Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik denk eerder dat de politie alleen maar harder lacht...hoevenpe schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:28:
Denk dat een artikel 12 procedure tegen een collega ze inderdaad nog begripvoller maakt in de toekomst...
XXXVI
Als de leidingen los liggen/zitten dan kan het 'aan/uit' doen van de kraan de leidingen in sommige gevallen nogal laten bewegen, en als ze dan tegen een muur aan knallen die met de buren worden gedeeld, dan merk je dat mogelijk wel.ephymerous schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:31:
Wat ik niet zo goed begrijp, hoe kan het tappen van water zoveel geluid maken dat buren overlast ervaren?
Dat doe je dan bij twee of drie emmers en klaar toch? Dan hoor je drie kortstondig iets. Dat is toch geen overlast?Remy!!!! schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:34:
[...]
Als de leidingen los liggen/zitten dan kan het 'aan/uit' doen van de kraan de leidingen in sommige gevallen nogal laten bewegen, en als ze dan tegen een muur aan knallen die met de buren worden gedeeld, dan merk je dat mogelijk wel.
XXXVI
Maar ook dat is snel bekend bij de plaatselijke hermandad, wie in een wijk voor elk wissewasje belt en waar daadwerkelijk structurele problemen spelen. Dat is nou juist hun werk, net als je vaste huisarts de voorgeschiedenis van jou en je gezin weet.PinusRigida schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:21:
...dan ken je mijn ex buur niet. (en met hem ont-zet-tend veel mensen die weldegelijk voor de kleinste muggenscheet naar de politie bellen)
Als het echt onzin is bellen ze aan met 'sorry, maar uw buurman heeft weer gebeld. mogen we binnenkomen zodat u uw kant van het verhaal kunt vertellen?'
Thanx... en my bad om niet eerst alles diagonaal door te lezen.Qwerty-273 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:27:
[...]
Er is dus voldoende voorgeschiedenis tussen deze buren die in het topic wordt behandeld. Beide kanten lijken eerder bij de politie aan te bellen om een melding te maken dan bij de buren.
Dat gezegd: verandert eigenlijk niets aan hoe ik ernaar kijk.
Veel gedoe voor iets stoms, ik zou me er niet mee bezig houden om klacht te gaan indienen etc...
...en idd... hoeveel water heb je nodig midden in de nacht?! ...maar goed, ik heb ook wel 's een heel dikke gelegd die ik niet doorgespoeld kreeg...
[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 07-07-2025 17:45 ]
Aan de andere kant, een agent heeft natuurlijk geen woning te betreden omdat ze je een lul vinden.-tom-562 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:39:
[...]
Volgens mij is het aan de agent om te bepalen of het gesprek is afgelopen, niet aan jou
Het verhaal van TS komt ook op mij over als redelijk éénzijdig, tegelijkertijd is die agente ook gewoon maar een mens en is er een kans dat ze ook gewoon chagrijnig was en dacht "hey fucker als ik tegen je praat dan luister je maar." Misschien heel begrijpelijk, maar als we dat goedpraten waarom mag TS dan niet chagrijnig zijn als hij om 1 uur 's nachts uit z'n nest wordt gebeld?
TS is natuurlijk vooringenomen over zijn eigen situatie, dus een gebalanceerd beeld van wat er echt is gebeurd hebben we niet maar alle aannames die hier worden gedaan zijn ook fantasie en ongefundeerd.
Volledig eens, maar goed als de relatie als slecht is met de buren, dan ga je er misschien sneller aan ergeren, en misschien lijkt het vanuit hun kant wel op klusgeluid.ephymerous schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:35:
[...]
Dat doe je dan bij twee of drie emmers en klaar toch? Dan hoor je drie kortstondig iets. Dat is toch geen overlast?
Tuurlijk dat elk wittewasje de politie hier staat, daarom ben ik afgelopen jaar gewoon hartstikke stil en hou ik mij zoveel mogelijk gedeist, en hoeveel water kan je nodig hebben? Ik had inderdaad een emmer minder kunnen tappen bij de watermeter.l uit het tapkraantje. Een kommetje voor tanden poetsen, emmer voor 2x wc doorspoelen, en emmer handen wassen en spoelen was zat (meerdere personen). De discussies hier doen denken alsof de politie er om de week is maar bij mij aan de deur stonden ze welgeteld 7x in 4 jaar, waarvan ook ene keer een bemiddelingafspraak met wijkagent en een keer kwamen ze beelden voor een diefstal vragen. Edit: en ik heb wel vaker dan 7x gebeld hoor.Remy!!!! schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:39:
[...]
Volledig eens, maar goed als de relatie als slecht is met de buren, dan ga je er misschien sneller aan ergeren, en misschien lijkt het vanuit hun kant wel op klusgeluid.
[ Voor 16% gewijzigd door grasmanek94 op 07-07-2025 17:50 ]
Oh ja zeker.hoevenpe schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:36:
[...]
Maar ook dat is snel bekend bij de plaatselijke hermandad, wie in een wijk voor elk wissewasje belt en waar daadwerkelijk structurele problemen spelen. Dat is nou juist hun werk, net als je vaste huisarts de voorgeschiedenis van jou en je gezin weet.
Als het echt onzin is bellen ze aan met 'sorry, maar uw buurman heeft weer gebeld. mogen we binnenkomen zodat u uw kant van het verhaal kunt vertellen?'
Ik zeg ook niet dat ik "standaard" de politie niet zou, of niet wil binnen laten, ik weiger alleen mee te gaan in een veelgehoorde (drog)redenering van "als je niks te verbergen hebt dan laat je ze binnen"... alsof het tegendeel -ze niet binnen laten- impliceert dat je wél iets te verbergen hebt... zulke redeneringen zijn voor mij een reden om meteen loodrecht dwars te gaan liggen.

...maar zeker als ze aanbellen en gewoon correct zijn of zich melden op zo'n manier als jouw laatste zinnetje hierboven, dan laat ik ze gewoon binnen.
...enige keer dat ik trouwens ooit agenten over de vloer kreeg was toen in 2016 de wijkagent en haar assistent in opleiding, bewoning kwamen controleren de week dat ik in m'n toen net gebouwde huis m'n intrek nam...
En die mochten gewoon binnen zonder meer.

Ik zou zelf lekker door gaan met m'n leven en deze gebeurtenis verder vergeten. En als het je echt hoog zit dien je een klacht in. Gelijk aangifte willen doen over van alles en iedereen is zwaar overkill.
Als ik zo je relaas eens doorneem is mijn inschatting dat de agente misschien niet zo vriendelijk was maar jij lijkt me ook geen gezellige vent. Dus ja, dan verloopt die ontmoeting wat stroef.
Overigens had ik als er een leuke agente voor de deur staat en ik loop in m'n onderbroek de deur helemaal open gedaan en niet op een kier. Is de kou zo uit de lucht
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Als aanvulling wanneer de politie naar binnen mag.miicker schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:36:
[...]Agenten mogen alleen je huis binnendringen met een huiszoekingsbevel, maar mogen ook gewoon binnen komen als dat vrijwillig gebeurt door de bewoner.
Binnentreden bij Hulpverlening. Zie ook video van Jan Willen "Geen gehoor bewoner"
hier de paragraaf: indien ter voorkoming of bestrijding van ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen terstond in de woning moet worden binnengetreden,
Ik zou het laten gaan. De kans dat vervolg actie iets oplevert is nihil. Het bezorgt je alleen maar meer frustratie.grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:08:
Nu ben ik benieuwd; wat zouden jullie doen?
Wat je eventueel kunt doen, is even nagaan of je zelf iets had kunnen doen om de situatie beter te laten eindigen. Ik was er niet bij, dus dat is lastig oordelen. Maar speel de situatie nog even af in je hoofd en bedenk of je iets anders had kunnen doen. Misschien niet, maar misschien ook wel, dan heb je daar een volgende keer iets aan.
Ik zou de politie waarschijnlijk hebben gevraagd om even binnen te komen en de situatie laten zien. De lekkage en het emmertje. Vervolgens excuses voor het geluid en dat de opmerking dat ik zal proberen minder geluid te maken. Tenzij het echt bijzondere agenten zijn, lijkt me daarmee de kous afgedaan.
Dat mag ie zijn. Dus dan gaat de agent door met haar dienst en denkt dat het weer zo'n dienst is met zulk soort mensen. En dan gaat TS sacherijnig slapen of dat nou nodig was geweest. En beide gaan verder met hun leven. Waar het mis gaat is TS die van dingen aangifte wil gaan doen over iets waar een normaal persoon wat sacherijnig van is, en dan doorgaat met zijn/haar leven.Patriot schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:37:
[...]
Misschien heel begrijpelijk, maar als we dat goedpraten waarom mag TS dan niet chagrijnig zijn als hij om 1 uur 's nachts uit z'n nest wordt gebeld?
Maar toch raar wanneer een agent zijn macht (mis/ge)bruikt om geforceerd een mo oloog te voeren zonder ook maar eem vraag te stellen? Als ik bij die agent huisvredebruik had gepleegd werd ik zeker wel per direct gearresteerd met alle nare consequenties van dien.Sissors schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:26:
[...]
Dat mag ie zijn. Dus dan gaat de agent door met haar dienst en denkt dat het weer zo'n dienst is met zulk soort mensen. En dan gaat TS sacherijnig slapen of dat nou nodig was geweest. En beide gaan verder met hun leven. Waar het mis gaat is TS die van dingen aangifte wil gaan doen over iets waar een normaal persoon wat sacherijnig van is, en dan doorgaat met zijn/haar leven.
Zou het echt niet een idee zijn om die geluidsopname hier te plaatsen? Dan kunnen we beter inschatten hoe dat gesprek nou echt liep.grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:28:
[...]
Maar toch raar wanneer een agent zijn macht (mis/ge)bruikt om geforceerd een mo oloog te voeren zonder ook maar eem vraag te stellen? Als ik bij die agent huisvredebruik had gepleegd werd ik zeker wel per direct gearresteerd met alle nare consequenties van dien.
Dat mag nietvegboy schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:30:
[...]
Zou het echt niet een idee zijn om die geluidsopname hier te plaatsen? Dan kunnen we beter inschatten hoe dat gesprek nou echt liep.
Als jij bij de agent bent, ben je daar niet vanwege je functie. Tenzij je loodgieter bent, en als die je zonder te betalen het huis uit zet en jij zet je voet tussen de deur mag dat technisch gezien ook niet, maar je zal er ook niet voor veroordeeld worden.grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:28:
[...]
Maar toch raar wanneer een agent zijn macht (mis/ge)bruikt om geforceerd een mo oloog te voeren zonder ook maar eem vraag te stellen? Als ik bij die agent huisvredebruik had gepleegd werd ik zeker wel per direct gearresteerd met alle nare consequenties van dien.
Maar lees nou eens serieus je eerste zin. Je wil een agent aanklagen omdat die een monoloog op je geforceerd heeft? Lijkt jou dat nou echt een redelijk idee?
- s.v.p. on-topic en constructief houden.
- als je niets vriendelijks of hulpvaardigs te zeggen heb, onthou je dan van reageren.
- aannames, welke kant op dan ook, worden vrijwel nooit gewaardeerd en hier ook niet.
- je mag prima bedenkingen hebben, maar er van uit gaan dat TS niet de waarheid zegt, gaat het topic niet verder helpen.
- je kan TS ook vriendelijk helpen door netjes je bedenkingen te verwoorden.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Draai dat eens om, het zou ook raar zijn als je als hypothetische overlastgever gewoon kan weigeren aangesproken te worden door de politie.grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:28:
[...]
Stel er is echt iemand die overlast geeft, gooit de deur dicht in het gezicht van politie, wat zou je dan voorstellen dat ze doen om te zorgen dat de overlast minder word?
hier lijk je al een andere verwachting te hebben, maar wat is er precies mis met 'meteen aangesproken te worden'? Wat had je dan precies verwacht?grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:08:
Hierna werd ik meteen aangesproken met "nu hebben we niks kunnen constateren, maar mensen hebben last van jou, jij bent aan het klussen, als je zo door gaat nemen we alles in beslag".
Jij veroorzaakt de overlast, (nee, op dat uur op de verwarming slaan -want zo klinkt dat- zijn echt geen leefgeluiden), de politie treed kordaat op tegen de ordeverstoorder -jij dus- dus hoezo verwacht je iets anders dan meteen te worden aangesproken?
Dus je probeert er de hele tijd doorheen te lullen. Niet echt respectvol, beleefd, de-escalerend, meewerkend...grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:08:
Ik had toch echt aangegeven dat dat niet waar is, en probeerde de bovenstaande situatie uit te leggen, maar er was geen woord tussen te krijgen.
Niet vergeten: jij veroorzaakt de overlast (en da's niet de eerste keer, want je wekt de buren om 03:00 's nachts door te douchen, er waren problemen met je hond.. kortom: jij ben een overlast veroorzaker, iemand die bij het minste de politie belt... En dan probeer je heel de tijd over de politie heen te lullen?
Ik geloof oprecht dat jij niet weet wat luisteren is. Of in elk geval wist je dat op dat moment niet. Luisteren is niet je mond houden en wachten tot de politie klaar is zodat jij weer kunt. Ik ben zeker dat je lichaamstaal op dat moment absoluut niet uitstraalt dat jij oprecht aan het luisteren bent. En als de politie je er dan op wijst moet je nog wat bijdehand doen. "Moet ik herhalen wat je zei?" Op welk moment denk jij dat je aan het de-escaleren bent? Want ik zie enkel bijdehand, assertief, over de politie heen praten...grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:08:
Op een gegeven moment kwam de tekst "jij bent continu door mij heen aan het praten, nu je mond houden" van die dame, dus ik zeg even niks en probeer zo de situatie onder controle te krijgen en te de-escaleren.
Maar.. daarna gebeurt nog iets wat ik niet verwacht en echt niet weet wat ik ermee moet, ze gaat dus verder met haar preek tijdens de stilte en direct erna "jij luistert helemaal niet", waarop ik aangaf dat ik toch echt stil zat te luisteren, en vroeg of ik moest herhalen wat ze zei - "jij blijft continu door mij heen praten".
Waarom denk je trouwens dat er een gesprek is? De boodschap is duidelijk "hey lul, je bent te luid en stoort de rest. Kappen nu." maar dan door de politie netter gebracht.
Maar jij denkt dat het nodig is daar tegen te gaan. 'ja maar, ik was niet aan het klussen". Who cares? Wat maakt het in 's hemelsnaam uit wat je aan het doen was? Het gaat over het lawaai. Of je nu meermaals met een hamer op je radiator mept, of er met je kont tegen ramt maakt geen snars uit. Het is het lawaai dat stoort, Wat denk je te bereiken door daar dan tegenin te gaan? Wat is volgens jou best case scenario hier? Dat de politie zegt "Oh? water stuk? Excuses meneer. Geen enkel probleem. Maak maar heel de nacht zoveel lawaai als je wil"?
Waarom er tegenin gaan? Waarom er overgeen praten? Waarom bijdehand doen? Waarom niet gewoon "sorry agent. Het was een speciale situatie, maar het is opgelost. Het zal niet meer gebeuren". Dat was alles wat nodig was.
En jij hebt het een paar keer over de-escaleren? Je praat over ze heen, doet bijdehand en nu gooi je de deur bij wijze van spreken in hun gezicht maar jij denkt dat je probeert te de-escaleren?grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:08:
Daarop besloot ik haar een fijne avond te wensen en zei dat ik hier het gesprek afkaap en beëindig en ik weg ga.
ja, gek he dat ze eindelijk probeert te zeggen wat ze al heel de tijd probeerde te zeggen maar iemand lulde er de hele tijd overheengrasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:08:
Direct erna reageer ik dat ze mijn huis moet verlaten want ze is binnen aan het treden (vorderen/sommeren om weg te gaan), en dat doet ze niet en gaat nog een minuut verder met haar preek en discussie, zonder mij de mogelijkheid te geven ook maar iets uit te leggen.
alleen heb je er dus de hele tijd overheen gepraat, bijdehand gedaan en de deur bijna in hun gezicht gegooid. Dat noem jij met respect behandelen?grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:08:
Ik heb niet gescholden of zitten schreeuwen, ben kalm en rustig geweest, heb geen lelijke woorden of uitspraken of uitingen gedaan, heb gewoon netjes alle instructies proberen te volgen, deur normaal dicht gedaan, ik heb ze gewoon met respect (wat ze absoluut niet verdiende) behandeld.
Die agente doet dus gewoon haar job: aanbellen bij een overlast veroorzaker (en dat is dus niet de eerste keer dat jij overlast veroorzaakt) en de boodschap brengen "hey, te luid. Kappen nu" maar dan vriendelijker.
Waarom precies verdiende ze geen respect vanaf het begin van de conversatie
Dat er zowel voor, tijdens als na geen enkele keer de mogelijkheid was om eem dialoog aam te gaan, het was een monoloog.Kheos schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:36:
[...]
hier lijk je al een andere verwachting te hebben, maar wat is er precies mis met 'meteen aangesproken te worden'? Wat had je dan precies verwacht?
Zoals ik al zei, er was nul dialoog mogelijk om duidelijkheid te scheppen voor wie dan ook. Zowel niet mijzelf, de buren of agenten zelf.Jij veroorzaakt de overlast, (nee, op dat uur op de verwarming slaan -want zo klinkt dat- zijn echt geen leefgeluiden), de politie treed kordaat op tegen de ordeverstoorder -jij dus- dus hoezo verwacht je iets anders dan meteen te worden aangesproken?
initieel wel door direct an te geven dat wat de agent zeg niet klopt (ik was/ben niet aan het klussen - letterlijk de woorden die gebruikt zijn). Daarna gekalmeerd en nadat agwnt zei dat ik moest luisteren was ik stil en ging ik luisteren, en dat was OOK verkeerd!!!!Dus je probeert er de hele tijd doorheen te lullen.
Ze krijgen dezelfde respect terug die ze gaven. Ze hebben geen recht om mij te forceren te praten. En als ze de waarheid weigeren aan te horen dan valt er niks te praten.
Maar jouw waarheid is dat je niet aan het klussen was, echter dat is irrelevant.grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:44:
initieel wel door direct an te geven dat wat de agent zeg niet klopt (ik was/ben niet aan het klussen - letterlijk de woorden die gebruikt zijn). Daarna gekalmeerd en nadat agwnt zei dat ik moest luisteren was ik stil en ging ik luisteren, en dat was OOK verkeerd!!!!
Voor het veroorzaken van geluidsoverlast maakt het namelijk geen bal uit of je aan het klussen bent of met emmers tegen de waterleiding aan het beuken bent.
Lawaai = lawaai, hoe je het ook went of keert.
Sowieso verbaast het mij dat je niet meteen emmers gevuld hebt na het sluiten van de leidingen om 21.00 uur als je weet dat je later die nacht nog emmers water nodig hebt om de wc door te spoelen of om je tanden te poetsen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:44:
Dat er zowel voor, tijdens als na geen enkele keer de mogelijkheid was om eem dialoog aam te gaan, het was een monoloog.
again, er is geen dialoog nodig.grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:44:
Zoals ik al zei, er was nul dialoog mogelijk om duidelijkheid te scheppen voor wie dan ook. Zowel niet mijzelf, de buren of agenten zelf.
nee, je hoeft niet te verklaren of je wel of niet aan het klussen was. daar gaat het namelijk helemaal niet om. Het gaat erom dat je lawaai aan het maken was. wat je zelf ook aangeeft.
nogmaal, of je nu tegen je radiator knalt omdat je klust of omdat je twee emmertjes water gaat halen, twee emmertjes pompen maakt geen snars uit. je maakt lawaai. meermaals.
ja, je was misschien stil. uiteinderlijk. nee, je was niet aan het luisteren.grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:44:
initieel wel door direct an te geven dat wat de agent zeg niet klopt (ik was/ben niet aan het klussen - letterlijk de woorden die gebruikt zijn). Daarna gekalmeerd en nadat agwnt zei dat ik moest luisteren was ik stil en ging ik luisteren, en dat was OOK verkeerd!!!!
Net zoals in dit topic. misschien zie je de replies, misschien niet maar ik heb 0% de indruk dat je ze effectief leest, tot je zelf neemt, reflecteert en er iets mee doet.
Nul zelfreflectie, altijd weer je eigen standpunt op een andere manier verwoorden alsof dat de reden is dat we je geen gelijk geven.
ze mogen je niet forceren te praten? waar heb je het nu weer over? je deed niet anders dan eroverheen praten en bijdehand doen.grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:44:
Ze krijgen dezelfde respect terug die ze gaven. Ze hebben geen recht om mij te forceren te praten. En als ze de waarheid weigeren aan te horen dan valt er niks te praten.
welke waarheid? de waarheid is dat jij de buren stoort met je nachtlawaai. al de rest is ruis.
Mensen die te pas en te onpas lopen te schermen met dit soort taal... geloof ik nooit meteen op hun woord in dit soort situaties. Het komt heel erg over als 'ik mag de politie niet'. De figuren die ik door de jaren heen heb gekend die een hekel hadden aan de politie waren ook altijd de figuren die gezeik hadden met de politie én dat soort taal gebruikten. Maar die riepen het min of meer op zichzelf af door zich vanaf het eerste moment van interactie zich defensief op te stellen en hoog in de emotie te zitten. Ze denken alle regeltjes en ins en outs te kennen, proberen dat vervolgens toe te passen, dat gaat mis en vervolgens escaleert de boel nogal rap. Dat zien zij echter anders en ze ervaren het dan ook heel anders dan hoe het in werkelijkheid gaat.Binnen komen mogen ze zonder uitnodiging of toestemming van de (hulp)officier van justitie nooit, of gevallen vastgelegd in de wet (nood, spoedhulp, heterdaad misdaad).
Ik heb zelf nooit issues met de politie, maar dan ook echt nooit. Ik heb überhaupt nooit echt problemen met mensen
<knip> Modbreak gemist? Hou het hulpvaardig en netjes, doe geen aannames.
[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 07-07-2025 23:58 ]
Zoals gezegd, ik kan er helemaal naast zitten, dus excuses als dat zo is. Maar ter overweging: hoe ben je op de politie overgekomen? Zou het kunnen zijn dat die een heel andere indruk had van jou gedrag dan jijzelf? Soms is het niet belangrijk hoe jij vind dat je bent, maar vooral hoe je op een ander overkomt.
Aangezien je opnamen hebt een advies: kijk/luister er naar, samen met iemand die je vertrouwd, en vraag die persoon hoe die het zou vinden als hij de politieagent was.
Alternatief is dat je het op YouTube gooit, dan doen wij het voor je, maar dat lijkt me in het kader van de-escaleren niet zo verstandig.
Nooit is nogal absoluut: in 25 jaar tijd enkele verkeersboetes gehad die ik disctutabel vond: wachten in de auto bij een onderbroken gele streep of midden in de nacht 15 minuten parkeren bij een shoarmatent. Dan accepteer je die bon en wens je de agent een fijne avond, die doet ook gewoon zijn/haar werk.SomerenV schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:20:
Ik heb zelf nooit issues met de politie, maar dan ook echt nooit.
Dat gezegd hebbende: hoe kom je erop om als burger een agent in functie te 'arresteren? <knip> Modbreak gezien? Aannames zijn niet de bedoeling.
[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 07-07-2025 23:59 ]
Kan het zijn dat de agente gewoon nog even haar verhaal wilde afmaken? Wat is het probleem hier? Je komt met een vrij onduidelijk verhaal, en er lijkt veel te gebeuren tussen jij en je buren. Ik ga ervan uit dat de politie dan ook bekend is met wat er tussen jij en je buren speelt, dan komt het indienen van een aangifte de relatie niet ten goede. Lijkt mij niet verstandig. De agente wilde waarschijnlijk nog even haar verhaal afmaken, en had echt geen intentie om - zonder huiszoekingsbevel oid - je huis te betreden. Het gaat wel erg ver om hier een aangifte voor in te dienen.grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:08:
Daarop besloot ik haar een fijne avond te wensen en zei dat ik hier het gesprek afkaap en beëindig en ik weg ga.
Ik probeer de deur dicht te doen en.. wat krijg je me nou.. ze doet haar voet tussen de deur en de deurpost/kozijn -- ik kan mijn deur dus niet dicht doen.
Hierop reageer ik meteen dat ik haar geen toestemming geef om mijn woning te betreden (kenbaar maken dat ik dit niet toesta).
Ze reageert hierop "dat doe ik niet".
(ik neem aan dat ze bedoelt dat ze denkt dat ze mijn woning niet aan het betreden is op deze manier)
Oh mevrouw u kent de wet blijkbaar niet.. (dacht ik in mijn hoofd)
Direct erna reageer ik dat ze mijn huis moet verlaten want ze is binnen aan het treden (vorderen/sommeren om weg te gaan), en dat doet ze niet en gaat nog een minuut verder met haar preek en discussie, zonder mij de mogelijkheid te geven ook maar iets uit te leggen.
Zodra ze de voet weghaalde deed ik de deur dicht.
Ik heb niet gescholden of zitten schreeuwen, ben kalm en rustig geweest, heb geen lelijke woorden of uitspraken of uitingen gedaan, heb gewoon netjes alle instructies proberen te volgen, deur normaal dicht gedaan, ik heb ze gewoon met respect (wat ze absoluut niet verdiende) behandeld.
Heb je continu een opnameapparaat aanstaan op je telefoon? Of....?grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:08:
Ik heb op mijn camera beelden staan hoe ze haar voet naar binnen zet bij mij, erg duidelijk (en vriendin is ook getuige). Op mijn mobiel draait voor zulke situaties Echo dus ik heb ook een geluidsopname, al heb ik m nog niet terug geluisterd (wel opgeslagen).
Als dat zo is... waarom? Het lijkt erop dat er aardig wat dingen spelen in je leven, maar dit lijkt mij niet gezond. Is er iemand die je hierbij kan helpen? Je focust nu namelijk in onredelijke mate op een super klein 'probleem', de meeste anderen zouden het wellicht vervelend vinden maar het daarna gelijk loslaten.
Lekker niks doen, niks aan de hand. Je verhaal is aardig eenzijdig, maar deze agente lijkt mij geen ''rotte appel''. Je probeert echt van een mug een olifant te maken.grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:08:
Nu ben ik benieuwd; wat zouden jullie doen?
(...)
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte van de voortgang van de zaken, en ga er zeker wel voor pushen dat er vervolging komt, want ik ben zulke "agenten" echt wel beu, die rotte appels mogen echt wel de politie verlaten -- mocht het OM beslissen niet te vervolgen ga ik zeker wel een poging wagen een art 12 Sv procedure op te starten.
Dus gooi de beelden maar eens online, dan lullen we wel weer verder.
Maar dat zal wel niet gebeuren, er zal wel 1 of andere smoes aan komen
Ze gaven zelf aan niks geconstateerd te hebben. Zelf heb ik ze niks kunnen vertellen behalve dat ik niet aan het klussen was, maar daar werd niet naar geluisterd.
En het is mij opgevallen dat niemand een stap terug doet en zich in de schoenen van de buren zet;
- Ze hebben een melding gemaakt met wat zij denken dat er aan de hand is
- Die agenten hebben een beoogt doel -> Wat is dat doel?
- Hebben die agenten hun doel bereik?
- Indien niet, waarom hebben ze niet hun doel bereikt?
- Wat hebben de agenten voor de buren kunnen betekenen / wat hebben de agenten voor de buren bereikt in deze situatie?
Dus wie hier durft te stellen dat de agenten iets positiefs hebben bereikt voor de buren?
En zoals ik aangaf, mijn focus wil ik leggen op het juridisch verhaal, maar ik heb hier niemand inhoudelijk iets zien zeggen over de wetgeving. Dat vind ik wel erg jammer, maar is geen ramp.
[ Voor 10% gewijzigd door grasmanek94 op 08-07-2025 09:04 ]
Iets zegt mij dat dat hartstikke meevalt met die rug. Aan de rest van jouw typegedrag te zien krijg ik hele erge 'Rijdende Rechter Vibes' van die mensen die dan 'principieel' hun gelijk moeten gaan halen. Je hoeft ook niks uit te leggen, ga naar de buren met een kaartje en een bosje bloemen of een doos Merci (chocolade) en klaar is kees. Maar hoe dit full monty uit de hand loopt is zeer typerend in mijn ogen. Geen verder advies van mijn kant hoe te handelen hier helaas.grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:22:
[...]
Een emmer of pan vullen met een tapkraan terwijl je je rug aan het breken bent en dan nog per-ongeluk de verwarming met je reet stoten bij omdraaien maakt nou eenmaal veel lawaai (probeer maar eens zelf, overdag dan natuurlijk), dat is gebeurd en ja ik heb overlast veroorzaakt, maar ik heb helemaal niks mogen uitleggen.
Wij kregen tijdens het slopen een melding van de buren (paar maanden terug inmiddels) dat ze het wel heel hard hoorden trillen in de avond. Nou daarop gewoon de werkzaamheden die met slopen/hameren/breken te maken hadden gewoon gestaakt vanaf 18:00. Het is zo moeilijk allemaal niet. Die uitzondering daargelaten uiteraard.
[ Voor 15% gewijzigd door Typhone op 08-07-2025 09:10 ]
Voor de zoveelste keer: da's compleet irrelevant. Of je wel niet klust heeft geen ene moer te maken met heel dat relaas.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:02:
[...]
Ze gaven zelf aan niks geconstateerd te hebben. Zelf heb ik ze niks kunnen vertellen behalve dat ik niet aan het klussen was, maar daar werd niet naar geluisterd.
Je maakt lawaai en maakt je buren wakker. Daar gaat het om. Again, al de rest is bijzaak. Of je nu 2 of 3 keer tegen je radiator hebt geramd, of die emmer van plastic of metaal was, of je kraantje op oog hoogte of kniehoogte zat, hoe vol die emmers waren... Da's allemaal ruis. Dat doet er niet toe. Niet voor de buren, niet voor de politie, niet voor ons.
Ok, ik bijt.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:02:
En het is mij opgevallen dat niemand een stap terug doet en zich in de schoenen van de buren zet;
- Ze hebben een melding gemaakt met wat zij denken dat er aan de hand is
- Die agenten hebben een beoogt doel -> Wat is dat doel?
- Hebben die agenten hun doel bereik?
- Indien niet, waarom hebben ze niet hun doel bereikt?
- Wat hebben de agenten voor de buren kunnen betekenen / wat hebben de agenten voor de buren bereikt in deze situatie?
Dus wie hier durft te stellen dat de agenten iets positiefs hebben bereikt voor de buren?
Ten eerste doe jij geen stap achteruit om jezelf in de schoenen van de buren te zetten. Of de politie. Of ons.
Het doel van de buren is dat die *** buurman die nu weer al lawaai maakt eindelijk eens stopt en nooit meer lawaai maakte zodat de buren kunnen slapen.
Het doel van de politie is ongeveer hetzelfde: jij moet stoppen met lawaai maken. Niet alleen die ene avond maar altijd.
Hebben die agenten hun doel bereikt? Hangt 100% van jou af. Ga jij nog lawaai maken, dan niet. Anders wel.
Indien ze hun doel niet bereikt hebben ligt dat 100% aan jou.
Wat hebben de agenten bereikt? Niet veel omdat de overtreder er maar bleef overheen praten en bijdehand doen.
Ik durf stellen dat de agenten hun best hebben gedaan om jou niet mee te nemen naar het bureau.
Je bent bekend met het XY probleem? Jij denkt dat X jouw probleem is en dat probeer je op te lossen. Maar je probleem is eigenlijk Y en dat proberen wij hier op te lossen.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:02:
En zoals ik aangaf, mijn focus wil ik leggen op het juridisch verhaal, maar ik heb hier niemand inhoudelijk iets zien zeggen over de wetgeving. Dat vind ik wel erg jammer, maar is geen ramp.
X is een agent met een voet in de deur.
Y dat ben jezelf
Als je daadwerkelijk inhoudelijk wil ingaan op het juridische aspect wat betreft strafrecht, dan wil ik de drive link wel delen. Ik ben hier niet om die agenten publiekelijk herkenbaar met gezicht en al aan de schandpaal te zetten, het gaat mij om de procedure. En onthoud ze zijn wettelijk onschuldig tot schuld is bewezen dus ga niks naar die privé personen doen. Iedereen mag een DM sturen (alleen doen als je vanuit strafrecht / juridische standpunt gaat reageren). De hele interactie met agenten duurde 2 min 25s, waarbij ze vooral continu hetzelfde bleef herhalen, of ik nou luisterde of niet.42erik schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:02:
@grasmanek94 we zijn inmiddels 7 pagina's aan posts verder, maar ik geloof niet dat je de beelden al gedeeld hebt... Als je die deelt, kunnen we meekijken of je voorgestelde stappen kans van slagen hebben
Dat maakt zeker wel uit -> als de buren bellen omdat ik douche dan zegt de politie gewoon laat de mensen douchen, daarvoor komen ze echt niet terug, heb ik al een gesprek over gehad met een agent die ook aan de deur stond toen wij douchten (en nee er wordt hier niet tijdens douchen gezonden of gestampt of enig ander raar iets, gewoon wat elk normaal mens doet me shampoo, water en een spons).Kheos schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:26:
[...]
Voor de zoveelste keer: da's compleet irrelevant. Of je wel niet klust heeft geen ene moer te maken met heel dat relaas.
Waarom vragen zo veel mensen ernaar dan? Ben het er mee eens dat het er niet toe doet, maar de ECHTE aanleiding voor de melding doet er wel toe.Je maakt lawaai en maakt je buren wakker. Daar gaat het om. Again, al de rest is bijzaak. Of je nu 2 of 3 keer tegen je radiator hebt geramd, of die emmer van plastic of metaal was, of je kraantje op oog hoogte of kniehoogte zat, hoe vol die emmers waren... Da's allemaal ruis. Dat doet er niet toe. Niet voor de buren, niet voor de politie, niet voor ons.
Onrechtmatig geluidsoverlast -> Politie stappen: vervolging / ingreep / inbeslagname spullen / etc.
Leefgeluiden (bijvoorbeeld douchen) of andere rechtmatige geluiden die als overlast kunnen worden ervaren -> Politie zal, mag en kan niks doen, en zelfs geïrriteerd zijn op degene die belt (zoals ik een agent mag geloven).
InderdaadHet doel van de buren is dat die *** buurman die nu weer al lawaai maakt eindelijk eens stopt en nooit meer lawaai maakte zodat de buren kunnen slapen.
Ja dat is een van de doelen.Het doel van de politie is ongeveer hetzelfde: jij moet stoppen met lawaai maken. Niet alleen die ene avond maar altijd.
Douchen is ook lawaai,dus ja ik ga lawaai maken.Hebben die agenten hun doel bereikt? Hangt 100% van jou af. Ga jij nog lawaai maken, dan niet. Anders wel.
Zoals een agent eerder zei dat is leefgeluid en hebben anderen die overlast maar te accepteren.
Maar je beweert dat lawaai = lawaai zonder nuance (de aanleiding of reden heb je aangegeven dat het helemaal niks uit maakt), dus ik weet niet hoe veel nut het heeft om verder in te gaan op wat lawaai is.
En je ziet oprecht geen andere manieren hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze doordringen tot de "overtreder" (om je even te quoten)?Wat hebben de agenten bereikt? Niet veel omdat de overtreder er maar bleef overheen praten en bijdehand doen.
Er zijn geen feiten waarop ze wettelijk iemand in deze situatie mee zouden kunnen nemen, hoe graag ze het wel of niet wilden.Ik durf stellen dat de agenten hun best hebben gedaan om jou niet mee te nemen naar het bureau.
Maar kijk deze reactie van jou is de reactie van de agent dus, zie je oprecht nul andere mogelijkheden om een dergelijke situatie te benaderen -- hoe hebben andere agenten dan tot mij door kunnen dringen en vrijwillige gedragswijzigingen kunnen veroorzaken? Ook door niet te luisteren en continu hetzelfde te herhalen als een pappegaai?
