[iOS en iPadOS 26] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:38
Arggghhh...

Telefoon (iPhone 12-mini) had ik al op stil staan met het schuifje aan de zijkant. Nou vind ik het zelf al een designfout dat dat schuifje niet ALLES aan geluid tegenhoud, maar daar is niet iedereen het mee eens.

De telefoon afgelopen nacht ook, zoals altijd, op "do not disturb"... want, ik wil een rustige nacht slaap.

Gaat op 04:00 ofzo het toestel luid geluid spelen, een KNMI notificatie voor code-rood in het noorden. Blijkbaar mag je als app-ontwikkelaar kiezen om alle gebruikerswensen te negeren en gewoon geluid te maken?

Nou goed. KNMI notificaties dus maar uitgezet.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

vanaalten schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:23:
Arggghhh...

Telefoon (iPhone 12-mini) had ik al op stil staan met het schuifje aan de zijkant. Nou vind ik het zelf al een designfout dat dat schuifje niet ALLES aan geluid tegenhoud, maar daar is niet iedereen het mee eens.

De telefoon afgelopen nacht ook, zoals altijd, op "do not disturb"... want, ik wil een rustige nacht slaap.

Gaat op 04:00 ofzo het toestel luid geluid spelen, een KNMI notificatie voor code-rood in het noorden. Blijkbaar mag je als app-ontwikkelaar kiezen om alle gebruikerswensen te negeren en gewoon geluid te maken?

Ik heb de KNMI app niet. Maar dat klinkt alsof de KNMI critical of time-sensitive notificaties gebruikt. Die kun je los aan/uitzetten.

Critical = Alleen in geval van nood (brandmelding, NL Alert), komt door alle focus modes (Niet storen, Slaap etc.) en stille modus heen.

Time-sensitive = Denk aan dingen die je NU moet weten, zoals een deurbel die gaat. Deze notificaties negeren ook je focus modes en stille modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbPrce6sp4xrKJ5ZnTpaGaaq6Zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIKkwFvq73MM2Qkm7OKimiYN.jpg?f=fotoalbum_large

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:47
Arggghhh...

ja precies dit! komt ook gewoon door de slaap-focus heen terwijl er dan niets geluid mag maken. En inderdaad, dan maar geen meldingen van KNMI, heel hinderlijk dit.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Kassad schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:12:
[...]

ja precies dit! komt ook gewoon door de slaap-focus heen terwijl er dan niets geluid mag maken. En inderdaad, dan maar geen meldingen van KNMI, heel hinderlijk dit.
Ik heb de KNMI app even gedownload. Jullie hebben waarschijnlijk Critical Alerts aanstaan. Die gaan door alle focus standen en stille modus heen. Dat is bewust zo gedaan. Zet het uit als je dat niet wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjxBdyZrPUDjj78kEeFSixoOsNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxxZhzOXLaFnPyzyaG7ZiWFs.jpg?f=fotoalbum_large

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:38
Mog schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Ik heb de KNMI app even gedownload. Jullie hebben waarschijnlijk Critical Alerts aanstaan. Die gaan door alle focus standen en stille modus heen. Dat is bewust zo gedaan. Zet het uit als je dat niet wilt.

[Afbeelding]
Goede tip! Die stond inderdaad aan. Is dat een default, of heb ik dat zelf ooit ingesteld en daarna vergeten?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:14
vanaalten schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Goede tip! Die stond inderdaad aan. Is dat een default, of heb ik dat zelf ooit ingesteld en daarna vergeten?
Bij de meeste apps krijg je de eerste keer de vraag 'Wil je kritische meldingen inschakelen voor deze app'.

Zucht...

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

PeaceNlove

Deugleuter

Arggghhh...

KNMI app kan je ook een locatie instellen voor de notificaties, ik heb heerlijk geslapen in Utrecht :z

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@vanaalten je kan in de meldingsinstellingen van de app toch kritieke meldingen uitzetten?

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:32
Moest opeens een nieuwe beveiligingscode instellen, want de oude was verlopen? In de 2,5 jaar dat ik deze telefoon heb (13 Mini) nog nooit hoeven doen …

Nu is vlot inloggen met FaceID een ‘hit and miss’, want soms vraagt hij om mijn nieuwe code. Is dit een iOS 26-dingtje? In ieder geval erg handig gedaan Apple. /s :(

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Yonix schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:35:
Moest opeens een nieuwe beveiligingscode instellen, want de oude was verlopen? In de 2,5 jaar dat ik deze telefoon heb (13 Mini) nog nooit hoeven doen …

Nu is vlot inloggen met FaceID een ‘hit and miss’, want soms vraagt hij om mijn nieuwe code. Is dit een iOS 26-dingtje? In ieder geval erg handig gedaan Apple. /s :(
Heb dat in 15 jaar nog nooit hoeven doen en überhaupt nooit gehoord dat iemand dat ooit moest doen. Zeker weten dat het geen scam was? Of misschien een bedrijfstelefoon die het vanuit MDM triggerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 04-02-2026 18:39 ]

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:32
Dennisdn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Heb dat in 15 jaar nog nooit hoeven doen en überhaupt nooit gehoord dat iemand dat ooit moest doen. Zeker weten dat het geen scam was? Of misschien een bedrijfstelefoon die het vanuit MDM triggerd?
Privé, Apple/iOS geeft op verschillende plekken de melding dat mijn code opnieuw is ingesteld - wat ik zelf heb moeten doen.

Wacht ik heb wel mijn werkmail ingesteld op de telefoon via Exchange. Zal dat het zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Yonix op 04-02-2026 18:45 ]

• Dennisdn
  • Nu online
Yonix schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:43:
[...]

Privé, Apple/iOS geeft op verschillende plekken de melding dat mijn code opnieuw is ingesteld - wat ik zelf heb moeten doen.

Wacht ik heb wel mijn werkmail ingesteld op de telefoon via Exchange. Zal dat het zijn?
Even een Google search ertegenaan gegooid en het komt vaker voor, maar die verwijzen wel allemaal naar werk- en school- administrators die dat via Exhange kunnen triggeren.

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:07
[...]

Wellicht wordt je telefoon hierdoor beheert door je werk, dat je nu een mdm profiel heb.
Werkgever kan dit instellen, ik heb dit ook een tijdje gehad op mijn werk telefoon dan.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ja, je toestel hoeft hiervoor niet onboarded te zijn in een MDM oplossing of een werkprofiel te hebben. De Exchange beheerder kan bepaalde zaken (zoals bijvoorbeeld een pincode, complexiteit van de pincode, face-id, etc) ook al afdwingen als je alleen een Exchange mailbox/Agenda koppelt. Ook als dat op een en privé toestel is. Dat is onderdeel van exchange activesync.

Edit: Sterker nog: je privé toestel kan op die manier ook op afstand gewist worden als je een Exchange mailbox instelt in de Native iOS mail app.

Daarom nooit Exchange email in de Mail app instellen op je privé toestel maar hier altijd de Outlook app voor gebruiken. Als de Exchange beheerder dan een Wipe uitvoert gaat alleen de outlook app leeg en niet je hele privé toestel.

[ Voor 61% gewijzigd door Donstil op 04-02-2026 19:24 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:20
Bijzondere dag en tijd maar de RC is uit (de server is niet echt snel)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2E970KkU5LMkNCQIAgh0FSyQ-s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gjSfj0eWmV8Ij8EvjUDShfYR.png?f=fotoalbum_large

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:15
Roy Tollenaar schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:33:
Bijzondere dag en tijd maar de RC is uit (de server is niet echt snel)[Afbeelding]
Zo 19 uur, dan zit je nu op 2/3? Laat maar weten, vanmiddag, hoe het bevalt _O-

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Carlos0_0
vanaalten schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Dat heet dus je instellingen na lopen, en niet alles out of the box gebruiken :).
Als je een nieuwe app download, even kijken bij settings wat het kan. En daarvan je instellingen eventueel aanpassen.

Ik kijk zelfs vluchtig update wijzigen na in de app store, ik update 2 keer in de week ofzo even handmatig.
Lees gewoon even vluchtig of er wat staat, ga uiteraard niet na elke app update settings menu na lopen( van elke app).

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:32

World Citizen

FreeReef.nl

Als je GSM zakelijk gejoined is dan kunnen ze inderdaad wipen. Het bedrijf beheert dan de GSM

Als je GSM registred is, dan kun je company apps downloaden maar beheert je administrator niet je GSM. Ze kunnen wel afdwingen dat je enkel gebruik van die company app kunt maken als je bv een 6 cijferige code hebt. Het is echter dan geen must dat in te stellen, maar dan kun je dus geen gebruik maken van die app.

FreeReef.nl

• Donstil
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:14:
Als je GSM zakelijk gejoined is dan kunnen ze inderdaad wipen. Het bedrijf beheert dan de GSM

Als je GSM registred is, dan kun je company apps downloaden maar beheert je administrator niet je GSM. Ze kunnen wel afdwingen dat je enkel gebruik van die company app kunt maken als je bv een 6 cijferige code hebt. Het is echter dan geen must dat in te stellen, maar dan kun je dus geen gebruik maken van die app.
Joined en registered staat hier los van, dit ging over Exchange en via Exchange Activesync kan dit ook als je device niet joined of registered is.

Stel je de verplichte zaken, zoals hierboven vermeld, niet in dan zal je de mail ook niet zien. Het is wanneer goed ingesteld daarom geen advies maar een verplichting.

• Kassad
Donstil schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:30:
[...]

Joined en registered staat hier los van, dit ging over Exchange en via Exchange Activesync kan dit ook als je device niet joined of registered is.

Stel je de verplichte zaken, zoals hierboven vermeld, niet in dan zal je de mail ook niet zien. Het is wanneer goed ingesteld daarom geen advies maar een verplichting.
Ik heb dit ook na het toevoegen van mijn zakelijke agenda in mijn privé telefoon. Wat mij wel bevreemd is dat hier geen meldingen van kwamen. Ik moest ineens op mijn iPhone (én Watch) elke zoveel maanden mijn toegangscode aanpassen.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Carlos0_0
Kassad schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Ik heb dit ook na het toevoegen van mijn zakelijke agenda in mijn privé telefoon. Wat mij wel bevreemd is dat hier geen meldingen van kwamen. Ik moest ineens op mijn iPhone (én Watch) elke zoveel maanden mijn toegangscode aanpassen.
Klopt dit komt zonder enige melding, ineens moet je jou toegangscode veranderen.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Was het niet ook zo dat dit specifiek een Apple-ding is dat op bijvoorbeeld Android helemaal niet speelt? Ik blijf het een merkwaardige keuze vinden om dit op deze manier te implementeren.

• Carlos0_0
Geen idee, geen ervaring met werk profiel en Android echt.
Dus of je op Android wel een melding krijgt, of dat je hem direct ook moet wijzigen durf ik niet te zeggen.

• Donstil
  • Niet online
Commendatore schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:18:
Was het niet ook zo dat dit specifiek een Apple-ding is dat op bijvoorbeeld Android helemaal niet speelt? Ik blijf het een merkwaardige keuze vinden om dit op deze manier te implementeren.
Nee dit is geen Apple-Ding, dit komt voort uit Exchange en werkt ook op Android.

• Donstil
  • Niet online
Kassad schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Ja die bewijslast ligt bij de Exchange beheerder en/of het bedrijf waarvan je de email toevoegt.
Bijvoorbeeld in een medewerkers handboek oid.

• Commendatore
  • Niet online
Waarom zou het OS hier geen melding over moeten geven als je zoiets instelt? Dit vind ik een beetje een onlogische keuze, aangezien je wel een deel van de controle over je mobiele apparaat weggeeft op deze manier.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Commendatore schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:33:
Waarom zou het OS hier geen melding over moeten geven als je zoiets instelt? Dit vind ik een beetje een onlogische keuze, aangezien je wel een deel van de controle over je mobiele apparaat weggeeft op deze manier.
Omdat Apple Mail ook nog uit een tijd komt dat dit allemaal niet zo relevant was. De Outlook app (en alle andere Microsoft 365 apps) doen het gewoon een stuk beter. Voor deze apps heb je alleen beveiligingsschil om de apps heen en heeft je werkgever verder niets over je iPhone te zeggen. Wat mij betreft ook een no-brainer om altijd de Outlook-route te kiezen en de rest te blokkeren vanuit de werkgever.

Have you tried turning it off and on again?

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:20
Ehm, je was er niet bij toen het profiel op je telefoon werd geïnstalleerd? Dan zie je namelijk precies wat de beheerder kan uitvoeren.

Edit: laat maar, ik denk verkeerd begrepen.

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 05-02-2026 16:27 ]

• Dennisdn
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Omdat Apple Mail ook nog uit een tijd komt dat dit allemaal niet zo relevant was. De Outlook app (en alle andere Microsoft 365 apps) doen het gewoon een stuk beter. Voor deze apps heb je alleen beveiligingsschil om de apps heen en heeft je werkgever verder niets over je iPhone te zeggen. Wat mij betreft ook een no-brainer om altijd de Outlook-route te kiezen en de rest te blokkeren vanuit de werkgever.
Totdat je werkgever instelt dat je mail alleen in Outlook mag ontvangen als je een MDM profiel hebt geïnstalleerd…. (Wat nu de reguliere werkwijze is van een organisatie die een beetje serieus met beveiliging bezig is).

[ Voor 20% gewijzigd door Dennisdn op 05-02-2026 18:05 ]

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Dennisdn schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:57:
[...]

Totdat je werkgever instelt dat je mail alleen in Outlook mag ontvangen als je een MDM profiel hebt geïnstalleerd…. (Wat nu de reguliere werkwijze is van een organisatie die een beetje serieus met beveiliging bezig is).
We gaan iets te veel off-topic, maar dat is inderdaad een stap te ver. Een MAM-profiel voor Outlook is meer dan voldoende voor privéspulletjes en werkt prima op iOS en Android.

• Dennisdn
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:03:
[...]
We gaan iets te veel off-topic, maar dat is inderdaad een stap te ver. Een MAM-profiel voor Outlook is meer dan voldoende voor privéspulletjes en werkt prima op iOS en Android.
Voor privé mail gaat het inderdaad wel prima.

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:21
Gewoon geen zakelijke mail en andere zakelijke apps op je privé telefoon.

• Carlos0_0
Rob Voets schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:22:
Tja meningen zijn daar over verdeeld, ik ben het daar mee eens.
Nu ook in de avond, hoef niks te doen instellen etc. telefoon ligt gewoon in de tas. zie ik morgen wel weer.

Anders moet je weer aparte niet storen profielen maken enzo, en dan als nog kan je nog steeds kijken(In een verveel momentje).
Want ja de apps zijn niet echt weg.
En rondlopen de hele tijd met 2 mobiels hoezo ?, ligt gewoon op het bureau en blijft daar. als ik naar huis ga dan gaat die weer in de tas.
Als je veel onderweg ben is dat wel anders, maar gewoon kantoor baan heb. legt dat ding gewoon op het bureau en klaar.

• Kassad
Rob Voets schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:22:
ik vin het erg handig om mijn agenda's bij elkaar te hebben, dat plant echt veel sneller :)

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

PeaceNlove

Deugleuter

Kassad schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:41:
[...]

ik vin het erg handig om mijn agenda's bij elkaar te hebben, dat plant echt veel sneller :)
Je kan vaak via de Outlook webapplicatie een ICS link maken en die importeren in je kalender app, is wel read only en soms toont het ook alleen maar de blokken waar je een afspraak hebt, maar tot nu toe is het me bij iedere inhuuropdracht weer gelukt mijn werkagenda van de klant zichtbaar te maken op mijn iPhone zonder dat de MDM of whatever van de klant daar wat van te vinden heeft

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:21
Kassad schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:41:
[...]

Die deel ik als iCal inzage.

• Donstil
  • Niet online
PeaceNlove schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:44:
[...]

Je kan vaak via de Outlook webapplicatie een ICS link maken en die importeren in je kalender app, is wel read only en soms toont het ook alleen maar de blokken waar je een afspraak hebt, maar tot nu toe is het me bij iedere inhuuropdracht weer gelukt mijn werkagenda van de klant zichtbaar te maken op mijn iPhone zonder dat de MDM of whatever van de klant daar wat van te vinden heeft
Kan je als Exchange Administrator ook allemaal blokken overigens, maar goed dat gaat wel erg off-topic natuurlijk.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is echt altijd al zo geweest. Vanaf her begin dat je een exchange mailbox kan toevoegen aan je device. Apple of android (windows ce) etc. Die geven/gaven daar allemaal geen melding over ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Commendatore
  • Niet online
Leuk dat het altijd zo geweest is, maar waarom is dit zo? Het lijkt me toch niet meer dan redelijk dat een gebruiker kan verwachten bij zo iets ingrijpends een melding te krijgen. Dit is niet iets dat je aan organisaties en/of werkgevers kunt overlaten, want het is niet per se in hun belang om dit te melden. (En in veel gevallen zal de kennis er bij medewerkers ook domweg niet zijn.)

• Dennisdn
  • Nu online
Ik snap het probleem niet zo, je kunt er altijd voor kiezen de Exchange en mail dus niet te gebruiken. Het zou alleen wél handiger zijn als iOS bij de melding laat zien dat het vanuit Exchange komt om onduidelijkheid te voorkomen :)

• Commendatore
  • Niet online
En op het moment dat je zo'n e-mailadres toevoegt. ;)

• SgtElPotato
Dennisdn schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:31:
Ik snap het probleem niet zo, je kunt er altijd voor kiezen de Exchange en mail dus niet te gebruiken. Het zou alleen wél handiger zijn als iOS bij de melding laat zien dat het vanuit Exchange komt om onduidelijkheid te voorkomen :)
Ik zou toch zweren dat die melding er ooit wel ingezeten heeft, of wellicht was dat in een donker verleden op Android...

Zucht...

• Donstil
  • Niet online
Commendatore schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:47:
En op het moment dat je zo'n e-mailadres toevoegt. ;)
Ja voor als je door je werkgever/opdrachtgever niet goed op de hoogte gebracht bent ;)

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:43
Maximaal uitzoomen (foto's in miniatuur) binnen de foto's app werkt niet meer? Lijkt er uit gesloopt sinds de update naar 26.2.1 ...
Iemand anders opgevallen? of nog wel functioneel?

Lijkt er op dat het bij de ene wel en ander niet werkt;
https://www.reddit.com/r/..._zoom_out_in_photos_2621/

[ Voor 31% gewijzigd door BigF25 op 09-02-2026 11:42 ]

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:50
BigF25 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:29:
Maximaal uitzoomen (foto's in miniatuur) binnen de foto's app werkt niet meer? Lijkt er uit gesloopt sinds de update naar 26.2.1 ...

Nee werkt hier helaas ook niet meer.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:00
BigF25 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:29:

Shit, dat werkt idd niet meer...
Ik kan dan wel naar de jaren, maar als ik op een jaar klilk, dan springt die naar een ander jaar...

Apple, please fix it!

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Carlos0_0
Nee lijkt niet te werken inderdaad, was me nog niet eens opgevallen. Over het algemeen is het even inzoomen :).

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:31
Werkt wel op 26.3

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• Donstil
  • Niet online
Werkt hier ook gewoon, zowel op 26.3 RC als 26.2

Edit: Woest onoverzichtelijk in de meeste uitgezoomde stand overigens.

[ Voor 43% gewijzigd door Donstil op 09-02-2026 15:14 ]

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:43
@Donstil
Voor een goed overzicht vooral ook niet gebruiken :P
Voor snel(ler) scrollen naar oudere foto's erg handig (y)

• Donstil
  • Niet online
26.3 Final is nu ook uit, en nog een update t.o.v. de RC.

[ Voor 39% gewijzigd door Donstil op 11-02-2026 19:10 ]

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-02 14:36
Off topic weet iemand hoe ik m’n betaalmethode kan veranderen van Apple cloud abbinemenr heb nu m’n CC van Revolut mar wil m’n ing Mastercard instellen… ik zie niet waar ik dat kan doen

• Carlos0_0
MarioMark1541 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:18:
Off topic weet iemand hoe ik m’n betaalmethode kan veranderen van Apple cloud abbinemenr heb nu m’n CC van Revolut mar wil m’n ing Mastercard instellen… ik zie niet waar ik dat kan doen
Is dat niet gewoon in de App Store, jou profiel/Account openen en dan beheer betaalmethoden ?.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:02

Yucko

One clown to rule them all !

het probleem in safari dat je een certificaat probleem niet kon overrulen is nu ook gefixt in 26.3

hoef ik niet meer te switchen tussen EN en NL

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:32

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Donstil schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:09:
26.3 Final is nu ook uit, en nog een update t.o.v. de RC.
Duurde even voordat ik ‘m te zien kreeg maar na een tijdje laden is hij nu eindelijk beschikbaar! :)

Wat is de update tov de RC?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Donstil
  • Niet online
Michael Knight schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Duurde even voordat ik ‘m te zien kreeg maar na een tijdje laden is hij nu eindelijk beschikbaar! :)

Wat is de update tov de RC?
Niets noemenswaardigs zo te zien, misschien nog wat fixes oid. Ik heb de release notes niet gelezen eigenlijk.

• Mar9
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20-02 16:20
Heeft iemand de Meldingen doorzetten naar wearables functie gekregen??
Die zou in deze update komen en zat in de beta

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:37
Mar9 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:47:
Ben benieuwd of we hiermee binnenkort ook Samsung Watch oid kunnen gaan gebruiken met iPhone. Of WearOS horloges.

• Donstil
  • Niet online
Mar9 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:47:
Dat zit niet in de final, mogelijk uitgesteld tot 26.4 (of later)

• Donstil
  • Niet online
michaelw1998 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:34:
[...]

Ben benieuwd of we hiermee binnenkort ook Samsung Watch oid kunnen gaan gebruiken met iPhone. Of WearOS horloges.
Waarom zou deze functie daarin een verschil maken? Smartwatches van andere merken kan al jaren op iOS, zie bijvoorbeeld Garmin, of de daddy: Pebble.

Samsung kiest er bewust voor hun Smartwatches niet uit te brengen met iOS ondersteuning, die visie zal niet ineens veranderen zou je zeggen.

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb nu eindelijk het gevoel dat iOS 26 op het niveau is dat het bij launch had moeten zijn. Animaties zijn sneller en smoother dan in 26.2. En tot nu toe ook geen bugs tegengekomen, hoewel dat ook nog wat vroeg is. Eindelijk ook aangedurfd om op de Mac de overstap te maken.

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Ik merk dat Face ID ontgrendeling nog steeds wel eens hangt/langzaam gaat op mijn iPhone 13. Iets waar ik nooit problemen mee heb gehad tot iOS 26. Ik neem aan dat voornamelijk oudere telefoons er last van hebben, want op de 17 van mijn partner is het altijd heel rap.

[ Voor 37% gewijzigd door dingbat op 12-02-2026 12:05 ]

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:28
dingbat schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:01:
Ik merk dat Face ID ontgrendeling nog steeds wel eens hangt/langzaam gaat op mijn iPhone 13. Iets waar ik nooit problemen mee heb gehad tot iOS 26. Ik neem aan dat voornamelijk oudere telefoons er last van hebben, want op de 17 van mijn partner is het altijd heel rap.
Weet niet of dt voor jou opgaat, maar herken dit wel bij telefoons in mijn gezin.

De telefoons de voorzien zijn van screen-protector hebben dit ook. Af en toe langzaam reageren of niet werken met face ID. Ze moeten dan de telefoon iets meer gekanteld houden wil het werken.

Telefoons zonder screen protector werken altijd in 1 keer zonder problemen.

N=1 dus geen garantie dat het hier bij jou ook aan ligt.
(sterker, ik weet niet eens of je een screen-protector gebruikt ;) )

Eric, Signing off !!

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Eric H schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:20:
[...]

Weet niet of dt voor jou opgaat, maar herken dit wel bij telefoons in mijn gezin.

De telefoons de voorzien zijn van screen-protector hebben dit ook. Af en toe langzaam reageren of niet werken met face ID. Ze moeten dan de telefoon iets meer gekanteld houden wil het werken.

Telefoons zonder screen protector werken altijd in 1 keer zonder problemen.

N=1 dus geen garantie dat het hier bij jou ook aan ligt.
(sterker, ik weet niet eens of je een screen-protector gebruikt ;) )
Ik heb er geen screen protector op dus daar zal het niet aan liggen!

Maar ik vind het wel een goeie. Op het oude toestel van mijn partner werkte Face ID niet meer na een schermvervanging door een 3e partij... totdat ze hem een keertje goed liet vallen en er opeens geen compatibiliteit problemen meer waren 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door dingbat op 12-02-2026 21:05 ]

• Roy Tollenaar
ios 26.4 dev beta 1 is uit!

• Donstil
  • Niet online
Nice, is de batterij een beetje goed?

• Roy Tollenaar
Donstil schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:45:
[...]

Nice, is de batterij een beetje goed?
Geweldig mijn test iphone se2020 haalt opeens 3 dagen op 1 lading met 79% conditie!

• SuperVeloce
Appstore ziet er iets anders uit als je op je profiel klikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukbLpesYyBK6sfq0Js-yq4In7rQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w7FixVWl21TSPE1g4GZzFKJh.png?f=fotoalbum_large
Handig gelijk herschrijf en corrigeer optie boven toetsenbord

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• Donstil
  • Niet online
Nieuwe Apple Music weergave voor playlists is wel fraai geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XzOzdnE2w1MaBfdSuky-jI5RfI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/toTKTTvhV11uVWSmYNo1Jryr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FX9qHiAqSb1cYYifE-jRIOAEVu8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k5MpkoVEfL5XoysEQ8HXbNCe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Donstil op 16-02-2026 20:40 ]

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:38
Eerst een hoop zooi van je iPhone verwijderen om de beta te kunnen installeren, want die is doodleuk 19 (!) GB. Heb zomaar het gevoel dat 256 GB binnenkort niet meer genoeg is.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Zonder AI is het toch veel kleiner?

• Donstil
  • Niet online
CreativeS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:49:
Zonder AI is het toch veel kleiner?
Ik heb AI aan, toch moet de 19 GB “update” (is full image, geen update) daarna alles daarvan opnieuw downloaden.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:30

jasjenl

Liab A Tymo

Ik heb sinds iOS 26.2 dat het automatisch bijwerken van iOS op mijn iPhone 15 niet meer werkt. Hij download wel de update, zegt dan dat ie m 's-nachts zal gaan installeren maar elke volgende ochtend staat er weer een melding 'de update is niet geïnstalleerd'. Dat is bij mij begonnen vanaf het moment dat 26.2.1 beschikbaar kwam en die update heeft zich daardoor nooit zelf geïnstalleerd. Ook toen afgelopen week 26.3 uit kwam: zelfde verhaal. Ik heb daarom vanochtend maar gewoon handmatig de update gestart en dat werkte ook gewoon prima, maar ik snap niet waarom dat automatisch gedurende de nacht updaten niet werkt, want volgens mij voldeed ik aan alle randvoorwaarden: de telefoon was steeds voldoende opgeladen (lag ook sommige nachten aan de oplader), hij was altijd vergrendeld en was ook verbonden met wifi (alhoewel dat volgens mij geen voorwaarde is, maar toch). Het zal mij benieuwen of het bij een volgende update wel weer werkt...

• Skywalker27
  • Laatst online: 17:19
WTF siri werkt met AI holymoly

• SgtElPotato
Hoe zeg ik iets zonder iets te zeggen voor 500$.

Zucht...

• Dennisdn
  • Nu online
Gaat vlot deze keer, nu al een PB voor 26.4…

• Roy Tollenaar
Dennisdn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:08:
Gaat vlot deze keer, nu al een PB voor 26.4…
Draait ook prima hier

• Skywalker27
  • Laatst online: 17:19
Het werkt niet meer….Siri d’r stem was anders. Normaal als je een timer zet krijg je gewoon robo siri met het af tellen begint nu.

Ik kreeg in eens siri met spraak water en natuurlijke uitspraak. En ze deed een voorstel of ik de timer voor een specifiek doel moest zetten en hoe ze moest reageren bij het aflopen van de timer.

Of deed ze dit al? Het laden duurt erg lang en er blijft “werken” staan in het dynamic island

[ Voor 9% gewijzigd door Skywalker27 op 17-02-2026 21:13 ]

• Donstil
  • Niet online
Skywalker27 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:11:
Het werkt niet meer….Siri d’r stem was anders. Normaal als je een timer zet krijg je gewoon robo siri met het af tellen begint nu.

Ik kreeg in eens siri met spraak water en natuurlijke uitspraak. En ze deed een voorstel of ik de timer voor een specifiek doel moest zetten en hoe ze moest reageren bij het aflopen van de timer.

Of deed ze dit al? Het laden duurt erg lang en er blijft “werken” staan in het dynamic island
Klinkt als 18.4 Siri. Of was het wat anders?

• Roy Tollenaar
Op mijn test iPhone heeft de beta wel de batterij gesloopt denk ik. Capaciteit is van 79% naar 71% gegaan in 1 dag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UchPeONMknP_nLcAARFQAzz_Yds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HY4VDwNHhfwKyi8ILmng4oUA.png?f=fotoalbum_large

• SuperVeloce
Hier nog steeds 100%, heb de 16PM een jaar nu

• Roy Tollenaar
SuperVeloce schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:57:
Hier nog steeds 100%, heb de 16PM een jaar nu
Het kan ook best een andere reden hebben dat toestel is ook al een 5 jaar oud en 1500cyclus gehad.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Roy Tollenaar schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:05:
[...]

Het kan ook best een andere reden hebben dat toestel is ook al een 5 jaar oud en 1500cyclus gehad.
Dan is het tijd voor een nieuwe accu. ;)

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:53
De laatste bèta is voor mijn iPhone 13 mini een forse achteruitgang.

- Blijvend cache-probleem. Te zien door meerdere malen iconen die ‘laden’ bij scrollen door pagina’s.

- Batterijverbruik is dramatisch (vanmorgen 8:15 van de lader en nu al op 39%) zonder het toestel al te veel gebruiken.

- Algehele gevoel van de telefoon is trager dan de vorige bèta.

Dus hopelijk snel een nieuwe update zodat we weer op het niveau van 26.3 zitten.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Incognitum schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:21:
De laatste bèta is voor mijn iPhone 13 mini een forse achteruitgang.

- Blijvend cache-probleem. Te zien door meerdere malen iconen die ‘laden’ bij scrollen door pagina’s.

- Batterijverbruik is dramatisch (vanmorgen 8:15 van de lader en nu al op 39%) zonder het toestel al te veel gebruiken.

- Algehele gevoel van de telefoon is trager dan de vorige bèta.

Dus hopelijk snel een nieuwe update zodat we weer op het niveau van 26.3 zitten.
Mag ik vragen waarom je een beta installeert op, ik neem aan, je main phone? En dan ook nog een device van 4,5 jaar oud?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:53
THE_BASE schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:56:
[...]

Mag ik vragen waarom je een beta installeert op, ik neem aan, je main phone? En dan ook nog een device van 4,5 jaar oud?
Vragen mag altijd, maar de relevantie zoek ik nog. Ik installeer al jaren bèta’s. Ondanks dat het toestel al ouder is en als main wordt gebruikt is dit meestal goed gegaan. Zoals bij bèta’s altijd voor kan komen, soms een issue. Echter nu bij de laatste bemerk ik gewoon veel issues. Vandaar de post hierboven.

• SgtElPotato
Incognitum schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Vragen mag altijd, maar de relevantie zoek ik nog. Ik installeer al jaren bèta’s. Ondanks dat het toestel al ouder is en als main wordt gebruikt is dit meestal goed gegaan. Zoals bij bèta’s altijd voor kan komen, soms een issue. Echter nu bij de laatste bemerk ik gewoon veel issues. Vandaar de post hierboven.
Nja, de 'gevolgen' die je hier neer zet zijn vrij standaard die kunnen voorkomen bij een beta.

Zucht...

• Fjeze
  • Laatst online: 20:30

Fjeze

AllesPerfect!

SgtElPotato schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:53:
[...]

Nja, de 'gevolgen' die je hier neer zet zijn vrij standaard die kunnen voorkomen bij een beta.
Hij deelt toch alleen zijn ervaringen? Daar is een beta toch ook voor bedoeld. Feedback is juist altijd welkom lijkt mij.

Fly or Die

• Donstil
  • Niet online
THE_BASE schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:56:
[...]

Omdat het leuk is om nieuwe zaken uit te proberen!

• THE_BASE
  • Niet online
Donstil schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:06:
[...]

Omdat het leuk is om nieuwe zaken uit te proberen!
True, maar niet piepen als het niet werkt op je main!

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Donstil
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Jawel joh, anders kan er niemand zeggen dat je het niet moet doen op je hoofd toestel :+

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Iedereen zegt dat het niet mag, maar uiteindelijk doen ze het toch. Overal hetzelfde: Testen doe je gewoon op productie.

• THE_BASE
  • Niet online
Donstil schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:40:
[...]

Jawel joh, anders kan er niemand zeggen dat je het niet moet doen op je hoofd toestel :+
Touché! ;)

• bob-nwk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:45
Ik heb sinds de laatste update (non beta) naar 26.3 echt een belachelijke drain. Ik weet dat er na een update van alles opnieuw wordt geoptimaliseerd/ geïndexeerd etc. maar zo erg heb ik niet eerder meegemaakt. Dit is nu al de 2e dag op rij.

En ja, ik heb al een reboot gedaan.

Hebben meer mensen hier last van na de laatste update?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYLJkn2q0MoQdaQ1UCImWIJx5v8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F91sye7BNcZkGRC5MOuZyXKL.png?f=fotoalbum_large

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:17
bob-nwk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:13:
Ik heb sinds de laatste update (non beta) naar 26.3 echt een belachelijke drain. Ik weet dat er na een update van alles opnieuw wordt geoptimaliseerd/ geïndexeerd etc. maar zo erg heb ik niet eerder meegemaakt. Dit is nu al de 2e dag op rij.

En ja, ik heb al een reboot gedaan.

Hebben meer mensen hier last van na de laatste update?[Afbeelding]
Bee nog geen last van.

In mijn hoofd klopt alleen het rekensommetje nig niet:

111% - 35% =76%

Nog steeds ver boven je avg.

• bob-nwk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:45
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Bee nog geen last van.

In mijn hoofd klopt alleen het rekensommetje nig niet:

111% - 35% =76%

Nog steeds ver boven je avg.
Rond het middaguur bijgeladen tot 90% (wat ik normaal nooit doe) en om 4 uur alweer op 37%

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:17
bob-nwk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:59:
[...]

Rond het middaguur bijgeladen tot 90% (wat ik normaal nooit doe) en om 4 uur alweer op 37%
Dus die 35% is alleen 35% van de laatste charge?. Niet 35% van je hele dag verbruik? Want 111% is je hele dag, vanaf 00:00 Vreemd dat ze die data eenheden zo mixen en matchen

• Donstil
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:53:
[...]

Dus die 35% is alleen 35% van de laatste charge?. Niet 35% van je hele dag verbruik? Want 111% is je hele dag, vanaf 00:00 Vreemd dat ze die data eenheden zo mixen en matchen
Nee, je moet het lezen als gebruik.

In dit voorbeeld is geladen tot 90%, daar is nu nog 37% van over. Van die 53% die nu weg is ging er dus 35% naar devicesetup, 9% naar Lockscreen, enz.

[ Voor 9% gewijzigd door Donstil op 23-02-2026 14:50 ]

• Donstil
  • Niet online
26.4 Bèta 2 is uit.

• Roy Tollenaar
Gisteren heeft mijn broertje zijn iPhone 13 van iOS 26.0 naar 26.3 geüpdatet alleen kan deze nu geen simkaart meer lezen en bij het scannen van een eSIM krijgt hij de melding dat er geen bruikbare gegevens in de qr code zitten. Ik dacht hem daarom even via de Mac te resetten om dit te fixen alleen geeft hij of error 4000 of de melding dat de firmware beschadigd is, ben nu maar even op zoek naar een andere iPhone maar mocht iemand hier de oplossing voor hebben dan ben ik benieuwd!
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
iOS/iPadOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de iOS/iPadOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!