Het functioneren van de ADAS systemen.man_rot schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:13:
Ik ga morgen een proefrit in de B03X maken, heeft iemand nog speciale dingen waar ik op moet letten?
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 10 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh
Cache clearen en anders reset?Erik1805 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:25:
Vaag. Vanaf vandaag werken de automatische ruitenwissers stand niet meer.
Tipje. Enkel doen als je geparkeerd staat.
PS het kan zijn dat er een dode vlieg teveel aan je sensorstuk hangt ook
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 10 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh
Handmatig aan en uitzetten werkt nog wel, althans dan krijg ik het icoontje.
Ja vind het heel bijzonder allemaal. Krijg ook nergens een foutmelding. Nou ja Hedin Assen morgen bellen voor een 20k servicebeurt. Kijken ze daar maar even.Gitarist schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:45:
Zelf nog niks geks gemerkt (niet gekker dan anders althans) maar het klinkt bijna alsof er aan de Leapmotorkant iets geks aan de hand is (al mag ik hopen dat server”problemen” bij hun op geen enkele manier van invloed kunnen zijn op de lokale verlichting of regensensoren oid).
Overigens is dit allemaal pure speculatie mijnerzijds en nergens op gebaseerd.
gisteren een proefrit gemaakt in de b03x, het is een heel mooie auto , het is ons erg goed bevallen.
Wij zijn verder niet bekend met leapmotor maar wat we begrijpen is dat de schermen en de software exact hetzelfde is als in de b05 en eventueel andere modellen.
Bediening en menu's zijn eigenlijk allemaal heel overzichtelijk er zijn maar heel weinig knoppen in de auto, maar dat is de filosofie van leapmotor. Het scherm werkt snel en erg prettig en ook onderweg is duidelijk alles te zien. De 360 camera werkt prachtig Wij komen uit oudere auto's dus we zijn dit soort zaken niet gewend.
Alle ADAS systemen aan laten staan en ja bij snelheidsoverschrijding hoor je een piepje maar echt storend is het niet. Wat nog wel lastig is is dat je soms meerdere piepjes hoort en eigenlijk geen idee hebt waarvoor het is, er verschijnen dan ook icoontjes op het scherm, maar tijdens een proefrit weet je eigenlijk niet wat je verkeerd doet of wat welk systeem ingrijpt.
Wij vonden de adas systemen niet overdreven irritant, maar misschien als je er langer in rijd denk je er anders over. Het schijnt dat al vrij veel dingen achter een knop uitgezet kunnen worden, dit hebben we in de proefrit nog niet kunnen proberen.
De stoelen vinden wij prima zitten wij zijn 1,80 en 1,70 ook de ruimte en instel mogelijkheden zijn prima zowel in hoogte stoel als het verstellen van het stuur
Het enige wat we wel missen was de resume knop van de acc. Inmiddels op gezocht op internet en het blijkt dat meer mensen dit vervelend vinden hopelijk komt dat nog met een software update
Binnenkort maar eens praten over een offerte en kijken wat we voor inruil terug krijgen Maar we denken wel dat we deze auto gaan kopen. Je krijgt wel erg veel auto voor relatief weinig geld.
Groetjes Manfred
Opgegeven WLPT halen ze nooit. Update is afwachten. Nul bevestiging vanuit leapmotor dat het 30 augustus zou zijnoelewiedoederke schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:48:
Hallo iedereen. Ik laad onze B10 regelmatig bij maar niet vol. Nu heb ik hem bijgeladen tot 100% en zou ik maar 405 km kunnen rijden. Begint de batterij van zijn pluimen te verliezen? Nog een vraagje. Is er al weet van de OTA? Het was alvast niet deze nacht.
Het is een LFP, niet laden tot 100% is ontzettend slecht. Belangrijker is niet komen onder 5-10%. 100% is nodig voor balanceren van de cellen. Google zelf maar, het is anno 2026 en niet elke batterij hetzelfde, je hebt een gen3 LFP mocht je wat dieper willen duiken, wellicht zelfs al een 4. Helaas kon ik dat niet achterhalen.oelewiedoederke schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:48:
Hallo iedereen. Ik laad onze B10 regelmatig bij maar niet vol. Nu heb ik hem bijgeladen tot 100% en zou ik maar 405 km kunnen rijden. Begint de batterij van zijn pluimen te verliezen? Nog een vraagje. Is er al weet van de OTA? Het was alvast niet deze nacht.
https://www.batterydesign...05pgGlgWmW5E4dt9yDzYTlmex
[ Voor 8% gewijzigd door Bschnitz op 30-08-2026 12:03 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
In de app staat dat het opladen tot 90% ideaal is.Bschnitz schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:49:
[...]
