We zitten ook in Europa momenteel in een enorm belangrijke transitiefase. Dat die transitie nog jaren gaat duren beperkt ook enigszins onze keuze en opties wat betreft maatregels.
Als je kijkt momenteel naar Amerikaanse dreigingen dan zie je effectief dat Amerika van een seculaire democratie naar een autoritair imperium aan het veranderen was. Mensen die de vinger aan de pols hebben gehouden omtrent interne Amerikaanse politiek zagen deze verandering al aankomen in de jaren 80. We kunnen hier dieper op ingaan maar ik denk dat verschillende mede Tweakers reeds uitgebreid de transitie hebben uitgelicht.
Je ziet de disconnect echter ook terug aan de andere kant van het spectrum. Er zijn Amerikaanse bloggers (bijvoorbeeld Vaush) die denken dat als de EU gewoon keihard een handelsoorlog moet voeren met de VS om zaken zoals het oppakken van Maduro of het claimen van Groenland de VS te doen inbinden. Het probleem is niet zozeer of zo'n handelsoorlog werkt maar of de EU zoals die nu is deze kan uitvoeren en het antwoord daarop is waarschijnlijk een resoluut 'nee'.
De achterliggende redenen daarvoor hebben te maken met de veranderingen van de EU momenteel. Wij hebben nu een unit, een los samenwerkingsverband van individuele naties. Als de EU sancties afkondigt dan zal de VS middels pressie op individuele naties druk gaan uitoefenen. Omdat die naties niet hard gebonden zijn aan een Europees nee gaan die onderhandelen en valt die druk weg.
We zagen in de EU heel goed waar de EU faalt op bijvoorbeeld het standpunt van de Russische bevroren tegoeden. We zien ook heel goed waar die unie op slaagt door Hongarije niet te voorzien van financiering omdat Orban niet mee wilt spelen met de EU maar op Rusland. Dat laatste voorbeeld is kritisch omdat die beslissing meer is gemaakt in lijn met een Federaal Europa en minder met een Europese Unie achtergrond.
Ik besef mij dat we wat van het pad gaan en mocht dit niet de bedoeling zijn dan mag een mod ingrijpen (maar ik wil het eigenlijk enkel bij deze ene reactie laten).
Om de veranderende wereldorde tegemoet te komen moet Europa verder veranderen van een unie naar een Federatie. Een federatie beslist zaken centraler waardoor beslissingen sneller kunnen worden gemaakt. Een heikel punt bij een federatie is dat de burgers in lidstaten individueel minder te zeggen hebben over beslissingen. maar de realiteit is dat als wij geen federatie worden machtsblokken zoals de VS, Rusland en China de beslissingen voor onze natiestaten maken. Ze zullen de verdeeldheid gebruiken om druk uit te oefenen en ons zwak te houden wat uiteindelijk voor de burgers van naties slechter is dan als een Federale unie beslissingen voor ons neemt. We komen effectief hierbij terug dat alle keuze in het leven voor en nadelen hebben, waarbij ik eigenlijk alleen maar mijn schouders kan ophalen en zeggen: "Het zij zo."
We zien dat besef ook bij Rusland en de VS. Net zoals wij al meer dan een halve eeuw weten dat de VS een imperium aan het worden is en sinds de opkomst van Poetin weten dat Rusland nog steeds de Sovjet Unie is op politiek niveau zo ook konden Rusland en de VS zien dat de EU aan het bewegen is naar een federatie. Rusland handelde hier het snelst op omdat ze ook last hadden van NATO expansie (iets wat we inmiddels kunnen zien als een minder relevant iets aangezien de belangrijkste NATO partner, de VS, dit alleen nog maar in naam is).
De VS is hier pas echt op gaan handelen sinds de komst van de Euro. Wellicht dat sommige hier te jong waren of het vergeten zijn maar toen de Euro werd gevormd maakte men zich in de VS zorgen dat de Euro en Europa te sterk zouden worden en het stokje over zouden nemen van de VS. Ik kan hier en nu zeggen dat als de EU een federatie wordt dit ook het geval zal zijn. Maar momenteel zijn wij daar nog niet. We zijn als unie economisch sterk maar onze verdeeldheid en angst nationale controle te verliezen houd ons politiek zwak en dus controleerbaar door buitenaf.
Het is om die reden dat wij de VS nu zien bewegen tegen de EU in, met claims op Groenland, met politiek spel in Oekraïne en met verdeeldheid zaaien in de EU. met het steunen van de AfD, met het prijzen van Orban en met het verspreiden van social media berichten die inspelen op Nexits of Polexit's (Poolse Exits). Met inspelen op nostalgie en angst.
De Trump administratie speelt snel en agressief omdat ze weten dat hun Democratische tegenhangers dit niet zullen doen, die zijn trager en passiever hierin.
Vooralsnog doe ik het met 2026 voorspellingen vrij goed, de volgende zijn alvast uitgekomen:
- Venezuela zou worden op ingegrepen
- Er zou meer nieuws en focus komen op een federaal Europa
- De winter zou strenger worden dan voorgaande jaren ( hallo, La Nina

)
Over een federaal Europa beginnen nu meer video's te verschijnen en is op social media ook een move te zien (die ongetwijfeld tot een countermove zal leiden en al doet). Wellicht dat een apart topic over de toekomst van de EU hierin wel relevant is maar enfin.
Een andere 2026 voorspelling van mij is een move van de VS op Groenland en toenemende druk vanuit de VS om Oekraine een slechte vrededeal te laten tekenen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.