (het zal uiteraard wel zo zijn hoor!) Want dat zou betekenen dat iemand deze woordenbrij van tevoren heeft uitgewerkt en vond dat het prima was om de machtigste man ter wereld op deze manier te laten praten. En dat niemand daarvan zei "misschien moeten we het iets anders doen?"

Maar ach, ik verbaas me nu ook nergens meer over helaas.
Ja daarom de iet wat retorische vraag vanuit mij. Lijkt inderdaad dat als hij naar links of rechts kijkt aan het voorlezen is. Recht vooruit is het raaskallen nog erger namelijk. Zijn van die doorzichtige glazen autocues verwacht ik, zag je ook tijdens andere speeches van Trump op grote podia.

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:58
squashedraven schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Er zal ongetwijfeld een autocue lopen, maar daar leest hij echt niet vanaf. Het is weer het bekende raaskallen van Trump waar nu eigenlijk de hele wereld het ziet dus of deze speech slecht nieuws is durf ik niet te zeggen
Zo te zien leest hij vanaf de (voor hem) linkse autocue, maar tussendoor zitten hele stukken waar hij de zaal in kijkt. Gok zo maar dat dat zijn eigen brainfarts zijn.

• D-Ed
  • Niet online
squashedraven schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Smoke and mirrors… Zoveel shit tegen de muur smijten zodat de journaals/praatprogramma’s gewoon ook niets zinnigs kunnen vertellen vanavond… Triest triest…

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:12
marapuru schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:26:
Ik heb nog een minuut of twee geprobeerd te luisteren. Maar deze propaganda raaskallerij kan ik niet aanhoren. Ik wil zijn perspectief niet eens weten. Ik lees de samenvatting achteraf wel.
Ik geef het ook op, hij gaat maar door met leugens na leugens en veren in zijn kont te stoppen. Man, gooi die tarieven erop en hou je kop aub.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Bottomline buiten de eindeloze leugens, gegoochel met cijfers en borstklopperij
- Jullie moeten ons Groenland geven
- Als jullie dat niet doen, dan zullen we het onthouden
- Als jullie het wel doen, willen we straks IJsland en Canada

Zoiets?

• Tristan
Het goede nieuws is dat hij Mark nog niet aan de kant heeft gezet.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:57

Fanta

FordPerformance™️

Uit het NU.nl liveblog:
Trump springt naar de verworvenheden van de Amerikaanse defensie-indrustrie, terug naar Groenland als "stuk ijs", haalt Groenland en IJsland door elkaar en begint vervolgens over de prijzen van geneesmiddelen in de VS.
Dit vat eigenlijk zijn hele speech wel een beetje samen. Wat een hoop geblebber komt er uit die idioot.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• xzaz
  • Laatst online: 16:05
Tristan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:29:
Het goede nieuws is dat hij Mark nog niet aan de kant heeft gezet.
Eigenlijk wel. Mark is gewoon een pion onder het spel van Trump.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
carpebios schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:27:
Ah, gelukkig is de medicatie goedkoop in de USA. De rest is een paar miljoen voor een gebroken been. Maar gelukkig zijn de meditatieprijzen laag :D
Ja, moet je je voorstellen dat de ozempic en prozac onbetaalbaar waren daar. Lag heel dat land op apegapen.

• xzaz
Nu gaat het weer over Crypto...

• carpebios
Hadden ze maar Trumps crypto moeten kopen, of dat van z'n vrouw.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
DutchOwnage schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:30:
[...]

Ja, moet je je voorstellen dat de ozempic en prozac onbetaalbaar waren daar. Lag heel dat land op apegapen.
Ozempic is van het.. ja ja, Deense Novo Nordisk

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Sjoerd001
  • Laatst online: 15:58
saikol schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Zo te zien leest hij vanaf de (voor hem) linkse autocue, maar tussendoor zitten hele stukken waar hij de zaal in kijkt. Gok zo maar dat dat zijn eigen brainfarts zijn.
Links en rechts staan de schermen. We kunnen afgeven op Trump (dement, etc), maar deze monoloog houd je niet als je niet fit genoeg bent. Probeer het maar eens. Zo te zien is het een mix van autocue en soms zijn eigen sausje. Daarnaast zit er zeker een rode draad in. Ik vind het zeker geen onsamenhangend verhaal.

Uiteraard is het wel 1 groot BS verhaal en zelfpijperij. Positieve is dus dat hij letterlijk zegt niet met geweld Groenland te nemen. Hij geeft Denemarken (EU?) een optie, ja of nee. Indien nee, gaat hij het onthouden. Wat dat ook moge betekenen. Iets met, wordt je dan nog wel beschermd...?

Nu weer verder luisteren naar het raaskallen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Sjoerd001 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:33: Ik vind het zeker geen onsamenhangend verhaal.
Zit je te kijken :?

We zijn nu van de huizenprijs in de US naar Rolex gegaan.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:59
Al dat gezwets van die kerel motiveert me eigenlijk alleen nog maar meer om gewoon geen nieuws te volgen. Dit gaat nergens en tegelijkertijd overal over. Je hebt er als burger 0 invloed op en je maakt je alleen maar druk over 'what if'.

Wat een situatie, dit had toch niemand verwacht. Nu zal hij Groenland wel koppelen aan iets met Oekraine ofzo. Of als Rusland een andere powermove maakt.

Ach, zo wordt de EU misschien eens in rap tempo volwassen. Ze/we kunnen het ons toch echt niet veroorloven om afhankelijk te blijven van deze wisselvallige politiek uit de VS.

Van China weet je tenminste wat hun doel is. Van de VS is het maar de vraag, dit gaat echt alle kanten op en is imo niet een partner op lange termijn. De EU zou er ook eens goed aan doen hun banden met de VS te 'resetten' en een en ander opnieuw evalueren en beoordelen.

[ Voor 20% gewijzigd door De_Bastaard op 21-01-2026 15:37 ]

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21
Snapt hij nou echt nog steeds niet hoe tariffs werken en wie de kosten betaald?

• PWM
  • Niet online

PWM

EnigmA-X schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:36:
Nouja, het werkt wel. Hij ging van 44 miljard naar 44 miljoen tekort in 3 zinnen.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:46

Stoney3K

Flatsehats!

Dat heeft ie nooit begrepen sinds dat rare muur-project van hem waarvan ie ook dacht dat Mexico elke dollar ging betalen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Sjoerd001 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:33:
[...]

maar deze monoloog houd je niet als je niet fit genoeg bent. Probeer het maar eens.
Ik heb het wel eens geprobeerd en zo'n monoloog komt er bij mij juist uit als ik hangend en slaapdronken zoiets moet doen.

Het is niet dat ik dan niet weet dat er vreemde zinnen uit mijn mond komen, maar de drempel om te stoppen is dan weg.

Dat zit wel Schnorr.

• xzaz
De_Bastaard schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:36:
Ach, zo wordt de EU misschien eens in rap tempo volwassen. Ze/we kunnen het ons toch echt niet veroorloven om afhankelijk te blijven van deze wisselvallige politiek.
Precies, gas weer open in Groningen. Noordzee op. Alles rond Curacao oppakken.

• De_Bastaard
Hij weet dat natuurlijk wel maar het gaat erom of je dat verkocht krijgt aan de burgers. En schijnbaar snapt het overgrote deel van de amerikaanse burgers het niet.

• 4acesNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:03
Klopt. De US burgers hebben nooit zo veel op tarrifs gegoogled. Haha

• EnigmA-X
"Without us, it's not Switzerland anymore"
Goud.

• Sjoerd001
PWM schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Zit je te kijken :?

We zijn nu van de huizenprijs in de US naar Rolex gegaan.
Tot en met Groenland zat er zeker een rode draad in. Ik moet zeggen dat het nu idd een onsamenhangend verhaal is. Hij kijkt ook niet echt meer op de schermen.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Disrespectful over leiders

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Zwitserland is geweldig geworden vanwege de VS die geen tariffs hief op Rolex. Dat was oneerlijk!

