Vraag

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een screenshot gemaakt op mijn iPad en deze bewerkt via de foto’s app door er wat bij de tekenen.

Als ik dit bewerkte screenshot dan in de Tweakers gallerij wil uploaden krijg ik de melding: Ongeldig bestandstype voor afbeelding “IMG_0995.heic”
Tweakers gallerij: Upload van aangepast iPad screenshot geef heic foutmelding

HEIC is blijkbaar een formaat wat de Tweakers gallerij niet aankan en daar ben ik in het verleden al eens tegenaan gelopen waarna ik dit in de instellingen van de iPad heb aangepast zodat er wel gangbare bestandsformaten worden gebruikt.
Dus dacht ik dat het met de upgrade naar iPadOS 26 misschien weer was gereset.

Maar als ik de informatie van dat aangepaste screenshot opvraag staat er dat het gewoon een PNG is:
Informatie van aangepast iPad screenshot wat heic foutmelding geeft in Tweakers gallerij
:?
Ik snap er niets van maar heb het vermoeden dat de Tweakers gallerij gelijk heeft want als ik een onaangepast screenshot toevoeg aan de gallerij, welke bij informatie eveneens PNG vermeld, lukt dat wel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
iPad iPad (9e generatie) Jaar: 2021
iPadOS 26.2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in het verleden al in de instellingen aangepast dat er niet van die specifieke apple formaten zoals HEIC worden gebruikt en wilde dat controleren maar kan dat in iPadOS 26 helaas niet meer terugvinden want staat nu blijkbaar ergens anders dat dat google resultaten me geven.
Mogelijk is het door bij de upgrade naar 26 wel gereset ofzo maar vind het dan wel vreemd dat als je de informatie van het screenshot opvraagt er wel gewoon PNG wordt vermeld.
edit:
Gewijzigd door Vliegvlug op 06-01-2026 13:54
De instelling voor niet-proprietary image formaten inmiddels weer terug gevonden onder “Settings” -> “Camera” -> “Bestandsstructuren” -> “Cameraopname”, maar daar stond de instelling al op “Meest compatibel”.
Dus blijkbaar heeft de overgang naar iPadOS 26 die instelling niet gereset.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er niet iets anders veranderd is wat wel de oorzaak kan zijn. Of het was bij iPadOS 18 ook al een probleem maar ben ik er toen niet tegenaan gelopen, zo vaak pas ik screenshots ook weer niet aan

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 06-01-2026 13:54 ]

Alle reacties

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Dan sla je 'm in de Foto's-app toch op als .png of .jpg of wat dan ook, wat je maar wil?

Het heeft simpelweg te maken met bestandstypes en 'formaten', waarbij HEIC veel gebruikt wordt door Apple, omdat het minder data kost dan een .png'tje. Ook even snel omzetten is een optie, via een app of website?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
CLB schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:26:
Dan sla je 'm in de Foto's-app toch op als .png of .jpg of wat dan ook, wat je maar wil?
Hoe moet dat dan?
Ik zie geen “opslaan als” optie.
Ik heb net “dupliceer” geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

Bovendien is het screenshot volgens de info van de foto’s app al een PNG dus lijkt me eerder een fout daarin.
Het heeft simpelweg te maken met bestandstypes en 'formaten', waarbij HEIC veel gebruikt wordt door Apple, omdat het minder data kost dan een .png'tje. Ook even snel omzetten is een optie, via een app of website?
Dat is dus geen optie voor mij, waarom zou ik extra handelingen moeten gaan doen voor iets wat gewoon zou moeten werken en uit de gegeven informatie van het screenshot tevens blijft dat het al goed zou moeten zijn. Er zit hier duidelijk iets fout en zou dit issue graag opgelost hebben.

Weet jij waar die foto bestandstype settings in iPadOS 26 zijn gebleven?
Bij Settings -> Camera & Settings -> Foto’s kan ik ze helaas niet vinden waar google me wel heen verwijst. :|
Misschien dat die settings even togglen helpt en het toch iets met de overgang naar 26 te maken heeft gehad.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:57
Vliegvlug schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Hoe moet dat dan?
Ik zie geen “opslaan als” optie.
Ik heb net “dupliceer” geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

Bovendien is het screenshot volgens de info van de foto’s app al een PNG dus lijkt me eerder een fout daarin.

[...]

Dat is dus geen optie voor mij, waarom zou ik extra handelingen moeten gaan doen voor iets wat gewoon zou moeten werken en uit de gegeven informatie van het screenshot tevens blijft dat het al goed zou moeten zijn. Er zit hier duidelijk iets fout en zou dit issue graag opgelost hebben.

Weet jij waar die foto bestandstype settings in iPadOS 26 zijn gebleven?
Bij Settings -> Camera & Settings -> Foto’s kan ik ze helaas niet vinden waar google me wel heen verwijst. :|
Misschien dat die settings even togglen helpt en het toch iets met de overgang naar 26 te maken heeft gehad.
Volgens Google:
Methode 1: Converteren via de Bestanden-app
Deze methode converteert een individueel, reeds gemaakt screenshot.
Open de Foto's-app en selecteer het HEIC-screenshot dat je wilt converteren.
Tik op het deel-icoon (linksonder) en kies voor "Kopieer foto".
Open de Bestanden-app.
Navigeer naar een opslaglocatie, zoals "Op mijn iPhone", en maak eventueel een nieuwe map aan.
Houd een leeg gebied ingedrukt en tik op "Plak". De afbeelding wordt dan automatisch in een compatibel formaat (meestal JPEG, soms PNG, afhankelijk van de precieze instellingen en iOS-versie) in de Bestanden-app opgeslagen.
Om expliciet naar PNG te converteren, kun je het geplakte bestand lang ingedrukt houden, "Snelle taken" selecteren, en vervolgens "Converteer afbeelding" kiezen om het formaat in te stellen op PNG.

Methode 2: Standaard screenshot-formaat wijzigen
Je kunt je iPhone zo instellen dat toekomstige screenshots direct als PNG worden opgeslagen.
Open de Instellingen-app.
Tik op "Algemeen" en vervolgens op "Schermafbeelding".
Onder 'Structuur' of 'Formaat', selecteer de optie "SDR".
SDR (Standard Dynamic Range) slaat screenshots op als PNG-bestanden.
HDR (High Dynamic Range) slaat screenshots op als HEIC-bestanden (HIF-formaat).
edit; Zojuist op mijn werk telefoon gekeken, iOS 26.1, en zie inderdaad de opties SDR / HDR staan bij de Instellingen ==> Algemeen ==> Schermafbeelding.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Het screenshot naar een bestand kopiëren-plakken zet het inderdaad om in een JPEG maar is vrij bewerkelijk al die stappen en aangezien ik normaal het screenshot ook gelijk verklein via de upload functie van de fotobibliotheek zijn het nog meer stappen, want dan kan niet direct als je de upload functie gebruikt van de bestanden app en moet je die dus eerst los gaan resizen. :|
edit:
Gewijzigd door Vliegvlug op 06-01-2026 13:42
Inmiddels een veel efficiëntere methode gevonden om een aangepast screenshot wat in HEIC wordt opgeslagen om te zetten in een bruikbaar formaat. Simpelweg er een nieuw screenshot van maken want die wordt dan als PNG opgeslagen! :)
Allemaal goed bedoeld hoor die work-arounds maar ik wil het basis probleem opgelost hebben, als de iPad aangeeft dat het screenshot een PNG is moet het niet stiekem een HEIC zijn.
Dat is fout en daar zoek ik een oplossing voor!
[...]

edit; Zojuist op mijn werk telefoon gekeken, iOS 26.1, en zie inderdaad de opties SDR / HDR staan bij de Instellingen ==> Algemeen ==> Schermafbeelding.
Dan is daar een verschil in tussen iOS en iPadOS want bij mijn iPad is er alleen een optie om “Schermvullende voorvertooning” aan of uit te zetten, niets anders helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 06-01-2026 13:42 ]

• Archer_VC10
  • Laatst online: 27-01 16:32
Zit het niet in het feit dat je er iets aan toevoegt? Het was een PNG maar je gaf in je eerste post aan dat je deze bewerkt hebt. Dan is het geen 'pure' screenshot meer en het kan zijn dat zo'n bewerkte foto dan ineens weer als HEIC wordt opgeslagen. Is misschien nodig vanwege de mogelijkheden van het formaat. Zet eens je camera om naar JPG (meest compatibel) output en kijk of je dan niet toevallig wel een JPG er uit krijgt.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:49:
Zit het niet in het feit dat je er iets aan toevoegt?
Daar zit het ongetwijfeld in ja want zoals ik eerder al zei heb ik geen problemen met het onaangepaste screenshot uploaden naar de Tweakers gallerij.
Het was een PNG maar je gaf in je eerste post aan dat je deze bewerkt hebt. Dan is het geen 'pure' screenshot meer en het kan zijn dat zo'n bewerkte foto dan ineens weer als HEIC wordt opgeslagen.
Daar lijkt het inderdaad op, dat zodra je een bewerking doet op de foto deze wordt opgeslagen als HEIC.
Maar het stomme is dus dat de als je de informatie dan opvraagt er doodleuk PNG vermeldt wordt. |:(

Klinkt als een bug ofzo, dat de instelling om het als meest compatibel op te slaan wordt genegeerd na bewerking maar de bestandsinformatie nog wel PNG laat zien.
edit:
Gewijzigd door Vliegvlug op 06-01-2026 13:32
Dat er altijd PNG wordt aangegeven bij het opvragen van de informatie van een plaatje is schijnbaar een bewuste keuze van Apple want ik ben er achter gekomen dat afbeeldingen zowel in PNG, JPEG en HEIC in de foto’s app worden opgeslagen maar dat er in alle gevallen PNG wordt weergegeven in de informatie. |:(
Zie mijn latere post.
Is misschien nodig vanwege de mogelijkheden van het formaat. Zet eens je camera om naar JPG (meest compatibel) output en kijk of je dan niet toevallig wel een JPG er uit krijgt.
Daar staat die instelling al op, waarbij inderdaad wordt aangegeven in de toelichting dat er dan altijd JPEG/H.264 wordt gebruikt. En dus niet PNG!

Zit me nu wel af te vragen of dat PNG wat vermeld wordt bij de screenshotinformatie niet een container formaat kan zijn waar binnen dan als JPEG of HEIC kan worden opgeslagen. Iets waar ik vroeger met AVI’s of MKV’s wel tegenaan liep. De bestandsextensie was dan hetzelfde maar werden alsnog sommige video’s niet afgespeeld en anderen wel, maar dat lag dan aan de codec die erin gebruikt werdt.

Vind dat in dit geval wel wat vreemd want waarom heb je dan losse bestandsextensies voor JPG/JPEG en PNG, en blijkbaar ook voor HEIC.

Of het is een algeheel probleem bij iPadOS bij het opvragen van de extra informatie in de foto’s app dat er simpelweg altijd PNG wordt vermeld en niet het daadwerkelijke bestandsformaat.
edit:
Gewijzigd door Vliegvlug op 06-01-2026 13:38
PNG is geen containerformaat, Apple geeft om onduidelijke redenen dus altijd PNG aan wanneer de de informatie van een afbeelding op vraagt. Ze hadden beter de bestandsextensie kunnen weergeven of het daadwerkelijke formaat
Want aangezien de bestandsformaat instelling al op “meest compatibel” staat wat altijd JPEG/H.264 zou moeten geven en het screenshot wat ik hiervoor op advies van @Rensjuh plakte in de bestanden app plakte ook een .jpeg werd zou ik verwachten dat al mijn screenshots JPEG formaat moeten zijn en niet PNG wat nu steeds vermeld wordt bij informatie.

Het wordt steeds vreemder dit. :S

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 06-01-2026 13:38 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Kwam net deze post tegen op Apple forum: “Pictures I edit automatically being saved as HEIC ?”

Waarbij iemand een vergelijkbaar probleem heeft dat als hij een bewerkt plaatje wil overzetten naar zijn pc dat niet lukt omdat deze in in HEIC zijn ipv JPEG waarop hij zijn camera instellingen heeft staan.
Waarbij ik het uploaden naar de Tweakers gallerij wat ik doe wel vergelijkbaar vind met tranfer en import wat hij doet.

Helaas geen oplossing en de TS heeft daar niet meer gereageerd. :|

Er wordt wel door iemand verwezen naar “Settings>Apps>Photos>Transfer” en dat je die instelling op “keep originals” moet laten staan.

Het was even zoeken maar “Settings>Apps>Foto’s>Zet over naar Mac of pc” stond bij mij al op “Behoud originelen”.
De andere optie is “Automatisch”
De omschrijving van die instellingen is als volgt: “Zet foto’s en video’s automatisch over in een compatibele structuur, of zet altijd het originele bestand over zonder de compatibiliteit te controleren”

Natuurlijk heb ik ook nog de optie “Automatisch” geprobeerd in de hoop dat het huidige HEIC bestand dan alsnog naar JPEG wordt overgezet bij uploaden maar helaas blijf ik dezelfde foutmelding van de Tweakers gallerij krijgen dat die niet met .heic bestanden kan doen. :'(

Snap er dus weinig van, want als het nu een HEIC is zou hij toch moeten worden omgezet.
Maar kan natuurlijk ook zijn dat deze instelling helemaal niet van toepassing is op het uploaden naar de Tweakers gallerij en er met ”Zet over naar Mac of pc” iets heel anders wordt bedoeld

• Archer_VC10
  • Laatst online: 27-01 16:32
Klopt, 'zet over naar Mac' betekent dat je de share button gebruikt om, wellicht via AirDrop, het bestand over te zetten. Wat jij doet is puur de foto vanuit je galerij of bestanden app benaderen. Dan wordt die actie niet getriggered.
Het kan wel slim zijn om die setting op Automatisch te zetten, dan verklein je wel de kansen op problemen. Lost dit probleem niet op, maar ach.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 05:21:
Klopt, 'zet over naar Mac' betekent dat je de share button gebruikt om, wellicht via AirDrop, het bestand over te zetten. Wat jij doet is puur de foto vanuit je galerij of bestanden app benaderen. Dan wordt die actie niet getriggered.
Het kan wel slim zijn om die setting op Automatisch te zetten, dan verklein je wel de kansen op problemen. Lost dit probleem niet op, maar ach.
Er staat natuurlijk ook bij ”zet over naar pc ;)
Maar dank voor de bevestiging dat deze instelling niet van toepassing is bij het uploaden naar een webpagina.

Ik dacht dat er misschien wel iets van zo’n flow in zou zitten omdat je plaatjes tijdens het uploaden via de 3 puntjes en daarna ”opties” te kiezen on-the-fly kan resizen zonder dat het plaatje in de foto’s app verandert wordt noch dat er een geresized plaatje in die app verschijnt, dus dat gebeurt ergens op de achtergrond.

Airdrop gebruik ik nooit, de iPad is het enige Apple device wat ik heb maar heb net even getest met de share-knop door het aangepaste screenshot naar mijn email te sturen.

Als de instelling “Settings>Apps>Foto’s>Zet over naar Mac of pc” op ”Automatisch” staat wordt het screenshot als een .jpeg bijlage aan een nieuwe e-mail toegevoegd.
Maar vreemd genoeg als ik die instel op “Behoud originelen” ook! :?

Dat suggereert toch dat het aangepaste screenshot in de foto’s app wel degelijk al een JPEG is want als het een HEIC was en “Behoud originelen” daadwerkelijk doet wat het zegt zou het een .heic bijlage in de email moeten zijn.

Lijkt er dus op dat er bij uploaden van het bewerkte plaatje, wat zeer waarschijnlijk al een jpeg is, deze door de iPad alsnog geconverteerd wordt naar een HEIC bestand alvorens deze aan de website aan te bieden. :|
edit:
Gewijzigd door Vliegvlug op 06-01-2026 13:27
Bovenstaande doorgestreept want bleek niet te kloppen, de instelling “Settings>Apps>Foto’s>Zet over naar Mac of pc” heeft geen invloed op het gebruik van de Deel-knop. Dat moet je bij het gebruik van delen zelf in de opties die dan beschikbaar zijn instellen, zie mijn post hieronder.
Dus er zit blijkbaar wel een of ander flow in die upload handeling waar hopelijk dan ergens anders een settings van te vinden is waarin ik die HEIC zooi uit kan zetten.
edit:
Gewijzigd door Vliegvlug op 06-01-2026 13:27
Er zit dus juist geen bewerking in het uploaden, daarbij wordt dus het daadwerkelijke HEIC bestand as-is geüpload, zou fijn zijn als er bij upload wel wordt geconverteerd naar JPEG of PNG of veel beter nog: dat het aangepaste screenshot überhaupt niet wordt opgeslagen in HEIC!
Vind het echt verschrikkelijk dat Apple die proprietary image en video formaten zo loopt te pushen en dat je niet gewoon één instelling hebt onder de algeme instellingen waarin je kan aangeven dat helemaal uit te zetten.
Maar nee, zit bewust in allemaal subsettings op allerlei verschillende plekken en mag je als gebruiker lekker zelf uitzoeken waar dan. :-(

[ Voor 13% gewijzigd door Vliegvlug op 06-01-2026 13:27 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Nog wat verder gezocht, deze keer naar het converteren van plaatjes bij het uploaden.

Daarbij deze reddit post tegen gekomen: Photos keep exporting as HEIC. How to fix.

Met daarin onderstaande reactie, waarbij het alsnog over de share/deel knop ging maar wel dat er daarbij ook instellingen zijn die iets doen met het converteren van plaatjes bij het delen. (Inderdaad weer een andere plek met zo’n instelling! :X )
There's a separate "options" setting for sending. Once you've selected the photos to share and tap the "share" icon, tap "options."

If you're taking photos in Jpeg, I would think selecting "current" would keep them in that format. "Most compatible" says they may convert. So, I'd test it out and see which does what you want.
IPad / iPhone share options
Bij mij staan de instellingen bij het gebruik van de Deel-knop als volgt:
IPad opties bij gebruik van de Deel-knop

Wat dus de instellingen waren tijdens de tests in mijn bovenstaande post.
Waarbij de instelling “Structuur” dus op “Automatisch“ stond.
En aangezien voor dat delen dus weer eigen instellingen zijn ga ik er vanuit dat de instellingen voor “Settings>Apps>Foto’s>Zet over naar Mac of pc”, itt wat @Archer_VC10 hierboven aangaf, dus geen betrekking hebben op het gebruik van de Deel-knop wat ook mijn resultaten van die tests verklaard dat het altijd een .jpeg wordt als bijlage bij de email.
Die “Automatisch“ setting maakt van een aangepast plaatje gewoon altijd een .jpeg.

Verder getest met het aangepaste screenshot:
  • “Automatisch“ geeft dus een .jpeg als bijlage.
  • “Huidig“ geeft een .heic als bijlage.
  • “Meest compatibel“ geeft dus ook .jpeg als bijlage
Deze tests geven aan dat het aangepaste screenshot dus blijkbaar wel degelijk als HEIC bestand wordt opgeslagen!
Ondanks dat de informatie van het plaatje in de foto’s app het dus als een PNG rapporteert.

Vervolgens ben ik gaan testen met het originele, niet aangepaste screenshot:
  • “Automatisch“ geeft een .PNG als bijlage!
  • “Huidig“ geeft ook een .PNG als bijlage.
  • “Meest compatibel“ geeft ook .PNG als bijlage.
Wat aangeeft dat originele screenshots dus als PNG worden opgeslagen

Maar wacht, het wordt nog mooier!
Ik kwam er achter bij het testen dat een bijgesneden screenshot (dus niet aangepast door er zelf een tekening of tekst bij te zetten) weer andere resultaten geeft:
  • “Automatisch“ geeft een .jpeg als bijlage!
  • “Huidig“ geeft ook een .jpeg als bijlage.
  • “Meest compatibel“ geeft ook .jpeg als bijlage.
Een PNG wordt door de foto’s app na resizen dus als een JPEG opgeslagen. Tuurlijk Apple, twee verschillende bestandsformaten voor plaatjes was nog niet verwarrend genoeg! :X

Wat trouwens erg vervelend is is dat die instelling die je instelt tijdens het delen enkel voor die ene actie onthouden wordt, hij staat daarna gewoon weer op “Automatisch“. :|
Ik heb nog nergens kunnen vinden waar ik daarvoor de standaard instelling voor kan wijzigen, waarschijnlijk is deze er niet eens.

Snap echt niet dat Apple zo’n zooitje maakt van al die bestandsformaten, lijkt haast of ze dit bewust doen om je te ‘straffen’ ofzo dat je niet hun standaard kiest.

Dan komen we nu dus tot 3 verschillende bestandsformaten afhankelijk van wat je met een plaatje doet:
  1. Vers screenshot: PNG
  2. Bijgesneden screenshot: JPEG
  3. Met tekentools bijgewerkt screenshot: HEIC
(Dit is met Camera settings waarbij “Bestandsstructuren op “Meest compatibel” staat trouwens, er even vanuitgaande dat die ook invloed heeft op screenshots en ze daardoor als PNG worden opgeslagen maar dat weet ik niet zeker.)

Dat er na bewerking van het screenshot blijkbaar opeens weer als HEIC wordt opgeslagen is dus het probleem waar ik nu tegenaan loop. :|
Waar staat in vredesnaam de instelling die dit veroorzaakt! HELP! :'(

Wat ik nu ook geleerd heb is dat de bestandsinformatie die bij plaatjes getoond wordt nergens op slaat want in alle gevallen staat er PNG.
Super nuttig Apple, zet er dan gewoon helemaal niets neer, dit is alleen maar verwarrende misinformation. |:(

Ik dacht nog een simpele work-around te hebben door een HEIC plaatje te resizen maar helaas blijft het dan alsnog een HEIC. :-(
Het wordt blijkbaar alleen omgezet naar een JPEG als het daarvoor een PNG was. Geen idee waarom het dan niet gewoon een PNG blijft maar daar zal Apple in zijn oneindige wijsheid vast een hele goede reden voor hebben.

Een hack die wel werkt is van een aangepast plaatje simpelweg weer een screenshot maken zodat het een PNG wordt welke wel normaal te uploaden is.

Vind het echt van de gekke dat dit soort truuks nodig zijn omdat Apple me hun gare HEIC formaat door de strot wil drukken en geen mogelijkheid geeft om dat uit te zetten. :(

Gelukkig pas ik maar af een plaatje aan dat dan is die extra screenshot stap nog te overzien.
Gezien het feit dat ik hier nu al velen uren uitzoekwerk in heb zitten over de afgelopen twee dagen zonder een stap dichter bij een oplossing te zijn ben ik er inmiddels helemaal klaar mee.
Hopelijk kan ik met mijn topic nog andere mensen van dienst zijn die hier ook tegenaan lopen en zou helemaal mooi zijn als iemand hier een echte oplossing zou kunnen delen.
Maar voor nu is screenshoten de beste oplossing voor dit probleem, helaas.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cO2QZeKtz9HGrKOq79-CVrsg8Js=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrjEFwFepioZnrAXJp4Z8Nbw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem op High Efficiency en kan prima screenshots bewerken en gebruiken op tweakers, zie boven.

Origineel screenshot, erop getekend of geknipt maakt ook geen verschil in bestandsformaat en/of indeling. (HEIF in PNG zo te zien)

Ik zit op 26.2 maar dit kan al jaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIqvEzo_Px7etUOl0za97JbU_Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9krkDP2oAKMvZ8yCZffVeluH.jpg?f=fotoalbum_large
Probleem zit hem zonder twijfel in de settings op je iOS/iPadOs apparaat, ik zie High Efficiency zo snel niet terug als ik zoek in dit topic (behalve mijn eigen bericht) dus misschien hebben jullie het al besproken, maar daar moet hij dus op staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Donstil op 06-01-2026 14:13 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Donstil
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:16:
Wat ik nu ook geleerd heb is dat de bestandsinformatie die bij plaatjes getoond wordt nergens op slaat want in alle gevallen staat er PNG.
Super nuttig Apple, zet er dan gewoon helemaal niets neer, dit is alleen maar verwarrende misinformation. |:(
Je schrijft dit op als een feit maar vraag mij af of dat wel zo is, ik kan dit niet reproduceren namelijk.
Hier lijken, foto's, video, screenshots, gedownloade plaatjes van het internet, allemaal te kloppen.

Als het echt zo zou zijn dat Apple daar maar wat doet en altijd PNG laat zien had je "de wereld" daar toch allang over gehoord zou je zeggen 8)7 .

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Donstil schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:06:
[Afbeelding]

Ik heb hem op High Efficiency en kan prima screenshots bewerken en gebruiken op tweakers, zie boven.

Origineel screenshot, erop getekend of geknipt maakt ook geen verschil in bestandsformaat en/of indeling.
Hoe bepaal jij dan in welk bestandsformaat jouw screenshots en bewerkte screenshots worden opgeslagen?
Daar ben ik erg benieuwd naar.

Aangezien bij mij bij het opvragen van informatie er altijd PNG staat, zie de informatie van een HEIC plaatje wanneer ik dat opvraag:
Informatie van aangepast iPad screenshot wat heic foutmelding geeft in Tweakers gallerij
Staat dus doodleuk PNG vermeld 8)7

Enige manier voor mij om het bestandsformaat te achterhalen is met de Deel-knop het plaatje naar mijn email app te sturen en dan de optie “Huidig” bij de “Structuur”-instelling aan te zetten, dan wordt hij in het huidige formaat als attachment bij een nieuwe email geplaatst en kan ik aan de bestandsextensie aflezen wat het is.
Ik zit op 26.2 maar dit kan al jaren.
[Afbeelding]
Aan bovenstaande screenshot te zien zit jij op een iPhone en geen iPad want ik heb enkel de optie “Cameraopnamen” en niet al die opties daarna.

Bij mij staat dit al tijden op “Meest compatibel”.
Bij jouw dus “High Efficiency” waarbij ik verwacht dat al jouw plaatjes dus in HEIC worden opgeslagen.

Dat jij zonder problemen een plaatje kan uploaden naar de Tweakers gallerij via de foto’s app geeft aan dat er bij jou dus een on-the-fly conversie wordt uitgevoerd wat bij mij blijkbaar niet gedaan wordt.

Waarschijnlijk zit daar het verschil in tussen iPhone en iPad want een ander besturingssysteem: iOS vs iPadOS.
Probleem zit hem zonder twijfel in de settings op je iOS/iPadOs apparaat,
Zou goed kunnen dus als jij me die instelling zou kunnen vertellen zou ik je enorm dankbaar zijn! d:)b
ik zie High Efficiency zo snel niet terug als ik zoek in dit topic (behalve mijn eigen bericht) dus misschien hebben jullie het al besproken, maar daar moet hij dus op staan.
Daar moet hij dus niet op staan want dan wordt alles als HEIC opgeslagen en krijg ik niet alleen problemen met het uploaden van een aangepast screenshot maar met alle screenshots en plaatjes die ik heb dus dat ga ik zeker niet doen. :N

• Donstil
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Hoe bepaal jij dan in welk bestandsformaat jouw screenshots en bewerkte screenshots worden opgeslagen?
Daar ben ik erg benieuwd naar.
Nou gewoon niet :P , want waarom zou ik? Een screenshot is op "High Efficiency" een PNG en dat is helemaal prima.
Bij mij staat dit al tijden op “Meest compatibel”.
Bij jouw dus “High Efficiency” waarbij ik verwacht dat al jouw plaatjes dus in HEIC worden opgeslagen.
Dat is dan een verkeerde aanname, want in High Efficiency is een screenshot gewoon een PNG (mogelijk zit er HEIF in maar dat kan ik op de iPhone niet zien).
Daar moet hij dus niet op staan want dan wordt alles als HEIC opgeslagen en krijg ik niet alleen problemen met het uploaden van een aangepast screenshot maar met alle screenshots en plaatjes die ik heb dus dat ga ik zeker niet doen. :N
Nee dat is niet juist.

[ Voor 47% gewijzigd door Donstil op 06-01-2026 14:32 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Donstil schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:18:
[...]

Je schrijft dit op als een feit maar vraag mij af of dat wel zo is, ik kan dit niet reproduceren namelijk.
Hier lijken, foto's, video, screenshots, gedownloade plaatjes van het internet, allemaal te kloppen.
Nogmaals de vraag hoe je dat dan vastgesteld?

Staat er bij jou daadwerkelijk ook JPEG en HEIC bij in jouw foto’s app.

En je hebt inderdaad gelijk dat ik dit met een omweg heb bepaald door dingen als attachment bij de email te voegen via de Deel-knop maar dat is omdat ik geen andere manier zou weten, aangezien de bestandsinformatie dus altijd PNG aangeeft.
Als het echt zo zou zijn dat Apple daar maar wat doet en altijd PNG laat zien had je "de wereld" daar toch allang over gehoord zou je zeggen 8)7 .
Geen idee, ik heb daar nooit naar gezocht.
Maar andersom, stel PNG klopt wel en ze zijn dus allemaal als zodanig opgeslagen in de foto’s app, waarom krijg ik dan 3 verschillende bestandsformaten (PNG, JPEG en HEIC) als ik verschillende plaatjes op precies dezelfde manier met dezelfde instellingen als attachment bij mijn email toevoeg?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Donstil schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Nou gewoon niet :P , want waarom zou ik? Een screenshot is op "High Efficiency" een PNG en dat is helemaal prima.
Nou lekker makkelijk van jou dan.
Volgens Apple is dat HEIC van wat ik las.

Wat staat er bij jouw plaatjes dan, enkel PNG? Want dan heb je nog helemaal niets bewezen! ;)
[...]

Dat is dan een verkeerde aanname, want in High Efficiency is een screenshot gewoon een PNG (mogelijk zit er HEIF in maar dat kan ik op de iPhone niet zien).
Jouw aanname kan net zo goed fout zijn.

Doe even die tests met de Deel-knop en attachments naar je email en laat weten wat daar uit komt, ik hoor het graag!

• Donstil
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:31:
Geen idee, ik heb daar nooit naar gezocht.
Maar andersom, stel PNG klopt wel en ze zijn dus allemaal als zodanig opgeslagen in de foto’s app, waarom krijg ik dan 3 verschillende bestandsformaten (PNG, JPEG en HEIC) als ik verschillende plaatjes op precies dezelfde manier met dezelfde instellingen als attachment bij mijn email toevoeg?
Ik weet niet wat je allemaal aan het sjouwen bent natuurlijk, maar een Screenshot op iOS (ik pak zo even mijn iPad, maar weet vrij zeker dat dit ook voor iPadOS zo is) in High Efficiency is gewoon een PNG.

Mogelijk dat een app een deel functie daar wat anders van maakt, maar dat veranderd de basis niet.
Screenshot in High Efficiency = PNG en niet een HEIC. HEIC is een foto formaat, ivm live foto, kleurdiepte, hdr enz, allemaal niet nodig in PNG.
Vliegvlug schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:35:
Jouw aanname kan net zo goed fout zijn.

Doe even die tests met de Deel-knop en attachments naar je email en laat weten wat daar uit komt, ik hoor het graag!
Ik doe dan ook geen aanname over het bestandsformaat want dat is gewoon een PNG, maar over de indeling ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Donstil op 06-01-2026 14:38 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Donstil schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:36:
[...]

Ik weet niet wat je allemaal aan het sjouwen bent natuurlijk, maar een Screenshot op iOS (ik pak zo even mijn iPad, maar weet vrij zeker dat dit ook voor iPadOS zo is) in High Efficiency is gewoon een PNG.

Mogelijk dat een app een deel functie daar wat anders van maakt, maar dat veranderd de basis niet.
Screenshot in High Efficiency = PNG en niet een HEIC. HEIC is een foto formaat, ivm live foto, kleurdiepte, hdr enz, allemaal niet nodig in PNG.
Dan hoor ik graag van jouw waarom mijn aangepaste screenshot in zowel de Tweakers gallerij als mijn e-mail attachment toch als HEIC kan aankomen!
Dat zijn geen foto’s volgens jou.

En als het geen foto’s zijn waarom zou de cameraopname instelling waar jij het over hebt dan enige invloed uitoefenen op screenshots?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Donstil schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:36:
[...]

Maar hoe weet je dat dan zo zeker?

Het is zo “omdat ik dat vind” vind ik dan weer weinig overtuigend. ;)
[...]

Ik doe dan ook geen aanname over het bestandsformaat want dat is gewoon een PNG, maar over de indeling ;)
Wat is het verschil in indeling en bestandsformaat waar jij het over hebt?

[ Voor 16% gewijzigd door Vliegvlug op 06-01-2026 15:03 ]

• Donstil
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:31:
[...]

Nogmaals de vraag hoe je dat dan vastgesteld?

Staat er bij jou daadwerkelijk ook JPEG en HEIC bij in jouw foto’s app.
Oke let op:

De bestandsextensie klopt op alle afbeeldingen en video’s die ik heb gecontroleerd.
Verschillende bronnen, iPhone Foto, iPhone Video, JPG van internet, SmartGlasses video, etc, ze worden allemaal goed weergegeven door zowel iOS als iPadOS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPj3BS-Qf2gAiYgKGUBwO-vRmJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgdlrf6hvDbrSHv4scixL8mZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGPhKHHz7tUxCOeyuXIOoJ3lxPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lisquVT3NTxEiPY6A6crrvd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoA_-UDLFwV6hIcQaM57L18BCYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmVRxVGMcES13ykTpRianuuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEOaBkcTyKsL-QAXCDDtmA-C0ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ywngNXh4WLPAN5YVNgKCI2k.jpg?f=fotoalbum_large

Die files heb ik vervolgens via het deel menu, met airdrop naar mijn mac over gezet (staan ook in iCloud foto, maar jij wilde graag het deel menu gebruiken) en de bestandsextensies blijven dan gelijk, macOS toont netjes de juiste bestandsextensies.

Maak ik dan een screenshot, nogmaals op iPadOS, kleur ik erop, blijft het gewoon een PNG, en die PNG kan ik hier netjes uploaden. Sterker nog, alle plaatjes in dit bericht hier zijn geüpload als PNG (want screenshot) vanaf iPadOS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQOguCVccjePj2Aag1P6KzZt4LY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHYJwrEJx59g7UepCNLP4nK0.jpg?f=fotoalbum_large

Dus nog eens: Zet hem eens op High Efficienc. Maak vervolgens een screenshot > Doe er niets mee en upload je hem hier. Als dat werkt dan ga je een stapje verder, kleur je erop, weer uploaden, etc. Dan ga je vanzelf de gemene deler tegenkomen. Of dat nou een instelling, het deel menu, of layer-8 is maakt niet zoveel uit, je moet tot een oplossing komen, want een standaard gegeven is het in ieder geval niet.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@Donstil Dank voor het posten van al die screenshots (y)
Momenteel geen tijd helaas maar hopelijk kan ik er morgen naar kijken.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Donstil schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Oke let op:

De bestandsextensie klopt op alle afbeeldingen en video’s die ik heb gecontroleerd.
Verschillende bronnen, iPhone Foto, iPhone Video, JPG van internet, SmartGlasses video, etc, ze worden allemaal goed weergegeven door zowel iOS als iPadOS.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die files heb ik vervolgens via het deel menu, met airdrop naar mijn mac over gezet (staan ook in iCloud foto, maar jij wilde graag het deel menu gebruiken) en de bestandsextensies blijven dan gelijk, macOS toont netjes de juiste bestandsextensies.
Al die screenshots die je hierboven post lijken van een iPhone te zijn, met dus iOS, mogelijk dat dat een verschil maakt?

Ik heb in mijn foto’s app eens flink teruggescrolled, meer dan een jaar, en kom daar enkel PNG tegen bij zaken waarvan ik zeker weet dat het screenshots zijn en enkel andere formaten bij dingen die ik van internet heb opgeslagen, daar ben ik JPEG en HEIV tegengekomen.

Ik maak nauwelijks foto’s met mijn iPad en aangezien ik geen album of filter kan vinden die enkel de met de iPad gemaakte foto’s laat zien, wat ik bij mijn Android telefoon wel heb, heb ik helaas niet kunnen kijken welke bestandsformaat daar gebruikt wordt.
Maak ik dan een screenshot, nogmaals op iPadOS, kleur ik erop, blijft het gewoon een PNG, en die PNG kan ik hier netjes uploaden. Sterker nog, alle plaatjes in dit bericht hier zijn geüpload als PNG (want screenshot) vanaf iPadOS.

[Afbeelding]

Dus nog eens: Zet hem eens op High Efficiency.
Gedaan!
De instelling onder “Settings” -> “Camera” -> “Bestandsstructuren” -> “Cameraopname”, ingesteld op “High efficiency ”.
Maak vervolgens een screenshot
Gedaan en de foto’s app geeft aan dat het een PNG is als ik de informatie opvraag.
Wat wel apart is want “High efficiency” zou HEIC moeten zijn, maar tegelijkertijd is dit natuurlijk een instelling voor de camera, niet de screenshots functionaliteit.
Dus ik dacht “laat ik eens een foto maken met de camera van de iPad” , en warempel die foto heeft formaat HEIF als ik de informatie opvraag!
En daarvoor staat vermeld “Apple iPad” ipv “Schermafbeelding” zoals bij de screenshots die ik maak.

Mijn conclusie is dan ook dat die betreffende instellingen niets met screenshots doet maar enkel het bestandsformaat van foto’s die ik met de camera maak aanpast.

Maar goed, ik ben nu toch bezig dus ik ga verder met de “High efficiency” instelling. ;)
> Doe er niets mee en upload je hem hier.
Gedaan en die screenshot is zonder problemen te uploaden naar de Tweakers gallerij, net zoals voorheen met de “Most compatible” instelling.
Als extra test ook nog even een resize van het screenshot gedaan en ook die is gewoon nog te uploaden.
Als dat werkt dan ga je een stapje verder, kleur je erop, weer uploaden, etc.
Voor de zuiverheid een nieuw screenshot gemaakt, omdat ik die eerdere al geresized had, en deze eerst ter verificatie opnieuw geüpload zonder aanpassingen en dat ging zoals verwacht goed.
Toen er met de tekentools van de foto’s app een paar kriebels bij gezet en het plaatje opgeslagen, bestandsinformatie geeft nog steeds PNG aan.

Deze proberen te uploaden naar de Tweakers galerij maar helaas, wordt niet geaccepteerd met de melding dat “IMG_1013.heic” een ongeldig bestandstype is voor de Tweakers gallerij. ;(

Kortom, die camera bestandsstructuren instellingen heeft geen enkele invloed op screenshots.
Dan ga je vanzelf de gemene deler tegenkomen. Of dat nou een instelling, het deel menu, of layer-8 is maakt niet zoveel uit,
Ik hoor graag van jou wat de gemene deler nu is want ik heb werkelijk geen idee :?
Anders dan dat die betreffende camera instellingen niet voor screenshots werkt maar wel degelijk een foto gemaakt met de camera van een iPad dan in HEIF formaat opslaat ipv als JPEG wat hij nu weer doet aangezien ik deze setting weer terug heb gezet op “Meest compatibel”.
je moet tot een oplossing komen, want een standaard gegeven is het in ieder geval niet.
Is me niet helemaal duidelijk wat je daarmee bedoelt, wat is het ‘standaard gegeven’ dan?
Zou fijn zijn als er bij Apple ergens een pagina is waarin beschreven wordt welke instellingen er allemaal zijn voor bestandsformaten van plaatjes en waar je die dan allemaal kan instellen en vooral waarop ze wel en geen invloed hebben.

Want jij dacht tenslotte ook dat die camera bestandsstructuren instelling iets voor de screenshots zou veranderen wat evident niet het geval blijkt te zijn.

• Donstil
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Al die screenshots die je hierboven post lijken van een iPhone te zijn, met dus iOS, mogelijk dat dat een verschil maakt?
Nee deze zijn van iPadOS. Want daar had je speciaal om gevraagd. Zie ook:
Maak ik dan een screenshot, nogmaals op iPadOS
Vliegvlug schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:44:
[...]
Is me niet helemaal duidelijk wat je daarmee bedoelt, wat is het ‘standaard gegeven’ dan?
Zou fijn zijn als er bij Apple ergens een pagina is waarin beschreven wordt welke instellingen er allemaal zijn voor bestandsformaten van plaatjes en waar je die dan allemaal kan instellen en vooral waarop ze wel en geen invloed hebben.
Daar bedoel ik mee dat wat jij ervaart niet de standaard is binnen iOS/iPasOS. Een betekend screenshot wordt niet automatisch een JPG.

Wat er dan verder fout gaat durf ik je niet te zeggen, dat kan ik niet uit de nu beschikbare informatie halen.

Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je alle instellingen (niet data) van de iPad wist. Of als je hem als nieuwe instelt zonder backup.

Maar goed dat is wel relatief ingrijpend natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Donstil op 08-01-2026 14:44 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Donstil schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Nee deze zijn van iPadOS. Want daar had je speciaal om gevraagd. Zie ook:
[...]
De eerste twee plaatjes gaven “iPhone 17 Pro” en de laatste een “Ray-Ban Meta Smart Glasses”, allemaal geen iPads vandaar de verwarring van mijn kant.
Dat je het op een iPad bekijkt doet verder niet ter zake toch als het probleem ligt bij het aanmaken van een plaatje op een iPad en daar mogelijk iets fout gaat waardoor deze ze allemaal als PNG weergeeft bij de informatie terwijl het wat ander lijkt te zijn.

Zoals ik aangaf zijn bij plaatjes die ik ergens anders vandaan heb, zoals internet, bij mij ook andere formaten dan PNG te zien wanneer ik de info opvraag.
[...]

Daar bedoel ik mee dat wat jij ervaart niet de standaard is binnen iOS/iPasOS.
Maar dat is juist mijn vraag: “Wat is standaard?” !

Normaals, Heb jij een linkje naar Apple waar dit wordt uitgelegd voor elke plaatjes bron (screenshot gemaakt op de iPad, foto gemaakt op de iPad, aangepast plaatje op de iPad, etc) en welke instellingen daar invloed op hebben?
Een betekend screenshot wordt niet automatisch een JPG.
“Betekend” is vast een typo maar je bedoelt een bijgesneden plaatje denk ik?

En waar staat dat dit niet hoort te gebeuren?
Ik zie op mijn iPad dat het wel lijkt plaats te vinden.

Ik waardeer je hulp, echt waar, maar enkel zeggen dat jij vind dat het zo niet zou moeten werken heb ik niet zoveel aan.
Apple moet dat toch ergens gedocumenteerd hebben.
Wat er dan verder fout gaat durf ik je niet te zeggen, dat kan ik niet uit de nu beschikbare informatie halen.
Wil graag aanvullende tests doen als ik je daarmee meer duiding kan geven!

Wat mij ook al zou helpen is als er een manier is om het daadwerkelijk bestandsformaat van de plaatjes direct te kunnen bekijken, is er iets van een file manager die bij de plaatjes in de foto’s app kan?

Want nu kan ik dat alleen vaststellen door van de Deel-knop gebruik te maken aangezien ik de gegeven informatie van de foto’s app niet vertrouw.
Maar ik weet natuurlijk niet zeker of er niet stiekem toch een conversie plaatsvindt bij het delen ook al staat de instelling ervoor op “Huidig” waarmee je zou verwachten dat het huidige bestandsformaat behouden blijft.
Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je alle instellingen (niet data) van de iPad wist. Of als je hem als nieuwe instelt zonder backup.
Maar goed dat is wel relatief ingrijpend natuurlijk.
Wat houdt het wissen van alle instellingen precies in?
Geen idee wat daar allemaal bij gereset wordt maar het klinkt wel ingrijpend ja.

Dan zou ik liever een overzicht hebben van alle instellingen die iets met plaatjes van doen hebben en die handmatig langslopen.

• Donstil
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:50:
[...]

De eerste twee plaatjes gaven “iPhone 17 Pro” en de laatste een “Ray-Ban Meta Smart Glasses”, allemaal geen iPads vandaar de verwarring van mijn kant.
Dat je het op een iPad bekijkt doet verder niet ter zake toch als het probleem ligt bij het aanmaken van een plaatje op een iPad en daar mogelijk iets fout gaat waardoor deze ze allemaal als PNG weergeeft bij de informatie terwijl het wat ander lijkt te zijn.
De plaatjes waren voor de bewijsvoering dat iOS/ipadOS wel degelijk de juiste informatie laat zien. Daar reageerde ik op toen jij beweerde dat dit niet zo zou zijn ;)
Vliegvlug schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:50:
[...]

En waar staat dat dit niet hoort te gebeuren?
Nou bijvoorbeeld hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q613YkVz7GNmfHHkwOjhtNIR7-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uAG8dkoXaV638S5580WReTx.jpg?f=fotoalbum_large

Of hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diIQvfSLDFi0npsVGzd9la1ZDkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDif2lVAgrCHDGpMfajY2q3g.jpg?f=fotoalbum_large
En zie hier dat het PnG blijft na kleuren en bijsnijden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-loMMZrFHAW7BQeb-FqPrZLqTAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb2nICZqRPE53LU2noEqvoXm.jpg?f=fotoalbum_large

(Screenshot gemaakt op iOS, maar dat maakt inhoudelijk niet uit)

[ Voor 53% gewijzigd door Donstil op 08-01-2026 17:56 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Donstil schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:46:
[...]

De plaatjes waren voor de bewijsvoering dat iOS/ipadOS wel degelijk de juiste informatie laat zien. Daar reageerde ik op toen jij beweerde dat dit niet zo zou zijn ;)
Dan had ik dat niet duidelijk gemaakt waarschijnlijk maar ging erom dat mijn iPad dat niet lijkt te doen voor plaatjes gemaakt, geresized of aangepast via de iPad.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Donstil schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Nou bijvoorbeeld hier:

[Afbeelding]

Of hier:

[Afbeelding]
En zie hier dat het PnG blijft na kleuren en bijsnijden: [Afbeelding]

(Screenshot gemaakt op iOS, maar dat maakt inhoudelijk niet uit)
Nou dat maakt dus wel uit want ik had eerder al aangegeven dat die instellingen niet aanwezig zijn op een iPad / iPadOS, enkel die bovenste!

• Donstil
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:58:
[...]

Nou dat maakt dus wel uit want ik had eerder al aangegeven dat die instellingen niet aanwezig zijn op een iPad / iPadOS, enkel die bovenste!
Nee hoor, de onderste ook, waar het over PNG gaat.

iPadOS: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diIQvfSLDFi0npsVGzd9la1ZDkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDif2lVAgrCHDGpMfajY2q3g.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Donstil schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:27:
[...]

Nee hoor, de onderste ook, waar het over PNG gaat.

iPadOS: [Afbeelding]
Dan heb jij waarschijnlijk een geavanceerdere iPad dan mijn Gen9 2021 model maar ik heb echt geen enkele HDR optie:
iPad instellingen - Algemeen - Schermafbeelding
De enige optie die ik hier heb bij Instellingen -> Algemeen -> Schermafbeelding is “Schermvullende voorvertoningen”
Pagina: 1