Vraag aan WoutF over MAXICT - een half jaar later.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 19.938 views

Vraag

Acties:
  • +58 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 21:01
@WoutF Hi WoutF

Om nog even terug te komen op dit topic:
Suggestie: MaxICT weren van tweakers.net pricewatch

Hoop gedoe etc etc. Tweemaal ernstig gepraat met MaxICT, over wanstaltige klantenservice en niet-kloppende levertijden. Beterschap beloofd. Zelfs even uit PW gekicked. Feature toegevoegd om shitty shops te filteren uit PW, waarvoor zeer veel dank ;-) Topic afgesloten met de legendarische woorden van jou:
Ik gooi deze op slot, dat hij maar nooit meer opengemaakt hoeft te worden ;)
Nou, ze staan er weer in, zag ik. Is allemaal leuk en aardig hoor, kennelijk was mijn vinkje even verdwenen bij die winkel, maar weten jullie nou wel zeker dat jullie je lieve tweakerts naar deze shop toe willen leiden? Jullie mooie tool willen inzetten om traffic te genereren voor... deze tent?

Ik dacht, ik kijk gewoon eens eventjes heel casual naar de eerste twee pagina's shopreviews. Uit nieuwsgierigheid. Een temp-ban op de PW, dat is tenslotte niet niks. Zou het verbeterd zijn?
Nah ;-) het regent weer 1-ster-beoordelingen.

En dan niet zomaar ontevreden, nee, het is weer als vanouds: echt boze tweakers die zweren hier nooit meer terug te komen en anderen op het hart drukken niet dezelfde vergissing te maken. Hieronder een bloemplezinkje van gewoon de eerste twee pagina's. De ellende gaat daaronder gewoon eindeloos door.

Gister werd ik opgebeld dat de monitor niet voor het betaalde bedrag geleverd kon worden en of ik even 105 euro bij wou betalen. Hele nare manier van marketing dit!
Beoordeling: 1 ster

Slechts één van de 4 producten op tijd geleverd. Eentje zelfs 2 weken later, terwijl hun website bij de producten vermeldde: "voor 22:00 besteld, morgen geleverd".
Eén product werkt niet naar behoren, en ze willen geen geld teruggeven!
Wegblijven bij dit bedrijf!

Dit is gewoon klanten uitschudden, ze hebben er de kleine lettertjes voor. Als je iets besteld bij MAXICT kunnen zij gewoon tot 10% bij de prijs lappen die je al betaald hebt, anders kun je naar je centen of product fluiten.

Max ICT is nog niet veranderd en zou geweerd moeten worden uit de Pricewatch. Levertijd geadverteerd met 1 -2 weken, na 6 maanden nog niet geleverd. Levertijd op productpagina wordt hier niet op aangepast. Nu is de levertijd op eind oktober gezet en werd aan de telefoon gezegd dat we 200 bij moeten betalen om het binnen 7 dagen te krijgen want de snelle leverancier is duurder. Wat een belachelijk bedrijf. Bestelling vertraagd met meer dan een maand terwijl er voor het bestellen contact is geweest en alles was op voorraad. Leugenaars en bedriegers.

'misleiding'wat betreft de leveringsperiode.

Algemeen
"Levertijd 3-5 dagen" betekent hier "Na 2 weken pakken we pas je bestelling op en dan mag je nog een week wachten voordat je bestelling er is".

Welliswaar snelle reacties maar volledig incapabel[. Geen accurate informatie of een artikel daadwerkelijk geleverd kan worden vooraf aan de bestelling. Naderhand enkel een geannuleerde bestelling, geen extra bedankje of verontschuldiging die van waarde is.

Puur en alleen om de weigering van fabrieksgarantie en EU wet, zo'n slechte score. Dit mag gewoon niet gebeuren, je verliest je garantie niet als je de schijf niet binnen een jaar na melding defect opstuurt.

Maken je uit voor oplichter, maar niet met die exacte woorden. Daar kun je iemand echt boos mee maken.

Later bleek dat mijn product niet meer beschikbaar was en niet ging aankomen. Ook kon ik op de site geen geld terug vragen want mijn orderinformatie was gewoon weg van de site.

Besteld artikel was in voorraad op het moment van betaling (4 artikelen). Plots krijg ik een mail dat de levertermijn zogezegd onbekend is en is het product niet meer te vinden op de website.

Doe jezelf een plezier en doe het niet. Koop niet bij Max ICT. Ga niet voor het prijslokkertje. Geloof me nou maar, ik ben er drie keer ingetrapt (ezel die ik ben). De levertijd is altijd langer dan aangegeven ("binnen 24 uur" is een leugen, dat is eerder twee weken of langer). De afhandeling van een verkeerd geleverd product loopt stroef. Beschadigingen tijdens bezorging worden behandeld alsof de koper het zelf gedaan heeft. Echt dramatisch. Doe Het Niet.

Deze mail blijft onbeantwoord, gisteren heb ik een mail gestuurd met de vraag of ik de bestelling kan annuleren, deze is tot op heden onbeantwoord. Ik kan de muis inmiddels in een andere webshop bestellen voor nagenoeg hetzelfde bedrag en deze week nog ontvangen.

MaxICT had al een slechte naam binnen onze vriendengroep, en het wordt er niet beter op, ook andere verhalen die ik in de reviews lees herken ik helaas.

Ondanks alle bewijzen die ik heb verzameld en aan ze getoond blijven ze doen of hun neus bloed en weigeren ze hun verantwoordelijkheid te nemen.

Persoonlijk zou ik niemand aanraden hier iets te kopen

Weet je wat ik denk? Dat er helemaal niets veranderd is.
De 2 en 3 en 4 -ster beoordelingen maken trouwens ook geregeld opmerkingen over de levertijden die niet kloppen.

Ik ken persoonlijk iemand die ook keer op keer dit soort fratsen blijft uithalen. Ik heb het contact verbroken, soms is dat het enige dat helpt. Het is goed een hopeloze zaak te herkennen, en volgens mij is dit er een.

Als je twee keer door tweakers op gesprek gevraagd bent, en je gaat daarna gewoon structureel door met opbellende klanten die vragen waar hun bestelling blijft dingen voorstellen als 'als je 30-130 euro bijbetaald leveren we het wel anders niet' - dan ben je voor mij niet zoveel waard. Toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Znorkus op 12-10-2022 01:51 ]

Beste antwoord (via Znorkus op 06-02-2023 16:32)

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:32
GTX404 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:41:
[...]
Verder wil ik wel zeggen dat ik juist Tweakers wel kan verwijten aangezien dit niet zomaar een platform is. Het heeft een reputatie en is met die reputatie groot geworden. Het is een bepaalde community die ze horen te beschermen. Anders waren ze sowieso niet aan die centjes gekomen in eerste instantie. Je kunt niet zomaar zeggen "ze hebben nu meer kosten dus bedrijven als MaxICT moeten ze dan wel toelaten voor centjes".
Zolang MaxICT de wet niet overtreedt en netjes de facturen van Tweakers betaald, dan is het goed voor Tweakers. Tweakers heeft geen enkele taak in het beschermen van de community in die zin, behalve de reguliere wet en regelgeving.

Die reputatie is vooral nostalgie volgens mij, Tweakers is al lang geen hobbyclub meer maar een commercieel bedrijf wat geld moet verdienen om te kunnen blijven bestaan.
En ja, mensen kunnen zelf altijd lezen en beoordelen; maar als een webshop in de PW staat betekent dat dat Tweakers ze op een of andere manier hebben goedgekeurd. De 'Tweakers stamp' heeft (nu nog) een waarde.
Niet mee eens, als ze in de PW staan dan weet je dat ze een overeenkomst hebben met Tweakers en betalen voor de PW vermeldingen. Tweakers geeft, buiten de reguliere wet en regelgeving, geen speciale goedkeuring. Dat is wederom (in mijn ogen) meer een sentiment wat in de community leeft dan echt gebeurd.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Eens. -O-

Gulfstream G650

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:27
Uit het topic Suggestie: MaxICT weren van tweakers.net pricewatch even een stukje van deze reactie van WoutF pakken:
We hebben nu afgesproken met Max ICT dat ze in de feed die ze bij ons aanleveren alleen nog maar producten uit hun lokale voorraad opnemen. Al die externe leveranciers worden er dus uitgehaald en dat betekent dat ze een heleboel minder producten via de Pricewatch zullen aanbieden. Ten opzichte van het oude aanbod blijft er slechts een hele kleine selectie over, ongeveer 2% van wat het was. Ze gaan van meer dan honderdduizend producten naar een paar duizend.
Dus de vraag is: staat MaxICT nu weer in de PW inclusief producten van externe leveranciers?
Gezien de 1-ster reacties uit de TS zou ik zeggen "waarschijnlijk wel".

Ook in de shopreview-sectie gekeken en onder de tab 'produkten' zie ik ze nu staan met "82.337 producten en 90.445 uitvoeringen".

Lijkt er dus op dat ze terugggevallen zijn in het oude gedrag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Znorkus
Dus de vraag is: staat MaxICT nu weer in de PW inclusief producten van externe leveranciers?
Gezien de 1-ster reacties uit de TS zou ik zeggen "waarschijnlijk wel".
Daar lijkt het inderdaad op.
En net als de vorige keer is het een tweeledig probleem. De niet-realiseerbare (maar wel in de PW gezette en dus tot aankoop lokkende) levertijden is de ene helft. Dat is waar het begint. Maar waar volgens mij een tweede en net zo belangrijk probleem begint is hoe deze tent met haar klanten omgaat.

Producten niet leveren maar de klant (die al betaald heeft) vragen om bij te betalen voor levering. Die vind ik persoonlijk randje crimineel.
Klant telkens schofferen en niet thuis geven bij defecte producten of kapotte verpakkingen.
Niet uitzichzelf klant op de hoogte houden.
Weten dat de levertijden nergens op slaan, en het willens en wetens jaar in jaar uit -toch- op de site zetten.
Emails van klanten (bv of ze kunnen annuleren) domweg negeren

Het doet me een beetje denken aan een Roti-zaak in Utrecht. De besteltijd was daar -altijd- 2 a 2,5 uur. Belde je na 2 uur, dan kreeg je een mevrouw aan de lijn, die keurig naar je adres informeerde en steevast zei: de bezorger is net de deur uit! Maar dat zei ze altijd - er was geen relatie met de bezorgstatus. Goeie grap. En dan kon het evengoed nog rustig een uur duren. Of er werd aangebeld terwijl je haar aan de lijn had. Omdat de roti zo lekker was bleven we toch bestellen (om een uur of vijf dan he), en we belden dan zo rond zeven uur even die mevrouw. Vaak genoeg zei ze al: "de bezorger is net de deur uit, ja!", nog voordat ze ons adres gevraagd had ;-) Gewoon gelul joh. Dat duurde gewoon altijd 2 a 3 uur, en het maakte verder niet uit wat je zei.

Dat idee heb ik ook bij deze tent. Ik geloof niet dat het ze wat interesseert, en wat dat webcare-team uitkraamt op de shop-page, ik krijg gewoon plaatsvervangende schaamte als ik het lees.

Ik blijf bij mijn punt dat het een kansloze en randje criminele shop is die totaal niet gemotiveerd is om het beter te doen, en die we hier op tweakers beter kwijt dan rijk zouden zijn. Misschien is mijn topic niet echt een 'vraag' maar meer gewoon die opmerking.

[ Voor 3% gewijzigd door Znorkus op 13-10-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
@WoutF staat dit onderwerp/topic bij jou op de radar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:06

WoutF

Hoofdredacteur
Ja, maar hoewel ik mij qua communicatie hier wel in meng, houd ik mij verder van dag tot dag niet bezig met de Pricewatch. Ik heb dit topic dan ook doorgestuurd naar die collega's voor meer info, maar nog niks gehoord. Ik ga ze weer even herinneren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Dat ging snel, mijn collega's waren er gelukkig al mee bezig. De feed is alweer terug naar wat afgesproken was (alleen uit eigen voorraad). Voor nu klopt de feed dus weer. Ik heb voor nu even geen antwoord op hoe we weer op dit punt zijn uitgekomen, hier zijn wij ook zeker niet blij mee en dat wordt uitgezocht.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Znorkus
WoutF schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:31:
Dat ging snel, mijn collega's waren er gelukkig al mee bezig. De feed is alweer terug naar wat afgesproken was (alleen uit eigen voorraad). Voor nu klopt de feed dus weer.
Hm, eigenlijk vind ik dit wat teleurstellend. Het gaat niet om de feed. De feed is niet het hoofdprobleem. Ik zal even een linkje plaatsen:
https://tweakers.net/shop...ict-b-punt-v/shopreviews/

Lees de review van eergisteren nou eens, 15 oktober. De klant wordt door tweakers naar MaxICT geleid, ziet een product staan, en belt op. Is dit en dit inderdaad op voorraad? Klopt de informatie op de website? Ja hoor, zegt de mevrouw (of meneer) aan de telefoon. Niet de feed: de klantenservice dus. Ja hoor, die informatie klopt. Klant bestelt. Product komt niet. Natuurlijk komt het product niet.

Dat is geen probleem met de feed.

Tweede review: de klant bestelt. Waarom? Omdat hij de voordeligste is op tweakers. Jullie maken reclame voor die gasten. Vervolgens wordt de klant opgebeld met de vraag: "wilt u even 105 euro bijbetalen, dan sturen we hem op!". Dat kan toch niet? Gaat niet over de feed, maar over misleiding.

