SeniorWeb en Linux: wie helpt daar iets aan te verbeteren?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Mooi artikel is dat geworden. Ik kijk wel een beetje op van dat gebrek aan online-account-integratie met Google en MS voor zij die dat willen; dat biedt Mint schijnbaar niet. Misschien is dat een limitatie van Cinnamon? Gnome (Fedora) biedt het weer wel aan.

Dus driekwart van de (niet-technische) deelnemers van de enquete is positief over hun overstap. Dat is nog geen gekke score; zegt wel iets over de kwaliteit denk ik. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Cyphax schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:46:
Mooi artikel is dat geworden. Ik kijk wel een beetje op van dat gebrek aan online-account-integratie met Google en MS voor zij die dat willen; dat biedt Mint schijnbaar niet. Misschien is dat een limitatie van Cinnamon? Gnome (Fedora) biedt het weer wel aan.
Helpt waarschijnlijk niet dat er geen officiele Linux packages zijn voor OneDrive en Google Drive, en veel andere diensten die aan die accounts vast hangen. Meende zo uit m'n hoogt dat ze daar op doelde (maar is paar dagen terug dat ik hem las). Alle opties die er zijn, zijn van derde partijen. Werkt vaak prima (gebruik het zelf ook voor bijv. SharePoints van werkdingen), maar wordt niet ondersteund door de bedrijven zelf en kan theoretisch bij elke update breken. Dat is dikke prima voor de beetje technische mensen, mar kan zeer lastig zijn met deze doelgroep.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:21
Ik ben er net door een opmerking van een user op een ander forum achter gekomen dat het met de functie Internetaccounts in Linux Mint gewoonlijk mogelijk is om te verbinden met diverse clouddiensten, waaronder Google Drive.

Ik heb het net even getest met het Google Account dat ik voor mijn smartphone gebruik en het werkt echt perfect en in één keer. Na verbinden zie je dan in Nemo onder 'Netwerk' je koppeling naar je Google Drive :D

Met Microsoft was ik niet zo succesvol, daarmee kan ik zo te zien alleen maar e-mail delen met Gnome / Cinnamon en dan vraag ik me ook nog af hoe, want ik zag van mijn Microsoft account niks terug in Thunderbird.

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uruk-Hai schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:27:
Met Microsoft was ik niet zo succesvol, daarmee kan ik zo te zien alleen maar e-mail delen met Gnome / Cinnamon en dan vraag ik me ook nog af hoe, want ik zag van mijn Microsoft account niks terug in Thunderbird.
Mail en agenda zullen in Evolution staan, want ze gebruiken die libraries hiervoor. De koppeling met Outlook365 loopt ook middels evolution-ews. Thunderbird heeft een compleet eigen implementatie en is niet als externe library te gebruiken, noch is het een Gnome native applicatie waar Cinnamon op mee kan liften.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Uruk-Hai
Ik zat ook al aan Evolution te denken... Maar dat zal ik zelf niet zo snel installeren omdat ik dat in het verleden geprobeerd heb. In die tijd was het maar een brakke applicatie, al was ik wel van gecharmeerd dat het er net zo uit zag als en werkte als Outlook.

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 05-02 06:49

Internet Janny

He does it for free

Uruk-Hai schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:27:
Ik ben er net door een opmerking van een user op een ander forum achter gekomen dat het met de functie Internetaccounts in Linux Mint gewoonlijk mogelijk is om te verbinden met diverse clouddiensten, waaronder Google Drive.

Ik heb het net even getest met het Google Account dat ik voor mijn smartphone gebruik en het werkt echt perfect en in één keer. Na verbinden zie je dan in Nemo onder 'Netwerk' je koppeling naar je Google Drive :D

Ging dat ook maar zo makkelijk met icloud.

Zero compensation

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02:06

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als ik dat probeer dan krijg ik 'Meld aan bij Google met uw browser" en een knop "Aanmelden". Dat klinkt veelbelovend maar er gebeurd helemaal niets. Dat is op een plain vanilla Linux Mint 22.3 installlatie.
Het klinkt leuk maar werkt al niet bij de eerste poging (en ja ik heb de browser apart opgestart en daar aangemeld, maar helaas nee, geen enkel effect). Aanmelden bij Microsoft precies hetzelfde.
Ik wil dat graag werkend zien omdat ik als vrijwilliger bij het Linux Repair Cafe installaties doe. En dan is zoiets als "Online Accounts" iets wat heel waardevol zou kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door xah5kiDe op 17-01-2026 09:22 ]

Theo

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ah, het werkt niet de eerste keer na installatie! Ik moest nogmaals rebooten.

Theo

• jsgn3
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20-01 20:32
Om terug te komen op SeniorWeb en Linux: ik denk dat tegenwoordig een extra reden om over te stappen op Linux is dat je onafhankelijker wordt van Big Tech en dat minder steunt.

• Uruk-Hai
jsgn3 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:08:
Om terug te komen op SeniorWeb en Linux: ik denk dat tegenwoordig een extra reden om over te stappen op Linux is dat je onafhankelijker wordt van Big Tech en dat minder steunt.
Dat is precies wat ik diverse mensen, waaronder ouderen die ik via Seniorweb heb leren kennen, aan heb zien geven als reden voor hun interesse in Linux.

Interesse in Linux is natuurlijk niet het zelfde als er ook maar meteen op overstappen, maar ik denk dat de naamsbekendheid en er met zoveel mogelijk mensen (waaronder ouderen) over communiceren voorlopig het belangrijkste is.

• Ronny77
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-01 15:40
Ergens blijf ik mij verbazen over de weerstand tegen Linux.
Ja oudere mensen kunnen niet lastig wennen aan veranderingen, maar ik heb vaak het idee dat het probleem niet bij de ouderen zit waar de weerstand zit.
Bij andere verschillen roept iedereen je moet er maar aan wennen, maar bij de overstap naar Linux is het gelijk te moeilijk.
Opa kan dat onder Linux niet, nee dat klopt, maar hij kon dat onder windows ook niet zelf aan passen.

De oude heer van mij is een absolute digibeet, maar is toch over gestapt van windows naar Mac, dus ook van Paintshop pro naar Gimp en van Pinnacle naar iMovie.
Ja dat is soms even zoeken, maar de overstap van windows X naar X+1 is ook net zo goed wennen.
Of Office 2010 naar 365, dat is ook totaal anders. Daarvan wordt ook gezegd je doet het er maar mee en je went er maar aan.
En als ze een nieuwe auto kopen wordt alles plots touchscreen en via menus en een automaat. Daar kunnen ze ook aan wennen.
Je moet ze alleen wel even de tijd geven en soms vertellen waar een knopje zit.
Dat is bij alle veranderingen gelijk.

• Uruk-Hai
Bij jongeren zit ook veel weerstand en onbekendheid.

Ik liep vorige zomer eens in een t-shirt met daarop het Linux Mint logo langs een Montessori school.
Toen zei een tienerjongen ineens tegen mij: "Werkt u op deze school?"
Ik was heel verbaasd en vroeg: "Nee, waarom denk je dat?"
Hij antwoordde terwijl hij naar mijn t-shirt wees: "Dat is het logo van de school."
Ik: "Dat is niet het logo van de school."
Hij: "Dat is wél het logo van de school."
Ik ben toen maar zo snel mogelijk door gelopen, want ik werd een beetje kriegel van deze eigenwijze jongeman.

Maar goed, het illustreert wel het een en ander.

Een volgende keer dat ik in hartje zomer langs die school loop trek ik wel een ander t-shirt aan. Maar ja, dan loop ik het risico dat me gevraagd wordt of ik in een dierentuin werk als ze Tux op mijn shirt zien staan ;)

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:18
Ik heb mijn schoonpa (+80) een half jaartje geleden overgezet op Linux (Tuxedo). Hij was een beetje aan het mopperen dat zijn alweer wat oudere laptop geen Win11 kon draaien. Ik heb voorgesteld om Linux te proberen (dat is gratis!!), mocht het niet bevallen kun je nog altijd een nieuwe laptop kopen. Hij doet niet veel meer als nieuws lezen, bankieren en muziek luisteren (volgens mij ideaal om over te stappen).

Er zijn eigenlijk helemaal geen problemen in gebruik, alleen zijn (oude) printer wil niet in kleur printen maar dat vindt hij geen probleem.

Wat mij betreft jammer dat Seniorweb geen Linux ondersteund, ik denk dat juist ouderen (die meestal geen exotische programma's gebruiken?) prima kandidaten zijn om over te stappen.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:30
Ja en dat Linux Mint lastig te installeren is kan ik vanuit iemand die niet zo technisch onderlegd is wel begrijpen. Maar ik hoef mijn ouders ook niet te vragen om zelf Windows 11 te installeren. Dat gaat ze ook niet lukken. ;)

Mijn platencollectie

• Uruk-Hai
Wat betreft het installeren van Linux Mint of "even uitproberen met een live sessie" vind ik het wel jammer dat je ook bij de NLLGG geluiden hoort in de trant van "oh, maar dat is heel simpel, dat doe je zo..."

Hele volksstammen doen dat niet zomaar even zo en het interesseert hen ook geen bal.

Van dat advies voor dualboot Linux naast Windows word ik ook moe, want ik weet uit ervaring dat dualboot voor de meeste mensen niet werkt. Die kiezen het OS dat als standaard opstartoptie staat ingesteld. Ze gaan niet kijken in het bootmenu of er ook nog een ander OS is dat ze op kunnen starten. De gedachte om dat te gaan doen komt niet eens bij hen op, zelfs al hang je er een duidelijke handleiding met vooral plaatjes en heel weinig tekst op een A4-tje naast. Die ervaring heb ik jaren geleden opgedaan met dualboot MacOS en Windows op Mac MIni's op de school waar ik werk. Ik heb het destijds ook nog meerdere malen in de groepsmail gegooid: het werkte niet. Tegen dovemansoren gericht.

Maar ja, niet iedereen met verstand van ICT heeft in zijn/haar carrière kunnen toetsen hoe dualboot overkomt op "gewone" mensen.

[ Voor 20% gewijzigd door Uruk-Hai op 19-01-2026 17:09 ]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Voor het Linux Repair Cafe installeren we nu daarom Mint met Winboat. Altijd Linux en als het echt een keer moet dan zit er ook een Windows programma in het menu.

Theo

Pagina: 1 2 3 Laatste