[F1 2025] Race 6 GP van Miami Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:
  • 78.348 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sh0tterke
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-07 19:21
TinusXIII schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:21:
[...]

Hongarije ‘23 was het grootste verschil voor Verstappen volgens mij. 35 seconden op Norris.
Niet te vergelijken aangezien ze toen op het einde nog de pit binnen gingen voor het punt voor de snelste ronde. Hij had regelmatig een minuut of meer voorsprong tijdens de race.

Bahrein 2023 had bij btw +38.637 sec voorsprong op de eerste niet-RBR auto en Baku 2022 +45.995 sec versprong.

[ Voor 6% gewijzigd door Sh0tterke op 05-05-2025 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

sjaool

Every life should have 9 cats

StefanVerkerk schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:58:
[...]

Ik kijk nu al uit naar de video van Lollipopman op YouTube. O-)
Helaas slaat die Miami over en ook Monaco plus nog wat andere races.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Nu online

sjaool

Even Russell terugpakken voor het geintje van vorig jaar bij de stewards. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Nu online

sjaool

Gasly en Sainz hebben beiden een waarschuwing gekregen voor het niet van het gas gaan onder geel. Ik ga ervan uit dat Russell dit dan ook krijgt en er dus niets aan het podium wijzigt.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• f1bythenumbers
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-06 19:39
Hallo,

Ik ben terug met de race-tempo-overzichten, nu voor de Grand Prix van Miami 2025.

Ik heb een nieuwe experimentele functie aan de overzichten toegevoegd: verkeersdata. Coureurs worden als ‘in verkeer’ gemarkeerd als ze meer dan 33% van de ronde (~1/3) binnen 2 seconden van een coureur voor zich rijden (inclusief achterblijvers). Deze functie zit nog in de testfase, dus onnauwkeurigheden zijn mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://f1pace.com/p/2025-miami-gp-race-pace/gp_6_2025_top_10.svg
Afbeeldingslocatie: https://f1pace.com/p/2025-miami-gp-race-pace/gp_6_2025_bottom_10.svg

De McLaren-coureurs waren vandaag onbereikbaar. Max vocht goed met Piastri en Lando, maar had geen kans om bij te blijven. Positief is dat Max topprestaties in de kwalificatie laat zien, en de drie komende races (Imola, Monaco en Barcelona) worden vooral bepaald door de kwalificatiesessie.

Fijne dag nog allemaal, hou je taai.

(Original English below, just in case:)
Hello

I’m back with the race pace charts, now for the 2025 Miami Grand Prix.

I’ve added a new experimental feature to the charts: traffic data. Drivers are flagged as “in traffic” if they spend more than 33% of the lap (~1/3) within 2 seconds of any driver ahead (including backmarkers). This feature is still in testing mode, so inaccuracies are possible.

The McLaren drivers were untouchable today. Max fought well with Piastri and Lando, but there was no way to keep up with them. On the bright side, Max has shown top quali performance, and the three next races (Imola, Monaco, and Barcelona) are mostly determined by the quali session.

Have a nice day everyone, take care.

F1pace

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:48

Amphiebietje

In de blubber

Pruts Team! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag me toch af of max Norris niet beter gelijk door had kunnen laten. Zodat ie nog met piastri in gevecht kon.

Hij heeft nu in feite de gap gecreëerd waardoor dat niet meer lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:48
MikeyMan schreef op maandag 5 mei 2025 @ 07:26:
Vraag me toch af of max Norris niet beter gelijk door had kunnen laten. Zodat ie nog met piastri in gevecht kon.

Hij heeft nu in feite de gap gecreëerd waardoor dat niet meer lukte.
Hij heeft vooral tijd verloren op Russell. Kost achteraf weer punten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheBrut3
Dit wordt weer een mooie uitspraak. De eerst volgende gele vlag lift Max 35% voor 0.1s en daarna weer gas er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
TheBrut3 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 07:38:
[...]

Dit wordt weer een mooie uitspraak. De eerst volgende gele vlag lift Max 35% voor 0.1s en daarna weer gas er op.
Dat is volgens mij ook hoe het tot nu toe is gehanteerd, als je maar iets lift, maakt niet uit hoeveel, is het prima. Als RBR wist dat er gelift was vind ik het protest wel echt kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheBrut3 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 07:35:
[...]

Hij heeft vooral tijd verloren op Russell. Kost achteraf weer punten.
Ja dat klopt, vanuit max bezien.

Maar een stel vechtende McLaren coureurs heeft ook zo zn voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:46

Vos

AFCA

Sh0tterke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 01:44:
[...]

Niet te vergelijken aangezien ze toen op het einde nog de pit binnen gingen voor het punt voor de snelste ronde. Hij had regelmatig een minuut of meer voorsprong tijdens de race.

Bahrein 2023 had bij btw +38.637 sec voorsprong op de eerste niet-RBR auto en Baku 2022 +45.995 sec versprong.
Zat Max toen ook 14 ronden vast achter een ander? Mclaren heeft de boel gewoon goed voor elkaar.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:24
https://www.nu.nl/formule...pest-zijn-eigen-race.html

Als ik dit artikel lees ebt de gunfactor die ik richting Norris en Piastri heb wel aardig weg.

Sorry, maar, je rijdt om de leiding van de wedstrijd en je gaat achteraf een beetje lopen huilen dat Max de deur niet wagenwijd voor je open zet?
Wat verwachten de diva's eigenlijk? Ze rijden F1. Het was hard maar fair racen en geweldig om te kijken, maar boehoe, Max maakte het ons moeilijk en Kimi niet 8)7
Hopelijk hebben ze hun nagels niet gebroken tijdens 1 van die inhaalacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:05
JEightyFive schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:05:

Als ik dit artikel lees ebt de gunfactor die ik richting Norris en Piastri heb wel aardig weg.

Sorry, maar, je rijdt om de leiding van de wedstrijd en je gaat achteraf een beetje lopen huilen dat Max de deur niet wagenwijd voor je open zet?
Wat verwachten de diva's eigenlijk? Ze rijden F1. Het was hard maar fair racen en geweldig om te kijken, maar boehoe, Max maakte het ons moeilijk en Kimi niet 8)7
Ik lees hier vooral Norris die klaagt. Piastri beschrijft gewoon hoe het is gegaan volgensmij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JEightyFive
Bartske schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:11:
[...]

Ik lees hier vooral Norris die klaagt. Piastri beschrijft gewoon hoe het is gegaan volgensmij.
Dit is toch ook echt een quote van Piastri:
"Kimi was aardig en maakte het me niet te lastig. Het is mooi als je tegen iemand racet die inziet dat je sneller bent en het daarom niet te moeilijk maakt voor ons beiden. Met Max die aan de leiding rijdt is dat duidelijk een ander verhaal. Racen met Max is niet makkelijk, dat hebben we weer kunnen zien."
Want je rijdt in de F1 om aardig te zijn richting anderen en niet om een zo goed mogelijk resultaat te halen natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:22
JEightyFive schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:12:
[...]

