Buitenmuur van mijn uitbouw

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-07 18:59
El Capitan schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:34:
en is er geen vergunning nodig voor een dergelijke aanbouw? Zou je bij de gemeente naar kunnen informeren of voor toekomstige situaties en deze vooral voor zijn: Omgevingsalert app downloaden op je telefoon. Dan zie je alle aanvragen voor omgevingsvergunningen als je gemeente meedoet in de app.

Sowieso op deze manier te werk (je buurman) gaan en met elkaar omgaan als buren, daar word je gewoon verdrietig van.
Je mag tot 4 meter uitbouwen mits je erf nog voor 50% onbebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 20:20
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:34:
[...]

Dat zijn spouwankers, bedoeld om buiten en binnen muur te verbinden.

Op wie zijn grond komt dat stukje muur?
Daar is nog ruimte voor over lijkt t op zijn fundering.

Ik heb hier nog wat extra foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tC7orsyPPxkjkHM9_aPZh4w4WGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCjA3pJKYpQuCxtLyyeDLi3m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUG3_ZuAvOuG9rYgfZiw-Kx8GPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZFtL8NwNNth7pYLi7klsk5F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7R-HIF6qJYiwDzXyqT28dITld0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbDm2uqpN1SLjEE23y0GX5QG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Q569b6ms0HKth1ONgQbntYgl9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsDmNRzaOHGApflC3EDRxllw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHBU-j4jT6SdYB7loWHCvEimisM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUXjBstdPp005lRj0HiaXhaa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDsAuQilb2EkKi_BiHuKo9EcT8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrfpoNVDE4vPm8gx4HPl2rIH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_IBAGTmhHn-qTKiaqLFuQOsxc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhlOLIbZN5UvkanXnkM06bII.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGusgzwXk-diqMoymz6Ke6KJOJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4vIm3GfGZrMFeRjehkAgmAx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEKua36KAocid-ejXVUf429aHkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYtnGyIXsplSIFtXnT0vIUSr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
Ik neem aan dat zijn muur komt ipv het houten hekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Dat kan niet want dan komt die muur op
Mijn grond denk ik. De fundering is niet tot aan de schutting. Deze wil hij overigens weer laten terug plaatsen.

En ik kijken liever tegen de schutting aan die loopt helemaal door tot achterzijde van de tuin.

[ Voor 25% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:40:
Dat kan niet want dan komt die muur op
Mijn grond denk ik. De fundering is niet tot aan de schutting. Deze wil hij overigens weer laten terug plaatsen.

En ik kijken liever tegen de schutting aan die loopt helemaal door tot achterzijde van de tuin.
Ik betwijfel of daar genoeg ruimte is voor isolatie, spouw en gevel.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe hij jouw muur en zijn muur gaat verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:31
Ik ben het ermee eens is dat je niks verteld is, dat is niet hoe het hoort.

Maar waarom maak je je druk om qua buitenmuur? Ze mogen daar prima tegen aan bouwen lijkt mij, daar hoeft geen mm ruimte tussen te komen. Dan had je jouw muur maar niet strak op de erfgrens moeten zetten (of de vorige eigenaar). Er is geen reden waarom jouw buurman niet ook tot de erfgrens zou mogen bouwen, en dat hij dan tegen jouw muur aankomt is jammer maar helaas. Daar is in het verleden voor gekozen, er had ook een gezamenlijke muur kunnen zijn of jouw muur een paar cm meer op eigen grond kunnen staan.

Ik ga er vanuit dat ze het bovenop en voorop gewoon netjes en deugdelijk dichtmaken. Maar het was zeker netjes en handig geweest als dit vooraf op tafel was gelegd zodat je samen kan kijken of de oplossing een goede oplossing is.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Ik betwijfel of daar genoeg ruimte is voor isolatie, spouw en gevel.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe hij jouw muur en zijn muur gaat verbinden.
Dan betekent het dus wel dat hij zijn buitenmuur niet overlappend aan mij buitenmuur mag maken. Dat kan ook eigenlijk niet. Want daar is geen fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:49:
[...]

Dan betekent het dus wel dat hij zijn buitenmuur niet overlappend aan mij buitenmuur mag maken. Dat kan ook eigenlijk niet. Want daar is geen fundering.
Het zou wel moeten, want de spouw moet gesloten worden aan de kopse kant.

Jullie buitenmuren moeten dus waterdicht verbonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:04
Qua isolatie gaat hij dit nooit redden. Hij moet in die paar CM er tussen de gevelafwerking kwijt en de isolatie van 4,7rc. Dit wordt weer een rommel uitbouwtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:03
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:36:
[...]

Je mag tot 4 meter uitbouwen mits je erf nog voor 50% onbebouwd is.
is dit overal zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
TwingyTwingy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:53:
Qua isolatie gaat hij dit nooit redden. Hij moet in die paar CM er tussen de gevelafwerking kwijt en de isolatie van 4,7rc. Dit wordt weer een rommel uitbouwtje.
Als hij de muur zet op de plek van het hek dan is er genoeg ruimte en kunnen de muren mooi aangesloten worden.

En TS heeft geen armoedig hekje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Hij mag toch niet links van deze rode lijn zijn buitenmuur laten landen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Er22YDjmGL2dzfVH_Sr7TioM7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTh46PvSkpaFCbLYlCAOtAqv.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals
T kan ook niet want er zit geen fundering daar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5plg6df952h8T2KHQ7Y3HucS2I=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/yhnpxtCAyZbRQWOW6BelAdBv.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:56:
[...]

Als hij de muur zet op de plek van het hek dan is er genoeg ruimte en kunnen de muren mooi aangesloten worden.

Van dit “armoedige hekje” is net een mooie bloeiende clematis afgehaald…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:57:

[Afbeelding]

Nogmaals

[Afbeelding]
Dat ligt eraan waar de grens loopt. Logischerwijs ga ik er vanuit dat het hekje op de grens staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zimmert
Die buitenmuur van onze uitbouw loopt dus tot aan de grens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO3j_0nr83Wbhqu2gF51YbDh7KU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vYB28AEYovHeXifzBGFjvimz.gif?f=fotoalbum_large

Dat zou betekenen dat de palen van de schutting op onze grond staan.

Dus als de buitenmuur op onze grond staat is t geen gemeenschappelijke muur en wordt t voor de laatste meter van hun uitbouw we weer relevant.

[ Voor 13% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:56:
[...]

Eens, maar daar heeft hij toestemming van TS voor nodig (gehad), want daar zit ook geen fundering. Er is dus alleen nog plek voor of 10cm baksteen, of Keralit met 5cm PIR ofzo. Buurman houdt van geluid binnen denk ik :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:36
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:57:

[Afbeelding]

Nogmaals

[Afbeelding]
Als dat je erfgrens is wel ja.

Gezien de foto’s zijn er 2 uitdagingen:
1) bovenkant aan elkaar aansluiten, om spouw dicht te maken
2) hoe dat laatste stukje muur in/aan de spouwmuur komt. Lijkt geen ruimte voor te zijn en gaan dan lekken. Enja, ze lijken over de erfgrens te willen prutsen op het eerste oog

Voor je vakantie alles wel goed vastleggen en op papier doorgeven. Want wanneer hij foute dingen gaat doen in je vakantie, heb je een poot om te staan (ikzelf zou gewoon de boel van mijn grond slopen 🤓)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Hoe kan ik dit het best officieel laten vastleggen.

Hier gaat zeker gedoe over komen.

De grens van zijn fundering is toch ook waar de baksteen op geplaatst gaat worden. Dat kan toch niet op losse aarde of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
UTMachine schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:04:
[...]

2) hoe dat laatste stukje muur in/aan de spouwmuur komt. Lijkt geen ruimte voor te zijn en gaan dan lekken. Enja, ze lijken over de erfgrens te willen prutsen op het eerste oog

Voor je vakantie alles wel goed vastleggen en op papier doorgeven. Want wanneer hij foute dingen gaat doen in je vakantie, heb je een poot om te staan (ikzelf zou gewoon de boel van mijn grond slopen 🤓)
Dit laatste snap ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
UTMachine schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:04:
[...]

Het voordeel is wel dat lekken vooral lastig is voor de buurman, hij heeft alleen een binnenmuur.

TS heeft nog zijn oude buitenmuur in de spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:07:
Hoe kan ik dit het best officieel laten vastleggen.

Hier gaat zeker gedoe over komen.

De grens van zijn fundering is toch ook waar de baksteen op geplaatst gaat worden. Dat kan toch niet op losse aarde of iets dergelijks.
Ik zou maar eens goed uitzoeken of jouw buitenmuur en hekje niet op de erfgrens staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:08:
[...]

Dit laatste snap ik niet
Ik bedoel ermee, als mijn buurman zou aanbouwen en verwacht ik duidelijkheid. Als ik op vakantie zou gaan, dan zou ik duidelijk aangeven op papier tot waar hij mag gaan, bouwt hij toch over de erfgrens, dan sloop ik de muur weg na een eenmalige waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
UTMachine schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:11:
[...]

Ik bedoel ermee, als mijn buurman zou aanbouwen en verwacht ik duidelijkheid. Als ik op vakantie zou gaan, dan zou ik duidelijk aangeven op papier tot waar hij mag gaan, bouwt hij toch over de erfgrens, dan sloop ik de muur weg na een eenmalige waarschuwing.
Dan is wel de vraag waar is de erfgrens?

De feitelijke situatie suggereert iets anders dan TS zegt en dan kan er ook nog sprake van verjaring zijn.

Als daar al 20 jaar een hekje staat kun je zomaar de sjaak zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door retrey op 14-07-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:11:
[...]

Ik zou maar eens goed uitzoeken of jouw buitenmuur en hekje niet op de erfgrens staan.
Maar mijn uitbouw komt tot halverwege de tussenmuur onze woningen. Dat is dan toch niet opeens op de erfgrens het is er toch precies tegen aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO3j_0nr83Wbhqu2gF51YbDh7KU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vYB28AEYovHeXifzBGFjvimz.gif?f=fotoalbum_large

Waar kan ik dat evt snel zwart op wit zien/aantonen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:02:
[...]

Eens, maar daar heeft hij toestemming van TS voor nodig (gehad), want daar zit ook geen fundering. Er is dus alleen nog plek voor of 10cm baksteen, of Keralit met 5cm PIR ofzo. Buurman houdt van geluid binnen denk ik :+
Met steenstrip 20mm van en PIR /XPS110mm komt hij een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:13:
[...]

De feitelijke situatie suggereert iets anders dan TS zegt en dan kan er ook nog sprake van verjaring zijn.

Staat er denk ik 5 jaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:14:
[...]

Maar mijn uitbouw komt tot halverwege de tussenmuur onze woningen. Dat is dan toch niet opeens op de erfgrens

[Afbeelding]

Waar kan ik dat evt snel zwart op wit zien/aantonen
Ligt eraan wat er bij het kadaster staat.

Let op: stel je zet een aanbouw of schutting op eigen grond en je buurman claimt de grond tot aan jouw aanbouw dan kan er sprake zijn van verjaring na 10 of 20 jaar.

Als ik de situatie bekijk vraag ik mij af of er geen sprake is van verjaring ter goede trouw.

Maar dat is lastig te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
[...]

Verjaring zou kunnen, maar daar gaat dan wel een procedure aan vooraf …. Het zomaar gaan bouwen omdat je dat maar denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:05
Iets met een goede buur en een verre vriend.

Ik zou ook op m’n strepen gaan staan en aangeven dat tijdens mijn vakantie niets mag gebeuren. En dat er na de vakantie met een goed plan gesproken kan worden over wat wel.

Vrienden of familie in de buurt die een oogje in het zeil kunnen houden?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
UTMachine schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:18:
[...]

Verjaring zou kunnen, maar daar gaat dan wel een procedure aan vooraf …. Het zomaar gaan bouwen omdat je dat maar denkt.
Voor verjaring is geen procedure nodig, die verkrijg je van rechtswege.

Je kunt er wel een procedure van maken als je er niet mee eens bent.
ephymerous schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:19:
Iets met een goede buur en een verre vriend.

Ik zou ook op m’n strepen gaan staan en aangeven dat tijdens mijn vakantie niets mag gebeuren. En dat er na de vakantie met een goed plan gesproken kan worden over wat wel.

Vrienden of familie in de buurt die een oogje in het zeil kunnen houden?
Persoonlijk zou ik aanbieden om zijn buitenmuur gelijk te zetten met de buitenmuur van TS, scheelt zoveel bouwkundig gezeik.

De nu geplande hoek gaat 100% lekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zimmert
Maar concreet heb ik dus de info nodig:

1. Staat mijn buitenmuur tegen of op de erfgrens. Ik denk vanwege de tussenmuur op de eerste etage dat het er tegenaan is. Dan is het dus geen mandelige muur ?
Welke uitdraai van t kadaster moet ik hiervoor opvragen?

2. Hoe hij zijn buitenmuur gaat laten maken over het gedeelte dat zijn uitbouw verder uitsteek dan die van ons. In principe mag hij niet links van de rode lijn komen uit deze foto;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Er22YDjmGL2dzfVH_Sr7TioM7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTh46PvSkpaFCbLYlCAOtAqv.jpg?f=fotoalbum_large

3. De dakaansluitingen en spouwmuur aansluitingen. Tekeningen / beschrijvingen zwart op wit hoe hij dat gaat aanpakken.

4. Kan ik hem dwingen geen zaken in mijn afwezigheid te doen. Of klinkt dit allemaal zo veel als gedoe dat ik toch beter m’n rechtsbijstand verzekering om advies kan vragen.

En idd beter goede buur dan verre vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:23:
[...]

Voor verjaring is geen procedure nodig, die verkrijg je van rechtswege.

Je kunt er wel een procedure van maken als je er niet mee eens bent.
[...]

Persoonlijk zou ik aanbieden om zijn buitenmuur gelijk te zetten met de buitenmuur van TS, scheelt zoveel bouwkundig gezeik.

De nu geplande hoek gaat 100% lekken.
Wat bedoel je met gelijk zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
1. Aan een uitdraai van het kadaster heb je niks, die is niet nauwkeurig genoeg.
Je zal dan met het kadaster een afspraak moeten maken om ter plekke de boel in te laten meten.
Kost wat, maar dan heb je wel een rechtsgeldige maatvoering waar je mee verder kunt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Wat bedoel je met gelijk zetten?
Zoals ik al zei op de plek van het hekje, op dezelfde lijn als jouw buitenmuur.

Dat scheelt iedereen veel gezeik, de hoek die nu gaat ontstaan tussen zijn zijgevel en achtergevel ga je nog veel last van ondervinden.

Die fundering kan wel gefixt worden.

Zoals ik al eerder heb gezegd is de buitenmuur van jouw aanbouw nooit mandelig.

[ Voor 9% gewijzigd door retrey op 14-07-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:30:
[...]

Zoals ik al zei op de plek van het hekje, op dezelfde lijn als jouw buitenmuur.

Dat scheelt iedereen veel gezeik, de hoek die nu gaat ontstaan tussen zijn zijgevel en achtergevel ga je nog veel last van ondervinden.

Die fundering kan wel gefixt worden.
Wat voor last verwacht je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:38
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:31:
[...]

Wanneer de schutting nu op jouw grond staat dan kan de muur van de buurman daar gewoon niet komen, ook al is het technisch misschien beter. (wat ik betwijfel)

Buurman dient op zijn grond te blijven, dat spreekt voor zich.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
Yaksa schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:30:
1. Aan een uitdraai van het kadaster heb je niks, die is niet nauwkeurig genoeg.
Je zal dan met het kadaster een afspraak moeten maken om ter plekke de boel in te laten meten.
Kost wat, maar dan heb je wel een rechtsgeldige maatvoering waar je mee verder kunt.
Niet 100% mee eens, de enige juiste manier is inderdaad het kadaster laten komen, als je het juridisch wilt spelen dan is dat de enige optie. Maar dan je een paar honderd euro kwijt.

Bij een uitreksel van het kadaster kun je vaak wel goed zien hoe de grenzen lopen, met een marge.
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:31:
[...]

Vocht omdat je de hoek niet goed dicht krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:05
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:40:
[...]

