Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
even proberen
en yes it works, gewoon tijd instellen en hij laad op de goedkoopste kwartiertjes en is op tijd klaar
Ik wil geen dakpan meer zien! --> ZP 41000WP
er is een nieuwe optie (installer only), waar je een percentage van je batterij kan toewijzen aan VPPdaemonix schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:44:
[...]
Nee, AI zal het niet meer doen, je wordt opgenomen in de VPP van Tibber vziw.
Ik wil geen dakpan meer zien! --> ZP 41000WP
Dank voor de heads up! Ik was hier al benieuwd naar omdat ik ook Tibber gebruik.Skaah schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:55:
Tibber komt met een koppeling met Sigenergy (is nu als beta "Labs" beschikbaar).
Je hebt een Tibber Bridge nodig. Tibber neemt de besturing van de hele batterij over.
Ik heb het gekoppeld (moet via de Tibber Bridge á €109,95) en zie dat je kan kiezen voor slimme aansturing of niet. Ik laat de slimme aansturing voorlopig uit staan i.v.m. mijn Home Assistant / EVCC koppeling. Maar de data in Tibber hebben vind ik al handig. Ik ga er vanuit dat dit wel naast elkaar kan draaien zo, dat zal ik in de gaten houden de komende dagen.
Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit gekoppeld hebben en ben ook wel benieuwd naar de ervaringen.
PV: 10x310 Wp Z + 8x440 Wp O | Sigenergy SigenStor 18 kWh + 12 kW | TEC HS08 | Tibber | Tesla Model Y LR AWD '23 | MHI airco's 5,0 + 3,5 kW | Home Assistant
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Nou... Dat ligt iets genuanceerder denk ikSkaah schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:55:
Tibber komt met een koppeling met Sigenergy (is nu als beta "Labs" beschikbaar).
Je hebt een Tibber Bridge nodig. Tibber neemt de besturing van de hele batterij over.
Sigenergy is een van de weinige merken die het mogelijk maakt om je batterij virtueel in te delen.
Je kan dus (als installateur) je batterij virtueel splitsen, en bijvoorbeeld maar 20% uit handen geven.
Heb je wel de grid rewards, maar ook nog het AI handelen. Ik ben voornemens om dit te gaan testen, en zo de conclusie te kunnen trekken of het voordelig genoeg is, of dat AI een beter resultaat behaalt.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Als twee PV ingangen dezelfde MPPT delen staan de PV ingangen gewoon parallel. Als je dan 7 + 7 daarop zet dan staan de 7 + 7 stringen parallel dus de stroom verdubbelt dan (als ze dezelfde oriëntatie hebben). Ik zou de strings ook in serie plaatsen in dit geval. Dan heb je de dubbele spanning. Voor het opgewekte vermogen maakt dit niet uit. Maar het heeft wel het voordeel dat de opstartspanning eerder bereikt wordt en de stroom is de helft wat minder verliezen geeft.timpel_800 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:22:
Voor een polystring (2 strings op 1 mppt) moet je altijd gelijke panelen hebben die naar maximaal 2 verschillende orientaties kijkt. Dat heb je nu niet.
Ga je het veranderen heb je dat wel want 7 + 7, maar in dit geval niet nodig want ze hebben dezelfde orientatie! Dus die kunnen beide gewoon op 1 mppt.
Ik zou dus eerder zeggen:
- mppt 1 = 7 + 7 (beide NNO) (maar waarom niet gewoon 1 x 14? het is onnodig die strings te verdelen. Je zit met 14 x 36V op 500V wat prima binnen de range van de omvormer zit)
- mppt 2 = Pv2 = 4 panelen + Pv3 = 6 panelen
Toch?
Maar ik wens je succes met het overhalen van je installateur. Als hij de strings moet gaan omleggen, moet alles los. Dat is een beste klus.
Voor PV1 wordt waarschijnlijk de opstartspanning niet bereikt vanwege het lage aantal panelen in serie op die ingang. Of er is ergens iets onderbroken.
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Als ie zijn opstartspanning niet bereikt, start de omvorming niet maar op de + en - vanaf de panelen moet wel spanning staan.Consulectro schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:50:
[...]