Zwitserland heeft wel 41 billion dollars winst gemaakt ten koste van de VS :o De idioterie! Dat kan toch niet!

Echt....

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als Europese fabrikant kan je er ook voor kiezen om die 10% zelf te absorberen, het is maar net hoe graag je jouw Amerikaanse klanten wilt behouden. Wedstrijdje wie het eerst toegeeft...

• xzaz
"All the stocks went up"

Dat is denk ik Trump in 't kort.

• De_Bastaard
Er is ook echt niemand die eens zegt "Shut the fuck up". Alsof hij de eindbaas is waar iedereen bang voor is, terwijl het enige waar die man naar luistert, dezelfde taal is die Rusland & China spreken.

• jadjong
  • Niet online
Sjoerd001 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:33:
We kunnen afgeven op Trump (dement, etc), maar deze monoloog houd je niet als je niet fit genoeg bent. Probeer het maar eens.
Stap eens rond 11 uur de avond een (Amsterdamse) kroeg binnen en ga aan de bar zitten... Krijg je tien van die monologen op rij. :D

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:26
Snapt hij wel voor wie hij een toespraak aan het houden is en wie zijn publiek is. Die Amerikaanse binnenlandse politiek is totaal irrelevant. Waar de uitdaging zit is geopolitieke spanningen irl onze verweven economieën en deze man trekt de ene zakdoek uit mouw na na de andere. Echt een dronkenlap heeft nog moeite om zo’n onsamenhangend verhaal op te lepelen. Amerika staat er in ieder geval goed op voor de komende jaren, deze schandvlek poets je niet zomaar weg.

• EnigmA-X
jadjong schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:40:
[...]

Als Europese fabrikant kan je er ook voor kiezen om die 10% zelf te absorberen, het is maar niet hoe graag je jouw Amerikaanse klanten wilt behouden. Wedstrijdje wie het eerst toegeeft...
Zover ik weet (maar amateur) is er helemaal geen Amerikaans of ander geloofwaardig alternatief op het niveau (met de naam van) Rolex. Verder maakt een hogere prijs het hele product alleen maar exclusiever - mooi toch?

• Tristan
Zouden er nu mensen op de achtergrond helemaal gek worden of die man nog wel een keer stopt?

• TimDJ
  • Laatst online: 16:30
jadjong schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:40:
[...]

Als Europese fabrikant kan je er ook voor kiezen om die 10% zelf te absorberen, het is maar net hoe graag je jouw Amerikaanse klanten wilt behouden. Wedstrijdje wie het eerst toegeeft...
als er kleine marges opzitten is dat natuurlijk niet mogelijk

Freelance Drupal Developer

• Milo85
Over 2 minuten is de volgende spreker. Wie pakt hem de microfoon af...

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:14
Gaat nu niet echt over economie meer

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Clush

Do as I say...

Sjoerd001 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Tot en met Groenland zat er zeker een rode draad in. Ik moet zeggen dat het nu idd een onsamenhangend verhaal is. Hij kijkt ook niet echt meer op de schermen.
Precies, t/m daar was het gescript en voorbereid. Inmiddels al lang en breed off-script, en dan kan de beste man geen samenhangende zin aan elkaar knopen.

Maar hij is natuurlijk niet iemand die zomaar een podium opgeeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Clush op 21-01-2026 15:45 ]

... not as I do.

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
Milo85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:43:
Over 2 minuten is de volgende spreker. Wie pakt hem de microfoon af...
Gaat ze niet lukken, iedereen slaapt :p Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGKfuNZbWoCUPJCStneruOYQ_Lc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9CoBtNjvhr8UpZuIMgRRhD8k.png?f=fotoalbum_large

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
maar ze hebben wel na de razzia's het gras opnieuw ingezaaid 8)7

• PWM
  • Niet online

PWM

Gavin is a good guy. Zei hij dat nou.

• Grunwold
Somalische bandieten xD het blijft doorgaan

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:34
Zit er geen tijdslimiet op? Die gaat rustig nog 2 uur door.

• De_Bastaard
Wat een zelfpijperij dit :').

