Buitenmuur van mijn uitbouw

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 20:20
Mijn buurman is een uitbouw aan het maken.

Mijn uitbouw staat al zeker 5 jaar. De muren van mijn uitbouw lopen tot op de erfgrens.

Nu is de fundering gestort en zijn ze gestart met het opzetten van de muren.

Ik heb nu deze situatie. Ik heb een vermoeden dat de mijn buitenmuur gaan gebruiken als hun "buitenmuur"

Is dit normaal? En mag dit zomaar?

Krijg ik hier geen extra gekuidoverlast van door slechte isolering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO3j_0nr83Wbhqu2gF51YbDh7KU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vYB28AEYovHeXifzBGFjvimz.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQkaSZiEzik-mmqwlF8Q3k7GCRA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/wxkg2YC9gOjSVAasXBas063s.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 15:57 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:56:
Ik heb nu deze situatie. Ik heb een vermoeden dat de mijn buitenmuur gaan gebruiken als hun "buitenmuur"
Misschien handig om even naar je buurman te lopen en te informeren wat de plannen zijn?

Als jouw muur overigens volledig op jouw grond staat, mag de buurman daar formeel niets mee...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:56:
Mijn buurman is een uitbouw aan het maken.

Mijn uitbouw staat al zeker 5 jaar. De muren van mijn uitbouw lopen tot op de erfgrens.

Nu is de fundering gestort en zijn ze gestart met het opzetten van de muren.

Is dit normaal? En mag dit zomaar?

Krijg ik hier geen extra gekuidoverlast van door slechte isolering?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat bedoel je precies? Had je verwacht dat ze een bakstenen muur gaan metselen en dan de binnenmuur?

Dit ziet er wel redelijk normaal uit in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

Als die het zo laat staan gaat het volgens mij wel goed toch? Niks raakt elkaar oid.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 20:45
Dat gebeurt meestal wel zo ja.
Hoe is de verankering? Daar zou een koppeling en geluidsoverdracht kunnen ontstaan.
Maar ik denk dat je buurman je vast wel zijn plannen kan delen en vertellen wat er gaat gebeuren...

Uberhaupt zou het wel logisch zijn als zoiets voorafgaand aan het werk al besproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Ja maar wat komt er dan in deze tussenruimte. tussen die grijze muur en onze buiten (baksteen) muur)?

Onze buitenmuur van de aanbouw loopt precies tot de helft van oorspronkelijke tussenmuur (zie ook het plaatje) deze buitenmuur van de uitbouw staat dus tegens de erfgrens aan maar niet er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Onze buurman heeft helaas niks duidelijk laten weten.

En ik kan dus meedelen dar er geen enkele verankering is onze muur mag? En mag hij dan onze buitenmuur als "buitenmuur" gebruiken want dan ben ik bang voor slechte isolatie relatief en gekluidoverlast. Hij heeft nogal schreeuwende kinderen...

[ Voor 70% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:01
Ik had eigenlijk verwacht dat jouw buurman dit wel even netjes zou aankondigen voor de start van de werkzaamheden, maar dat is dus blijkbaar niet gebeurt.
Het is wellicht effectiever om zelf de buurman te vragen en tevens interesse te tonen voor wat hij aan het doen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:25
Waarschijnlijk nog isolatie?
Maar we kunnen hier met jou gaan gissen terwijl jij gewoon even naar je buren kan lopen...

Zitten die ankers in jouw muur geboord?

[ Voor 15% gewijzigd door KNed op 14-07-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
nee ze steken een stukje uit. Maar raken mijn muur /de schutting niet

Zijn uitbouw is wat dieper de tuin in en daar zitten die dingen. Ik heb wel begrepen dat ie de schutting weg wil vanwege het metselen van bakstenen. en het mooi voegen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:26
Nou, ik zie op die laatste foto toch al sowieso een stuk of 8 spouwankers die van de binnenmuur van de buren verankerd lijken te zijn in buitenmuur van TS.
Dat mag dus al niet zonder toestemming. Kan natuurlijk ook geluids-overdracht geven.

Verder vraag ik me af of de buren niet een risico op vochtproblemen (bij hunzelf) creeren door de kalkzandsteen muur zo pal tegen de buitenmuur van TS aan te zetten (al is het maar een hoekje).

Edit:
ah, die extra fotos hieronder maken een stuk meer duidelijk.. geen spouwankers in de muur geboord dus.

[ Voor 9% gewijzigd door BrainCrash op 14-07-2025 16:15 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Als die ankers uitsteken dan gaan ze daar nog een stukje muur metselen blijkbaar. Dan ligt daar dus ook fundering. Ligt die op jouw grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:40
en hoe gaan ze het dak maken dan? Op deze manier gaan ze ook iets moeten vastmaken aan jouw dak natuurlijk

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Ik heb even wat extra foto's. Hun fundering loopt tot aan de erfgrens.

Fijn dat jullie zo snel reageren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK_p93J-YYgFLleH3x86Po9kkRo=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Oqx6J6zWPfTB4aWyMwfv1ImR.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5plg6df952h8T2KHQ7Y3HucS2I=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/yhnpxtCAyZbRQWOW6BelAdBv.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHx7T3v6RV2ZVEforZYu5I82TgI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/RysUI1bRjZY04zT1lKi3w2bN.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:04:
Ja maar wat komt er dan in deze tussenruimte. tussen die grijze muur en onze buiten (baksteen) muur)?

Onze buitenmuur van de aanbouw loopt precies tot de helft van oorspronkelijke tussenmuur (zie ook het plaatje) deze buitenmuur van de uitbouw staat dus tegens de erfgrens aan maar niet er overheen.
Er hoeft niets in deze ruimte, aan beide zijden is het immers nagenoeg even warm (en de bovenkant zal afgedicht worden).

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 14-07-2025 16:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KNed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PPldHMCTud16hInNE-t2GcxOZ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3ObHnRrn74NipMOFd9AdiKNC.png?f=user_large

Wordt denk ik zoiets dan

Of ze nog isolatie tussen jouw muur en hun muur doen weet ik niet, kan dat nog? Of is dat nu al te krap om tussen te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Ze kunnen er iets tussen doen er is nog best wat ruimte tussen die kalksteen muur en onze buitenmuur. zoveel ruimte als die ankers uit steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:15:
Ze kunnen er iets tussen doen er is nog best wat ruimte tussen die kalksteen muur en onze buitenmuur. zoveel ruimte als die ankers uit steken
Met welk nut? Muren tussen woningen worden niet geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Zou hun isolatie dan aan de binnenzijde van die kalksteen muur geplaatst worden?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:34
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:12:
Ik heb even wat extra foto's. Hun fundering loopt tot aan de erfgrens.

Fijn dat jullie zo snel reageren!
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:19:
Zou hun isolatie dan aan de binnenzijde van die kalksteen muur geplaatst worden?
Het is hierboven ook al genoemd, maar zou het niet NOG sneller zijn om even naar de buurman en/of bouwers te lopen om te vragen wat precies de plannen zijn?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nogmaals, loop even heen en informeer... Je hebt niks aan onze antwoorden als de vragen gebasseerd zijn op vermoedens...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-07 18:59
Ik zou me eerder afvragen hoe ze de spouw correct gaan dicht maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:29:
Ik zou me eerder afvragen hoe ze de spouw correct gaan dicht maken.
Welke spouw?

En op welke manier zouden ze mijn buitenmuur kunnen gaan gebruiken voor verankering? Want dat is dus niet toegestaan. De metselaar (aardige vent) heeft wel even een paar planken in/tegen mn buitenmuur gehad voor t netjes loodrecht zetten van de kalkstenen. Zijn nu weer weg

knip

Hij heeft 6 weken geleden ooit benoemd dat ie n uitbouw ging doen. Daarna niks meer gehoord

En stond toen 2 weken geleden opeens op maandagmorgen om 7.55 voor de deur dat mn/onze schutting weg moest. Dat heb ik even geweigerd. Toen heb ik in alle stress nog een nulmeting laten verrichten. en dat was op t nippertje want een uur na het nemen van de fotos voor de nulmeting werden en stalen buizen de grond in geheid.

Ik vroeg mn buurman of zijn aannemer een adequate verzekering heeft voor schade. Als antwoord kreeg idd dat de aannemer twee mooie uitbouwen bij buren heeft gemaakt.

Ik ben dus een beetje op m'n hoede...

[ Voor 74% gewijzigd door Outerspace op 16-07-2025 11:15 . Reden: Afkomst is niet belangrijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14
Ja, met waarschijnlijk isolatie (geluid/warmte) voordelen voor jou. Jouw uitbouw heeft geen nadeel hiervan. Mag dit zomaar, mag jij ook zomaar een uitbouw plaatsen dan? Ik zou wel snel zeker willen weten of er iets aan isolatie tussen komt, want nu kan je er nog bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:39:
[...]

Ik vroeg mn buurman of zijn aannemer een adequate verzekering heeft voor schade. Als antwoord kreeg idd dat de aannemer twee mooie uitbouwen bij buren heeft gemaakt.

Ik ben dus een beetje op n hoede...
Realiseer dat je met zo'n vraag weinig meer bereikt dan irritatie op het moment dat er van schade 0 sprake is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pennywiser schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:45:
[...]

Ja, met waarschijnlijk isolatie (geluid/warmte) voordelen voor jou. Jouw uitbouw heeft geen nadeel hiervan. Mag dit zomaar, mag jij ook zomaar een uitbouw plaatsen dan? Ik zou wel snel zeker willen weten of er iets aan isolatie tussen komt, want nu kan je er nog bij.
Hoe kom je erbij dat er isolatie geplaatst gaat worden? Er is geen temperatuursverschil tussen de twee ruimten dus er valt weinig te behalen met isolatie.

Het enige wat overblijft is geluid, maar gezien de twee objecten niet zijn verbonden met elkaar zal het wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Wolly schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:47:
[...]

Hoe kom je erbij dat er isolatie geplaatst gaat worden? Er is geen temperatuursverschil tussen de twee ruimten dus er valt weinig te behalen met isolatie.

Het enige wat overblijft is geluid, maar gezien de twee objecten niet zijn verbonden met elkaar zal het wel meevallen.
Wel qua geluid, dus nu het nog kan laat er wat tussen zetten. Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
De vraag over de verzekering was op de dag van onaangekondigde start... Vandaar.

Dan is dat toch niet een gekke vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
[...]

Welke spouw?

En op welke manier zouden ze mijn buitenmuur kunnen gaan gebruiken voor verankering? Want dat is dus niet toegestaan. De metselaar (aardige vent) heeft wel even een paar planken in/tegen mn buitenmuur gehad voor t netjes loodrecht zetten van de kalkstenen. Zijn nu weer weg

Mn buurman is Indiër net als zn kluslui.

Hij heeft 6 weken geleden ooit benoemd dat ie n uitbouw ging doen. Daarna niks meer gehoord

En stond toen 2 weken geleden opeens op maandagmorgen om 7.55 voor de deur dat mn/onze schutting weg moest. Dat heb ik even geweigerd. Toen heb ik in alle stress nog een nulmeting laten verrichten. en dat was op t nippertje want een uur na het nemen van de fotos voor de nulmeting werden en stalen buizen de grond in geheid.

Ik ben dus een beetje op m'n hoede...
Het gat tussen zijn binnenmuur en jouw buitenmuur moet afgedekt worden, dat kan niet zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:49:
[...]

Het gat tussen zijn binnenmuur en jouw buitenmuur moet afgedekt worden, dat kan niet zo blijven.
En wat is daar de normale gang van zaken voor? Op welke manier? En die kalkstenen muur dat is zeker zijn binnenmuur? Dan zou hij mijn buiten muur gebruiken als "zijn" buitenmuur? Mag dat zomaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pennywiser schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Wel qua geluid, dus nu het nog kan laat er wat tussen zetten. Denk ik.
Er zitten nu 3 muren tussen beide ruimtes, inclusief isolatie en een luchtspouw.

Dat is echt wel voldoende hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:52:
[...]

En wat is daar de normale gang van zaken voor? Op welke manier? En die kalkstenen muur dat is zeker zijn binnenmuur? Dan zou hij mijn buiten muur gebruiken als "zijn" buitenmuur? Mag dat zomaar?
Tussen twee woningen is er sprake van twee binnenmuren, jouw buitenmuur is straks nutteloos.

Normaal gezien zou de buitenmuur gesloopt zijn of gebruikt als binnenmuur, maar laten staan kan geen kwaad.

[ Voor 12% gewijzigd door retrey op 14-07-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:04
Ik snap probleem van TS wel. Zodra buurman bezig gaat met de erfafscheiding die mandelig is, zal TS toch echt toestemming kunnen geven. De schutting afbreken, als die mandelig is, is dan niet zonder meer toegestaan.

Maar er ontbreekt context. Want hoe is jouw uitbouw er gekomen? Zolang de buurman niet tegen jouw uitbouw bouwt kun je er nu weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Mijn uitbouw is gemaakt door de verkoper van mijn aangekochte huis (belegger) dus ik heb daar niks mee vandoen gehad. allemaal voor mijn tijd zegmaar.

Mijn buitenmuur staat tegen de erfgrens aan maar wel op mijn grond. Is deze dan mandelig?

Ik begrijp best dat de schutting even wegmoet zodat de metselaar de bakstenen buitenmuur netjes kan voegen. Daar kijken wij immers tegen aan.
Er is ook toegezegd de schutting netjes terug te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:59:
Ik snap probleem van TS wel. Zodra buurman bezig gaat met de erfafscheiding die mandelig is, zal TS toch echt toestemming kunnen geven. De schutting afbreken, als die mandelig is, is dan niet zonder meer toegestaan.
Wat is het probleem dan precies?

Het enige vraagstuk wat ik zou hebben is hoe de afdichting op het dak wordt dichtgezet. Voor de rest gebeurt alles op de grond van de buurman en heeft TS weinig mee te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retrey
TwingyTwingy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:59:

Maar er ontbreekt context. Want hoe is jouw uitbouw er gekomen? Zolang de buurman niet tegen jouw uitbouw bouwt kun je er nu weinig mee.
De buurman heeft in deze situatie alleen een binnenmuur, de spouw moet overdekt worden om het waterdicht te krijgen.

Dat kan niet zonder TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:16:
[...]

De buurman heeft in deze situatie alleen een binnenmuur, de spouw moet overdekt worden om het waterdicht te krijgen.

Dat kan niet zonder TS
Op welke manier heeft hij mij dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:21:
De dakbedekking laten aansluiten, zodat er geen water in de spouw kan komen.

Volkomen normaal :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:21:
[...]

Dit begint op een troll te lijken maar goed.

In de huidige situatie heeft hij alleen een binnenmuur, regen valt in de spouw en slaat via de binnenmuur door.

Hij moet dus de spouw dichtmaken, daarvoor is een aanhechting aan jouw kant nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
eamelink schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:23:
[...]

De dakbedekking laten aansluiten, zodat er geen water in de spouw kan komen.

Volkomen normaal :)
Ik zou opteren voor een balk boven de spouw zodat beide daken fysiek gescheiden zijn.

Het dak van TS is veel ouder en kan dan makkelijker vernieuwd worden zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Ah op die manier. Nu snap ik t

Ik ga ervan uit dat er dus isolatiemateriaal komt tussen de kalksteen muur die net gemaakt is en mijn buitenmuur.

Ten aanzien van de dakbedekking. Heb ik daar een potentieel nadeel van?

Overigens keek ik eens naar de andere zijde van zn uitbouw. Daar hebben de buren ook een uitbouw. Groot verschil is daar echter dat die buitenmuur van de uitbouw van mijn overmuren op zijn erf staat. Aan die kant heeft de metselaar die kalksteen muur direct tegen de buitenmuur gezet van mn overbuurman.

[ Voor 40% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:26:
[...]

Ik zou opteren voor een balk boven de spouw zodat beide daken fysiek gescheiden zijn.

Het dak van TS is veel ouder en kan dan makkelijker vernieuwd worden zonder problemen.
Wat bedoel je met een balk boven de spouw?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:33:
[...]

Wat bedoel je met een balk boven de spouw?
Loop gewoon die kant op, joh. Zij kunnen je wel vertellen hoe ze deze kant gaan afwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:58

Dentheman

Zie signature

zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:27:
Ah op die manier. Nu snap ik t

Ik ga ervan uit dat er dus isolatiemateriaal komt tussen de kalksteen muur die net gemaakt is en mijn buitenmuur.
Daar zou ik pas vanuit gaan als je dat als antwoord op je vraag aan de buurman hebt gekregen :+

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
eLScha schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Loop gewoon die kant op, joh. Zij kunnen je wel vertellen hoe ze deze kant gaan afwerken.
Dat moet hij dus niet doen!

Daarnaar toe lopen en uitleg vragen is natuurlijk de eerste stap maar nooit de aannemer van de buren op zijn blauwe ogen geloven.

Geen goed uitgewerkt plan dan kom je niet op mijn dak.

Dit soort aanhechtingen zijn niet een kwestie van simpelweg erop plakken, daar komt ellende van!

[ Voor 10% gewijzigd door retrey op 14-07-2025 17:47 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
[...]

en zelf ook niks meer gevraagd kennelijk en nu is het zover en dan moeten wij vanaf ons toetsenbord vragen beantwoorden die je buurman of de gemeente zo kan beantwoorden. Loop naar die man toe, zeg dat je wat geschrokken bent dat er nu ineens gebouwd wordt en dat je graag zou eten hoe de aansluitingen aan jouw kant gemaakt gaan worden.

Dan kom je daarna terug achter je toetsenbord en dan vertel je ons hoe het gegaan was.

Als de rest hier ook stopt met reageren op een topic wat eigenlijk onnodig is dan lezen we straks wel hoe het gegaan is 1 voordeur verderop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:55
Wij hebben 10 jaar geleden ook zo tegen onze buren aangebouwd.

De buren hadden een sprong in de woning omdat ze: buitenblad / spouw / isolatie / binnenblad moeten maken vanaf de erfgrens naar binnen. Wij alleen dus: spouw / isolatie / binnenblad. In de woning hierdoor geen sprong t.p.v. de uitbouw.

Constructie bleef en moet volledig los van de buitenmuur van de buren, koppelen wil je ook zeker niet. Als je gaat slopen moet dat van de buren nog blijven staan. Echter moet je op het dak toch een verbinding met elkaar maken en de boel dichtplakken om water in de spouw tegen te gaan. En je gevelmetselwerk metsel je ook tegen de buren aan.

Hoe de aannemer dit toen had gedaan heeft weet ik niet exact, maar zoiets volgens onderstaande foto. Hij moet toch iets op jou dak gaan aanpassen. Dicht zit het iig wel. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ypAnxSJVuf8grfLDEIyt4_nQGs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r5eirB4PSsZK6gYou0jUKUY9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
Anunnaki schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:05:
Wij hebben 10 jaar geleden ook zo tegen onze buren aangebouwd.

De buren hadden een sprong in de woning omdat ze: buitenblad / spouw / isolatie / binnenblad moeten maken vanaf de erfgrens naar binnen. Wij alleen dus: spouw / isolatie / binnenblad. In de woning hierdoor geen sprong t.p.v. de uitbouw.

Constructie bleef en moet volledig los van de buitenmuur van de buren, koppelen wil je ook zeker niet. Als je gaat slopen moet dat van de buren nog blijven staan. Echter moet je op het dak toch een verbinding met elkaar maken en de boel dichtplakken om water in de spouw tegen te gaan. En je gevelmetselwerk metsel je ook tegen de buren aan.

Hoe de aannemer dit toen had gedaan heeft weet ik niet exact, maar zoiets volgens onderstaande foto. Hij moet toch iets op jou dak gaan aanpassen. Dicht zit het iig wel. :)

[Afbeelding]
Gevel metselwerk is inderdaad een goede, is hier nog niet besproken.

Ook daarvoor is TS nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Bedoel je met gevel metsel werk het deel van de uitbouw dat langer is dan onze uitbouw?

Ik zal eens vragen of ik de bouwtekening mag zien.

En voorlopig geen toestemming geven om iets aan mijn uitbouw te veranderen. Niet handig van hem. Want ik ben binnenkort wel 3 weken weg vanwege vakantie n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:11:
Bedoel je met gevel metsel werk het deel van de uitbouw dat langer is dan onze uitbouw?

Ik zal eens vragen of ik de bouwtekening mag zien.

En voorlopig geen toestemming geven om iets aan mijn uitbouw te veranderen.
Jouw uitbouw en zijn uitbouw moeten met elkaar verbonden worden om de spouw te dichten.

De spouw moet dus van boven en aan de kopse kant dicht zijn.

We hebben het hier over de gevel! Binnenmuren mogen juist NIET verbonden zijn.
Niet handig van hem. Want ik ben binnenkort wel 3 weken weg vanwege vakantie
ik heb een sterk vermoeden wanneer deze werkzaamheden uitgevoerd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:17:
[...]

Jouw uitbouw en zijn uitbouw moeten met elkaar verbonden worden om de spouw te dichten.

De spouw moet dus van boven en aan de kopse kant dicht zijn.

We hebben het hier over de gevel! Binnenmuren mogen juist NIET verbonden zijn.

Wat bedoel je hier mee in deze situatie?

[...]
ik heb een sterk vermoeden wanneer deze werkzaamheden uitgevoerd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Even gesproken met de buurman.

Hij meldt dat er in de loze ruimte isolatie materiaal komt.

Hoe de dak aansluiting gemaakt wordt kon hij niet zeggen.

Wel vindt bij de de muur van onze reeds bestaande uitbouw een gemeenschappelijk muur is. Klopt dit? Ook al staat de muur volledig op onze grond?

Ik heb nu gezegd dat ik een tekening of op papier wil zien hoe de dakaansluiting gemaakt wordt voordat ik er toestemming voor geef. Is dat overdreven of erg normaal?
De buurman geeft aan geen bouwtekeningen te willen laten zien? Dit is ook wat vreemd lijkt me.

Trouwens toen wij deze woning (net gerenoveerd dus "nieuw") kochten was de dakbedekking van de uitbouw heel slecht aangelegd door de verbouwers (voor dat wij t huis kochten dus) we kwamen er een jaar na de aankoop achter en hebben toen de hele dakbedekking van de uitbouw laten vervangen (gelukkig op kosten van de verkoper onder mom van verbogen gebrek)

Dus even nog concreet de 2 vragen:

1. De muur van onze reeds bestaande uitbouw is dit een gemeenschappelijk muur?

2. In hoeverre moet ik op mn kop gaan staan voor een bouwtekening of iets op zwart wit voordat hij aan onzer dakbedekking/dak gaat klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
Huidige situatie :
--------------------------------------------------------
| | | | | |
| | Woning L | Scheidings- | Woning R | |
| | Uitbouw | muur (spouw)| Uitbouw | |
| | | | | |
------------------ hier zit niks --------------

Toekomstige situatie:

VOORGEVELAANZICHT:
| | | | | |
| | Woning L | Scheidings- | Woning R | |
| | Uitbouw | muur (spouw)| Uitbouw | |
| | | | | |

Stel je voor dat de stippellijn je achtergevel is.

Op dit voorbeeld is de spouwmuur open aan de kopse zijde, de gevelsteen loopt niet door.

Afbeeldingslocatie: https://sdmntprsouthcentralus.oaiusercontent.com/files/00000000-87f8-61f7-a8bc-e645c778d1bc/raw?se=2025-07-14T18%3A26%3A25Z&sp=r&sv=2024-08-04&sr=b&scid=f629069b-bbae-5e13-8ede-ffbb8bd6b95d&skoid=5c72dd08-68ae-4091-b4e1-40ccec0693ae&sktid=a48cca56-e6da-484e-a814-9c849652bcb3&skt=2025-07-13T22%3A12%3A36Z&ske=2025-07-14T22%3A12%3A36Z&sks=b&skv=2024-08-04&sig=1JfDF4nVfDYKV3dxagqdHIsrnnTXeG5rNSBm9OgWRuk%3D

In dit voorbeeld zie je dat de gevelsteen doorloopt, de verticale lijn symboliseert de spouwmuur,

Afbeeldingslocatie: https://sdmntpreastus2.oaiusercontent.com/files/00000000-bcb4-61f6-8487-d9a1f6d3e5e4/raw?se=2025-07-14T18%3A35%3A44Z&sp=r&sv=2024-08-04&sr=b&scid=1519ce7c-ca3a-5800-a112-32722af02383&skoid=5c72dd08-68ae-4091-b4e1-40ccec0693ae&sktid=a48cca56-e6da-484e-a814-9c849652bcb3&skt=2025-07-14T10%3A15%3A49Z&ske=2025-07-15T10%3A15%3A49Z&sks=b&skv=2024-08-04&sig=qCau2UxTbRFFmfhzt/JARjcrjErKwI33r5WtfGls23E%3D

[ Voor 39% gewijzigd door retrey op 14-07-2025 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:06:
Even gesproken met de buurman.

Hij meldt dat er in de loze ruimte isolatie materiaal komt.
Dat is prima
Hoe de dak aansluiting gemaakt wordt kon hij niet zeggen.
Dat is foute boel, dat gaat waarschijnlijk dom plakken worden.
Wel vindt bij de de muur van onze reeds bestaande uitbouw een gemeenschappelijk muur is. Klopt dit? Ook al staat de muur volledig op onze grond?
Nee, hij staat op eigen grond dus niet mandelig, laat hem maar verjaring aantonen.
Ik heb nu gezegd dat ik een tekening of op papier wil zien hoe de dakaansluiting gemaakt wordt voordat ik er toestemming voor geef. Is dat overdreven of erg normaal?
De buurman geeft aan geen bouwtekeningen te willen laten zien? Dit is ook wat vreemd lijkt me.
veel aannemers werken zonder precieze tekening, kwestie van copy paste. Niet mee akkoord gaan.
Trouwens toen wij deze woning (net gerenoveerd dus "nieuw") kochten was de dakbedekking van de uitbouw heel slecht aangelegd door de verbouwers (voor dat wij t huis kochten dus) we kwamen er een jaar na de aankoop achter en hebben toen de hele dakbedekking van de uitbouw laten vervangen (gelukkig op kosten van de verkoper onder mom van verbogen gebrek)
Dan nog zal jouw dakbedekking ouder zijn dan de zijne, eis daarom dat er een opstand(bijvoorbeeld een balk) op de erfgrens op het dak komt, daartegen plak je de dakbedekking. Zo heb je geen last van elkaars lekkages, plak je geen nieuwe dakbedekking op oude(daar zitten risico`s aan) en kun je zelf beslissen wanneer je het laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:44:
[...]

Dat moet hij dus niet doen!

Daarnaar toe lopen en uitleg vragen is natuurlijk de eerste stap maar nooit de aannemer van de buren op zijn blauwe ogen geloven.

Geen goed uitgewerkt plan dan kom je niet op mijn dak.

Dit soort aanhechtingen zijn niet een kwestie van simpelweg erop plakken, daar komt ellende van!
En hoe kom je aan dat plan zonder erheen te lopen? Een aangetekende brief? Ga toch fietsen. De basis is even die kant op gaan en vragen wat er precies gaat gebeuren. Precies wat de TS nu hier doet, maar het dan even aan degene die wel weet wat er staat te gebeuren. Dat betekent niet dat je toestemming geeft.

Edit: ik lees nu pas de post dat TS naar de buurman gelopen is. Mooi zo :-)

[ Voor 4% gewijzigd door eLScha op 14-07-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
eLScha schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:19:
[...]

En hoe kom je aan dat plan zonder erheen te lopen? Een aangetekende brief? Ga toch fietsen. De basis is even die kant op gaan en vragen wat er precies gaat gebeuren. Precies wat de TS nu hier doet, maar het dan even aan degene die wel weet wat er staat te gebeuren. Dat betekent niet dat je toestemming geeft.
Is het misschien mogelijk om te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:13:
[...]

Dat is prima

[...]
Dat is foute boel, dat gaat waarschijnlijk dom plakken worden.

[...]
Nee, hij staat op eigen grond dus niet mandelig, laat hem maar verjaring aantonen.

[...]
veel aannemers werken zonder precieze tekening, kwestie van copy paste. Niet mee akkoord gaan.

[...]
Dan nog zal jouw dakbedekking ouder zijn dan de zijne, eis daarom dat er een opstand(bijvoorbeeld een balk) op de erfgrens op het dak komt, daartegen plak je de dakbedekking. Zo heb je geen last van elkaars lekkages, plak je geen nieuwe dakbedekking op oude(daar zitten risico`s aan) en kun je zelf beslissen wanneer je het laten vervangen.
Wat een bangmakerij, dat dak van TS is 5 jaar oud daar kan prima een aansluiting op worden gemaakt.

Wel met je eens dat een opstand het beste is, zeker gezien de staat van denken van topicstarter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
Wolly schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:24:
[...]

Wat een bangmakerij, dat dak van TS is 5 jaar oud daar kan prima een aansluiting op worden gemaakt.

Wel met je eens dat een opstand het beste is, zeker gezien de staat van denken van topicstarter.
Ik zou me toch maar eens gaan verdiepen in hoe dit soort aannemers dit oplossen.

Ik zie elke dag de gevolgen van aannemers die op de goedkoopste manier dit soort aansluitingen maken, gewoon plakken op het dak van de buren(vaak alleen bezemschoon) en de naden voljakkeren met dak mastiek.

Dat zou ik niet willen. Laat de aannemer maar met een goed plan komen of inderdaad een opstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:08
Ik snap hetwel. Buurman begint zonder overleg of noemenswaardige toelichting te bouwen naast zijn huis. Daar zou ik ook zenuwachtig van worden.

Dat de man naast jou niet communiceert betekent niet dat jij dat niet hoeft te doen. Blijf vriendelijk, laat merken dat je hem zijn aanbouw gunt. Je lijkt nu vooral op eigen belangen gericht, dat is logisch gezien het niet communiceren. Buurman denkt dan ook, zeur niet zo.

Meestal krijg je dan meer los, dan wanneer je vraagt of de buurman goed verzekerd is. Makkelijk gezegd, ik weet het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zimmert
Mijn buurman was erg stellig dat dit een gemeenschappelijke muur is. Toch komt onze uitbouw niet verder dan halverwege de oorspronkelijke muur zoals hier te zien is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO3j_0nr83Wbhqu2gF51YbDh7KU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vYB28AEYovHeXifzBGFjvimz.gif?f=fotoalbum_large

Waar zit nu het gelijk?

En ik ga morgen proberen de aannemer te spreken. Is het dan "normaal" om een tekening te vragen over hoe hij de connectie wil maken.?

Hoe wordt zo'n opstand aangesloten? Ik wil ook niet dat er dan opeens in mijn buitenmuur geboord gaat worden.

Ik wil eigenlijk niet dat er iets met mijn dakbedekking gebeurt dat voor mij nadelige gevolgen kan hebben. Echt veel te veel ellende met lekkage gehad toentertijd.

En ik heb dus inderdaad over de verzekering van de aannemer een vraag gesteld toen uit het niets de hei machine via de achtertuin kwam aanrijden. Als antwoord kreeg ik toen: deze aannemer heeft bij twee kennissen van mij een mooie uitbouw gemaakt.

Dat zette te denken.

Mijn buurman had gewoon ergens de afgelopen weken de planning en zn plannen moeten delen. Nu dat allemaal niet is gebeurd krijgt ie kritisch tegengas. Hij vindt idd dat ik t wat moeilijk maak. Maar goed te eigengoed bescherming zal ik maar zeggen...

[ Voor 21% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:35:
Mijn buurman was erg stellig dat dit een gemeenschappelijke muur is. tocht komt onze uitbouw niet verder dan de oorspronkelijke muur zoals hier te zien is

[Afbeelding]

Waar zit nu het gelijk?

En ik ga morgen proberen de aannemer te spreken. Is het dan "normaal" om een tekening te vragen over hoe hij de connectie wil maken.?

Hoe wordt zo'n opstand aangesloten? Ik wil ook niet dat er dan opeens in mijn buitenmuur geboord gaat worden.

Ik wil eigenlijk niet dat er iets met mijn dakbedekking gebeurt dat voor mij nadelige gevolgen kan hebben. Echt veel te veel ellende met lekkage gehad toentertijd.
Daarom de opstand, zie het als een balk op de scheidingslijn waar tegen de dakbedekking word geplakt.

Op die manier houd je twee daken ipv 1 gedeeld dak en gaan ze vooral niet prutsen aan jouw dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
En waar komt die balk dan precies?

En als mijn buitenmuur "privé" bezit is mag hij dan wel zomaar die spouw ertegen aanmaken?

Of überhaupt er tegen aanbouwen en mijn dakbedekking aantasten?

[ Voor 70% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:43:
Idealiter bovenop de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Wolly schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:55:
[...]

Idealiter bovenop de erfgrens.
En hoe wordt deze dan vastgemaakt/bevestigd?

Ben enigszins gestressed over deze zaken omdat alles dus zonder overleg aangezwengeld is.

Heel fijn dat jullie zo meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:43:

En als mijn buitenmuur "privé" bezit is mag hij dan wel zomaar die spouw ertegen aanmaken?

Of überhaupt er tegen aanbouwen en mijn dakbedekking aantasten?
De spouw is de loze ruimte tussen jouw muur en zijn muur, er van uit gaande dat zijn muur op zijn grond staat. Hij heeft dus geen spouw er tegen aan gebouwd.

Er zijn twee zaken waar hij jouw voor nodig heeft:

1. De aansluiting van de daken en vooral boven de spouw.

2. De gevel die moet doorlopen naar jouw toe om de spouw te sluiten.

Concentreer je daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:02:
[...]

De spouw is de loze ruimte tussen jouw muur en zijn muur, er van uit gaande dat zijn muur op zijn grond staat. Hij heeft dus geen spouw er tegen aan gebouwd.

Er zijn twee zaken waar hij jouw voor nodig heeft:

1. De aansluiting van de daken en vooral boven de spouw.

2. De gevel die moet doorlopen naar jouw toe om de spouw te sluiten.

Concentreer je daarop.
Bedoel je met punt 2 de achtergevel van de eerste en tweede etage?

En ik wil dus eigenlijk dat er zo min mogelijk op mijn grond gebeurd?

En wat denk je van de buitenmuur van mijn uitbouw. Privé of mandeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:57:
[...]

En hoe wordt deze dan vastgemaakt/bevestigd?

Ben enigszins gestressed over deze zaken omdat alles dus zonder overleg aangezwengeld is.

Heel fijn dat jullie zo meedenken!
Normaal heb je 3 opstanden links, midden en rechts.

De twee zij opstanden worden dan verbonden met bijvoorbeeld een stuk hout, waar tegen de bedekking word geplakt. Daarmee creëer je een soort balk.

Bij schuurtjes met een gedeeld dak kiezen we er vaak voor om letterlijk een houtenbalk op het dak te leggen.

Jij hebt op het oog een goede opstand, je buurman zal dat waarschijnlijk ook doen. Dan is het een kwestie van dichtmaken en beplakken.

[ Voor 10% gewijzigd door retrey op 14-07-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:05:
[...]

Bedoel je met punt 2 de achtergevel van de eerste en tweede etage?

En ik wil dus eigenlijk dat er zo min mogelijk op mijn grond gebeurd?

En wat denk je van de buitenmuur van mijn uitbouw. Privé of mandeling?
Zie retrey in "Buitenmuur van mijn uitbouw"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zimmert
Nou ik hoor in ieder geval duidelijk uit al jullie advies dat ik zeker een bouwtekening kan vragen/eisen voordat er überhaupt iemand aan onze uitbouw komt.

En dan met name de dakbedekking geen kans op schade heeft

Ik wil ook niet dat er iets gebeurd in onze afwezigheid van vakantie.

Maar ik ben ook erg benieuwd naar jullie mening over de buitenmuur! Als deze niet mandelig is had hij dan niet überhaupt toestemming moeten vragen voordat dit allemaal in gang werd gezet.

Nu heeft hij mss geen inspring in zijn woning maar wij wel meer potentieel last/gedoe

[ Voor 32% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:12:
[...]

Dit laatste begrijp ik niet geheel?
Als je die post bekijkt dan worden al je vragen beantwoord , inclusief chatgpt tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:11:
Nou ik hoor in ieder geval duidelijk uit al jullie advies dat ik zeker een bouwtekening kan vragen/eisen voordat er überhaupt iemand aan onze uitbouw komt.

En dan met name de dakbedekking geen kans op schade heeft

Ik wil ook niet dat er iets gebeurd in onze afwezigheid van vakantie.
Vergeet dat maar, als ik de buurman zo inschat zijn de pijnpunten verholpen na je vakantie. >:) >:)

Daarnaast hou op over de buitenmuur, die gebruikt hij niet en leid af van het gene jij je echt druk over moet maken.

[ Voor 10% gewijzigd door retrey op 14-07-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Vergeet dat maar, als ik de buurman zo inschat zijn de pijnpunten verholpen na je vakantie. >:) >:)
Daar geef ik dan simpelweg geen toestemming voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:14:
[...]

Als je die post bekijkt dan worden al je vragen beantwoord , inclusief chatgpt tekeningen.
Sorry toch lastig. ben niet genoeg onderlegd vrees ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:07
Pff wat een herkenbaar topic. Bij ons was het een buurvrouw die ineens 6 Chinees sprekende mannen in de tuin had en vrolijk Osb panelen tegen onze uitbouw wilden aanschroeven. Toch maar even gevraagd wat ze gingen doen... bleek dat ze een aanbouw bij de buurvrouw gingen plaatsen.
Hij wilde die vastmaken aan die van ons en niet heien terwijl alles hier ivm de ondergrond geheid moet worden.
Daaroo gezegd dat hij direct moest stoppen. Hij niet aan mijn muur mocht komen.

Ik heb toen de gemeentelijke bouwinspecteur ingeschakeld en die heeft het werk hiernaast stil gelegd.
Die heeft ze vervolgens gedwongen tekeningen met berekeningen te laten tonen. Ook heeft hij toen het heien afgedwongen.

Uiteindelijk is er nu naast onze uitbouw eenn eigen buitenmuur gemetseld en deze verbinding is aan de zicht zijde dicht gevoegd. Maar eigenlijk staat er een volledig losse uitbouw direct naast onze uitbouw. Het daknis inderdaad gewoon overlapt met dakbedekking.

Wel leuk als er zo'n bijzondere aannemer aan de slag gaat.
Mijn tip is goed opletten en schakel desnoods de bouwinspecteur in.
In ieder geval succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Daar geef ik dan simpelweg geen toestemming voor
Ik betwijfel ten zeerst of dat indruk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zimmert
Als ik dat zwart op wit zet lijkt me dat wel juridisch geldig. Zeker omdat ik dus t idee heb dat ze dingen met onze privé muur gaan doen danwel met onze dakopbouw.

[ Voor 8% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:32
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:35:
Mijn buurman was erg stellig dat dit een gemeenschappelijke muur is. Toch komt onze uitbouw niet verder dan halverwege de oorspronkelijke muur zoals hier te zien is
Is dat op eigen terrein, of op de erfgrens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Onze buitenmuur van de uitbouw loopt tot halverwege de achtergevel. Zie nogmaals de foto

We wonen in een rijtjes huis. Alle woningen hebben zo’n soort tussenmuir aan de voor en achterzijde.

[ Voor 11% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 20:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:21:
Als ik dat zwart op wit zet lijkt me dat wel juridisch geldig. Zeker omdat ik dus t idee heb dat ze dingen met onze privé muur gaan doen.
Voor de allerlaatste keer!

Jouw buitenmuur speelt geen enkele rol in de conflict, hij is simpelweg overbodig geworden en had net zo goed gesloopt kunnen worden.(Dat doen we meestal bij dit soort klussen).

Jouw probleem zit hem volledig in het afsluiten van de spouw.

1. Het correct aanhechten van het dak en sluiten van de spouw, bij voorkeur via de balk methode.

2. Zijn achtergevel moet aansluiten op jouw gevel zodat de spouw ook aan de kopse kant is gesloten.

De rest speel jij geen rol in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Dan lijkt t me niet meer dan normaal dat een bouwtekening te zien krijg over de manier van aansluiten van deze twee zaken.

Ik ga die lui niet op hun praatjes geloven.

Bij wie kan ik zo’n tekening dan t beste verifiëren.

En dat ik, of iemand anders, aanwezig is als dat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
Ik betwijfel ten zeerst of er een uitgebreide tekening bestaat.

Voor aannemers is dit copy pasted en meestal is het vergunningsvrij.

Bij mijn oude werkgever hebben we honderden van dit soort uitbouwen geplaatst, vaak alleen met een tekening met wat maten en wat zuinige technische vereisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zimmert
Maar goed, hij zal toch mij toestemming moeten hebben voordat hij aan de mij uitbouw gaat rommelen. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
had er al iemand rechtsbijstandverzekering geroepen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Nou dat vind ik wel een stap verder.

Of is dit juist nu wel verstandig om toen?

Ik wil best mee werken maar t wordt nu door de strot geduwd zonder duidelijk planning uitleg etc.

En ik ben bezorgd over schade aan mijn eigendommen.

Vandaar al deze stress en sores.

[ Voor 9% gewijzigd door zimmert op 14-07-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:26:
[...]

Voor de allerlaatste keer!

Jouw buitenmuur speelt geen enkele rol in de conflict, hij is simpelweg overbodig geworden en had net zo goed gesloopt kunnen worden.(Dat doen we meestal bij dit soort klussen).

Jouw probleem zit hem volledig in het afsluiten van de spouw.

1. Het correct aanhechten van het dak en sluiten van de spouw, bij voorkeur via de balk methode.

2. Zijn achtergevel moet aansluiten op jouw gevel zodat de spouw ook aan de kopse kant is gesloten.

De rest speel jij geen rol in.
Waarom zou je dan mijn buitenmuur op mijn grond slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Waarom zou je dan mijn buitenmuur op mijn grond slopen?
Hoeft niet, hij is alleen overbodig.

Je hebt nu binnenmuur spouw buitenmuur spouw binnenmuur.

Normaal heb je binnenmuur spouw binnenmuur tussen de twee woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Ik vind t al irritant dat ie bij hoog en laag beweert dat t een gemeenschappelijke muur is. Staat toch echt op mijn grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:54:
Nou dat vind ik wel een stap verder.

Of is dit juist nu wel verstandig om toen?

Ik wil best mee werken maar t wordt nu door de strot geduwd zonder duidelijk planning uitleg etc.

En ik ben bezorgd over schade aan mijn eigendommen.

Vandaar al deze stress en sores.
Ga morgen naar de aannemer en zeg dat je akkoord gaat mits:

1. Zij kiezen voor een opstand, jij hebt er al een, hun zullen er een moeten creëren en dan afdichten. Ze zullen dan wat bedekking branden tegen jouw dak en de nieuwe opstand. Aangezien dat een nieuwe laag is bovenop de bestaande is het risico niet zo groot.

2. Je een duidelijk plan wilt voor het doortrekken van de achtergevel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:00:
Ik vind t al irritant dat ie bij hoog en laag beweert dat t een gemeenschappelijke muur is. Staat toch echt op mijn grond.
Een muur op de erfgrens die onderdeel is van een bouwwerk is NOOIT mandelig.

Dus of de grond nu wel of niet van jouw is maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
retrey schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Ga morgen naar de aannemer en zeg dat je akkoord gaat mits:

1. Zij kiezen voor een opstand, jij hebt er al een, hun zullen er een moeten creëren en dan afdichten. Ze zullen dan wat bedekking branden tegen jouw dak en de nieuwe opstand. Aangezien dat een nieuwe laag is bovenop de bestaande is het risico niet zo groot.

2. Je een duidelijk plan wilt voor het doortrekken van de achtergevel.
De achtergevels zijn dus niet gelijk. Mijn uitbouw is 3 meter diep. Die van m’n buren wordt 4 meter.

En deze info zwart op wit verkrijgen. Dat is best te vragen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:07:
[...]

De achtergevels zijn dus niet gelijk. Mijn uitbouw is 3 meter diep. Die van m’n buren wordt 4 meter.

En deze info zwart op wit verkrijgen. Dat is best te vragen lijkt me?
Dat maakt niet uit, de spouw moet gesloten worden! En je buurman heeft daar een groot belang bij gezien hij geen buitenmuur heeft, die jij wel nog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Begrijpelijk. Ik maak me zelf de grootste zorgen over m’n dak(bedekking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Maar wat is hij van plan bij de laatste meter dan? Welke buitenafwerking voor de kalkzandsteen? Want daar komt jouw buitenmuur in ieder geval niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:12:
Begrijpelijk. Ik maak me zelf de grootste zorgen over m’n dak(bedekking)
Als je kiest om een balk te creëren, dus aan beide zijde een opstand die je verbind en daarna bedekt is het risico klein.

Ze branden dan een nieuwe laag gedeeltelijk over de oude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
TwingyTwingy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:13:
Maar wat is hij van plan bij de laatste meter dan? Welke buitenafwerking voor de kalkzandsteen? Want daar komt jouw buitenmuur in ieder geval niet meer.
Voor die meter verschil moet hij inderdaad een gevel voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmert
Ik heb t idee dat bij de laatste meter meer uitstekende uitbouw er een bakstenen buitenmuur komt. Daarom mss steken er van die ijzeren dingen uit in dat deel van de gemetselde kalkstenenmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
zimmert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:29:
Ik heb t idee dat bij de laatste meter meer uitstekende uitbouw er een bakstenen buitenmuur komt. Daarom mss steken er van die ijzeren dingen uit in dat deel van de gemetselde kalkstenenmuur.
Dat zijn spouwankers, bedoeld om buiten en binnen muur te verbinden.

Op wie zijn grond komt dat stukje muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:03
en is er geen vergunning nodig voor een dergelijke aanbouw? Zou je bij de gemeente naar kunnen informeren of voor toekomstige situaties en deze vooral voor zijn: Omgevingsalert app downloaden op je telefoon. Dan zie je alle aanvragen voor omgevingsvergunningen als je gemeente meedoet in de app.

Sowieso op deze manier te werk (je buurman) gaan en met elkaar omgaan als buren, daar word je gewoon verdrietig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
El Capitan schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:34:
en is er geen vergunning nodig voor een dergelijke aanbouw? Zou je bij de gemeente naar kunnen informeren of voor toekomstige situaties en deze vooral voor zijn: Omgevingsalert app downloaden op je telefoon. Dan zie je alle aanvragen voor omgevingsvergunningen als je gemeente meedoet in de app.

Sowieso op deze manier te werk (je buurman) gaan en met elkaar omgaan als buren, daar word je gewoon verdrietig van.
Gaat hoogstwaarschijnlijk om een vergunningvrije uitbouw van 4 meter aan de achterzijde. Daarom zijn er ook geen bouwtekeningen.
Pagina: 1 2 3 Laatste