Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste
Acties:

• Pistoletje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:36
Kickasz schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:41:
Afgelopen weekend ben ik gaan experimenteren met de Homey Sigenergy integratie op basis van deze repo: homey-com.sigenergy.
Doel: tijdens het laden van de EV tijdelijk de teruglevering beperken.

Technisch werkte dat in eerste instantie prima via Modbus writes, maar ik ben ook tegen het grootste risico van “AI-assisted” knutselen aangelopen: je denkt dat je één parameter zet, terwijl je in de praktijk het gedrag van het hele EMS beïnvloedt.

Wat er misging:
  • Ik heb register essMaxDischargingLimit (40034) aangepast om het ontladen/terugleveren te beperken.
  • Op enig moment bleef de installatie daarna op “niet terugleveren” hangen.
  • Gevolg: ook op momenten met gunstige tarieven verkocht het systeem geen energie meer terug aan het net.
Wat ik hiervan geleerd heb:
  • Met Modbus zit je direct op low-levelbesturing; foutmarges zijn klein.
  • Je moet altijd read-back doen na writes (controle of de write echt geaccepteerd is).
  • Je hebt een rollback/failsafe nodig, anders kun je in een ongewenste state blijven hangen.
  • Vanuit app-perspectief is zichtbaarheid beperkt: je ziet niet altijd direct welke control-registers actief zijn of waarom gedrag afwijkt.
Praktische conclusie:
  • essMaxDischargingLimit en essMaxChargingLimitK zijn de registers die ik nodig had. Helaas heb ik niet kunnen achterhalen hoe je voor x minuten een tijdelijke status kan aanhouden.
Gelukkig heb ik de werking van de EMS weer hersteld, maar ik moet zeggen dat ik voor nu even genoeg avontuur heb gehad met deze dure installatie. Ik heb daarop toegang aangevraagd tot de officiële SigenCloud developer API via https://developer.sigencloud.com/. Mijn verwachtig is dat hier fatoenslijke logica om heen zit zodat de boel niet "vast loopt".

Iemand al toevallig al ervaring met een developer account by Sigencloud?
Ik heb een developer account, maar doe er niks mee. Zover ik heb gezien is het dat vooral bedoeld om een VPP service of zo te maken. Je kunt dan sigen-systemen registreren bij je service om die te beheren.
Op het developerportaal staan ook maar enkele api's gedocumenteerd en die gaan dus vooral over het registreren van systemen.

Met je persoonlijke account kun je ook prima tegen de sigencloud api praten. Maar er is dus zo goed als geen documentatie over. Dmv reverse engineering van de api-calls die je ziet als je het dashboard in de browser opent is er wel veel te achterhalen. >:)

Ik ( en AI ;) ) heb er een home-assistant integratie mee gemaakt om spike-loads door te geven (als ik mn EV - laadsessies plan);
https://github.com/hanskusters/home-assistant-sigencloud/tree/dev/create/custom_components/sigencloud

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:49
timpel_800 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:42:
@duc848 Leuk. Zelfde situatie als ik. Check mijn filmpje. YouTube: Een batterij voor je bakkerij @sigenergy

Ik draai nu bijna een jaar hiermee.

Als je kijkt naar de prijs verschil tussen de omvormers zou ik zeker de een 15 of een 17kW neerzetten. Of zelfs een 20kW. Je kunt met een 27kWh opslag 13,5kW (0,5C) ontladen (heel kort het dubbele) maar als je toch te kort komt dan kun je er altijd nog een batterij extra bijplaatsen en dan heb je in ieder geval het vermogen van de omvormer om dat ook te doen.

Als je de peakshaving op bijv. 10kWh zet, dan heb je al genoeg hoor. Want op het moment dat het door jouw gevraagd vermogen zakt, dan gaat hij de batterij direct weer aanvullen. Hij houd het dus heel de tijd rond de 10kWh.

Als je zonnepanelen hebt is het top, maar het is geen voorwaarde wat mij betreft.

Heb je smeltzekeringen of automaten van de netbeheerder?
Bedankt voor het uitgebreide antwoord,

Het prijsverschil is inderdaad heel klein zag ik later, misschien kan ik de peakshaving reserve inderdaad wel lager zetten, aangezien het echt om korte pieken gaat. Niet langdurige (te) hoge belasting.

Ik heb al zonnepanelen op oost west, en wek hiermee 12.000 KWH per jaar op, hiervan lukt het al om iets van 8000 zelf te verbruiken, maar ik lever dus alsnog 4000 kWh terug. deze kan mooi de batterij in.

Ik heb nu nog verzegelde smeltzekeringen, maar las in net in een andere reactie, Stedin gelijk te vragen deze te vervangen voor automaten, zodat ik ze zelf terug kan zetten mocht het misgaan.

• duc848
Pr088 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:51:
[...]

Ik zou zeggen: maak een wat diepere analyse van je kwartierwaarden. Zijn dit echt incidentele pieken of haal je meerdere kwartieren (en dus urenlang) zulke vermogens met bijvoorbeeld de ovens.

De batterij moet in combinatie met je aansluiting:
- Piek opvangen (genoeg kW / vermogen)
- Genoeg inhoud in kWh hebben (volume om het piekvermogen voor een bepaalde tijd leveren, boven het maximum van je netaansluiting)
- Is je opwek voldoende om de accu 's middags weer te vullen? En heb je een oplossing voor de winter (als de zon niet schijnt)?
Net met chatgpt nog even iets dieper in de data gedoken, de langste aaneengesloten overschrijding van 3x25 in heel 2025 was 2 uur lang een dinsdag ochtend van 6:00 tot 8;00 in de oktober.

De gemiddelde overschrijding die 2 uur was 1,44 kW. dat kan de batterij makkelijk leveren, en is dus maar 2,9 KWH wat er in de batterij had moeten zitten.

Mijn opwek is niet voldoende om de hele batterij in de middag te vullen, maar 1 op de 5 dagen lever ik meer dan 20kWh terug naar het net, het lukt mij aardig goed mijn zonnestroom zelf te verbruiken.

Hoe zit het met selectiviteit, want ik heb meerdere onderverdelers in na de meterkast, en deze zijn bijvoorbeeld afgezekerd op 40A...

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:00
duc848 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:55:
[...]

Bedankt voor het uitgebreide antwoord,

Het prijsverschil is inderdaad heel klein zag ik later, misschien kan ik de peakshaving reserve inderdaad wel lager zetten, aangezien het echt om korte pieken gaat. Niet langdurige (te) hoge belasting.

Ik heb al zonnepanelen op oost west, en wek hiermee 12.000 KWH per jaar op, hiervan lukt het al om iets van 8000 zelf te verbruiken, maar ik lever dus alsnog 4000 kWh terug. deze kan mooi de batterij in.

Ik heb nu nog verzegelde smeltzekeringen, maar las in net in een andere reactie, Stedin gelijk te vragen deze te vervangen voor automaten, zodat ik ze zelf terug kan zetten mocht het misgaan.
Ja, dat laatste zou ik doen. Als het een keer misgaat heb je anders gelijk 100+ euro aan je broek hangen en sta je helemaal stil tot ze komen. Dat wil je niet.

Wat ik nog wilde toevoegen: Je kunt natuurlijk op het randje gaan zitten en 17kW uit het net trekken en de rest laten aanvullen door je batterij, maar je kunt het ook wat safer spelen en bijv. je Grid limiet op 15kW zetten en een wat groter aandeel uit je batterij halen. Op deze manier creeer je wat meer 'overshoot' als het de omvormer een paar seconde kost om de boel vlot te trekken als jij ineens heel veel vermogen vraagt. (De sigenstor schakelt echt razendsnel hoor, is echt seconde werk en je hebt altijd marge in je zekeringen (in smeltzekeringen wat meer, maar toch zou ik automaten laten installeren).

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met selectiviteit. Ik heb ook meerdere onderverdeelkasten en dat maakt niks uit voor het systeem. Let erop dat je bij het aanschaffen van de Gateway wel de C60 versie pakt.

[ Voor 6% gewijzigd door timpel_800 op 07-07-2026 14:10 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:12
duc848 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:14:
[...]

Net met chatgpt nog even iets dieper in de data gedoken, de langste aaneengesloten overschrijding van 3x25 in heel 2025 was 2 uur lang een dinsdag ochtend van 6:00 tot 8;00 in de oktober.

De gemiddelde overschrijding die 2 uur was 1,44 kW. dat kan de batterij makkelijk leveren, en is dus maar 2,9 KWH wat er in de batterij had moeten zitten.

Mijn opwek is niet voldoende om de hele batterij in de middag te vullen, maar 1 op de 5 dagen lever ik meer dan 20kWh terug naar het net, het lukt mij aardig goed mijn zonnestroom zelf te verbruiken.

Hoe zit het met selectiviteit, want ik heb meerdere onderverdelers in na de meterkast, en deze zijn bijvoorbeeld afgezekerd op 40A...
Hou wel rekening met een batterij met wat extra capaciteit. Je zult namelijk altijd een buffer moeten aanhouden om de pieken op te kunnen vangen. Batterij leeg = geen peakshaving.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• duc848
Ja slim om wat meer zekerheid te creeren door de max van het net op 15kW te zetten.

Het zou inderdaad een 100% harde eis zijn dat er automaten komen, een uur stilstand (of langer) komt altijd op een verkeerd moment.

De capaciteit zou ik sowieso hoger inzetten, aangezien ik ook een noodstroom backup wil houden, en dus een peakshaving backup en dan nog iets van 20kWh voor mijn overschotten. En misschien zelfs straks weer terug naar een dynamisch contract.

Met selectiviteit bedoel ik: Ik heb bijvoorbeeld mijn appartement boven de zaak na een onderverdeel kast staan, de hoofd zekering hiervan is 40 ampere. Dat is in mijn hoofd een beetje krom. maar zal misschien niet zo spannend zijn.

Het is raar de zonnepanelen 5 jaar geleden kosten ook iets van 18.000 euro... en dat deed ik uiteraard gewoon. maar nu 18.000 euro neerleggen voor iets wat zichzelf waarschijnlijk nog sneller terugverdient vind ik moeilijk!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:50
Bschnitz schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:33:
[...]

Nee. Gewoon nee. De installateur moest altijd een MAX instellingen doen. Dus 17 voor 3x25A.

De user kan dan daaronder.

Als de installateur 0 doet dan kan heel de unit niks meer.
Ik heb een admin account maar ik vind alleen deze instelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/st-N9zwQcjuvP_HNXH5_pGxfJZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLPxDFZKlpjK7cPpfIdhDZLb.jpg?f=fotoalbum_large
Kan ik nog ergens anders iets aanpassen want dit verandert niets?

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:56
IceBlue schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]
@CEdS

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:24
IceBlue schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]
Als je in de app als installateur inlogt heb je bij exportbeperking een zelfde schermpje als dat de gebruiker heeft, maar dan zonder het vakje eronder.

Als je daar 10 invult en daarna weer inlogt als gebruiker zie je in het vakje onderaan 10 staan en kun je erboven alles tussen 0 en 10 invullen.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:51

backupdevice

No Risk , Full Push

ik heb sinds vanmiddag deze melding die ik nog nooit gezien heb. Iemand een idee ?

Niks veranderd aan instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81-D4a2qSI_iTW6M67Ek3jjdets=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKZl6YnL0dIxzBKxIUTZK2MQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 07-07-2026 19:49 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:56
backupdevice schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:44:
ik heb sinds vanmiddag deze melding die ik nog nooit gezien heb. Iemand een idee ?

Niks veranderd aan instellingen
[Afbeelding]
Historische gegevens kwijt. Ai kan effe raar doen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste