• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:24
Auredium schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:31:
[...]

Het probleem is dat 'willen' dat in Nederland iemand is die opkomt voor jou eigen volk niet synoniem is voor iemand in de VS als goed zien. Ik denk dat die grens wel overschreden is met hoe Trump omgaat met Oekraïne en Groenland. Vooral het Groenland gebeuren zal ook veel PVVers dwars zitten want dat is niet 'opkomen voor je eigen volk' Natuurlijk heb je altijd van die knuppels die niet inzien wat er daadwerkelijk plaats doet vinden tot de EU weg is en America zegt dat ze hun goederen en diensten aan Nederland willen verkopen voor een pricehike van 250%. Het gevaar daarbij is dat de groep mensen die niet slim genoeg is om die realiteit te begrijpen er wel is en dat ze stemrecht hebben.

Die stemmen domweg voor anti-EU partijen en vragen zich af waarom daarna alles super duur wordt als ze hun zin hebben gekregen. Die groep is geslonken na Brexit en het fiasco wat dat was maar helaas heeft die groep mensen een korte termijn geheugen. Die zijn inmiddels Brexit weer vergeten en praten zichzelf nu allemaal fabeltjes aan waarom Brexit en wat er daarna gebeurde de schuld is van de EU en niet het concept Brexit zelf.

Die mensen hebben een benaming...wat was die ook alweer?
* Auredium rommelt door wat papieren op zoek naar de benaming.

O ja; Domme mensen, dat was em!
Dom? Waarschijnlijk normaal menselijk gedrag en tekenend hoe beïnvloedbaar mensen zijn. Rechts-conservatisme een religie, inclusief dogmatisme. En daarmee legt altijd de rode loper uit voor de autocraat.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15
Denemarken en hun president hebben 2 dagen geleden duidelijk aangegeven dat deze retoriek moest stoppen.
De retoriek stopt niet, ook niet direct van Trump.
Trump doet wat hij zegt, al is het maar afleiding van Epstein. Zie Venezuela.

Dit gaat gewoon gebeuren :/

Misschien hier ook een apart topic voor?
Of een apart sub-forum / themaforum voor elke scheet / actie / escalatie van hem, want dit is gewoon echt niet meer bij te houden, maar desondanks allemaal met elkaar verbonden aangezien het allemaal deze regering / "Trump II en de Amerikaanse politiek" is.

[ Voor 36% gewijzigd door DropjesLover op 07-01-2026 09:11 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:38

Auredium

Informaticus Chaoticus

-Bonalds schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:03:
[...]

Dom? Waarschijnlijk normaal menselijk gedrag en tekenend hoe beïnvloedbaar mensen zijn. Rechts-conservatisme een religie, inclusief dogmatisme.
Ik wist dat die opmerking reacties zou losmaken. :+

Realiteit is dat een bepaalde slag van mensen op een dergelijke manier denkt. Mijn persoonlijk benaming voor die mensen is 'dom'. Het zijn mensen wiens blikveld niet verder gaat dan hun huishouden en die zaken zoals complexe sociale en economische systemen niet goed kunnen overzien.
Zoals je aangeeft maakt het die mensen inderdaad makkelijk beïnvloedbaar. Social Media helpt daarbij. Open maar eens een willekeurig artikeltje van op FB van PVV of FvD en lees de comment sections.

Ik ben het met jouw eens daarin, volledig. Maar ik persoonlijk bestempel die mensen als dom. Ik kan politiek correct erover zijn maar de realiteit is dat wij in een wereld leven waarin politieke correctheid een zwakte is die misbruikt wordt door zelfzuchtige egotisten die zelf geen moeite hebben om politiek incorrect te zijn.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:06
DropjesLover schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:08:
Denemarken en hun president hebben 2 dagen geleden duidelijk aangegeven dat deze retoriek moest stoppen.

Als je blijft de-escaleren met een pester blijft hij steeds verder gaan.

Het lijkt me tijd om de boel maar eens te laten escaleren.

En vooral wat minder ‘oproepen om’. Dat is echt 2024 politiek. Duidelijk aangeven wat je zult gaan doen als je aangevallen wordt.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 11:11

Zewatanejo

Fine Thanks!

DropjesLover schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:08:

Misschien hier ook een apart topic voor?
Of een apart sub-forum / themaforum voor elke scheet / actie / escalatie van hem, want dit is gewoon echt niet meer bij te houden, maar desondanks allemaal met elkaar verbonden aangezien het allemaal deze regering / "Trump II en de Amerikaanse politiek" is.
Inderdaad. Dit gaat op korte termijn gebeuren. Het is al gepland, daarom wordt het nu out in the open gezegd. De VS onder Trump kent maar één taal; Macht. daarom moet Europa nu militairen naar Groenland sturen, geleid door Denemarken. Bij voorkeur met Fransen, omdat zij over nucleaire wapens beschikken

[ Voor 3% gewijzigd door Zewatanejo op 07-01-2026 09:15 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En ondertussen in het 'echte' nieuws zonder de Trump afleiding van Venzuela en Groenland:
The Justice Department on Monday said it has released 12,285 documents – less than 1% – of its Jeffrey Epstein-related files, with more than 2 million documents still being reviewed.

Attorney General Pam Bondi and Deputy Attorney General Todd Blanche told a federal judge in a Monday court filing that “substantial work remains to be done.”
https://edition.cnn.com/2...justice-department-review

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:42
Requiem19 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:11:
Als je blijft de-escaleren met een pester blijft hij steeds verder gaan.

Het lijkt me tijd om de boel maar eens te laten escaleren.
Ja en nee. We moeten niet gelijk alle bruggen verbranden vanwege dreigende taal, maar zelf dreigende taal uiten en kleine stapjes nemen (zoals de verdediging van Groenland versterken door daar een "oefening" te houden). Er moet echter wel een weg beschikbaar blijven voor TACO, want uiteindelijk is niemand gebaat bij een oorlog met de VS.

Alle bruggen verbranden kan altijd nog wanneer Groenland daadwerkelijk wordt aangevallen. Wat we nu vooral moeten doen is ons voorbereiden om dat moment zo pijnloos mogelijk te maken voor Europa.

• ErikT738
YakuzA schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:18:
En ondertussen in het 'echte' nieuws zonder de Trump afleiding van Venzuela en Groenland:

[...]
https://edition.cnn.com/2...justice-department-review
Is dat echt nieuws? Iedereen weet of vermoed inmiddels dat Trump en andere prominenten jarenlang minderjarige meisjes hebben misbruikt en verkracht. Het maakt niet meer uit daar, er is geen rechtssysteem wat hem aan kan pakken en de kiezers zullen hem er ook niet voor afstraffen (er even van uit gaande dat er daar nog wat gekozen gaat worden, ik zag op Reddit alweer uitspraken langs komen dat Trump de midterms niet wil cancellen maar wel vindt dat de midterms gecancelled moeten worden).

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
ErikT738 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:19:
Eigenlijk ben ik benieuwd of buiten de links georiënteerde online groepen waar ik me vertoef de ernst van het probleem duidelijk is. Ze zijn echt Nazi-Duitsland 2.0 aan het speedrunnen daar...
Gezien de recente Trump approval ratings wat omhoog lijken te gaan, denk ik van niet.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:53

Freak187

geen

ErikT738 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:19:

Eigenlijk ben ik benieuwd of buiten de links georiënteerde online groepen waar ik me vertoef de ernst van het probleem duidelijk is. Ze zijn echt Nazi-Duitsland 2.0 aan het speedrunnen daar...
Er kunnen natuurlijk meerdere zaken tegelijk spelen.

Ten eerste is die Miller het brein achter die hele 'purge' om illegalen het land uit te zetten. De MAGA beweging is niks minder dan een racistische groepering die terug wil naar het 'white christian natiolism'.

Ten tweede wil de VS met harde hand haar geo-politieke positie bevestigen dmv landje-pik en regime change. De tijden zijn voorbij van diplomatie en soft power.

Waar dit gaat eindigen weet niemand, maar Trump (of liever gezegd het team achter Trump) heeft hier goed over nagedacht. De VS is zo machtig dat de EU eerder uit elkaar valt dan andersom.

Kia Niro-EV 2024

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:55:
[...]
Als Trump 20.000 VS soldaten dumpt op Groenland en het claimt voor de VS dan is Groenland van de VS. Helaas maar waar.
[... ]
Ik ben het met je eens dat de VS dit jaar een move naar Groenland gaat maken maar ik wil een kanttekening maken over de veronderstelde kracht van het Amerikaanse leger.