Iedereen die daar nu zit en luistert loopt zometeen naar de bar om wat ze net gehoord hebben te kunnen vergeten.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hebben jullie deze ook gehoord?
"We are cutting off illegal aliens."

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Grunwold schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:46:
Yep, en eerst nog even melden dat ze laag iq hebben. Dit is echt ongelooflijk...

• D-Ed
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:46:
Wat een zelfpijperij dit :').

Iedereen die daar nu zit en luistert loopt zometeen naar de bar om wat ze net gehoord hebben te kunnen vergeten.
Kunnen ze weer verder werken aan de volgende conspiracy :+

• jadjong
  • Niet online
EnigmA-X schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Zover ik weet (maar amateur) is er helemaal geen Amerikaans of ander geloofwaardig alternatief op het niveau (met de naam van) Rolex. Verder maakt een hogere prijs het hele product alleen maar exclusiever - mooi toch?
Rolex heeft misschien een grote marge waar het in verwerk kan worden, aan de andere kant is een hogere prijs voor de doelgroep belangrijker dan kwaliteit en winnen ze er misschien klanten mee. Dat merk is niet echt representatief voor de export in het algemeen. :+
TimDJ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:43:
[...]

als er kleine marges opzitten is dat natuurlijk niet mogelijk
Je kan verlies draaien op Amerikaanse klanten en dat dekken met de winst die je maakt op overige klanten, al dan niet door een lichte prijsverhoging. Het is maar net hoe graag je de Amerikaanse markt wilt bedienen.

• jadjong
  • Niet online
True schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:47:
Hebben jullie deze ook gehoord?
"We are cutting off illegal aliens."
Arme Kelly Family.

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Grunwold schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:46:
Die tot onze verbazing een hoger IQ hadden!

Terwijl Somalië een failed nation is :')

• P-Rock
Na Groenland is dus IJsland aan de beurt. :+

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

Al dat gezwets van die kerel motiveert me eigenlijk alleen nog maar meer om gewoon geen nieuws te volgen. Dit gaat nergens en tegelijkertijd overal over. Je hebt er als burger 0 invloed op en je maakt je alleen maar druk over 'what if'.

Wat een situatie, dit had toch niemand verwacht. Nu zal hij Groenland wel koppelen aan iets met Oekraine ofzo. Of als Rusland een andere powermove maakt.

Ach, zo wordt de EU misschien eens in rap tempo volwassen. Ze/we kunnen het ons toch echt niet veroorloven om afhankelijk te blijven van deze wisselvallige politiek uit de VS.

Van China weet je tenminste wat hun doel is. Van de VS is het maar de vraag, dit gaat echt alle kanten op en is imo niet een partner op lange termijn. De EU zou er ook eens goed aan doen hun banden met de VS te 'resetten' en een en ander opnieuw evalueren en beoordelen.
Het is ook wel zo dat je momenteel met mate politiek moet volgen. Ik zit er redelijk in en kan het wel hebben omdat ik (over het algemeen) redelijk kan relativeren. Maar het helpt om soms even wat anders te volgen. Wetenschap, videogames etc. etc. Vooral omdat we momenteel erg veel toxische politiek hebben. Ik bedoel deze speech van Trump is ook weer een aanfluiting van haat en propaganda. Persoonlijk was ik hier wel op voorbereid en ook Besset gaf oogluikend aan dat Europa niet blij zou worden van de speech omdat hij al wist op welke fiets de speech zou gaan.

Het belangrijkste nu is dat echt overal op media en social media de onwaarheden opnieuw moeten worden benadrukt op waarom ze fout zijn. Gewoon overal pertinent. Als er een MAGA gast of Trump fan over begint direct spiegelen met de werkelijkheid. Deze speech mag nit het zoveelste drogreden worden met een pareltje van leugens voor agenda's.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• EnigmA-X
Tussen de onderzeeers die geen vissersboten zijn, Venezuela actie vanuit de lucht en Somalie, zat ook nog een opmerking dat het invallen per land er ook aankomt kennelijk (in Venezuela) - "that's the easy part"

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:50

3raser

⚜️ Premium member

P-Rock schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:48:
En Canada, want die mogen wel wat dankbaarder zijn. Trump zegt letterlijk dat heel Noord-Amerika van de VS is.

• Bundin
  • Niet online
Ik heb wel zin in de late night shows van vanavond. Wordt goede tv.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waarom kijken jullie naar deze horrorshow? Soort zelfkastijding? :P

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• EnigmA-X
Bundin schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:50:
Ik heb wel zin in de late night shows van vanavond. Wordt goede tv.
Dit valt praktisch niet te fact-checken, blijft niets van over.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De korte conclusie van CNN:
Trump renews demand for Greenland but says he 'won't use force'
https://edition.cnn.com/p...inistration-news-01-21-26

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

En daarna een Amerikaans vliegtuig dekschip in het IJsselmeer? :+

• Grunwold
Hij krijgt nog meer vragen :o

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:46

Stoney3K

Flatsehats!

Vrijdag schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:51:
[...]

Ho ho even, ze blazen natuurlijk eerst de Afsluitdijk open met hun battleship en dan wordt het weer de Zuiderzee. Het zijn wel Amerikanen. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Tristan
Vrijdag schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:51:
[...]

Nee, de Noordzee. Die heeft hij wel 10x genoemd.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
Je kop in het zand steken helpt al helemaal niet, en als burger kan je allerlei dingen doen om in ieder geval je eigen pijn te verzachten wanneer de pleuris uitbreekt. Switch naar Europese diensten, producten en aandelen. Verminder je afhankelijkheid van de VS zo veel mogelijk.

• Milo85
Zou de EU nog tarieven gaan opleggen nu Trump zegt Groenland niet met geweld in te nemen?

• DutchOwnage
  • Nu online
Kijk, als je dit als doorsnee Amerikaan die enkel en alleen Fox News kijkt dagelijks krijgt voorgeschoteld, ga je er vanzelf in geloven natuurlijk.

Kan Putin nog een puntje aan zuiden. Die zal wel jaloers meegekeken hebben.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:08

Pierre

Van nature lui!

Heb net 2 minuten van die speech gehoord op Radio1 wat ik al dacht het is de schuld van Joe Biden wat een idioot is het toch ook die Trump |:(

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Sjoerd001
Dat was ook mijn conclusie. Hij zegt dus dat men 'nee' kan zeggen, maar hij zal dat dan onthouden. Dat kun je dan plaatsen in de context die hij daarvoor gaf: Amerika heeft heel veel gegeven aan NATO en vraagt nu voor het eerst eens iets terug.

Dus met onthouden bedoelt ie dan (vrij vertaald) mocht je weer wat van ons nodig hebben, geven we dat misschien niet.

Uiteraard is deze beargumentatie zo krom als wat: artikel 5 is alleen door Amerika na 9/11 ingeroepen. Uiteraard: Amerika heeft altijd bescherming gegeven, maar daar ook veel voor teruggekregen, namelijk toegang tot EU met legerbasissen, afzetmarkt voor hun defensiemateriaal, etc.

Ik vond het vrij genant om dat knullige verhaal over wat Amerika wel niet heeft gegeven en dat hij daardoor vond dat Amerika dan nu maar wat moest krijgen... Want een peuter retoriek. Dus t/m Groenland geheel gescript en triest dat er dus scriptschrijvers zijn (ongetwijfeld is Miller de brains erachter) die dit zo opschrijven en denken dat het een goed verhaal is.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Milo85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:54:
Zou de EU nog tarieven gaan opleggen nu Trump zegt Groenland niet met geweld in te nemen?
Gaat Trump de tarieven intrekken die de VS heeft aangekondigd dan?

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Hier kan geen cabaretier tegenop, best vermakelijk.

Als Europa de zaken een beetje op orde had gehad hadden we dit makkelijk kunnen negeren. Trump heeft de afgelopen tijd de vinger wel vaak op de zere plek gelegd waardoor er nu wel enige zelfreflectie ontstaat. Maar doet hij dit niet dan zie je Europa ook meteen weer verslappen en verzadigen in eindeloze bureaucratische besluitvorming.

• P-Rock
Bij dat geratel van het afgelopen uur past maar één reactie:

• Bundin
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Je kop in het zand steken helpt al helemaal niet, en als burger kan je allerlei doen om in ieder geval je eigen pijn te verzachten wanneer de pleuris uitbreekt. Switch naar Europese diensten, producten en aandelen. Verminder je afhankelijkheid van de VS zo veel mogelijk.
En stem niet op extreem-rechts. Europa is zelf ook lekker onderweg.
tuinïnen schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:58:
Hier kan geen cabaretier tegenop, best vermakelijk.

Als Europa de zaken een beetje op orde had gehad hadden we dit makkelijk kunnen negeren. Trump heeft de afgelopen tijd de vinger wel vaak op de zere plek gelegd waardoor er nu wel enige zelfreflectie ontstaat. Maar doet hij dit niet dan zie je Europa ook meteen weer verslappen en verzadigen in eindeloze bureaucratische besluitvorming.
Yup, omdat de EU decennia als zondebok is gebruikt door nationale regeringen. Diktat vanuit Brussel, aantasting soevereiniteit, etc. Dan moeten we niet verbaasd zijn dat het een bureaucratische organisatie is gebleven, als we tegelijk eisen dat ieder land een veto mag uitspreken, raden van ministers er iets van moeten vinden en als het even kan een referendum om die gekkigheid aan banden te leggen.

[ Voor 49% gewijzigd door Bundin op 21-01-2026 16:01 ]

• De_Bastaard
[...]

Je kop in het zand steken helpt al helemaal niet, en als burger kan je allerlei doen om in ieder geval je eigen pijn te verzachten wanneer de pleuris uitbreekt. Switch naar Europese diensten, producten en aandelen. Verminder je afhankelijkheid van de VS zo veel mogelijk.
Ja, tuurlijk kan dat. Maar dat is niet zaligmakend voor de (geo)politieke onrust die deze man met zich meebrengt. Daarnaast kun je je afvragen hoe onafhankelijk die Europese diensten zijn want qua hosting / software zit Microsoft, Amazon overal balls deep in. Zelfs op infragebied, waar je zelf geen keus over hebt bij het afnemen van diensten zit het vol met Cisco en dergelijke.

Ik vraag me echt oprecht af wat er gebeurt op het moment dat er een gigantisch conflict ontstaat en iemand/Trump die bedrijven beveelt om eventjes de schakelaar om te zetten als powermove.

• EnigmA-X
[...]

Voor een beetje switchen en Europese diensten in gebruik nemen, hoef je echt niet perse al het nieuws te volgen. Kan dus prima alletwee.

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Tristan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Nee, de Noordzee. Die heeft hij wel 10x genoemd.
Maar daar staan windmolens en die vind hij stom. Gaat hij die dan eerst laten slopen? Volgens hem leveren die dingen toch niks op en kosten alleen maar geld, waar China dan weer van profiteert.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Gunner schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:50:
Waarom kijken jullie naar deze horrorshow? Soort zelfkastijding? :P
De beurs in real-time volgen en hij verandert zo snel van onderwerp alsof je de verschillende tickers op een tape voorbij ziet komen.

Afbeeldingslocatie: https://media.gettyimages.com/id/2960812/photo/still-life-view-of-stock-tickertape-circa-1970.jpg?s=612x612&w=gi&k=20&c=AkWWm20Z6XqFZwrliWDk-KdkS9GgrjUu_aeJdkjiJL4=

Jammer dat het grootste deel van de speech buiten de Amerikaanse beursuren viel. Anders heb ik de Amerikaanse fact checking en veel sarcastische opmerkingen meegekregen.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:16
Trump bevestig gebruik van geluidsgolven wapen bij inval Venezuela: https://www.nu.nl/buitenl...ruikten-in-venezuela.html. Blijkbaar zijn ze niet de enige dit kan, want Cuba heeft dit toen ook gebruikt bij Amerikaanse diplomaten.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• DutchOwnage
  • Nu online
Nou, het viel allemaal best mee toch? Afgezien van zijn zelfverheerlijking en hoe geweldig het allemaal gaat in zijn eigen land (wrong), hoeven we iig niet te vrezen dat de NAVO uit elkaar valt. Voor nu dan.

