Uitbouw buurman gebruikt zonder toestemming onze muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Onze buren willen uitbouwen. An sich helemaal geen punt, ze hebben dit maanden geleden gemeld omdat er wat overlast door de bouwactiviteiten zou ontstaan maar dat moet uiteraard ook kunnen.

Vorige week zijn ze gestart met heel veel zand weggraven. Ook geen punt. Omdat ik me afvroeg hoe ze het precies zouden gaan bouwen heb ik aangebeld met de vraag of ze onze muur nog gaan raken, aangezien onze muur langs een deel van hun tuin loopt. Daarbij werd me verteld dat onze muur niet gebruikt zou worden maar dat er een muur langs zou worden gezet. Helemaal prima dus. Ik vroeg nog wel hoe dan de dakbedekking daarvan zou gaan worden en dat zou de buurman na gaan vragen.

Er zijn wat voorbereidende werkzaamheden geweest maar nu is men echt begonnen. Ik werk vandaag thuis en mij valt ineens op dat dat boren toch anders klinkt dat verwacht. Nu blijkt de bouwvakker in kwestie een frame aan onze muur vast aan het zetten te zijn. Ik heb hem gevraagd daarmee te stoppen, hij gaat bellen en nu zullen straks de buren wel langskomen.

Ik vermoed dat ze verkeerd in het kadaster gekeken hebben en dachten dat wij die muur deelden, dat is echter niet zo.

Nou hoef ik ook niet per se heel moeilijk te doen, als die uitbouw goed wordt gemaakt gaan wij er weinig last van hebben maar ik vind dit 1) niet netjes, wel melden dat je gaat uitbouwen maar niet delen dat je de muur van je buren gaat gebruiken en 2) niet tof als het impact op de waarde van ons huis heeft.

Ik wacht eerst maar even op de buren, ik denk dat ik zo maar even een briefje door de bus doe dat we gaarne wat tekst en uitleg willen en dat we ze verzoeken de bouw voorlopig te stoppen.

Wat is hierbij reëel? Een makelaar vragen of wat men wil realiseren (mits goed uitgevoerd) impact op de waarde van ons huis heeft en een andere aannemer vragen of die wil beoordelen of het werk deugdelijk wordt uitgevoerd? Dit alles op kosten van de buren die willen uitbouwen? En als dan blijkt dat de waarde van ons huis X minder wordt stellen dat de buren dat verschil moeten betalen?

Als ik de buurman was zou ik 'oeps, sorry' zeggen en de bouwplannen zo aanpassen dat men onze muur niet nodig heeft, dat lijkt me ook bouwtechnisch niet moeilijk. We gaan het zien.

Iemand ervaringen of andere zienswijzen?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ik verwacht niet dat de waarde heel snel zal dalen door een verbinding tussen twee uitbouwen; maar ik zou vooral bang zijn voor de overdracht van (contact)geluid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een nadeel kan zijn als zij de muur gaan gebruiken is contact geluid. Als ze een muur er naast gaan zetten met tussenruimte heb je weinig last van contact geluid, maar als een frame aan jouw muur maken en daar hun muur direct aan verbinden krijg je wel contact geluid.

Dat is iets waar je denk ik wel voor wilt waken. En hoe gaat men om als er door werkzaamheden van hun er beschadigingen ontstaan bij jou? (scheuren in muren door trillingen bijvoorbeeld).

Ik neem aan dat je buren wel weten dat het jouw muur is op jouw terein? dan had de bouwer het ook moeten weten, neem aan dat ze de plannen gaan door bespreken met hoe ze het één en ander gaan realiseren... je wilt tenslotte weten waar je voor betaald...

[ Voor 22% gewijzigd door ronaldmathies op 20-02-2019 15:07 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34
Zonder toestemming in andermans bezit boren: altijd fout. Terecht dat je wilt weten waar je aan toe bent. Ik denk dat de aannemer tekst en uitleg moet geven. Daarbij is het mogelijk zo dat jullie een muur hebben moeten neerzetten, en dat de volgende partij daarvan profiteert door alleen maar aan te haken door dat ze nu al een een muur hebben, want zo te horen wordt het enkelsteens, ik zou dat persoonlijk niet willen. Eigen muur met isolatie ertussen evt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Simpel zonder toestemming mogen ze niet aan jouw muur zitten.

Dus alle huidige schade mag je al gaan verhalen. Er zitten nu al gaten in. Dus dat moet hersteld worden en gechecked dat het geen vocht of andere issues opleverd. Kosten bouwer/buurman.

Denk je waarde daling niet al te groot zal zijn if any. (gokje)

Jouw grote nadeel zou contact geluid zijn en jouw muur is misschien niet stevig genoeg om 2 daken te laten steunen. Dus bouwkundig kunnen nogal wat issues ontstaan. Plus scheefzakken van jouw muur.

Dus de buurman heeft wat uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
De kans op contactgeluid betekent eigenlijk dat we hier gewoon helemaal niet aan mee moeten werken dus.

De situatie is plattegrondtechnisch wat apart, het huis van de buren staat haaks op dat van ons, ze gaan nu uitbouwen tot wat al de achtergevel van ons huis is. Bij ons staan daar al 3 etages bovenop, vandaar dat wij uitbouwen tot aan die achtergevel geen enkel punt vinden, daar zien we namelijk niets van. Hun tuin grenst verder aan onze parkeerplaats/achterom, ons terras zit op de 1e etage aan de woonkamer.

Huidige constructie afbreken, schade herstellen en een losse muur tegen die van ons aanbouwen gaat dan mijn insteek zijn. Lijkt me het handigst voor iedereen, kan de buurman door en hoeven wij verder geen mening over te hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Jheroun op 20-02-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34
Het handigst is om vereniging eigen huis de vraag eens te stellen. Ik weet niet of je lid bent?

https://www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 20-02-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies de huidige oplossing afbouwen en fixen zodat jouw muur weer netjes is en dan kan de buurman weer verder. Dat is het makkelijkste.

Ik zou wel even checken of direct naar jouw muur bouwen (inclusief fundering) niet een risico opleverd voor jouw muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:10

Rmg

https://www.rechtenvastgo...bruik-van-andermans-muur/
https://www.rechtenvastgo...mandelige-muur-fundering/

Het is niet zomaar uitgesloten dat hij gewoon in "jouw" muur mag boren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:20
Ik zou het ook niet wenselijk vinden. Via mijn bijkeuken hoor ik ook redelijk veel van de buren. Ook een gedeelde muur. Gelukkig zit er een deur tussen met de keuken.

[ Voor 56% gewijzigd door LordSinclair op 20-02-2019 15:34 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:11
Er is toch een vergunning afgegeven? Wat staat daarin?
Als de constructie daarin duidelijk jouw buitenmuur gebruikt en je hebt geen bezwaar gemaakt dan zou ik mij toch zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dan nog moet je toestemming hebben vergunning of niet. Maar goed zou zeker even eigen huis bellen als je lid bent. Of je rechtbijstands verzekering.

Deze materie is niet zo simpel als het lijkt.

Oh en kleine tip zoals het lijkt is de buurman van geen kwaad bewust en lijkt het gewoon een foutje te zijn. Dus ga rustig uitzoeken en niet met een gestrekt been er in. Maar zoek wel uit wat jouw rechten zijn. Buren ruzies zijn altijd vervelend en moet je proberen zo veel mogelijk te vermijden.

[ Voor 43% gewijzigd door MeZZiN op 20-02-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Rmg Dank, een van die twee had ik al gelezen. Het gaat hier om een privemuur. Zover ik weet is die niet als mandelig aangemerkt. Als ik dat verkeerd heb gaat de buurman dat vast aantonen vanuit een akte, heb ik weer wat geleerd over ons perceel en ga ik het alleen nog maar over de deugdelijkheid van de constructie hebben.

@GeeMoney Je mag tegenwoordig behoorlijk veel vergunningsvrij, het is minder dan 4 meter uitbouwen en het sluit aan op de bestaande begane grond. Ik denk alleen dat hij met die uitbouw over de 50% van het perceel heen gaat. Ik zal eens kijken of er een vergunning voor gevraagd is. Dank voor die hint.

@MeZZiN Het zijn prima buren, hier zit geen kwade wil achter. Een van ons heeft kadaster/akte gegevens niet goed geinterpreteerd, vermoed ik. De aannemer zal daar vast ook een rol in hebben. Die kerel die aan het bouwen was stopte ook meteen om te gaan bellen. We blijven vriendelijk maar feitelijk, we hebben net via een briefje onze zorg kenbaar gemaakt en verzocht even tijdelijk te stoppen en met ons in contact te komen.

We wachten nu eerst de reactie van de buren af, hopelijk hoeven we als volgende stap niet met eigen huis of rechtsbijstand te gaan bellen :X

[ Voor 31% gewijzigd door Jheroun op 20-02-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jheroun Heb je geen bouwplannen vooraf gezien, of is er verder niets overlegt met jouw ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Hackus Ze hebben vooraf gemeld dat ze wilden gaan uitbouwen, daarbij hebben we aangegeven dat dat in principe geen probleem is als ze zich gewoon aan alle eisen houden. Plannen hebben wij niet gezien voordat ze begonnen, dat verbaasde mij wel.

Edit: Ik heb nog even gezocht op de bekendmakingen site maar hier is geen vergunning voor aangevraagd. Ik zie alleen heel veel aanvragen voor een dakkapel aan de voorzijde van het huis sinds er daar 2 jaar geleden eentje van is verschenen :P

[ Voor 33% gewijzigd door Jheroun op 20-02-2019 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Laat ze gewoon een eigen muur bouwen.

Anders heb je straks:

1) meer geluid
2) je verliest de flexibiliteit om ooit je muur af te breken mocht jij of de toekomstige bewoners dat willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jheroun schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:53:
@Hackus Ze hebben vooraf gemeld dat ze wilden gaan uitbouwen, daarbij hebben we aangegeven dat dat in principe geen probleem is als ze zich gewoon aan alle eisen houden. Plannen hebben wij niet gezien voordat ze begonnen, dat verbaasde mij wel.
Vervelend zeg, ik zou me ff goed laten informeren. (niet alleen hier op het forum) Verder wil ik je adviseren de bouwtekening te bekijken, wat nu eigenlijk gaat gebeuren. ikzelf zou niet blij zijn als de buren de aanbouw van hen, aan ons huis zouden bouwen(kan in mijn situatie niet, maar bedoel als ik in jouw schoenen zou staan)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Staat jouw muur nu op de erfgrens of niet? @Jheroun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:13
Even een snelle gedachte van mij. In eerdere reacties wordt gesproken over het risico op contactgeluid? Nu ik er vanuit gaat dat het hier om een geïsoleerde muur gaat hoeft dit geen groot probleem te zijn. Maar een extra muur is natuurlijk altijd beter. Zeker als een van de aangrenzende kamers een slaapkamer is of juist een ruimte waar je misschien je drumstel hebt staan.

Anders, Nu heb je een huis die aan één zijde vrijstaand is. Gaan hun er tegenaan bouwen dan is dat niet meer het geval. Mij lijkt dit we van degelijk van invloed op je waarde. Gevoelsmatig lijkt mij dit dan ook vergunningplichtig.

Tevens vraag ik mij af hoe ze het qua fundatie van plan zijn. Wanneer ze de vloereneventueel de extra muur en het dak ook op jou fundering willen afdragen zou ik hier niet om staan te springen.Nog een reden dus om het los van elkaar te houden zodat het ook vrij kan bewegen van elkaar.

Maar goed, wij kennen de situatie niet goed genoeg om hier echt iets over te kunnen zeggen. Spreek gewoon eerlijk je zorgen hierover uit tegen de buurman. Ook hij zal waarschijnlijk zo netjes mogelijk willen oplossen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Verwijderd Volgens ons, en het kadaster, staat die muur op onze grond, tegen de erfgrens aan. Het is dus geen mandelige muur.

De buurman stond ons gisteren met de tekeningen op te wachten. Hij vind het echt heel vervelend. Hij heeft zijn huiswerk goed voorbereid maar is uitgegaan van de folder van het huis en tekeningen van een architect. Daarin wordt de suggestie gewekt dat die muur gedeeld is, maar dat is in het kadaster anders vastgelegd. Dat is ook niet raar, die muur is constructief niet van belang voor hun huis en alle isolatie daarop is voor ons woongenot dus alle onderhoud voor die muur ligt ook volledig bij ons.@1107972 Ons huis is dus ook niet halfvrijstaand maar kwartvrijstaand, dus dat maakt wel minder uit. De andere optie voor de buurman is die muur geheel op eigen grond bouwen, dan zijn we ook niet kwartvrijstaand meer, dus dat vind ik zelf niet zo'n argument.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4yMu2eJk7ijYFADomqOFLYb6/full.png

De buurman heeft aangenomen dat, omdat we de muur die aan de straatkant tussen onze huizen in ligt gedeeld is, de muur aan de tuinkant ook wel gedeeld zal zijn. Zo'n verspringing in de erfgrens had hij niet verwacht. Dat snappen we maar feit is hiermee wel dat hij zonder toestemming aan onze muur loopt te klussen. We hebben hem primair geadviseerd dit niet van ons aan te nemen maar zelf in het kadaster te checken, en het er met de architect over te hebben.

Wel een muur op hun eigen terrein heeft voor hun de impact dat ze veel meer ruimte kwijt zijn, maar hij snapt ook dat dat niet ons probleem is.

Dat gezegd hebbende, hij is begonnen bij de gemeente om te checken of dit vergunningsvrij mag (dat mag). Hij heeft een architect tekeningen en berekeningen laten maken. Er zijn palen in de grond gezet en er ligt een prachtige betonnen fundering. Ik heb de tekeningen even bekeken en isolatietechnisch komt er tussen onze thuisstudio (origineel berging) en hun keuken beton, isolatie, baksteen, isolatie en afwerking. De constructie van de uitbouw is voor stabiliteit en fundering niet afhankelijk van onze muur, ze zijn een houten frame aan onze muur vast aan het zetten en dat lijkt puur om gebruik te kunnen maken van een al geïsoleerde muur en om te zorgen dat het dak er waterdicht op kan (zal dus ook wel een loodslab in onze muur moeten dan.

Maargoed, voor ons is er 0 belang om mee te werken aan iets dat qua constructie tegen ons huis aan komt te liggen, dat snapt hij ook.Het is geen onaardige kerel en oke met de buren omgaan is ook wat waard (hoewel wij over een jaar of wat naar onze nieuwbouwwoning gaan verhuizen >:) )

Wat we hebben afgesproken is dat hij gaat checken of onze feiten kloppen, hij moet het niet van ons aannemen, hij moet zelf ook gecontroleerd hebben. Wij hebben niets toegezegd maar laten wel onderzoek doen: we laten een makelaar komen (moesten we toch mee in gesprek voor verkoop van het huis) en vragen die of hij denkt dat de uitbouw van de buurman iets met de waarde doet. Daarnaast gaan we, op kosten van de buurman, een bouwtechnicus hun plannen laten beoordelen en na oplevering keuren om de kwaliteit te waarborgen.

Als de makelaar denkt dat een uitbouw die aan onze muur zit voor de prijs niet meer of minder doet dan een uitbouw die niet aan onze muur zit (want dat is het alternatief), en het is bouwkundig dik in orde was dit nog steeds niet netjes van de buurman (en zeker niet zo bedoeld) maar geven we misschien alsnog toestemming. Hij baalde echt stevig, hij heeft veel huiswerk gedaan maar miste dit cruciale puntje.

Als een makelaar denkt dat dit wel significant impact op waarde heeft, of dit bouwkundig niet door de beugel kan wordt het sowieso eerst een 'Nee' en moeten wij ons af gaan vragen of een losse muur die op het andere erf gebouwd wordt niet meer problemen op kan leveren omdat er dan vocht en vuil tussen die twee muren kan komen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik vind dat je het netjes aanpakt. Hoop dat de relatie ook zo goed kan blijven.

Weet niet zozeer of ik er in deze specifieke situatie tegen zou zijn om de muur te gebruiken. Constructie/isolatie en waterdichtheid zijn misschien wel makkelijker als jouw muur wel wordt gebruikt dan als deze niet wordt gebruikt.

Overigens; half/kwart vrijstaand :?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 21-02-2019 10:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:34
Jheroun schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:02:
Onze buren willen uitbouwen. An sich helemaal geen punt, ze hebben dit maanden geleden gemeld omdat er wat overlast door de bouwactiviteiten zou ontstaan maar dat moet uiteraard ook kunnen.

Vorige week zijn ze gestart met heel veel zand weggraven. Ook geen punt. Omdat ik me afvroeg hoe ze het precies zouden gaan bouwen heb ik aangebeld met de vraag of ze onze muur nog gaan raken, aangezien onze muur langs een deel van hun tuin loopt. Daarbij werd me verteld dat onze muur niet gebruikt zou worden maar dat er een muur langs zou worden gezet. Helemaal prima dus. Ik vroeg nog wel hoe dan de dakbedekking daarvan zou gaan worden en dat zou de buurman na gaan vragen.

Er zijn wat voorbereidende werkzaamheden geweest maar nu is men echt begonnen. Ik werk vandaag thuis en mij valt ineens op dat dat boren toch anders klinkt dat verwacht. Nu blijkt de bouwvakker in kwestie een frame aan onze muur vast aan het zetten te zijn. Ik heb hem gevraagd daarmee te stoppen, hij gaat bellen en nu zullen straks de buren wel langskomen.

Ik vermoed dat ze verkeerd in het kadaster gekeken hebben en dachten dat wij die muur deelden, dat is echter niet zo.

Nou hoef ik ook niet per se heel moeilijk te doen, als die uitbouw goed wordt gemaakt gaan wij er weinig last van hebben maar ik vind dit 1) niet netjes, wel melden dat je gaat uitbouwen maar niet delen dat je de muur van je buren gaat gebruiken en 2) niet tof als het impact op de waarde van ons huis heeft.

Ik wacht eerst maar even op de buren, ik denk dat ik zo maar even een briefje door de bus doe dat we gaarne wat tekst en uitleg willen en dat we ze verzoeken de bouw voorlopig te stoppen.

Wat is hierbij reëel? Een makelaar vragen of wat men wil realiseren (mits goed uitgevoerd) impact op de waarde van ons huis heeft en een andere aannemer vragen of die wil beoordelen of het werk deugdelijk wordt uitgevoerd? Dit alles op kosten van de buren die willen uitbouwen? En als dan blijkt dat de waarde van ons huis X minder wordt stellen dat de buren dat verschil moeten betalen?

Als ik de buurman was zou ik 'oeps, sorry' zeggen en de bouwplannen zo aanpassen dat men onze muur niet nodig heeft, dat lijkt me ook bouwtechnisch niet moeilijk. We gaan het zien.

Iemand ervaringen of andere zienswijzen?
Mijn (vorige, vorige, vorige, vorige) buren hebben dat destijds ook bij mij zo gedaan. Wel netjes gevraagd of ik akkoord was.

Helaas had ik me wat moeten verdiepen in de consequenties.

Mijn uitbouw is over de helft van de breedte van mijn huis en "origineel" bij de eerste bouw gerealiseerd. De fundering zal dus daarop berekend zijn geweest.

Mijn buren hebben over de volle breedte uitgebouwd en gebruik gemaakt van mijn muur en fundering.

Niet lang daarna had ik een scheur in mijn plafond. Oorzaak en gevolg ?

Ik wil prettig wonen en geen ruzie maken met buren, dus ik heb het netjes dicht gemaakt (het zat net in zo een groef waar die betonnen plafondplaten elkaar raken). Daarna geschilderd.

Na een aantal jaren zit er weer een lichte kier in.

Als ik jou was zou ik er eens even goed over nadenken.

• Jheroun
  • Niet online
@Noppesnada Vervelend. In ons geval wordt, en dat wordt dan zeker gechecked, er volledig gefundeerd op palen die in de tuin van de buren zijn gezet. Daar ligt die betonplaat ook op.

Maar dit is zeker food for thought.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:44
Kwartvrijstaand, die is leuk.

Gezien de constructie van de muur is er zo te lezen geen afsteuning op jouw muur. Er moet alleen een afdichting worden voorzien. De nieuwe muur wordt ook geisoleerd wordt lijkt er weinig risico op wat dan ook, inclusief contactgeluid. Contactgeluid heb je nu toch ook in dezelfde mate wel/niet op de rest van je kwartvrijstaande gevel?

Wel moet je natuurlijk goed kijken naar het detail van de waterafdichting tussen de twee delen, maar het lijkt me ook in jouw belang om hier geen kleine, onafgedekte 'air gap' tussen te maken die je nooit meer schoon krijgt....

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:57
Jheroun schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:44:
In ons geval wordt, en dat wordt dan zeker gechecked, er volledig gefundeerd op palen die in de tuin van de buren zijn gezet. Daar ligt die betonplaat ook op.
Maar dan zouden de buren zelf dus ook niet willen dat ze jouw muur gebruiken. Dan wordt er namelijk gebruik gemaakt van 2 verschillende funderingen, en dat lijkt mij ook voor hun niet wenselijk met het oog op verzakkingen van 1 van beide huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Raling Dat zal ik eens voorleggen. Hoewel dat risico me minimaal lijkt. De al bestaande delen van de panden delen al deels een fundering. Die huizen staan er nu 10 jaar en zijn gebouwd op flinke betonnen palen. De situatie voor de buurman wordt dat zijn huis al een fundering had, dat de uitbouw een eigen fundering heeft en dat onze muur niet voor draagkracht maar voor afdichting wordt gebruikt. De fundering van die muur van ons is dezelfde fundering als die van het al bestaande deel van het huis van de buren.

@MikeyMan @S0epkip Kwartvrijstaand is geen term, slaat ook nergens op maar ik gebruikte hem meer om duidelijk te maken dat het zeker niet halfvrijstaand was ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Jheroun op 21-02-2019 11:14 ]

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:57
Jheroun schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:21:
@Verwijderd Volgens ons, en het kadaster, staat die muur op onze grond, tegen de erfgrens aan. Het is dus geen mandelige muur.
Ik ga in de zomer ook een aanbouw aan mijn huis zetten. Mijn huis is halfvrijstaand, maar het huis van de buren ligt een meter verder naar voren. Aan de achterzijde loopt mijn buitenmuur door in een afscheidingsmuur.
Nu heb ik een serre die eindigt op deze muur, waarmee het voor de architect en aannemer ook duidelijk was: Serre slopen, fundering verstevigen en ca.1 meter opmetselen en binnenmuur met isolatie ertegen
N.a.v. jouw verhaal ook maar eens in de perceelgrenzen aan het duiken....lijkt er toch sterk op dat de muur van de buren is.... :/

Edit:
zo blijkt maar dat een vergissing snel gemaakt is. Achterburen zijn exact dezelfde huizen, alleen zit daar een knik in de perceelgrens en bij mij niet.....
Misschien kan ik het op verjaring gooien, aangezien de serre door de bewoners 30 jaar geleden op die muur is gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DK4X6KAADzVAPJDoTysTHzRX/full.png

Misschien binnenkort mijn eigen topic maar eens openen :D

[ Voor 21% gewijzigd door weertenaar op 21-02-2019 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@weertenaar De aanname dat erfgrenzen logisch of recht zijn kan je in ieder geval maar beter niet doen ;)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@Jheroun aangezien de muur op jouw grond staat, denk ik dat je je ervan moet verzekeren dat er ook wordt nagedacht over isolatie, afwatering of vocht-preventie. Zeker als er een muur tegen aangezet gaat worden, wil je je geen zorgen moeten maken over onderhoud of erger, reparatie.

Volgens mij pak je het netjes aan, maar misschien zou ik ook met de buren om de tafel gaan zitten wat eventueel een goede oplossing is, ook voor jou en de waarde van je woning.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:00
weertenaar schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:33:
[...]

Edit:
zo blijkt maar dat een vergissing snel gemaakt is. Achterburen zijn exact dezelfde huizen, alleen zit daar een knik in de perceelgrens en bij mij niet.....
Misschien kan ik het op verjaring gooien, aangezien de serre door de bewoners 30 jaar geleden op die muur is gezet.
[Afbeelding]

Misschien binnenkort mijn eigen topic maar eens openen :D
Ik werk met enige regelmaat beroepsmatig met kadastrale informatie. Gebruik nooit een digitale onderlegger van het kadaster. Deze onderleggers hebben niet de kwaliteit om grensconflicten mee op te lossen.

Vraag altijd de veldwerken op. Kost een paar centen geeft je alleen veel meer informatie. Mocht je er dan nog niet uitkomen dan kun je het kadaster vragen om een grens reconstructie.

Waarom geen kadastrale onderlegger gebruiken? Deze is a.d.h.v. de veldwerken ooit een keer getekend of gedigitaliseerd. Vooral dat laatste gebeurde door een tekening met een schaal van 1:500 of 1:1000 op een digitizer te leggen en vervolgens werden de lijntjes handmatig met zo'n ouderwets zoekertje geprikt. Een mm naar links of rechts kan dus al snel een meter schelen.

De lijnen op een digitale kadastrale kaart krijgen zogenaamde LKI data mee. Deze data geeft ook de wijze van inwinning aan. Staat er een D dan is dit gedigitaliseerd en dan zou ik er niet mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies dat de enige echte manier is om kadaster langs te laten komen en dan nog kan dat verkeerd gaan. Je moet ook je koop contract / overeenkomst er op na slaan hoe of wat de status van de muur is.

Ben wel erg blij voor je dat je buurman het netjes oppakt. En in overleg gaat. Zelf te vaak mee gemaakt dat het niet prettig gaat.

Maar het belangrijk dat je het goed uitzoekt.

Wij zelf moeten nog kijken waar ons erf precies loopt het is helemaal een rommel bij ons. We hebben nog een hek staan wat vermoedelijk de grens is hij staat er nog maar 110 jaar plus we hebben een oude prent kaart die dat bewijst. Maar of het echt de grens is en hoe hij precies loopt moeten we echt een keer na meten en laten uitzetten dat is helaas wel duur maar wel zo betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
We zijn ons nu vooral af aan het vragen wat erger is: een uitbouw die van onze muur gebruikt maakt of een uitbouw die daar helemaal los naast staan.

@gumtree Dank voor de info. In de taxatie die we vorig jaar hebben laten maken staat een kaart van het kadaster waarin die muur ook binnen onze grond valt. Vreemd genoeg lijkt de gedeelde muur aan de voorkant op de grond van de buurman te staan. Dus ik snap dat de kadasterplaatjes niet zaligmakend zijn :)

We hebben een bevriende aannemer al op een opinie gevraagd en die ziet, naast dat het niet netjes is dat ze geen toestemming hadden gevraagd, met de plannen weinig risico voor ons huis, maar hij kan uiteraard niets over waardeimpact zeggen. Makelaar komt maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:21
Jheroun schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:21:
Volgen het kadaster, of volgens het schetsje wat je hebt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Tens Volgens de online informatie die ik publiek van het kadaster kan vinden en volgens het uittreksel van het kadaster dat in de taxatie van ons huis staat.

Daarmee stel ik niet dat het zo is, maar ik heb wel gesteld dat de buurman moet checken hoe het werkelijk zit. Hij is uitgegaan van een schets in een verkoopbrochure en aannames op basis van eigen metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
En jij hoeft geen kosten te maken natuurlijk voor zijn uitbouw laat hem maar komen met de informatie. Hij heeft onderzoeks plicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:45
Het komt me erg vrijpostig over van die buren, ik zou er ook niet blij mee zijn. Maar geen idee hoe het juridisch zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ik heb ook niet de behoefte hier een of ander langlopend juridisch traject van te maken om er achter te komen hoe het echt zit. We laten schatten of op deze manier uitbouwen impact heeft op de waarde van ons huis (verwachting is van niet) en we laten een andere bouwer de plannen checken rond belasting, contactgeluid en vocht/condens-wering. Die bouwkundige die dat gaat doen wil de buurman ook gewoon betalen, bood hij meteen aan, hij wil het ook goed hebben.

Als impact op ons huis nul is maar we wel een inspectie hebben gehad die aantoont dat die impact ook echt nul is heb ik dat liever dan een situatie waarin de buurman wel alles op zijn eigen erf doet maar wij daar niet bij betrokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:44
Hecht niet teveel waarde aan de uitspraken van een makelaar, trouwens..

Of van een Tweaker, for that matter ;)

PVO

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Update: dit dossier is voor ons in principe klaar, de buren mogen door, risico's liggen bij hun (tenzij de aannemer met een drilboor uitschiet ofzo maar dat risico is er altijd ;)).

Vandaag een bouwkundige langs gehad, korte conclusie: kans op contactgeluid is er niet (beton, isolatie, spouw, baksteen en dan de buren), constructieimpact is er niet (uitbouw buren staat op eigen fundering, de muur waar het om gaat is sowieso niet constructief maar een regenschild) risico op vochtproblemen is er wel, voor de buren (spouw moet kunnen ademen en er moet een koudebrug voorkomen worden anders gaan ze vocht in hun nieuwe uitbouw krijgen).

Wat ze nu gaan doen is wel aan onze muur prutsen, maar dan alleen om te zorgen dat er netjes lood in de spouw wordt afgewerkt en er wordt een rij bakstenen vervangen door iets bijzonders (ben de term vergeten). In principe geen risico's voor ons, tenzij de aannemer die rij bakstenen zo voortvarend gaat vervangen dat de muur daarboven instort, maar gelukkig is het geen beun en weten ze dat zij er voor verantwoordelijk zijn, maargoed, echt rustig slapen doe ik als dat klusje is afgerond ;).

Ik heb de buurman veel plezier met zijn uitbouw gewenst, als dank voor de constructieve houding en het afsluiten van deze besprekingen kregen we een etentje van hem. Fijn om zo'n dreigend conflict goed af te kunnen sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:22

Standeman

Prutser 1e klasse

Goed om te horen dat het zo ook kan gaan! Een keertje geen rijdende rechters, toxisch gedrag of irritaties heen en weer. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1