• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:32
onlinaius schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:40:
[...]

Ik ga ook maar een beetje schieten met hagel, want ik weet niet hoe je systeem eruit ziet, en in de JSON zie ik eigenlijk niets raars.

Zou het kunnen dat het de VVW pomp is die die flow geeft? (nogmaals, met hagel, want ik weet niet eens of je VVW hebt). Dit kan juist bij dit weer het geval zijn, omdat zelfs met een pompschakelaar deze nu getriggerd kan worden omdat de temperatuur in het systeem hoog genoeg is dat de pomp van de VVW aangaat.
Nee, aangezien je bij beide HPs een powerinput van ongeveer 35W ziet, zijn beide circulatiepompen gewoon actief.
CM6 is ook koelmodus. Maar werkmodus van beide HP staat op 0.. (standby).
Gezien de watertemp van 18grC heeft hij wel gekoeld daarvoor.

Wat het systeem volgens mij doet is de watertemp tussen 18 en xx grC houden, daarvoor circuleert hij dus vrij veel. ODU springt aanindien nodig. Ik verwacht daarbij geschakel tussen CM5 en CM6.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
jj85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:47:
[...]

Nee, aangezien je bij beide HPs een powerinput van ongeveer 35W ziet, zijn beide circulatiepompen gewoon actief.
CM6 is ook koelmodus. Maar werkmodus van beide HP staat op 0.. (standby).
Gezien de watertemp van 18grC heeft hij wel gekoeld daarvoor.

Wat het systeem volgens mij doet is de watertemp tussen 18 en xx grC houden, daarvoor circuleert hij dus vrij veel. ODU springt aanindien nodig. Ik verwacht daarbij geschakel tussen CM5 en CM6.
Goed punt!

En in principe staat het systeem dus inderdaad ook niet standby, want dan zou de qc op 0 zitten.

Wel raar als deze er kennelijk nooit meer uitkomt. Chris zou eens kunnen proberen wat er gebeurd als overschakelt naar verwarmen. Kijken wat de qc control mode dan doet, en of die bij uitschakelen wel naar 0 springt.

Verder ben ik wel benieuwd hoe je Quatt Chill precies aan of uit zet (zelf dus geen ervaring mee). Dat doe je vermoedelijk op de chill zelf / of stel je via de app in op de chill?

En thermostaat staat uit / op 18 graden ofzo?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-07 23:29
Voor de mensen met een Quat Chill thuis ben ik serieus benieuwd hoe het nu binnen is met deze warme temperaturen. Krijg je de kamers met een chill tot 21 graden gekoeld? Dus hoe goed werkt het?

Ik overweeg om volgend jaar over te stappen van Warmtenet naar de gehele all electric Quatt installatie, inclusief de chill. Hopelijk ondersteunen ze tegen die tijd ook vloerverwaming, maar dat is minder erg. Ik heb een zeer goed geissolleerd huis, dus vooral benieuwd naar de all electric ervaringen icm de Chill met deze hete temperaturen :)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
DaannO schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:15:
Voor de mensen met een Quat Chill thuis ben ik serieus benieuwd hoe het nu binnen is met deze warme temperaturen. Krijg je de kamers met een chill tot 21 graden gekoeld? Dus hoe goed werkt het?

Ik overweeg om volgend jaar over te stappen van Warmtenet naar de gehele all electric Quatt installatie, inclusief de chill. Hopelijk ondersteunen ze tegen die tijd ook vloerverwaming, maar dat is minder erg. Ik heb een zeer goed geissolleerd huis, dus vooral benieuwd naar de all electric ervaringen icm de Chill met deze hete temperaturen :)
Vind je het nodig om tot 21 te komen?
Dan zou ik gisteren een verschil met buiten hebben van 18 graden. Hoeft voor mij niet hoor. Liever niet zelfs. Als de luchtvochtigheid behaaglijk is, dan voelt 24 al 'koud'. (ivm buiten)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• DaannO
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:17:
[...]

Vind je het nodig om tot 21 te komen?
Dan zou ik gisteren een verschil met buiten hebben van 18 graden. Hoeft voor mij niet hoor. Liever niet zelfs. Als de luchtvochtigheid behaaglijk is, dan voelt 24 al 'koud'. (ivm buiten)
Fair point; maar laten we zeggen als het buiten 35 is, is het dan realistisch dat het binnen max 25 is? Ben vooral benieuwd wat realistisch is met deze temperaturen, die steeds vaker lijken voor te komen. T gaat al snel om een investering van 20k voor me en het doel is dat men binnen confortabel is en normaal kan slapen, als het buiten 35 graden is.

• paQ
  • Nu online
DaannO schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:21:
[...]

Fair point; maar laten we zeggen als het buiten 35 is, is het dan realistisch dat het binnen max 25 is? Ben vooral benieuwd wat realistisch is met deze temperaturen, die steeds vaker lijken voor te komen. T gaat al snel om een investering van 20k voor me en het doel is dat men binnen confortabel is en normaal kan slapen, als het buiten 35 graden is.
Dat is hetzelfde als je warmteverliesberekening maar dan omgekeerd.
Een chil ‘levert’ max 2kW koude.

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-06 15:14
Ik ben wel erg vaak de condensbak aan het legen sinds ik de slang verwijderd heb. Bij een halve bak krijg ik al de waarschuwing dat de bak vol zit.

Hoe bepaalt de Chill eigenlijk hoe vol de bak zit?

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:00
DaannO schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:15:

gister bij 21 graden de chill maar even uitgezet. hij koelt echt wel goed.

• alwind
mrkb_ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:58:
Ik ben wel erg vaak de condensbak aan het legen sinds ik de slang verwijderd heb. Bij een halve bak krijg ik al de waarschuwing dat de bak vol zit.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Er kan best nog wel wat water in als je de melding krijgt.

• DaannO
alwind schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:06:
[...]

gister bij 21 graden de chill maar even uitgezet. hij koelt echt wel goed.
Kijk, dat wilde ik even lezen. Dank!

• alwind
Hightechsoul schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:03:
Gisterenavond op zolder de bak geleegd voor het slapen gaan rond 10 uur en vanacht om half 3 was de bak alweer vol en werdt ik wakker van de hitte wegens dat de unit niet meer koelde

Kan het zo zijn dat er meer condens op zolder is omdat het daar warmer is? Ik zou de unit ook in de slaapkamer kunnen plaatsen waar het iets koeler is.

Met de prestaties op zolder ben ik tevreden, we slapen een verdieping lager met de deur open en koude lucht zakt wat we merken in deze slaapkamer.

Zou mooi zijn dat ik de unit leeg voor het slapen gaan en dan weer de volgende ochtend. Is alsnog veel maar dan hoef ik er niet uit midden in de nacht
Het hangt echt van de vocht in de luncht af. Soms leeg ik 1x per dag soms 3x. Ik zou niet weten waarom de lucht op zolder vochtiger zou zijn dan op de slaapkamer waar je zelf vocht uitademt.

• paQ
  • Nu online
DaannO schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:07:
[...]

:?

Zonder context over afmetingen, noord of zuid, veel of weinig ramen, isolatie.

2 kW kan in de ene ruimte te veel zijn, en in een andere ruimte onderbemeten.
M.a.w.: Kan voldoende zijn voor een slaapkamer, kan (veel) te weinig zijn in een woonkamer.
Het is gewoon een gegeven en dat kun je voor je (bij) jezelf berekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 13:13 ]

• MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23-07 09:12
DaannO schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Ik heb op 3 slaapkamers een chill staan. Op 2 kamers werken ze ( de derde komen ze maandag voor) beide kamers hebben een nok en daar blijft het warm. Onder die 2 meter grens is het gewoon 19 graden als ik laat loeien. Daarboven is 26-27 graden

Gisteren heb ik met een sterkere ventilator getest die op de grond staat naast de quatt en na 1 uur draaien( ventilatior bedoel kk want de chill stond al langer aan) op 20 graden was het in de nok netjes 21 graden.

Dat is voor wat deze dingen aangeven te kunnen echt dikke prima. Koelen kunnen ze dus zeker goed!

Nu nog op zoek naar een sterke plafondventilator of voor 3 weken per jaar de ventilator ernaast.

• DaannO
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:11:
[...]

:?

Zonder context over afmetingen, noord of zuid, veel of weinig ramen, isolatie.

2 kW kan in de ene ruimte te veel zijn, en in een andere ruimte onderbemeten.
Het is gewoon een gegeven en dat kun je voor je (bij) jezelf berekenen.
Ik snap je punt; maar zoals eerder gemeld heb ik een goed geisoleerd huis met buiten ook beschutting voor de ramen. In de winter hoef ik in de regel niet bij te stoken, dus de vraag is vooral of het in de praktijk goed werkt. Daar kun je inderdaad een Tweaker-berekening op los laten en kijken of de stand van de maan invloed heeft en of de zon een flare heeft en wat die dan doet, maar dat was niet de vraag. T ging me niet om de berekening achter de comma :)

• mrkb_
MirkoH schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Nu nog op zoek naar een sterke plafondventilator of voor 3 weken per jaar de ventilator ernaast.
Ik gebruik een Xiaomi Smart Standing Air Circulation fan op de slaapkamers en in mijn ervaring doen die hun werk erg goed qua luchtcirculatie, waar ze ook expliciet voor bedoeld zijn. Ze zijn ook behoorlijk stil.

• paQ
  • Nu online
DaannO schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Ik snap je punt; maar zoals eerder gemeld heb ik een goed geisoleerd huis met buiten ook beschutting voor de ramen. In de winter hoef ik in de regel niet bij te stoken, dus de vraag is vooral of het in de praktijk goed werkt. Daar kun je inderdaad een Tweaker-berekening op los laten en kijken of de stand van de maan invloed heeft en of de zon een flare heeft en wat die dan doet, maar dat was niet de vraag. T ging me niet om de berekening achter de comma :)
Je bent de ideale Quatt klant ;)

ja een airco koelt... ja een warmtepomp verwarmt... elke

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:52
DaannO schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:13:
[...]

T ging me niet om de berekening achter de comma :)
Helaas is vooraf op geen andere manier antwoord op de vraag te geven hoe goed het werkt. Hangt helemaal van de woning, ligging, en factoren zoals je noemt af, en, verrassing, die zijn nergens hetzelfde ;)

Quatt geeft een vermogen en een vloeroppervlak op, daar zou ik vanuit gaan, en zeker als je huis er goed voor staat zoals je zegt, zou ik het doen als de Chill verder is wat je zoekt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• jj85

Bij mijn ontvochtiger zit een klein vlottertje met magneetje in de opvangbak (was je ook vaak bij waterreservoirs van koffiemachines ziet). Chill heeft wellicht ook zoiets?

• mrkb_
jj85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Bij mijn ontvochtiger zit een klein vlottertje met magneetje in de opvangbak (was je ook vaak bij waterreservoirs van koffiemachines ziet). Chill heeft wellicht ook zoiets?
Dat lijkt me wel logisch. Er zit een vlotter in de bak.

Ik denk dan dat bij een halfvolle bak al een waarschuwing krijgen niks te maken heeft met wel / geen slang in de bak. Maar bijvoorbeeld meer met bijvoorbeeld de sensor / de firmware.

Om het te testen heb ik de slang teruggeplaatst en op 1cm van de bovenkant van de invoer met een 4mm boortje een gaatje door de slang geboord.

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-07 14:36
jj85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Heb nog niet goed gekeken, maar denk wel dat je gelijk hebt. Als je de bak leeg gooit hoor je ooktwel iets rammelen wat mij doet vermoeden aan een vlotter.

Ik las net iets over dat de chill alleen aan/uit is. Wat is het effect van het omlaag zetten van de ventilator dan? Een paar watt maar waarschijnlijk? en een stillere chill..

@DaannO ik heb 2 chill's op de 1e verdieping (50m2?) staan met alle slaapkamer deuren open. Hier krijg ik de temperatuur wel naar 18/20 graden (ligt eraan welke chill je gelooft).

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo + 2x Chill | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 7.975wp SolarEdge

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:15
mrkb_ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:41:
Om het te testen heb ik de slang teruggeplaatst en op 1cm van de bovenkant van de invoer met een 4mm boortje een gaatje door de slang geboord.
Vanwege het druppelgeluid heb ik de slang ook weer teruggeplaatst. Ik heb over de gehele lengte meerdere gaten gemaakt. Het lijkt echter geen effect te hebben op de melding.

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:56
Hier de Quatt beneden staan. Ruimte van 60m2 plus deur open naar nog ongeveer 20m2 (gang met trap en bijkeuken). Oud vrijstaand huis, wel redelijk geïsoleerd.

Chill stond tot gister rond de 12u per dag aan, grotendeels op de middelste stand, dan werd het max 23 graden. ‘s Morgens vroeg goede luchten, en dan rond 9 uur de Chill weer aan.

Vandaag de Chill op de hoogste stand. Ruimte temperatuur is in de kamer nu 24 graden. Tov van buiten helemaal prima.

Koelt een stuk beter dan we hadden verwacht. Onze verwachting was ook geen 20 graden, maar we hoopten de ergste hitte hiermee buiten te houden. Dat lukt dus bovenverwachting.

Hier is de bak echt wel vrij vol als ik de melding zie.

De slang heb ik trouwens nog laten zitten. Ook op de hoogste stand tot nog toe geen overstroming. Ik ben veel thuis dus ik kan het goed in de gaten houden.

[ Voor 20% gewijzigd door Magreet1 op 25-06-2026 15:25 ]

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-07 13:24
Hier ook goede ervaringen. 1 chill op overloop op zolder. Temp rond de 21.5-22.0 als het buiten 35 is. Goed geisoleerd huis, zonwering, ramen dicht. Met deuren open op de overloop 1e verd(en alle slaapkamers en badkamer dicht) en benedendeur naar trapgat open wordt zelfs de woonkamer beneden (40m2) gekoeld naar 8 graden beneden buitentemp (max 26.8/ min 26.2 kamertemp) incl luchten vroege ochtend (in de avond doen we juist de slaapkamerdeuren open en de benedendeur naar trap dicht).

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 13:52

R2L

Wij hebben hier de slang er weer opgezet. We werden gek van het gedruppel. Alsof je naast een lekkende kraan zit.

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:59
R2L schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:32:
[...]

Wij hebben hier de slang er weer opgezet. We werden gek van het gedruppel. Alsof je naast een lekkende kraan zit.
oplossingen voldoende op dit forum...
- gaatje in slang maken aan de bovenkant
- spons onderin de lekbak

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:02

Cr3ator

1 bar is geen bar

Midway123 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:03:
[...]

Ik heb geen indicatie of reden om aan te nemen dat de flow beperkt is (anders dan een veel te warme radiator)
Als ik het goed zie, heb je een thermostaatkraan met debietregeling. Rondom/achter het pinnetje zit een ring met inkepingen die je (mogelijk) kan uittrekken en draaien om de flow in te regelen. Ik verwacht dat je dan met goed kijken ook de cijfers 1 t.m. 7 zult kunnen vinden daarop.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Tharoy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-06 03:51
Vandaag is hier een Quatt Chill geïnstalleerd maar ik krijg het niet aan de praat. In de app is het verbonden onder 'Quatt Netwerk', maar ik zie in de homescreen niks verschijnen terwijl dat volgens de handleiding wel het geval zou moeten zijn. Daarnaast knippert het rondje rondom de fysieke knop op de Chill wit. Ik ben volstrekt radeloos, waarom werkt dit gewoon niet? En waarom moet je per se een stomme app gebruiken om een airco te bedienen? Het slaat werkelijk nergens op..

• BoschR
Tharoy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:42:
Vandaag is hier een Quatt Chill geïnstalleerd maar ik krijg het niet aan de praat. In de app is het verbonden onder 'Quatt Netwerk', maar ik zie in de homescreen niks verschijnen terwijl dat volgens de handleiding wel het geval zou moeten zijn. Daarnaast knippert het rondje rondom de fysieke knop op de Chill wit. Ik ben volstrekt radeloos, waarom werkt dit gewoon niet? En waarom moet je per se een stomme app gebruiken om een airco te bedienen? Het slaat werkelijk nergens op..
Je komt er wel een beetje heel erg laat achter dat hij alleen via de app te bedienen is. Dit had je kunnen weten.

Hoezo gaat de installateur weg voordat alles werkt?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo + 2x Chill | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 7.975wp SolarEdge

• BoschR
Ik heb beide chills net achter een power plug gezet (Shelly), maar die meten beide niet meer dan ongeveer 280W tot 300W? Waar ik 500W had verwacht?

• Tharoy
BoschR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Je komt er wel een beetje heel erg laat achter dat hij alleen via de app te bedienen is. Dit had je kunnen weten.

Hoezo gaat de installateur weg voordat alles werkt?
Klopt, maar ik dacht dat het apparaat in elk geval iets zou doen als je het aan of uit zet. Ik zie de app meer als iets om dan alles te finetunen. Wat de installateur aan het doen was, geen idee. Ik kon helaas niet de hele dag thuis zijn ivm andere afspraken.

• Tharoy
Het lijkt te maken te hebben met de CiC-box. Die kan blijkbaar soms geen verbinding maken en dan crash alles van binnen volledig na een bootloop. Onmogelijk erna nog te fixen. Ongelofelijk, wat een troep zeg. Heb zoveel spijt dat ik voor Quatt ben gegaan. Pure rommel verkopen ze.

Je geeft 15k uit een warmtepomp die wordt aangestuurd door een CiC die blijkbaar alleen verbinding kan maken via 2.4Ghz..

[ Voor 18% gewijzigd door Tharoy op 25-06-2026 22:26 ]

• faberr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:49
Ik overweeg een Quatt Chill centraal in de hal van mijn bovenverdieping te zetten, met de bedoeling om vanuit de hal de aangrenzende kinderkamer of werkkamer te koelen (deur open). Afstand van de unit tot de deuropening is zo’n 3 meter.

Aan de mensen die er al een hebben: levert stand 3 genoeg luchtbeweging om de koude lucht daadwerkelijk de kamer in te krijgen? Benieuwd naar jullie praktijkervaring. Dit is de enige plek waar ik hem kan plaatsen ivm beschikbaar leidingwerk. Heb namelijk overal vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J41k0Zcx/IMG-9478.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door faberr op 25-06-2026 22:28 ]

• chrisvoorma
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-07 23:53
onlinaius schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:40:
[...]

Ik ga ook maar een beetje schieten met hagel, want ik weet niet hoe je systeem eruit ziet, en in de JSON zie ik eigenlijk niets raars.

Zou het kunnen dat het de VVW pomp is die die flow geeft? (nogmaals, met hagel, want ik weet niet eens of je VVW hebt). Dit kan juist bij dit weer het geval zijn, omdat zelfs met een pompschakelaar deze nu getriggerd kan worden omdat de temperatuur in het systeem hoog genoeg is dat de pomp van de VVW aangaat.
Dank je wel voor jouw reactie.

Ik zal iets meer uitleg geven:

De gehele woning wordt dmv oversized radiatoren verwarmt aan de hand van een dubbele quatt hybrid icm intergas cv ketel.
1 vertrek waar de chill is geplaatst heeft geen andere bron van verwarmen en of koelen.

Ik heb ondertussen ook een antwoord gekregen op ingeschoten ticket naar quatt en dit is hun antwoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXCsrpTMgNSJGYsr3zER93rJ12Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d7P0f7gCQ1WXcdUlz36TyVJV.png?f=fotoalbum_large

Is er toevallig iemand die bereidt is om mij even een json uitdraai te geven waarbij het systeem standby staat dus er wordt geen warmte gevraagd en geen koeling en dan met name duidelijk de flowrate.

Alvast bedankt!!

Met vriendelijke groeten chris

Mvg Voorma

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-07 13:24
faberr schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:26:
Ik overweeg een Quatt Chill centraal in de hal van mijn bovenverdieping te zetten, met de bedoeling om vanuit de hal de aangrenzende kinderkamer of werkkamer te koelen (deur open). Afstand van de unit tot de deuropening is zo’n 3 meter.

Aan de mensen die er al een hebben: levert stand 3 genoeg luchtbeweging om de koude lucht daadwerkelijk de kamer in te krijgen? Benieuwd naar jullie praktijkervaring. Dit is de enige plek waar ik hem kan plaatsen ivm beschikbaar leidingwerk. Heb namelijk overal vloerverwarming.

[Afbeelding]
Inschatting op basis van ervaringen hier is dat je trapgat en hal goed zullen koelen, aangrenzende kamers profiteren wel mee maar hebben zeker niet dezelfde mate van koeling als de ruimte waar hij zelf in staat. Wel is jouw verdiepingsoppervlakte beduidend kleiner dan hier dus heb je relatief meer koelvermogen

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:56
https://www.youtube.com/watch?v=-5BUZ8tB0Wg

Een review van de Chill (wel betaalde promotie) Voor degene die hem nog niet hebben, geeft het wel een goed beeld.
Wat ik wel bijzonder vindt is dat de Chill hier wel aangesloten wordt in combi met vloerverwarming, ik dacht dat ze dat (nog) niet deden?

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
chrisvoorma schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:35:
[...]

De gehele woning wordt dmv oversized radiatoren verwarmt aan de hand van een dubbele quatt hybrid icm intergas cv ketel.
1 vertrek waar de chill is geplaatst heeft geen andere bron van verwarmen en of koelen.

Ik heb ondertussen ook een antwoord gekregen op ingeschoten ticket naar quatt en dit is hun antwoord:

[Afbeelding]

Is er toevallig iemand die bereidt is om mij even een json uitdraai te geven waarbij het systeem standby staat dus er wordt geen warmte gevraagd en geen koeling en dan met name duidelijk de flowrate.

Alvast bedankt!!

De vrienden bij Quatt proberen zich er weer erg makkelijk vanaf te maken.

Et voila.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWBb-J6F54YAOrg7nMwDaIYH_FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcqjqORIk1ZNOqDyNTD2P1yg.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
lange screenshots gaat kennelijk niet.

Ik weet ook niet of je die van mij wil, aangezien ik geen Chill heb, en Quatt daar mogelijk weer over gaat zeuren?

[ Voor 13% gewijzigd door onlinaius op 26-06-2026 00:33 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:16

Mickel moen

mickelmoen.nl

Tharoy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:14:
Het lijkt te maken te hebben met de CiC-box. Die kan blijkbaar soms geen verbinding maken en dan crash alles van binnen volledig na een bootloop. Onmogelijk erna nog te fixen. Ongelofelijk, wat een troep zeg. Heb zoveel spijt dat ik voor Quatt ben gegaan. Pure rommel verkopen ze.

Je geeft 15k uit een warmtepomp die wordt aangestuurd door een CiC die blijkbaar alleen verbinding kan maken via 2.4Ghz..
Het kan zijn, dat de CIC en de Chill te ver van elkaar staan. De oplossing is een extra dongle halverwege plaatsen. Uit de handleiding van de dongle;

3.2.2. Extender

In deze modus functioneert de Dongle als een Extender, waardoor het bereik en destabiliteit van draadloze communicatie worden vergroot.

Dit kan toegepast worden als een Quatt-apparaat, zoals bijvoorbeeld een Quatt Chill, moeite heeft om verbinding te maken met het Quatt-netwerk.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:50
Ik ben wel benieuwd: heeft iemand zo'n dongle al in gebruik als repeater / range extender?

Op de een of andere manier vermoed ik dat die nog "in ontwikkeling" is ofzo :+

Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

faberr schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:26:

[Afbeelding]
Afgaande jouw tekening, zal het voor kamer 3 het beste werken. Kortste afstand, helemaal als je hem recht de kamer in laat blazen. De Chill blaast namelijk recht vooruit. Als de Chill in een “normale” niet te grote kamer staat is dit geen probleem. Zit er een hoge nok in de kamer blijft de koelte meer beneden hangen. Wil je meerdere ruimtes koelen zoals op jouw tekening wordt het lastiger.

Wij hebben de Chill op onze slaapkamer op zolder ook met een nok. De Duux ventilator die we daar tot nu gebruikt hebben, heb ik laten staan, zodat er meer luchtbeweging in de kamer is en de kamer gelijkmatiger gekoeld wordt.

In jouw situatie zou ik dus gaan experimenteren met één of meerdere ventilatoren om de lucht beter te verspreiden.

Verder denk ik dat je hem het beste continu kunt laten werken. Dan koelt de omringende massa, wanden, meubilair enz. ook. Er is altijd behoorlijke warmteoverdracht van de ene ruimte naar de andere.

[ Voor 8% gewijzigd door Mickel moen op 26-06-2026 07:06 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

jbtbnl schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:49:
Ik ben wel benieuwd: heeft iemand zo'n dongle al in gebruik als repeater / range extender?

Op de een of andere manier vermoed ik dat die nog "in ontwikkeling" is ofzo :+
Het is exact dezelfde als de dongle die aan de CIC hangt.

Het was hier gisteren tijdens de installatie ook even de vraag of het bereik voldoende was. Met het iets verplaatsen van de Chill werd de verbinding stabiel, dus een extra dongle was niet nodig. Daarna kon de Chill weer op de oorspronkelijk bedoelde plaats. In de app zie ik nu ook dat de verbinding ok is.

• jj85
Magreet1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:24:

Een review van de Chill (wel betaalde promotie) Voor degene die hem nog niet hebben, geeft het wel een goed beeld.
Wat ik wel bijzonder vindt is dat de Chill hier wel aangesloten wordt in combi met vloerverwarming, ik dacht dat ze dat (nog) niet deden?
Geniaal bedacht met die twee holle stopcontacten voor de flexibele slangen!

• Jay1972
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 28-07 20:59
Magreet1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:24:

Op deze manier kan je hem wel op "vloerverwarming" aansluiten. Bij gaat het de 13e juli ook zo. Heb eerst gevraagd of hij aan de verdeler kon maar dat willen ze niet omdat de flow variabel kan zijn? Heb Quatt, onze succes manager, wel even een email gestuurd of ze wil bevestigen dat de aansluiting voor de verwarmingen onder de aansluiting komt en niet in serie. Er is bij mij niets afgesproken over serie of over gesproken. Lijkt mij dat als de afvoerwarmte eerst door de radiator moet het geheel een beetje inefficiënt wordt. Zoals eerder in dit forum al met een warmtecamera is gebleken.

• jj85
chrisvoorma schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:35:
[...]

[Afbeelding]

Alvast bedankt!!

Maar staat jouw chill nou aan of uit als jij flow ziet?

• mrkb_
mrkb_ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:41:
[...]

... en het maakt niks uit voor hoe vol de condensbak is bij een melding. Wel fijn dat het druppelgeluid weg is én dat het water netjes de bak in gaat.

Ik ben elke 4-5 uur aan het legen. Ik moest mezelf gisteren even in m'n arm knijpen want ik dacht dat het exact 4 uur was, maar dat was de hitte beneden (geen Chill), niet de data die ik zie in Home Assistant.

Ik vermoed dat de (vermoedelijke) sensor voor de vlotter iets te scherp afgesteld is.

• Brent
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:31:
[...]

Geniaal bedacht met die twee holle stopcontacten voor de flexibele slangen!
Netjes, maar je moet wel net zo'n koofje of muurtje in de buurt hebben.

Mijn dochter knuffelde trouwens ook de eerste weken de Quatt HB. Heb er nog eventjes googley eyes op gehad :P

[ Voor 17% gewijzigd door Brent op 26-06-2026 09:32 ]

• richardvanerk
  • Laatst online: 26-07 13:41
Ik heb hier 3 chill's staan en er is prima mee te slapen. Echter bij 1 chill liep het water niet goed door de pijp van de waterbak als gevolg 1 water ballet op zolder laminaat bol enz. ben benieuwd hoe quatt dat op gaat lossen. Hier ook elke 4 uur ongeveer de bakken legen. Het wordt wel echt koel.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:37
Tharoy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:14:

2,4 GHz is veelal juist door de duidelijk betere doordringende vermogen ( wanden en vloeren ) vaak een veel betere keuze dan een 5 GHz netwerk die veel eerder hierdoor negatief beïnvloed wordt.
Dus met die keuze is helemaal niets mis mee, zie je overigens bij veel IoT dingen.

Jij hebt blijkbaar te maken met veel staal in je muren cq vloeren, dus helpt dan een Powerline oplossing met WiFi beter. Dat is dus eerder een negatieve eigenschap van jouw huis dan dat her “rommel” is van Quatt.

• Brent
2,4 GHz is absoluut de betere keuze, maar kabel is altijd beter. Er zit nog meer op de 2.4GHz band namelijk, zeker als het aantal IoT apparaten op aan het lopen is.

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:23
Prima filmpje van Anouar. Ik vind die gasten van Bright best wel hinderlijk om een of andere reden.

Voor degenen die elke 4u moeten legen, staat de chill dan de hele dag / nacht op vol vermogen te werken?

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:30
Dat legen van de bak is wel een dingetje. Niet vanwege de moeite die het kost maar op dagen dat we allebei werken zijn we zo'n 9 uur niet thuis en dan draait de Chill zo'n 4 uur niet omdat de bak vol is. Ik ga toch eens kijken hoe ik het water kan laten overlopen naar een extra bak.

• BoschR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdbke8EtjF7xkx-_1f6DGEy-UxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrA9aF1to6XOvYtIGiteMhMP.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGuN2wUY8krRjJGkuMfjpZuMjP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8o57F8OetsJ1EHg0RJzvLrL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was jullie nog foto's schuldig :) Ik ben tevreden. Het zijn 14mm flex buizen wat uit de vloer komen, daarom is het niet allemaal even symmetrisch. Wellicht dat ik het nog vast ga zetten met een paar beugeltjes. (de radiator hangt er nog wel, maar gaat weg).

Kan iemand eens kijken hoeveel watt de chill gebruikt? Bij mij is dit max 300? Ik gebruikt hier power plugs voor van Shelly.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqHDc5zGkruW5yDOuCgoY2La65s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQjKzNH4KiabCrUrTBZYoFVq.jpg?f=fotoalbum_large

• erwindw871
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-07 10:31
Ook hier is gisteren een Chill geplaatst in de woonkamer. De (overigens erg vriendelijke) monteur belde halverwege de middag dat zijn huidige installatie uitliep maar hij kwam zsm, hij was er uiteindelijk rond half 5, kwart voor 7 ging hij weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASaOC-2aytbr7DjENhGlcwc6yXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myEPmJoVhGMjaT8amdWViMRY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9xuRfP5KNw16NC4FNiEPHnCih0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8o260eV8F3Ih4rJcbQd3ockd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MymRZ83o4JZDMekhAQMMoXzVd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pKnQm7CLSP55fOXgWUyYkMR.jpg?f=fotoalbum_large

Destijds heb ik de Chill besteld met 0,5 meter slang. Dit werd ook goedgekeurd in het plaatsingsplan. Vooraf twijfelde ik al of dit niet te kort was gezien de situatie (hierover heb ik vooraf nog contact gehad met Quatt; het zou goed komen) en dat bleek ook zo te zijn. De monteur had nog een 1,5 meter slang in de auto liggen en heeft deze er aangezet.

Sinds gisteravond staat de Chill te koelen op vol vermogen. Het was 29,8 graden volgens de thermostaat toen ik hem aanzette. Ongeveer 14 uur later is het sowieso een stuk koeler in huis. Volgens de Chill zelf is het 20 graden. Volgens de thermostaat in de uitbouw (aan de andere kant van het huis) is het 25 graden.

Dat heb ik met een losse thermometer nagemeten en dat klopt ook wel. Waar de Chill staat is het inderdaad ca. 20/20,5 graden en in de uitbouw ongeveer 24,5/25 graden. Ik heb een uurtje geleden een ventilator onder de eettafel gezet om de lucht richting de uitbouw te blazen, en dat helpt bizar goed. Inmiddels is er ook in de uitbouw weer 1 graad af.

Voor de beeldvorming moet ik er wel bijzeggen dat onze woonkamer ca. 55 m2 is (meer dan de 40 m2 waar Chill volgens de website voor is bedoeld). Bovendien staat de Chill echt in een hoek in het voorste gedeelte bij de eettafel: Daarnaast ook veel zon door de lichtstraat en de achterpui (6 meter breed glas van plafond tot vloer).

Het laatste opvallende vind ik de vloer; hier had ik geen rekening mee gehouden maar toen ik vanmorgen de badkamer inliep viel het me op dat de tegels echt koel aanvoelen. In de woonkamer ook; er is 1 strook in de keuken waar geen vloerverwarming ligt (daar stond de oude keuken) en je voelt echt het temperatuurverschil als je erover loopt. Ik ben benieuwd in hoeverre dit nog meehelpt met het koelen.

De waterbak heb ik nu 2 keer geleegd (niet vanwege een melding, maar meer uit mijn eigen nieuwgierigheid), tot nu toe 2x een halve bak water eruit gehaald.

Minpunt; de Quickconnector staat schuin naar beneden gericht (eigen keus in overleg met de monteur); gisteravond heb ik de Chill iets willen verschuiven, toen schoot de retourslang los. De Chill stopt dan overigens meteen. Toen ik de slang er weer op wilde drukken, spoot er gedurende een halve seconde water in de hoek; muren, vloer etc. zeiknat.

Het geluid is tot nu toe ok, op de middelde stand vind ik het goed te doen. Scheelt wel dat we zelf meer aan de andere kant van het huis leven en we er niet naast zitten. Het geluid op de middelste stand zou ik vergelijken met het geluid van de split airco boven op de volste stand. Ik vind het goed te doen.

Ik zal morgen nog eens een update geven hoe het vandaag is gegaan met 38+ graden. Al met al blij met de verkoeling zo!

[ Voor 4% gewijzigd door erwindw871 op 27-06-2026 09:58 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:37
Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:49:
2,4 GHz is absoluut de betere keuze, maar kabel is altijd beter. Er zit nog meer op de 2.4GHz band namelijk, zeker als het aantal IoT apparaten op aan het lopen is.
Probleem met de Chill is dat deze over geen ethernet aansluiting beschikt dus hier de beste oplossing niet toepasbaar is.
Maar ben het zeker met je eens dat vast een veel betere optie is.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@erwindw871

Over het loskoppelen en voorkomen dat er water spuit.

Gisteren is hier de Chill ook in bedrijf gekomen. De monteur vertelde mij, dat bij loskoppelen de Chill echt helemaal uit moet zijn. Je moet niets meer horen. Ik zou zelf ook nog checken of de Quatt WP ook uit is en dus geen water nog rondpompt. Verder er even een handdoek over.

• jj85
Mickel moen schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:37:
@erwindw871

Gisteren is hier de Chill ook in bedrijf gekomen. De monteur vertelde mij, dat bij loskoppelen de Chill echt helemaal uit moet zijn. Je moet niets meer horen. Ik zou zelf ook nog checken of de Quatt WP ook uit is en dus geen water nog rondpompt. Verder er even een handdoek over.
Je zult altijd minimaal de druk van het cv systeem hier ervaren. Lekken voorkom je waarschijnlijk niet

• paQ
  • Nu online
BoschR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:12:
[Afbeelding][Afbeelding]

Kan iemand eens kijken hoeveel watt de chill gebruikt? Bij mij is dit max 300? Ik gebruikt hier power plugs voor van Shelly.

[Afbeelding]
Dit is weer geen aan/uit gedrag :?
Maar mee zoals ik zou verwachten dat een airco compressor werkt.
Of kijken we naar een shit resolutie meting?

• erwindw871
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-07 10:31
Mickel moen schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:37:
@erwindw871

Goede tip, dat kan ik de volgende keer eens proberen, dank je wel (y)

• jj85
paQ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:56:
[...]

Nah, dit is sowieso shitty, want de grafiek geeft Wh weer...
@BoschR Heb je ook een opgenomen vermogen grafiek?

• BoschR
paQ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:56:
[...]

Ik had precies hetzelfde idee! vooral die drops naar ~130. Maar help mij even, ik die in de Y-as "Wh" staan en de titel vd grafiek is "Consumption". Is die hier misschien gemiddelden aan het berekenen tussen 5-10 min frames?

0Wh is ook niet mogelijk zoals je vanaf ~8 uur ziet. Als die niet koelt (nu ook toevallig) is het verbruik 34w (ventilator blijft blazen). Ik vertrouw de shelly grafiek niet helemaal.

Maar ik heb de laatste 12 uur regelmatig gekeken. Ik zie het niet boven de 300W uitkomen .

• BoschR
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Nah, dit is sowieso shitty, want de grafiek geeft Wh weer...
@BoschR Heb je ook een opgenomen vermogen grafiek?
Nee helaas, ik heb op het moment even helemaal niks draaien voor betere grafieken (geen HA of Grafana). Alleen wat de Shelly app of cloud omgeving aanbied.

Ik heb gisteren alleen even snel 2 plugs gepakt en er tussen gedaan om te zien wat het effect in verbruik was tussen vol blazen / zachtjes blazen of standby (niet koelen) was.

Staan nu beide op 34.4W te draaien (niet koelen). Ik heb wel redelijk vertrouwen in deze metingen. Toch heel gek dat ik niet boven de 300 uit kom??

• jj85
BoschR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Ik had precies hetzelfde idee! vooral die drops naar ~130. Maar help mij even, ik die in de Y-as "Wh" staan en de titel vd grafiek is "Consumption". Is die hier misschien gemiddelden aan het berekenen tussen 5-10 min frames?
Je kijkt naar een verkeerde grafiek, zie hierboven. Je moet naar vermogen / power kijken ipv consumption.
0Wh is ook niet mogelijk zoals je vanaf ~8 uur ziet. Als die niet koelt (nu ook toevallig) is het verbruik 34w (ventilator blijft blazen).
@chrisvoorma Ik denk dat dit voor jou ook relevant is. Een standby Chill zal ervoor zorgen dat de buitenunits ook standby blijven, dat zit waarschijnlijk in die controlmode 5 en 6. Daarbij blijft dus ook de waterpomp lopen om flow in stand te houden.

• jj85
BoschR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Staan nu beide op 34.4W te draaien (niet koelen). Ik heb wel redelijk vertrouwen in deze metingen. Toch heel gek dat ik niet boven de 300 uit kom??
Maar dat kun je helemaal niet stellen met die Wh grafiek.
Een waarde van 300Wh kan bijv ook zijn
300W een uur lang
600W voor een half uur

Vvolgens mij kun je in Shelly app ook wel ergens actueel vermogen zien,

• BoschR
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:18:
[...]
Maar dat kun je helemaal niet stellen met die Wh grafiek.
Een waarde van 300Wh kan bijv ook zijn
300W een uur lang
600W voor een half uur

Vvolgens mij kun je in Shelly app ook wel ergens actueel vermogen zien,
Ik snap wat je zegt, maar volgens mij kan je daar geen grafiek van zien. Je kan wel het actuele vermogen zien inderdaad. Die bekijk ik dus regelmatig als die vol aan staat. Die komt niet boven de 300 uit.

Gemini zegt ook dat Shelly hier geen grafieken van bouwt:
Om een zuivere grafiek van het vermogen (W) bij te houden, zou de Shelly Cloud elke paar seconden een datapunt moeten opslaan. Dat kost enorm veel serverkracht en dataopslag. In plaats daarvan telt de plug de energie intern op en stuurt bijvoorbeeld elke minuut of elk kwartier het totaalverbruik (in Wh) naar de cloud. Daar wordt de grafiek van gemaakt.

• Brent
BoschR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar volgens mij kan je daar geen grafiek van zien. Je kan wel het actuele vermogen zien inderdaad. Die bekijk ik dus regelmatig als die vol aan staat. Die komt niet boven de 300 uit.

Gemini zegt ook dat Shelly hier geen grafieken van bouwt:

[...]
Maargoed, je weet dus dat dit geen vermogengrafiek is, zoals de as al zegt (kWh). De lijn is dan zo precies als de tijdsbin (1 of 15 minuten kennelijk). En de waarde de ondergrens voor het maximale vermogen in die tijdsbin. Met een minuut precieze zou je denk ik wel aardig op instantaan vermogen uitkomen, want zo vaak schakelt dat ding ook weer niet (hoop ik), maar 15 min is te lang.

• loezepoesje
  • Laatst online: 27-07 10:24
Kan iemand mij wat advies geven?

Ik zou super graag mijn huis uitbreiden met Quatt Chill (heb al een quatt hybrid Duo). Echter, mijn (HT) radiatoren zijn heel kort aangesloten vanuit de muur. Er is 0 leidingwerk over waarop Quatt hun Quick connectors kunnen monteren. (zie foto hieronder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYkZR6CqlFUf_h5gTy7CN-1qqRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iqx1rYJQeevq5L8DWccJUQEa.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er lui met hetzelfde probleem? En hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik zal zelf te denken om de radiatoren te verwijderen, en een directe verbinding te laten maken tussen aan en afvoer. Of kan dit niet omdat er dan een "kortsluiting" is in het leidingwerk. Ongeveer zoals op onderstaande foto.

Ik heb Quatt hier al een aantal weken over proberen te bereiken, maar hun sales mannetjes lezen allemaal hun flowchart op. Daarmee kom ik niet verder dan "onze monteurs lossen het eventueel op" of "er moet bestaand leidingwerk liggen". Ik zou hier graag zekerheid in hebben voordat ik ruim 4000euries neerleg.

Alvast bedankt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTvNNY4AjkA2MkLZY4otM8r-uKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oO2TrXMrmPFeSkjVJ6qLqNy.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
BoschR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:04:
[...]

0Wh is ook niet mogelijk zoals je vanaf ~8 uur ziet. Als die niet koelt (nu ook toevallig) is het verbruik 34w (ventilator blijft blazen). Ik vertrouw de shelly grafiek niet helemaal.

Maar ik heb de laatste 12 uur regelmatig gekeken. Ik zie het niet boven de 300W uitkomen .
Het is een haast zinloze grafiek ergens.
Wat moet je met deze data als het gemeten tijdvak niet duidelijk is :?
Als ik met mijn ogen knijp denk ik dat het de energie per uur betreft in de stepline grafiek.
Dus elke stap is 1 uur met het verbruik van dat uur.

Dat zegt 0,0 over het vermogen op welk moment.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 26-06-2026 12:57 ]

• jj85
loezepoesje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:53:
Kan iemand mij wat advies geven?

Ik zou super graag mijn huis uitbreiden met Quatt Chill (heb al een quatt hybrid Duo). Echter, mijn (HT) radiatoren zijn heel kort aangesloten vanuit de muur. Er is 0 leidingwerk over waarop Quatt hun Quick connectors kunnen monteren. (zie foto hieronder)

[Afbeelding]

Zijn er lui met hetzelfde probleem? En hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik zal zelf te denken om de radiatoren te verwijderen, en een directe verbinding te laten maken tussen aan en afvoer. Of kan dit niet omdat er dan een "kortsluiting" is in het leidingwerk. Ongeveer zoals op onderstaande foto.

Ik heb Quatt hier al een aantal weken over proberen te bereiken, maar hun sales mannetjes lezen allemaal hun flowchart op. Daarmee kom ik niet verder dan "onze monteurs lossen het eventueel op" of "er moet bestaand leidingwerk liggen". Ik zou hier graag zekerheid in hebben voordat ik ruim 4000euries neerleg.

Alvast bedankt :)

[Afbeelding]
Ligt er een beetje aan of deze radiatior in serie of parallel op de CV aanvoer/retour aangesloten is.

Maar als het gewoon parallel is, dan kan dit prima. Dan heb je dat stuk tussen de beide connectoren ook niet nodig.
Dus aanvoer rechtstreeks Chill In en Chill Out rechtstreeks op de retour

• loezepoesje
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Ligt er een beetje aan of deze radiatior in serie of parallel op de CV aanvoer/retour aangesloten is.

Maar als het gewoon parallel is, dan kan dit prima. Dan heb je dat stuk tussen de beide connectoren ook niet nodig.
Dus aanvoer rechtstreeks Chill In en Chill Out rechtstreeks op de retour
Alle radiatoren zijn parallel aangesloten zover ik weet (deze werd warm als andere radiatoren geknepen waren).

Maar... daarmee is het toch nog niet opgelost? Er is simpelweg geen plek voor die connectoren op de huidige stukjes die uit de muur uitsteken?

• BoschR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9scrZqVL3_DmLbNcZyTRxtbuG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bB0Pc4SueBMgQEo63ASXDqGu.png?f=fotoalbum_large @paQ @jj85 gelukkig had ik nog een mqtt server, nodered, influxdb (en ook wel grafana) draaien. Maar mijn kennis van influxdb en grafana zijn zeer beperkt. Heb dit even snel in elkaar kunnen draaien en voor de lunch pause gedeployed. Dit is een grafiek van een uur. En zoals ik al zei, komt niet boven de 300W uit!

@Brent ik vind dit alsnog wel erg vaak aan/uit :/ Is dit niet behoorlijk schadelijk voor de compressor?

• jj85
loezepoesje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Alle radiatoren zijn parallel aangesloten zover ik weet (deze werd warm als andere radiatoren geknepen waren).

Maar... daarmee is het toch nog niet opgelost? Er is simpelweg geen plek voor die connectoren op de huidige stukjes die uit de muur uitsteken?
In jouw tekening haal je de radiator toch weg? Dan is er zat plek ;)

• loezepoesje
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:35:
[...]

In jouw tekening haal je de radiator toch weg? Dan is er zat plek ;)
Ik begreep je verkeerd, excuus, is vast de warmte :z

jij bedoelt zoeits. Ik denk dat dat prima moet werken. Nu nog de vraag of Quatt dit voor mij kan doen, of dat ik hier mn oude vertrouwde loodgieter voor in armen moet nemen. Lijkt me een vrij simpele klus, en de radiator kan ik desnoods zelf nog van te muur halen en afvoeren als de leidingen afgekoppeld zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz-auJ4hoKmrteYXnw2Q8JoIRZ8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/NjCGXSSEF9AqX32jYDXm2i0H.avif?f=user_large

• Brent
BoschR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:35:
[Afbeelding] @paQ @jj85 gelukkig had ik nog een mqtt server, nodered, influxdb (en ook wel grafana) draaien. Maar mijn kennis van influxdb en grafana zijn zeer beperkt. Heb dit even snel in elkaar kunnen draaien en voor de lunch pause gedeployed. Dit is een grafiek van een uur. En zoals ik al zei, komt niet boven de 300W uit!
De vraag is waar het binnen precies gebeurt. Als dit al in het stekkerdeel gebeurt, dan krijg je geen andere grafiek dan die je al had. Want je hebt tenslotte maar 1 waarde per tijdsbin, die je best als gemiddelde van een instantaanplot kunt gebruiken, maar je misleidt jezelf alleen maar.

Je grafiek is vrij hakkelig (al lijkt de tijdsbin niet van vaste grootte), waaruit je kunt afleiden dat de tijdsbins vrij breed (3 a 4 minuten?) zijn.
@Brent ik vind dit alsnog wel erg vaak aan/uit :/ Is dit niet behoorlijk schadelijk voor de compressor?
Als dit geen interpolatie-fout/-effect is, lijkt me dit best een hoop geflipflop (om de paar minuten).

• jj85
loezepoesje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:38:
[...]

hehe, hebben we allemaal last van volgens mij ;)
jij bedoelt zoeits. Ik denk dat dat prima moet werken. Nu nog de vraag of Quatt dit voor mij kan doen, of dat ik hier mn oude vertrouwde loodgieter voor in armen moet nemen. Lijkt me een vrij simpele klus, en de radiator kan ik desnoods zelf nog van te muur halen en afvoeren als de leidingen afgekoppeld zijn

[Afbeelding]
Ja, lijkt me prima kunnen. Misschien kunnen ze de Quick connects wel direct op de knietjes aansluiten (foto is niet duielijk genoeg...). Maar de vraag is of de monteur de juiste zaken bij zich heeft. Dus ik zou dit toch graag in het plan van Quatt willen zien.

• BoschR
loezepoesje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:38:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij wil jij precies wat ik ook heb?

• loezepoesje
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:42:
[...]

hehe, hebben we allemaal last van volgens mij ;)

[...]

Ja, lijkt me prima kunnen. Misschien kunnen ze de Quick connects wel direct op de knietjes aansluiten (foto is niet duielijk genoeg...). Maar de vraag is of de monteur de juiste zaken bij zich heeft. Dus ik zou dit toch graag in het plan van Quatt willen zien.
Bedankt voor je input :)

Ik ga Quatt weer lastig proberen te vallen. Wil hier duidelijkheid over voordat ik een bestelling plaats. Dan weet ik waar ik aan toe ben

• jj85
loezepoesje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Bedankt voor je input :)

Ik ga Quatt weer lastig proberen te vallen. Wil hier duidelijkheid over voordat ik een bestelling plaats. Dan weet ik waar ik aan toe ben
Technisch moet het gewoon kunnen. Chill heeft een aanvoer en retour nodig. Die heb jij gewoon beschikbaar daar. Succes!

• loezepoesje
Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen? Heeft Quatt dit voor je geinstalleerd, of zelf gedaan/laten doen. Ik neem aan dat jouw radiator hiermee ook uit bedrijf gesteld is (niet meer aangesloten).

Oh, en hoe zit het hier met aan/afvoer. Welke leiding ("warm/koud") gaat de quatt chill in?

[ Voor 10% gewijzigd door loezepoesje op 26-06-2026 13:54 ]

• BoschR
loezepoesje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen? Heeft Quatt dit voor je geinstalleerd, of zelf gedaan/laten doen

Oh, en hoe zit het hier met aan/afvoer. Welke leiding ("warm/koud") gaat de quatt chill in?
Als je de afgelopen 3-4 dagen hier even terug leest (filter op mijn gebruikersnaam) kan je het wel een beetje volgen ;) Maar in het kort: ik had afspraken met Quatt dat de verwarming niet meer terug aangesloten zou worden. En ik schrok van de lelijke serie aansluitingen hier. Toen heb ik in de al geleverde doos met materiaal gekeken en kwam daar o.a. de T koppelingen tegen en toen wist ik wel hoe laat het was.

Ik heb zelf bij Warmteservice (per chill) 2 knie'tjes opgehaald en het "kraan verlengstuk".

Ik ga nog even met Quatt in discussie wie deze 60 euro gaat betalen ;).

• BoschR
Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:40:
[...]

De vraag is waar het binnen precies gebeurt. Als dit al in het stekkerdeel gebeurt, dan krijg je geen andere grafiek dan die je al had. Want je hebt tenslotte maar 1 waarde per tijdsbin, die je best als gemiddelde van een instantaanplot kunt gebruiken, maar je misleidt jezelf alleen maar.

Je grafiek is vrij hakkelig (al lijkt de tijdsbin niet van vaste grootte), waaruit je kunt afleiden dat de tijdsbins vrij breed (3 a 4 minuten?) zijn.

[...]

Als dit geen interpolatie-fout/-effect is, lijkt me dit best een hoop geflipflop (om de paar minuten).
Dit is de "apower" wat je ziet. En staat voor active power.

In de app van Shelly zie je het huidige vermogen ook wel staan (in W) en verandert ook wel continu. Maar zoals ik het begrijp slaan ze dit in de cloud niet als dusdanig op omdat ze dan gigantische hoeveelheid data moeten opslaan. En brengen ze dit terug naar Wh van een tijdsbin van 1 uur (je hebt gelijk @paQ).

• jj85
BoschR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:12:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik was jullie nog foto's schuldig :) Ik ben tevreden. Het zijn 14mm flex buizen wat uit de vloer komen, daarom is het niet allemaal even symmetrisch. Wellicht dat ik het nog vast ga zetten met een paar beugeltjes. (de radiator hangt er nog wel, maar gaat weg).

[Afbeelding]
Fix je die knoppen nog even? In/In en Out/Out :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnJce_586NVKtOwttoOfTvU_1_Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R1w5sJNI1SReBBF49QOP3V7j.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8L2iI5ZOGhqkkSWb1OwszX2aQk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6dfXxDGyNw9yU696aG648lrO.png?f=user_large

• Brent
BoschR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Dit is de "apower" wat je ziet. En staat voor active power.
Als iemand een definitie verzint is de vraag: wat is de definitie? Misschien: instantaanmeting met timestamp? Dan nog weet je niet wat er in de tussentijd gebeurd.
In de app van Shelly zie je het huidige vermogen ook wel staan (in W) en verandert ook wel continu. Maar zoals ik het begrijp slaan ze dit in de cloud niet als dusdanig op omdat ze dan gigantische hoeveelheid data moeten opslaan. En brengen ze dit terug naar Wh van een tijdsbin van 1 uur (je hebt gelijk @paQ).
Ja, dat schreef je al. Daarvoor kun je mijn vorige post lezen. De vraag is wat je lokaal uitleest: misschien precies dezelfde datastroom als dat naar de shelley server gaat (na tijdsintegratie dus). Zulks moet je in specsheets wel terug kunnen vinden.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mickel moen schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:40:
Vandaag is de Chill geplaatst. Monteurs hebben prima werk geleverd. Helaas bij het eerste inpluggen van de Chill maakte de Chill intern kortsluiting. Stop vloog eruit. Chill is dus defect. Monteur heeft rapport opgemaakt.

Ik ben benieuwd hoe snel er vervangen gaat worden. Wordt dus vervolgd. Toch maar wat foto’s.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het vervolg.

Gisteren het vervolg van de installatie. Nu kwam er een monteur van de GOP Group. Eerder op de middag was de defecte Chill al opgehaald. Nu was het dus alleen de slangen aankoppelen en het softwarematige proces doorlopen. Met alle tests best nog wel een langdurig zaakje. Perfect en naar volle tevredenheid afgerond.

En……. de Chill doet het als een tierelier. Gisteravond in 7 uur van 28,8 naar 23,8°C. Daarin meenemend dat het hier gisteren een relatief koelere dag was, maar dat in de voorgaande dagen al heel wat warmte in het dak was vastgehouden. Mooie eindtemperatuur voor de nacht. Toen kon de Chill uit. Wel laat ik een Duux ventilator nog continu meelopen. Het is een zolderkamer. Met vrij hoge nok dus. Aangezien koude lucht zakt, in het trapgat is het echt koud, komt die lucht niet snel bovenin. De ventilator zorgt voor een goede menging, zodat het dakbeschot ook kan afkoelen.

Wat ik ook als prachtig neveneffect zie, is dat doordat de aanvoer van kouder water door het hele huis, het cv-systeem meehelpt. Is de zolder de warmste ruimte in huis. Met de suitedeuren dicht is de achterwoonkamer het koelst. Daar hangt een nu redelijk overbemeten T22 radiator met 2x5 Heatfan. Die doet echt mee. Vlak bij de radiator voel je het duidelijk: de Heatfans blazen koele lucht de kamer in. Met een Bosch laserthermometer meet ik 1 tot 2 graden verschil in aan- en uitvoer.

Met de redenatie, alle beetjes helpen, heb ik vervolgens alle mechanische thermostaatkranen op helemaal open gezet. Van de Tado-knoppen het voorste deel van de radiator gedraaid en elders in de ruimte gezet, zodat ze wel temperatuur blijven meten. Daar waar er Heatfans op zitten deze weer op de koelmodus gezet. Al die kleine beetjes helpen denk ik echt om de temperatuur in het huis in z’n geheel wat naar beneden te brengen. Morgen wil ik wat meetresultaten posten. Eerst maar eens een hele dag draaien.

Maar voor nu super tevreden. Wat een mooi ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOh1EA-OAFUzj3GEFlJtLk19Rho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4N4O0uja0vlNJNVGg1R7UVe2.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
Mickel moen schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:27:
[...]
Wat ik ook als prachtig neveneffect zie, is dat doordat de aanvoer van kouder water door het hele huis het het cv-systeem meehelpt. Is de zolder de warmste ruimte in huis.
Wat voor watertemperaturen worden nu toegepast door Quatt?
Want als nu nog steeds op 18grC gestuurd word, dan kan er met deze hete dagen en hoge dauwpunten nog prima concensatie optreden. Bijv op een hete zolder waar de Quatt leidingen binnen komen vanaf de buitenunit.
Dauwpunt op mijn zolder is nu bijv 20,7grC.

• Brent
@Mickel moen Ik zou haast een Chill halen om de CIC in koelmodus te tricken :P Radiatoren genoeg hier, maar Quatt heeft nog steeds het vloerkoelen niet... Onder het mom van alle beetje helpen zou ik het graag uitproberen.

@jj85 Zeker, maar dat is ook op te lossen met een aparte ontvochtiger. Alles bij elkaar niet minder gebruiks(on)vriendelijk dan het bakje van de Chill legen.

Bij dit weer is zelfs op 21 graden nog koelend.

• BoschR
Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:07:
Ja, dat schreef je al. Daarvoor kun je mijn vorige post lezen. De vraag is wat je lokaal uitleest: misschien precies dezelfde datastroom als dat naar de shelley server gaat (na tijdsintegratie dus). Zulks moet je in specsheets wel terug kunnen vinden.
Je bent overduidelijk beter onderlegd dan mij wat dit onderwerp betreft. Ik probeer je zo goed mogelijk te volgen. Is dit wat je wilt weten / waar we iets aan hebben?

https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen2/ComponentsAndServices/Switch#status
Last measured instantaneous active power (in Watts) delivered to the attached load (shown if applicable)
Ik heb hem ook even uit zn "standby" toggle gehaald door de temp op 18 te zetten. Nu zal die dus een tijdje vol vermogen (500W) moeten gaan.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Over mooi gesproken. Wat mij betreft is die RedDot award verdient. Toch heel wat mooier dan al die apparaten die op doorsnee witgoed lijken. Nu hebben wij in de slaapkamer sanitair ontworpen in de jaren 90 door Philippe Starck. Starck liet zich voor deze ontwerpen inspireren door oermodellen als de tobbe, een emmer, een waskom en een pomp. De Chill past er verrassend goed bij. Wel vraag ik mij af: wat zou het oermodel voor de Chill zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhDbFsWC0hjdBq5Ygjo4ssrziC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ep5hCkEvbbgvNgDXFsNIH0ZY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eD08BpxIITYzaer8Cn24Bk-jm_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCCdTW7KdfQI0lN20IqyNMyc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/al0AdHGWhAcMHOrTAeOmOM5Ih98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFZ9N1L69l6g79wOPj4RNDn5.jpg?f=fotoalbum_large

Ha, ik heb er een gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qg0c6Qbz3VNE-VAv7ZoVsjvbeMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fyowVXsLIDnZqq4HQoHWEs3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 26-06-2026 15:07 ]

• jj85
Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:36:
@jj85 Zeker, maar dat is ook op te lossen met een aparte ontvochtiger. Alles bij elkaar niet minder gebruiks(on)vriendelijk dan het bakje van de Chill legen.

Bij dit weer is zelfs op 21 graden nog koelend.
Ja snap ik, maar het hele idee van de Chill is dat er geen condensatie in je huis optreedt.
Maar met een Chill in een woonkamer of slaapkamer, kun je nog steeds een hete en vochtige zolderruimte hebben waar de druppels van het leidingwerk afkomen omdat bijv Quatt op 18grC stuurt...

• Brent
BoschR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Je bent overduidelijk beter onderlegd dan mij wat dit onderwerp betreft. Ik probeer je zo goed mogelijk te volgen. Is dit wat je wilt weten / waar we iets aan hebben?

https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen2/ComponentsAndServices/Switch#status
"Last measured instantaneous active power (in Watts) delivered to the attached load (shown if applicable)". Dat is dus een instantaanmeting met timestamp. Ook al lijkt er veel tijd te zitten tussen de bins (kun je eens kijken in de data hoeveel er tussen zit?) zou dat vroeg of laat een goede meting van het maximum moeten geven, en zou ik idd nu wel denken dat dat neerkomt op iets tussen 250 en 300W.
[...]

Ik heb hem ook even uit zn "standby" toggle gehaald door de temp op 18 te zetten. Nu zal die dus een tijdje vol vermogen (500W) moeten gaan.
Kijk, dat is altijd slim, hem in een stand zetten waarbij je al (bijna) zeker weet wat je probeert te meten.

• paQ
  • Nu online
BoschR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:35:
[Afbeelding] @paQ @jj85 gelukkig had ik nog een mqtt server, nodered, influxdb (en ook wel grafana) draaien. Maar mijn kennis van influxdb en grafana zijn zeer beperkt. Heb dit even snel in elkaar kunnen draaien en voor de lunch pause gedeployed. Dit is een grafiek van een uur. En zoals ik al zei, komt niet boven de 300W uit!

yep. Dus toch aan uit. ik 'schrok' al :+

Geheel mijn persoonlijke mening: het is pendelen. Net als je buitenunit hetzelfde gedrag zal laten zien deels parallel aan de chill(s). Je leunt nu helemaal op de hystrerese in de sturing van de temperatuursensor van de chill zelf. Hij acteert nu puur op wat die sensor vindt dat de situatie is.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 26-06-2026 14:45 ]

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:33:
[...]

Wat voor watertemperaturen worden nu toegepast door Quatt?
Want als nu nog steeds op 18grC gestuurd word, dan kan er met deze hete dagen en hoge dauwpunten nog prima concensatie optreden. Bijv op een hete zolder waar de Quatt leidingen binnen komen vanaf de buitenunit.
Dauwpunt op mijn zolder is nu bijv 20,7grC.
De temperaturen van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_pbazzoKO-_-DhH32kJi60bis4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpGy4ZUujcbl7DMNHoSA9eYd.jpg?f=fotoalbum_large

• Brent
paQ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:43:
[...]

Geheel mijn persoonlijke mening: het is pendelen. Net als je buitenunit hetzelfde gedrag zal laten zien deels parallel aan de chill(s). Je leunt nu helemaal op de hystrerese in de sturing van de temperatuursensor van de chill zelf. Hij acteert nu puur op wat die sensor vindt dat de situatie is.
Bij een minimum (?) van 300W kan er misschien ook niet verder naar beneden geinverteerd worden bij een niet al te slechte COP, wat wellicht de verklaring is. Maar, dan is er altijd nog te sleutelen door langere runs en langere rustpauzes te hebben. Wel weer meer hysterese in kamertemperatuur. Nouja, misschien is 1 apparaat overal optimaal laten draaien ook wel gewoon Een Moeilijk Probleem ;) Die 300W kan ook nog te maken hebben met de minimumafvoer van de buitenunit bedenk ik me nu.

Misschien is wat huisisolatie weghalen een optie, dan kan die continue draaien :+

• jj85
Nou precies dat... met deze watertemperaturen zou ik nat leidingwerk op zolder gehad hebben vandaag :X

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Bij een minimum (?) van 300W kan er misschien ook niet verder naar beneden geinverteerd worden bij een niet al te slechte COP, wat wellicht de verklaring is. Maar, dan is er altijd nog te sleutelen door langere runs en langere rustpauzes te hebben. Wel weer meer hysterese in kamertemperatuur. Nouja, misschien is 1 apparaat overal optimaal laten draaien ook wel gewoon Een Moeilijk Probleem ;) Die 300W kan ook nog te maken hebben met de minimumafvoer van de buitenunit bedenk ik me nu.

Misschien is wat huisisolatie weghalen een optie, dan kan die continue draaien :+
Ik zag enkele pagina's terug iemand met 3 chills.
Dan heb je 4 warmtepompen die allemaal onafgebroken zo staan te pendelen. 4-7 starts per uur is gewoon onnodig als iets kan moduleren. Voor iets dat niet kan moduleren, wellicht te verwachten,.
Ik heb op kantoor een 4.5 kW (dacht ik) airco. Die kan gewoon tot 160W terug. Dus die 300W is echt geen ondergrens ofzo.
3 chills met 2 kW is samen 6 kW koelvermogen. Daar moet een BU uitstekend mee om kunnen gaan, maar er wordt maar op weinig momenten 6 kW verlangd / afgestaan door de chills schijnbaar.

Maar, dit is de airco opnieuw uitgevonden, aldus Quatt.

Tegelijkertijd heb ik ook nog geen chill op 500W zien draaien. En naja... heter dan vandaag wordt het als het goed is niet he :+
Met 300W komen ze trouwens ok aan de EER van ca 7 die ze zelf opgeven. (voor alleen de binnenunit dan he ;) )

Wellicht is die max 500W opgenomen vermogen iets wat in verwarmen voorkomt?

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 26-06-2026 15:02 ]

• BoschR
Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:41:
[...]

"Last measured instantaneous active power (in Watts) delivered to the attached load (shown if applicable)". Dat is dus een instantaanmeting met timestamp. Ook al lijkt er veel tijd te zitten tussen de bins (kun je eens kijken in de data hoeveel er tussen zit?) zou dat vroeg of laat een goede meting van het maximum moeten geven, en zou ik idd nu wel denken dat dat neerkomt op iets tussen 250 en 300W.

[...]

Kijk, dat is altijd slim, hem in een stand zetten waarbij je al (bijna) zeker weet wat je probeert te meten.
Ik moest even opzoeken wat "instantaanmeting" is ;)
Een instantaanmeting (of momentopname) is een meting die de exacte waarde of toestand op één specifiek ogenblik weergeeft, zonder rekening te houden met de geschiedenis of het verloop over tijd. Het woord 'instantaan' is afgeleid van het Franse woord voor ogenblikkelijk.
Dit is toch precies wat je ook wilt? :)

Het verschilt hoeveel tijd er tussen zit. Elke keer als er een change in de data is wordt er een nieuwe bericht over mqtt gestuurd. Als er even niks veranderd komt er ook geen nieuw bericht. Ik zie bijvoorbeeld 30 sec, 40 seconden maar ook 3 minuten.

Zat net even te spelen met de fan speed om wat meer updates/berichten te krijgen bijvoorbeeld.

Ik zal hem even laten draaien, maar ik kan je al wel verklappen dat het niet over de 300W heen gaat zoals ik nu zie. Dus continu op vol vermogen.
edit:
Het is nu 23 graden in de kamer en ik wil dat hij koelt naar 18. Dus je zou verwachten dat die nu vol aan zou gaan toch?

[ Voor 4% gewijzigd door BoschR op 26-06-2026 14:58 ]

• Brent
BoschR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Het verschilt hoeveel tijd er tussen zit. Elke keer als er een change in de data is wordt er een nieuwe bericht over mqtt gestuurd. Als er even niks veranderd komt er ook geen nieuw bericht. Ik zie bijvoorbeeld 30 sec, 40 seconden maar ook 3 minuten.
Hoe meer tijd tussen de metingen, hoe groter de kans dat je pieken mist (want die duren typisch kort, hence 'piek'). Anders gezegd, hoe langer je moet meten eer je er eens toevallig waarneemt. Meestal heb je in zulke meters een redelijke vaste tijdbin, dat lijkt hier niet. Beetje vreemd.

Ik zie trouwens dat er mogelijk ook een aenergy meegeleverd worden. Dat is dus eigenlijk de kWh. Daar kun je evt nog wat meer mee bijpuzzelen (als er tussen metingen meer kWh is bijgekomen dan je op basis van apower had verwacht, heb je een piek gemist).

• paQ
  • Nu online
Wat misschien wel waardevol kan zijn, is om te kijken waarom hij steeds afslaat.
Komt dat omdat de hysterese van de sensor wordt overschreden (zit veel te dicht op de bron van de koude lucht), of is dat omdat de Ta te hoog wordt?
In het laatst geval: Tr loopt op, komt langs de BU, die gaat starten om Ta te verlagen, duurt even, duur net te lang, waardoor Ta Chill te hoog op loopt, slaat af, tegen die tijd komt koud Ta bij de Chill aan, maar gaat zo de retour weer in, dus Tr naar de BU is 'laag', BU springt weer af, waarna de Chill... enfin....

Dan zou iemand even goede resolutie grafiekjes over elkaar moeten leggen in HA ofzo.

• BoschR
Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:59:
[...]

Hoe meer tijd tussen de metingen, hoe groter de kans dat je pieken mist (want die duren typisch kort, hence 'piek'). Anders gezegd, hoe langer je moet meten eer je er eens toevallig waarneemt. Meestal heb je in zulke meters een redelijke vaste tijdbin, dat lijkt hier niet. Beetje vreemd.

Ik zie trouwens dat er mogelijk ook een aenergy meegeleverd worden. Dat is dus eigenlijk de kWh. Daar kun je evt nog wat meer mee bijpuzzelen (als er tussen metingen meer kWh is bijgekomen dan je op basis van apower had verwacht, heb je een piek gemist).
Ik denk niet dat hier een "tijdsbin" is. Ik denk dat we elkaar niet helemaal begrijpen. Elke keer als er iets in de data veranderd, wordt er een nieuw bericht gepublished op de queue. Als de apower van 300 naar 301 of naar 500 schiet komt er een nieuw bericht (ook als er iets anders in de data veranderd, daarom ook "shown if applicable"). Als de chill een tijdje constant draait (zonder veranderende data) komt er een tijdje geen nieuw bericht.

• BoschR
paQ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:59:
Wat misschien wel waardevol kan zijn, is om te kijken waarom hij steeds afslaat.
Komt dat omdat de hysterese van de sensor wordt overschreden (zit veel te dicht op de bron van de koude lucht), of is dat omdat de Ta te hoog wordt?
In het laatst geval: Tr loopt op, komt langs de BU, die gaat starten om Ta te verlagen, duurt even, duur net te lang, waardoor Ta Chill te hoog op loopt, slaat af, tegen die tijd komt koud Ta bij de Chill aan, maar gaat zo de retour weer in, dus Tr naar de BU is 'laag', BU springt weer af, waarna de Chill... enfin....

Dan zou iemand even goede resolutie grafiekjes over elkaar moeten leggen in HA ofzo.
Het afslaan kwam inderdaad omdat de ingestelde temperatuur (25) steeds gehaald werd. Als die er iets onder dropt slaat die weer aan. Vannacht toen ik even een min. of 15 wakker lag hoorde ik hem al 2x aanslaan...

• Brent
BoschR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:06:
[...]

Ik denk niet dat hier een "tijdsbin" is.
Klopt, hier had ik interval moeten schrijven. Punt blijft echter verder staan: meestal krijg je de instantaanmeting-message ook op regelmatige tijdsafstand, dat lijkt hier niet.
Ik denk dat we elkaar niet helemaal begrijpen. Elke keer als er iets in de data veranderd, wordt er een nieuw bericht gepublished op de queue.
Dat is logisch en elegant. Echter, ook daar zal vast een delta overwonnen moeten worden, want helemaal constant is vermogen zelden.
Als de apower van 300 naar 301 of naar 500 schiet komt er een nieuw bericht (ook als er iets anders in de data veranderd, daarom ook "shown if applicable"). Als de chill een tijdje constant draait (zonder veranderende data) komt er een tijdje geen nieuw bericht.
Dan zou je plot dus eigenlijk vlakke segmenten hebben tussen de meetpunten.

Kun je de 500W al zien?

• BoschR
Komt niet eens in de buurt. Wat ik zei: niet boven de 300. Hoogste punt wat ik nu zie is 299.2W. Hij staat nu ongeveer 35 minuten op "max" te koelen. Max fan speed en probeert van 23 graden naar 18 te gaan.

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste