Marc H schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:39:
[...]
Precies dat, plus waar kunnen ze op terugvallen als ze wel problemen hebben? De meeste ouderen hebben wel iets van een support netwerk voor hun windows pc om hun heen die hun kan helpen als de printer weer eens gek doet, om maar wat te noemen. Zet op die machine linux en hun support groep verdwijnt sneller dan sneeuw voor de zon.
Waar ik dan nog meer in zie is de pc wegdoen en apple tablet gaan gebruiken.
Ik vind dit topic
enorm frusterend om te lezen. Het lijkt net alsof niemand daadwerkelijk first hands experience heeft met bijv. Linux Mint en net doet alsof alle Linux distro's net als Arch zijn. Ik beheer als zelfstandige tientallen PC's waaronder veelal van senioren. Voornamelijk Windows nu, maar enkelen heb ik op Linux Mint overgezet. Bij de ouderen waar ik nu Linux Mint heb draaien werkte de printer
METEEN. Op Windows is dat zelden zo. Er moet eerst op de website van Epson of HP een driver/softwarepakket van enkele honderden megabytes gedownload worden die dan onnoemelijk veel vragen stelt. Taal? Product registreren? USB of Wifi? Abonnement op cartridges? Wil je de tray icon? Elke printer software heeft dan ook weer een andere interface om te scannen. Ontzettend onhandig.
Terwijl als je gewoon Linux Mint installeert en de printer aanstaat, je simpelweg kan printen. Linux is daar ontiegelijk veel makkelijker mee dankzij CUPS. Wil je iets scannen? Die applicatie is er en blijft hetzelde, ook als je een nieuwe printer koopt. Vele malen beter als je het mij vraagt!
En begin alsjeblieft niet over "ja maar Windows heeft ook een scan app". Want die is verschrikkelijk en komt rechtstreeks uit Windows 8 lijkt wel. Daarnaast heb je nog "Faxen en scannen" maar dat is al sinds Vista niet geüpdatet naar mijn weten.
De meeste ouderen gebruiken uit gewoonte nog een PC, terwijl een iPad ook kan voldoen ja. Maar als zij liever een PC hebben, waarom niet dan? Ik zie veel ouderen er helaas niet meer uitkomen. En dat is met name zo als dingen onverwacht veranderen, wat in Windows nogal wel eens gebeurt. Bijvoorbeeld ineens een full screen reclame over aanbevolen instellingen bij het starten van PC. Of wat dacht je van de belletjes die ik krijg met de "ik krijg de copiloot niet uit Word".
Linux Mint ziet er al jaren bijna hetzelde uit. Binnen dat systeem wordt niet zomaar iets nieuws in je gezicht gegooid. Men krijgt een computer die gewoon werkt en doet wat men ervan vraagt.
Op Windows kan je daar niet langer vanuit gaan helaas.
Detail: Ik heb een Linux Mint VM waar ik een aantal aanpassingen heb gedaan. Zoals: aanzetten automatische updates, Firefox met een leeg beginscherm, numlockx geïnstalleerd zodat numlock aanstaat bij starten systeem voor invoeren wachtwoord. Installatie RustDesk zodat ik hulp op afstand kan bieden. LibreOffice tab interface en uitzetten melding bij opslaan in MS Office indeling.
En zo nog een aantal andere aanpassingen. Deze VM boot ik daarna naar een live Mint omgeving, en ik maak via GNOME Disks een image van de schijf.
Zo is het dodelijk simpel om dezelfde configuratie uit te rollen op een PC.
[
Voor 11% gewijzigd door
Nostalgia_Realm op 19-06-2025 01:56
]