[ Voor 75% gewijzigd door Znorkus op 17-10-2022 23:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
Znorkus schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

Hm, eigenlijk vind ik dit wat teleurstellend. Het gaat niet om de feed. De feed is niet het hoofdprobleem. Ik zal even een linkje plaatsen:

Lees de review van eergisteren nou eens, 15 oktober. De klant wordt door tweakers naar MaxICT geleid, ziet een product staan, en belt op. Is dit en dit inderdaad op voorraad? Klopt de informatie op de website? Ja hoor, zegt de mevrouw (of meneer) aan de telefoon. Niet de feed: de klantenservice dus. Ja hoor, die informatie klopt. Klant bestelt. Product komt niet. Natuurlijk komt het product niet.

Tweede review: de klant bestelt. Waarom? Omdat hij de voordeligste is op tweakers. Jullie maken reclame voor die gasten. Vervolgens wordt de klant opgebeld met de vraag: "wilt u even 105 euro bijbetalen, dan sturen we hem op!". Dat kan toch niet? Gaat niet over de feed, maar over misleiding.
Hiermee gaat dit topic een herhaling worden van het vorige topic.
T.net maakt geen reclame, het laat zien hoe de prijzen van diverse winkels zijn (en door de feed aan te begrenzen worden 'verrassingen' zoals je noemt voorkomen). En het laat ook zien hoe betrouwbaar winkels zijn qua verzending, klantenservice, enzovoort. Als je als koper puur alleen voor de goedkoopste aanbieder gaat zonder zelf uit te zoeken wat voor klantervaring je kan verwachten... tja.

Maar nogmaals, dit gaat zo een herhaling worden van wat al in 63 pagina's gezegd is - denk niet dat er nog wat nieuws over te zeggen valt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Znorkus schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

Maar dat is toch mooie van geven aan reviews met 1 ster? Waarom wil je uberhaupt bij een bedrijf kopen die het goedkoopste is en veel negatieve sterren heeft. Ook al was een product x% goedkoper dan de 2de... ik zou nooit bij MaxICT bestellen.

Sterker nog, ik vind het mooi dat ze er tussen staan. Als je ze uitsluit weet niemand meer wat voor een bedrijf het is.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Bux666
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 17:16
Niet iedereen zal zich eerst inlezen of een webshop wel betrouwbaar is. MaxICT scoort aan de sterretjes te zien niet eens zo fout (2x 3,5) en staat met veel producten bovenaan als je op prijs sorteert. Daarmee worden ze voor veel mensen interessant, maar Tweakers weet dat ze de beloofde levertijd vaak niet kunnen waarmaken. Ook weet Tweakers dat er smerige trucjes worden toegepast zoals achteraf een meerprijs rekenen, omdat MaxICT zelf een hoger bedrag moet betalen bij hun leverancier en daarmee de aangeboden prijs niet meer klopt. Dat krijg je met dropshipping.

Als je dan leest hoe ze met klachten en klanten omgaan, dan vraag je je af waarom er niet een veel lagere score aan deze winkel hangt... Reviews ouder dan 1 jaar worden niet meegenomen in de scoreberekening, daar kan het mee te maken hebben.

Doordat Tweakers het wangedrag van dit soort winkels niet bestraft, lijkt het erop dat er bewust voor gekozen wordt om onbetrouwbare partijen te faciliteren. De reden zal zijn dat webshops betalen om in de Pricewatch te mogen staan. En daarmee voert geld de boventoon en is de community en de bescherming ervan van minder belang. Dat vind ik best laakbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het lijkt er op dat velen de reviews niet eens lezen voor ze besluiten hier te gaan kopen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:01:
Het lijkt er op dat velen de reviews niet eens lezen voor ze besluiten hier te gaan kopen
Tja, Max ICT scoort hoger in de Pricewatch dan Amazon en Ibood bijvoorbeeld. Een gemiddelde consument zal toch bij 3.5 van de 5 sterren denken "voldoende".

(ik ben persoonlijk prima tevreden over Amazon, dus zou dan ook denken "beter dan Amazon is prima")

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 19-10-2022 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
Bux666 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:55:
Niet iedereen zal zich eerst inlezen of een webshop wel betrouwbaar is. MaxICT scoort aan de sterretjes te zien niet eens zo fout (2x 3,5) en staat met veel producten bovenaan als je op prijs sorteert.
Voor service slechts 3 sterren. Maar wat mij betreft zou het score-systeem hier wel beter kunnen: de minimale score is niet 0, maar 1 ster - dus een score van 3 is minder goed dan het lijkt - vergelijkbaar met een 5,5 in het traditionele schoolcijfer-systeem. Tevens is het volgens mij nog zo dat elke score in groene sterren wordt weergegeven - je hebt een CSS aanpassing nodig om er een rood/oranje/groen nuance in aan te brengen. Dat zou zeker vanuit Tweakers.net beter mogen.

Mijn voorkeur hierin zou dan ook geen ster-systeem zijn, maar een school-systeem met score van 1 tot 10 - dat past beter bij hoe de meeste mensen hier opgegroeid zijn.

Maar hoe dan ook ben ik van mening dat eigen verantwoordelijkheid hier ook belangrijk is. Als je puur de goedkoopste winkel pakt en niet even kijkt waar je mee gaat handelen, heb je zelf ook wat schuld als het mis gaat.
Daarmee worden ze voor veel mensen interessant, maar Tweakers weet dat ze de beloofde levertijd vaak niet kunnen waarmaken. Ook weet Tweakers dat er smerige trucjes worden toegepast zoals achteraf een meerprijs rekenen, omdat MaxICT zelf een hoger bedrag moet betalen bij hun leverancier en daarmee de aangeboden prijs niet meer klopt. Dat krijg je met dropshipping.
Juist dat zou met de PriceWatch aanpassing die n.a.v. dit topic opnieuw is gedaan grotendeels opgelost moeten zijn: als MaxICT enkel eigen voorraad mag adverteren, kunnen ze niet met meerprijs-trucjes werken.
Als je dan leest hoe ze met klachten en klanten omgaan, dan vraag je je af waarom er niet een veel lagere score aan deze winkel hangt... Reviews ouder dan 1 jaar worden niet meegenomen in de scoreberekening, daar kan het mee te maken hebben.
Dat zou dus betekenen dat ze afgelopen jaar minder slecht gepresteerd hebben dan de jaren daarvoor...

Ik heb destijds eens nagerekend of die ster-scores eigenlijk wel klopten (vanaalten in "Suggestie: MaxICT weren van tweakers.net pricewatch") en toen had men een score van ruwweg 3, 3 en 2,5 ster. Nu ligt dat dus op 3,5, 3,5 en 3,0 als beoordeling. Nog steeds bar slecht, maar beter dan voorheen - en dat is ook het idee van enkel het afgelopen jaar mee laten tellen: je wil een score zien die het huidige gedrag van een winkel weergeeft, niet de (wan)prestaties uit een ver verleden.

[ Voor 6% gewijzigd door vanaalten op 19-10-2022 14:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Znorkus
Ook de lezer die naar de sterren kijkt ziet letterlijk en figuurlijk op Tweakers gewoon groen licht. Bovendien is 3,5 uit vijf gewoon een dikke voldoende op de rapportschaal.

Je denkt dus als bezoeker hier, nou, bovenaan de lijst aangeraden door tweakers, laat ik dat maar aanklikken.
Als je ze uitsluit weet niemand meer wat voor een bedrijf het is.
Dat lijkt me nou echt een passend einde voor een bedrijf dat z'n klanten op deze manier behandelt. De vergetelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Znorkus schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:01:
Ook de lezer die naar de sterren kijkt ziet letterlijk en figuurlijk op Tweakers gewoon groen licht. Bovendien is 3,5 uit vijf gewoon een dikke voldoende op de rapportschaal.
Dat laatste klopt niet (en bevestigd wat ik al eerder schreef: de ster-aanduiding is niet intuitief). De omrekening van sterren naar 1...10 rapportschaal is:
rapportcijfer = 1 + (2.25 * (sterren - 1))
Dus 3,5 uit 5 sterren is een 6,625 - dat noem ik een magere voldoende. En 3 sterren voor klantenservice is een 5,5 - een onvoldoende naar mijn mening.
Je denkt dus als bezoeker hier, nou, bovenaan de lijst aangeraden door tweakers, laat ik dat maar aanklikken.
Bovenaan de lijst: ja. Aangeraden door Tweakers: nee. Dat is echt je eigen invulling.
Dat lijkt me nou echt een passend einde voor een bedrijf dat z'n klanten op deze manier behandelt. De vergetelheid.
Ik weet niet of een exit van de PW automatisch het einde van een bedrijf betekent. Daarnaast wil ik ook nog wel eens via Google bij een webwinkel komen - en dan zoek ik naar shopreviews om te zien of een winkel OK is of niet. Dus ik heb veel liever dat slechte winkels WEL in de PW staan, want dan weet ik tenminste wat ik er aan heb.

Los van dit alles vraag ik mij af of Tweakers.net wel bedrijven mag uitsluiten op basis van de scores die door tweakers gegeven worden. Kan mij voorstellen dat de juridische afdeling zoiets wel als een twijfelachtig systeem ziet. Dan denk ik dat (betere) voorlichting veel beter werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bux666
Los van dit alles vraag ik mij af of Tweakers.net wel bedrijven mag uitsluiten op basis van de scores die door tweakers gegeven worden. Kan mij voorstellen dat de juridische afdeling zoiets wel als een twijfelachtig systeem ziet. Dan denk ik dat (betere) voorlichting veel beter werkt.
Tweakers kan een standaard hanteren die gestoeld is op fatsoenlijke omgang met klanten. Als je als bedrijf bewust klanten voorliegt met levertijden en prijzen, dan hoor je niet op een grote site als Tweakers. Heel simpel. Door iedereen maar toe te laten, is er geen enkele motivatie voor mindere bedrijven om zichzelf te verbeteren.

Zie het als deurcontrole bij een chique club. Daar willen ze een bepaalde uitstraling binnen, en dus kom je er met sportschoenen niet in.
Dat kan Tweakers ook hanteren: ben je onbetrouwbaar en/of discutabel van handelen? Dan kom je er niet in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Bux666 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

Tweakers kan een standaard hanteren die gestoeld is op fatsoenlijke omgang met klanten. Als je als bedrijf bewust klanten voorliegt met levertijden en prijzen, dan hoor je niet op een grote site als Tweakers. Heel simpel.
Maar bewust voorliegen is lastig hard maken. Dat kan, denk ik, niet op basis van de shopreviews. Je weet niet van iedere recensie of het verhaal van de klant klopt. Of dat er misschien een werknemer van een concurrent achter zit. Of dat de klant andere redenen heeft om een bedrijf zwart te maken.

Ik denk dat Tweakers.net hooguit op basis van de reviews kan concluderen dat er wellicht iets aan de hand is en dan zelf een flink aantal bestellingen plaatst om te kijken of de reviews terecht zijn - en DAN pas heb je iets wat je bewijs kan maken van bewust voorliegen of zo.
Door iedereen maar toe te laten, is er geen enkele motivatie voor mindere bedrijven om zichzelf te verbeteren.
Als mensen nou wat vaker op de shop-score zouden letten, wat vaker reviews zouden lezen en wat meer zouden kijken naar het serviceniveau van een shop voor ze er iets kopen, is er echt wel motivatie voor bedrijven om zichzelf te verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 22:56
vanaalten schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:25:
Tuurlijk mag dat! Tweakers mag zelf bepalen wie ze toelaten op hun platform en wie ze weigeren. Daar hoeft geen gegronde reden voor te zijn dus er hoeft niks 'bewijst' te worden.

Je mag er vanuit gaan dat MaxICT binnen de kaders van de wet opereert, maar dat maakt het niet minder schimmig. Misleiding? Ja hmm, kan loop je inderdaad tegen het argument aan of iets zo bedoeld of onbedoeld is. En MaxICT kan zich gewoon schuilen achter 'ja maar onze leverancier zei tegen ons dat ze op die datum of voor die prijs konden leveren' en wijzen dus gewoon, terecht of onterecht, met de vinger naar de leverancier.

Maar voor de consument maakt dat niet uit, er is hier een patroon zichtbaar en dat is op zijn minst verwijtbaar naar MaxICT.

En om dan even terug te gaan naar de rol van Tweakers in dit alles:

De pricewatch heeft twee doelen: producten kunnen vergelijken en tegen welke prijs verschillende webshops het product aanbieden. Een prijsvergelijker dient over het algemeen maar één doel voor de consument: uitvinden waar je het product het goedkoopst kan krijgen. Veel mensen kijken niet langer dan hun neus lang is en gaan gewoon voor het goedkoopste. Tenzij ze de webshop herkennen en daar eerdere negatieve ervaringen mee hebben gehad. De reviewscore is op het eerste oog ook niet schrikbarend laag dus valt ook niet op. De meeste mensen zullen daar niet op doorklikken. Als ze dat namelijk wel zouden doen, dan zouden ze alle negatieve reviews zien en misschien toch maar besluiten om ergens anders te bestellen, ook al is het dan maar een paar tientjes duurder.

Tweakers heeft een best wel goede reputatie in de techsector en draagt wat mij betreft daarin dus ook een stukje verantwoordelijkheid voor wie ze toelaten op hun platform, men gaat er vanuit dat de data op de site accuraat is en dat ze daarop kunnen vertrouwen. Tweakers zal niet afgerekend worden op een bestelling die een keertje fout gaat bij een webshop, maar als het systematisch gebeurd? Dan ga je je toch afvragen of die pricewatch wel zo betrouwbaar is. Het lijkt mij dat je dat als Tweakers zijnde wilt voorkomen.

Tweakers mag wat mij betreft dus echt wel een keer actie gaan ondernemen tegen dit soort partijen, al is het maar om bezoekers duidelijk te informeren over de partij waar ze maken mee gaan krijgen. Maar daarin ligt ook een beetje het probleem, als ze een melding gaan tonen bij de webshop om bezoekers te attenderen op alle problemen die mensen ondervinden als ze bij MaxICT bestellen, dan riekt dat naar smaad juist omdat ze dat niet hard kunnen maken. Dus dan is de enige optie eigenlijk om ze volledig uit te sluiten. En daar zal niemand (behalve MaxICT) droevig over zijn. Maar dat hebben ze dan imo aan hunzelf te danken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:38

Blokker_1999

Full steam ahead

En die actie hebben ze uiteindelijk ook ondernomen. Er zijn afspraken gemaakt en die afspraken zijn nu geschonden. Men moet eerst uitzoeken hoe dat is kunnen gebeuren. Want als de afspraken wel nageleefd worden is de informatie die aangeleverd wordt ook gewoon betrouwbaar.

Daarnaast blijf je als consument ook gewoon je eigen onderzoeksplicht hebben, en daar lijken veel mensen ook aan voorbij te gaan. Ja, vele mensen doen geen onderzoek, die kopen gewoon online bij de goedkoopste die ze vinden zonder na te denken over het feit dat goedkoop soms ook duurkoop kan zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Uiteraard heeft de consument een onderzoeksplicht. Maar ik vind dat de pricewatch ook haar geloofwaardigheid en daarmee waarde verliest als je niet optreedt tegen bedrijven die de boel misleiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bux666
Als reactie op @Blokker_1999 en zijn vraag
Men moet eerst uitzoeken hoe dat is kunnen gebeuren.
weet ik uit zeer betrouwbare bron dat er vanuit directie wordt gevraagd om uiteindelijk alle distributeurs weer in de feed aan te zetten. Gebeurt dat niet of niet snel genoeg, dan doet directie dat eigenhandig zonder dat er iemand wordt ingelicht of het er mee eens is. Reden om leveranciers die uit staan in de feed bewust weer aan te zetten, wetende dat ze traag of niet leveren? Meer aanbod, dus interessanter in de Pricewatch.

De ideologie die daarbij wordt gehanteerd is dezelfde als bij een klant die al heeft betaald, maar nog niet geleverd krijgt of bij moet betalen: "komt vast wel goed".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Wiens brood men eet diens woord men spreekt. Inkomsten zijn belangrijk dat is begrijpelijk.. maar helaas verliest de pricewatch dan wel een beetje de geloofwaardigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 12:19

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Bux666 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:31:
Als reactie op @Blokker_1999 en zijn vraag
[...]
Ik weet ik uit zeer betrouwbare bron dat er vanuit directie wordt gevraagd om uiteindelijk alle distributeurs weer in de feed aan te zetten. Gebeurt dat niet of niet snel genoeg, dan doet directie dat eigenhandig zonder dat er iemand wordt ingelicht of het er mee eens is.....
Bedoel je hiermee de directie van Tweakers of de directie van een of meerdere shops? Wel even goed om dat duidelijk te maken, want voor Tweakers geldt dat er zeker niet door de directie aan de knoppen wordt gezeten of directief wordt gesteld dat bepaalde shops (weer) opgenomen moeten worden als deze uitgeschakeld zijn omdat zij zich niet aan onze regels houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bux666
Eric van Ballegoie schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:46:
Bedoel je hiermee de directie van Tweakers of de directie van een of meerdere shops? [...]
Daarmee bedoel ik de directie van MaxICT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
WoutF schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:31:
Dat ging snel, mijn collega's waren er gelukkig al mee bezig. De feed is alweer terug naar wat afgesproken was (alleen uit eigen voorraad). Voor nu klopt de feed dus weer. Ik heb voor nu even geen antwoord op hoe we weer op dit punt zijn uitgekomen, hier zijn wij ook zeker niet blij mee en dat wordt uitgezocht.
@Eric van Ballegoie @WoutF sinds vandaag staat MaxICT weer met zo'n 40.000 produkten in de PW - dat was een flink stuk minder, ruim onder de 10.000.

Kijk ik naar bijv. dit produkt, dan hebben ze die niet zelf op voorraad maar enkel bij de leverancier.

Zijn er met Tweakers.net voor de PW afspraken gemaakt dat ze zich beter aan de levertijden houden, ook als iets enkel bij de leverancier beschikbaar is? Of heeft iemand per ongeluk een vinkje omgezet zodat de feed ook weer niet-eigen-voorraad bevat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Ik ga het even checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
@WoutF , is er nog iets uitgekomen? Is het ondertussen OK als MaxICT ook externe voorraad in hun feed meestuurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
vanaalten schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:09:
@WoutF , is er nog iets uitgekomen? Is het ondertussen OK als MaxICT ook externe voorraad in hun feed meestuurt?
Nee, dit loopt nog. De collega die de contactpersoon voor Max ICT is, komt morgen terug van vakantie. Hopelijk snel meer info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
WoutF schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Nee, dit loopt nog. De collega die de contactpersoon voor Max ICT is, komt morgen terug van vakantie. Hopelijk snel meer info.
@WoutF is er nog iets uitgekomen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Achter de schermen gebeurt genoeg ;) Hopelijk kan ik hier morgenmiddag een update plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Znorkus
Ik vind het ook wel interessant om te zien dat ze nu de laatste weken klanten aan het nabellen zijn, en als het goed is gegaan ze dan te vragen om een review op Tweakers neer te zetten.

Beetje negatief gedacht misschien van mij hoor, maar ik vraag me af waar ze precies mee bezig zijn en met welk doel. Zijn ze aan klanttevredenheid aan het werken of willen ze hun imago hier opvijzelen? Komt op mij over als het laatste.

Maargoed misschien hebben ze die ommeslag ineens gemaakt en gaan ze nu oprecht voor goeie service. En komt dat toevallig overeen met de activiteiten hier :)

Ach ik kan er niet meer unbiased naar kijken ben ik bang.

Blijft een mooie soap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
...ik zie net dat MaxICT in de PW staat met 'slechts' 3.173 producten. Ofwel, er is achter de schermen inderdaad wat gebeurd. Ben benieuwd naar wat er aan de hand was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobjob
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:36
vanaalten schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:42:
...ik zie net dat MaxICT in de PW staat met 'slechts' 3.173 producten. Ofwel, er is achter de schermen inderdaad wat gebeurd. Ben benieuwd naar wat er aan de hand was...
Waarschijnlijk iemand intern "per ongeluk" het vinkje "Goedgekeurd voor feed export" aangezet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:38
Ik wil hier ook nog even een opmerking maken. Ik heb een 1 ster review achtergelaten enkele weken terug. Direct daarna zijn er driemaal 5 sterren reviews achter gelaten door accounts die ook die dag zijn aangemaakt. Die zijn dus overduidelijk nep en gewoon aangemaakt door het personeel van MaxICT. En niemand kan mij overtuigen dat dat niet zo is. Het gevolg is wel dat mijn 1-ster review feitelijk gecancelled is en nu 4 sterren waard is.

Daarnaast is er een 1-ster review van een medetweaker verwijderd omdat de afhandeling van de klacht, volgens Tweakers, nog niet voltooid was. Dus een slechte ervaring telt pas wanneer de order is geleverd dan wel geannuleerd, blijkbaar. Er wordt dus van twee kanten een positief beeld opgehangen, door medewerkers van MaxICT, en tegelijkertijd door Tweakers zelf.

Dat laatste is natuurlijk een combinatie van een aanname, en wellicht gewoon toeval. Maar mooi ziet het er allemaal niet uit naar mijn mening.

tldr; die shopreviews zijn in huidige vorm waardeloos.

[ Voor 4% gewijzigd door DiscoNootje op 02-02-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

WoutF schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Achter de schermen gebeurt genoeg ;) Hopelijk kan ik hier morgenmiddag een update plaatsen.
Zou mooi zijn. Jammer dat het zo moet met een dergelijke onderneming.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:48
DiscoNootje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:56:
Direct daarna zijn er driemaal 5 sterren reviews achter gelaten door accounts die ook die dag zijn aangemaakt. Die zijn dus overduidelijk nep en gewoon aangemaakt door het personeel van MaxICT.
Als je ze leest zie je staan dat MaxICT die mensen heeft gebeld en gevraagd een review achter te laten, dat doe je niet bij klanten waar het mis gaat natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DiscoNootje
Teddy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:12:
[...]

Als je ze leest zie je staan dat MaxICT die mensen heeft gebeld en gevraagd een review achter te laten, dat doe je niet bij klanten waar het mis gaat natuurlijk.
Ja dat zou ik ook zeggen als ik MaxICT was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Znorkus schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:43:
Beetje negatief gedacht misschien van mij hoor, maar ik vraag me af waar ze precies mee bezig zijn en met welk doel. Zijn ze aan klanttevredenheid aan het werken of willen ze hun imago hier opvijzelen? Komt op mij over als het laatste.
Lijkt me het meest waarschijnlijk dat ze aan beide werken. Hun imago is een direct gevolg van de klanttevredenheid. Op zich zie ik daar niks negatiefs in. Of het lukt zal een beetje afhangen van of ze het ook consistent door blijven zetten, als het bedoelt is als (tijdelijke) oppoetsactie zal het niet werken (ook niet voor hun imago).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
DiscoNootje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:56:
Ik wil hier ook nog even een opmerking maken. Ik heb een 1 ster review achtergelaten enkele weken terug. Direct daarna zijn er driemaal 5 sterren reviews achter gelaten door accounts die ook die dag zijn aangemaakt. Die zijn dus overduidelijk nep en gewoon aangemaakt door het personeel van MaxICT. En niemand kan mij overtuigen dat dat niet zo is. Het gevolg is wel dat mijn 1-ster review feitelijk gecancelled is en nu 4 sterren waard is.
Wat al door iemand anders gezegd is: lijkt er op dat MaxICT bewust klanten vraagt een review achter te laten - en wellicht dat ze dat alleen doen als dingen goed gegaan zijn. Hoef je dus niet door MaxICT personeel zelf reviews te laten invullen (wat wellicht makkelijk detecteerbaar is).
ALS dat zo is, is dat uiteraard (ook) geen fraaie manier van handelen en zou dat de scores ook flink vertekenen. Is alleen lastig bewijsbaar.
Daarnaast is er een 1-ster review van een medetweaker verwijderd omdat de afhandeling van de klacht, volgens Tweakers, nog niet voltooid was. Dus een slechte ervaring telt pas wanneer de order is geleverd dan wel geannuleerd, blijkbaar. Er wordt dus van twee kanten een positief beeld opgehangen, door medewerkers van MaxICT, en tegelijkertijd door Tweakers zelf.
Lijkt mij een prima beleid van Tweakers.net om alleen afgeronde ervaringen als review toe te staan - anders wordt het gebruikt als machtsmiddel om een winkel onder druk te zetten: "doe dit-en-dit en ik haal de review weg".
Die medetweaker wiens review verwijderd was kan, wanneer de afhandeling afgerond is, alsnog een review achter laten en een positief of negatief beeld laten zien.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DiscoNootje
vanaalten schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Wat al door iemand anders gezegd is: lijkt er op dat MaxICT bewust klanten vraagt een review achter te laten - en wellicht dat ze dat alleen doen als dingen goed gegaan zijn. Hoef je dus niet door MaxICT personeel zelf reviews te laten invullen (wat wellicht makkelijk detecteerbaar is).
ALS dat zo is, is dat uiteraard (ook) geen fraaie manier van handelen en zou dat de scores ook flink vertekenen. Is alleen lastig bewijsbaar.
Ik heb 6 maal iets besteld bij MaxICT. En er was bij elke bestelling gedonder en het is nooit geleverd op de afgesproken dag. Goed, dat ben ik. Maar als ik kijk naar de negatieve reviews op Tweakers dan is mijn ervaring dus niet uniek, maar een systematisch probleem.

En nu wil je mij vertellen dat zij na mijn negatieve review 3 mensen hebben kunnen vinden die de moeite en tijd nemen om een account aan te maken op Tweakers, zeer positief zijn in hun beoordeling, een zeer generiek verhaal ophangen, en dan ook nog expliciet de klantenservice complimenteren voor de goede service?

Ja dag. Noem mij maar cynisch maar ik geloof er helemaal niets van. Doe met de informatie wat je wilt, ik bestel er niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
vanaalten schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:42:
Zoals ik al zei: achter de schermen gebeurt genoeg ;) De feed bevat nu weer enkel producten die uit voorraad leverbaar zijn. Ondertussen praten wij met ze verder. Als er publiekelijk iets te vertellen valt, dan meld ik mij weer hier.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
Dat dit nog steeds speelt, je zou toch zeggen dat het op een gegeven moment wel eens voorgoed klaar is en je zo'n bedrijf dan weert van je platform.
Genoeg andere prijsvergelijkingswebsites waar MaxICT hun producten nog kan aanbieden, laat ze dat dan daar lekker doen en niet hier.
Maargoed, daar ga ik natuurlijk niet over, maar ik vraag mij toch wel echt af of het nog rendabel is zo'n bedrijf toe te laten op je platform.
Er is namelijk volgens mij niemand hier op Tweakers die ze er graag in wil houden voor de zoektocht naar de goedkoopste prijzen van hardware, sterker nog, al die problemen en frustraties lijken mij toch reputatieschade aan te brengen aan Tweakers en de PW zelf.
Weegt dat op tegen de advertentieinkomsten vanuit MaxICT?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
DiscoNootje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:35:
[...]