Vocht omdat je de hoek niet goed dicht krijgt.
Waar TS geen last van heeft omdat het zijn buitenmuur betreft. Of
Mis ik iets? :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:40:
[...]Bij een uitreksel van het kadaster kun je vaak wel goed zien hoe de grenzen lopen, met een marge.
Als je goed wilt zien waar de grenzen lopen dan wil je juist geen marge, dat geeft alleen maar discussie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
Kees_frl schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:38:
[...]

Wanneer de schutting nu op jouw grond staat dan kan de muur van de buurman daar gewoon niet komen, ook al is het technisch misschien beter. (wat ik betwijfel)

Je zit daar met een kruising.

De achtergevel van TS
De zijgevel van TS, die straks verdwijnt in de spouw.
De buitenmuur van de buurman die stukje opzij staat ten opzichtige van de zijgevel van TS.

Die hoek ga je heel moeilijk langdurig waterdicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Oké. Dus zijn opmerking dat het een gemeenschappelijk muur is kan de prullenmand in.

Dus mag hij ook niet links van de rode lijn bakstenen plaatsen.

Heb ik hier wat aan:

https://www.kadaster.nl/producten/woning/kadastrale-kaart

Of wordt t misschien toch tijd voor de rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
ephymerous schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:41:
[...]

Klopt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:45:
Oké. Dus zijn opmerking dat het een gemeenschappelijk muur is kan de prullenmand in.

Heb ik hier wat aan:

Ik denk dat het tijd is dat je even met de buurman en de aannemer bespreekt hoe de zaken aangepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
ephymerous schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:41:
[...]

Misschien persoonlijk niet.

Maar die hoek ligt op zijn terrein, hij zou de buurman toegang moeten verlenen.

Als de buurman lekkage krijgt dan kun je op je vingers uittellen wie er de schuld krijgt, wil je echt in oorlog leven met je buren?

Afhankelijk van de bevestigingsmethode kan hij last krijgen van doorslaand vocht ZIJN spouw in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zimmert
Waarom zou ik de schuld krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Lees die pagina van het kadaster 'ns goed.
Ze schrijven zelf dat je daar geen maten uit mag afleiden en dat je voor een echte meting een afspraak moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:45:

Heb ik hier wat aan:

Nee een gemeenschappelijk muur is het nooit, omdat het onderdeel is van een gebouw.

Maar dat zegt niks over de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Maar goed alle rijtjeswoningen in mijn straat hebben de tussenmuur aan voor en achterzijde begane grond en eerste etage.

Dat de buiten muur van mijn uitbouw tot halverwege loopt is toch duidelijk genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
Yaksa schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:50:
Lees die pagina van het kadaster 'ns goed.
Ze schrijven zelf dat je daar geen maten uit mag afleiden en dat je voor een echte meting een afspraak moet maken.
Klopt, je kunt geen juridische rechten ontlenen aan hun documenten. Dat kan wel aan een officiële meting.

Wat niet wilt zeggen dat ze nutteloos zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:50:
Waarom zou ik de schuld krijgen?
Jij denkt toch niet dat de buurman zichzelf de schuld gaat geven? Dat hij opeens beseft dat er vanalles niks klopt?

Hij zal zeggen ik heb vocht overlast omdat de aansluiting met de muur van de buurman niet klopt, zijn muur, zijn grond en hij doet er niks aan.

Klopt juridisch geen hout van maar je zit wel met de overlast.

Of nog erger meneer komt even een weekje bij je klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:25

FreakNL

Well do ya punk?

Kees_frl schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:38:
[...]

Dat willen ze ook (op eigen grond blijven) want de fundering loopt niet verder door.

Tevens bieden ze aan om de schutting weer terug te plaatsen. Die zal dan tegen de nieuwe (1 meter lange) buitenmuur aankomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

KNed schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:14:
[Afbeelding]

Wordt denk ik zoiets dan

Of ze nog isolatie tussen jouw muur en hun muur doen weet ik niet, kan dat nog? Of is dat nu al te krap om tussen te komen?
In dit geval zou de blauwe nieuwe muur OP de plek van de schutting komen. Volgens mij willen de buren de schutting weghalen, buitenmuur (blauw) plaatsen en schutting terug.

Dat hoekje blijft lastig. Ik zou aanbieden dat ze de schutting iets inkorten en dichtmetselen.

Ik kijk verkeerd. Je plaatje is precies zoals de buren het waarschijnlijk gaan doen. Het hoekje waar de blauwe muur aansluit op de buitenmuur van uitbouw TS blijft een lastig punt. Ik ben geen bouwkundige maar zouden ze misschien de blauwe nieuwe muur niet een klein stukje door kunnen laten lopen de nieuwe spouw in om de boel waterdicht te krijgen? Sowieso had ik eerst die nieuwe blauwe muur gezet ipv met de binnenmuur te beginnen.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 14-07-2025 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Dat hoekje kan prima waterdicht worden gemaakt, gewoon die blauwe steen en stukje in de spouw, netjes met een voeg afdichten. Zeker als het aan de noordoostkant ofzo is dan komt daar nooit een druppel water.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Net even de metselaar gesproken. Die is weer ingehuurd door de aannemer.

De buitenmuur van de uitbouw van de buren gaat 10 cm ongeveer de spouw in lopen

Dus de blauwe muur loopt dan 10 cm de spouw in. Met als gevolg wel daar een dunnere laag isolatie lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja dus de spouw in. Dat lijkt me dan prima waterdicht te krijgen en je hebt meteen je “oplossing” voor de kopse kant…

Nu alleen nog de balk voor de bovenkant tbv de dakbedekking regelen.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 15-07-2025 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zimmert
Ja ik ben erg geneigd om de dakafwerking pas toe te staan:

1. Na opgaaf van tekening/beschrijving van de voorgenomen constructie van t aansluiten aan ons dak

2. Deze opgaaf overleggen met onze dakbedekker die onze hele uitbouw opnieuw heeft bedekt 3 jaar geleden.

3. Niks toestaan aan onze uitbouw gedurende onze afwezigheid in de vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ze gaan dus ook een deel van jouw schutting weghalen om het buitenblad te kunnen metselen.
Heb je al 'ns bekeken of die schutting wel (deels) netjes weg te halen is?
Als ik de foto bekijk dan staat die schutting er al een tijdje, de schroeven en/of spijkers zijn misschien verroest, planken zijn wat verweerd en zo. Wordt mijns inziens lastig om dat weer netjes terug te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Ik heb een nulmeting laten doen. Schutting staat op de foto's. Toezegging is dat deze netje terug geplaatst wordt.

Als de schutting niet weggaat kan de metselaar de buiten muur niet netjes af voegen lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:53:

1. Na opgaaf van tekening/beschrijving van de voorgenomen constructie van t aansluiten aan ons dak

2. Deze opgaaf overleggen met onze dakbedekker die onze hele uitbouw opnieuw heeft bedekt 3 jaar geleden.

Zoals ik al eerder zei loop je bij een balk constructie weinig risico, ze plakken een extra laag erop.

Tekeningen ga je niet krijgen, die hebben ze waarschijnlijk niet eens omdat ze simpelweg niet "nodig" zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door retrey op 15-07-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Nou dan wil ik toch graag weten hoe ze die balk bevestigen. En niet zomaar in/op onze uitbouw schroeven of boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:10:
Nou dan wil ik toch graag weten hoe ze die balk bevestigen. En niet zomaar in/op onze uitbouw schroeven of boren
Die branden ze er gewoon op. Maar vraag eerst maar eens of er wel een balk komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:59
1 tip, alles constructief los laten. Ik spreek uit ervaring. Als de buren de deur bijvoorbeeld te hard dicht gooien staat jouw deur ook te rammelen. Sowieso begrijp ik hun constructie niet helemaal gezien het funderingsplaatje, maar daar hoef jij geen last van te hebben. Qua isolatie kunnen zij het beter goed isoleren gezien de breedte van de spouw (ik ga er vanuit dat jij je spouw netjes hebt geisoleerd en dus na jouw buitenspouwblad een luchtspout hebt van ca. 3cm). Lang verhaal kort: hou de boel los en voor de isolatie van de buren zou ik mij niet druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Ik zal t zeker vragen. Een houtenbalk zal toch ergens op moet steunen?: dat zie ik nog niet voor me.

Hoe groot/hoog is zo'n balk dan?

En hout zet je toch vast met schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
antont3 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:27:
1 tip, alles constructief los laten. Ik spreek uit ervaring. Als de buren de deur bijvoorbeeld te hard dicht gooien staat jouw deur ook te rammelen. Sowieso begrijp ik hun constructie niet helemaal gezien het funderingsplaatje, maar daar hoef jij geen last van te hebben. Qua isolatie kunnen zij het beter goed isoleren gezien de breedte van de spouw (ik ga er vanuit dat jij je spouw netjes hebt geisoleerd en dus na jouw buitenspouwblad een luchtspout hebt van ca. 3cm). Lang verhaal kort: hou de boel los en voor de isolatie van de buren zou ik mij niet druk maken.
Wat bedoel je met los laten? Hun buitenblad zal toch tegen onze buitenmuur aan gemetseld worden met een voeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Wat bedoel je met los laten? Hun buitenblad zal toch tegen onze buitenmuur aan gemetseld worden met een voeg?
Balken e.d. worden normaal op het binnenblad gelegd. Het is de vraag hoe ze de balklaag gaan "overspannen" Als er een doorbraak gemaakt wordt in de buitengevel dan zal daar iets van een stalen liggen komen waar de houten dakbalken ingelegd worden. Deze balken komen dan op de binnenspouw van de achtergevel te liggen (kalkzandsteen). Dus als ze dat netjes doen dan draag de muur tussen jou en de buren alleen een heel klein stukje dak. Zaak is dus om de gehele constructie los van elkaar te houden. Sowieso moet het bouwwerkje opzichzelf dragen zijn, je buren weten immers niet op welke belasting jouw aanbouw is berekend.

[ Voor 12% gewijzigd door antont3 op 15-07-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:11
[...]

Als het hekje op de erfgrens staat dan kan er geen sprake zijn van verjaring want de buurman heeft dan geen grond in gebruik van TS en dat is wel een voorwaarde voor verjaring. Als het hekje tegen de erfgrens staat dan heeft buurman ook geen grond in gebruik van TS en kan er ook geen sprake zijn van verjaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@zimmert Lijkt erg op een situatie die ik in ons vorige huis tegenkwam. Zie dit topic. Moraal van het verhaal: stop met fotos maken en zelf analyseren in overleg met tweakers ;) Schakel een bouwkundige in die de plannen van de buren en het effect op jouw huis onderbouwt. In mijn geval werd daarmee de uitbouw van de buurman een stuk beter, dus uiteindelijk werd iedereen er blijer van.

Mijn buurman dacht toen ook dat de muur gedeeld was, maar dat was dus niet zo. Hij heeft de door mij uitgezochte bouwkundige betaald. Alles goed doorgesproken met bouwtechnicus en aannemer en allemaal gerustgesteld weer verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
antont3 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:41:
[...]

Balken e.d. worden normaal op het binnenblad gelegd. Het is de vraag hoe ze de balklaag gaan "overspannen" Als er een doorbraak gemaakt wordt in de buitengevel dan zal daar iets van een stalen liggen komen waar de houten dakbalken ingelegd worden. Deze balken komen dan op de binnenspouw van de achtergevel te liggen (kalkzandsteen). Dus als ze dat netjes doen dan draag de muur tussen jou en de buren alleen een heel klein stukje dak. Zaak is dus om de gehele constructie los van elkaar te houden. Sowieso moet het bouwwerkje opzichzelf dragen zijn, je buren weten immers niet op welke belasting jouw aanbouw is berekend.
Nee op de fotos is te zien dat TS al een opstand heeft aan de spouw kant.

De aannemer zal er voor kiezen om ook een Opstand te voorzien bij de buurman en deze te verbinden met hout.

Dat is een veelgebruikte methode in de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Buitenmuren mogen verbonden zijn, geen probleem.

Binnenmuren mogen NIET verbonden zijn vanwege geluidsoverdracht, maar dat is hier toch niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:09:
[...]

Nee op de fotos is te zien dat TS al een opstand heeft aan de spouw kant.

De aannemer zal er voor kiezen om ook een Opstand te voorzien bij de buurman en deze te verbinden met hout.

Dat is een veelgebruikte methode in de bouw.
Waar komt de opstand van de buurman dan? en hoe bevestigd hij deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert

En wat denken jullie van deze 3 punten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Waar komt de opstand van de buurman dan? en hoe bevestigd hij deze?
De opstand is de verhoogde rand op je dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNIQGNk_wPfi3oD9AiHBGKP7lKc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/vYB28AEYovHeXifzBGFjvimz.gif?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door retrey op 15-07-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
Mijn laatste toevoeging gezien het gebrek aan tekeningen en bouwplan. Als jij een bouwwerk neerzet mag je niet de belasting afdragen naar belendende panden. Het zou namelijk een beetje vreemd zijn als jij je fundering hebt berekend op de belasting zoals jij dat bedacht hebt en hierna komt de buurman nog een extra belasting op dezelfde fundering plaatsen. Daarnaast staat ergens in de eurocode (vraag me niet welke, is al even terug voor mij) dat je bouwwerk op zichzelf moet staan, ook de stabiliteit (ankers e.d. hoeven dus niet in jouw muur geprikt te worden). Uit ervaring weet ik wat er allemaal door kan "brommen" bij een verankering in de muur. Dus muur staat op jouw perceel, dan is het jouw muur en daarmee is de kous af. Wel zou ik de dakbedekking d.m.v. een opstand laten aansluiten (anders krijg je allemaal rotzooi tussen de twee aanbouwtjes). Mocht je twijfelen dan bel je een lokale constructeur, vraag of hij of zij even langskomt en hiermee is het snel beslecht. Veel succes en maak de juiste keuze (scheelt een hoop woonplezierderving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
antont3 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:46:
Mijn laatste toevoeging gezien het gebrek aan tekeningen en bouwplan. Als jij een bouwwerk neerzet mag je niet de belasting afdragen naar belendende panden. Het zou namelijk een beetje vreemd zijn als jij je fundering hebt berekend op de belasting zoals jij dat bedacht hebt en hierna komt de buurman nog een extra belasting op dezelfde fundering plaatsen. Daarnaast staat ergens in de eurocode (vraag me niet welke, is al even terug voor mij) dat je bouwwerk op zichzelf moet staan, ook de stabiliteit (ankers e.d. hoeven dus niet in jouw muur geprikt te worden). Uit ervaring weet ik wat er allemaal door kan "brommen" bij een verankering in de muur. Dus muur staat op jouw perceel, dan is het jouw muur en daarmee is de kous af. Wel zou ik de dakbedekking d.m.v. een opstand laten aansluiten (anders krijg je allemaal rotzooi tussen de twee aanbouwtjes). Mocht je twijfelen dan bel je een lokale constructeur, vraag of hij of zij even langskomt en hiermee is het snel beslecht. Veel succes en maak de juiste keuze (scheelt een hoop woonplezierderving).
De buurman heeft op geen enkele wijze zijn aanbouw verbonden met TS, kan ook niet.

Uitgezonderd is het dak en de buitgevel, maar dat kan niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Ik ga m'n oude dakdekker bellen.

En ik ga ook het bedrijf wat de nulmeting heeft uitgevoerd contacteren tav bouwplannen

Hoe zit het het met mijn buitenmuur, mijn grond en daarover op mijn strepen gaan staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:54:
Ik ga m'n oude dakdekker bellen.

En ik ga ook het bedrijf wat de nulmeting heeft uitgevoerd contacteren tav bouwplannen

Hoe zit het het met mijn buitenmuur, mijn grond en daarover op mijn strepen gaan staan
Nogmaals hij gebruikt jouw buitenmuur niet, die is zinloos.

Als hij echt binnen de fundering blijft komt hij ook niet op jouw grond, behalve in de hoek waar zijn buitenmuur en die van jouw aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
De metselaar gaf aan dat de bakstenen buitenmuur op de fundering van de buurman blijft. En dus een stukje de spouw inloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:59:
De metselaar gaf aan dat de bakstenen buitenmuur op de fundering van de buurman blijft. En dus een stukje de spouw inloopt
Dan zit hij dus niet op jouw grond, als het klopt hoe de grenzen volgens jouw lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Dus zijn dakconstructie/balken/stalen liggers etc komen niet in verbinding met mijn buitenmuur dan wel mijn binnenmuur in onze woning dwz in het oorspronkelijk huis waar geen uitbouw staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
TwingyTwingy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:53:
Misschien met aerogel nog haalbaar, maar dan nog heeft ie een prachtige koudebrug in de hoek waar de nieuwe muur tegen de oude buitenmuur staat.

Maargoed, zijn uitbouw, zijn schimmelhoekje... dat is de pest met vergunningvrij bouwen: de aannemer komt overal mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:38:
Dus zijn dakconstructie/balken/stalen liggers etc komen niet in verbinding met mijn buitenmuur dan wel mijn binnenmuur in onze woning dwz in het oorspronkelijk huis waar geen uitbouw staat
Zijn dakconstructie rust op zijn binnenmuur.

Enige uitzondering is natuurlijk het dak boven de spouw, die rust op beide percelen. Maar dat stelt geen fluit voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zimmert
Net m'n dakdekker gesproken.

Die is heel duidelijk. Als zij iets met mijn dakbedekking doen vervalt mijn garantie van 10 jaar.

Hij geeft aan dat zij dan deze verbindingen willen/moeten maken met de nieuwe uitbouw.

Hij had het over dilaterende verbinding,

verveld voor mijn buurman nu krijgt hij zeker geen toestemming van mij.

En de dakdekker is 4 weken met vakantie vanaf eind deze week.

[ Voor 5% gewijzigd door zimmert op 15-07-2025 12:40 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:39:
Net m'n dakdekker gesproken.

Die is heel duidelijk. Als zij iets met mijn dakbedekking doen vervalt mijn garantie van 10 jaar.

Hij geeft aan dat zij dan deze verbindingen willen/moeten maken met de nieuwe uitbouw.

Hij had het over dilaterende verbinding,

verveld voor mijn buurman nu krijgt hij zeker geen toestemming van mij.

En de dakdekker is 4 weken met vakantie vanaf eind deze week.
Hij heeft het niet begrepen......

Een dilaterende verbinding is een gecontroleerde scheur die je toepast op grote daken, dat verminderd de spanning.

Jij wilt een balk constructie zodat je 2 fysiek gescheiden daken hebt. Dan branden ze gewoon een strook over je besraande dak, zonder risico's.

Als je op dezelfde manier met je dakwerker hebt gepraat als met ons dan snap ik waar de verwarring vandaan komt. Het lijkt wel alsof wij chinees voor je spreken en je geen flauw benul hebt wat mensen je adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Ik heb mijn dakdekker om advies gevraagd. Hij heeft ons toen zeer goed uit te brand geholpen bij lekkage van een slechte dakbedekking van de uitbouw

--> Die is heel duidelijk. Als zij iets met mijn dakbedekking doen vervalt mijn garantie van 10 jaar. Ook een strook erop branden valt daar onder

Hij adviseert mij dan ook om dit zwart op wit aan mijn buurman te overhandigen dat ik voorlopig geen toestemming geeft tot dat de dakdekker terug is voor overleg

Qua constructie met balk en hoe die er op komt heb ik te wel weinig kennis en dat klopt.

[ Voor 17% gewijzigd door zimmert op 15-07-2025 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:01:
Ik heb mijn dakdekker om advies gevraagd. Hij heeft ons toen zeer goed uit te brand geholpen bij lekkage van een slechte dakbedekking van de uitbouw

--> Die is heel duidelijk. Als zij iets met mijn dakbedekking doen vervalt mijn garantie van 10 jaar. Ook een strook erop branden valt daar onder

Hij adviseert mij dan ook om dit zwart op wit aan mijn buurman te overhandigen dat ik voorlopig geen toestemming geeft tot dat de dakdekker terug is voor overleg

Qua constructie met balk en hoe die er op komt heb ik te wel weinig kennis en dat klopt.
Dat geloof jij? De aannemer wilt zijn geld hebben en heeft meer te doen. Je buurman wilt zijn aanbouw afwerken.

Ik durf er veel geld op in te zetten dat beide pijnpunten tijdens jouw vakantie worden verholpen, een juridisch fopbriefje gaat ze echt niet tegen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Ik kan het ook door een bevriende advocaat laten doen. Dan is t geen fopbriefje meer lijkt me?

En ik kan ook de bouwopzichter van de gemeente inschakelen?

De muur en dus de dakbedekking zijn op mijn grond gelegen. Daar mag hij zonder toestemming toch niet zomaar iets aan veranderen.

[ Voor 29% gewijzigd door zimmert op 15-07-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:30:
Ik kan het ook door een bevriende advocaat laten doen. Dan is t geen fopbriefje meer lijkt me?

En ik kan ook de bouwopzichter van de gemeente inschakelen?
Het accent ligt niet op fopbriefje, je hebt alle gelijk van de wereld en daarvoor hoef je niet eens een brief te sturen.

Dit soort gasten gaan zich echt niet laten tegenhouden door een dreigbrief of buurman die roept dat hij geen toestemming geeft.

Zij hebben dadelijk 3 weken vrijspel en wat doe je er achteraf nog aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:30:

De muur en dus de dakbedekking zijn op mijn grond gelegen. Daar mag hij zonder toestemming toch niet zomaar iets aan veranderen.
Brutale hebben de halve wereld zegt men.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Het accent ligt niet op fopbriefje, je hebt alle gelijk van de wereld en daarvoor hoef je niet eens een brief te sturen.

Dit soort gasten gaan zich echt niet laten tegenhouden door een dreigbrief of buurman die roept dat hij geen toestemming geeft.

Zij hebben dadelijk 3 weken vrijspel en wat doe je er achteraf nog aan?
Een civiele procedure opstarten.

maar goed mn buurman is een rpima vent en door zijn niet-communicatie komt hij nu zelf in deze problemen

[ Voor 10% gewijzigd door zimmert op 15-07-2025 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:36:
[...]

Een civiele procedure opstarten.

maar goed mn buurman is een rpima vent en door zijn niet-communicatie komt hij nu zelf in deze problemen
Komt hij in de problemen of jij?

Juist mensen die niet communiceren en een bedenkelijke aannemer hebben kiezen er vaak voor om de problemen op te lossen als de kat van huis is.

Je krijgt een Nee en je maakt er heel brutaal een Ja van, je kunt het achteraf toch niet zomaar los trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Nou heb t net met m besproken. Uitgelegd dat het ons om de garantie gaat van de dakbedekking die we niet willen verliezen en dat er tot nader orde geen toestemming is om iets te veranderen aan onze uitbouw of dakbedekking.

Hij begon te zeuren dat we nooit om info over zijn verbouwing hebben gevraagd. Echter heeft hij deze ook nooit zelf gegeven. Ook argumenten dat de buren aan de andere zijde geen problemen gaven passerden de revue.

Zijn aannemer heeft hem gezegd dat hij anders " er wel om heen" werkt. Onze uitbouw en dakbedekking. Ben benieuwd wat er dan bedoeld wordt. Hij zal toch ergens aan onze dakbedekking moet komen of iets doen,

Ik heb met m afgesproken dat ik kijk of onze dakdekker met zijn aannemer in gesprek kan over de plannen.

Overigens heb ik ook gezegd dat vanwege de vakantie er misschien vertraging gaat ontstaan maar dat ik liever een oplossing heb die voor ons beide goed is en waar we evt best wat aan willen mee betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

En wat denken jullie van deze 3 punten?
Wat zijn je kansen om dit af te dwingen...? Ze gaan gewoon door als je er niet bent en als je terugkomt sta je voor een voldongen feit.. Buurman verwijst naar de aannemer die dan al weg is. Wat ga je dan nog doen??

Ik zou sowieso zichtbaar regelmatig iemand langs sturen om de boel in de gaten te houden..

[ Voor 5% gewijzigd door bombadil op 15-07-2025 18:37 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Kan ik geen IP camera neer zetten en t allemaal filmen en opnemen?

Overigens heeft hij nu aan de buitenzijde van het extra uitstekende deel Iko enotherm geplaatst.

Gaat dat daar dan een koude brug opleveren?

[ Voor 62% gewijzigd door zimmert op 15-07-2025 19:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:41:

Overigens heeft hij nu aan de buitenzijde van het extra uitstekende deel Iko enotherm geplaatst.

Wat kan het jouw bokken dat hij een koudebrug heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:41:

Je kunt ook 230volt op de daktrim zetten, dan komen ze er ook niet aan (of één keer) :+

Je moet je afvragen hoever je wilt gaan. Je maakt je nu druk om een koudebrug van de buren. Mijn tip: beperk je tot het deel wat jou raakt. Jij wil niet dat ze klieren met jouw uitbouw. Dat is het uitgangspunt in je gesprek met de buren. Stuur in je vakantie indien mogelijk af en toe iemand langs.

Overigens ben ik niet zo onder de indruk van jouw dakdekker. Dat gekit met die loodslab van jouw uitbouw is ook niet helemaal jofel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retrey
TwingyTwingy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:24:
[...]

Je kunt ook 230volt op de daktrim zetten, dan komen ze er ook niet aan (of één keer) :+

Je moet je afvragen hoever je wilt gaan. Je maakt je nu druk om een koudebrug van de buren. Mijn tip: beperk je tot het deel wat jou raakt. Jij wil niet dat ze klieren met jouw uitbouw. Dat is het uitgangspunt in je gesprek met de buren. Stuur in je vakantie indien mogelijk af en toe iemand langs.

Overigens ben ik niet zo onder de indruk van jouw dakdekker. Dat gekit met die loodslab van jouw uitbouw is ook niet helemaal jofel.
Die dakdekker is heel duidelijk wat hij wilt: een opdracht versieren.

Zijn oplossing ben ik ook niet wild van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Het gaat mij inderdaad maar om 1 ding. Dan dat is de garantie. Die wil ik niet kwijt.

Verder wil ik best meebetalen met een gemeenschappelijk deel.

Ik hoop dat de aannemer van hem en onze dakdekker een gemeenschappelijke oplossing hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:56

-tom-562

Oliesjeik

zimmert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:03:
Het gaat mij inderdaad maar om 1 ding. Dan dat is de garantie. Die wil ik niet kwijt.

Verder wil ik best meebetalen met een gemeenschappelijk deel.

Ik hoop dat de aannemer van hem en onze dakdekker een gemeenschappelijke oplossing hebben
Vast wel, en voor een 'mooi prijsje' (lees: ze verdienen er alle twee goed aan)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ahikoo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:30
zimmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:01:
Dat hij voor de aanhechting niet verantwoordelijk wilt zijn snap ik, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij niet meer verantwoordelijk is voor de rest van het dak... Hij lijkt zo wel erg gemakkelijk onder zijn garantie uit te willen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
Ahikoo schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Dat hij voor de aanhechting niet verantwoordelijk wilt zijn snap ik, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij niet meer verantwoordelijk is voor de rest van het dak... Hij lijkt zo wel erg gemakkelijk onder zijn garantie uit te willen komen.
Wat denk je van de delitatie verbinding? Volgens mij een gigantisch dure en zeer slechte oplossing waarmee ts niet geholpen is.
Pagina: 1 2 3 Laatste