SeniorWeb en Linux: wie helpt daar iets aan te verbeteren?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:26
Ik kreeg vandaag een nieuwsmail van Seniorweb binnen met de volgende teleurstellende mededeling:
Mededeling: Geen ondersteuning voor ChromeOS Flex
Naar aanleiding van onze recente beslissing om geen ondersteuning te bieden voor Linux, kregen we vragen over de ondersteuning van ChromeOS Flex. We hebben de tijd genomen om dit goed te onderzoeken en te bespreken. ChromeOS Flex is een uitgeklede Linux-variant en kent vergelijkbare beperkingen en uitdagingen. Denk aan het ontbreken van de Play Store, beperkte ondersteuning voor randapparatuur en een complexere installatieprocedure. Daarnaast is de toekomst van het systeem onzeker. Om deze redenen hebben we besloten ook geen ondersteuning te bieden voor ChromeOS Flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:03:
Ik kreeg vandaag een nieuwsmail van Seniorweb binnen met de volgende teleurstellende mededeling:
[...]
Nouja, ChromeOS gaat binnen afzienbare tijd toch vervangen worden met Android met desktopmodus? Of iig is dat wat Google overal verkondigd. In dat opzicht vind ik het wel te begrijpen. Hoewel je naar mijn mening bestaande gebruikers natuurlijk altijd op best effort basis zou moeten kunnen helpen. Maar het niet actief promoten snap ik wel goed.

Neemt niet weg dat ik de actieve anti-Linux houding kwalijk vind. Het is open en volwaardig (sowieso voor de meeste seniorentoepassingen) en heeft geen einddatum in zicht. En het is ook nog eens goed voor de maatschappij (sovereiniteitsverhaal), de persoon (niet vast in een eco-systeem en gratis) en voor de environment (minder onnodige vervanging van apparatuur). En dat mag niet ondersteund worden en moet zelfs tegen gewerkt worden omdat... Microsoft en Apple hun grote marketingsbudget decades lang gebruikt hebben voor marktaandeel?

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cambionn schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:01:
Neemt niet weg dat ik de actieve anti-Linux houding kwalijk vind.
Ik zie het niet als anti-Linux. Ze moeten keuzes maken wat te ondersteunen, en je gaat dan voor de grote meerderheid. Linux is een stuk beter geworden, maar je weet dat er kinderen/kleinkinderen langs komen die dan gaan proberen bij oma en opa iets te installeren, en dat kan dan niet, etc.

Als je eenmaal iets zegt te ondersteunen, dan wek je ook verwachtingen en krijg je verplichtingen. Ik heb vroeger mensen expres onbetaald geholpen, geen geld, geen garantie, geen verplichtingen tot nazorg. De TS denkt aan wat hij wil, maar niet aan de organisatie erachter.

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 29-08-2025 20:19 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Ik zie het niet als anti-Linux. Ze moeten keuzes maken wat te ondersteunen, en je gaat dan voor de grote meerderheid. Linux is een stuk beter geworden, maar je weet dat er kinderen/kleinkinderen langs komen die dan gaan proberen bij oma en opa iets te installeren, en dat kan dan niet, etc.

Als je eenmaal iets zegt te ondersteunen, dan wek je ook verwachtingen en krijg je verplichtingen. Ik heb vroeger mensen expres onbetaald geholpen, geen geld, geen garantie, geen verplichtingen tot nazorg. De TS denkt aan wat hij wil, maar niet aan de organisatie erachter.
Als ze gewoon zeiden "we supporten geen Linux" was ik het met je eens geweest. Niet iedereen kan alles supporten. Maar ze voeren actief een tegen-campagne. Dat is wat ik kwalijk vind (als mijn persoonlijke mening, moge dat duidelijk zijn. Ik ben actief in de NLLGG, maar mijn account hier is gewoon persoonlijk en zo post ik ook).

Zo geven ze aan dat als je het tegen komt en kennis hebt, je niks mag doen kwa hulp bieden en het moet verwijderen zelfs al is men wel tevreden ermee. Ook geven ze redenen die iig deels achterhaald zijn, maar door die te verspreiden schrik je mensen (onnodig) af.

Verder heeft de NLLGG ook contact opgenomen met SeniorWeb om gewoon te praten en wellicht kijken naar opties als bijv. samenwerking (waar de support bijv. vanuit BuurtLinux kan komen) maar dat is van hun kant al snel afgekapt met het statement dat ook publiekelijk gebracht is (die die hier in het topic eerder aangehaald is). Ook van meerdere SeniorWeb leden zelf hebben we te horen gekregen dat ze hier niet blij mee zijn. Het is dus geen unaniem iets, en opties worden niet bekeken. Het wordt gewoon van bovenaf opgelegd.

SeniorWeb lijkt daarmee toch aardig anti-linux. Tja, makkelijk voor de organisatie wellicht, maar niet per se in het belang van de gebruiker als die daardoor onnodig een nieuwe computer moet aanschaffen.

Linux is niet voor iedereen nog een goede oplossing. Mee eens. Ik zeg ook niet dat iedereen het moet gebruiken. Maar er zijn zeker wel gebruikers waar het een goede oplossing is, al helemaal onder senioren. Linux heeft ook voordelen. Supporten zou mooi zijn, maar is niet altijd mogelijk. Maar een actieve tegen-campagne is een ander uiterste. Er zijn naar mijn mening betere manieren om hier mee om te gaan, waar mensen meer mee geholpen worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Cambionn op 30-08-2025 00:05 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uruk-Hai
gambieter schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:18:
[...]
De TS denkt aan wat hij wil, maar niet aan de organisatie erachter.
Ik ben nu zowel vrijwilliger voor Seniorweb als voor BuurtLinux.

Daardoor hoef ik niet langer alleen aan de belangen van Seniorweb te denken als ik bij mensen thuis kom.

Mijn standpunt is: als je mensen zo goed mogelijk wilt helpen moet je hen al hun opties voorleggen.
Als Linux een optie is om hun computer langer te laten "leven", dan heb je dat maar voor te stellen.
Daarna laat ik de keuze aan de mensen of ze er mee akkoord gaan.

Willen ze liever iets anders, dan ga ik daar in mee. Ik dring Linux niet op aan mensen. Dat moet hun eigen, vrije keuze zijn. Maar ze moeten wel weten dat ze die keuze hebben.

Wat Seniorweb betreft gaan hun leden niet vernemen dat ze die keuze hebben en dat vind ik kwalijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-10 16:26
robotomizer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:33:
Ik heb van mijn ouders (70ers) de vraag gekregen of ik Linux (ubuntu) hun laptop wil zetten. Ben zelf enkele jaren geleden overstapt naar Xubuntu (écht oude laptop) na jarenlang mac en tussenperiode Windows 9 & 10.. En heb op een oudere laptop van de kinderen Ubuntu staan. Mint ken ik niet, had ooit s van Ubuntu gehoord en daar dan bij gebleven...
Ik ben zelf echt geen Linux/command/programmeer held, maar heb absoluut geen klachten qua gebruiksgemak. Zeker niet bij de regular stable Ubuntu, soms een melding die blijft terugkomen (of een game die toch niet werkt...), update meldingen komen automatisch én de kinderen halen een pak minder "zooi" binnen.
Ok, af en toe moet je iets opzoeken maar je hebt een hoop minder gedoe met accounts, reclame en 365ktzooi...

De enige nadelen zijn voor mij Adobe en online toepassingen die niet op Linux afgestemd zijn. Maar daar valt meestal ook nog wel een oplossing voor te vinden

Mijn ouders doen erg weinig bank/belasting zaken online, ze gebruiken de laptop voornamelijk om te surfen, tekstverwerking en wat foto's. dus ik verwacht eigenlijk geen problemen.
Gewoon zorgen voor goed back-up programma en schema en er kan eigenlijk niets misgaan.

(mocht het toch een drama worden dan hoor je het hier :) )
ahem.... wel... euhm...
De overstap is geen sucses geweest dus ;)

Ik blijf er in geloven dat het in principe wel zou gelukt zijn maar het was toch wat teveel gedoe, ik had:
1: mijn moeder haar computervaardigheid toch wat overschat
2: problemen/vragen oplossen via de telefoon was quasi onmogelijk (en we wonen te ver om even snel binnen te lopen + drukke werkagenda)
3: Hoewel de installatie vlot verliep is er altijd nog wel een dingetje dat niet werkt, updatje nodig heeft, of iets wat je ff moet opzoeken....

Kortom teveel gedoe.
Gaan deze week 2e hands laptop halen, met het vervloekte maar o-zo vertrouwde windows 11 er op _/-\o_

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:29
robotomizer schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:56:
[...]

ahem.... wel... euhm...

Ik blijf er in geloven dat het in principe wel zou gelukt zijn maar het was toch wat teveel gedoe, ik had:
2: problemen/vragen oplossen via de telefoon was quasi onmogelijk (en we wonen te ver om even snel binnen te lopen + drukke werkagenda)
3: Hoewel de installatie vlot verliep is er altijd nog wel een dingetje dat niet werkt, updatje nodig heeft, of iets wat je ff moet opzoeken....

Kortom teveel gedoe.
Gaan deze week 2e hands laptop halen, met het vervloekte maar o-zo vertrouwde windows 11 er op _/-\o_
Zolang de PC een verbinding heeft zou je nog naar opties als Getscreen.me of een van de varianten te gebruiken voor remote hulp.

• robotomizer
Ja ook aan gedacht, maar de oudjes vinden het teveel "da's niks meer voor ons" en mijn aandachtsboog/zenuw-breekpunt is ook gelimiteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
robotomizer schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:56:
[...]

ahem.... wel... euhm...

Kortom teveel gedoe.
Was dat met ubuntu of met xubuntu? Wat was het grootste struikelblok (interface, ecosysteem, of papercuts)?

Voor de minder vaardige gebruiker die vanuit windows binnenkomt vind ik ubuntu eigenlijk niet meer zo geschikt, zeker in vergelijking met mint. Ik ben benieuwd of jouw geval mijn vooroordeel bevestigt dan wel weerlegt, vandaar. ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:45
AnonymousGerbil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:57:
[...]

Was dat met ubuntu of met xubuntu? Wat was het grootste struikelblok (interface, ecosysteem, of papercuts)?

Voor de minder vaardige gebruiker die vanuit windows binnenkomt vind ik ubuntu eigenlijk niet meer zo geschikt, zeker in vergelijking met mint. Ik ben benieuwd of jouw geval mijn vooroordeel bevestigt dan wel weerlegt, vandaar. ^_^
Ik ben ook benieuwd en ik deel jouw mening mbt Ubuntu vs Mint. @robotomizer wil je meer hierover delen?

[ Voor 3% gewijzigd door Biggg op 01-10-2025 11:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robotomizer
Hey,

Het was met Ubuntu

Het struikelpunt was eigenlijk vooral visueel/interface, dingen die op ander plek staan en het extra zoekwerk bracht onzekerheid en toen werd het allemaal te veel...
Ook moeilijk was verandering van app's, hoewel er qua gebruik eigenlijk bijna geen verschil is: Libre-office ipv. Word, Firefox ipv. Chrome...

Nu de mogelijkheid er is om Windows10 nog een jaartje langer te gebruiken gaan we dat doen. (geen andere laptop dus)
Ik denk er aan om hen in de loop van volgend jaar al eens een tijdje Linux te laten proberen, vanaf usb.
Zo kunnen ze even wennen :)

Ik zal zeker Mint eens bekijken, had Ubuntu gekozen omdat ik daar bekend mee was (Xubuntu ook maar dat is toch al iets meer "gedoe" en hun toestel is nog behoorlijk snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

xubuntu meer gedoe? kun je dat uitleggen?
* himlims_ is fanatiek xfce/xubuntu gebruiker; vanwege eenvoud en snelheid (juist minder gedoe)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-10 19:47
Oon schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:28:
Waarom zou je in godsnaam senioren op Linux willen hebben? Die vinden Windows al lastig, en Windows is vele malen gebruiksvriendelijker.

Als Linux ooit een volwaardige distro krijgt met consistente interfaces waarop alle softwarepakketten (ook de fotoboeksoftware van de Hema, de rekentool van de Belastingdoenst en Microsoft Office) draaien zonder hacky workarounds als Wine en zonder voor alles een minderwaardig alternatief te hoeven zoeken wordt het misschien iets anders. Maar er zitten nu gewoon nog véél te veel haken en ogen aan.
Blijkbaar denken senioren daar anders over, wat ik zie op inloopmiddagen en hoor van mensen van het repaircafe die Linux installaties doen, is er veel interesse van vooral ouderen die liever Linux op hun pc- laptop hebben dan een nieuwe te kopen met Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Klopt. Ik heb onlangs via Seniorweb nog iemand leren kennen die ook de overstap naar Linux wil maken, een 76-jarige vrouw, hoog opgeleid, achtergrond in docenten-educatie, webdesign en multimedia.

Ze is dualboot ook al gewend van vroeger, toen was het voor Windows en MacOS.

Niet alle senioren zijn zeg maar even star en vasthoudend aan wat ze al kennen.

Het is ook zo dat ze een door haar zelf gebouwde pc met Intel Core i7 2700K cpu heeft die nog steeds zo snel is dat ze hem over een jaar nog niet kwijt wil. Ze heeft daarnaast aangegeven dat wanneer er een nieuwe pc komt daar wat haar betreft geen Windows meer op hoeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-10-2025 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Linux gebruiker schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:35:
[...]

Blijkbaar denken senioren daar anders over, wat ik zie op inloopmiddagen en hoor van mensen van het repaircafe die Linux installaties doen, is er veel interesse van vooral ouderen die liever Linux op hun pc- laptop hebben dan een nieuwe te kopen met Windows 11.
Er zullen naar verhouding evenveel ouderen interesse in Linux hebben als 15-jarigen. Als het meer dan 0,5% is zou het al veel zijn, maar ze bestaan zeker.
Uruk-Hai schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:26:
Klopt. Ik heb onlangs via Seniorweb nog iemand leren kennen die ook de overstap naar Linux wil maken, een 76-jarige vrouw, hoog opgeleid, achtergrond in docenten-educatie, webdesign en multimedia.

Het is ook zo dat ze een door haar zelf gebouwde pc met Intel Core i7 2700K cpu heeft die nog steeds zo snel is dat ze hem over een jaar nog niet kwijt wil. Ze heeft daarnaast aangegeven dat wanneer er een nieuwe pc komt daar wat haar betreft geen Windows meer op hoeft.
Mooi voorbeeld van iemand die écht geen standaard senioor is maar gewoon iemand die van technologie houdt en graag experimenteert :) Lijkt mij niet relevant voor dit topic, want zo iemand valt totaal buiten de boot van de doelgroep die je wil bereiken, heeft alleen toevallig ook een hoge leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Oon schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:59:
[...]
Lijkt mij niet relevant voor dit topic, want zo iemand valt totaal buiten de boot van de doelgroep die je wil bereiken, heeft alleen toevallig ook een hoge leeftijd.
Als je vanuit die invalshoek er naar blijft kijken en redeneren veranderd er nooit iets.

Ze is niet alleen technisch zeer vaardig, maar heeft ook een uitgebreid sociaal netwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-10-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-10 19:47
[quote]Oon schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Er zullen naar verhouding evenveel ouderen interesse in Linux hebben als 15-jarigen. Als het meer dan 0,5% is zou het al veel zijn, maar ze bestaan zeker.

[...]

Inderdaad, ik zie alleen maar ouderen, nooit geen jongere gezien die kwam om Linux op zijn apparaat te laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:20

Kheos

FP ProMod
Linux gebruiker schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:35:
[...]

Maar hoe relevant is dat?
Er zijn vast ouderen die in de praatjes van de Linux evangelisten trappen: 'ja, het is beter en sneller en makkelijker dan Windows en gratis...'.
En kijk dan eens naar @robotomizer zijn ervaring.
Daar was de stap duidelijk te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Uruk-Hai schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

Als je vanuit die invalshoek er naar blijft kijken en redeneren veranderd er nooit iets.
En waarom moet er iets veranderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Kheos schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 05:02:
En waarom moet er iets veranderen?
Er moet in elk geval iets veranderen aan de monopolie positie van Microsoft op de desktop en laptopmarkt, want het is gewoon eng om te zien hoeveel macht dat bedrijf heeft, waar het zoal mee weg komt en dat het daarnaast ook nog eens om een niet-Europees bedrijf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Uruk-Hai schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 06:39:
[...]

Er moet in elk geval iets veranderen aan de monopolie positie van Microsoft op de desktop en laptopmarkt, want het is gewoon eng om te zien hoeveel macht dat bedrijf heeft, waar het zoal mee weg komt en dat het daarnaast ook nog eens om een niet-Europees bedrijf gaat.
Die monopolie positie heeft Microsoft al vele decennia. Al van voor Windows 95. Het is Linux in de afgelopen 30 jaar niet gelukt daar echt iets aan te veranderen, dus waarom moet er nu iets veranderen en waarom zou Linux het antwoord zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Uruk-Hai schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:26:

Dit lijkt mij een behoorlijke uitzondering als ik eerlijk ben.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:29
Kheos schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 06:43:
[...]

Die monopolie positie heeft Microsoft al vele decennia. Al van voor Windows 95. Het is Linux in de afgelopen 30 jaar niet gelukt daar echt iets aan te veranderen, dus waarom moet er nu iets veranderen en waarom zou Linux het antwoord zijn?
Anti VS sentiment, Windows 11 die een heleboel afval oplevert, geen ms account willen, steeds meer webapps waarbij het niet meer uitmaakt welk OS je draait, lange termijn goedkoper. Er zijn nog al wat dingen veranderd in de afgelopen 30 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Pendora schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:52:
[...]

Anti VS sentiment, Windows 11 die een heleboel afval oplevert, geen ms account willen, steeds meer webapps waarbij het niet meer uitmaakt welk OS je draait, lange termijn goedkoper. Er zijn nog al wat dingen veranderd in de afgelopen 30 jaar.
Bovendien levert veel niet-commercieel ontwikkelde software een rustigere ervaring op omdat er geen registratie-theater of aansmeerware met bijbehorende dark patterns bij geleverd worden.

Ik kan me niet voorstellen dat de moderne ontwikkelingen op dat gebied geen negatieve invloed hebben op de geestelijke gezondheid, vergelijkbaar met hoe we lichamelijk ongezonder worden door het consumeren van de productie van de voedingsindustrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Uruk-Hai schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 06:39:
[...]

Ik denk dat er (op de top van de betreffende bedrijven na) weinig mensen pro-monopolie zijn, maar dit is niet iets wat je gewoon kunt forceren. Bij bijvoorbeeld een internetprovider kan dat wel, de overheid kan forceren dat het netwerk van KPN opengesteld wordt aan virtuele providers. Maar je kunt Microsoft niet dwingen om hun positie te delen met anderen, en uiteindelijk blijft het de keuze aan de consument om voor een Windows laptop of iets anders te gaan.
En daarmee kom je dan dus bij de OEMs uit, die zou je dan moeten forceren om naast Windows ook Linux te ondersteunen, wat dan ook voor Apple zou moeten gelden. Als de fabrikant het niet ondersteunt heb je namelijk als consument totaal geen garantie dat je product werkt, en zolang Linux niet groot genoeg is om mainstream te worden zal ondersteuning ervoor (zowel vanuit een IT helpdesk als vanuit fabrikanten) altijd een niche blijven, helemaal als je rekening moet houden met alleen al de top 10 meestgebruikte distro's die totaal anders werken, en al de software waar geen Linuxversie voor is (bijv. de Adobe tools, MS Office, etc) en waar de alternatieven toch een flink stuk minder goed, minder gebruiksvriendelijk, of gewoon totaal anders in gebruik zijn.

Het gevolg is de situatie die we nu hebben; Linux kan, maar je staat er volledig alleen voor. Daar hoef je geen oudere voor te zijn, dat geldt voor iedereen. Óf je moet de premium gaan betalen voor iets als een Framework laptop, die net als bijvoorbeeld de Fairphone leuk is qua concept maar op papier gewoon een héél duur apparaat levert voor de specs.
Zolang wij in een kapitalistische samenleving leven gaat dit in z'n geheel nooit veranderen. want fabrikanten volgen de markt en er is geen drijfveer om ze richting het volledig ondersteunen en aanbieden van Linux te bewegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:16
Ik snap de houding van SeniorWeb tov Linux heel goed als linux gebruiker werkzaam buiten de IT. Ik zal graag uitleggen waarom ik dat vind (en dat is niet omdat ik denk dat linux niet geschikt is voor de desktop ...). Sorry voor de lange tekst :o

Ongeveer 4 jaar geleden ben ik na al vele jaren geflirt te hebben met *unix'n (Sun Solaris, vele smaken Ubuntu, OpenSuse, debain nog nog andere) overgestapt van Windows 10 naar Arch Linux omdat MS mij steeds meer zooi door de strot duwde (MS account, reclame in start menu en zelfs in het instellingenscherm...) en ik weer zelf de controle wilde over MIJN apparaat. Beste keuze ooit; mijn systeem is stabieler, sneller en simpelweg fijner in gebruik, helemaal op maat te maken en toekomst bestendig. Crashes zijn zelden (vrijwel altijd brakke applicaties die op windows net zo brak waren).

Enkel positieve ervaringen dus. Ik ga NOOIT meer terug. Hardware word nu uitgezocht met linux compabiliteit in het achterhoofd (en dat is eigenlijk uberhaupt geen issue meer). "The year of the linux desktop" is wat mij betreft al lang aangebroken (eerder voorbij ...). Nu ben ik een best wel nerd en er draaide ik ook al voor de overstap een freebsd- en een linux systeem dus ik beschouw mijzelf als een uitzondering die de regel bevestigd.

Welke regel? De regel dat 90% van de mensen hun pc of laptop gebruiken als gereedschap en niet zien als project op zich. In het dagelijks leven ben ik arts en heb ik professioneel niks te maken met ICT (itt thuis). Mijn omgeving, als 33 jarige, bestaat uit mensen van alle leeftijden maar ik zie bij hen een duidelijke trend: een computer is een stuk gereedschap. Als mensen "handig zijn met de computer" betekend dat vaak concreet dat diegene net iets meer weet dat het minimale (bv hoe je x in programma y doet). Dat is vaak gekomen doordat men vanwege werk oid bepaalde kennis of vaardigheden heeft opgedaan, maar niet omdat men de onderliggende concepten begrijpt. Dus "iemand die handig is met de computer" vragen om even windows te installeren levert vaak al ernstige blikken op. Ik heb al zeer regelmatig mensen moeten uithelpen met voor mij onbekende softwarepakketten zoals R of Castor EDC ondanks dat ze elke e-learning hebben gevolgd die ze konden doen. Niet omdat deze personen niet de capaciteiten hebben om het te begrijpen, meer omdat het ze simpelweg niet boeit.

Een passende metafoor is misschien de klauwhamer. Vrijwel iedereen heeft wel eens een spijker in een stuk hout geslagen met een klauwhamer. Maar ga je de straat op met een klauwhamer en vraag je willekeurige mensen om een kromme spijker uit een stuk hout te verwijderen, zal misschien wel 50% niet weten waarvoor dat rare ding is achterop de hamer. Zelfde zie je met auto's / smartphones / smart devices. Mensen willen vooral weten hoe ze er voordeel van kunnen hebben (het daadwerkelijk gebruiken) maar hebben geen interesse om zich te verdiepen in hoe het ongeveer werkt (eigenlijk wel begrijpelijk anno 2025; men "moet" al zoveel).

Linux is (en blijft) in my humble opinion het domein van de sysops en developers, en dat is niet omdat het niet geschikt is voor dagelijks gebruik voor de leek. Sterker nog, ik denk dat als ik kubuntu op pc van mijn 70 jarige vader zet en alles precies zo inricht als het nu is merkt hij waarschijnlijk het verschil niet eens. Maar ik zeg dat omdat het van oudsher zo (linux vooral bekend bij sysops en devs) was en gezien de absolute zeldzaamheid van linux op de desktop nog zo blijft. Mensen zijn simpelweg niet bekend met linux. Het is vreemd en dus een beetje eng. Men heeft over het algemeen niet de behoefde om iets anders te proberen want het oude "werkt prima toch?" (lees: ik wil y in programma x doet zoals ik altijd doe). Ook zal het DIY/open source "imago" wat feitelijk juist positief is een negatieve invloed hebben omdat mensen simpelweg niet goed weten wat dat inhoud. Daarbij is de "consumenten computer" wereld absoluut niet ingesteld op *unix'en. Linux worden zelden specifiek ondersteund (al werkt het eigenlijk altijd wel), bij firmware updates (voor consumenten) word linux vaak vergeten en zelfs bij de "ouderwetse computerwinkel" om de hoek kijken je ze graag de wnkel uit als over linux begint. Medewerkers bij grotere mainstream ketens weten vaak niet eens wat linux is... Kortom, je moet het allemaal zelf doen.

We hebben dus een kip-en-ei probleem: omdat mensen niet bekend zijn met willen ze niet overstappen en omdat weinig "normale" (lees: mensen die een computer enkel gebruiken als gereedschap om x te doen, 90% van de mensen) linux op de desktop gebruiken is het onbekend. Linux op de desktop adoptie zit in een vicieuze cirkel die maar lastig te doorbreken is.

Waar begin je? Mijn vader zegt/zei altijd: 'ja maar jullie zijn er mee opgegroeid" als ik hem weer eens ergens mee help. Nou ik zie nu precies hetzelfde om mij heen als hij toen zag: (jongere) mensen wennen snel aan een bepaald systeem en leren daar mee werken. Vervolgens WILLEN ze simpelweg niet meer iets anders omdat het ze niet genoeg boeit of ze geen tijd hebben voor iets anders.
Denk niet dat hier een goede oplossing voor is, het ligt iig absoluut niet aan de linux of linux community zelf. Je zou denken dat door bv ICT omgevingen op te zetten die gebruik maken als Linux als desktop je gebruikservaring zou kunnen forceren. Linux anno 2025 is daar heel geschikt voor, misschien nog wel meer dan Windows vanwege het gesloten karakter, privacy zorgen, en de macht die MS heeft. Nu zijn er al verschillende projecten bij overheden in binnen en buitenland geweest om zoiets te doen die veelal hebben gefaald, zoals zoveel ICT projecten van de overheid helaas...

Ik denk niet dat SenoirWeb veel jonge mensen in de "klant" doelgroep heeft ;) En daarom begrijp ik heel erg dat zij absoluut geen kaas zien in Linux naar de desktop voor de oudere. Men is simpelweg X gewend en ook als er nu wél tijd en interesse is om een nieuw OS te leren (hoe eenvoudig dat ook kan zijn) is op oudere leeftijd vele malen lastiger.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat een ouder brein veel minder plastisch is dan een jonger brein; leren word moeilijk met de leeftijd, nieuwe gewoontes aanleren is lastiger en informatie tot je nemen kost meer tijd. Iets nieuws leren gaat dus veel makkelijker op jongere leeftijd.
Die paar ouderen die het wel lukt en tevreden zijn met hun overstap zullen tenslotte helaas ook weinig toevoegen aan adoptie van linux op de desktop in het algemeen aangezien ze maar weinig invloed uitoefenen om hun omgeving (aka kleinzoon zal echt niet ineens overstappen omdat opa ubuntu draait).

Tldr; Linux voor de oudere is een nobel maar geen goed idee. Onbekend maakt onbemind en de oudere heeft misschien wel tijd en interesse, maar is imo niet geschikt om kartrekker te zijn in adoptie van Linux op de desktop. En "kartrekker zijn" en je "verdiepen in de werking van" moet je eigenlijk wel. Niet omdat Linux op de desktop zo anders is, maar omdat het onbekend en dus nieuw is omdat de consumenten computer wereld zo (onbewust) anti-linux is. Een paar kundige en willige vrijwilligers gaan daarin helaas geen deuk in een pakje boter slaan.

Waar linux of *unix staat moet je natuurlijk het hele eco systeem van de linux kernel, DE's en vele distro's lezen

[ Voor 19% gewijzigd door kwibox op 16-10-2025 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Inmiddels heb ik mijn eerste twee ervaringen met al wat oudere aspirant Linux desktop/laptop gebruikers er op zitten en de resultaten zijn bemoedigend. Ook al werkt niet alle randapparatuur zo vaak als met Windows, ze willen toch doorgaan met Linux.

Ik ondersteun hen hier zo goed mogelijk bij en heb ook duidelijk gemaakt dat er geen sprake is van 1-richtingsverkeer. Als ze spijt krijgen van hun overstap naar Linux kunnen ze altijd weer terug naar Windows. Maar ook al weten ze dat, vooralsnog willen ze niet terug.

De voornaamste reden die beiden hiervoor aanvoeren is dat ze af willen van big tech.

Mensen die sceptisch zijn tegenover support voor Linux op de desktop/laptopmarkt raad ik aan om dit kaartje in de gaten te houden. Het aantal vrijwilligers is aan het groeien.

[ Voor 45% gewijzigd door Uruk-Hai op 17-10-2025 09:26 ]

Pagina: 1 2 Laatste