Ik heb 6 maal iets besteld bij MaxICT. En er was bij elke bestelling gedonder en het is nooit geleverd op de afgesproken dag. Goed, dat ben ik. Maar als ik kijk naar de negatieve reviews op Tweakers dan is mijn ervaring dus niet uniek, maar een systematisch probleem.

En nu wil je mij vertellen dat zij na mijn negatieve review 3 mensen hebben kunnen vinden die de moeite en tijd nemen om een account aan te maken op Tweakers, zeer positief zijn in hun beoordeling, een zeer generiek verhaal ophangen, en dan ook nog expliciet de klantenservice complimenteren voor de goede service?

Ja dag. Noem mij maar cynisch maar ik geloof er helemaal niets van. Doe met de informatie wat je wilt, ik bestel er niet meer.
Wellicht zijn het wel "echte" reviews zie:

https://tweakers.net/shopreview/permalink/408038/

En ook:

https://tweakers.net/shopreview/permalink/408016/
https://tweakers.net/shopreview/permalink/407956/

Ik denk dat MaxICT gewoon de gemiddeld 2% van de orders* die ze wél op tijd leveren nabellen met de vraag een review achter te laten om zo de score kunstmatig hoog te houden

* Ik roep maar iets

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
bestelling prima verlopen, op tijd geleverd en geen problemen ondervonden, werd achteraf gebeld of alles goed was gegaan en of ik een review wilde achterlaten. nou vooruit dan maar
Motivatie

Uit eigen beweging
Wat klopt er hier niet...

Ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat het grootste deel van de positieve reviews van users met status "Newbie" op zijn minst dubieus zijn. Waarom zou tenslotte iemand opeens op Tweakers komen om een positieve review te plaatsen, ik kan geen enkele valide reden bedenken eigenlijk. Het dichts in de buurt komt als reden dat het een nieuwe user is die de pricewatch is gaan gebruiken en deze aankoop toevallig de eerste was. Maar dan zou je na verloop van tijd meer activiteit moeten zien op enig vlak, en dat zie je niet.

Daarmee zeg ik niet dat de reviews nep zijn overigens, het kunnen prima tevreden kopers zijn die staan te trappelen om zich aan te melden op een website als Tweakers om hun positieve ervaring te delen met ons. Dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Drardollan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:34:
[...]

Wat klopt er hier niet...

Ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat het grootste deel van de positieve reviews van users met status "Newbie" op zijn minst dubieus zijn. Waarom zou tenslotte iemand opeens op Tweakers komen om een positieve review te plaatsen, ik kan geen enkele valide reden bedenken eigenlijk. Het dichts in de buurt komt als reden dat het een nieuwe user is die de pricewatch is gaan gebruiken en deze aankoop toevallig de eerste was. Maar dan zou je na verloop van tijd meer activiteit moeten zien op enig vlak, en dat zie je niet.

Daarmee zeg ik niet dat de reviews nep zijn overigens, het kunnen prima tevreden kopers zijn die staan te trappelen om zich aan te melden op een website als Tweakers om hun positieve ervaring te delen met ons. Dat kan.
De andere opties zijn in ruil voor korting / ik maak kans op een prijs, dat zal (denk ik) niet van toepassing zijn al is de keuze eigen motivatie wellicht ook niet helemaal de juiste.

Een optie "op verzoek shop" zou beter zijn

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe kan het eigenlijk dat bijna alle newbie reviews, 4 of meer sterren zijn ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hackus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:41:
Op zich vind ik dat niet zo verdacht, als het goed gaat geef ik ook altijd gewoon veel sterren.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Online zie je dat er bij sommige shops gevraagd wordt om een review. Eerst vul je de sterren in, deze bepalen waar je review terecht komt. Daardoor kan je mooi een rijtje goede reviews op je website zetten of bij een andere reviewsite. Ik ken niet zoveel mensen die een account ergens aan gaan maken om een positieve review achter te kunnen laten.

Verder denk ik wel dat kopers die in de Pricewatch neuzen ook zelf wel wat onderzoek mogen doen naar shops als ze voor de goedkoopste willen gaan. Tweakers doen dat al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Marzman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:42:
[...]

Op zich vind ik dat niet zo verdacht, als het goed gaat geef ik ook altijd gewoon veel sterren.
Volgens mij snap je de context niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon die shop uit je lijst filteren, op Tweakers er over klagen heeft toch geen nut, volgens mij lopen er al een jaar of 10 topics over maxict zonder enige vooruitgang (op het shopfilter na).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Hackus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:41:
Ik kan zelf maar 1 reden bedenken eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ernemmer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:48:
Gewoon die shop uit je lijst filteren, op Tweakers er over klagen heeft toch geen nut, volgens mij lopen er al een jaar of 10 topics over maxict zonder enige vooruitgang (op het shopfilter na).
Daaruit kan je wel opmaken dat MaxICT blijkbaar een stabiel bedrijf is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hackus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:43:
[...]

Volgens mij snap je de context niet
Je bedoelt met de context dat nieuwe gebruikers eerder de moeite nemen om te registreren voor een klacht dan wanneer alles goed gaat?

/▌

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drardollan
ImNotnoa schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:37:
[...]

De andere opties zijn in ruil voor korting / ik maak kans op een prijs, dat zal (denk ik) niet van toepassing zijn al is de keuze eigen motivatie wellicht ook niet helemaal de juiste.

Een optie "op verzoek shop" zou beter zijn
De motivatie is, op zijn minst, incorrect inderdaad.

Maar zeg eens eerlijk, hoeveel mensen gaan (zonder beloning) zich aanmelden op een website om daar een positieve review achter te laten? Sowieso is het achterlaten van een positieve review al een dingetje op zich, dat doet men sowieso niet heel snel (communities als Tweakers daargelaten). Een negatieve review laat men veel sneller actie, men wil tenslotte zijn of haar ergernis ergens spuien.

Maar waar zou een gemiddelde consument dan iets achterlaten, op Tweakers waar ze een account moeten maken of op het alom bekende TrustPilot (om maar een optie te noemen, er zijn er meer) waar je gewoon je ding kan droppen?

De enige conclusie is dat de reviews óf fake zijn óf er een serieuze beloning tegenover staat óf omdat men zich gedwongen voelt. Precies zoals je aangeeft. Dat maakt de waarde van de reviews heel laag, het lijkt er op zijn minst op of MaxICT bewust de mensen belt en pusht waarvan ze weten dat de ervaring positief was.

Ik vind in deze overigens Tweakers wel wat dingen te verwijten, maar niet dat ze MaxICT toelaten in de PW. Ik vind niet dat Tweakers inmenging moet hebben in hoe andere bedrijven werken, tenzij er duidelijk sprake is van oplichting. En hoewel duidelijk is waar MaxICT steken laat vallen is oplichting wel een paar stappen verder.

Ik vind wel dat we Tweakers wel kunnen aanspreken op dat het review systeem soms tekort schiet. Waarom is er bijvoorbeeld niet een bepaald niveau van karma nodig om reviews achter laten? Of waarom is er geen schifting in de reviews te maken, ik hoef bijvoorbeeld geen Newbie reviews te zien omdat ik er geen enkele waarde aan hecht. Mocht een Newbie toch op de site blijven hangen (en dus niet enkel voor die enkele review langsgekomen zijn) dan zou de review na verloop van tijd wel waarde krijgen voor mij en dus zichtbaar moeten worden. Een beetje zoals het moderatie systeem op de FP werkt, je kan bepaalde niveaus verbergen als je dat wenst.

Maar dit is een eeuwige discussie, hij loopt sowieso al jaren. Tweakers heeft middels wat noodgrepen geprobeerd zowel de community als MaxICT tevreden te houden. En dat is hun enige doel, want MaxICT genereert simpelweg inkomsten. Het weren van MaxICT heeft een grote impact op Tweakers, enerzijds financieel en anderzijds als propositie naar andere bedrijven die er niet op zitten te wachten dat ze te pas en onpas geschrapt kunnen worden als de bedrijfsvoering niet naar de zin is van de community of Tweakers.

Persoonlijk denk ik dat mensen zelf verder moeten kijken dan hun neus lang is. Er is heel duidelijk en snel te zien hoe MaxICT werkt. Elke gebruiker zal zelf de beslissing moeten maken of ze met ze in zee gaan. Soms zijn er goede redenen om dat te doen, het is niet aan de community of Tweakers om dat te bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Marzman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:52:
[...]

Je bedoelt met de context dat nieuwe gebruikers eerder de moeite nemen om te registreren voor een klacht dan wanneer alles goed gaat?
Niet alleen dat. Sowieso kan je vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van mensen die zich voor 1 review registreren (positieve of negatieve review). Er zijn meerdere platformen waar je zonder registratie je review kwijt kunt en er zijn ook platformen waar veel mensen al een account hebben (Google).

We weten allemaal dat mensen sowieso eerder geneigd zijn om een negatieve review achter te laten dan een positieve. We weten ook dat mensen een registratie vaak geen leuke bezigheid vinden, zeker niet op een site als Tweakers die ook nog eens allerlei vervelende eisen stelt aan je wachtwoord om maar iets te noemen. Waarom zou een willekeurige consument de moeite nemen om zich aan te melden op Tweakers, een review (positief of negatief) achter te laten en nooit meer terug te komen?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• GTX404
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-09 02:31

GTX404

Hi

Ik vind persoonlijk dat we er als Tweakers community veel te lang mee bezig zijn (geweest).

Hoe je het ook wendt of keert; de conclusie voor MaxICT komt altijd neer op slecht. Van wat ik over een lange periode heb gelezen op Tweakers over MaxICT zie ik ook heel duidelijk dat er sprake is van wangedrag door MaxICT.

Het blijft me ook heel erg verbazen (ook weer niet want geld) dat Tweakers zelf dit niet wat serieuzer oppakt. Ze hebben al eens een ban gehad en wanneer er een goede tijd overheen is gegaan zijn ze weer terug naar hun standaarden gegaan.

Het blijft me dan ook verrassen dat @WoutF hier eigenlijk alleen het onderwerp 'feed' naar boven haalt; terwijl er veel diepere problemen zijn zoals het bellen van de klant om te zeggen dat ze moeten bijbetalen en nog veel meer slechte praktijken.

Mijn ervaring met MaxICT
Een hele tijd geleden met een medetweaker hier een videokaart besteld bij MaxICT. Eigenlijk bewust gedaan om te kijken wat er zou gebeuren. Ik had hem een paar tientjes goedkoper omdat de andere tweaker hem ietsjes later bestelde; ze hadden de prijs een beetje omhoog gegooid na mijn bestelling. Van tevoren ook gecheckt met MaxICT of het inderdaad geleverd zou worden binnen genoemde levertijd; en natuurlijk zou dat gebeuren.

Uiteindelijk heb ik zelf niets gekregen; maar mijn maat daarentegen wel een aantal dagen later. Zij wisten natuurlijk niet dat wij met zijn tweetjes hadden besteld; dus mij vertelden ze heel leuk dat de kaart toch niet leverbaar was. Toen ik mijn verhaal had verteld zeiden ze dat dat niet kon kloppen.

Even later hebben ze heel leuk nog een artikelcode aangemaakt voor dezelfde kaart met de prijs die mijn maat had betaald nadat ik ze had gesproken. Daarna was dus de smoes dat ik een ander artikelnummer had besteld wat natuurlijk niet waar was; want het was toen de enige.

Ze bleven ook volhouden dat mijn maat het niet ontvangen zou kunnen hebben :+

Ik heb dus de vraag: waarom is het zo moeilijk om MaxICT gewoon permanent uit de PW te halen? We hebben hier toch een Tweakers community voor een reden? Mensen komen hierheen omdat het een betrouwbare plek is, maar als Tweakers zelf geen actie onderneemt voor dit soort wanpraktijken dan wordt Tweakers ook gewoon je gemiddelde prijslijst op het internet waar je niets aan hebt.

En voordat je op mijn bericht reageert wil ik iedereen vragen om te bedenken dat MaxICT dus meestal bovenaan in de PW staat omdat ze dus 'zogenaamd' de goedkoopste zijn. Volgens mij heb ik zelfs een melding over MaxICT gedaan in het verleden per e-mail omdat ze aan het sjoemelen waren met de PW.

So, what does it take?
edit:
tekstopmaak

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

Drardollan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Ik vind wel dat we Tweakers wel kunnen aanspreken op dat het review systeem soms tekort schiet. Waarom is er bijvoorbeeld niet een bepaald niveau van karma nodig om reviews achter laten? Of waarom is er geen schifting in de reviews te maken, ik hoef bijvoorbeeld geen Newbie reviews te zien omdat ik er geen enkele waarde aan hecht. Mocht een Newbie toch op de site blijven hangen (en dus niet enkel voor die enkele review langsgekomen zijn) dan zou de review na verloop van tijd wel waarde krijgen voor mij en dus zichtbaar moeten worden. Een beetje zoals het moderatie systeem op de FP werkt, je kan bepaalde niveaus verbergen als je dat wenst.
Ik sluit me hierbij aan; newbie reviews zijn te riskant en dus irrelevant. Laat ze maar op zijn minst een maandje geregistreerd staan met X uren of keren activiteit / inloggen e.d. om reviews te kunnen plaatsen.

Verder wil ik wel zeggen dat ik juist Tweakers wel kan verwijten aangezien dit niet zomaar een platform is. Het heeft een reputatie en is met die reputatie groot geworden. Het is een bepaalde community die ze horen te beschermen. Anders waren ze sowieso niet aan die centjes gekomen in eerste instantie. Je kunt niet zomaar zeggen "ze hebben nu meer kosten dus bedrijven als MaxICT moeten ze dan wel toelaten voor centjes".

Tweakers is zo ver gekomen omdat het Tweakers is; maar als ze dit gaan uithalen heeft het voor niemand zin. Dit was een. van de redenen voor mij op mijn abo op te zeggen bij Tweakers. Je verliest dus uiteindelijk sowieso centjes, short-term of long-term maar het gebeurt op beide manieren lijkt me.

En ja, mensen kunnen zelf altijd lezen en beoordelen; maar als een webshop in de PW staat betekent dat dat Tweakers ze op een of andere manier hebben goedgekeurd. De 'Tweakers stamp' heeft (nu nog) een waarde.

[ Voor 5% gewijzigd door GTX404 op 02-02-2023 15:44 ]

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is deze toko niet een perfect doel voor een programma zoals Boos met Tim Hofman die even verhaal gaat halen, en wat herkenbare namen en gezichten plakt op deze oplichters?

E-mail gewoon naar: boos@bnnvara.nl met een linkje naar dit topic, de reviews pagina op Tweakers, en het andere topic.

Want het moge duidelijk zijn dat MAXICT oplichting als verdienmodel gebruikt. Niet leveren, niet terugbetalen, en als dat enkele honderden mensen per jaar zijn voor enkele honderden euro's per persoon dan heb je het toch al snel over enkele tonnen "winst" door hun wanpraktijken.

Wel jammer dat Tweakers.net hier aan meewerkt. Waarom Tweakers.net graag verdient aan oplichters is mij een raadsel, maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met geen discriminatie toepassen op shops gebaseerd op enkel en alleen (veelal) anonieme reviews. Want op die manier zou iedereen makkelijk een shop kunnen zwartmaken en laten verwijderen.

Misschien krijgen we Tim Hofman zo ver om even bij Tweakers langs te gaan om verhaal te halen, en daarna gaat hij lekker posten bij de villa van wie MAXICT dan ook beheert. Dossieropbouw, politie erbij. Heerlijk stukje televisie voor de donderdagavond denk ik zo :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
GTX404 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:41:
[...]
Zolang MaxICT de wet niet overtreedt en netjes de facturen van Tweakers betaald, dan is het goed voor Tweakers. Tweakers heeft geen enkele taak in het beschermen van de community in die zin, behalve de reguliere wet en regelgeving.

Die reputatie is vooral nostalgie volgens mij, Tweakers is al lang geen hobbyclub meer maar een commercieel bedrijf wat geld moet verdienen om te kunnen blijven bestaan.
Niet mee eens, als ze in de PW staan dan weet je dat ze een overeenkomst hebben met Tweakers en betalen voor de PW vermeldingen. Tweakers geeft, buiten de reguliere wet en regelgeving, geen speciale goedkeuring. Dat is wederom (in mijn ogen) meer een sentiment wat in de community leeft dan echt gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Blue-eagle schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:03:
Is deze toko niet een perfect doel voor een programma zoals Boos met Tim Hofman die even verhaal gaat halen, en wat herkenbare namen en gezichten plakt op deze oplichters?

E-mail gewoon naar: boos@bnnvara.nl met een linkje naar dit topic, de reviews pagina op Tweakers, en het andere topic.

Want het moge duidelijk zijn dat MAXICT oplichting als verdienmodel gebruikt. Niet leveren, niet terugbetalen, en als dat enkele honderden mensen per jaar zijn voor enkele honderden euro's per persoon dan heb je het toch al snel over enkele tonnen "winst" door hun wanpraktijken.

Wel jammer dat Tweakers.net hier aan meewerkt. Waarom Tweakers.net graag verdient aan oplichters is mij een raadsel, maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met geen discriminatie toepassen op shops gebaseerd op enkel en alleen (veelal) anonieme reviews. Want op die manier zou iedereen makkelijk een shop kunnen zwartmaken en laten verwijderen.

Misschien krijgen we Tim Hofman zo ver om even bij Tweakers langs te gaan om verhaal te halen, en daarna gaat hij lekker posten bij de villa van wie MAXICT dan ook beheert. Dossieropbouw, politie erbij. Heerlijk stukje televisie voor de donderdagavond denk ik zo :)
Ik denk dat veel dingen overdreven worden, want als MaxICT zich echt schuldig zou maken aan gesuggereerde feiten dan waren ze wekelijks in de rechtbank te vinden geweest en hoogstwaarschijnlijk allang failliet.

Zolang Max ICT voldoet aan de wet en regelgeving is er voor Tweakers geen enkele reden om ze te weren. Tweakers is een commercieel bedrijf en geen hobby club. Linksom of rechtsom moet er gewoon voldoende geld binnenkomen om alles te betalen.

Wellicht een spiegel, maar Max ICT wordt door vele andere commerciële platformen ook niet geweerd (denk aan Google). Vooralsnog staan ze niet voor de rechter en staan ze niet onder curatele. Daarmee is het een legitiem bedrijf waar je wel of geen zaken mee kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 14:14
Wanneer je niet levert, moet je terugbetalen. En wanneer je het geld hebt terugbetaald heb je per saldo verlies gedraaid, immers: verzendkosten, afhandeling door medewerkers zjin allemaal niet gratis. Het fascineert me dan ook mateloos hoe je kan denken dat dit een verdienmodel is. :+ _O-

Wanneer je de reviews er op na leest zie je hooguit dat het lang duurt, maar NIETS over dat er uiteindelijk niet terug betaald is. Een bewering dus waarvan ik benieuwd ben of je die ook hard kan maken. ;)

Zelfs al zou je gelijk hebben (alle mensen die niet terugbetaald worden wijden daar geheel toevallig allemaal géén review aan, terwijl dat mijns inziens een nog veel beter reden is om een review over te schrijven dan geen of te late levering): er zijn als consument méér dan genoeg manieren om terugbetalen toch af te dwingen. Dat kost nog veel meer geld dan simpelweg wél terugbetalen.

Dus nee. Het lijkt me niet dat MaxICT de door jouw genoemde constructie als verdienmodel hanteert. :z Het is eerder een verliesmodel.

_@/'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DiscoNootje
Steephh schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:10:
[...]

Wanneer je niet levert, moet je terugbetalen. En wanneer je het geld hebt terugbetaald heb je per saldo verlies gedraaid, immers: verzendkosten, afhandeling door medewerkers zjin allemaal niet gratis. Het fascineert me dan ook mateloos hoe je kan denken dat dit een verdienmodel is. :+ _O-

Wanneer je de reviews er op na leest zie je hooguit dat het lang duurt, maar NIETS over dat er uiteindelijk niet terug betaald is. Een bewering dus waarvan ik benieuwd ben of je die ook hard kan maken. ;)

Zelfs al zou je gelijk hebben (alle mensen die niet terugbetaald worden wijden daar geheel toevallig allemaal géén review aan, terwijl dat mijns inziens een nog veel beter reden is om een review over te schrijven dan geen of te late levering): er zijn als consument méér dan genoeg manieren om terugbetalen toch af te dwingen. Dat kost nog veel meer geld dan simpelweg wél terugbetalen.

Dus nee. Het lijkt me niet dat MaxICT de door jouw genoemde constructie als verdienmodel hanteert. :z Het is eerder een verliesmodel.
Wat ze doen is mensen lokken met stuntprijzen om vervolgens d.m.v. klantenservice vertellen dat de klant een maand op de bestelling mag wachten. En dat ondanks dat de website aangeeft dat er binnen een dag geleverd wordt. Als je dan toch haast heb mag je als klant 150 euro extra betalen voor een vergelijkbaar product. Daarnaast heb je ook veel klanten die zich er maar gewoon bij neerleggen en dus een maand gaan zitten wachten.

Ze doen dit heel bewust en het zijn gewoon ordinaire verkooptrucs. Het is echt van de zotte dat deze club op Tweakers staat.

[ Voor 4% gewijzigd door DiscoNootje op 02-02-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:23
DiscoNootje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:32:
[...]

Wat ze doen is mensen lokken met stuntprijzen om vervolgens d.m.v. klantenservice vertellen dat de klant een maand op de bestelling mag wachten.
Dat lijkt me sterk. Tijdens de chipcrisis hebben ze volop geadverteerd met spullen die bij niemand meer voorradig waren en bij elke andere winkel nooit meer leverbaar waren. Was dat maar zo, dat de levertijd “slechts” een maand was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Drardollan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:06:
[...]

Ik denk dat veel dingen overdreven worden, want als MaxICT zich echt schuldig zou maken aan gesuggereerde feiten dan waren ze wekelijks in de rechtbank te vinden geweest en hoogstwaarschijnlijk allang failliet.
Kul argument natuurlijk. Da's wel heel erg naïef. Bij BOOS zie je veelvuldig voorkomen dat het veel duurder is om deurwaarders in te schakelen (de eerste stap) en zelfs dan krijg je vaak geen resultaat.

Als MAX ICT 1000 keer per jaar geld niet terugbetaalt (grofweg 3 keer per dag) of een product niet levert, en het gaat gemiddeld om 300 euro per bestelling, dan heb je het over 300.000 euro per jaar wat ze in hun zakken steken.

Dat zijn best lage aantallen die ik inschat. Misschien gaat het om 5000 bestellingen met een gemiddelde waarde van 500 euro. Wie zal het zeggen.

Nogmaals, oplichters doen dit soort onzin veelvuldig, al heel erg lang, en er gebeurt bar weinig. De politie heeft vaak wel wat beters te doen.

En een faillissement overkomt je ook niet zomaar, zeker niet als dit bedrijf mogelijk:
  1. Een witwaspraktijk is (zou ook niet raar zijn, hun service is als een soort after-thought);
  2. Een criminele handel is (naast oplichting ook andere zaken);
  3. Gewoon bestaansrecht heeft dankzij die oplichterspraktijken.
Zolang Max ICT voldoet aan de wet en regelgeving is er voor Tweakers geen enkele reden om ze te weren. Tweakers is een commercieel bedrijf en geen hobby club. Linksom of rechtsom moet er gewoon voldoende geld binnenkomen om alles te betalen.

Wellicht een spiegel, maar Max ICT wordt door vele andere commerciële platformen ook niet geweerd (denk aan Google). Vooralsnog staan ze niet voor de rechter en staan ze niet onder curatele. Daarmee is het een legitiem bedrijf waar je wel of geen zaken mee kunt doen.
Net zoals heel veel oplichterspraktijken die al dan niet positieve reviews kopen en constant mensen blijven oplichten. Dat maakt het geen goede partij, dat maakt het een crimineel bedrijf wat door de mazen van de wet glibbert en ondanks vele klachten nog steeds bestaat.

Als de politie d'r bovenop zou duiken zou het mij niks verbazen als hier heel erg veel misstanden naar boven komen.

*knip*
Modbreak:Geen doxxing.

Misschien zijn er wel hele goede redenen voor hun waardeloze reputatie en schunnige oplichterspraktijken. Het zou wel netjes zijn om MAX ICT ook hun reactie te kunnen laten geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Dirk op 02-02-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
@Blue-eagle je maakt het allemaal veel te groot. Echt niet dat een bedrijf in Nederland jarenlang met zulke praktijken wegkomt.

Sowieso, je hoeft er niet te bestellen toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Drardollan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:25:
@Blue-eagle je maakt het allemaal veel te groot. Echt niet dat een bedrijf in Nederland jarenlang met zulke praktijken wegkomt.

Sowieso, je hoeft er niet te bestellen toch?
Kijk je weleens naar BOOS?

Er zijn verhuurders van hele wooncomplexen die schimmel en lekkages prima vinden, vele jaren lang. Dat zijn verhuurders die op camera mensen bedreigen.

Doe nou niet zo "dit kan niet in Nederland." Want het gebeurt gewoon wel in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steephh
Als MAX ICT 1000 keer per jaar geld niet terugbetaalt (grofweg 3 keer per dag) of een product niet levert, en het gaat gemiddeld om 300 euro per bestelling, dan heb je het over 300.000 euro per jaar wat ze in hun zakken steken.
Als. Je hebt voor je beweringen echter geen enkele onderbouwing en/of bewijs. Zoals ik al zei: je leest niets in de shopreviews terug dat mensen hun geld NOOIT terug krijgen; laat dan bij uitstek nu net een reden zijn om een review over te schrijven. En op zijn minst om aangifte voor te doen of aan te kloppen bij een van de aangesloten thuiswinkel-achtige organisaties.

Je hebt over massaal contact opnemen met BOOS. Geloof mij maar: die doen eerst aan onderzoek en gaan niet meteen met draaiende camera daar voor de deur staan ook al hoop jij dat wel. ;) En er is ook een verschil tussen een niet geleverde bestelling en je geld (al dan niet laat) terugkrijgen én daadwerkelijke (aantoonbare!!!) misstanden.