Voor mensen die geen andere mogelijkheden in dergelijke situaties zien, kan ik met oprecht een cursus "persoonlijke effectiviteit" aanraden (het beste via werk, scheelt centjes). Die geven veel handvaten / tools om inderdaad meer inzicht te krijgen in eigen gedrag en andermans gedrag -- en zoals te verwachten, wordt niet iedereen meteen expert van eigen en andermans gedrag en is falen in communicatie gewoon onderdeel van het leven, maar het kan zeker een positief effect hebben. Daar had deze ambtenaar ook zeker wel baat bij gehad (ik vind het verschil van haar gedrag en dat van haar vorige collega's wel erg groot).
En ook in de politie is er focus op de-escalerend optreden, zowel bij het opleiden als in dienst zijn. Er zijn veel mogelijkheden om situaties te benaderen, en hierin heeft naar mijn mening de agent een van de meest (niet gewelddadige) escalerende benaderingen toegepast.
[ Voor 75% gewijzigd door grasmanek94 op 08-07-2025 09:57 ]
Sorry, maar, mls je de afgelopen twee dagen nog niet hebt ingezien dat er enige vorm van consensus is dat je zelf niet vrij-uit gaat in dit verhaal - ondanks een wellicht niet perfect optreden van de agente - is de kous echt af. Maargoed, dat is zo te lezen tegen dovemans oren.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:28:
..............n -- hoe hebben andere agenten dan tot mij door kunnen dringen en vrijwillige gedragswijzigingen kunnen veroorzaken? Ook door niet te luisteren en continu hetzelfde te herhalen als een pappegaai?
.........
Als je dan nu zelf ook nog aangeeft dat de politie bij jou met succes gedragswijzigingen doorvoert, is het misschien tijd om de spiegel te kijken en je af te vragen hoe je dit zelf kan realiseren ZONDER werk voor de politie/aangiftes/klachten/etc.
[ Voor 5% gewijzigd door Docslik op 08-07-2025 09:59 ]
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Nee van deze interactie ga ik geen gedrag wijzigen, ik blijf bij mijn standpunt dat ik de noodzakelijke handelingen deed om basisbehoeften te dekken (tanden poetsen, wassen, gezondheid), dat jullie andere meningen hebben prima. Sommige mensen leggen hier de focus op.Docslik schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:58:
[...]
Sorry, maar, mls je de afgelopen twee dagen nog niet hebt ingezien dat er enige vorm van consensus is dat je zelf niet vrij-uit gaat in dit verhaal - ondanks een wellicht niet perfect optreden van de agente - is de kous echt af.
Ik weet dat er op Tweakers genoeg mensen zijn met wettelijke kennis van zaken, en ik ben vooral uit op informatie verzamelen over het proces van aangifte tegen een agent. Wanneer er een paar inhoudelijk reageren die wat handvaten geven om mijn weg in het wetboek beter te navigeren wordt ik al blij.
Je doet de aanname dat niks is gewijzigd door vorige interacties?Als je dan nu zelf ook nog aangeeft dat de politie bij jou met succes gedragswijzigingen doorvoert, is het misschien tijd om de spiegel te kijken en je af te vragen hoe je dit zelf kan realiseren ZONDER werk voor de politie/aangiftes/klachten/etc.
Dat is een van de opties waar ik gebruik van ga maken, zoals ik ook aangaf, ik heb de situatie omschreven en zal mensen hier ook up to date houden van deze zaak - zodat mensen in vergelijkbare zaken meer informatie hebben. En wanneer ik hier goede informatie krijg dan ben ik er natuurlijk ook erg blij mee.Ample Energy schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:59:
Kan je niet beter een advocaat in de arm nemen als je echt de juridische aspecten wilt weten en bekijken of je een kans van slagen hebt? Ik denk dat een paar honderd euro per uur niet onredelijk is als je iemand zoekt die in staat is jou naar de mond te praten.
Er is bar weinig te vinden over een aangifte tegen een agent doen (inhoudelijk dan - het proces, alle ins/outs, wat een go/no-go is, verband met speicifeke wetgeving die er alleen voor de politie is enzv, etc, oppervlakkig is er veel te vinden en een persoon moet ook het wetboek kunnen navigeren -- maar dat is altijd voor interpretatie van de rechters open).
Ben ik ook, zeker in zo'n situatie. Ieder zijn ding toch?Typhone schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:08:
[...]
van die mensen die dan 'principieel' hun gelijk moeten gaan halen.
[/quote]ga naar de buren met een kaartje en een bosje bloemen (...) en klaar is kees. [/quote]
LEVgroep / gemeentelijke bemiddeling / wijkagent zijn allemaal getuige van dat dat tussen mij en die mensen zo makkelijk niet is en niet zal zijn.
Inderdaad afspraken maken en nakomen (en dan moeten beide kanten ze nakomen als beide kanten iets af te spreken en te volgen hebben).hadden gewoon gestaakt vanaf 18:00. Het is zo moeilijk allemaal niet. Die uitzondering daargelaten uiteraard.
Wanneer afspraken niet nagekomen worden dan is de moed om zelf aan afspraken te houden er ook al snel uit.
[ Voor 49% gewijzigd door grasmanek94 op 08-07-2025 10:10 ]
Jij ziet oprecht niet hoe jij hier het probleem bent? Jij doet bijdehand, jij lukt de hele tijd over de agenten heen, je doet assertief, jij luistert niet.... Maar het ligt aan de agenten? Zij moeten meer hun best doen om door te dringen tot jou?grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:28:
En je ziet oprecht geen andere manieren hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze doordringen tot de "overtreder" (om je even te quoten)?
Meest escalerend? Proberen uit te leggen waarvoor ze gekomen waren zonder de hele tijd onderbroken te worden is meest escalerend?grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:28:
Maar kijk deze reactie van jou is de reactie van de agent dus, zie je oprecht nul andere mogelijkheden om een dergelijke situatie te benaderen -- hoe hebben andere agenten dan tot mij door kunnen dringen en vrijwillige gedragswijzigingen kunnen veroorzaken? Ook door niet te luisteren en continu hetzelfde te herhalen als een pappegaai?
Voor mensen die geen andere mogelijkheden in dergelijke situaties zien, kan ik met oprecht een cursus "persoonlijke effectiviteit" aanraden (het beste via werk, scheelt centjes). Die geven veel handvaten / tools om inderdaad meer inzicht te krijgen in eigen gedrag en andermans gedrag -- en zoals te verwachten, wordt niet iedereen meteen expert van eigen en andermans gedrag en is falen in communicatie gewoon onderdeel van het leven, maar het kan zeker een positief effect hebben. Daar had deze ambtenaar ook zeker wel baat bij gehad (ik vind het verschil van haar gedrag en dat van haar vorige collega's wel erg groot).
En ook in de politie is er focus op de-escalerend optreden, zowel bij het opleiden als in dienst zijn. Er zijn veel mogelijkheden om situaties te benaderen, en hierin heeft naar mijn mening de agent een van de meest (niet gewelddadige) escalerende benaderingen toegepast.
Ok...
En hoe zou je jezelf scoren op dat vlak?
Nou dan heb ik hier niks meer aan toe te voegen als stil zijn en instructies opvolgen fout gedrag is (want dat heb ik meerdere keren aangegeven dat ik de agenten ook gewoon aan woord liet), dan zullen we het nooit eens worden. Want ik was (op een gegeven moment) gewoon stil en volgde instructies van de agent, maar dat was ook fout volgens die agent.Kheos schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:10:
[...]
Jij ziet oprecht niet hoe jij hier het probleem bent? Jij doet bijdehand, jij lukt de hele tijd over de agenten heen, je doet assertief, jij luistert niet.... Maar het ligt aan de agenten? Zij moeten meer hun best doen om door te dringen tot jou?
Het maakt niet uit waarvoor ze komen, een agent dient altijd op te komen voor de beste van iedereen, heeft de agent met ander gedrag kunnen bereiken, heeft die hier niet gedaan.Meest escalerend? Proberen uit te leggen waarvoor ze gekomen waren zonder de hele tijd onderbroken te worden is meest escalerend?
Ok...
En hoe zou je jezelf scoren op dat vlak?
Hoezo is er weinig over te vinden?grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:01:
[...]
Er is bar weinig te vinden over een aangifte tegen een agent te doen (inhoudelijk dan, oppervlakkig is er veel te vinden en een persoon moet ook het wetboek kunnen navigeren -- maar dat is altijd voor interpretatie van de rechters open).
Je kunt in Nederland via het klachtenformulier 'aangifte' doen
In België via hier]
Je hoeft helemaal geen wetboek te kunnen navigeren. Als jij 100% zeker bent van het feit dat er iets gedaan is wat niet terecht is dan geef je dat duidelijk aan en zal er opvolging aan gegeven worden. Op het moment dat het multi interpretabel is en eerder gestoeld op een mening dan op een feit dan wil het nog wel eens vies tegenvallen op dit punt inderdaad.
Hoe noodzakelijk is het dan om meermaals met de kont tegen de radiator te knallen zo luid dat de buren de politie er bij halen?grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:01:
[...]
Nee van deze interactie ga ik geen gedrag wijzigen, ik blijf bij mijn standpunt dat ik de noodzakelijke handelingen deed om basisbehoeften te dekken (tanden poetsen, wassen, gezondheid), dat jullie andere meningen hebben prima. Sommige mensen leggen hier de focus op.
Is het een basisbehoefte om te zorgen dat de buren hun welverdiende slaap kunnen halen?
Als 7 pagina's en een bezoek van de politie er nog niet voor kunnen zorgen dat je je gedrag aanpast en in het vervolg geen lawaai meer maakt zodat de buren wakker liggen... Als niks die plaat voor je kop kan weghalen houdt het hier op.
Een klacht en een aangifte zijn twee anderen dingen, een aangifte kan alleen via het VIK en dat moet via 09008844. Contactgegevens achter laten en VIK neemt contact op met de aangeefster.Typhone schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:13:
[...]
Hoezo is er weinig over te vinden?
Je kunt in Nederland via het klachtenformulier 'aangifte' doen
Dat was niet met opzet, maar je maakt het voor mij gevoel op alsof het wel opzet is, ik snap niet waarom je dat zo over laat komen.Kheos schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:14:
[...]
Hoe noodzakelijk is het dan om meermaals met de kont tegen de radiator te knallen zo luid dat de buren de politie er bij halen?
Ik krijg niet het gevoel dat je onderscheid kan maken tussen opzet en geen opzet van iets, en leefgeluiden of overlast, voor jou is actie=actie (altijd opzettelijk) en lawaai = lawaai tot nu toe (ongeacht wat voor lawaai). Zo kunnen we niks constructiefs bereiken inderdaad zoals je al hebt geconcludeerd.
Als je je nou eens inleest in de materie in plaats van loopt te brallen zie je dat de manier om aangifte te doen tegen een ambtenaar in functie via een klachtenprocedure loopt. Dus já, het is wel degelijk hetzelfde. Omdat het in jouw geval niet direct om een strafbaar feit gaat loopt het via die procedure.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:15:
[...]
Een klacht en een aangifte zijn twee anderen dingen, een aangifte kan alleen via het VIK en dat moet via 09008844. Contactgegevens achter laten en VIK neemt contact op met de aangeefster.
[ Voor 8% gewijzigd door Typhone op 08-07-2025 10:18 ]
Als een klachtformulier ook werkt om in contact te komen met het VIK dan heb ik iets nieuws geleerd, was voor mij in ider geval onduidelijk, toen ik zocht op aangifte doen stond er "neem contact op met 09008844": https://www.politie.nl/in...-tegen-politiegeweld.htmlTyphone schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:17:
[...]
Als je je nou eens inleest in de materie in plaats van loopt te brallen zie je dat de manier om aangifte te doen tegen een ambtenaar in functie via een klachtenprocedure loopt. Dus já, het is wel degelijk hetzelfde.
Dus waar kan ik de bron vinden dat klachten ook naar VIK gaan?Let op, een klacht is geen aangifte
Delen van beelden is sowieso al een no-go.
En het gaat helemaal niet over lawaai maken, ruzie met buren, onvriendelijke agente, ... Het gaat er om of de agente haar voet tussen de deur mocht steken toen de TS de deur wou sluiten. En dat mag niet. Je bent niet verplicht om "midden in de nacht" te luisteren naar een agent die begint met "we hebben niets kunnen vaststellen".
Zefl éénmaal de "eer" gehad om de politie aan mijn deur te hebben om middernacht. Mijn auto stond al een week op dezelfde plaats geparkeerd en een patrouille vond het nodig om mij daar op dat uur op te wijzen. Ik heb ook mijn telefoon bij om op te nemen als er iemand om middernacht aan de deur staat. Ik vriendelijk proberen uit te leggen dat die plaats privé terrein is en dat ik daar zo lang mag staan als ik wil. Agenten redelijk agressief omdat ik ze terecht wees. Mijn toenmalige vriendin was het na tiental minuten beu, kwam naar beneden en knalde de deur dicht in hun gezicht met de woorden "dat kon ook met een briefje in de brievenbus of morgen opgelost worden". Mooi detail, mijn vriendin was op dat moment ook agente maar in een andere zone.
Ik zou zelf nooit voor zoiets een klacht indienen maar ik zou wel contact opnemen met de agente om het uit te praten. Maar daar zal het nu wel te laat voor zijn.
Nergens, jouw 'feit' komt niet voor in de regeling die directe aangifte mogelijk maakt dus loopt deze klacht via de klachtenprocedure of je dient een civielrechtelijke zaak aan te spannen via een advocaat. En ook dan staat deze optie niet tussen de mogelijkheden.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:20:
[...]
Dus waar kan ik de bron vinden dat klachten ook naar VIK gaan?
Maar je stelt dat de acties van de agente fout waren, want jij gaat je gedrag er niet door aanpassen. Wat had de agente wel kunnen doen om te zorgen dat de volgende keer dat jij water haalt je niet zoveel geluidsoverlast veroorzaakt dat je buren de politie bellen? Als het antwoord daarop is: "Niks, want ik blijf het toch zo doen", dan kan je toch ook niet de agente de schuld ervan geven, als je zelf stelt dat onafhankelijk van wat ze doet, jij toch niet van plan was je gedrag aan te passen?grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:01:
[...]
Nee van deze interactie ga ik geen gedrag wijzigen, ik blijf bij mijn standpunt dat ik de noodzakelijke handelingen deed om basisbehoeften te dekken (tanden poetsen, wassen, gezondheid), dat jullie andere meningen hebben prima. Sommige mensen leggen hier de focus op.
Hier dus ook, met welk gedrag had ze kunnen zorgen dat jouw buren in de toekomst hier niet weer mee zitten? Of bedoel je hier met het "beste voor iedereen", het "beste voor gasmanek94"?grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:12:
[...]
Het maakt niet uit waarvoor ze komen, een agent dient altijd op te komen voor de beste van iedereen, heeft de agent met ander gedrag kunnen bereiken, heeft die hier niet gedaan.
We zijn nu ruim 150 posts verder in dit topic. Het aantal mensen dat het met jou eens is, kan je telling op één hand. Een hand die een vuurwerkongeluk heeft gehad welteverstaan. Zou het gewoon kunnen dat op zijn minst jouw ideeën over aangifte doen, burgerarrestaties van agenten, etc gewoon misschien niet de juiste ideeën zijn?
sterker nog, zolang je gekeurd bent en verzekerd bent mag je ook openbaar staan op een plek zolang als je wil.Kenhas schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:24:
Ik vind het vreemd om deze vraag op een tech-forum te lezen maar van de meeste van de reacties hier, val ik toch achterover. Er wordt precies veel meer geprobeerd de TS aan te vallen dan om iets constructief te zetten.
Delen van beelden is sowieso al een no-go.
En het gaat helemaal niet over lawaai maken, ruzie met buren, onvriendelijke agente, ... Het gaat er om of de agente haar voet tussen de deur mocht steken toen de TS de deur wou sluiten. En dat mag niet. Je bent niet verplicht om "midden in de nacht" te luisteren naar een agent die begint met "we hebben niets kunnen vaststellen".
Zefl éénmaal de "eer" gehad om de politie aan mijn deur te hebben om middernacht. Mijn auto stond al een week op dezelfde plaats geparkeerd en een patrouille vond het nodig om mij daar op dat uur op te wijzen. Ik heb ook mijn telefoon bij om op te nemen als er iemand om middernacht aan de deur staat. Ik vriendelijk proberen uit te leggen dat die plaats privé terrein is en dat ik daar zo lang mag staan als ik wil. Agenten redelijk agressief omdat ik ze terecht wees. Mijn toenmalige vriendin was het na tiental minuten beu, kwam naar beneden en knalde de deur dicht in hun gezicht met de woorden "dat kon ook met een briefje in de brievenbus of morgen opgelost worden". Mooi detail, mijn vriendin was op dat moment ook agente maar in een andere zone.
Ik zou zelf nooit voor zoiets een klacht indienen maar ik zou wel contact opnemen met de agente om het uit te praten. Maar daar zal het nu wel te laat voor zijn.
Terug naar de basis, ik zou alles lekker laten gaan. Je hebt beelden, mocht het gezeik opleveren heb je dat altijd nog.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Dit is gewoon pertinent onjuist:Kenhas schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:24:
Ik vind het vreemd om deze vraag op een tech-forum te lezen maar van de meeste van de reacties hier, val ik toch achterover. Er wordt precies veel meer geprobeerd de TS aan te vallen dan om iets constructief te zetten.
Als dat gezegd is door een agent klopt daar niks van. Maar helaas heeft de TS aan de manier van schrijven, handelen en reacties de schijn een beetje (veel) tegen dus vermoed ik dat de soep niet zo heet gegeten wordt hier. Ik heb hem de middelen gegeven die hij gebruiken kan en verder adviseer ik hem direct een advocaat in de arm te nemen. Maar als dan eenmaal blijkt wat dat kost ga ik er niet vanuit dat dat gaat gebeuren in dit geval want ook die zal hem vertellen dat de feiten dan wel 100% juist en kloppend moeten zijn en anders begeef je je op glad ijs.Hierna werd ik meteen aangesproken met "nu hebben we niks kunnen constateren, maar mensen hebben last van jou, jij bent aan het klussen, als je zo door gaat nemen we alles in beslag".
Ging er bij mij om dat de agenten het asociaal vonden tegenover de (nieuwe) buren. Die woonden er nog maar net en vonden het erg dat ze geen gebruik konden maken van die parkeerplaatsen. Ook zij hadden niet door dat het geen openbaar domein was, ondanks een bord om dat aan te geven. Ik had liever gehad dat ze dat gewoon eens persoonlijk kwamen aankaarten maar ja...Mad-Matt schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:33:
[...]
sterker nog, zolang je gekeurd bent en verzekerd bent mag je ook openbaar staan op een plek zolang als je wil.
Terug naar de basis, ik zou alles lekker laten gaan. Je hebt beelden, mocht het gezeik opleveren heb je dat altijd nog.
Ben toen de dag erna naar de buren geweest om het uit te leggen, weekje later een bbq en geen problemen meer gehad.
Maar er was geen enkele reden voor de agenten om dat om middernacht aan te kaarten. Dat klein beetje is vergelijkbaar met deze situatie. De agente heeft niets kunnen vast stellen maar vond het toch nodig om aan te bellen.
Vind persoonlijk dat de TS niets verkeerd gedaan heeft (of toch niet veel) en voel dus ook helemaal geen behoefte om hem te "veroordelen" of zo, in tegenstelling tot veel anderen hier. Ik zou het gewoon laten voor wat het is
[ Voor 3% gewijzigd door Kenhas op 08-07-2025 10:47 ]
Wat iedereen van de mondelinge interactie vind doet er niks toe aan het juridisch aspect of een agent wel of niet mijn huis aan het binnen treden is en of dat wel of niet mag (wettelijk, meningen zijn niet relevant), dus ik ben zo eerlijk mogelijk erin naar iedereen toe die er nieuwsgierig naar is -- het veranderd het juridisch resultaat niet. Er zijn geen heterdaad feiten, er zijn geen smaad, laster of beledigingen of agressies geuit, dus dat zal juridisch niks veranderen.Typhone schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:37:
Als dat gezegd is door een agent klopt daar niks van. Maar helaas heeft de TS aan de manier van schrijven, handelen en reacties de schijn een beetje (veel) tegen dus vermoed ik dat de soep niet zo heet gegeten wordt hier. Ik heb hem de middelen gegeven die hij gebruiken kan en verder adviseer ik hem direct een advocaat in de arm te nemen. Maar als dan eenmaal blijkt wat dat kost ga ik er niet vanuit dat dat gaat gebeuren in dit geval want ook die zal hem vertellen dat de feiten dan wel 100% juist en kloppend moeten zijn en anders begeef je je op glad ijs.
Kort antwoord: precies hetzelfde wat de 5 agenten ervoor deden in die 4 jaar. Dan was alles goed gekomen, was er geen klacht en geen aangifte.Sissors schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:30:
[...]
Wat had de agente wel kunnen doen om te zorgen dat de volgende keer dat jij water haalt je niet zoveel geluidsoverlast veroorzaakt dat je buren de politie bellen?
Lang antwoord: Ze had gewoon ook kunnen zeggen dat ze het niet netjes vind dat ik haar onderbreek, graag haar verhaal wilt afmaken en dan mij de kans geeft. (en dan natuurlijk niet roepen dat ik niet luister wanneer ik stil aan het luisteren ben)
Dan was in ieder geval de eerste communicatie barrière wel weg.
Ten tweede, wanneer ze waarheidsbevinding zou doen dan hadden de buren een sterkere zaak - nu hebben ze niks - dan had ik gewoon de waarheid verteld van wat er allemaal die avond is gebeurd. Dan had ik mijzelf kunnen luchten en hun hadden een beter beeld van wat er gaande is (en dan gaf ik eigenlijk toe dat ik lawaai maak, en hadden ze niet hoeven te komen met "wij hebben niks kunnen constateren").
Het zou ze zelfs dan de mogelijkheid geven om met eigen tips voor mij te komen waar ik zelf niet op kom of aan zou denken, twee hoofden is meer dan een. (zou in ieder geval niet de eerste keer zijn geweest dat ik een goede bruikbare tip krijg van een agent die ik ook daadwerkelijk kon inzetten)
Maar nu zijn we hier, door escalerend gedrag en een (niet gewelddadige) aggressieve instelling
De meeste mensen (die) hier (reageren) merk ik houden van harde aanpak, maar ik ben benieuwd hoe ze erin staan als ze zelf zo'n agent voor de deur krijgen, ben benieuwd of ze dan ook de voorkeur zouden genieten om de hierboven beschreven aanpak te krijgen. Of doen ze dan de grote jongensbroek aan en zelfs als ze het niet verdient hebben "ja dit was terecht" zeggen wanneer ze de harde aanpak krijgen?
En voor zover het mijn mening betreft, de rol van een agent in zulke zaken is bemiddelen, en iedereen vooruit helpen, en dat konden de vorige agenten prima, deze heeft dat in dit geval niet laten blijken.
[ Voor 11% gewijzigd door grasmanek94 op 08-07-2025 11:03 ]
Klinkt logisch. En verder helemaal met je eens, hier zijn mensen goed in veroordelen/vooroordelen. Het lijkt mij vooral fout gedrag van de agente die avond. (Maar goed, ook geen idee wat ze voor de melding hebben moeten doen, mogelijk nog wat opgefokt)Kenhas schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:45:
[...]
Ging er bij mij om dat de agenten het asociaal vonden tegenover de (nieuwe) buren. Die woonden er nog maar net en vonden het erg dat ze geen gebruik konden maken van die parkeerplaatsen. Ook zij hadden niet door dat het geen openbaar domein was, ondanks een bord om dat aan te geven. Ik had liever gehad dat ze dat gewoon eens persoonlijk kwamen aankaarten maar ja...
Ben toen de dag erna naar de buren geweest om het uit te leggen, weekje later een bbq en geen problemen meer gehad.
Maar er was geen enkele reden voor de agenten om dat om middernacht aan te kaarten. Dat klein beetje is vergelijkbaar met deze situatie. De agente heeft niets kunnen vast stellen maar vond het toch nodig om aan te bellen.
Vind persoonlijk dat de TS niets verkeerd gedaan heeft (of toch niet veel) en voel dus ook helemaal geen behoefte om hem te "veroordelen" of zo, in tegenstelling tot veel anderen hier. Ik zou het gewoon laten voor wat het is
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Als dit waar is, dus dat agenten vaker voeten tussen de deur zetten, zou het niet zo zijn dat agenten dit mogen doen?CH4OS schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:26:
[...]
De agent zette de voet tussen de deur om te voorkomen dat de deur helemaal dicht zou gaan (en dat doen ze overigens wel vaker in dit soort situaties). Het is dus ruim open geweest, anders kan je niet alsnog een voet tussen de deur zetten en dat op camera hebben?
Want dan kan je het hele plan van aangifte doen eigenlijk al laten varen.
Euhm de meeste mensen houden van de harde aanpak? Jij bent degene die vanwege zoiets burgerarrestaties + aangifte wil doen en nadenkt over of je haar ook nog direct van valsheid in geschrifte kan beschuldigen? Dat vinden andere juist een idioot harde aanpak voor een non-issue.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:50:
De meeste mensen (die) hier (reageren) merk ik houden van harde aanpak, maar ik ben benieuwd hoe ze erin staan als ze zelf zo'n agent voor de deur krijgen, ben benieuwd of ze dan ook de voorkeur zouden genieten om de hierboven beschreven aanpak te krijgen. Of doen ze dan de grote jongensbroek aan en zelfs als ze het niet verdient hebben "ja dit was terecht" zeggen wanneer ze de harde aanpak krijgen?
Jij stelt zelf dat meningen voor jou niet relevant zijn, het enige wat jouw uitmaakt is hoe het puur juridisch zit. Nou als je zo hard erin wil gaan, dan moet je niet op een forum zijn maar bij een advocaat. Echter dan moet je dus ook niet klagen wanneer jij later hulp van iemand nodig heeft, of het nou een potje zout is omdat jouwe op is, of dat je auto accu leeg is, en de ander zegt; "Nou ik heb het juridisch nog even nagekeken, maar ik hoef jou dus helemaal niet te helpen, oftewel niet mijn probleem".
Ik heb dit erover kunnen vinden:vegboy schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:02:
[...]
Als dit waar is, dus dat agenten vaker voeten tussen de deur zetten, zou het niet zo zijn dat agenten dit mogen doen?
Want dan kan je het hele plan van aangifte doen eigenlijk al laten varen.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHSHE:2021:4406
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2018:7307
Als je wat jurisprudentie hebt waar ik mij in kan lezen, graag!
[ Voor 6% gewijzigd door grasmanek94 op 08-07-2025 11:09 ]
Ja tuurlijk als de agente escalerend is en overtreed mijn inziens strafrecht dan krijgt ze actie=reactie, zij is hard dan ga ik ook hard, en dat vind jij raar?Sissors schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:04:
[...]
Euhm de meeste mensen houden van de harde aanpak? Jij bent degene die vanwege zoiets burgerarrestaties + aangifte wil doen en nadenkt over of je haar ook nog direct van valsheid in geschrifte kan beschuldigen? Dat vinden andere juist een idioot harde aanpak voor een non-issue.
Je doet het nu voorkomen alsof ik helemaal geen goed contact met niemand heb (over het algemeen of hier in de wijk/buren die dichtbij wonen), foute aanname. Genoeg buren (waar ik verschillend contact heb, van "hoi, lekker weer he" tot een vriendschap) die over die buren naast mij zeuren (zonder dat ik erover begin).of het nou een potje zout is omdat jouwe op is, of dat je auto accu leeg is
[ Voor 28% gewijzigd door grasmanek94 op 08-07-2025 11:09 ]
Er zijn hier 180+ posts nu van mensen die dat raar vinden, dus ja. Mogelijk, gebaseerd op puur jouw post, had die agente het wat aardiger moeten aanpakken. Als je daar echt mee zit, dien een klacht in. Maar jij wil dat heel veel verder escaleren. Jouw reactie is buiten alle proporties. Het is alsof nadat het buurjongetje een madeliefje uit mijn tuin heeft getrokken, ik advocaten op zijn familie afstuur. Ja technisch gezien kan je zeggen actie = reactie, maar totaal niet proportioneel.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:04:
[...]
Ja tuurlijk als de agente escalerend is en overtreed mijn inziens strafrecht dan krijgt ze actie=reactie, zij is hard dan ga ik ook hard, en dat vind jij raar?
Nee je mist het punt. Jij wil dingen puur juridisch spelen. Proportionaliteit maakt je niks uit, je enige doel is om maar iemand te kunnen aanklagen die gewoon haar werk wilde doen. Dan moet je niet verwachten dat andere mensen wel enige moeite voor jou doen, als je zo in het leven staat.[...]
Je doet het nu voorkomen alsof ik helemaal geen goed contact met niemand heb (over het algemeen of hier in de wijk/buren die dichtbij wonen), foute aanname. Genoeg buren (waar ik verschillend contact heb, van "hoi, lekker weer he" tot een vriendschap) die over die buren naast mij zeuren (zonder dat ik erover begin).
Door alle opstapelingen van veel dingen over de jaren wordt een mens zoals ik zo inderdaad. Bij mij huis moet men niet de wet overtreden, ik reken ook niet op coulance als ik wettelijk wordt bestraft (en heb ik ook nooit gekregen hoor). Wanneer ik iets doe dan houd ik rekening met de consequenties.Sissors schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:12:
[...]
Nee je mist het punt. Jij wil dingen puur juridisch spelen. Proportionaliteit maakt je niks uit, je enige doel is om maar iemand te kunnen aanklagen die gewoon haar werk wilde doen.
[ Voor 33% gewijzigd door grasmanek94 op 08-07-2025 11:14 ]
Ik vind het prijzenswaardig dat TS hier op het forum komt om hierover te discussiëren en daarmee hopelijk ook wat stoom af te blazen. Zodoende uiteindelijk hopelijk niet de politie en het rechtssysteem werkelijk te gaan belasten hiermee.
Dat is een van de vele overwegingen die ik heb gemaakt om inderdaad toch te posten (want ik weet grotendeels hoe de niet-technische discussies hier op Tweakers over het algemeen verlopen).cosmo_roel schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:14:
(Ik heb niet alle pagina's gelezen.)
daarmee hopelijk ook wat stoom af te blazen.
Bedankt voor het begrip
Misschien dan eens beginnen met reflecteren en dingen los laten ipv op te blijven stapelen en steeds met andere excuses en ongerealiseerde zaken aankomen en eens gaan beginnen met jezelf ipv altijd een excuus te moeten gebruiken (al dan niet gevoed vanuit ervaringen uit het verleden).grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:13:
Door alle opstapelingen van veel dingen over de jaren wordt een mens zoals ik zo inderdaad. Bij mij huis moet men niet de wet overtreden, ik reken ook niet op coulance als ik wettelijk wordt bestraft (en heb ik ook nooit gekregen hoor). Wanneer ik iets doe dan houd ik rekening met de consequenties.
Kun je ook begrijpen dat je in dit topic een hoop scepsis tegenkomt door je manier van communiceren? Er zit duidelijk een hoop emotie in, je bent onnodig fel en ontwijkend. Ik lees dat je dat in eerste instantie ook met de agente was. Dan zit je beiden in de escalatiemodus. Sec gezien is de voet tussen de deur niet toegestaan. Of je een millimeter verder komt met het al lang en breed geëscaleerde burenconflict, waar je de politie ook voor nodig hebt, door kostte wat kost aangifte tegen die agente te doen, dat denk ik niet. Sterker nog, als je nog enige goodwill had dan ben je die daarna kwijt.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:16:
[...]
Dat is een van de vele overwegingen die ik heb gemaakt om inderdaad toch te posten (want ik weet grotendeels hoe de niet-technische discussies hier op Tweakers over het algemeen verlopen).
Bedankt voor het begrip
Tot 100 tellen en door met je leven.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Er worden hier twee discussies (of zelfs drie) tegelijk gevoerd voor mijn gevoel, en dan probeer ik ze gevoelsmatig een beetje te scheiden; ja ik realiseer mij dat dat raar over komt, daarom bood ik aan om een ander topic te openen voor het niet-juridisch aspect, maar dit topic heeft al de "velocity" en ik wist niet zeker of mensen dan de nieuwe link zouden zien, en of er dan niet twee topics komen waarbij het een niet-volgbare chaos kan worden.FirePuma142 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:24:
[...]
Kun je ook begrijpen dat je in dit topic een hoop scepsis tegenkomt door je manier van communiceren?
Het is zo in ieder geval een grote wir-war, niet alleen voor mij maar waarschijnlijk ook voor iedereen hier.
Vind ik wel jammer. Dit allemaal helpt ook niet de met het verzamelen van informatie.
Nog steeds vind ik wel; een agent heeft een speciale functie en positie binnen de maatschappij, deze heeft middelen en macht die een normale burger niet heeft en niet mag hebben, er zit veel extra zwaarte achter het woord of de daden van een agent, om die op zo'n manier in te zetten zoals ik dat heb ervaren dat gaat, - zelfs als we achterwegen laten dat ze de voet tussen de deur heeft gedaan en doen alsof dat niet is gebeurt en er geen strafbaar feit heeft plaats gevonden - gaat dat veel te ver.
Als elke interactie tussen mensen bestond uit een iemand zijn zegje doen en doordouwen en tegen de ander zeggen mond houden, stil zijn en wanneer die stil is ook nog eens roepen "jij luistert niet", dan acht ik de kans klein dat we als samenleving vooruit komen. De politie is niet de plek om zulk gedrag uit te oefenen, zeker niet door een agent. Een agent heeft met al die middelen en macht ook een voorbeeldfunctie voor de maatschappij, en dit is geen goed voorbeeld van hoe met mensen om te gaan, als die persoon altijd zo is dan hoort die niet bij de politie te werken.
[ Voor 10% gewijzigd door grasmanek94 op 08-07-2025 11:36 ]
Maar dit is ook niet hoe de agent te werk ging en dat weet je zelf ook wel. Je hebt intussen blijkbaar genoeg ervaring om te weten dat hoor en wederhoor zeker een ding is bij de politie. Maar dan moet je ze wel de kans geven om hen ook die hoor te geven (door te luisteren en hen uit te laten praten bijvoorbeeld).grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:34:
Als elke interactie tussen mensen bestond uit een iemand zijn zegje doen en doordouwen en tegen de ander zeggen mond houden, stil zijn en wanneer die stil is ook nog eens roepen "jij luistert niet", dan acht ik de kans klein dat we als samenleving vooruit komen. De politie is niet de plek om zulk gedrag uit te oefenen, zeker niet door een agent.
Ontgaat het je dat ik ze de kans heb gegeven? (in mijn ervaring)CH4OS schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:37:
[...]
Maar dit is ook niet hoe de agent te werk ging en dat weet je zelf ook wel. Je hebt intussen blijkbaar genoeg ervaring om te weten dat hoor en wederhoor zeker een ding is bij de politie. Maar dan moet je ze wel de kans geven om hen ook die hoor te geven (door te luisteren en hen uit te laten praten bijvoorbeeld).
Ik was stil, luisterde (naar dat repetitive verhaal dat ze zeggen dat ik aan het klussen ben en dat niet kan om deze tijd, ik snap niet waarom ze het nodig vond om dat meerdere keren te herhalen terwijl ik stil was nadat ze had aangegeven dat ik mijn mond moest houden), en dan komt ze met een harde agressieve toon "jij luistert niet" terwijl ik stil was, probeerde te processen wat er hier allemaal gebeurd, gaande is en wat er gezegd wordt. Zoals ik aangaf ik stelde toen voor of ik voor d'r kan herhalen wat ze heeft gezegd (om haar de mogelijkheid te geven om te verifiëren of ik wel alles goed begrepen had) en meteen als reactie erop "je blijft door mij heen praten".
Dat gaat nergens heen. Ik hoop oprecht dat je niet te maken krijgt met zo'n persoon (en dan praat ik nog niet eens over een agent).
[ Voor 23% gewijzigd door grasmanek94 op 08-07-2025 11:44 ]
Dat is mij zeker niet ontgaan, maar dan had een agent dat toch ook niet hoeven te herhalen naar jou lijkt me?grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:39:
Ontgaat het je dat ik ze de kans heb gegeven? (in mijn ervaring)
Ik was stil, luisterde (naar dat repetitive verhaal dat ze zeggen dat ik aan het klussen ben en dat niet kan om deze tijd), en dan komt ze met een harde agressieve toon "jij luistert niet" terwijl ik stil was, probeerde te processen wat er hier allemaal gebeurd, gaande is en wat er gezegd wordt. Zoals ik aangaf ik stelde toen voor of ik voor d'r kan herhalen wat ze heeft gezegd (om haar de mogelijkheid te geven om te verifiëren of ik wel alles goed begrepen had) en meteen als reactie erop "je blijft door mij heen praten".
Dat gaat nergens heen. Ik hoop oprecht dat je niet te maken krijgt met zo'n persoon (en dan praat ik nog niet eens over een agent).
[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 08-07-2025 11:45 ]
Adem in, adem uit en doorgaan met je leven. Er is geen schade buiten de kras op je ego, en die politie-agente kan ook gewoon een slecht moment hebben gehad.
Niet doen dus.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Tja vraag het die agent? Ik snap oprecht niet wat de denkwijze van die agent was voor dat "gesprek" (is niet het juiste woord m.i.)CH4OS schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:44:
[...]
Dat is mij zeker niet ontgaan, maar dan had een agent dat toch ook niet hoeven te herhalen, lijkt me?
Je was er zelf toch bij?grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:45:
[...]
Tja vraag het die agent? Ik snap oprecht niet wat de denkwijze van die agent was voor dat "gesprek" (is niet het juiste woord m.i.)
Precies dat, agenten zijn ook net mensen..SkiFan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:45:
Als ik dit zo lees:
Adem in, adem uit en doorgaan met je leven. Er is geen schade buiten de kras op je ego, en die politie-agente kan ook gewoon een slecht moment hebben gehad.
Niet doen dus.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Er was nergens een mogelijkheid om een vraag te stellen, dus ik kon niks vragen.
Tja, daar gaf je ook niet echt de kans toe, doordat je de agent sommeerde om weg te gaan.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:47:
Er was nergens een mogelijkheid om een vraag te stellen, dus ik kon niks vragen.
Ik sommeerde de woning te verlaten, niet weg te gaan. Maar als we het hebben over de situatie voordat ik besloot dat dit gesprek nergens heen ging, die agent was in puur monoloog modus en continu hetzelfde aan het herhalen alsof een cd afspeelde. Wat moest dat bereiken?CH4OS schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:50:
[...]
Tja, daar gaf je ook niet echt de kans toe, doordat je de agent sommeerde om weg te gaan.
Dan kan ik daar om 1 u 's nacht een half uur staan luisteren naar hetzelfde, en dan? Wat hadden ze dan bereikt als ik stil was en ze bleven maar hetzelfde herhalen? Na drie keer is het genoeg en dan of we gaan een constructief gesprek voeren of het heeft toch geen nut. Geen nut voor niemand dan kan je beter alles laten rusten en het gesprek beëindigen, dan lopen de emoties niet zo op maar zij zorgde dus hier wel voor oplopen van emoties dor geforceerd (deur openhouden) de monoloog voor te zetten (en wederom hetzelfde blijven herhalen).
Alles behalve nuttig.
Als ze meer te zeggen had dan had ze dat prima kunnen doen want ik luisterde (niet graag maar nadat ik haar gesommeerd had de woning te verlaten wachtte ik ook in stilte door zelf niks meer te zeggen tot de voet weg was en had ik niks gezegd), maar ze koos ervoor om in herhaling te vallen. Iets blijven herhalen maakt het niet sterker, juist zwakker. Als er dan gewoon niks zinnigs te zeggen is, is dat verspilling van energie, tijd en frustraties voor iedereen. Heeft ze echt top aangepakt..
Ze heeft twee stilte momenten gehad waar ze mijn volledige aandacht had en heeft ze tot twee maal toe verprutst. 1e keer door tijdens de stilte te zeggen "je luistert niet", ja tijdens dat ik stil was, en tweede keer bleef ze alleen het initieel verhaaltje herhalen.
Verdient echt geen schoonheidsprijs voor omgang met mensen, en als die agent zo altijd handelt dan is de politie niet de juiste plek voor haar.
[ Voor 103% gewijzigd door grasmanek94 op 08-07-2025 12:03 ]
Volgens mij wordt je 's nachts helemaal gallisch van alle lullige overlast gevallen en zou je na de vijftiende ook zoiets hebben van bek houden en luisteren. Ik denk dat ik om 1 uur 's nachts ook niet meer zo begripvol zou zijn.Zondagskindje schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:46:
[...]
Precies dat, agenten zijn ook net mensen..
Gewoon doorgaan met je leven, geen klacht indienen en gewoon doorgaan met je leven.
-edit-grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:08:
Ik heb op mijn camera beelden staan hoe ze haar voet naar binnen zet bij mij, erg duidelijk (en vriendin is ook getuige). Op mijn mobiel draait voor zulke situaties Echo dus ik heb ook een geluidsopname, al heb ik m nog niet terug geluisterd (wel opgeslagen).
Oh en zet je video (geanonimiseerd en geblurred) ook op Dumpert, kunnen we ook lachen (be)oordelen :-)
[ Voor 63% gewijzigd door Enforcer op 08-07-2025 12:32 ]
Dan kunnen we hier beoordelen of het terecht is of de agent haar voet tussen de deur stak. Daar zijn namelijk juridisch wel mogelijkheden voor, maar die zijn niet te beoordelen zonder de casus goed te kennen.
Ik verbaas me een beetje dat niemand anders dit punt heeft opgepakt.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:28:
[...]
De hele interactie met agenten duurde 2 min 25s, waarbij ze vooral continu hetzelfde bleef herhalen, of ik nou luisterde of niet.
Op basis van al je posts dacht ik er behoorlijk lange interactie was.
Maar je bent dus in staat om binnen twee en een halve minuut een situatie zodanig te laten escaleren, dat een agente zich genoodzaakt voelde om een voet tussen de deur te zetten.
Vermoedelijk was de interactie met een minuut afgerond geweest als je gewoon vanaf het begin je mond had gehouden en tot slot ' sorry ik zal stil zijn' had gezegd.
Niet te veel woorden aan vuil maken.
Mensen moeten echt eens leren om gewoon normaal te doen. Tegen politie heb je je respect te houden en gewoon normaal te doen.
Zo uit je reacties en je verhaal snap ik wel waarom je een verstrooiden relatie met je buren hebt.
Dus met je opmerking 'ik hield me stil en luisterde en blijkbaar was dat óók niet goed' kunnen we niet zoveel; dat gaat alleen over hoe je je verbaal hebt opgesteld en niet hoe je non-verbale communicatie was (die zoals al eerder gezegd in dit topic vaak 90% van je totale communicatie is).
Nogmaals, ik zou het gewoon laten zitten, je les eruit halen en doorgaan met je leven. En de volgende keer als je waterleiding springt, gewoon de loodgieter bellen ipv denken aan de Praxis. Loodgieters hebben 24-uurs-storingsdiensten dus die kun je dag en nacht bellen.
We weten ook niet meer dan hoe jij het hebt ervaren. En dat is een mening en daar hou jij niet van. Ga naar het bureau, vraag een gesprek met de agente en praat het uit in plaats van hier op een tech-forum stoer te lopen vertellen dat je de staat gaat aanklagen en persoonlijke excuses wil van de koning. Want dat is hoe ik jou posts ervaar.
Blijkbaar sprak jouw body language duidelijkere beelden dat je inderdaad niet graag luisterde. Hoe verwacht je dan dat haar bericht bij jou aankomt, of het nou klopt of niet?grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:51:
Als ze meer te zeggen had dan had ze dat prima kunnen doen want ik luisterde (niet graag maar nadat ik haar gesommeerd had de woning te verlaten wachtte ik ook in stilte door zelf niks meer te zeggen tot de voet weg was en had ik niks gezegd), maar ze koos ervoor om in herhaling te vallen.
Ik begrijp er echt nog steeds niets van, dat je deze stappen wilt nemen. Je hebt totaal geen poot om op te staan en uitgaande van jouw verhaal en jouw reacties hier ga ik er eerder vanuit dat zij meer valide punten zou hebben dan jou om jouw klacht nietig te laten verklaren. Zoals al vaker aangehaald: heel eerst de balk bij jezelf weg voordat je valt over de splinter(s) van een ander.
EDIT:
Uit de topic start:
Je maakt het verhaal er in elk geval niet duidelijker op, als blijkt dat het op het ene moment wel gesommeerd wordt om te verlaten en het andere moment toch weer niet. Dit is overigens ook het moment dat ik bedoelde met dat jij de voeten in het zand zet en zij dat dus dan maar ook doet, want echt veel andere keus laat je haar niet op dit moment.Direct erna reageer ik dat ze mijn huis moet verlaten want ze is binnen aan het treden (vorderen/sommeren om weg te gaan), en dat doet ze niet en gaat nog een minuut verder met haar preek en discussie, zonder mij de mogelijkheid te geven ook maar iets uit te leggen.
[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 08-07-2025 14:14 ]
Nachtploeg begint om 23:00. Dus het is alsof je om 11 uur bij Jannie aan de koffieautomaat staat en je de laatste korrels slaapzand uit je ogen wrijftSkiFan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:51:
[...]
Volgens mij wordt je 's nachts helemaal gallisch van alle lullige overlast gevallen en zou je na de vijftiende ook zoiets hebben van bek houden en luisteren. Ik denk dat ik om 1 uur 's nachts ook niet meer zo begripvol zou zijn.
Gewoon doorgaan met je leven, geen klacht indienen en gewoon doorgaan met je leven.
En dan even terug naar hamvraag: wat wil je hier eigenlijk bereiken?grasmanek94 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:44:
[...]
Je hebt verziekte relatie met buren en hebt regelmatig bij de politie aan de bel getrokken daarover. Buren hebben blijkbaar hetzelfde gedaan. Dat impliceert dat je hulp verwacht van de politie. Zou het dan niet een stuk handiger zijn om alles te doen (inclusief je trots en 'principes' in te slikken) om de politie jou gunstig gezind te krijgen, zodat ze nu en in de toekomst meer geneigd zijn jouw kant te steunen in dit verhaal?
Ook al heeft die agente je respectloos behandeld wat ik me goed kan voorstellen: als je als agent middenin de nacht *weer* naar dezelfde twee buren moet kan het zijn dat je niet in je meest diplomatieke bui bent door dat terug te spiegelen gooi je je eigen ruiten in: je bewijst daarmee exact de tokkie te zijn waar je buren je voor uitmaken. Als je dan ook nog op hoge poten klacht gaat indienen, hoe verwacht je dan dat de politie gaat reageren de volgende keer dat de buren over de schreef gaan?
Als ik jou was zou ik vooral investeren in de-escaleren, zowel tegenover de buren als - vooral - tegenover de politie. Met honing vang je meer vliegen dan met azijn.
Oslik blyat! Oslik!
DM? Het lijkt me voor een fatsoenlijk gesprek en advies handiger als iedereen dezelfde info, en niet opeens een deel meer of minder. Anders wordt het alleen maar herhaling en verduidelijking vragen. Maar ja, ik zou wel even de beelden anoniem maken, gezichten blurren op zijn minst.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:28:
[...]
Als je daadwerkelijk inhoudelijk wil ingaan op het juridische aspect wat betreft strafrecht, dan wil ik de drive link wel delen. Ik ben hier niet om die agenten publiekelijk herkenbaar met gezicht en al aan de schandpaal te zetten, het gaat mij om de procedure. En onthoud ze zijn wettelijk onschuldig tot schuld is bewezen dus ga niks naar die privé personen doen. Iedereen mag een DM sturen (alleen doen als je vanuit strafrecht / juridische standpunt gaat reageren). De hele interactie met agenten duurde 2 min 25s, waarbij ze vooral continu hetzelfde bleef herhalen, of ik nou luisterde of niet.
