SeniorWeb en Linux: wie helpt daar iets aan te verbeteren?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:43
Ik kreeg vandaag een nieuwsmail van Seniorweb binnen met de volgende teleurstellende mededeling:
Mededeling: Geen ondersteuning voor ChromeOS Flex
Naar aanleiding van onze recente beslissing om geen ondersteuning te bieden voor Linux, kregen we vragen over de ondersteuning van ChromeOS Flex. We hebben de tijd genomen om dit goed te onderzoeken en te bespreken. ChromeOS Flex is een uitgeklede Linux-variant en kent vergelijkbare beperkingen en uitdagingen. Denk aan het ontbreken van de Play Store, beperkte ondersteuning voor randapparatuur en een complexere installatieprocedure. Daarnaast is de toekomst van het systeem onzeker. Om deze redenen hebben we besloten ook geen ondersteuning te bieden voor ChromeOS Flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:03:
Ik kreeg vandaag een nieuwsmail van Seniorweb binnen met de volgende teleurstellende mededeling:
[...]
Nouja, ChromeOS gaat binnen afzienbare tijd toch vervangen worden met Android met desktopmodus? Of iig is dat wat Google overal verkondigd. In dat opzicht vind ik het wel te begrijpen. Hoewel je naar mijn mening bestaande gebruikers natuurlijk altijd op best effort basis zou moeten kunnen helpen. Maar het niet actief promoten snap ik wel goed.

Neemt niet weg dat ik de actieve anti-Linux houding kwalijk vind. Het is open en volwaardig (sowieso voor de meeste seniorentoepassingen) en heeft geen einddatum in zicht. En het is ook nog eens goed voor de maatschappij (sovereiniteitsverhaal), de persoon (niet vast in een eco-systeem en gratis) en voor de environment (minder onnodige vervanging van apparatuur). En dat mag niet ondersteund worden en moet zelfs tegen gewerkt worden omdat... Microsoft en Apple hun grote marketingsbudget decades lang gebruikt hebben voor marktaandeel?

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cambionn schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:01:
Neemt niet weg dat ik de actieve anti-Linux houding kwalijk vind.
Ik zie het niet als anti-Linux. Ze moeten keuzes maken wat te ondersteunen, en je gaat dan voor de grote meerderheid. Linux is een stuk beter geworden, maar je weet dat er kinderen/kleinkinderen langs komen die dan gaan proberen bij oma en opa iets te installeren, en dat kan dan niet, etc.

Als je eenmaal iets zegt te ondersteunen, dan wek je ook verwachtingen en krijg je verplichtingen. Ik heb vroeger mensen expres onbetaald geholpen, geen geld, geen garantie, geen verplichtingen tot nazorg. De TS denkt aan wat hij wil, maar niet aan de organisatie erachter.

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 29-08-2025 20:19 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Ik zie het niet als anti-Linux. Ze moeten keuzes maken wat te ondersteunen, en je gaat dan voor de grote meerderheid. Linux is een stuk beter geworden, maar je weet dat er kinderen/kleinkinderen langs komen die dan gaan proberen bij oma en opa iets te installeren, en dat kan dan niet, etc.

Als je eenmaal iets zegt te ondersteunen, dan wek je ook verwachtingen en krijg je verplichtingen. Ik heb vroeger mensen expres onbetaald geholpen, geen geld, geen garantie, geen verplichtingen tot nazorg. De TS denkt aan wat hij wil, maar niet aan de organisatie erachter.
Als ze gewoon zeiden "we supporten geen Linux" was ik het met je eens geweest. Niet iedereen kan alles supporten. Maar ze voeren actief een tegen-campagne. Dat is wat ik kwalijk vind (als mijn persoonlijke mening, moge dat duidelijk zijn. Ik ben actief in de NLLGG, maar mijn account hier is gewoon persoonlijk en zo post ik ook).

Zo geven ze aan dat als je het tegen komt en kennis hebt, je niks mag doen kwa hulp bieden en het moet verwijderen zelfs al is men wel tevreden ermee. Ook geven ze redenen die iig deels achterhaald zijn, maar door die te verspreiden schrik je mensen (onnodig) af.

Verder heeft de NLLGG ook contact opgenomen met SeniorWeb om gewoon te praten en wellicht kijken naar opties als bijv. samenwerking (waar de support bijv. vanuit BuurtLinux kan komen) maar dat is van hun kant al snel afgekapt met het statement dat ook publiekelijk gebracht is (die die hier in het topic eerder aangehaald is). Ook van meerdere SeniorWeb leden zelf hebben we te horen gekregen dat ze hier niet blij mee zijn. Het is dus geen unaniem iets, en opties worden niet bekeken. Het wordt gewoon van bovenaf opgelegd.

SeniorWeb lijkt daarmee toch aardig anti-linux. Tja, makkelijk voor de organisatie wellicht, maar niet per se in het belang van de gebruiker als die daardoor onnodig een nieuwe computer moet aanschaffen.

Linux is niet voor iedereen nog een goede oplossing. Mee eens. Ik zeg ook niet dat iedereen het moet gebruiken. Maar er zijn zeker wel gebruikers waar het een goede oplossing is, al helemaal onder senioren. Linux heeft ook voordelen. Supporten zou mooi zijn, maar is niet altijd mogelijk. Maar een actieve tegen-campagne is een ander uiterste. Er zijn naar mijn mening betere manieren om hier mee om te gaan, waar mensen meer mee geholpen worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Cambionn op 30-08-2025 00:05 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:43
gambieter schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:18:
[...]
De TS denkt aan wat hij wil, maar niet aan de organisatie erachter.
Ik ben nu zowel vrijwilliger voor Seniorweb als voor BuurtLinux.

Daardoor hoef ik niet langer alleen aan de belangen van Seniorweb te denken als ik bij mensen thuis kom.

Mijn standpunt is: als je mensen zo goed mogelijk wilt helpen moet je hen al hun opties voorleggen.
Als Linux een optie is om hun computer langer te laten "leven", dan heb je dat maar voor te stellen.
Daarna laat ik de keuze aan de mensen of ze er mee akkoord gaan.

Willen ze liever iets anders, dan ga ik daar in mee. Ik dring Linux niet op aan mensen. Dat moet hun eigen, vrije keuze zijn. Maar ze moeten wel weten dat ze die keuze hebben.

Wat Seniorweb betreft gaan hun leden niet vernemen dat ze die keuze hebben en dat vind ik kwalijk.
Pagina: 1 2 Laatste