Het probleem met een invasie en bezetting van Groenland is het klimaat. De VS heeft 1 divisie van 10-12.000 man in Alaska met recente relevante Arctische gevechtstraining. Er vanuitgaande dat ze Alaska niet onbeschermd willen laten en uitgaande van een halfjaarlijkse roulatie zit je dus met ruwweg 3000 man die ze kunnen inzetten. En die moeten verdeeld worden over een handvol havens en vliegvelden aan de Westkust van Groenland die op grote afstand van elkaar liggen en elkaar niet kunnen ondersteunen. De Amerikaanse marine is zwaar verouderd en heeft amper Arctische capaciteiten. Voor de luchtmacht zijn er weinig voorzieningen in Groenland. In Kangerlussuaq heeft de Deense luchtmacht een basis voor 2 F16's, Pittufik space base heeft voorzieningen voor gevechtsvliegtuigen en misschien Nuuk. Wil de US airforce een significante aanwezigheid op Groenland opbouwen dan zullen er veel voorzieningen moeten worden gebouwd, en daarvoor moeten veel materialen worden aangevoerd. En dan loop je weer tegen de beperkingen van de vloot aan, plus dat de meeste havens in Groenland de helft van het jaar zijn dichtgevroren. Dat betekent ook dat de bases een groot deel van het jaar op zichzelf aangewezen zijn.

De VS zal weinig moeite hebben met een aanwezigheid te vestigen aan de Westkust van Groenland, maar het langdurig bezetten zal de beperkte Arctische capaciteiten van de VS uitputten en het zal miljarden dollars kosten om daar militaire bases op te bouwen.

Als het om veiligheid gaat zou het slimmer zijn om op basis van de bestaande verdragen de Amerikaanse aanwezigheid op Groenland uit te bouwen, eventueel met Deense en Europese steun. Maar slimheid en het Trump-regime gaan niet samen, en dan kunnen de oligarchen rondom Trump niet Groenland leeg plunderen.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Waaj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:02:
[...]

Ik ben het met je eens dat de VS dit jaar een move naar Groenland gaat maken maar ik wil een kanttekening maken over de veronderstelde kracht van het Amerikaanse leger.

Het probleem met een invasie en bezetting van Groenland is het klimaat. De VS heeft 1 divisie van 10-12.000 man in Alaska met recente relevante Arctische gevechtstraining. Er vanuitgaande dat ze Alaska niet onbeschermd willen laten en uitgaande van een halfjaarlijkse roulatie zit je dus met ruwweg 3000 man die ze kunnen inzetten. En die moeten verdeeld worden over een handvol havens en vliegvelden aan de Westkust van Groenland die op grote afstand van elkaar liggen en elkaar niet kunnen ondersteunen. De Amerikaanse marine is zwaar verouderd en heeft amper Arctische capaciteiten. Voor de luchtmacht zijn er weinig voorzieningen in Groenland. In Kangerlussuaq heeft de Deense luchtmacht een basis voor 2 F16's, Pittufik space base heeft voorzieningen voor gevechtsvliegtuigen en misschien Nuuk. Wil de US airforce een significante aanwezigheid op Groenland opbouwen dan zullen er veel voorzieningen moeten worden gebouwd, en daarvoor moeten veel materialen worden aangevoerd. En dan loop je weer tegen de beperkingen van de vloot aan, plus dat de meeste havens in Groenland de helft van het jaar zijn dichtgevroren. Dat betekent ook dat de bases een groot deel van het jaar op zichzelf aangewezen zijn.

De VS zal weinig moeite hebben met een aanwezigheid te vestigen aan de Westkust van Groenland, maar het langdurig bezetten zal de beperkte Arctische capaciteiten van de VS uitputten en het zal miljarden dollars kosten om daar militaire bases op te bouwen.

Als het om veiligheid gaat zou het slimmer zijn om op basis van de bestaande verdragen de Amerikaanse aanwezigheid op Groenland uit te bouwen, eventueel met Deense en Europese steun. Maar slimheid en het Trump-regime gaan niet samen, en dan kunnen de oligarchen rondom Trump niet Groenland leeg plunderen.
Ik heb een vergelijkbaar betoog ergens gelezen (wellicht zelfs hier?) en dat klopt. Ik ben het met je eens dat het voor de VS enorm lastig is om Groenland militair te controleren. Maar ik vermoed dat ze de militaire macht zullen gebruiken om de huidige regering te dwingen af te treden waarna ze het onder beleid van hun eigen mensen zetten.

Dit zal natuurlijk niet als legitiem worden gezien maar ik zie dit als het meeste waarschijnlijke scenario met twee mogelijke opties:
1) Ze zoeken naar iemand in de politiek van Groenland die zich corrupt laat maken en zetten die als marionet aan de macht. (Het Venezuela scenario).
2) Ze vinden niemand en zetten hun eigen gezand van Groenland aan de macht.

Ik betwijfel of de Groenlandse bevolking de weerstand kan brengen om vervolgens in opstand te komen. In scenario 1 zullen we binnenkort een Groenlands politicus naar voren zien komen die gaat preken dat de VS geweldig is. In scenario 2 zal de recent gezonden gezand zich steeds meer en meer naar de voorgrond duwen.

We shall see. De chips zullen echter dit jaar nog op de tafel gaan vallen. (ik wil nogmaals herhalen dat de VS echt super voorspelbaar is en dit alles van een kilometer afstand te zien is. Ze zijn dus niet onverslaanbaar maar het vereist daadkracht en verandering in de wereld en de EU. Groenland is echter een verloren zaak)

[ Voor 3% gewijzigd door Auredium op 07-01-2026 10:11 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Waaj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:02:
[...]

Ik verwacht eerder een soort Krim scenario. Het Amerikaanse leger is al aanwezig in Groenland en kan daar ook vrij rondvliegen/varen. Een grootschalige invasie is niet nodig, er wonen zo weinig mensen en er is maar weinig infrastructuur.

Opeens lopen er gewoon gewapende mensen in de paar havens en vliegvelden, worden ambtenaren gevangen genomen en Deense militairen omsingeld en tot overgave gedwongen. Het zal geen D-Day worden.

Het zal me ook niet verbazen als tegelijkertijd er gewapende mensen opduiken in de Baltische staten. Onze broek hangt voorlopig nog op de enkels, de mogelijkheden zijn eindeloos wat dat betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door Brazos op 07-01-2026 10:15 ]

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:26
Freak187 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:01:
[...]

Er kunnen natuurlijk meerdere zaken tegelijk spelen.

Ten eerste is die Miller het brein achter die hele 'purge' om illegalen het land uit te zetten. De MAGA beweging is niks minder dan een racistische groepering die terug wil naar het 'white christian natiolism'.

Ten tweede wil de VS met harde hand haar geo-politieke positie bevestigen dmv landje-pik en regime change. De tijden zijn voorbij van diplomatie en soft power.

Waar dit gaat eindigen weet niemand, maar Trump (of liever gezegd het team achter Trump) heeft hier goed over nagedacht. De VS is zo machtig dat de EU eerder uit elkaar valt dan andersom.
Op dit moment wordt gewoon Project 2025 uitgevoerd. Trump is niets meer dan een marionet. Het is overduidelijk dat de man geen flauw idee heeft waar hij precies voor tekent, een aandachtsspanne heeft van een fruitvlieg en is ook - zo is meerdere keren gebleken - zeer beïnvloedbaar voor vleierij.

• P-Rock
Trump is ook mentaal niet helemaal meer in orde, aangezien hij dikwijls uren de meest bizarre berichten en complottheorieen achter elkaar op zijn Truth Social post, wat zo'n Miller, Graham en Thiel goed uitkomt.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:08
En de wereld stond er bij en keek er naar, niemand die zich iets aan trekt van de ziekelijk gestoorde praktijken van Trump.

En zodra Groenland of Cuba of Colombia aan de beurt is zal wederom niemand er wat aan doen.

• P-Rock
mugenmarco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:35:
En de wereld stond er bij en keek er naar, niemand die zich iets aan trekt van de ziekelijk gestoorde praktijken van Trump.

En zodra Groenland of Cuba of Colombia aan de beurt is zal wederom niemand er wat aan doen.
MAAR WE HEBBEN AMERIKA NODIG VOOR OEKRAÏNE!!!!!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-01 18:53
P-Rock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:27:
Trump is ook mentaal niet helemaal meer in orde, aangezien hij dikwijls uren de meest bizarre berichten en complottheorieen achter elkaar op zijn Truth Social post, wat zo'n Miller, Graham en Thiel goed uitkomt.
Zou hij dit echt allemaal zelf typen vraag ik me af? Is het niet zijn PR afdeling, waar hij dan (halfslapend) goedkeuring voor geeft?

• P-Rock
jaapstobbe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:44:
[...]

Zou hij dit echt allemaal zelf typen vraag ik me af? Is het niet zijn PR afdeling, waar hij dan (halfslapend) goedkeuring voor geeft?
De simplistische schrijfwijze van de berichten is 100% gepost door Trump.

Ieder ander zou al lang afgevoerd zijn naar een psychiatrische instelling.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat we dit ook eens moeten bekijken door de lens van Rusland en Poetin. En met 'dit' bedoel ik de veranderde mentaliteit van de VS. Ik vermoed initieel dat Poetin dit zag als een uitgelezen kans om zijn zin te krijgen in Oekraïne (wat nog steeds het geval zal zijn). Maar ik denk dat zowel Poetin alsook China inmiddels liever een Kamala Harris regering hadden willen zien. Het is lastiger spelen als de partij wiens systeem je tegen hen deed misbruiken plotseling hetzelfde spelletje speelt. ja, je kent het spelletje maar je weet ook hoe agressief het is en dat diegene met de meeste slagkracht het bijna altijd wint. (alhoewel ik moet zien of de VS meer slagkracht heeft als China op termijn).
Anyways, dat als zijnoot op deze verandering in de Amerikaanse mentaliteit.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-01 16:04

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Auredium schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:28:
Ik denk dat we dit ook eens moeten bekijken door de lens van Rusland en Poetin. En met 'dit' bedoel ik de veranderde mentaliteit van de VS. Ik vermoed initieel dat Poetin dit zag als een uitgelezen kans om zijn zin te krijgen in Oekraïne (wat nog steeds het geval zal zijn). Maar ik denk dat zowel Poetin alsook China inmiddels liever een Kamala Harris regering hadden willen zien. Het is lastiger spelen als de partij wiens systeem je tegen hen deed misbruiken plotseling hetzelfde spelletje speelt. ja, je kent het spelletje maar je weet ook hoe agressief het is en dat diegene met de meeste slagkracht het bijna altijd wint. (alhoewel ik moet zien of de VS meer slagkracht heeft als China op termijn).
Anyways, dat als zijnoot op deze verandering in de Amerikaanse mentaliteit.
je wint het niet op slagkracht persé. De slagkracht van Rusland is relatief beperkt gebleken, maar toch beïnvloeden ze heel veel landen door uitgekiende propaganda.

Simpel gesteld: als ik tegen een bondgenootschap een oorlog wil winnen, kan ik proberen alle bondgenoten te verslaan militair, of als k het wat slimmer aanpak: elke bondgenoot die niet op het slagveld verschijnt hoef ik niet meer te verslaan en kost me geen capaciteit. Men (ook China zal blij zijn) is nu succesvol scheuren aan het maken in de NATO en de VS op hun beurt is aan het 'peuren' in oa. een EU.

Ik denk niet dat het grote doel is dat de VS 'wint', het grote doel is een voor een zeer select gezelschap met name dat zij winnen. De staat van de VS of de rest van de wereld is niet bijster relevant. Een Thiel, Musk, Bezos, ... hebben al vaker blijk gegeven weinig op te hebben met ethische kaders.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

polthemol schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:40:
[...]

je wint het niet op slagkracht persé. De slagkracht van Rusland is relatief beperkt gebleken, maar toch beïnvloeden ze heel veel landen door uitgekiende propaganda.

Simpel gesteld: als ik tegen een bondgenootschap een oorlog wil winnen, kan ik proberen alle bondgenoten te verslaan militair, of als k het wat slimmer aanpak: elke bondgenoot die niet op het slagveld verschijnt hoef ik niet meer te verslaan en kost me geen capaciteit. Men (ook China zal blij zijn) is nu succesvol scheuren aan het maken in de NATO en de VS op hun beurt is aan het 'peuren' in oa. een EU.

Ik denk niet dat het grote doel is dat de VS 'wint', het grote doel is een voor een zeer select gezelschap met name dat zij winnen. De staat van de VS of de rest van de wereld is niet bijster relevant. Een Thiel, Musk, Bezos, ... hebben al vaker blijk gegeven weinig op te hebben met ethische kaders.
Ik denk dat het verschil daarin is dat Rusland die propaganda meer nodig heeft dan de VS aangezien die laatste een leger heeft wat sneller is staat is globaal in actie te komen.

Als ik VS zeg bedoel ik overigens dat ook als shorthand voor de heersende elite daar. De gemiddelde burger en zelfs veel van de lagere en midden politieke lagen in de VS hebben niet genoeg directe controle om echte invloed uit te oefenen op wat de heersende elite wilt. Maar inderdaad, zoals je zegt is het een bepaalde groep in de VS zelf die momenteel zeer sterker (veel actieve dan voorheen) bepaald wat er gebeurd. Decennai lang cultiveren heeft een kantelpunt doen bereiken.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:12
Werkt best goed, zo'n Venezuela uitstapje! Maar opdat we niet vergeten, de Epstein files:
While the DOJ released thousands of documents in several waves last month in compliance with the Epstein Files Transparency Act, many were heavily redacted and some were deleted from the department’s website after initially being posted. Friday was the deadline for the Justice Department to explain the redactions.
https://www.politico.com/...umer-doj-epstein-00711341

• alexbl69
  • Laatst online: 21:23
Als je op YT zoekt naar gesprekken over wat Trump met Groenland van plan is wordt je al snel richting Canadese content geleid. Je proeft uit veel van die gesprekken een groeiende angst voor de Verenigde Staten. Wij hebben nog een paar duizend mijl aan oceaan tussen ons en de VS, maar Canada heeft die luxe niet.

In veel content wordt de verwachting/angst uitgesproken dat als Trump Groenland daadwerkelijk verovert/annexeert/aanvalt Canada hetzelfde lot staat te wachten.

Vond dit wel een interessant gesprek:

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:55

ericplan

5180 Wp PV

In het liveblog van de Guardian een plaatje met een kaartprojectie vanaf de Noordpool. Geeft een heel ander perspectief https://www.theguardian.c...exation-says-greenland-pm

A'dam PVOutput

• P-Rock
Trump kennende weet hij niet eens waar Groenland ligt.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wat de EU zou kunnen doen omtrent Groenland is een soort split optie. Groenland is geen lid van de EU ook al is Denemarken dit wel (ze hebben in een referendum hiervoor gestemd in de jaren 80 waarna ze uit de ECC zijn gestapt).

Groenland zou zijn soevereiniteit kunnen krijgen in ruil voor lidmaatschap van de EU. Dit zou ze een eigen land maken los van Denemarken met de bescherming en deelname aan de EU en zijn handsunie. Gelijktijdig is dit voordelig voor Canada die ook dichter bij de EU aan het kruipen is. Het zet ook een rem op de VS zijn expansionele gedrag.

Gezien de tijdlijn moet dit wel met de nodig haast worden geregeld. Er zullen dus wat papieren tijgers moeten worden afgeschoten.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:30
Als Groenland al van "eigenaar" moet wisselen is Canada dan niet veel logischer qua geografische ligging

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:07:
Als Groenland al van "eigenaar" moet wisselen is Canada dan niet veel logischer qua geografische ligging
Eventueel maar Groenland wilt soeverein zijn. Een unie tussen Canada en Groenland kan maar ik weet niet zeker hoe opstapelt in voordelen. Geografisch zou het logisch zijn maar militair is Canada er nog slechter aan toe dan de EU momenteel. Bovendien heeft Trump al gezegd dat Canada de 51ste staat moet worden dus dat stopt zijn administratie niet.

• P-Rock
Ik vind de secretaris-generaal van de NAVO Mark Rutte erg stil. Moet hij als NAVO-baas Trump niet tot de orde roepen dat het niet gewenst is dat een NAVO-partner een andere partner met annexatie bedreigt?

[ Voor 3% gewijzigd door P-Rock op 07-01-2026 14:01 ]

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

P-Rock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:00:
Ik vind de secretaris-generaal van de NAVO Mark Rutte erg stil. Moet hij als NAVO-baas Trump niet tot de orde roepen dat het niet gewenst is dat een NAVO-partner een andere partner met annexatie bedreigt?
Rutte zit er dankzij de Amerikanen. Dus die blijft wel stil, omdat hij weet dat hij anders door Trump op een zijspoor gezet zal worden. Nog erger: openlijke kritiek vanuit de NAVO zou de Trump-clan wel eens kunnen gebruiken om juist Groenland aan te vallen of de wapenleveranties aan Oekraïne te staken.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• iRobert
  • Laatst online: 12-01 13:32
https://www.reuters.com/b...-long-pursuit-2026-01-07/

Ben benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben voor de verhoudingen tussen Rusland en Trump.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:08
P-Rock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:00:
Noemde hij trump niet Daddy?

Rutte is een mietje die Amerika gewoon zijn gang laat gaan.

• DropjesLover
https://nos.nl/nieuwsuur/...ofde-veiligheidsgaranties

Deels over Oekraïne, maar dit is Trump-politiek
Volgens Sweijs is het essentieel dat we Amerika betrokken houden bij dit conflict. Zeker nu Trump in Venezuela opnieuw liet zien dat hij er niet voor terugdeinst militair in te grijpen. Al vreest de defensie-expert ook dat de Oekraïne-oorlog zo mogelijk verweven kan raken met de kwestie-Groenland. "Trump bedrijft keiharde transactionele politiek. Er zou een situatie kunnen komen dat hij tegen Europa zegt: staak je verzet tegen onze Groenland-plannen of wij stoppen met Oekraïne steunen."
Is het dan niet heel veel beter om de Oekraïense veiligheidgaranties te organiseren expliciet zonder de VS "rugdekking"?
Dan kan het niet uitgeruild worden door transactionele Trump en toont het net dan Europa _wel_ iets kan.