[...]
Dat maakt zeker wel uit -> als de buren bellen omdat ik douche dan zegt de politie gewoon laat de mensen douchen, daarvoor komen ze echt niet terug, heb ik al een gesprek over gehad met een agent die ook aan de deur stond toen wij douchten (en nee er wordt hier niet tijdens douchen gezonden of gestampt of enig ander raar iets, gewoon wat elk normaal mens doet me shampoo, water en een spons).
[...]
Waarom vragen zo veel mensen ernaar dan? Ben het er mee eens dat het er niet toe doet, maar de ECHTE aanleiding voor de melding doet er wel toe.
Onrechtmatig geluidsoverlast -> Politie stappen: vervolging / ingreep / inbeslagname spullen / etc.
Leefgeluiden (bijvoorbeeld douchen) of andere rechtmatige geluiden die als overlast kunnen worden ervaren -> Politie zal, mag en kan niks doen, en zelfs geïrriteerd zijn op degene die belt (zoals ik een agent mag geloven).
[...]
Inderdaad
[...]
Ja dat is een van de doelen.
[...]
Douchen is ook lawaai,dus ja ik ga lawaai maken.
Zoals een agent eerder zei dat is leefgeluid en hebben anderen die overlast maar te accepteren.
Maar je beweert dat lawaai = lawaai zonder nuance (de aanleiding of reden heb je aangegeven dat het helemaal niks uit maakt), dus ik weet niet hoe veel nut het heeft om verder in te gaan op wat lawaai is.
[...]
En je ziet oprecht geen andere manieren hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze doordringen tot de "overtreder" (om je even te quoten)?
[...]
Er zijn geen feiten waarop ze wettelijk iemand in deze situatie mee zouden kunnen nemen, hoe graag ze het wel of niet wilden.
Enerzijds vind ik het "armarrest" terug, dat stelt dat een arm of voet tussen de deur steken gelijk staat aan het betreden van de woonst, maar dat lijkt in de context van aanhoudingen en inbeslagnames te zijn.
Dus niet om een gesprek voort te zetten.
Ik weet niet in welke mate een politieagent verplicht is om een boodschap (lawaaioverlast) te bezorgen, maar ik kan me inbeelden dat de agent kan argumenteren dat deze anders de boodschap niet kon brengen, en dus verhinderd werd zijn opdracht uit te voeren.
In hoeverre dit opweegt tegen zaken als huisvredebreuk... dat zal wellicht aan een rechter zijn om uit te maken.
De context kan in zo een zaak wel eens doorslaggevend zijn.
Deze context is hier geschetst, maar zoals al uit vele reacties af te leiden is, is deze onvoldoende duidelijk om iets zinnig over te zeggen.
Er werd hier al het advies gegeven om eens met en advocaat te praten.
Ik denk dat dit de enige zinnige optie is.
Deze persoon kan de video en audio-opnames objectief beoordelen, en kent anderzijds de wet voldoende om een inschatting te maken of enige klacht of proces een kans maakt.
Heb je dat aangegeven dat het stil zou zijn vanaf nu?
Heb je je excuses aangeboden voor de overlast richting je buren?
Of werd je verweer mogelijk geinterpreteerd als een: Stop eens met zeuren, ik had een goede reden voor een beetje kabaal! (Zo kom je namelijk hier een beetje over).
Wat zei de advocaat? Ik neem aan dat die inmiddels ingeschakeld is om de juridisch juiste weg te bewandelen?
De volgende keer als je zoiets overkomt (wat ik je absoluut niet toewens, want zo'n gesprongen leiding is al erg genoeg) is als je de deur open maakt en de politie ziet staan (terwijl jij in je ondergoed staat aan de andere kant van de deur, direct zeggen dat je even iets gaat aantrekken en hiervoor even de deur sluit. Vervolgens ga je ook netjes even iets aantrekken. Hierna maak je de deur opnieuw open en laat je de agent gewoon binnen en rondkijken. dan ziet de agent zelf ook dat je niet aan het klussen bent maar een echt probleem hebt met je waterleiding. De agent zal dan ook direct meer aan jou kant staan van het verhaal omdat jij kunt bewijzen dat je een probleem hebt waar je acuut iets mee moet\moest doen. je kunt de agent dan namelijk je kapotte leiding laten zien. probleem opgelost, agent de deur uit en een aantekening bij de politie over een "valse melding" van jou buren.
Hiermee de-escaleer je direct de hele situatie voor de politie en heb jij de situatie volledig in de hand.
politie gaat naar buiten, probleem opgelost, iedereen kan weer gaan slapen.
Ik bedoel niet je wens om de verschillende onderwerpen ietwat geforceerd van elkaar te scheiden. Het gaat mij vooral om de toon. Je komt heel dwingend, kortaf en geïrriteerd over in het grootste gedeelte van je posts. Dat komt non-verbaal al niet heel plezierig over. Ik kan me voorstellen dat dat in persoon nog wat onplezieriger is.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:34:
[...]
Er worden hier twee discussies (of zelfs drie) tegelijk gevoerd voor mijn gevoel, en dan probeer ik ze gevoelsmatig een beetje te scheiden; ja ik realiseer mij dat dat raar over komt, daarom bood ik aan om een ander topic te openen voor het niet-juridisch aspect, maar dit topic heeft al de "velocity" en ik wist niet zeker of mensen dan de nieuwe link zouden zien, en of er dan niet twee topics komen waarbij het een niet-volgbare chaos kan worden.
Dat betekent niet dat onjuist gedrag door de agente daarmee vergoelijkt wordt. Wel is het goed om je eigen rol te proberen te herkennen. En als we het over gevolgen van eigen gedrag hebben, lees dan ook de post van @dion_b nog even door. Als je de politie, hoe correct je handelen met betrekking tot de VIK sec gezien ook is, tegen je in het harnas jaagt, kun je begrip de volgende keer wel op je buik schrijven. Dan wordt de politie ook heel zakelijk en strikt op de letter van de wet. Daar schiet je echt helemaal niets mee op.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Rijdende rechter wellicht een idee?
Ik heb nou niet het gevoel dat je daar heel erg open voor stond: het hele gesprek heeft blijkbaar minder dan tweeënhalve minuut geduurd en daarin is het dusdanig geëscaleerd dat je daadwerkelijk een burgerarrestatie van een gewapende ambtenaar in functie overwogen hebt.grasmanek94 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:12:
Het maakt niet uit waarvoor ze komen, een agent dient altijd op te komen voor de beste van iedereen, heeft de agent met ander gedrag kunnen bereiken, heeft die hier niet gedaan.
Als je dat zelf nu terugleest, denk je dan niet 'dat was niet handig van me?'. Ik zou juist met de buren en politie in gesprek gaan als ik jou was, daadwerkelijk deescaleren richting alle betrokken partijen. My 2 ct...
Ik vind eigenlijk dat TS behoorlijk netjes blijft als je kijkt naar hoe er op hem gereageerd wordt. Natuurlijk is de hele premisse van het topic overdreven en dat mag wel gezegd worden, maar tot nu toe zijn het vooral de reacties van anderen die heel erg lomp zijn. De algemene tendens in het topic is 'de TS zal wel een tyfuslijer zijn want de politie is gebeld.' TS heeft hand al in eigen boezem gestoken, maar dat is of niet genoeg of het maakt blijkbaar niet uit.FirePuma142 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:36:
[...]
Ik bedoel niet je wens om de verschillende onderwerpen ietwat geforceerd van elkaar te scheiden. Het gaat mij vooral om de toon. Je komt heel dwingend, kortaf en geïrriteerd over in het grootste gedeelte van je posts. Dat komt non-verbaal al niet heel plezierig over. Ik kan me voorstellen dat dat in persoon nog wat onplezieriger is.
Elke negatieve aanname die over TS gemaakt kan worden wordt aan de lopende band gemaakt en elke actie wordt op de slechtst mogelijke manier uitgelegd. De reacties waarop de moderators hebben moeten ingrijpen zijn ook niet van TS. Volgens mij is de voornaamste reden dat het topic nog open is dat TS zijn kalmte goed lijkt te bewaren. Enigszins ironisch gezien de beschuldigingen die hij naar z'n hoofd krijgt.
Is toch redelijk logisch?Patriot schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:01:
[...]
Ik vind eigenlijk dat TS behoorlijk netjes blijft als je kijkt naar hoe er op hem gereageerd wordt. Natuurlijk is de hele premisse van het topic overdreven en dat mag wel gezegd worden, maar tot nu toe zijn het vooral de reacties van anderen die heel erg lomp zijn. De algemene tendens in het topic is 'de TS zal wel een tyfuslijer zijn want de politie is gebeld.' TS heeft hand al in eigen boezem gestoken, maar dat is of niet genoeg of het maakt blijkbaar niet uit.
Elke negatieve aanname die over TS gemaakt kan worden wordt aan de lopende band gemaakt en elke actie wordt op de slechtst mogelijke manier uitgelegd. De reacties waarop de moderators hebben moeten ingrijpen zijn ook niet van TS. Volgens mij is de voornaamste reden dat het topic nog open is dat TS zijn kalmte goed lijkt te bewaren. Enigszins ironisch gezien de beschuldigingen die hij naar z'n hoofd krijgt.
Merendeel van de mensen (zo niet bijna alle) zal nog nooit met politie in aanraking zijn geweest en als er dan laat in de avond agenten voor de deur staan, zal men (naast geschrokken) vooral in de meewerkende houding staan en luisteren wat de politie te zeggen heeft. Ze zullen al helemaal niet tegen een agent ingaan en een discussie starten en vervolgens de deur dicht proberen te doen. Laat staan daarna nadenken over een mogelijk burgerarrest.
TS heeft gewoon een kort lontje en een vertekend respect / eergevoel.
Het merendeel van de mensen weet helemaal niet hoe ze reageren als er om 1 uur 's nachts een kwade agent voor de deur staat die ze hun kant van het verhaal niet laten vertellen bij een langlopend conflict met de buren want die hebben dat of iets vergelijkbaars nooit meegemaakt, dat kun jij ook niet voor ze invullen.jeroenkb schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:19:
[...]
Is toch redelijk logisch?
Merendeel van de mensen (zo niet bijna alle) zal nog nooit met politie in aanraking zijn geweest en als er dan laat in de avond agenten voor de deur staan, zal men (naast geschrokken) vooral in de meewerkende houding staan en luisteren wat de politie te zeggen heeft. Ze zullen al helemaal niet tegen een agent ingaan en een discussie starten en vervolgens de deur dicht proberen te doen. Laat staan daarna nadenken over een mogelijk burgerarrest.
Sowieso ben je volgens mij zelf niet helemaal lekker als je eerste reactie op een in jouw ogen valse beschuldiging ja en amen is. Het 'burgerarrest' is inderdaad overdreven en volgens mij vooral ontsproten aan de impotente boosheid die TS voelde na het voorval, maar volgens mij nog steeds geen goeie reden om zonder huiszoekingsbevel een huis te betreden.
Volgens mij valt dat wel mee. Het is vooral lekker makkelijk om op de respect tour te gaan, omdat je toch niks kunt of hoeft te bewijzen. In de praktijk worden een boel van die 'keurige' mensen ook opeens heel rancuneus en giftig als ze wel eens een keer met de politie geconfronteerd worden.TS heeft gewoon een kort lontje en een vertekend respect / eergevoel.
Nog even los van het feit dat het sowieso ridicuul is om te doen dat ja en amen de enige goede reactie in welke situatie dan ook is. Alsof een agent geen kwaad kan doen.
[ Voor 1% gewijzigd door Patriot op 08-07-2025 17:38 . Reden: Woeps, halve zin weggelaten - fixed ]
Houdt aub in je achterhoofd:
- s.v.p. on-topic en constructief reageren.
- als je niets vriendelijks of hulpvaardigs te zeggen heb, onthou je dan van reageren.
- aannames, welke kant op dan ook, worden vrijwel nooit gewaardeerd en hier ook niet.
- je mag prima bedenkingen hebben, maar er van uit gaan dat TS niet de waarheid zegt, gaat het topic niet verder helpen.
- je kan TS ook vriendelijk helpen door netjes je bedenkingen te verwoorden.