Homey — A Better Smart Home (Deel 3) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

  • Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:19
Elac schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Ik heb dat ook maar alleen bij de metered gateway, heb ook een unmetered gateway en die rapporteerd gewoon. Om 04.42 is hij gestopt.
Ik heb een gewone Envoy en mijn vriend heeft een metered Envoy, dus bij beide komt dit voor.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023


  • mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Op mijn Homey 2019 met de app Zonnepanelen komt ook de rode driehoek met uitroepteken in beeld.
Op mijn Homey 2023 met de Enphase app blijft ik gewoon verbinding houden met Enphase. Vind alleen de Enphase app te weinig info geven.
Zet binnenkort de nieuwe app erop voor Enphase waarbij ik ook de export kan terugschroeven.

  • BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:33

BramT

Rule #1

Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:38:
[...]

Klopt. Dit doet zich sinds de laatste firmware update van Homey voor. Bij mij en een vriend hebben dezelfde issue. De oplossing is: internet kabel uit de Envoy halen na een paar minuten later er weer insteken en dan de app in zonnepalenen/enphase app in de Homey opnieuw opstartgen. Dan werkt het weer. Heel vervelend, gebeurd iedere keer als de Homey opnieuw opgestart moet worden.
Ik ken een Enphase app die een herstart wel overleefd... :X

(Ok ik hou op)

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack


  • Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:43
Maandag krijg ik de nieuwe homey 2026 en dan gaat hij er op.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026


  • vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09

vanenkelen

uhmmm.....speechless

BramT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:27:
[...]

Wacht even... hoe werkt dat dan?
Als je gaat inloggen op https://enlighten.enphaseenergy.com/, hoe Enphase dan weten of je het "home owner"- of "installateurs"-account gebruikt?

Ik heb zo'n vaag vermoeden er wat mis gaat met de verschillende begrippen die er rond gaan. Iedereen heeft het overal over een installateurs account, maar wat je eigenlijk moet hebben is een bedrijfsaccount welke is toegevoegd als 'maintainer' in je normale home-owner omgeving.

Ik heb op het homey forum ook een uitleg gezet met hoe het werkend te krijgen.
Volgens mij heb ik maar één account aangemaakt. Ik heb een account van mijn zelfbedachte bedrijf en gebruik dat ook als het account om mee in te loggen als eigenaar van de zonnepanelen. Ik gebruik dus de credentials van mijn bedrijf als inlog van de Enlighten app op mijn telefoon en ook in de Homey app(s).

  • BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:33

BramT

Rule #1

@vanenkelen Right, het zijn deze 'gedeelde' accounts waar ik over struikel. Als ik die credentials naar Enphase Entrez stuur krijg ik een owner-token terug. Ik heb geen manier om dat te forceren naar een installer/maintained token. En voor zo ver ik weet kan ik met een owner-token niks controleren...

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack


  • vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09

vanenkelen

uhmmm.....speechless

BramT schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:31:
@vanenkelen Right, het zijn deze 'gedeelde' accounts waar ik over struikel. Als ik die credentials naar Enphase Entrez stuur krijg ik een owner-token terug. Ik heb geen manier om dat te forceren naar een installer/maintained token. En voor zo ver ik weet kan ik met een owner-token niks controleren...
Ik ga eens proberen een los owner account aan te maken.

  • D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:10
Ik heb dus een nieuwe Homey Pro gekocht als upgrade van een oude Homey Pro. Aangezien ik de 2019 variant had met maar 512 geheugen was een upgrade wel welkom. Hij zat echt aan zijn limiet soms.

Ik was in de veronderstelling dat overzetten van de oude naar de nieuwe simpel zou moeten zijn maar daar gaat dus iets fout. Ik betaal maandelijks voor mijn backup dus ik heb die backup gebruikt bij installatie van de nieuwe Homey.

Maar lang verhaal kort: hij herkent dus geen enkel apparaat meer. Bij bijvoorbeeld de slimme INNR lamp bij de bank krijg ik de melding dat ik die even uit en aan moet zetten en dat die dan opnieuw herkend zou moeten worden maar dat verhaal gaat niet op?

Is dit herkenbaar? Ben ik iets vergeten? De oude Homey heb ik nog een update gegeven met een nieuwe backup. Als ik alles opnieuw moet installeren gaat de nieuwe Homey gewoon terug.

  • Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:19
D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:51:
Ik heb dus een nieuwe Homey Pro gekocht als upgrade van een oude Homey Pro. Aangezien ik de 2019 variant had met maar 512 geheugen was een upgrade wel welkom. Hij zat echt aan zijn limiet soms.

Ik was in de veronderstelling dat overzetten van de oude naar de nieuwe simpel zou moeten zijn maar daar gaat dus iets fout. Ik betaal maandelijks voor mijn backup dus ik heb die backup gebruikt bij installatie van de nieuwe Homey.

Maar lang verhaal kort: hij herkent dus geen enkel apparaat meer. Bij bijvoorbeeld de slimme INNR lamp bij de bank krijg ik de melding dat ik die even uit en aan moet zetten en dat die dan opnieuw herkend zou moeten worden maar dat verhaal gaat niet op?

Is dit herkenbaar? Ben ik iets vergeten? De oude Homey heb ik nog een update gegeven met een nieuwe backup. Als ik alles opnieuw moet installeren gaat de nieuwe Homey gewoon terug.
Ja, dat is herkenbaar. Ik heb dit met 12 Trust led lampen. Die krijg ik met geen mogelijkheid in de Homey 2023 gekoppeld. Wel in de Homey 2019. Daarom heb ik ook de Homey 2019 nog aanstaan. Gebrukt maar 2 watt. Als je in de nieuwe Homey het programma HomeyLink installeerd, kun je de devices die op de oude Homey 2019 staan bedienen met je nieuwe Homey 2023 (of 2026). Dit werkt prima.

Ik had eerst een Philips Hue brigde daarvoor gekocht, maar dat beviel mij niet. Soms gingen lampen spontaan vanzelf aan. Ook midden in de nacht. Kwam Ik ‘s-ochtends beneden brandden er lampen. En de Hue loopt via de cloud. Ben ik ook geen voorstander van. Dus de Hue er uit en de oude Homey Pro 2019 weer neer gezet.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023


  • D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:10
Olie_B_Bommel schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:10:
[...]

Ja, dat is herkenbaar. Ik heb dit met 12 Trust led lampen. Die krijg ik met geen mogelijkheid in de Homey 2023 gekoppeld. Wel in de Homey 2019. Daarom heb ik ook de Homey 2019 nog aanstaan. Gebrukt maar 2 watt. Als je in de nieuwe Homey het programma HomeyLink installeerd, kun je de devices die op de oude Homey 2019 staan bedienen met je nieuwe Homey 2023 (of 2026). Dit werkt prima.

Ik had eerst een Philips Hue brigde daarvoor gekocht, maar dat beviel mij niet. Soms gingen lampen spontaan vanzelf aan. Ook midden in de nacht. Kwam Ik ‘s-ochtends beneden brandden er lampen. En de Hue loopt via de cloud. Ben ik ook geen voorstander van. Dus de Hue er uit en de oude Homey Pro 2019 weer neer gezet.
Maar het lijkt me stug dat meerdere merken (denk aan lampen en pluggen van Innr, pluggen van Osram en slimme lampen van Ikea) niet kunnen werken op een nieuwe Pro. Dan zou er bij mij meer op de oude Homey zitten dan op de nieuwe. Dan gaat de nieuwe gewoon terug

  • Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:19
D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Maar het lijkt me stug dat meerdere merken (denk aan lampen en pluggen van Innr, pluggen van Osram en slimme lampen van Ikea) niet kunnen werken op een nieuwe Pro. Dan zou er bij mij meer op de oude Homey zitten dan op de nieuwe. Dan gaat de nieuwe gewoon terug
Ik weet het alleen van Trust lampen. Alle andere zibee en zwave devices, zoals Aquara rollershades, Fibaro slimme pluggen, die ik heb werken op de nieuwe Homey. Ik hebgeen INNR en Osram lampen.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023


  • mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:51:
Ik heb dus een nieuwe Homey Pro gekocht als upgrade van een oude Homey Pro. Aangezien ik de 2019 variant had met maar 512 geheugen was een upgrade wel welkom. Hij zat echt aan zijn limiet soms.

Ik was in de veronderstelling dat overzetten van de oude naar de nieuwe simpel zou moeten zijn maar daar gaat dus iets fout. Ik betaal maandelijks voor mijn backup dus ik heb die backup gebruikt bij installatie van de nieuwe Homey.

Maar lang verhaal kort: hij herkent dus geen enkel apparaat meer. Bij bijvoorbeeld de slimme INNR lamp bij de bank krijg ik de melding dat ik die even uit en aan moet zetten en dat die dan opnieuw herkend zou moeten worden maar dat verhaal gaat niet op?

Is dit herkenbaar? Ben ik iets vergeten? De oude Homey heb ik nog een update gegeven met een nieuwe backup. Als ik alles opnieuw moet installeren gaat de nieuwe Homey gewoon terug.
Heb je ook geen mogelijkheid om te kiezen in een menu, als je het op een pc doet, voor "repareren"?

  • D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:10
mike123 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Heb je ook geen mogelijkheid om te kiezen in een menu, als je het op een pc doet, voor "repareren"?
Ja. Maar dat moet dus voor elke lamp en dan moet je ze feitelijk allemaal resetten. En voor de plugs is dat een kwestie van een knopje ingedrukt houden maar voor de slimme lampen en de inbouwstekkers dus vrij kut.

  • mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:53:
[...]

Ja. Maar dat moet dus voor elke lamp en dan moet je ze feitelijk allemaal resetten. En voor de plugs is dat een kwestie van een knopje ingedrukt houden maar voor de slimme lampen en de inbouwstekkers dus vrij kut.
Ja, dat is inderdaad waardeloos. Maar zo schijnen ze het wel bedacht te hebben. De stekker maakt verbinding met een nieuw netwerk en wil daarvoor eerst gereset worden.
En om nou elke keer de groep in de meterkast uit te zetten is ook wat, maar dat zou misschien ook kunnen ipv de inbouwdozen open te maken.

  • Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:19
D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:53:
[...]

Ja. Maar dat moet dus voor elke lamp en dan moet je ze feitelijk allemaal resetten. En voor de plugs is dat een kwestie van een knopje ingedrukt houden maar voor de slimme lampen en de inbouwstekkers dus vrij kut.
Met repair (op de pc) zou je ze niet hoeven te resetten. Dat heb ik met de Aquara rollershades gedaan en die werkten toen na repair meteen op de nieuwe Homey 2023. Dan hoef je ook je flows niet aan te passen. Als je ze resset en opnieuw paired moet je al je flows repareren. Dat is wel een dingetje.

Ik moet zeggen dat ik ook niet zo tevreden over de Homey 2023 ben. Ik heb daar veel meer problemen mee dan met de Homey Pro 2019. Vooral met zgbee en wifi devices. Gaat ook best vaak offline.

[ Voor 12% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 31-05-2026 17:06 ]

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023


  • D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:10
@mike123
@Olie_B_Bommel
Ik moet ze dus inderdaad één voor één toevoegen vanuit de app. Ik ben begonnen met de smartplugs en die lijken het dan allemaal te doen. De gekoppelde flows lijken het voorlopig ook allemaal te doen dan

  • Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:07

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

MartindM schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:51:
Ik had mijn Enphase Envoy gekoppeld in Homey (misschien wel al een jaar of 2). Op de energy tab kon ik dan de productie zien. Middels de zonnepanelen app.

Gisteren zag ik een error in het icoon (rood gekleurd). Exacte benaming weet ik niet meer maar iets van niet beschikbaar/niet te bereiken oid. In de settings van het icoon kon ik niets refreshen oid. Dus heb ik het apparaat in homey verwijdert.

Homey opnieuw opgestart.

Ik wilde opnieuw toevoegen middels zonnepanelen app in Homey, maar geeft aan geen apparaten gevonden.


Momenteel zie ik in Homey in de energy tab dus geen zonnepanelen en geen opwek.

Heb op de Enphase website ingelogd En dat werkt prima.

Ook de Enphase app (de losse dus niet in homey) geeft opwek aan en dat de Envoy S standard verbonden is met de cloud. Ook de Homewizard app die ik heb geeft opwek aan.

Lijkt dus geen issue te zijn met de zonnepanelen/enphase, maar met de Zonnepanelen app in Homey

Tips ?


Update: toevoegen via de Enphase app in Homey is nu wel wel gelukt.

Zonnepanelen en opwek zijn zichtbaar in de energy tab
De Enphase gaf inderdaad problemen die volgens de ontwikkelaar toe te schrijven zijn aan de firmware van de gateway. Want een herstart van het apparaat lost tijdelijk het issue op. Maar er is dit weekend een nieuwe versie van de app uitgekomen waarbij je het IP adres van de gateway kunt opgeven. Dat zou het issue ook moeten fixen.

  • mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Ray-zor schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:15:
[...]

De Enphase gaf inderdaad problemen die volgens de ontwikkelaar toe te schrijven zijn aan de firmware van de gateway. Want een herstart van het apparaat lost tijdelijk het issue op. Maar er is dit weekend een nieuwe versie van de app uitgekomen waarbij je het IP adres van de gateway kunt opgeven. Dat zou het issue ook moeten fixen.
Bij mij gaf de Zonnepanelen app problemen en had daar gisteren een rode driehoek. Vandaag de hele dag geen driehoek gezien. Dit op een Homey 2019.

Op mijn Homey 2023 heb ik nog steeds versie 0.7.1 draaien en daar ook geen problemen gehad met een driehoek. Alleen dat het huidige vermogen niet juist word weergegeven. Maar dat kan ook komen omdat Enphase gekoppeld is aan 2 app's en dat ik nog niet de laatste versie gebruik.
Maar het huidige vermogen heeft nog nooit goed gewerkt.

Binnenkort ga ik denk ik overstappen naar een andere app waar je de export kan aanpassen.

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Van Pro 2019 naar 2023 is best een dingetje, ze hebben een andere zigbee chip. Dus moet je de koppeling repairen, dat is dan helaas ff door de zure appel heen bijten. Echt opnieuw koppelen heb ik maar met een paar devices hoeven doen...

  • Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 14:30

Dav0s

Hr?

D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:51:
Ik heb dus een nieuwe Homey Pro gekocht als upgrade van een oude Homey Pro. Aangezien ik de 2019 variant had met maar 512 geheugen was een upgrade wel welkom. Hij zat echt aan zijn limiet soms.

Ik was in de veronderstelling dat overzetten van de oude naar de nieuwe simpel zou moeten zijn maar daar gaat dus iets fout. Ik betaal maandelijks voor mijn backup dus ik heb die backup gebruikt bij installatie van de nieuwe Homey.

Maar lang verhaal kort: hij herkent dus geen enkel apparaat meer. Bij bijvoorbeeld de slimme INNR lamp bij de bank krijg ik de melding dat ik die even uit en aan moet zetten en dat die dan opnieuw herkend zou moeten worden maar dat verhaal gaat niet op?

Is dit herkenbaar? Ben ik iets vergeten? De oude Homey heb ik nog een update gegeven met een nieuwe backup. Als ik alles opnieuw moet installeren gaat de nieuwe Homey gewoon terug.
Toen ik van Homey 2023 naar Homey 2026 ging, had ik bij migratie via die betaalde backup ook dat al mijn apps niet goed verbonden.

Oplossing was uiteindelijk om via een computer een complete backup te maken (Via een kabeltje), en die terug te zetten. Toen verbonden alle apparaten uiteindelijk wel goed. Geen idee of dat voor Homey 2019 ook een mogelijkheid/oplossing is.

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
De Homey 2019 heeft geen optie om via een kabeltje een backup te maken.

De 2023/2026 zijn wezelijk anders qua hardware als de 2019. De Zigbee chip is anders en dus is de Firmware ook anders...

  • bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-06 13:40
Dav0s schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:28:
[...]

Toen ik van Homey 2023 naar Homey 2026 ging, had ik bij migratie via die betaalde backup ook dat al mijn apps niet goed verbonden.

Oplossing was uiteindelijk om via een computer een complete backup te maken (Via een kabeltje), en die terug te zetten. Toen verbonden alle apparaten uiteindelijk wel goed. Geen idee of dat voor Homey 2019 ook een mogelijkheid/oplossing is.
Als ik dat had geweten, heb de 2026 terug gestuurd en 2023 maar gehouden :(

Bing


  • TR808
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:01
Ik ga deze week beginnen met het ontdekken van mijn Homey Pro 2026. Zijn er dingen die ik moet weten voordat ik zelf aan de slag ga. Soort van 'first things first'? Verder ga ik mij verdiepen in het Tweakers forum en anders kom ik hier terug op de lijn ;-)

  • Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 14:30

Dav0s

Hr?

bing69 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Als ik dat had geweten, heb de 2026 terug gestuurd en 2023 maar gehouden :(
Stond ook op dat punt, maar was niet echt een optie aangezien mijn werkgeheugen op de 2023 helemaal vol zat.

Ik heb uiteindelijk een backup gemaakt via de Homey USB Tool, toen de 2026 er aan gehangen, geformatteerd, de backup er op gezet en toen nogmaals geformateerd en de backup er op gezet. Daarna startte ik op en deed alles het, behalve 2-3 devices die ik kon repairen.

  • Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Of je upgrade de 2023 met een cm4 module.
Is een klusje van niks en je apparaten worden gewoon weer herkend.

De mijne gebruikt nu 2gb van de 8,2gb ram.

  • Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:43
Ik heb de pro 2019 overgezet naar de pro 2026 maar geen enkel device is meegekomen met de backup :'( .
Heeft iemand een idee hoe ik dat in bulk kan doen, anders moet ik wel heel veel open schroeven en opnieuw maken.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026


  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Elac schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:02:
Ik heb de pro 2019 overgezet naar de pro 2026 maar geen enkel device is meegekomen met de backup :'( .
Heeft iemand een idee hoe ik dat in bulk kan doen, anders moet ik wel heel veel open schroeven en opnieuw maken.
Helaas kan ik je daar niet mee helpen, ik was overgegaan van 2019 naar 2023 en dat ging makkelijk. :| Ik las hier ook al dat de overstap van 2019 naar 2026 wat moeizamer schijnt te gaan. Vervelend om dit te lezen.

  • Turmin
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:10
Elac schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:02:
Ik heb de pro 2019 overgezet naar de pro 2026 maar geen enkel device is meegekomen met de backup :'( .
Heeft iemand een idee hoe ik dat in bulk kan doen, anders moet ik wel heel veel open schroeven en opnieuw maken.
Hoe heb je het proberen over te zetten?
Zoals @Dav0s hierboven aangeeft zou het, met wat moeite, kunnen lukken met Homey USB tool

  • Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:43
@Turmin
Backup staat er wel goed in maar ik mis alle z-wave en zigbee devices.
Dat zou betekenen dat ik ze allemaal opnieuw moet pairen en alle flows moet herstellen.
Daar ben ik dus nog dagen mee bezig.
Ga ff de pc aanslingeren en de usb tool bekijken.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026


  • TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Elac schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:30:
@Turmin
Backup staat er wel goed in maar ik mis alle z-wave en zigbee devices.
Dat zou betekenen dat ik ze allemaal opnieuw moet pairen en alle flows moet herstellen.
Daar ben ik dus nog dagen mee bezig.
Ga ff de pc aanslingeren en de usb tool bekijken.
Dat is vervelend. Ik zou zeker de backup nogmaals proberen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
@Turmin : @Dav0s ging van 2023 naar2026 en dan kan je idd een USB backup maken en terugzetten.
De 2019 heeft géén USB backup optie.

@Elac : Je kunt op het device in de 2026 webinterface of App op repair klikken, vervolgens, afhankelijk van het device*, op het device op het reset/pairknopje driukken, hij re0paired dan als het ware, dan hoef je geen flows aan te passen...

*geeft homey meesal wel aan wat je moet doen om te repareren. Alleen bij 2 Robsmart modules moest ik opnieuw pairen en instellen, de rest kon ik allemaal repareren...\

  • Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:43
@Jpiek @Turmin @Dav0s
De homey 2019 heeft wel een backup maar online, niet via usb, en is een abonement. dit had ik gelukkig en deze staat ook op de 2026 en die is goed.
de 2019 heb ik uiteraard eerst uitgezet voordat ik begon.
Alleen de devices zijn niet verbonden met de 2026

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026


  • Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:43
Gelukkig heb ik het huis zo ingericht dat alles ook handmatig werkt zonder homey :D

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026


  • Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:43
@Jpiek ,Bij de zigbee devices is er een repair knop maar bij ze z-wave niet. ben bang dat ik deze dus allemaal opnieuw moet doen.
dat zijn er een stuk of 60.
De oude homey heb ik nog niet leeg gehaald dus die slinger ik weer aan. ga ik zaterdag wel mee aan de slag.
heeft iemand misschien nog een oplossing voor de fireangel brandmelders? deze app doet het niet meer op de nieuwe homey's. is voor het laatst 6 jaar geldeden geupdated.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Dat zei ik ook, de 2019 [Edit] heeft geen usb backup.
Ik las op het homeyforum dat je soms met nog eens de 2019 backup terugzetten op de 2026 het wél lukt.

Zwave hoort wel gewoon te werken.

Wat betreft de fireangel app, als die er niet meer is in de store heb je een uitdaging, de online backup neemt geen apps mee, hij instaleerd gewoon de laatste uit de store...en als die er dus niet meer is...

  • D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:10
Inmiddels ben ik dus van de 2019 versie helemaal over naar de nieuwe Homey. Het repairen werkte uiteindelijk bij bijna al mijn Zigbee devices, alleen twee Innr GU10 spotjes verlieten steeds het netwerk dus die heb ik nu even gelaten.

Flows lijken ook te werken. Alleen een nachtlampje dat ik normaal een voor zonsopgang laat uitschakelen gaat niet meer uit. Vreemd want dat lijkt me een standaard Homey functie en andere flows met dezelfde lamp werken wel

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
@D-e-n : De zonsondergang-kaart is veranderd in de Pro 2023, even je flow 'herschrijven' en de kaart opnieuw selecteren, hij is net iets anders las de 2019

  • Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:43
@D-e-n Zigbee is inderdaad te repair en maar z-wave niet en laat ik nu voor 80% z-wave hebben. Heb voor nu dus weer ff de 2019 draaien minus een paar onbelangrijke zigbee dingen die ik al met de 2026 had gepaird. Zaterdag heb ik weer tijd. Wordt vervolgd…

@Jpiek z-wave devices zie ik wel in de device list en geven ook geen fout, rood driehoekje, maar zodra ik ze activeer geeft deze een node fail. In de developer tools van de 2026 zie ik ze ook niet staan. Nu wel weer in de 2019, dus de devices zijn niet meegegaan tijdens de backup.

[ Voor 35% gewijzigd door Elac op 02-06-2026 23:11 ]

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Elac schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:06:
@Jpiek z-wave devices zie ik wel in de device list en geven ook geen fout, rood driehoekje, maar zodra ik ze activeer geeft deze een node fail. In de developer tools van de 2026 zie ik ze ook niet staan. Nu wel weer in de 2019, dus de devices zijn niet meegegaan tijdens de backup.
Als je je 2019 idd weer online hebt, ff backup makenen opnieuw proberen..


Lees anders ff deze door :

https://community.homey.app/t/issue-zwave-migration-homey-pro-2019-to-2026/151202/25
The trick today is not about installing experimental firmware…
It was valid from March 4th, 2026 until the stable firmware v13.0.0 got released.

So, the fix should be present in (all) newer stable versions released after
[...]
Meaning, the fix should be included in the most recent stable version as well, being v13.1.0.

If not, contact homey.app/support please.
dus check ff welke firmware er bij jou opstaat...

[ Voor 22% gewijzigd door Jpiek op 03-06-2026 08:54 ]


  • Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:43
@Jpiek hij draait op de nieuwste versie 13.2.1 sinds deze is uitgekomen. Backup was al een verse maar zal voordat ik begin weer een nieuwe maken, misschien dat dat helpt. Heb de zaterdag er voor ingepland, u geen tijd en geen zin in een “dom” huis O-)

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Ik ken het effect, ik moest een geforceerde update doen toen mijn 2019 ineens dood was...

Merk je hoeveel je toch 'ongemerkt' geautomatiseerd had. Gelukkig had ik een fallback voor alles, dus niets wat het helemaal niet deed.

  • Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:43
@Jpiek ja, dat gaat ongemerkt. Ik heb al jaren geen lichtknop meer aangeraakt en in de keuken zit niet eens een vaste licht knop, (foutje van de installateur bij de bouw :+). Ik de afstandsbedieningen liggen te verstoffen. Gelukkig werkt alles nog wel gewoon zonder homey maar dat wil je niet meer als het niet hoeft.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026


  • BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:33

BramT

Rule #1

toetert 🥳 Homey heeft zojuist de Enphase Controller app goedgekeurd.

Inmiddels heb ik al een flink verbeterde versie klaar staan. Mocht je wat gedoe hebben met het koppelen van de gateway, niet krijgen van controller-rechten (bij DIY accounts), samenwerking met andere enhpase apps, random "device unreachable" meldingen, dan... is dat bij de volgende versie opgelost :)

Volgende versie nu beschikbaar op de test-branch.

En topic voor suggesties, vragen, verzoekjes op het Homey forum.

[ Voor 23% gewijzigd door BramT op 03-06-2026 22:10 ]

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack


  • Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:43
@BramT goed werk! Ik ga hem zeker installeren als de nieuwe homey draait.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026


  • BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:33

BramT

Rule #1

Voor de mensen met een Enphase PV systeem hier: testers gezocht!

In 1.3 kan je een separaat Device toevoegen welke je individuele inverters/panelen in de gaten houdt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJDBW7VjmDZxEWAxht2IKAfCuYI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vywA91yo5DgrRKwVea8lTZkV.png?f=fotoalbum_large

Met alerts:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StLWdN3kbpVaiHubm4RTxMonVfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQOwSZ8mdWbBNwaD5tgwRstG.png?f=fotoalbum_large

Ook zijn er wat bugjes opgelost voor personen met dubbel owner/self-installer account.

Test versie hier: https://homey.app/en-nl/app/nl.creitive.enlighten/Enphase-Controller/test/

(Dit device toevoegen op het eind van de dag terwijl er nog een beetje zon is zal vrij direct resulteren in diverse alerts, aangezien het algoritme niet naar de hele dag heeft kunnen kijken.)

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack


  • vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09

vanenkelen

uhmmm.....speechless

BramT schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:01:
Voor de mensen met een Enphase PV systeem hier: testers gezocht!

In 1.3 kan je een separaat Device toevoegen welke je individuele inverters/panelen in de gaten houdt:

[Afbeelding]

Met alerts:

[Afbeelding]

Ook zijn er wat bugjes opgelost voor personen met dubbel owner/self-installer account.

Test versie hier: https://homey.app/en-nl/app/nl.creitive.enlighten/Enphase-Controller/test/

(Dit device toevoegen op het eind van de dag terwijl er nog een beetje zon is zal vrij direct resulteren in diverse alerts, aangezien het algoritme niet naar de hele dag heeft kunnen kijken.)
Ah top, ik heb er nog niet veel tijd in kunnen steken (mijn dubbele owner/self-installer account), maar ik zag met de reguliere versie dat de besturing nog steeds op "nee" stond. Ik zal deze eens testen. Ondertussen probeer ik ook twee aparte accounts te maken, maar Enphase maakt dat niet heel makkelijk voor me, of ik snap het gewoon niet ;-).

  • svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:55

svijf

b5beveiliging.nl

BramT schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:01:
Voor de mensen met een Enphase PV systeem hier: testers gezocht!

In 1.3 kan je een separaat Device toevoegen welke je individuele inverters/panelen in de gaten houdt:

[Afbeelding]

Met alerts:

[Afbeelding]

Ook zijn er wat bugjes opgelost voor personen met dubbel owner/self-installer account.

Test versie hier: https://homey.app/en-nl/app/nl.creitive.enlighten/Enphase-Controller/test/

(Dit device toevoegen op het eind van de dag terwijl er nog een beetje zon is zal vrij direct resulteren in diverse alerts, aangezien het algoritme niet naar de hele dag heeft kunnen kijken.)
Geïnstalleerd en nu kijken wat er wel of niet gaat gebeuren. De zon is even uit op dit moment 😉

  • svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:55

svijf

b5beveiliging.nl

vanenkelen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Ah top, ik heb er nog niet veel tijd in kunnen steken (mijn dubbele owner/self-installer account), maar ik zag met de reguliere versie dat de besturing nog steeds op "nee" stond. Ik zal deze eens testen. Ondertussen probeer ik ook twee aparte accounts te maken, maar Enphase maakt dat niet heel makkelijk voor me, of ik snap het gewoon niet ;-).
Op pagina 80 staat een linkje naar een post hoe je dat kan doen. Net geprobeerd en werkt goed.

  • vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09

vanenkelen

uhmmm.....speechless

svijf schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:16:
[...]

Op pagina 80 staat een linkje naar een post hoe je dat kan doen. Net geprobeerd en werkt goed.
Thanks! Maar euh, pagina 80 van welk forum 8-) ?

  • BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:33

BramT

Rule #1

vanenkelen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:04:
[...]

Thanks! Maar euh, pagina 80 van welk forum 8-) ?
Geen idee :D , maar check de instructies hier of deze. Via een separaat gekoppeld Maintainer account is sowieso wat meer betrouwbaar.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack


  • BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:33

BramT

Rule #1

vanenkelen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Ah top, ik heb er nog niet veel tijd in kunnen steken (mijn dubbele owner/self-installer account), maar ik zag met de reguliere versie dat de besturing nog steeds op "nee" stond.
Hier ben ik nog even mee aan het stoeien trouwens. Ik heb iets stuk gemaakt in de laatste versies (niet in de gaten dat enphase ook problemen had); ik denk dat de 1.3.4 het gaat fixen.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack


  • svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:55

svijf

b5beveiliging.nl

vanenkelen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:04:
[...]

Thanks! Maar euh, pagina 80 van welk forum 8-) ?
Excuus 😂

Zie bericht BramT.

  • mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
svijf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:07:
[...]

Excuus 😂

Zie bericht BramT.
Op pagina 80, van dit topic, staat een link van @Pazo naar het Enphase topic met de uitleg hoe je een installer account maakt.
Dus pagina 80 klopt. :)

  • PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

mike123 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:51:
[...]

Op pagina 80, van dit topic, staat een link van @Pazo naar het Enphase topic met de uitleg hoe je een installer account maakt.
Dus pagina 80 klopt. :)
Voor de meesten maar niet iedereen ;)
Bij sommige mensen staan meer of juist minder posts per pagina en daardoor andere paginanummering.

Mijn reviews al gezien?


  • vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09

vanenkelen

uhmmm.....speechless

PeacekeeperNL schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:00:
[...]

Voor de meesten maar niet iedereen ;)
Bij sommige mensen staan meer of juist minder posts per pagina en daardoor andere paginanummering.
Bij mij staan de instellingen van aantal posts per pagina idd ook anders. Bij mij is dit topic pas op de 21e pagina aanbeland. Vandaar de verwarring bij mij als er naar pagina 80 wordt verwezen. Maar ik heb de link nu, thanks allen.

  • elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:58

elsinga

=8-)

Vraag: de laatste tijd gaat mijn Homey Pro 2023 regelmatig off-line en hangt dan (rode cirkel). Ik heb er inmiddels een Homewizard stekker tussen, dus kan m dan ook terwijl ik niet thuis ben opnieuw starten. Maar dat is wel onhandig, want s nachts krijg ik die notificatie wel, maar kan er niet op reageren.

Heeft al iemand uitgedokterd waardoor dit komt? Ik hoor er namelijk meer mensen over.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl


  • Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:05
elsinga schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:10:
Vraag: de laatste tijd gaat mijn Homey Pro 2023 regelmatig off-line en hangt dan (rode cirkel). Ik heb er inmiddels een Homewizard stekker tussen, dus kan m dan ook terwijl ik niet thuis ben opnieuw starten. Maar dat is wel onhandig, want s nachts krijg ik die notificatie wel, maar kan er niet op reageren.

Heeft al iemand uitgedokterd waardoor dit komt? Ik hoor er namelijk meer mensen over.
Wifi of bekabeld? Hier bekabeld en nog nooit hinder ondervonden...

  • Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 20:48
elsinga schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:10:
Vraag: de laatste tijd gaat mijn Homey Pro 2023 regelmatig off-line en hangt dan (rode cirkel). Ik heb er inmiddels een Homewizard stekker tussen, dus kan m dan ook terwijl ik niet thuis ben opnieuw starten. Maar dat is wel onhandig, want s nachts krijg ik die notificatie wel, maar kan er niet op reageren.

Heeft al iemand uitgedokterd waardoor dit komt? Ik hoor er namelijk meer mensen over.
Ik heb last van hetzelfde. Het ging een hele tijd wel weer goed, maar de laatste paar dagen valt ie inderdaad vaak uit. Wel een paar keer per dag, om vrijwel direct daarna weer online te komen.

De mijne hangt overigens bedraad aan de router.

  • Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:17
Ik had hier ook regelmatig last van. Van alles geprobeerd, reset, systeemherstel, andere adapter, via kabel aangesloten. Uiteindelijk heb ik mijn Homey verplaatst van de eerste verdieping naar de meterkast. Sindsdien gaat het een stuk beter (Ubiquiti-netwerk) hoewel de WiFi dekking niet anders is dan boven.

De exacte oorzaak heb ik nooit kunnen achterhalen. Wel lijkt het probleem echt aan de kant van Homey te zitten, omdat ik hiervoor eigenlijk nooit dit soort problemen had. Bij mij zijn de problemen vrij plotseling ontstaan na een van de laatste software-updates.

  • elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:58

elsinga

=8-)

Mijn Homey hangt via wifi aan het Ubiquiti IOT netwerk, waarvan het accesspoint op een meter of 5 afstand hangt. IP via reserved DHCP. En dat werkte de afgelopen maanden prima, tot een paar weken geleden. Toen regelmatig rode ring en een powercycle nodig. Kan een software update zijn geweest, die kwam toen ook ongeveer binnen.

Toen dat 2x was gebeurd dus een HW stekker er tussen, zodat ik dat op afstand in elk geval de spanning eraf kon halen.

Helaas kan HW het off-line gaan van de Homey niet opmerken, dus een herstart automatiseren gaat helaas niet....

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Ik zou niet automatisch updaten, het kan hele vervelende effecten hebben. Ik maak altijd een USB Backup voor ik update, dan kan ik altijd terug.

Over USB gesproken, een firmware herinstallatie via USB en dan restore van de backup wil ook nog wel eens helpen.
Steeds power-off is iig niet echt een oplossing...

  • Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 20:48
Ik zeg wel dat ik bedraad ben aangesloten, maar zie dat hij helemaal bedraad niet pakt en gewoon op de wifi zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3zXmBf4TMYDUuQb3MWPK_GZR_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FGsSLqM4pPQE50d2LMyUMS0.jpg?f=fotoalbum_large

Wel bijzonder, want er zit gewoon een (werkende) ethernetkabel aan de ethernet adapter. En net even getest: die kabel werkt wel gewoon.

Qua aansluiting is het toch niets anders als de ethernet adapter ertussen en dan een werkende kabel erin? Hij zou toch zelf moeten overstappen op die aansluiting ipv de wifi? Of vergeet ik iets?

  • sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:55
Tis al vaker voorbij gekomen en t is mij ook gebeurd.. de ethernet adapter zit er wel op de juiste manier tussen?

  • mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
sonnypiek schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:55:
Tis al vaker voorbij gekomen en t is mij ook gebeurd.. de ethernet adapter zit er wel op de juiste manier tussen?
Het gaat inderdaad wel vaker mis.

YouTube: Homey pro 2023 Ethernet adapter aansluiten

  • Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 20:48
Haha. Ja hij zit inderdaad goed gemonteerd ja

[ Voor 5% gewijzigd door Goofyduck384 op 10-06-2026 21:17 ]


  • Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:58
Hoe kan ik aparaten aansturen via de homey p1 dongle?

Ik wil dat de vaatwasser aangaat als het wattage 1500 watt negatief is, maar kan nergens vinden hoe dat te doen met de homey dongle

  • KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52
Ivm een aflopend energie contract en het wegvallen van de salderingsregeling ben ik mijzelf aan het oriënteren wat ik eventueel kan doen om meer opwek zelf te verbruiken.

Onze grootste energie verbruiker is de warmtepomp, zeker in de wintermaanden gaat het hard. Dus ik ben benieuwd of er andere Tweakers zijn die hun warmtepomp aansturen met bijvoorbeeld homey? Zo ja wat regel je dan en wat is je winst? Heb altijd geleerd dat de algoritmes van de pomp vaak efficiënter zijn dan je eigen logica.

Maar met dynamische tarieven wordt het wellicht interessant om die aansturing daarop te gaan regelen.

Wat kan je dan regelen? Dingen die bij mij te binnen schieten. Verwarmen van buffervat bij opwek of lager tarief. Vaste periodes instellen voor verwarming of koeling. Temperatuur marges groter maken zodat je langere runs en minder schakelingen krijgt. Maar gaat dit zoveel schelen dat het de moeite waard is?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Het idee is om gebruik te gaan maken van homey self hosted op een Mac mini.

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Henkhuppelschot schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:43:
Hoe kan ik aparaten aansturen via de homey p1 dongle?

Ik wil dat de vaatwasser aangaat als het wattage 1500 watt negatief is, maar kan nergens vinden hoe dat te doen met de homey dongle
Hoe geeft de Homey dongle het vermogen aan als je teruglevert ? Mijn P1 meter geeft gewoon een negatief getal aan en dan is het vrij makkelijk :

ALS [verbruik] < 0 DAN [zet vaatwasser aan]

  • Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:58
Jpiek schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:43:
[...]

Hoe geeft de Homey dongle het vermogen aan als je teruglevert ? Mijn P1 meter geeft gewoon een negatief getal aan en dan is het vrij makkelijk :

ALS [verbruik] < 0 DAN [zet vaatwasser aan]
Dat is ook de bedoeling, en de homey dongle staat ook tussen mijn apparaten.

Alleen als ik een flow wil maken met Als, En of Dan, zie ik hem nergens staan.

  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Henkhuppelschot schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Dat is ook de bedoeling, en de homey dongle staat ook tussen mijn apparaten.

Alleen als ik een flow wil maken met Als, En of Dan, zie ik hem nergens staan.
Gebruik je voor de ‘als’ een Logic card?

  • Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:58
NaN schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:52:
[...]

Gebruik je voor de ‘als’ een Logic card?
nee dat doe ik niet, moet dit wel dan?

Ik heb ook een plugwise P1 meter en die kan ik 'gewoon' selecteren als apparaat. m.a.w. deze staat in de lijst met apparaten en de homey p1 niet.

  • Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:41:
Ik zeg wel dat ik bedraad ben aangesloten, maar zie dat hij helemaal bedraad niet pakt en gewoon op de wifi zit:

[Afbeelding]

Wel bijzonder, want er zit gewoon een (werkende) ethernetkabel aan de ethernet adapter. En net even getest: die kabel werkt wel gewoon.

Qua aansluiting is het toch niets anders als de ethernet adapter ertussen en dan een werkende kabel erin? Hij zou toch zelf moeten overstappen op die aansluiting ipv de wifi? Of vergeet ik iets?
Ik had dit ook, totdat ik de usb-c kabel verving door eentje van mijn iPhone. Toen ik dat aan Homey meldde kreeg ik een nieuwe USB-C kabel thuisgestuurd en sindsdien werkt het wel via ethernet.

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Henkhuppelschot schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:47:
[...]

nee dat doe ik niet, moet dit wel dan?

Ik heb ook een plugwise P1 meter en die kan ik 'gewoon' selecteren als apparaat. m.a.w. deze staat in de lijst met apparaten en de homey p1 niet.
Zal verschillen per P1 meter, mijn iungo staat ook in de lijst met apparaten en ik heb daar diverse opties. bv ook 'als vermogen export wordt meer dan...' maar ik heb ook een Logic tag 'verbruik' waar gewoon de waarde van 'verbruik' in staat. Voor de flow (en omdat ik moet rekenen met de waarde) is die Logic gewoon handiger...

  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Henkhuppelschot schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:47:
[...]

nee dat doe ik niet, moet dit wel dan?

Ik heb ook een plugwise P1 meter en die kan ik 'gewoon' selecteren als apparaat. m.a.w. deze staat in de lijst met apparaten en de homey p1 niet.
Oeps, ik lijk ChatGPT wel. Ik bedoelde de "En" kaart, niet de "Als". Excuus. In een flow kan je dan een door jou op te geven waarde vergelijken in de "En" kaart met het huidige energie-verbruik, ik ga er vanuit dat dat een property is van je dongle.

En als die waarde lager is dan de door jou opgegeven minimale waarde (ik hoop dat je me nog kan volgen) dan kan je vervolgens doen wat je wilde doen.

Resteert alleen nog de "Als"-trigger, daar zou gebruik van Date&Time en dan vervolgens om de zoveel tijd de controle laten uitvoeren.

Ik heb zelf die dongle niet, dus theoretiseer ik maar even, maar het moet echt wel mogeljk zijn om hier een flow voor te maken.

Ik hoop dat ik je wat inspiratie heb kunnen geven.

  • Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Dat is ook de bedoeling, en de homey dongle staat ook tussen mijn apparaten.

Alleen als ik een flow wil maken met Als, En of Dan, zie ik hem nergens staan.
Ik dacht ez, maar dat apparaat vinden is idd lastig. De Homey P1 dongle is niet onderdeel van een 'fabrikant' maar staat wel tussen de apparaten per zone of 'alle' apparaten als je geen zone hebt bij het aanmaken van een flow. Daar kan je bij when/wanneer kiezen voor het verbruik is veranderd of verbruik is lager dan als trigger en dan de rest van je flow daar bovenop bouwen.

  • bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Sinds enkele dagen kan ik enkele Tuya apparaten niet meer gebruiken. Ik weet het, Tuya is ***, maar dit is nog uit mijn vroegere 'smarthome'. Sommige dingen heb ik gewoon nog niet vervangen.
Ik heb deze tutorial gevolgd, maar ik kom er niet uit. Alle apparaten blijven 'offline'. Is er iemand die de gouden tip heeft, of een stappenplan dat ik kan volgen? 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNBIgTVgAPa-3CZVatUjwTx89GQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTv035EnHK00xevlXa0nFYKF.jpg?f=fotoalbum_large

  • Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 20:48
Dipsausje schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:41:
Ik had dit ook, totdat ik de usb-c kabel verving door eentje van mijn iPhone. Toen ik dat aan Homey meldde kreeg ik een nieuwe USB-C kabel thuisgestuurd en sindsdien werkt het wel via ethernet.
haha, ik heb precies hetzelfde. Met een andere usb-C kabel doet hij het wel.

Probleem opgelost, thnx!

  • mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
bassie221188 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:36:
Sinds enkele dagen kan ik enkele Tuya apparaten niet meer gebruiken. Ik weet het, Tuya is ***, maar dit is nog uit mijn vroegere 'smarthome'. Sommige dingen heb ik gewoon nog niet vervangen.
Ik heb deze tutorial gevolgd, maar ik kom er niet uit. Alle apparaten blijven 'offline'. Is er iemand die de gouden tip heeft, of een stappenplan dat ik kan volgen? 8)7
[Afbeelding]
Ik heb niet alles gelezen maar is het niet een kwestie van de trail periode verlengen? Dat moet elk half jaar dacht ik.

Extend trial period.

  • Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:43
@Henkhuppelschot Als je de dongle aanklikt kun je een nieuwe flow aanmaken, met als start de dongle zelf.
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0esMDhD3oHYX9xPBBw3b8yh_4EA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E1PHNJo2QhXUkHz6KQdlbFeB.png?f=fotoalbum_large

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026


  • bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
mike123 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Ik heb niet alles gelezen maar is het niet een kwestie van de trail periode verlengen? Dat moet elk half jaar dacht ik.

Extend trial period.
Was het maar zo'n feest😅 die trial period loopt nog 2 maanden..

  • mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
bassie221188 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:47:
[...]

Was het maar zo'n feest😅 die trial period loopt nog 2 maanden..
Dan weet ik het ook niet. Ik gebruik geen Tuya. En veel mensen komen ermee dat het niet werkt, dan blijkt de trial periode voorbij. Was te proberen.

  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Elac schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:29:
@Henkhuppelschot Als je de dongle aanklikt kun je een nieuwe flow aanmaken, met als start de dongle zelf.
Zoiets:
[Afbeelding]
Dat is ook goed gevonden! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnHQnCT5CDSbVRisSsx7_5JaqXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ag3jleR3wS3MwGg9S9ZrNwx.jpg?f=fotoalbum_large

@Henkhuppelschot En? Kan je nu wel uit de voeten?

[ Voor 3% gewijzigd door NaN op 12-06-2026 08:10 ]


  • elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:58

elsinga

=8-)

Vraag: ik draai op een Lenovo tablet een dashboard, waarin ik o.a. grafieken voor dagverbruik en dynamische prijzen, maar ook widgets voor de temperatuur en Datavista sliders met huidig verbruik in heb opgenomen. Ik merk alleen (vrijwel) dagelijks dat er geen courante data wordt getoond, dus grafieken die stilstaan, temperaturen die niet meer kloppen, et cetera. Dashboard sluiten en opnieuw starten helpt niet, alleen een herstart van de app (na 'm ook echt te sluiten) helpt.

Wie herkent dit en heeft een oplossing?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Dan heeft je tablet geen (goede) verbinding met je Homey.

Herken het wel, ik heb mijn tablet (ook een Lenovo toevallig) op hetzelfde Wifi/Netwerk gezet als de Homey. en ik heb twee flows/dashboardswidgets draaien die de verbinding monitoren en soort van 'alive' houden...

  • jejansen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:09
Wat zijn de specs van de tablets die jullie gebruiken? Ik probeer op het moment een galaxy tab a11 als mijn homeydashbord te draaien. Maar de homey app lijkt te zwaar te zijn.

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Ik heb een Lenovo Tab M10 van 40,= van marktplaats. Retetraag, maar net voldoende voor een heel beperkt dashboard.

Hij geeft wat html files met een klok weer, wat temperatuursensoren binnen en buiten en waneer welke kliko naar buiten moet.

Ik heb nog een heel zwaar dashboard met heel veel Datavista widgets en daar heb ik nog niet echt een tablet voor (wil perse een +13" voor een redelijke prijs), ik draa die incidenteel op een Androidemulator o een HP Surface...

Een light Dashboard-only Homey app zou idd wel heel fijn zijn. En dan ook een die meteen een van te voren geselecteerd dashboard zou starten.

  • vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik had ook een Lenovo Tab M10 plus 3rd generation en inderdaad retetraag. Op een item drukken resulteerde gemiddeld in 5-10 seconden wachten voordat hij reageerde. Echt niet te doen.

Heb nu een Redmi pad 2 pro gescoord tweedehands (voor 100 euro) als dashboard op de muur en het is nu acceptabel. Alles reageert goed, maar niet zo snel als ik zou willen. Als ik op een Ipad air met M2 processor op het dashboard zit, dan werkt het toch snappier, maar die vind ik te duur om aan de muur te hangen.

Eigenlijk valt de Homey dashboard app me nog steeds best wel tegen. Het grootste voordeel is dat het native is en heel simpel om dashboards te maken. Zeker als je weer eens wat veranderd in je confuiguratie op Homey. Dus ik gebruik hem wel en er kan inmiddels een hoop, maar ik zou toch graag wat meer willen finetunen aan formaat en inrichting van de tegels. En ja, de performance is echt dramatisch. Vind het bijzonder dat de app zo zwaar is.

@Jpiek je kunt de huidige app al automatisch in een geselecteerd dashboard laten opstarten.

[ Voor 4% gewijzigd door vanenkelen op 12-06-2026 11:35 ]


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
vanenkelen schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:33:
Als ik op een Ipad air met M2 processor op het dashboard zit, dan werkt het toch snappier, maar die vind ik te duur om aan de muur te hangen.

@Jpiek je kunt de huidige app al automatisch in een geselecteerd dashboard laten opstarten.
Dat idd. wat vlot werkt is eigenlijk te duur, ik wacht op een leuk apparaat bij Ali eigenlijk...

Maarre, hoe start je automatisch een dashboard ? Ik heb dat helemaal gemist...

  • elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:58

elsinga

=8-)

Jpiek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:03:
Dan heeft je tablet geen (goede) verbinding met je Homey.

Herken het wel, ik heb mijn tablet (ook een Lenovo toevallig) op hetzelfde Wifi/Netwerk gezet als de Homey. en ik heb twee flows/dashboardswidgets draaien die de verbinding monitoren en soort van 'alive' houden...
Hier hangen ze in hetzelfde netwerk en zelfs aan hetzelfde Ubiquiti accesspoint. Ben benieuwd wat je doet om de verbinding alive te houden, is bij mij wellicht ook nodig....

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Nou, soort van 'alive'. als de verbinding wegvalt houd het op natuurlijk. Maar ik kan op mijn dashboard zien of er nog verbinding is met de Homey dmv een 'spinner' en omgekeerd ziet Homey als mijn dashboard geen verbinding meer heeft met de Homey.

Er blijft dus data 'stromen' tussen beide die een sort van de verbinding actief houd..

https://community.homey.app/t/wachdog-still-alive-widget-and-flow/149863

  • GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:28
Jpiek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:47:
[...]

Dat idd. wat vlot werkt is eigenlijk te duur, ik wacht op een leuk apparaat bij Ali eigenlijk...

Maarre, hoe start je automatisch een dashboard ? Ik heb dat helemaal gemist...
Ik heb een goedkopere, nog prima werkende, ipad aan de muur.

Door gebruik te maken van een Aqara presence sensor stuur ik een wake up bericht naar de ingelogde gebruiker. Dit zorgt er voor dat het scherm aanspringt en gecombineerd met kiosk mode (guided setup) deze direct mijn laatst gebruikte dashboard toont.

Wellicht helpt het inspireren.

2 x Marstek Venus 5.12KWh V153 (v1) + V154 (v2) - CT003 V117


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Dat is niet wat ik bedoel. Ik wil met het starten van de Homey app meteen naar een dashboard gaan, dat ik niet eerst op 'Dashboards' moet klikken en dan op de dashboardnaam om het dashboard te tonen...

  • vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Jpiek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:13:
Dat is niet wat ik bedoel. Ik wil met het starten van de Homey app meteen naar een dashboard gaan, dat ik niet eerst op 'Dashboards' moet klikken en dan op de dashboardnaam om het dashboard te tonen...
Als je de snelkoppeling naar het dashboard dat je automatisch wil opstarten ingedrukt houdt, krijg je een keuzemenu. Daar kun je “Kioskmodus starten” selecteren. Vanaf dan wordt dat dashboard automatisch gestart als je de Homey app start.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZALE2wSfgd9Gn_WB2Ej9CwYPW1U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Ee48bQZEt1YVtRdxeVRpNgS.png?f=fotoalbum_large

En om de Homey app automatisch te starten als de Android tablet opstart gebruik ik Fully Kiosk Browser & App. Die kun je een applicatie op je tablet laten starten na een boot/reboot.

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Tof, ga ok proberen.

Voor het starten van Homey gebruik ik YAK...

  • vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Jpiek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:27:
Tof, ga ok proberen.

Voor het starten van Homey gebruik ik YAK...
YAK ken ik niet, ga ik ook eens naar kijken.

Ik gebruik Fully omdat die ook een integratie/app met Homey heeft. Zo kun je bijvoorbeeld (het scherm van) de tablet aan- en uit zetten, accu percentage uitlezen, camera’s gebruiken en nog veel meer dingen doen. Zo zet ik het scherm aan als er iemand langs de tablet loopt op basis van een bewegingsmelder die daar hangt. En hield ik de accu van de tablet tussen de 20-80% door de stroomvoorziening steeds aan-/uit te zetten. Dat heeft de Lenovo M10 een jaar of 2-3 volgehouden toen was de accu wel dood. Ik heb de Redmi Pad 2 Pro nu op battery saving in android staan, de tablet houdt zichzelf nu op 80%. De lader staat nu dus wel constant aan. Benieuwd hoe lang dit goed blijft gaan.

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:45
Fully ken ik maar heb ik voor dit dash (meer een klok on steroids) niet nodig. YAKK start Homey en zorgt dat het scherm aan is/gaat...

Zit nog een camerafunctie in maar dat trekt deze tablet al niet...

  • Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Wat ik van de week las is dat Homey ook firmware updates kan doen voor modules.
Ik heb een hele berg met Fibaro modules dus zou deze ook up2date willen houden.
Is het dan aan de fabrikant/ontwikkelaar om deze functie in de app te activeren?

Of moet dit via de developer pagina?

  • mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Crxtreem schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:21:
Wat ik van de week las is dat Homey ook firmware updates kan doen voor modules.
Ik heb een hele berg met Fibaro modules dus zou deze ook up2date willen houden.
Is het dan aan de fabrikant/ontwikkelaar om deze functie in de app te activeren?

Of moet dit via de developer pagina?
Waar heb je dat gelezen dan. Ben ik wel benieuwd naar.

  • Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
mike123 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Waar heb je dat gelezen dan. Ben ik wel benieuwd naar.
Ik las het ook, in een mailtje. Helaas had ik deze al gelijk weer verwijdert.

  • winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
Het heeft op de frontpage van Tweakers gestaan

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste