Ik snap de houding van SeniorWeb tov Linux heel goed als linux gebruiker werkzaam buiten de IT. Ik zal graag uitleggen waarom ik dat vind (en dat is niet omdat ik denk dat linux niet geschikt is voor de desktop ...). Sorry voor de lange tekst
Ongeveer 4 jaar geleden ben ik na al vele jaren geflirt te hebben met *unix'n (Sun Solaris, vele smaken Ubuntu, OpenSuse, debain nog nog andere) overgestapt van Windows 10 naar Arch Linux omdat MS mij steeds meer zooi door de strot duwde (MS account, reclame in start menu en zelfs in het instellingenscherm...) en ik weer zelf de controle wilde over MIJN apparaat. Beste keuze ooit; mijn systeem is stabieler, sneller en simpelweg fijner in gebruik, helemaal op maat te maken en toekomst bestendig. Crashes zijn zelden (vrijwel altijd brakke applicaties die op windows net zo brak waren).
Enkel positieve ervaringen dus. Ik ga NOOIT meer terug. Hardware word nu uitgezocht met linux compabiliteit in het achterhoofd (en dat is eigenlijk uberhaupt geen issue meer). "The year of the linux desktop" is wat mij betreft al lang aangebroken (eerder voorbij ...). Nu ben ik een best wel nerd en er draaide ik ook al voor de overstap een freebsd- en een linux systeem dus ik beschouw mijzelf als een uitzondering die de regel bevestigd.
Welke regel? De regel dat 90% van de mensen hun pc of laptop gebruiken als gereedschap en niet zien als project op zich. In het dagelijks leven ben ik arts en heb ik professioneel niks te maken met ICT (itt thuis). Mijn omgeving, als 33 jarige, bestaat uit mensen van alle leeftijden maar ik zie bij hen een duidelijke trend: een computer is een stuk gereedschap. Als mensen "handig zijn met de computer" betekend dat vaak concreet dat diegene net iets meer weet dat het minimale (bv hoe je x in programma y doet). Dat is vaak gekomen doordat men vanwege werk oid bepaalde kennis of vaardigheden heeft opgedaan, maar niet omdat men de onderliggende concepten begrijpt. Dus "iemand die handig is met de computer" vragen om even windows te installeren levert vaak al ernstige blikken op. Ik heb al zeer regelmatig mensen moeten uithelpen met voor mij onbekende softwarepakketten zoals R of Castor EDC ondanks dat ze elke e-learning hebben gevolgd die ze konden doen. Niet omdat deze personen niet de capaciteiten hebben om het te begrijpen, meer omdat het ze simpelweg niet boeit.
Een passende metafoor is misschien de klauwhamer. Vrijwel iedereen heeft wel eens een spijker in een stuk hout geslagen met een klauwhamer. Maar ga je de straat op met een klauwhamer en vraag je willekeurige mensen om een kromme spijker uit een stuk hout te verwijderen, zal misschien wel 50% niet weten waarvoor dat rare ding is achterop de hamer. Zelfde zie je met auto's / smartphones / smart devices. Mensen willen vooral weten hoe ze er voordeel van kunnen hebben (het daadwerkelijk gebruiken) maar hebben geen interesse om zich te verdiepen in hoe het ongeveer werkt (eigenlijk wel begrijpelijk anno 2025; men "moet" al zoveel).
Linux is (en blijft) in my humble opinion het domein van de sysops en developers, en dat is niet omdat het niet geschikt is voor dagelijks gebruik voor de leek. Sterker nog, ik denk dat als ik kubuntu op pc van mijn 70 jarige vader zet en alles precies zo inricht als het nu is merkt hij waarschijnlijk het verschil niet eens. Maar ik zeg dat omdat het van oudsher zo (linux vooral bekend bij sysops en devs) was en gezien de absolute zeldzaamheid van linux op de desktop nog zo blijft. Mensen zijn simpelweg niet bekend met linux. Het is vreemd en dus een beetje eng. Men heeft over het algemeen niet de behoefde om iets anders te proberen want het oude "werkt prima toch?" (lees: ik wil y in programma x doet zoals ik altijd doe). Ook zal het DIY/open source "imago" wat feitelijk juist positief is een negatieve invloed hebben omdat mensen simpelweg niet goed weten wat dat inhoud. Daarbij is de "consumenten computer" wereld absoluut niet ingesteld op *unix'en. Linux worden zelden specifiek ondersteund (al werkt het eigenlijk altijd wel), bij firmware updates (voor consumenten) word linux vaak vergeten en zelfs bij de "ouderwetse computerwinkel" om de hoek kijken je ze graag de wnkel uit als over linux begint. Medewerkers bij grotere mainstream ketens weten vaak niet eens wat linux is... Kortom, je moet het allemaal zelf doen.
We hebben dus een kip-en-ei probleem: omdat mensen niet bekend zijn met willen ze niet overstappen en omdat weinig "normale" (lees: mensen die een computer enkel gebruiken als gereedschap om x te doen, 90% van de mensen) linux op de desktop gebruiken is het onbekend. Linux op de desktop adoptie zit in een vicieuze cirkel die maar lastig te doorbreken is.
Waar begin je? Mijn vader zegt/zei altijd: 'ja maar jullie zijn er mee opgegroeid" als ik hem weer eens ergens mee help. Nou ik zie nu precies hetzelfde om mij heen als hij toen zag: (jongere) mensen wennen snel aan een bepaald systeem en leren daar mee werken. Vervolgens WILLEN ze simpelweg niet meer iets anders omdat het ze niet genoeg boeit of ze geen tijd hebben voor iets anders.
Denk niet dat hier een goede oplossing voor is, het ligt iig absoluut niet aan de linux of linux community zelf. Je zou denken dat door bv ICT omgevingen op te zetten die gebruik maken als Linux als desktop je gebruikservaring zou kunnen forceren. Linux anno 2025 is daar heel geschikt voor, misschien nog wel meer dan Windows vanwege het gesloten karakter, privacy zorgen, en de macht die MS heeft. Nu zijn er al verschillende projecten bij overheden in binnen en buitenland geweest om zoiets te doen die veelal hebben gefaald, zoals zoveel ICT projecten van de overheid helaas...
Ik denk niet dat SenoirWeb veel jonge mensen in de "klant" doelgroep heeft

En daarom begrijp ik heel erg dat zij absoluut geen kaas zien in Linux naar de desktop voor de oudere. Men is simpelweg X gewend en ook als er nu wél tijd en interesse is om een nieuw OS te leren (hoe eenvoudig dat ook kan zijn) is op oudere leeftijd vele malen lastiger.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat een ouder brein veel minder plastisch is dan een jonger brein; leren word moeilijk met de leeftijd, nieuwe gewoontes aanleren is lastiger en informatie tot je nemen kost meer tijd. Iets nieuws leren gaat dus veel makkelijker op jongere leeftijd.
Die paar ouderen die het wel lukt en tevreden zijn met hun overstap zullen tenslotte helaas ook weinig toevoegen aan adoptie van linux op de desktop in het algemeen aangezien ze maar weinig invloed uitoefenen om hun omgeving (aka kleinzoon zal echt niet ineens overstappen omdat opa ubuntu draait).
Tldr; Linux voor de oudere is een nobel maar geen goed idee. Onbekend maakt onbemind en de oudere heeft misschien wel tijd en interesse, maar is imo niet geschikt om kartrekker te zijn in adoptie van Linux op de desktop. En "kartrekker zijn" en je "verdiepen in de werking van" moet je eigenlijk wel. Niet omdat Linux op de desktop zo anders is, maar omdat het onbekend en dus nieuw is omdat de consumenten computer wereld zo (onbewust) anti-linux is. Een paar kundige en willige vrijwilligers gaan daarin helaas geen deuk in een pakje boter slaan.
Waar linux of *unix staat moet je natuurlijk het hele eco systeem van de linux kernel, DE's en vele distro's lezen
[
Voor 19% gewijzigd door
kwibox op 16-10-2025 14:51
]