Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste
Acties:

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:59
Martyzzz schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Ik heb het 2 dagen aangekeken en heb gemerkt dat in balance AI de Sigenstore toch in de avond al (te veel) gaat verkopen waardoor hij in de nacht moet bijkopen om de volgende ochtend zon opladen te halen.

Voor nu snap ik het wel met salderen (en de achterlijk hoge stroomprijzen afgelopen 2 avonden), dit zal onderaan de streep vast meer opleveren maar vanaf volgend jaar moet je sowieso die 11,08 cent belasting betalen en dan loont het meer en is het beter om alleen in de ochtend overtollig stroom terug te leveren zonder inkoop.

Iemand een idee om het zo in te stellen dat de batterij of in de avond gewoon niet terug leverd of zo instellen dat de batterij wel wat terug leverd in de avond bij hele hoge prijzen maar zeker de volgende ochtend haalt en niet gaat inkopen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als hij pas twee dagen draait zou ik er nog niet teveel aan doen en hoogstens met de hand hem overrulen. Pas na een ruime week begint hij een beetje zinvol te werken. verder staan in het topic genoeg voorbeelden van hoe je dit soort zaken kunt instellen met tariefplannen en de AI. Je kunt het de AI ook gewoon vragen, dan maakt hij wel een regeltje of wat.

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:50
[...]

Ik heb het 2 dagen aangekeken en heb gemerkt dat in balance AI de Sigenstore toch in de avond al (te veel) gaat verkopen waardoor hij in de nacht moet bijkopen om de volgende ochtend zon opladen te halen.

Voor nu snap ik het wel met salderen (en de achterlijk hoge stroomprijzen afgelopen 2 avonden), dit zal onderaan de streep vast meer opleveren maar vanaf volgend jaar moet je sowieso die 11,08 cent belasting betalen en dan loont het meer en is het beter om alleen in de ochtend overtollig stroom terug te leveren zonder inkoop.

Iemand een idee om het zo in te stellen dat de batterij of in de avond gewoon niet terug leverd of zo instellen dat de batterij wel wat terug leverd in de avond bij hele hoge prijzen maar zeker de volgende ochtend haalt en niet gaat inkopen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier precies het zelfde daarom volg ik

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

[...]

Je zou de delta tussen in- en verkoop wat kunnen vergroten.
Maar belangrijker: je moet even anders gaan denken. Als de stroom gisteravond voor 40c verkocht kan worden is het rationeel om gedurende de nacht/ochtend voor 30ct vanuit de grid te gebruiken en de omvormer in standby te laten staan (indien zo ingesteld, bij mij wel). Onder de streep ben je dan financieel beter uit.

PS: per 1/1/27 anders natuurlijk, maar daar zijn we nu niet.

[ Voor 4% gewijzigd door JPS op 14-08-2026 11:37 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:35
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stel dan een persoonlijke strategie in dat hij niet onder 20% ofzo mag. Dan heb je genoeg.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:08

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Broodje_Aap schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:28:
Hallo, ik ben het hele topic door aan het lezen, maar heb nog wel even te gaan (page 80 zit ik nu...)

Misschien dat bepaalde zaken al besproken zijn, maar dat ik hier nog niet bij ben gekomen met lezen.

Context:

Eind september zal ik de sleutel krijgen van mijn nieuwe woning. Deze woning heeft nu nog een gasverbruik van 1300 kuub per jaar (energielabel B huis uit 1990) 154m². Ik ga een Vaillant arotherm 75/8.1 laten installeren. Huis beschikt nu nog over radiatoren en convectorput (in de woonkamer). Deze wil ik op termijn vervangen voor vloerverwarming.

Daarnaast ga ik zonnepanelen aan laten leggen (13x) 460WP op zuid (enige mogelijkheid). Deze ga ik aansluiten op een 8kw omvormer en 10kwh batterij (1 module). Idee is op deze manier een gezonde balans te hebben tussen eigen verbruik en waar mogelijk nog wat tegen winst te exporteren (als dat met afschaffing van de salderingsregeling überhaupt nog zin heeft...)

Ook komt er nog een laadpaal (Zaptec Go 2) voor mijn EV.

Nieuwe jaarlijkse stroomverbruik is dus lastig in te schatten. Ik wil naar een dynamisch energiecontract van Zonneplan.

Vragen:
  1. Doe ik er goed aan om een 8kw omvormer te nemen en een 10kwh batterij? Heeft nu ook deels te maken met kosten... Of is het toch verstandiger om nu alvast een zwaardere omvormer te nemen en later een batterij bij te plaatsen? (Zwaardere omvormer is kostentechnisch volgens mij niet heel veel duurder)
  2. Is er een mogelijkheid om de laadpaal buiten de beschouwing van de batterij te houden? Mijn idee was misschien om met een Shelly Pro 3EM de laadpaal uit te lezen, deze te koppelen aan de sigenstor (volgens mij is dit mogelijk?) en bij de Shelly in de sigenstor app in te stellen dat hij voor dit apparaat de batterij besparingodus moet gebruiken, waardoor de batterij weet wanneer de laadpaal stroom gebruikt, zodat hij niet de batterij leeg trekt om de auto op te laden. Iemand die dit kan verifiëren? (YouTube: My Sigenergy Experience So Far (After 3 Months)... lijkt er wel op dat dit kan)
  3. Andere aanbevelingen van mensen?
Ben benieuwd naar jullie reacties! Alvast bedankt!
Afhankelijk van de meerprijs ga ik waarschijnlijk toch kiezen voor een 12kW omvormer. Ik heb nu nog niet perse de ambitie om een gateway aan te schaffen/offgrid te kunnen hoeven. (Maar met 12kW is hier wel de mogelijkheid voor, met wat sturing mocht dat nodig zijn) In de offerte is nu ook een 5x4mm2 kabel meegenomen. Ik heb hier dan ook voor gevraagd wat de meerprijs is om 5x6mm2 aan te leggen. Dan zou het dus voor nu een 12kW omvormer worden met een 10kWh batterij en net geen 6kWp panelen setup. In de nabije toekomst dan nog een batterij erbij plaatsen. Dan denk ik dat ik wel een tijdje goed zit toch?

Verder vroeg ik mij nog steeds af of die Shelly op deze manier ingezet kan worden, mensen die hier al ervaringen mee hebben?

Verder nog andere tips/tricks om rekening mee te houden?

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• harkodeharker
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:09
Ik heb sinds kort een SS EC 10.0 TP met 2x 9Kw batterij.

Energie loopt via Frank, op dit moment volledig AI gestuurd door Sigen (installatie was half juli van dit jaar).

Wat mij opvalt is dat op dit moment de AI zorgt voor een "low price charge" in het begin van de middag. Daardoor is mijn batterij in een kleine 2 uur vol. Meestal zo rond 14:00 op dit moment.
Maar zodra de batterij vol is, wordt alles PV energie natuurlijk terug geleverd aan het net.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat eerst opladen en dan ontladen minder voordelig is dan bijvoorbeeld 50/60% laden en de rest uit de PV te laten komen zodat de batterij rond 17:30 vol zit en er weer terug geleverd aan het net op het duurste moment.

Heb ik gelijk over deze efficiency? Kan ik de instellingen zo aanpassen dat ik meer PV gebruik om juist op te laden? Of gaat de AI dat doen?

• Martyzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:03
JPS schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:36:
[...]

Je zou de delta tussen in- en verkoop wat kunnen vergroten.
Maar belangrijker: je moet even anders gaan denken. Als de stroom gisteravond voor 40c verkocht kan worden is het rationeel om gedurende de nacht/ochtend voor 30ct vanuit de grid te gebruiken en de omvormer in standby te laten staan (indien zo ingesteld, bij mij wel). Onder de streep ben je dan financieel beter uit.

PS: per 1/1/27 anders natuurlijk, maar daar zijn we nu niet.
Klopt daar zijn we nog niet maar ik wou alvast voorbereiden voor het moment dat we daar wel zijn.

Ik zal voor nu de delta wat vergroten of verkoop ik de avond uitsluiten en als ik in de avond een leuke uitschieter zie kwa verkoop dit gewoon handmatig aanzetten voor niet te lang.

• Martyzzz
Bschnitz schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

Stel dan een persoonlijke strategie in dat hij niet onder 20% ofzo mag. Dan heb je genoeg.
Die gaan we proberen. In de avond niet onder 30% verkopen en ik de ochtend mag ie leeg mits de zon gaat schijnen.

Bedankt

• Martyzzz
Bvanham schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:25:
[...]

Als hij pas twee dagen draait zou ik er nog niet teveel aan doen en hoogstens met de hand hem overrulen. Pas na een ruime week begint hij een beetje zinvol te werken. verder staan in het topic genoeg voorbeelden van hoe je dit soort zaken kunt instellen met tariefplannen en de AI. Je kunt het de AI ook gewoon vragen, dan maakt hij wel een regeltje of wat.
AI in de app niet heel erg behulpzaam. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFRs9T3TH8wnIACjTGRC1BJyTkM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6aJ6vN6Ur6jQQ3D8i3QBI6k7.png?f=fotoalbum_large

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
harkodeharker schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:56:
Ik heb sinds kort een SS EC 10.0 TP met 2x 9Kw batterij.

Energie loopt via Frank, op dit moment volledig AI gestuurd door Sigen (installatie was half juli van dit jaar).

Wat mij opvalt is dat op dit moment de AI zorgt voor een "low price charge" in het begin van de middag. Daardoor is mijn batterij in een kleine 2 uur vol. Meestal zo rond 14:00 op dit moment.
Maar zodra de batterij vol is, wordt alles PV energie natuurlijk terug geleverd aan het net.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat eerst opladen en dan ontladen minder voordelig is dan bijvoorbeeld 50/60% laden en de rest uit de PV te laten komen zodat de batterij rond 17:30 vol zit en er weer terug geleverd aan het net op het duurste moment.

Heb ik gelijk over deze efficiency? Kan ik de instellingen zo aanpassen dat ik meer PV gebruik om juist op te laden? Of gaat de AI dat doen?
Met een iets (4cent bv) lagere verkoopprijs in te stellen bereik je wat meer je doelstelling van PV te gebruiken.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Broodje_Aap schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Afhankelijk van de meerprijs ga ik waarschijnlijk toch kiezen voor een 12kW omvormer. Ik heb nu nog niet perse de ambitie om een gateway aan te schaffen/offgrid te kunnen hoeven. (Maar met 12kW is hier wel de mogelijkheid voor, met wat sturing mocht dat nodig zijn) In de offerte is nu ook een 5x4mm2 kabel meegenomen. Ik heb hier dan ook voor gevraagd wat de meerprijs is om 5x6mm2 aan te leggen. Dan zou het dus voor nu een 12kW omvormer worden met een 10kWh batterij en net geen 6kWp panelen setup. In de nabije toekomst dan nog een batterij erbij plaatsen. Dan denk ik dat ik wel een tijdje goed zit toch?

Verder vroeg ik mij nog steeds af of die Shelly op deze manier ingezet kan worden, mensen die hier al ervaringen mee hebben?

Verder nog andere tips/tricks om rekening mee te houden?
10kW omvormer zou voor jou ook genoeg zijn en dan het liefst 2 batterijen. 9kWh batterij is eigenlijk te weinig voor een 10 of 12kW omvormer. De batterijen kunnen maar 50% van hun capaciteit laden. Dus 1 batterij 4,5kW. 2 batterijen 9kW. Dan kun je je omvormer tenminste goed gebruiken.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Bschnitz
Martyzzz schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

AI in de app niet heel erg behulpzaam. [Afbeelding]
Dat is toch ook geen prompt xD

Het is geen echte chatbot en zo gebruik jij hem wel. Doen er meer, maar elke letter extra stuurt dat ding in de war.

Je moet domme simple duidelijk opdrachten geven, beetje low code achtige opdrachten. Dan 1 opdracht maken per strategie.

Bijvoorbeeld:

-Als koopprijs €0.25c is, koop nooit in.

-Elke dag, van 19:00 tot 24:00 nooit lager dan SOC 20% voor zelfgebruik.

Hoop dat je het hiermee wat makkelijker gaat om regels te maken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Bschnitz
Martyzzz schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:01:
[...]

Die gaan we proberen. In de avond niet onder 30% verkopen en ik de ochtend mag ie leeg mits de zon gaat schijnen.

Bedankt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJntCeQy9QCKJ-2PpsaAe9IxRRg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3GzIZeS4mwDCIl2gzrFRcPWO.png?f=fotoalbum_large

• Martyzzz
Bschnitz schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:06:
[...]

Dat is toch ook geen prompt xD

Het is geen echte chatbot en zo gebruik jij hem wel. Doen er meer, maar elke letter extra stuurt dat ding in de war.

Je moet domme simple duidelijk opdrachten geven, beetje low code achtige opdrachten. Dan 1 opdracht maken per strategie.

Bijvoorbeeld:

-Als koopprijs €0.25c is, koop nooit in.

-Elke dag, van 19:00 tot 24:00 nooit lager dan SOC 20% voor zelfgebruik.

Hoop dat je het hiermee wat makkelijker gaat om regels te maken.
Haha ok nou die zal ik ook eens proberen.

Anders pak ik Codex er wel bij 😀

• Martyzzz

• JPS
  • Niet online

JPS

Martyzzz schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:57:
[...]

Ik zal voor nu de delta wat vergroten of verkoop ik de avond uitsluiten en als ik in de avond een leuke uitschieter zie kwa verkoop dit gewoon handmatig aanzetten voor niet te lang.
Dit snap ik dus niet. Je hebt een fancy EMS met mooie configuratieopties die het handelen voor je automatiseert/optimaliseert en dan ga je handmatig zitten klooien. Ook batterij sparen hoeft niet want zodra jij de maximale cycles hebt bereikt is ie al afgeschreven.
Bij mij is er minimaal 1 dagelijkse volledige cycle.

• 1104JR
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:38
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een aantal dagen een persoonlijke strategie toegevoegd. Ik wilde om 23.00 uur nog 20% hebben en daarna tot 09.00 uur niets terugleveren aan het net. Dat werkte precies zoals ai het voor me had ingesteld, maar de "verdiensten" liepen we iets terug en op de extreem warme dagen maak ik nu gebruik van airco op de slaapkamer; dat leidde uiteindelijk toch al tot nachtelijke afname van stroom van het net. Dus nu weer even alleen ai en als het koeler wordt ga ik het weer proberen. Zeker in het nieuwe jaar, al verwacht ik dat de AI modus dan ook andere keuzes gaat maken.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:28
Wij zetten de airco overdag de hele dag aan en savonds en snachts uit. Ook een idee?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Martyzzz
JPS schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:59:
[...]

Dit snap ik dus niet. Je hebt een fancy EMS met mooie configuratieopties die het handelen voor je automatiseert/optimaliseert en dan ga je handmatig zitten klooien. Ook batterij sparen hoeft niet want zodra jij de maximale cycles hebt bereikt is ie al afgeschreven.
Bij mij is er minimaal 1 dagelijkse volledig cycle.
Daarvoor ben ik in dit draadje ingestapt omdat hij het handelen voor mijn wensen nog niet optimaliseerd (met in het achterhoofd alvast 1-1-2027)
Ik ben er niet naar op zoek om max oprengst eruit te halen maar max zelfverbruik te realiseren en in mijn ogen (per 1-1-27) moet de batterij niet in de nacht stroom uit het net halen omdat ie de avond ervoor te veel heeft verkocht maar dat heb ik een paar berichten ook al geschreven.

Het gaat mij echt niet om die paar rotcenten maar ik wil alvast voorbereid zijn voor volgend jaar en ik denk dat ik het dit jaar niet eens zo slecht heb gedaan tot nu toe (zonder dan maar ook iets handmatig te doen of AI te gebruiken maar de batterij sec op zelfconsumpie te laten staan)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8NjXPScon2HfrjMShTZjSnFe-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8IWJXqTx2Uf6EREwp7NllG3w.png?f=fotoalbum_large

• Martyzzz
timpel_800 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:50:
Wij zetten de airco overdag de hele dag aan en savonds en snachts uit. Ook een idee?
Als ik de airco's overdag aanzet (als er niemand thuis is) dan staan ze eigenlijk heel de dag voor niets aan (ook al is het gratis uit de zon, wel slijtage airco)

Ik zet ze meestal 30 min voor ik thuis kom aan, ook nog gratis uit de zon en laat ze lekker tot 0400 aan staan, heerlijk in 20 graden slapen. Wanneer ik ze uitzet om 2000 dan wordt het binnen toch nog warmer met die warme nachten.

• JPS
  • Niet online

JPS

Martyzzz schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:58:
[...]

Als ik de airco's overdag aanzet (als er niemand thuis is) dan staan ze eigenlijk heel de dag voor niets aan (ook al is het gratis uit de zon, wel slijtage airco)

Ik zet ze meestal 30 min voor ik thuis kom aan, ook nog gratis uit de zon en laat ze lekker tot 0400 aan staan, heerlijk in 20 graden slapen. Wanneer ik ze uitzet om 2000 dan wordt het binnen toch nog warmer met die warme nachten.
Ook dat vind ik een onlogische gedachte. Je stenen staan de hele dag op te warmen en je Airo moet dan op het heetst van de dag voluit om dat allemaal te gaan koelen. Als je de hele dag je Airco op een laag standje laat pruttelen is dat tegen laag tarief en hoef ie s'avonds niet veel meer te doen.
En dus meer stroom over om te verkopen als de prijzen hoog zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 14-08-2026 16:11 ]

• Martyzzz
JPS schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Ook dat vind ik een onlogische gedachte. Je stenen staan de hele dag op te warmen en je Airo moet dan op het heetst van de dag voluit om dat allemaal te gaan koelen. Als je de hele dag je Airco op een laag standje laat pruttelen is dat tegen laag tarief en hoef ie s'avonds niet veel meer te doen.
En dus meer stroom over om te verkopen als de prijzen hoog zijn.
Ik die van jou ook. Mijn airco's starten op met +/- 0,5-0,6 kWh en binnen 15-20 min zijn de ruimtes op de gewenste temperatuur waarna ze doorsnorren op 0,15kWh. Airco's koelen echt niet de stenen hoor als je deze niet 24/7 op dezelfde temp laat staan, alleen de lucht in de ruimte en dit is ook de reden dat bij koelen en verwarmen het effect snel weer weg is omdat je dit niet continu doet en het alleen lucht/lucht is.

Ik denk dat je stralingswarmte (of verkoeling) van een cv met radiatoren verward met de capaciteit/werking van een airco. Radiatoren (liefst met vloerverwarming) stralen constant en zorgen bij 24/7 gebruik wel voor opwarming (of verkoeling icm warmtepomp en vloerinstallatie) wel voor een langdurig effect omdat hier constant water met een bepaalde temp ook door het beton gaat door de vloer en radiatoren continu een temperatuur afgeven.

Misschien zou het kunnen dat je airco ook je muren e.d. ietsjes afkoelt maar dan moet deze echt 24/7 aanstaan maar in mijn optiek gebruik je een airco wanneer je het in een bepaalde ruimte tijdelijk wil koelen (of verwarmen) wanneer je er bent.

[ Voor 5% gewijzigd door Martyzzz op 14-08-2026 17:03 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nee, dan is de lucht op de gewenste temperatuur, niet de ruimte. Je muren zijn de warmtebuffer. Hier loopt de airco dag en nacht op de slaapkamer, het verbruik is peanuts.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:26
@Martyzzz , mooie discussie, maar ik sluit me toch aan bij @timpel_800 , JPS en daemonix. Muren fungeren als warmtebuffer die continu warmte afgeeft aan de lucht, dat is ook precies wat je eigen cijfers laten zien: die opstartpiek van 0,5-0,6 kWh is de buffer die wordt weggewerkt, waarna het naar 0,15 kWh voor het "bijhouden" zakt.

Doortrekkend naar de winter: hetzelfde geldt voor een warmtepomp. Zet je 'm helemaal uit, dan koelt de buffer af en kost het meer energie (en bij een WP ook nog eens een lagere COP) om 'm weer op temperatuur te krijgen dan wanneer je 'm gelijkmatig bijhoudt. Winter = warm houden, zomer = koel houden, zelfde principe.

Kanttekening erbij: dit staat of valt met de isolatiewaarde van je woning. Bij goede isolatie werkt "laag pitje de hele dag" vermoedelijk het beste, bij matige isolatie lekt de buffer zo snel weg dat gericht koelen wellicht toch voordeliger uitpakt. Dus geen aanname maar testen: een week "hele dag laag pitje" tegen een week "kort voor thuiskomst aan", en dan totaal kWh + piekverbruik op het dure moment vergelijken. Meten is weten.

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:50

• Bschnitz
duoruvis schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:40:
@Martyzzz , mooie discussie, maar ik sluit me toch aan bij @timpel_800 , JPS en daemonix. Muren fungeren als warmtebuffer die continu warmte afgeeft aan de lucht, dat is ook precies wat je eigen cijfers laten zien: die opstartpiek van 0,5-0,6 kWh is de buffer die wordt weggewerkt, waarna het naar 0,15 kWh voor het "bijhouden" zakt.

Doortrekkend naar de winter: hetzelfde geldt voor een warmtepomp. Zet je 'm helemaal uit, dan koelt de buffer af en kost het meer energie (en bij een WP ook nog eens een lagere COP) om 'm weer op temperatuur te krijgen dan wanneer je 'm gelijkmatig bijhoudt. Winter = warm houden, zomer = koel houden, zelfde principe.

Kanttekening erbij: dit staat of valt met de isolatiewaarde van je woning. Bij goede isolatie werkt "laag pitje de hele dag" vermoedelijk het beste, bij matige isolatie lekt de buffer zo snel weg dat gericht koelen wellicht toch voordeliger uitpakt. Dus geen aanname maar testen: een week "hele dag laag pitje" tegen een week "kort voor thuiskomst aan", en dan totaal kWh + piekverbruik op het dure moment vergelijken. Meten is weten.
Kleine notitie erbij, normaal is dat zo. Maar er zijn ook uitzonderingen.

Bij mij helaas gaat dat niet op, mijn bijgeleverde WP met het huis is te sterk vs wat ik nodig heb, en de WP is inefficiënt op "laag" niveau. Dit niveau haalt hij al heel snel.

Ik heb maar 4-6kW nodig en ik heb +8kW. Voor mijn 26c vloerverwarming is dat veel te veel.

WPs zijn over het algemeen optimaal rond de 30% belasting, eronder doen ze blijkbaar vaak raar, zoals bij mij. Ik koel dan op COP4 terwijl 6/7 mogelijk moet zijn. Fair het verbruik is dan ook maar 500w wat exact de issue is met een oversized unit.

Dus dat lage pitje, mag niet te laag zijn. Net zoals met de batterij is een balans hier nog belangrijker!

Wat inhoud, dat ik alles uit zet in de avond, zowel koeling als verwarming. Zodat de unit de volgende dag op zon minst 60% van de tijd efficiënt draait 😂

Dat is echt goedkoper dan heel de tijd laten draaien 🍻

• duoruvis
Nog een aanvulling die aansluit op bovenstaande discussie en die van @timpel_800 's avond/nacht-uitschakeling: als je overdag je muren via "laag pitje" koel houdt (zoals hierboven besproken), dan is er 's avonds veel minder restwarmte in de buffer om weg te werken. Dat maakt het makkelijker om vroeg in de avond de airco al uit te zetten en over te schakelen op natuurlijke ventilatie (ramen open) voor de nacht, precies zoals timpel_800 al deed, maar dan met koele muren als basis in plaats van warme.

Wel met de kanttekening dat dit staat of valt met een goed geïsoleerde woning; bij matige isolatie warmt het binnen 's nachts alsnog op door buitentemperatuur/vocht, ook zonder zoninstraling.

• duoruvis
Bschnitz schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:21:
[...]

Kleine notitie erbij, normaal is dat zo. Maar er zijn ook uitzonderingen.

Bij mij helaas gaat dat niet op, mijn bijgeleverde WP met het huis is te sterk vs wat ik nodig heb, en de WP is inefficiënt op "laag" niveau. Dit niveau haalt hij al heel snel.

Ik heb maar 4-6kW nodig en ik heb +8kW. Voor mijn 26c vloerverwarming is dat veel te veel.

WPs zijn over het algemeen optimaal rond de 30% belasting, eronder doen ze blijkbaar vaak raar, zoals bij mij. Ik koel dan op COP4 terwijl 6/7 mogelijk moet zijn. Fair het verbruik is dan ook maar 500w wat exact de issue is met een oversized unit.

Dus dat lage pitje, mag niet te laag zijn. Net zoals met de batterij is een balans hier nog belangrijker!

Wat inhoud, dat ik alles uit zet in de avond, zowel koeling als verwarming. Zodat de unit de volgende dag op zon minst 60% van de tijd efficiënt draait 😂

Dat is echt goedkoper dan heel de tijd laten draaien 🍻
@Bschnitz, mooie nuance en goed onderbouwd met je eigen COP-cijfers. Dat is denk ik een ander mechanisme dan waar de isolatiewaarde-kanttekening op doelde: bij jou is het niet de warmtebuffer van de woning die roet in het eten gooit, maar de turndown ratio van een oversized unit, onder de ~30% belastingzone gaat de efficiëntie hard onderuit, ongeacht hoe goed de woning geïsoleerd is. Mooie aanvulling: "laag pitje" is dus geen doel op zich, het moet wel binnen de efficiënte bandbreedte van de specifieke installatie vallen. Klinkt als een dimensioneringsprobleem bij oplevering eerder dan een instelkwestie.

• Bschnitz
duoruvis schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:58:
[...]

@Bschnitz, mooie nuance en goed onderbouwd met je eigen COP-cijfers. Dat is denk ik een ander mechanisme dan waar de isolatiewaarde-kanttekening op doelde: bij jou is het niet de warmtebuffer van de woning die roet in het eten gooit, maar de turndown ratio van een oversized unit, onder de ~30% belastingzone gaat de efficiëntie hard onderuit, ongeacht hoe goed de woning geïsoleerd is. Mooie aanvulling: "laag pitje" is dus geen doel op zich, het moet wel binnen de efficiënte bandbreedte van de specifieke installatie vallen. Klinkt als een dimensioneringsprobleem bij oplevering eerder dan een instelkwestie.
Klopt, het is een A++++ huis met een 8kW unit, dat is gewoon een "must" volgens de regels maar debiel in in de praktijk 🤐

Heb 1 jaar nodig gehad om te snappen waar het nou fout gaat.

Ook al gebruik ik nu geen kWhs meer waar ik van schrik, 1.800-2000 kWh per jaar voor koelen, verwarmen en SWW. Hier zijn genoeg mensen die zouden een moord doen hiervoor.

Maar het kan beter en dat doet me gewoon pijn, mij gaat het altijd om efficiënte cijfers, gewoon een persoonlijke tik.

@Mipatje had dacht ik vorig jaar ook wat rare cijfers en dat is nu ook opgelost als ik me goed herinner.

WPs zijn echt een studie geworden 🥲

• duoruvis
Bschnitz schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:21:
[...]

Klopt, het is een A++++ huis met een 8kW unit, dat is gewoon een "must" volgens de regels maar debiel in in de praktijk 🤐

Heb 1 jaar nodig gehad om te snappen waar het nou fout gaat.

Ook al gebruik ik nu geen kWhs meer waar ik van schrik, 1.800-2000 kWh per jaar voor koelen, verwarmen en SWW. Hier zijn genoeg mensen die zouden een moord doen hiervoor.

Maar het kan beter en dat doet me gewoon pijn, mij gaat het altijd om efficiënte cijfers, gewoon een persoonlijke tik.

@Mipatje had dacht ik vorig jaar ook wat rare cijfers en dat is nu ook opgelost als ik me goed herinner.

WPs zijn echt een studie geworden 🥲
@Bschnitz , dat is nogal een paradox: de regels dwingen een 8kW unit af, en juist dat maakt 'm inefficiënt in de praktijk. Knap trouwens dat je op 1800-2000 kWh/jaar voor koelen, verwarmen én SWW zit ondanks de oversizing, dat is met een goed geïsoleerd huis en de juiste sturing blijkbaar toch te compenseren. Zonde dat het "kan beter"-gevoel blijft knagen, maar dat is precies waarom dit soort cijfers delen nuttig is voor de rest van de draad, WP-dimensionering is inderdaad een studie op zich geworden.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:28
Jij zit toch op een boot? Zou je die leiding niet in het water kunnen hangen? Lijkt mij een stuk efficiënter koelen in de zomer? Ik fietste hier pas langs een paar woonboten en zag overal airco's hangen...Of mag dit niet?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste