Ook hier is gisteren een Chill geplaatst in de woonkamer. De (overigens erg vriendelijke) monteur belde halverwege de middag dat zijn huidige installatie uitliep maar hij kwam zsm, hij was er uiteindelijk rond half 5, kwart voor 7 ging hij weer.
Destijds heb ik de Chill besteld met 0,5 meter slang. Dit werd ook goedgekeurd in het plaatsingsplan. Vooraf twijfelde ik al of dit niet te kort was gezien de situatie (hierover heb ik vooraf nog contact gehad met Quatt; het zou goed komen) en dat bleek ook zo te zijn. De monteur had nog een 1,5 meter slang in de auto liggen en heeft deze er aangezet.
Sinds gisteravond staat de Chill te koelen op vol vermogen. Het was 29,8 graden volgens de thermostaat toen ik hem aanzette. Ongeveer 14 uur later is het sowieso een stuk koeler in huis. Volgens de Chill zelf is het 20 graden. Volgens de thermostaat in de uitbouw (aan de andere kant van het huis) is het 25 graden.
Dat heb ik met een losse thermometer nagemeten en dat klopt ook wel. Waar de Chill staat is het inderdaad ca. 20/20,5 graden en in de uitbouw ongeveer 24,5/25 graden. Ik heb een uurtje geleden een ventilator onder de eettafel gezet om de lucht richting de uitbouw te blazen, en dat helpt bizar goed. Inmiddels is er ook in de uitbouw weer 1 graad af.
Voor de beeldvorming moet ik er wel bijzeggen dat onze woonkamer ca. 55 m2 is (meer dan de 40 m2 waar Chill volgens de website voor is bedoeld). Bovendien staat de Chill echt in een hoek in het voorste gedeelte bij de eettafel: Daarnaast ook veel zon door de lichtstraat en de achterpui (6 meter breed glas van plafond tot vloer).
Het laatste opvallende vind ik de vloer; hier had ik geen rekening mee gehouden maar toen ik vanmorgen de badkamer inliep viel het me op dat de tegels echt koel aanvoelen. In de woonkamer ook; er is 1 strook in de keuken waar geen vloerverwarming ligt (daar stond de oude keuken) en je voelt echt het temperatuurverschil als je erover loopt. Ik ben benieuwd in hoeverre dit nog meehelpt met het koelen.
De waterbak heb ik nu 2 keer geleegd (niet vanwege een melding, maar meer uit mijn eigen nieuwgierigheid), tot nu toe 2x een halve bak water eruit gehaald.
Minpunt; de Quickconnector staat schuin naar beneden gericht (eigen keus in overleg met de monteur); gisteravond heb ik de Chill iets willen verschuiven, toen schoot de retourslang los. De Chill stopt dan overigens meteen. Toen ik de slang er weer op wilde drukken, spoot er gedurende een halve seconde water in de hoek; muren, vloer etc. zeiknat.
Het geluid is tot nu toe ok, op de middelde stand vind ik het goed te doen. Scheelt wel dat we zelf meer aan de andere kant van het huis leven en we er niet naast zitten. Het geluid op de middelste stand zou ik vergelijken met het geluid van de split airco boven op de volste stand. Ik vind het goed te doen.
Ik zal morgen nog eens een update geven hoe het vandaag is gegaan met 38+ graden. Al met al blij met de verkoeling zo!
[
Voor 4% gewijzigd door
erwindw871 op 27-06-2026 09:58
]