Als twee PV ingangen dezelfde MPPT delen staan de PV ingangen gewoon parallel. Als je dan 7 + 7 daarop zet dan staan de 7 + 7 stringen parallel dus de stroom verdubbelt dan (als ze dezelfde oriëntatie hebben). Ik zou de strings ook in serie plaatsen in dit geval. Dan heb je de dubbele spanning. Voor het opgewekte vermogen maakt dit niet uit. Maar het heeft wel het voordeel dat de opstartspanning eerder bereikt wordt en de stroom is de helft wat minder verliezen geeft.
Voor PV1 wordt waarschijnlijk de opstartspanning niet bereikt vanwege het lage aantal panelen in serie op die ingang. Of er is ergens iets onderbroken.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Volgens mij is er alleen een Tibber Bridge nodig, en geen Tibber Pulse (P1) meter.daemonix schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:46:
Dan hoop ik dat Tibber niet de resultaten baseert op hun P1 meter. Dat ding geeft bij mij op L2 een stroom van 1 A en op L3 een stroom van 3 A waar er geen gebruik is volgens de Sigen en volgens de HomeWizard P1 meter.
Ik kijk nog een beetje op tegen het bestellen van die bridge, zeker omdat het een test is, maar als daar nog een pulse bij komt... zal het ze eens vragen
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
De batterij is 9,03 kWh, maar wordt als 10 kWh verkocht. Mijn omvormer is 15 kWh en de opslag 25.Pr088 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:54:
[...]
De Sigenergy modules BAT-10 zijn in werkelijkheid 9kWh. Dus je hebt 45kWh? En je omvormer? Hoeveel kW is die?
Niet als 10 kWh.. maar als 10.0 (zonder eenheid).cyberbot schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:35:
[...]
De batterij is 9,03 kWh, maar wordt als 10 kWh verkocht. Mijn omvormer is 15 kWh en de opslag 25.
Yea effe afwachten, kan zichzelf nog fixen en desnoods effe eenmalig handmatig bijsturen.Fchart schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:33:
Zie voor het eerst iets vreemds in AI voorspelling. Ondanks ‘lage’ prijzen straks komt de ‘soc’ niet op 100%.
Hebben jullie dit ook?
Groet
[Afbeelding]
Overgangsperiode is de ai vaker effe beetje in de war.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Lijkt wel juist. Van 15.00 tot 15.30 inkopen om avond door te komen en vannacht op laagste punt weer inkopen.Fchart schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:33:
Zie voor het eerst iets vreemds in AI voorspelling. Ondanks ‘lage’ prijzen straks komt de ‘soc’ niet op 100%.
Hebben jullie dit ook?
Groet
[Afbeelding]
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.
Heb ik ook. Komt goedFchart schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:33:
Hebben jullie dit ook?
Groet
[Afbeelding]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Zo laag zijn ze niet en vanavond zijn ze niet zo hoog..Fchart schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:33:
Hij lijkt om 00:00 ook weer te gaan laden.
[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-10-2026 11:38 ]
Hier ook, maar ik heb wel een spread van 7,7 cent. Als de prijzen voor morgen bekend worden maar eens kijken wat de AI gaat doen. Tot nog toe is het altijd goed gekomen, je kan er handmatig niet tegen op.Fchart schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:33:
Hebben jullie dit ook?
Groet
[Afbeelding]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Nou ja ik heb hem eenmalig even aangeslingerd.
Edit; Misschien had ik toch even nog kunnen wachten tot 15:00,maar ja er zat ook nog maar 2kWh in de accu. Ach die paar cent.. 😜
[ Voor 91% gewijzigd door JoeZuCK op 09-10-2026 12:25 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
JoeZuCK schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:14:
Right na 13:00 worden die Epex Spot prijzen gepubliceerd toch.
Nou ja ik heb hem eenmalig even aangeslingerd.
Edit; Misschien had ik toch even nog kunnen wachten tot 15:00,maar ja er zat ook nog maar 2kWh in de accu. Ach die paar cent.. 😜
Gister niet bijgeladen en vandaag staat er ook nog niets op het programma (AI MP, spread 7ct). Weird. Ook maar handmatig aanslingeren dan maar? 14:30 to 16:30 laagste prijzen zegt ZP.
Na overleg met de installateur gaan ze de strings herindelen zoals ik altijd al wilde. De Sigenergy omvormer heeft 2 MPPT's (met 3 string-ingangen). Om de verschillende oriëntaties/helling op MPPT1 goed op te vangen, twijfel ik nog over de Tigo-setup.replica17 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:00:
@ArPi75
Ze zijn vluchtig langsgeweest laat in de middag om te "meten", blijkbaar hadden ze toen ook niet gezien dat PV1 0 volt had.
Nu ik wat dieper in de Tigo's duik zie ik dat inderdaad voor verschillende orientaties de gehele string optimizers moet hebben en niet maar op een orientatie/vlak. Dat hadden ze mij ook niet verteld...
Deze installateur staat goed aangeschreven hier in de buurt en we hebben uitvoerig van tevoren besproken hoe het allemaal aan te pakken. Ik verwacht toch een zekere expertise als dit je werk is; maar nu blijkt dat toch niet zo te zijn...
Na de installatie vroeg ik het dakteam gelijk hoe ze alles hadden aangesloten en ik was dan ook verbaasd te horen dat ze ZZW aan NNO hadden gekoppeld.
Qua extra kosten; tsja als je de installatie gewoon niet goed doet wie moet het dan oplossen?
@timpel_800
MPPT2 oftewel PV2 + PV3 moet een gelijke aantal panelen hebben met exact dezelfde specs. Vandaar de 2x7 NNO. Dit staat in de handleiding van de omvormer.
Is zijn probleem dat alles los moet; had het maar goed geinstalleerd moeten worden toch?
We zijn nu 2 maanden verder en heb nog steeds geen goed werkende installatie.. hoe dan ook ik heb nog niet de volledige betaling gedaan dus heb nog een stok achter de deur...
De opstelling:
- Omvormer: Sigenergy Hybrid Inverter 10.0 TP2 (2 MPPT's)
- Panelen: 24× Bauer 460 Wp Glas-Glas (11,04 kWp totaal)
- MPPT1 / PV1 (10 panelen): 6× garagedak ZZO (164°, 15° helling) + 4× schuin dak ZZW (200°, 41° helling)
- MPPT2 / PV2 (14 panelen): 14× schuin dak NNO (020°, 41° helling)
- PV3 ingang blijft vrij.
Twijfel tussen 2 opties:
- Alleen 6 extra optimizers voor de rest (~€360): Plug-and-play, geen paneelmonitoring, 5 jaar garantie.
- 6 extra optimizers + TAP + CCA kit (~€600–€700): Wel paneelmonitoring, maar vooral: garantie op de Tigo's gaat van 5 naar 25 jaar.
- Is die full deployment op MPPT1 inderdaad noodzakelijk om afknijpen te voorkomen, of valt de mismatch in de praktijk mee?
- Hoe zit het met de opstartspanning op MPPT1? 180V is nodig, Voc is 36,32 V per paneel. De panelen op ZZO gaan als eerste produceren dat zijn er 6, vervolgens niet veel later komt ZZW erbij. Moet geen issue zijn toch?
- Is de TAP + CCA kit de meerprijs waard voor de garantie uitbreiding naar 25 jaar, of is dat zonde van het geld?
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Als je het mij vraagt haal je die vier tigos eraf 😅
[ Voor 28% gewijzigd door timpel_800 op 09-10-2026 13:41 ]
Voor mijzelf was in juni de keuze simpel; met TAP + CCA omdat ik dan elk paneel afzonderlijk kan monitoren. Geen noodzaak, maar in geval van (vermoedelijke) problemen kan ik zelf zien of er mogelijk iets mis kan zijn met een paneel.replica17 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:07:
[...]
Twijfel tussen 2 opties:Mijn vragen:
- Alleen 6 extra optimizers voor de rest (~€360): Plug-and-play, geen paneelmonitoring, 5 jaar garantie.
- 6 extra optimizers + TAP + CCA kit (~€600–€700): Wel paneelmonitoring, maar vooral: garantie op de Tigo's gaat van 5 naar 25 jaar.
- Is die full deployment op MPPT1 inderdaad noodzakelijk om afknijpen te voorkomen, of valt de mismatch in de praktijk mee?
- Hoe zit het met de opstartspanning op MPPT1? 180V is nodig, Voc is 36,32 V per paneel. De panelen op ZZO gaan als eerste produceren dat zijn er 6, vervolgens niet veel later komt ZZW erbij. Moet geen issue zijn toch?
- Is de TAP + CCA kit de meerprijs waard voor de garantie uitbreiding naar 25 jaar, of is dat zonde van het geld?
Voor jouw punten 1 en 3 is natuurlijk moeilijk iets nuttigs over te zeggen. Punt 1 misschien als iemand anders zoiets al heeft en punt 3 gaat vooral over jouw eigen financiën en de inschatting van risico dat er iets stuk gaat.
Voor de opstartspanning is 6 panelen waarschijnlijk geen issue, daarbij is er vaak al daglicht op alle panelen voordat de zon daadwerkelijk op de ZZO panelen gaat schijnen. Ook dan dragen alle panelen dus al bij aan de opstartspanning.
PS. Mocht je de Tigo's in Home Assistant willen uitlezen, dan moet je ofwel een abonnement nemen bij Tigo of je kan zelf via een ESP32 zelf iets bouwen.
Dat laatste heb ik gedaan mbv deze informatie. Dan heb je geen abonnement nodig en je hebt real-time inzicht in de panelen omdat die direct de RS485 bus uitlezen. Volledig lokaal dus.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Dank voor de compleet tegengestelde reacties! 😂
De vier Tigo’s zitten er inmiddels al op, dus weghalen is ook zonde. De fabrikant zegt dus of geen tigos of tigos op alle. De panelen op die richting hebben geen last van noemenswaardige schaduw gedurende de dag.
Het hele monitoringverhaal (weer extra kabels), de extra kosten en het verhoogde risico op storingen maken dat de terugverdientijd flink oploopt.
Tigo-integratie in Home Assistant is natuurlijk wel heel vet, maar of het de extra investering en het gedoe waard is...
ik heb 2 TAP nodig, 1 voor woonhuis en 1 voor garage.timpel_800 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:03:
Kan je die tap kit niet later toevoegen. Waarom moet dat 300 euro kosten ze staan op stralend groen voor 150 euro?
Die moeten dan weer verbonden worden, nogal wat arbeid...
Tevens voor mesh network 5 panelen nodig, heb er maar 4 op woonhuis.
Denk dat je gewoon ff moet afwachten .JoeZuCK schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:39:
@bekkerm was wel mijn idee. Lijkt alsof Sigen de inkoop nog niet helder heeft.
Ik denk dat hij net genoeg inkoopt om de avond door te komen , dan een beetje pakt om morgen tot die 15 cent te komen , zich dan vollaad en morgenavond verkoopt voor 34 cent
[ Voor 28% gewijzigd door backupdevice op 09-10-2026 14:56 ]
Jij had 6 als spread toch ?Bschnitz schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:08:
Zijn besluit voor balanced was juist. Slaat alleen zoveel op om de 28c te overbruggen om leeg te starten als het goedkoper gaat worden.
[Afbeelding]
9c zelfs
Hier laat hij tot nu toe dit zien . Spread 7, geen extra regels .
[ Voor 32% gewijzigd door backupdevice op 09-10-2026 15:17 ]
2 dagen niks gebeurd is genoeg aanleiding om verder te kijken. Sigen AI wist me te vertellen dat de omvormer uit staat (niets van gemerkt), heb m uit en aangeschakeld en meteen handmatig op opladen gezet. Hij snort nu lekker. Ik hou m nu even wat meer in de gaten. Kijken of tie voor morgen al zinnige dingen gaat doen.backupdevice schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:45:
[...]
Denk dat je gewoon ff moet afwachten .
Ik denk dat hij net genoeg inkoopt om de avond door te komen , dan een beetje pakt om morgen tot die 15 cent te komen , zich dan vollaad en morgenavond verkoopt voor 34 cent
Yup, voor morgen staat er weer een oplaadactie bij :-)
[ Voor 4% gewijzigd door bekkerm op 09-10-2026 15:25 . Reden: morgen ]
Bschnitz schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:08:
Zijn besluit voor balanced was juist. Slaat alleen zoveel op om de 28c te overbruggen om leeg te starten als het goedkoper gaat worden.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/tjdPkSG8M5V7Pq3oNZYLORfL.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier hetzelfde beeld, zou zelf de accu iets ‘voller’ wegzetten, maar AI zal het wel beter weten 🤔
Vanavond ontladen tot ong. 20% rond 20:00 uur daarna NOM tot reserve.
Morgen gaat hij wel naar 100%.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.
:strip_exif()/f/image/4B2X3TBsSyUMkPLchd8d68Kt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pC5wJ10m8hXe0TOfCC4xjmy9.jpg?f=fotoalbum_large)