Je blaast daarnaast nogal hoog van de toren door ook zonder enig bewijs meermaals het woord oplichters te noemen en hebt het zelfs over witwassen / criminele handel. Mocht je het niet weten: laster en smaad zijn potentieel strafbaar:

https://www.iusmentis.com.../smaad-laster-belediging/

Denk je er oprecht anders over en heb je allerlei bewijzen die je hier in het topic niet benoemd, waarom doe je dan zelf geen aangifte? Als de door jouw genoemde niet benoemde misstanden daadwerkelijk spelen dan kan men daar mooi onderzoek naar doe. Dat lijkt me effectiever dan je uitspraken in dit topic. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Steephh op 02-02-2023 21:41 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

DiscoNootje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:32:
Wat ze doen is mensen lokken met stuntprijzen om vervolgens d.m.v. klantenservice vertellen dat de klant een maand op de bestelling mag wachten. En dat ondanks dat de website aangeeft dat er binnen een dag geleverd wordt. Als je dan toch haast heb mag je als klant 150 euro extra betalen voor een vergelijkbaar product. Daarnaast heb je ook veel klanten die zich er maar gewoon bij neerleggen en dus een maand gaan zitten wachten.

Ze doen dit heel bewust en het zijn gewoon ordinaire verkooptrucs. Het is echt van de zotte dat deze club op Tweakers staat.
Ik wil geenszins beweren dat dit hier aan de hand is, maar een oude gedachte in de vroegere jaren van online reselling is dat zelfs op kost leveren winst is vanuit een concurrentie aspect. Al het geld dat, al dat niet tijdelijk, in jouw organisatie zwerft, wordt niet bij de concurrentie uitgegeven. Dat de strategie niet logisch lijkt kan ook gewoon komen omdat je een verschillend referentiekader hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Blue-eagle schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:11:
[...]

*knip*[modbreak]Geen doxxing.[/]
Natuurlijk, de website die verdient aan oplichters beschermt de oplichters terwijl het hier om publiekelijke informatie gaat.

Absoluut dieptriest van jullie, Tweakers. Heel kenmerkend.
Steephh schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:39:
[...]

Als. Je hebt voor je beweringen echter geen enkele onderbouwing en/of bewijs.
* Blue-eagle wijst naar de talloze reviews die al terug gaan tot zeker het jaar 2014

Waar is jouw bewijs dat dit niet zo is?

Waarom ligt de bewijslast bij mij terwijl er honderden negatieve reviews zijn te vinden?

Wat een bizarre wending. In het Engels noemen ze mensen zoals jou "bootlickers". Je kust de voeten van de oplichters die klakkeloos over je heenlopen.
Zoals ik al zei: je leest niets in de shopreviews terug dat mensen hun geld NOOIT terug krijgen; laat dan bij uitstek nu net een reden zijn om een review over te schrijven. En op zijn minst om aangifte voor te doen of aan te kloppen bij een van de aangesloten thuiswinkel-achtige organisaties.
Ja, dat lees je terug in posts zoals dit topic en andere topics. Van mensen die daadwerkelijk de moeite nemen om te omschrijven dat ze hun geld niet terugkrijgen, dat ze liegen, bedriegen, en niet thuis geven als men hun geld terug wil.
Je hebt over massaal contact opnemen met BOOS. Geloof mij maar: die doen eerst aan onderzoek en gaan niet meteen met draaiende camera daar voor de deur staan ook al hoop jij dat wel. ;) En er is ook een verschil tussen een niet geleverde bestelling en je geld (al dan niet laat) terugkrijgen én daadwerkelijke (aantoonbare!!!) misstanden.
BOOS doet dat vaak genoeg aan de hand van wat e-mailtjes.
Je blaast daarnaast nogal hoog van de toren door ook zonder enig bewijs meermaals het woord oplichters te noemen en hebt het zelfs over witwassen / criminele handel. Mocht je het niet weten: laster en smaad zijn potentieel strafbaar:

https://www.iusmentis.com.../smaad-laster-belediging/
Oh, een middagje rechten gestudeerd? De waarschuwing die Tweakers erbij zet in de pricewatch is dan ook "smaad en laster"? Mijn mening is gebaseerd op aantoonbare feiten (leugens -> geldschade -> dus oplichting.) Gezien de vele klachten is het niet zo heel raar om aan te nemen dat ze hun criminele praktijken niet beperken tot talloze oplichterspraktijken naar consumenten toe. Denk je dat ze de eersten zijn?
Denk je er oprecht anders over en heb je allerlei bewijzen die je hier in het topic niet benoemd, waarom doe je dan zelf geen aangifte? Als de door jouw genoemde niet benoemde misstanden daadwerkelijk spelen dan kan men daar mooi onderzoek naar doe. Dat lijkt me effectiever dan je uitspraken in dit topic. ;)
Ik ben geen slachtoffer van ze.

En ik vind het bijzonder dat Tweakers het "doxxen" noemt als de informatie van die CEO gewoon online publiekelijk beschikbaar is. Op hun eigen website, op LinkedIn, via Google, via de KVK.

Lage standaarden om de geldkas te spekken. Helder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
HTT-Thalan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:54:
[...]

Ik wil geenszins beweren dat dit hier aan de hand is, maar een oude gedachte in de vroegere jaren van online reselling is dat zelfs op kost leveren winst is vanuit een concurrentie aspect. Al het geld dat, al dat niet tijdelijk, in jouw organisatie zwerft, wordt niet bij de concurrentie uitgegeven. Dat de strategie niet logisch lijkt kan ook gewoon komen omdat je een verschillend referentiekader hebt.
Die oude gedachte is natuurlijk puur vanuit ondernemersperspectief. Ik dacht dat we in dit topic aan de Consument-kant zaten? Dus je klanten aan het lijntje houden is prima, omdat je hun geld in bezit hebt? Wat??? 8)7

Ja, inderdaad een verschillend referentiekader :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steephh
Blue-eagle schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:02:
[...]

Natuurlijk, de website die verdient aan oplichters beschermt de oplichters terwijl het hier om publiekelijke informatie gaat.

Absoluut dieptriest van jullie, Tweakers. Heel kenmerkend.

[...]

* Blue-eagle wijst naar de talloze reviews die al terug gaan tot zeker het jaar 2014

Waar is jouw bewijs dat dit niet zo is?

Waarom ligt de bewijslast bij mij terwijl er honderden negatieve reviews zijn te vinden?

Wat een bizarre wending. In het Engels noemen ze mensen zoals jou "bootlickers". Je kust de voeten van de oplichters die klakkeloos over je heenlopen.
Natuurlijk vraag ik om bewijs. Jij beweert dat elk jaar!!! honderden mensen hun geld nooit hebben teruggekregen, maar dat volgt simpelweg niet uit de reviews.

Ik hoef ook niet te bewijzen dat het niet zo is. Immers doe ik de bewering niet. Plus ik kan ook niet aantonen dat het niet zo is, moet ik soms alle reviews plaatsen waarin men niet noemt dat men het geld niet heeft terug gekregen?

Dat er negatieve reviews zijn ontken ik ook zeker niet. Duidelijk is dat er al jarenlang van alles misloopt betreffende bestellingen die niet geleverd kunnen worden, communicatie die tergend langzaam is en/of late terugbetalingen. Dat (als bedrijf je zaken niet op orde hebben) is echter een belangrijk verschil met nooit je geld terugkrijgen.

Overigens ben je met je opmerking nu echt op de man bezig, dat is nergens voor nodig en maakt je verhaal ook niet echt sterker. Hou het aub bij inhoudelijke argumenten. ;)
[...]

Ja, dat lees je terug in posts zoals dit topic en andere topics. Van mensen die daadwerkelijk de moeite nemen om te omschrijven dat ze hun geld niet terugkrijgen, dat ze liegen, bedriegen, en niet thuis geven als men hun geld terug wil.

[...]

BOOS doet dat vaak genoeg aan de hand van wat e-mailtjes.
Niet op basis van een aantal mailtjes. Dat kan een aanleiding zijn, waarna uit voldoende aantoonbaar bewijs men kan besluiten er een item over te maken.
Oh, een middagje rechten gestudeerd? De waarschuwing die Tweakers erbij zet in de pricewatch is dan ook "smaad en laster"? Mijn mening is gebaseerd op aantoonbare feiten (leugens -> geldschade -> dus oplichting.) Gezien de vele klachten is het niet zo heel raar om aan te nemen dat ze hun criminele praktijken niet beperken tot talloze oplichterspraktijken naar consumenten toe. Denk je dat ze de eersten zijn?
Het gaat om de beweringen die jij doet, maar niet bewijst. Zomaar zaken ¨bedenken" en deze spuien op het internet kán smaad en laster zijn. Ik zeg enkel: pas daar mee op. Of je hier mee door gaat moet je zelf weten natuurlijk.
Ik ben geen slachtoffer van ze.

En ik vind het bijzonder dat Tweakers het "doxxen" noemt als de informatie van die CEO gewoon online publiekelijk beschikbaar is. Op hun eigen website, op LinkedIn, via Google, via de KVK.

Lage standaarden om de geldkas te spekken. Helder.
Dat iets publiekelijk vindbaar is, maakt niet dat het géén doxxing is. Je lijkt doelbewust met een soort witch-hunt bezig. Nergens voor nodig en ik kan me goed voorstellen dat Tweakers dat niet wil faciliteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Steephh op 02-02-2023 23:26 ]

_@/'

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Neem de oplichters maar meer in bescherming. Dit topic is echt de druppel wat mij betreft, ik laat mijn account in zijn geheel verwijderen hier en dit is mijn laatste reactie.

Wat is Tweakers eindeloos en uitermate geldbelust. Oplichters beschermen, gebruikers keihard naaien. Ik snap echt niet hoe iemand dit kan goedpraten. Tweakers is al jaren een soort VrouwOnline geworden, en niet meer voor IT liefhebbers zoals het ooit was. Teleurstellende artikelen, waardeloze moderators, al jarenlang geen enkele vernieuwing, en dit. Weer dit. Weer MAX ICT beschermen.

Het is op zich verbazingwekkend dat de naam van die shop nog mag worden gebruikt in klachten, en dat men zelfs dat niet weg-modereert. Censuur noem je dat, met geldelijke belangen.

Tweakers verdient aan oplichters.

En dat vind ik vervelend, @Steephh is daar schijnbaar helemaal content mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Al zou je maar met 5% van de door jouw genoemde honderden reviews van één volledig jaar komen waaruit blijkt dat mensen hun geld nooit meer hebben teruggekregen. Maar je komt met niet één review. Waarom vraag ik me dan af. Klopt je uitspraak dan wel?

De vraag aan mij om te bewijzen dat dit niet zo is, is ook bijzonder vreemd. Het is alsof je een uitspraak doet "Pietje is een dief" en dat ik vraag om onderbouwing, maar dat jij dan zegt: "bewijs maar dat hij geen dief is".. Dat gaat natuurlijk niet. :P

Jammer dat je je bij een vraag om onderbouwing / bewijs van je bewering je genoodzaakt voelt om je account te laten verwijderen. Ik had liever gezien dat je je beweringen daadwerkelijk had onderbouwd, dan had ik namelijk mijn ongelijk kunnen toegeven. ;)

Niet zo prettig overigens dat je me nu ook weer woorden in de mond legt. Op de man spelen is echt niet nodig. Ik heb zelf al gezegd wat ik er over wilde zeggen, namelijk dat ik kan me goed voorstellen dat Tweakers geen doxxing wil faciliteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Steephh op 02-02-2023 23:41 ]

_@/'

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe zit het eigenlijk met het wettelijke verbod op nepreviews dat sinds Mei 2022 van kracht is? Er staat namelijk letterlijk: "Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in." Tweakers is een platform, dus het lijkt me dat Tweakers hier ook aan hoort te voldoen. Ik denk dat je flink wat boter op je hoofd moet hebben om te geloven dat de overweldigende positieve reviews van deze nieuwe accounts legitiem zijn.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Freekers schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:40:
Hoe zit het eigenlijk met het wettelijke verbod op nepreviews dat sinds Mei 2022 van kracht is? Er staat namelijk letterlijk: "Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in." Tweakers is een platform, dus het lijkt me dat Tweakers hier ook aan hoort te voldoen. Ik denk dat je flink wat boter op je hoofd moet hebben om te geloven dat de overweldigende positieve reviews van deze nieuwe accounts legitiem zijn.
Interessante vraag! Was zelf nog niet bekend met deze wetgeving, dus dank voor posten!

Maar: zijn de overweldigende hoeveelheid positieve reviews van newbie accounts bij bijvoorbeeld Coolblue dan ook legitiem? Je ziet dat namelijk bij elke webshop terugkomen.

Wellicht iets om een apart topic over te openen? Het gaat namelijk meer over reviews in het algemeen.

My 2 cents: probleem is dat wanneer je eisen gaat stellen aan reviews (bijv. 1000+ karma) dat maar heel weinig mensen eerst 1000 karma bij elkaar gaan farmen om hun negatieve, danwel positieve review te plaatsen.

Wanneer ik zelf twijfel bij een webshop kijk ik toch voornamelijk naar de meest inhoudelijke, zinvolle reacties. Zou imho iedereen moeten doen. Dat geeft voor jezelf een beter beeld dan uit te gaan van een onvolledig, warrig verhaal bij negatieve reviews of korte extreem lovende 'too-good-to-be-true' positieve reacites.

_@/'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat zou goed kunnen maar dat is dus blijkbaar aan Tweakers om te verifiëren, aldus de wet :+

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Smaad als je een waarschuwing zet bij een shopreview van Maxit ict ?
Dat lijkt mij stug.
Kijk eens op elke review site die je kan vinden ( behalve die van Maxit ict zelf ), overal is het super slecht, trustpilot, kieskeurig en ga zo maar door.
Dus van mij mag er een waarschuwing bij dit bedrijf. De 3 sterren bij tweakers is best hoog.

Als je sommige reviews leest is service om te janken

https://www.kiyoh.com/reviews/1045346/max_ict_b_v_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

Wat is dit topic de verkeerde kant op gegaan zeg... Hoezo wordt er uberhaupt gediscussieerd over of MaxICT wel echt 'oplicht' of niet? Iedereen hier weet toch al wat MaxICT is en hoe het werkt? Dit is toch niet het eerste topic hierover? Geen reden om devil's advocate te spelen. Ik snap niet waarom sommigen onder ons hier het zo leuk vinden om altijd maar weer te proberen het tegendeel te bewijzen... Het gaat hier niet om 1 specifieke gebeurtenis of 1 manier van handelen.

Het verbaast me ook niet dat Tweakers zeer stil is. Helaas. Dit duurt ook allemaal weer veel te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Steephh schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:52:
[...]

Interessante vraag! Was zelf nog niet bekend met deze wetgeving, dus dank voor posten!

Maar: zijn de overweldigende hoeveelheid positieve reviews van newbie accounts bij bijvoorbeeld Coolblue dan ook legitiem? Je ziet dat namelijk bij elke webshop terugkomen.

Wellicht iets om een apart topic over te openen? Het gaat namelijk meer over reviews in het algemeen.

My 2 cents: probleem is dat wanneer je eisen gaat stellen aan reviews (bijv. 1000+ karma) dat maar heel weinig mensen eerst 1000 karma bij elkaar gaan farmen om hun negatieve, danwel positieve review te plaatsen.

Wanneer ik zelf twijfel bij een webshop kijk ik toch voornamelijk naar de meest inhoudelijke, zinvolle reacties. Zou imho iedereen moeten doen. Dat geeft voor jezelf een beter beeld dan uit te gaan van een onvolledig, warrig verhaal bij negatieve reviews of korte extreem lovende 'too-good-to-be-true' positieve reacites.
Ik zie bij Coolblue bij veel Newbie reviews staan dat ze tegen beloning of vanwege een winactie geplaatst zijn. Als ik me niet vergis, verloot Coolblue elke maand een aantal cadeaubonnen onder plaatsers van een review. Er zijn wel meer webshops die dat doen, en als dat netjes vermeld wordt bij de review, is daar denk ik ook niet zoveel mis mee.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wild Chocolate schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:24:
[...]

Ik zie bij Coolblue bij veel Newbie reviews staan dat ze tegen beloning of vanwege een winactie geplaatst zijn. Als ik me niet vergis, verloot Coolblue elke maand een aantal cadeaubonnen onder plaatsers van een review. Er zijn wel meer webshops die dat doen, en als dat netjes vermeld wordt bij de review, is daar denk ik ook niet zoveel mis mee.
Het zou wel fijn zijn als je de winacties uit de score en het overzicht kon filteren. Het is bijna allemaal happy, happy, joy, joy van een paar regels. Vind het weinig toegevoegde waarde hebben. Als je ze er bij Coolblue uit filtert zou ik verwachten dat de score flink daalt. Dat is ook de drijvende kracht voor CoolBlue en anderen, als er iets te winnen valt zijn mensen nu eenmaal nagenoeg altijd positief om hun winkansen te vergroten. Het kost peanuts, en je krijgt er enorm veel reclame voor terug.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steephh
GTX404 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:33:
Wat is dit topic de verkeerde kant op gegaan zeg... Hoezo wordt er uberhaupt gediscussieerd over of MaxICT wel echt 'oplicht' of niet? Iedereen hier weet toch al wat MaxICT is en hoe het werkt? Dit is toch niet het eerste topic hierover? Geen reden om devil's advocate te spelen. Ik snap niet waarom sommigen onder ons hier het zo leuk vinden om altijd maar weer te proberen het tegendeel te bewijzen... Het gaat hier niet om 1 specifieke gebeurtenis of 1 manier van handelen.

Het verbaast me ook niet dat Tweakers zeer stil is. Helaas. Dit duurt ook allemaal weer veel te lang.
Natuurlijk wordt er gediscussieerd of MaxICT wel echt 'oplicht' of niet. Want alleen Pietje en Jantje die roepen (maar niet bewijzen) dát MaxICT aan het oplichten is, maakt het nog geen inhoudelijk bewijs. ;) Het leuk vinden om het tegendeel te bewijzen? Nee absoluut niet, maar het lijkt wel nodig te zijn omdat mensen het blijkbaar absoluut niet nodig vinden om ondersteunend bewijs mee te leveren, alleen roepen is voor hen al genoeg.

Wat ik vooral de verkeerde kant op vind gaan is dat mensen zonder enig inhoudelijk bewijs allerlei zaken roepen. En als je vervolgens vraagt om argumentatie of onderbouwing men zich gelijk distantieert van de inhoud en gaat flamen om toch het gelijk proberen te krijgen. In het vorige topic zag je het ook, mensen die helemaal doorslaan in de heksenjacht.

Bespreek >hier< vooral de inhoud en aangetoonde misstanden. Maar hou het daarbij, want aangedikte verzonnen verhalen dragen 0 bij aan de inhoudelijke discussie ;)

je is niet jij GTX404, maar de Tweaker in het algemeen, voor de duidelijkheid :)

_@/'

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Znorkus
Drardollan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:01:
[...]

[...]

Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. Waren we nog steeds een community van techliefhebbers, dan vlogen ze er vijf jaar geleden al uit, zonder er nog tweemaal over na te denken. Omdat ze de sfeer verzieken, punt, en niks juridische grond of gelijke behandeling of belangen : wegwezen, we zijn klaar met jullie. Gewoon, omdat we het zat zijn. Maar dat gebeurt inderdaad niet. De community is er nog wel, maar zoals je zegt vooral in de nostalgische gevoelens van oudere leden, en veel minder in de wijze van management. Die wordt uit zakelijke overwegingen gestuurd, en dan hou je hoogstens iets als een incorrecte feed over waar je ze op mag aanspreken, want dat klopt dan aantoonbaar niet met de afspraken.

Ik denk dat we er dan wel uit zijn, van mij mag het topic dan ook dicht. Communitygevoel beleven doen we dan wel thuis of met vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Znorkus schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:30:
[...]

Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. Waren we nog steeds een community van techliefhebbers, dan vlogen ze er vijf jaar geleden al uit, zonder er nog tweemaal over na te denken. Omdat ze de sfeer verzieken, punt, en niks juridische grond of gelijke behandeling of belangen : wegwezen, we zijn klaar met jullie. Gewoon, omdat we het zat zijn. Maar dat gebeurt inderdaad niet.
Niet lullig bedoeld, maar de realiteit is nu eenmaal dat Tweakers (ook zonder DPG) en al heel erg lang een bedrijf is met commerciele belangen. En bij die commerciele belangen behoren contracten. En bij die contracten horen verplichtingen over en weer. Zonder wederhoor, overleg, verbetervoorstellen en wat daar ook bij hoort zomaar een contract verbreken is geen optie.

Als dat wel een optie is, ben je voor elke Pricewatchpartner simpelweg onberekenbaar. Geen bedrijf dat er dan nog mee in zee wil, laat staan voor een significant bedrag.
De community is er nog wel, maar zoals je zegt vooral in de nostalgische gevoelens van oudere leden, en veel minder in de wijze van management. Die wordt uit zakelijke overwegingen gestuurd, en dan hou je hoogstens iets als een incorrecte feed over waar je ze op mag aanspreken, want dat klopt dan aantoonbaar niet met de afspraken.
Dat vind ik, zeker op het forum, niet terecht. Ik vind dat er genoeg niet goed gaat, maar er wordt echt wel heel veel belang gehecht aan en geinvesteerd in de community.
Ik denk dat we er dan wel uit zijn, van mij mag het topic dan ook dicht. Communitygevoel beleven doen we dan wel thuis of met vrienden.
Tijd is gratis, en meer heb je niet nodig tot er een antwoord is.

[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 06-02-2023 16:56 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

GTX404 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:33:
Ik kan me voorstellen dat WoutF zich als hoofdredacteur hier niet persoonlijk mee bezighoudt, maar wellicht dat onze community manager @Moonsugar ons meer kan vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Freekers schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:05:
[...]

Ik kan me voorstellen dat WoutF zich als hoofdredacteur hier niet persoonlijk mee bezighoudt, maar wellicht dat onze community manager @Moonsugar ons meer kan vertellen?
Maar... maar... hoezo is Tweakers stil? Wat moet er nog gezegd worden?

MaxICT is een prutwinkel, shopreviews laten dat zien. Als er aantoonbaar fraude gepleegd wordt zal dat wel aangepakt worden (en ja, het stinkt aan alle kanten, lijkt er op dat ze bij de paar klanten waar het goed gelopen is opbellen om een review te laten plaatsen... maar, bewijzen zal niet te doen zijn).

Daarnaast hebben ze een tijd in de PW gestaan met veel produkten die ze niet zelf op voorraad hadden, maar bij een externe leverancier zouden liggen - en vaak werden de beloofde 24-uur levertijden niet gehaald. Toen dat structureel bleek te zijn heeft Tweakers afspraken gemaakt dat men enkel eigen voorraad in de PW mocht plaatsen. Tot nu toe is dat redelijk goed gegaan, echter twee keer is er per ongeluk of expres een foutje gemaakt waardoor ineens alle produkten weer in de PW stonden. Dat is hier gemeld, is actie op ondernomen en is weer gecorrigeerd.

Hoeveel meer moet er dan nog gedaan worden? Hoeveel meer zou Tweakers.net nog moeten reageren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

vanaalten schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:17:
Maar... maar... hoezo is Tweakers stil? Wat moet er nog gezegd worden?

(...)

Hoeveel meer moet er dan nog gedaan worden? Hoeveel meer zou Tweakers.net nog moeten reageren?
Nou, ik ben met name benieuwd naar de visie van Tweakers.net omtrent het wettelijke verbod op nepreviews dat sinds Mei 2022 van kracht is. Er staat namelijk letterlijk: "Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in." Tweakers is een platform, dus het lijkt me dat Tweakers hier ook aan hoort te voldoen, maar ik hoor liever van Tweakers.net zelf hoe zij dit zien (en dan met name in relatie tot de vele 5 sterren reviews van nieuwe 'burner' accounts). DPG Media heeft vast een juridische afdeling die dat tot in de puntjes heeft uitgezocht. Alleen jammer dat er complete radiostilte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Freekers schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Nou, ik ben met name benieuwd naar de visie van Tweakers.net omtrent het wettelijke verbod op nepreviews dat sinds Mei 2022 van kracht is. Er staat namelijk letterlijk: "Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in." Tweakers is een platform, dus het lijkt me dat Tweakers hier ook aan hoort te voldoen, maar ik hoor liever van Tweakers.net zelf hoe zij dit zien (en dan met name in relatie tot de vele 5 sterren reviews van nieuwe 'burner' accounts). DPG Media heeft vast een juridische afdeling die dat tot in de puntjes heeft uitgezocht. Alleen jammer dat er complete radiostilte is.
Ik heb hier nog eens over zitten lezen, maar volgens mij gaat het in deze helemaal niet over reviews over webshops, maar over productreviews. Kijk je naar jouw link van de Rijksoverheid dan zie je dat ook daar terug:
Verkopers moeten bovendien de consument gaan informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.
en
Consumentenbeoordelingen moeten door handelaren eerst op echtheid worden gecontroleerd, voordat deze mogen worden geplaatst als recensie of aanbeveling.
Denk dan aan productreviews bij de webshop zelf.

_@/'

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Ik had gezegd dat ik mij zou melden als er een update was, dus hier ben ik weer :)

In feite zijn er twee aspecten aan deze discussie: 1) Hoe gaan we om met shops die informatie in hun feed hebben die niet klopt 2) Hoe gaan we om met shops die slechte reviews krijgen en/of shops die hun gebruikers vragen een review achter te laten. Beide punten komen terug in dit topic over Max ICT en hoewel zij misschien de bekendste shop zijn waarbij dit speelt, zijn ze natuurlijk niet de enige. Feed-fouten en dropshipments komen bij heel veel shops voor en klanten mailen met de vraag of ze een review willen achterlaten is de normaalste zaak van de wereld.

Laat ik beginnen bij punt 1. De informatie die shops in hun feed zetten over leverbaarheid en prijzen moet kloppen. Bij shops met duizenden producten kan het altijd voorkomen dat het laatste exemplaar net verkocht is, of er een prijsfoutje in staat, maar in de basis moet het kloppen. Dit gaat vaak mis als er met een groot netwerk van distributiecentra en dropshipping wordt gewerkt, die hun voorraad niet zo nauw bijhouden. Dit is vooral waar we het de laatste tijd met Max ICT over hebben gehad. Onze positie tot nu toe was dat we alleen producten uit hun eigen magazijn in de feed wilde zien.

De laatste weken zijn er gesprekken geweest en Max ICT heeft laten zien hoe ze nu werken met tiers van leveranciers. Naast hun eigen voorraad hebben ze Tier A-producten die vergelijkbaar moeten zijn aan hun eigen voorraad. Ze gebruiken die Tier A-feed al enige tijd om producten via Bol.com aan te bieden en onder de naam Bol Plaza waren ze dus ook al in de Pricewatch beschikbaar. Daar hebben we geen negatieve reacties op gehad en ook bij Bol zijn ze behoorlijk streng op dit soort dingen. Daarom hebben we Max ICT toestemming gegeven om per 15 maart hun Tier A-feed richting de Pricewatch aan te zetten. Er zal tweewekelijks contact zijn tussen Tweakers en Max ICT om dit te monitoren.

Dan punt 2) de shopreviews. Die zijn er voor een reden. Wij hebben niet de intentie om voor onze gebruikers te bepalen bij welke shops ze wel en niet mogen kopen. Shops die zeer agressief inzetten op lage prijzen, hebben logischerwijs minder budget voor aftersales en zullen daar minder goed op scoren. Dat is een afweging voor hen en ook een afweging voor gebruikers. Als jij voor de laagste prijs wilt gaan en de gok wilt nemen, dan is dat aan jou. De sterrenrating van een shop geeft daarbij een indicatie van of je op je hoede moet zijn en de reviews zelf geven je meer informatie over hoe die rating tot stand komt. Dat Max ICT klanten vraagt een review te schrijven is zoals gezegd niet gek. Als we opeens alle shops zouden weren die dat doen, dan blijft er geen compleet prijsoverzicht meer over. Dit is dan ook de hoofdreden dat we een tijdje terug een shopfilter hebben gebouwd, je natuurlijk kunt filteren op shopscore en je bij de reviews ziet of ze van een nieuwe gebruiker zijn.

Ik weet dat sommigen van jullie zullen denken ‘waarom schoppen ze jullie niet gewoon uit de Pricewatch als zoveel mensen klagen’. Omdat we beleid niet willen maken op basis van emotie. Als we Max ICT uit de Pricewatch zouden zetten, dan moeten we dat ook doen voor andere shops die slecht beoordeeld worden. Als ik even kijk naar shops die een lagere rating hebben dan Max ICT, dan zitten daar namen tussen als Amazon, Samsung, Microsoft, MediaMarkt, T-Mobile en Vodafone. Ik hoop dat jullie het met mij eens zijn dat de Pricewatch als vergelijker niet compleet is als je zulke grote namen niet erbij hebt.

Ondertussen zijn we aan het kijken hoe we beter grip kunnen krijgen op shops waarvan de feeds niet kloppen, want zoals gezegd is dit echt niet enkel een Max ICT-probleem. De tijd die de afgelopen periode is gestoken in contact en discussie met Max ICT valt niet op te schalen naar de rest van de Pricewatch, dus daar zullen we iets op moeten verzinnen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Znorkus
We zullen het nooit eens worden denk ik, Wout ;-)

"Shops die zeer agressief inzetten op lage prijzen, hebben logischerwijs minder budget voor aftersales en zullen daar minder goed op scoren."

Het is geen kwestie van 'minder budget' en daardoor minder goede scores op aftersales. Hoe kom je daar nou toch bij Wout. Daar gaat het echt niet over. Niemand verwacht van AliExpress om meteen een nederlands sprekende dame aan de lijn te hebben. Dat is niet waar dit over gaat.

MaxIct liegt over de voorraadstatus
MaxIct liegt over de levertermijn
MaxIct liegt over de verzending
MaxIct liegt over de verantwoordelijkheid voor de levering.
(bron)

Ik heb m'n ouwe plaatje uit het 2015-topic maar ff up-to-date-gemaakt t/m het komende jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQnAIHHA79wtxr-mbUl87ddpg3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dXp4KDModJDrpGu5s7q4GRSQ.png?f=user_large

Geniet van de 'complete' pricewatch allemaal ;-) Tweakertjes van de toekomst: lekker bestellen bij MaxICT, mooi groen kleurtje, bovenaan de lijst, veel 5 sterrenreviews, een superactieve 'Ruben', wat wil je nog meer? ;-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Robin8821
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-09 18:13
Na aanleiding van deze discussie is wat reviews gaan lezen, maar ligt het aan mij, of krijgen jullie ook Chat.ai gedachtes bij deze manier van schrijven? gewoon 2 uitgeplukt voor voorbeeld:
Algemeen
Om een bestelling bij MAX-ICT te kunnen plaatsen moet je wel een volhouder zijn. Bestellen is bepaald niet eenvoudig. De laptop werd vervolgens keurig verpakt, en ook snel geleverd. Over de laptop ben ik tot nu toe uitermate tevreden.

Verzending
De laptop is keurig verpakt, en werd door een koerier de volgende dag geleverd. Dat is snel.

Klantenservice
Vandaag een telefoontje gehad van MAX-ICT. Verteld dat alles in orde is, en dat ik dik tevreden ben. Ook verteld dat bestellen niet eenvoudig is, en dat je wel een volhouder moet zijn.
Algemeen
Het bestelproces zit in elkaar op een manier die je heden ten dage mag verwachten van een serieuze webshop. Daar is verder geen kritiek op te leveren voor zover ik kan beoordelen. Via de pricewatch heb ik gezocht naar de producten die ik nodig had (Seagate Exos schijven) en MaxICT kon deze snel leveren voor een competatieve prijs.

Verzending
Het pakket met de schijven was netjes verpakt in een kartonnen doos die voorzien was van tape met de tekst Fragile/Breekbaar. De disks waren afzonderlijk gewikkeld in noppenfolie en de ruimte in de doos was verder aangevuld met wat luchtzakjes. Dat zag er allemaal goed uit en de DPD heeft de doos in goede orde bij mij weten te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Robin8821 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:23:
Na aanleiding van deze discussie is wat reviews gaan lezen, maar ligt het aan mij, of krijgen jullie ook Chat.ai gedachtes bij deze manier van schrijven? gewoon 2 uitgeplukt voor voorbeeld:

[...]

[...]
Kan natuurlijk nog zijn dat iemand anders ze heeft geplaatst om Max te trollen, kan me namelijk niet voorstellen dat ze zelf zoiets zouden laten plaatsen.
Fake reviews staan er echter al jaren bij en werden tenminste in het verleden dan wel weer verwijderd uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
WoutF schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:51:
Ik had gezegd dat ik mij zou melden als er een update was, dus hier ben ik weer :)

In feite zijn er twee aspecten aan deze discussie: 1) Hoe gaan we om met shops die informatie in hun feed hebben die niet klopt 2) Hoe gaan we om met shops die slechte reviews krijgen en/of shops die hun gebruikers vragen een review achter te laten. Beide punten komen terug in dit topic over Max ICT en hoewel zij misschien de bekendste shop zijn waarbij dit speelt, zijn ze natuurlijk niet de enige. Feed-fouten en dropshipments komen bij heel veel shops voor en klanten mailen met de vraag of ze een review willen achterlaten is de normaalste zaak van de wereld.

Laat ik beginnen bij punt 1. De informatie die shops in hun feed zetten over leverbaarheid en prijzen moet kloppen. Bij shops met duizenden producten kan het altijd voorkomen dat het laatste exemplaar net verkocht is, of er een prijsfoutje in staat, maar in de basis moet het kloppen. Dit gaat vaak mis als er met een groot netwerk van distributiecentra en dropshipping wordt gewerkt, die hun voorraad niet zo nauw bijhouden. Dit is vooral waar we het de laatste tijd met Max ICT over hebben gehad. Onze positie tot nu toe was dat we alleen producten uit hun eigen magazijn in de feed wilde zien.

De laatste weken zijn er gesprekken geweest en Max ICT heeft laten zien hoe ze nu werken met tiers van leveranciers. Naast hun eigen voorraad hebben ze Tier A-producten die vergelijkbaar moeten zijn aan hun eigen voorraad. Ze gebruiken die Tier A-feed al enige tijd om producten via Bol.com aan te bieden en onder de naam Bol Plaza waren ze dus ook al in de Pricewatch beschikbaar. Daar hebben we geen negatieve reacties op gehad en ook bij Bol zijn ze behoorlijk streng op dit soort dingen. Daarom hebben we Max ICT toestemming gegeven om per 15 maart hun Tier A-feed richting de Pricewatch aan te zetten. Er zal tweewekelijks contact zijn tussen Tweakers en Max ICT om dit te monitoren.

Dan punt 2) de shopreviews. Die zijn er voor een reden. Wij hebben niet de intentie om voor onze gebruikers te bepalen bij welke shops ze wel en niet mogen kopen. Shops die zeer agressief inzetten op lage prijzen, hebben logischerwijs minder budget voor aftersales en zullen daar minder goed op scoren. Dat is een afweging voor hen en ook een afweging voor gebruikers. Als jij voor de laagste prijs wilt gaan en de gok wilt nemen, dan is dat aan jou. De sterrenrating van een shop geeft daarbij een indicatie van of je op je hoede moet zijn en de reviews zelf geven je meer informatie over hoe die rating tot stand komt. Dat Max ICT klanten vraagt een review te schrijven is zoals gezegd niet gek. Als we opeens alle shops zouden weren die dat doen, dan blijft er geen compleet prijsoverzicht meer over. Dit is dan ook de hoofdreden dat we een tijdje terug een shopfilter hebben gebouwd, je natuurlijk kunt filteren op shopscore en je bij de reviews ziet of ze van een nieuwe gebruiker zijn.

Ik weet dat sommigen van jullie zullen denken ‘waarom schoppen ze jullie niet gewoon uit de Pricewatch als zoveel mensen klagen’. Omdat we beleid niet willen maken op basis van emotie. Als we Max ICT uit de Pricewatch zouden zetten, dan moeten we dat ook doen voor andere shops die slecht beoordeeld worden. Als ik even kijk naar shops die een lagere rating hebben dan Max ICT, dan zitten daar namen tussen als Amazon, Samsung, Microsoft, MediaMarkt, T-Mobile en Vodafone. Ik hoop dat jullie het met mij eens zijn dat de Pricewatch als vergelijker niet compleet is als je zulke grote namen niet erbij hebt.

Ondertussen zijn we aan het kijken hoe we beter grip kunnen krijgen op shops waarvan de feeds niet kloppen, want zoals gezegd is dit echt niet enkel een Max ICT-probleem. De tijd die de afgelopen periode is gestoken in contact en discussie met Max ICT valt niet op te schalen naar de rest van de Pricewatch, dus daar zullen we iets op moeten verzinnen.
Dank voor de opvolging en het duidelijke bericht! Mag ook worden gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin8821
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-09 18:13
JohanNL schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:41:
[...]

Kan natuurlijk nog zijn dat iemand anders ze heeft geplaatst om Max te trollen, kan me namelijk niet voorstellen dat ze zelf zoiets zouden laten plaatsen.
Fake reviews staan er echter al jaren bij en werden tenminste in het verleden dan wel weer verwijderd uiteindelijk.
De reviews zijn verder wel postief, met 5 sterren. Dus dat zou wel gek zijn voor een troll toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:29
Grappig om te zien dat blijkbaar een omslag is geweest na 7 februari met bijna alleen maar newbie's met positieve reviews bij MaxICT. Weer een nieuwe batch aangeschreven met het verzoek om positieve reviews te schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Robin8821 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:46:
[...]

De reviews zijn verder wel postief, met 5 sterren. Dus dat zou wel gek zijn voor een troll toch ?
Juist daarom, want iedereen die weet wie/wat Maxict is weet dat het zeker geen ' 5 sterren shop ' is en een 5 sterren review eigenlijk niet kan.
Maar naast alle kritieke en 1 sterren reviews hebben ze dan toch een aantal 5 sterren reviews, van dit soort die jij uitlicht bijvoorbeeld, wat overduidelijk nep/bot reviews zijn.
Dat is op zich best wel grappig, dat ze dan enkel positieve reviews kunnen krijgen van bots, dat beeld ontstaat hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:54
Wellicht is het al eens elders besproken; maar zou je dan ook niet een shopfilter moeten hebben met een minimum hoeveelheid karma? Dat je alleen reviews in de beoordelingen worden meegeteld met meer dan X karma? Dan vallen alle botjes met ~0 karma vrij snel af.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

Freeaqingme schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:18:
Wellicht is het al eens elders besproken; maar zou je dan ook niet een shopfilter moeten hebben met een minimum hoeveelheid karma? Dat je alleen reviews in de beoordelingen worden meegeteld met meer dan X karma? Dan vallen alle botjes met ~0 karma vrij snel af.
Mm waar wat als er een winactie bij willekeurige webshop, en je als newbie iets plaatst om mee te kunnen doen. Zou ik ook boos worden op tweakers als ze opeens eisen gaan stellen. En ik mn mn kans om mee te doen misloop.

Wel zou ik alle reviews bij maxict even door een screening gooien bij nieuwe accounts. Zoveel reviews zijn het nou ook weer niet.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:54
mrc4nl schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Mm waar wat als er een winactie bij willekeurige webshop, en je als newbie iets plaatst om mee te kunnen doen. Zou ik ook boos worden op tweakers als ze opeens eisen gaan stellen. En ik mn mn kans om mee te doen misloop.
Ik bedoelde niet als eis voor het plaatsen van een review. Die mag wat mij betreft iedereen plaatsen. Maar wel dat als je shops gaat vergelijken, we bijvoorbeeld zouden kunnen zeggen dat we de rating enkel willen baseren op stemmen die van accounts komen met >X karma. Dus dan kan nog steeds iedereen z'n review plaatsen, zou - lijkt me - X standaard op 0 staan, maar kunnen individuele gebruikers die een specifieker beeld willen hebben bijv. alle reviews van mensen met een karma van <500 kunnen negeren.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Sethro schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:46:
[...]
Dank voor de opvolging en het duidelijke bericht! Mag ook worden gezegd.
En hier sluit ik me ondanks mij kritische nooit zeker bij aan!
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.