Het is in mijn beleving niet veel anders dan een benzineauto in de winter waarvan al de motor is gestart om de verwarming/airco/achterruitverwarming z'n ding te laten doen.Hakkie schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:37:
Even los van alle mogelijke instellingen voor op afstand koelen: wat vinden jullie van het geluidsniveau dat het koelsysteem maakt. Dit is mijn eerste auto waarbij je op afstand kunt koelen. Toen ik naar de auto liep dacht ik wel even 'wie/wat maakt zoveel geluid'. Bleek m'n eigen B10 te zijn.Kan me voorstellen dat het voor omstanders/buren wel hinderlijk of vreemd kan zijn.
Het is inderdaad eventjes gek als je naar een blazende EV toeloopt, maar ik denk dat de meesten het wel zullen snappen of hun schouders zullen ophalen en doorlopen.
Ik denk persoonlijk niet dat het geluid zo hard is dat omwonenden erdoor gestoord worden
Dat is waar en deed ik daarom als 't even kon ook nooit. Bij de B10 ga 'k het wel doen.Gitarist schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:35:[...]
Het is in mijn beleving niet veel anders dan een benzineauto in de winter waarvan al de motor is gestart om de verwarming/airco/achterruitverwarming z'n ding te laten doen.[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Hakkie op 25-05-2026 11:53 ]
Mijn B10 ervaring tot nu toe is dat ABRP (ik heb Premium) slimmer en nauwkeuriger de laadstops berekent dan de ingebouwde nav. De beschikbaarheid van palen is ook betrouwbaarder, al zit ie er net als de ingebouwde wel eens naast. Soms klopt de route van de ingebouwde nav simpelweg niet en stuurt ie je terug of een weg in waar geen autoverkeer toegestaan is.Gebeurt gelukkig niet vaak. Ik heb Waze en Google Maps ook, die in dezelfde situatie de juiste route gaven. De ideale navigatie en planner zou zijn (zoals zo vaak) het samenvoegen van alle sterke punten van de navs. Samenvattend: wacht tot je de T03 hebt en ga zelf ook vergelijken.Internet Janny schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:08:
Met de ingebouwde routeplanner, is ABRP overbodig?
Ik vraag het maar even hier want het T03 topic lijkt dood. Mijne komt bijna binnen
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh
Dit is wel bekend bij de b10Erik1805 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:56:
Vind de lak echt heel erg slecht. Vogelpoep direct verwijderd en toch een plek. Is al de tweede keer
[Afbeelding]
https://www.leapmotorforu...h-paint-or-clear-coat.201
Dit heeft te maken met de zachte chinese blanke lak die gebruikt wordt.
Zeker als de auto ook in de brandende zon staat en de poep niet binnen een paar uur verwijderd wordt dan neem je hier extra risico.
Dit soort autos kun je beter niet buiten in de zon parkeren of anders elke paar uur controleren.
Het advies is dit soort autos altijd in een garage of met in ieder geval een dak of hoes erover te parkeren als je dit soort schades wil voorkomen.
Je kunt de kwaliteit van deze lak echt niet vergelijken met die van een Europese auto.
Verwachtingspatroon moet je dus denk ik daar ook aan bijstellen.
Mogelijk kun je de dealer vragen de auto over te spuiten met een Europese lak
En de kosten daarbij delen
[ Voor 25% gewijzigd door boyette op 25-05-2026 16:18 ]
Als ik alle lakproblemen bekijk, kan maar één conclusie:boyette schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:10:
[...]
Dit is wel bekend bij de b10
https://www.leapmotorforu...h-paint-or-clear-coat.201
Dit heeft te maken met de zachte chinese blanke lak die gebruikt wordt.
Je kunt de kwaliteit van deze lak echt niet vergelijken met die van een Europese auto.
Verwachtingspatroon moet je dus denk ik daar ook aan bijstellen.
Mogelijk kun je de dealer vragen de auto over te spuiten met een Europese lak
En de kosten daarbij delen
De kwaliteit en afwerking voldoen niet aan wat we als consumenten als minimum norm - mogen/moeten - verwachten.
Het spreekt dat Leamotor de volle verantwoordelijkheid op zich moet nemen.
Het is ook de taak van onze dealers hier tussen te komen bij Leapmotor.
Ik stel voor dat we ons verenigen om dat af te dwingen.
Je kunt de extra bescherming er toch bij kopen?Xela Eyot schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:22:
[...]
Als ik alle lakproblemen bekijk, kan maar één conclusie:
De kwaliteit en afwerking voldoen niet aan wat we als consumenten als minimum norm - mogen/moeten - verwachten.
Het spreekt dat Leamotor de volle verantwoordelijkheid op zich moet nemen.
Het is ook de taak van onze dealers hier tussen te komen bij Leapmotor.
Ik stel voor dat we ons verenigen om dat af te dwingen.
Heb je dat niet aangeboden gekregen?
Ik niet.boyette schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:26:
[...]
Je kunt de extra bescherming er toch bij kopen?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Even de dealer bellen kunnen ze je alsnog aanbieden denk ik
Wat exact doen ze dan? Wat is het wat erop gaat?boyette schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:32:
[...]
Even de dealer bellen kunnen ze je alsnog aanbieden denk ik
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Neen.boyette schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:26:
[...]
En dan nog; als consument moet ik niet opdraaien voor fabricagefouten.
Ik ben hier zelfs wettelijk voor beschermd.
Er is echter een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Gelijk krijg je makkelijker als de druk groter is; vandaar mijn oproep om ons te verenigen.
Ik denk niet dat het een fabrikagefout is.Xela Eyot schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:34:
[...]
Neen.
En dan nog; als consument moet ik niet opdraaien voor fabricagefouten.
Ik ben hier zelfs wettelijk voor beschermd.
Er is echter een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Gelijk krijg je makkelijker als de druk groter is; vandaar mijn oproep om ons te verenigen.
Dit is gewoon een auto met een zachte blanke lak terwijl jij een heel andere lak denkt te hebben en daar je verwachtingspatroon op baseerd. De verwachting is niet juist hier.
Heb je ooit eerder zon auto gehad?
De lak voldoet aan wat je van deze lak kunt verwachten.
Dit soort autos moet je schoon houden en niet buiten parkeren als je dit risico niet wil lopen.
Het blijft gewoon een schade van buitenaf.
Dat is toch bekend?
Een auto hoort degelijke lak te hebben. Als vogelpoep, hier direct weggehaald, dergelijke sporen achterlaat, is die lak niet geschikt voor auto's. Of hij nu zacht, hard, smeerbaar of romig is, speelt geen rol.boyette schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:38:
[...]
Ik denk niet dat het een fabrikagefout is.
Dit is gewoon een auto met een zachte blanke lak terwijl jij een heel andere lak denkt te hebben en daar je verwachtingspatroon op baseerd. De verwachting is niet juist hier.
Dit soort autos moet je schoon houden en niet buiten parkeren als je dit risico niet wil lopen.
Dat is toch bekend?
Ik lees hier en in andere quotes zoveel onzin dat we maar moeten aanvaarden dat het een 'Chipanese' auto is en dat we onze verwachtingen moeten bijstellen, dat bij mij het vermoeden opkomt dat jij en een aantal anderen moderators zijn, aangesteld door Leapmotor en dealers om ons te sussen en monddood te maken.
Sorry hoor, maar wat een slecht verhaal dit. Een auto moet je niet buiten parkeren? Kom op zeg.boyette schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:38:
[...]
Dat is toch bekend?
Elke auto moet gewoon buiten kunnen staan. En vogelpoep mag niet meteen zoveel schade aanrichten. Dan is het gewoon geen deugdelijk product. Maakt niet uit of het Chinees is of niet.
Ik nietboyette schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:26:
[...]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh
Hoezo. Ik heb meerdere merken gereden en dit echt nog nooit gehad. Niet buiten parkeren? Waar slaat dat nou weer op.boyette schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:38:
[...]
Dat is toch bekend?
Ik ook. Helpt dus nietVeendammer schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:54:
Ik was de auto handmatig met turtle wax hs ceramic wash & wax wat een beschermlaagje over de auto legt. Hopelijk helpt dit wat. Ik heb de blauwe en tot dusver nog geen issues gehad met vogelpoep.
Heb ook de standaard blauwe en heb geen vlekken tot nu toe, niks mee gedaan.Veendammer schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:54:
Ik was de auto handmatig met turtle wax hs ceramic wash & wax wat een beschermlaagje over de auto legt. Hopelijk helpt dit wat. Ik heb de blauwe en tot dusver nog geen issues gehad met vogelpoep.
Wellicht kijk ik niet goed genoeg, zal morgen eens kijken....
Welke chinese autos waren dat met vergelijkbare zachte lak?Erik1805 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:55:
[...]
Hoezo. Ik heb meerdere merken gereden en dit echt nog nooit gehad. Niet buiten parkeren? Waar slaat dat nou weer op.
Weet ik niet.boyette schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:05:
[...]
Welke chinese autos waren dat met vergelijkbare zachte lak?
jij verwees naar de zachte lak die in het 'Chinese circuit' gebruikt wordt.
Dit is de geschiedenis die zich herhaalt..Xela Eyot schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:46:
[...]
Een auto hoort degelijke lak te hebben. Als vogelpoep, hier direct weggehaald, dergelijke sporen achterlaat, is die lak niet geschikt voor auto's. Of hij nu zacht, hard, smeerbaar of romig is, speelt geen rol.
Ik lees hier en in andere quotes zoveel onzin dat we maar moeten aanvaarden dat het een 'Chipanese' auto is en dat we onze verwachtingen moeten bijstellen, dat bij mij het vermoeden opkomt dat jij en een aantal anderen moderators zijn, aangesteld door Leapmotor en dealers om ons te sussen en monddood te maken.
Ik kan me nog herinneren toen Lada op de markt kwam in Nederland dat je ook dit soort discussies kreeg..
Lada had ook veel dunnere lak..
Je koopt toch zelf een auto die kras en schade gevoelig is qua lak..
Ik snap niet hoe dat niet mag..
Je hebt ook autos van plastic dat heeft ook weer een ander effect bij een aanrijding.
Het is gewoon inherent aan deze auto.
Koop zon hoes bijvoorbeeld om je auto te beschermen
https://www.praxis.nl/fie...r-l-470x175x120cm/5387916
[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 25-05-2026 17:11 ]
Die vraag stelde ik aan @Erik1805Xela Eyot schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:09:
[...]
Weet ik niet.
jij verwees naar de zachte lak die in het 'Chinese circuit' gebruikt wordt.
Ik heb een redelijk professionele poetsmachine. zal eens kijken of ik het eruit krijg
[ Voor 39% gewijzigd door Erik1805 op 25-05-2026 17:13 ]
Als je er niet naar om kijkt wel..Erik1805 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:12:
Als het zo doorgaat ziet die auto er over een jaar dus niet meer uit.
Bescherm je auto met een hoes of parkeer hem in je garage of onder een afdak.
En was de auto meteen als deze beschadigd raakt met poep.
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 25-05-2026 17:52 ]
Nou ja.. voor zon auto is dit wel echt de absolute bodemprijs dus ik zou juist zeggen je kunt verwachten dat dit soort zaken niet premium quality zijn.. dan betaal je snel 45k voor zon autoErik1805 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:56:
Je mag toch voor 30k wel iets verwachten toch. Bijvoorbeeld goede lak. 🤷♂️
Er staat ook nergens in de specificaties
Nano ceramic clearcoat
Of
Scratch Shield Paint
Dat zie je bij autos met kwaliteits lak
Daar wordt hier duidelijk met geen woord over gerept..
[ Voor 20% gewijzigd door boyette op 25-05-2026 18:10 ]
Voor €1.200 laat ik hem wel opnieuw lakken xD Wat is een coating duur zeg pfffff.Erik1805 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:22:
Denk dat ik toch maar een coating ga laten aanbrengen.
Juist kun je nagaan hoe dat de aanschafprijs van een auto beïnvloedt en wat je dus kunt verwachten bij een auto van 30k die wel een aantal andere kostbare features heeftBschnitz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:33:
[...]
Voor €1.200 laat ik hem wel opnieuw lakken xD Wat is een coating duur zeg pfffff.
Hier 800.Bschnitz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:33:
[...]
Voor €1.200 laat ik hem wel opnieuw lakken xD Wat is een coating duur zeg pfffff.
Dat is alleen voor de portier aan de bestuurderszijde ?
Grapjas.boyette schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:40:
[...]
Dat is alleen voor de portier aan de bestuurderszijde ?
Voor een keramische coating met 5 jaar garantie? Bedoel alles andere is vrij zinloos lijkt me?
Ik heb nooit premium auto’s gereden (in zowel lichte als donkere (metallic) kleuren) maar daar hoefde ik niet zo alert te zijn op vogelpoep als bij deze.boyette schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:08:
[...]
Er staat ook nergens in de specificaties
Nano ceramic clearcoat
Of
Scratch Shield Paint
Dat zie je bij autos met kwaliteits lak
Daar wordt hier duidelijk met geen woord over gerept..
Dit is ook geen metallic dacht ik, simpelweg Acryl ofzo. Het is echt niks bijzonders.Gitarist schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:20:
[...]
Ik heb nooit premium auto’s gereden (in zowel lichte als donkere (metallic) kleuren) maar daar hoefde ik niet zo alert te zijn op vogelpoep als bij deze.
Bij highend autos zit je al snel aan €1.500 voor een andere kleur, dat zal dan ook wel beter zijn, denk ik...
Maar ik koop of lease nooit autos met een betaalde kleur, ik vertik het gewoon.
Spuiten later kost net zoveel....
Lees bijv dat het stuur mogelijk niet goed gecentreerd is. Zou bij mij waarschijnlijk niet aan de orde zijn aangezien ik de banden door ze heb laten vervangen, neem aan dat ze die ook uitgelijnd hebben.
Ik zou erop letten dat de laatste versie van de software erop staat.Sypher schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:05:
Ik mag morgen mijn B10 ophalen. Zijn er nog zaken om (extra) op te letten?
Lees bijv dat het stuur mogelijk niet goed gecentreerd is. Zou bij mij waarschijnlijk niet aan de orde zijn aangezien ik de banden door ze heb laten vervangen, neem aan dat ze die ook uitgelijnd hebben.
en die banden, ik had andere banden er bijbedongen maar alsnog staat m'n stuur nét uit het lood. Alleen viel me dat pas een paar dagen later op en is het niet storend genoeg (voor mij althans) om ermee terug te gaan naar de dealer. Komt wel weer bij de volgende keer banden vervangen.
software is over the air , geen zorgen over maken.Gitarist schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:28:
[...]
Ik zou erop letten dat de laatste versie van de software erop staat.
en die banden, ik had andere banden er bijbedongen maar alsnog staat m'n stuur nét uit het lood. Alleen viel me dat pas een paar dagen later op en is het niet storend genoeg (voor mij althans) om ermee terug te gaan naar de dealer. Komt wel weer bij de volgende keer banden vervangen.
De Airco zal het meeste gewenning vragen , Ik heb bvb een bug dat hij na het snelladen de airco niet wil gebruiken (warme lucht in de cabine bij dit weer ... ) Enkel auto infotainment reboot en auto sluiten en heropenen lukt om het te resetten.
Ook oppassen dat je de parkeerrem niet indrukt tijdens het rijden want de wagen gaat effectief in de rem dan,
Rustig de tijd nemen om de wagen te leren kennen , Ik heb er 3000 km over gedaan. Voor de rest genieten , super wagen ,snel ladend , comfortabel enz
PS kijken dat je alle kabels meekrijgt , ik heb bvb een laadpaalkabel voor de stadladers gekregen en de trage lader voor een stopcontact , ook een hamer voor je raam zou onder de passagiersstoel moeten hangen (velcro)
Je bedoelt neem ik aan het knopje op de versnellingshendel? Hoe krijg je het voor elkaar dat ie dan in de parkeerrem gaat? Ik krijg gewoon een melding dat ik eerst moet stil gaan staan. Zelfde als de hendel omhoog duwen als je rijdt (geen ACC). Krijg ik ook gewoon een melding.derooke schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:45:
[...]
Ook oppassen dat je de parkeerrem niet indrukt tijdens het rijden want de wagen gaat effectief in de rem dan,
Signature van nature
Als je in acc zit rond de 90(net er onder) en je drukt op het rechter knopje gaat hij voluit in de rem voor een halve seconde bij onsSircuri schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:45:
[...]
Je bedoelt neem ik aan het knopje op de versnellingshendel? Hoe krijg je het voor elkaar dat ie dan in de parkeerrem gaat? Ik krijg gewoon een melding dat ik eerst moet stil gaan staan. Zelfde als de hendel omhoog duwen als je rijdt (geen ACC). Krijg ik ook gewoon een melding.
[ Voor 53% gewijzigd door DeJurist op 26-05-2026 23:19 ]
Van de Frontpage: nieuws: Nederlands kabinet: geen bewijs voor 'killswitch' in bussen van Chine...
Ondanks dat er geen "bewijzen" voor een "killswitch" zijn gevonden bij de onderzochte bussen en updates kennelijk uitgerold worden door de busmaatschappij, is dat bij onze Leapmotors natuurlijk anders. De updates worden immers door Leapmotor zelf -al dan niet met tussenkomst van Stellantis- gepusht.
Ik verwacht niet dat Leapmotor Nederland of Stellantis de update eerst grondig aan Europese wet/regelgeving toetst voordat 'ie doorgezet wordt. En als dat wél zo zou zijn, dan is het maar de vraag wat die wet/regelgeving voorschrijft. En ik snap uiteraard ook dat ook een door Stellantis uitgerolde update al dan niet tot problemen kan leiden. Niemand is onfeilbaar wat dat betreft.
Ik geloof niet in een reeds in de software ingebouwde backdoor "killswitch", maar een al dan niet kwaadwillende update die de auto brickt kan waarschijnlijk met niet al te veel moeite door LP worden gepusht.
Dit soort problematiek en de potentiële privacy-impact zijn het enige wat altijd in m'n achterhoofd blijft spoken als ik in m'n Leapmotor rijd. Natuurlijk snap ik dat dergelijke risico's waarschijnlijk niet anders zijn in een hedendaagse Koreaanse, Japanse of Amerikaanse auto, maar toch heb ik altijd een beetje het gevoel niet volledig in control te zijn en bekeken wordt, temeer ook doordat je aandacht in de gaten gehouden wordt door die sensor. Ik zeg dan ook altijd gekscherend dat "Xi meekijkt".
Ik verewacht dat het met EV's (auto's en/of bussen) geheid een keer gaat gebeuren dat een fout (al dan niet moedwillig) gaat leiden tot stilstand van vele voertuigen. Sterker nog, onlangs stonden er nog tig (overigens autonoom rijdende) Waymo taxi's stil met de passagiers erin opgesloten.
Ik weet ook niet zo goed wat ik met deze post wil bereiken, het is vooral het delen van een gevoel.
Ik heb de B10 natuurlijk al gekocht, ben daar al 3.000+ km erg tevreden over behoudens wat kleine ergenisjes, dus kan (en wil!) ik niet meer terug. Waarschijnlijk zullen we ons erbij neer moeten leggen dat deze potentiële problemen onderdeel van ons leven gaan worden of al zijn (kijk ook maar eens op de subreddit internetofshit).
En daarnaast, is er natuurlijk ook geen goed alternatief tenzij je een oude(re) benzinebak koopt.
Einde van deze rant
TLDR: geen bewijs gevonden voor een killswitch in bussen van Chinese makelij. Gitarist denkt dat onze Leapmotors er ook geen hebben, maar heeft wel zorgen dat Chinese auto's of moderne auto's uit andere landen (al dan niet moedwillig) gebrickt kunnen worden. Tegelijkertijd is er ook geen alternatief dus moeten we ons erbij neerleggen.
Er zijn al diverse verhalen dat bepaalde functies van de Leapmotor niet of niet goed functioneerden toen 'hun' server uit de lucht was. Sommige schrijvers hadden urenlang problemen. Grote merken slaan de weg in om beschikbare technologie achter een 'paywall' te stoppen. Tesla, Ford, BMW en nog een paar zijn daar voorbeelden van. Het woord kill switch is onbruikbaar als men denkt dat een software switch is die een killfunctie zou hebben. Er zijn tientallen opties om dit te bereiken. Schakel NFC uit en de wagen kan niet meer openen of sluiten, en zeker niet starten. En dit is op vele manieren tot stand te brengen. Hoe je het ook wil noemen, ik denk dat het niet erg moeilijk is om een auto op afstand 'onbruikbaar' te maken. Of onderdelen uit te schakelen die je als abonnement kan terugkrijgen. Kijk naar de laatste berichten rond de Ford Kuga die niet verder opgeladen kon worden dan 50%. Eigenaren hebben een compensatie gekregen voor de overlast. Nu schijnt dit weer het geval te zijn. En dit zijn nog maar 'software foutjes'Gitarist schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:37:
Wellicht een beetje offtopic hier, maar toch...
Van de Frontpage: nieuws: Nederlands kabinet: geen bewijs voor 'killswitch' in bussen van Chine...
Ondanks dat er geen "bewijzen" voor een "killswitch" zijn gevonden bij de onderzochte bussen en updates kennelijk uitgerold worden door de busmaatschappij, is dat bij onze Leapmotors natuurlijk anders. De updates worden immers door Leapmotor zelf -al dan niet met tussenkomst van Stellantis- gepusht.
Ik verwacht niet dat Leapmotor Nederland of Stellantis de update eerst grondig aan Europese wet/regelgeving toetst voordat 'ie doorgezet wordt. En als dat wél zo zou zijn, dan is het maar de vraag wat die wet/regelgeving voorschrijft. En ik snap uiteraard ook dat ook een door Stellantis uitgerolde update al dan niet tot problemen kan leiden. Niemand is onfeilbaar wat dat betreft.
Ik geloof niet in een reeds in de software ingebouwde backdoor "killswitch", maar een al dan niet kwaadwillende update die de auto brickt kan waarschijnlijk met niet al te veel moeite door LP worden gepusht.
Dit soort problematiek en de potentiële privacy-impact zijn het enige wat altijd in m'n achterhoofd blijft spoken als ik in m'n Leapmotor rijd. Natuurlijk snap ik dat dergelijke risico's waarschijnlijk niet anders zijn in een hedendaagse Koreaanse, Japanse of Amerikaanse auto, maar toch heb ik altijd een beetje het gevoel niet volledig in control te zijn en bekeken wordt, temeer ook doordat je aandacht in de gaten gehouden wordt door die sensor. Ik zeg dan ook altijd gekscherend dat "Xi meekijkt".![]()
Ik verewacht dat het met EV's (auto's en/of bussen) geheid een keer gaat gebeuren dat een fout (al dan niet moedwillig) gaat leiden tot stilstand van vele voertuigen. Sterker nog, onlangs stonden er nog tig (overigens autonoom rijdende) Waymo taxi's stil met de passagiers erin opgesloten.
Ik weet ook niet zo goed wat ik met deze post wil bereiken, het is vooral het delen van een gevoel.
Ik heb de B10 natuurlijk al gekocht, ben daar al 3.000+ km erg tevreden over behoudens wat kleine ergenisjes, dus kan (en wil!) ik niet meer terug. Waarschijnlijk zullen we ons erbij neer moeten leggen dat deze potentiële problemen onderdeel van ons leven gaan worden of al zijn (kijk ook maar eens op de subreddit internetofshit).
En daarnaast, is er natuurlijk ook geen goed alternatief tenzij je een oude(re) benzinebak koopt.
Einde van deze rant
TLDR: geen bewijs gevonden voor een killswitch in bussen van Chinese makelij. Gitarist denkt dat onze Leapmotors er ook geen hebben, maar heeft wel zorgen dat Chinese auto's of moderne auto's uit andere landen (al dan niet moedwillig) gebrickt kunnen worden. Tegelijkertijd is er ook geen alternatief dus moeten we ons erbij neerleggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Hakkie op 27-05-2026 14:07 ]
Ik zie het voordeel niet hiervan ik zou zeggen of één leapmotor topic voor alle modellen of elke populaire model een afzonderlijke topic.DeJurist schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:28:
Het topic is herschreven en uitgebreid met informatie over de B05. Nu alleen de titel nog aanpassen, maar daarvoor is een moderator nodig.
Ik maak me echt 0 zorgen. Lekker rijden ermee. Sensor afplakken krijg je dus een foutmelding. ( al geprobeerd)Hakkie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:04:
Ik maak me niet zoveel zorgen over een killswitch of andere 'enge' mogelijkheden. Misschien naïef, wie weet. Wat locatie en andere privacy betreft worden we al op talloze andere manieren getraceerd, waarvoor we soms zelf(s) expliciet toestemming geven om een product/dienst volledig te kunnen gebruiken. En vergeet alle camera's etc. in den lande niet. Daarnaast gebruiken gerenomeerde Westerse merken veel chips die in China worden geproduceerd. Tijdens de chipcrisis rond COVID lag de complete auto-productie bijna stil door tekorten aan relatief simpele microcontrollers. Met Chinese EV's is de kans op backdoors etc. misschien hoger, maar andere landen zijn vast ook niet allemaal heilig. En die sensor in onze B10 kun je eventueel afplakken. Heb ik (nog) niet gedaan, maar schakel de functie wel uit in het vertrouwen dat ie ook echt uit is...
Het is een nieuw merk en juist om de communicatie en de mensen hier samen te brengen sta je sterker, we hebben zelfs een dealer hier.xminator schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:23:
[...]
Ik zie het voordeel niet hiervan ik zou zeggen of één leapmotor topic voor alle modellen of elke populaire model een afzonderlijke topic.
Ik hoopte zelfs dat de C10 erbij wilde komen, maar dat is helaas niets geworden.
De software en de spullen lijken sterk op elkaar, er is echt weinig verschil tussen de modellen qua discussie waardig materiaal.
haha kilswitch gezever , indien ze willen killswitchen kunnen ze je viatv,router,internetbox,gsm,wagen,camera,computer,anpr cameras,thermostaat,smart apparaten,klantenkaart bij de AH,gamma als alles te weten komen van jou en killswitchen waar nodig . dus beter geen zorgen over maken , het politiek systeem moet dit doen , niet onszelf :-) ps fijne auto al 5000 km lang (7 weken)Erik1805 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:58:
[...]
Ik maak me echt 0 zorgen. Lekker rijden ermee. Sensor afplakken krijg je dus een foutmelding. ( al geprobeerd)
De Chinese economie draait voor een bijzonder absurd groot bedrag op buitenlandse consumenten.derooke schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:42:
[...]
haha kilswitch gezever , indien ze willen killswitchen kunnen ze je viatv,router,internetbox,gsm,wagen,camera,computer,anpr cameras,thermostaat,smart apparaten,klantenkaart bij de AH,gamma als alles te weten komen van jou en killswitchen waar nodig . dus beter geen zorgen over maken , het politiek systeem moet dit doen , niet onszelf :-) ps fijne auto al 5000 km lang (7 weken)
Meer ga ik er hier niet over zeggen. Geen zin in discussie.
Dus no worrys. Er zit geen belang om dit te doen.
Ik draag ook een zonnebril (op sterkte)en krijg geen errors , kan het soms zijn dat je te vaak wegkijkt ? of niet vaak genoeg knippert met je ogen (het is een IR camera dus een bril zou niet veel verschil mogen maken. De tolerantie is wel te kort dat wel, (net als de afstand tot voorligger)Erik1805 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:00:
Waar ik echt mega simpel van wordt is steeds de onderstaande melding als ik een zonnebril op heb. Is dat echt negens uit te zetten? ADAS gaat steeds weer aan dan. Ik kan het niet vinden en afplakken van de camera geeft een foutmelding.
[Afbeelding]
Ik heb ook een zwarte zonnebril op sterkte. Geen idee kijk gewoon voor me. Is gewoon veel te gevoeligderooke schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:09:
[...]
Ik draag ook een zonnebril (op sterkte)en krijg geen errors , kan het soms zijn dat je te vaak wegkijkt ? of niet vaak genoeg knippert met je ogen (het is een IR camera dus een bril zou niet veel verschil mogen maken. De tolerantie is wel te kort dat wel, (net als de afstand tot voorligger)
Is dat een Chinees model soms die bril?Erik1805 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:44:
[...]
Ik heb ook een zwarte zonnebril op sterkte. Geen idee kijk gewoon voor me. Is gewoon veel te gevoelig
Haha nee gewoon een rayban
Klopt, na enige tijd verdwijnen de (poep)vlekken.Gitarist schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:17:
Ik had hier enkele weken geleden ook al eens gepost over mijn ervaring met vogelpoep op de B10. Ik zag in eerste instantie na schoonmaken wat kringen en deed alhier mijn beklag over de al dan niet slechte lak. Maar eerlijk is eerlijk: geen idee of er een causaal verband is, maar nadat het vorige week of die week ervoor flink heeft geregend zie ik eigenlijk niks geks meer op de plek waar de poep toen zat. Geen idee of “weken” heeft geholpen.p maar de plek lijkt weg te zijn.
Je kan de gevoeligheid instellen dacht ik. Staat deze op het minimum?
Heb je een telefoon met gezichtsherkenning? Werkt dat wel als je die zonnebril op hebt? Ik heb wel ervaring met iPhones dat FaceID niet werkt met sommige gepolariseerde zonnebrillen. Die zijn dan op de verkeerde as gepolariseerd (horizontaal vs verticaal, weet niet precies met welke FaceID moeite heeft).
Zou het kunnen dat Leapmotor dit probleem ook heeft?
Waar dan?derooke schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 04:57:
[...]
Je kan de gevoeligheid instellen dacht ik. Staat deze op het minimum?
8 mei gepost door mij, wellicht helpt dit. Ik heb er geen last van, ook niet bij gapen en een gepolariseerde overzet zonnebril: Ik heb onder Adas > actieve veiligheid de optie waarschuwing bij afleiding uit staan. Het zit ook bij de instellingen die je via de programmeerbare knop voor piepjes uit kan zetten. Dat helpt ook al.
[ Voor 8% gewijzigd door Veendammer op 28-05-2026 17:38 ]
Ah oké. Ja die staat al uitVeendammer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:36:
[...]
8 mei gepost door mij, wellicht helpt dit. Ik heb er geen last van, ook niet bij gapen en een gepolariseerde overzet zonnebril: Ik heb onder Adas > actieve veiligheid de optie waarschuwing bij afleiding uit staan. Het zit ook bij de instellingen die je via de programmeerbare knop voor piepjes uit kan zetten. Dat helpt ook al.
Dank je wel kanjer! Wordt gewaardeerdDeJurist schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:28:
Het topic is herschreven en uitgebreid met informatie over de B05. Nu alleen de titel nog aanpassen, maar daarvoor is een moderator nodig.
Heb ook wat bewegende beelden van de Europese B05, weliswaar stationair geparkeerd maar toch:
https://youtu.be/PkC8KP_SVVg
https://youtu.be/yOq7iwvEbN8
Het lijkt er op, afgaande op de bovenstaande video's dat de Europese B05 toch op de Hankook's speciale EV banden uitgerust wordt.
Gaat de goede kant op.
In de instellingen kan je de gevoeligheid niet instellen(Fout van mij) Wel uitschakelen. Met de shortcut van je stuur
Met de snelkoppeling knop in je stuur. Je kan dat daar ook instellen. Bij dubbel tap. EnzIes Korpershoek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:57:
In een ander forum las ik dat 'regeneratief remmen' vast op 1 van de drie modes kan worden gezet.(Helaas niet hoe!). Maar als ik hem op standaard zet en de auto weer gebruik, staat hij weer op sterk. Is dit juist gaat deze altijd terug naar sterk? Dan zet ik hem standaard onder stuur knopje
Er zit nogal wat verschil in de ADAS systemen van de verschillende merken. Wij hebben 2 EV’s, een Renault Megane en een BYD Dolphin. Beiden hebben hun voordelen en hun nukken. Wat ik van de Megane bijvoorbeeld heel fijn vind, als je op de ACC rijdt en je nadert een voorligger, dan is het uitdoen van de knipper voldoende om de auto op snelheid te houden ondanks dat de afstand die de ACC zou moeten houden te klein is.
Hoe zit dat met de rijhulpsystemen van de B10?
Blijft de B10 keurig in het midden van de rijstrook op de snelweg, 100km/u wegen etc? Ook in lange bochten? Remt de B10 automatisch voor naderende rotondes en kan je dus op de ACC over de rotonde rijden? Als je op ACC door de stad rijdt en de B10 is automatisch gestopt bij een stoplicht en de voorligger trekt op, rijdt de B10 dan ook direct weg of trekt ie dan heel voorzichtig en langzaam op?
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
B10 is niks voor jou. Jij wilt te veel voor 30K.MichielFRL schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:18:
In dit topic (en op veel andere plaatsen op het www) lees ik vooral het uitzetten van ADAS. Nu ben ik zelf iemand die in de 30km/u zone de ACC er al op zet en geen enkel systeem uit zet. Zo snel als kan over op automatisch gas geven, remmen en sturen.
Er zit nogal wat verschil in de ADAS systemen van de verschillende merken. Wij hebben 2 EV’s, een Renault Megane en een BYD Dolphin. Beiden hebben hun voordelen en hun nukken. Wat ik van de Megane bijvoorbeeld heel fijn vind, als je op de ACC rijdt en je nadert een voorligger, dan is het uitdoen van de knipper voldoende om de auto op snelheid te houden ondanks dat de afstand die de ACC zou moeten houden te klein is.
Blijft de B10 keurig in het midden van de rijstrook op de snelweg, 100km/u wegen etc? Ook in lange bochten? Remt de B10 automatisch voor naderende rotondes en kan je dus op de ACC over de rotonde rijden? Als je op ACC door de stad rijdt en de B10 is automatisch gestopt bij een stoplicht en de voorligger trekt op, rijdt de B10 dan ook direct weg of trekt ie dan heel voorzichtig en langzaam op?
ACC is alleen bruikbaar boven de 80, eronder simpelweg onbruikbaar.
Je zou voor de rest alleen maar irriteren aan de ACC van de B10, alle dingen die je noemt doet die niet zoals jij dat wilt.
Geen B10. ADAS is niet echt super en wordt wellicht beter met updates. Ik heb het meeste uitstaanMichielFRL schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:18:
In dit topic (en op veel andere plaatsen op het www) lees ik vooral het uitzetten van ADAS. Nu ben ik zelf iemand die in de 30km/u zone de ACC er al op zet en geen enkel systeem uit zet. Zo snel als kan over op automatisch gas geven, remmen en sturen.
Doet de B10 niet, je moet zelf tijdig de inhaalactie starten. Doe je dat te laat, dan remt ie eerst wat af totdat je op de nieuwe rijbaan zit en er voldoende afstand is met de huidige en een eventuele nieuwe voorligger....als je op de ACC rijdt en je nadert een voorligger, dan is het uitdoen van de knipper voldoende om de auto op snelheid te houden ondanks dat de afstand die de ACC zou moeten houden te klein is.
Ja, dat gaat in mijn beleving goed.Blijft de B10 keurig in het midden van de rijstrook op de snelweg, 100km/u wegen etc?
Flauwe lange bochten lukt hem ook, maar je merkt soms wel kleine extra correcties. M.a.w. gaat niet altijd 100% vloeiend.Ook in lange bochten?
Nee, met ACC aan remt hij alleen bij een voorligger. Hij versnelt op de rotonde (!) zodra de voorligger 'uit beeld' is en remt weer bij 'in beeld'. Kan zelfs gevaarlijk aanvoelen vind ik. Als je bijvoorbeeld op een 80km/u ringweg rijdt en met ACC nog actief een afrit neemt die overgaat in een rotonde, dan wil hij versnellen op de rotonde naar de nog ingestelde 80km/u. Dat samen met het in/uit beeld verschijnsel maakt dat ik altijd zelf rem voor een rotonde zodat ACC uit gaat. Hoop dat ik het duidelijk heb verwoord...Remt de B10 automatisch voor naderende rotondes en kan je dus op de ACC over de rotonde rijden?
Er is een timeout volgens mij. Als je 'te lang' stilstaat en de voorligger rijdt weg verschijnt er een melding dat je het stroompedaal moet intrappen om de ACC te vervolgen. Als je dat doet rijdt hij nadat de voorligger wat afstand heeft zelf weg. Die afstand mag van mij korter en hoe lang die genoemde timeout is ben ik nog niet achter. Als die time-out er nog niet is, dan gaat het inderdaad vanzelf. In files gaat dit goed, al heb ik daar ook gemerkt dat soms diezelfde popup verschijnt.Als je op ACC door de stad rijdt en de B10 is automatisch gestopt bij een stoplicht en de voorligger trekt op, rijdt de B10 dan ook direct weg of trekt ie dan heel voorzichtig en langzaam op?
Ik kom van een Hyundai Bayon en de B10 ADAS heeft de meeste gewenning gevraagd. De Hyundai ADAS heb ik hier eerder al omschreven als intelligenter, menselijker, natuurlijker. Hier kan/moet Leapmotor nog een slag maken.
De B5 heeft meer sensoren. Ik ben benieuwd of die het straks beter doet.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Even heel wat anders, heb mijn B10 net gewassen en in de stipt ceramic coating gezet. Fantastisch. Bij het glazen dak valt mij op dat er zowel aan de linkerzijde als aan de rechterzijde twee zeer kleine 'inkepingen' ( 2-3 mm - 15cm lang) in het glas zitten op ± 20 cm van de achter- en voorzijde. Is dat jullie opgevallen? Mijn buren waarschuwden mij dat als je van boven kijkt, dit opvalt.
Vreemd, daar heb ik geen last van bij rechtuit rijden met LCC aan. Wel als ik zelf stuur.Ies Korpershoek schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:58:
Dank @Hakkie. Het midden houden van de rijstrook vind ik niet zo goed. Wat ik merk, is dat de auto heel frequent de lijn ziet en alarm geeft. Voor zo'n automatisch systeem zou dat niet moeten gebeuren.
Is mij ook opgevallen. Aangezien het symetrisch is, heb ik maar aangenomen dat het voor dakdragers is. Onjuist?Even heel wat anders, heb mijn B10 net gewassen en in de stipt ceramic coating gezet. Fantastisch. Bij het glazen dak valt mij op dat er zowel aan de linkerzijde als aan de rechterzijde twee zeer kleine 'inkepingen' ( 2-3 mm - 15cm lang) in het glas zitten op ± 20 cm van de achter- en voorzijde. Is dat jullie opgevallen? Mijn buren waarschuwden mij dat als je van boven kijkt, dit opvalt.
Nee, het is echt bij LCC erg vervelend. Nee, de B10 heeft geen optie voor dakdragers. ER zijn er wel, maar die zijn van Chinese makelij en gebruiken de dakrand? Zou het niet iets zijn voor de robots om de ruit te kunnen plaatsen? Ga wel erg goed opletten op eventuele lekkages.Hakkie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:47:
[...]
Vreemd, daar heb ik geen last van bij rechtuit rijden met LCC aan. Wel als ik zelf stuur.Als je dan midden of berm streep te dicht nadert krijg ik een waarschuwing van LDW/LKA terwijl er in mijn ogen voldoende ruimte is.
[...]
Is mij ook opgevallen. Aangezien het symetrisch is, heb ik maar aangenomen dat het voor dakdragers is. Onjuist?
Mijn gedachte was dat (toekomstige?) dakdragers vastklemmen bovenin het deurframe en dat deze uitsparingen slechts zijn voor de juiste positie van de dragers.Ies Korpershoek schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:17:
[...]Nee, de B10 heeft geen optie voor dakdragers. ER zijn er wel, maar die zijn van Chinese makelij en gebruiken de dakrand? Zou het niet iets zijn voor de robots om de ruit te kunnen plaatsen? Ga wel erg goed opletten op eventuele lekkages.
Moest het weer formatteren op de computer.
Dus check af en toe hoe vol die is, functie opruimen werkt alleen als er nog genoeg ruimte is....
- Welk merk trekhaak is geplaatst?
- Bij welke dealer of trekhaak montagebedrijf?
- Afneembaar? Zo ja: gemakkelijk in de praktijk wat betreft plaatsen/verwijderen en 'stekkeren'?
- Inkeping in bumper nodig?
- Kosten
[ Voor 24% gewijzigd door Hakkie op 03-06-2026 12:34 ]
Maar krijg je dan een error op een gegeven moment? Je rijdt er al een tijdje in, je zou verwachten dat het dan eerder vol zou zitten zou ik denken.Bschnitz schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:37:
Vandaag was mijn 500GB vol voor de dashcam functie, helaas ging die niet zelf opruimen. Schijf was zo vol dat die niet meer wilde opnemen of ik iets handmatig kon verwijderen via de boordcomputer.
Moest het weer formatteren op de computer.
Dus check af en toe hoe vol die is, functie opruimen werkt alleen als er nog genoeg ruimte is....
Nee, je moet als ik me goed herinner wel even in die Recorder app (of hoe het ook heet, je kan 'm vinden in de standaard apps van de auto) instellen wat je precies wilt opnemen. Verder is het "set and forget" (totdat de stick vol is dus of totdat je opnames wilt gaan bekijken.Erik1805 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:40:
Als je een USD stick in de USB a poort doet gaat de dashcam dan vanzelf werken of moet je nog iets instellen?
Ging vrijwel vanzelf, moet wel fat32 zijn.Erik1805 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:40:
Als je een USD stick in de USB a poort doet gaat de dashcam dan vanzelf werken of moet je nog iets instellen?
Yes, langzaam error en het rode icon van opnemen is dood. Net zoals rechts je usb met uitroepteken.xminator schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:11:
[...]
Maar krijg je dan een error op een gegeven moment? Je rijdt er al een tijdje in, je zou verwachten dat het dan eerder vol zou zitten zou ik denken.
Maar dan is het dus waarschijnlijk al te laat xD
100% laadpaal.Mkuijlaars schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:58:
Goedemorgen. Ik hebben laadpaal vraag. Ik weet alleen niet of het aan de paal of de auto ligt. Als ik de optie zonnestroom heb staan, laad de auto maar op 1 fase op. Hij schaalt niet door naar 3 fase. Is dat iets wat de auto niet kan, of zou dat aan de laadpaal liggen?
Er moet minimaal 6A per fase zijn en vaak kunnen ze niet omhoog schakelen naar 3 fase.
Welke laadpaal heb je?
Die kan schakelen, maar pas bij bepaalde hoeveelheid A of kW.Mkuijlaars schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:42:
Ik heb de peblar.
Om hoeveel kW praten we? Want ik denk dat die pas boven de 6/7kW gaat schakelen naar 3 fase.
Yea, om die reden heb ik niet voor peblar gekozen uiteindelijk. Ik snap die grenzen wel, maar ik ben iemand die iets meer controle wilt over de laadpaal.Mkuijlaars schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:11:
Ja je hebt gelijk. Hij schakelt pas bij de 7 ik had verwacht bij de 4,2
Normaal is 6A per fase voldoende, maar uit zelfbescherming/zelfbelang hebben ze een hogere limit gekozen zonder die aan te mogen passen, wellicht in de toekomst! Who knows.
Raden jullie aan om dit om te laten zetten naar 3 fase, of is 1 fase voldoende?
De laadpaal moeten we nog uitkiezen.
Zeker 3f. Nu kan het nog. Ga je later echt wel nodig hebben. 3x25 is wel echt heel erg prettig.Uhmazing schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 02:19:
In onze meterkast hebben we nog een 1 fase aansluiting, waarbij er nog 1 groep vrij is voor een eventuele laadpaal.
Heeft iemand een idee waarom dat bij de B10 niet geregeld is...
Is bij heel veel elektrische autos zo, hoezo weet ik echter niet.hjvanboeijen schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:37:
De ACC werkt niet meer zodra er een fietsdrager op de trekhaak zit, best lastig, als je deze gewend bent te gebruiken. Je zou verwachten dat deze functie intact zou blijven omdat de afstand tot de voorganger door de sensoren aan de voorkant van de auto inde gaten wordt gehouden; niet de sensoren aan de achterkant.
Zeker naar 3 fase. Heb ik ook gedaan.Uhmazing schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 02:19:
In onze meterkast hebben we nog een 1 fase aansluiting, waarbij er nog 1 groep vrij is voor een eventuele laadpaal.
Zie Veendammer in "Het grote LEAPMOTOR B10 & B05 topic", heeft te maken met de aanhangwagenmodus die niet uit te zetten is terwijl in de handleiding staat dat dit wel mogelijk is. Er schijnt in augustus een update te komen die dit moet gaan verhelpen. Ik doe ergens in juli nog wel navraag hierover.hjvanboeijen schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:37:
De ACC werkt niet meer zodra er een fietsdrager op de trekhaak zit, best lastig, als je deze gewend bent te gebruiken. Je zou verwachten dat deze functie intact zou blijven omdat de afstand tot de voorganger door de sensoren aan de voorkant van de auto inde gaten wordt gehouden; niet de sensoren aan de achterkant.
[ Voor 7% gewijzigd door Veendammer op 06-06-2026 19:59 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Gitarist op 06-06-2026 22:56 ]
Afhankelijk van waar je woont kan het verschillen wanneer je een 3×25A krijgt. Doorgaans moet een netbeheerder binnen 18 weken na ontvangst van je aanvraag in mijnaansluiting.nl je van een aansluiting voorzien. Dit kan alleen als er capaciteit is op je net. In Utrecht e.o. is er bijvoorbeeld een stop op de aanvragen.Uhmazing schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 02:19:
Zorg ervoor dat je groepenkast helemaal klaar is met een driefase hoofdschakelaar voordat de monteur van je netbeheerder bij je langskomt.
On topic: Ik heb afgelopen vrijdag de B05 ProMax 67,1 kW Design besteld met Starry Night Blue metallic lak en Shadow Grey interieur.