Hij wil Groenland pertinent. Hij zal het willen kopen. Dat worden lastige onderhandelingen.

Edit: en op enkele punten kan ik hem geen ongelijk geven....

[ Voor 27% gewijzigd door DutchOwnage op 21-01-2026 16:25 ]

• P-Rock
DutchOwnage schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:19:
Nou, het viel allemaal best mee toch? Afgezien van zijn zelfverheerlijking en hoe geweldig het allemaal gaat in zijn eigen land (wrong), hoeven we iig niet te vrezen dat de NAVO uit elkaar valt. Voor nu dan.
Het was vooral een herhaling van zijn eveneens bizarre speech van gisteren.

Trump is eigenlijk een soort van Caligula nu.

[ Voor 5% gewijzigd door P-Rock op 21-01-2026 16:22 ]

• Grunwold
P-Rock schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Het was vooral een herhaling van zijn eveneens bizarre speech van gisteren.

Trump is eigenlijk een soort van Caligula nu.
Of een Ceasar die niet over de Rubicon durfde, maar de senaat op een afstandje uitscheld.

• Bundin
  • Niet online

Hij wil Groenland pertinent. Hij zal het willen kopen. Dat worden lastige onderhandelingen.
Het enige lastige wordt diplomatiek blijven voor de Deense en Groenlandse vertegenwoordigers aan tafel. Denemarken en Groenland hebben hun positie volledig duidelijk gemaakt, Trump ook. Die worden het nooit eens. En geen geweld betekent niet 'geen economische druk', dat zal dan de volgende stap wel worden, tenzij Congress er iets van gaat vinden. Als de VS de economische duimschroeven aandraait, zal de EU+VK een keuze moeten maken. Dan wordt het weer interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door Bundin op 21-01-2026 16:26 ]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:52
Dat worden lastige onderhandelingen.
Daar moet je niet eens over onderhandelen

• autje
  • Registratie: Januari 2009
Bundin schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Het enige lastige wordt diplomatiek blijven voor de Deense en Groenlandse vertegenwoordigers aan tafel. Denemarken en Groenland hebben hun positie volledig duidelijk gemaakt, Trump ook. Die worden het nooit eens. En geen geweld betekent niet 'geen economische druk', dat zal dan de volgende stap wel worden, tenzij Congress er iets van gaat vinden. Als de VS de economische duimschroeven aandraait, zal de EU+VK een keuze moeten maken. Dan wordt het weer interessant.
Wel duimschroeven waar ook het Hooggerechsthof zich nog over uit moet spreken, Maar dat is alweer uitgesteld naar (in ieder geval) eind februari.

• saikol
  • Registratie: November 2011
Cut the man some slack, het is natuurlijk ook wel verwarrend :+
Groenland is ijs, ijsland is groen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHYs6SWi-EM8Zwok4CVxqwkDVqo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r0F4sqQGmUEgyaTFI5FZG14P.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jD-o7Tou0G-OqM8-Kw1FaqZEt8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3TsiAO3RndT0FHAlYmFSSq9o.png?f=fotoalbum_large

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:47
D-e-n schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Daar moet je niet eens over onderhandelen
Meeting met Trump over Groenland:
T: I want Greenland
D: [staat op en loopt de kamer uit, pakt vliegtuig terug naar huis]

En zo elke keer totdat er wel wat zinnigs uit komt.
Door dat consequent te doen elke keer dat mijn narcistische vader weer eens doorsloeg... Na 5x leek het kwartje te vallen bij hem en werd onze relatie beter, gelijkwaardiger.
Terwijl ik als op kamers wonende student wel nog echt zwaar afhankelijk was van zijn ouderbijdrage voor mn huur enzo en hij zijn economische macht zeker inzette "ik betaal dus ik bepaal".

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 21-01-2026 16:47 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).