SilenceMurderer schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:58:
[...]
Niemand zegt dat de Pricewatch een garantie zou moeten zijn voor de betrouwbaarheid van een shop, maar daar zit precies de crux: het lijkt door de manier waarop Tweakers het presenteert wél zo. De Pricewatch is geïntegreerd in de community, voorzien van reviews, sterren en levertijd-indicatoren. En alleen een beperkt aantal shops zijn "aangesloten". Daarmee wekt Tweakers bewust of onbewust de indruk dat er een bepaalde mate van controle of kwaliteit is.
Alleen zie ik niet in hoe Tweakers die indruk wekt. De reden dat niet elke winkel in de PW staat is net omdat het integratie vereist met die verkoper. Men moet zelf de nodige APIs voorzien zodat Tweakers in staat is die data op te halen. Je kan niet gaan verwachten dat Tweakers zomaar continue voor elke verkoper een scraper gaat schrijven om data in realtime op te vragen bij elke verkoper. Elke verkoper kan en mag zich aansluiten, het is niet alsof Tweakers ooit gezegd heeft dat het een select clubje van verkopers is dat door een grondige screening gaat.
En het is net die community input die er voor mij een betrouwbaar platform van maakt. De feedback van gebruikers die voor iedereen te lezen is.
[/quote]Dat gaat verder dan "basale checks". Juist omdat Tweakers geld verdient aan clicks via de Pricewatch, mag je verwachten dat er meer wordt gedaan dan alleen maar een datastroom tonen. Niet in de zin van jaarcijfers controleren, maar wel in de zin van optreden bij structurele signalen: maandenlang slechte reviews, klachten over niet leveren, neprecalls, enzovoort. Tweakers negeert signalen terwijl de community er al vol van staat.[/quote]
Tweakers gaat ook in gesprek met verkopers als het echt misloopt. Maar ik ben van mening dat bedrijven van het platform gooien, zoals velen hier vragen, net foutief is. Want waar moet je dan die ervaringen van gebruikers gaan zien? Het zijn net die gebruikerservaringen die voor mij de kracht zijn van de PW.
Niemand zegt dat Tweakers überhaupt met garanties moet komen, maar ze zijn wel verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun eigen Pricewatch. Dat is een wezenlijk verschil. Een simpele waarschuwing of extra transparantie had hier al veel gebruikers behoed voor een miskoop, zonder dat Tweakers meteen rechter of accountant hoeft te spelen.
Of je leest als potentiele klant net recente reviews van een shop en vormt je eigen mening in plaats van te vertrouwen op de interpretatie van iemand anders. Jij wil net wel dat ze voor rechter spelen. Jij wil dat zij een oordeel vellen aan de hand van wat mensen anoniem online schrijven en aan de hand daarvan waarschuwingen gaan opzetten met het doel van mensen weg te jagen. Dan is Tweakers dus wel degelijk rechter aan het spelen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.