Dit is toch ook echt een quote van Piastri:

[...]

Want je rijdt in de F1 om aardig te zijn richting anderen en niet om een zo goed mogelijk resultaat te halen natuurlijk.
Jeetje, wat vallen de McLaren-coureurs hier door de mand …

Misschien dat McLaren de volgende race gewoon teamorders uit moet delen aan andere teams? ‘Let us pass, we’re faster!’

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online

Ik had hetzelfde gevoel bij dit artikel, geen idee of de vertalingen recht doen aan hetgeen gezegd is. Maar indien zo, dan denk ik dat ze liever een rollerbank competitie willen. Zet alle auto’s op de rollerbank en op basis daarvan bepalen we de uitslag. Veel veiliger ook gelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:53
Is het iemand opgevallen dat Albon op de vijfde plaats is geëindigd?

In een Williams, die afgelopen jaren niet verder kwamen dan laatste of 1 na laatste.

Team Williams is mijns inziens tot nu toe de grootste verrassing van 2025.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JEightyFive
Yonix schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:17:
[...]

Jeetje, wat vallen de McLaren-coureurs hier door de mand …

Misschien dat McLaren de volgende race gewoon teamorders uit moet delen aan andere teams? ‘Let us pass, we’re faster!’
Hamilton heeft al een voorzetje gegeven ;)

R: "Sainz 1.4 seconds"
L: "Want me to let him pass as well?"

[ Voor 8% gewijzigd door JEightyFive op 05-05-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Het doet ook geen recht aan de mogelijke kans op regen die bij diverse teams werd voorspeld. Als dit ergens tussen ronde 14 en 20 was gevallen dan zat die in elk geval nog in de buurt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-07 13:39
Ik snap die klaagzang van beide McLaren coureurs mbt Verstappen echt niet. Er werd over alle boordradio's gewaarschuwd voor regen. Ze waren er alleen niet over uit wanneer dat precies ging vallen. Dus snap wel dat Max zich zo verdedigend opstelde. Op P1 door regen jakkeren is gewoon een voordeel.

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
YouTube: How F1's secret racing rules have changed for 2025

Legt de FIA regels voor inhalen uit in 2025. 14 minuten lang.

De coureur met de langzamere auto zal alles gebruiken om legaal ellebogen in te zetten.
De coureur met de snellere auto zal inzetten op de gentlemen's agreement om de snellere auto zonder veel strijd voorbij te laten gaan.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:54
Nederlandse media weet natuurlijk ook wat ze neer moeten pennen voor de meeste clicks.
In het grotere plaatje viel het reuze mee. Vooral Piastri zei dat racen met Max niet makkelijk was, en daar heeft hij volkomen gelijk in.
Zonder Max was het natuurlijk wel een wat troosteloze optoch geweest.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dat is ook weer bijzonder. Want dit gebeurde dus. En nu zegt de FIA, oh je mag ook veel minder liften. Wat Verstappen lijkt dus naar 240km/h afgeremd te zijn en Russel hielt het bij 280km/h. Weten we dat ook weer dat de FIA langzamer accelereren bij gele vlag, acceptabel vind. :z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbT3CsmztG61Az7CTSmfSxh5pnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuKtW3R0KhryUFLGHhCEwnet.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Um9Phlp52Cpo3mnh9wblpMq5NzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C2eckOJGIBGEqDjLyNL0ECbi.png?f=fotoalbum_large

Afijn, ik heb verder weinig behoefte om dit nog te bespreken. Zoals gebruikelijk een zinloze discussie als het om de stewards gaat...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:52:
[...]

Dat is ook weer bijzonder. Want dit gebeurde dus. En nu zegt de FIA, oh je mag ook veel minder liften. Wat Verstappen lijkt dus naar 240km/h afgeremd te zijn en Russel hielt het bij 280km/h. Weten we dat ook weer dat de FIA langzamer accelereren bij gele vlag, acceptabel vind. :z
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afijn, ik heb verder weinig behoefte om dit nog te bespreken. Zoals gebruikelijk een zinloze discussie als het om de stewards gaat...
Wellicht is dat ook de reden dat RB protest heeft aangetekend. Nu is vastgelegd dat (minder) liften voldoende is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
ZeRoC00L schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:18:
[...]

Wellicht is dat ook de reden dat RB protest heeft aangetekend. Nu is vastgelegd dat (minder) liften voldoende is.
Waarschijnlijk wel. Maar moeten we hier blij mee zijn? Die regel is er niet voor niets. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Ze waren verstandiger geweest de regel aan te passen naar gelijke snelheid of vertragen en dat als verduidelijking in de jurisprudentie op te nemen. Aka “Russel volgt de regels zoals ze nu zijn, maar in het vervolg…”

McLaren kan niet een seconde sneller zijn. Iedereen brand z’n banden op als ze binnen een seconde achter een voorganger zitten maar zowel Norris als Piastri rijden daar ronden lang en scheuren na inhalen nog met een seconde per ronde weg. Dat is niet balans gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07 15:37

w00Dy

Make soap, not war

Dit zeiden ze op de "interview" truck na de race richting podium, beiden met een smile op hun gezicht. De toon van dit vertaalde artikel zonder beeld is misschien wat harder?

Maar wat wil je dat ze zeggen dan? Piastri is letterlijk niemand anders tegen gekomen?

Verdere, leuke GP!
Veel inhaalacties de eerste 30 rondes. Daarna was het wat minder. Jammer dat het zo slecht in beeld gebracht was, teveel helikopter beelden waar vooral parking op te zien was en dat domme stadion.

Hup Williams! Al had ik de indruk dat Sainz op mediums geen pace had.
En wat een gezeik bij Ferrari, get your shit together.

[ Voor 15% gewijzigd door w00Dy op 05-05-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
w00Dy schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:40:
[...]

Dit zeiden ze op de "interview" truck na de race richting podium, beiden met een smile op hun gezicht. De toon van dit vertaalde artikel zonder beeld is misschien wat harder?

Wat wil je dat ze zeggen dan? Piastri is letterlijk niemand anders tegen gekomen?
Jawel, Antonelli zoals ook in het artikel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Shinji schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:42:
[...]

Jawel, Antonelli zoals ook in het artikel staat.
Dat was na de pitstop dan? Dat is Kimi zijn race niet, dus hij gaat opzij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:33
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Red Bull had dan haar klacht anders moeten indienen, lees de klacht van Red Bull er nog maar eens goed op na.

Onder punt 5 wordt gesteld dat auto 63 niet vertraagde nadat de gele vlag werd geheven. Vervolgens volgt er nog wat grieven over wat Mercedes als mogelijk verweer had bijgehaald.

Onder punt 11 wordt eigenlijk al het grieven van punt 5 volledig onderuit gehaald.

