Mijn review werd gecompenseerd door deze user RobixQueee en die zit op bijna 300 en is alsnog newbie. Ik zou hem eerst eens draaien op 500 ipv 100. Tevens zijn er dus een aantal verwijderd.vanaalten schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:15:
[...]
Maar, jij pakt nu een hele korte periode (een maand ofzo?) terwijl de berekening voor de PW uitgaat van een jaar. Dat is niet onbelangrijk in dit alles. Als ik m'n scriptje loslaat op de reviews van heel mei+juni:... en dat vergelijk met reviews van juli-2024 tot en met juni-2025:
karma #reviews algemeen verzending klantenservice <100 4 2.750 4.000 3.333 >=100 22 2.864 3.333 2.905 0-infinite 26 2.846 3.429 2.958 ...dan zie je opnieuw dat de invloed van lage-karma-reviews (newbies) heel weinig invloed hebben op de totale score. Maar je ziet ook dat de score over de laatste twee maanden ruim een halve ster lager ligt.
karma #reviews algemeen verzending klantenservice <100 32 4.125 4.600 4.174 >=100 93 3.344 3.948 3.481 0-infinite 125 3.544 4.115 3.640
Daarnaast, wat jij een fake review noemt kan ik zomaar een echte review zijn. Het probleem hier is dat een shop kopers kan verzoeken hier een review te plaatsen - en dan zullen dat regelmatig nieuwe bezoekers zijn. Dus newbies zijn niet direct fake reviews. En voor Tweakers.net reviews gaat verwijderen moet er wel een goede reden zijn - je kan een melding doen en dan gaat er achter de schermen onderzoek gedaan worden (ik vermoed o.a. kijken naar het IP-adres waar het vandaan komt, bijvoorbeeld), maar puur op onderbuikgevoel zal dat niet gebeuren.
Dus wat is hier nou een zinnige aanpak om de PW shop-score beter te berekenen? Enkel de laatste twee maanden pakken ipv een heel jaar? Dat is weer heel nadelig voor kleine niche-winkels met weinig klanten. Of filteren op motivatie? Bij een andere winkel zag ik dat de score als je enkel reviews op eigen initiatief meeneemt de score lager wordt - maar bij UGS maakt dat geen verschil. En filteren op karma - dat heb ik denk ik al laten zien, over een heel jaar of enkel mei-juni maakt dat weinig verschil. Dat jij verschil ziet als je enkel pagina 6 pakt - mja, toeval?
Het blijft een lastig verhaal om hier iets te verbeteren. Wat mij betreft zou een lagere score ook met kleurtjes van de sterren weergegeven moeten worden om toch kijkers te waarschuwen. Kan al via een CSS plugin, maar zou standaard moeten zijn. Maar verder zou mijn advies toch zijn om vooral zelf wat reviews te lezen voor je ergens koopt.
De fake reviews zijn makkelijk te herkennen. Ze melden steeds een positief punt over het verpakken en over de service, in mijn geval zogenaamd en vraag over btw.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
:strip_exif()/f/image/QTYfiApO6NkScZjk9NoEyrjR.png?f=user_large)