Het is een LFP, niet laden tot 100% is ontzettend slecht. Belangrijker is niet komen onder 5-10%. 100% is nodig voor balanceren van de cellen. Google zelf maar, het is anno 2026 en niet elke batterij hetzelfde, je hebt een gen3 LFP mocht je wat dieper willen duiken, wellicht zelfs al een 4. Helaas kon ik dat niet achterhalen.
https://www.batterydesign...05pgGlgWmW5E4dt9yDzYTlmex
Dat zullen ze wel uit AI hebben overgenomen of vanuit de oude NMC gedachten waar dit waar is, LFP dus absoluut niet tot 90%, dat is juist zeer slecht voor LFP.oelewiedoederke schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:08:
[...]
In de app staat dat het opladen tot 90% ideaal is.
Nogmaals, hij moet juist 100% om te balanceren. Niet laden tot 100% kan, maar dan op zin minst 1a 2 keer in de maand naar 100%.
Nooit 100% = nooit rechtgetrokken.
Laad je nooit tot 100%, dan krijgt het BMS de kans niet om de cellen onderling gelijk te trekken.
Gevolg: De cellen gaan scheeflopen (degradatie), waardoor de bruikbare capaciteit van je hele accu snel afneemt.
[ Voor 21% gewijzigd door Bschnitz op 30-08-2026 16:18 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Er staat geen instructie met betrekking tot dagelijks gebruik en een ideale laadlimiet.
Behalve dat er sowieso ééns per maand tot 100% geladen moet worden.
Geloof ik zo, uit mijn hoofd.
Wel is het vanwege de laadcurve van LFP die een stuk vlakker is dan NMC nodig om de batterijcellen te balanceren wat je doet door ze tot 100% te laden. Vandaar de "1 keer per maand tot 100%".
De app geeft inderdaad aan dat 90% "optimaal" is.
Dit klopt ook wel met de volgende tabel: (via https://www.evlithium.com/Blog/lifepo4-voltage-chart.html)
| SOC (%) | 1 Cell (3.2V) | 12V System (4S) | 24V System (8S) | 48V System (16S) | Status |
|---|---|---|---|---|---|
| 100% | 3.65 V | 14.60 V | 29.20 V | 58.40 V | Charging / Full |
| 90% | 3.40 V | 13.60 V | 27.20 V | 54.40 V | Resting Full |
| 80% | 3.35 V | 13.40 V | 26.80 V | 53.60 V | Working Range (Flat Voltage) |
| 70% | 3.32 V | 13.28 V | 26.56 V | 53.12 V | |
| 60% | 3.29 V | 13.16 V | 26.32 V | 52.64 V | |
| 50% | 3.27 V | 13.08 V | 26.16 V | 52.32 V | |
| 40% | 3.25 V | 13.00 V | 26.00 V | 52.00 V | |
| 30% | 3.22 V | 12.88 V | 25.76 V | 51.52 V | |
| 20% | 3.20 V | 12.80 V | 25.60 V | 51.20 V | Low Battery |
| 10% | 3.00 V | 12.00 V | 24.00 V | 48.00 V | Recharge Now |
| 0% | 2.50 V | 10.00 V | 20.00 V | 40.00 V | Cut-off (Damage) |
HJO
In principe zou het BMS van de auto de stroom moeten begrenzen tot een "veilige" hoeveelheid, en dat is ook de reden dat bijvoorbeeld Tesla een kleeftarief gaat rekenen boven de 80% bij drukte, want het laden van de laatste procenten gaat langzaam.Hakkie schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:57:
Maakt het uit of dat laden tot 100% op snelladen of niet gedaan wordt?
Persoonlijk zou ik bij een snellader de 100% niet doen, maar ik heb thuis een laadpaal dus das makkelijk.
Belangrijkste is als je tot 100% laad, vrij snel gaan rijden zodat je de batterij niet te lang op 100% laat staan.
HJO
De KMS die je kan rijden worden normaal dynamisch bekeken (je kan dit ook verzetten naar fabrieksopgave maar dit klopt naar geen kanten). De laatste dagen in het hier heel slecht weer. Rijden in de regen echt veroorzaakt extra verbruik. Als je de wagen gewoon word rij je ook al wat harder door (al geef je maar 5procent extra gas ga je dit natuurlijk zien).
Na mijn huidige 14.000KMS merk ik niet echt iets op van degradatie,dit zou ook te snel zijn.
Met de MG4 (nmc) was ik na 2 jaar een kleine 3 procent kwijt )(60k km) wat aanvaardbaar is
Helaas ook nog geen SW update hier. (België)
Huidige wagen is van april 26 met nu 14.000km (geen iedee hoe ze kijken om te bepalen wie eerst komt op de update te doen)
Regenmodus voor de spiegels is niet instant. Dat duurt altijd even. En met even bedoel ik enkele minuten heb ik gemerkt.FrankoNL schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:13:
Ook ik heb nu iets gehad. Automatisch spiegels verwarmen bij regen werkte niet meer nadat ik het uit test uit en weer aangezet had. icoontje verscheen niet meer bij regen.
Handmatig aan en uitzetten werkt nog wel, althans dan krijg ik het icoontje.
Signature van nature
Staat je range weergave op dynamisch? Dan wisselt ie per laadbeurt op basis van je rijgedrag.oelewiedoederke schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:48:
Als ik bijna alleen maar snelweg heb gereden dan kan die zakken tot 360-380, als ik veel korte stukken heb gereden of 80km wegen dan staat ie op 433. Met een mix van snelwegen en binnenwegen zit ie gemiddeld op 400 bij mij.
Hangt ook af van wind en temp en type banden en zelfs de spanning, natuurlijk ook hoe hard je rijd.Mr.C4 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:51:
[...]
Staat je range weergave op dynamisch? Dan wisselt ie per laadbeurt op basis van je rijgedrag.
Als ik bijna alleen maar snelweg heb gereden dan kan die zakken tot 360-380, als ik veel korte stukken heb gereden of 80km wegen dan staat ie op 433. Met een mix van snelwegen en binnenwegen zit ie gemiddeld op 400 bij mij.
Ik haal bijvoorbeeld op all seasons 350KM met 90% 106kmh op de snelweg.
400KM haal ik alleen als ik 80kmh of minder zou rijden.
Heel blij mee ;-)
[ Voor 88% gewijzigd door Erwtje59 op 31-08-2026 15:25 ]
Klopt, bij mij zitten er nu de standaard LingLong zomerbanden eronder 2.5bar. Zomerbanden zullen bij warme en mildere temperaturen zuiniger zijn dan all seasons.Bschnitz schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:34:
[...]
Hangt ook af van wind en temp en type banden en zelfs de spanning, natuurlijk ook hoe hard je rijd.
Ik haal bijvoorbeeld op all seasons 350KM met 90% 106kmh op de snelweg.
400KM haal ik alleen als ik 80kmh of minder zou rijden.
Kijk eigenlijk altijd naar de range in het dashboard boven het stuur. Maar ondertussen weet ik wel hoeveel ik rijd na een laadbeurt en merk dat ik pas na enkele ritten ineens naar het bereik ga kijken. Soms word ik nog wel eens verrast door HomeAssistant die dan een push notificatie geeft in de auto als ik bijna thuis ben, dat de laadpaal buiten op straat een plekje vrij heeft. Die push notificatie komt wanneer de auto onder de 20% gezakt is en ik binnen een straal van 1500 meter van mijn huis benErik1805 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:05:
Kijken jullie trouwens naar accupercentage of het nog aantal te rijden kilometers?
Signature van nature
Vooral naar de resterende kilometers, maar ook in mindere mate naar het percentage.Erik1805 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:05:
Kijken jullie trouwens naar accupercentage of het nog aantal te rijden kilometers?
Ik ben er verder niet heel erg mee bezig (alsin ik bereken nooit precies hoeveel kW ik gemiddeld heb verbruikt), maar de combinatie van die twee getallen geeft me vaak wel een indicatie van hoe ik heb gereden qua zuinigheid.
EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026
Ik ga het eens testen bij een volgende bui.Sircuri schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:59:
[...]
Regenmodus voor de spiegels is niet instant. Dat duurt altijd even. En met even bedoel ik enkele minuten heb ik gemerkt.
Bij LFP batterijen is het trouwens wel zaak om hem regelmatig naar 100 procent te laden. Dit in verband met de calibratie voor …. Jawel de range.oelewiedoederke schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:48:
Er zijn wel een aantal kleine dingetjes die ik heb ervaren deze week:
Ik heb af en toe problemen met het verbinden van Android auto. Bij mij blijft deze regelmatig hangen tijdens het verbinden. Het enige wat dan lijkt te helpen, is het infotainmentsysteem opnieuw opstarten. Ervaren andere hetzelfde?
Het Driver Monitor System werkt zonder zonnebril zoals ik zou verwachten. Hij begint bijvoorbeeld te waarschuwen als ik naar het scherm kijk. Zodra ik echter een zonnebril opzet, gaat het systeem bijna non-stop af. Ervaren jullie dit ook?
Ook de ACC/LCC kan naar mijn mening nog wat finetuning gebruiken, maar over het algemeen doet het systeem wat het moet doen.
Die haperingen zijn deel van een Android auto probleem. Google heeft dit bevestigt. Ik heb 2 weken geleden een update gehad op m'n telefoon en ik heb er geen problemen meer mee. (Verbonden via wifi) Het hangt van de dokerheid van je bril af en het soort glazen. Maar je kan dat uitzetten met de snelknop (en er nog andere dingen aan koppelen )Falino schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:08:
Afgelopen vrijdag heb ik mijn B05 opgehaald en tot nu toe vind ik het echt een fijne auto! Voor deze prijs krijg je naar mijn idee een heel compleet pakket, dus ik ben erg blij met mijn keuze.
Ik heb af en toe problemen met het verbinden van Android auto. Bij mij blijft deze regelmatig hangen tijdens het verbinden. Het enige wat dan lijkt te helpen, is het infotainmentsysteem opnieuw opstarten. Ervaren andere hetzelfde?
Het Driver Monitor System werkt zonder zonnebril zoals ik zou verwachten. Hij begint bijvoorbeeld te waarschuwen als ik naar het scherm kijk. Zodra ik echter een zonnebril opzet, gaat het systeem bijna non-stop af. Ervaren jullie dit ook?
Ook de ACC/LCC kan naar mijn mening nog wat finetuning gebruiken, maar over het algemeen doet het systeem wat het moet doen.
Las iets over een update (polen heeft deze volgens het internet de 31ste ontvangen)
Ook raad ik ten sterkste aan carplay/AA te verbinden met kabel en niet draadloos, ik heb 0 problemen ervaren met de bekabelde verbinding, wireless carplay/aa werkt in veel autos niet heel erg goed.
Falino schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:08:
Afgelopen vrijdag heb ik mijn B05 opgehaald en tot nu toe vind ik het echt een fijne auto! Voor deze prijs krijg je naar mijn idee een heel compleet pakket, dus ik ben erg blij met mijn keuze.
[ Voor 60% gewijzigd door WassimGT op 01-09-2026 12:20 ]
Update is er nog niet.WassimGT schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:19:
Iemand al de nieuwste update ontvangen?
Las iets over een update (polen heeft deze volgens het internet de 31ste ontvangen)
Ook raad ik ten sterkste aan carplay/AA te verbinden met kabel en niet draadloos, ik heb 0 problemen ervaren met de bekabelde verbinding, wireless carplay/aa werkt in veel autos niet heel erg goed.
[...]
Ik heb Carplay draadloos en geen issues
Signature van nature
What seems to be the officer, problem?
Ja gewoon op 100% zetten bij AC laden. En later weer terug naar 90%. Doe ik zelf ook zoIes Korpershoek schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:41:
Misschien een hele domme vraag. In de App en de auto staat het optimale opladen op 90%. Is dit alleen voor AC of ook DC ? En als ik nu naar 100% wil, zoals velen schrijven, 1x per maand moet ik deze limiet dan op 100% zetten?
Yup, sowieso met een BMS zoals die van Leap.Xilvaro schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:42:
Waarom 1x per maand? In mijn beleving kan een LFP batterij toch "gewoon" altijd naar 100% geladen worden?
Bruikbaar is 65kWh. Niet de 67 nog wat.
LFP sowieso niet altijd aan de stekker. Leeg rijden en dan weer laden, dus 10-30% tot weer 100% en herhalen.
en ik probeer redelijk goed op te letten tijdens het rijden
Gave kleur hoor! Vooral in dit licht
Gefeliciteerd!
Hier nog geen B10 maar heb het forum wel een half jaar gevolgd. Ik ben nog niet helemaal over de streep gehaald om tot de aanschaf over te gaan. Wat mij de laatste tijd zorgen baat zijn de kleine bugs die ik op dit forum voorbij zie komen. Zijn er meerdere personen die dat ook doen twijfelen?
Mij niet. Enige wat mij zorgen baarde in het begin was die V2L bug waardoor je auto random stil kon vallen. Toen dat opgelost was niet meer gekeken naar eventuele kleine bugsmenno30111975 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:57:
Goedendag,
Hier nog geen B10 maar heb het forum wel een half jaar gevolgd. Ik ben nog niet helemaal over de streep gehaald om tot de aanschaf over te gaan. Wat mij de laatste tijd zorgen baat zijn de kleine bugs die ik op dit forum voorbij zie komen. Zijn er meerdere personen die dat ook doen twijfelen?
Ik ben niet het type persoon waar je je vraag aan richt (want ik ben al een B10 eigenaar), maar zou toch graag willen reageren.menno30111975 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:57:
Goedendag,
De V2L-bug "speelde" toen mijn B10 in bestelling stond (eind '25 besteld) en toen zat ik wel even met geknepen billen. De update die dat verhielp (of althans, die de V2L-functie uitschakelbaar maakte) kwam gelukkig nét voor levering van mijn B10 dus ik heb daar zelf nooit last van gehad.
De B10 heeft enkele eigenaardigheden. Dingen die irritant zijn (zoals ADAS), maar dat kan je uitschakelen en sommige andere zaken die wat onlogisch lijken. Soms is er een gekke software hickkup, maar gelukkig nog nooit iets écht storends gehad. Niet om het te bagatelliseren, maar toch: mijn "dikke" MacBook Pro heeft ook wel eens een hickkup.
Natuurlijk mag je een degelijke auto verwachten, maar "onderaan de streep" is mijn persoonlijke afdronk dat we als B10 eigenaar voor dát geld echt in onze handjes mogen knijpen en een erg fijne auto hebben.
Daarnaast heb ik er alle vertrouwen in dat toekomstige updates een deel van de eigenaardigheden zullen verhelpen.
Wellicht dat er vergelijkbare auto's zijn die minder gekkigheden hebben, maar die zullen ongetwijfeld ook een stuk duurder zijn in aanschaf.
[ Voor 3% gewijzigd door Gitarist op 01-09-2026 17:08 ]
Succes om een EV te vinden met minder of geen bugs.menno30111975 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:57:
Goedendag,
Die zijn er over het algemeen namelijk niet.
Je kan in elk topic kijken 🥲
De bugjes in de B10 zijn minimaal of smaak en die er echt aan toe deden zijn snel opgelost.
De meldingen die hier soms langs komen zijn ook vaak van mensen die nog nooit een EV hebben gehad of een modern auto met EU regels.
Dit was voor mij het geval inderdaad. Hiervoor had ik een 11 jaar oude Opel Corsa. Dus in het begin was die ADAS en alle bliepjes enzo even wennen.Bschnitz schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:08:
[...]
De meldingen die hier soms langs komen zijn ook vaak van mensen die nog nooit een EV hebben gehad of een modern auto met EU regels.
Maar inderdaad, dat had ik ook al gemerkt bij diverse proefritten in andere moderne auto's dus daarin is de B10 niet anders. En gelukkig kan je het eenvoudig uitzetten
De biepjes hebben alle nieuwe wagens last van. Ok bij een VW zou dit verfijnder moeten zijn af fabriek maar bvb een snelkoppeling hebben ze niet om de meeste adas met 1 klik uit te zetten.
Mijn schoonmoeder heeft pas een t-cross en daar kan ze onmogelijk alles met 1 klik uitzetten of de gevoeligheid van sommige systemen aanpassen (vermoeidheid herkenning valt niet te regelen bvb en de dealer kan dit niet aanpassen).
Als je van alle modellen waar je momenteel in geïnteresseerd bent gaat zoeken ga je ongetwijfeld dingen vinden van alle merken. (Chat gbt en consoorten kan je daar mee helpen)
Maar als een persoon die de afgelopen 20 jaar 9 nieuwe wagens heeft gehad van alle merken (2opels , 2 Renaults,2vw,1mg,1skoda,1leap kan ik zeker zeggen dat de Leapmotor B10 bij de top 3 zit qua waarde voor zijn geld. Er is niets speciaals super goed aan in de zin van uitblinken maar allround is dit een geweldige auto. Ik heb 3 kinderen en de wagen 'ziet af' dagelijks 100 km meerdere mensen voor en achterin. En nu nog altijd geen slijtage te merken binnenin.
Conclusie alles is 'ok/prima' te noemen en voor mij is dit ok.
Als ik 1 negatief punt zou noemen (dat is persoonlijk natuurlijk) is het de zichtbare zone snachts. Ik vind dat de voorlichten niet super zijn. Er is te weinig licht waardoor borden boven de autostrade niet leesbaar zijn als ze zelf geen verlichting hebben. De vorige wagens hadden allen iets meer strooilicht waardoor dit wel zo was.
Heeft u het nou over de B10 of over de MG
Typfout,het moest de Leapmotor b10zijn. Ik pas het aan😄menno30111975 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:18:
Maar als een persoon die de afgelopen 20 jaar 9 nieuwe wagens heeft gehad van alle merken (2opels , 2 Renaults,2vw,1mg,1skoda,1leap kan ik zeker zeggen dat MG bij de top 3 zit qua waarde voor zijn geld. Er is niets speciaals super goed aan in de zin van uitblinken maar allround is dit een geweldige auto. Ik heb 3 kinderen en de wagen 'ziet af' dagelijks 100 km meerdere mensen voor en achterin. En nu nog altijd geen slijtage te merken binnenin.
Heeft u het nou over de B10 of over de MG
Dat was ik denk ik 😄Gitarist schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:40:
Vandaag voor het eerst sinds ik mijn B10 heb (halverwege februari) een andere B10 gezien in Nederland, in een parkeergarage in Zeist![]()
niet echt. Als ik alle kleine dingen die ik in bij mijn 5 jaar oude Renault Kadjar tegen ben gekomen op een forum zou zetten en tientallen anderen ook dan zou je misschien ook twijfels krijgen. Ik denk dat dat bij elke auto zo is. En bij de B10 is nog veel op te lossen met OTA updates.menno30111975 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:57:
Goedendag,
Dus nee, voor mij is het "goed om te weten", maar levert absoluut geen twijfel op.
Gitarist schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:40:
Vandaag voor het eerst sinds ik mijn B10 heb (halverwege februari) een andere B10 gezien in Nederland, in een parkeergarage in Zeist![]()
Wat is de bron voor het klaarstaan van de update?Veendammer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:16:
Ik heb een weekje of 2 de leapmotor mate draaien in een docker container. Handig want die geeft ook aan in het overzicht wanneer de update klaar staatNaar begrepen is de uitrol op basis van VIN dus dat kan nog wel even duren lijkt me.
EDIT: Oh wacht, je bedoelt dat de auto een seintje geeft.
[ Voor 7% gewijzigd door Hakkie op 02-09-2026 00:18 ]
Kun je dat seintje dan niet laten forceren via de dealer? In geval je echt last hebt van een 'bug' die opgelost wordt in een update.Hakkie schreef op woensdag 2 september 2026 @ 00:14:
[...]
Wat is de bron voor het klaarstaan van de update?
EDIT: Oh wacht, je bedoelt dat de auto een seintje geeft.
Nee, gaat via de cloud en per VIN batch. Dan moet je de auto op wifi zetten om hem te downloaden.JosvdD schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:54:
[...]
Kun je dat seintje dan niet laten forceren via de dealer? In geval je echt last hebt van een 'bug' die opgelost wordt in een update.
Ik had eigenlijk verwacht dat een dealer een auto altijd aflevert met de meest recente update, dus dan moet hij in staat zijn een update te forceren van een specifieke auto/VIN.Bschnitz schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:40:
[...]
Nee, gaat via de cloud en per VIN batch. Dan moet je de auto op wifi zetten om hem te downloaden.
Probleem is dat vanuit China geen officiële mededeling gedaan wordt wanneer een update uitgebracht wordt. Iedereen gist maar watJosvdD schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:00:
[...]
Ik had eigenlijk verwacht dat een dealer een auto altijd aflevert met de meest recente update, dus dan moet hij in staat zijn een update te forceren van een specifieke auto/VIN.
Was altijd met de hand.SillBro schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:12:
Even dom vraagje tussendoor op deze woensdagmiddag. Ik heb er nooit over nagedacht omdat ik altijd barreltjes reed. Maar kan de Leapmotor gewoon door de wasstraat of krijg je dan krassen? Wat raden jullie aan of wat doen jullie?
Vroeg of laat komen ze wel. Daarvoor is de lak niet hard genoeg denk ik.
Zo ziet het er uit in leapmotor mate. De info komt van de cloud en is gekoppeld aan het VIN van mijn auto. Op het moment dat de update klaar staat voor mijn auto zie ik hem hier. Moet dan wel even handmatig verversen zo nu en dan.Op het Duitse forum https://www.lpmff.de/thread/2334-b10-update/?pageNo=23 roept iemand dat hij de update net aan het installeren is.
[ Voor 25% gewijzigd door Veendammer op 02-09-2026 16:48 ]
Ik rij nog geen Leapmotor, maar onze BYD gaat elke week door de wasstraat (abonnement) en na 2 jaar zie je daar niks negatiefs van.SillBro schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:12:
Even dom vraagje tussendoor op deze woensdagmiddag. Ik heb er nooit over nagedacht omdat ik altijd barreltjes reed. Maar kan de Leapmotor gewoon door de wasstraat of krijg je dan krassen? Wat raden jullie aan of wat doen jullie?
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Ik heb mijn B05!
Nog niet écht de kans gehad om het goed te testen - dat komt zaterdag, op mijn vrije dag wel - maar het ritje naar huis was lekker.
Effe wennen aan het automaatje... wat is dat raar met mijn linkervoet.
Maar als hij eenmaal rolt, dan wil hij ook wel! Man, wat een acceleratie! (vergeleken mijn mijn Ford Focus station, dan)
Alleen één dingetje... het zonnescherm van het panorama dak wil niet helemaal dicht. Maar daar ga ik later wel effe mee knoeien.
Ik ben blij.
Heel blij.
Gitarist schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:13:
[...]
Die kleur had ‘ie idd!
***members only*** Nee 😁 Dat zijn er dus al 2….
Had uit enthousiasme zelfs een foto gemaakt om naar m’n vrouw te sturen omdat ik eindelijk een andere B10 had gezien
"Heute abgeholt und begeistert. Und das LeapOS 3.41.28 kann ich heute auch schon installieren."
[ Voor 29% gewijzigd door Ies Korpershoek op 03-09-2026 08:00 ]
Werkt weerSircuri schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:59:
[...]
Regenmodus voor de spiegels is niet instant. Dat duurt altijd even. En met even bedoel ik enkele minuten heb ik gemerkt.
Hmmm ja het is gezien de nummering denk ik geen grote update.Veendammer schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:24:
Lees op het duitse forum (zie mijn vorige post) dat 3.41.28 hoogstwaarschijnlijk een bugfix is en niet de grote update.
hij is overigens wel ruim 3 gb maar dat kan ook komen door de wijze van updaten.
Bugfix van 3,8GBVeendammer schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:24:
Lees op het duitse forum (zie mijn vorige post) dat 3.41.28 hoogstwaarschijnlijk een bugfix is en niet de grote update.
Klopt, schijnt in de komende update wat beter te wordenFalino schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:06:
Ervaren jullie ook dat de ACC wat schokkerig rijdt en continu kleine correcties maakt? Je ziet dit ook duidelijk terug in het verbruik: zodra de ACC actief is, schommelt het verbruik behoorlijk, zelfs wanneer het verkeer met een constante snelheid rijdt. De snelheid van de auto zelf lijkt daarbij niet echt te fluctueren, maar je voelt wel dat hij voortdurend kleine gas- en remcorrecties uitvoert.
Dat kan hoor. Soms is het deels updaten van een versie niet mogelijk. Dus ook in dat geval moeten er voor bugfixes volledig nieuwe builds worden gepushed. Dan heb je dus ook een update van 3.8 gb.
Hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar het is niet ondenkbaar.
Het is sowieso maar de vraag of er een update komt toch? Vooralsnog is de enige bron een slide van een poolse site, maar of deze slide legitiem is weet niemand.
[ Voor 17% gewijzigd door FrankoNL op 03-09-2026 09:18 ]
Een wagen hoeft niet alle systemen te hebben in Europa maar voor de score wel. Moesten ze nu ook nog testen hoe goed de ADAS systemen werken en daarop punten geven zou dit al heel veel meer betekenen dan gewoon 5sterren geven omdat het er op zit.
Die "slide" (geen idee welke dat is?) komt waarschijnlijk rechtstreeks vanuit een PDF van de officiele Leapmotor site. Onder op de OTA pagina van de Poolse LM website staat een "Changelog OTA" link. Die werkt nu overigens niet meer.FrankoNL schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:14:
[...]
Het is sowieso maar de vraag of er een update komt toch? Vooralsnog is de enige bron een slide van een poolse site, maar of deze slide legitiem is weet niemand.
Maar die S3 bucket valt onder het "leapmotor-international.com" domein, die op zijn beurt redirect naar Stellantis. Dus die slide moet wel legitiem zijn.
Ben ik nu juist heel blij
What seems to be the officer, problem?
Hmmm oke. Maar dat die link nu niet meer werkt is natuurlijk niet direct een positief teken. Nouja we gaan het zien.Sypher schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:08:
[...]
Die "slide" (geen idee welke dat is?) komt waarschijnlijk rechtstreeks vanuit een PDF van de officiele Leapmotor site. Onder op de OTA pagina van de Poolse LM website staat een "Changelog OTA" link. Die werkt nu overigens niet meer.
Maar die S3 bucket valt onder het "leapmotor-international.com" domein, die op zijn beurt redirect naar Stellantis. Dus die slide moet wel legitiem zijn.
Nee hoor, dat klopt niet. De crashbestendigheid van de koets is nog steeds een belangrijk onderdeel van de test. En hoe veilig de kooi is, en hoe goed inzittenden worden beschermd bij een botsing is nog steeds een kwestie van mechanische sterkte, stabiliteit en hoe goed de gordels en airbags werken. Als je wil kun je nog steeds gewoon alleen naar de 'Crash protection' kijken, en die is voor de B05 met 92% gewoon uitstekend.derooke schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:06:
Euro NCAP moet je tegenwoordig met een grote korrel zout nemen. Wil een fabriekant de ADAS er uit laten zijn ze minimum 2 sterren kwijt. (Ik twijfel niet aan de kwaliteit van leap) . Maar bvb lane keep. Hoe schokkerig het ook is (aka wil de wagen je in een tegenligger duwen) maakt niet uit. Als het er op zit krijg je punten. Helaas is de NCAP een systeem en een bedrijf geworden die zichzelf ten koste van alles in stand wil houden. Dat wil zeggen ieder jaar 2 jaar iets toevoegen. (Hetzelfde principe dat grote bedrijven verdrinken in steeds meer regels waardoor ze logger worden tot ze door een startup voorbijgevlogen worden.)
Een wagen hoeft niet alle systemen te hebben in Europa maar voor de score wel. Moesten ze nu ook nog testen hoe goed de ADAS systemen werken en daarop punten geven zou dit al heel veel meer betekenen dan gewoon 5sterren geven omdat het er op zit.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Je ziet in het filmpje dat ADAS wel degelijk getest wordt, stoppen voor voetgangers en terug je rijstrook op drukken als je wilt linksaf wilt slaan terwijl er een tegenligger aankomt.derooke schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:06:
Ik zeg ook niet dat ik twijfel aan de passieve veiligheidssystemen en aan de koets. (Zie 'ik twijfel niet aan leap). Maar 20 procent van de totale score is gebaseerd op de ADAS. En enkel of ze er op zitten telt. Niet hoe 'goed' ze werken. Daarmee dat dit wel een verschil maakt. Een auto met 0 sterren word ook gewoon toegelaten op de weg .Of-Aaargh schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:26:
[...]
Nee hoor, dat klopt niet. De crashbestendigheid van de koets is nog steeds een belangrijk onderdeel van de test. En hoe veilig de kooi is, en hoe goed inzittenden worden beschermd bij een botsing is nog steeds een kwestie van mechanische sterkte, stabiliteit en hoe goed de gordels en airbags werken. Als je wil kun je nog steeds gewoon alleen naar de 'Crash protection' kijken, en die is voor de B05 met 92% gewoon uitstekend.
Moest er een fabriekant durven een wagen uit te brengen zonder het meeste adas gezever en dit zo zou toelichten zou dit een gamechanger kunnen zijn
[ Voor 8% gewijzigd door derooke op 03-09-2026 11:30 ]
En toch klaagt iedere bestuurder steen en been dat het niet goed is 🤷. Zoals ik zei dus. Het moet werken maar hoe goed/comfortabel dit werkt doet er niet toe zolang het maar werkt . Bvb lijn assist mag een pingpongbal zijn zolang de wagen er maar tussen blijft. Acc mag een rekker zijn zolang hij maar afstand houd, vermoeidheid herkenning mag slecht werken met een bril zolang hij maar werkt zonder. Enz enzMichielFRL schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:07:
[...]
Je ziet in het filmpje dat ADAS wel degelijk getest wordt, stoppen voor voetgangers en terug je rijstrook op drukken als je wilt linksaf wilt slaan terwijl er een tegenligger aankomt.
Ja, lekker he je linkervoet compleet laten rusten en alleen de rechter gebruiken.Melfice schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:51:
Hoera!
Ik heb mijn B05!
Nog niet écht de kans gehad om het goed te testen - dat komt zaterdag, op mijn vrije dag wel - maar het ritje naar huis was lekker.
Effe wennen aan het automaatje... wat is dat raar met mijn linkervoet.
Maar als hij eenmaal rolt, dan wil hij ook wel! Man, wat een acceleratie! (vergeleken mijn mijn Ford Focus station, dan)
Alleen één dingetje... het zonnescherm van het panorama dak wil niet helemaal dicht. Maar daar ga ik later wel effe mee knoeien.
Ik ben blij.
Heel blij.
Ben zeer tevreden met mijn B10, en heb de B05 ook gereden, gaaf ding.
Geniet ervan!
Dit had iemand opgelost door enkele instelling aan te passen:Falino schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:06:
Ervaren jullie ook dat de ACC wat schokkerig rijdt en continu kleine correcties maakt? Je ziet dit ook duidelijk terug in het verbruik: zodra de ACC actief is, schommelt het verbruik behoorlijk, zelfs wanneer het verkeer met een constante snelheid rijdt. De snelheid van de auto zelf lijkt daarbij niet echt te fluctueren, maar je voelt wel dat hij voortdurend kleine gas- en remcorrecties uitvoert.
Het grote Leapmotor B10 & B05 topic - Mobiliteit - GoT
Elke keer gaat m'n voet omhoog, en bij het parkeren gaat m'n hand naar de middenconsole om de auto in z'n één of achteruit te zetten.WassimGT schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:27:
[...]
Ja, lekker he je linkervoet compleet laten rusten en alleen de rechter gebruiken.
Ben zeer tevreden met mijn B10, en heb de B05 ook gereden, gaaf ding.
Geniet ervan!
Maar dat is niets anders dan wennen.
Het is inderdaad fijn.
Ik doe de Lanekeeping Assist uit, en op het moment dat ik iets over de lijn ga omdat ik een vrachtwagen iets ruimer inhaal omdat die wat verder links rijdt trapt de auto de LKA weer aan en schopt hij me dichter bij de vrachtwagen.
Vanmiddag nog maar eens proberen.
Maar het vreemd om de optie te geven om iets uit te doen om het daarna automatisch weer aan te zetten.
[ Voor 14% gewijzigd door Melfice op 04-09-2026 08:21 ]
Hoor dat wel vaker. Ikzelf heb daar geen last van. Als ie uit is blijft ie uit.Melfice schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 08:19:
Ik begin de klachten over de ADAS te begrijpen.
Ik doe de Lanekeeping Assist uit, en op het moment dat ik iets over de lijn ga omdat ik een vrachtwagen iets ruimer inhaal omdat die wat verder links rijdt trapt de auto de LKA weer aan en schopt hij me dichter bij de vrachtwagen.
Vanmiddag nog maar eens proberen.
Maar het vreemd om de optie te geven om iets uit te doen om het daarna automatisch weer aan te zetten.
Mogelijk dat ik het fout heb gedaan. Zoals ik zei, ik probeer het vanmiddag nog eens.
Ligt niet alleen aan jou, ik heb er ook last van. Nood lane keeping springt gewoon weer aan na het uitzetten.Melfice schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:46:
Misschien ligt het aan mij.
Mogelijk dat ik het fout heb gedaan. Zoals ik zei, ik probeer het vanmiddag nog eens.
Zal wellicht iets met rijstijl oid te maken hebben.
Wel irritant iig
:strip_exif()/f/image/6vTIDNvVnv8fQNxcEPcCMbrk.jpg?f=fotoalbum_large)