Ik heb een developer account, maar doe er niks mee. Zover ik heb gezien is het dat vooral bedoeld om een VPP service of zo te maken. Je kunt dan sigen-systemen registreren bij je service om die te beheren.Kickasz schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:41:
Afgelopen weekend ben ik gaan experimenteren met de Homey Sigenergy integratie op basis van deze repo: homey-com.sigenergy.
Doel: tijdens het laden van de EV tijdelijk de teruglevering beperken.
Technisch werkte dat in eerste instantie prima via Modbus writes, maar ik ben ook tegen het grootste risico van “AI-assisted” knutselen aangelopen: je denkt dat je één parameter zet, terwijl je in de praktijk het gedrag van het hele EMS beïnvloedt.
Wat er misging:Wat ik hiervan geleerd heb:
- Ik heb register essMaxDischargingLimit (40034) aangepast om het ontladen/terugleveren te beperken.
- Op enig moment bleef de installatie daarna op “niet terugleveren” hangen.
- Gevolg: ook op momenten met gunstige tarieven verkocht het systeem geen energie meer terug aan het net.
Praktische conclusie:
- Met Modbus zit je direct op low-levelbesturing; foutmarges zijn klein.
- Je moet altijd read-back doen na writes (controle of de write echt geaccepteerd is).
- Je hebt een rollback/failsafe nodig, anders kun je in een ongewenste state blijven hangen.
- Vanuit app-perspectief is zichtbaarheid beperkt: je ziet niet altijd direct welke control-registers actief zijn of waarom gedrag afwijkt.
Gelukkig heb ik de werking van de EMS weer hersteld, maar ik moet zeggen dat ik voor nu even genoeg avontuur heb gehad met deze dure installatie. Ik heb daarop toegang aangevraagd tot de officiële SigenCloud developer API via https://developer.sigencloud.com/. Mijn verwachtig is dat hier fatoenslijke logica om heen zit zodat de boel niet "vast loopt".
- essMaxDischargingLimit en essMaxChargingLimitK zijn de registers die ik nodig had. Helaas heb ik niet kunnen achterhalen hoe je voor x minuten een tijdelijke status kan aanhouden.
Iemand al toevallig al ervaring met een developer account by Sigencloud?
Op het developerportaal staan ook maar enkele api's gedocumenteerd en die gaan dus vooral over het registreren van systemen.
Met je persoonlijke account kun je ook prima tegen de sigencloud api praten. Maar er is dus zo goed als geen documentatie over. Dmv reverse engineering van de api-calls die je ziet als je het dashboard in de browser opent is er wel veel te achterhalen.
Ik ( en AI
https://github.com/hanskusters/home-assistant-sigencloud/tree/dev/create/custom_components/sigencloud
:strip_exif()/f/image/VLPxDFZKlpjK7cPpfIdhDZLb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KKZl6YnL0dIxzBKxIUTZK2MQ.jpg?f=fotoalbum_large)