WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
https://support.sigenergy.com/cn/main?lang=en&_gl=1%2auqjp2v%2a_gcl_au%2aOTg2NjEwODg3LjE3ODQwMzAxNDUuLS4tLjE3ODQ2NDc2MjIuMTcwOTU2NjQyMC4xNzg0NjQ3NjIyLjE3ODQ2NDc2MjY.
Vaak willen mensen met een GW alsnog een Smartmeter plaatsen. Ik heb het idee dat dit door de informatie op de site van Solar bouwmarkt komt. Deze info is niet correct.
Zodra je een GW hebt vervalt de "verplichte' smartmeter.
[ Voor 32% gewijzigd door timpel_800 op 21-07-2026 17:37 ]
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
en als je naar system settings- software update gaat meld tie niet dat er wat te installeren valt ?timpel_800 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:14:
Nee, beide stacks staan op v100r001c21. En ik hoefde de 2e stack ook niet handmatig aan te zetten na de update dit keer. Fijn.
Wat wel grappig is: ik had eerst 48,35kWh, sinds een paar maanden 48,34kWh en sinds de update 48,36kWh
mijn stonden ook op het oog allebei op die versie nl en toch moest ik weer updaten
nu lijkt alles wel goed te werken en ziet er ook wel beter uit, vooral die stippelijnen voor toekomstige SOC op de hoofdpagina vind ik een grote verbetering
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Ik krijg ook een gateway error als ik de lampen aan of uit wil zetten. Dus dat werkt niet. Ook blijven sommige schermen leeg met info op eens.timpel_800 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:02:
Nope. Software is up to date.
Denk dat de servers iets te druk zijn, hehe.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Smartmeter is niet noodzakelijk, maar kunnen in een paar gevallen handig zijn.tlpeter schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:12:
[...]
Moet er geen (netwerk)kabel naar de Smartmeter? Of gaat de communicatie via Wifi? Ik ben bekend met netwerken, protocolen en elektra maar het battery/gateway stuk niet helemaal en ik wil het goed voorbereiden
- Voor een PV omvormer die rechtstreeks op de meterkast is aangesloten.
- Als je voor de gateway een groep afsplitst voor een laadpaal of warmtepomp of iets dergelijk groots. De gateway meet dat dan niet en kan de loadbalancing niet goed doen, waardoor de hoofdzekering kan doorslaan.
Van deze smartmeters moet er wel een kabeltje naar de omvormer. Kan 1 utp kabel zijn, want daar zitten voldoende draadjes in.
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
‘ Piekgebruik ontmoedigenBschnitz schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:50:
2029 is blijkbaar al een done deal, was ik al bang voor maar heb ik gemist. Dat gaat wat worden als die tarieven niet in de prijs zitten, gaat een drama worden om dit in de app te krijgen.....
https://solarmagazine.nl/...e-nettarieven-verplichten
Nationale toezichthouders moeten nettarieven van de Europese Commissie straks zo ontwerpen dat gebruikers hun maximale elektriciteitsvraag beperken. Een mogelijkheid is een capaciteitstarief waarbij niet alleen wordt gekeken naar het totale stroomverbruik, maar ook naar de hoogste gelijktijdige afname in kilowatt.’
Is hiervoor niet de ‘Peak shaving’ juist voor bedoeld 🤔☺️?
SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up
Exactly. Maar je kan dus ook deze optie gebruiken voor een harde limit, zo als voorbeeld.EB W schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:45:
[...]
‘ Piekgebruik ontmoedigen
Nationale toezichthouders moeten nettarieven van de Europese Commissie straks zo ontwerpen dat gebruikers hun maximale elektriciteitsvraag beperken. Een mogelijkheid is een capaciteitstarief waarbij niet alleen wordt gekeken naar het totale stroomverbruik, maar ook naar de hoogste gelijktijdige afname in kilowatt.’
Is hiervoor niet de ‘Peak shaving’ juist voor bedoeld 🤔☺️?
Dit is de max import voor het laden van de batterij en helpt niet als je huis veel gebruikt en de auto laadt. De peakshaving zorgt voor het maximeren van de netafname voor het hele huis, doordat de batterij bijplust als je huis veel gebruikt. Dan moet er natuurlijk wel genoeg in je batterij zitten.Bschnitz schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:57:
[...]
Exactly. Maar je kan dus ook deze optie gebruiken voor een harde limit, zo als voorbeeld.
[Afbeelding]
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
hier benadeel je jezelf toch mee, vanaf 20:00 is juist duurste tijd dus kan je meer krijgen voor ontladen dan later grid gebruik (of zelfs later laden) ?Bschnitz schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:44:
Naja nu met 4.0 kan je dus de AI "Personal Strategys" laten uitvoeren. Soort van auto tasker.
Die van mij hieronder:
Doel is om hierdoor altijd 20% over te houden voor avonds. Hij mag namelijk niet verkopen tussen deze tijden.
[Afbeelding]
en je moet naarmate de zon eerder ondergaat de timing ook steeds aanpassen, of ziet het er goed uit in de praktijk ?
Het geld pas vanaf SOC 20%. De tijd is iets wat je moet opgeven, dus binnen deze tijd tot max 20%.Djaro schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:21:
[...]
hier benadeel je jezelf toch mee, vanaf 20:00 is juist duurste tijd dus kan je meer krijgen voor ontladen dan later grid gebruik (of zelfs later laden) ?
en je moet naarmate de zon eerder ondergaat de timing ook steeds aanpassen, of ziet het er goed uit in de praktijk ?
[Afbeelding]
Ja dat sowieso!kliffen schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:09:
[...]
Dit is de max import voor het laden van de batterij en helpt niet als je huis veel gebruikt en de auto laadt. De peakshaving zorgt voor het maximeren van de netafname voor het hele huis, doordat de batterij bijplust als je huis veel gebruikt. Dan moet er natuurlijk wel genoeg in je batterij zitten.