WouterdR schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:33:
Voor de gedupeerden balen we enorm dat we niet eerder hebben herkend dat deze partij financiële problemen heeft gehad. De negatieve reviews van de laatste weken hebben we gemist door vakanties in het Pricewatch team, normaal gezien had dat een punt van aandacht geweest. De komende tijd gaan we onze processen aan de achterkant verbeteren om sneller te herkennen of iets goed of fout gaat. Los daarvan wil ik delen wat onze doelen zijn met de Pricewatch, de tekst hieronder komt uit een eerder topic wat sommigen wellicht gemist hebben. Zie ook de
FAQ.
In navolging van mijn bericht omtrent de oplichtingspraktijken van UGS, heb ik ook nog wel wat opmerkingen over de pricewatch en rol van tweakers zelf.
In de kern ben ik het wel eens dat de pricewatch een database is waarbij een consument de prijzen kan bijhouden van bepaalde producten en de kwaliteit van de webwinkel en dat tweakers niet direct verantwoordelijk is voor iedere aankoop die gedaan wordt. Er is echter wel een hele grote maar.
Zodra er een verdienmodel achter zit, wordt de zorgplicht van de verstrekker ook steeds groter. Jullie dienst is in principe om tegen betaling (niet door de consument, maar dat maakt geen verschil) een verbinding te maken tussen de webwinkel en het product. Het is ooit begonnen vanuit een community perspectief, maar is uitgegroeid tot een van de meest gerenommeerde (en dus winstgevende) prijsvergelijkers van Nederland op het gebied van elektronica en aanhorigheden. Er bestaat ook een vertrouwensband tussen de bezoeker en tweakers "dat het wel goed zit", zeker als de gemiddelde reviews 4+ sterren zijn.
Het is mijns inziens aan tweakers om dit deugdelijk te beheren, door goed te filteren op nepreviews en bijvoorbeeld opties te creëren om reviews van nieuwe gebruikers weg te laten of dat mensen een bepaalde hoeveelheid karma zouden moeten hebben, alleen winkels op te nemen met bepaalde keurmerken of betalingsmethodes, etc. Tweakers moet ook actief met signalen omgaan om malafide bedrijven te weren of te verwijderen uit de pricewatch. Er waren al lang signalen (zie bijvoorbeeld de weblinks die dateren van maart en mei 2025, de berichten op het forum, de klachten bij de reviews, etc) dat het een groot risico was om bij deze webshop te bestellen. Zeker op voorbetaling via iDeal.
Er zijn ook geen duidelijke disclaimers die direct zichtbaar zijn als je naar een product zoek of de webwinkel ziet waarin tweakers duidelijk maakt dat zij (bijvoorbeeld) totaal geen garantie over de kwaliteit van de webshops die worden weergeven en dat de gebruiker altijd bijzonder op zijn tellen moet passen. Ergens achteraf in een disclaimer of FAQ hier melding van maken is niet genoeg. Dat is willens en wetens iets relatief verborgen houden omdat het anders clicks zou kosten.
Eerlijk is eerlijk, ik ben zelf vrij sceptisch met online aankopen, maar als bedrijven in de pricewatch staan en gemiddeld 4+ reviews hebben, dan hebben ze minimaal een behoorlijk streepje voor bij mij. Dat is ook een grote reden waarom iedereen de pricewatch gebruikt. Als bedrijven wel in google naar voren komen, maar niet in de pricewatch staan, dan haak ik (en ik denk velen met mij) al af.
Tweakers weet dit en zal daar ook naar moeten handelen. Te meer omdat zij dus geld verdienen aan aankopen cq. doorverwijzingen. Je kunt mensen niet tegen betaling doorverwijzen via een prijsvergelijker die in de kern zegt: "Hiermee kun je op de beste manier je aankoop doen" en vervolgens als het misgaat je handen er volledig vanaf trekken.
Ik kan op dit moment niet oordelen of Tweakers de zorgplicht geschonden heeft en in die mate dat er enige aansprakelijkheid uit zou voortvloeien, maar dat het beter kan is mij duidelijk. Zowel op het gebied van voorkomen, modereren, opties bieden, transparantie in het verdienmodel en de zichtbaarheid van voorlichting en waarschuwingen binnen de pricewatch. Ja, dit kost misschien geld, maar beschermt de consument en het lid van deze community ook. Het lijkt mij dat de bescherming en het in stand houden van de community zwaarder moet tellen.