[iOS en iPadOS 26] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23
Commendatore schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:50:
Niet meer dan eerder in vergelijkbare situaties, is mijn indruk, maar natuurlijk wel meer dan wanneer het ding gewoon in mijn broekzak zit.

Ik vraag me ook af of een slechte internetverbinding op dat moment niet een rol heeft gespeeld, want bij het grootste deel ging het om foto's die ik in musea had genomen. Volgens mij zat er geen enkele foto bij die buiten gemaakt was.
Ik heb dat synchen ingesteld op enkel via wifi. Als je goed wat foto’s neemt, dan vreet dat toch wat data weg.

Dus op vakantie gebeurt dat ‘s avonds wel.

En doorgaans laad ik dan ook de foto’s van mijn grote camera naar mijn telefoon op ipad, en dan zijn die foto’s een paar uur later ook veilig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als ik dit instel op puur WiFi, dan kom ik via mobiele data ook niet meer bij de foto’s die niet lokaal staan en dat is dan ook weer niet zo handig.

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:42
Commendatore schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:50:
Niet meer dan eerder in vergelijkbare situaties, is mijn indruk, maar natuurlijk wel meer dan wanneer het ding gewoon in mijn broekzak zit.

Ik vraag me ook af of een slechte internetverbinding op dat moment niet een rol heeft gespeeld, want bij het grootste deel ging het om foto's die ik in musea had genomen. Volgens mij zat er geen enkele foto bij die buiten gemaakt was.
Maar verbruikt een iCloud abonnement / synchronisatie over het algemeen veel batterij ?

Ik heb sinds kort ook een abonnement maar lijkt net of dit wat sneller gaat (upload niks naar de cloud )

Of het komt door iOS 26 ?

Want synchronisatie wordt toch alleen gedaan wanneer er gebruik van wordt gemaakt foto’s bestanden berichten enzovoort ?

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:43
MarioMark1541 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:06:
[...]

Maar verbruikt een iCloud abonnement / synchronisatie over het algemeen veel batterij ?
Nee.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-03 08:20
De contacten en phone apps zijn nog steeds vol met bugs bij mij.

Ik heb vijf favorieten. Als ik de onderste in de lijst verwijder door te swipen naar links, verdwijnt de een-na-laatste. Idem met andere contacten in de lijst. De eerste kan ook niet verwijderd worden hierdoor.

De issue met de ghost contacten, die geen informatie hebben behalve en naam, maar niet aan te vullen of verwijderen zijn is ook nog niet opgelost.

• DNN!S
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:02:

De issue met de ghost contacten, die geen informatie hebben behalve en naam, maar niet aan te vullen of verwijderen zijn is ook nog niet opgelost.
Zouden die ghost contacten misschien in Exchange kunnen staan? Daarmee heb ik wel eens vergelijkbare issues gehad.

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:37
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:02:
De contacten en phone apps zijn nog steeds vol met bugs bij mij.

Ik heb vijf favorieten. Als ik de onderste in de lijst verwijder door te swipen naar links, verdwijnt de een-na-laatste. Idem met andere contacten in de lijst. De eerste kan ook niet verwijderd worden hierdoor.

Z'n spook contact heb ik toevallig ook, ik heb alleen een nummer onderaan staan.
Deze is totaal niet aan te vullen, en als ik het wel doet, maakt die een nieuw contact.
Verwijder ik die dan blijft het nummer onderaan ook staan weer, als spook contact.

Heb nog niet gekeken of ik hem via de webpagina van Icloud weg krijg.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 22:29
Zijn alle hedendaagse mobiele OS-sen zo omslachtig en inconsequent als iOS tegenwoordig is? Ik merk al een tijdje dat ik iOS omslachtig vind worden. Ik ben aardig wat versies van iOS gewend, gebruik prive een iPhone 6s met iOS 15 (ja echt) en voor werk iOS 26, tot voor kort 18. Voorbeelden : flitser bij het maken van een foto aan/uit zetten (18 of 26, weet even niet zeker), je moet eerst bovenaan iets aantikken, dan verschijnt onderaan een menuutje, daar moet je iets selecteren, dan weer omhoog swipen… in iOS 15 tik je de flitser aan, kies je aan/uit of auto, klaar. Daarnaast, als je burst-foto’s wil maken moet je tegenwoordig eerst de rode knop indrukken en naar links slepen. Houd je alleen de knop ingedrukt, dan wordt het een filmpje. Dat laatste kan ik nog snappen, maar een verborgen optie zoals het naar links slepen terwijl je de knop ingedrukt houdt vind ik behoorlijk onduidelijk. Voice recordings exporteren? Alleen via AirDrop. Daarin alles selecteren? Kan niet. De selectie die je net geairdropt hebt verwijderen? Selecteer alles maar opnieuw. Het zijn maar een paar voorbeelden.
Dan iOS 26 specifiek : echt in ieder scherm zit een zoek of selecteer functie op een andere plek. Soms krijg je ook als je op de drie puntjes drukt één optie, die ook makkelijk direct op het scherm had gepast. Er verspringt van alles en het werkt behoorlijk vertragen.
Nogmaals, ik heb de meeste iOS versies wel gezien en kan best aan een verandering wennen, maar ik vind het al een tijdje niet prettig meer werken.
De iPhone 6s moet toch eens vervangen worden en ik vraag me eigenlijk af : zijn er mobiele OS-sen die minder omslachtig en meer intuïtief werken dan iOS? Ik vraag specifiek niet om een OS waar minder mee kan en dus simpeler werkt. Gewoon alle functies zonder al te veel gedoe.

• Carlos0_0
Dancing_Animal schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:20:
Zijn alle hedendaagse mobiele OS-sen zo omslachtig en inconsequent als iOS tegenwoordig is? Ik merk al een tijdje dat ik iOS omslachtig vind worden. Ik ben aardig wat versies van iOS gewend, gebruik prive een iPhone 6s met iOS 15 (ja echt) en voor werk iOS 26, tot voor kort 18. Voorbeelden : flitser aan/uit zetten (18 of 26, weet even niet zeker), je moet eerst bovenaan iets aantikken, dan verschijnt onderaan een menuutje, daar moet je iets selecteren, dan weer omhoog swipen… in iOS 15 tik je de flitser aan, kies je aan/uit of auto, klaar. Daarnaast, als je burst-foto’s wil maken moet je tegenwoordig eerst de rode knop indrukken en naar links slepen. Houd je alleen de knop ingedrukt, dan wordt het een filmpje. Dat laatste kan ik nog snappen, maar een verborgen optie zoals het naar links slepen terwijl je de knop ingedrukt houdt vind ik behoorlijk onduidelijk. Voice recordings exporteren? Alleen via AirDrop. Daarin alles selecteren? Kan niet. De selectie die je net geairdropt hebt verwijderen? Selecteer alles maar opnieuw. Het zijn maar een paar voorbeelden.
Dan iOS 26 specifiek : echt in ieder scherm zit een zoek of selecteer functie op een andere plek. Soms krijg je ook als je op de drie puntjes drukt één optie, die ook makkelijk direct op het scherm had gepast. Er verspringt van alles en het werkt behoorlijk vertragen.
Nogmaals, ik heb de meeste iOS versies wel gezien en kan best aan een verandering wennen, maar ik vind het al een tijdje niet prettig meer werken.
De iPhone 6s moet toch eens vervangen worden en ik vraag me eigenlijk af : zijn er mobiele OS-sen die minder omslachtig en meer intuïtief werken dan iOS? Ik vraag specifiek niet om een OS waar minder mee kan en dus simpeler werkt. Gewoon alle functies zonder al te veel gedoe.
IOS26 flitsers aan zetten, en naar mijn idee moet dit op IOS15 of 18 ook al.
Je moet eerst het menu van boven naar benen slepen(Geen idee hoe dat heet), om je icoontjes wifi etc te zien en je zaklamp ook(Dus niet klikken).
Dan druk je op de zaklamp en hup meteen aan, dus 1 slide naar benen en 1 klik.

Je kan hem uiteraard daarna feller zetten, als je dat wil. Of gewoon zo laten(Je hoeft niet iets te doen).

• Dancing_Animal
Carlos0_0 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:30:
[...]

IOS26 flitsers aan zetten, en naar mijn idee moet dit op IOS15 of 18 ook al.
Je moet eerst het menu van boven naar benen slepen(Geen idee hoe dat heet), om je icoontjes wifi etc te zien en je zaklamp ook(Dus niet klikken).
Dan druk je op de zaklamp en hup meteen aan, dus 1 slide naar benen en 1 klik.

Je kan hem uiteraard daarna feller zetten, als je dat wil. Of gewoon zo laten(Je hoeft niet iets te doen).
Ik heb mijn tekst even aangepast. Ik bedoelde de flitser voor gebruik tijdens het maken van een foto, niet om te gebruiken als zaklamp.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:17
Zijn alle hedendaagse mobiele OS-sen zo omslachtig en inconsequent als iOS tegenwoordig is? Ik merk al een tijdje dat ik iOS omslachtig vind worden. Ik ben aardig wat versies van iOS gewend, gebruik prive een iPhone 6s met iOS 15 (ja echt) en voor werk iOS 26, tot voor kort 18. Voorbeelden : flitser bij het maken van een foto aan/uit zetten (18 of 26, weet even niet zeker), je moet eerst bovenaan iets aantikken, dan verschijnt onderaan een menuutje, daar moet je iets selecteren, dan weer omhoog swipen… in iOS 15 tik je de flitser aan, kies je aan/uit of auto, klaar. Daarnaast, als je burst-foto’s wil maken moet je tegenwoordig eerst de rode knop indrukken en naar links slepen. Houd je alleen de knop ingedrukt, dan wordt het een filmpje. Dat laatste kan ik nog snappen, maar een verborgen optie zoals het naar links slepen terwijl je de knop ingedrukt houdt vind ik behoorlijk onduidelijk. Voice recordings exporteren? Alleen via AirDrop. Daarin alles selecteren? Kan niet. De selectie die je net geairdropt hebt verwijderen? Selecteer alles maar opnieuw. Het zijn maar een paar voorbeelden.
Die flitser is gewoon een knopje? Als ik die aanklik wissel ik tussen aan/uit/auto. iOS26.

Exporteren vanuit de Dictafoon (ja het staat in het Nederlands :+ ) kan toch gewoon overal naar toe? Mail, Whatsapp, Bestanden etc.

Zucht...

• Dancing_Animal
SgtElPotato schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Die flitser is gewoon een knopje? Als ik die aanklik wissel ik tussen aan/uit/auto. iOS26.

Exporteren vanuit de Dictafoon (ja het staat in het Nederlands :+ ) kan toch gewoon overal naar toe? Mail, Whatsapp, Bestanden etc.
Flitser (18 of 26, ik weet niet zeker) is eerst bovenaan iets aantikken, dan verschijnt er onderaan een menu, daarna moet je weer iets terugswipen ofzo.
Mijn dictafoon heeft duizenden opnamen. Die wil ik naar macos overzetten. Je kunt selecteren door er een te selecteren en vast te houden en naar beneden te swipen, maar na AirDrop ben je de selectie kwijt. Je kunt ook niet alles in één keer selecteren zoals bij foto’s. De juiste opnamen selecteren om weg te gooien van de iPhone moet later weer apart gebeuren. In tegenstelling tot het airdroppen bij Foto’s. Als op de Mac er al bestanden met dezelfde naam bestaan, past ie zelf de nummering aan (ok, macos ding). Als je de voice recorder / dictafoon op de Mac zou gebruiken om over te zetten laat ie de opnamen via iCloud sync wel zien, maar kun je ze alleen stuk voor stuk opslaan en klopt de datum en tijd van opname weer niet.

• SgtElPotato
Dancing_Animal schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:27:
[...]

Flitser (18 of 26, ik weet niet zeker) is eerst bovenaan iets aantikken, dan verschijnt er onderaan een menu, daarna moet je weer iets terugswipen ofzo.
Mijn dictafoon heeft duizenden opnamen. Die wil ik naar macos overzetten. Je kunt selecteren door er een te selecteren en vast te houden en naar beneden te swipen, maar na AirDrop ben je de selectie kwijt. Je kunt ook niet alles in één keer selecteren zoals bij foto’s. De juiste opnamen selecteren om weg te gooien van de iPhone moet later weer apart gebeuren. In tegenstelling tot het airdroppen bij Foto’s. Als op de Mac er al bestanden met dezelfde naam bestaan, past ie zelf de nummering aan (ok, macos ding). Als je de voice recorder / dictafoon op de Mac zou gebruiken om over te zetten laat ie de opnamen via iCloud sync wel zien, maar kun je ze alleen stuk voor stuk opslaan en klopt de datum en tijd van opname weer niet.
Die flitser, iig in iOS 26, kun je gewoon meteen uit/aan/auto zetten. Je kunt ook het menu openen waardoor je meer opties krijgt.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met het selecteren. Als ik in de app op 'Selecteer' klik kan ik daarna gewoon alles selecteren (oke niet met een knop) maar wel door met 2 vingers te swipen naar beneden over de lijst heen.

Zucht...

• Dancing_Animal
SgtElPotato schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:44:
[...]

Die flitser, iig in iOS 26, kun je gewoon meteen uit/aan/auto zetten. Je kunt ook het menu openen waardoor je meer opties krijgt.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met het selecteren. Als ik in de app op 'Selecteer' klik kan ik daarna gewoon alles selecteren (oke niet met een knop) maar wel door met 2 vingers te swipen naar beneden over de lijst heen.
Even stap voor stap.
Stel, ik heb 800 opnames. Dit kan te veel zijn om in 1 keer te airdroppen ( vraag me niet waarom, waarschijnlijk maakt iOS een kopie of werkbestand alvorens het over te zetten en neemt dit te veel ruimte in op een wat vollere iPhone).
Daarom kies ik in eerste instantie de eerste 100 over te zetten.
De bovenste opname heet opname 3678.
Ik selecteer de eerste.
ik houd mijn vinger op het scherm, beweeg naar beneden.
Ik blijf mijn vinger op het scherm houden tot ik bij ongeveer opname 3578 ben.
Bovenin het scherm controleer ik met een kleine swipe heel even hoeveel ik er geselecteerd heb. Die swipe is nodig omdat dit aantal buiten beeld valt.
Aangezien er weleens een opname intussen gewist is kan dit aantal inmiddels 95 zijn.
Dan breid ik de selectie uit naar 100 stuks. Mooi rond getal.
Ik onthoud het nummer van de laatst geselecteerde opname, zeg opname 3573.

Dan controleer ik of tussen de 100 geselecteerde opnamen er niet eentje staat zonder vinkje omdat ik eventueel mijn scherm per ongeluk los zou hebben kunnen laten tijdens het selecteren.
Dan druk ik op delen via AirDrop.
Na de AirDrop verdwijnen de selectievinkjes voor de 100 eerder geselecteerde opnamen.
Ik maak de selectie opnieuw van bovenaf, dus opname 3678 tot en met opname 3573.
Dan selecteer ik verwijderen.
Dit herhaal ik tot alles overgezet en verwijderd is.

Als de selectie er na airdroppen niet vanzelf af zou gaan, zoals dat bij Foto’s werkt, dan zou het als volgt gaan:
- Ik selecteer een aantal opnames
- ik AirDrop ze
- ik verwijder de selectie
- ik herhaal dit tot alles is overgezet.

• SgtElPotato
Dancing_Animal schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:20:
[...]

Even stap voor stap.
Stel, ik heb 800 opnames. Dit kan te veel zijn om in 1 keer te airdroppen ( vraag me niet waarom, waarschijnlijk maakt iOS een kopie of werkbestand alvorens het over te zetten en neemt dit te veel ruimte in op een wat vollere iPhone).
Daarom kies ik in eerste instantie de eerste 100 over te zetten.
De bovenste opname heet opname 3678.
Ik selecteer de eerste.
ik houd mijn vinger op het scherm, beweeg naar beneden.
Ik blijf mijn vinger op het scherm houden tot ik bij ongeveer opname 3578 ben.
Bovenin het scherm controleer ik met een kleine swipe heel even hoeveel ik er geselecteerd heb. Die swipe is nodig omdat dit aantal buiten beeld valt.
Aangezien er weleens een opname intussen gewist is kan dit aantal inmiddels 95 zijn.
Dan breid ik de selectie uit naar 100 stuks. Mooi rond getal.
Ik onthoud het nummer van de laatst geselecteerde opname, zeg opname 3573.

Dan controleer ik of tussen de 100 geselecteerde opnamen er niet eentje staat zonder vinkje omdat ik eventueel mijn scherm per ongeluk los zou hebben kunnen laten tijdens het selecteren.
Dan druk ik op delen via AirDrop.
Na de AirDrop verdwijnen de selectievinkjes voor de 100 eerder geselecteerde opnamen.
Ik maak de selectie opnieuw van bovenaf, dus opname 3678 tot en met opname 3573.
Dan selecteer ik verwijderen.
Dit herhaal ik tot alles overgezet en verwijderd is.

Als de selectie er na airdroppen niet vanzelf af zou gaan, zoals dat bij Foto’s werkt, dan zou het als volgt gaan:
- Ik selecteer een aantal opnames
- ik AirDrop ze
- ik verwijder de selectie
- ik herhaal dit tot alles is overgezet.
Ah ja, ik zie het. Ik heb er nu 20 geselecteerd en deze gekopieerd naar een ander apparaat. Daarna is ie de seelctie kwijt en moet je dus opnieuw selecteren.

Bij foto's onthoudt ie inderdaad de selectie..

Misschien een mooie tip om naar Apple te sturen!

Zucht...

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PILB426RzEU4VCz5ZjsmRotaFrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxWMmSE6QF0wMDR8IqdgFcGP.jpg?f=fotoalbum_large

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGJ2NF0Aepwh8WNpJ3c03Wl85HM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uDyHrf1yK7Xuf1bEJD3F7H8S.png?f=fotoalbum_large

• Carlos0_0
O ja effe updaten dan maar, moest toevallig mijn watch ook opladen :P.

• SuperVeloce
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-rpyzsFGHEW79VaqRk_nRVjkJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdAzMDMLahpQxg8ON517ppuy.jpg?f=fotoalbum_large

Maar bij mij iets van 1,74GB update 16PM
Staat nu 26.4 beta 3 v2 op

Hopelijk fixt 26.4 beta 4 het internet op mn iPhone, regelmatig problemen met pagina’s laden en youtube kijken

[ Voor 20% gewijzigd door SuperVeloce op 09-03-2026 18:49 ]

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-03 16:17
IDD hier ook soms wouden de apps ook niet updaten bleef de app store maar laden. MacOS updaten naar 26.4 B2 gaat ook niet helemaal lekker die klapt er steeds uit. Nu ben ik het nog een keer aan het proberen en gaf die aan dat de versie niet meer bestond :0

[ Voor 22% gewijzigd door Skywalker27 op 09-03-2026 21:05 ]

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ooh dat had ik ook idd, maar had met mijn DNS server thuis lopen rommelen dus had aangenomen dat het aan mijn VPN/DNS zou liggen 8)7

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• MarioMark1541
Ik vind dat mijn iPhone 16 pro Max wel sneller leeg is met iOS 26.3

Hebben jullie dit ook en is dit anders en of verbeterd bij iOS 26,4?

Wel een beetje teleurgesteld

• Tylen
  • Laatst online: 05:08

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

MarioMark1541 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:51:

Nope nergens last van. Misschien kan je upgraden naar 26.3.1 ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• MarioMark1541
Tylen schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:10:
[...]

Die versie draai ik al

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-03 16:17
Ik merk wel bij de laatste IOS26.4 dat er wat instabiliteit in de bluetooth zit icm een bosch electrische fiets en airpods pro 2 die de verbinding spontaan verliezen.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Hier op een 17PM sinds 26.3 juist weer perfecte batterij.. sinds de eerste 17.x update werd de batterij direct minder. Blijf het bijzonder vinden..

Daarnaast geef ik mijn telefoon iedere x dagen een reboot. Na enkele weken stijgt het batterijverbruik plots.. na een reboot is het weer ruime tijd goed. Doet mij denken aan een soort van memory leak waardoor de telefoon plots harder moet werken..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Carlos0_0

17PM geen batterij issues, doe gewoon 3 dagen met mijn telefoon nog steeds.

• MarioMark1541
Michael Knight schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:40:
[...]

Hier op een 17PM sinds 26.3 juist weer perfecte batterij.. sinds de eerste 17.x update werd de batterij direct minder. Blijf het bijzonder vinden..

Daarnaast geef ik mijn telefoon iedere x dagen een reboot. Na enkele weken stijgt het batterijverbruik plots.. na een reboot is het weer ruime tijd goed. Doet mij denken aan een soort van memory leak waardoor de telefoon plots harder moet werken..
Hebben nu;lie ook een iCloud abonnement dan ?

• MarioMark1541
Tylen schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:10:
[...]

Ook een §6 pro Max dan en ook toevallig iCloud subscription. St sync functies aan >

• Tylen

Tylen

MarioMark1541 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:57:
[...]

Ook een §6 pro Max dan en ook toevallig iCloud subscription. St sync functies aan >
uiteraard.

maar je kan toch zien wat er veel accu verbruikt. focus je daarop.

Edit: o we zitten op 17pm tegenwoordig 🤣🤣🤣

[ Voor 8% gewijzigd door Tylen op 14-03-2026 05:41 ]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

MarioMark1541 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:53:
[...]

Hebben nu;lie ook een iCloud abonnement dan ?
Geen iCloud abonnement hier..

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Kreeg gisteren ineens op nieuwe iPhone (week eerder ingesteld) de melding dat ik mijn code moest invoeren ipv FaceID, want deze zou veranderd zijn. Die code heb ik dus niet veranderd. Meerdere mensen dit al eens gezien? Snap uiteraard wel dat je af en toe ter bevestiging die code eens moet opgeven.

• Carlos0_0
Stefan22 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:53:
Kreeg gisteren ineens op nieuwe iPhone (week eerder ingesteld) de melding dat ik mijn code moest invoeren ipv FaceID, want deze zou veranderd zijn. Die code heb ik dus niet veranderd. Meerdere mensen dit al eens gezien? Snap uiteraard wel dat je af en toe ter bevestiging die code eens moet opgeven.
Gebruik je hèm niet zakelijk toevallig, je er een profiel va werk op heb?.
Die kunnen dit namelijk afdwingen, je eens in de zoveel tijd je code moet veranderen.

• Stefan22
  • Niet online
Carlos0_0 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Gebruik je hèm niet zakelijk toevallig, je er een profiel va werk op heb?.
Die kunnen dit namelijk afdwingen, je eens in de zoveel tijd je code moet veranderen.
Nope. Heb enkel een profiel voor AdGuard DNS en Fastmail (IMAP en CalDAV). Niets werk gerelateerds.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:46
Stefan22 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:41:
[...]

Nope. Heb enkel een profiel voor AdGuard DNS en Fastmail (IMAP en CalDAV). Niets werk gerelateerds.
Ook geen agenda of contactpersonen? Want ik kreeg em ook op de 15e omdat ik mijn zakelijke agenda in mijn agenda app heb..

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Stefan22
  • Niet online
Kassad schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:41:
[...]

Ook geen agenda of contactpersonen? Want ik kreeg em ook op de 15e omdat ik mijn zakelijke agenda in mijn agenda app heb..
Heb via Fastmail een profiel geïnstalleerd zodat ik via CalDAV mijn Fastmail agenda kan beheren in de Apple Calendar app. Verder hetzelfde voor IMAP met mail.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:53
Haha ja, de camera app op de iPhone is ook wel notoir niet-intuïtief en dat is in iOS 26 alleen maar minder geworden. Ze hebben functies 'verstopt' die je alleen kunt vinden als je éérst drukt en dan de optie krijgt door de lijst met videomodi te scrollen, maar je kunt óók omhoog scrollen voor de opties voor de flitser. Rechtsboven zit ook een flitser icoontje, maar die werkt niet zoals de filter knop als je omhoog scrollt, tenzij je lang drukt en er een nieuw menu naar voren komt met een aantal opties andere opties. Als je bijvoorbeeld van video naar portrait wilt, moet je eerst op de video drukken, dan swipen en dan kom je op de juiste plek. Dat is nieuw in de OS, want zo werkte het niet en zo werken apps van Apple überhaupt op veel plekken niet. Het kan volgens mij voor een UX-designer nooit de bedoeling zijn dat je door een update ineens dezelfde functionaliteit enkel kunt bereiken door meer losse stappen te moeten zetten en daarnaast allemaal inconsistenties te introduceren.

iOS 26 is überhaupt een 'controversiële' update van de OS (voor zover een software update van een mobiel OS controversieel kan zijn) die het allemaal niet toegankelijker of logischer heeft gemaakt en een grote hoeveelheid inconsistenties heeft toegevoegd aan iOS. Daarnaast is het qua smaakgevoeligheid ook een gok geweest, waar veel mensen geen fan van zijn door de overdreven animaties (al is het allemaal maar omdat de iOS update grafisch een stuk zwaarder is en de accuduur verkort, enkel en alleen door de visuals).

Anderzijds denk ik soms dat het gras groener is, maar ik heb voor m'n werk een Android telefoon (Samsung weliswaar) en daar zit ook wel ruige randjes aan waar ik niet aan kan wennen. Uiteindelijk is het ook maar een gebruiksproduct en het went wel.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Is de benaming van de IOS 26.3.1-update veranderd?! Ik kreeg ‘m zojuist opnieuw gepusht als ‘IOS 26.3.1 (a)’

Edit: Ahhh, lees dat het een snelle tussentijdse rapid response update is.. nog niet eerder opgevallen. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Michael Knight op 18-03-2026 16:45 ]

• Donstil
  • Niet online
De RC’s van 26.4 zijn uit.

• Carlos0_0
Michael Knight schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:42:
Is de benaming van de IOS 26.3.1-update veranderd?! Ik kreeg ‘m zojuist opnieuw gepusht als ‘IOS 26.3.1 (a)’

Edit: Ahhh, lees dat het een snelle tussentijdse rapid response update is.. nog niet eerder opgevallen. :)
Krijg niks aangeboden hier

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:33
Carlos0_0 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:44:
[...]

Je moet naar Privacy en beveiliging gaan en dan bijna helemaal naar onderen Background security improvements.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Carlos0_0 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:44:
[...]

Kan even duren, je kunt ook navigeren naar:

Open de Instellingen-app op je iPhone of iPad. Op de Mac open je Systeeminstellingen.
Ga naar Privacy en beveiliging en scroll helemaal naar onderen.
tik op Beveiligingsverbeteringen op de achtergrond.

How bad is it on a scale from one to Spurs

• Commendatore
  • Niet online
Rob Voets schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:15:
[...]

Je moet naar Privacy en beveiliging gaan en dan bijna helemaal naar onderen Background security improvements.
Ik vind het persoonlijk wel een beetje rommelig dat je hem bij de reguliere updates niet te zien krijgt. Het is beter om dat soort zaken op één plek te hebben, zodat je meteen ziet of je bij bent.

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:34
Commendatore schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:22:
[...]

Ik vind het persoonlijk wel een beetje rommelig dat je hem bij de reguliere updates niet te zien krijgt. Het is beter om dat soort zaken op één plek te hebben, zodat je meteen ziet of je bij bent.
Ik kreeg hem gewoon onder software-update hier op mijn 15PM en 12 mini

• MarioMark1541
Nice volgende week ws stable dan

• DNN!S
[...]

Ik snap het ook niet helemaal wat dit is. Heb het ook gedaan via beveiligingsverbeteringen op de achtergrond en het lijkt meer iets wat je áán zet dan dat het echt een update is. Het was in een paar tellen klaar én kan het op dezelfde plek ook weer verwijderen… (op i drukken achter de geïnstalleerde “update”)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gap2VD8ATHVDNrpkeoWbRnptBEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyKrnCam3yNUlN1KeoHDGzJM.jpg?f=fotoalbum_large

• SgtElPotato
DNN!S schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:57:
[...]

Ik snap het ook niet helemaal wat dit is. Heb het ook gedaan via beveiligingsverbeteringen op de achtergrond en het lijkt meer iets wat je áán zet dan dat het echt een update is. Het was in een paar tellen klaar én kan het op dezelfde plek ook weer verwijderen… (op i drukken achter de geïnstalleerde “update”)

[Afbeelding]
Zie het als een tussen update. 26.3.1 (a) dus letterlijk. Maar het kan dus voorkomen dat die patches te voorbarig zijn en conflicten kunnen veroorzaken met apps of noem maar op, dan kun je ze eruit halen en komen ze automatisch in de volgende update.

Oftewel, precies wat er staat :+

Zucht...

• DNN!S
SgtElPotato schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:04:
[...]

Zie het als een tussen update. 26.3.1 (a) dus letterlijk. Maar het kan dus voorkomen dat die patches te voorbarig zijn en conflicten kunnen veroorzaken met apps of noem maar op, dan kun je ze eruit halen en komen ze automatisch in de volgende update.

Oftewel, precies wat er staat :+
Ja wilde net mijn post aanpassen, intussen wat meer info gevonden :)
https://www.macrumors.com...curity-update-ios-26-3-1/

• Carlos0_0
[...]

Ja ik zie het nu ook inderdaad, hier ga je toch niet zoeken na updates(Of krijg je sowieso al een notificatie?).
Ik laat hem lekker staan, als die hem zelf doet dan prima. doet die hem niet dan maar pech :).

• Carlos0_0
Slasher schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:16:
[...]

Kan even duren, je kunt ook navigeren naar:

Open de Instellingen-app op je iPhone of iPad. Op de Mac open je Systeeminstellingen.
Ga naar Privacy en beveiliging en scroll helemaal naar onderen.
tik op Beveiligingsverbeteringen op de achtergrond.
Zowel op mijn beide iPhones, als iPad als MacBook geen melding.
Maar inderdaad daar staat die, maar ga hem niet installeren. vind dit maar rare manier van update meldingen geven op deze plek.

• turkeyhakan
  • Laatst online: 06:16
Heb na hele lange tijd weer voor het eerst een update geïnstalleerd via Apple Devices op Windows. Dit keer wel de beta versie, iOS 26.4. De telefoon ging eerst in herstelmodus en deed lange tijd niets. Even de PC opnieuw gestart en de telefoon ook (via een soft reset) en toen werd de iPhone gelukkig bijgewerkt zonder dataverlies.

Dit euvel speelt al zo lang op de PC dat ik mij echt afvraag; waarom en hoezo hebben ze dit nog niet opgelost?

• Carlos0_0
Hoezo een update via windows/itunes, te weinig vrije schijf ruimte ?.

[ Voor 5% gewijzigd door Carlos0_0 op 19-03-2026 12:39 ]

• Tommie12
Mijn dochter heeft een iPhone 13, en heeft last om te kunnen updaten.
Als ze dan naar het geheugen kijkt, dan is er 90 GB aan Systeemdata... De telefoon heeft 128GB en met nog wat foto's is er dus te weinig plaats om die te updaten...
Hoe krijg je dat getal naar beneden....
Cache en cookies zijn al verwijderd, ook wat overtollige apps, maar dat levert amper iets op, die 90GB blijft daar gewoon staan...
Is er nu echt geen andere mogelijkheid dan een nieuwe install doen vanaf de backup?

• turkeyhakan
Carlos0_0 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:39:
Hoezo een update via windows/itunes, te weinig vrije schijf ruimte ?.
Inderdaad, helaas... wordt tijd voor een 1TB iPhone :-) (heb nu 512GB en wil foto's en video's niet in de cloud)

Ook zijn alle diagnostische gegevens eindelijk weg. Dat neemt in sommige gevallen ook nogal wat ruimte in.

• turkeyhakan
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:39:
Als ze dan naar het geheugen kijkt, dan is er 90 GB aan Systeemdata... De telefoon heeft 128GB en met nog wat foto's is er dus te weinig plaats om die te updaten...
Cache en cookies zijn al verwijderd, ook wat overtollige apps, maar dat levert amper iets op, die 90GB blijft daar gewoon staan...
Is er nu echt geen andere mogelijkheid dan een nieuwe install doen vanaf de backup?
Je zou via de PC/Mac kunnen updaten zoals ik wellicht? 90GB systeemdata is wel erg veel. Even een soft reset proberen of telefoon opnieuw opstarten?

• Tommie12
turkeyhakan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:46:
[...]

Je zou via de PC/Mac kunnen updaten zoals ik wellicht? 90GB systeemdata is wel erg veel. Even een soft reset proberen of telefoon opnieuw opstarten?
Die soft resets en herstart hebben we natuurlijk al gedaan...

Updaten via computer is een goede tip, maar er moeten toch methodes zijn om die 90GB naar beneden te krijgen. Dat is echt ongelooflijk veel data.
Mijn 16pro heeft maar 30 GB systeemdata...

• turkeyhakan
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:51:
[...]

Die soft resets en herstart hebben we natuurlijk al gedaan...

Updaten via computer is een goede tip, maar er moeten toch methodes zijn om die 90GB naar beneden te krijgen. Dat is echt ongelooflijk veel data.
Mijn 16pro heeft maar 30 GB systeemdata...
Wellicht zit er enig cache opgeslagen, geen idee. Ik zou updaten via Apple Devices en daarna de situatie even opnieuw bekijken.

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:10
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:39:
Dat is wel erg veel. Mijn iPhone 15 Pro Max 256GB heeft IOS 20,22GB en Systeemgegevens 3,5GB. Totaal 83,58GB met foto’s, video’s, apps en ICloud drive. Net ff gekeken in mijn iPhone om een vergelijking te maken voor je.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

• Tylen

Tylen

turkeyhakan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:44:
[...]

Inderdaad, helaas... wordt tijd voor een 1TB iPhone :-) (heb nu 512GB en wil foto's en video's niet in de cloud)
Als je ze niet in de cloud wilt dan laat je ze maar op het toestel staan? Waarom haal je ze er niet zodat je weer genoeg ruimte hebt?

• turkeyhakan
Tylen schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:16:
[...]

Als je ze niet in de cloud wilt dan laat je ze maar op het toestel staan? Waarom haal je ze er niet zodat je weer genoeg ruimte hebt?
Omdat ik graag alles wil hebben op mijn toestel. Mijn eigen keuze. Ik heb voor nu nog genoeg ruime (20GB) t/m september.

• Carlos0_0
[...]

Ook zijn alle diagnostische gegevens eindelijk weg. Dat neemt in sommige gevallen ook nogal wat ruimte in.
Misschien eens wat verwijderen / elders bewaren naast je telefoon :).
Het kan zelfs een externe schijf/ssd zijn, zodat je niet zoveel op je telefoon hoeft te bewaren.

• turkeyhakan
Carlos0_0 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Misschien eens wat verwijderen / elders bewaren naast je telefoon :).
Het kan zelfs een externe schijf/ssd zijn, zodat je niet zoveel op je telefoon hoeft te bewaren.
Ik geef toch al aan dat het mijn keuze is? Ik wil graag alles op mijn telefoon hebben, naast uiteraard mijn computer en nog een extra hdd én een back-up in iCloud.

Het is gewoon mooi om herinneringen op te halen en daar is een iPhone een mooi middel voor.

• Commendatore
  • Niet online
Op zich werkt dat herinneringen ophalen ook prima met alleen een lokale cache. Ik merk op mijn iPad en iPhone niet veel meer vertraging dan op mijn laptop, die als enige voldoende opslag heeft om de volledige bibliotheek lokaal te hebben staan.

Een offline back-up blijft wel belangrijk trouwens.

Met ADP aan kan Apple zelf trouwens helemaal niet bij je foto's in iCloud.

[ Voor 11% gewijzigd door Commendatore op 19-03-2026 17:48 ]

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Commendatore schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:42:
Op zich werkt dat herinneringen ophalen ook prima met alleen een lokale cache. Ik merk op mijn iPad en iPhone niet veel meer vertraging dan op mijn laptop, die als enige voldoende opslag heeft om de volledige bibliotheek lokaal te hebben staan.

Een offline back-up blijft wel belangrijk trouwens.

Met ADP aan kan Apple zelf trouwens helemaal niet bij je foto's in iCloud.
Maar @turkeyhakan wil het toch niet? Wat snap je daar niet aan?

Have you tried turning it off and on again?

• Commendatore
  • Niet online
In eerste instantie had ik dat even over het hoofd gezien, alleen denk ik dat hij het zich ook onnodig moeilijk maakt hiermee.

• Carlos0_0
turkeyhakan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Ik geef toch al aan dat het mijn keuze is? Ik wil graag alles op mijn telefoon hebben, naast uiteraard mijn computer en nog een extra hdd én een back-up in iCloud.

Het is gewoon mooi om herinneringen op te halen en daar is een iPhone een mooi middel voor.
Klopt is jou keuze inderdaad, en is ook helemaal prima.
Ik zelf geef er echt niks om, gooi zelfs al mijn foto’s en whatsapp geschiedenis elk jaar van me telefoon(zo vlak voor de nieuwe grote ios update).
Ik kijk er toch amper naar terug, en bespaard mij veel ruimte zo(en heb zo ook basis opslag iPhone genoeg).
De fotos staan toch op een externe ssd, dus op de telefoon niet nodig zeg ik dan :).

Ik update niet perse via iTunes, maar herstel wel regelmatig.
Want ja krijg vaak telefoons terug op het werk, die gebruiker niet gereset heeft(want ja waarom zou je dat doen zucht).

Maar dit gaat toch altijd goed op zich, kan het niet aan de kabel liggen ofzo ?.
Ik heb het ook wel eens gehad, dat iTunes vast liep tijdens het herstellen tijdje terug. paar keer achter elkaar.
Ik had toen best een aardige kabel, usb-c / Thunderbolt 3 kabel, 40 Gbit/s kon die aan. maar dit was dus de boosdoener.
Toen sloot ik een andere kabel aan, en ging het in 1 keer goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Carlos0_0 op 19-03-2026 19:55 ]

• Tommie12
turkeyhakan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Omdat ik graag alles wil hebben op mijn toestel. Mijn eigen keuze. Ik heb voor nu nog genoeg ruime (20GB) t/m september.
Tja, al mijn foto’s staan op iCloud, dat is zo’n 400 GB. Mijn telefoon heeft 128 GB geheugen, en toch kan ik naar al mijn foto’s kijken. Als ik ze aan tik, dan worden ze direct geladen. Ik kan zoeken, delen… alles ziet er uit alsof ik ze altijd allemaal op de telefoon heb.

• Donstil
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIW7118TxTQeatYXaP30a7KAGZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIf1lMCsvYmNm0lpYepKIpcV.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit nieuw en ik ben er blij mee, muziek toevoegen aan meerdere playlists tegelijk.

Edit: En bij het maken van dit screenshot valt mij ineens op dat bij het knippen van het screenshot hij vastclipt aan een venster. Weet niet of het nieuw is maar is ook handig.

[ Voor 16% gewijzigd door Donstil op 19-03-2026 23:38 ]

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:52
turkeyhakan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:47:
[...]

heb je nou wel of niet fotos in de cloud, hier zeg je namelijk
als je optimaliseer opslag doet heb je toch geen problemen meer. staan ze en in de cloud en op je telefoon.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-03 17:24
Hier werkt de NOS Teletekst app ineens niet meer goed. ‘101 niet beschikbaar’. Her-installatie helpt niet. [iPad Air 2025]

• Tommie12
ParkOverall schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:57:
Hier werkt de NOS Teletekst app ineens niet meer goed. ‘101 niet beschikbaar’. Her-installatie helpt niet. [iPad Air 2025]
De jaren 80 hebben die app teruggeclaimd. :o

• Donstil
  • Niet online
Denk dat het probleem die 2015 air is. Je hebt wel echt een M5 pro nodig voor teletext :+

• DNN!S
Op TV werkte de officiële Harde Tik Op De Zijkant Methode altijd wel als Teketekst het niet deed…

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:06
Hier op een iPad 2025 werkt de app gewoon, zal wel even een storing zijn geweest.

XBL gamertag StayingPow3r

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-03 14:52
Wij mij nu wel begint te irriteren/op te vallen is het enorm traag laden van webpagina’s

Als ik op een link klik (bijvoorbeeld uit een WhatApp bericht) dan opent Safari instant, maar vervolgens duurt het minimaal 10 seconden voordat de pagina laadt.
Eerst compleet witte pagina en in de adresbalk een klein voortgangstreepje en na 10 seconden in 1x presto, pagina geladen.

Nu net ook, ik open Safari en ga naar mijn Tweakers tabblad. Ik tik het tabblad aan, homepage verdwijnt, blanco pagina voor 10 a 15 seconden en dan opeens opent de Tweakers pagina weer.

Rete irritant en is ontstaan na de laatste of voorlaatste ios update. Daarvoor nooit problemen mee gehad.

Eenmaal ingeladen werkt trouwens alles wel instant.

[ Voor 3% gewijzigd door Eric H op 20-03-2026 19:06 ]

Eric, Signing off !!

• DNN!S
Eric H schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:05:
Wij mij nu wel begint te irriteren/op te vallen is het enorm traag laden van webpagina’s

Als ik op een link klik (bijvoorbeeld uit een WhatApp bericht) dan opent Safari instant, maar vervolgens duurt het minimaal 10 seconden voordat de pagina laadt.
Eerst compleet witte pagina en in de adresbalk een klein voortgangstreepje en na 10 seconden in 1x presto, pagina geladen.

Nu net ook, ik open Safari en ga naar mijn Tweakers tabblad. Ik tik het tabblad aan, homepage verdwijnt, blanco pagina voor 10 a 15 seconden en dan opeens opent de Tweakers pagina weer.

Rete irritant en is ontstaan na de laatste of voorlaatste ios update. Daarvoor nooit problemen mee gehad.

Keertje bij Safari settings de websitegeschiedenis leeg gooien en/of telefoon opnieuw opstarten doet vaak wonderen.

• Eric H
DNN!S schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:11:
[...]

Keertje bij Safari settings de websitegeschiedenis leeg gooien en/of telefoon opnieuw opstarten doet vaak wonderen.
Helaas….gedaan om vervolgens bij het openen van Tweakers.net 10/15 seconden tegen dit scherm aan te gluren :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZ3yQqigcmHRnhheTSTmmnlb8QE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jJ2hPU8RnKYfjSuFE06h86Ok.png?f=fotoalbum_large

Eric, Signing off !!

• Nol_NL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03 08:59
Eric H schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:42:
[...]

Helaas….gedaan om vervolgens bij het openen van Tweakers.net 10/15 seconden tegen dit scherm aan te gluren :

[Afbeelding]
Update 26.3.1a geïnstalleerd? Ik weet niet of het daar mee te maken kan hebben.

https://www.icreatemagazine.nl/nieuws/ios-26-3-1-a/

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Eric H schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:42:
[...]

[Afbeelding]
Als ik jou was, zou ik het oplossen door de zeer recent uitgegeven RC van iOS 26.4 er op te zetten.

• henkiskaal
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:54
Eric H schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:05:

Hier ook last van.
De truuk van website data weggooien heb ik ook al uitgevoerd, ook de netwerkinstellingen reset gedaan maar lost het niet op.
Wifi of 5g, het lijkt niet uit te maken. Ook het switchen tussen twee lijkt het niet op te lossen.
Zelf heb ik zowel via Wifi als mobiel internet KPN. Toevallig zelfde provider of is dit echt een ios bug?

• Commendatore
  • Niet online
Hier nergens last van, zowel via een KPN glasvezelverbinding, als via een mobiele dataverbinding van diezelfde provider. Op 26.3.1 (a).

[ Voor 8% gewijzigd door Commendatore op 20-03-2026 23:07 ]

• turkeyhakan
gielie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:42:
[...]

heb je nou wel of niet fotos in de cloud, hier zeg je namelijk

[...]

als je optimaliseer opslag doet heb je toch geen problemen meer. staan ze en in de cloud en op je telefoon.
Ik heb mijn foto's niet in de cloud, maar mijn reservekopie wel uiteraard. Mijn foto's/video's zijn dus niet direct te benaderen.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08

Vliegvlug

Flight Simple

Ik erger me al sinds enige tijd groen en geel aan de “death zone” qua touchbediening vlak boven het onscreen toetsenbord op mijn iPad. :'(

Ik weet niet wanneer dat geïntroduceerd is maar ik vermoed met iPadOS 26.
Hoe zet ik dat uit?

• Eric H
henkiskaal schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:02:
[...]

Hier ook last van.
De truuk van website data weggooien heb ik ook al uitgevoerd, ook de netwerkinstellingen reset gedaan maar lost het niet op.
Wifi of 5g, het lijkt niet uit te maken. Ook het switchen tussen twee lijkt het niet op te lossen.
Zelf heb ik zowel via Wifi als mobiel internet KPN. Toevallig zelfde provider of is dit echt een ios bug?
Idd, zowel 5g als wifi hetzelfde probleem.
Zit zelf bij Odido zowel thuis als mobiel.
Maar ook bij vrienden/familie waar ik op hun wifit zit en die bij andere aanbieders zitten heb ik er last van.

Misschien eens een tijdje een andere browser proberen, kijken of dat verbetering brengt.
(Want ergens heb ik het gevoel dat dit veroorzaakt wordt door Private Relay oid )

Eric, Signing off !!

• Commendatore
  • Niet online
Wat gebeurt er dan als je private relay uitzet? Dat lijkt me namelijk een makkelijkere test dan een andere browser installeren.

• henkiskaal
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:54
Eric H schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:18:
[...]

Idd, zowel 5g als wifi hetzelfde probleem.
Zit zelf bij Odido zowel thuis als mobiel.
Maar ook bij vrienden/familie waar ik op hun wifit zit en die bij andere aanbieders zitten heb ik er last van.

Misschien eens een tijdje een andere browser proberen, kijken of dat verbetering brengt.
(Want ergens heb ik het gevoel dat dit veroorzaakt wordt door Private Relay oid )
Inmiddels is 26.4 beta RC geïnstalleerd, helaas hetzelfde probleem.
Private Relay staat bij mij uit, alle browser extensies ook uitgeschakeld, VPN configuraties weggehaald. Ik weet het inmiddels niet meer wat nog te proberen.

• Carlos0_0
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:07:
Ik erger me al sinds enige tijd groen en geel aan de “death zone” qua touchbediening vlak boven het onscreen toetsenbord op mijn iPad. :'(

Ik weet niet wanneer dat geïntroduceerd is maar ik vermoed met iPadOS 26.
Hoe zet ik dat uit?
Wat bedoel je ?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Er zit ongeveer een ruime centimeter boven het onscreen toestenbord van mijn iPad waar het touchscreen niet reageert.
Ik kan daar niet mijn cursor plaatsen in de tekst, niets selecteren en niets aanklikken zoals die forum-knop helemaal rechts.

Zie het rood omrande vak wat ik in onderstaand screenshot heb aangegeven:
Dode zone boven iPad onscreen toetsenbord waar touchscreen niet reageert met rood aangegeven
offtopic:
Arggh, ik liep met bovenstaande screenshot weer tegen het probleem aan dat mijn iPad bewerkte screenshots in HEIC formaat opslaat welke niet in het Tweakers fotoalbum kunnen worden geupload. :'( En mijn eerdere work-around om er dan een screenshot van de maken werkt niet meer omdat als je nu op een screenshot klikt om deze volledig te kunnen zien zonder interface elementen deze het plaatje iets inzoomt |:(
Gelukkig net een nieuwe work-around gevonden door het plaatje aan een nieuw emailbericht toe te voegen met de rezise optie want dan wordt het opeens wel weer een png en die dan weer vanuit mijn email te downloaden waarna ik ‘m wel in het fotoalbum kan uploaden.
Man, man, man, het wordt elke keer erger met die iPad, denk dat ik maar naar een Android tablet moet overstappen ofzo. }:|

• Rob Voets
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:54:
[...]

Er zit ongeveer een ruime centimeter boven het onscreen toestenbord van mijn iPad waar het touchscreen niet reageert.
Ik kan daar niet mijn cursor plaatsen in de tekst, niets selecteren en niets aanklikken zoals die forum-knop helemaal rechts.

[Afbeelding: Dode zone boven iPad onscreen toetsenbord waar touchscreen niet reageert met rood aangegeven]
offtopic:
Arggh, ik liep met bovenstaande screenshot weer tegen het probleem aan dat mijn iPad bewerkte screenshots in HEIC formaat opslaat welke niet in het Tweakers fotoalbum kunnen worden geupload. :'( En mijn eerdere work-around om er dan een screenshot van de maken werkt niet meer omdat als je nu op een screenshot klikt om deze volledig te kunnen zien zonder interface elementen deze het plaatje iets inzoomt |:(
Gelukkig net een nieuwe work-around gevonden door het plaatje aan een nieuw emailbericht toe te voegen met de rezise optie want dan wordt het opeens wel weer een png en die dan weer vanuit mijn email te downloaden waarna ik ‘m wel in het fotoalbum kan uploaden.
Man, man, man, het wordt elke keer erger met die iPad, denk dat ik maar naar een Android tablet moet overstappen ofzo. }:|
Op mijn iPhone staat daar een balkje met het adres. Heb je die misschien aangemerkt met hide distracting items?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Rob Voets schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:58:
[...]

Op mijn iPhone staat daar een balkje met het adres. Heb je die misschien aangemerkt met hide distracting items?
Dit zegt me werkelijk helemaal niets maar hopelijk is het een aanwijzing om dit probleem op te lossen. :)

Over welk balkje heb je het en welk adres staat daar dan in?

• Rob Voets
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:45:
[...]

Dit zegt me werkelijk helemaal niets maar hopelijk is het een aanwijzing om dit probleem op te lossen. :)

Over welk balkje heb je het en welk adres staat daar dan in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zk6pa8QXxeBIPRaydq7ZgGEzTQA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PMFf3VbkG60eAaiBeCHgprj7.png?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ah, de adresbalk van de browser!

Dat is helaas niet de oplossing want die staat bij mij op de iPad helemaal bovenaan. Die kan je ook zien in mijn screenshot.
Ik gebruik Firefox maar jij waarschijnlijk Safari, die op mijn iPad ook even opgestart maar ook daar staat de adresbalk helemaal bovenaan in het scherm.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:54:
[...]

[Afbeelding: Dode zone boven iPad onscreen toetsenbord waar touchscreen niet reageert met rood aangegeven]
offtopic:
Echt niemand die bovenstaande probleem ook heeft? :S

(Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat ik ik hele bijzondere iPad heb want de Heic probleem had ook niemand anders, maar wat er dan met mijn iPad aan de hand is…? :'( )

• Carlos0_0
Vliegvlug schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Echt niemand die bovenstaande probleem ook heeft? :S

(Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat ik ik hele bijzondere iPad heb want de Heic probleem had ook niemand anders, maar wat er dan met mijn iPad aan de hand is…? :'( )
Even mijn ipad gepakt, maar nee dat heb ik niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Carlos0_0 op 23-03-2026 08:47 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Carlos0_0 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:38:
[...].

Even mijn ipad gepakt, maar nee dat heb ik niet.
Bedankt voor het proberen! (y)

Vraag me echt af waarom dat bij mij wel zo is :?

• Donstil
  • Niet online
Hier gaat het ook prima. Misschien een Layer-8 probleem :+

• DNN!S
We hebben een datum, 8 juni :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD_ilbzdDNGgFFhBZIECuV0biqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSHfid1tntyiBGyiXkfy0LSo.jpg?f=fotoalbum_large

https://9to5mac.com/2026/...os-27-set-to-be-revealed/

[ Voor 80% gewijzigd door DNN!S op 23-03-2026 19:07 ]

• SuperVeloce

• Donstil
  • Niet online
Lage verwachtingen van iOS 27 zo na de refresh van 26.
Er zal wel een soort iPadOS achtige hybride in komen voor de iPhone Book maar daar gaan we op onze 2025 mobieltjes weinig van zien waarschijnlijk.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Donstil schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:18:
Hier gaat het ook prima. Misschien een Layer-8 probleem :+
Ik snap dat dit grappig bedoelt is en sluit ook niet uit dat het ergens in een instelling zit waardoor dit issue optreedt maar hoor dan graag naar welke instellingen ik moet kijken!

Heb ik toen voor mijn Heic-probleem ook gedaan maar dat heeft toen helaas niet tot een oplossing geleidt :|
Enkel tot frustratie en onbegrip van degene die me probeerde te helpen kreeg ik de indruk want bij diegene werkte het allemaal wel normaal en was mijn probleem niet te reproduceren helaas.

Het ligt niet aan mijn vingers kan ik je alvast vertellen ;) , anderen ervaren hetzelfde op mijn iPad.

Zal even wat screenshots maken van de toetsenbord instellingen en hier posten, mogelijk biedt dat wat aangrijpingspunten.
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste

Let op:
iOS/iPadOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de iOS/iPadOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!