Net dat zo duidelijk willen vasthouden aan de VS belemmert onze eigen opbouw en geloof in de eigen capaciteiten.
Negeer de VS, dat doet Trump immers ook naar "ons" mbt Oekraïne.

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 07-01-2026 14:31 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• P-Rock
mugenmarco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Rutte is veel te bang dat hij binnenkort zijn lucratieve baantje gedag kan zeggen en hij weer als schoolmeester aan de slag moet.

• ErikT738
mugenmarco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Rutte weet als geen ander hoe je met Trump om moet gaan, en daar hoort dit verbale pijpen gewoon bij.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:57
Het lijkt ondertussen op appeasement politiek. Vroeg of laat spaart de agressor jou ook niet meer.

Het enige wat we als Europese Unie kunnen doen is één machtig militair, strategisch en economisch blok vormen. Dat betekent dat we alle populisten en rechtsradicalen die onder invloed van het Kremlin en Washington staan ver weg moeten gaan houden van de macht.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:13
ErikT738 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Rutte weet als geen ander hoe je met Trump om moet gaan, en daar hoort dit verbale pijpen gewoon bij.
Precies. ZIjn opdracht, vanuit de andere NAVO leden, was toen om de US binnen de NAVO te houden. En hij weet als de beste hoe je mensen als Trump moet behandelen. Zodra de andere NAVO leden zeggen dat hij wat anders moet doen zal hij dat waarschijnlijk ook doen. De secretaris-generaal moet uiteindelijk net als een premier (of een voorzitter van een vereniging) doen wat de leden willen.

• DropjesLover
Joris748 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:36:
Het lijkt ondertussen op appeasement politiek. Vroeg of laat spaart de agressor jou ook niet meer.

Het enige wat we als Europese Unie kunnen doen is één machtig militair, strategisch en economisch blok vormen. Dat betekent dat we alle populisten en rechtsradicalen die onder invloed van het Kremlin en Washington staan ver weg moeten gaan houden van de macht.
Het ver weg houden heeft ze de afgelopen 25 jaar net groter gemaakt. Wereldwijd.

Het enige wat door de kiezer echt afgestraft wordt, is de kans krijgen en keihard de kiezer en het land dieper in de shit brengen. Bij hoge voorkeur hun eigen kiezers.
Alleen dan wordt duidelijk dat die populistische makkelijke oplossingen niet werken en de kiezers iets anders moeten kiezen. Zeggen, uitleggen, duiden, etc etc werkt niet in dit post-truth era.

BThGvNeOA

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:57
DropjesLover schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Het ver weg houden heeft ze de afgelopen 25 jaar net groter gemaakt. Wereldwijd.

Het enige wat door de kiezer echt afgestraft wordt, is de kans krijgen en keihard de kiezer en het land dieper in de shit brengen. Bij hoge voorkeur hun eigen kiezers.
Alleen dan wordt duidelijk dat die populistische makkelijke oplossingen niet werken en de kiezers iets anders moeten kiezen. Zeggen, uitleggen, duiden, etc etc werkt niet in dit post-truth era.
Ik vind dat er teveel op het spel staat om dat experiment aan te gaan. Trump/MAGA is een gevolg van datzelfde experiment.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• P-Rock
Als Amerika daadwerkelijk Groenland annexeert, zouden we dan alsnog naar het WK en de Olympische Spelen gaan, of zal Europa deze dan boycotten?

• DropjesLover
Joris748 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:44:
[...]

Ik vind dat er teveel op het spel staat om dat experiment aan te gaan. Trump/MAGA is een gevolg van datzelfde experiment.
En Trump/MAGA is het hard aan het verkloten voor de gewone burger, en die begint dat in te zien. Zie de nerveusiteit bij de GOP/Trump omtrent de midterms.
Het probleem in de VS is de eigenlijk zeer zwakke grondwet met een hoop onduidelijkheden en verschillende interpretaties, en het partijdige Supreme Court dat makkelijk jurisprudentie verandert.

De Europese staatsinrichting is anders en robuuster.

Laat ik zo zeggen, het beleid van de afgelopen 25 jaar heeft absoluut niet gewerkt.
Wat dan wel?
Populistische rechtse partijen verbieden, oppakken, monddood maken? Dat raakt aan te veel punten van onze grondwet. Dan wordt het echt censuur en inperking van vrijheden zoals Trump/Vance nu al roepen.

[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 07-01-2026 14:53 ]

BThGvNeOA

• P-Rock
Frankrijk: Europa werkt aan plan als VS actie onderneemt richting Groenland
Frankrijk werkt samen met andere Europese landen aan een plan over hoe te reageren als de VS daadwerkelijk actie onderneemt om Groenland in te nemen. Dat vertelde de Franse minister van Buitenlandse Zaken Barrot in gesprek met de Franse radiozender France Inter, in een reactie op de opmerkingen van het Witte Huis.
Zijn ze eindelijk wakker geschud dat Amerika geen bondgenoot meer is?

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-01 13:37
P-Rock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:44:
Als Amerika daadwerkelijk Groenland annexeert, zouden we dan alsnog naar het WK en de Olympische Spelen gaan, of zal Europa deze dan boycotten?
Dan gok ik dat je dan weer het riedeltje krijgt dat men de olympische spelen los moet zien van de politiek en dat we de sporters daar niet mee moeten belasten......

• P-Rock
Tha_T schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Dan gok ik dat je dan weer het riedeltje krijgt dat men de olympische spelen los moet zien van de politiek en dat we de sporters daar niet mee moeten belasten......
Het zou in ieder geval een goede reactie zijn. Trump kan totaal niet omgaan met kritiek en falen, dus als door zijn toedoen zowel het WK als de Olympische Spelen in het water vallen, dan heeft dat wellicht ook gevolgen voor de publieke opinie over de republikeinen in Amerika.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:12
Ideas (and plans) are cheap.

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52
P-Rock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:03:
[...]
Zijn ze eindelijk wakker geschud dat Amerika geen bondgenoot meer is?
Die zijn allang wakker maar gooien niet alles gelijk in het openbaar zonder er eerst goed over na te hebben gedacht.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

DropjesLover schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:30:

[...]

Is het dan niet heel veel beter om de Oekraïense veiligheidgaranties te organiseren expliciet zonder de VS "rugdekking"?
Dan kan het niet uitgeruild worden door transactionele Trump en toont het net dan Europa _wel_ iets kan.

Net dat zo duidelijk willen vasthouden aan de VS belemmert onze eigen opbouw en geloof in de eigen capaciteiten.
Negeer de VS, dat doet Trump immers ook naar "ons" mbt Oekraïne.
Wij (a.k.a. de EU) moeten ophouden met bang zijn voor Rusland. Ik vind dat echt onbegrijpelijk, het is gewoon een zwak land met een zwak militair apparaat, dat is na jaren Oekraine wel gebleken.

Als ik het voor het zeggen had zou ik zeggen fuck Trump en zijn dreigementen, alle aandacht, alle effort moet nu gaan naar onafhankelijkheid. Ik ben die angsthazerij echt zo ontzettend beu. We moeten serieus eens wat zelfvertrouwen kweken. :)

It’s the economy, stupid!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:26
dawg schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Wij (a.k.a. de EU) moeten ophouden met bang zijn voor Rusland. Ik vind dat echt onbegrijpelijk, het is gewoon een zwak land met een zwak militair apparaat, dat is na jaren Oekraine wel gebleken.

Als ik het voor het zeggen had zou ik zeggen fuck Trump en zijn dreigementen, alle aandacht, alle effort moet nu gaan naar onafhankelijkheid. Ik ben die angsthazerij echt zo ontzettend beu. We moeten serieus eens wat zelfvertrouwen kweken. :)
De vraag is, doen we angsthazig, of zijn we op de achtergrond daar niet ook al druk mee bezig?

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:12
P-Rock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:44:
Alsof Europa daar de ballen voor heeft. Trump hoeft maar te dreigen met tariffs of annexatie van nog meer landen en we doen gewoon wat hij wilt.
Europa moet gewoon accepteren dat we er niet toe doen. Tenzij er een drastische koerswijziging is, maar daar is de EU te divers en te log voor.
Het zal me niet verbazen dat de EU gewoon hoopt dat er niet teveel schade gepleegd wordt tot de volgende verkiezingen en dan hopen dat de Democraten dan winnen.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

rik86 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:58:
[...]

De vraag is, doen we angsthazig, of zijn we op de achtergrond daar niet ook al druk mee bezig?
De Unie kennende ongetwijfeld, want zij doen veel op de achtergrond. Echter vind ik persoonlijk dat de Unie publiekelijk zich best wat harder mag opstellen. Ook richting de lidstaten.

“We hebben de VS nodig”. Vast, maar we laten ons toch niet zo behandelen? Iets met zelfrespect en zelfvertrouwen, dat mis ik. Dan doet het maar even pijn want kleuter Trump zal dat niet over zijn kant laten gaan.

We zeggen altijd tegen een vrouw in een gewelddadige relatie dat ze zo snel mogelijk haar biezen moet pakken. Echter op staatsniveau met Trump die ons keer op keer bedreigd en ons (de Unie) in feite kapot wil maken zeggen we dat niet tegen onszelf. Ik zie de ironie van mijn opvatting ook hoor, voor vrouwen is dat vaak heel moeilijk en voor ons nu ook, maar toch. We staan als Unie toch ergens voor. Nog los van het feit dat we de Unie heel hard nodig hebben omdat we als kleine landjes het onderspit zullen delven tegen andere grootmachten. Het wordt hoog tijd dat we onszelf ook als grootmacht gaan zien en daarnaar gaan handelen.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-01 16:56

MazeWing

The plot thickens...

rik86 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Wil je als EU op korte termijn iets voor elkaar krijgen zodat je er echt als "1 blok" staat dan dien je per direct de autonomie van de individuele landen flink moeten inperken, het "1 land kan een veto uitspreken" uit het raam gooien en landen zoals Hongarije per direct aanpakken.

Maar dat zal niet gebeuren aangezien je dan - zeer waarschijnlijk - veel ontevreden burgers van de landen gaat krijgen met substantiële verschuivingen in kiesgedrag met als gevolg het uit elkaar klappen van de EU.
Ondertussen groeit de verdeeldheid tussen de landen en blijft het bij loze woorden en/of "veroordelingen" die nauwelijks kracht bijgezet kunnen worden.

Als je kijkt hoe Europa reageerde toen Rusland de Krim annexeerde, hoe wel al (bijna) 3 jaar doormodderen met de oorlog in Oekraïne (waar we het als landen onderling maar steeds niet eens kunnen worden....), hoe de EU de importheffingen vanuit Amerika heeft aangepakt en nu weer de lauwe reactie op het hele Venezuela gebeuren dan gaat er helemaal niets gebeuren als Groenland de volgende wordt.

Gerichte tariffs op EU-landen die zich expliciet uitspreken of gaan handelen en gerichte acties op bewindspersonen (zoals nu al gebeurd bij sommige oud EU-bewindspersonen, Internationaal Strafhof, etc.) gaan er in ieder geval al zorgen dat een paar landen erg terughoudend zijn en/of zelfs hun veto gaan gebruiken om zelf niet verder in de problemen te komen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• ErikT738
Russel88 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:07:
Europa moet gewoon accepteren dat we er niet toe doen.
Met die instelling niet, nee. We hebben meer geld, meer mensen en meer troepen, en als we echt willen kunnen we het de VS behoorlijk zuur maken door bijvoorbeeld Amerikaanse obligaties te verkopen. Ik ga echt niet ontkennen dat er problemen zijn, maar als we jouw mening tot in den treure online blijven herhalen dan doen we de VS' en Rusland's werk voor hen.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Pietervs schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:07:
[...]

Rutte zit er dankzij de Amerikanen. Dus die blijft wel stil, omdat hij weet dat hij anders door Trump op een zijspoor gezet zal worden. Nog erger: openlijke kritiek vanuit de NAVO zou de Trump-clan wel eens kunnen gebruiken om juist Groenland aan te vallen of de wapenleveranties aan Oekraïne te staken.
Volgens mij kreeg Rutte de zegen van Biden om NAVO secretaris te worden in oktober 2024 en had Trump daar niets mee te maken. Het verbaasde me daarom ook dat Trump vrij positief is over Rutte maar als hij ergens goed in is is het wel anderen sweet-talken om ze aan zijn zijde te krijgen. Het enige wat Rutte moet doen is tijd kopen en de-escaleren totdat de EU zelfstandiger verder kan qua militaire kracht of totdat de Trump administratie van binnenuit implodeert. De mid-terms zijn de eerstvolgende mogelijkheid om Trump vleugellam te maken.

Rutte balanceert wel op een dun lijntje, ik geef het hem te doen. Hij stapt zo'n beetje op het allermoeilijkste moment in, Stoltenberg zal hem niet benijden denk ik :P

• Joeridev
  • Laatst online: 18:16
Tha_T schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:04:
[...]

FIFA kan dat in ieder geval niet meer zeggen sinds ze de FIFA Peace Prize hebben geïntroduceerd. Politieke uitingen lijken enkel verboden wanneer ze de FIFA niet uitkomen, terwijl de bond zelf politieke kopstukken legitimeert via eigen prijzen.

• Freak187

Freak187

geen

Russel88 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:07:
[...]

Alsof Europa daar de ballen voor heeft. Trump hoeft maar te dreigen met tariffs of annexatie van nog meer landen en we doen gewoon wat hij wilt.
Europa moet gewoon accepteren dat we er niet toe doen. Tenzij er een drastische koerswijziging is, maar daar is de EU te divers en te log voor.
Het zal me niet verbazen dat de EU gewoon hoopt dat er niet teveel schade gepleegd wordt tot de volgende verkiezingen en dan hopen dat de Democraten dan winnen.
Eens. Europa is niet bereid om echt te lijden.

Is Groenland een zaak, om het in het Engels te zeggen, "to die on a hill", dan moet Europa bijna al haar wisselgeld gaan inzetten. Maar ik denk dat Europa zoveel mogelijk wil blijven praten om Trump tevreden te houden. Ik ben het wel eens met deze aanpak, maar als Trump het echt op z'n heupen krijgt wordt het vervelend voor Europa. Als Groenland ten alles behouden moet blijven en de VS willen niet luisteren, dan ben ik erg benieuwd hoe dat af gaat lopen.
We zijn in vele opzichten afhankelijk van de VS en iedere vorm van een sanctie doet direct pijn. Van de 'cloud' tot aan harde waren.

Kia Niro-EV 2024

• Freak187

Freak187

geen

kazuka schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:20:
[...]

Volgens mij kreeg Rutte de zegen van Biden om NAVO secretaris te worden in oktober 2024 en had Trump daar niets mee te maken. Het verbaasde me daarom ook dat Trump vrij positief is over Rutte maar als hij ergens goed in is is het wel anderen sweet-talken om ze aan zijn zijde te krijgen. Het enige wat Rutte moet doen is tijd kopen en de-escaleren totdat de EU zelfstandiger verder kan qua militaire kracht of totdat de Trump administratie van binnenuit implodeert. De mid-terms zijn de eerstvolgende mogelijkheid om Trump vleugellam te maken.

Rutte balanceert wel op een dun lijntje, ik geef het hem te doen. Hij stapt zo'n beetje op het allermoeilijkste moment in, Stoltenberg zal hem niet benijden denk ik :P
Dit is natuurlijk vooraf door Biden bekokstoofd, want die Stoltenberg was een beetje een zeurderig type die in de eerste termijn van Trump al niet lekker ging.
Rutte is wat dat betreft een kameleon en is zogenaamd altijd positief over alles en iedereen.
Wat dat betreft is er wel goed gehandeld inzake de NATO. Hetzelfde zie je met die nieuwe Paus, ook niet toevallig een Amerikaan die 180 graden anders denkt dat Trump.

Kia Niro-EV 2024

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

kazuka schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:20:
[...]

Ik zei ook dat Rutte daar zat dankzij de Amerikanen. Trump had daar inderdaad niks mee van doen. Maar als Rutte Trump op de kast jaagt, weet hij dat de VS dwars gaan liggen bij alles wat de NAVO wil of nodig heeft tot hij weg is.
Maar zoals je al zei: Rutte ligt goed bij Trump. Dus dat scheelt. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Een coup in Groenland torpedeert natuurlijk onmiddellijk de bezoekersaantallen voor het WK en de Olympische spelen. Maar tijdschema's zijn flexibel en met een bizar slechte midterms voor eind 2026 verspeld kan het zijn dat ze het Groenland plan wat moeten vervroegen. (De Trump opmerking "ask me again in twenty days" blijft een beetje in mijn kop rondspoken)

Overigens was er op CNN een leuke video geplaatst van een MP (dus niet de PM) die...vrij positief was over de VS en vrij negatief over Denemarken en voor het gemak niet al te diep inging op de grote hoeveelheden Groenlanders die niet deel van de VS wilde zijn. Wellicht een frontman voor de nieuwe regering die Trump's administratie zal maken na een eventuele coup? Maar goed, speculatie speculaas zullen wij maar zeggen.

Zoals Albert Einstein ooit zei in een nu inmiddels bekende quote: "Time will tell. Sooner or later, time will tel..."

[ Voor 5% gewijzigd door Auredium op 07-01-2026 16:42 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:40
Ondertussen heeft Trump zijn telefoon weer in handen gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uonSvQ5px-7P9sp1q8rou1ZLFM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C7dJ9ONrlOEM2Wa2spHXoAgw.png?f=fotoalbum_large
bron

Maar hij blijft dus wel in de NATO :+

• Brazos
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:04:
Wat de EU zou kunnen doen omtrent Groenland is een soort split optie. Groenland is geen lid van de EU ook al is Denemarken dit wel (ze hebben in een referendum hiervoor gestemd in de jaren 80 waarna ze uit de ECC zijn gestapt).

Groenland zou zijn soevereiniteit kunnen krijgen in ruil voor lidmaatschap van de EU. Dit zou ze een eigen land maken los van Denemarken met de bescherming en deelname aan de EU en zijn handsunie. Gelijktijdig is dit voordelig voor Canada die ook dichter bij de EU aan het kruipen is. Het zet ook een rem op de VS zijn expansionele gedrag.

Gezien de tijdlijn moet dit wel met de nodig haast worden geregeld. Er zullen dus wat papieren tijgers moeten worden afgeschoten.
Voorlopig zal uitbreiding van de Unie linksom of rechtsom niet op tafel liggen aangezien daar unanimiteit voor nodig is en de Russen ook 2 stemmen hebben. Er zal eerst intern schoon schip gemaakt moeten worden, misschien ook met wat helikopters en commando's naar Boedapest om iemand naar Scheveningen te brengen.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Freak187 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:37:
[...]

Eens. Europa is niet bereid om echt te lijden.

Is Groenland een zaak, om het in het Engels te zeggen, "to die on a hill", dan moet Europa bijna al haar wisselgeld gaan inzetten. Maar ik denk dat Europa zoveel mogelijk wil blijven praten om Trump tevreden te houden. Ik ben het wel eens met deze aanpak, maar als Trump het echt op z'n heupen krijgt wordt het vervelend voor Europa. Als Groenland ten alles behouden moet blijven en de VS willen niet luisteren, dan ben ik erg benieuwd hoe dat af gaat lopen.
We zijn in vele opzichten afhankelijk van de VS en iedere vorm van een sanctie doet direct pijn. Van de 'cloud' tot aan harde waren.
Bent u, ben ik, zijn wij bereid om te lijden ten behoeve van het behoud van onze soevereiniteit? Dát is de echte vraag.

Als we dat niet zijn is het simpel. Dan zal de Europese Unie uit elkaar gespeeld worden en zal Oost-Europa wederom onder invloed komen te staan van Rusland en zal West-Europa onder invloed komen te staan van de VS.

Van kolonialisator tot gekoloniseerde. Wij weten dondersgoed hoe kolonialisme werkt, wat dat betekent voor het gekoloniseerde land, daar zit het ongemak.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:41
Groenland verdedigen en de situatie laten escaleren lijkt me voor Europa een ondoenlijke zaak waar ze niet aan willen beginnen.

Maar mocht het zover komen, kunnen we het dan niet gewoon aan Trump geven? Niet dat ik daar achter sta, maar dan is hij weer even blij en de volgende president kan het dan via een Executive Order toch gewoon weer ongedaan maken zodra hij geïnstalleerd wordt? :+ Daar hield Trump ook altijd van. Moet de nieuwe president niet vergeten een nog dikkere stift te gebruiken dan Trump deed >:)

Meteen een mooie eerste stap naar (het lange) herstel van vertrouwen. Kopen we ook wat tijd tot de Midterms, waar hij dan afgezet gaat worden. Iemand mag hopen toch O-)

Join het GoT Pulse-Team!

• Brazos
  • Niet online
DropjesLover schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:30:

[...]

Zeker, maar dat kan niet. We hebben 20 jaar alles tot de bodem afgebroken in Europa. Dat staat niet weer in een paar maanden of jaren.

• DropjesLover
Denman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:03:
Groenland verdedigen en de situatie laten escaleren lijkt me voor Europa een ondoenlijke zaak waar ze niet aan willen beginnen.

Maar mocht het zover komen, kunnen we het dan niet gewoon aan Trump geven? Niet dat ik daar achter sta, maar dan is hij weer even blij en de volgende president kan het dan via een Executive Order toch gewoon weer ongedaan maken zodra hij geïnstalleerd wordt? :+ Daar hield Trump ook altijd van. Moet de nieuwe president niet vergeten een nog dikkere stift te gebruiken dan Trump deed >:)

Meteen een mooie eerste stap naar (het lange) herstel van vertrouwen. Kopen we ook wat tijd tot de Midterms, waar hij dan afgezet gaat worden. Iemand mag hopen toch O-)
Hoop is voor de zotten.
Hoop is geen strategie.

Ik zou zelfs durven zeggen dat de afgelopen decennia (Trump is slechts het product van zijn tijd, net zoals Hitler dat was) net "hopen op een positieve afloop" exact is wat ons in alle problemen en crisissen gestort heeft :X

BThGvNeOA

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

duvekot schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:55:
Ondertussen heeft Trump zijn telefoon weer in handen gekregen:
[Afbeelding]
bron

Maar hij blijft dus wel in de NATO :+
Hij moest natuurlijk eerst de website van het witte huis updaten met het nieuwe verhaal over Jan 6th:
White House rewrites January 6 history and blames police for deadly attack on 5-year anniversary

The White House rolled out a new website Tuesday with a full-blown recast of the historical record of January 6, 2021, hailing the pro-Trump mob who stormed the US Capitol five years ago as “peaceful protesters” who were provoked by law enforcement.
https://edition.cnn.com/2...e-house-january-6-website

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 07-01-2026 17:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Trump is al twee maal eerder impeached. Tot een afzetting is het nooit gekomen.

Ik zou het graag zien maar het is een wassen neus.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Brazos
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:58:
[...]

Bent u, ben ik, zijn wij bereid om te lijden ten behoeve van het behoud van onze soevereiniteit? Dát is de echte vraag.

Als we dat niet zijn is het simpel. Dan zal de Europese Unie uit elkaar gespeeld worden en zal Oost-Europa wederom onder invloed komen te staan van Rusland en zal West-Europa onder invloed komen te staan van de VS.

Van kolonialisator tot gekoloniseerde. Wij weten dondersgoed hoe kolonialisme werkt, wat dat betekent voor het gekoloniseerde land, daar zit het ongemak.
Die vraag is eigenlijk al beantwoord. Het is allemaal al afgebroken onder het motto niet meer nodig, niet meer van deze tijd. Ik vind het persoonlijk wel vreemd dat nu als het puntje bij het paaltje komt er toch besloten gaat worden dat het wel nodig is, maar dat we het inmiddels niet meer hebben.

Anders gezegd, Europeanen zouden onnodig sterven omdat mensen 10 jaar of 20 jaar terug alles wouden afbreken. Daar heb ik persoonlijk best moeite mee, en zou voor mij bijvoorbeeld wel een overweging zijn om dienstplicht te weigeren (in de dood is geen eer te behalen). Maar goed alles is vloeibaar, ook onze eigen kijk op zaken. En de inzet wordt alleen maar groter.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Brazos schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Die vraag is eigenlijk al beantwoord. Het is allemaal al afgebroken onder het motto niet meer nodig, niet meer van deze tijd. Ik vind het persoonlijk wel vreemd dat nu als het puntje bij het paaltje komt er toch besloten gaat worden dat het wel nodig is, maar dat we het inmiddels niet meer hebben.

Anders gezegd, Europeanen zouden onnodig sterven omdat mensen 10 jaar of 20 jaar terug alles wouden afbreken. Daar heb ik persoonlijk best moeite mee, en zou voor mij bijvoorbeeld wel een overweging zijn om dienstplicht te weigeren (in de dood is geen eer te behalen). Maar goed alles is vloeibaar, ook onze eigen kijk op zaken. En de inzet wordt alleen maar groter.
Nou ja, ergens is dat ook een voordeel (positief benaderen) aangezien oorlogsvoering de laatste jaren nogal is veranderd. Aangezien we “niks meer hebben” hoeven we ook minder af te schrijven omdat het verouderd is. Daarnaast kan ontwikkeling van onze defensie industrie ook innovaties brengen op andere terreinen, het heeft immers raakvlakken met allerlei zaken.

Ik zie een grotere en complexere taak in het loskomen van Big Tech wat dat betreft.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12

We zullen wel moeten gaan toegeven en afscheid nemen van Groenland. Meer dan een 'foei', we staan er niet achter en eventuele sancties zal er niet gebeuren.... Kijk hoe we Israël hebben laten gaan in de Gazastrook, de vrijheid die we de VS geven is veel groter.

En toen las ik ook nog dat Trump pas begin 2025 is aangesteld en we dus nog 3 jaar met hem te maken hebben... Toch wel een beetje een eng idee moet ik toegeven

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 11:11

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ja precies, zoals Sudetenland. :X Natuurlijk gaat het een hele lastige zaak worden als de VS Groenland op de een of andere manier overneemt. Maar we moeten van onze geschiedenis leren. Zowel als die van de fouten die Neville Chamberlain en de Fransen in 1938 hebben gemaakt als de fouten die de EU in 2014 met de Russen heeft gemaakt bj de bezetting van de Krim. De VS onder Trump werkt namelijk exact hetzelfde als bij Hitler en Poetin. Toegeven is een signaal van zwakte en men zal alleen maar meer nemen.

En ik hoop van harte dat we niet zo naief zijn om te denken dat er in de VS nog vrije verkiezingen gaan komen. Niet met de mid-terms, niet in 2028. De VS en vooral de relatie met de EU is voorgoed veranderd.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Russel88
  • Laatst online: 19:12
Zewatanejo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Ja precies, zoals Sudetenland. :X Natuurlijk gaat het een hele lastige zaak worden als de VS Groenland op de een of andere manier overneemt. Maar we moeten van onze geschiedenis leren. Zowel als die van de fouten die Neville Chamberlain en de Fransen in 1938 hebben gemaakt als de fouten die de EU in 2014 met de Russen heeft gemaakt bj de bezetting van de Krim. De VS onder Trump werkt namelijk exact hetzelfde als bij Hitler en Poetin. Toegeven is een signaal van zwakte en men zal alleen maar meer nemen.

En ik hoop van harte dat we niet zo naief zijn om te denken dat er in de VS nog vrije verkiezingen gaan komen. Niet met de mid-terms, niet in 2028. De VS en vooral de relatie met de EU is voorgoed veranderd.
Ik ben het met je eens hoor. Maar de EU is niet 2 entiteit. Het is een collectie van landen met ieder hun eigen belangen. Waarom zouden bv de zuidelijke of Oostelijke landen hun mensen opofferen voor iets wat in noord Europa gebeurt.
Net zoals wij geen donder gaven om de Italianen toen ze overspoeld werden met vluchtelingen vanuit Noord Afrika. Nederlandse politici bleven maar herhalen met opvang uit de regio.
De EU voert trouwens net zo goed real politiek uit. We hebben Kadaffi weggejaagd voor een regime die wel naar ons luistert. Huidige Libië houdt braaf vluchtelingen tegen.

Het is gewoon dog eat dog. En tja de grootste hond heeft op dit moment honger. Het is wachten totdat hij te ver gaat en dat landen dan samen werken om tegengas te geven net als tijdens de WW II. Echter is de VS sterker dan de EU, Rusland en China samen.

• Zwelgje
  • Laatst online: 05:00
Russel88 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Ik ben het met je eens hoor. Maar de EU is niet 2 entiteit. Het is een collectie van landen met ieder hun eigen belangen. Waarom zouden bv de zuidelijke of Oostelijke landen hun mensen opofferen voor iets wat in noord Europa gebeurt.
Net zoals wij geen donder gaven om de Italianen toen ze overspoeld werden met vluchtelingen vanuit Noord Afrika. Nederlandse politici bleven maar herhalen met opvang uit de regio.
De EU voert trouwens net zo goed real politiek uit. We hebben Kadaffi weggejaagd voor een regime die wel naar ons luistert. Huidige Libië houdt braaf vluchtelingen tegen.

Het is gewoon dog eat dog. En tja de grootste hond heeft op dit moment honger. Het is wachten totdat hij te ver gaat en dat landen dan samen werken om tegengas te geven net als tijdens de WW II. Echter is de VS sterker dan de EU, Rusland en China samen.
Militair sterker, economisch zeker niet sterker dan EU en China (en Japan erbij) dan zijn ze wel de kleinere hoor.

en wij (deze landen) hebben al het schuldpapier van Amerika in handen, daar kan je flinke schade mee aanrichten. en wij nemen spullen van hen af als we daar mee stoppen (en ja dat doet ons ook pijn) dan schikken ze echt wel in.

A wise man's life is based around fuck you

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:55

ManiacsHouse

Scheisse!

Zwelgje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:31:
[...]

Militair sterker, economisch zeker niet sterker dan EU en China (en Japan erbij) dan zijn ze wel de kleinere hoor.

en wij (deze landen) hebben al het schuldpapier van Amerika in handen, daar kan je flinke schade mee aanrichten. en wij nemen spullen van hen af als we daar mee stoppen (en ja dat doet ons ook pijn) dan schikken ze echt wel in.
Of ze dreigen met geweld. Als het aan hele enge man Miller ligt zou ik daar niet van op kijken.

• duvekot
Ondertussen bij het ministerie van Volksgezondheid:
Better health begins on your plate—not in your medicine cabinet. The new Dietary Guidelines for Americans defines real food as whole, nutrient-dense, and naturally occurring, placing them back at the center of our diets.
Een nieuw voedingsadvies voor de Amerikaan.
https://realfood.gov/

Met een gedetailleerde uitwerking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P82Z8TL-SieuI7KhGok_Eq74Dm8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5KijnE4O51ZVNaSe9EdO03nl.png?f=fotoalbum_large

Zit daar nou een "verborgen boodschap" in?
Diet-driven chronic disease now disqualifies large numbers of young Americans from military service, undermining national readiness and cutting off a historic pathway to
opportunity and upward mobility.
Maar dus meer rood vlees en meer verzadigde vetten en veel yoghurt. Hoe zouden ze op dat idee gekomen zijn 🤔
Kennedy is a self-described adherent to the “carnivore diet,” which he has described as “mainly meat and then fermented — anything fermented. So, a lot of yogurt, good yogurt without sugar in it. Then, coleslaw and kimchi and all kinds of fermented vegetables.”
bron

Edit: ooo en je kan weer gewoon wat meer alcohol drinken
New Dietary Guidelines Abandon Longstanding Advice on Alcohol
The updated guidelines issued on Wednesday say instead that people should consume less alcohol “for better overall health” and “limit alcohol beverages,” but they do not recommend clear limits.
Daar zal Hegseth ook wel weer blij over zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door duvekot op 07-01-2026 18:48 . Reden: Alcohol toegevoegd ]

• Zwelgje
ManiacsHouse schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:35:
[...]

Of ze dreigen met geweld. Als het aan hele enge man Miller ligt zou ik daar niet van op kijken.
Denk dat een paar belletje van Bigtech/Corp hier snel een eind aan maakt. aandeelhouders bepalen grotendeels de koers. niemand wil zijn geld verliezen

• DropjesLover
Zewatanejo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Noah. Voorgoed zou ik niet zeggen. Met Duitsland en Japan zijn de betrekkingen ook vlot genormaliseerd. Maar pas na vertoon van zelfreinigend vermogen, herstel van instituties en democratie.
Dat zal de VS ook door moeten, post-MAGA.

BThGvNeOA

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19

inXs

known as inXs

Goh, de bekende capitoolbestormingssjamaan keert zich tegen Trump: ‘corrupte bende’:

https://www.ad.nl/buitenl...rrupte-puinhoop~aee50bd8/

superB

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In Minneapolis is een vrouw doodgeschoten door ICE. Het NOS-artikel quote braaf het DHS bericht op Twitter, maar er zijn inmiddels meerdere video's waar je ziet dat de vrouw probeerde weg te rijden.

edit: inmiddels heeft de NOS het wat aangepast

[ Voor 7% gewijzigd door user109731 op 07-01-2026 20:07 ]

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
user109731 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:59:
In Minneapolis is een vrouw doodgeschoten door ICE. Het NOS-artikel quote braaf het DHS bericht op Twitter, maar er zijn inmiddels meerdere video's waar je ziet dat de vrouw probeerde weg te rijden.
Hierbij de video. Hoe schokkend het is zit 'm meer in de actie van ICE dan wat te zien is, dus ik denk dat ik deze wel kan posten:

NEW: Second video shows ICE shooting in Minneapolis. A woman, a U.S. citizen, was killed

BNO News (@bnonews.com) 7 januari 2026
Ik denk dat moord de situatie wel redelijk omschrijft?

Tevens ook het zoveelste bewijs dat de uitspraken die uit het witte huis en Noem komen niet genomen moeten worden als iets wat op de werkelijkheid berust.

[ Voor 11% gewijzigd door Stukfruit op 07-01-2026 20:08 ]

Dat zit wel Schnorr.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

user109731 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:59:
Inderdaad, dit is puur door een ICE agent van iemand die gewoon weg wilde komen. Een ooggetuige heeft het gefilmd: https://xcancel.com/maxnesterak/status/2008961959731859757

Dit is een wat langere video. Let op, behoorlijk schokkende beelden.

Hier kan ICE en de DHS zich onmogelijk uit lullen. Dat persbericht is echt te triest voor woorden.

• Stukfruit
  • Niet online
kazuka schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:12:
[...]

Inderdaad, dit is puur moord van een ICE agent van iemand die gewoon weg wilde komen. Een ooggetuige heeft het gefilmd: https://xcancel.com/maxnesterak/status/2008961959731859757

Dit is een wat langere video. Let op, behoorlijk schokkende beelden.

Hier kan ICE en de DHS zich onmogelijk uit lullen. Dat persbericht is echt te triest voor woorden.
Dat lijkt de hele video te zijn inderdaad. Als je ziet hoe de sfeer daarna is dan zou het me niets verbazen als dit ook een keer gaat omslaan in geweld terug :X

Hoe begin je een burgeroorlog... idioten.

Dat zit wel Schnorr.

• duvekot
Stukfruit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Dat lijkt de hele video te zijn inderdaad. Als je ziet hoe de sfeer daarna is dan zou het me niets verbazen als dit ook een keer gaat omslaan in geweld terug richting deze Gestapo-kloon ICE :X

Hoe begin je een burgeroorlog... idioten.
Wie zegt dat dat niet juist het doel is .. want dan kan de Insurrection Act geactiveerd worden wat weer een hele nieuwe set aan mogelijkheden beschikbaar stelt aan Trump.

• Zwelgje
duvekot schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Wie zegt dat dat niet juist het doel is .. want dan kan de Insurrection Act geactiveerd worden wat weer een hele nieuwe set aan mogelijkheden beschikbaar stelt aan Trump.
exact. noodtoestand afkondigen, geen verkiezingen in november en klaar.

• Stukfruit
  • Niet online
duvekot schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Van deze administratie zou ik er niet vreemd van opkijken als dat het doel is, maar voordat zoiets gebeurt blijft dat helaas toch een theorie.

Helaas inderdaad wel een realistische als je kijkt naar de uitingen van de leden.

Dat zit wel Schnorr.

• duvekot
Zwelgje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:28:
[...]
exact. noodtoestand afkondigen, geen verkiezingen in november en klaar.
De verkiezingen kunnen/moeten zelfs tijdens het inroepen van de Insurrection Act gewoon doorgaan zover als ik weet. Er zijn vrij weinig mogelijkheden om het tegen te houden. Het "lastig maken om te stemmen" zal natuurlijk wel gebruikt gaan worden.

• P-Rock
Wat is dat toch met dat anti-NOS sentiment hier? Het begint hier op FOK! te lijken.

[ Voor 26% gewijzigd door P-Rock op 07-01-2026 20:33 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

P-Rock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:33:
Wat is dat toch met dat anti-NOS sentiment hier? Het begint hier op FOK! te lijken.
Omdat heel Nederland nu denkt dat een Amerikaanse burger ICE agenten probeerde te doden door ze aan te rijden. Maar dit is niet wat er is gebeurd, dit is gewoon een executie op klaarlichte dag.

Je mag van de NOS toch wel verwachten eerst iets meer bronnen te checken voordat je klakkeloos een persbericht overneemt van deze Trump administratie?

Moeten ze de J6 pagina van whitehouse.gov ook maar voor waarheid aannemen dan en een artikel plaatsen dat het allemaal een vooropgesteld plan was van de democraten?

• Stukfruit
  • Niet online
offtopic:
Waar zie je dat dan? Overigens is er genoeg bewijs dat de NOS te vaak de stagiair het werk laat doen, dus dat is het 'm hier meestal meer. Ze doen niet diep genoeg onderzoek en posten nogal vaak fouten (die soms wel en soms niet verbeterd worden).

[ Voor 0% gewijzigd door Stukfruit op 07-01-2026 20:39 . Reden: Ah, hierboven dus ]

Dat zit wel Schnorr.

• P-Rock
kazuka schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Omdat heel Nederland nu denkt dat een Amerikaanse burger ICE agenten probeerde te doden door ze aan te rijden. Maar dit is niet wat er is gebeurd, dit is gewoon een executie op klaarlichte dag.

Je mag van de NOS toch wel verwachten eerst iets meer bronnen te checken voordat je klakkeloos een persbericht overneemt van deze Trump administratie?

Moeten ze de J6 pagina van whitehouse.gov ook maar voor waarheid aannemen dan en een artikel plaatsen dat het allemaal een vooropgesteld plan was van de democraten?
Lekker selectief lezen. Ik zie in dat NOS bericht dat beide kanten worden belicht. Die van ICE en die van de burgermeester, die aangeeft dat het een onzinverhaal is:
Tijdens de persconferentie bestempelde de burgemeester het verhaal van de immigratiedienst als een "onzinverhaal". Hij baseert zich op een video die hij te zien gekregen heeft, zei hij. Gevraagd naar of het erop leek dat de vrouw wilde inrijden op de agenten antwoordde hij: "Dat lijkt helemaal niet het geval te zijn."

• Stukfruit
  • Niet online
@P-Rock: updates worden bij NOS niet altijd doorgevoerd met update-label.

Is al verschillende keren gedocumenteerd. Inclusief door ondergetekende. Als je wil kan ik best even zoeken in het verleden.

Dat zit wel Schnorr.

• P-Rock
Stukfruit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:41:
@P-Rock: updates worden bij NOS niet altijd doorgevoerd met update-label.

Ook dat is al verschillende keren gedocumenteerd. Inclusief door ondergetekende. Als je wil kan ik best even zoeken in het verleden.
Dus omdat de NOS hun berichten niet volgens jouw manier update of schrijft zijn ze selectief en onbetrouwbaar? Maar ok, kom maar met die voorbeelden.

• Stukfruit
  • Niet online
Uhm, mijn manier? Zonder info is het gewoon niet te zien. Simpel. Maar het blijft soms wel hangen in de urls waar de compleet foute omschrijving bv. nog in staat...

Ik zal straks even voor je kijken.

Dat zit wel Schnorr.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:06
Lijkt me een prima artikel van de NOS - net gelezen.

Al dat afgezeik van de media maakt het nogal negatief en ‘ik weet het beter’. Volgens mij kan het beter over de inhoud gaan….

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-01 11:38

Plasma_Wolf

Student

De verslaggeving van de NOS gaat misschien wat richting offtopic, maar wel nuttig, want het is belangrijk om een aantal dingen in het achterhoofd te houden.

1. We leven in een tijd waarin elke gebeurtenis op de wereld binnen een minuut op je telefoon kan verschijnen, terwijl het schrijven van een artikel met de details langer dan dat duurt. Bovendien krijgen de journalisten het nieuws niet sneller binnen dan wij.
2. De journalistiek ligt zwaar onder vuur vanwege oligarchen die het nieuws en het narratief willen beheersen, en groepen die chaos willen verspreiden mbv nepnieuws, de echte journalisten te weinig middelen hebben om het nieuws accuraat en doortastend in beeld te brengen.

Vanuit dit zien we dat nieuwsomroepen als de NOS het heel zwaar hebben. We verwachten dat ze 100% juist het nieuws brengen, terwijl een grote groep mensen de NOS bij voorbaat afdoet als nepnieuws (juist vanwege verspreiders van nepnieuws en politici die nepnieuws promoten).

De lezer moet even rustig aan doen, en later terug gaan naar het artikel om te zien of er meer informatie is (duidelijk aangegeven of niet). Maar ook: de verslaggevers hebben als taak om met precisie te werk te gaan, en zelf duiding te geven bij de rapportage (je ziet A zegt dit, B zegt dat. Controleer wie het juist heeft, dit mis ik vaak). Dan komt het artikel maar iets later.

• Stukfruit
  • Niet online
Laten we de discussie naar dit topic schuiven :)

* Stukfruit nog gaat zoeken, eerst even tijd vrijmaken
Overigens zeg ik ook nergens dat NOS "nepnieuws" is. Alleen dat de kwaliteit opvallend vaak ondermaats is.

Dat zit wel Schnorr.

• DropjesLover
Hier is eerdere de mening dat de NOS het nog te soft/neutraal brengt en dat er wat meer alarmistisch gedaan mag worden hoe ernstig de zaken zijn cq hoe erg een glijdende schaal het is.

Tussen t.net en fok zit de NOS eigenlijk prima in het midden :p

BThGvNeOA

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Hallelujah, godzijdank zijn er meer NLers met deze gedachten. Nu nog de rest van de EU.

Als je ziet hoe weinig Rusland vooruitkomt met hun 'machtige' leger in Oekraïne, dan weet je ook direct dat ze weggevaagd kunnen worden door Verenigde krachten van de EU. Op termijn gaat de VS dat ook verliezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Martinez- op 07-01-2026 22:07 ]

• DropjesLover
Martinez- schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:06:
[...]

Hallelujah, godzijdank zijn er meer NLers met deze gedachten. Nu nog de rest van de EU.

Als je ziet hoe weinig Rusland vooruitkomt met hun 'machtige' leger in Oekraïne, dan weet je ook direct dat ze weggevaagd kunnen worden door Verenigde krachten van de EU. Op termijn gaat de VS dat ook verliezen.
Het is niet dat velen bang zijn voor de Russen, velen zijn bang voor:
  • Verandering, de gedachte aan vechten en oorlog zit al 80 jaar niet meer "in" ons / onze cultuur (in tegenstelling tot de Amerikanen)
  • Verlies. Van leven, welvaart, rijkdom, je eigen 83" tv en PS5 (die heb je immers niet aan het front). Wie veel heeft heeft veel te verliezen. Russen hebben een stuk minder...

BThGvNeOA

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:19

FreakNL

Well do ya punk?

(jarig!)
Die vrouw rijdt ook wel onhandig weg. Ze geeft ze een excuus.

Dat gezegd hebbende; het wilde westen. Lawless state.. Hoe kan zo’n agency deze autoriteit hebben??? De vraag stellen is hem beantwoorden…
Pagina: 1 ... 30 ... 34 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).