Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SeniorWeb en Linux: wie helpt daar iets aan te verbeteren?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:02
Ik kreeg vandaag een nieuwsmail van Seniorweb binnen met de volgende teleurstellende mededeling:
Mededeling: Geen ondersteuning voor ChromeOS Flex
Naar aanleiding van onze recente beslissing om geen ondersteuning te bieden voor Linux, kregen we vragen over de ondersteuning van ChromeOS Flex. We hebben de tijd genomen om dit goed te onderzoeken en te bespreken. ChromeOS Flex is een uitgeklede Linux-variant en kent vergelijkbare beperkingen en uitdagingen. Denk aan het ontbreken van de Play Store, beperkte ondersteuning voor randapparatuur en een complexere installatieprocedure. Daarnaast is de toekomst van het systeem onzeker. Om deze redenen hebben we besloten ook geen ondersteuning te bieden voor ChromeOS Flex.

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:03:
Ik kreeg vandaag een nieuwsmail van Seniorweb binnen met de volgende teleurstellende mededeling:
[...]
Nouja, ChromeOS gaat binnen afzienbare tijd toch vervangen worden met Android met desktopmodus? Of iig is dat wat Google overal verkondigd. In dat opzicht vind ik het wel te begrijpen. Hoewel je naar mijn mening bestaande gebruikers natuurlijk altijd op best effort basis zou moeten kunnen helpen. Maar het niet actief promoten snap ik wel goed.

Neemt niet weg dat ik de actieve anti-Linux houding kwalijk vind. Het is open en volwaardig (sowieso voor de meeste seniorentoepassingen) en heeft geen einddatum in zicht. En het is ook nog eens goed voor de maatschappij (sovereiniteitsverhaal), de persoon (niet vast in een eco-systeem en gratis) en voor de environment (minder onnodige vervanging van apparatuur). En dat mag niet ondersteund worden en moet zelfs tegen gewerkt worden omdat... Microsoft en Apple hun grote marketingsbudget decades lang gebruikt hebben voor marktaandeel?

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cambionn schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:01:
Neemt niet weg dat ik de actieve anti-Linux houding kwalijk vind.
Ik zie het niet als anti-Linux. Ze moeten keuzes maken wat te ondersteunen, en je gaat dan voor de grote meerderheid. Linux is een stuk beter geworden, maar je weet dat er kinderen/kleinkinderen langs komen die dan gaan proberen bij oma en opa iets te installeren, en dat kan dan niet, etc.

Als je eenmaal iets zegt te ondersteunen, dan wek je ook verwachtingen en krijg je verplichtingen. Ik heb vroeger mensen expres onbetaald geholpen, geen geld, geen garantie, geen verplichtingen tot nazorg. De TS denkt aan wat hij wil, maar niet aan de organisatie erachter.

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 29-08-2025 20:19 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Cambionn
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Ik zie het niet als anti-Linux. Ze moeten keuzes maken wat te ondersteunen, en je gaat dan voor de grote meerderheid. Linux is een stuk beter geworden, maar je weet dat er kinderen/kleinkinderen langs komen die dan gaan proberen bij oma en opa iets te installeren, en dat kan dan niet, etc.

Als je eenmaal iets zegt te ondersteunen, dan wek je ook verwachtingen en krijg je verplichtingen. Ik heb vroeger mensen expres onbetaald geholpen, geen geld, geen garantie, geen verplichtingen tot nazorg. De TS denkt aan wat hij wil, maar niet aan de organisatie erachter.
Als ze gewoon zeiden "we supporten geen Linux" was ik het met je eens geweest. Niet iedereen kan alles supporten. Maar ze voeren actief een tegen-campagne. Dat is wat ik kwalijk vind (als mijn persoonlijke mening, moge dat duidelijk zijn. Ik ben actief in de NLLGG, maar mijn account hier is gewoon persoonlijk en zo post ik ook).

Zo geven ze aan dat als je het tegen komt en kennis hebt, je niks mag doen kwa hulp bieden en het moet verwijderen zelfs al is men wel tevreden ermee. Ook geven ze redenen die iig deels achterhaald zijn, maar door die te verspreiden schrik je mensen (onnodig) af.

Verder heeft de NLLGG ook contact opgenomen met SeniorWeb om gewoon te praten en wellicht kijken naar opties als bijv. samenwerking (waar de support bijv. vanuit BuurtLinux kan komen) maar dat is van hun kant al snel afgekapt met het statement dat ook publiekelijk gebracht is (die die hier in het topic eerder aangehaald is). Ook van meerdere SeniorWeb leden zelf hebben we te horen gekregen dat ze hier niet blij mee zijn. Het is dus geen unaniem iets, en opties worden niet bekeken. Het wordt gewoon van bovenaf opgelegd.

SeniorWeb lijkt daarmee toch aardig anti-linux. Tja, makkelijk voor de organisatie wellicht, maar niet per se in het belang van de gebruiker als die daardoor onnodig een nieuwe computer moet aanschaffen.

Linux is niet voor iedereen nog een goede oplossing. Mee eens. Ik zeg ook niet dat iedereen het moet gebruiken. Maar er zijn zeker wel gebruikers waar het een goede oplossing is, al helemaal onder senioren. Linux heeft ook voordelen. Supporten zou mooi zijn, maar is niet altijd mogelijk. Maar een actieve tegen-campagne is een ander uiterste. Er zijn naar mijn mening betere manieren om hier mee om te gaan, waar mensen meer mee geholpen worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Cambionn op 30-08-2025 00:05 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Uruk-Hai
gambieter schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:18:
[...]
De TS denkt aan wat hij wil, maar niet aan de organisatie erachter.
Ik ben nu zowel vrijwilliger voor Seniorweb als voor BuurtLinux.

Daardoor hoef ik niet langer alleen aan de belangen van Seniorweb te denken als ik bij mensen thuis kom.

Mijn standpunt is: als je mensen zo goed mogelijk wilt helpen moet je hen al hun opties voorleggen.
Als Linux een optie is om hun computer langer te laten "leven", dan heb je dat maar voor te stellen.
Daarna laat ik de keuze aan de mensen of ze er mee akkoord gaan.

Willen ze liever iets anders, dan ga ik daar in mee. Ik dring Linux niet op aan mensen. Dat moet hun eigen, vrije keuze zijn. Maar ze moeten wel weten dat ze die keuze hebben.

Wat Seniorweb betreft gaan hun leden niet vernemen dat ze die keuze hebben en dat vind ik kwalijk.

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11 20:52
robotomizer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:33:
Ik heb van mijn ouders (70ers) de vraag gekregen of ik Linux (ubuntu) hun laptop wil zetten. Ben zelf enkele jaren geleden overstapt naar Xubuntu (écht oude laptop) na jarenlang mac en tussenperiode Windows 9 & 10.. En heb op een oudere laptop van de kinderen Ubuntu staan. Mint ken ik niet, had ooit s van Ubuntu gehoord en daar dan bij gebleven...
Ik ben zelf echt geen Linux/command/programmeer held, maar heb absoluut geen klachten qua gebruiksgemak. Zeker niet bij de regular stable Ubuntu, soms een melding die blijft terugkomen (of een game die toch niet werkt...), update meldingen komen automatisch én de kinderen halen een pak minder "zooi" binnen.
Ok, af en toe moet je iets opzoeken maar je hebt een hoop minder gedoe met accounts, reclame en 365ktzooi...

De enige nadelen zijn voor mij Adobe en online toepassingen die niet op Linux afgestemd zijn. Maar daar valt meestal ook nog wel een oplossing voor te vinden

Mijn ouders doen erg weinig bank/belasting zaken online, ze gebruiken de laptop voornamelijk om te surfen, tekstverwerking en wat foto's. dus ik verwacht eigenlijk geen problemen.
Gewoon zorgen voor goed back-up programma en schema en er kan eigenlijk niets misgaan.

(mocht het toch een drama worden dan hoor je het hier :) )
ahem.... wel... euhm...
De overstap is geen sucses geweest dus ;)

Ik blijf er in geloven dat het in principe wel zou gelukt zijn maar het was toch wat teveel gedoe, ik had:
1: mijn moeder haar computervaardigheid toch wat overschat
2: problemen/vragen oplossen via de telefoon was quasi onmogelijk (en we wonen te ver om even snel binnen te lopen + drukke werkagenda)
3: Hoewel de installatie vlot verliep is er altijd nog wel een dingetje dat niet werkt, updatje nodig heeft, of iets wat je ff moet opzoeken....

Kortom teveel gedoe.
Gaan deze week 2e hands laptop halen, met het vervloekte maar o-zo vertrouwde windows 11 er op _/-\o_

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:40
robotomizer schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:56:
[...]

ahem.... wel... euhm...

Ik blijf er in geloven dat het in principe wel zou gelukt zijn maar het was toch wat teveel gedoe, ik had:
2: problemen/vragen oplossen via de telefoon was quasi onmogelijk (en we wonen te ver om even snel binnen te lopen + drukke werkagenda)
3: Hoewel de installatie vlot verliep is er altijd nog wel een dingetje dat niet werkt, updatje nodig heeft, of iets wat je ff moet opzoeken....

Kortom teveel gedoe.
Gaan deze week 2e hands laptop halen, met het vervloekte maar o-zo vertrouwde windows 11 er op _/-\o_
Zolang de PC een verbinding heeft zou je nog naar opties als Getscreen.me of een van de varianten te gebruiken voor remote hulp.

• robotomizer
Ja ook aan gedacht, maar de oudjes vinden het teveel "da's niks meer voor ons" en mijn aandachtsboog/zenuw-breekpunt is ook gelimiteerd :)

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
robotomizer schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:56:
[...]

ahem.... wel... euhm...

Kortom teveel gedoe.
Was dat met ubuntu of met xubuntu? Wat was het grootste struikelblok (interface, ecosysteem, of papercuts)?

Voor de minder vaardige gebruiker die vanuit windows binnenkomt vind ik ubuntu eigenlijk niet meer zo geschikt, zeker in vergelijking met mint. Ik ben benieuwd of jouw geval mijn vooroordeel bevestigt dan wel weerlegt, vandaar. ^_^

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:33
AnonymousGerbil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:57:
[...]

Was dat met ubuntu of met xubuntu? Wat was het grootste struikelblok (interface, ecosysteem, of papercuts)?

Voor de minder vaardige gebruiker die vanuit windows binnenkomt vind ik ubuntu eigenlijk niet meer zo geschikt, zeker in vergelijking met mint. Ik ben benieuwd of jouw geval mijn vooroordeel bevestigt dan wel weerlegt, vandaar. ^_^
Ik ben ook benieuwd en ik deel jouw mening mbt Ubuntu vs Mint. @robotomizer wil je meer hierover delen?

[ Voor 3% gewijzigd door Biggg op 01-10-2025 11:51 ]

• robotomizer
Hey,

Het was met Ubuntu

Het struikelpunt was eigenlijk vooral visueel/interface, dingen die op ander plek staan en het extra zoekwerk bracht onzekerheid en toen werd het allemaal te veel...
Ook moeilijk was verandering van app's, hoewel er qua gebruik eigenlijk bijna geen verschil is: Libre-office ipv. Word, Firefox ipv. Chrome...

Nu de mogelijkheid er is om Windows10 nog een jaartje langer te gebruiken gaan we dat doen. (geen andere laptop dus)
Ik denk er aan om hen in de loop van volgend jaar al eens een tijdje Linux te laten proberen, vanaf usb.
Zo kunnen ze even wennen :)

Ik zal zeker Mint eens bekijken, had Ubuntu gekozen omdat ik daar bekend mee was (Xubuntu ook maar dat is toch al iets meer "gedoe" en hun toestel is nog behoorlijk snel)

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

xubuntu meer gedoe? kun je dat uitleggen?
* himlims_ is fanatiek xfce/xubuntu gebruiker; vanwege eenvoud en snelheid (juist minder gedoe)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:30
Oon schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:28:
Waarom zou je in godsnaam senioren op Linux willen hebben? Die vinden Windows al lastig, en Windows is vele malen gebruiksvriendelijker.

Als Linux ooit een volwaardige distro krijgt met consistente interfaces waarop alle softwarepakketten (ook de fotoboeksoftware van de Hema, de rekentool van de Belastingdoenst en Microsoft Office) draaien zonder hacky workarounds als Wine en zonder voor alles een minderwaardig alternatief te hoeven zoeken wordt het misschien iets anders. Maar er zitten nu gewoon nog véél te veel haken en ogen aan.
Blijkbaar denken senioren daar anders over, wat ik zie op inloopmiddagen en hoor van mensen van het repaircafe die Linux installaties doen, is er veel interesse van vooral ouderen die liever Linux op hun pc- laptop hebben dan een nieuwe te kopen met Windows 11.

• Uruk-Hai
Klopt. Ik heb onlangs via Seniorweb nog iemand leren kennen die ook de overstap naar Linux wil maken, een 76-jarige vrouw, hoog opgeleid, achtergrond in docenten-educatie, webdesign en multimedia.

Ze is dualboot ook al gewend van vroeger, toen was het voor Windows en MacOS.

Niet alle senioren zijn zeg maar even star en vasthoudend aan wat ze al kennen.

Het is ook zo dat ze een door haar zelf gebouwde pc met Intel Core i7 2700K cpu heeft die nog steeds zo snel is dat ze hem over een jaar nog niet kwijt wil. Ze heeft daarnaast aangegeven dat wanneer er een nieuwe pc komt daar wat haar betreft geen Windows meer op hoeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-10-2025 19:45 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Linux gebruiker schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:35:
[...]

Blijkbaar denken senioren daar anders over, wat ik zie op inloopmiddagen en hoor van mensen van het repaircafe die Linux installaties doen, is er veel interesse van vooral ouderen die liever Linux op hun pc- laptop hebben dan een nieuwe te kopen met Windows 11.
Er zullen naar verhouding evenveel ouderen interesse in Linux hebben als 15-jarigen. Als het meer dan 0,5% is zou het al veel zijn, maar ze bestaan zeker.
Uruk-Hai schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:26:
Klopt. Ik heb onlangs via Seniorweb nog iemand leren kennen die ook de overstap naar Linux wil maken, een 76-jarige vrouw, hoog opgeleid, achtergrond in docenten-educatie, webdesign en multimedia.

Het is ook zo dat ze een door haar zelf gebouwde pc met Intel Core i7 2700K cpu heeft die nog steeds zo snel is dat ze hem over een jaar nog niet kwijt wil. Ze heeft daarnaast aangegeven dat wanneer er een nieuwe pc komt daar wat haar betreft geen Windows meer op hoeft.
Mooi voorbeeld van iemand die écht geen standaard senioor is maar gewoon iemand die van technologie houdt en graag experimenteert :) Lijkt mij niet relevant voor dit topic, want zo iemand valt totaal buiten de boot van de doelgroep die je wil bereiken, heeft alleen toevallig ook een hoge leeftijd.

• Uruk-Hai
Oon schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:59:
[...]
Lijkt mij niet relevant voor dit topic, want zo iemand valt totaal buiten de boot van de doelgroep die je wil bereiken, heeft alleen toevallig ook een hoge leeftijd.
Als je vanuit die invalshoek er naar blijft kijken en redeneren veranderd er nooit iets.

Ze is niet alleen technisch zeer vaardig, maar heeft ook een uitgebreid sociaal netwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-10-2025 21:14 ]

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:30
[quote]Oon schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Er zullen naar verhouding evenveel ouderen interesse in Linux hebben als 15-jarigen. Als het meer dan 0,5% is zou het al veel zijn, maar ze bestaan zeker.

[...]

Inderdaad, ik zie alleen maar ouderen, nooit geen jongere gezien die kwam om Linux op zijn apparaat te laten zetten.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:31

Kheos

FP ProMod
Linux gebruiker schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:35:
[...]

Maar hoe relevant is dat?
Er zijn vast ouderen die in de praatjes van de Linux evangelisten trappen: 'ja, het is beter en sneller en makkelijker dan Windows en gratis...'.
En kijk dan eens naar @robotomizer zijn ervaring.
Daar was de stap duidelijk te groot.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Uruk-Hai schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

Als je vanuit die invalshoek er naar blijft kijken en redeneren veranderd er nooit iets.
En waarom moet er iets veranderen?

• Uruk-Hai
Kheos schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 05:02:
En waarom moet er iets veranderen?
Er moet in elk geval iets veranderen aan de monopolie positie van Microsoft op de desktop en laptopmarkt, want het is gewoon eng om te zien hoeveel macht dat bedrijf heeft, waar het zoal mee weg komt en dat het daarnaast ook nog eens om een niet-Europees bedrijf gaat.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Uruk-Hai schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 06:39:
[...]

Er moet in elk geval iets veranderen aan de monopolie positie van Microsoft op de desktop en laptopmarkt, want het is gewoon eng om te zien hoeveel macht dat bedrijf heeft, waar het zoal mee weg komt en dat het daarnaast ook nog eens om een niet-Europees bedrijf gaat.
Die monopolie positie heeft Microsoft al vele decennia. Al van voor Windows 95. Het is Linux in de afgelopen 30 jaar niet gelukt daar echt iets aan te veranderen, dus waarom moet er nu iets veranderen en waarom zou Linux het antwoord zijn?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Uruk-Hai schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:26:

Dit lijkt mij een behoorlijke uitzondering als ik eerlijk ben.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:40
Kheos schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 06:43:
[...]

Die monopolie positie heeft Microsoft al vele decennia. Al van voor Windows 95. Het is Linux in de afgelopen 30 jaar niet gelukt daar echt iets aan te veranderen, dus waarom moet er nu iets veranderen en waarom zou Linux het antwoord zijn?
Anti VS sentiment, Windows 11 die een heleboel afval oplevert, geen ms account willen, steeds meer webapps waarbij het niet meer uitmaakt welk OS je draait, lange termijn goedkoper. Er zijn nog al wat dingen veranderd in de afgelopen 30 jaar.

• AnonymousGerbil
  • Niet online
Pendora schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:52:
[...]

Anti VS sentiment, Windows 11 die een heleboel afval oplevert, geen ms account willen, steeds meer webapps waarbij het niet meer uitmaakt welk OS je draait, lange termijn goedkoper. Er zijn nog al wat dingen veranderd in de afgelopen 30 jaar.
Bovendien levert veel niet-commercieel ontwikkelde software een rustigere ervaring op omdat er geen registratie-theater of aansmeerware met bijbehorende dark patterns bij geleverd worden.

Ik kan me niet voorstellen dat de moderne ontwikkelingen op dat gebied geen negatieve invloed hebben op de geestelijke gezondheid, vergelijkbaar met hoe we lichamelijk ongezonder worden door het consumeren van de productie van de voedingsindustrie.

• Oon
  • Niet online

Oon

Uruk-Hai schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 06:39:
[...]

Ik denk dat er (op de top van de betreffende bedrijven na) weinig mensen pro-monopolie zijn, maar dit is niet iets wat je gewoon kunt forceren. Bij bijvoorbeeld een internetprovider kan dat wel, de overheid kan forceren dat het netwerk van KPN opengesteld wordt aan virtuele providers. Maar je kunt Microsoft niet dwingen om hun positie te delen met anderen, en uiteindelijk blijft het de keuze aan de consument om voor een Windows laptop of iets anders te gaan.
En daarmee kom je dan dus bij de OEMs uit, die zou je dan moeten forceren om naast Windows ook Linux te ondersteunen, wat dan ook voor Apple zou moeten gelden. Als de fabrikant het niet ondersteunt heb je namelijk als consument totaal geen garantie dat je product werkt, en zolang Linux niet groot genoeg is om mainstream te worden zal ondersteuning ervoor (zowel vanuit een IT helpdesk als vanuit fabrikanten) altijd een niche blijven, helemaal als je rekening moet houden met alleen al de top 10 meestgebruikte distro's die totaal anders werken, en al de software waar geen Linuxversie voor is (bijv. de Adobe tools, MS Office, etc) en waar de alternatieven toch een flink stuk minder goed, minder gebruiksvriendelijk, of gewoon totaal anders in gebruik zijn.

Het gevolg is de situatie die we nu hebben; Linux kan, maar je staat er volledig alleen voor. Daar hoef je geen oudere voor te zijn, dat geldt voor iedereen. Óf je moet de premium gaan betalen voor iets als een Framework laptop, die net als bijvoorbeeld de Fairphone leuk is qua concept maar op papier gewoon een héél duur apparaat levert voor de specs.
Zolang wij in een kapitalistische samenleving leven gaat dit in z'n geheel nooit veranderen. want fabrikanten volgen de markt en er is geen drijfveer om ze richting het volledig ondersteunen en aanbieden van Linux te bewegen.

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:48
Ik snap de houding van SeniorWeb tov Linux heel goed als linux gebruiker werkzaam buiten de IT. Ik zal graag uitleggen waarom ik dat vind (en dat is niet omdat ik denk dat linux niet geschikt is voor de desktop ...). Sorry voor de lange tekst :o

Ongeveer 4 jaar geleden ben ik na al vele jaren geflirt te hebben met *unix'n (Sun Solaris, vele smaken Ubuntu, OpenSuse, debain nog nog andere) overgestapt van Windows 10 naar Arch Linux omdat MS mij steeds meer zooi door de strot duwde (MS account, reclame in start menu en zelfs in het instellingenscherm...) en ik weer zelf de controle wilde over MIJN apparaat. Beste keuze ooit; mijn systeem is stabieler, sneller en simpelweg fijner in gebruik, helemaal op maat te maken en toekomst bestendig. Crashes zijn zelden (vrijwel altijd brakke applicaties die op windows net zo brak waren).

Enkel positieve ervaringen dus. Ik ga NOOIT meer terug. Hardware word nu uitgezocht met linux compabiliteit in het achterhoofd (en dat is eigenlijk uberhaupt geen issue meer). "The year of the linux desktop" is wat mij betreft al lang aangebroken (eerder voorbij ...). Nu ben ik een best wel nerd en er draaide ik ook al voor de overstap een freebsd- en een linux systeem dus ik beschouw mijzelf als een uitzondering die de regel bevestigd.

Welke regel? De regel dat 90% van de mensen hun pc of laptop gebruiken als gereedschap en niet zien als project op zich. In het dagelijks leven ben ik arts en heb ik professioneel niks te maken met ICT (itt thuis). Mijn omgeving, als 33 jarige, bestaat uit mensen van alle leeftijden maar ik zie bij hen een duidelijke trend: een computer is een stuk gereedschap. Als mensen "handig zijn met de computer" betekend dat vaak concreet dat diegene net iets meer weet dat het minimale (bv hoe je x in programma y doet). Dat is vaak gekomen doordat men vanwege werk oid bepaalde kennis of vaardigheden heeft opgedaan, maar niet omdat men de onderliggende concepten begrijpt. Dus "iemand die handig is met de computer" vragen om even windows te installeren levert vaak al ernstige blikken op. Ik heb al zeer regelmatig mensen moeten uithelpen met voor mij onbekende softwarepakketten zoals R of Castor EDC ondanks dat ze elke e-learning hebben gevolgd die ze konden doen. Niet omdat deze personen niet de capaciteiten hebben om het te begrijpen, meer omdat het ze simpelweg niet boeit.

Een passende metafoor is misschien de klauwhamer. Vrijwel iedereen heeft wel eens een spijker in een stuk hout geslagen met een klauwhamer. Maar ga je de straat op met een klauwhamer en vraag je willekeurige mensen om een kromme spijker uit een stuk hout te verwijderen, zal misschien wel 50% niet weten waarvoor dat rare ding is achterop de hamer. Zelfde zie je met auto's / smartphones / smart devices. Mensen willen vooral weten hoe ze er voordeel van kunnen hebben (het daadwerkelijk gebruiken) maar hebben geen interesse om zich te verdiepen in hoe het ongeveer werkt (eigenlijk wel begrijpelijk anno 2025; men "moet" al zoveel).

Linux is (en blijft) in my humble opinion het domein van de sysops en developers, en dat is niet omdat het niet geschikt is voor dagelijks gebruik voor de leek. Sterker nog, ik denk dat als ik kubuntu op pc van mijn 70 jarige vader zet en alles precies zo inricht als het nu is merkt hij waarschijnlijk het verschil niet eens. Maar ik zeg dat omdat het van oudsher zo (linux vooral bekend bij sysops en devs) was en gezien de absolute zeldzaamheid van linux op de desktop nog zo blijft. Mensen zijn simpelweg niet bekend met linux. Het is vreemd en dus een beetje eng. Men heeft over het algemeen niet de behoefde om iets anders te proberen want het oude "werkt prima toch?" (lees: ik wil y in programma x doet zoals ik altijd doe). Ook zal het DIY/open source "imago" wat feitelijk juist positief is een negatieve invloed hebben omdat mensen simpelweg niet goed weten wat dat inhoud. Daarbij is de "consumenten computer" wereld absoluut niet ingesteld op *unix'en. Linux worden zelden specifiek ondersteund (al werkt het eigenlijk altijd wel), bij firmware updates (voor consumenten) word linux vaak vergeten en zelfs bij de "ouderwetse computerwinkel" om de hoek kijken je ze graag de wnkel uit als over linux begint. Medewerkers bij grotere mainstream ketens weten vaak niet eens wat linux is... Kortom, je moet het allemaal zelf doen.

We hebben dus een kip-en-ei probleem: omdat mensen niet bekend zijn met willen ze niet overstappen en omdat weinig "normale" (lees: mensen die een computer enkel gebruiken als gereedschap om x te doen, 90% van de mensen) linux op de desktop gebruiken is het onbekend. Linux op de desktop adoptie zit in een vicieuze cirkel die maar lastig te doorbreken is.

Waar begin je? Mijn vader zegt/zei altijd: 'ja maar jullie zijn er mee opgegroeid" als ik hem weer eens ergens mee help. Nou ik zie nu precies hetzelfde om mij heen als hij toen zag: (jongere) mensen wennen snel aan een bepaald systeem en leren daar mee werken. Vervolgens WILLEN ze simpelweg niet meer iets anders omdat het ze niet genoeg boeit of ze geen tijd hebben voor iets anders.
Denk niet dat hier een goede oplossing voor is, het ligt iig absoluut niet aan de linux of linux community zelf. Je zou denken dat door bv ICT omgevingen op te zetten die gebruik maken als Linux als desktop je gebruikservaring zou kunnen forceren. Linux anno 2025 is daar heel geschikt voor, misschien nog wel meer dan Windows vanwege het gesloten karakter, privacy zorgen, en de macht die MS heeft. Nu zijn er al verschillende projecten bij overheden in binnen en buitenland geweest om zoiets te doen die veelal hebben gefaald, zoals zoveel ICT projecten van de overheid helaas...

Ik denk niet dat SenoirWeb veel jonge mensen in de "klant" doelgroep heeft ;) En daarom begrijp ik heel erg dat zij absoluut geen kaas zien in Linux naar de desktop voor de oudere. Men is simpelweg X gewend en ook als er nu wél tijd en interesse is om een nieuw OS te leren (hoe eenvoudig dat ook kan zijn) is op oudere leeftijd vele malen lastiger.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat een ouder brein veel minder plastisch is dan een jonger brein; leren word moeilijk met de leeftijd, nieuwe gewoontes aanleren is lastiger en informatie tot je nemen kost meer tijd. Iets nieuws leren gaat dus veel makkelijker op jongere leeftijd.
Die paar ouderen die het wel lukt en tevreden zijn met hun overstap zullen tenslotte helaas ook weinig toevoegen aan adoptie van linux op de desktop in het algemeen aangezien ze maar weinig invloed uitoefenen om hun omgeving (aka kleinzoon zal echt niet ineens overstappen omdat opa ubuntu draait).

Tldr; Linux voor de oudere is een nobel maar geen goed idee. Onbekend maakt onbemind en de oudere heeft misschien wel tijd en interesse, maar is imo niet geschikt om kartrekker te zijn in adoptie van Linux op de desktop. En "kartrekker zijn" en je "verdiepen in de werking van" moet je eigenlijk wel. Niet omdat Linux op de desktop zo anders is, maar omdat het onbekend en dus nieuw is omdat de consumenten computer wereld zo (onbewust) anti-linux is. Een paar kundige en willige vrijwilligers gaan daarin helaas geen deuk in een pakje boter slaan.

Waar linux of *unix staat moet je natuurlijk het hele eco systeem van de linux kernel, DE's en vele distro's lezen

[ Voor 19% gewijzigd door kwibox op 16-10-2025 14:51 ]

• Uruk-Hai
Inmiddels heb ik mijn eerste twee ervaringen met al wat oudere aspirant Linux desktop/laptop gebruikers er op zitten en de resultaten zijn bemoedigend. Ook al werkt niet alle randapparatuur zo vaak als met Windows, ze willen toch doorgaan met Linux.

Ik ondersteun hen hier zo goed mogelijk bij en heb ook duidelijk gemaakt dat er geen sprake is van 1-richtingsverkeer. Als ze spijt krijgen van hun overstap naar Linux kunnen ze altijd weer terug naar Windows. Maar ook al weten ze dat, vooralsnog willen ze niet terug.

De voornaamste reden die beiden hiervoor aanvoeren is dat ze af willen van big tech.

Mensen die sceptisch zijn tegenover support voor Linux op de desktop/laptopmarkt raad ik aan om dit kaartje in de gaten te houden. Het aantal vrijwilligers is aan het groeien.

[ Voor 45% gewijzigd door Uruk-Hai op 17-10-2025 09:26 ]

• Uruk-Hai
Iets dat je Linux en Libre Office nooit zult zien doen wat je Windows en Microsoft Office wel ziet doen:
Vragen om activatie / een activatiesleutel / een licentiecode.

Laat dat nu net iets zijn waar een hoop mensen geen snars van snappen.

De 77 jaar oude man waar ik vanavond was heeft al 13 jaar een pc met een niet geactiveerde Office 2016 en een niet geactiveerde Windows 10. Toen ik hem vroeg waarom hij daar nooit wat aan heeft gedaan snapte hij oprecht niet waar ik het over had...

• robotomizer
himlims_ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:03:
xubuntu meer gedoe? kun je dat uitleggen?
* himlims_ is fanatiek xfce/xubuntu gebruiker; vanwege eenvoud en snelheid (juist minder gedoe)
Met "gedoe" bedoel ik dat je al eens wat moet zoeken en/of proberen, de terminal gebruiken is bijvoorbeeld een te grote uitdaging voor mijn ouders

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Elementary OS (Ubuntu onder de motorkap), heel fijn OS, heel makkelijk en mooi.
Ik heb het eens een vol jaar gebruikt als main laptop, is echt helemaal prima voor 99% van de gewone gebruikers

[ Voor 8% gewijzigd door ? ? op 29-10-2025 21:28 ]

• Uruk-Hai
Ook voor de ouderen die wel van gedoe houden is het niet makkelijk te begrijpen hoe alles werkt...

Ik was onlangs bij een oudere man op bezoek voor laptops voor LaptopRevive. Ik had hem via Nextdoor leren kennen. Hij had heel enthousiast Linux Mint al voor me geïnstalleerd op de drie laptops die hij aan me mee wilde geven. Op een ervan werkte wifi niet out of the box. Hij vertelde me dat hij Wine had geïnstalleerd om de driver voor de draadloze netwerkkaart te installeren. HIj dacht: "die netwerkkaartdriver wordt geleverd met een install.exe en daar heb ik Wine voor nodig."

• AnonymousGerbil
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:43:
Ook voor de ouderen die wel van gedoe houden is het niet makkelijk te begrijpen hoe alles werkt...

Ik was onlangs bij een oudere man op bezoek voor laptops voor LaptopRevive. Ik had hem via Nextdoor leren kennen. Hij had heel enthousiast Linux Mint al voor me geïnstalleerd op de drie laptops die hij aan me mee wilde geven. Op een ervan werkte wifi niet out of the box. Hij vertelde me dat hij Wine had geïnstalleerd om de driver voor de draadloze netwerkkaart te installeren. HIj dacht: "die netwerkkaartdriver wordt geleverd met een install.exe en daar heb ik Wine voor nodig."
Aan de andere kant is dat niet een extreem rare gedachte: bij 8bitdo, bijvoorbeeld, is tot mijn verassing via wine inderdaad de methode om de firmware van recentere controllers bij te werken.

• Cambionn
  • Niet online
Gezien het topic inmiddels wat breder is getrokken naar Linux voor ouderen en andere Jan Modaal consumenten (en ik vermoed dat de doelgroep van SeniorWeb ook onder de doelgroep van de consumentenbond valt):

De consumentenbond herziet momenteel hun beleid rondom Linux. Voorheen werd aangegeven dat het geen goed alternatief was, maar inmiddels doen ze opnieuw onderzoek omdat het toch wel eens interessant zou kunnen zijn. Hierbij hebben ze contact met o.a. de NLLGG en vragen ze daarbuiten ook input van iedereen die recent Linux heeft gebruikt:
https://www.consumentenbo...elicht/ervaring-met-linux

• Uruk-Hai
Wat een goed nieuws!

Nu maar hopen dat er iets blijvends uit voortvloeit.

• AnonymousGerbil
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:12:
...
De voornaamste reden die beiden hiervoor aanvoeren is dat ze af willen van big tech.
...
Een vraagje: hebben ze ook een bigtechloze keuze gemaakt voor de smafo?

Zelf merk ik namelijk, bij mijn voorberijdingen richting een google-loos mobieltje, dat dat een fiks stuk lastiger is dan bij de pc. Aan de hardware kant komt het zelfs bij niet-afgesloten telefoons vaak voor dat de alternatieve os het betreffende model niet ondersteunt, terwijl aan de software kant vooral google-maps vervangers nog net niet goed genoeg zijn.

• Uruk-Hai
AnonymousGerbil schreef op maandag 3 november 2025 @ 05:43:
[...]
Daar heb ik het niet met hen over gehad en zelf zijn ze daar ook niet over begonnen.

Ik denk dat dit, zoals jij al beschrijft, voor veel mensen een nog wat te grote stap is vergeleken met de overstap van Windows naar Linux.

Maar het is natuurlijk wel iets om te bespreken, zoals kijken naar welke smartphones de overstap naar small tech ondersteunen. Ik heb zelf sinds kort een Fairphone 6, al heb ik die laten leveren met Android en niet met eos.

Daarnaast vraag ik me af of het wel echt mogelijk is om op de smartphone echt te kunnen spreken van de mogelijkheid om van big tech af te kunnen komen, want voor zover ik weet zijn alle Android alternatieven qua ontwikkeling nog steeds erg afhankelijk van Google.

[ Voor 8% gewijzigd door Uruk-Hai op 03-11-2025 06:19 ]

• Cambionn
  • Niet online
AnonymousGerbil schreef op maandag 3 november 2025 @ 05:43:

Zelf merk ik namelijk, bij mijn voorberijdingen richting een google-loos mobieltje, dat dat een fiks stuk lastiger is dan bij de pc. Aan de hardware kant komt het zelfs bij niet-afgesloten telefoons vaak voor dat de alternatieve os het betreffende model niet ondersteunt, terwijl aan de software kant vooral google-maps vervangers nog net niet goed genoeg zijn.
Ik denk niet dat er vanuit iets als de consumentenbond zo iets is. Dat ligt ook gewoon nog wat lastiger. Er werken bepaalde essentiële (of nouja, vaak niet-essentiële maar gebruikelijke) dingen niet of minder, en er zijn meer kat-en-muis spelletjes om bepaalde dingen wel te laten werken.

Er zijn wel alternatieven. Wellicht beter in het persoonlijk privacy topic of iets als het leven zonder google topic, klein beetje off-topic hier. Maar ga ze toch ff noemen.

Echt Google-loos mobileOS: een Linux-mobile. SailfishOS en Ubuntu Touch zijn de bekendste, maar er zijn er meer. Manjaro is bijv. ook voor telefoons verkrijgbaar. Iig SailfishOS en Ubuntu Touch ondersteunen apk-apps ("Android" apps).

Andere opties waarbij je kan debateren of het Google-loos genoeg is zijn Google-vrije AOSP-based systemen. Daarbij ben ik zelf erg fan van GrapheneOS, is kwa beveiliging toch wel de beste en vrijwel alles werkt lekker. Ik zie zelf weinig reden een andere aan te raden.

Voor Google-maps: CoMaps, de community-fork van Organic Maps. Gebruikt OSM-kaarten. Zeker in Nederland aardig accuraat (hebben kadaster data) en mocht er iets niet kloppen: het is open, je kan zelf ook veranderingen doorvoeren. Maar zelfs als je dat niet doet. Ik hoor van verscheidene mensen dat de routes daarmee beter zijn dan die van Google (ook mensen die verder niet ont-googleden). Daar in tegen heb je wel weer nadeel dat bepaalde functies er niet zijn, omdat die tracking of hoge gebruikersaantallen nodig zijn. Denk bijv. aan real-time verkeerinfo. Aan de andere kant, je weet wel beetje wanneer er waar files staan en hoe je daar omheen kan (of kiest meteen een alternatieve route), zeker op je vaste routes. Je kan ook gewoon dat meenemen in je planning en gewoon op tijd vertrekken. En die paar keer dat je vast staat. Tja, anders sta je ook vast, alleen erkent je telefoon het nu. Joepie. Snap het niet zo om eerlijk te zijn.

Voor andere apps heb ik opties hier op mijn lijstje staan. Die pagina wordt bijgehouden.

[ Voor 20% gewijzigd door Cambionn op 03-11-2025 09:42 ]

• poort
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-11 16:19
Geen spam of linkjes zonder enige toelichting aub

[ Voor 82% gewijzigd door Cyphax op 11-11-2025 11:04 ]

• Oon
  • Niet online

Oon

Is dit jouw bedrijf ofzo?
500GB SSD met een gratis ISO er naartoe geschreven voor meer dan 200 euro 8)7
Het grootste probleem met Linux blijft nog altijd dat je zelf je problemen moet kunnen oplossen, iemand die niet eens het OS kan installeren heeft niks bij Linux te zoeken. Vraag me af wat hier de doelgroep van is, want mensen die de kennis hebben om de voordelen van Linux te begrijpen kunnen het goed zelf, en de rest is toch alleen maar geïnteresseerd in het kostenplaatje en dan is dit een hele dure oplossing

• pcstap
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23-11 16:45
Hallo, ik ben Jeroen.

Ik werk aan het project PCUitlegStap — een hobby waar ik met veel plezier mijn tijd in steek. Ik maak ondersteunende handleidingen voor allerlei toepassingen, gericht op verschillende doelgroepen:

- Ouderen en jongeren
- Ouderen met specifieke noden, zoals ADHD of autisme
- Mensen, kinderen en jongeren met of zonder beperking

Ik visualiseer de uitleg en werk met verschillende besturingssystemen zoals Windows, Linux Mint, Ubuntu, OpenSUSE en andere. Op basis van wat mogelijk is, stel ik pakketten samen die afgestemd zijn op de gebruiker.

Ik ben actief op beide vlakken: zowel het maken van visuele ondersteuning als het technisch uitwerken van oplossingen.

Sinds 2018 bouw ik aan mijn website PCStap, die ik zelf codeer. Daar deel ik mijn werk en uitleg. Als er mensen zijn die willen meewerken aan dit project, sta ik daar zeker voor open — ik help graag mee.

Wat betreft de groepsnaam: ik sta achter het idee, maar het is belangrijk dat we samen tot een akkoord komen en goede argumenten verzamelen.

Groetjes,
Jeroen
Team PCStap / UitlegStap

[ Voor 47% gewijzigd door pcstap op 13-11-2025 21:59 ]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:40
Ik heb na veel "zeuren" mijn vader van 70+ 2 jaar geleden toch zover gekregen om linux te installeren en ondanks dat het ook voor hem even wennen was is hij er nu enorm tevreden over.

Het bijzondere vind ik in het algemeen dat het gros van de argumenten die aangevoerd worden om linux niet te gebruiken ook gelden als men overstapt naar Apple. Gek genoeg is het dan opeens geen enkel probleem.

Persoonlijk denk ik dat het voor de meeste mensen zo is dat als ze over zouden stappen naar Linux en dit een paar maanden gebruiken met de juiste mindset (als in Windows programma's werken niet op linux) dat ze uiteindelijk niet meer terug willen.
IMHO is bijvoorbeeld de UI van Mint superieur aan die van W10 / 11. Als ik op mijn werk achter de (Windows) PC zit dan merk ik dat ik regelmatig mis "grijp".

• pcstap
Wegdoen mis woorden

[ Voor 199% gewijzigd door pcstap op 13-11-2025 22:01 ]

• Uruk-Hai
Eigenlijk zou de NLLGG eens op de proppen moeten komen met een flinke marketing campagne voor Linux op de desktop.

Helaas heeft de NLLGG daar het geld niet voor.

Maar meer naamsbekendheid zou wel heel mooi zijn, want dan wordt de kans groter dat Seniorweb er weer opnieuw naar gaat kijken en dan ook eens een keer echt serieus en niet meer zo met de hakken in het zand.

[ Voor 39% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-11-2025 22:43 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jbhc schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:20:
Het bijzondere vind ik in het algemeen dat het gros van de argumenten die aangevoerd worden om linux niet te gebruiken ook gelden als men overstapt naar Apple. Gek genoeg is het dan opeens geen enkel probleem.
Voor mij is de primaire reden om geen macbook als laptop te nemen, dat ik dan moet switchen naar een ander systeem. Maar de hardware is natuurlijk een erg interessante optie. Ik denk dat er genoeg een Macbook zouden kopen met Windows als die optie er was.
En dat is een verschil met Linux, voor Apple heb je een reden om ernaar over te stappen, voor Linux komen de argumenten toch snel neer op: "Het is geen Windows".

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 13-11-2025 22:59 ]

• Uruk-Hai
[verwijderd, want offtopic]

[ Voor 255% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-11-2025 23:19 ]

• Cambionn
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:39:
Eigenlijk zou de NLLGG eens op de proppen moeten komen met een flinke marketing campagne voor Linux op de desktop.

Helaas heeft de NLLGG daar het geld niet voor.

Maar meer naamsbekendheid zou wel heel mooi zijn, want dan wordt de kans groter dat Seniorweb er weer opnieuw naar gaat kijken en dan ook eens een keer echt serieus en niet meer zo met de hakken in het zand.
De NLLGG probeert dit al te doen waar mogelijk. Soms pakt het goed uit, zoals bij de consumentenbond, soms minder zoals bij SeniorWeb. Wel plant het vaak een zaadje. De consumentenbond wuifde het eerst ook af, maar is daarop terug gekomen en heeft zelf weer contact met ons gezocht.

Geld is het grootste probleem niet op dit moment. Op dit moment is een te kort aan vrijwilligers het grootste probleem. De vereniging draait 100% op vrijwilligers en daar hebben we eigenlijk nu al te weinig van voor wat we doen. We focussen daarom op waar we het meeste denken te kunnen bereiken met de resources die we hebben en op het laten draaien van de vereniging en haar activiteiten. Om extra campagnes op te zetten, zal er echt meer mankracht nodig zijn.

Wil je dit soort dingen graag zien, of überhaupt helpen, schroom dan niet je aan te melden om te helpen (mits je dat kan natuurlijk).

• Uruk-Hai
Wel, ik heb de vacature gezien voor secretaris van de NLLGG en ben aan het wikken en wegen of dat iets voor mij is. Tijd is het probleem niet. Ik twijfel wel flink over mijn geschiktheid.

[ Voor 23% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-11-2025 23:30 ]

• pcstap
Ik besef dat er veel tijd wordt gespendeerd aan dit werk. Zelf besteed ik er ook veel tijd aan, volledig gratis, en ik blijf dat doen. Maar als we samen iets opstarten en verder uitwerken, hebben we misschien een kans om dit voor te leggen met duidelijke punten die voor iedereen bruikbaar zijn.

Ik doe onderzoek naar verschillende zaken en veranderingen: hoe je ermee omgaat, hoe het in de praktijk werkt, en welke stappen nodig zijn. Veel van mijn bevindingen zet ik op papier, zodat we een gestructureerd overzicht hebben dat we kunnen presenteren.

Groetjes,
Jeroen
Team PCStap / UitlegStap

• Uruk-Hai
pcstap schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:17:
Ik besef dat er veel tijd wordt gespendeerd aan dit werk. Zelf besteed ik er ook veel tijd aan, volledig gratis, en ik blijf dat doen. Maar als we samen iets opstarten en verder uitwerken, hebben we misschien een kans om dit voor te leggen met duidelijke punten die voor iedereen bruikbaar zijn.

Ik doe onderzoek naar verschillende zaken en veranderingen: hoe je ermee omgaat, hoe het in de praktijk werkt, en welke stappen nodig zijn. Veel van mijn bevindingen zet ik op papier, zodat we een gestructureerd overzicht hebben dat we kunnen presenteren.

Groetjes,
Jeroen
Team PCStap / UitlegStap
Als je samenwerking zoekt doe je er goed aan contact te zoeken met de auteurs van de volgende websites:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/
en
https://linux.vooreenbeginner.nl/

Succes.

• Cambionn
  • Niet online
pcstap schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:17:

Groetjes,
Jeroen
Team PCStap / UitlegStap
Er bestaat sinds eerder dit jaar een koepelorganisatie als samenwerkingsorgaan, LiN (Linux in Nederland) (website is nog in aanmaak). Hier zitten onder andere de NLLGG, HCC, Linux020 en Linux Presentation Day in. Ook met andere clubs, zoals bijv. de NLUUG, is gesproken en daar is interesse getoond. Ik zou zeggen, neem daarmee contact op ;) .

• pcstap
dank je wel voor de info dank je
Groetjes,
Jeroen
Team PCStap / UitlegStap

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

Cyphax

Moderator LNX
pcstap schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:05:
dank je wel voor de info dank je
Groetjes,
Jeroen
Team PCStap / UitlegStap
Beste Jeroen, Tweakers doen elkaar permanent de groeten, om de topics iets schoner te houden verzoek ik je vriendelijk om niet elke post af te sluiten met groeten aan het topic. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Uruk-Hai
Vanavond was ik voor Seniorweb op bezoek bij een ouder echtpaar dat alleen de basis zaken doet met hun Windows 11 pc:
Tekstverwerken.
Financiële administratie.
Jack 5 spelletje.
Outlook (@home.nl e-mail adressen).

Waarom moest ik langs komen:
Sinds een week geleden gaf dat ding ineens kuren. Hij was zijn desktopachtergrond, desktopbestanden, Jack 5 spelletje, al zijn documenten, al zijn afbeeldingen kwijt en kon niet meer e-mailen.
Zij kon nog wel e-mail ontvangen, maar ineens niet meer versturen.

Ik heb de oorzaak kunnen herleiden naar Onedrive, omdat alle "verdwenen" bestanden terug te vinden waren in een subdirectory die 'Onedrive' heet.

Hij gaf te kennen niet te weten wat Onedrive is en het ook niet te gebruiken.
Nadat ik klaar was met Outlook gaf hij aan dat Outlook er nu anders uitzag dan hij gewend was.

Bij haar (in haar Windows profiel) zag Outlook er heel anders uit dan bij hem.

Met e-mailen op hun smartphones hadden ze nul problemen.

Ik heb alles op kunnen lossen, werkend kunnen krijgen, gezorgd dat ze weer even door kunnen met die pc.

Dit vind ik een typisch voorbeeld van mensen die als ze Linux op hun pc hadden gehad en gewend waren, ik waarschijnlijk helemaal niet langs had hoeven komen.

Ik ben bij deze mensen niet over Linux begonnen omdat ik dat vergeten ben... Het is ook lastig om daar een ingesleten gewoonte van te maken als ik voortdurend in mijn achterhoofd moet houden dat Seniorweb het niet wil ondersteunen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Uruk-Hai schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:49:

Dit vind ik een typisch voorbeeld van mensen die als ze Linux op hun pc hadden gehad en gewend waren, ik waarschijnlijk helemaal niet langs had hoeven komen.
Mijn ervaringen zijn na een paar weken dat ik nog steeds langs moet gaan, maar met Rustdesk minder vaak. :+
Een voorbeeld van een stel waar ik Windows 10 heb vervangen door Mint (omdat de PC meer dan 10 jaar oud is) in de hoop dat het genoeg op Windows lijkt. Ze lopen niet tegen veel problemen aan maar wel dat Windows veel beter is met previews van afbeeldingen. Met lokale files gaat het wel, dat doet Mint ook, maar niet met afbeeldingen op de telefoon (met usb verbonden, in explorer). En ook niet voor directories. Windows laat een paar foto's als miniatuur zien in het icoon van de directory. Dat kan Mint niet. Een oplossing voor het laatste bestaat wel in de vorm van Cover Thumbnailer. Die werkt prima, maar nog steeds met alleen de lokale files, en niet die op de telefoon. Voor deze persoon is dat belangrijk, omdat ie geregeld foto's maakt voor Marktplaats-advertenties, en die wil hij dan op de PC zetten. Dat is heel lastig als je geen enkele vorm van miniatuur hebt in de file manager.

Ik heb Syncthing en Syncthing-fork geinstalleerd op de PC resp. de telefoon en automatische synchronisatie opgezet van de foto's die hij maakt met camera. Dat ging een paar weken ongestoord goed, tot de synchronisatie ineens stopte. Weer een trip. De app had de syncronisatie gepauzeerd omdat ie om permissies vroeg. Dit zou ook allemaal zijn gebeurd als de PC Windows had met Syncthing, maar dat hadden ze niet nodig gehad vanwege de miniaturen op de telefoon.

Het is een beetje een langdradig verhaal geworden, mijn excuus, maar het komt erop neer dat iedere gebruiker weer z'n eigen workflow heeft waar een ander OS al snel van afwijkt. Dat geldt deels ook voor Windows 11 ten opzichte van 10, dus ergens is het ook wel weer een fact of life. Ik heb het steeds maar vergeleken met een andere auto: alle knopjes zijn anders, daar kan je niet zo heel veel aan doen. Zolang je in functionaliteiten maar niet inlevert.

• Sissors
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:49:
Waarom dan? Omdat je dit nog nooit op Linux hebt gezien? Of omdat Linux afaik uberhaupt niet iets zoals Onedrive ondersteund (waarbij het transparant voor de gebruiker is of de bestanden lokaal of in de cloud staan)?

Maar ik heb dit ook nog nooit onder Windows gezien. En ik snap ook niet echt hoe Onedrive de oorzaak zou zijn.

• Uruk-Hai
Van transparantie voor de gebruiker was hier helemaal geen sprake. Daarom moest ik juist langs komen.

Als je iets transparant wilt maken moet je ervoor zorgen dat je cloudopslag pas bestanden gaat bevatten als je die daar zelf naartoe hebt gekopieerd of verplaatst. OneDrive doet dit automatisch voor je. Als je dan niet eens weet wat OneDrive is en hoe het werkt dan kan ik me de verwarring wel voorstellen.

Ik snap Microsoft wel. Die ziet OneDrive als een hele handige service. Maar hij is juist onhandig voor gebruikers die behoorlijk digibeet zijn.

In Linux gebeurd pas iets nadat jij daar opdracht voor gegeven hebt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Cyphax, net met m'n eigen telefoon getest. Als ik die via KDE Connect (effectief sftp) of via USB MTP benader, heeft Dolphin de mogelijkheid om de foto als kleine thumbnail te tonen. Dit moet je wel even aanzetten in de opties en voor remote locaties een maximale grootte opgeven om de preview te tonen (groter en dan doet 'ie het niet).
Enige wat er niet wordt gedaan is bij de map zelf de foto's tonen. Maar is dat echt heel belangrijk? Je weet dat er foto's in staan en de previews van de bestanden doen het.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Cambionn
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:30:
@Cyphax, net met m'n eigen telefoon getest. Als ik die via KDE Connect (effectief sftp) of via USB MTP benader, heeft Dolphin de mogelijkheid om de foto als kleine thumbnail te tonen. Dit moet je wel even aanzetten in de opties en voor remote locaties een maximale grootte opgeven om de preview te tonen (groter en dan doet 'ie het niet).
Enige wat er niet wordt gedaan is bij de map zelf de foto's tonen. Maar is dat echt heel belangrijk? Je weet dat er foto's in staan en de previews van de bestanden doen het.
Ik denk dat KDE Connect ook al een stap te ver is voor tante Jannie. Die heeft gewoon USB kabel er tussen gedaan. Linux Mint heeft geen KDE DE, maar iets GTK based. KDE spul is dus sowieso niet standaard ;) .

Overigens is mijn ervaring dat het voor ouderen prima werkt mits er wil is (en dat laatste is erg belangrijk). Het is vergelijkbaar genoeg om mee te werken, maar het blijft een ander systeem. Dat heeft voor en nadelen. Soms ziet iets er net anders uit, of zijn er kleine functies wel of niet. Soms is dat een nadeel, en mis je wat. Echter krijg je er ook dingen voor terug.

Net zoals een Mac en een Windows anders zijn maar tante Jannie met beide kan werken, geld dat ook voor Linux (als je een toepasselijke pakt). En net zoals je tussen Windows en Mac geen 1 op 1 kloon hebt is dat met Linux ook niet. De Linux die we aan deze doelgroep geven lijkt in gebruik meer op Windows dan Mac, maar is geen 1 op 1 kloon.

Ik denk dat je, om het te laten slagen hier realistisch in moet zijn en dit duidelijk aangeven zodat men ook geen Windows kloon verwacht. En ja, voor sommige zal het daardoor niet liggen. Omdat dat ene technisch onbelangrijke verschil, waar prima mee te werken is en wellicht andere goede dingen voor terug komen, voor hun wél een groot issue is. Dat kun je imho beter respecteren dan roepen hoe niet nodig het is. Dat komt over als "jouw mening geld niet" en daar stoot je enkel mensen mee af. Maar voor heel veel andere mensen is dat geen issue en werkt Linux wel net zo goed. Focus op die mensen helpen en wellicht dat Linux later wel een optie wordt bij degene die het nu niet deed. Omdat jij met respect omgaat met dat het niet ligt, is de kans dat ze het weer een kans geven later groter.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:30:
Die optie voor remote lokaties en maximale grootte heeft de filemanager van Mint ook, maar de verbinding met de telefoon (MTP is dat denk ik) lijkt daar niet onder te vallen. Het zou ook nog een bug kunnen zijn ofzo natuurlijk. Ik zal er eens naar zoeken.

[edit]
Na een beetje rondneuzen lijkt gvfs de oorzaak te zijn, nieteens de filemanager zelf: https://github.com/linuxmint/nemo/issues/3291
In elk geval iets verklaarbaars, da's een begin. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 22-11-2025 20:46 ]

• Sissors
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:11:
Van transparantie voor de gebruiker was hier helemaal geen sprake. Daarom moest ik juist langs komen.

Als je iets transparant wilt maken moet je ervoor zorgen dat je cloudopslag pas bestanden gaat bevatten als je die daar zelf naartoe hebt gekopieerd of verplaatst. OneDrive doet dit automatisch voor je. Als je dan niet eens weet wat OneDrive is en hoe het werkt dan kan ik me de verwarring wel voorstellen.

Ik snap Microsoft wel. Die ziet OneDrive als een hele handige service. Maar hij is juist onhandig voor gebruikers die behoorlijk digibeet zijn.

In Linux gebeurd pas iets nadat jij daar opdracht voor gegeven hebt.
Maar wat is daar het voordeel van? Waarom wil de digibeet dat allemaal zelf gaan bepalen ipv dat het gewoon werkt? Dat je ook gewoon op je nieuwe PC direct al je bestanden weer hebt. Dat je de foto's die je op je telefoon maakt ook op je PC hebt.

Dat degene die alles zelf wil beslissen hoe het precies werkt goed met Linux uit de voeten kan is denk ik wel een feit. Maar dat de digibeet bij die groep hoort betwijfel ik ten zeerste. Het hele punt van Onedrive (en Dropbox, en ik vermoed ook iCloud al zelf geen ervaring daarmee) is dat je niet het zelf hoeft te weten hoe het werkt. Jij slaat het op, het staat op je PC, en het staat in de cloud (afhankelijk van de instellingen, ik zou dus hooguit instellen dat hij altijd het ook altijd lokaal houdt, al zou je daar normaal alsnog weinig van moeten merken).

• Cambionn
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:28:
[...]

Maar wat is daar het voordeel van? Waarom wil de digibeet dat allemaal zelf gaan bepalen ipv dat het gewoon werkt? Dat je ook gewoon op je nieuwe PC direct al je bestanden weer hebt. Dat je de foto's die je op je telefoon maakt ook op je PC hebt.

Dat degene die alles zelf wil beslissen hoe het precies werkt goed met Linux uit de voeten kan is denk ik wel een feit. Maar dat de digibeet bij die groep hoort betwijfel ik ten zeerste. Het hele punt van Onedrive (en Dropbox, en ik vermoed ook iCloud al zelf geen ervaring daarmee) is dat je niet het zelf hoeft te weten hoe het werkt. Jij slaat het op, het staat op je PC, en het staat in de cloud (afhankelijk van de instellingen, ik zou dus hooguit instellen dat hij altijd het ook altijd lokaal houdt, al zou je daar normaal alsnog weinig van moeten merken).
Maar het issue was van wat ik begreep dat het niet "gewoon werkte" omdat Windows blijkbaar had besloten ongevraagd de bestanden te verplaatsen na OneDrive waardoor de gebruiker ze niet kon vinden. Dat zal een Linux niet snel doen.

Hoewel er zeker wat te zeggen is over het automatisch back-uppen naar een cloud (en dan laten we alle discussie welke cloud je moet vertrouwen weg) en ik dus niet 100% tegen ben (ook weer ff los van wat ik van de implementatie vind), is het wel handig als dat gebeurd zonder dat de gebruiker z'n eigen bestanden niet meer terug kan vinden :+ .

• Uruk-Hai
Sissors schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:28:
[...]
Maar wat is daar het voordeel van? Waarom wil de digibeet dat allemaal zelf gaan bepalen ipv dat het gewoon werkt?
Het hele punt met specifiek Onedrive: dat werkt helaas niet "gewoon". Niet bij deze ouderen en ook niet op mijn werk. Op mijn werk zie ik heel vaak de Onedrive app wel opstarten met Windows, maar dan ineens pauzeren, middenin het synchronisatieproces.

Ik vermoed dat er bij deze oudere man ook sprake was van een synchronisatie / authenticatie probleem met Onedrive.
Dat degene die alles zelf wil beslissen hoe het precies werkt goed met Linux uit de voeten kan is denk ik wel een feit. Maar dat de digibeet bij die groep hoort betwijfel ik ten zeerste.
De digibeet zou daar normaal gesproken inderdaad nooit bij horen, mits de software onder alle omstandigheden altijd goed zou blijven werken, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.

Daarbij komt dat Onedrive ook helemaal niet zo intuïtief werkt zoals zou moeten. Ik zie menige jongere bij ons op school heel erg zoeken naar Onedrive als ze dat als opslaglocatie moeten kiezen. Ze snappen gevoelsmatig gezien ook helemaal niet dat ze dat moeten doen als ze hun bestanden op een andere pc willen kunnen openen. Leerlingen bij ons op school zijn uitstekend in staat hun bestanden per ongeluk enkel lokaal (alleen op de pc of lapop waar ze op dat moment achter zitten) op te slaan. Dat heeft Microsoft dus helemaal niet goed geregeld!

Dit is ook niet de eerste keer dat Microsoft faalt in iets implementeren dat in principe ideaal zou moeten zijn voor de technisch minder onderlegde mens. Aan de andere kant vraagt Microsoft wel geld voor hun software.

• Sissors
  • Niet online
Tegenwoordig vraagt hij toch gewoon Mijn documenten op Onedrive te mappen? Dan sla je het daar op. Dat de puinhoop hoe Office altijd Onedrive als aparte optie ging geven het niet duidelijker maakte ben ik het geheel mee eens, maar dat is meer een Office als een Onedrive ding.

Maar bij mij dus zijn Mijn Documenten en Afbeeldingen gewoon op Onedrive gezet, en dat werkt altijd. Ik heb nog nooit iets eraan hoeven te doen of een sync probleem ooit gehad. Of nou ja, ik heb weleens gehad dat mijn telefoon niet opschiet met een foto op Onedrive te zetten en dat je gaat kijken waar nu het probleem ligt, maar dat is niet waar je last van hebt als je lokaal werkt. En ja ik heb ook weleens gezien dat hij stopte met syncen (iig op het werk, privé nooit). Volgende herstart en alles werkte weer. Waar je niks van merkt, want al je bestanden staan lokaal. (Of nou ja, standaard heeft hij al je recente bestanden lokaal staan geloof ik, vraag me niet wat recent is, ik heb één keer hem gezegd dat hij hele Mijn Documenten lokaal laat staan, dat zou ik dan ook wel altijd aanraden).
Cambionn schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:49:
[...]
Maar het issue was van wat ik begreep dat het niet "gewoon werkte" omdat Windows blijkbaar had besloten ongevraagd de bestanden te verplaatsen na OneDrive waardoor de gebruiker ze niet kon vinden. Dat zal een Linux niet snel doen.
Nee ik geloof dat Linux dat niet doet nee. Maar ik heb moeite met geloven dat Windows ineens bestanden zou gaan verplaatsen. Ik zou dan eerder denken dat bijvoorbeeld de locatie altijd gepind stond in de verkenner en ze die perongeluk unpinned hebben, waardoor ze het kwijt waren. Windows die uit zichzelf bestanden die een gebruiker heeft opgeslagen zou gaan verplaatsen komt mij als onwaarschijnlijk over eerlijk gezegd.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cambionn schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:03:
[...]
Ik denk dat KDE Connect ook al een stap te ver is voor tante Jannie. Die heeft gewoon USB kabel er tussen gedaan.
Ik gaf alleen aan dat via KDE Connect het ook werkt, net als via een kabel.
Linux Mint heeft geen KDE DE, maar iets GTK based. KDE spul is dus sowieso niet standaard ;) .
Ik denk dat je eens wat verder moet kijken in Mint, want KDE is gewoon beschikbaar in de repo. Ze gebruiken immers de Ubuntu repo als bron. Heb eerder deze week al iemand moeten corrigeren die exact hetzelfde zei. Genoeg guides online te vinden hierover.
Cyphax schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:27:
[...]

Die optie voor remote lokaties en maximale grootte heeft de filemanager van Mint ook, maar de verbinding met de telefoon (MTP is dat denk ik) lijkt daar niet onder te vallen. Het zou ook nog een bug kunnen zijn ofzo natuurlijk. Ik zal er eens naar zoeken.

[edit]
Na een beetje rondneuzen lijkt gvfs de oorzaak te zijn, nieteens de filemanager zelf: https://github.com/linuxmint/nemo/issues/3291
In elk geval iets verklaarbaars, da's een begin. :)
Ticket is ook in september afgemeld. Is het nou opgelost en live, dus die gebruiker van je heeft de update ondertussen? Ik wilde nog wel Thunar voorstellen om te gebruiken als file manager ter vervanging van Nemo, mocht het aan de file manager zelf liggen. Maar als het in GVFS zelf zit, tja, dan heeft dat geen nut. Dolphin gebruikt KIO, dus zal daar dan weer geen last van hebben en KDE is zelf volledig verantwoordelijk hoe KIO werkt.
Sissors schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:41:
Tegenwoordig vraagt hij toch gewoon Mijn documenten op Onedrive te mappen?
[...]
Maar ik heb moeite met geloven dat Windows ineens bestanden zou gaan verplaatsen. [...] Windows die uit zichzelf bestanden die een gebruiker heeft opgeslagen zou gaan verplaatsen komt mij als onwaarschijnlijk over eerlijk gezegd.
Dat is eigenlijk juist het probleem. Onedrive vraagt niet altijd, het doet het gewoon. En dus is men opeens documenten/afbeeldingen kwijt omdat de locatie verplaatst is, maar de data zelf nog niet in OD staat of door een andere fout niet heen gaat.

Er is te veel dat in Windows 'spontaan' gebeurt zonder actie van de gebruiker dat ergerlijk is. Deze week heb ik een nieuwe W11 installatie voor een medewerker ingericht. Chrome als standaard browser ingesteld. Dag later, de snelkoppelingen op het bureaublad hadden het Edge logo en de standaard browser instelling was weer foetsie. Dus dat Windows iets uit zichzelf doet is veel waarschijnlijker dan je denkt.

• Cambionn
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 23 november 2025 @ 00:38:
Ik denk dat je eens wat verder moet kijken in Mint, want KDE is gewoon beschikbaar in de repo. Ze gebruiken immers de Ubuntu repo als bron. Heb eerder deze week al iemand moeten corrigeren die exact hetzelfde zei. Genoeg guides online te vinden hierover.
Tuurlijk kan je het installeren. Maar tante Jannie gaat dat niet doen. Die weet niet eens wat een DE of een KDE is, of dat je dat kan veranderen en waarom je dat zou doen.

Nogmaals, ik sta aan "jouw kant" in dat ik denk dat Linux ook prima geschikt is voor tante Jannie. Maar je moet wel de kunsten en gedragingen van die doelgroep in de gaten houden. Want als je dat verkeerd inschat, of uit gaat van dat ze dat maar moeten leren, geven ze op. Dat werkt niet in die doelgroep.
Dat is eigenlijk juist het probleem. Onedrive vraagt niet altijd, het doet het gewoon. En dus is men opeens documenten/afbeeldingen kwijt omdat de locatie verplaatst is, maar de data zelf nog niet in OD staat of door een andere fout niet heen gaat.

Er is te veel dat in Windows 'spontaan' gebeurt zonder actie van de gebruiker dat ergerlijk is. Deze week heb ik een nieuwe W11 installatie voor een medewerker ingericht. Chrome als standaard browser ingesteld. Dag later, de snelkoppelingen op het bureaublad hadden het Edge logo en de standaard browser instelling was weer foetsie. Dus dat Windows iets uit zichzelf doet is veel waarschijnlijker dan je denkt.
Dit was ook mijn ervaring toen ik nog Windows had. Had met regelmaat dat Windows na updates "slim" zelf dingen voor me had aangepast, kon na elke update weer dingen aanpassen en terug zetten. Ik kan dat prima en heb er vooral ergenis aan, mijn opa lukt dat niet zelf en zit ermee tot hij hulp krijgt. Vooral Windows 11 was daar erg in (Windows 10 viel best mee, als dat aanpaste waren dat dingen die niet op de setup van tante Jannie ingesteld staan). Ik weet natuurlijk niet zeker of dat hier gebeurd is. Ik was er niet bij, dus het kan ook dat @Uruk-Hai tot de verkeerde conclussie kwam. Maar ik heb Windows vreemdere dingen "handig" zien aanpassen zonder gebruikersinput. Dus ik vind het geen heel onwaarschijnlijk verhaal.

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ik geloof daar echt niet in. Ja het kan dat hij een bestand niet meer offline beschikbaar heeft met standaard instellingen en alleen online, en als je dan om wat voor reden dan ook geen verbinding hebt met online, kan je op dat moment niet bij het bestand. Hij staat nog wel gewoon in de verkenner. (En daarom zou ik hem wel op altijd offline beschikbaar zetten).

Maar Onedrive verplaatst nooit de bestandslocatie. Het is echt niet dat je nu je bestanden in Mijn Documenten hebt, en dat morgen Onedrive het zomaar naar een andere map heeft verplaatst. Dat gebeurd gewoon niet.

• Uruk-Hai
Sissors schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:01:
[...]
Maar Onedrive verplaatst nooit de bestandslocatie. Het is echt niet dat je nu je bestanden in Mijn Documenten hebt, en dat morgen Onedrive het zomaar naar een andere map heeft verplaatst. Dat gebeurd gewoon niet.
Verklaar jij dan maar even waarom zijn documenten niet in C:\Users[naam]\Documents stonden, maar in C:\Users[naam]\Onedrive\Documents...

De map C:\Users[naam]\Documents bestond nog wel, maar daar zat dus niks meer in, net als met C:\Users[naam]\Desktop. Daarom was hij al zijn icoontjes en mappen op de desktop kwijt.

Idem voor C:\Users[naam]\Pictures. Daarom was hij zijn achtergrondafbeelding kwijt.

Heb je daar een zinnig antwoord op?

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cambionn schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:47:
[...]
Tuurlijk kan je het installeren. Maar tante Jannie gaat dat niet doen. Die weet niet eens wat een DE of een KDE is, of dat je dat kan veranderen en waarom je dat zou doen.
Diezelfde Jannie installeert niet zelf Mint. Dus degene die een Linux distro installeert, zou dan eentje kiezen waar KDE wel standaard beschikbaar is als keus. Linux is veel meer dan alleen Mint. Een distro die ik zelf nooit zal draaien vanwege de keuzes die men heeft gemaakt. En het feit dat ze Cinnamon en Mate aanbieden, met nu pas experimentele (!) ondersteuning voor Wayland. Dat bestaat al best lang, er nu pas mee komen is wel heel laat.

• Sissors
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:13:
[...]

Verklaar jij dan maar even waarom zijn documenten niet in C:\Users[naam]\Documents stonden, maar in C:\Users[naam]\Onedrive\Documents...

De map C:\Users[naam]\Documents bestond nog wel, maar daar zat dus niks meer in, net als met C:\Users[naam]\Desktop. Daarom was hij al zijn icoontjes en mappen op de desktop kwijt.

Idem voor C:\Users[naam]\Pictures. Daarom was hij zijn achtergrondafbeelding kwijt.

Heb je daar een zinnig antwoord op?
Gokje, daarvoor werd Onedrive nog niet gebruikt, en Onedrive heeft expliciet toestemming gekregen van de gebruiker om Mijn Documenten naar Onedrive over te zetten.

En ja, ik zal toegeven dat ik kan voorstellen dat dit voor verwarring zorgt. Tegelijk ik zou dan verwachten dat gewoon de links naar Documenten in bijvoorbeeld verkenner ook geupdate worden automatisch. (Bij mij wijzen die iig wel naar Onedrive). Maar dat zonder enige vraag ooit die verplaatst zou zijn? Ik moet zeggen dat het mij erg onwaarschijnlijk lijkt.

Nu ben ik wel benieuwd of je dan gewoon gezorgd hebt dat Documenten weer naar de juiste locatie verwijst (neem aan dat daar dan wat mis mee is gegaan), en de bureaubladachtergrond naar nieuwe locatie verwijst, of heb je alles van Onedrive eruit gesloopt?

• AnonymousGerbil
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:24:
[...]

Diezelfde Jannie installeert niet zelf Mint. Dus degene die een Linux distro installeert, zou dan eentje kiezen waar KDE wel standaard beschikbaar is als keus. Linux is veel meer dan alleen Mint. Een distro die ik zelf nooit zal draaien vanwege de keuzes die men heeft gemaakt. En het feit dat ze Cinnamon en Mate aanbieden, met nu pas experimentele (!) ondersteuning voor Wayland. Dat bestaat al best lang, er nu pas mee komen is wel heel laat.
Heh, juist dat mint zo conservatief is was voor mij een reden om het te gebruiken en te installeren op 's moeders pc. Bovendien gebruik ik de xfce versie om echt in mastodont-modus te blijven.

Overigens vraag ik me af waarom jullie zo nodig de hele plasma DE willen installeren voor dat ene programma'tje. Kdeconnect werkt prima in cinnamon zonder.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

AnonymousGerbil schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:56:
[...]

Heh, juist dat mint zo conservatief is was voor mij een reden om het te gebruiken en te installeren op 's moeders pc. Bovendien gebruik ik de xfce versie om echt in mastodont-modus te blijven.
Het is meer de keuzes die men maakt in de config en andere zaken. Kijk maar eens in /usr/local/bin/apt, die 'toevoeging' slaat nergens op en is dus een van de dingen die nergens voor nodig zijn. In het verleden hadden ze ook eigen packages die dezelfde naam hadden als een ander pakket en hierdoor dat specifieke pakket niet beschikbaar was. Functioneel was het een compleet ander ding.
Overigens vraag ik me af waarom jullie zo nodig de hele KDE DE willen installeren voor dat ene programma'tje. Kdeconnect werkt prima in cinnamon zonder de hele DE.
Huh? Hoe kom je daar in vredesnaam bij?

• Uruk-Hai
Sissors schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:27:
[...]
Nu ben ik wel benieuwd of je dan gewoon gezorgd hebt dat Documenten weer naar de juiste locatie verwijst (neem aan dat daar dan wat mis mee is gegaan), en de bureaubladachtergrond naar nieuwe locatie verwijst, of heb je alles van Onedrive eruit gesloopt?
Ik heb hem eerst de volgende vraag gesteld: "Gebruikt u Onedrive?"
Zijn antwoord: "Nee, ik weet niet eens wat dat is."
Vervolgens heb ik de Onedrive app onder Taakbeheer > Opstarten op Uitgeschakeld gezet en de inhoud van alle submappen in C:\Users[Naam]\Onedrive\ naar de gelijknamige submappen in C:\Users[Naam]\ verplaatst.

Ik dacht altijd dat wanneer je onder Taakbeheer een opstartapplicatie op Uitgeschakeld zet, dit meteen voor alle gebruikers geld, maar in het Windows profiel van zijn vrouw zag ik Onedrive na een herstart van de pc nog wel steeds automatisch starten.

Ik heb meneer trouwens net even een e-mail gestuurd met de vraag of hij verwacht dat zijn bestanden nog steeds automatisch gebackupt worden, want als hij inderdaad met die verwachting leeft heb ik hem op de verkeerde manier geholpen... |:(

[ Voor 26% gewijzigd door Uruk-Hai op 23-11-2025 13:51 ]

• Cambionn
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:24:
Ik ben voor mezelf ook helemaal geen Mint fan. Heb zelf graag Manjaro en heb genoeg andere geprobeerd door de jaren heen. Leuke distro voor techneuten (ook als ze nieuw zijn in Linux wereld), maar die is niet tante Jannie proof.

Momenteel zien we juist wel ouderen die overstappen op Linux. Niet omdat ze het zelf als IT'er bedacht hebben idd, maar omdat er op gewezen wordt als optie (oa na hulpvraag van hunzelf, bijv. Omdat W11 niet draait en ze geen nieuwe laptop willen kopen of ze met Windows tegen dingen aanlopen). Ouderen vinden de hulp ook steeds vaker zelf. 50+'ers maken het grootste deel uit van nieuwe leden bij de NLLGG. En dat gaat ze prima af.

Mint is domweg 1 van de meest tante Jannie vriendelijke opties, en wordt daarom het meest gepromoot door verscheidene partijen. En eerlijk, dingen als "wayland support" is geen tante Jannie concern. Het zit voor die doelgroep veel meer toplevel.

En ja, soms is er support nodig. Maar zeker niet vaker dan bij Windows, wellicht zelfs minder. En vele van deze 50+'er tante Jannies die bij de NLLGG aankomen geven aan juist blij te zijn met de overstap omdat ze meer voordelen zien dan nadelen. Bijv. door het gebrek aan slimme acties van de OS en het gebrek aan dingens als functies, diensten, ads en AI die overal doorgedrukt wordt.
Sissors schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:27:
Gokje, daarvoor werd Onedrive nog niet gebruikt, en Onedrive heeft expliciet toestemming gekregen van de gebruiker om Mijn Documenten naar Onedrive over te zetten.
Mijn gokje? Net zo veel kans dat als er al "expliciete toestemming" is gegeven dat is verkregen door de eindgebruiker te pesten met de vraag tot er op oke wordt geklikt.

Feit is dat we niet weten wát er fout is gegaan. Misschien was het heel netjes een eenmalige popup die niet helemaal begrepen werd en is toen toestemming gegeven. Dan kan je Windows weinig kwalijk nemen. Maar het is niet alsof Microsoft altijd op die manier handelt. Ik heb genoeg momenten gezien dat Windows dat niet doet. Dat die wel continue lastig valt of zelf "slim" doet zonder toestemming waarbij Microsoft de instelling heeft dat "iedereen dit toch wil". Laten we dus niet doen alsof dit een rare casus is die niet kan kloppen.

Feit is ook dat de verandering, zelfs als dit netjes is gedaan, moeilijk was voor de gebruiker om te begrijpen. Feit is ook dat Windows verandelijk is. Een conservatiever systeem kan prima beter passend zijn bij deze gebruiker daardoor, zelfs als er niks mis zou zijn met hoe Windows werkt.

Het is namelijk niet zo zwart-wit als Windows is 100% stom of leuk, en datzelfde geld voor Linux. En ook wat goed is voor de gebruiker hangt heel erg af van voorkeuren en technische vaardigheden. Dat soort nuances zijn toch niet zo moeilijk?
AnonymousGerbil schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:56:
Overigens vraag ik me af waarom jullie zo nodig de hele plasma DE willen installeren voor dat ene programma'tje. Kdeconnect werkt prima in cinnamon zonder.
Die plasma DE hoeft van mij niet. Ik zei dat Mint die niet standaard had en dat een tante Jannie gebruiker waarschijnlijk gewoon simpel USB kabeltje erin deed. Toen kreeg ik de reactie terug "dat je KDE zo kan installeren", waarop ik reageerde dat dat in een tante Jannie casus niet relevant is want die gaat dat niet zomaar doen.

• Uruk-Hai
Meneer heeft mijn mailtje beantwoord met de opmerking dat hij voortaan zelf wel backups maakt.

Nou, dat valt me dan weer mee. Blijkbaar heb ik toch naar zijn zin gehandeld door Onedrive uit te schakelen.

Maar ik zal mijn vraag de volgende keer toch anders formuleren, of een extra vraag stellen. Dus niet of niet alleen vragen: "Gebruikt u Onedrive?", maar in plaats daarvan of ook: "Wilt u dat uw pc automatisch backups blijft maken?"

Wat het zelf installeren van een DE betreft: daar heb ik slechte ervaringen mee, zowel op Mint als op Arch.

Op Arch was mijn meest recente ervaring. Toen heb ik zelf eens Cinnamon geïnstalleerd, maar naderhand was een groot verschil met Cinnamon op Mint, dat het installeren van Flatpak apps niet zo goed geïntegreerd verliep als met Cinnamon op Mint. Er waren ook andere "oneffenheden", maar dit was de meest irritante.

Het zelf installeren van een DE is dus niet alleen lastig voor de tante Jannies, ook voor de wat gevorderder gebruikers zoals ikzelf levert het geen fijne ervaring op.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 17:24
Cambionn schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:19:

Die plasma DE hoeft van mij niet. Ik zei dat Mint die niet standaard had en dat een tante Jannie gebruiker waarschijnlijk gewoon simpel USB kabeltje erin deed. Toen kreeg ik de reactie terug "dat je KDE zo kan installeren", waarop ik reageerde dat dat in een tante Jannie casus niet relevant is want die gaat dat niet zomaar doen.
KDE Connect heeft een prima Gnome extension (die wel gebruikt maakt van de kde connect bibliotheken): GSConnect.
Die gebruik ik overigens ook op mijn mac via brew.

[ Voor 3% gewijzigd door ahbart op 23-11-2025 20:18 ]

• Cambionn
  • Niet online
ahbart schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:17:
KDE Connect heeft een prima Gnome extension (die wel gebruikt maakt van de kde connect bibliotheken): GSConnect.
Die gebruik ik overigens ook op mijn mac via brew.
Ik zei ook niet dat het niet kan he? Alles kan op Linux als je graag genoeg wil (ergste geval moet je wel je eigen kernel modules, compilers en wie weet wat schrijven. Veel kan tegenwoordig echter met een druk op de knop of een bestaand package). Enige wat ik zei is dat KDE spul niet standaard is op GTK-based spul. Dat is relevant omdat tante Jannie vooral "de meegeleverde standaard" zal gebruiken, over het algemeen zonder veel voor haar onbekende dingen toe te voegen. En hoewel je dit natuurlijk prima voor iemand op kan zetten, ging het hier om iets dat een gebruiker zelf had gedaan.

Reactie was in opvolging op iets van "op KDE Connect werkt dit gewoon hoor" als reactie op "gebruiker deed op Mint X en Y werkt dan niet". Punt was echt púúr dat die gebruiker vrij waarschijnlijk geen KDE Connect gebruikte :) .

Waarom dat zo ver eruit werd getrokken dat we er nu zo lang over praten tot aan het installeren van hele andere DE's aan snap ik ook niet helemaal. Het kan allemaal, denk ook dat niemand beweerd van niet, maar lijkt me allemaal niet echt van relevant voor de gemiddelde SeniorWeb klant laat staan op de specifieke casus waar ik op reageerde. Ik zou dan ook voorstellen dat we er in dit topic over op houden, gezien het kwa relevantie beter in een ander topic past en het nu wel heel lang over iets ongerelateerd gaat hier.

Verder wel mooi dat die Gnome extensie er is overigens! In dat opzicht een goede tip voor wie hem niet kent d:)b .

Pagina: 1 2 Laatste