ik denk dat de meeste amerikanen juist een gedachte aanhangen die juist in het midden ligt. Maar op de manier hoe het politieke stelsel daar is ingericht (Winner Takes All / first-past-the-post principe) is er geen ruimte voor een "midden" omdat de kans dat je daarmee kan winnen in een Winner Takes All / first-past-the-post principe minimaal zeer klein is. Om te winnen moet je juist met "meer" zijn .. dus is versplintering niet iets wat helpt. En het systeem is al jaren en jaren zo aangepast en "getweaked" dat er ook geen ruimte meer is voor een "midden partij" omdat de drempels om daar een betekenisvolle vertegenwoordiging voor te krijgen zeer hoog zijn. En dat begint al bijvoorbeeld bij de verkiezingen van de president en vice president. want als er 3 kandidaten zijn .. en is de kans erg aanwezig dat geen van driee-en een meerderheid aan "electors" haald. En wat er dan gebeurt is dat de President door het (nieuwe) huis gekozen wordt uit de 3 kandidaten en de vice president door de senaat. Dus een radiacle republikein met weinig stemmen kan president worden zelfs als de "midden" kandidaat bijvoorbeeld op 1 elector na de meerderheid niet gehaald heeft.Llopigat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:34:
Ik snap ook niet dat de Amerikanen zo angstvallig het midden op blijven zoeken. Als de andere kant steeds extremer gaat doen moet je dat zelf ook doen om een duidelijk alternatief te zetten vind ik. En juist niet de middelmatigheid op gaan zoeken.
in dat kader vind ik deze video van Veritasium altijd wel goed om te bekijken als het over verkiezingen en verkiezingsstelsels gaat.maar ook goed om te bedenken dat een systeem met maar 1 vertegenwoordiger per "gebied" (bewust een generieke term genomen) ook niet helpt om een geloofwaardige afspiegeling van dat gebied in een bestuursorgaan te krijgen. Daarom vind ik de voorstellen die er gedaan zijn om het nederlandse kiesstelsel eventueel te veranderen in die richting ook niet een goede beweging (maar daar is vast een ander topic voor)
/f/image/dNCxj7I7I33f4KZNhmcWqPJ9.png?f=fotoalbum_large)