Begrijp me goed, het is een discutabel moment, maar dat moet de klacht die ingediend wordt wel hout snijden. Met dat betreft, is het wel flauw dat je zo opstelt. Als er nu een klacht zou worden ingediend dat er niet voldoende is vertraagd dan had je namelijk wel een punt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 05-05-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniedh
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-07 20:48
Tja met het drs van tegenwoordig weet men amper nog wat vechten op de baan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 16:05
sjufke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:29:
Ik snap die klaagzang van beide McLaren coureurs mbt Verstappen echt niet. Er werd over alle boordradio's gewaarschuwd voor regen. Ze waren er alleen niet over uit wanneer dat precies ging vallen. Dus snap wel dat Max zich zo verdedigend opstelde. Op P1 door regen jakkeren is gewoon een voordeel.
Ik denk dat het 'klaagzang' narrative vooral uit de tendens van het nu.nl artikel komt. Ik heb de interviews na de race gezien, waaruit gequote wordt, maar daar was geen wrevel of irritatie te horen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:35
Wat is Lando een slechte verliezer zeg.

Kan Max niet voorbij en steekt de middelvinger naar hem op
Naast de interviews die hij heeft gegeven.

Max rijd altijd hard met zijn ellebogen uit, een van de weinige coureurs deze tijd die keihard kan verdedigen. Vroeger waren dat er wel meer.
Daarnaast zat er een eventuele bui aan te komen dan weet je nooit wat er kan gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRvkuIHBjhFYXhcacKXU_PQgN5w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/uOWRMERUhHOEBFTgdD5B7bOw.gif?f=user_large

Via

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:56
Max geeft trouwens aan AD.nl aan dat hij weinig verbeteringen verwacht aan de Red Bull ondanks dat er updates aan komen:

Zij liggen mijlenver voor op de rest, dat is duidelijk. Voor mij is het momenteel heel moeilijk om te voorspellen of dat kan veranderen, maar we blijven aan onze tekortkomingen werken. Maar ja, als ik wist wat zij beter doen dan de rest, zou het simpel zijn. Ik weet het allemaal niet. We proberen constant dingen te verbeteren, maar het gaat om meerdere dingen. Bandenmanagement, de pure prestaties van de auto, problemen met de remmen.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
Ik verwacht er dit seizoen ook weinig meer van het gat is te groot en daar gaan de aangescherpte regels van vleugels straks weinig in veranderen denk ik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:06
Bijzonder om eens een race terug te kijken op een maandagochtend. Eerste helft was tof, daarna vooral gniffelen om Ferrari en de dif in de gaten houden tussen TSU en HAD :P

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:31
jmderonde schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Ik denk dat het 'klaagzang' narrative vooral uit de tendens van het nu.nl artikel komt. Ik heb de interviews na de race gezien, waaruit gequote wordt, maar daar was geen wrevel of irritatie te horen.
Zie het inderdaad ook zo.

Het is ook eerder een compliment dat een coureur zegt dat je moeilijk te passeren bent (within the rules), dan als iemand je er zonder enige tegenstand voorbij laat.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:12
Jasphur schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:10:
Bijzonder om eens een race terug te kijken op een maandagochtend. Eerste helft was tof, daarna vooral gniffelen om Ferrari en de dif in de gaten houden tussen TSU en HAD :P
Ja vooral die quote van Hamilton met zijn "Tea Party", ik heb kromgelegen van het lachen _O-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

d-vine schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:53:

Max rijd altijd hard met zijn ellebogen uit, een van de weinige coureurs deze tijd die keihard kan verdedigen. Vroeger waren dat er wel meer.
Daarnaast zat er een eventuele bui aan te komen dan weet je nooit wat er kan gebeuren.

[Afbeelding]

Via
[Twitter]
Waarom?

Het zijn letterlijk vrienden, ze vliegen samen. Heel de grid trouwens, dan neemt vb. Albon een lijnvlucht met Russel, dan stapt hij in de privé jet met Max.

De "pers" blaast dit altijd op...
Wel eens op regelmatige basis gesport met vrienden? Dat is ook niks dan gescheld, dat betekend niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 21:02

AvK

Ready Set Go

Lynx schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:39:
McLaren kan niet een seconde sneller zijn. Iedereen brand z’n banden op als ze binnen een seconde achter een voorganger zitten maar zowel Norris als Piastri rijden daar ronden lang en scheuren na inhalen nog met een seconde per ronde weg. Dat is niet balans gerelateerd.
Inderdaad. Gisteravond zat ik ook vol verbazing te kijken. Hoe kan dat???
Er is iets bijzonders met die Mclaren. Maar wat? Kan niet aan een flexwing oid liggen. Het is iets anders.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
w00Dy schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Waarom?

Het zijn letterlijk vrienden, ze vliegen samen. Heel de grid trouwens, dan neemt vb. Albon een lijnvlucht met Russel, dan stapt hij in de privé jet met Max.

Wel eens op regelmatige basis gesport met vrienden? Dat is ook niks dan gescheld, dat betekend niks.
Nou niet heel de grid volgens mij, Max en Russel niet, maar de meesten kunnen inderdaad prima
door één deur (off track in elk geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
[...]

Waarom?

Ik weet hoe sport in elkaar zit, het allemaal werkt en het er aan toe gaat van amateur tot proffesioneel niveau.

Kun je nog steeds een slechte verliezer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
[...]

Verschil is wel dat daar geen tientallen (zo niet honderden) camera's op gericht zijn en miljoenen mensen naar kijken. Lando weet echt wel dat dit wordt vastgelegd en vervolgens uitvergroot, of ze nou vrienden zijn of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pachapapa
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Miki schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Red Bull had dan haar klacht anders moeten indienen, lees de klacht van Red Bull er nog maar eens goed op na.

Onder punt 5 wordt gesteld dat auto 63 niet vertraagde nadat de gele vlag werd geheven. Vervolgens volgt er nog wat grieven over wat Mercedes als mogelijk verweer had bijgehaald.

Onder punt 11 wordt eigenlijk al het grieven van punt 5 volledig onderuit gehaald.

Begrijp me goed, het is een discutabel moment, maar dat moet de klacht die ingediend wordt wel hout snijden. Met dat betreft, is het wel flauw dat je zo opstelt. Als er nu een klacht zou worden ingediend dat er niet voldoende is vertraagd dan had je namelijk wel een punt ;)
Punt 5 van het Stewards’ Decision document geeft aan dat de klacht van Red Bull was dat Russell niet zijn snelheid verminderde t.o.v. de snelheid voor het moment dat hij de gele vlag kon waarnemen/de gele vlag geheven werd. Punt 11 weerspreekt dat niet. Daar wordt enkel gesteld dat er een lift was en een vermindering van koppel. Kijkende naar de telemetrie kloppen die twee punten. Er was geen vermindering van snelheid maar wel een lift en een vermindering van koppel.

De hamvraag is hoe ‘discernibly reduced speed’ uitgelegd dient de worden. Red Bull is dus van mening dat dat een vermindering van de snelheid t.o.v. de snelheid voor het moment dat de coureur de gele vlag kon waarnemen/de gele vlag geheven werd (reducing the absolute speed). De stewards zien het dus als vermindering van de snelheid t.o.v. de snelheid van de ronde(s) ervoor (reducing the speed relative to the regular racing speed in the relevant part of the track). In het geval van Russell was dat ook het geval, alhoewel hij nog steeds wel accelereerde was het niet zodanig als de ronde(s) ervoor.

Er is dus voldoende vertraagd volgens de stewards. Gezien de telemetrie en het besluit van de stewards is dus bij het opgaan/net op zijn gegaan van een recht stuk (iets verminderde) acceleratie een lift tot 25 procent en maximaal 20 km/u minder hard rijden (wat in feite op 7 procent minder snel neerkomt) op dat stuk dan de ronde(s) ervoor al voldoende. Als veiligheid hoog in het vaandel staat bij de FIA en FOM kan ik dat dit besluit als ‘ bijzonder’ gezien wordt.

Maar er is tenminste duidelijkheid geschapen nu voor de teams :)

.
d-vine schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Ik weet hoe sport in elkaar zit, het allemaal werkt en het er aan toe gaat van amateur tot proffesioneel niveau.

Kun je nog steeds een slechte verliezer zijn.
Die sporters.....het zijn net mensen soms :) .

[ Voor 6% gewijzigd door Pachapapa op 05-05-2025 10:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Pachapapa schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Punt 5 van het Stewards’ Decision document geeft aan dat de klacht van Red Bull was dat Russell niet zijn snelheid verminderde t.o.v. de snelheid voor het moment dat hij de gele vlag kon waarnemen/de gele vlag geheven werd. Punt 11 weerspreekt dat niet. Daar wordt enkel gesteld dat er een lift was en een vermindering van koppel. Kijkende naar de telemetrie kloppen die twee punten. Er was geen vermindering van snelheid maar wel een lift en een vermindering van koppel.

De hamvraag is hoe ‘discernibly reduced speed’ uitgelegd dient de worden. Red Bull is dus van mening dat dat een vermindering van de snelheid t.o.v. de snelheid voor het moment dat de coureur de gele vlag kon waarnemen/de gele vlag geheven werd (reducing the absolute speed). De stewards zien het dus als vermindering van de snelheid t.o.v. de snelheid van de ronde(s) ervoor (reducing the speed relative to the regular racing speed in the relevant part of the track). In het geval van Russell was dat ook het geval, alhoewel hij nog steeds wel accelereerde was het niet zodanig als de ronde(s) ervoor.

Er is dus voldoende vertraagd volgens de stewards. Gezien de telemetrie en het besluit van de stewards is dus bij het opgaan/net op zijn gegaan van een recht stuk (iets verminderde) acceleratie een lift tot 25 procent en maximaal 20 km/u minder hard rijden (wat in feite op 7 procent minder snel neerkomt) op dat stuk dan de ronde(s) ervoor al voldoende. Als veiligheid hoog in het vaandel staat bij de FIA en FOM kan ik dat dit besluit als ‘ bijzonder’ gezien wordt.

Maar er is tenminste duidelijkheid geschapen nu voor de teams :) .
De uitleg van de stewards komt er in feiten op neer dat niet verder versnellen voldoende is bij een gele vlag. Vertragen is niet nodig.

Ik vind het een discutabele interpretatie van de regels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• majoh
  • Laatst online: 06-07 21:09

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Toch grappig hoe journalisten hun eigen publiek precies laten lezen wat ze willen.

De BBC bijvoorbeeld helemaal andersom:

https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/c14x3ngl0evo
Verstappen took the racing line, appearing to flick his car towards Norris, and the McLaren went off the track into the run-off area and slipped to sixth.

Had he backed off, Norris could have been the leading McLaren driver to attack Verstappen and given the car's dominant pace may well have won the race.
alsof Verstappen bewust een kleine oversteer snap had om Norris eraf te rammen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JEightyFive
majoh schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:29:
[...]
Had he backed off, Norris could have been the leading McLaren driver to attack Verstappen and given the car's dominant pace may well have won the race.
Die dekselse Verstappen ook, die weer eens een Brit van de winst houdt door een duel niet uit de weg te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 08:33
Pachapapa schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Maar er is tenminste duidelijkheid geschapen nu voor de teams :)

.
[...]

Die sporters.....het zijn net mensen soms :) .
De woordjes throttle en torque moet je wel in de juiste volgorde zetten :)
[...]
Toch grappig hoe journalisten hun eigen publiek precies laten lezen wat ze willen.

[...]
alsof Verstappen bewust een kleine oversteer snap had om Norris eraf te rammen...
Precies dit dus, vooraf wordt het sentiment al sterk ingekleurd. Het draait niet meer om de autosport maar om zoveel mogelijk controverse te genereren. Jammer voor de sport

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:41
AvK schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:16:
[...]

Inderdaad. Gisteravond zat ik ook vol verbazing te kijken. Hoe kan dat???
Er is iets bijzonders met die Mclaren. Maar wat? Kan niet aan een flexwing oid liggen. Het is iets anders.
YouTube: McLaren's SECRET Brake Trick REVEALED – Is This Why They're DOMINATING?

Dat geeft het antwoord op je vraag. Ze hebben een idee uitgewerkt wat heel goed werkt en heel lastig te reproduceren is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:39

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

[...]

[...]
Ik lees daar niks raars hoor, zelfs niet met een oranje bril. Maar goed, een kwart (!!!!) van het veld (Norris, Mooiboi, Albon, Hamilton, Bearman - of nog meer?) is Brits en bjna alle teams zijn Brits, dus eigenlijk kijken we naar het Brits Open Racing Kampioenschap.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
asing schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:51:
[...]

YouTube: McLaren's SECRET Brake Trick REVEALED – Is This Why They're DOMINATING?

Dat geeft het antwoord op je vraag. Ze hebben een idee uitgewerkt wat heel goed werkt en heel lastig te reproduceren is.
Toch knap dat iemand een filmpje van 7 minuten weet te maken, voor iets wat binnen de helft van de tijd uitgelegd kan worden. De kracht van herhaling :O

Maar wel een interessante theorie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrOleo
  • Laatst online: 07:20
Joris748 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:25:
[...]

De uitleg van de stewards komt er in feiten op neer dat niet verder versnellen voldoende is bij een gele vlag. Vertragen is niet nodig.

Inderdaad, erg discutabel. Ze keuren een reduction of acceleration goed waar een reduction of speed wordt gevraagd, wat natuurkundig gewoon b.s. is. Het is dan waarschijnlijk wel weer consistent met hoe het normaal gaat, een kleine lift is altijd genoeg geweest.

erutangiS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:16
Joris748 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:11:
[...]

Toch knap dat iemand een filmpje van 7 minuten weet te maken, voor iets wat binnen de helft van de tijd uitgelegd kan worden. De kracht van herhaling :O

De kracht van youtube die langere content promote en dus iedereen zijn content vol gooit met fillers/herhaling om aan die 7-10 minuten (+ clickbait titels en thumbnails).... Op die manier heb ik erg veel moeite om enige waarde te hechten aan dergelijke content, of dat nou terecht is of niet. :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:56
Marko: Updates doen minder dan we hadden gedacht.

Joh?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pVpnIdFpIlEd8eQE2uz8ulNlU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hbVgmh6kjVCDL33qVl2KOY9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Peertje
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:47

"Max races us so hard” :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Joris748 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:11:
[...]

Het is heel helder uitgelegd, ook voor de leek die het bekijkt. Dat wij dat meteen snappen en aan 3 minuten tekst en uitleg genoeg hebben wil niet zeggen dat de rest van de wereld dat ook kan.

Maar goed, het antwoord op de vraag is dus een remtrommel met allerlei kanalen om de temperatuur van de remschijf (koolstofvezel remmen doen het niet zo goed als ze koud zijn) en de band (werkt niet zo goed als deze te heet wordt) binnen een gewenste zone te houden. Het geheel is heel knap bedacht en uitgewerkt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:38

pro_6or

amateur_60r

Just_I schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:18:
[...]

Dat zal ook deels komen omdat hij aan het overheaten was achter Leclerc. Was hij er eerser voorbij gelaten waren de banden in een betere vorm en kon wellicht het gat sneller gesicht worden.
De wissel terug was ook veel te vroeg asngezien Hamilton nog asn het inlopen was op Antonelli.
En ondertussen zat leclerc al weer veel langer vast achter Hamilton dan eerder andersom. Leclerc liep ook harder in op Albon.

Ze hadden Hamilton gewoon achter leclerc moeten laten, die het gat dicht moeten laten rijden en dan allebei Albon voorbij met dubbele drs attaque.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0tterke
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-07 19:21
Joris748 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:25:
[...]

De interpretatie van de regel is al sinds het begin dat je trager moet zijn dan je race speed en gewoon van de throttle gaan goed genoeg is. Toen vorig jaar Lando (terecht) een straf kreeg omdat hij onder dubbel gele vlag niet van de gas ging hebben ze de data van meerdere rijders bekeken en toen was het bij de andere rijders geen probleem omdat ze van de throttle waren gegaan.

Data van andere rijders gisteren die op Reddit is gepost:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hd5ybzV.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rVokH0M.jpeg

[ Voor 10% gewijzigd door Sh0tterke op 05-05-2025 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorick

[Afbeelding]

Via
[Twitter]
Leuk een aardig dat VER altijd hard met zijn ellebogen uit racet, maar als hij gisteren zijn verstand een beetje had gebruikt dan had hij derde i.p.v vierde kunnen worden. Dit verdedigen heeft VER (onnodig) veel tijd en zijn banden gekost. Het was al vrijwel vanaf de start duidelijk dat de McLarens veel sneller waren en dat de race van VER niet met McLaren maar met Mercedessen was. Nou had RUS gisteren wel wat 'geluk' met de VSC (al dwing je dat ook wel af door op hard te starten en langer buiten te blijven) maar VER heeft toch minstens zoveel tijd verknoeid door niet eerder zijn verlies te nemen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• JEightyFive
Jorick schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Leuk een aardig dat VER altijd hard met zijn ellebogen uit racet, maar als hij gisteren zijn verstand een beetje had gebruikt dan had hij derde i.p.v vierde kunnen worden. Dit verdedigen heeft VER (onnodig) veel tijd en zijn banden gekost. Het was al vrijwel vanaf de start duidelijk dat de McLarens veel sneller waren en dat de race van VER niet met McLaren maar met Mercedessen was. Nou had RUS gisteren wel wat 'geluk' met de VSC (al dwing je dat ook wel af door op hard te starten en langer buiten te blijven) maar VER heeft toch minstens zoveel tijd verknoeid door niet eerder zijn verlies te nemen.
Achteraf is mooi wonen. Voor hetzelfde geld valt de voorspelde regen wel en wint ie de race omdat hij de McLarens lang genoeg achter zich wist te houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:27

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Mooi dat ze niet alleen Sainz aankijken maar ook zien dat Hamilton gewoon onnodig te vroeg instuurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2xJr9Ygd2PvOLIAUWXy2WtErUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zgvr0FHZ5ClyjjtL1sOALGq5.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

Ipv een link te droppen met weet ik veel hoe veel filler, reclames en sponsorships, mag je het ook gewoon even kort voor ons samenvatten. Scheelt ons allemaal weer een hoop onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 17:18

alienfruit

the alien you never expected

Jammer, dat de updates weer niet echt werkten voor Red Bull. Leuke gevechten gezien van Verstappen. Stiekem wel blij dat Piastri gewonnen heeft ipv Norris :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:46
Jorick schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Verstappen had al aangegeven dat het hem niet interesseert of hij nou derde of vierde wordt.

Hij verdedigde hard, maar toen was er ook nog de voorspelling dat de regen zou komen. Dan wil je er toch echt voor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
[...]

Intressant filmpje, klopt deze informatie ook? :D

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:04
Otto Jans schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:22:
Marko: Updates doen minder dan we hadden gedacht.

Joh?!

[Afbeelding]
Aan de andere kant, ze zeggen echt nooit alles.

Wellicht dat deze update ervoor moet zorgen dat andere updates meer effect hebben. Of dat het wellicht al een stap is richting volgend seizoen, op welke manier dan ook.

We zullen het nooit echt weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:04
TinusXIII schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:39:
[...]

Verstappen had al aangegeven dat het hem niet interesseert of hij nou derde of vierde wordt.

Hij verdedigde hard, maar toen was er ook nog de voorspelling dat de regen zou komen. Dan wil je er toch echt voor zitten.
Precies. Achteraf heeft iedereen gelijk. Op dat moment zou er binnen ronde 20 rondes regen vallen, dan is het geen probleem hoe hij reed. Dat er vervolgens niets valt betekend dat de tactiek aangepast moet worden. En dat Russell het geluk heeft op hard te zijn gestart, en de VSC op het juiste moment komt voor hem, en te laat voor Verstappen. Maar op harde banden starten was voor Verstappen geen optie, dan was hij meteen 4 plekken kwijt geraakt tegenover iedereen op mediums.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
  • Nu online
Bedenk me volgende opvallende fenomeen. De bandentemperatuur blijft onder controle in zowel nat als droog (zie Australië) en vlak achter een voorganger of er voor. Zou dat kunnen betekenen dat het niet beïnvloed is door externe factoren zoals regen of luchttemperatuur? Bovendien kunnen ze in de kwali wel opwarmen en in de race duurt dat langer. Een variatie op DAS? Complexe lucht kanalen zoals in die YT lijken me sterk want dan zouden alsnog externe factoren invloed moeten hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
G_Dragon schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:51:
[...]

Ik denk dat je deze vraag het beste aan McLaren kunt stellen.

En als een YouTuber het kan achterhalen dan hadden de knappe koppen bij de 9 andere teams dat vast ook al lang gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:33
Lynx schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:21:
Bedenk me volgende opvallende fenomeen. De bandentemperatuur blijft onder controle in zowel nat als droog (zie Australië) en vlak achter een voorganger of er voor. Zou dat kunnen betekenen dat het niet beïnvloed is door externe factoren zoals regen of luchttemperatuur? Bovendien kunnen ze in de kwali wel opwarmen en in de race duurt dat langer. Een variatie op DAS? Complexe lucht kanalen zoals in die YT lijken me sterk want dan zouden alsnog externe factoren invloed moeten hebben.
Vreemde is dan wel dat het in Suzuka en Jeddah dan niet werkte, of niet goed genoeg om overspeed te hebben om in te halen.

Als de crux in de remmen zit is men er al meer dan 1,5 jaar mee bezig. Ik herinner mij nog de tesdagen van 2024 (of was het 2023?) waar juist McLaren issues had met de remmen. Wellicht zat het toen al op de auto en werkte het nog totaal niet.

Met ook weer deze overmacht krijg ik steeds meer het gevoel dat er manipulatie plaats vind/het seizoen/race georchestreerd wordt. In de Bridgestone tijd kreeg Ferrari ook z’n eigen banden ook al leek de batch identiek qua codering. Nu de banden zo’n smal window hebben, ligt daar het voordeel bij iets andere eigenschappen/samenstelling.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Charles Hill schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:16:
Precies. Achteraf heeft iedereen gelijk. Op dat moment zou er binnen ronde 20 rondes regen vallen, dan is het geen probleem hoe hij reed. Dat er vervolgens niets valt betekend dat de tactiek aangepast moet worden. En dat Russell het geluk heeft op hard te zijn gestart, en de VSC op het juiste moment komt voor hem, en te laat voor Verstappen. Maar op harde banden starten was voor Verstappen geen optie, dan was hij meteen 4 plekken kwijt geraakt tegenover iedereen op mediums.
Sterker nog, als Norris gewoon even geduldig was geweest en niet gelijk dom in bocht 2 had willen inhalen, dan had hij P2 gehad en de race kunnen winnen. Met een oppermachtige auto moet je gewoon wat geduldiger zijn, en daar is Piastri veel beter in.

Norris schoot in zijn eigen voet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Lijkt mij wel, want een YupTubber is alwetend. Dat terwijl Red Bull Racing nog niet weet hoe McLaren het doet, maar die weten dan ook niet hoe een snelle auto te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
JEightyFive schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Achteraf is mooi wonen. Voor hetzelfde geld valt de voorspelde regen wel en wint ie de race omdat hij de McLarens lang genoeg achter zich wist te houden.
Dat is mij wat te simpel om het daar op te gooien. Alsof de McLaren's in regenachtige omstandigheden niet alsnog veel sneller waren geweest dan de rest van het veld (zie sprintrace). Gokken op regen is hetzelfde als gokken op een SC of VSC: je koopt er geen reet voor als het niet komt.

In het tempo dat NOR naar voren reed, PIA wegreed van VER was al lang duidelijk dat de McLaren's op dat moment geen match waren. En dat is nog afgezien van wat VER op dat moment zelf zei over de driveability van zijn auto. Daar is weinig hindsight aan. Door het verdedigen kon ANT de aansluiting vinden > moest VER reageren op undercut van ANT > kon VER niet profiteren van de VSC et cetera. Leuk om naar te kijken maar echt slim racen kun je het niet noemen (idem geldt voor Ferrari).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Nu online
Thinlanet schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:53:
[...]

Vreemde is dan wel dat het in Suzuka en Jeddah dan niet werkte, of niet goed genoeg om overspeed te hebben om in te halen.

Als de crux in de remmen zit is men er al meer dan 1,5 jaar mee bezig. Ik herinner mij nog de tesdagen van 2024 (of was het 2023?) waar juist McLaren issues had met de remmen. Wellicht zat het toen al op de auto en werkte het nog totaal niet.

Met ook weer deze overmacht krijg ik steeds meer het gevoel dat er manipulatie plaats vind/het seizoen/race georchestreerd wordt. In de Bridgestone tijd kreeg Ferrari ook z’n eigen banden ook al leek de batch identiek qua codering. Nu de banden zo’n smal window hebben, ligt daar het voordeel bij iets andere eigenschappen/samenstelling.
Suzuka en Jeddah waren geen banden gelimiteerde races. Ok, Jeddah een beetje maar de start posities bepaalde de race. Ik vermoed dat Piastri controleerde aan kop want hij wist dat Norris de enige concurrentie was.

Hoe meer ik er over nadenk zal dit een gevalletje worden: “je bent pas in overtreding als je betrapt wordt”. Voor Max, cross your fingers dat ze het vinden bij MCL. RBR heeft geen invloed, dat weten we. Ik denk dat er pas iets veranderd als MERC het idee krijgt dat er wat te halen valt bij een gelijk speelveld.

[ Voor 13% gewijzigd door Lynx op 05-05-2025 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

G_Dragon schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:25:
Mooi dat ze niet alleen Sainz aankijken maar ook zien dat Hamilton gewoon onnodig te vroeg instuurt.

[Afbeelding]
Brake-Moving under dive bomb dus :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 21:53

[Afbeelding]

Via
[Twitter]
Heb die clip nu 20x op repeat gezien en ik zie daar echt geen middelvinger. Hij kan ook het visier van zijn helm iets open/dicht zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:06
powerboat schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:13:
[...]

Ja vooral die quote van Hamilton met zijn "Tea Party", ik heb kromgelegen van het lachen _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph6cl2etDqHAB2xD_N0ZJnf4BE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BilgfIapN2elIHhuWlsFrLXE.jpg?f=fotoalbum_large

Foto via Parody FIA op Bluesky

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-07 19:02
TheBrut3 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:24:
[...]

Lijkt mij wel, want een YupTubber is alwetend. Dat terwijl Red Bull Racing nog niet weet hoe McLaren het doet, maar die weten dan ook niet hoe een snelle auto te ontwikkelen.
Hoe is altijd een goede vraag die niemand kan beantwoorden totdat het team het zegt. Speculeren tot de media een ons weegt en maar voldoende TD uitvaardigen dat het een keer er onder valt

RBR meent dat het niet legaal is wat ze doen maar zoals gezegd weten ze niet hoe. Ze roepen wel dat het met de hoeveelheid lucht niet mogelijk kan zijn en geblazen assen zijn niet meer toegestaan. Ik denk dan heel kortzichtig en zonder technische kennis; die wishbones zijn hol, wie zegt dat ze de as gebruiken om weg te blazen, een kanaal naar de onderkant van de vloer ziet niemand. Soort B-duct (S-duct like you know). Of misschien zit daar wel een mooie waterleiding in naar een koeler in de auto

Maarja, als ze dan de wagen een keer in een muur parkeren zal iedereen het zien en die gok is wel erg groot.

Speculaasje bij de koffie? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
FastFred schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:59:
[...]

Heb die clip nu 20x op repeat gezien en ik zie daar echt geen middelvinger. Hij kan ook het visier van zijn helm iets open/dicht zetten.
Visier moet gesloten zijn. Alleen in de pistraat zetten ze dat soms even open (en zelfs dat heb ik al lang niet meer gezien).
Denk maar terug aan Grosjean. Als die zijn visier open had om wat frisse lucht in te ademen..., was dat heel anders afgelopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

FastFred schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:59:
[...]

En ook al is het een middelvinger, wat boeit het?

Nor zit net als Ver met het bit tussen de tanden en ik zou persoonlijk ook zoiets als Nor uithalen als Max mij weer op een uiterst kiene wijze niet voorbij laat. Pure frustratie omdat je weet dat je veel sneller bent.

Je zit niet voor niet in de F1, daar hoort gepaste agressie bij op de baan en emotie reageert daar op.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Humma Kavula schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:50:
[...]

En ook al is het een middelvinger, wat boeit het?

Nor zit net als Ver met het bit tussen de tanden en ik zou persoonlijk ook zoiets als Nor uithalen als Max mij weer op een uiterst kiene wijze niet voorbij laat. Pure frustratie omdat je weet dat je veel sneller bent.

Je zit niet voor niet in de F1, daar hoort gepaste agressie bij op de baan en emotie reageert daar op.
Dat is ook een deel van mijn punt. So the f* what? "Oeh we zien een zwarte handschoen bewegen tegen een zwarte achtergrond, misschien is het wel een middelvinger naar Max, wat een belhamel!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
RobertMe schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Visier moet gesloten zijn. Alleen in de pistraat zetten ze dat soms even open (en zelfs dat heb ik al lang niet meer gezien).
Denk maar terug aan Grosjean. Als die zijn visier open had om wat frisse lucht in te ademen..., was dat heel anders afgelopen.
Ik wist niet dat daar een regel voor was, dan kan ik dit jaar al wel 4 coureurs aanwijzen waar op de in-helm-camera te zien is dat ze het visier op een kiertje zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOzsxXG72Bs7Q6L61RkH8_h1l1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmQau740gZLposlml57mIgU0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Alleen als de vloer eraf gaat mag een team schermen voor de pitbox zetten. Dus al het andere wat te zien is vanuit de pitstraat kan gefotografeerd worden. Dat is dus ook gebeurd: https://www.planetf1.com/...-brake-ducts-f1-uncovered

Dus ga er maar vanuit dat de techneuten het bekeken hebben. Het verhaal zal daarom kloppen. Reproduceren op een andere auto wordt een uitdaging omdat alles samenvalt en ook de ophanging van de McLaren afwijkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:33
Naast het banden verhaal waardoor Verstappen niet kon pushen om dichter op Russell te komen einde, race is ook aangegeven dat Mclaren, Mercedes nieuwe ICE's hebben gestoken; naast een vers exemplaar in het begin meer vermorgen geeft, zou bij een iteratie om de betrouwbaarheid te verhogen indirect ook het piek-vermogen langer zou vasthouden over de duur dat de motor wordt ingezet. Dus kans was uberhaupt klein of Verstappen met DRS Russell wel kon inhalen. Daar ging het vooral om acceleratie tot 250-270 waar de Mercedes motoren in uitblonken.

Even een opsomming van de effecten

- McLaren reed met minder vleugel waardoor RBR in de eerste sector sneller kon zijn (zij reden met meer downforce)
- Door minder vleugel + nieuwe motor had McLaren meer voordeel op de rechte stukken van sector 2 en 3 (+- 0.4sec per ronde)
- Ook in de langzame gedeelte van S2 en S3 had Mclaren de bovenhand door meer mechanische grip.
- Minder downforce zorgde bij McLaren niet voor kortere levensduur van de banden ten opzichte van RBR
- Als RBR met minder vleugel had gereden, had de de degradatie nog groter geweest. Gezien het rechte stuk na bocht 16 en start/finish uit veel tractie vereisen, vraag ik mij af of het voordeel van hogere topsnelheid overall meer tijd had opgeleverd tov de "high-downforce" setup die RBR heeft gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/k7mji82ol4ze1.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ben klaar met Lando Norris, is dat normaal?

Vanochtend weer een heel artikel over dat hij zei dat Max stom bezig was (ging over dat VER bleef verdedigen).. focus je gewoon erop dat PIA WC gaat worden en jij niet waarschijnlijk.

Komt het doordat die teambaas hem dat influistert of Lando altijd zo geweest (stiekem)?

[ Voor 8% gewijzigd door HollowGamer op 06-05-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

HollowGamer schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:29:

Vanochtend weer een heel artikel over dat hij zei dat Max stom bezig was (ging over dat VER bleef verdedigen).. focus je gewoon erop dat PIA WC gaat worden en jij niet waarschijnlijk.

Komt het doordat die teambaas hem dat influistert of Lando altijd zo geweest (stiekem)?
In vredestijd zijn ze op z'n minst beleefd tegen elkaar, vaak zelfs goede vrienden. Maar zodra er iets op het spel staat, beginnen de eerste barsten te verschijnen. Dit is nu eenmaal de aard van topsport en competitieve persoonlijkheden. We hebben dit patroon al eerder gezien bij duo's als Hamilton en Rosberg, en bij Vettel en Webber.​​​​​​​​​​​​​​​​.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Mog schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:53:
[...]

In vredestijd zijn ze op z'n minst beleefd tegen elkaar, vaak zelfs goede vrienden. Maar zodra er iets op het spel staat, beginnen de eerste barsten te verschijnen. Dit is nu eenmaal de aard van topsport en competitieve persoonlijkheden. We hebben dit patroon al eerder gezien bij duo's als Hamilton en Rosberg, en bij Vettel en Webber.​​​​​​​​​​​​​​​​.
Dat is toch niet waar het om gaat? Norris praat nu alleen maar over Verstappen, rijdt gevaarlijk, verpest zijn eigen race en had hem gewoon langs moeten laten, .... Norris moet zich met zijn eigen racen en kampioenschap bezig houden, niet met Verstappen. En als het om het WDC gaat, moet die naar Piastri kijken, niet naar Verstappen.

Maar Hamilton & Mercedes had dat in 2021 ook. Prate meer over Verstappen en Red Bull dan dat ze naar zichzelf keken.
Daar heb ik Verstappen toch nog niet op betrapt. Die heeft het vaak of over zichzelf/het team of als naar anderen wordt gevraagd praat er omheen / maakt een grap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

RobertMe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:01:
[...]

Dat is toch niet waar het om gaat? Norris praat nu alleen maar over Norris, ridjt gevaarlijk, verpest zijn eigen race en had hem gewoon langs moeten laten, .... Norris moet zich met zijn eigen racen en kampioenschap bezig houden, niet met Verstappen. En als het om het WDC gaat, moet die naar Piastri kijken, niet naar Verstappen.

Maar Hamilton & Mercedes had dat in 2021 ook. Prate meer over Verstappen en Red Bull dan dat ze naar zichzelf keken.
Daar heb ik Verstappen toch nog niet op betrapt. Die heeft het vaak of over zichzelf/het team of als naar anderen wordt gevraagd praat er omheen / maakt een grap.
Ik denk dat Verstappen daar vrij uniek in is. Hoe hij (niet) omgaat met de media zie ik weinig andere coureurs doen. Journalisten zijn er als de kippen bij om een potentiële rivaliteit uit te zuigen. Norris en Hamilton gaan in op dat soort vragen. Verstappen kapt het af of reageert niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

HollowGamer schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:29:

Laat je niet gek maken door al die clickbait artikelen ;)

Je weet dat ze meestal een quote uit context halen en wat verdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
hjs schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:09:
[...]

Laat je niet gek maken door al die clickbait artikelen ;)

Je weet dat ze meestal een quote uit context halen en wat verdraaien.
Hoewel ik het met je eens ben, is het helaas steeds vaker dat Lando van die 'stootjes' uitdeelt.
Die interviews heb ik wel gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Mog schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Het Jonathan Wheatley effect? :o
Niet perse direct. Een Calum Nicholas is gewoon gestopt als monteur bv (na ~10 jaar onderdeel van het reizende circus te zijn geweest). Waarbij er dit jaar sowieso veel nieuwe gezichten te zien zijn bij de RBR monteurs. Dus dat heeft ook al snel invloed op hoe geolied de pitstops verlopen.

Maar, los van dat Wheatley over de pitstops ging en de pitcrew bepaalde.... Heeft zijn vertrek ook weer tot positie wisselingen geleid. Richard Wolverson is jarenlang lollipop geweest, maar die vervangt Wheatley en zit nu zelf aan de pitmuur. En een beste kans dat die fuckup van zaterdag hem niet gebeurt was (en... Bahrein? met de technische problemen in de installatie wellicht ook niet?). Waarbij Chris Gent nu de lollipop is. Terwijl hij juist weer jaren lang de front jackman was. Wat dus ook weer betekent dat daar een nieuwe / iemand anders staat. Dus ook daardoor weer twee personele wisselingen in de pitcrew ondanks dat de twee vorige wel nog steeds aanwezig zijn (en één dan nog steeds onderdeel van de pitcrew is).
En ook nieuwe crew kan natuurlijk voor verschuivingen zorgen. Als een monteur die toevallig ook wheel on/ wheel off was vetrekt en zijn vervanger niet geschikt is voor die rol (bv fysieke bouw niet geschikt) kan het zomaar zijn dat iemand die al 5+ jaar de wheelgun bediende nu wheel on / wheel off is, en dan die nieuwe wheelgunner is. En bv die oudgediende in de nieuwe functie ook gewoon traag / trager is als de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:15
RobertMe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Niet perse direct. Een Calum Nicholas is gewoon gestopt als monteur bv (na ~10 jaar onderdeel van het reizende circus te zijn geweest). Waarbij er dit jaar sowieso veel nieuwe gezichten te zien zijn bij de RBR monteurs. Dus dat heeft ook al snel invloed op hoe geolied de pitstops verlopen.

Maar, los van dat Wheatley over de pitstops ging en de pitcrew bepaalde.... Heeft zijn vertrek ook weer tot positie wisselingen geleid. Richard Wolverson is jarenlang lollipop geweest, maar die vervangt Wheatley en zit nu zelf aan de pitmuur. En een beste kans dat die fuckup van zaterdag hem niet gebeurt was (en... Bahrein? met de technische problemen in de installatie wellicht ook niet?). Waarbij Chris Gent nu de lollipop is. Terwijl hij juist weer jaren lang de front jackman was. Wat dus ook weer betekent dat daar een nieuwe / iemand anders staat. Dus ook daardoor weer twee personele wisselingen in de pitcrew ondanks dat de twee vorige wel nog steeds aanwezig zijn (en één dan nog steeds onderdeel van de pitcrew is).
En ook nieuwe crew kan natuurlijk voor verschuivingen zorgen. Als een monteur die toevallig ook wheel on/ wheel off was vetrekt en zijn vervanger niet geschikt is voor die rol (bv fysieke bouw niet geschikt) kan het zomaar zijn dat iemand die al 5+ jaar de wheelgun bediende nu wheel on / wheel off is, en dan die nieuwe wheelgunner is. En bv die oudgediende in de nieuwe functie ook gewoon traag / trager is als de vorige.
Los van dit, zou Wheatley niet nu al (als quick-win) wat poppetjes op de goede plek hebben gezet in de pitcrew van Sauber? Hij is nu weliswaar TP, maar denk dat hij meer dan genoeg inzichten uit zijn oude functie heeft en dit direct een moraalbooster is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Fauna schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:47:
[...]

Los van dit, zou Wheatley niet nu al (als quick-win) wat poppetjes op de goede plek hebben gezet in de pitcrew van Sauber? Hij is nu weliswaar TP, maar denk dat hij meer dan genoeg inzichten uit zijn oude functie heeft en dit direct een moraalbooster is.
Oeps, ook zo kun je de post van @Mog lezen idd :p Niet perse alleen dat Red Bull al het hele seizoen niet mee doet maar idd ook dat Sauber inderdaad een maand nadat hij begonnen is de snelste stop heeft.

Makes me wonder, zou Lee Stevenson in de Sauber pitcrew zitten? Jaaarenlang bij RBR gewerkt, al nr 1 mechanic bij Vettel, t/m 2020 bij Verstappen, en was ook altijd, meen linksvoor, wheelgunner. Per '21 "opgeleid" tot chief mechanic en per '23? naar Sauber gegaan en daar nu werkzaam als chief mechanic. Zou dus ook kunnen dat die daar nu weer in de pitcrew zit, al dan niet geplaatst door Wheatley.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
RobertMe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Oeps, ook zo kun je de post van @Mog lezen idd :p Niet perse alleen dat Red Bull al het hele seizoen niet mee doet maar idd ook dat Sauber inderdaad een maand nadat hij begonnen is de snelste stop heeft.

Makes me wonder, zou Lee Stevenson in de Sauber pitcrew zitten? Jaaarenlang bij RBR gewerkt, al nr 1 mechanic bij Vettel, t/m 2020 bij Verstappen, en was ook altijd, meen linksvoor, wheelgunner. Per '21 "opgeleid" tot chief mechanic en per '23? naar Sauber gegaan en daar nu werkzaam als chief mechanic. Zou dus ook kunnen dat die daar nu weer in de pitcrew zit, al dan niet geplaatst door Wheatley.
Een halve seconde of zelfs ene hele seconde winnen bij een pitstop laat in dit geval een stuk makkelijker dan een tiende vinden in de auto zelf. Ik vind het een goede stap, dus het zou mij niks verbazen als ze eerst daarop gefocust hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
RobertMe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:01:
Norris praat nu alleen maar over Verstappen, rijdt gevaarlijk, verpest zijn eigen race en had hem gewoon langs moeten laten, .... Norris moet zich met zijn eigen racen en kampioenschap bezig houden, niet met Verstappen.
Lekker toch? Max woont rent free in het hoofd van Norris.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord